Dat is zelfs 31% meer.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 12:33 schreef Ama het volgende:
Fles huismerk cola zero van 0.89 naar 1.17. Koekoek.
4 pack Coco Cola zero bij de ah van 10 euro of zo naar 11.80. Denk dat ik maar is ga kijken hoeveel een fles cola zero in België kost.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 12:33 schreef Ama het volgende:
Gewoon inslaan in het buitenland inderdaad indien mogelijk. Stelletje graaiers in Nederland met 'gezondheid' als schaamlap.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 12:38 schreef ipa84 het volgende:
[..]
4 pack Coco Cola zero bij de ah van 10 euro of zo naar 11.80. Denk dat ik maar is ga kijken hoeveel een fles cola zero in België kost.
Bij de oosterburen was het altijd best wel cheap maar ik las dat daar de btw op boodschappen omhoog is gegaan maar het zal alsnog goedkoper zijn vermoed ik.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 12:38 schreef ipa84 het volgende:
[..]
4 pack Coco Cola zero bij de ah van 10 euro of zo naar 11.80. Denk dat ik maar is ga kijken hoeveel een fles cola zero in België kost.
Ik weet dat het veel goedkoper is in Duitsland maar ik woon in de omgeving Breda. Dus België is makkelijker voor mij. Vorige week was in in Duitsland en toen heb ik inderdaad ook cola meegenomen omdat het zoveel goedkoper was. Als ze daar de BTW verhogen zal dat echt geen hoog percentage zijn lijkt me.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 12:41 schreef Ama het volgende:
[..]
Bij de oosterburen was het altijd best wel cheap maar ik las dat daar de btw op boodschappen omhoog is gegaan maar het zal alsnog goedkoper zijn vermoed ik.
Ik las iets met van 9 naar 21%.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 12:45 schreef ipa84 het volgende:
[..]
Ik weet dat het veel goedkoper is in Duitsland maar ik woon in de omgeving Breda. Dus België is makkelijker voor mij. Vorige week was in in Duitsland en toen heb ik inderdaad ook cola meegenomen omdat het zoveel goedkoper was. Als ze daar de BTW verhogen zal dat echt geen hoog percentage zijn lijkt me.
Ach als ze alles duurder maken dan in de landen om ons heen dan rijden we gewoon allemaal een keer extra naar Belgie of Duitsland. Wel sneu voor de tabakszaakjes hier op de grens want die gaan allemaal kapot maar goed als het een paar km verderop meer dan de helft goedkoper is dan weet ik het ook wel.quote:
quote:Het klopt dat de verbruiksbelasting van alcoholvrije dranken (hierna:
verbruiksbelasting) wordt verhoogd. Dit is aangekondigd in het coalitieakkoord.
Deze verhoging van de verbruiksbelasting is budgettair ingegeven, oftewel heeft
als primair doel meer belastinginkomsten op te halen. Per 1 januari 2024 wordt de
verbruiksbelasting verhoogd met ¤ 17,30 naar ¤ 26,13 per 100 liter.
Daarnaast streeft het kabinet ernaar om gezonde keuzes te stimuleren én
ongezonde keuzes te ontmoedigen. Daarom wordt mineraalwater per
1 januari 2024 uitgezonderd van de verbruiksbelasting, tegelijkertijd met de
verhoging van de belasting.
Ook heeft het kabinet aangekondigd te onderzoeken of de verbruiksbelasting zo
kan worden aangepast dat de consumptie van suiker via frisdrank zoveel mogelijk
wordt verminderd. Dit onderzoek loopt op dit moment. De staatssecretaris van
VWS en staatssecretaris van Fiscaliteit en Belastingdienst informeren de Kamer in
de eerste helft van 2023 over de uitkomsten van het onderzoek.
https://www.rijksoverheid(...)imonadebelasting.pdf
Bijzonder dat de regering waterverkoop in plastic flessen een goed idee vindt.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 12:57 schreef Gimmick het volgende:
Lijkt mij weer tijd om nogmaals te herhalen dat dit geen suikertaks noch dat het ingegeven is om gezondheid te bevorderen. Het is een bestaande belasting die verhoogd is ('verbruiksbelasting van alcoholvrije dranken') om meer geld op te halen. Vandaar dat suikervrije frisdrank er ook onder valt.
[..]
Mja. Het meeste is in Duitsland wel goedkoper. Als je het combineert met de tank vol gooien en een bezoekje aan de drogist, dan hoef je niet meer op 5 km van de grens te wonen om zo'n ritje rendabel te laten zijn.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 12:45 schreef ipa84 het volgende:
[..]
Ik weet dat het veel goedkoper is in Duitsland maar ik woon in de omgeving Breda. Dus België is makkelijker voor mij. Vorige week was in in Duitsland en toen heb ik inderdaad ook cola meegenomen omdat het zoveel goedkoper was. Als ze daar de BTW verhogen zal dat echt geen hoog percentage zijn lijkt me.
Zag ‘t vanochtend bij de Jumbo, huismerk (gewone) cola ook van ¤0,89 naar ¤1,17.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 12:33 schreef Ama het volgende:
quote:Op dinsdag 2 januari 2024 11:52 schreef Notorious_Roy het volgende:
[..]
Ik zie bij Picnic nog geen prijswijzigingen eigenlijk. Een fles sinas zero is daar nog altijd 77 cent bij afname van 4 flessen.
Edit. Oh wacht, Coca Cola regular is nu 2,95 per 1,5 liter daar![]()
![]()
![]()
Voortaan kraanwater drinken meid. Beter voor je gezondheid en de portemonnaiequote:Op dinsdag 2 januari 2024 12:33 schreef Ama het volgende:
Ben je een halve dag kwijt.(en zit je ook nog eens in duitslandquote:Op dinsdag 2 januari 2024 13:47 schreef Halcon het volgende:
[..]
Mja. Het meeste is in Duitsland wel goedkoper. Als je het combineert met de tank vol gooien en een bezoekje aan de drogist, dan hoef je niet meer op 5 km van de grens te wonen om zo'n ritje rendabel te laten zijn.
Ja ik bedoelde ook Jumbo.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 14:17 schreef mascara-klodder het volgende:
Zag ‘t vanochtend bij de Jumbo, huismerk (gewone) cola ook van ¤0,89 naar ¤1,17.
Maak je gewoon een uitstapje van. Duitsland is best leuk.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 14:25 schreef over_hedge het volgende:
[..]
Ben je een halve dag kwijt.(en zit je ook nog eens in duitsland) Om hooguit paar tientjes te kunnen besparen. Nee dankjewel
Wat dat betreft was ik al blij dat ik met 3x struikelen in België ben voor bepaalde boodschappen, nu helemaal blijquote:
Boodschappen in DL doen vind ik juist helemaal geweldig leuk. Maargoed, België is ook absoluut niet verkeerd.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 14:45 schreef Halcon het volgende:
[..]
Maak je gewoon een uitstapje van. Duitsland is best leuk.
Ik ga ook graag naar bijvoorbeeld de Kaufland.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 14:49 schreef mascara-klodder het volgende:
[..]
Boodschappen in DL doen vind ik juist helemaal geweldig leuk. Maargoed, België is ook absoluut niet verkeerd.
Ik snap ook niet wat er zo aantrekkelijk aan is. M'n schoonouders wonen aan de grens, maar alsnog een half uur van de dichtsbijzijnde goede supermarkt. Nou ja, drank moet je het ook van de aanbiedingen hebben (op de goedkope bocht van de lidl na) die dan best okay zijn en de rest van de dagelijkse boodschappen... dat is me persoonlijk de tijd en moeite niet waard.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 14:25 schreef over_hedge het volgende:
[..]
Ben je een halve dag kwijt.(en zit je ook nog eens in duitsland) Om hooguit paar tientjes te kunnen besparen. Nee dankjewel
Ik woon op minder dan 5 km van de Duitse grens, véél minderquote:Op dinsdag 2 januari 2024 13:47 schreef Halcon het volgende:
[..]
Mja. Het meeste is in Duitsland wel goedkoper. Als je het combineert met de tank vol gooien en een bezoekje aan de drogist, dan hoef je niet meer op 5 km van de grens te wonen om zo'n ritje rendabel te laten zijn.
Ja dat dus. Ik ben gewoon lui. Ik koop al voorgesneden ui omdat ik niet zelf wil snijden/huilen.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 15:03 schreef Gunner het volgende:
[..]
Ik snap ook niet wat er zo aantrekkelijk aan is. M'n schoonouders wonen aan de grens, maar alsnog een half uur van de dichtsbijzijnde goede supermarkt. Nou ja, drank moet je het ook van de aanbiedingen hebben (op de goedkope bocht van de lidl na) die dan best okay zijn en de rest van de dagelijkse boodschappen... dat is me persoonlijk de tijd en moeite niet waard.
Ik ben niet lui, maar ik vind het de extra moeite niet waard, voor de gezellgheid hoef je het ook niet te doen samen met al die andere zure nederlandersquote:Op dinsdag 2 januari 2024 15:06 schreef over_hedge het volgende:
[..]
Ja dat dus. Ik ben gewoon lui. Ik koop al voorgesneden ui omdat ik niet zelf wil snijden/huilen.
Dan ga ik al helemaal niet de moeite nemen om klein beetje geld te kunnen besparen en helemaal naar duitsland te rijden. Of belgie in mijn geval
quote:Op dinsdag 12 december 2023 14:30 schreef Bocaj het volgende:
https://www.ah.nl/producten/product/wi137739/coca-cola-zero-sugar
2,69 euro + 26 cent + 13 cent = 3,08 euro... ruim 6,60 gulden voor een 1,5 liter fles cola die qua productie misschien 40 cent kost... Nondeju!
https://filiale.kaufland.(...).so_id=00893072.htmlquote:Op dinsdag 2 januari 2024 14:50 schreef Halcon het volgende:
[..]
Ik ga ook graag naar bijvoorbeeld de Kaufland.
Het kan wel als resultaat hebben dat het de gezondheid bevordert, en die extra belasting is hard nodig om de stijgende gezondheidskosten te dekken, die veroorzaakt worden door de hoge suikerconsumptie van mensen. Ik ben voor een nog veel hogere belasting op suiker, op alle toegevoegde en geconcentreerde suiker. Bijvoorbeeld 2 cent per gram.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 12:57 schreef Gimmick het volgende:
Lijkt mij weer tijd om nogmaals te herhalen dat dit geen suikertaks noch dat het ingegeven is om gezondheid te bevorderen. Het is een bestaande belasting die verhoogd is ('verbruiksbelasting van alcoholvrije dranken') om meer geld op te halen. Vandaar dat suikervrije frisdrank er ook onder valt.
[..]
Het is nog steeds te goedkoop voor hoe slecht het is.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 15:16 schreef SpaceOddity het volgende:
[..]
[..]
https://filiale.kaufland.(...).so_id=00893072.html
Coca cola daar nu voor 56 cent per liter, tegenover 1,97 per liter bij de Appie.
Nu vergelijk je een actieprijs met een standaardprijs, dat is ook niet helemaal eerlijk.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 15:16 schreef SpaceOddity het volgende:
[..]
[..]
Coca cola daar nu voor 56 cent per liter, tegenover 1,97 per liter bij de Appie.
Zelfs de standaardprijs is veel lager dan hier. Over niet eerlijk gesproken.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 15:22 schreef Gunner het volgende:
[..]
Nu vergelijk je een actieprijs met een standaardprijs, dat is ook niet helemaal eerlijk.
Wellicht. Ik ben niet per se tegen een goed ontworpen suikertaks, maar dat is dit niet. Als dat zo was, waren suikervrije varianten uitgezonderd (een stuk beter dan de suikervariant). Haverdrink en andere plantaardige alternatieven waren er dan geen onderdeel van. Chocomel en Fristi zouden er wel onder moeten vallen (doen het nu niet want zuivel).quote:Op dinsdag 2 januari 2024 15:20 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Het kan wel als resultaat hebben dat het de gezondheid bevordert, en die extra belasting is hard nodig om de stijgende gezondheidskosten te dekken, die veroorzaakt worden door de hoge suikerconsumptie van mensen. Ik ben voor een nog veel hogere belasting op suiker, op alle toegevoegde en geconcentreerde suiker. Bijvoorbeeld 2 cent per gram.
Oh dat had ik al gestript met cola.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 12:30 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Voor je tandglazuur blijft fruit dodelijk.
gelukkig is het goede nog duurderquote:Op dinsdag 2 januari 2024 15:21 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Het is nog steeds te goedkoop voor hoe slecht het is.
Voor mij is het een paar kilometer verder.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 15:06 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ik woon op minder dan 5 km van de Duitse grens, véél minderdus mijn vrouw doet alle boodschappen in Duitsland. Maar, wij drinken geen alcohol dus dat hoeven we sowieso niet te kopen.
Haverdrink is ook gewoon bijzonder slecht voor de gezondheid, want eigenlijk is het gewoon suikerwater met een smaakje.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 15:50 schreef Gimmick het volgende:
[..]
Wellicht. Ik ben niet per se tegen een goed ontworpen suikertaks, maar dat is dit niet. Als dat zo was, waren suikervrije varianten uitgezonderd (een stuk beter dan de suikervariant). Haverdrink en andere plantaardige alternatieven waren er dan geen onderdeel van. Chocomel en Fristi zouden er wel onder moeten vallen (doen het nu niet want zuivel).
Even opgezocht: 3,4 gram per 100 milliliter. Als je dat al 'bijzonder slecht voor de gezondheid' noemt, dan ben ik benieuwd wat je nog wél acceptabel vindt.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 16:10 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Haverdrink is ook gewoon bijzonder slecht voor de gezondheid, want eigenlijk is het gewoon suikerwater met een smaakje.
Dat zuivel er niet onder valt is wel te begrijpen gezien de extreem goede lobby van de zuivelindustrie. Die wil je echt niet tegen je hebben als politicus. Dan kan je toekomstige baantjes gedag zeggen en die hebben zoveel geld die houden alles langer dan 4 jaar tegen en dan ben je als minister weg.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 15:50 schreef Gimmick het volgende:
[..]
Wellicht. Ik ben niet per se tegen een goed ontworpen suikertaks, maar dat is dit niet. Als dat zo was, waren suikervrije varianten uitgezonderd (een stuk beter dan de suikervariant). Haverdrink en andere plantaardige alternatieven waren er dan geen onderdeel van. Chocomel en Fristi zouden er wel onder moeten vallen (doen het nu niet want zuivel).
Het hangt helemaal van de soort havermelk af. De haverdrink van Ekoplaza heeft 7,7 gram suiker per 100 ml. Het verschilt echt heel erg per haverdrink. Ook moet je bedenken dat de eiwitten en vetten in koemelk de snelheid waarmee de suiker in het bloed wordt opgenomen remmen (overigens een van de redenen waarom er best iets voor te zeggen is om volle melk te drinken). Havermelk bevat veel minder eiwitten en vetten.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 16:38 schreef Blastbeat het volgende:
[..]
Even opgezocht: 3,4 gram per 100 milliliter. Als je dat al 'bijzonder slecht voor de gezondheid' noemt, dan ben ik benieuwd wat je nog wél acceptabel vindt.
Ter vergelijking: koemelk bevat van nature 5 gram suiker per 100 milliliter.
Ik moet 40 min rijden naar Duitsland, maar op een auto vol boodschappen, tank volgooien en nog ff zoals jij zegt de DM is het gewoon rendabel intussen.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 13:47 schreef Halcon het volgende:
[..]
waarom verkondig je op fok dat water nat is?quote:Op dinsdag 2 januari 2024 15:16 schreef SpaceOddity het volgende:
[..]
[..]
Serieus??quote:Op dinsdag 2 januari 2024 22:18 schreef quirina het volgende:
De cola zero is duurder dan de suiker cola. Whuuuttt?
Vruchtensap ( ook zonder toegevoegde suiker) is praktisch net zo ongezond als cola en sowieso ongezonder als cola lightquote:Op maandag 11 december 2023 22:51 schreef Bocaj het volgende:
[..]
https://www.ah.nl/zoeken?query=groentesap
Al komt er waarschijnlijk nog een uitzondering voor vruchtensappen ZONDER toegevoegde suiker.
(Actie gevoerd ertegen: "Geen suikertaks in de boomgaard.")
Net als die havermelk.
Verwacht dat groentesappen ook zoiets krijgen.
Onzin. Ten eerste is dit plan als sinds 2021 in de maak en ten tweede hebben ook de kamerleden van de potentiële nieuwe coalitie (PVV, BBB en Omtzigt / NSC) voor dit plan gestemd.quote:Op dinsdag 12 december 2023 13:49 schreef Hathor het volgende:
[..]
Nee, diegenen die dit verzonnen hebben zijn zojuist weggestemd. Neemt niet weg dat ze dit er nog even snel doorheen jassen.
En terechtquote:Op dinsdag 2 januari 2024 22:18 schreef quirina het volgende:
De cola zero is duurder dan de suiker cola. Whuuuttt?
Waarom precies? Of wil je nu gaan beweren dat normale cola beter is voor jequote:
quote:Op dinsdag 2 januari 2024 15:20 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Het kan wel als resultaat hebben dat het de gezondheid bevordert, en die extra belasting is hard nodig om de stijgende gezondheidskosten te dekken, die veroorzaakt worden door de hoge suikerconsumptie van mensen. Ik ben voor een nog veel hogere belasting op suiker, op alle toegevoegde en geconcentreerde suiker. Bijvoorbeeld 2 cent per gram.
Heb persoonlijk eigenlijk nix tegen een suikertax omdat er goede alternatieven zijn.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 15:21 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Het is nog steeds te goedkoop voor hoe slecht het is.
Groente en fruitsap is helemaal zo gezond niet.quote:Op maandag 11 december 2023 23:04 schreef sturmpie het volgende:
als je 'n gezonde levensstijl wil promoten en groente/fruitsap gaat belasten dan ben je niet goed bezig imo
Hogere zuurgraad gok ik.quote:Op woensdag 3 januari 2024 19:03 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Groente en fruitsap is helemaal zo gezond niet.
Bovendien schijnt iets als sinaasappelsap nog slechter voor je gebit te zijn dan cola. Wellicht omdat het wat meer hecht ook.
het is wel zo dat er in groente/fruitsap 'n bron van vitamines en mineralen zit, 't is nog altijd gezonder dan cola iigquote:Op woensdag 3 januari 2024 19:03 schreef Beathoven het volgende:
Groente en fruitsap is helemaal zo gezond niet.
Een kopje versgeperst sap per dag is wel ok.quote:Op woensdag 3 januari 2024 19:24 schreef sturmpie het volgende:
[..]
het is wel zo dat er in groente/fruitsap 'n bron van vitamines en mineralen zit, 't is nog altijd gezonder dan cola iig
Dit zal toch maar je wereldbeeld zijn.quote:Op donderdag 4 januari 2024 20:08 schreef core2duo het volgende:
Wat is het toch opmerkelijk dat in 2018 vrijwel alles gewoon beter was dan nu.
Tegenwoordig overal gezondheidsbelasting op, statiegeld ook op blikjes, hogere vliegbelasting, extreem hoge belasting op gas. Sociale druk rondom vliegschaamte. Geen tabak meer in de supermarkt, 100 overdag op de snelweg.
Serieus, zit daar ook suikertax op? Daar zit 0,0% suiker in.quote:Op donderdag 4 januari 2024 17:58 schreef Mano_ het volgende:
Manmanman, ik zie net dat m'n favo drinken, Bar le Duc Citroen (geen grammetje suiker of wat dan ook), 30% in prijs is gestegen na die 'suikertaks'
Volgens mij is die "suiker"tax een briljant stukje marketing.quote:Op donderdag 4 januari 2024 22:13 schreef appeleibanaan het volgende:
[..]
Serieus, zit daar ook suikertax op? Daar zit 0,0% suiker in.
Ik mis oprecht het nonchalante leven, je moet nu praktisch overal bij nadenken. 3,20 euro voor 1,5 liter coca cola (inclusief statiegeld). In Frankrijk bijvoorbeeld 1,93 voor 1,75 liter (en ik denk dat het in andere landen niet veel anders is).quote:Op donderdag 4 januari 2024 21:43 schreef Monolith het volgende:
[..]
Dit zal toch maar je wereldbeeld zijn.
Ik heb van de week nog 30 1,25l-flessen coca cola zero gekocht in duitsland voor 65 cent per stuk in de Angebot.quote:Op donderdag 4 januari 2024 22:43 schreef core2duo het volgende:
[..]
Ik mis oprecht het nonchalante leven, je moet nu praktisch overal bij nadenken. 3,20 euro voor 1,5 liter coca cola (inclusief statiegeld). In Frankrijk bijvoorbeeld 1,93 voor 1,75 liter (en ik denk dat het in andere landen niet veel anders is).
Vraag me ook af of we het nog steeds beter hebben dan in pak hem beet... Spanje of Italië (als je de kosten voor levensonderhoud afzet tegen de lonen).
Dat scheelt een slok op de borrel. Geen suikertaks maakt veel verschil. Beter helemaal geen prijsprikkels meer en laat iedereen het maar zelf uitzoeken. Ik gok dat er in Nederland zoveel focus ligt op bewust leven, omdat de maatschappelijke discussie hier heel sterk is.quote:Op donderdag 4 januari 2024 22:50 schreef Akkerdjie het volgende:
[..]
Ik heb van de week nog 30 1,25l-flessen coca cola zero gekocht in duitsland voor 65 cent per stuk in de Angebot.
kan dus geen suikertax zijn, bar le duc betaald z'n personeel zeker 30% meer loonquote:Op donderdag 4 januari 2024 17:58 schreef Mano_ het volgende:
Manmanman, ik zie net dat m'n favo drinken, Bar le Duc Citroen (geen grammetje suiker of wat dan ook), 30% in prijs is gestegen na die 'suikertaks'
Struikrovers in Den Haag.quote:Op donderdag 4 januari 2024 22:21 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Volgens mij is die "suiker"tax een briljant stukje marketing.
En weer een deuk in de betrouwbaarheid vd overheid.
Ja, Nederland is een zeer moralistisch land geworden. Liberalisme is meer en meer aan het afkalven. VVD is hier 15 jaar geleden mee gestopt, die begonnen meer en meer met de belerende partijen mee te doen.quote:Op donderdag 4 januari 2024 23:01 schreef core2duo het volgende:
[..]
Dat scheelt een slok op de borrel. Geen suikertaks maakt veel verschil. Beter helemaal geen prijsprikkels meer en laat iedereen het maar zelf uitzoeken. Ik gok dat er in Nederland zoveel focus ligt op bewust leven, omdat de maatschappelijke discussie hier heel sterk is.
Het is ook geen suikertaks maar 'verbruiksbelasting'. Volgens de logica van de overheidquote:Op donderdag 4 januari 2024 23:09 schreef mschol het volgende:
[..]
kan dus geen suikertax zijn, bar le duc betaald z'n personeel zeker 30% meer loon
Het is om droevig te wordenquote:Op donderdag 4 januari 2024 17:58 schreef Mano_ het volgende:
Als die focus op bewust leven er is, gooi de belasting op groente en fruit dan ook omlaag.quote:Op donderdag 4 januari 2024 23:01 schreef core2duo het volgende:
Ik gok dat er in Nederland zoveel focus ligt op bewust leven, omdat de maatschappelijke discussie hier heel sterk is.
Ik moet toch ergens mijn ontbijtgranen in gooienquote:Op vrijdag 5 januari 2024 08:37 schreef KingRadler het volgende:
Gewoon alle producten waar een suikertax op zit niet meer kopen.
Melk? Daar zit het niet op tochquote:Op vrijdag 5 januari 2024 11:22 schreef SEMTEX het volgende:
[..]
Als die focus op bewust leven er is, gooi de belasting op groente en fruit dan ook omlaag.
[..]
Ik moet toch ergens mijn ontbijtgranen in gooien![]()
Ik ben lactose intolerant.quote:
Ja dan is melk niet een heel handig idee neequote:
Some studies that focused on Philadelphia's sugary drink tax have found that, while sales of sugary drinks dropped significantly in the city, they actually went up in surrounding areas – indicating people were traveling to avoid the taxes. Other studies have found no such changes. In the new study, Kaplan and his colleagues didn't find evidence that consumers were traveling to make cross-border purchases.quote:Op maandag 8 januari 2024 10:45 schreef Gimmick het volgende:
Een echte suikertaks in de VS lijkt wel effect te hebben: https://www.npr.org/secti(...)ices-rose-study-find
Al is deze verhoging in Nederland (nogmaals) geen suikertaks.
Wat je zegt klopt, maar is alleen wat overdreven. Ook toen waren er genoeg zwaarlijvigen.quote:Op maandag 8 januari 2024 14:27 schreef LXIV het volgende:
Suikerdranken zouden weer een luxe moeten worden, net als in de jaren 70. Toen was dat iets waarvan een klein glaasje op vrijdagavond werd ingeschonken. Tegenwoordig lurken kinderen als ze van school komen een halve liter van die rommel weg.
Met de koopkrachtstijging in het achterhoofd zou een fles cola eigenlijk gewoon acht euro moeten kosten. Het is echter alleen maar betaalbaarder geworden over de jaren. Vooral Tokkies kunnen helemaal niet omgaan met goedkope verleidingen.
ftfyquote:Op donderdag 4 januari 2024 23:01 schreef core2duo het volgende:
[..]
Dat scheelt een slok op de borrel. Geen suikertaks maakt veel verschil. Beter helemaal geen prijsprikkels meer en laat iedereen het maar zelf uitzoeken. Ik gok dat er in Nederland zoveel focus ligt op bewust leven belasting, omdat de maatschappelijke discussie politiek gemicromanage hier heel sterk is.
Je eigen bron spreekt dat toch tegen? In 1980 5 procent ernstig overgewicht, in 2020 14 procent. Dat is bijna drie keer zo veel.quote:Op maandag 8 januari 2024 15:20 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Wat je zegt klopt, maar is alleen wat overdreven. Ook toen waren er genoeg zwaarlijvigen.
Oplossing kan zijn door het allemaal te gaan verbieden inderdaad.
https://www.cbs.nl/nl-nl/(...)tevreden-met-gewicht
Beetje late reactie maar tochquote:Op maandag 11 december 2023 22:33 schreef cherrycoke het volgende:
wat is dit joh, mogen we dan helemaal zelf niet meer kiezen hoe we zelf leven?
Nee?quote:Op maandag 8 januari 2024 15:45 schreef Gimmick het volgende:
[..]
Je eigen bron spreekt dat toch tegen? In 1980 5 procent ernstig overgewicht, in 2020 14 procent. Dat is bijna drie keer zo veel.
Het was toen echt veel minder met vetzuchtquote:Op maandag 8 januari 2024 15:20 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Wat je zegt klopt, maar is alleen wat overdreven. Ook toen waren er genoeg zwaarlijvigen.
Ja. Klopt.quote:Op maandag 8 januari 2024 16:51 schreef LXIV het volgende:
[..]
Het was toen echt veel minder met vetzucht
[ afbeelding ]
Ouwe lulquote:
daar kan je beide gewoon 100% zelf wat aan doenquote:Op maandag 8 januari 2024 16:53 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Ja. Klopt.
En als iemand de oplossing weet mag die het zeggen. Het is leuk om daar de mc of cola de schuld van te geven, maar er is meer. Ons werk is zittend, we zijn passiever, en het is verdomme alsof ook de genen niet mee zitten
Verbieden!!!quote:Op maandag 8 januari 2024 15:20 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Die taks hier, marketing "suiker", heeft geen korreltje te maken met iemands gezondheid of leefstijl.quote:Op maandag 8 januari 2024 15:47 schreef Solispolar het volgende:
Ik vind het ergens wel terecht dat hier een bepaalde taks op komt hoor;
Plaatjes van een strand zeggen niet zo veel, maar het stijgt wel gestaag ja:quote:Op maandag 8 januari 2024 16:51 schreef LXIV het volgende:
[..]
Het was toen echt veel minder met vetzucht
[ afbeelding ]
Ja, maar als er lekker geschuimbekt kan worden dan is dat aan dovemansoren gericht.quote:Op maandag 8 januari 2024 21:13 schreef Gunner het volgende:
Ik hoop dat hier al besproken is dat het toch echt geen suikertax is?
Mjah zo kennen we fok weer iddquote:Op maandag 8 januari 2024 21:24 schreef Monolith het volgende:
[..]
Ja, maar als er lekker geschuimbekt kan worden dan is dat aan dovemansoren gericht.
quote:Appelsientje ontwijkt suikertaks door toevoegen 'vleugje zuivel'
Appelsientje weet dankzij een maas in de wet aan de verplichte suikertaks te ontkomen. Het Fruitsappenbedrijf voegt melk toe aan de dranken, en dat scheelt 26 cent belasting per liter.
Dat ontdekte nieuwszender BNR. Het gaat om de pakken waarop staat 'Appelsientje Fruitdrink'. Die worden in verschillende varianten aangeboden zoals appel-, peren- en sinaasappelsap.
De sappen smaken volgens het bedrijf zo fruitig als 100 procent sap 'met een kleine twist door een vleugje zuivel'. Ook DubbelFrisss en CoolBest krijgen dit soort varianten.
Op de lijst van ingrediënten staat vermeld dat het gaat om melkpermeaat. Dit is een restproduct dat overblijft bij het maken van onder andere kwark.
Demissionair staatssecretaris van Fiscaliteit en Belastingdienst, Marnix van Rij, laat aan BNR weten dat deze werkwijze op basis van de huidige wetgeving is toegestaan. Hij gaat de uitzondering 'onder de loep nemen'.
Zuiveldranken zijn uitgezonderd van de extra belasting. Een deskundige meldt aan de nieuwszender dat sappen al uitgezonderd zijn als deze slechts 0,02 procent melkvet bevatten.
https://www.rtlnieuws.nl/(...)voegen-paar-druppels
Slim welquote:
Suiker is suiker, of dat nu in sap zit of in cola.quote:Op dinsdag 19 maart 2024 07:30 schreef Telefoonvork het volgende:
De suikerbelasting is best een goed idee. Het zal best helpen mensen te motiveren betere keuzes te maken, en dus bijdragen aan het verlagen van problemen zoals obesitas, hart-en-vaat ziekten, kanker, vette lever, nierproblemen, suikerziekte, etc.
En, ja, de "gezonde" sapjes bevatten vaak wel de suikers, maar niet de vezels die de suikers handelbaar maken voor het lichaam. Gevolg? Het lichaam krijgt alle suikers van de "gezonde" sapjes binnen, wat er uiteindelijk veel meer zijn dan het lichaam kan verwerken.
ipv appelsap, eet een appel. ipv bietensap, kook de bieten en eet die op. etc.
Mja, misschien is het een goed idee om op de ingrediëntenlijst te kijken van wat je koopt.
Een suikerklontje is 4 gram. Nu, ga jouw dagelijkse suikerinname van voedsel, wat geen vezels bevat maar wel suiker, maar eens uittellen in suikerklontjes. Ik denk dat dat de gemiddelde nederlander schrikt.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |