Het forum voor 's werelds enige universele hobby! Snaren of toetsen, vinyl of cd, eendagsvlieg of rasartiest, op de radio of op een festival! Hier kun je al je ongebreideld enthousiasme, maar ook je weldoordachte kritische noten kwijt over muziek
We zijn er klaar voor. Alweer de 25e editie van de Top 2000. Op de TV is veel veranderd. Jaren het baken van de Top 2000, nouja, van de slippendrager, bleek Matthijs van Nieuwkerk zich toch te misdragen. Hij moest vorig jaar na de nacht van de popmuziek plots het veld ruimen en keert dit jaar niet meer terug. Een smet op het Top 2000-blazoen, maar op de radio ging alles naar behoren. Toen mochten we naar een jaar rust. En relatieve rust kregen we. 2023 was een jaar waar niet bijzonder veel van te zeggen is. De laatste maand is het weer mis in Israel, maar dat zijn we intussen eigenlijk al bijna gewend. Al die andere conflicten, nouja, tsja. Een jaar zonder hoogtepunten dus eigenlijk. Gelukkig is er het enige echte hoogtepunt tussen kerst en oud en nieuw, de Top 2000.
De Top 2000, oud en vertrouwd. Op TV met meer shows dan ooit, we gaan op 3 november al aftrappen met een programma over de beleving van de Top 2000 bij liefhebbers. Ik heb nu al zin in de Iron Maiden man of iemand die zegt dat ie in 1999 zat te wachten op Danny Mirror. Verder is er een quiz, de untold stories, we kennen het wel. Maar er is maar één moment dat we echt gelukkig zijn en Omsk hebben bereikt: 25 december om 00:00 uur.
Zijn er ons nog mensen ontvallen? Ja, absoluut. Jeff Beck, Bachman, Crosby, Sakamoto, Sinead O'Connor, Robbie Robertson. Het wordt bijna normaal he? Niet een van de allergrootsten, al weet je nooit of iemand de stembooster op het juiste moment wil inzetten. Sinead en Faithless zullen nog wel in de bonus gaan.
Gelukkig zijn er nog andere dingen geweest die voor wat relevantie zorgen. Wat denken jullie van Barbenheimer! Eerst even een serieuze film, en daarna nog de schijtlolligheden van Oppenheimer. Daar zullen vast wel wat liedjes vandaan komen. Klinkt lekker. Al met al: Veel plezier!
Radio 2 Top 2000: Editie 2023 We zijn alweer bij editie 25 van de Top 2000. Een lijst die een muzikale reis heeft gemaakt, alleen Queen in het laatste uur is een zekerheidje. De 60s zijn uitgefaseerd en de 90s vieren tegenwoordig hoogtij. Nirvana mocht er in 2005 in, daarna kwam metal, en toen kwam ook het recente slappe zomerhitje. 168 uur met nonstop muziek, reclame, gelul van Gijs Staverman en nieuws. Met hier en daar een albumversie tegenwoordig.
Wat kunnen wij doen? A. Stemmen. De stemweek is van 1 t/m 7 december (15.00 uur) B. De Bubbling Under beluisteren van maandag 11 tot en met vrijdag 15 december: de lijst der lijsten viert dit jaar de 25e editie en is daarom eenmalig uitgebreid met 500 liedjes. Onder de noemer De Extra 500 worden de nummers 2500 tot en met 2001 gedraaid, overdag van maandag 11 tot en met vrijdag 15 december. >> Meer info hier << C. De Top 2000 zelf beluisteren en bekijken van maandag 25 tot en met zondag 31 december. En naar de randprogrammering. Quiz, Untold Stories, Wat betekent de Top 2000, A Gogo, het kan allemaal. D. Een uurtje naar het Top 2000 café. Niet meer op eigen houtje, maar netjes vooraf intekenen. En dan maar hopen dat je niet een uur lang Suzan & Freek voor je kiezen krijgt, of Echoes, maar gewoon lekker Killing in the Name, Halo of Flies en het liedje van AC/DC.
Vorig jaar werden mijn stemtips weer eens niet gehonoreerd en lagen ze er allemaal uit, maar ik ga jullie toch als vanouds wat tips geven. Hopelijk luisteren jullie dit jaar wel.
1977: Jewel - Foolish Games. Ja, dat was vorig jaar de positie. Teruggekeerd na een jaartje weg te zijn geweest. Hopelijk niet eenmalig, wat mij betreft. Prachtig nummer, Jewel haar enige in de Top 2000. Een mooi luisterliedje die zeker nog een jaar mag blijven. 1974: Manfred Mann's Earth Band - Blinded By The Light. Een van de weinige 'ouderwetse' Top 2000 songs die nog over is. Stond er elk jaar in. Geef deze klassieker de kans en zorg ervoor dat we weer "Wrapped Up Like a Douche" kunnen zeggen! 1941: Johan - Tumble and Fall. Nederlands trots. Een van de ondergewaardeerde bands. Ook hier geldt: Enige notering. Mag zeker blijven en niet eruit tumble and fallen.
Oh, en denk ook eens na over topartiesten als Duncan Browne of The Carpenters. Maar goed, ik probeer mijn echte topfavorieten hier juist te vermijden.
Wanneer? Maandag 25 december 0:00 beginnen we, zondag 31 december 23:59 lallen we mee met Bohemian Rhapsody. Tenminste, dat kan toch haast niet fout?
Vanaf wanneer stemmen? Vanaf vrijdag 1 december.
Staat ie in de top 2000? 11 december is gifjesdag ofzo. Heerlijk.
De Top 2000 in beeld Cultura 24 NPO 1 Extra: Twee jaar lang zoomers is mooi geweest, dit jaar weer het CAFÉ! 24/7 te zien. Tevens met een uurtje doventolk.
Nederland 3 NPO 3: Diep in de nacht. Daar kijkt dus eigenlijk niemand naar.
Verder zijn er diverse andere versies van de Top 2000 op Spotify te vinden. Ook uitzendingen zelf van die eerste editie, met het gepraat van de dj's over binnengekomen faxen ( !), kun je vast wel ergens vinden.
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.NSFW in de Zoom:
SPOILER: NSFW!
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.FOKkers in beeld
SPOILER: PippenScottie
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: Dagoduck
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: ArnieAlberts
"Elke wasbeer hep een staart, maar niet elke staart hep een wasbeer."
Geen café tickets. Te laat in de wachtrij gaan liggen. Konden alleen nog om 4 uur in de nacht. Dikke vinger.
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you Give me all your money and I'll make some origami honey I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
Op zaterdag 9 december 2023 11:01 schreef Mexicanobakker het volgende: Geen café tickets. Te laat in de wachtrij gaan liggen. Konden alleen nog om 4 uur in de nacht. Dikke vinger.
Oh, verkeerde. Flinke handel mee te doen op marktplaats. Iedereen zoekt maar niemand biedt aan.
Op zaterdag 9 december 2023 11:21 schreef Tussle266 het volgende: Ik denk dat ik de KKD lijstloos ga doen. Dat stukje lijst is daar wel bij uitstek geschikt voor natuurlijk.
Ik ga weer voor de hele lijst lijstloos minus top 10. Je wordt nog es verrast
[..] Hoeveel kan jij realistisch gezien luisteren in je huidige vorm, denk je?
Lastig te zeggen. Ik denk n uur of 2 a 3 per dag. Maar kan ook dat als ik dat meerdere dagen achter elkaar doe m'n hoofd na 2 of 3 dagen zegt: gast stop hiermee. Blijft lastig evenwicht. Posten zal ik sowieso wel, dan maar niet luisterend ondertussen
Eerst bleef het DJ-team ongewijzigd, toen de complete top 10. Wat nog meer? Goldband (Stiekem) alweer als hoogste nieuwe binnenkomer, gevolgd door alweer Son Mieux (Tonight) en Bankzitters (Cupido)? Olivia Rodrigo op 2000? Dezelfde plaatjes, gifjes en grapjes in dit forum? Waar houdt het op?
Op zaterdag 9 december 2023 12:10 schreef Bill_Hillie het volgende: De uitslag van de top 2000 is net als de uitslag van de verkiezingen...je verwacht er niks van en toch valt het elke keer weer tegen.
En (sweet) Caroline staat te hoog?
You don't need a weatherman to know which way the wind blows. --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Album top 100 2024
Op zaterdag 9 december 2023 11:51 schreef Cassa95 het volgende: Eerst bleef het DJ-team ongewijzigd, toen de complete top 10. Wat nog meer? Goldband (Stiekem) alweer als hoogste nieuwe binnenkomer, gevolgd door alweer Son Mieux (Tonight) en Bankzitters (Cupido)? Olivia Rodrigo op 2000? Dezelfde plaatjes, gifjes en grapjes in dit forum? Waar houdt het op?
Niet. De top2000 is net zo'n voorspelbare lijst als de zender zelf.
[..] Lastig te zeggen. Ik denk n uur of 2 a 3 per dag. Maar kan ook dat als ik dat meerdere dagen achter elkaar doe m'n hoofd na 2 of 3 dagen zegt: gast stop hiermee. Blijft lastig evenwicht. Posten zal ik sowieso wel, dan maar niet luisterend ondertussen
"Ik dit niet meer, Ik dit nooit meer Ik niet meer kan, Niet meer ik Dit niet meer, Ik niet meer" - Strani
Op zaterdag 9 december 2023 13:27 schreef Buendia het volgende: Maar eerlijk gezegd: Het is wel een erg witte-mannen-lijstje. Soul/funk/disco wordt erg ondergewaardeerd in Nederland
Soul/Funk altijd al volgens mij. Disco was toch wel redelijk groot.
Van Perzische afkomst, geboren in Zanzibar. Volgens Wikipedia. Ook nog Zoroastriër (kleine minderheidsgodsdienst in Iran die historisch wel heel belangrijk is geweest) en inderdaad biseksueel dus. Genoeg pluspunten voor de woke-brigade zou je zeggen. Zeker aangezien hij goed is voor 2 noteringen in de top 10!
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you Give me all your money and I'll make some origami honey I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
Op zaterdag 9 december 2023 15:17 schreef Tussle266 het volgende: Stukje Robbie Robertson in Untold vanavond. Net op tijd om er niets meer aan te hebben. Alhoewel de KKD wel zou kunnen.
Op zaterdag 9 december 2023 15:17 schreef Tussle266 het volgende: Stukje Robbie Robertson in Untold vanavond. Net op tijd om er niets meer aan te hebben. Alhoewel de KKD wel zou kunnen.
Blijkbaar zijn alle aflevering van Untold Stories nu al te kijken op NPO start, had verwacht dat de afleveringen pas te kijken waren nadat ze op tv waren geweest.
das einzige erleuchtenden an religion ist ein brennende tempel bei nacht
En je kan volgend jaar promoveren naar de Eredivisie!
You don't need a weatherman to know which way the wind blows. --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Album top 100 2024
Dit soort schedelmeten en de kleurenkaart mogen inderdaad best achterwege worden gelaten.
"Bijna niemand durft de islam te bekritiseren en te bespotten zoals dat met het christendom werd en wordt gedaan, terwijl daar gezien het totalitaire en onderdrukkende karakter van de islam toch alle reden toe is." ~ H.Heeresma
Stemlijst van m'n hond. Een verzameling van 'vergeten' platen, guilty pleasures en enkele platen die ik nog hoop te redden deze editie.
Alcazar - Crying At The Discotheque Bellamy Brothers - Let Your Love Flow Cream - White Room Deep Purple - Smoke On The Water (Albumversie) Fleetwood Mac - The Chain Frankie Goes To Hollywood - Two Tribes Goldband - Noodgeval Helene Fischer - Atemlos Durch Die Nacht Herbert Grönemeyer - Mensch Iron Butterfly - In A Gadda Da Vida (Albumversie) Iron Maiden - The Trooper Jefferson Airplane - White Rabbit John Denver - Thank God I'm A Country Boy Kool & The Gang - Get Down On It Lynyrd Skynyrd - Simple Man Marco Schuitemaker - Engelbewaarder Modern Talking - You Can Win If You Want Neil Diamond - Sweet Caroline Normaal - Oerend Hard Nothing But Thieves - Overcome Offspring - Self Esteem Oliver Cheatham - Get Down Saturday Night Rage Against The Machine - Killing In The Name Rammstein - Rammlied Rammstein - Sonne Rob De Nijs - Zondag Sheila - Spacer Steve Miller Band - Jet Airliner Sugarhill Gang - Rapper's Delight Tenacious D - Tribute The Cats - Scarlet Ribbons The Doors - Love Her Madly The Hollies - Long Cool Woman (In A Black Dress) Tom Petty - Love Is A Long Road (GTA ) Whispers - And The Beat Goes On
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht. Op 't randje en erover. Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
Ik word erg moe van dit soort opmerkingen ja. Het zou een probleem zijn als de optie om er op te stemmen er niet zou zijn, maar niemand houdt je tegen. Blijkbaar geven mensen de voorkeur aan andere muziek, neem er genoegen mee ipv om telkens maar dit soort teksten uit te kramen.
Op maandag voel ik me als Robinson Crusoë: Op zoek naar Vrijdag! Het leven is als Lucille Werner: het kan raar lopen!
Hoezee, hoezee nog 24 uur tot de KKD. Is er nummer waarvan we realistisch gezien kunnen stellen dat het niet in de Top 2000 zal staan waarvan je hoopt het deze week te horen? Buiten de Airportpolonaise want dat punt is nu wel duidelijk.
Op zondag 10 december 2023 09:37 schreef Tussle266 het volgende: Hoezee, hoezee nog 24 uur tot de KKD. Is er nummer waarvan we realistisch gezien kunnen stellen dat het niet in de Top 2000 zal staan waarvan je hoopt het deze week te horen? Buiten de Airportpolonaise want dat punt is nu wel duidelijk.
Old Town van Phil Lynott hoop ik toch heel erg op. En True Faith van New Order.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
Op zondag 10 december 2023 09:37 schreef Tussle266 het volgende: Hoezee, hoezee nog 24 uur tot de KKD. Is er nummer waarvan we realistisch gezien kunnen stellen dat het niet in de Top 2000 zal staan waarvan je hoopt het deze week te horen? Buiten de Airportpolonaise want dat punt is nu wel duidelijk.
Nick drake - Day is done Uk - rendez-vous 6.02 Richard Harris- macarthur park
Long John Baldry - (Walk Me Out In The) Morning Dew Richard Harris - MacArthur Park
Nog even los daarvan. Ik gok er zomaar op dat er volgend jaar relatief best veel nummers van deze 500 nummers de Top2000 gaan (her)intreden. Nummers waarvan je dacht, dat gaat toch nooit lukken. En dat je nu denkt, hm, zo dicht bij de Top2000, toch maar op stemmen want je weet het maar nooit? Wat denken jullie?
Het einde van de dag is nabij als kleine mensen lange schaduwen werpen.
[..] Nog even los daarvan. Ik gok er zomaar op dat er volgend jaar relatief best veel nummers van deze 500 nummers de Top2000 gaan (her)intreden. Nummers waarvan je dacht, dat gaat toch nooit lukken. En dat je nu denkt, hm, zo dicht bij de Top2000, toch maar op stemmen want je weet het maar nooit? Wat denken jullie?
@Cassa95 hoe zat dit ook alweer bij de Stenders KKD destijds? 80%?
Mijn hoop voor de KKD is met name gevestigd op de volgende nummers die in het verzamelde lijstjesoverzicht van @bakkiestro naar voren kwamen: - Duncan Browne - The Wild Places - Cult - Edie - Echo & The Bunnymen - Killing Moon - Robbie Robertson - Somewhere Down The Crazy River - Joy Division - Atmosphere - A Flock Of Seagulls - I Ran - Enigma - Return To Innocence (Sadeness mag zeker ook) - Small Faces - Tin Soldier
Remember the jester that showed you tears The script for tears
[..] Nog even los daarvan. Ik gok er zomaar op dat er volgend jaar relatief best veel nummers van deze 500 nummers de Top2000 gaan (her)intreden. Nummers waarvan je dacht, dat gaat toch nooit lukken. En dat je nu denkt, hm, zo dicht bij de Top2000, toch maar op stemmen want je weet het maar nooit? Wat denken jullie?
Ik denk dat 95%+ van de stemmers daar niet mee bezig is.
FOK kennende zijn dat bijv
Hot Chocolate - Emma The Kinks - You Really Got Me Zombies - Time Of The Season Phil Lynott - Old Town Yazoo - Don't Go Billie Holiday - Strange Fruit Blind Melon - No Rain Boomtown Rats - I Don 't Like Mondays Haddaway - What Is Love The Cars - Drive The Connells - '74-'75 Turtles - Happy together 5th dimension - Aquarius/Let the sun shine in Buffalo Springfield - For What It's Worth China Crisis - Wishful Thinking Level 42 - Love Games Pet Shop Boys - Suburbia The Stone Roses - Fools Gold Tubeway Army - Are Friends Electric?
Was er al eens een link gelegd tussen Froger's "Een zingende merel, de geur van de zee" en MEROL's "Hou je bek en bef me", of moet het weer eens van deze eeuwige puber komen?
Cameo - Word Up Joan Jett & the Blackhearts – I Love Rock ‘N Roll The Clash - Rock The Casbah Bloodhound Gang - The Bad Touch Eiffel 65 - Blue (Da Ba Dee) Garbage - Only Happy When It Rains The Romantics - What I Like About You Black Sabbath - War Pigs Britney Spears - ... Baby One More Time Herman's Hermits - No Milk Today Kim Wilde - Kids in America Lovin' Spoonful - Summer In The City All Saints - Pure Shores
(grappig die ouwe FOKlijsten met wat moet er in de Top 2000 te lezen)
Was er al eens een link gelegd tussen Froger's "Een zingende merel, de geur van de zee" en MEROL's "Hou je bek en bef me", of moet het weer eens van deze eeuwige puber komen?
Zelfbenoemd muziekkenner Ronald Molendijk heeft zich ook weer uitgesproken over de lijst.
5 jaar geleden kreeg ie alle vrouwen over zich heen omdat 'ie zei dat vrouwen ondervertegenwoordigd waren in de T2K omdat ze minder goede muziek maken. Vrijdag had 'ie kritiek op de Top 10/de lijst omdat er alleen maar 'witte motherfuckers' in staan.
5 jaar geleden kreeg ie alle vrouwen over zich heen omdat 'ie zei dat vrouwen ondervertegenwoordigd waren in de T2K omdat ze minder goede muziek maken. Vrijdag had 'ie kritiek op de Top 10/de lijst omdat er alleen maar 'witte motherfuckers' in staan. [ afbeelding ]
RM moet gewoon z'n mond houden.
Het einde van de dag is nabij als kleine mensen lange schaduwen werpen.
5 jaar geleden kreeg ie alle vrouwen over zich heen omdat 'ie zei dat vrouwen ondervertegenwoordigd waren in de T2K omdat ze minder goede muziek maken. Vrijdag had 'ie kritiek op de Top 10/de lijst omdat er alleen maar 'witte motherfuckers' in staan. [ afbeelding ]
Iedereen mag stemmen, en blijkbaar stemt iedereen op incestplegers met albinisme.
En dat terwijl de zanger van zowel nr 1. als van nr 10 in Afrika geboren is.
[..] @:aloa Mocht je nog willen dat je lijst meedoet voor de foklijst, dan graag Artiest - Titel.
Ik ga het namelijk niet allemaal zelf overtypen
Alice In Chains - Rooster The Band - The Weight Blind Melon - No Rain Cardigans - My Favourite Game David Bowie - Lazarus The Doors - Roadhouse Blues Europe - The Final Countdown Faith No More - Epic Gary Moore & Phil Lynott - Out In The Fields The Gathering - Strange Machines (Albumversie) Golden Earring - The Devil Made Me Do It Guns N' Roses - Estranged Iron Maiden - Wasted Years Jefferson Airplane - White Rabbit Korn - Freak On A Leash K's Choice - Everything For Free Led Zeppelin - Since I've Been Loving You Linkin Park - In The End Metallica - Fade To Black Nightwish - Élan (Albumversie) No Doubt - Don't Speak Offspring - Self Esteem Ozzy Osbourne - No More Tears Pink Floyd - Time Queen - Innuendo Queensr che - Silent Lucidity Radiohead - Paranoid Android Rammstein - Sonne Scorpions - Still Loving You Skunk Anansie - Twisted (Everyday Hurts) Smashing Pumpkins - Disarm Soundgarden - Black Hole Sun Supertramp - Fool's Overture Temple Of The Dog - Hunger Strike Weezer - Buddy Holly ---------------------------------------------------------------
Melanie - Beautiful People Tears For Fears - Mad World Spandau Ballet - Through The Barricades Peter Maffay - Du Nick Cave & Kylie Minogue - Where The Wild Roses Grow Lynyrd Skynyrd - Simple Man Kate Bush - Cloudbusting Gossip - Heavy Cross George Michael - A Different Corner Fleetwood Mac - Don't Stop Doe Maar - Is Dit Alles De Dijk - Onderuit The Cure - Lullaby Bee Gees - To Love Somebody A Flock Of Seagulls - I Ran (So Far Away) ABBA - Does Your Mother Know? Alphaville - Forever Young Bloodhound Gang - The Bad Touch China Crisis - Wishful Thinking Chris de Burgh - The Lady In Red Depeche Mode - Enjoy The Silence Peter Gabriel & Kate Bush - Don't Give Up Pretenders - I'll Stand By You Ultravox - Vienna Tom Petty - Free Fallin' Snow Patrol - Run Heart - Alone Janis Joplin - Cry Baby Genesis - No Son Of Mine Chris Stapleton - Cold The Black Crowes - Remedy The Black Keys - Little Black Submarines Eagles - Lyin' Eyes Kansas - Carry On Wayward Son (Albumversie) Nirvana - Polly
2 lijsten ja dit jaar. Als dat niet mag, dan alleen de bovenste..
"Geef me een joint", zei de goudvis, "Dan word ik haai"
Hoeveel te gebruiken lijstje heb je al en in hoeverre wijkt het aantal af van vorige jaren?
119 lijsten. Ik weet niet meer hoeveel ik er vorig jaar had en ik ben mijn bestand van 2022 kwijt De gegevens die ik van vorig jaar heb, haal ik uit het speciale topic van vorig jaar.
Geen Nijntje, enkel Nijnja || Livalo's 'G' O+ Op woensdag 22 april 2009 19:16 schreef Surveillance-Fiets het volgende: nijn kan schelden _O_ Op zondag 6 september 2009 00:14 schreef yvonne het volgende: Jij hoorde een bleek ventje van 15 te zijn :D
Ik zit nu nog gewoon bij 3fm. Zap om 10 uur wel over.
Joost naar het songfestival Dan moeten een paar Top 2000 noteringen er ook wel in zitten!
Op maandag 11 december 2023 08:55 schreef Tussle266 het volgende: Ik lees net dat Rob de Nijs één van de meest gebruikte zoektermen in de welbekende zoekmachine was afgelopen jaar. Riemen vast.
Ik denk niet voor t laatst. Het dr bibber-effect zal nog wel ff aanhouden
Ik ga dit jaar geen uitvallers testen, aangezien dat toch over een uurtje grotendeels bekend is.