https://www.ad.nl/politie(...)nd-achter~abdc01d64/quote:Het gaat goed met de Nederlandse overheidsfinanciën. De staatsschuld was in vijftien jaar niet zo laag. Aan het eind van het jaar zou er wel eens geld over kunnen blijven in de schatkist, in plaats van een eerder voorspeld tekort van bijna 20 miljard euro. Minister Sigrid Kaag trekt met een gerust hart de deur van Financiën achter zich dicht.
Het mag een klein wonder heten: zolang is het nog niet geleden dat de regering vanwege de coronacrisis een duizelingwekkende 82,9 miljard euro in de economie pompte. Desondanks staat de staatsschuld nu op het laagste punt sinds 2008, het jaar dat de kredietcrisis uitbrak en de Nederlandse staat met geleend geld banken moest redden.
De schuldquote bedroeg op 1 oktober jongstleden 45,9 procent van het bruto binnenlands product, aldus het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Oftewel: tegenover elke 100 euro die in Nederland in een jaar wordt verdiend, staat 45,90 euro schuld.
Hoe dat kan? Nou, niet omdat er opeens een tovenaar op het ministerie van Financiën zat. In dat opzicht is Sigrid Kaag net als haar voorgangers afhankelijk van omstandigheden waar ze zelf maar weinig invloed op heeft.
Wat wel heeft geholpen: de Nederlandse economie bleek na het coronatijdperk veerkrachtig en groeide de afgelopen jaren harder dan die in onze buurlanden. Doordat bedrijven veel winst maakten en de werkloosheid laag was, kwam er veel meer belastinggeld binnen. De overheidsuitgaven stegen weliswaar ook, maar minder hard dan de inkomsten.
Prullenbak
Wat ook hielp: de kosten voor het prijsplafond op energie komen veel lager uit dan eerder werd ingeschat: geen 23,5 miljard maar 4,3 miljard euro, zo meldt het ministerie van Economische Zaken aan de Volkskrant. Het gevolg: een dalende staatsschuld.
En daarmee houdt het goede nieuws voor de schatkist voorlopig niet op. Het CBS heeft ook becijferd dat er in de eerste drie kwartalen van dit jaar een begrotingsoverschot van 3 miljard euro is geboekt. En dat terwijl minister Kaag eind november nog uitging van een tekort van 18,3 miljard euro over heel 2023.
Die schatting kan in de prullenbak, taxeert het CBS. Want dan zou de overheid in het laatste kwartaal 21 miljard euro meer moeten uitgeven dan er binnenkomt. En dat is nog geen enkele minister van Financiën ooit gelukt. Kaags voorganger Wopke Hoekstra kwam er met 10 miljard euro aan het eind van 2020 nog het dichtst bij in de buurt. Corona was toen de boosdoener.
Hoe het er straks onder de streep uitziet, zal Kaag zelf niet meer aan de Tweede Kamer melden. Zij is dan allang vertrokken om voor de VN de wederopbouw van Gaza te coördineren. Maar haar opvolger lijkt in een gespreid bed te komen. Al zijn de vooruitzichten voor de middellange termijn veel minder rooskleurig: voor komend jaar verwacht het Centraal Planbureau een tekort van 2,4 procent.
Haha, gewoon zielig ditquote:Op donderdag 28 december 2023 20:56 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Zij heeft niets gedaan om dit eind resultaat te bewerkstelligen,
Sterker nog, ze kom niet eens voorspellen hoe het er voor zou komen te staan.
Compleet incompetent.
precies genoeg budget voor die 1000 euro die we nog van Rutte krijgenquote:Op donderdag 28 december 2023 21:03 schreef AgLarrr het volgende:
Best lekker, een meevaller van bijna 20 mld - kom maar door met dat tankbataljon!
Het is een totale schuld van 45,9% ten opzichte van het BNP (ofwel, het inkomen van Nederland in 1 jaar).quote:Op donderdag 28 december 2023 21:02 schreef MichaelScott het volgende:
Ik zou het niet per se positief noemen dat Nederland maar een staatsschuld van 45,9% heeft.
Uiteindelijk heeft een minister maar weinig invloed op de economie en is het vooral gerommel in de marge.quote:Op donderdag 28 december 2023 21:11 schreef Jahr00n het volgende:
Kunnen ze haar niet nog 4 jaar inhuren? We krijgen straks zon flapdrol waarschijnlijk
Die staat er nu al. Jettequote:Op donderdag 28 december 2023 21:11 schreef Jahr00n het volgende:
Kunnen ze haar niet nog 4 jaar inhuren? We krijgen straks zon flapdrol waarschijnlijk
Waarom zou je in godsnaam daar geld aan willen verspillen?quote:Op donderdag 28 december 2023 21:03 schreef AgLarrr het volgende:
Best lekker, een meevaller van bijna 20 mld - kom maar door met dat tankbataljon!
en graties bier van Wildersquote:Op donderdag 28 december 2023 21:08 schreef timmmmm het volgende:
[..]
precies genoeg budget voor die 1000 euro die we nog van Rutte krijgen
De zuidelijke EU landen zijn onze holslaafjes , nederland profiteert het allermeest van deze Euro uniequote:Op donderdag 28 december 2023 21:02 schreef MichaelScott het volgende:
Ik zou het niet per se positief noemen dat Nederland maar een staatsschuld van 45,9% heeft.
Arno Wellens was één van de oprichters van FvD. Niet heel verrassend dat die geen positief oordeel heeft.quote:
Maar als het andersom was geweest dan stond je vooraan om te roepen dat het HAAR SCHULD was, en dat het wel heel laf is om zo'n toename van de staatsschuld te veroorzaken en dan te vertrekken.quote:Op donderdag 28 december 2023 20:56 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Compleet incompetent.
Zijn er mensen die wel de toekomst kunnen voorspellen dan? Ik neem het Wopke in ieder geval wel kwalijk dat hij corona niet gestopt heeft bij de vliegvelden en de skipistes en ons zoveel meer geld heeft gekost.quote:Op donderdag 28 december 2023 20:56 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Compleet incompetent.
Het heks-effect.quote:Op donderdag 28 december 2023 23:21 schreef Leandra het volgende:
[..]
Maar als het andersom was geweest dan stond je vooraan om te roepen dat het HAAR SCHULD was, en dat het wel heel laf is om zo'n toename van de staatsschuld te veroorzaken en dan te vertrekken.
Ergo: het maakt niet uit wat ze gedaan had.
Als het negatief was dan was het haar schuld en nu het positief is moeten we vooral niet denken dat het dankzij haar is.
Op basis van wat denk je dan dat het broddelwerk is?quote:Op donderdag 28 december 2023 23:08 schreef Micson het volgende:
Tja Kaag. Ik denk dat ze broddelwerk heeft geleverd, maar ik heb niks concreets waargenomen van wat zij dag in dag uit heeft gedaan. Zou eigenlijk gefilmd moeten worden en live uitgezonden op tv. Heb je stukken meer aan dan die toneelstukjes op NPO Politiek.
Daar staan anders ook heel wat bezittingen tegenover. Het huishoudboekje van de Nederlandse staat ziet er beter uit dan die van mij.quote:Op donderdag 28 december 2023 21:02 schreef MichaelScott het volgende:
Wat bijzonder, dat Nederland volgens Arno in zijn eentje de hele EU schuld moet ophoesten. En dat als je garant staat voor iets je zeker alles moet betalen en ook die rekening niet gedeeld hoeft te worden.quote:
Juist bij inflatie moet je wat doen om te voorkomen dat door o.a. loonstijgingen de kosten uit de klauwen lopen. Als ze dat met die energieprijzen minder snugger hadden aangepakt door bijvoorbeeld de belasting op brandstof te verlagen had het bonnetje en tekort er heel anders uit kunnen zien.quote:Op donderdag 28 december 2023 23:56 schreef kloon_bassie het volgende:
Wat ik vooral mis in het artikel is de invloed van de hoge inflatie.
Het bbp is daardoor de afgelopen 2 jaar met 10+ procent gestegen. Verhoudingsgewijs is de schuld tov het bbp dus lager… zonder ook maar iets te hoeven doen.
Die mensen zijn er, zie post boven die van jou.quote:Op donderdag 28 december 2023 23:31 schreef Catkiller het volgende:
[..]
Zijn er mensen die wel de toekomst kunnen voorspellen dan? Ik neem het Wopke in ieder geval wel kwalijk dat hij corona niet gestopt heeft bij de vliegvelden en de skipistes en ons zoveel meer geld heeft gekost.
quote:Op donderdag 28 december 2023 20:38 schreef Jojoke het volgende:
In dat opzicht is Sigrid Kaag net als haar voorgangers afhankelijk van omstandigheden waar ze zelf maar weinig invloed op heeft.
Geen relevante achtergrond voor de functie, tijdens formatie negatieve rol gespeeld door de beeldvorming telkens te laten prevaleren boven het landsbelang, progressief idealisme telkens zwaarder laten wegen dan chauvinistisch pragmatisme.quote:Op donderdag 28 december 2023 23:56 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Op basis van wat denk je dan dat het broddelwerk is?
En als nu door diverse mensen geconcludeerd wordt dat ze het goed gedaan heeft?quote:Op vrijdag 29 december 2023 00:57 schreef Micson het volgende:
[..]
Geen relevante achtergrond voor de functie, tijdens formatie negatieve rol gespeeld door de beeldvorming telkens te laten prevaleren boven het landsbelang, progressief idealisme telkens zwaarder laten wegen dan chauvinistisch pragmatisme.
Als ze met die insteek minister is geweest, dan is het niet goed gegaan.
Maar Kaag is geen chauvinist. En dat is kennelijk niet goed.quote:Op vrijdag 29 december 2023 01:45 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
En als nu door diverse mensen geconcludeerd wordt dat ze het goed gedaan heeft?
Niet als je een minister bent die de belangen van een land moet behartigen mafklapper.quote:Op vrijdag 29 december 2023 01:50 schreef christmastsunami het volgende:
[..]
Maar Kaag is geen chauvinist. En dat is kennelijk niet goed.
Het is zeer lastig om objectief vast te stellen of ze het al dan niet goed heeft gedaan. Het vraagstuk is zeer gepolitiseerd, bovendien lees ik alleen scorebordjournalistiek in de OP. In de documentaire over Feyenoord zagen we wat een slechte coach Dick Advocaat is. Als je alleen naar zijn resultaten kijkt zou je dat niet zeggen.quote:Op vrijdag 29 december 2023 01:45 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Ze is toch links? Chauvinisme zit in het andere kamp. Rechts.quote:Op vrijdag 29 december 2023 02:09 schreef Micson het volgende:
[..]
Niet als je een minister bent die de belangen van een land moet behartigen mafklapper.
[..]
Het is zeer lastig om objectief vast te stellen of ze het al dan niet goed heeft gedaan. Het vraagstuk is zeer gepolitiseerd, bovendien lees ik alleen scorebordjournalistiek in de OP. In de documentaire over Feyenoord zagen we wat een slechte coach Dick Advocaat is. Als je alleen naar zijn resultaten kijkt zou je dat niet zeggen.
Er zit nogal een verschil tussen zeggen dat het lastig objectief is vast te stellen en zeggen dat het broddelwerk was.quote:Op vrijdag 29 december 2023 02:09 schreef Micson het volgende:
[..]
Niet als je een minister bent die de belangen van een land moet behartigen mafklapper.
[..]
Het is zeer lastig om objectief vast te stellen of ze het al dan niet goed heeft gedaan. Het vraagstuk is zeer gepolitiseerd, bovendien lees ik alleen scorebordjournalistiek in de OP. In de documentaire over Feyenoord zagen we wat een slechte coach Dick Advocaat is. Als je alleen naar zijn resultaten kijkt zou je dat niet zeggen.
quote:Op donderdag 28 december 2023 23:08 schreef Micson het volgende:
Tja Kaag. Ik denk dat ze broddelwerk heeft geleverd, maar ik heb niks concreets waargenomen van wat zij dag in dag uit heeft gedaan. Zou eigenlijk gefilmd moeten worden en live uitgezonden op tv. Heb je stukken meer aan dan die toneelstukjes op NPO Politiek.
Je kunt wel komen verkondigen dat ze broddelwerk zou hebben geleverd, maar het is zeer lastig vast te stellen of ze het al dan niet goed gedaan heeft?quote:Op vrijdag 29 december 2023 02:09 schreef Micson het volgende:
[..]
Zeker maar voor al die lui die denken dat het door Kaag zelf kwam:quote:Op donderdag 28 december 2023 20:38 schreef Jojoke het volgende:
[..]
https://www.ad.nl/politie(...)nd-achter~abdc01d64/
Leuk als er soms positief nieuws is. Over de besteding valt te discussiëren, maar het is wel opvallend dat we veerkrachtiger lijken dan de Duitse economie.
quote:Hoe dat kan? Nou, niet omdat er opeens een tovenaar op het ministerie van Financiën zat. In dat opzicht is Sigrid Kaag net als haar voorgangers afhankelijk van omstandigheden waar ze zelf maar weinig invloed op heeft.
Volgens mij denkt vrijwel niemand dat.quote:Op vrijdag 29 december 2023 06:55 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Zeker maar voor al die lui die denken dat het door Kaag zelf kwam:
[..]
Maar het prijsplafond is niet uit de koker van Kaag gekomen, althans, het lijkt erop dat het een kabinetsbreed voorstel was, bedacht door oa Jetten.quote:Op vrijdag 29 december 2023 00:05 schreef tizitl2 het volgende:
[..]
Juist bij inflatie moet je wat doen om te voorkomen dat door o.a. loonstijgingen de kosten uit de klauwen lopen. Als ze dat met die energieprijzen minder snugger hadden aangepakt door bijvoorbeeld de belasting op brandstof te verlagen had het bonnetje en tekort er heel anders uit kunnen zien.
Overigens is die 10% alleen voor 2022, daarna ging het door dalende energieprijzen gelukkig al niet zo hard meer.
Dat is toch een beetje hoe het werkt als je minister bent hè, je vangt de klappen op als het kut gaat en als het goed gaat hoor je niemand erover.quote:Op vrijdag 29 december 2023 07:11 schreef Leandra het volgende:
[..]
Volgens mij denkt vrijwel niemand dat.
Maar het verschil met de hardste "Dat is niet aan haar te danken hoorrrrrr" roepers is dat die laatste groep over elkaar heen gebuiteld was om haar van prutswerk te beschuldigen als het niet zo goed gegaan was.
PvdA en GroenLinks:quote:Op vrijdag 29 december 2023 07:21 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Maar het prijsplafond is niet uit de koker van Kaag gekomen, althans, het lijkt erop dat het een kabinetsbreed voorstel was, bedacht door oa Jetten.
Eens.quote:Op vrijdag 29 december 2023 07:22 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Dat is toch een beetje hoe het werkt als je minister bent hè, je vangt de klappen op als het kut gaat en als het goed gaat hoor je niemand erover.
Ik ben geen fan van Kaag, maar ze was een competente minister van Financiën. Niks meer, niks minder in mijn opinie.
Precies, dus een beetje flauw om dat op het conto van Kaag te schrijven, zeker nu het goed uitvalt. Idem als haar de schuld te geven als het hoger zou uitvallen.quote:Op vrijdag 29 december 2023 07:23 schreef Leandra het volgende:
[..]
PvdA en GroenLinks:
https://op1npo.nl/2022/09(...)nde-energierekening/
Volgens mij wordt dat ook niet op haar conto geschreven maar is er vooral gesteld dat ze de mazzel heeft dat het prijsplafond energie veel minder kost dan verwacht was.quote:Op vrijdag 29 december 2023 07:26 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Precies, dus een beetje flauw om dat op het conto van Kaag te schrijven, zeker nu het goed uitvalt. Idem als haar de schuld te geven als het hoger zou uitvallen.
Ja er lopen 2 topics met dezelfde discussie, in het andere topic is dat een argument :quote:Op vrijdag 29 december 2023 07:27 schreef Leandra het volgende:
[..]
Volgens mij wordt dat ook niet op haar conto geschreven maar is er vooral gesteld dat ze de mazzel heeft dat het prijsplafond energie veel minder kost dan verwacht was.
Er staat "maar" in die zin.quote:Op donderdag 28 december 2023 23:59 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Daar staan anders ook heel wat bezittingen tegenover. Het huishoudboekje van de Nederlandse staat ziet er beter uit dan die van mij.
Dat is nogal hypothetisch en geen feit. Als je een bedrijf runt kan het nuttig zijn om cash te hebben om snel en proactief te handelen. Maar daar zit ook een risico aan. Vergelijkbaar voor Nederland.quote:Op vrijdag 29 december 2023 07:34 schreef MichaelScott het volgende:
[..]
Er staat "maar" in die zin.
Door zo'n lage staatsschuld aan te houden, zeker in vergelijking met andere landen, laten we veel potentieel liggen en verslechtert onze (concurrentie)positie als land.
Yeah, men weet überhaupt makkelijk te wijzen naar de politiek wat de ellende betreft. Ik denk dat Kaag beter is in besturen dan politiek bedrijven. Niet zoals een zekere andere partij, met een zeker partijprogramma.quote:Op vrijdag 29 december 2023 07:11 schreef Leandra het volgende:
[..]
Volgens mij denkt vrijwel niemand dat.
Maar het verschil met de hardste "Dat is niet aan haar te danken hoorrrrrr" roepers is dat die laatste groep over elkaar heen gebuiteld was om haar van prutswerk te beschuldigen als het niet zo goed gegaan was.
Haar van broddelwerk beschuldigen en tegelijkertijd stellen dat de positieve economische staat waarin ze het land achterlaat niet aan haar te danken is, is iig nonsens.
Al met al heb ik er vooral lol van, het maakte niet uit wat ze deed, een grote groep had geen oog voor haar vaardigheden en kon haar alleen maar neerhalen, en nu blijkt dat ze zelfs dit ministerie in blakende gezondheid achterlaat, en dat is gewoon grappig, als het gaat over een vrouw die volgens sommigen nog geen loopfietsje zou mogen besturen wegens gebrek aan capaciteiten.
En nee, ik heb geen D66 meer gestemd sinds Kaag.
Dan zijn die mensen linkse klimaatdrammers en wokequote:Op vrijdag 29 december 2023 01:45 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
quote:Op vrijdag 29 december 2023 00:14 schreef Montagui het volgende:
Alles ten koste van 'de gewone (eigen) burger' waarbij de armoedegrens inmiddels de lage middeninkomens heeft bereikt.
Had 'de winst' of 'de meevallers' daar maar in geïnvesteerd, dan had de PVV naar alle waarschijnlijk toch een aantal zetels minder gehaald.
De 'Nederlandse staat' mag dan relatief gezond zijn, de Nederlandse burger is dat allerminst.
mensen hebben een hekel aan de onontkoombare islamisering van europaquote:Op vrijdag 29 december 2023 10:09 schreef FYazz het volgende:
[..]![]()
Veel te makkelijk gezegd, want een groot deel van die PVV'ers wil de feiten helemaal niet horen en gewoon blijven klagen. Ook al gaat het goed.
Die Nederlandse burger waar het volgens bepaalde PVV'ers "zoooo slecht" mee gaat heeft dit jaar namelijk vele keren voor record omzetten gezorgd en dat is mede mogelijk gemaakt door allerlei subsidies, scholingspotjes, prijsplafonds en substantiële loonstijgingen (bij sommige cao's de grootste stijgingen sinds 30/40 jaar).
Recordomzet voor de horeca dit jaar. Recordomzet tijdens Black Friday, recordomzet tijdens Sinterklaas en kerst, recordomzet voor de film Barbie, recordomzet voor vakantieaanbieders tijdens paasweekend, recordaantal cao-stijgingen, recordaantal scholingsaanvragen etcetera etcetera.
https://www.metronieuws.n(...)en-kerstdrukte-2023/
https://nos.nl/artikel/24(...)rouwelijke-regisseur
https://www.nritmedia.nl/(...)ie_flink_in_de_plus/
https://nos.nl/artikel/24(...)-gemiddeld-7-procent
https://www.rtlnieuws.nl/(...)egen-dan-de-inflatie
https://www.rtlnieuws.nl/(...)20per%202024%20stopt.
En nu blijkt het qua overheidsfinancien ook goed te gaan en hebben we sinds de kredietcrisis nog nooit zo'n lage schuld gehad.
Kortom, wij Nederlanders hebben dit jaar het geld flink laten rollen en het gaat financieel stukken beter met Nederland en onszelf dan menig PVV'er ons en zichzelf wil laten geloven.
Huh?quote:
Wat een tendentieuze titel en waardeloos artikel. Of je nu wel of niets tegen Kaag hebt, nergens blijkt dat haar beleid en/of het kabinetsbeleid voor deze cijfers heeft gezorgd. Zo te lezen heeft ze vrijwel alleen maar meevallers gehad.quote:Op donderdag 28 december 2023 20:38 schreef Jojoke het volgende:
[..]
https://www.ad.nl/politie(...)nd-achter~abdc01d64/
Leuk als er soms positief nieuws is. Over de besteding valt te discussiëren, maar het is wel opvallend dat we veerkrachtiger lijken dan de Duitse economie.
Omdat we ze nodig gaan hebben als Trump straks de verkiezingen wint.quote:Op donderdag 28 december 2023 21:52 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Waarom zou je in godsnaam daar geld aan willen verspillen?
Klinkt allemaal heel imponerend, zeker als je neo-conservatisme gaat roepen. Maar puntje bij paaltje heeft ze domweg niet het ethos om geloofwaardig een breed publiek aan te spreken en had ze ook de moed niet om de belofte van nieuwe bestuurscultuur waar te maken.quote:Op vrijdag 29 december 2023 10:29 schreef Blastbeat het volgende:
De haat tegen Kaag is wel een interessant verschijnsel in de context van het neo-conservatisme. Binnen dat neo-conservatisme zijn feiten pas relevant als ze passen bij de bestaande opvattingen en die opvattingen komen vrijwel uitsluitend voort uit gevoel. Het is verder buitengewoon tribalistisch: een heel sterk wij versus zij. Overduidelijk dat Kaag niet tot de 'wij' van de neo-conservatieven behoort.
Waarom kijk je naar geaggregeerde data? Ben je Mark Rutte of zo?quote:Op vrijdag 29 december 2023 10:09 schreef FYazz het volgende:
[..]![]()
Veel te makkelijk gezegd, want een groot deel van die PVV'ers wil de feiten helemaal niet horen en gewoon blijven klagen. Ook al gaat het goed.
Die Nederlandse burger waar het volgens bepaalde PVV'ers "zoooo slecht" mee gaat heeft dit jaar namelijk vele keren voor record omzetten gezorgd en dat is mede mogelijk gemaakt door allerlei subsidies, scholingspotjes, prijsplafonds en substantiële loonstijgingen (bij sommige cao's de grootste stijgingen sinds 30/40 jaar).
Recordomzet voor de horeca dit jaar. Recordomzet tijdens Black Friday, recordomzet tijdens Sinterklaas en kerst, recordomzet voor de film Barbie, recordomzet voor vakantieaanbieders tijdens paasweekend, recordaantal cao-stijgingen, recordaantal scholingsaanvragen etcetera etcetera.
En nu blijkt het qua overheidsfinancien ook goed te gaan en hebben we sinds de kredietcrisis nog nooit zo'n lage schuld gehad.
Kortom, wij Nederlanders hebben dit jaar het geld flink laten rollen en het gaat financieel stukken beter met Nederland en onszelf dan menig PVV'er ons en zichzelf wil laten geloven.
Dit dus. Kaag fans gebruiken dit nieuws om aan iedereen die totaal apeshit zijn gegaan op haar, te laten zien dat ze het echt fantastisch heeft gedaan. Maar ook Gerard Joling had dit voor elkaar gekregen.quote:Op donderdag 28 december 2023 21:12 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Uiteindelijk heeft een minister maar weinig invloed op de economie en is het vooral gerommel in de marge.
Je moet wel een heel slechte minister zijn om de economie om zeep te halen, de economie wordt draaiend gehouden door bedrijven en burgers.
Op lange termijn kan economisch beleid natuurlijk wel schade veroorzaken of de situatie verbeteren. Maar Nederland is een cruiseschip; je kan een ruk aan het stuur geven maar het duurt wel even voor je dan beweging in de koers ziet.
Als ik minister was zou ik ook altijd uitgaan van het meest negatieve scenario. Liever dat het meevalt dan dat er aan het eind van de rit geld tekort is. En helemaal omdat als je aankondigt dat er geld over gaat zijn je drie keer met je ogen kan knipperen en anderen hebben het geld zes keer uitgegeven.quote:Op vrijdag 29 december 2023 10:53 schreef AlwaysHappy het volgende:
Ik heb geen idee wat ze dagelijks allemaal deed voor haar functie, dus kan daar weinig zinnigs over zeggen. Puur uitgaande van het artikel lijkt het er op neer te komen dat het vooral positief is uitgevallen door toeval en wat geluk. Vind het ergens ook wel apart dat ze in november nog uit ging van een tekort van 18 miljard, maar dat het nu een paar weken later opeens neer komt op 3 miljard overschot voor de eerste drie kwartalen. Dat straalt niet uit dat ze dit allemaal zo gepland heeft en dat ze een duidelijk financieel plaatje had.
Desondanks zal ze best capabel zijn geweest, dus wat dat betreft verdient ze wel een bedankje. Velen van ons hadden het veel slechter gedaan hier![]()
Nog wel een vraag (niet suggestief bedoeld - ik weet er gewoon te weinig van af): zijn dingen als klimaat potjes e.d. meegenomen in deze begroting? Als in, zijn er nog uitgaven die niet meegeteld worden?
Heb je een punt ja!quote:Op vrijdag 29 december 2023 10:56 schreef Mortaxx het volgende:
[..]
Als ik minister was zou ik ook altijd uitgaan van het meest negatieve scenario. Liever dat het meevalt dan dat er aan het eind van de rit geld tekort is. En helemaal omdat als je aankondigt dat er geld over gaat zijn je drie keer met je ogen kan knipperen en anderen hebben het geld zes keer uitgegeven.
Waarom maak jij goed nieuws altijd negatief? Waarom alles zwartkijken en altijd zoeken naar een negatieve uitleg?quote:Op vrijdag 29 december 2023 10:52 schreef thedeedster het volgende:
[..]
Waarom kijk je naar geaggregeerde data? Ben je Mark Rutte of zo?
Zo zag hij zijn gave land. Hij keek alleen maar naar de totale cijfers. Nooit naar de verdeling. En als hij dát gedaan had, dan had hij kunnen zien dat veel mensen problemen hebben.
Godskolere. Ik druk het vol in je gezicht en dan kom je met zó’n reactie. Wat ik schrijf is gewoon feitelijk. Dit is het kernprobleem bij Rutte; alleen totaalplaatjes.quote:Op vrijdag 29 december 2023 11:05 schreef FYazz het volgende:
[..]
Waarom maak jij goed nieuws altijd negatief? Waarom alles zwartkijken en altijd zoeken naar een negatieve uitleg?
We hebben dit jaar met z'n allen, echt niet alleen de rijke burgers van Nederland, een recordaantal miljarden gespendeerd aan lekker eten, cadeautjes, films en vakantie.
We mogen best wat positiever zijn over deze welvaart en luxe.
En dat betekent niet dat we de ogen moeten sluiten voor mensen met financiële problemen of voor oorzaken hiervan en een eerlijkere verdeling van welvaart.
We moeten het alleen niet slechter maken dan het is en niet alle financiële problemen van burgers worden veroorzaakt door de overheid (even de toeslagenaffaire buiten beschouwing gelaten).
Exact. Spelen met cijfertjes naar eigen goeddunken. Het gebeurd overal.quote:Op vrijdag 29 december 2023 10:31 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Huh?
Dat geld moeg toch ook een keer terug? Hoezo is dat dan buiten de boeken?
Die zag ik ook voorbijkomen. Maar mensen die een diepe afkeer koesteren richting Kaag luisteren liever naar FvD-muppet Arno Wellens.quote:Op donderdag 28 december 2023 23:51 schreef capricia het volgende:
[..]
Het heks-effect.
[ afbeelding ]
Ik heb eerlijk gezegd het idee dat je de cijfers alles kan laten zeggen wat je wil. Als je een paar weken terug de definitieve begroting van 2024 erdoor wil krijgen in een kamer waar je de meerderheid niet hebt zijn de cijfers voor dit jaar zwarter en als je de afzwaaiende minfin er goed uit wil laten komen zijn de cijfers voor dit jaar behoorlijk rooskleurig.quote:Op vrijdag 29 december 2023 10:53 schreef AlwaysHappy het volgende:
Ik heb geen idee wat ze dagelijks allemaal deed voor haar functie, dus kan daar weinig zinnigs over zeggen. Puur uitgaande van het artikel lijkt het er op neer te komen dat het vooral positief is uitgevallen door toeval en wat geluk. Vind het ergens ook wel apart dat ze in november nog uit ging van een tekort van 18 miljard, maar dat het nu een paar weken later opeens neer komt op 3 miljard overschot voor de eerste drie kwartalen. Dat straalt niet uit dat ze dit allemaal zo gepland heeft en dat ze een duidelijk financieel plaatje had.
Desondanks zal ze best capabel zijn geweest, dus wat dat betreft verdient ze wel een bedankje. Velen van ons hadden het veel slechter gedaan hier![]()
Nog wel een vraag (niet suggestief bedoeld - ik weet er gewoon te weinig van af): zijn dingen als klimaat potjes e.d. meegenomen in deze begroting? Als in, zijn er nog uitgaven die niet meegeteld worden?
Fijn voor het bedrijfsleven, maar daar heeft de man op de straat/de hardwerkende lage middeninkomer en de uitkeringsgerechtigde geen zak aan.quote:Op vrijdag 29 december 2023 10:09 schreef FYazz het volgende:
[..]![]()
https://eenvandaag.avrotr(...)et-ligt-genuanceerd/quote:Van Merriënboer maakt zich zorgen om de uitgaven die het kabinet zonder toestemming doet. Hij benadrukt dat de Eerste en Tweede Kamer uiteindelijk de baas zijn in ons land: "Het is een soort basisregel van de parlementaire democratie dat er geen uitgaven worden gedaan zonder voorafgaande goedkeuring van het parlement."
Het gaat goed met de BV nederland dus.quote:Op vrijdag 29 december 2023 10:09 schreef FYazz het volgende:
[..]![]()
Je snapt hopelijk dat Kaag daar niet hoogstpersoonlijk verantwoordelijk voor is? Het structureel ondersteunen van de lage inkomens doe je middels gedragen beleidswijzigingen, zoals het verhogen van het minimumloon.quote:Op vrijdag 29 december 2023 11:47 schreef Montagui het volgende:
[..]
Fijn voor het bedrijfsleven, maar daar heeft de man op de straat/de hardwerkende lage middeninkomer en de uitkeringsgerechtigde geen zak aan.
https://www.vcp.nl/ser-vo(...)lijden-naar-armoede/
Constant lapmiddeltjes verzinnen om de laagste inkomens/uitkeringsgerechtigden net niet te laten verhongeren. Top gedaan Sigrid. En structureel uitgaven doen ter waarde van (minimaal) 21 miljard zonder parlementaire instemming? Prima toch?
[..]
https://eenvandaag.avrotr(...)et-ligt-genuanceerd/
De verantwoording volgt nog? Zal wel niet.
Maar daarom is dit artikel natuurlijk ook gewoon nogal tendentieus geschreven. Kaag is er ook niet in haar 1tje verantwoordelijk voor dat we nu opeens 18 miljard besparen op een energieplafond wat uit de koker van PvdA / Gl kwam rollen.quote:Op vrijdag 29 december 2023 12:12 schreef KoosVogels het volgende:
Zie dat ook veel op sociale media. De minister van Financiën wordt haast dictatoriale krachten toegedicht. Alsof die hoogstpersoonlijk bepaalt waar ons land zijn centen aan uitgeeft.
Tipje van de sluier: het budgetrecht ligt uiteindelijk bij de Eerste en Tweede Kamer.
Klopt.quote:Op vrijdag 29 december 2023 12:49 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Maar daarom is dit artikel natuurlijk ook gewoon nogal tendentieus geschreven. Kaag is er ook niet in haar 1tje verantwoordelijk voor dat we nu opeens 18 miljard besparen op een energieplafond wat uit de koker van PvdA / Gl kwam rollen.
In de VS is dat nog veel lachwekkender met de president.quote:Op vrijdag 29 december 2023 12:12 schreef KoosVogels het volgende:
Zie dat ook veel op sociale media. De minister van Financiën wordt haast dictatoriale krachten toegedicht. Alsof die hoogstpersoonlijk bepaalt waar ons land zijn centen aan uitgeeft.
Tipje van de sluier: het budgetrecht ligt uiteindelijk bij de Eerste en Tweede Kamer.
Eensquote:Op vrijdag 29 december 2023 12:53 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Klopt.
Maar het is vooral de kop die tendentieus is. De tekst legt uit dat het positieve financiële resultaat ons voor een groot deel is 'overkomen'.
Dat klopt, maar voor 21 miljard heeft zij voor akkoord getekend zonder parlementaire goedkeuring. En 21 miljard vind ik nogal wat.quote:Op vrijdag 29 december 2023 12:07 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Je snapt hopelijk dat Kaag daar niet hoogstpersoonlijk verantwoordelijk voor is? Het structureel ondersteunen van de lage inkomens doe je middels gedragen beleidswijzigingen, zoals het verhogen van het minimumloon.
Zulke maatregelen schudt de minister van Financiën niet even eenzijdig uit de mouw. Daar moeten de regering en beide Kamers overeenstemming over bereiken.
https://www.accountant.nl(...)edkeuring-parlement/quote:Onnodige inzet
Een woordvoerder van de Algemene Rekenkamer geeft aan dat een en ander tijdens Verantwoordingsdag aan de orde zal komen. De rekenkamer waarschuwde in 2021 ook al voor onnodige inzet van de uitzonderingsregel.
De Tweede Kamer heeft het kabinet via twee moties opgeroepen om het grote aantal uitzonderingen terug te dringen. Ministers moeten voortaan meer toelichting geven bij het gebruik van de uitzonderingsregel en de noodzaak ervan.
Maar het is misschien ook handig om na te gaan waar dat geld heen is gegaan. Dat is niet zomaar door de shredder gehaald, maar ging voor een groot deel naar incidentele maatregelen ter ondersteuning van de burger. Denk aan het coronafonds en het energieplafond. Uit jouw eerdere post maak ik op dat jij voorstander bent van armoedebestrijding. Nou, daar is een deel van die 21 miljard dus voor gebruikt.quote:Op vrijdag 29 december 2023 13:55 schreef Montagui het volgende:
[..]
Dat klopt, maar voor 21 miljard heeft zij voor akkoord getekend zonder parlementaire goedkeuring. En 21 miljard vind ik nogal wat.
[..]
https://www.accountant.nl(...)edkeuring-parlement/
Verantwoordingsdag is de 3e woensdag van mei. Ben benieuwd wie dan de minister van financiën is.
Dat wil overigens niet zeggen dat ik het eens ben met deze gang van zaken, want zoals ik al eerder schreef: het budgetrecht ligt bij de Kamers. Maar het is ook een tikkeltje onzinnig om te lopen pijpzeiken over de 21 miljard, zonder duidelijk te maken waar dat geld heen is gegaan.quote:In 2022 is er 41,8 miljard euro extra uitgegeven, waarbij voor 20,7 miljard vooraf geen toestemming is gevraagd, blijkt uit de 51 incidentele bijstellingen van het afgelopen jaar. Het ministerie van Economische Zaken (EZK) nam vorig jaar met 22,9 miljard euro het leeuwendeel van het totaalbedrag aan incidentele bijstellingen voor zijn rekening. Dit kwam vooral door de energiecrisis.
Andere grote incidentele extra uitgaven in 2022 werden besteed aan coronamaatregelen (zoals steunpakketten en vaccins), de oorlog in Oekraïne, de aanschaf van militaire luchtvaartuigen, munitie door Defensie en de ontwikkeling van waterstof.
Bron
Beetje gezeur inderdaad om een minister (had de Jonge ook) te pakken op het feit dat de uitgaven niet geheel cf de compliance methodiek zijn gegaan. Vaak gaat het er om dat bijvoorbeeld een aanbestedingsprocedure niet goed is gevolgd omdat er spoed was, of een minister heeft geen uitdrukkelijk toegestemd gevraagd om te mogen spenderen en dan ben je feitelijk onrechtmatig bezig.quote:Op vrijdag 29 december 2023 14:03 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Maar het is misschien ook handig om na te gaan waar dat geld heen is gegaan. Dat is niet zomaar door de shredder gehaald, maar ging voor een groot deel naar incidentele maatregelen ter ondersteuning van de burger. Denk aan het coronafonds en het energieplafond. Uit jouw eerdere post maak ik op dat jij voorstander bent van armoedebestrijding. Nou, daar is een deel van die 21 miljard dus voor gebruikt.
[..]
Dat wil overigens niet zeggen dat ik het eens ben met deze gang van zaken, want zoals ik al eerder schreef: het budgetrecht ligt bij de Kamers. Maar het is ook een tikkeltje onzinnig om te lopen pijpzeiken over de 21 miljard, zonder duidelijk te maken waar dat geld heen is gegaan.
En ook hier geldt: het is niet Kaag die in haar uppie bepaalt dat die 21 miljard uit wordt gegeven. Dat is de regering, waarbij de budgetverzoeken worden gedaan door de verschillende ministeries.
Ook dat inderdaad.quote:Op vrijdag 29 december 2023 14:20 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Beetje gezeur inderdaad om een minister (had de Jonge ook) te pakken op het feit dat de uitgaven niet geheel cf de compliance methodiek zijn gegaan. Vaak gaat het er om dat bijvoorbeeld een aanbestedingsprocedure niet goed is gevolgd omdat er spoed was, of een minister heeft geen uitdrukkelijk toegestemd gevraagd om te mogen spenderen en dan ben je feitelijk onrechtmatig bezig.
Anyway, dat het goed gaat/slecht gaat kun je een min van financien niet op aanspreken. Veel zaken zijn toch macro economisch i.c.m. beleid dat gevoerd is in de afgelopen jaren.
Kabinet Rutte II (de samenwerking met de PvdA) heeft nou juist zeer ingrijpend bezuinigd. Dat is ook een van de redenen dat die coalitie werd uitgekotst door de kiezer, omdat veel van die bezuinigingen veel pijn deden. Het zorgde er wel voor dat we een extra vetlaagje hadden toen we gedurende de coronacrisis de portemonnee moesten trekken voor allerhande steunmaatregelen.quote:Op vrijdag 29 december 2023 14:22 schreef quo_ het volgende:
En bij mij gaan alle alarmbellen af.
Deze generatie politici hoef je niks te leren op het gebied van liegen, bedriegen, straatje schoonvegen en zich beter voordoen dan ze werkelijk zijn. Wat dat betreft heeft Rutte een leker stel bij elkaar gezocht met hun selectieve actieve herinneringen.
De rekening gaat nog wel komen. Fokke en Sukke zagen dat in 2009 (!!!) al aankomen.
[ afbeelding ]
Nou als minister van financien was ze gewoon normaal/goed. Niet meer of minder dan haar voorgangers. Die ook in de regel prima waren.quote:Op vrijdag 29 december 2023 14:29 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Ook dat inderdaad.
Kaag wordt op sociale media ook aangevallen omdat de boodschappen onder haar bewind duurder zijn geworden. De torenhoge inflatie wordt haar aangerekend. Maar de inflatie van de afgelopen jaren werd veroorzaakt door omstandigheden die buiten de invloedssfeer liggen van onze regering.
Nog even los van het feit dat Nederland sinds begin dit jaar in een recessie zit maar kennelijk toch een begrotingsoverschot heeft. Ik vraag me af of er überhaupt ooit een Nederlandse minister van financiën is geweest die dat heeft gepresteerdquote:Op donderdag 28 december 2023 23:21 schreef Leandra het volgende:
[..]
Maar als het andersom was geweest dan stond je vooraan om te roepen dat het HAAR SCHULD was, en dat het wel heel laf is om zo'n toename van de staatsschuld te veroorzaken en dan te vertrekken.
Als het negatief was dan was het haar schuld en nu het positief is moeten we vooral niet denken dat het dankzij haar is.
De rotzooi is onder het vloerkleed geveegd, de lijken in de kast gepropt.quote:Op donderdag 28 december 2023 23:21 schreef Leandra het volgende:
[..]
ik denk dat ze flink op uitgaven voor stikstof gaan besparenquote:Op vrijdag 29 december 2023 16:05 schreef capricia het volgende:
Wel fijn voor het kabinet Wilders I dat ze met zo'n mooi huishoudboekje kunnen beginnen.
Ik ben benieuwd hoe de minister van hun kabinet het gaat doen, en waar we over vier jaar staan.
het mens is zo blij dat ze weg is uit dat rattenhol , die komt nooit meer in de kamer , zelfs niet op visitequote:Op donderdag 28 december 2023 23:21 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dat zou betekenen dat de rekening meer bij boeren komt te liggen en er minder ruimhartig uitgekocht zal worden.quote:Op vrijdag 29 december 2023 16:23 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ik denk dat ze flink op uitgaven voor stikstof gaan besparen
Of dat we nog jaren stilstand krijgen op dit dossier. Ook niet uit te sluiten…quote:Op vrijdag 29 december 2023 16:43 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Dat zou betekenen dat de rekening meer bij boeren komt te liggen en er minder ruimhartig uitgekocht zal worden.
Dan ligt de bouw weer helemaal stil, want Europese wet- en regelgeving past een kabinet niet zomaar even aan.quote:Op vrijdag 29 december 2023 16:47 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Of dat we nog jaren stilstand krijgen op dit dossier. Ook niet uit te sluiten…
Uiteraard. Maar ze willen ook graag BBB in het kabinet…quote:Op vrijdag 29 december 2023 16:48 schreef Blastbeat het volgende:
[..]
Dan ligt de bouw weer helemaal stil, want Europese wet- en regelgeving past een kabinet niet zomaar even aan.
En op gratis kinderopvang.quote:Op vrijdag 29 december 2023 16:23 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ik denk dat ze flink op uitgaven voor stikstof gaan besparen
En dat wordt best interessant. Zowel PVV als BBB hebben karakteristieke programmapunten die eigenlijk helemaal niet kunnen. Hoe gaan ze dan hun partij zichtbaar maken in een coalitie?quote:Op vrijdag 29 december 2023 17:10 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Uiteraard. Maar ze willen ook graag BBB in het kabinet…
Gewoon doen zoals de italianen en de fransen ook doen, ja zeggen en nee doen.quote:Op vrijdag 29 december 2023 17:22 schreef Blastbeat het volgende:
[..]
En dat wordt best interessant. Zowel PVV als BBB hebben karakteristieke programmapunten die eigenlijk helemaal niet kunnen. Hoe gaan ze dan hun partij zichtbaar maken in een coalitie?
Hoe het erbij hamgt over 4 jaar is afhankelijk van beleid ja, maar zeker ook van macro en internationale factoren.quote:Op vrijdag 29 december 2023 16:05 schreef capricia het volgende:
Wel fijn voor het kabinet Wilders I dat ze met zo'n mooi huishoudboekje kunnen beginnen.
Ik ben benieuwd hoe de minister van hun kabinet het gaat doen, en waar we over vier jaar staan.
Een minister heeft praktisch geen invloed op dit alles. Dit artikel is gewoon ouderwets journalistieke troep.quote:Op vrijdag 29 december 2023 16:05 schreef capricia het volgende:
gratis is de enige manier om van het toeslagen drama af te komenquote:Op vrijdag 29 december 2023 17:22 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
En op gratis kinderopvang.
Sowieso gratis :’)
Door een hoop gedoe in de media gok ik. Inhoud is voor dit soort bewegingen totaal niet relevant.quote:Op vrijdag 29 december 2023 17:22 schreef Blastbeat het volgende:
[..]
En dat wordt best interessant. Zowel PVV als BBB hebben karakteristieke programmapunten die eigenlijk helemaal niet kunnen. Hoe gaan ze dan hun partij zichtbaar maken in een coalitie?
Dat is wat kort door de bocht. De keuze om wel of geen begrotingsdiscipline toe te passen is wel degelijk een politieke waar een minister invloed op heeft. Zat andere landen waren een stuk “flexibeler” daarin voor 2023…quote:Op vrijdag 29 december 2023 17:29 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Een minister heeft praktisch geen invloed op dit alles. Dit artikel is gewoon ouderwets journalistieke troep.
Je ziet dat wel meer. Halsema is ook een mooi voorbeeld: voor alles wat er in Amsterdam gebeurt is zij (klaarblijkelijk) persoonlijk verantwoordelijk. Alsof zij in haar eentje het beleid bepaalt, zonder college, zonder raad.quote:Op vrijdag 29 december 2023 12:12 schreef KoosVogels het volgende:
Bij bepaalde onderwerpen hebben ze natuurlijk een vette vuist in de pap. Zoals bij Halsema bij de tweedeling in behandeling van bepaalde protesten tijdens de Covid periode (protesteren voor BLM was prima?).quote:Op vrijdag 29 december 2023 17:40 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Je ziet dat wel meer. Halsema is ook een mooi voorbeeld: voor alles wat er in Amsterdam gebeurt is zij (klaarblijkelijk) persoonlijk verantwoordelijk. Alsof zij in haar eentje het beleid bepaalt, zonder college, zonder raad.
Vergeet niet: dit is Fok!, de grootste poel van competente stuurlui aan walquote:
Dat lukt als je in de oppositie zit, maar als regeringspartijen wordt dat een stuk lastiger. Want hoe gaan ze het hun kiezers uitleggen dat het ondanks de samenstelling van de coalitie niet gelukt is ook maar één van de karakteristieke programmapunten ook maar een beetje uit te voeren?quote:Op vrijdag 29 december 2023 17:36 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Door een hoop gedoe in de media gok ik. Inhoud is voor dit soort bewegingen totaal niet relevant.
Ach, met een hoop goedkope retoriek kom je een heel eind. Het gaat helaas niet om resultaten maar om de beeldvorming…quote:Op vrijdag 29 december 2023 18:02 schreef Blastbeat het volgende:
[..]
Dat lukt als je in de oppositie zit, maar als regeringspartijen wordt dat een stuk lastiger. Want hoe gaan ze het hun kiezers uitleggen dat het ondanks de samenstelling van de coalitie niet gelukt is ook maar één van de karakteristieke programmapunten ook maar een beetje uit te voeren?
Ik ben een beetje klaar met dat gepolariseer, die negativiteit en persoonlijke sneren omdat een mening of feit je niet bevalt.quote:Op vrijdag 29 december 2023 11:24 schreef thedeedster het volgende:
[..]
Godskolere. Ik druk het vol in je gezicht en dan kom je met zó’n reactie. Wat ik schrijf is gewoon feitelijk. Dit is het kernprobleem bij Rutte; alleen totaalplaatjes.
Later nuanceer je. Met de rest ben ik het wel met je eens.
quote:Op vrijdag 29 december 2023 18:35 schreef Harvest89 het volgende:
Netjes... Oh wacht dit is Kaag, uhm.... vuile D66 heks!
Woopdi-fuckin-doo.quote:Doordat bedrijven veel winst maakten en de werkloosheid laag was, kwam er veel meer belastinggeld binnen.
De schuld van het Almachtige Links dat ook verantwoordelijk is geweest voor alle slechte dingen de afgelopen 13 jaar, ondanks dat ze niet in de regering zaten.quote:Op vrijdag 29 december 2023 18:02 schreef Blastbeat het volgende:
[..]
Dat lukt als je in de oppositie zit, maar als regeringspartijen wordt dat een stuk lastiger. Want hoe gaan ze het hun kiezers uitleggen dat het ondanks de samenstelling van de coalitie niet gelukt is ook maar één van de karakteristieke programmapunten ook maar een beetje uit te voeren?
Zitten die lui die bij de voedselbank lopen gewoon op een terrasje de horeca te spekken joh?quote:Op vrijdag 29 december 2023 10:09 schreef FYazz het volgende:
[..]![]()
Alles rechts van GroenLinks is extreem rechts he, dus we voeren schijnbaar al 12 jaar extreem rechts beleid.quote:Op vrijdag 29 december 2023 19:18 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
De schuld van het Almachtige Links dat ook verantwoordelijk is geweest voor alle slechte dingen de afgelopen 13 jaar, ondanks dat ze niet in de regering zaten.
Wel bijzonder dat sommige mensen het niet uit hun toetsenbord krijgen om iets aardig te zeggen over Kaag, die zitten helemaal vast in hun heks hersenbloeding.quote:Op vrijdag 29 december 2023 18:35 schreef Harvest89 het volgende:
Netjes... Oh wacht dit is Kaag, uhm.... vuile D66 heks!
Adoratie gaat tever.quote:Op vrijdag 29 december 2023 18:02 schreef ludovico het volgende:
Ik begrijp de adoratie van Kaag niet. Heb geen flauw benul waar dat vandaan komt.
Alsof jij dit weet; je hebt amper haar op je piemel man.quote:Op vrijdag 29 december 2023 17:29 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Een minister heeft praktisch geen invloed op dit alles. Dit artikel is gewoon ouderwets journalistieke troep.
Wat heeft ze voor Nederland gedaan?quote:Op zaterdag 30 december 2023 11:43 schreef Momo het volgende:
[..]
Wel bijzonder dat sommige mensen het niet uit hun toetsenbord krijgen om iets aardig te zeggen over Kaag, die zitten helemaal vast in hun heks hersenbloeding.
Jaja, ze heeft geen verbinding met de gewone Henk en Ingrid,maar ze kan nog steeds dingen ook goed doen.
Misschien doen we het als land ook niet zo slecht.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Huh? Jij kan de OP en andere cijfers toch zien in dit topic?quote:Op zaterdag 30 december 2023 13:30 schreef the-eye het volgende:
[..]
Wat heeft ze voor Nederland gedaan?
quote:Op zaterdag 30 december 2023 13:32 schreef Momo het volgende:
[..]
Huh? Jij kan de OP en andere cijfers toch zien in dit topic?
En nu een echt antwoord Momoquote:Hoe dat kan? Nou, niet omdat er opeens een tovenaar op het ministerie van Financiën zat. In dat opzicht is Sigrid Kaag net als haar voorgangers afhankelijk van omstandigheden waar ze zelf maar weinig invloed op heeft.
Wat wel heeft geholpen: de Nederlandse economie bleek na het coronatijdperk veerkrachtig en groeide de afgelopen jaren harder dan die in onze buurlanden. Doordat bedrijven veel winst maakten en de werkloosheid laag was, kwam er veel meer belastinggeld binnen. De overheidsuitgaven stegen weliswaar ook, maar minder hard dan de inkomsten.
In 2023 groeide de Nederlandse economie tot nu toe helemaal niet, integendeel:quote:Op zaterdag 30 december 2023 13:35 schreef the-eye het volgende:
[..]
[..]
En nu een echt antwoord Momo
quote:De Nederlandse economie is voor het derde kwartaal op rij gekrompen. Ten opzichte van een kwartaal eerder slonk de omvang van de economie met 0,2 procent.
God, niemand zegt dat Kaag een tovenaar is, maar misschien is Kaag ook wel gewoon redelijk goed omgegaan met die redelijk goede omstandigheden? Jij denkt dat de minister van Financiën geen enkele invloed heeft op de BBP, werkloosheidcijfers, inflatie, schuld?quote:Op zaterdag 30 december 2023 13:35 schreef the-eye het volgende:
[..]
[..]
En nu een echt antwoord Momo
Weet ik niet.quote:Op zaterdag 30 december 2023 11:31 schreef the-eye het volgende:
[..]
Zitten die lui die bij de voedselbank lopen gewoon op een terrasje de horeca te spekken joh?
Ja het was een waar feestje voor de VVD vriendjes waar zelfs de aalmoezen voor de armeren terecht kwamen of ze op z'n minst de kans kregen die eerst even af te romenquote:Op zaterdag 30 december 2023 17:29 schreef FYazz het volgende:
[..]
Weet ik niet.
Ook geen zin om het suggestieve spelletje waar je op uit bent mee te gaan spelen.
Wat ik wel weet is dat het flauwekul is dat de overheid niets financieel voor de burger heeft gedaan de afgelopen jaren en dat het gros van de burgers het hoofd niet boven water kan houden.
Daar reageerde ik op.
Er is van alles op Kaag (of Rutte) en het beleid van afgelopen 12 jaar aan te merken, maar met alle corona-subsidies, stap-budget, loonstijgingen, prijsplafond etc. kunnen we niet meer in de boze calimero-modus blijven hangen en doen alsof de overheid echt helemaal niets doet om het voor de burger financieel belastbaar te houden.
Je kunt uiteraard discussiëren of het de juiste acties zijn, maar laten we in het nieuwe jaar asjeblieft wat minder overdrijven en polariseren en ook gewoon een beetje positief zijn over wat we wel hebben.
Ofwel, het is niet goed of het deugt niet?quote:Op zaterdag 30 december 2023 18:01 schreef the-eye het volgende:
[..]
Ja het was een waar feestje voor de VVD vriendjes waar zelfs de aalmoezen voor de armeren terecht kwamen of ze op z'n minst de kans kregen die eerst even af te romen![]()
En er Links de schuld van geven, uiteraard.quote:Op zaterdag 30 december 2023 18:10 schreef grrrrg het volgende:
Mevrouw Kaag heeft Nederland in een economische toppositie achtergelaten, chapeau!
Helaas zal een kabinet Greet Wilders vooral potverteren..
Zo is het!quote:Op zaterdag 30 december 2023 18:10 schreef grrrrg het volgende:
Mevrouw Kaag heeft Nederland in een economische toppositie achtergelaten, chapeau!
Ik wens je oprecht een gelukkig Nieuwjaar, maar gelet je modus waarin je zit verwacht ik dat het wederom een cynisch en frustrerend jaar voor je gaat worden.quote:Op zaterdag 30 december 2023 18:01 schreef the-eye het volgende:
[..]
Ja het was een waar feestje voor de VVD vriendjes waar zelfs de aalmoezen voor de armeren terecht kwamen of ze op z'n minst de kans kregen die eerst even af te romen![]()
Je beseft dat het schrappen van zo’n incidenteel fonds verdomde weinig ruimte oplevert, zeker nu de rente fors is gestegen? Tenzij je die onzin van investeren in kerncentrales schrapt maar geloof niet dat dat past in het ideologische plaatje van populistisch rechtsquote:Op zaterdag 30 december 2023 18:52 schreef quo_ het volgende:
[..]
Zo is het!
Ik gun het Kaag en de Kaag adepten ook van harte want verder is er bar weinig te vieren met die overgebleven 9 zetels.
En een prachtige uitgangspositie ook nog voor Geert 1. Het terugdraaien van die 30 miljard klimaat onzin kan nu allemaal meteen leiden tot bestedingen t.b.v. de gewone Nederlanders.
Iedereen blij.
Het gaat me wat ver om me over heel 2024 uit te spreken maar ik ga er iig niet vrolijk in neequote:Op zaterdag 30 december 2023 19:04 schreef FYazz het volgende:
[..]
Ik wens je oprecht een gelukkig Nieuwjaar, maar gelet je modus waarin je zit verwacht ik dat het wederom een cynisch en frustrerend jaar voor je gaat worden.
Ok, een pot geld ter grootte van 30 miljard die je niet uitgeeft of niet hoeft te vullen levert weinig ruimte op omdat de rente gestegen is?????quote:Op zaterdag 30 december 2023 19:34 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Je beseft dat het schrappen van zo’n incidenteel fonds verdomde weinig ruimte oplevert, zeker nu de rente fors is gestegen?
Door Links de schuld te geven. Een van de coalitiepartners blijkt stiekem toch Links te zijn en heeft in zijn eentje alle 'echt Nederlandsche' onderwerpen getorpedeerd.quote:Op vrijdag 29 december 2023 18:02 schreef Blastbeat het volgende:
[..]
Idd.quote:Op zaterdag 30 december 2023 19:45 schreef quo_ het volgende:
[..]
Ok, een pot geld ter grootte van 30 miljard die je niet uitgeeft of niet hoeft te vullen levert weinig ruimte op omdat de rente gestegen is?????
quote:
Eerst nog maar eens een coalitie zien te vormen hequote:Op zaterdag 30 december 2023 18:52 schreef quo_ het volgende:
En een prachtige uitgangspositie ook nog voor Geert 1. Het terugdraaien van die 30 miljard klimaat onzin kan nu allemaal meteen leiden tot bestedingen t.b.v. de gewone Nederlanders.
Iedereen blij.
Ik zie die Blinken. Das hij van "FUCK THE EU!" toch?quote:Op zaterdag 30 december 2023 19:56 schreef capricia het volgende:
[..]![]()
Gisteren op BNR:
Kaag krijgt zo ongeveer een staande ovatie in de VS vanwege de rol die ze wil spelen op het wereldtoneel.
Nederland: Tjielp, tjielp.
Ik denk dat sommige mensen hier echt verblind door hun haat zijn.
??quote:Op zaterdag 30 december 2023 20:03 schreef the-eye het volgende:
[..]
Ik zie die Blinken. Das hij van "FUCK THE EU!" toch?
Wat wil je dat Nederland nog meer doet dan? Moeten we een standbeeld voor haar neerzetten in Den Haag of zo? Ze geeft haar ministerpost op voor een weliswaar nobele functie in de VN, maar heeft in haar periode als minister niet de stempel kunnen drukken die een hoop mensen wel verwacht hadden. Ze is een competente minister van Financiën gebleken, en een goede vice-premier, maar je doet nu net alsof ze het land in haar eentje heeft gered van de ondergang of zo.quote:Op zaterdag 30 december 2023 19:56 schreef capricia het volgende:
[..]![]()
Gisteren op BNR:
Kaag krijgt zo ongeveer een staande ovatie in de VS vanwege de rol die ze wil spelen op het wereldtoneel.
Ik doe alsof ze het land in haar eentje gered heeft?quote:Op zaterdag 30 december 2023 20:14 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Wat wil je dat Nederland nog meer doet dan? Moeten we een standbeeld voor haar neerzetten in Den Haag of zo? Ze geeft haar ministerpost op voor een weliswaar nobele functie in de VN, maar heeft in haar periode als minister niet de stempel kunnen drukken die een hoop mensen wel verwacht hadden. Ze is een competente minister van Financiën gebleken, en een goede vice-premier, maar je doet nu net alsof ze het land in haar eentje heeft gered van de ondergang of zo.
Waarom is het meteen haat? Meteen weer een extreem. Ze zal het best prima gedaan hebben, maar niet iedereen klikt met dezelfde mensen. Zit een enorm groot grijs gebied tussen ‘ze heeft ons land gered en wat is het een fantastisch persoon’ & haat haat haat.quote:Op zaterdag 30 december 2023 19:56 schreef capricia het volgende:
[..]![]()
Gisteren op BNR:
quote:Op zaterdag 30 december 2023 20:14 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Wat wil je dat Nederland nog meer doet dan? Moeten we een standbeeld voor haar neerzetten in Den Haag of zo? Ze geeft haar ministerpost op voor een weliswaar nobele functie in de VN, maar heeft in haar periode als minister niet de stempel kunnen drukken die een hoop mensen wel verwacht hadden. Ze is een competente minister van Financiën gebleken, en een goede vice-premier, maar je doet nu net alsof ze het land in haar eentje heeft gered van de ondergang of zo.
quote:
Altijd netjes als iemand durft te veranderen van meningquote:Op woensdag 13 september 2023 18:30 schreef Scorpie het volgende:
Kaag dus iets teveel voor Sinterklaas gespeeld.
Correct. In de begroting is er verschil tussen de exploitatie en investeringen. Van zo’n fonds drukken de kapitaallasten (rente en afschrijving) op de exploitatie. Toen men het fonds verzon was de rente heel laag (0 of zelfs negatief), dan drukt het maar beperkt op de exploitatieruimte. Nu is de rente een stuk hoger en aangezien men de financiering meestal pas aantrekt als dat nodig is, kost zo’n fonds nu dus fors meer. Dat geld anders besteden kan natuurlijk maar zal dus meer op de begroting drukken dan verwacht (wat vermoedelijk ook opgaat als men het fonds zou besteden zoals verwacht), dat levert dan dus een tegenvaller op voor de schatkist.quote:Op zaterdag 30 december 2023 19:45 schreef quo_ het volgende:
[..]
Ok, een pot geld ter grootte van 30 miljard die je niet uitgeeft of niet hoeft te vullen levert weinig ruimte op omdat de rente gestegen is?????
Zeker, gezien de staat van de staatskas blijkt ze gewoon een competente minister van financiën te zijn. Daar zat een dosis geluk en een stukje gezond beleid achter.quote:Op zaterdag 30 december 2023 20:24 schreef Raw85 het volgende:
[..]
[..]
[..]
Altijd netjes als iemand durft te veranderen van mening
Waar schrijf ik dan 'ze heeft ons land gered'?quote:Op zaterdag 30 december 2023 20:23 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Waarom is het meteen haat? Meteen weer een extreem. Ze zal het best prima gedaan hebben, maar niet iedereen klikt met dezelfde mensen. Zit een enorm groot grijs gebied tussen ‘ze heeft ons land gered en wat is het een fantastisch persoon’ & haat haat haat.
De afgesproken bijdragen voor dit jaar zullen gewoon verwerkt zijn. Waarbij die voor de EU wat hoger zullen zijn dan begroot vanwege Oekraïne en die voor klimaat wat lager omdat door de val van het kabinet minder is gedaan.quote:Op zaterdag 30 december 2023 20:29 schreef AlwaysHappy het volgende:
Zitten EU kosten of klimaat potjes e.d. hierbij inbegrepen trouwens? Ik heb geen idee wat ze allemaal mee rekenen.
Maar kan je de vraag nou beantwoorden,, wat verwacht je dat Nederland nog meer doet dan ?quote:Op zaterdag 30 december 2023 20:31 schreef capricia het volgende:
[..]
Waar schrijf ik dan 'ze heeft ons land gered'?
En ja, ze heeft veel met haat naar haarzelf te maken gehad als minister in Nederland.
Waarom denk je dat ik nu dan iets verwacht?quote:Op zaterdag 30 december 2023 20:33 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Maar kan je de vraag nou beantwoorden,, wat verwacht je dat Nederland nog meer doet dan ?
Ik zeg toch nergens dat jij hebt gezegd dat ze het land gered heeft?quote:Op zaterdag 30 december 2023 20:31 schreef capricia het volgende:
[..]
Waar schrijf ik dan 'ze heeft ons land gered'?
En ja, ze heeft veel met haat naar haarzelf te maken gehad als minister in Nederland.
Thanks! In dat geval heeft ze het zeker goed gedaan!quote:Op zaterdag 30 december 2023 20:32 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
De afgesproken bijdragen voor dit jaar zullen gewoon verwerkt zijn. Waarbij die voor de EU wat hoger zullen zijn dan begroot vanwege Oekraïne en die voor klimaat wat lager omdat door de val van het kabinet minder is gedaan.
Ach, dit is regulier werk voor financiën binnen de begrotingsregels, haar rol daarin lijkt me erg beperkt.quote:Op zaterdag 30 december 2023 20:39 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Thanks! In dat geval heeft ze het zeker goed gedaan!
Geef ik r een compliment, is het nog niet goedquote:Op zaterdag 30 december 2023 20:41 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Ach, dit is regulier werk voor financiën binnen de begrotingsregels, haar rol daarin lijkt me erg beperkt.
Haha, ik was vanaf het begin al niet erg enthousiast over al die incidentele miljardenfondsen van Rutte IV. Wat mij betreft past dat niet goed bij een solide begrotingsbeleid en was het vooral bedoeld om de diverse partijen af te kopen. Maar goed niemand was echt blij met Rutte IVquote:Op zaterdag 30 december 2023 20:43 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Geef ik r een compliment, is het nog niet goed
Nou ja, je zegt dat ze in de VS een staande ovatie aan Kaag geven en hier is het oorverdovend stil. Dat zijn je eigen woorden. Je hebt dus wel een mening over wat we in Nederland zouden moeten doen mbt deze situatie, anders post je dat niet.quote:Op zaterdag 30 december 2023 20:34 schreef capricia het volgende:
[..]
Waarom denk je dat ik nu dan iets verwacht?
Voor mij is er wel uitgekomen wat ik van NL had verwacht.quote:Op zaterdag 30 december 2023 20:55 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Nou ja, je zegt dat ze in de VS een staande ovatie aan Kaag geven en hier is het oorverdovend stil. Dat zijn je eigen woorden. Je hebt dus wel een mening over wat we in Nederland zouden moeten doen mbt deze situatie, anders post je dat niet.
Ik vraag je dus naar wat je had verwacht.
Wil je nu ontkennen dat ze haat over zich heen gehad heeft?quote:Op zaterdag 30 december 2023 20:39 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Ik zeg toch nergens dat jij hebt gezegd dat ze het land gered heeft?
Ik zeg alleen maar dat ik het raar vind dat je meteen over haten begint, het is meteen weer zo’n extreem. Net als mijn genoemde ‘ze heeft ons land gered’. Meeste mensen vallen ergens in dat grijze gebied.
[..]
Thanks! In dat geval heeft ze het zeker goed gedaan!
Gewoon normaal doen. Maar ja, dat kan extreem-rechts niet. De haat zit te diep.quote:Op zaterdag 30 december 2023 20:34 schreef capricia het volgende:
[..]
Waarom denk je dat ik nu dan iets verwacht?
Je kan overwegen om te lezen wat ik typ? Waar typ ik dat ze geen haat over haar heen heeft gehad? Ik vond er hoogstens wat van dat jij het direct gooide op ''haat'', een extreem. Alsof dat de enige optie was. Zat mensen hier die gewoon niks met haar hadden/hebben, maar haar echt niet haten of zoquote:Op zaterdag 30 december 2023 21:02 schreef capricia het volgende:
[..]
Wil je nu ontkennen dat ze haat over zich heen gehad heeft?
Lees jij wel wat ik schrijf?quote:Op zaterdag 30 december 2023 21:07 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Je kan overwegen om te lezen wat ik typ? Waar typ ik dat ze geen haat over haar heen heeft gehad? Ik vond er hoogstens wat van dat jij het direct gooide op ''haat'', een extreem. Alsof dat de enige optie was. Zat mensen hier die gewoon niks met haar hadden/hebben, maar haar echt niet haten of zo
Dat lijkt me gewoon een feit.quote:Ik denk dat sommige mensen hier echt verblind door hun haat zijn.
Denk dat we elkaar gewoon verkeerd begrijpen. Ik bagatelliseer niks namelijk. Je hebt mensen die haar haten ja.quote:Op zaterdag 30 december 2023 21:12 schreef capricia het volgende:
[..]
Lees jij wel wat ik schrijf?
[..]
Dat lijkt me gewoon een feit.
En dan begin jij over het grijze gebied tussen 'ze heeft ons land gered' en haat. Ik heb het daar niet over gehad. Haat kent namelijk geen grijs gebied. Wat jij doet is die haat bagatelliseren.
En ik pas daar voor.
nee ik haat het mens niet , maar dat hautaine , wij doen wat goed is voor nederland daar heb ik het niet zo opquote:Op zaterdag 30 december 2023 22:14 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Denk dat we elkaar gewoon verkeerd begrijpen. Ik bagatelliseer niks namelijk. Je hebt mensen die haar haten ja.
Ik zeg ook nergens dat jij hebt gezegd dat ze het land heeft gered.
Ik kreeg de indruk dat je verkondigde dat mensen haar enkel niet waardeerden omdat ze haar haatten. Dat zal zo zijn bij sommige mensen, maar sommigen voelden gewoon geen klik met haar. Dat betekent niet dat ik ontken dat er mensen zijn die haar wél haten.
Zo heb ik niks met haar, maar waarom zou ik haar haten? Ken haar niet eens persoonlijk. Ben ik dan ook verblind vanwege haat? Dat bedoel ik. Niet alles is meteen maar haat.
Waar merk je aan dat ze capabel is dan precies? Het is geen Gerrit Zalm of Wouter Bos ofzo?quote:Op zaterdag 30 december 2023 11:57 schreef Cause-mayhem2 het volgende:
[..]
Adoratie gaat tever.
Maar het is iemand die zeer capabel is. En zoals ik in een vorig deel al zei iemand die ouderwets politiek fatsoen heeft. Nu wordt dat 'elitair' genoemd en wordt ze er zelfs voor gehaat, maar ik vind het echt heel fijn dat ze en haar werk netjes doet en geen popiejopie gelul uitkraamt.
Gewoon zoals een politiek figuur zou moeten zijn naar mijn mening.
ben blij dat het gekke elitaire mens weg is, en daar laat ik het bijquote:Op zaterdag 30 december 2023 11:57 schreef Cause-mayhem2 het volgende:
[..]
Adoratie gaat tever.
Maar het is iemand die zeer capabel is. En zoals ik in een vorig deel al zei iemand die ouderwets politiek fatsoen heeft. Nu wordt dat 'elitair' genoemd en wordt ze er zelfs voor gehaat, maar ik vind het echt heel fijn dat ze en haar werk netjes doet en geen popiejopie gelul uitkraamt.
Gewoon zoals een politiek figuur zou moeten zijn naar mijn mening.
Natuurlijk laat je het daarbij. Je zou het niet eens kunnen onderbouwen, al zou je ervoor betaald worden.quote:Op zondag 31 december 2023 16:32 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ben blij dat het gekke elitaire mens weg is, en daar laat ik het bij
Ik zeg toch dat ik dat denk. Met tien procent van de informatie moet ik 100% van mijn oordelen vormen. Da's niet makkelijk.quote:Op vrijdag 29 december 2023 06:46 schreef Leandra het volgende:
[..]
[..]
Je kunt wel komen verkondigen dat ze broddelwerk zou hebben geleverd, maar het is zeer lastig vast te stellen of ze het al dan niet goed gedaan heeft?
Het was met de "broddelwerk" beschuldiging niet lastig? Die kon wel zo uit de mouw geschud worden?
Ik heb daar kennis van genomen. Die mevrouw die dat schrijft vindt Kaag heel leuk en daardoor voelt ze de neiging om argumenten in het voordeel van haar op te schrijven. Ik gok dat ze zo'n stuk niet snel over Wilders zou schrijven (hoewel de ingredienten er liggen voor een soortgelijk recept. Ik heb een wat minder hoge pet van Kaag op. Zo bezien we dat wat ze doet door onze eigen lens. Het zou leuk zijn als NRC eens een longread schrijft waarin ambtenaren een boekje opendoen over haar werkwijze. Anders weten we eigenlijk allemaal niks.quote:Op vrijdag 29 december 2023 02:19 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Er zit nogal een verschil tussen zeggen dat het lastig objectief is vast te stellen en zeggen dat het broddelwerk was.
Had je overigens ook #21 gelezen?
elitaire mensen verdienen geen plek in de Nederlandse politiekquote:Op zondag 31 december 2023 18:12 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Natuurlijk laat je het daarbij. Je zou het niet eens kunnen onderbouwen, al zou je ervoor betaald worden.
Dan had de VVD in de jaren 50,60 en 70 dus totaal geen plek in de politiek? Verder laat je hier zien dat je zo ongeveer het politieke inzicht hebt van een demente eend. Elke partij sinds mensenheugnis heeft geclaimd dat wat zij doen, goed is voor het land. Mussolini en Hitler claimden dat en de GBL tweet al jaren geen andere boodschap. (Met dit verschil dat zijn bruinhemdenclubje ook daadwerkelijk een dictatuur is…).quote:Op maandag 1 januari 2024 11:14 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
elitaire mensen verdienen geen plek in de Nederlandse politiek
met wij doen wat goed is voor nederland, gaat teveel op een dictatuur lijken
jij wilt graag doen wat in het partijprogramma staat en gaat dat voorleggen aan de ccoalitiepartners
Je vergelijkt nu Mussolini en Hitler met Kaag, erger je zet ze op hetzelfde podiumquote:Op maandag 1 januari 2024 12:18 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Dan had de VVD in de jaren 50,60 en 70 dus totaal geen plek in de politiek? Verder laat je hier zien dat je zo ongeveer het politieke inzicht hebt van een demente eend.
Elke partij sinds mensenheugnis heeft geclaimd dat wat zij doen, goed is voor het land.
Mussolini en Hitler claimden dat en de GBL tweet al jaren geen andere boodschap.
Oh, en begrijpend lezen kun je ook niet.quote:Op maandag 1 januari 2024 12:21 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Je vergelijkt nu Mussolini en Hitler met Kaag, erger je zet ze op hetzelfde podium
nu zet jij jezelf erbijquote:Op maandag 1 januari 2024 12:25 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Oh, en begrijpend lezen kun je ook niet.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |