Waarom zou hij geen recht op deze huurwoning hebben als hij 5 maanden per jaar naar Thailand gaat?quote:Op woensdag 27 december 2023 12:36 schreef Jahr00n het volgende:
Je moet gewoon je huurwoning opzeggen en iemand die er wel recht op heeft in laten wonen.
Je hypotheeknemer doet daar erg moeilijk over : een verhuurde woning is nou eenmaal minder waard, moeilijker te veilen.quote:Op woensdag 27 december 2023 12:02 schreef DikkeDavey het volgende:
Nu kreeg ik het idee om bijv. een kleine woning te kopen van 200 of 250k omdat ik hoop dat ik die makkelijker kan onderverhuren als ik tijdelijk in het buitenland zit. Ik heb gezien dat er bijv. in Den Haag wel kleinere appartementen zijn van rond die prijs.
Zou dit in mijn geval een gunstig idee zijn? Een huurder vinden is in Nederland momenteel nooit een probleem maar kan ik mijn woning zomaar onderverhuren als ik 5 of 6 maanden weg ben, of zelfs voor langere tijd (met diplomatenclausule) als ik besluit in Thailand te gaan wonen?
Dat is ook het tweede deel van de TS' vraag. Edoch, je woning met hypotheek verhuren, valt meestal niet al te best bij de hypotheeknemer.quote:Op woensdag 27 december 2023 12:43 schreef Pizzakoppo het volgende:
Waarom koop je geen appartement? Je bent blijkbaar kinderloos en alleenstaand in Nederland en huren is geld weggooien. Lijkt mij een win-win.
Ik wou het niet zeggen...quote:Op woensdag 27 december 2023 14:40 schreef Queller het volgende:
Zet je leven niet op z'n kop voor een vriendin in Thailand. De halve mannelijke vrijgezelle wereldbevolking van rond de 40 heeft een 'vriendin' in Thailand. Hou lekker je huurhuis, vraag iemand om de post en de plantjes te doen, ga nog eens 3 maanden daarheen (hou je hand op je knip) en kijk of de 'vriendin' dan écht vriendin is.
OT: verhuren van je woning (koop en huur) mag alleen met toestemming. En ik dacht dat de diplomatenclausule alleen bedoeld was voor mensen die voor hun werk naar het buitenland moéten.
Het kán natuurlijk, maar vind maar eens de 'vriendin' in die industrie. Ik geloof er niet meer zo in.quote:
Ik denk dat het momenteel in Nederland zéér eenvoudig is om een huurder te vinden voor welke periode dan ook. Er zijn zoveel wanhopige mensen. Ik heb in het verleden met regelmaat een andere woning onderverhuurd voor de periode van anderhalve maand tot 1 jaar en daar heb ik altijd goede ervaringen mee gehad. Je moet wel een beetje een goede selectie houden natuurlijk. Een rustig, alleenstaand, werkend meisje is meestal wel goed.quote:Op woensdag 27 december 2023 12:40 schreef Chandler het volgende:
Denk dat er maar weinig mensen je huis voor zo'n korte periode willen huren en als ze dat wel willen zou ik ze sowieso al niet vertrouwen.
Nou ik twijfel dus of het een goede deal is. De rente is momenteel hoog, dus ik vraag me af of ik niet bijna meer aan de rente betaal dan nu aan mijn sociale huur. Bovendien komt alles bij een eigen woning natuurlijk voor eigen rekening.quote:Op woensdag 27 december 2023 12:43 schreef Pizzakoppo het volgende:
Waarom koop je geen appartement? Je bent blijkbaar kinderloos en alleenstaand in Nederland en huren is geld weggooien. Lijkt mij een win-win.
Geldt dit ook voor tijdelijke verhuur bij lange reizen? Ik lees op internet dat het dan vaak wel makkelijker wordt. Ik kan mij voorstellen dat de bank niet wil dat je het permanent verhuurt.quote:Op woensdag 27 december 2023 14:16 schreef Farenji het volgende:
De bank maar ook vaak de vve kan moeilijk doen als je je appartement wil verhuren. Soms is dit zelfs expliciet verboden, ivm mogelijke overlast etc. De bank weet natuurlijk niet meteen dat je je huis verhuurt maar een vve komt daar snel genoeg achter.
Verder zit je natuurlijk ook met beheer, selectie van huurders, huur incasseren, onderhoud, reparaties etc, wat je niet moet onderschatten. Dat kun je op zich allemaal uitbesteden maar dat is natuurlijk verre van gratis.
Nou, doe het dan gewoon? Blijkbaar is het zo eenvoudig, dus gewoon doen en bedenken wat er gebeurt als het goed gaat, en bedenken wat er gebeurt als het niet goed gaat, en dan kijken of die 2 dingen tegen mekaar opwegen.quote:Op woensdag 27 december 2023 17:15 schreef DikkeDavey het volgende:
[..]
Ik denk dat het momenteel in Nederland zéér eenvoudig is om een huurder te vinden voor welke periode dan ook. Er zijn zoveel wanhopige mensen. Ik heb in het verleden met regelmaat een andere woning onderverhuurd voor de periode van anderhalve maand tot 1 jaar en daar heb ik altijd goede ervaringen mee gehad. Je moet wel een beetje een goede selectie houden natuurlijk. Een rustig, alleenstaand, werkend meisje is meestal wel goed.
Ik heb heus niet het eerste de beste domme grietje op de kop getikt hoor. Mijn vriendin heeft een PhD, spreekt Engels en heeft een goede baan voor Thaise begrippen. Ze heeft het financieel prima in Thailand. Tuurlijk, ik ben rijker dan zij, maar zij heeft mij echt niet nodig hoor.quote:Op woensdag 27 december 2023 14:40 schreef Queller het volgende:
Zet je leven niet op z'n kop voor een vriendin in Thailand. De halve mannelijke vrijgezelle wereldbevolking van rond de 40 heeft een 'vriendin' in Thailand. Hou lekker je huurhuis, vraag iemand om de post en de plantjes te doen, ga nog eens 3 maanden daarheen (hou je hand op je knip) en kijk of de 'vriendin' dan écht vriendin is.
OT: verhuren van je woning (koop en huur) mag alleen met toestemming. En ik dacht dat de diplomatenclausule alleen bedoeld was voor mensen die voor hun werk naar het buitenland moéten.
Maar bedoel je met een koopwoning of met mijn huidige huurwoning?quote:Op woensdag 27 december 2023 17:18 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Nou, doe het dan gewoon? Blijkbaar is het zo eenvoudig, dus gewoon doen en bedenken wat er gebeurt als het goed gaat, en bedenken wat er gebeurt als het niet goed gaat, en dan kijken of die 2 dingen tegen mekaar opwegen.
En dit. Keihard dit. 400x dit. Een half jaartje een relatie en het nu al hebben over definitief emigreren daarheen. Een half jaartje een relatie hier telt al nauwelijks als een relatie, maar in dit geval zijn er nog veel meer haken en ogen.quote:Op woensdag 27 december 2023 14:40 schreef Queller het volgende:
Maakt niet uit, gewoon voor beide scenario's het positieve scenario en het negatieve scenario bepalen en dan kijken of de voordelen opwegen tegen de nadelen.quote:Op woensdag 27 december 2023 17:19 schreef DikkeDavey het volgende:
[..]
Maar bedoel je met een koopwoning of met mijn huidige huurwoning?
Denk dat suiker wel wat ongemakkelijk schuurt.quote:Op woensdag 27 december 2023 16:54 schreef Queller het volgende:
[..]
Het kán natuurlijk, maar vind maar eens de 'vriendin' in die industrie. Ik geloof er niet meer zo in.
Edit: geen persoonlijke ervaring overigensik ben nooit in Thailand geweest en ook nooit vreeschelijk op zoek geweest naar een vriendin. Maar om me heen zien gebeuren vanaf de jaren '80. De mannen gaan er met boter en suiker in.
Klinkt me erg bekend in de oren. Zij heeft je niet nodig, maar de rest van het dorp wel. Met jouw inkomen en vermogen kunnen ze de hele straat onderhouden. Om dat te bereiken, sturen ze de meest kansrijke van de familie / de straat / het dorp naar de bekende plekken.quote:Op woensdag 27 december 2023 17:19 schreef DikkeDavey het volgende:
Ik heb heus niet het eerste de beste domme grietje op de kop getikt hoor. Mijn vriendin heeft een PhD, spreekt Engels en heeft een goede baan voor Thaise begrippen. Ze heeft het financieel prima in Thailand. Tuurlijk, ik ben rijker dan zij, maar zij heeft mij echt niet nodig hoor.
Vraagje (mss off topic): wat is er dan de afgelopen 20 jaar gebeurd dat je met zo'n stevig inkomen plus opgespaard kapitaal, op je 40-ste nog steeds "sociaal" huurt?quote:Op woensdag 27 december 2023 12:02 schreef DikkeDavey het volgende:
Dag,
Ik ben 40 en heb sinds een half jaar een vriendin in Thailand. In Nederland huur ik in de Randstad een sociale huurwoning die me met alle woonlasten ongeveer 1000 euro in de maand kost. Voor huurtoeslag verdien ik te veel. Ik verdien ongeveer 65k bruto per jaar en heb ongeveer 100k aan spaargeld. Verder heb ik 40k studieschuld.
Dat is inderdaad off-topic want dat is voor de verdere vraag in dit topic niet relevant.quote:Op woensdag 27 december 2023 18:29 schreef blomke het volgende:
[..]
Vraagje (mss off topic): wat is er dan de afgelopen 20 jaar gebeurd dat je met zo'n stevig inkomen plus opgespaard kapitaal, op je 40-ste nog steeds "sociaal" huurt?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |