abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_211681008
Samenvatting 7 oktober tot met 6 november (wiki)

In de ochtend van 7 oktober 2023 werden vanuit de Gazastrook duizenden raketten op Isralische plaatsen in de grensstreek afgevuurd. Ook de steden Tel Aviv en Jeruzalem waren doelwit. Een groot aantal Hamasleden stak vanuit de Gazastrook op meerdere plaatsen de grens met Isral over, over land en via de lucht. Meer dan 1.300 mensen werden gedood, waaronder tientallen niet-Israli's.

Premier Benjamin Netanyahu sprak in reactie op de aanvallen over een oorlogssituatie. Op 7 oktober begon Isral met een uitgebreide reeks luchtaanvallen op de Gazastrook, die volgens Isral waren gericht op locaties van Hamas.
Op 8 oktober sloot Isral de toevoer van elektriciteit en brandstof naar Gaza af. Als gevolg daarvan viel de enige elektriciteitscentrale op 11 oktober uit.Netanyahu zei op 9 oktober tegen VS-president Biden, dat Isral geen andere keus heeft dan een grondoperatie in Gaza te starten en dat het "een lange en moeilijke oorlog" zal worden

Als gevolg van het conflict liepen ook de spanningen op de Westelijke Jordaanoever, inclusief Oost-Jeruzalem op. Sinds 8 oktober werden gevechten aan de Isralisch-Libanese grens gemeld. Het ging om beschietingen door Hezbollah, die het Isralische leger met raketaanvallen antwoordde.

Isral riep op 13 oktober inwoners van Gaza-Stad op om voor hun veiligheid uit te wijken naar zuidelijker delen van de Gazastrook. De burgers hebben tot 16:00 uur lokale tijd op 14 oktober naar haar het zuiden te vertrekken via 2 routes. Tot op heden is er nog geen grond offensief in Gaza. Op 17 oktober werd het Al-Ahli Arabi Baptistenziekenhuis in Gaza getroffen door een bom, sommige bronnen spreken zelfs van 500 doden. Dit bombardement leidde tot veel onrust. Leiders in het Midden Oosten zeggen hun afsprak met Joe Biden af, bij ambassades wordt geprotesteerd. Beide partijen claimen dat de andere partij verantwoordelijk is voor het drama in het ziekenhuis.

Op 19 oktober werd bekend dat Ofir Engel, een 18-jarige Nederlander een van de 200 gegijzelde is die Hamas heeft meegenomen naar Gaza. Op 21 oktober werden er enkele vrachtwagens met hulp Gaza binnengelaten vanuit Egypte. Op 22 oktober werd bekend dat een 33-jarige Nederlandse vrouw is overleden in Zuid-Gaza in een vluchtelingenkamp, dit was de moeder van de 16-jarige Mohammed die vlogs maakt voor de NOS. Mark Rutte bracht op 23 oktober een bezoek aan Isralische premier Netanyahu en Palestijnse president Abbas. In de nacht van 27 op 28 oktober leek een nieuwe fase aangebroken, Isral trok met niet alleen bommen, maar ook mankracht Gaza binnen. Dit bleek het begin van het grondoffensief te zijn. Op 5 november is Noord Gaza van Zuid-Gaza gescheiden door de Isralische troepen. Ondertussen zijn een groot deel van de Nederlanders die vast zaten in Gaza weer terug in Nederland.

SPOILER: Twitteraccounts van een aantal betrouwbare twitteraars
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: Kaart van de Gazastrook en informatie over de Gazastrook
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: Geschiedenis conflict
Enkele belangrijke links
Liveblog Nu.nl
Liveblog NOS
Liveblog AD

SPOILER: Livestreams
Steve Lookner live

Intolerant voor intolerantie
pi_211681211
twitter

Triest, mooie muziek.
Ik mis de naam Noa Marciano, iemand een idee waarom? Edit: is de eerste foto, filmpje eindigt niet met alle foto's.
pi_211681310
quote:
0s.gif Op woensdag 20 december 2023 13:52 schreef Cuendillar het volgende:

[..]
Ontken je nou dat er ooit een Isral heeft bestaan? :?

Waarom zoek je toch zo opzichtig naar ingangen om Isral toch de schuld te geven van alles? :?
In plaats alweer van alles in te vullen en uit die duin van je te zuigen kan je proberen te lezen. Allereerst ben ik voor de staat Isral en heb ik veel meer vertrouwen in Isral dan welk Arabisch land dan ook. Ik heb ook wel eens kritiek op Nederland of de overheid, dat betekent niet dat ik vind dat Nederland ontmanteld moet worden of verzin nog iets anders geks cuendillar

Een user gebruikt:
Dat een onafhankelijke Islamtische en Arabische staat genaamd Palestina nooit heeft bestaan, wil er bij veel moslims maar niet in.
als argument waarom mensen niet voor een Palestijnse staat mogen spreken. Als dat zo'n steekhoudend argument is, hoe sterk is dan het argument om israel wel historische rechten te geven? We hebben het hier over 2.000 jaar geleden h. Woonde er toen alleen maar Joden…?
Het gaat om dat kulargument van je vriend, daar reageer ik op en had je zelf notabene kunnen zien
  woensdag 20 december 2023 @ 15:33:53 #4
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_211681557
Rockets go quiet as Hamas leaders start talking truce
https://www.timesofisrael(...)start-talking-truce/
When the student is ready, the teacher will appear.
When the student is truly ready, the teacher will disappear.
  woensdag 20 december 2023 @ 15:37:47 #6
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_211681601
https://www.nrc.nl/nieuws(...)20-december-a4184855
Tot Nederlander genaturaliseerde Ofir Engel spreekt voor het eerst over gevangenschap door Hamas
Drie weken na zijn vrijlating door Hamas heeft de Isralisch-Nederlandse Ofir Engel (18) zich voor het eerst publiekelijk uitgesproken. Dat deed hij dinsdag in een interview met RTL Nieuws. Engel, die tijdens zijn gevangenschap via een spoedprocedure de Nederlandse nationaliteit verkreeg, werd op 7 oktober gevangengenomen door leden van Hamas toen hij zijn vriendin bezocht in de kibboets Be’eri. Vervolgens zat hij 54 dagen vast in Gaza, samen met zijn schoonvader en oom, die nog steeds gevangen worden gehouden.

„Ik ben lichamelijk niet mishandeld, maar mentaal des te meer”, vertelt Engel. „Ze zeiden dat niemand ons wilde, ook onze families in Isral niet, en dat we in geen jaar zouden terugkeren. Allerlei dingen om je mentaal te breken.” Met name de laatste week was voor Engel de moeilijkste. Toen was het „echt overleven”. Naar eigen zeggen heeft Engel gedurende de hele periode amper gegeten, waardoor hij en andere gevangenen „ernstig verzwakt” waren. Kort na zijn vrijlating had Engels grootvader nog verklaard dat zijn kleinzoon goed te eten kreeg en de mensen die hem vasthielden omschreven als „niet al te slechte mensen”.

Na zijn vrijlating, die onderdeel was van een gevangenenruil tussen Hamas en Isral, werd Engel overgebracht naar een kinderziekenhuis in Petach Tikwa , waar hij bijna een week verbleef. Na een kort verblijf in Tel Aviv is hij weer thuis in Ramat Rachel, een kibboets in de buurt van Jeruzalem. „Al is er van alles gebeurd en namen ze ons gevangen, ze hebben ons niet vermoord en niet fysiek mishandeld.”

[ Bericht 5% gewijzigd door slashdotter3 op 20-12-2023 16:19:28 ]
pi_211682039
Nou zijn er door de jaren heen veel docu's die een beeld geven van het leven daar. Danny Ghosen was rond het staakt-het-vuren tussen Hamas en Isral op de Westelijke Jordaanoever.

Het wordt er allemaal niet veel beter op. :N
“Surrounded by losers, misfits and boozers”
  woensdag 20 december 2023 @ 16:23:13 #8
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_211682091
quote:
0s.gif Op woensdag 20 december 2023 16:16 schreef KinKiJan het volgende:
Nou zijn er door de jaren heen veel docu's die een beeld geven van het leven daar. Danny Ghosen was rond het staakt-het-vuren tussen Hamas en Isral op de Westelijke Jordaanoever.

4.45 ik weet niet waarom mijn zoon vast zit, echt geen idee O-)
pi_211682171
quote:
0s.gif Op woensdag 20 december 2023 16:23 schreef slashdotter3 het volgende:

[..]
Eehhm. Wat hij vertelt is net wat de clubjes zoals HRW en B'tselem al jaren rapporteren. Palestijnen kunnen gevangen gezet worden zonder dat ze weten wat de aanklacht is, gerust een jaar zonder contact met familie of een advocaat en soms worden ze veroordeeld waarbij ook voor de advocaat niet bekend is wat het bewijs zou zijn.

Niet dat ik deze vent geloof, hij heeft vast een vermoeden waarom zijn zoon vast zit. Hij lijkt de verhalen ook te kennen
  woensdag 20 december 2023 @ 16:37:27 #10
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_211682186
Belangrijke Hamas buurt waarbij elk huis geboobytrapped is wordt nu gewoon de hele wijk opgeblazen, veiliger dan het met soldaten clearen.

video: https://www.reddit.com/r/(...)ejaiya_neighborhood/
IDF blowing up 56 houses in Shejaiya neighborhood, Gaza.
============================
This neighborhood of Gaza was the main theater of operations of all precedent rounds of ground combat, and Hamas supposed this would be the main initial point of contact with the IDF and was also the symbol of some Hamas success, including the taking of dead soldiers body parts as hostages.

Many of the houses were fully booby-trapped, includes dozens (if not hundreds) of entrance to underground tunnels and facilities, it included outposts and rockets facilities.

Because of the scale of the infrastructures and traps, it seems it was deemed only a full systematic destruction of a few entire blocks would do the job to eliminate this specific problem, unlike the rest of Gaza.
pi_211682289
quote:
0s.gif Op woensdag 20 december 2023 16:23 schreef slashdotter3 het volgende:

[..]
Tja, administratieve detentie noemen ze het. Denk dat het allemaal wel meevalt; de zoon kwam vrij op 44:15. :)
“Surrounded by losers, misfits and boozers”
  woensdag 20 december 2023 @ 17:41:48 #12
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_211682781
quote:
0s.gif Op woensdag 20 december 2023 16:47 schreef KinKiJan het volgende:

[..]
Tja, administratieve detentie noemen ze het. Denk dat het allemaal wel meevalt; de zoon kwam vrij op 44:15. :)
Oh maar 40 minuten vastgezeten :o
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
  woensdag 20 december 2023 @ 17:49:05 #13
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_211683394
quote:
0s.gif Op woensdag 20 december 2023 15:34 schreef Aether het volgende:
Rockets go quiet as Hamas leaders start talking truce
https://www.timesofisrael(...)start-talking-truce/
*O*

Dit is natuurlijk een fantastisch resultaat. :Y
Gewoon geen raketaanvallen meer. :D
  woensdag 20 december 2023 @ 18:57:17 #15
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_211683470
Prime Minister Netanyahu: "We are continuing the war until the end. It will last until the Hamas is eliminated - until victory."

"Whoever thinks we will stop is not connected to reality. We will not cease fighting until we achieve all the goals we've set - the elimination of Hamas, the release of our captives, and the removal of the threat from Gaza."
twitter
pi_211684324
quote:
0s.gif Op woensdag 20 december 2023 15:37 schreef slashdotter3 het volgende:
https://www.nrc.nl/nieuws(...)20-december-a4184855
Tot Nederlander genaturaliseerde Ofir Engel spreekt voor het eerst over gevangenschap door Hamas
Drie weken na zijn vrijlating door Hamas heeft de Isralisch-Nederlandse Ofir Engel (18) zich voor het eerst publiekelijk uitgesproken. Dat deed hij dinsdag in een interview met RTL Nieuws. Engel, die tijdens zijn gevangenschap via een spoedprocedure de Nederlandse nationaliteit verkreeg, werd op 7 oktober gevangengenomen door leden van Hamas toen hij zijn vriendin bezocht in de kibboets Be’eri. Vervolgens zat hij 54 dagen vast in Gaza, samen met zijn schoonvader en oom, die nog steeds gevangen worden gehouden.

„Ik ben lichamelijk niet mishandeld, maar mentaal des te meer”, vertelt Engel. „Ze zeiden dat niemand ons wilde, ook onze families in Isral niet, en dat we in geen jaar zouden terugkeren. Allerlei dingen om je mentaal te breken.” Met name de laatste week was voor Engel de moeilijkste. Toen was het „echt overleven”. Naar eigen zeggen heeft Engel gedurende de hele periode amper gegeten, waardoor hij en andere gevangenen „ernstig verzwakt” waren. Kort na zijn vrijlating had Engels grootvader nog verklaard dat zijn kleinzoon goed te eten kreeg en de mensen die hem vasthielden omschreven als „niet al te slechte mensen”.

Na zijn vrijlating, die onderdeel was van een gevangenenruil tussen Hamas en Isral, werd Engel overgebracht naar een kinderziekenhuis in Petach Tikwa , waar hij bijna een week verbleef. Na een kort verblijf in Tel Aviv is hij weer thuis in Ramat Rachel, een kibboets in de buurt van Jeruzalem. „Al is er van alles gebeurd en namen ze ons gevangen, ze hebben ons niet vermoord en niet fysiek mishandeld.”

[ afbeelding ]
Wel apart, nauwelijks te eten maar opa vertelde dat ze goed te eten hadden gekregen. Miscommunicatie. Z'n schoonpa zit nog gevangen dus misschien wilden ze zich (nog) niet al te slecht uitlaten over de gijzelnemers.
pi_211688187
quote:
14s.gif Op woensdag 20 december 2023 18:49 schreef Cuendillar het volgende:

[..]
*O*

Dit is natuurlijk een fantastisch resultaat. :Y
Gewoon geen raketaanvallen meer. :D
Rocket alarm sounds near Gaza border, ending 40-hour lull
https://www.timesofisrael(...)ending-40-hour-lull/
When the student is ready, the teacher will appear.
When the student is truly ready, the teacher will disappear.
pi_211690547
There is no doubt that both Washington and Tel Aviv underestimated the military capacity of the Hamas-led armed resistance.

It is one thing to snatch Palestinians off the streets of the West Bank and disappear them into a military court system, a practice Israel has perfected over the decades. It is quite another to defeat a well-armed insurgency that has spent decades building vast underground infrastructure beneath its own territory and training for this very moment.

Both Biden and Netanyahu know what they dare not say in public: On a military level, things are not going well.

Israel, a nuclear-armed nation state with modern weapons systems and intelligence capabilities and fully backed by the most powerful nation on Earth, is desperately struggling to achieve a meaningful tactical victory over the armed Palestinian guerrilla forces in Gaza.

Despite the vast resources Israel has dedicated to its propaganda effort, it is also flailing in its effort to defeat Hamas on that front.

On a daily, sometimes hourly, basis, the Qassam Brigades, Hamas’s military wing, and their allies in arms release videos showing successful attacks on Israeli armored vehicles and troop positions. The short films offer a glimpse into another side of this war, the one that Israel and the U.S. do not want the public to see. And the picture that emerges stands in stark contrast to the official Israeli narrative. Fighters from Hamas and Palestinian Islamic Jihad are engaged in urban combat and close-quarters firefights with Israeli forces, and they are inflicting heavy losses on them. They have also published a close-up videoOpens in a new tab of Israeli soldiers in a makeshift tent camp inside Gaza that Hamas fighters filmed by discreetly popping up from tunnel hatches.

New article:

https://theintercept.com/2023/12/20/gaz
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
pi_211690596
deze muts lijkt op die ex van wierd duk
twitter
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
pi_211690646
quote:
0s.gif Op woensdag 20 december 2023 17:49 schreef slashdotter3 het volgende:
https://apnews.com/articl(...)c60ffeb07b4b1ff294e9
A Palestinian baby girl, born 17 days ago during Gaza war, is killed with brother in Israeli strike

[ afbeelding ]
twitter
-Rabia Al-Basri
pi_211690662
quote:
0s.gif Op woensdag 20 december 2023 16:16 schreef KinKiJan het volgende:

petje af dat hij onder de huidige omstandigheden die kant opgaat. nu nog naar gaza net als die cnn correspondenten :P
-Rabia Al-Basri
pi_211690697
quote:
0s.gif Op donderdag 21 december 2023 13:00 schreef Slayage het volgende:

[..]
[ twitter ]
Dit gaat al goed fout want ten eerste is het geen artilleriegranaat en ten tweede staat dat er niet.
Heb je nog meer?
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_211690699
quote:
0s.gif Op donderdag 21 december 2023 12:51 schreef Slayage het volgende:
There is no doubt that both Washington and Tel Aviv underestimated the military capacity of the Hamas-led armed resistance.
Blah blah blah.

Er is maar n ding dat telt: de resultaten. Er vliegen geen raketten meer naar Isral *O*
Hamas heeft geen controle meer over de Gaza-strook *O*

Begint inmiddels bij jou ook de vertwijfeling toe te slaan? :D
pi_211690898
quote:
0s.gif Op donderdag 21 december 2023 13:07 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Dit gaat al goed fout want ten eerste is het geen artilleriegranaat en ten tweede staat dat er niet.
Heb je nog meer?
Nice

Ik kwam deze tegen. Geen idee of 't klopt

twitter
pi_211690993
aan blinkens lichaamstaal kan je aflezen dat hij niks gelooft van wat uit zijn mond komt.

ter herinnering biden staat in amerika op een dieptepunt in populariteit. buiten amerika wordt amerika grotendeels uitgekotst voor hun blinde backing aan israel. daarnaast moesten de amerkanen een veto gebruiken om bij de VN een oproep tot een wapenstilstand te blokkeren.
de zogenaamde grote coalitie om in de rode zee te surveilleren hebben ze alleen een handje vol landen kunnen overtuigen, nee bahrein en de seychellen tellen niet mee :')

nee amerika neemt niet de leiding in de wereld en blinken weet dat.

twitter
-Rabia Al-Basri
pi_211691019
quote:
0s.gif Op donderdag 21 december 2023 13:32 schreef Slayage het volgende:
aan blinkens lichaamstaal kan je aflezen dat hij niks gelooft van wat uit zijn mond komt.

ter herinnering biden staat in amerika op een dieptepunt in populariteit. buiten amerika wordt amerika grotendeels uitgekotst voor hun blinde backing aan israel. daarnaast moesten de amerkanen een veto gebruiken om bij de VN een oproep tot een wapenstilstand te blokkeren.
de zogenaamde grote coalitie om in de rode zee te surveilleren hebben ze alleen een handje vol landen kunnen overtuigen, nee bahrein en de seychellen tellen niet mee :')

[ twitter ]
Zijn de zusters weer met z'n allen aan het lunchen?
pi_211691036
Oei, de linkse media (CNN en NYT) pakken Dr. Gay nu ook aan.

twitter

Functie elders.
Op woensdag 9 november 2016 06:02 schreef Anonymousz het volgende:
#superniger2020
pi_211691271
quote:
1s.gif Op donderdag 21 december 2023 13:24 schreef opgebaarde het volgende:

[..]
Nice

[ twitter ]
Verwacht overigens geen rectificatie van @Slayage .
Die pompt zijn onzin hier nu al een maand op het forum en verdwijnt dan weer.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
pi_211691283
quote:
0s.gif Op donderdag 21 december 2023 13:32 schreef Slayage het volgende:

[ twitter ]
En nog meer bronloze onzin...
pi_211691566
quote:

[..]
Nice

[ twitter ]
Dit klopt. Er staat, als we het zouden vertalen zonder de context: 'Hoogstwaarschijnlijk zal dit "onschuldige burgers" raken.'

Nu kun je dit een hele smakeloze opmerkingen vinden, natuurlijk: maar in de context van dat Hamas steeds aangeeft dat al het door de Tsahal afgevuurd oorlogsmateriaal ook onschuldige burgers raakt, is dit geschreven in de context van sarcasme.

De uitleg van de bewoordingen kan fout zijn gegaan omdat er aan bepaalde karakters in het Alef-Bet nu eenmaal meerdere 'waardes' aan hangen. Israli noemen inderdaad, ook niet cultureel gezien' God dus 'Allah' - dat doen hooguit (cultureel) Arabische Israli.

[ Bericht 0% gewijzigd door HannahVrede op 21-12-2023 14:12:48 ]
pi_211691638
quote:

[..]
Nice

[ twitter ]
De originele tweet met vertaling klopt. God Willing, it will hit innocent people.

Als er “no doubt” was geschreven zou het zo geschreven zijn: אין שאלה. Maar het is aan elkaar geschreven: אינשאלה.

Dit is er door een of andere mafkees met een stift opgeschreven. Gebeurt wel vaker.
pi_211691690
quote:
1s.gif Op donderdag 21 december 2023 14:07 schreef HannahVrede het volgende:

[..]
Dit klopt. Er staat, als we het zouden vertalen zonder de context: 'Hoogstwaarschijnlijk zal dit "onschuldige burgers" raken.'

Nu kun je dit een hele smakeloze opmerkingen vinden, natuurlijk: maar in de context van dat Hamas steeds aangeeft dat al het door de Tsahal afgevuurd oorlogsmateriaal ook onschuldige burgers raakt, is dit geschreven in de context van sarcasme.

De uitleg van de bewoordingen kan fout zijn gegaan omdat er aan bepaalde karakters in het Alef-Bet nu eenmaal meerdere 'waardes' aan hangen. Israli noemen inderdaad, ook niet cultureel gezien' God dus 'Allah' - dat doen hooguit (cultureel) Arabische Israli.
Hopelijk, niet hoogstwaarschijnlijk*

Israelische jongeren gebruiken inshallah als grappige slang best vaak.
  donderdag 21 december 2023 @ 14:24:01 #33
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_211691754
https://niw.nl/tacheles-tas-vecht-tegen-antisemitisme-op-scholen/

Als je weer een stukje vertrouwen in de mensheid en deze maatschappij wilt verliezen...
Zelfstandig gymnasium, helft van de leerlingen van islamitische afkomst.

quote:
Wat bleek? De leerlingen wisten echt niet wie Hitler was. En dit zijn toch echt intelligente brugklasleerlingen.
Het niveau van het onderwijs kunnen we dan ook doodverklaren, naast de algemene ontwikkeling en opvoeding.
pi_211691921
quote:
0s.gif Op donderdag 21 december 2023 14:24 schreef Qarrad het volgende:

Als je weer een stukje vertrouwen in de mensheid en deze maatschappij wilt verliezen...
[..]
Het niveau van het onderwijs kunnen we dan ook doodverklaren, naast de algemene ontwikkeling en opvoeding.
Ik heb een vriend in NL die leraar is op de middelbare en die zegt ook altijd tegen mij dat scholieren steeds minder weten over de tweede wereldoorlog. Begrippen als de holocaust en geallieerden kennen ze niet. En vaak zien zie de Joden van nu als aggressors dus is er geen interesse om erover te leren.

En hij moet zo veel klassen lesgeven op een dag dat ie geen tijd en energie heeft om er veel aan te doen.
  donderdag 21 december 2023 @ 14:59:23 #35
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_211692149
quote:
0s.gif Op donderdag 21 december 2023 14:37 schreef oblo het volgende:

[..]
Ik heb een vriend in NL die leraar is op de middelbare en die zegt ook altijd tegen mij dat scholieren steeds minder weten over de tweede wereldoorlog. Begrippen als de holocaust en geallieerden kennen ze niet. En vaak zien zie de Joden van nu als aggressors dus is er geen interesse om erover te leren.

En hij moet zo veel klassen lesgeven op een dag dat ie geen tijd en energie heeft om er veel aan te doen.
Vriend van me heeft les op het hbo. Krijgt van de eerstejaars vragen als "wat is een werkwoord?" "teksten werken niet voor mij" of meer ontopic "ik wil het woord holocaust niet horen".

Journalistiek. Voor als je je afvraagt hoe die lat zo laag is komen te liggen.
pi_211692172
quote:
0s.gif Op donderdag 21 december 2023 14:13 schreef oblo het volgende:

[..]
De originele tweet met vertaling klopt. God Willing, it will hit innocent people.

Als er “no doubt” was geschreven zou het zo geschreven zijn: אין שאלה. Maar het is aan elkaar geschreven: אינשאלה.

Dit is er door een of andere mafkees met een stift opgeschreven. Gebeurt wel vaker.
Er staat vertaald vanuit ktav: אין שאלה יפגע ב׳חפים מפשע - maar jij wil dat liever vertaald zien naar: אינשאלה, maar waarom zou je in ktav de nun sofit zo afbreken? Daarnaast: als het wel een student van de ישיבה was zou 'shalah' nog niet eens vreemd zijn - al acht ik die kans onwaarschijnlijk. Als het een 'pasgeleden Aliyah en weinig ulpan tijd' was zou de zin ook passend zijn. Dat inshallah, net als andere Arabische leenwoorden, populair is onder de Isralische jongeren is zondermeer ook waar. Dus wellicht wel zo bedoeld maar zondermeer een slechte ktav.

Maar dat in dit geval er alles geplaatst is tussen aanhalingstekens in het gedeelte van "onschuldige" is ook duidelijk. Overduidelijk dus in alle gevallen een provocerende en onprofessionele keuze (dit te plaatsen) zelfs in oorlogstijd.

Verder een lastige vorming zo eigenlijk: het is allemaal zo broos als we alleen moeten afgaan op verhalen en plaatjes.

Ik twijfel aan de geloofwaardigheid van dit geschreven stukje en de foto, eerlijk gezegd. Het is (zoals ik eerder vertelde) nogal een informatie oorlog en bij langer nadenken nu begin in misschien zelfs vragen te stellen bij de minst cruciale uitingen op het web.

Zou het mogelijk gaan worden als we in alle gevallen het menselijke blijven bewaren en eisen de juiste bewoordingen te blijven gebruiken om fouten uit te blijven sluiten.
pi_211692185
quote:
0s.gif Op donderdag 21 december 2023 14:18 schreef oblo het volgende:

[..]
Hopelijk, niet hoogstwaarschijnlijk*

Israelische jongeren gebruiken inshallah als grappige slang best vaak.
Hierin heb je gelijk, te slordige en snelle reactie. Wellicht zelfs nog als letterlijk: אין שאלה - als uitroep in: 'geen twijfel aan'. Dus toch meer neigende naar het Engelse 'no doubt', als ik er het met de EvenShoshan open op tafel nog eens nakijk..

Maar ligt daar nu net ook niet het punt? Het gesproken taal vanuit de bedoeling zoals het ktav is geschreven.. Meh, I rest my case - het is gewoon onnodig smakeloos en ongehoord om te doen.

[ Bericht 27% gewijzigd door HannahVrede op 21-12-2023 15:32:57 ]
pi_211692223
quote:
0s.gif Op donderdag 21 december 2023 14:59 schreef Qarrad het volgende:

[..]
Vriend van me heeft les op het hbo. Krijgt van de eerstejaars vragen als "wat is een werkwoord?" "teksten werken niet voor mij" of meer ontopic "ik wil het woord holocaust niet horen".

Is er niet ook iets voor te zeggen, hoe fijn het zou zijn als we een jaar lang niet de woorden "Hitler, Holocaust, Jood, Nazi" zouden horen, of waarom ook niet: Nooit meer zouden horen? En dit bedoel ik niet op een manier van vergeten, begraven, nooit meer over praten.. maar er is iets paradoxaals aan dit hele gebeuren.

Als je (overmatig) een zwaar traumatiserende gebeurtenis herdenkt, is dat goed voor het herstel?
Is het overdragen van 2e / 3e hands trauma op kinderen, die het niet hebben meegemaakt, gezond? helpt hen dat in het verdere leven? Zoja, hoe dan?

Stel je voor dat binnen 1 gezin (vader, moeder, 2 kinderen) een periode van fikse ruzies is geweest, en de kinderen hebben daar onder geleden: Zouden zij er goed aan doen bij elk avondmaal, die hele gebeurtenis te herkauwen, te herdenken, op te rakelen, etc tot in den treure?

Is dat goed voor het herstel? Is dat gezond? Maar bovenal, houdt je daar niet de "ruzie" springlevend waar het beter is die op gezonde wijze te verwerken en te "vergeten"?

Hitler is al decennialang dood, maar ik meen dat die springlevend wordt gehouden. Vandaar, dat ik het soms paradoxaal vind. Is het gezond als er over 100 jaar, nog STEEDS over die snor wordt gepraat? zucht..
pi_211692272
quote:
0s.gif Op donderdag 21 december 2023 15:06 schreef Buikbrein het volgende:

[..]
Is er niet ook iets voor te zeggen, hoe fijn het zou zijn als we een jaar lang niet de woorden "Hitler, Holocaust, Jood, Nazi" zouden horen, of waarom ook niet: Nooit meer zouden horen? En dit bedoel ik niet op een manier van vergeten, begraven, nooit meer over praten.. maar er is iets paradoxaals aan dit hele gebeuren.

Als je (overmatig) een zwaar traumatiserende gebeurtenis herdenkt, is dat goed voor het herstel?
Is het overdragen van 2e / 3e hands trauma op kinderen, die het niet hebben meegemaakt, gezond? helpt hen dat in het verdere leven? Zoja, hoe dan?

Stel je voor dat binnen 1 gezin (vader, moeder, 2 kinderen) een periode van fikse ruzies is geweest, en de kinderen hebben daar onder geleden: Zouden zij er goed aan doen bij elk avondmaal, die hele gebeurtenis te herkauwen, te herdenken, op te rakelen, etc tot in den treure?

Is dat goed voor het herstel? Is dat gezond? Maar bovenal, houdt je daar niet de "ruzie" springlevend waar het beter is die op gezonde wijze te verwerken en te "vergeten"?

Hitler is al decennialang dood, maar ik meen dat die springlevend wordt gehouden. Vandaar, dat ik het soms paradoxaal vind. Is het gezond als er over 100 jaar, nog STEEDS over die snor wordt gepraat? zucht..
Wat een hoop stront
pi_211692279
quote:
0s.gif Op donderdag 21 december 2023 15:11 schreef 3rr0r het volgende:

[..]
Wat een hoop stront
Wel, gelijk terug voor jou: Wat een strontreactie, lekker inhoudelijk ook.

Je begrijpt dus geen snars van wat ik schrijf, en dat verbloem je dus zo. Het komt nieteens in je op, dat wat ik schrijf, zelfs slecht uitpakt voor Joodse mensen zelf.

Dat zal je vast ook niet begrijpen, maar neem het mij niet kwalijk, dat JIJ het niet snapt dank u.
pi_211692306
quote:
0s.gif Op donderdag 21 december 2023 15:12 schreef Buikbrein het volgende:

[..]
Wel, gelijk terug voor jou: Wat een strontreactie, lekker inhoudelijk ook.

Je begrijpt dus geen snars van wat ik schrijf, en dat verbloem je dus zo.
k begrijp je prima, je kraamt onzin uit om maar de holocaust onder het tapijt te kunnen vegen zodat je vriendjes het niet over Joden hoeven te hebben, al helemaal niet 'zielige' Joden. Misschien moet je eens luisteren naar de jaarlijkse herdenking: dit nooit meer.
pi_211692315
quote:
0s.gif Op donderdag 21 december 2023 15:14 schreef 3rr0r het volgende:

[..]
k begrijp je prima, je kraamt onzin uit om maar de holocaust onder het tapijt te kunnen vegen zodat je vriendjes het niet over Joden hoeven te hebben, al helemaal niet 'zielige' Joden. Misschien moet je eens luisteren naar de jaarlijkse herdenking: dit nooit meer.
Je hebt het echt niet begrepen, hoe meer je schrijft, hoe meer dat duidelijk wordt.

Denk er nog eens wat langer over na... je denkt dat ik nog nooit een Herdenking heb gezien of meegemaakt? Je hebt geen idee wie ik ben, en waarom ik schrijf wat ik schrijf.

Jouw "begripvolle" reactie zegt meer over jou, dan over mij.
pi_211692357
quote:
0s.gif Op donderdag 21 december 2023 15:15 schreef Buikbrein het volgende:

[..]
Je hebt het echt niet begrepen, hoe meer je schrijft, hoe meer dat duidelijk wordt.

Denk er nog eens wat langer over na... je denkt dat ik nog nooit een Herdenking heb gezien of meegemaakt? Je hebt geen idee wie ik ben, en waarom ik schrijf wat ik schrijf.

Je probeert een onzinnige redenatie erop los te laten zodat je een excuus hebt om niet over de holocaust te hoeven praten.
pi_211692442
quote:
0s.gif Op donderdag 21 december 2023 15:18 schreef 3rr0r het volgende:

[..]
Je probeert een onzinnige redenatie erop los te laten zodat je een excuus hebt om niet over de holocaust te hoeven praten.
Zoals jij al binnenkomt, denk je dat ik nog met je ga praten :')

Als jij het verschil niet begript tussen contempleren of iets zinnig, goed of gezond is.. en een holocaust ontkenning, sorry dan houdt het op.

Ik heb de mening, dat bij (individueel) verwerking van trauma zekere fases wordt doorlopen die tot herstel leiden. Dat werkt zo bij een persoon, maar ook op grote schaal.. en ik meen dat de Holocaust overmatig wordt herdacht, zodanig dat het averechts kan uitpakken.

Overmatig, dat is dus een grijs gebied, ik zeg nergens dat we er accuut mee moeten stoppen. Maar als ik jouw reflex op mijn post zie, dan overweeg ik misschien te zeggen dat het WEL gezond is er maar mee te stoppen.. waarom ook niet!

Er gaat NIEMAND dood, als we stoppen met herdenken.. wel?
  donderdag 21 december 2023 @ 15:29:03 #45
438527 MissButterflyy
De beste dingen in het leven z
pi_211692484
quote:
0s.gif Op donderdag 21 december 2023 14:24 schreef Qarrad het volgende:

[..]
Bijzonder. Daar valt nog wel wat in te verbeteren. Wordt het echt geschrapt uit de geschiedenisboeken tegenwoordig?
Wie dit leest is een lezer van dit
pi_211692496
quote:
0s.gif Op donderdag 21 december 2023 15:01 schreef HannahVrede het volgende:

[..]
Er staat vertaald vanuit ktav: אין שאלה יפגע ב׳חפים מפשע - maar jij wil dat liever vertaald zien naar: אינשאלה, maar waarom zou je in ktav de nun sofit zo afbreken? Daarnaast: als het wel een student van de ישיבה was zou 'shalah' nog niet eens vreemd zijn - al acht ik die kans onwaarschijnlijk. Als het een 'pasgeleden Aliyah en weinig ulpan tijd' was zou de zin ook passend zijn. Dat inshallah, net als andere Arabische leenwoorden, populair is onder de Isralische jongeren is zondermeer ook waar. Dus wellicht wel zo bedoeld maar zondermeer een slechte ktav.

Maar dat in dit geval er alles geplaatst is tussen aanhalingstekens in het gedeelte van "onschuldige" is ook duidelijk. Overduidelijk dus in alle gevallen een provocerende en onprofessionele keuze (dit te plaatsen) zelfs in oorlogstijd.

Verder een lastige vorming zo eigenlijk: het is allemaal zo broos als we alleen moeten afgaan op verhalen en plaatjes.

Ik twijfel aan de geloofwaardigheid van dit geschreven stukje en de foto, eerlijk gezegd. Het is (zoals ik eerder vertelde) nogal een informatie oorlog en bij langer nadenken nu begin in misschien zelfs vragen te stellen bij de minst cruciale uitingen op het web.

Zou het mogelijk gaan worden als we in alle gevallen het menselijke blijven bewaren en eisen de juiste bewoordingen te blijven gebruiken om fouten uit te blijven sluiten.
Kijk nog eens goed naar het plaatje. Daar staat geen nun sofit en het is duidelijk n woord.

Grotere kans dat die zin geschreven is door een of andere boze ars dan een oleh chadash. Als die oleh chadash zo kan schrijven dan acht ik de kans klein dat hij dan juist een foutje maakt met de nun sofit. Je negeert de meest logische en aannemelijke conclusie en zoekt de antwoorden op in allemaal edge cases.

Ik ben het met je eens dat je voorzichtig moet zijn met zulke informatie, want het is makkelijk te manipuleren, maar dit ziet er vrij authentiek uit.
pi_211692505
quote:
0s.gif Op donderdag 21 december 2023 14:59 schreef Qarrad het volgende:

[..]

Wtf.
  donderdag 21 december 2023 @ 15:31:11 #48
438527 MissButterflyy
pi_211692518
quote:
0s.gif Op donderdag 21 december 2023 15:25 schreef Buikbrein het volgende:

[..]
Zoals jij al binnenkomt, denk je dat ik nog met je ga praten :')

Als jij het verschil niet begript tussen contempleren of iets zinnig, goed of gezond is.. en een holocaust ontkenning, sorry dan houdt het op.

Ik heb de mening, dat bij (individueel) verwerking van trauma zekere fases wordt doorlopen die tot herstel leiden. Dat werkt zo bij een persoon, maar ook op grote schaal.. en ik meen dat de Holocaust overmatig wordt herdacht, zodanig dat het averechts kan uitpakken.

Overmatig, dat is dus een grijs gebied, ik zeg nergens dat we er accuut mee moeten stoppen. Maar als ik jouw reflex op mijn post zie, dan overweeg ik misschien te zeggen dat het WEL gezond is er maar mee te stoppen.. waarom ook niet!

Er gaat NIEMAND dood, als we stoppen met herdenken.. wel?
We moeten de holocaust zeker blijven herdenken, wel vind ik dat er overmatig veel aandacht uitgaat naar de Joodse slachtoffers. Maar laten we niet vergeten dat er ook veel slachtoffers waren onder zigeuners, homoseksuelen, gehandicapten en andersdenkenden.
pi_211692533
quote:
0s.gif Op donderdag 21 december 2023 15:03 schreef HannahVrede het volgende:

[..]
Hierin heb je gelijk, te slordige en snelle reactie.
Kan gebeuren. Wel leuk dat er nog iemand met kennis over Israel en het Hebreeuws meeleest in deze reeks.
pi_211692605
quote:
1s.gif Op donderdag 21 december 2023 15:31 schreef MissButterflyy het volgende:

[..]
We moeten de holocaust zeker blijven herdenken, wel vind ik dat er overmatig veel aandacht uitgaat naar de Joodse slachtoffers. Maar laten we niet vergeten dat er ook veel slachtoffers waren onder zigeuners, homoseksuelen, gehandicapten en andersdenkenden.
Die anderen worden ook altijd genoemd. Misschien moet je eens zoeken naar de verhoudingen, dan kom je erachter waarom de meeste aandacht naar de Joden gaat.
pi_211692639
quote:
0s.gif Op donderdag 21 december 2023 15:29 schreef oblo het volgende:

[..]
Kijk nog eens goed naar het plaatje. Daar staat geen nun sofit en het is duidelijk n woord.

Grotere kans dat die zin geschreven is door een of andere boze ars dan een oleh chadash. Als die oleh chadash zo kan schrijven dan acht ik de kans klein dat hij dan juist een foutje maakt met de nun sofit. Je negeert de meest logische en aannemelijke conclusie en zoekt de antwoorden op in allemaal edge cases.

Ik ben het met je eens dat je voorzichtig moet zijn met zulke informatie, want het is makkelijk te manipuleren, maar dit ziet er vrij authentiek uit.
True, ik had naderhand mijn post nog een edit gegeven met mijn na-gedachten. Maar links om of rechts om, het is gewoon zo onnodig. Oh en ja, ik denk vaak veel te ver door - soms is het meest logische het meest logische, grote gelijk daar.

Het doel van deze foto en zin is wel duidelijk bedoeld als zijnde onderdeel van de informatie oorlog en tjah, wat hebben we er nou aan als ik k nog eens mijn plas er over zou gaan willen doen? Ik denk dat ik voldoende dingen heb om mij zorgen over te maken eigenlijk en ja, zoals mijn grootmoeder zou zeggen: waar je hoofd niet is? Wordt ze ook niet gewassen. ;)
  donderdag 21 december 2023 @ 15:41:54 #52
505059 Cpt.Crow
Kapitein Kraai
pi_211692652
quote:
0s.gif Op donderdag 21 december 2023 15:38 schreef 3rr0r het volgende:

[..]
Die anderen worden ook altijd genoemd. Misschien moet je eens zoeken naar de verhoudingen, dan kom je erachter waarom de meeste aandacht naar de Joden gaat.

Ter illustratie.
  donderdag 21 december 2023 @ 15:42:33 #53
438527 MissButterflyy
pi_211692660
quote:
0s.gif Op donderdag 21 december 2023 15:38 schreef 3rr0r het volgende:

[..]
Dat weet ik prima. Er zijn trouwens het meeste burgerslachtoffers gevallen in WO2.

En die anderen worden echt niet ‘altijd’ genoemd.

Volgens mij ook meer Russen vermoord door de Duitsers. Ik ga het eens opzoeken.
  donderdag 21 december 2023 @ 15:42:34 #54
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_211692661
quote:
0s.gif Op donderdag 21 december 2023 15:06 schreef Buikbrein het volgende:

[..]

Ik weet niet eens waar ik moet beginnen, maar laat ik ten eerste inhaken op het gebruik van het woord "paradoxaal". Misschien ligt het aan mij, maar ik kan met de beste bedoelingen niet het verband met je tekst ontdekken.

Ten tweede: de Holocaust is in een hoop gezinnen juist niet besproken, wat zorgde voor onbegrepen en vooral onbehandelde trauma's. Juist door het dood te zwijgen is een hoop schade aangericht. Ik heb aan twee kanten van de familie kampverhalen, zowel Duitse als Indonesische kampen en aan beide kanten zie je hetzelfde beeld en hetzelfde stille lijden. Mensen die hun hele voorraadkast en kelder volstouwen uit angst voor honger, mensen die niet in hun slaap gestoord konden worden want dan maaiden ze om zich heen en deden het in hun broek, mensen die hun kinderen voorhielden dat ze elk moment weer langs de huizen konden komen.

En dat die kinderen dan niet begrepen wie er dan kwamen, waarom mama in de gangkast ruimte vrijhield, waarom ze doordraaide als ze de bloemkool/nasi niet opaten en waarom ze hysterisch werd toen ze zeiden bij de politie te willen. Pas decennia later vielen de kwartjes soms, hun kinderen wisten inmiddels ook niet beter dat je rijst per 5 kilo kocht en altijd een zak over moest houden WANT ANDERS.

Ten derde is de Holocaust ironisch genoeg in Isral decennia lang zo veel mogelijk bedekt uit schaamte voor het imago van de makke Joodse burgers die zich zo de ovens in lieten leiden. De verhalen zijn veel later pas echt bespreekbaar geworden.

Toevallig heb ik van de week een training over traumabehandelingen gevolgd en daar kwam van een hoop Turkse collega's de opmerking over hoe hun moedertjes vergelijkbaar gedrag vertoonden. Van het platteland gerukt, een huwelijk in gedouwd soms op dertienjarige leeftijd, onder dwang bij soms vreselijke schoonfamilies binnenshuis gehouden worden als een kip. Hun kinderen (dochters) moesten tot het hysterische aan toe doorleren, leven, werden met hun leven bewaakt en zeker niet uitgehuwelijkt. Maar erover praten ho maar, therapie ook niet want schaamtecultuur en toegeven dat hun grootouders hen dit hadden aangedaan kon echt niet, dus maar net als mijn oma'tje doen: het verhaal stopt even ergens tussen het vertrekt uit het dorp/kampong en gaat na het kamp/verblijf bij schoonfamilie weer door in Nederland waar alles goed was en regenbogen uit de grond groeiden, zo geweldig, alleen jammer dat ze je naar de keel vliegt als je haar stoort bij het middagdutje.

Dus. Praten good, negeren bad.
pi_211692662
- verkeerde en dubbele quote
  donderdag 21 december 2023 @ 15:43:50 #56
438527 MissButterflyy
pi_211692684
Totaal aantal doden WO2 wordt geschat op 55 miljoen.
  donderdag 21 december 2023 @ 15:49:13 #57
438527 MissButterflyy
pi_211692750
https://nl.m.wikipedia.or(...)s_van_het_naziregime

Ook enorme aantallen. De nazis wilden lebensraum in Polen en zijn daar ook flink tekeer gegaan.
pi_211692762
quote:
1s.gif Op donderdag 21 december 2023 15:42 schreef MissButterflyy het volgende:

[..]
Dat weet ik prima. Er zijn trouwens het meeste burgerslachtoffers gevallen in WO2.

Het gaat hier om de holocaust, niet om totale doden tijdens WO2. Als je prima weet hoe de verhoudingen liggen en alsnog vindt dat er overmatige aandacht naar de Joden gaat dan heb je blijkbaar iets tegen Joden waardoor je het niet graag hebt dat ze worden beschreven zoals het is, namelijk als voornaamste slachtoffers.

Maar goed, dit is het Oorlog Israel Hamas topic. Als jullie feiten van de holocaust willen ontkennen of verdraaien of het geheel onder het tapijt willen vegen moeten jullie dat maar elders gaan doen lijkt me.
pi_211692778
quote:
1s.gif Op donderdag 21 december 2023 15:41 schreef HannahVrede het volgende:

[..]
True, ik had naderhand mijn post nog een edit gegeven met mijn na-gedachten. Maar links om of rechts om, het is gewoon zo onnodig. Oh en ja, ik denk vaak veel te ver door - soms is het meest logische het meest logische, grote gelijk daar.

Het doel van deze foto en zin is wel duidelijk bedoeld als zijnde onderdeel van de informatie oorlog en tjah, wat hebben we er nou aan als ik k nog eens mijn plas er over zou gaan willen doen? Ik denk dat ik voldoende dingen heb om mij zorgen over te maken eigenlijk en ja, zoals mijn grootmoeder zou zeggen: waar je hoofd niet is? Wordt ze ook niet gewassen. ;)
Inderdaad, deze foto zal wel weer tot in de oneindigheid worden aangehaald door bepaalde types voor propaganda en haat, maar dat kan je niet tegengaan. Ik begrijp je, toch vind ik persoonlijk belangrijk om het te benoemen en haat binnen mijn eigen groep bloot te leggen.
  donderdag 21 december 2023 @ 15:54:55 #60
438527 MissButterflyy
pi_211692818
quote:
0s.gif Op donderdag 21 december 2023 15:50 schreef 3rr0r het volgende:

[..]
Het gaat hier om de holocaust, niet om totale doden tijdens WO2. Als je prima weet hoe de verhoudingen liggen en alsnog vindt dat er overmatige aandacht naar de Joden gaat dan heb je blijkbaar iets tegen Joden waardoor je het niet graag hebt dat ze worden beschreven zoals het is, namelijk als voornaamste slachtoffers.

Maar goed, dit is het Oorlog Israel Hamas topic. Als jullie feiten van de holocaust willen ontkennen of verdraaien of het geheel onder het tapijt willen vegen moeten jullie dat maar elders gaan doen lijkt me.
Wat is dit nu weer voor onzin? Ik heb niks tegen joden en wil de feiten van de holocaust helemaal niet ontkennen.
Wat een smerige aannames maak jij.
pi_211692841
quote:
1s.gif Op donderdag 21 december 2023 15:54 schreef MissButterflyy het volgende:

[..]
Wat is dit nu weer voor onzin? Ik heb niks tegen joden en wil de feiten van de holocaust helemaal niet ontkennen.
Wat een smerige aannames maak jij.
Dan moet je maar geen domme dingen posten. Je post hier al vaker dingen die niet waar zijn.
  donderdag 21 december 2023 @ 15:59:42 #62
438527 MissButterflyy
pi_211692882
quote:
0s.gif Op donderdag 21 december 2023 15:56 schreef 3rr0r het volgende:

[..]
Dan moet je maar geen domme dingen posten. Je post hier al vaker dingen die niet waar zijn.
Wtf. Er komt zelfs een illustratie voorbij waarin te zien is dat de de groep doden van de holocaust van niet-Joodse afkomst iets groter is.
Wie denk jij zelf eigenlijk wel dat je bent, met je aannames hier.
pi_211693010
Antisemitisme is nog nooit zo hoog geweest als nu, mensen worden elk jaar onwetender en onverschilliger over de tweede wereldoorlog en dan zijn er mensen die denken dat we het er teveel over hebben en dat de Joden overmatig veel aandacht krijgen als slachtoffers. Mhh.
pi_211693037
quote:
1s.gif Op donderdag 21 december 2023 15:59 schreef MissButterflyy het volgende:

[..]
Wtf. Er komt zelfs een illustratie voorbij waarin te zien is dat de de groep doden van de holocaust van niet-Joodse afkomst iets groter is.
Wie denk jij zelf eigenlijk wel dat je bent, met je aannames hier.
Je bent niet al te snugger merk ik. Maar ik zal het verder erbij laten. Als je onzinnige beweringen doet, bewust, onwetend of dom, moet je niet gaan piepen als iemand je erop wijst.
pi_211693114
quote:
0s.gif Op donderdag 21 december 2023 15:52 schreef oblo het volgende:

[..]
Inderdaad, deze foto zal wel weer tot in de oneindigheid worden aangehaald door bepaalde types voor propaganda en haat, maar dat kan je niet tegengaan. Ik begrijp je, toch vind ik persoonlijk belangrijk om het te benoemen en haat binnen mijn eigen groep bloot te leggen.
Achi, zo een gelijk en ja; als het gaat om haat en discriminatie dan is het blijkbaar soms erg moeilijk om niet een kant te willen kiezen en vrede te propageren. Maar blootleggen: yesh, chavlaz!
  donderdag 21 december 2023 @ 16:17:30 #66
438527 MissButterflyy
pi_211693141
quote:
0s.gif Op donderdag 21 december 2023 16:08 schreef 3rr0r het volgende:

[..]
Je bent niet al te snugger merk ik. Maar ik zal het verder erbij laten. Als je onzinnige beweringen doet, bewust, onwetend of dom, moet je niet gaan piepen als iemand je erop wijst.
Jij mag het onzinnig vinden, maar een ander meteen van ‘dom’ betichten, dan ben je slim of sterk in een discussie? Met aannames dat ik een hekel heb aan Joden, ga toch lekker weg joh. |:(

Ik denk inderdaad dat het verstandig is het erbij te laten.
  donderdag 21 december 2023 @ 16:22:50 #67
438527 MissButterflyy
pi_211693202
quote:
0s.gif Op donderdag 21 december 2023 16:06 schreef oblo het volgende:
Antisemitisme is nog nooit zo hoog geweest als nu, mensen worden elk jaar onwetender en onverschilliger over de tweede wereldoorlog en dan zijn er mensen die denken dat we het er teveel over hebben en dat de Joden overmatig veel aandacht krijgen als slachtoffers. Mhh.
Ja, dat vind ik. Ondanks dat joden op het moment, nu, weer veel met antisemitisme te maken hebben.
Ik vind zeker dat er aandacht naar uit moet blijven gaan, en zorgwekkend dat de kennis over wat er tijdens WO2 is gebeurd op scholen zo beperkt is, maar ik VIND dat er weinig aandacht uitgaat naar de andere slachtoffers van de holocaust.
Je hoort en leest er veel minder over.

En dan ben ik geen antisemiet, jodenhater of whatever, een beetje normaal doen tegen elkaar in een discussie geldt voor iedereen hier.
  donderdag 21 december 2023 @ 16:25:56 #68
401485 Molo
Vllig losgelst
pi_211693229
quote:
1s.gif Op donderdag 21 december 2023 15:42 schreef MissButterflyy het volgende:

[..]

Aantal doden in de gehele oorlog (burgers, militairen over en weer) staat niet bepaald gelijk aan de holocaust

Dat vergelijken is zelfde als de dodentallen tussen Gaza en Isral vergelijken en daar platte conclusies uit trekken
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
  donderdag 21 december 2023 @ 16:26:35 #69
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_211693237
https://www.jpost.com/israel-hamas-war/article-778977
October 7: How Hamas gathered intel on IDF bases, Gaza border towns
Hamas successfully mapped the locations of the Gaza border settlements, military bases, IDF positions, and then trained and focused the Nukhba terrorists on the weak points of all these sites.
  donderdag 21 december 2023 @ 16:26:55 #70
401485 Molo
Vllig losgelst
pi_211693239
quote:
1s.gif Op donderdag 21 december 2023 16:22 schreef MissButterflyy het volgende:

[..]
Ja, dat vind ik. Ondanks dat joden op het moment, nu, weer veel met antisemitisme te maken hebben.
Ik vind zeker dat er aandacht naar uit moet blijven gaan, en zorgwekkend dat de kennis over wat er tijdens WO2 is gebeurd op scholen zo beperkt is, maar ik VIND dat er weinig aandacht uitgaat naar de andere slachtoffers van de holocaust.

En dan ben ik geen antisemiet, jodenhater of whatever, een beetje normaal doen tegen elkaar in een discussie geldt voor iedereen hier.
Zoek het woord holocaust op en wat het betekent, de definitie ervab. Wellicht geeft dat perspectief hierin
  donderdag 21 december 2023 @ 16:26:58 #71
438527 MissButterflyy
pi_211693241
quote:
0s.gif Op donderdag 21 december 2023 15:15 schreef Buikbrein het volgende:

[..]

Oh ik zie al dat die user meer personen hier afzeikt. Wat is hij toch slim!

Ben nu weg hier mensjes, is niet voor niks dat ik hier nog nauwelijks reageer. O+
  donderdag 21 december 2023 @ 16:28:59 #72
401485 Molo
Vllig losgelst
pi_211693257
Zorgwekkend trouwens wel dat de ambtenaren van Buitenlandse Zaken weer een sit in hebben gedaan en protesteren tegen het beleid vanuit de overheid inzake Hamas en Isral.

Dan moet je geen rijksambtenaar worden als je je eigen opvattingen laat prevaleren boven de nationale
  donderdag 21 december 2023 @ 16:30:40 #73
401485 Molo
Vllig losgelst
pi_211693273
quote:
1s.gif Op donderdag 21 december 2023 16:26 schreef MissButterflyy het volgende:

[..]
Oh ik zie al dat die user meer personen hier afzeikt. Wat is hij toch slim!

Ben nu weg hier mensjes, is niet voor niks dat ik hier nog nauwelijks reageer. O+
De wijze waarop is zeker niet netjes nu vanuit deze figuur, maar over de inhoud ervan moet op Fok gewoon gediscussieerd kunnen worden
pi_211693283
quote:
1s.gif Op donderdag 21 december 2023 16:22 schreef MissButterflyy het volgende:

[..]

Ik zeg ook niet dat je een jodenhater bent, maar de manier waarop je het brengt roept vraagtekens op. Overmatig veel aandacht naar de Joden is niet hetzelfde als meer aandacht naar andere slachtoffers.
  donderdag 21 december 2023 @ 16:31:58 #75
438527 MissButterflyy
pi_211693291
quote:
1s.gif Op donderdag 21 december 2023 16:26 schreef Molo het volgende:

[..]
Zoek het woord holocaust op en wat het betekent, de definitie ervab. Wellicht geeft dat perspectief hierin
Als we alleen naar de definitie kijken gaat het alleen om de Joodse mensen. Maar tellen al die andere doden niet mee? Dat zijn er veel meer.
Ook vermoord omdat ze zigeuner, communist, gehandicapt, Slavisch, Rus, homoseksueel waren.
Het nazi regime vond dat ze uitgeroeid moesten worden. Dat is allemaal even erg.

En nu ben ik weg hier, giftig topic is dit :+
  donderdag 21 december 2023 @ 16:32:42 #76
438527 MissButterflyy
pi_211693298
quote:
0s.gif Op donderdag 21 december 2023 16:31 schreef oblo het volgende:

[..]
Ik zeg ook niet dat je een jodenhater bent, maar de manier waarop je het brengt roept vraagtekens op. Overmatig veel aandacht naar de Joden is niet hetzelfde als meer aandacht naar andere slachtoffers.
Dan heb ik me verkeerd uitgedrukt.
  donderdag 21 december 2023 @ 16:34:49 #77
401485 Molo
Vllig losgelst
pi_211693318
quote:
1s.gif Op donderdag 21 december 2023 16:31 schreef MissButterflyy het volgende:

[..]
Als we alleen naar de definitie kijken gaat het alleen om de Joodse mensen. Maar tellen al die andere doden niet mee? Dat zijn er veel meer.
Ook vermoord omdat ze zigeuner, communist, gehandicapt, Slavisch, Rus, homoseksueel waren.
Het nazi regime vond dat ze uitgeroeid moesten worden. Dat is allemaal even erg.

En nu ben ik weg hier, giftig topic is dit :+
Heel flauw dat je nu roept dat het een giftig topic is, als je wordt aangesproken op feitelijke onjuistheden

Niemand zegt dat de niet-Joden niet meetellen in dodenherdenkingen etc. Jij geeft aan dat je Joden bovenmatig veel aandacht vind kringen bij een holocaust herdenking

Wat vind je daar nu zelf van nu je de definitie hebt opgezocht? Welk beeld denk je dat anderen daar dan van je krijgen
  donderdag 21 december 2023 @ 16:35:33 #78
401485 Molo
Vllig losgelst
pi_211693325
twitter
pi_211693330
quote:
1s.gif Op donderdag 21 december 2023 14:07 schreef HannahVrede het volgende:

[..]

Haha :D

Lekker droog.
pi_211693333
quote:
1s.gif Op donderdag 21 december 2023 16:35 schreef Molo het volgende:
[ twitter ]
En allemaal moslim zo te zien.
-edit- op die video niet. :? Ik zag eerder een foto met daarop wel allemaal lichgetintirs. Geen idee...

Ik zeg, ontslag. Als het je niet bevalt wat je werkgever doet, dan ga je maar ergens anders heen.

[ Bericht 7% gewijzigd door Cuendillar op 21-12-2023 17:36:02 ]
  donderdag 21 december 2023 @ 16:41:18 #81
401485 Molo
Vllig losgelst
pi_211693368
quote:
1s.gif Op donderdag 21 december 2023 16:36 schreef Cuendillar het volgende:

[..]

Ik zeg, ontslag. Als het je niet bevalt wat je werkgever doet, dan ga je maar ergens anders heen.
Die zijn zeker niet allemaal moslim zo te zien
Wel jong in doen en laten gok ik
  donderdag 21 december 2023 @ 16:43:52 #82
438527 MissButterflyy
pi_211693384
quote:
1s.gif Op donderdag 21 december 2023 16:34 schreef Molo het volgende:

[..]
Heel flauw dat je nu roept dat het een giftig topic is, als je wordt aangesproken op feitelijke onjuistheden

Niemand zegt dat de niet-Joden niet meetellen in dodenherdenkingen etc. Jij geeft aan dat je Joden bovenmatig veel aandacht vind kringen bij een holocaust herdenking

Wat vind je daar nu zelf van nu je de definitie hebt opgezocht? Welk beeld denk je dat anderen daar dan van je krijgen
Molo, post 52, bron is Wikipedia is dus onjuist?
  donderdag 21 december 2023 @ 16:47:32 #83
401485 Molo
Vllig losgelst
pi_211693422
quote:
1s.gif Op donderdag 21 december 2023 16:43 schreef MissButterflyy het volgende:

[..]
Molo, post 52, bron is Wikipedia is dus onjuist?
Wat is precies je punt nou?
  Moderator donderdag 21 december 2023 @ 16:55:27 #84
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_211693489
waar gaat dit uberhaupt over?
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  donderdag 21 december 2023 @ 16:55:58 #85
401485 Molo
Vllig losgelst
pi_211693498
quote:
88s.gif Op donderdag 21 december 2023 16:55 schreef sp3c het volgende:
Joden krijgen teveel aandacht blijkbaar
pi_211693517
quote:
88s.gif Op donderdag 21 december 2023 16:55 schreef sp3c het volgende:
De zoektocht naar de verdwenen schat van Cadabra. Die verdween met Abra een tunnel in en sindsdien zijn ze hem kwijt?

Heb jij hem misschien gezien? :)
pi_211693528
quote:
1s.gif Op donderdag 21 december 2023 16:36 schreef Cuendillar het volgende:

[..]

Ik vind dit wat genuanceerder

twitter
  donderdag 21 december 2023 @ 17:02:10 #88
401485 Molo
Vllig losgelst
pi_211693539
quote:
0s.gif Op donderdag 21 december 2023 17:00 schreef Tarado het volgende:

[..]

[ twitter ]
Yep, mee eens :Y
pi_211693667
quote:
0s.gif Op donderdag 21 december 2023 17:00 schreef Tarado het volgende:

[..]

[ twitter ]
“Zelden komen ambtenaren zo openlijk in opstand tegen kabinetsbeleid.”

Wanneer is dit eerder gebeurd?
  donderdag 21 december 2023 @ 17:29:23 #90
401485 Molo
Vllig losgelst
pi_211693737
quote:
0s.gif Op donderdag 21 december 2023 17:20 schreef oblo het volgende:

[..]

https://www.universiteitl(...)r-om-te-demonstreren

Geen rijksambtenaren

Bijzondere tijden dit wel ja, kom eigenlijk nooit voor. Als er geprotesteerd wordt is het vaak vanwege hun eigen arbeidsvoorwaarden, niet vanwege beleid
pi_211693841
quote:

[..]

De laatste tijd wel iets vaker: zo zijn er berichten van politiemensen die staken, of buitengewoon opsporingsambtenaren en zo nog een aantal voorbeelden.

Alleen net als dat Molo zegt, vaak voor betere voorwaarden voor hun werkomgeving/-omstandigheden.
  donderdag 21 december 2023 @ 17:47:08 #92
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_211693852
quote:
0s.gif Op donderdag 21 december 2023 17:45 schreef HannahVrede het volgende:

[..]
De laatste tijd wel iets vaker: zo zijn er berichten van politiemensen die staken, of buitengewoon opsporingsambtenaren en zo nog een aantal voorbeelden.
Dit is actievoeren voor hun eigen arbeidsomstandigheden, dat is iets totaal anders.

Ambtenaren die publiekelijk protesteren tegen beleid hoort toch echt niet te kunnen w.m.b. Het schaadt hun onafhankelijkheid en de geloofwaardigheid van het beleid, dus een sanctie zou inderdaad wel op zijn plaats zijn.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_211693860
quote:
0s.gif Op donderdag 21 december 2023 17:47 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Dit is actievoeren voor hun eigen arbeidsomstandigheden, dat is iets totaal anders.

Ambtenaren die publiekelijk protesteren tegen beleid hoort toch echt niet te kunnen w.m.b. Het schaadt hun onafhankelijkheid en de geloofwaardigheid van het beleid, dus een sanctie zou inderdaad wel op zijn plaats zijn.
Zoals aangepast - mooie toevoeging aan het kader dat werd gevraagd.
pi_211694034
quote:
0s.gif Op donderdag 21 december 2023 17:47 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Ik blijf erbij. Allemaal eruit. :R
  donderdag 21 december 2023 @ 18:19:06 #95
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
  Overall beste user 2022 donderdag 21 december 2023 @ 18:24:21 #96
3928 Ulx
you aint no punk you punk
pi_211694134
quote:

[..]

Toen Lubbers de ambtenaren salarissen ging verlagen.
I hate to advocate drugs, alcohol, violence, or insanity to anyone, but they've always worked for me.
  Overall beste user 2022 donderdag 21 december 2023 @ 18:26:12 #97
3928 Ulx
you aint no punk you punk
pi_211694147
quote:
1s.gif Op donderdag 21 december 2023 16:28 schreef Molo het volgende:
Zorgwekkend trouwens wel dat de ambtenaren van Buitenlandse Zaken weer een sit in hebben gedaan en protesteren tegen het beleid vanuit de overheid inzake Hamas en Isral.

Dan moet je geen rijksambtenaar worden als je je eigen opvattingen laat prevaleren boven de nationale
Snel vervangen met ja-knikkers?
I hate to advocate drugs, alcohol, violence, or insanity to anyone, but they've always worked for me.
pi_211694198
quote:
1s.gif Op donderdag 21 december 2023 16:28 schreef Molo het volgende:

Dit zul je steeds meer krijgen helaas, in de VS zie je het ook al. Dat komt door de nieuwe generaties die uit de collegebanken van het hoger onderwijs komen. Die zijn ideologisch allemaal uit hetzelfde hout gesneden (heel erg woke) en niet bang om met de spreekwoordelijke vuist op tafel te slaan.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
  donderdag 21 december 2023 @ 18:48:41 #99
401485 Molo
Vllig losgelst
pi_211694292
quote:
0s.gif Op donderdag 21 december 2023 18:26 schreef Ulx het volgende:

[..]
Snel vervangen met ja-knikkers?
Hoe bedoel je?
pi_211694446
"overwinning" is nabij jongens...

twitter

twitter
-Rabia Al-Basri
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')