abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_211773548
Dag,

Even een kloontje ivm privacyredenen.

Ik ben 40 en heb sinds een half jaar een vriendin in Thailand. In Nederland huur ik in de Randstad een sociale huurwoning die me met alle woonlasten ongeveer 1000 euro in de maand kost. Voor huurtoeslag verdien ik te veel. Ik verdien ongeveer 65k bruto per jaar en heb ongeveer 100k aan spaargeld. Verder heb ik 40k studieschuld.

Ik zou eigenlijk de komende jaren (2, 3 jaar) graag 5 maanden per jaar in Thailand doorbrengen bij mijn vriendin voordat ik in de toekomst eventueel definitief emigreer. Ik werk volledig online dus dat is geen probleem. Helaas ligt mijn woningcorporatie dwars en mag ik niet aan huisbewaring doen. Illegale onderhuur lijkt me risicovol omdat de woningcorporatie in het verleden dan doorgaans direct is overgegaan (blijkens berichten op internet) tot het beëindigen van de huur plus een hoge boete.

Mijn plan is om in oktober voor 5 maanden naar Thailand te gaan. Ik wil mijn woning momenteel nog niet opzeggen, ook omdat ik veel huisraad heb die ik nu niet kwijt wil en omdat ik na mijn verblijf in Thailand graag weer terug zou keren naar Nederland voor de zomer. Eigenlijk lijkt het me ook in de toekomst ideaal om de lente en zomer grotendeels in NL door te brengen en de winter in Thailand te zijn. De woning leeg laten staan is ook niet heel handig, omdat ik dan 1000 euro in de maand kwijt ben aan de woning. Financieel kan ik dit op zich aan, maar op de lange termijn wordt het wel een flinke kostenpost.

Nu kreeg ik het idee om bijv. een kleine woning te kopen van 200 of 250k omdat ik hoop dat ik die makkelijker kan onderverhuren als ik tijdelijk in het buitenland zit. Ik heb gezien dat er bijv. in Den Haag wel kleinere appartementen zijn van rond die prijs.

Zou dit in mijn geval een gunstig idee zijn? Een huurder vinden is in Nederland momenteel nooit een probleem maar kan ik mijn woning zomaar onderverhuren als ik 5 of 6 maanden weg ben, of zelfs voor langere tijd (met diplomatenclausule) als ik besluit in Thailand te gaan wonen?
pi_211774110
Je moet gewoon je huurwoning opzeggen en iemand die er wel recht op heeft in laten wonen.
pi_211774179
Denk dat er maar weinig mensen je huis voor zo'n korte periode willen huren en als ze dat wel willen zou ik ze sowieso al niet vertrouwen.

Dus nee, eigenlijk heb je gewoon geen andere optie dan je huurhuis aanhouden... zelfs als je er niet bent...
The people who lost my respect will never get a capital letter for their name again.
Like trump...
  woensdag 27 december 2023 @ 12:41:21 #4
4681 kasper
Pecunia non olet
pi_211774197
quote:
0s.gif Op woensdag 27 december 2023 12:36 schreef Jahr00n het volgende:
Je moet gewoon je huurwoning opzeggen en iemand die er wel recht op heeft in laten wonen.
Waarom zou hij geen recht op deze huurwoning hebben als hij 5 maanden per jaar naar Thailand gaat?
Zwarte Piet, wie kent 'm niet?
pi_211774236
Waarom koop je geen appartement? Je bent blijkbaar kinderloos en alleenstaand in Nederland en huren is geld weggooien. Lijkt mij een win-win.
pi_211775564
- weg -

[ Bericht 91% gewijzigd door blomke op 27-12-2023 18:31:15 ]
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_211775620
quote:
5s.gif Op woensdag 27 december 2023 12:02 schreef DikkeDavey het volgende:

Nu kreeg ik het idee om bijv. een kleine woning te kopen van 200 of 250k omdat ik hoop dat ik die makkelijker kan onderverhuren als ik tijdelijk in het buitenland zit. Ik heb gezien dat er bijv. in Den Haag wel kleinere appartementen zijn van rond die prijs.

Zou dit in mijn geval een gunstig idee zijn? Een huurder vinden is in Nederland momenteel nooit een probleem maar kan ik mijn woning zomaar onderverhuren als ik 5 of 6 maanden weg ben, of zelfs voor langere tijd (met diplomatenclausule) als ik besluit in Thailand te gaan wonen?
Je hypotheeknemer doet daar erg moeilijk over : een verhuurde woning is nou eenmaal minder waard, moeilijker te veilen.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_211775764
quote:
0s.gif Op woensdag 27 december 2023 12:43 schreef Pizzakoppo het volgende:
Waarom koop je geen appartement? Je bent blijkbaar kinderloos en alleenstaand in Nederland en huren is geld weggooien. Lijkt mij een win-win.
Dat is ook het tweede deel van de TS' vraag. Edoch, je woning met hypotheek verhuren, valt meestal niet al te best bij de hypotheeknemer.
pi_211775989
De bank maar ook vaak de vve kan moeilijk doen als je je appartement wil verhuren. Soms is dit zelfs expliciet verboden, ivm mogelijke overlast etc. De bank weet natuurlijk niet meteen dat je je huis verhuurt maar een vve komt daar snel genoeg achter.

Verder zit je natuurlijk ook met beheer, selectie van huurders, huur incasseren, onderhoud, reparaties etc, wat je niet moet onderschatten. Dat kun je op zich allemaal uitbesteden maar dat is natuurlijk verre van gratis.
pi_211776535
Zet je leven niet op z'n kop voor een vriendin in Thailand. De halve mannelijke vrijgezelle wereldbevolking van rond de 40 heeft een 'vriendin' in Thailand. Hou lekker je huurhuis, vraag iemand om de post en de plantjes te doen, ga nog eens 3 maanden daarheen (hou je hand op je knip) en kijk of de 'vriendin' dan écht vriendin is.

OT: verhuren van je woning (koop en huur) mag alleen met toestemming. En ik dacht dat de diplomatenclausule alleen bedoeld was voor mensen die voor hun werk naar het buitenland moéten.
  woensdag 27 december 2023 @ 16:45:10 #11
338319 ZarB
Pińa colada
pi_211779097
quote:
0s.gif Op woensdag 27 december 2023 14:40 schreef Queller het volgende:
Zet je leven niet op z'n kop voor een vriendin in Thailand. De halve mannelijke vrijgezelle wereldbevolking van rond de 40 heeft een 'vriendin' in Thailand. Hou lekker je huurhuis, vraag iemand om de post en de plantjes te doen, ga nog eens 3 maanden daarheen (hou je hand op je knip) en kijk of de 'vriendin' dan écht vriendin is.

OT: verhuren van je woning (koop en huur) mag alleen met toestemming. En ik dacht dat de diplomatenclausule alleen bedoeld was voor mensen die voor hun werk naar het buitenland moéten.
Ik wou het niet zeggen...
Just skip all the layers and go straight to the crazy!
pi_211779263
quote:
0s.gif Op woensdag 27 december 2023 16:45 schreef ZarB het volgende:
Ik wou het niet zeggen...
Het kán natuurlijk, maar vind maar eens de 'vriendin' in die industrie. Ik geloof er niet meer zo in.

Edit: geen persoonlijke ervaring overigens :D ik ben nooit in Thailand geweest en ook nooit vreeschelijk op zoek geweest naar een vriendin. Maar om me heen zien gebeuren vanaf de jaren '80. De mannen gaan er met boter en suiker in.
pi_211779609
quote:
0s.gif Op woensdag 27 december 2023 12:40 schreef Chandler het volgende:
Denk dat er maar weinig mensen je huis voor zo'n korte periode willen huren en als ze dat wel willen zou ik ze sowieso al niet vertrouwen.
Ik denk dat het momenteel in Nederland zéér eenvoudig is om een huurder te vinden voor welke periode dan ook. Er zijn zoveel wanhopige mensen. Ik heb in het verleden met regelmaat een andere woning onderverhuurd voor de periode van anderhalve maand tot 1 jaar en daar heb ik altijd goede ervaringen mee gehad. Je moet wel een beetje een goede selectie houden natuurlijk. Een rustig, alleenstaand, werkend meisje is meestal wel goed.
pi_211779648
quote:
Nou ik twijfel dus of het een goede deal is. De rente is momenteel hoog, dus ik vraag me af of ik niet bijna meer aan de rente betaal dan nu aan mijn sociale huur. Bovendien komt alles bij een eigen woning natuurlijk voor eigen rekening.

Ook twijfel ik of verhuren van een koopwoning wel zo makkelijk is, aangezien je toestemming moet hebben van de bank.
pi_211779659
quote:
0s.gif Op woensdag 27 december 2023 14:16 schreef Farenji het volgende:
De bank maar ook vaak de vve kan moeilijk doen als je je appartement wil verhuren. Soms is dit zelfs expliciet verboden, ivm mogelijke overlast etc. De bank weet natuurlijk niet meteen dat je je huis verhuurt maar een vve komt daar snel genoeg achter.

Verder zit je natuurlijk ook met beheer, selectie van huurders, huur incasseren, onderhoud, reparaties etc, wat je niet moet onderschatten. Dat kun je op zich allemaal uitbesteden maar dat is natuurlijk verre van gratis.
Geldt dit ook voor tijdelijke verhuur bij lange reizen? Ik lees op internet dat het dan vaak wel makkelijker wordt. Ik kan mij voorstellen dat de bank niet wil dat je het permanent verhuurt.
  Moderator woensdag 27 december 2023 @ 17:18:07 #16
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_211779674
quote:
0s.gif Op woensdag 27 december 2023 17:15 schreef DikkeDavey het volgende:

[..]
Ik denk dat het momenteel in Nederland zéér eenvoudig is om een huurder te vinden voor welke periode dan ook. Er zijn zoveel wanhopige mensen. Ik heb in het verleden met regelmaat een andere woning onderverhuurd voor de periode van anderhalve maand tot 1 jaar en daar heb ik altijd goede ervaringen mee gehad. Je moet wel een beetje een goede selectie houden natuurlijk. Een rustig, alleenstaand, werkend meisje is meestal wel goed.
Nou, doe het dan gewoon? Blijkbaar is het zo eenvoudig, dus gewoon doen en bedenken wat er gebeurt als het goed gaat, en bedenken wat er gebeurt als het niet goed gaat, en dan kijken of die 2 dingen tegen mekaar opwegen.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_211779699
quote:

Ik heb heus niet het eerste de beste domme grietje op de kop getikt hoor. Mijn vriendin heeft een PhD, spreekt Engels en heeft een goede baan voor Thaise begrippen. Ze heeft het financieel prima in Thailand. Tuurlijk, ik ben rijker dan zij, maar zij heeft mij echt niet nodig hoor.
pi_211779712
quote:
0s.gif Op woensdag 27 december 2023 17:18 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Nou, doe het dan gewoon? Blijkbaar is het zo eenvoudig, dus gewoon doen en bedenken wat er gebeurt als het goed gaat, en bedenken wat er gebeurt als het niet goed gaat, en dan kijken of die 2 dingen tegen mekaar opwegen.
Maar bedoel je met een koopwoning of met mijn huidige huurwoning?
  Moderator woensdag 27 december 2023 @ 17:20:24 #19
16180 crew  CoolGuy
pi_211779739
quote:

En dit. Keihard dit. 400x dit. Een half jaartje een relatie en het nu al hebben over definitief emigreren daarheen. Een half jaartje een relatie hier telt al nauwelijks als een relatie, maar in dit geval zijn er nog veel meer haken en ogen.

Dan zou ik in dit stadium absoluut nog niet bezig zijn met het onderwerp van dit topic, want dat is dan gewoon naďef, maar dat past dan wel weer bij de....laten we zeggen, gevaarlijke kant van de medaille die deze situatie is.
  Moderator woensdag 27 december 2023 @ 17:25:29 #20
16180 crew  CoolGuy
pi_211779832
quote:
0s.gif Op woensdag 27 december 2023 17:19 schreef DikkeDavey het volgende:

[..]
Maar bedoel je met een koopwoning of met mijn huidige huurwoning?
Maakt niet uit, gewoon voor beide scenario's het positieve scenario en het negatieve scenario bepalen en dan kijken of de voordelen opwegen tegen de nadelen.

Mijn mening (die er net zo min toe doet als elke andere mening van buitenaf) is dat je heel naďef bent en veel te hard van stapel loopt gegeven de eigenschappen van deze situatie.
pi_211780021
quote:
0s.gif Op woensdag 27 december 2023 16:54 schreef Queller het volgende:

[..]
Het kán natuurlijk, maar vind maar eens de 'vriendin' in die industrie. Ik geloof er niet meer zo in.

Edit: geen persoonlijke ervaring overigens :D ik ben nooit in Thailand geweest en ook nooit vreeschelijk op zoek geweest naar een vriendin. Maar om me heen zien gebeuren vanaf de jaren '80. De mannen gaan er met boter en suiker in.
Denk dat suiker wel wat ongemakkelijk schuurt.
pi_211780564
quote:
Ik heb heus niet het eerste de beste domme grietje op de kop getikt hoor. Mijn vriendin heeft een PhD, spreekt Engels en heeft een goede baan voor Thaise begrippen. Ze heeft het financieel prima in Thailand. Tuurlijk, ik ben rijker dan zij, maar zij heeft mij echt niet nodig hoor.
Klinkt me erg bekend in de oren. Zij heeft je niet nodig, maar de rest van het dorp wel. Met jouw inkomen en vermogen kunnen ze de hele straat onderhouden. Om dat te bereiken, sturen ze de meest kansrijke van de familie / de straat / het dorp naar de bekende plekken.

Lees je in, kijk de documentaires en wees niet te naief.

Ik gun het je van harte, maar nogmaals: ik geloof er niet in.

Ow ja: mannen tikken in Thailand geen grietjes op de kop. Dat denken ze. Het is andersom.

[ Bericht 5% gewijzigd door Queller op 27-12-2023 18:18:24 ]
pi_211780787
quote:
Dag,

Ik ben 40 en heb sinds een half jaar een vriendin in Thailand. In Nederland huur ik in de Randstad een sociale huurwoning die me met alle woonlasten ongeveer 1000 euro in de maand kost. Voor huurtoeslag verdien ik te veel. Ik verdien ongeveer 65k bruto per jaar en heb ongeveer 100k aan spaargeld. Verder heb ik 40k studieschuld.
Vraagje (mss off topic): wat is er dan de afgelopen 20 jaar gebeurd dat je met zo'n stevig inkomen plus opgespaard kapitaal, op je 40-ste nog steeds "sociaal" huurt?
  Moderator woensdag 27 december 2023 @ 18:44:05 #24
16180 crew  CoolGuy
pi_211781024
quote:
0s.gif Op woensdag 27 december 2023 18:29 schreef blomke het volgende:

[..]
Vraagje (mss off topic): wat is er dan de afgelopen 20 jaar gebeurd dat je met zo'n stevig inkomen plus opgespaard kapitaal, op je 40-ste nog steeds "sociaal" huurt?
Dat is inderdaad off-topic want dat is voor de verdere vraag in dit topic niet relevant.
pi_211781236
toen ik de OP las dacht ik aan: hoe is het belasting technisch als je je werk voor 5 maanden in het buitenland uitvoert....
In principe moet je belasting betalen in het land waar je het werk uitvoert, maar er zijn uitzondering daarop.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_211781265
quote:
met 100k aan geld kan je dat toch niet betalen? je mist nog 100k of 150k.
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_211781420
quote:
0s.gif Op woensdag 27 december 2023 18:44 schreef CoolGuy het volgende:

Dat is inderdaad off-topic want dat is voor de verdere vraag in dit topic niet relevant.
Onder het motto; "als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg", kan het wel relevant zijn voor de aankoop van het eigen huis uit de OP.
pi_211782090
quote:
0s.gif Op woensdag 27 december 2023 18:57 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Met 65k¤ inkomen/jaar, kan je makkelijk 275k¤ hypotheek krijgen.
  woensdag 27 december 2023 @ 19:46:00 #29
338319 ZarB
Pińa colada
pi_211782131
quote:
0s.gif Op woensdag 27 december 2023 18:57 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Op welke planeet leef jij dat mensen vanzelfsprekend zonder hypotheek een huis kopen?
pi_211782664
quote:
0s.gif Op woensdag 27 december 2023 19:44 schreef blomke het volgende:

[..]
Een verhuurhypotheek heeft een dusdanige rente dat je die woning daar niet voor kan verhuren incl de andere kosten. Vandaar nijn vraag.
Ik ga er vanuit dat ts minstens 5seconde google heeft gebruikt.
pi_211783044
quote:
Dag,

Ik zou eigenlijk de komende jaren (2, 3 jaar) graag 5 maanden per jaar in Thailand doorbrengen bij mijn vriendin voordat ik in de toekomst eventueel definitief emigreer. Ik werk volledig online dus dat is geen probleem. Helaas ligt mijn woningcorporatie dwars en mag ik niet aan huisbewaring doen. Illegale onderhuur lijkt me risicovol omdat de woningcorporatie in het verleden dan doorgaans direct is overgegaan (blijkens berichten op internet) tot het beëindigen van de huur plus een hoge boete.

Mijn plan is om in oktober voor 5 maanden naar Thailand te gaan. Ik wil mijn woning momenteel nog niet opzeggen, ook omdat ik veel huisraad heb die ik nu niet kwijt wil en omdat ik na mijn verblijf in Thailand graag weer terug zou keren naar Nederland voor de zomer. Eigenlijk lijkt het me ook in de toekomst ideaal om de lente en zomer grotendeels in NL door te brengen en de winter in Thailand te zijn. De woning leeg laten staan is ook niet heel handig, omdat ik dan 1000 euro in de maand kwijt ben aan de woning. Financieel kan ik dit op zich aan, maar op de lange termijn wordt het wel een flinke kostenpost.

als je 100k vermogen hebt behoor je niet in eensoc. woning te wonen,dat is ernstig scheefwonen.
vergis je niet in Thailand,ik kom van een land verderop,veel aliens gaan er het schip in.
pi_211783319
quote:
0s.gif Op woensdag 27 december 2023 20:23 schreef ophaling10 het volgende:
veel aliens gaan er het schip in.
Dat klinkt wel heel futuristisch :D
pi_211783404
quote:
0s.gif Op woensdag 27 december 2023 18:11 schreef Queller het volgende:

[..]
Klinkt me erg bekend in de oren. Zij heeft je niet nodig, maar de rest van het dorp wel. Met jouw inkomen en vermogen kunnen ze de hele straat onderhouden. Om dat te bereiken, sturen ze de meest kansrijke van de familie / de straat / het dorp naar de bekende plekken.

Ow ja: mannen tikken in Thailand geen grietjes op de kop. Dat denken ze. Het is andersom.
Het doet er wellicht weinig toe en is vrij offtopic om hier mijn keuzes in de liefde te gaan bekritiseren.

Maar je zou het ook zo kunnen zien dat ik dus een poging wil doen om een bepaalde zekerheid in Nederland te behouden, middels een koopwoning bijvoorbeeld, waardoor ik hier altijd een uitvalsbasis heb, ook mocht de relatie stuklopen.
pi_211783430
quote:
0s.gif Op woensdag 27 december 2023 18:11 schreef Queller het volgende:

[..]

Het doet er wellicht weinig toe en is vrij offtopic om hier mijn keuzes in de liefde te gaan bekritiseren.

Maar je zou het ook zo kunnen zien dat ik dus een poging wil doen om een bepaalde zekerheid in Nederland te behouden, middels een koopwoning bijvoorbeeld, waardoor ik hier altijd een uitvalsbasis heb, ook mocht de relatie stuklopen.
quote:
0s.gif Op woensdag 27 december 2023 18:29 schreef blomke het volgende:

[..]
Ik ben pas de laatste vier jaar steviger gaan verdienen en heb ongeveer 25k per jaar gespaard. Dus die 100k heb ik in 4 jaar bij elkaar gespaard.
pi_211783461
quote:
0s.gif Op woensdag 27 december 2023 18:55 schreef sjorsie1982 het volgende:
toen ik de OP las dacht ik aan: hoe is het belasting technisch als je je werk voor 5 maanden in het buitenland uitvoert....
In principe moet je belasting betalen in het land waar je het werk uitvoert, maar er zijn uitzondering daarop.
Dat zit belastingtechnisch allemaal heel erg lastig wat digitaal werk betreft. 5 maanden is in elk geval te kort om je te moeten uitschrijven uit Nederland. En je betaalt als ZZP'er (wat ik dus ben) belasting in het land waar je bent ingeschreven.
pi_211783484
quote:
1s.gif Op woensdag 27 december 2023 20:08 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Een verhuurhypotheek heeft een dusdanige rente dat je die woning daar niet voor kan verhuren incl de andere kosten. Vandaar nijn vraag.
Ik ga er vanuit dat ts minstens 5seconde google heeft gebruikt.
Ik ben niet van plan om een verhuurhypotheek aan te vragen. Ik wil de woning dan ook niet permanent gaan verhuren, maar zo ongeveer 5 maanden per jaar of minder aan verschillende mensen.
pi_211783502
quote:
0s.gif Op woensdag 27 december 2023 20:23 schreef ophaling10 het volgende:

[..]
als je 100k vermogen hebt behoor je niet in eensoc. woning te wonen,dat is ernstig scheefwonen.
vergis je niet in Thailand,ik kom van een land verderop,veel aliens gaan er het schip in.
van welk land kom je dan? scheefwonen, dat zal best ja. ik woon hier prima.
pi_211790799
quote:
Ben sowieso wel benieuwd hoe ts in sociale huur kan zitten met dat salaris

Edit, zie dat ts zzp’er is. Dus dan kan je bijna de helft wegstrepen.
  donderdag 28 december 2023 @ 09:31:00 #39
338319 ZarB
Pińa colada
pi_211790815
quote:
0s.gif Op donderdag 28 december 2023 09:29 schreef 111210 het volgende:

[..]
Ben sowieso wel benieuwd hoe ts in sociale huur kan zitten met dat salaris
Erin trekken als je nog niet zo'n salaris hebt en er dan gewoon al die jaren blijven wonen. Niet zo ingewikkeld.
pi_211791210
quote:
0s.gif Op woensdag 27 december 2023 20:42 schreef DikkeDavey het volgende:

[..]
Ik ben niet van plan om een verhuurhypotheek aan te vragen. Ik wil de woning dan ook niet permanent gaan verhuren, maar zo ongeveer 5 maanden per jaar of minder aan verschillende mensen.
Succes ermee
pi_211791314
quote:
0s.gif Op woensdag 27 december 2023 17:15 schreef DikkeDavey het volgende:

[..]
Klopt, dat weten criminelen ook. Dat rustige, alleenstaande, werkende meisje kan prima als katvanger gebruikt worden om je pandje vol te gooien met wietplanten.
  donderdag 28 december 2023 @ 10:31:37 #42
338319 ZarB
Pińa colada
pi_211791668
quote:

[..]
Waarom komt ze niet voor langere tijd naar NL?
  donderdag 28 december 2023 @ 10:32:21 #43
338319 ZarB
Pińa colada
pi_211791679
quote:
0s.gif Op donderdag 28 december 2023 10:06 schreef MaximumRush het volgende:

[..]
Klopt, dat weten criminelen ook. Dat rustige, alleenstaande, werkende meisje kan prima als katvanger gebruikt worden om je pandje vol te gooien met wietplanten.
En hoeveel daadwerkelijk rustige werkende meisjes willen een huis voor 5 maanden huren.
pi_211791931
quote:
Je kunt iets wat je gekocht hebt niet onderverhuren. En gezien je de woning (in elk geval deels) moet financieren, heb je voor verhuur toestemming nodig van de geldverstrekker.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
  donderdag 28 december 2023 @ 10:47:20 #45
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_211791972
quote:
Daar vraagt ie advies om, uit de OP:

quote:
N/A
Disclaimer: ik ben geen expert maar shitposter, dit is geen advies en aan deze post zijn geen rechten te ontlenen
pi_211793959
quote:
0s.gif Op donderdag 28 december 2023 10:47 schreef nils7 het volgende:

[..]
Daar vraagt ie advies om, uit de OP:
[..]

En daarop antwoord ik dat mij dat een win-win lijkt.
pi_211800541
quote:
0s.gif Op woensdag 27 december 2023 18:55 schreef sjorsie1982 het volgende:
Hoeft niet perse, Ik werk 6 maanden per jaar in Dubai. Betaal in Nederland belasting, in Dubai niks. En krijg in Nederland vervolgens weer een groot gedeelte terug.(183 dagen regeling)
pi_211802727
quote:
0s.gif Op woensdag 27 december 2023 20:40 schreef DikkeDavey het volgende:

Goed punt. Eigenlijk was het zo helemaal niet bedoeld. Eerder als een oprecht bedoeld advies.
Maar ik snap je; excuses!
  donderdag 28 december 2023 @ 23:25:29 #49
359555 egelhond
Let' Rock Bitch!
pi_211807427
Als eerste, als je een woning koopt om te verhuren betaal je tegenwoordig 10% overdrachtsbelasting ipv 2%.

Ten tweede een koopwoning verhuren met een hypotheek erop, daar zit geen bank op te wachten. Dan word het een verhuurhypotheek maar rentes die zijn weer stuk hoger.
Ofwel in nl word je tegenwoordig ontmoedigd een woning te verhuren.
Helaas dus geen optie.

Een optie die je wel kan doen: zoek een huurder die je kent, dat is altijd beter ipv een wild vreemd iemand. Ga op papier samenwonen in je huurwoning. Neem aan dat dit gewoon kan en mag. Kan je lekker naar Thailand.
pi_211815134
quote:

Vijftien likes…zegt ook al wat over de boodschap van @Queller>:)
pi_211816608
quote:

[..]
Er zijn maar weinig hypotheekverstrekkers die verhuur toestaan. Dan zou je net zo illegaal bezig zijn als onderverhuur van je huurwoning.
Overigens vergis je je volgens mij ook in de risico's van verhuur. Je kan geluk hebben met de door jezelf aangehaalde selectieproces, maar je kan ook gewoon pech hebben en een totaal uitgewoonde woning terug krijgen. Daarnaast zal je ook een beheerbedrijf in de arm moeten nemen om bijv bij gebreken de huurder bij te staan.

Ik vraag me af in hoeverre je rentekosten tov de huidige huurprijs echt die extra risico's waard zijn.
pi_211817050
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 december 2023 13:37 schreef snabbi het volgende:

[..]
Er zijn maar weinig hypotheekverstrekkers die verhuur toestaan. Dan zou je net zo illegaal bezig zijn als onderverhuur van je huurwoning.
Er zijn speciale verhuurhypotheken, maar dan moet je wel flink eigen geld inleggen: 25% of meer. Bovendien hogere rente: >5% zonder HRA

https://www.lloydsbank.nl(...)tes-verhuurhypotheek
pi_211817583
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 december 2023 14:01 schreef blomke het volgende:

[..]
Er zijn speciale verhuurhypotheken, maar dan moet je wel flink eigen geld inleggen: 25% of meer. Bovendien hogere rente: >5% zonder HRA

https://www.lloydsbank.nl(...)tes-verhuurhypotheek
Daarom reageerde ik op het bericht dat TS geen verhuurdershypotheek wil. Er zijn maar weinig verstrekkers die het toestaan buiten die speciale variant om. Ik ken er eig geen 1, ik ken alleen de speciale.
pi_211820208
quote:

Heerlijk dit Quel !
pi_211823195
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 december 2023 14:29 schreef snabbi het volgende:

[..]
Daarom reageerde ik op het bericht dat TS geen verhuurdershypotheek wil. Er zijn maar weinig verstrekkers die het toestaan buiten die speciale variant om. Ik ken er eig geen 1, ik ken alleen de speciale.
ja er wordt veel te makkelijk over gedacht,en terecht,krijgen we nog meer melkers
pi_211823213
quote:
0s.gif Op woensdag 27 december 2023 20:35 schreef Queller het volgende:

[..]
Dat klinkt wel heel futuristisch :D
als je in het wereldje vertoefd,weet je wat dat is.
pi_211823252
quote:

[..]
van welk land kom je dan? scheefwonen, dat zal best ja. ik woon hier prima.
is het niet zo dat de bd kijkt naar je inkomen en i.c.m. de verhuurder/woningcorporatie en je dan een stuk meer huur gaat lappen?ik kom van Cebu.
pi_211826520
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 december 2023 18:30 schreef ophaling10 het volgende:
als je in het wereldje vertoefd,weet je wat dat is.
Ik weet wat je bedoelt. En ik denk dat je gelijk hebt.
pi_211827083
quote:
0s.gif Op woensdag 27 december 2023 19:44 schreef blomke het volgende:

[..]
Vergeet niet die 40K studieschuld. Dan is het een stuk lastiger.
pi_211827355
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 december 2023 21:37 schreef Mr.Chippie het volgende:

[..]
Ja. Slechts 241000. Maakt een groot verschil.
pi_211829268
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 december 2023 21:37 schreef Mr.Chippie het volgende:

[..]
Wordt dat gecheckt dan?
pi_211829292
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 december 2023 23:09 schreef blomke het volgende:

[..]
Wordt dat gecheckt dan?
Je tekent er voor dat je alles vermeld hebt.
pi_211829346
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 december 2023 23:10 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Je tekent er voor dat je alles vermeld hebt.
_O- :W
pi_211829471
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 december 2023 23:12 schreef blomke het volgende:

[..]
_O- :W
Ja, voor sommige mensen is liegen en bedriegen heel normaal.
  Moderator zaterdag 30 december 2023 @ 14:43:45 #65
155227 crew  Guppy
dus
pi_211839278
Wie weet er nog uit z'n hoofd hoe dat topic heette van die FOK!ker die horrorhuurders in z'n verhuurde huis kreeg, met alle gevolgen van dien?? Da's mooi leesvoer voor TS...
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
pi_211839368
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 december 2023 14:43 schreef Guppy het volgende:
Wie weet er nog uit z'n hoofd hoe dat topic heette van die FOK!ker die horrorhuurders in z'n verhuurde huis kreeg, met alle gevolgen van dien?? Da's mooi leesvoer voor TS...
Ja... Kon er ook al niet op komen
pi_211839502
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 december 2023 14:43 schreef Guppy het volgende:
Gewoon een paar afleveringen van dit kijken (ookal is het in het VK) https://www.rtl.nl/progra(...)rders-huisjesmelkers
  Moderator zaterdag 30 december 2023 @ 15:04:06 #68
155227 crew  Guppy
dus
pi_211839606
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 december 2023 14:48 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Ja... Kon er ook al niet op komen
Ha, gevonden: WGR / Huurder betaald niet? (eerste in de reeks van 6 delen, allemaal leeswaardig)

Let op, de start van de topicreeks is juli 2011 en de laatste update van TS daar is augustus 2019 (!!)
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
pi_211851827
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 december 2023 15:04 schreef Guppy het volgende:
WGR / Huurder betaald niet?
wat een verhaal, ts had veel sneller kunnen reageren(op papier, etc..)zulk volk kost een hoop geld en gezondheidsellende.

Overzicht van de hele reeks

Topicreeks: Huurder betaalt niet en zit in de bak. (2)
  zondag 31 december 2023 @ 13:01:13 #70
359555 egelhond
Let' Rock Bitch!
pi_211863763
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 december 2023 23:06 schreef ophaling10 het volgende:

[..]
wat een verhaal, ts had veel sneller kunnen reageren(op papier, etc..)zulk volk kost een hoop geld en gezondheidsellende.

Wat een ellende zeg.
pi_211863789
quote:

Dus nee, eigenlijk heb je gewoon geen andere optie dan je huurhuis aanhouden... zelfs als je er niet bent...
Daar zijn best wel mensen voor te vinden.
pi_211863810
quote:
0s.gif Op zondag 31 december 2023 13:02 schreef Halcon het volgende:

[..]
Daar zijn best wel mensen voor te vinden.
Ik snap dat daar mensen voor te vinden zijn, zelfs voor een nacht/weekend/weekje... maar of je juist dat soort mensen in je huis wilt hebben is een 2e, precies wat al eerder schreef! :)
The people who lost my respect will never get a capital letter for their name again.
Like trump...
pi_211863823
quote:
0s.gif Op zondag 31 december 2023 13:04 schreef Chandler het volgende:

[..]
Ik snap dat daar mensen voor te vinden zijn, zelfs voor een nacht/weekend/weekje... maar of je juist dat soort mensen in je huis wilt hebben is een 2e, precies wat al eerder schreef! :)
Dat weet je natuurlijk niet. Je kunt wel selecteren.
pi_211863840
quote:
0s.gif Op zondag 31 december 2023 13:05 schreef Halcon het volgende:

[..]
Dat weet je natuurlijk niet. Je kunt wel selecteren.
Dat kan, maar wederom. Mensen die voor een korte duur een huis huren gaan er meestal anders mee om dan mensen die voor een langere tijd gebruik willen maken van je huis.

Er zijn hier wel users te vinden die je daar meer informatie over kunnen geven (pandjes pachters, onderverhuurders etc)
Like trump...
pi_211863926
quote:
0s.gif Op zondag 31 december 2023 13:06 schreef Chandler het volgende:

[..]
Dat kan, maar wederom. Mensen die voor een korte duur een huis huren gaan er meestal anders mee om dan mensen die voor een langere tijd gebruik willen maken van je huis.

Er zijn hier wel users te vinden die je daar meer informatie over kunnen geven (pandjes pachters, onderverhuurders etc)
Heb zelf huizen in de verhuur, dus weet er alles van. Maak ook wel mee dat mensen die voor langere tijd willen huren er een teringbende van maken. En heb ook wel mensen gehad die er een paar maanden hebben gezeten en het netjes achter hebben gelaten.
pi_211864121
quote:
0s.gif Op zondag 31 december 2023 13:09 schreef Halcon het volgende:
Heb zelf huizen in de verhuur, dus weet er alles van. Maak ook wel mee dat mensen die voor langere tijd willen huren er een teringbende van maken. En heb ook wel mensen gehad die er een paar maanden hebben gezeten en het netjes achter hebben gelaten.
I see, mijn ervaring is minder goed maar goed, het is aan de TS wat hij met deze kennis doet! :Y
Like trump...
pi_211882639
Met een ton spaargeld op de bank kan OP een studiootje kopen zonder hypotheek af te sluiten en hier kan je dan intrekken in de maanden dat je in NL bent.
Maar moet je een hypotheekverstrekker hebben, dan mag je niet onderverhuren.
Hier kan je je hypotheek en je huis mee verliezen.
En nee je gehuurde huis mag je ook niet illegaal onderverhuren, als de buren je verlinken dan ben je je huis kwijt.
Huurders zijn ook nog eens beschermd, als die er na 5 maand niet uit wilt dan zit je daar mooi aan vast.
pi_211883086
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 december 2023 23:06 schreef ophaling10 het volgende:

[..]

Zo, dat motiveert inderdaad niet om een woning onder te verhuren.
pi_211883105
quote:
0s.gif Op maandag 1 januari 2024 18:05 schreef ZanneG het volgende:
Met een ton spaargeld op de bank kan OP een studiootje kopen zonder hypotheek af te sluiten en hier kan je dan intrekken in de maanden dat je in NL bent.
En nee je gehuurde huis mag je ook niet illegaal onderverhuren, als de buren je verlinken dan ben je je huis kwijt.
Huurders zijn ook nog eens beschermd, als die er na 5 maand niet uit wilt dan zit je daar mooi aan vast.
Waar kun je in NL een studiootje of überhaupt iets meer dan een parkeerplaats kopen voor 100k? Ik zie op Funda welgeteld 1 woning in NL van minder dan 100k, een oude woning in Winschoten die nodig gerenoveerd moet worden.

Voor 150k zijn inderdaad dingen te koop, maar het meeste moet wel gerenoveerd worden.

Soms zie je echt ministudio's voor 125-150k die in goede staat zijn ja.
pi_211887051
quote:
Sinds wanneer heeft iemand wel of geen recht op een sociale huurwoning? Welk wetsartikel regelt dat?
pi_211887444
quote:

Studenten, expats, noem maar op. Als tijdelijke woning tot ze wat anders vinden.
pi_211887466
quote:
0s.gif Op maandag 1 januari 2024 23:28 schreef Inbox het volgende:
Studenten, expats, noem maar op. Als tijdelijke woning tot ze wat anders vinden.
Kan, maar die markt is ook niet zo groot maar misschien wel in zijn woonomgeving.
Like trump...
pi_211889134
quote:
0s.gif Op maandag 1 januari 2024 18:05 schreef ZanneG het volgende:
Waar is dat?
pi_211902145
quote:
Ik heb een hekel aan de scheefhuurterm maar een sociale huurwoning waar je eigenlijk al geen recht meer op hebt 6 maanden leeg laten staan en gebruiken als een soort Shurguard vind ik ook te ver gaan.

Koop dan idd een appartement.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_211902301
quote:
0s.gif Op maandag 1 januari 2024 23:28 schreef Inbox het volgende:

[..]
Dit ja. Ergens zes maanden zitten als je dringend op zoek bent, is nog altijd beter dan niks. Dan heb je zes maanden een dak boven je hoofd om wat anders te vinden.
pi_211903109
quote:
0s.gif Op woensdag 27 december 2023 14:07 schreef blomke het volgende:
Dat is ook het tweede deel van de TS' vraag. Edoch, je woning met hypotheek verhuren, valt meestal niet al te best bij de hypotheeknemer.
Weet niet of dat tegenwoordig nog zo is maar het was niet heel lang geleden dat in de voorwaarden staat dat je bij eventuele verhuur dan wel minimaal 50% van de hypotheek moet hebben afbetaald.
Op woensdag 26 oktober 2022 07:33 schreef Lospedrosa:
“Kan gebeuren in een live uitzending dat je je een beetje laat meeslepen er bleert dat je kinderen maar moet verbranden.”
pi_211908949
quote:
Dag,

quote:
Dag,

waarom los je die studieschuld niet af dan?
pi_211909242
quote:
0s.gif Op woensdag 3 januari 2024 21:35 schreef hoechst het volgende:

[..]
[..]
waarom los je die studieschuld niet af dan?
Waarom zou je in hemelsnaam een studieschuld aflossen?
pi_211914047
quote:
0s.gif Op woensdag 3 januari 2024 21:52 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Waarom zou je in hemelsnaam een studieschuld aflossen?
waarom zou je je verlagen tot het ras dat geld steelt van andere?
pi_211919790
quote:
0s.gif Op donderdag 4 januari 2024 11:35 schreef hoechst het volgende:

[..]
Ras? Verlagen?

Je komt de zakelijke overeenkomst na. Ik zie niet in wat daar mis mee is
pi_211920270
quote:
0s.gif Op donderdag 4 januari 2024 11:35 schreef hoechst het volgende:

[..]
waarom gebruik je het woord 'ras' en 'stelen' in deze?

Dat ie zn studieschuld niet aflost zal wel te maken hebben met de rente die ie erover betaald en wat ie nu ontvangt over zn spaargeld.
pi_211920350
Gewoon onderverhuren aan een bekende en hem op het hart drukken dat hij zich absoluut niet mag inschrijven. Als jij gewoon ingeschreven blijft staan is er geen haan die hier naar kraait.

Ze controleren puur op inschrijvingen.
Let op dit is mijn mening, geen feit.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')