abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 8 januari 2024 @ 15:20:39 #181
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_211961748
quote:
0s.gif Op maandag 8 januari 2024 14:27 schreef LXIV het volgende:
Suikerdranken zouden weer een luxe moeten worden, net als in de jaren 70. Toen was dat iets waarvan een klein glaasje op vrijdagavond werd ingeschonken. Tegenwoordig lurken kinderen als ze van school komen een halve liter van die rommel weg.

Met de koopkrachtstijging in het achterhoofd zou een fles cola eigenlijk gewoon acht euro moeten kosten. Het is echter alleen maar betaalbaarder geworden over de jaren. Vooral Tokkies kunnen helemaal niet omgaan met goedkope verleidingen.
Wat je zegt klopt, maar is alleen wat overdreven. Ook toen waren er genoeg zwaarlijvigen.
Oplossing kan zijn door het allemaal te gaan verbieden inderdaad.
https://www.cbs.nl/nl-nl/(...)tevreden-met-gewicht
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
“To forgive the terrorists is up to God, but to send them there is up to me.”
Vladimir Putin
  maandag 8 januari 2024 @ 15:26:54 #182
168739 Red_85
'echt wel'
pi_211961887
quote:
0s.gif Op donderdag 4 januari 2024 23:01 schreef core2duo het volgende:

[..]
Dat scheelt een slok op de borrel. Geen suikertaks maakt veel verschil. Beter helemaal geen prijsprikkels meer en laat iedereen het maar zelf uitzoeken. Ik gok dat er in Nederland zoveel focus ligt op bewust leven belasting, omdat de maatschappelijke discussie politiek gemicromanage hier heel sterk is.
ftfy
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  maandag 8 januari 2024 @ 15:45:34 #183
121125 Gimmick
I am vomit vomiting
pi_211962131
quote:
7s.gif Op maandag 8 januari 2024 15:20 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Wat je zegt klopt, maar is alleen wat overdreven. Ook toen waren er genoeg zwaarlijvigen.
Je eigen bron spreekt dat toch tegen? In 1980 5 procent ernstig overgewicht, in 2020 14 procent. Dat is bijna drie keer zo veel.
I am a black hole shitting into the void
pi_211962147
quote:
14s.gif Op maandag 11 december 2023 22:33 schreef cherrycoke het volgende:
wat is dit joh, mogen we dan helemaal zelf niet meer kiezen hoe we zelf leven?
Beetje late reactie maar toch :P Je mag natuurlijk wel zelf kiezen hoe je leeft; het is toch geen verbod? Ik vind het ergens wel terecht dat hier een bepaalde taks op komt hoor; ik zal zelf ook mijn leefstijl iets moeten beteren bijvoorbeeld :D Ik werk zelf in de zorg; ik denk dat je schrikt als je de cijfers zit die (direct danwel indirect) veroorzaakt worden door obesitas/vetzucht.
  maandag 8 januari 2024 @ 16:47:50 #185
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_211962567
quote:
0s.gif Op maandag 8 januari 2024 15:45 schreef Gimmick het volgende:

[..]
Je eigen bron spreekt dat toch tegen? In 1980 5 procent ernstig overgewicht, in 2020 14 procent. Dat is bijna drie keer zo veel.
Nee?

In 1980 33,5% mensen met (ernstig) overgewicht, in 2020 is dit gestegen naar 51%.

Dat is een toename van meer dan 50 procent!! Dat is fors.
Maar de stelling dat het vroeger bijna niet bestond, dat is er een die nonsens was.
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
Vladimir Putin
  maandag 8 januari 2024 @ 16:51:08 #186
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_211962588
quote:

[..]
Het was toen echt veel minder met vetzucht
The End Times are wild
  maandag 8 januari 2024 @ 16:53:21 #187
201761 phpmystyle
The emperor of Moscow!
pi_211962613
quote:
0s.gif Op maandag 8 januari 2024 16:51 schreef LXIV het volgende:

[..]
[ afbeelding ]
Ja. Klopt.

En als iemand de oplossing weet mag die het zeggen. Het is leuk om daar de mc of cola de schuld van te geven, maar er is meer. Ons werk is zittend, we zijn passiever, en het is verdomme alsof ook de genen niet mee zitten :')
Vladimir Putin
Vladimir Putin
  maandag 8 januari 2024 @ 16:54:35 #188
168739 Red_85
'echt wel'
pi_211962629
quote:
0s.gif Op maandag 8 januari 2024 14:27 schreef LXIV het volgende:
net als in de jaren 70.
Ouwe lul
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_211965354
quote:
7s.gif Op maandag 8 januari 2024 16:53 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Ja. Klopt.

En als iemand de oplossing weet mag die het zeggen. Het is leuk om daar de mc of cola de schuld van te geven, maar er is meer. Ons werk is zittend, we zijn passiever, en het is verdomme alsof ook de genen niet mee zitten :')
daar kan je beide gewoon 100% zelf wat aan doen
mentions en alerts staan uit, pm/dm mij
pi_211965554
quote:

[..]
Verbieden!!! :')

Typische reactie van een intellectuele uitgedaagde
  maandag 8 januari 2024 @ 21:05:14 #191
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_211966844
quote:
0s.gif Op maandag 8 januari 2024 15:47 schreef Solispolar het volgende:
Ik vind het ergens wel terecht dat hier een bepaalde taks op komt hoor;
Die taks hier, marketing "suiker", heeft geen korreltje te maken met iemands gezondheid of leefstijl.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_211966905
quote:
0s.gif Op maandag 8 januari 2024 16:51 schreef LXIV het volgende:

[..]
[ afbeelding ]
Plaatjes van een strand zeggen niet zo veel, maar het stijgt wel gestaag ja:
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
  maandag 8 januari 2024 @ 21:13:05 #193
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_211966998
Ik hoop dat hier al besproken is dat het toch echt geen suikertax is?
Where law ends, tyrrany begins.
pi_211967215
quote:
2s.gif Op maandag 8 januari 2024 21:13 schreef Gunner het volgende:
Ik hoop dat hier al besproken is dat het toch echt geen suikertax is?
Ja, maar als er lekker geschuimbekt kan worden dan is dat aan dovemansoren gericht. :P
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
  maandag 8 januari 2024 @ 21:26:52 #195
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_211967286
quote:
0s.gif Op maandag 8 januari 2024 21:24 schreef Monolith het volgende:

[..]
Ja, maar als er lekker geschuimbekt kan worden dan is dat aan dovemansoren gericht. :P
Mjah zo kennen we fok weer idd
Where law ends, tyrrany begins.
pi_212808620
quote:
Appelsientje ontwijkt suikertaks door toevoegen 'vleugje zuivel'
Appelsientje weet dankzij een maas in de wet aan de verplichte suikertaks te ontkomen. Het Fruitsappenbedrijf voegt melk toe aan de dranken, en dat scheelt 26 cent belasting per liter.

Dat ontdekte nieuwszender BNR. Het gaat om de pakken waarop staat 'Appelsientje Fruitdrink'. Die worden in verschillende varianten aangeboden zoals appel-, peren- en sinaasappelsap.

De sappen smaken volgens het bedrijf zo fruitig als 100 procent sap 'met een kleine twist door een vleugje zuivel'. Ook DubbelFrisss en CoolBest krijgen dit soort varianten.

Op de lijst van ingrediënten staat vermeld dat het gaat om melkpermeaat. Dit is een restproduct dat overblijft bij het maken van onder andere kwark.

Demissionair staatssecretaris van Fiscaliteit en Belastingdienst, Marnix van Rij, laat aan BNR weten dat deze werkwijze op basis van de huidige wetgeving is toegestaan. Hij gaat de uitzondering 'onder de loep nemen'.

Zuiveldranken zijn uitgezonderd van de extra belasting. Een deskundige meldt aan de nieuwszender dat sappen al uitgezonderd zijn als deze slechts 0,02 procent melkvet bevatten.
https://www.rtlnieuws.nl/(...)voegen-paar-druppels
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
  FOK!Fotograaf donderdag 14 maart 2024 @ 21:25:39 #197
364681 over_hedge
pi_212829233
quote:
0s.gif Op woensdag 13 maart 2024 12:04 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Slim wel :D
Don't worry about the future. Or know that worrying is as effective as trying to solve an algebra equation by chewing bubble gum.
  donderdag 14 maart 2024 @ 22:29:08 #198
121125 Gimmick
I am vomit vomiting
pi_212830498
Taxi en Rivella bevatten toch ook wei? Dan zullen die er ook buiten vallen.
I am a black hole shitting into the void
pi_212879155
De suikerbelasting is best een goed idee. Het zal best helpen mensen te motiveren betere keuzes te maken, en dus bijdragen aan het verlagen van problemen zoals obesitas, hart-en-vaat ziekten, kanker, vette lever, nierproblemen, suikerziekte, etc.

En, ja, de "gezonde" sapjes bevatten vaak wel de suikers, maar niet de vezels die de suikers handelbaar maken voor het lichaam. Gevolg? Het lichaam krijgt alle suikers van de "gezonde" sapjes binnen, wat er uiteindelijk veel meer zijn dan het lichaam kan verwerken.

ipv appelsap, eet een appel. ipv bietensap, kook de bieten en eet die op. etc.

Mja, misschien is het een goed idee om op de ingrediëntenlijst te kijken van wat je koopt.

Een suikerklontje is 4 gram. Nu, ga jouw dagelijkse suikerinname van voedsel, wat geen vezels bevat maar wel suiker, maar eens uittellen in suikerklontjes. Ik denk dat dat de gemiddelde nederlander schrikt.
  dinsdag 19 maart 2024 @ 09:22:24 #200
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_212879996
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 maart 2024 07:30 schreef Telefoonvork het volgende:
De suikerbelasting is best een goed idee. Het zal best helpen mensen te motiveren betere keuzes te maken, en dus bijdragen aan het verlagen van problemen zoals obesitas, hart-en-vaat ziekten, kanker, vette lever, nierproblemen, suikerziekte, etc.

En, ja, de "gezonde" sapjes bevatten vaak wel de suikers, maar niet de vezels die de suikers handelbaar maken voor het lichaam. Gevolg? Het lichaam krijgt alle suikers van de "gezonde" sapjes binnen, wat er uiteindelijk veel meer zijn dan het lichaam kan verwerken.

Mja, misschien is het een goed idee om op de ingrediëntenlijst te kijken van wat je koopt.

Een suikerklontje is 4 gram. Nu, ga jouw dagelijkse suikerinname van voedsel, wat geen vezels bevat maar wel suiker, maar eens uittellen in suikerklontjes. Ik denk dat dat de gemiddelde nederlander schrikt.
Suiker is suiker, of dat nu in sap zit of in cola.
Het is vooral lastenverzwaring, en laten we eerlijk zijn, eentje die vooral de lager opgeleide klassen, en daarmee inkomen, treft..
Ik zie studies die zeggen dat het werkt, anderen dat het niet werkt. Maar 1 ding kan ik je garanderen. Stel de verkoop gaat niet naar beneden maar blijft hoog, en de rechtvaardiging vervalt daarmee, dan zal het zeker niet worden afgeschaft.
Zaken als suiker, tabak, alcohol alleen maar duurder maken is eigenlijk net als zwaarder straffen, het is vooral luie wetgeving. Bijvoorbeeld bij tabak is de voorlichting over roken imho veel belangrijker dan de prijs.
Ik vind zoet de minst interessante smaak en drink dus sowieso geen frisdrank en zelden sapjes, maar als je ook geen alcohol drinkt is de keuze die je hebt wel erg beperkt, zeker als je uit eten gaat. Water en alcoholvrij Weizen. Mij persoonlijk kan het geen fuck schelen als de cola 10 euro de fles wordt. Het blijft echter wel een lastenverzwaring die vooral de lage inkomens treft.

Laagopgeleiden consumeren 2 maar zoveel suiker dan hoogopgeleiden

[ Bericht 3% gewijzigd door Jan_Onderwater op 19-03-2024 09:28:39 ]
  dinsdag 19 maart 2024 @ 09:31:00 #201
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_212880081
Lang lang geleden in. de zomer, had dorst. Zag bij een kiosk reclame, nieuw Iced Tea, ik dacht, precies waar ik zin in heb. Kreeg een klap in mijn bek, goddomme wat een zoete troep.
Terwijl een ijskoude thee zonder suiker of zoetstof zo lekker is.
  dinsdag 19 maart 2024 @ 13:05:05 #202
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_212882063
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 maart 2024 07:30 schreef Telefoonvork het volgende:

Het is een ordinaire belasting en heeft verder geen zier te maken met welk doel of achtergrond dan ook.
pi_212882587
quote:
12s.gif Op dinsdag 19 maart 2024 13:05 schreef Vallon het volgende:

[..]
Het is een ordinaire belasting en heeft verder geen zier te maken met welk doel of achtergrond dan ook.
Inderdaad want voor "het gemak" worden water en suikervrije frisdranken meegenomen in de verhoogde tax.

Vlak overigens onze kruideniers ook niet uit. Zonder uitzondering is frisdrank in Duitsland tientallen procenten goedkoper dan hier.
Zelfs onze zogenaamde prijsvechter Aldi doet er op een schandalige wijze aan mee. Het huismerk cola dat hier 1,15 euro per fles kost is daar 0,65 euro. Ofwel het is hier 75% duurder en dat is echt niet allemaal belasting.
-
  dinsdag 19 maart 2024 @ 15:09:50 #204
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_212883264
Coca cola in de aanbieding bij Aldi hier in D ¤ 0,69 1,15L Sinds gisteren. Ik vermoed dat dit uitverkocht is
  dinsdag 19 maart 2024 @ 15:49:23 #205
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_212883536
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 maart 2024 13:47 schreef quo_ het volgende:

[..]
Inderdaad want voor "het gemak" worden water en suikervrije frisdranken meegenomen in de verhoogde tax.

Vlak overigens onze kruideniers ook niet uit. Zonder uitzondering is frisdrank in Duitsland tientallen procenten goedkoper dan hier.
Zelfs onze zogenaamde prijsvechter Aldi doet er op een schandalige wijze aan mee. Het huismerk cola dat hier 1,15 euro per fles kost is daar 0,65 euro. Ofwel het is hier 75% duurder en dat is echt niet allemaal belasting.
Wij zijn sinds januari gestopt met aangelengde sapjes en frisdrank. Veel eerder hadden we al de merken in de ban gedaan. Prijzen van dit soort dingen is naast veel belasting een verdienmodel van vraag en aanbod omdat het kan. Dan maar een kopje thee en in de zomer koud met wat citroensap.
pi_213237657
"Nu gratis met smerige zoetstoffen."

Ik drink wel eens tonic of bitter lemon. De laatste keer smaakte dat vies, en inderdaad: nu met zoetstoffen. Zowel de echte als de huismerken. Bij nader inzien stond er in het rek in de supermarkt nog 1 frisdrank zonder zoetstoffen...

En daar blijft het niet bij. Steeds meer producten waar suiker in zit, moet je tegenwoordig zelf maken als je niet van zoetstoffen houd. Toetjes, bijvoorbeeld. Sauzen. Soepen. Gebak waarschijnlijk ook, maar dat eet ik niet meer. Enzovoorts.

Kunnen ze niet gewoon producten maken zonder suiker en zoetstoffen, als het per se met weinig calorieën moet zijn?

Thee is inderdaad het enige goede alternatief, maar het is wel saai als je altijd hetzelfde drinkt. En water, natuurlijk.
  woensdag 17 april 2024 @ 14:44:23 #207
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_213237728
quote:
0s.gif Op woensdag 17 april 2024 14:39 schreef SymbolicFrank het volgende:
"Nu gratis met smerige zoetstoffen."

Ik drink wel eens tonic of bitter lemon. De laatste keer smaakte dat vies, en inderdaad: nu met zoetstoffen. Zowel de echte als de huismerken. Bij nader inzien stond er in het rek in de supermarkt nog 1 frisdrank zonder zoetstoffen...

En daar blijft het niet bij. Steeds meer producten waar suiker in zit, moet je tegenwoordig zelf maken als je niet van zoetstoffen houd. Toetjes, bijvoorbeeld. Sauzen. Soepen. Gebak waarschijnlijk ook, maar dat eet ik niet meer. Enzovoorts.

Kunnen ze niet gewoon producten maken zonder suiker en zoetstoffen, als het per se met weinig calorieën moet zijn?

Thee is inderdaad het enige goede alternatief, maar het is wel saai als je altijd hetzelfde drinkt. En water, natuurlijk.
Als je gewoon nooit aangezoette producten koopt, of het nu met suiker of met kunstmatige zoetstof is, verandert je smaak vrij snel. Je hebt dan helemaal geen behoefte meer aan zoetigheid overal en je gaat het zelfs vies vinden.
The End Times are wild
pi_213237747
quote:
0s.gif Op woensdag 17 april 2024 14:44 schreef LXIV het volgende:

[..]
Als je gewoon nooit aangezoette producten koopt, of het nu met suiker of met kunstmatige zoetstof is, verandert je smaak vrij snel. Je hebt dan helemaal geen behoefte meer aan zoetigheid overal en je gaat het zelfs vies vinden.
In de supermarkt vind je die niet of nauwelijks. Daarom maak ik steeds meer zelf.
  woensdag 17 april 2024 @ 14:49:05 #209
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_213237821
quote:
80s.gif Op donderdag 4 januari 2024 17:58 schreef Mano_ het volgende:
Manmanman, ik zie net dat m'n favo drinken, Bar le Duc Citroen (geen grammetje suiker of wat dan ook), 30% in prijs is gestegen na die 'suikertaks' :')
Bar le Duc is letterlijk kraanwater uit Tilburg. Haal daar dan 100 liter uit de kraan voor 6 cent en doe er zelf wat Citroen bij. Dan heb je een liter voor 1 cent.
The End Times are wild
  woensdag 17 april 2024 @ 14:50:41 #210
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_213237855
quote:
0s.gif Op woensdag 17 april 2024 14:45 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
In de supermarkt vind je die niet of nauwelijks. Daarom maak ik steeds meer zelf.
Wat zoek je dan in de supermarkt? Je kunt water, koffie, thee drinken. Is dat niet genoeg? Zeker met alle thee variëteiten van tegenwoordig.
In de zomer maak ik ook nog dranken met vlierbloesem, bessensap, etc.
The End Times are wild
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')