Kruiden spiraal vind ik ook helemaal leukquote:Op vrijdag 26 januari 2024 20:51 schreef Managarm het volgende:
Een kruidenspiraal, genoeg ruimte voor allerlei insecten:
[ afbeelding ]
Alleen het stuk zijtuin naast het huis krijgt aanzienlijk veel zon (vanaf halverwege de ochtend). Maar ik wil geen verhoogde border onder de zijramen en bovenop de drainage. De elzen hebben een luchtige kroon dus totaal gebrek aan licht zal het zeker niet zijn op het stuk waar het nu ingetekend is. Dus dan pas ik de planten wel aan op die omstandigheden. Wat drogere halfschaduw schept wel mooie opties voor insecten, vogels en egels. Gaandeweg nestkastjes en egelhuisjes voorzien dus.quote:Op vrijdag 26 januari 2024 20:32 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Is er een andere plek die meer zon krijgt? Ik zou zoveel mogelijk met de omstandigheden meewerken: ophogen + stenen muurtje = planten die van een goed gedraineerde, schrale, kalkrijke bodem houden + veel zon. Schaduwplanten wil je juist weer van een vochtige bodem laten profiteren, dus daar de bodem niet (te veel) ophogen. Of je maakt er een beekje om te zorgen dat de planten genoeg vocht krijgen. Als je op die manier je tuin inricht, heb je veel minder gezeur met je planten.
Kastanje vind ik ook mooi, we willen ook een kastanjehouten pergola. En verhoogd pad trouwens ookquote:Op vrijdag 26 januari 2024 20:52 schreef Claudia_x het volgende:
Wat ideeën voor ophogen.
Kastanjehouten palen (zijn mooi en gaan lang mee). En stipa tenuissimia (de plant die je op de eerste foto ziet) groeit goed in een verhoogde border. Stipa verdraagt halfschaduw waarschijnlijk wel - het is een makkelijk siergras.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Hier ben ik weg van: de hoogte ingaan voor een pad en niet zozeer een border. Maakt een tuin veel interessanter. En de planken vind ik slim gebruikt.
[ afbeelding ]
Bielzen:
[ afbeelding ]
Combinatie verharding en hout. Je kunt ook L-elementen gebruiken: makkelijk en niet zo duur.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ik heb zelf met bakstenen geëxperimenteerd en vind relatief netjes in plaats van rommelig leggen de beste optie. Ik heb dat zoals op de bovenste foto gedaan:
[ afbeelding ]
Het zou me trouwens niet verbazen als je minder grond overhoudt om op te hogen dan je denkt. Of ga je meer afgraven dan alleen de trampoline?
Ja das een duur geintje, en als je echt een hoge border wilt moet je ze onderling vast gaan zetten ook. Heb er ook ooit naar gekeken maar niet uitgevoerd om die redenquote:Op zaterdag 27 januari 2024 10:35 schreef Seven. het volgende:
Kastanje paaltjes: nieuw komt dat op 800-1400 eurootjes. Je hebt er al gauw 20 per meter nodig. Maar wie weet wat zich op marktplaats nog aandient.
Ik denk dat dit ook samenhangt met het legpatroon. Elleboog is sterker dan halfsteens, heb ik me laten vertellen.quote:Op zaterdag 27 januari 2024 18:50 schreef loveli het volgende:
Dan ligt het steviger, minder vervorming bij belasting.
Denk ik.
Wat een leukerd!quote:Op dinsdag 30 januari 2024 19:25 schreef Seven. het volgende:
Six. heeft het kleine keukenraampje al geplaatst![]()
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
Wat een leukerd! Het raampje is ook wel aardigquote:Op dinsdag 30 januari 2024 19:25 schreef Seven. het volgende:
Six. heeft het kleine keukenraampje al geplaatst![]()
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
Ja, m'n lievelingsraampjequote:Op dinsdag 30 januari 2024 19:58 schreef AnneX het volgende:
[..]
Wat een leukerd!De kozijnmaat bedoel kk.
quote:Op dinsdag 30 januari 2024 20:26 schreef flipsen het volgende:
[..]
Wat een leukerd! Het raampje is ook wel aardig
Jammer zeg. 😢 van het werk ook. Kunne die planken niet op de andere muur dan!? 😇quote:Op dinsdag 30 januari 2024 22:17 schreef Seven. het volgende:
[..]
Ja, m'n lievelingsraampje.
Helaas van binnen geen enorme eyecatcher meer omdat de plank met koffiebonen/kopjes/suiker ervoor hangt. Hier won praktisch van esthetisch.
[..]
Daar zitten ook al plankenquote:Op dinsdag 30 januari 2024 23:03 schreef AnneX het volgende:
[..]
Jammer zeg. 😢 van het werk ook. Kunne die planken niet op de andere muur dan!? 😇
En de foto precies zo genomen dat je de draden van de lampen niet ziet he...quote:Op donderdag 1 februari 2024 23:03 schreef Seven. het volgende:
Six. heeft geschoven met het bed. Dit gaan we nog perfectioneren maar hier hebben we wel de juiste plaats indeling te pakken. De kast is nu 120 hoog en dat houden we erin. We gaan de kast uitbreiden, plan is om er nog 2 hang gedeelten tussen te zetten. En de kast verven om het in lijn te trekken met de rest van de kamer.
Kast naast het bed is bij gebrek aan ruimte
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
Zijn nog niet strak getrokkenquote:Op donderdag 1 februari 2024 23:35 schreef flipsen het volgende:
[..]
En de foto precies zo genomen dat je de draden van de lampen niet ziet he...
[ afbeelding ]
Op de muur links? Ik zou zelf een andere oplossing zoeken, al is het maar om de planken te vervangen door iets verticaals dat je een stuk naar rechts schuift. Zonde om zo'n eyecatcher niet tot z'n recht te laten komen.quote:
Wij hebben dezelfde serie in gebruik als kledingkast voor twee volwassenen:quote:Op donderdag 1 februari 2024 23:03 schreef Seven. het volgende:
Six. heeft geschoven met het bed. Dit gaan we nog perfectioneren maar hier hebben we wel de juiste plaats indeling te pakken. De kast is nu 120 hoog en dat houden we erin. We gaan de kast uitbreiden, plan is om er nog 2 hang gedeelten tussen te zetten. En de kast verven om het in lijn te trekken met de rest van de kamer.
Kast naast het bed is bij gebrek aan ruimte
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
Eens maar voor nu is het even geen top prioquote:Op vrijdag 2 februari 2024 07:43 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Op de muur links? Ik zou zelf een andere oplossing zoeken, al is het maar om de planken te vervangen door iets verticaals dat je een stuk naar rechts schuift. Zonde om zo'n eyecatcher niet tot z'n recht te laten komen.
Ja, Platsa is een bazensysteem. 2x 60cm past er nog makkelijk tussen. Ik wil de hoogte wel in maar Six. niet en hij heeft wel een goed punt. Het is niet echt nodig en juist door niet de hoogte in te gaan met de kast, leggen we de nadruk op de lampen en hoge nok.quote:Op vrijdag 2 februari 2024 07:58 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Wij hebben dezelfde serie in gebruik als kledingkast voor twee volwassenen:
[ afbeelding ]
2x hanggedeelte
2x plankgedeelte
1x lades
Is net genoeg zo. Ik had liever een riante kast gehad zoals onze kinderen hebben, maar daar hebben we nu eenmaal geen ruimte voor op zolder. Lades zijn doorgaans fijner dan planken, maar ik vind deze lades zelf erg ondiep voor bijvoorbeeld spijkerbroeken en truien.
Past het wel, twee hanggedeeltes erbij? Komt de kast dan niet voor het raam/gordijn? Zou je niet liever meer de hoogte ingaan? Je zou bijvoorbeeld een kast kunnen maken die precies even hoog is als het muurtje en dezelfde kleur heeft. Dan behoud je het effect.
Als je in plaats van een gordijn een rolgordijn neemt, heb je bovendien niet het probleem dat de kast er net voor komt. (Al kan ik op de foto niet zien of je daar genoeg ruimte voor hebt.)
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |