https://www.ad.nl/politie(...)nd-achter~abdc01d64/quote:Het gaat goed met de Nederlandse overheidsfinanciën. De staatsschuld was in vijftien jaar niet zo laag. Aan het eind van het jaar zou er wel eens geld over kunnen blijven in de schatkist, in plaats van een eerder voorspeld tekort van bijna 20 miljard euro. Minister Sigrid Kaag trekt met een gerust hart de deur van Financiën achter zich dicht.
Het mag een klein wonder heten: zolang is het nog niet geleden dat de regering vanwege de coronacrisis een duizelingwekkende 82,9 miljard euro in de economie pompte. Desondanks staat de staatsschuld nu op het laagste punt sinds 2008, het jaar dat de kredietcrisis uitbrak en de Nederlandse staat met geleend geld banken moest redden.
De schuldquote bedroeg op 1 oktober jongstleden 45,9 procent van het bruto binnenlands product, aldus het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Oftewel: tegenover elke 100 euro die in Nederland in een jaar wordt verdiend, staat 45,90 euro schuld.
Hoe dat kan? Nou, niet omdat er opeens een tovenaar op het ministerie van Financiën zat. In dat opzicht is Sigrid Kaag net als haar voorgangers afhankelijk van omstandigheden waar ze zelf maar weinig invloed op heeft.
Wat wel heeft geholpen: de Nederlandse economie bleek na het coronatijdperk veerkrachtig en groeide de afgelopen jaren harder dan die in onze buurlanden. Doordat bedrijven veel winst maakten en de werkloosheid laag was, kwam er veel meer belastinggeld binnen. De overheidsuitgaven stegen weliswaar ook, maar minder hard dan de inkomsten.
Prullenbak
Wat ook hielp: de kosten voor het prijsplafond op energie komen veel lager uit dan eerder werd ingeschat: geen 23,5 miljard maar 4,3 miljard euro, zo meldt het ministerie van Economische Zaken aan de Volkskrant. Het gevolg: een dalende staatsschuld.
En daarmee houdt het goede nieuws voor de schatkist voorlopig niet op. Het CBS heeft ook becijferd dat er in de eerste drie kwartalen van dit jaar een begrotingsoverschot van 3 miljard euro is geboekt. En dat terwijl minister Kaag eind november nog uitging van een tekort van 18,3 miljard euro over heel 2023.
Die schatting kan in de prullenbak, taxeert het CBS. Want dan zou de overheid in het laatste kwartaal 21 miljard euro meer moeten uitgeven dan er binnenkomt. En dat is nog geen enkele minister van Financiën ooit gelukt. Kaags voorganger Wopke Hoekstra kwam er met 10 miljard euro aan het eind van 2020 nog het dichtst bij in de buurt. Corona was toen de boosdoener.
Hoe het er straks onder de streep uitziet, zal Kaag zelf niet meer aan de Tweede Kamer melden. Zij is dan allang vertrokken om voor de VN de wederopbouw van Gaza te coördineren. Maar haar opvolger lijkt in een gespreid bed te komen. Al zijn de vooruitzichten voor de middellange termijn veel minder rooskleurig: voor komend jaar verwacht het Centraal Planbureau een tekort van 2,4 procent.
Haha, gewoon zielig ditquote:Op donderdag 28 december 2023 20:56 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Zij heeft niets gedaan om dit eind resultaat te bewerkstelligen,
Sterker nog, ze kom niet eens voorspellen hoe het er voor zou komen te staan.
Compleet incompetent.
precies genoeg budget voor die 1000 euro die we nog van Rutte krijgenquote:Op donderdag 28 december 2023 21:03 schreef AgLarrr het volgende:
Best lekker, een meevaller van bijna 20 mld - kom maar door met dat tankbataljon!
Het is een totale schuld van 45,9% ten opzichte van het BNP (ofwel, het inkomen van Nederland in 1 jaar).quote:Op donderdag 28 december 2023 21:02 schreef MichaelScott het volgende:
Ik zou het niet per se positief noemen dat Nederland maar een staatsschuld van 45,9% heeft.
Uiteindelijk heeft een minister maar weinig invloed op de economie en is het vooral gerommel in de marge.quote:Op donderdag 28 december 2023 21:11 schreef Jahr00n het volgende:
Kunnen ze haar niet nog 4 jaar inhuren? We krijgen straks zon flapdrol waarschijnlijk
Die staat er nu al. Jettequote:Op donderdag 28 december 2023 21:11 schreef Jahr00n het volgende:
Kunnen ze haar niet nog 4 jaar inhuren? We krijgen straks zon flapdrol waarschijnlijk
Waarom zou je in godsnaam daar geld aan willen verspillen?quote:Op donderdag 28 december 2023 21:03 schreef AgLarrr het volgende:
Best lekker, een meevaller van bijna 20 mld - kom maar door met dat tankbataljon!
en graties bier van Wildersquote:Op donderdag 28 december 2023 21:08 schreef timmmmm het volgende:
[..]
precies genoeg budget voor die 1000 euro die we nog van Rutte krijgen
De zuidelijke EU landen zijn onze holslaafjes , nederland profiteert het allermeest van deze Euro uniequote:Op donderdag 28 december 2023 21:02 schreef MichaelScott het volgende:
Ik zou het niet per se positief noemen dat Nederland maar een staatsschuld van 45,9% heeft.
Arno Wellens was één van de oprichters van FvD. Niet heel verrassend dat die geen positief oordeel heeft.quote:
Maar als het andersom was geweest dan stond je vooraan om te roepen dat het HAAR SCHULD was, en dat het wel heel laf is om zo'n toename van de staatsschuld te veroorzaken en dan te vertrekken.quote:Op donderdag 28 december 2023 20:56 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Compleet incompetent.
Zijn er mensen die wel de toekomst kunnen voorspellen dan? Ik neem het Wopke in ieder geval wel kwalijk dat hij corona niet gestopt heeft bij de vliegvelden en de skipistes en ons zoveel meer geld heeft gekost.quote:Op donderdag 28 december 2023 20:56 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Compleet incompetent.
Het heks-effect.quote:Op donderdag 28 december 2023 23:21 schreef Leandra het volgende:
[..]
Maar als het andersom was geweest dan stond je vooraan om te roepen dat het HAAR SCHULD was, en dat het wel heel laf is om zo'n toename van de staatsschuld te veroorzaken en dan te vertrekken.
Ergo: het maakt niet uit wat ze gedaan had.
Als het negatief was dan was het haar schuld en nu het positief is moeten we vooral niet denken dat het dankzij haar is.
Op basis van wat denk je dan dat het broddelwerk is?quote:Op donderdag 28 december 2023 23:08 schreef Micson het volgende:
Tja Kaag. Ik denk dat ze broddelwerk heeft geleverd, maar ik heb niks concreets waargenomen van wat zij dag in dag uit heeft gedaan. Zou eigenlijk gefilmd moeten worden en live uitgezonden op tv. Heb je stukken meer aan dan die toneelstukjes op NPO Politiek.
Daar staan anders ook heel wat bezittingen tegenover. Het huishoudboekje van de Nederlandse staat ziet er beter uit dan die van mij.quote:Op donderdag 28 december 2023 21:02 schreef MichaelScott het volgende:
Wat bijzonder, dat Nederland volgens Arno in zijn eentje de hele EU schuld moet ophoesten. En dat als je garant staat voor iets je zeker alles moet betalen en ook die rekening niet gedeeld hoeft te worden.quote:
Juist bij inflatie moet je wat doen om te voorkomen dat door o.a. loonstijgingen de kosten uit de klauwen lopen. Als ze dat met die energieprijzen minder snugger hadden aangepakt door bijvoorbeeld de belasting op brandstof te verlagen had het bonnetje en tekort er heel anders uit kunnen zien.quote:Op donderdag 28 december 2023 23:56 schreef kloon_bassie het volgende:
Wat ik vooral mis in het artikel is de invloed van de hoge inflatie.
Het bbp is daardoor de afgelopen 2 jaar met 10+ procent gestegen. Verhoudingsgewijs is de schuld tov het bbp dus lager… zonder ook maar iets te hoeven doen.
Die mensen zijn er, zie post boven die van jou.quote:Op donderdag 28 december 2023 23:31 schreef Catkiller het volgende:
[..]
Zijn er mensen die wel de toekomst kunnen voorspellen dan? Ik neem het Wopke in ieder geval wel kwalijk dat hij corona niet gestopt heeft bij de vliegvelden en de skipistes en ons zoveel meer geld heeft gekost.
quote:Op donderdag 28 december 2023 20:38 schreef Jojoke het volgende:
In dat opzicht is Sigrid Kaag net als haar voorgangers afhankelijk van omstandigheden waar ze zelf maar weinig invloed op heeft.
Geen relevante achtergrond voor de functie, tijdens formatie negatieve rol gespeeld door de beeldvorming telkens te laten prevaleren boven het landsbelang, progressief idealisme telkens zwaarder laten wegen dan chauvinistisch pragmatisme.quote:Op donderdag 28 december 2023 23:56 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Op basis van wat denk je dan dat het broddelwerk is?
En als nu door diverse mensen geconcludeerd wordt dat ze het goed gedaan heeft?quote:Op vrijdag 29 december 2023 00:57 schreef Micson het volgende:
[..]
Geen relevante achtergrond voor de functie, tijdens formatie negatieve rol gespeeld door de beeldvorming telkens te laten prevaleren boven het landsbelang, progressief idealisme telkens zwaarder laten wegen dan chauvinistisch pragmatisme.
Als ze met die insteek minister is geweest, dan is het niet goed gegaan.
Maar Kaag is geen chauvinist. En dat is kennelijk niet goed.quote:Op vrijdag 29 december 2023 01:45 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
En als nu door diverse mensen geconcludeerd wordt dat ze het goed gedaan heeft?
Niet als je een minister bent die de belangen van een land moet behartigen mafklapper.quote:Op vrijdag 29 december 2023 01:50 schreef christmastsunami het volgende:
[..]
Maar Kaag is geen chauvinist. En dat is kennelijk niet goed.
Het is zeer lastig om objectief vast te stellen of ze het al dan niet goed heeft gedaan. Het vraagstuk is zeer gepolitiseerd, bovendien lees ik alleen scorebordjournalistiek in de OP. In de documentaire over Feyenoord zagen we wat een slechte coach Dick Advocaat is. Als je alleen naar zijn resultaten kijkt zou je dat niet zeggen.quote:Op vrijdag 29 december 2023 01:45 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
En als nu door diverse mensen geconcludeerd wordt dat ze het goed gedaan heeft?
Ze is toch links? Chauvinisme zit in het andere kamp. Rechts.quote:Op vrijdag 29 december 2023 02:09 schreef Micson het volgende:
[..]
Niet als je een minister bent die de belangen van een land moet behartigen mafklapper.
[..]
Het is zeer lastig om objectief vast te stellen of ze het al dan niet goed heeft gedaan. Het vraagstuk is zeer gepolitiseerd, bovendien lees ik alleen scorebordjournalistiek in de OP. In de documentaire over Feyenoord zagen we wat een slechte coach Dick Advocaat is. Als je alleen naar zijn resultaten kijkt zou je dat niet zeggen.
Er zit nogal een verschil tussen zeggen dat het lastig objectief is vast te stellen en zeggen dat het broddelwerk was.quote:Op vrijdag 29 december 2023 02:09 schreef Micson het volgende:
[..]
Niet als je een minister bent die de belangen van een land moet behartigen mafklapper.
[..]
Het is zeer lastig om objectief vast te stellen of ze het al dan niet goed heeft gedaan. Het vraagstuk is zeer gepolitiseerd, bovendien lees ik alleen scorebordjournalistiek in de OP. In de documentaire over Feyenoord zagen we wat een slechte coach Dick Advocaat is. Als je alleen naar zijn resultaten kijkt zou je dat niet zeggen.
quote:Op donderdag 28 december 2023 23:08 schreef Micson het volgende:
Tja Kaag. Ik denk dat ze broddelwerk heeft geleverd, maar ik heb niks concreets waargenomen van wat zij dag in dag uit heeft gedaan. Zou eigenlijk gefilmd moeten worden en live uitgezonden op tv. Heb je stukken meer aan dan die toneelstukjes op NPO Politiek.
Je kunt wel komen verkondigen dat ze broddelwerk zou hebben geleverd, maar het is zeer lastig vast te stellen of ze het al dan niet goed gedaan heeft?quote:Op vrijdag 29 december 2023 02:09 schreef Micson het volgende:
[..]
Zeker maar voor al die lui die denken dat het door Kaag zelf kwam:quote:Op donderdag 28 december 2023 20:38 schreef Jojoke het volgende:
[..]
https://www.ad.nl/politie(...)nd-achter~abdc01d64/
Leuk als er soms positief nieuws is. Over de besteding valt te discussiëren, maar het is wel opvallend dat we veerkrachtiger lijken dan de Duitse economie.
quote:Hoe dat kan? Nou, niet omdat er opeens een tovenaar op het ministerie van Financiën zat. In dat opzicht is Sigrid Kaag net als haar voorgangers afhankelijk van omstandigheden waar ze zelf maar weinig invloed op heeft.
Volgens mij denkt vrijwel niemand dat.quote:Op vrijdag 29 december 2023 06:55 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Zeker maar voor al die lui die denken dat het door Kaag zelf kwam:
[..]
Maar het prijsplafond is niet uit de koker van Kaag gekomen, althans, het lijkt erop dat het een kabinetsbreed voorstel was, bedacht door oa Jetten.quote:Op vrijdag 29 december 2023 00:05 schreef tizitl2 het volgende:
[..]
Juist bij inflatie moet je wat doen om te voorkomen dat door o.a. loonstijgingen de kosten uit de klauwen lopen. Als ze dat met die energieprijzen minder snugger hadden aangepakt door bijvoorbeeld de belasting op brandstof te verlagen had het bonnetje en tekort er heel anders uit kunnen zien.
Overigens is die 10% alleen voor 2022, daarna ging het door dalende energieprijzen gelukkig al niet zo hard meer.
Dat is toch een beetje hoe het werkt als je minister bent hè, je vangt de klappen op als het kut gaat en als het goed gaat hoor je niemand erover.quote:Op vrijdag 29 december 2023 07:11 schreef Leandra het volgende:
[..]
Volgens mij denkt vrijwel niemand dat.
Maar het verschil met de hardste "Dat is niet aan haar te danken hoorrrrrr" roepers is dat die laatste groep over elkaar heen gebuiteld was om haar van prutswerk te beschuldigen als het niet zo goed gegaan was.
PvdA en GroenLinks:quote:Op vrijdag 29 december 2023 07:21 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Maar het prijsplafond is niet uit de koker van Kaag gekomen, althans, het lijkt erop dat het een kabinetsbreed voorstel was, bedacht door oa Jetten.
Eens.quote:Op vrijdag 29 december 2023 07:22 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Dat is toch een beetje hoe het werkt als je minister bent hè, je vangt de klappen op als het kut gaat en als het goed gaat hoor je niemand erover.
Ik ben geen fan van Kaag, maar ze was een competente minister van Financiën. Niks meer, niks minder in mijn opinie.
Precies, dus een beetje flauw om dat op het conto van Kaag te schrijven, zeker nu het goed uitvalt. Idem als haar de schuld te geven als het hoger zou uitvallen.quote:Op vrijdag 29 december 2023 07:23 schreef Leandra het volgende:
[..]
PvdA en GroenLinks:
https://op1npo.nl/2022/09(...)nde-energierekening/
Volgens mij wordt dat ook niet op haar conto geschreven maar is er vooral gesteld dat ze de mazzel heeft dat het prijsplafond energie veel minder kost dan verwacht was.quote:Op vrijdag 29 december 2023 07:26 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Precies, dus een beetje flauw om dat op het conto van Kaag te schrijven, zeker nu het goed uitvalt. Idem als haar de schuld te geven als het hoger zou uitvallen.
Ja er lopen 2 topics met dezelfde discussie, in het andere topic is dat een argument :quote:Op vrijdag 29 december 2023 07:27 schreef Leandra het volgende:
[..]
Volgens mij wordt dat ook niet op haar conto geschreven maar is er vooral gesteld dat ze de mazzel heeft dat het prijsplafond energie veel minder kost dan verwacht was.
Er staat "maar" in die zin.quote:Op donderdag 28 december 2023 23:59 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Daar staan anders ook heel wat bezittingen tegenover. Het huishoudboekje van de Nederlandse staat ziet er beter uit dan die van mij.
Dat is nogal hypothetisch en geen feit. Als je een bedrijf runt kan het nuttig zijn om cash te hebben om snel en proactief te handelen. Maar daar zit ook een risico aan. Vergelijkbaar voor Nederland.quote:Op vrijdag 29 december 2023 07:34 schreef MichaelScott het volgende:
[..]
Er staat "maar" in die zin.
Door zo'n lage staatsschuld aan te houden, zeker in vergelijking met andere landen, laten we veel potentieel liggen en verslechtert onze (concurrentie)positie als land.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |