abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_212237181
quote:
0s.gif Op woensdag 31 januari 2024 15:01 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
De stroommarkt is groter dan Nederland alleen. Dat is zowel een voordeel als een nadeel, daar had Cruijff vast wel iets over kunnen zeggen.
Dan nog, negatieve prijzen? Stoppen met produceren.

De staat die op dat moment subsidies gaat geven? Dat is welvaart vernietiging.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_212237203
quote:
0s.gif Op woensdag 31 januari 2024 15:03 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Wind en zon zijn op kosten natuurlijk wel een concurrent.

Als ik hier tussen de 3 en 9kW terug lever aan het net (over 3-fasen), wat in de zomer vaak tussen 9:00 en 19:30 het geval is, dan verkoopt die kerncentrale hier in deze wijk niets want ik ben niet de enige met panelen.
De kernreactor gaan we natuurlijk inzetten om gas en kolen uit te faseren, dat dit voornamelijk in de winter zal zijn, en in de zomer op een lager pitje, maybe. Maar als de heilige doelstelling is "minder CO2 uitstoot" gaat die kernreactor samen met wind en zon voor dat doel zorgen.

Minder kernreactoren levert geen extra zon of wind op.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_212237206
quote:
0s.gif Op woensdag 31 januari 2024 15:03 schreef ludovico het volgende:

[..]
Dan nog, negatieve prijzen? Stoppen met produceren.

De staat die op dat moment subsidies gaat geven? Dat is welvaart vernietiging.
Dan moet je vooraf andere spelregels opstellen en dan ook nog hopen dat er nog partijen zijn die dat risico willen dragen.
pi_212237217
quote:
0s.gif Op woensdag 31 januari 2024 15:05 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Dan moet je vooraf andere spelregels opstellen en dan ook nog hopen dat er nog partijen zijn die dat risico willen dragen.
Als dat het geld niet waard is, dan zijn de baten van CO2 mitigatie simpelweg niet groot genoeg.

Daarom CO2 belasting. Maar bij negatieve prijzen subsidiëren is welvaart vernietiging, dat is wel echt een open deur.
pi_212237256
Overigens kan er de indruk ontstaan dat ik geheel tegen kernenergie ben.
Dat is de laatste 10 jaar wel wat bijgetrokken, ik zie het nut er wel van in.

Maar ik zet er ook vraagtekens bij, het is niet allemaal rozengeur en maneschijn.
Het is momenteel erg duur, gezien de 3 projecten die er in Europa steeds verder oplopen en de bouwtijden zijn overal fors overschreden.

Je maakt je daarnaast ook erg afhankelijk van andere landen, voor de komende 60 jaar.

De veiligheid zie ik niet als zo'n groot probleem bij een moderne centrale, dat is inmiddels wel de kleinste zorg.

Wat nog wel een probleem is: er zijn 2 kerncentrales gepland van 1.650MWe en dat is bij 100% uptime zo'n 28,9TWh per jaar.

Dat lijkt een hoop maar de toename van de vraag is de komende 10 jaar hoger dan de bouwsnelheid van die centrales. Als de fundering ligt, is het eigenlijk alweer veel te weinig.

En aan de andere kant kom er ook nog ~40TWh aan wind en zon online, wat het economisch juist weer ingewikkeld maakt.
  woensdag 31 januari 2024 @ 15:17:16 #256
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_212237406
quote:
0s.gif Op woensdag 31 januari 2024 14:59 schreef ludovico het volgende:

[..]
Het gaat automatisch als je CO2 gewoon belast. Maar nogmaals, wind en zon zijn niet de concurrent van de kernreactor, dat zijn kolen en gas.
Wat is dit voor dom geklets. Stroom is gewoon stroom en de gebruiker wenst graag stroom die het goedkoopst is. Laat dat nou wind en pv zijn...
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=yIl_jGh-LWE" target="_blank" rel="nofollow">Afleidingsmanoeuvre</a>
pi_212237471
quote:
0s.gif Op woensdag 31 januari 2024 15:09 schreef TheFreshPrince het volgende:
Dat lijkt een hoop maar de toename van de vraag is de komende 10 jaar hoger dan de bouwsnelheid van die centrales. Als de fundering ligt, is het eigenlijk alweer veel te weinig.

En aan de andere kant kom er ook nog ~40TWh aan wind en zon online, wat het economisch juist weer ingewikkeld maakt.
Windmolens worden qua kapitaalkosten 2x zo duur als ze slechts 50% van de tijd op maximale capaciteit kunnen werken.

Accu's gaan die nutteloze uren opwaarderen zodat het op een ander geschikt moment wél verkocht kan worden, maar ook niet volledig, en soms is er langere tijd tekort.

Dus de stroom wordt qua productie duurder, daarnaast zul je de accu erbij op moeten tellen in de kostprijs.

Maar het doet er eigenlijk weinig toe, als CO2 maar duur genoeg is, en er ruimte bestaat voor nucleair, zul je beide moeten uitvoeren.

In die zin blijf ik bij mijn punt, als je CO2 maar duur genoeg maakt en er is maar een beeeetje ruimte naast zon en wind (dat is er) dan moet je bouwen.
pi_212237504
quote:
2s.gif Op woensdag 31 januari 2024 15:17 schreef Falco het volgende:

[..]
Wat is dit voor dom geklets. Stroom is gewoon stroom en de gebruiker wenst graag stroom die het goedkoopst is. Laat dat nou wind en pv zijn...
Wind en PV zijn er niet als het niet waait en het zonnetje niet schijnt, daarom ook die gas en kolenstroom.

De kernreactor kan ook werken op momenten dat het niet waait en de zon niet schijnt, zoals gas en kolen. Die gas en kolen zullen niet rendabel kunnen leveren als de prijs van stroom zakt door de kernreactor op die momenten zonder wind en zon (en dan neem ik de CO2 prijs nog niet mee die ze mogen aftikken).

En de nucleaire reactor zal als er veel sprake is van voornamelijk zon (zomer maanden) minder hard hoeven draaien.

Allemaal niet goedkoop allicht, maar in de koude winter willen mensen toch hun huis verwarmen.
Zo forse welvaartsafname dat men het huis maar niet gaat verwarmen in de winter zal niet worden geaccepteerd, dan maar dure kernenergie.

Dus, de kernreactor zwemt veel meer in gelijk water als kolen en gas, dan zon en wind.

Zon en wind zijn superieur in zonnig en winderig milieu. Kern is superieur in milieu zonder zon noch wind, gas en kolen zullen in beide situaties minder toekomst hebben.

De grote volatiliteit van stroomopbrengst van wind en zon zal enigszins opgevangen kunnen worden met batterijen, maar sowieso niet seizoensoverbruggend en daarnaast is het de vraag in welke mate we ons afhankelijk willen maken van het weer.

Een schaalbaar alternatief dat in extreme gevallen de klappen op kan vangen is wel fijn.
pi_212237776
quote:
0s.gif Op woensdag 31 januari 2024 15:23 schreef ludovico het volgende:
De grote volatiliteit van stroomopbrengst van wind en zon zal enigszins opgevangen kunnen worden met batterijen, maar sowieso niet seizoensoverbruggend en daarnaast is het de vraag in welke mate we ons afhankelijk willen maken van het weer.
Aangezien het leeuwendeel van energie gebruikt wordt in de vorm van warmte kan je vaak beter warmte opslaan in plaats van elektra. Als je dat via grootschalige installaties doet is het voor een groot deel wel seizoenoverbruggend. Met name de laagwaardige warmte zoals huizen/kantoren verwarmen werkt al in Finland. Punt voor NL is dan wel weer dat er flink ruimte voor nodig is.
  woensdag 31 januari 2024 @ 16:23:29 #260
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_212238444
quote:
2s.gif Op woensdag 31 januari 2024 14:20 schreef Falco het volgende:
Vandaag een nieuwsbericht op LinkedIn dat de Hinkley centrale richting de 200 euro per MWh gaat kosten door alle budgetoverschrijdingen en andere vertragingen. Dit terwijl de stroom van een windturbine maar 60 euro per MWh kost. Hopelijk snapt de VVD ook dat er teringveel geld gesubsidieerd moet worden om zo'n kerncentrale rendabel te krijgen en dat de gewone burger daar voor op zal moeten draaien.
Alleen heeft een centrale het voordeel dat deze 24/7 stroom kan maken, en een windmolen alleen als het waait. De centrale maakt dus ook stroom als het niet waait.
Wind als een windmolen veel stroom maakt, doen andere windmolens dat ook en is de marktprijs extreem laag, zelfs negatief en draai je verlies op die stroom. Kostprijs van stroom uit een windmolen is niet 1 op 1 vergelijkbaar met een kerncentrale omdat de zekerheid van levering een andere is.

Ik probeer dat hier steeds duidelijk te maken, maar ergens snapt geen hond dat.
  woensdag 31 januari 2024 @ 16:24:56 #261
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_212238472
quote:
2s.gif Op woensdag 31 januari 2024 15:17 schreef Falco het volgende:

[..]
Je snapt de complexiteit van een stroomnet niet.
pi_212238587
quote:
0s.gif Op woensdag 31 januari 2024 15:47 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Aangezien het leeuwendeel van energie gebruikt wordt in de vorm van warmte kan je vaak beter warmte opslaan in plaats van elektra. Als je dat via grootschalige installaties doet is het voor een groot deel wel seizoenoverbruggend. Met name de laagwaardige warmte zoals huizen/kantoren verwarmen werkt al in Finland. Punt voor NL is dan wel weer dat er flink ruimte voor nodig is.
The size of our storages varies from tens to thousands of cubic meters.

Naja twee punten bij dit systeem:

- How the hack verwarm je 1000 graden? Dat gaat je niet lukken met je warmtepompje.
- Tens of cubic metres.... 5*5*2 meter ben je dan zeker wel kwijt?

Het is wel nice hoor, warmte opslaan, maar het kost zo verdomde veel ruimte.
pi_212238608
quote:
0s.gif Op woensdag 31 januari 2024 15:47 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Maar zeker met warmtenetten heb je hier een variabel op te laden buffersysteem van heb ik jou daar.
Probleem is alleen inderdaad de gigantische ruimte die nodig is.
pi_212238628
quote:
0s.gif Op woensdag 31 januari 2024 16:23 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Alleen heeft een centrale het voordeel dat deze 24/7 stroom kan maken, en een windmolen alleen als het waait. De centrale maakt dus ook stroom als het niet waait.
Wind als een windmolen veel stroom maakt, doen andere windmolens dat ook en is de marktprijs extreem laag, zelfs negatief en draai je verlies op die stroom. Kostprijs van stroom uit een windmolen is niet 1 op 1 vergelijkbaar met een kerncentrale omdat de zekerheid van levering een andere is.

Ik probeer dat hier steeds duidelijk te maken, maar ergens snapt geen hond dat.
Er zou ook meer Europees gedacht moeten worden, en niet alleen Nederlands. Knelpunten in het hoogspanningsnet moeten rap aangepakt worden, zodat overcapaciteit wind en zonne-energie gebruikt kan worden, bijv, om water stuwmeren in te pompen, zodat de energie opgeslagen wordt. En er zal ook meer een meer energie-opslag lokaal plaatsvinden. In Nederland is dat nog nauwelijks het geval, door de riante salderingsregelingen, in het VK zie je het veel meer, daar heeft bijna iedereen die zonnepanelen heeft, ook een batterij van min 5-10 kwh thuis. Met slimme opladers, en meer dynamische prijzen, kun je dan bijv in de winter ervoor kiezen je batterij op te laden als het waait en de stroom goedkoop is, en je weet dat je panelen je batterij niet vol zullen krijgen. En ook apparaten die veel stroom trekken kunnen slimmer werken, door te draaien als de prijs goedkoop is, of een batterij boven een bepaald niveau bijv. Op dat gebied valt nog veel winst te halen volgens mij.
pi_212238686
quote:
0s.gif Op woensdag 31 januari 2024 16:33 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
Er zou ook meer Europees gedacht moeten worden, en niet alleen Nederlands. Knelpunten in het hoogspanningsnet moeten rap aangepakt worden, zodat overcapaciteit wind en zonne-energie gebruikt kan worden, bijv, om water stuwmeren in te pompen, zodat de energie opgeslagen wordt. En er zal ook meer een meer energie-opslag lokaal plaatsvinden. In Nederland is dat nog nauwelijks het geval, door de riante salderingsregelingen, in het VK zie je het veel meer, daar heeft bijna iedereen die zonnepanelen heeft, ook een batterij van min 5-10 kwh thuis. Met slimme opladers, en meer dynamische prijzen, kun je dan bijv in de winter ervoor kiezen je batterij op te laden als het waait en de stroom goedkoop is, en je weet dat je panelen je batterij niet vol zullen krijgen. En ook apparaten die veel stroom trekken kunnen slimmer werken, door te draaien als de prijs goedkoop is, of een batterij boven een bepaald niveau bijv. Op dat gebied valt nog veel winst te halen volgens mij.
Nee, je bent weer veel te mild.

De overheid loopt hopeloos achter om de markt toekomst bestendig te maken.

Men is hier nog bezig met druk opvoeren om die salderingsregeling te laten bestaan _O-
En met een grootverbruik aansluiting kun je niet handelen met een accu op het stroomnet omdat ze je dan dubbel leveringstarief laten betalen.
  woensdag 31 januari 2024 @ 16:43:45 #266
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_212238816
quote:
0s.gif Op woensdag 31 januari 2024 16:33 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
Er zou ook meer Europees gedacht moeten worden, en niet alleen Nederlands. Knelpunten in het hoogspanningsnet moeten rap aangepakt worden, zodat overcapaciteit wind en zonne-energie gebruikt kan worden, bijv, om water stuwmeren in te pompen,zodat de energie opgeslagen wordt.

Dit gebeurd al veel, Oostenrijk, Zwitserland, Noorwegen krijgen betaald de (gesubsidieerde) windmolenstroom af te nemen bij overproductie en rekenen de hoofdprijs bij veel vraag.
En ja, er moet veel meer Hoogspanningscapaciteit komen, niet alleen in NL, maar ook in Europa. TenneT die netwerk bedrijft in NL en een groot deel van D heeft dat heel lang niet gedaan.
De Netwerkbedrijven in de regio hebben dat ook laten liggen, netwerk zit in NL in hele regio's vol, en in steden ook.
Datacenters zijn hierheen gelokt met groene stroom en vreten stroom. maar ja, leuke snoepreisjes voor ambtenaren en wethouders die hun letterlijk dan wel figuurlijk het merg uit de rug gepijpt kregen,
.
quote:
En er zal ook meer een meer energie-opslag lokaal plaatsvinden. In Nederland is dat nog nauwelijks het geval, door de riante salderingsregelingen, in het VK zie je het veel meer, daar heeft bijna iedereen die zonnepanelen heeft, ook een batterij van min 5-10 kwh thuis.
Heb een 7,7 kWh accu, dat is voor mij het optimale, verhoogd mijn autarkie van rond de 50 naar rond de 85% (in combinatie met slim verbruiken zoals wassen als de zon schijnt.
quote:
Met slimme opladers, en meer dynamische prijzen, kun je dan bijv in de winter ervoor kiezen je batterij op te laden als het waait en de stroom goedkoop is, en je weet dat je panelen je batterij niet vol zullen krijgen. En ook apparaten die veel stroom trekken kunnen slimmer werken, door te draaien als de prijs goedkoop is, of een batterij boven een bepaald niveau bijv. Op dat gebied valt nog veel winst te halen volgens mij.
Mja, dat loont wellicht als de prijs nul of negatief is, maar vooralsnog moet ik nog maar afwachten of ik mijn Accu terugverdien bij zelfgemaakte stroom. En dan nog, is het maar een beetje.
pi_212238830
quote:
0s.gif Op woensdag 31 januari 2024 16:32 schreef ludovico het volgende:

[..]
Maar zeker met warmtenetten heb je hier een variabel op te laden buffersysteem van heb ik jou daar.
Probleem is alleen inderdaad de gigantische ruimte die nodig is.
Dat ruimte gebruik is inderdaad een punt voor NL noemde ik al. Je kan het wel (deels) in de grond wegwerken maar dan moet je wel een behoorlijke put graven. De grond die er uit komt kan je grotendeels gebruiken als medium. Wat ik begreep heeft een economische hoeveelheid een diameter van veertig meter en ook bijna dat in hoogte. Je hebt namelijk een grote isolatiedikte nodig en dat wil niet bij kleinere afmetingen. Van die toren (of gat) kan je dan wel een flink dorp of een stadswijk de winter door van warmte voorzien.

Verwarmen kan prima met wind en zon door weerstandsverwarming dus geen warmte pomp. Door die verwarming in buizen te laten lopen zijn ze vervangbaar. Aftappen van warmte kan langs de randen, daarmee verklein je de stand verliezen. Ook al zou je niet de hele winter door willen dan kan je wel op een dergelijke manier flinke buffers realiseren voor druilerige windstille periodes. Door de relatief goedkope bouwkosten en nauwelijks onderhoud is een dergelijk systeem prima als buffer inzetbaar. Over een jaar of twee nog maar eens naar kijken wat de ervaringen zijn.
pi_212238880
quote:
0s.gif Op woensdag 31 januari 2024 16:44 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Dat ruimte gebruik is inderdaad een punt voor NL noemde ik al. Je kan het wel (deels) in de grond wegwerken maar dan moet je wel een behoorlijke put graven. De grond die er uit komt kan je grotendeels gebruiken als medium. Wat ik begreep heeft een economische hoeveelheid een diameter van veertig meter en ook bijna dat in hoogte. Je hebt namelijk een grote isolatiedikte nodig en dat wil niet bij kleinere afmetingen. Van die toren (of gat) kan je dan wel een flink dorp of een stadswijk de winter door van warmte voorzien.

Verwarmen kan prima met wind en zon door weerstandsverwarming dus geen warmte pomp. Door die verwarming in buizen te laten lopen zijn ze vervangbaar. Aftappen van warmte kan langs de randen, daarmee verklein je de stand verliezen. Ook al zou je niet de hele winter door willen dan kan je wel op een dergelijke manier flinke buffers realiseren voor druilerige windstille periodes. Door de relatief goedkope bouwkosten en nauwelijks onderhoud is een dergelijk systeem prima als buffer inzetbaar. Over een jaar of twee nog maar eens naar kijken wat de ervaringen zijn.
Grondwater?

En weerstandverwarming? Dat is dus COP 1 zegmaar?

Anyhow, al kun je gratis stroom nu benutten, en de warmte slaat goed op, is dat natuurlijk altijd mooi meegenomen.
pi_212238929
quote:
0s.gif Op woensdag 31 januari 2024 16:48 schreef ludovico het volgende:

[..]
Grondwater?

En weerstandverwarming? Dat is dus COP 1 zegmaar?
Je vult een gat met isolatie en het spul wat er uit kwam, dus met een waterdichte laag om de isolatie gaat de bende echt niet opdrijven door grondwater.

cop 1 lijkt inderdaad wel weinig maar de hele zomer door heb je erg veel stroomoverschot (bijna gratis) waarmee je kunt opwarmen. Door de schaal zijn de standverliezen klein.

Maar goed, ik ben geen specialist van het ding, ik kwam het tegen en zie er wel heil in, duurzamer dan accu's.
pi_212238979
quote:
0s.gif Op woensdag 31 januari 2024 16:43 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Heb een 7,7 kWh accu, dat is voor mij het optimale, verhoogd mijn autarkie van rond de 50 naar rond de 85% (in combinatie met slim verbruiken zoals wassen als de zon schijnt.

Op welke breedtegraad woon je, hier in NL is de winterzon zo weinig dat een batterij in de winter feitelijk geen meerwaarde heeft. In de zomer zou ik met al een kleine batterij voldoende hebben om de nacht door te komen, alles meer dan dat gebruik je slechts een paar keer per jaar dus kan het niet uit.

Ik denk niet dat ik dan van 50% naar 85% kan opschalen.
pi_212239040
quote:
0s.gif Op woensdag 31 januari 2024 16:52 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Je vult een gat met isolatie en het spul wat er uit kwam, dus met een waterdichte laag om de isolatie gaat de bende echt niet opdrijven door grondwater.

cop 1 lijkt inderdaad wel weinig maar de hele zomer door heb je erg veel stroomoverschot (bijna gratis) waarmee je kunt opwarmen. Door de schaal zijn de standverliezen klein.

Maar goed, ik ben geen specialist van het ding, ik kwam het tegen en zie er wel heil in, duurzamer dan accu's.
Een accu is leuk voor balancering stroomnet en dag/nacht overbrugging, geen seizoensoverbrugging.

Maar water moet ook opgenomen kunnen worden door de bodem, zegmaar, lijkt me ook nog belangrijk :P
pi_212239081
quote:
0s.gif Op woensdag 31 januari 2024 10:18 schreef ludovico het volgende:

[..]
Over dat stabiliseren, kunnen er niet lokaal per wijk ook gewoon batterijen neergezet worden?
Allemaal tegelijkertijd warmtepomp en elektrische auto opladen gaat overigens ook fout, dat moet ergens ook afgeknepen worden.

Of dikke overkill aan kabel aanleggen.
Spitstarieven elektriciteit...

Salderen eraf...

Niet met de huidige techniek batterijen. De allerduurste teslabattetijen die enorm groot en zeer duur zijn (en vast heel erg slecht qua co2-emissie maar dat terzijde, want alle vormen van energie stoten veel co2 uit) zijn slechts goed voor 300 gemiddelde huishoudens voor enkele uren. Ik ken de precieze bedragen en cijfers niet meer uit mijn hoofd, normaal wchrijf ik dat op (geen idee welke aflevering van studio energie dat was) maar daar moet eerst een revolutie op technologisch gebied plaatsvinden om dat enigszins rendabel en vooral werkbaar te maken.

Edit: salderen zo snel mogelijk stoppen zou sowieso wel een prima idee zijn.
Waarheid is datgene dat, als je er niet meer in gelooft, tòch blijft bestaan.
  woensdag 31 januari 2024 @ 17:05:32 #273
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_212239088
quote:
0s.gif Op woensdag 31 januari 2024 16:56 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Op welke breedtegraad woon je, hier in NL is de winterzon zo weinig dat een batterij in de winter feitelijk geen meerwaarde heeft. In de zomer zou ik met al een kleine batterij voldoende hebben om de nacht door te komen, alles meer dan dat gebruik je slechts een paar keer per jaar dus kan het niet uit.

Ik denk niet dat ik dan van 50% naar 85% kan opschalen.
Accu bespaarde mij afgelopen jaar 1,70 MWh
Een slordige 650 euro aan besparing.
In NL heeft een Accu helemaal geen zin zolang je kan salderen.
pi_212239288
quote:
0s.gif Op woensdag 31 januari 2024 16:43 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Mja, dat loont wellicht als de prijs nul of negatief is, maar vooralsnog moet ik nog maar afwachten of ik mijn Accu terugverdien bij zelfgemaakte stroom. En dan nog, is het maar een beetje.
Accu-prijzen dalen al een poos, er zal een tijd komen wanneer accu's goed terug te verdienen zijn. In flats kun je natuurlijk geen zonnepanelen op het dak van veel appartmenten leggen, maar de zelfvoorzienendheid wat betreft elektriciteit van veel woningen kan nog wel omhoog, en ook bij bedrijven kan dat. Eigenlijk zouden de daken van alle distributie-centra vol moeten liggen met panelen.

Kernenergie is nu denk ik meer nodig dan over 10-15 jaar, maar het is onwaarschijnlijk dat het in Nederland bij gaat dragen aan de energie binnen 15 jaar. En hoe lang zal het nog duren voor kernfusie beschikbaar komt? Dat is nog steeds verre toekomstmuziek, maar komt wel dichterbij.
  woensdag 31 januari 2024 @ 17:29:34 #275
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_212239322
Kernfusie is er over 20-30 jaar, dat hoor ik al een jaar of 30-40.
pi_212239328
quote:
0s.gif Op woensdag 31 januari 2024 17:26 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
En hoe lang zal het nog duren voor kernfusie beschikbaar komt? Dat is nog steeds verre toekomstmuziek, maar komt wel dichterbij.
Na vijftig jaar voorspellen dat het er over twintig jaar is zijn we toch al iets opgeschoten, de laatste jaren wordt voorspeld dat het er over vijftien jaar is.
pi_212239330
quote:
1s.gif Op woensdag 31 januari 2024 17:04 schreef Akkerdjie het volgende:
Niet met de huidige techniek batterijen. De allerduurste teslabattetijen die enorm groot en zeer duur zijn (en vast heel erg slecht qua co2-emissie maar dat terzijde, want alle vormen van energie stoten veel co2 uit) zijn slechts goed voor 300 gemiddelde huishoudens voor enkele uren. Ik ken de precieze bedragen en cijfers niet meer uit mijn hoofd, normaal wchrijf ik dat op (geen idee welke aflevering van studio energie dat was) maar daar moet eerst een revolutie op technologisch gebied plaatsvinden om dat enigszins rendabel en vooral werkbaar te maken.

Edit: salderen zo snel mogelijk stoppen zou sowieso wel een prima idee zijn.
Voor zover ik weet is het nu al rendabel.
Je moet de accu real time laten handelen op de energiemarkt. De onbalans laten opvangen.
pi_212239762
Zou een huisaccu nu werkelijk onbalans kunnen opvangen? Laten we wel zijn, in de zomer is dat ding al weer vol voor ik mn bed uit kom bij wijze van spreken. In de winter vult ie met zeg een kwh per dag, ook niet iets om van wakker te liggen.

De rest van de dag staat de hele straat alsnog voluit elektronen het net in te jagen. Hooguit dat de avondspits kwa koken ontlast wordt maar ook dat is in de zomer nauwelijks spannend te noemen. De EV zullen de meeste mensen al tijdens het werk vol hebben laten lopen op kosten van de baas. Winterige winternachten kan je het ding dan wel laden maar ook dat is met een dag weer op dan. Terug verdienen gaat met centen en niet met euro's tegelijk.

Het ding inzetten om het net in balans te houden zou nog wel kunnen maar het lijkt me dat zo iets op grote schaal veel voordeliger kan. Met dynamische tarieven per uur is de spoeling wel erg dun hoor. Ik betwijfel of het veelvuldig laden en ontladen de levensduur niet dusdanig beperkt dat het de achterdeur uit is. De investering is best pittig te noemen.

Als salderen ongeveer helemaal over is ga ik wel eens rekenen of het uit kan.
pi_212240221
quote:
0s.gif Op woensdag 31 januari 2024 18:02 schreef qajariaq het volgende:
Zou een huisaccu nu werkelijk onbalans kunnen opvangen? Laten we wel zijn, in de zomer is dat ding al weer vol voor ik mn bed uit kom bij wijze van spreken. In de winter vult ie met zeg een kwh per dag, ook niet iets om van wakker te liggen.

De rest van de dag staat de hele straat alsnog voluit elektronen het net in te jagen. Hooguit dat de avondspits kwa koken ontlast wordt maar ook dat is in de zomer nauwelijks spannend te noemen. De EV zullen de meeste mensen al tijdens het werk vol hebben laten lopen op kosten van de baas. Winterige winternachten kan je het ding dan wel laden maar ook dat is met een dag weer op dan. Terug verdienen gaat met centen en niet met euro's tegelijk.

Het ding inzetten om het net in balans te houden zou nog wel kunnen maar het lijkt me dat zo iets op grote schaal veel voordeliger kan. Met dynamische tarieven per uur is de spoeling wel erg dun hoor. Ik betwijfel of het veelvuldig laden en ontladen de levensduur niet dusdanig beperkt dat het de achterdeur uit is. De investering is best pittig te noemen.

Thuisaccu's zijn een optie maar ik dacht meer aan dit soort spul.

En dat beschikt over software die ook echt slim is en pieken kan opvangen, laden als er er dalen zijn.
En dat hoeft niet solar te zijn, dat kan ook hybride uit het lichtnet als er geen zon is.

Uiteraard kan dat in de zomer en winter.
In de zomer zal het minder hard nodig zijn overdag.

pi_212240431
quote:

Uiteraard.

Enige wat nodig is is dat het op afstand wordt bestuurd?
pi_212240726
quote:
0s.gif Op woensdag 31 januari 2024 10:15 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Hoe wil jij het stroomnet stabiliseren met wind en zon?
Hoe denk jij dat kernenergie bijdraagt aan de stabilisatie?
pi_212240854
quote:
0s.gif Op woensdag 31 januari 2024 08:49 schreef Akkerdjie het volgende:

[..]
Wat is jouw kijk dan op alternatieven om de onbetrouwbaarheid te verbeteren in de mix met steeds meer zon en wind?
Ten eerste denk ik dat die onbetrouwbaarheid wel wat meevalt. Het weer is vrij aardig te voorspellen en zeker op zee waait het eigenlijk bijna altijd.
Maar verder denk ik dat het net op allerlei niveaus gestabiliseerd moet worden, dus zowel grootschalig op regionaal of zelfs (inter)nationaal niveau, bijvoorbeeld door opslag in allerlei varianten maar ook lokaal per wijk of bedrijventerrein door het net een stuk slimmer te maken en bijvoorbeeld elektrische voertuigen of vrieshallen daarvoor in te zetten.
De techniek hiervoor is nog niet overal beschikbaar maar je ziet dat de ontwikkelingen wel heel hard gaan.

Maar andersom staat de vraag ook, hoe zou kernenergie hier een rol in moeten spelen, die reactoren zijn immers niet erg geschikt om als backup in het net te dienen, althans het kan wel maar dan worden ze nog veel meer verlieslatend.
  woensdag 31 januari 2024 @ 20:29:58 #283
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_212241697
quote:
0s.gif Op woensdag 31 januari 2024 16:44 schreef qajariaq het volgende:

[..]

Je denkt niet diep genoeg. Je hebt het over de bodem, maar in de ondergrond is ruimte zat. In zoutcavernes en oude gasvelden bijv. Je moet dan wel onderscheid maken tussen lokale en meer strategische buffers, maar soit. Het kan beide.
"Ill fares the land, to hastening ills a prey;
Where wealth accumulates, and men decay"

- Oliver Goldsmith, The Deserted Village
pi_212242302
quote:
0s.gif Op woensdag 31 januari 2024 20:29 schreef AgLarrr het volgende:

[..]
Je denkt niet diep genoeg. Je hebt het over de bodem, maar in de ondergrond is ruimte zat. In zoutcavernes en oude gasvelden bijv. Je moet dan wel onderscheid maken tussen lokale en meer strategische buffers, maar soit. Het kan beide.
Als je het over de opslag van warmte hebt dan gaat het eigenlijk alleen maar over lokaal. Ik denk niet dat diep onder de grond dan een optie is.
pi_212242735
quote:
0s.gif Op woensdag 31 januari 2024 17:30 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Na vijftig jaar voorspellen dat het er over twintig jaar is zijn we toch al iets opgeschoten, de laatste jaren wordt voorspeld dat het er over vijftien jaar is.
Maar er wordt wel nog steeds vooruitgang geboekt. Was het vorig jaar of het jaar ervoor dat ze voor het eerst een reactie hadden opgewekt die meer energie opleverde dan er in ging? Maar ik gok dat het nog wel 40-50 jaar duurt voor er een eerste werkzame reactor is.
pi_212242759
quote:

Als je de EV laadt op de kosten van de baas, kun je die energie gebruiken de eerste uren als je thuiskomt, wat een grote piekbelasting op het net normaliter. Thuiskomen, koken (electrisch) en een was op de EV draaien, daarna laden. Maar goed, als iedereen dat gaat doen...
  woensdag 31 januari 2024 @ 22:19:31 #287
472044 Ghost_Buster
I aint 'fraid of no ghost
pi_212243135
quote:
0s.gif Op zondag 3 december 2023 15:18 schreef Klepper272 het volgende:

[..]
Omdat er alleen in Nederland al 90 miljard subsidie gaat naar alleen al de aansluiting van windparken op zee.
Dan is de vraag nog hoeveel indirecte subsidie er gaat naar alternatieve energie dmv extra aftrek "groene" leningen en extra investeringsubsidies.
Zonnepanelen hier worden betaald door degenen die geen zonnepanelen bezitten dmv de saldering.
Biobrandstof draait ook op subsidie

Tevens is de antikernlobby zeer effectief, zou prima zijn als daar eens goed onderzoek naar wordt gedaan.
Zal wel goed verdiend worden aan al die "groene" certificaten.
Dit. Dus. De minister zei het zelf notabene op camera: "windmolens draaien niet op wind, maar op subsidie."
Daar moet voortdurend dus geld bij, anders zijn ze niet eens rendabel.
Gevaccineerd.
pi_212243391
quote:
0s.gif Op woensdag 31 januari 2024 22:19 schreef Ghost_Buster het volgende:

[..]
Dit. Dus. De minister zei het zelf notabene op camera: "windmolens draaien niet op wind, maar op subsidie."
Daar moet voortdurend dus geld bij, anders zijn ze niet eens rendabel.
Tja, dat is niet echt de actuele situatie meer. Voor kerncentrales gaat de claim dat ze op subsidies draaien overigens wel volledig op.
pi_212243438
quote:
2s.gif Op woensdag 31 januari 2024 19:42 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Ten eerste denk ik dat die onbetrouwbaarheid wel wat meevalt. Het weer is vrij aardig te voorspellen en zeker op zee waait het eigenlijk bijna altijd.
Maar verder denk ik dat het net op allerlei niveaus gestabiliseerd moet worden, dus zowel grootschalig op regionaal of zelfs (inter)nationaal niveau, bijvoorbeeld door opslag in allerlei varianten maar ook lokaal per wijk of bedrijventerrein door het net een stuk slimmer te maken en bijvoorbeeld elektrische voertuigen of vrieshallen daarvoor in te zetten.
De techniek hiervoor is nog niet overal beschikbaar maar je ziet dat de ontwikkelingen wel heel hard gaan.

Maar andersom staat de vraag ook, hoe zou kernenergie hier een rol in moeten spelen, die reactoren zijn immers niet erg geschikt om als backup in het net te dienen, althans het kan wel maar dan worden ze nog veel meer verlieslatend.
De wind is niet heel betrouwbaar, van de afgelopen paar jaar was het alleen vorig jaar waar de wind prima blies. 2021 viel ronduit tegen. We wonen op een plek waar relatief weinig wind en zon voor handen is in vergelijking met andere landen. Daar kun je echter tegenop bouwen, maar maakt de steoom duurder dan in landen die gunstiger liggen. Soit. Daarbij worden windmolens ook steeds groter, wat betekent dat ze meer opleveren als het goed waait maar ook eerder stilvallen. Even voor de duidelijkheid: ik ben niet tegen windenergie whatsoever, zeker op zee. Echter zie je nu ook al dezelfde problemen opdoemen die kernenergie voor zijn kiezen krijgt. We zitten pas aan het begin van de transitie en de kosten van de windparken vallen veel hoger uit door allerlei redenen (inflatie, hogere grondstofkosten, lonen) maar ook omdat ze steeds verder weg van de kust moet worden gebouwd. Behalve dat de zee een industrieterrein wordt (er moet nog heel heel veel bij, die de 17% pas van het totaal in mijn eerdere post) zijn ze ook niet te bekostigen zonder dat de overheid garant moet staan om in te springen. Soit, dat soort shit krijg je nou eenmaal als je zoiets radicaals gaat doen als een energietransitie. Kern heeft dat probleem net zo goed.
Dat het electriciteitnet en zo beter en slimmer moet om het uberhaupt niet te laten falen enzo neem ik ook als een gegeven die ook voor kern geldt.

Wat ik me afvraag is wat het einddoel gaat zijn, de end game. Moet alles wind en zon worden? Want hoe meer je gaan leunen op wind en zon, hoe meer je last gaat krijgen van de dunkelflaute. Daar moet iets tegenover staan als base line. Ik begrijp van de hardliners dat fossiel weg moet (wat denk ik nog heel erg lang niet gaat gebeuren), en dan heb je eigenlijk nauwelijks alternatieven. Waterstof importeren wat hoogstwaarschijnlijk gewoon gemaakt is van methaangas (de zogenoemde blauwe waterstof, door shell en consorten als groen gelobbied, ja die hebben zich al lang ingedekt voor de toekomst), kern, en ja, wat eigenlijk? Bergen meer biomassa verbranden dan maar? CO2 neutraal is het helemaal niet, maar staat wel als groen in de papieren. Of gewoon 30-40% fossiel houden en je zegeningen tellen wat er bereikt is met renewables. Of nog eens fossiel 10% wegpoetsen en kern gebruiken om de baseline aan stroomvraag (om basisvoorzieningen te kunnen draaien zonder problemen bijvoorbeeld) in orde te hebben of te gebruiken voor waterstof mocht er overschot zijn. Uiteindelijk heeft het een functie. Ik snap dat het gros niet uit kern kan bestaan omdat er betere kostenefficientie is bij renewables, maar het uitbannen met daarbij geen fossiel willen is vragen voor problemen, als je de cijfers kent van de dips in groen die er nu al zijn. Die cijfers gaan uitvergroot worden hoe meer groen gaat domineren. We kunnen ook verkiezen dat we een soort township worden waar af en toe een paar uur geen stroom is, maar ik zelf ben daar geen voorstander van. Feit blijft dat niet kiezen voor een deel kern kiezen voor fossiel is voor dat deel. Het is maar wat je wil.

Dat is zo’n beetje mijn hele punt in dit topic.
Waarheid is datgene dat, als je er niet meer in gelooft, tòch blijft bestaan.
  woensdag 31 januari 2024 @ 22:53:10 #290
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_212243524
quote:
0s.gif Op woensdag 31 januari 2024 22:44 schreef Akkerdjie het volgende:

Dunkelflaute
Duits is prachtig.

Anyhow
Ben het helemaal met je eens.

Verder, apart van de economics en CO2, het is strategisch erg belangrijk dat Europa onafhankelijk wordt in haar energievoorziening. Geen russisch gas, geen midden oosten olie. Wie afhankelijk is voor energie, ligt over een kabelrol als Eef in Spetters
pi_212243685
Hinkley Point is nog maar eens vertraagd, als die eindelijk stroom levert, hebben ze er zeker 15 jaar aan gewerkt.

Als de nieuwe regering in 2025 een besluit neemt en in 2030 de eerste schop de grond in gaat, hebben we rond 2045 verse atoomstroom. Beetje laat, maar als er echt ieder voertuig en kachel elektrisch willen hebben, zullen we iedere kWh hebben.
.
  donderdag 1 februari 2024 @ 01:15:32 #292
472044 Ghost_Buster
I aint 'fraid of no ghost
pi_212244403
quote:
0s.gif Op woensdag 31 januari 2024 21:50 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
Maar er wordt wel nog steeds vooruitgang geboekt. Was het vorig jaar of het jaar ervoor dat ze voor het eerst een reactie hadden opgewekt die meer energie opleverde dan er in ging? Maar ik gok dat het nog wel 40-50 jaar duurt voor er een eerste werkzame reactor is.
Dat was vorig jaar, ja. Gedurende 1 seconde.
Gevaccineerd.
pi_212245804
quote:
0s.gif Op woensdag 31 januari 2024 22:44 schreef Akkerdjie het volgende:
De wind is niet heel betrouwbaar, van de afgelopen paar jaar was het alleen vorig jaar waar de wind prima blies. 2021 viel ronduit tegen. We wonen op een plek waar relatief weinig wind en zon voor handen is in vergelijking met andere landen. Daar kun je echter tegenop bouwen, maar maakt de steoom duurder dan in landen die gunstiger liggen. Soit. Daarbij worden windmolens ook steeds groter, wat betekent dat ze meer opleveren als het goed waait maar ook eerder stilvallen.
Wind op grotere hoogte op zee is best wel betrouwbaar en heel goed voorspelbaar.

In tegenstelling wat wel beweerd wordt pakken molens al op bij Bf 2, echter heeft ie 5 a 6 nodig voor maximum vermogen. Aan de bovenkant gaat ie op slot bij 10 a 11. Die omstandigheden zijn er meestal op zee.

De Noordzee is het Midden-Oosten van windenergie. Het waait er eigenlijk altijd wel en de diepte is beperkt zodat het mogelijk is molens te bouwen. Stormen zijn altijd lokaal in die zin dat het hooguit een deel van de Noordzee is waar een storm woedt. Een windstilte op de gehele Noordzee is voor zover ik weet ook nog nooit voorgekomen.

Samenwerken met omliggende landen is dus heel belangrijk voor de voorziening. Noordzee heeft wind, zuid Europa heeft zon en de meeste landen om om heen hebben ook nog iets waterkracht. Mogelijk zelfs ook Noord-Afrika in de voorziening betrekken maar dan graag wel meerdere landen daar vanwege politieke risico's.

Voor opslag is gepompt hydro denk ik het meest economisch maar dat lukt niet in NL omdat we domweg geen hoogteverschil hebben die het aantrekkelijk maakt. De huidige accu's zijn denk ik te kostbaar als je het over dagen overbruggen hebt, dat is meer voor peaker plants voor minuten of uren. Warmte opslag is naar mijn idee prima als je het niet terug gaat transformeren naar electra maar dus als warmte gebruikt, dan is opslag over weken, maanden of desnoods de hele winter zelfs mogelijk.

Uiteindelijk zal de prijs van energie meer richting vaste lasten gaan dan per KWh. De draden en andere voorzieningen maken veel groter deel uit van de kosten dan de energie zelf op den duur. Nu al heb ik met water dat de vaste lasten drie keer hoger zijn dan de variabele, dat zie ik dus voor stroom ook gaan gebeuren als het aandeel hernieuwbaar zeer groot wordt.
pi_212247164
quote:
0s.gif Op woensdag 31 januari 2024 17:26 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
En hoe lang zal het nog duren voor kernfusie beschikbaar komt?
Ik heb hier nog de KIJK uit ~1991 liggen waar het ook al werd aangekondigd.

Ik zou m'n adem niet inhouden.
pi_212247540
Waarschijnlijk moet energie-opslag een groter deel van de mix worden. Wat zijn daarvoor de beste opties? Auto-accu's? Huis-accu's? Batterijen die elektriciteit op wijk-niveau opslaan? Bij overschot laden alle panelen van een wijk die batterijen op en bij grote vraag leveren ze, software houdt bij hoeveel er per huis beschikbaar is. Commerciele bedrijven die accu-parken beheren?
  donderdag 1 februari 2024 @ 11:59:42 #296
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_212248016
quote:
0s.gif Op donderdag 1 februari 2024 11:26 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Waarschijnlijk moet energie-opslag een groter deel van de mix worden. Wat zijn daarvoor de beste opties? Auto-accu's? Huis-accu's? Batterijen die elektriciteit op wijk-niveau opslaan? Bij overschot laden alle panelen van een wijk die batterijen op en bij grote vraag leveren ze, software houdt bij hoeveel er per huis beschikbaar is. Commerciele bedrijven die accu-parken beheren?
All of the above.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_212248339
quote:
0s.gif Op donderdag 1 februari 2024 01:15 schreef Ghost_Buster het volgende:

[..]
Dat was vorig jaar, ja. Gedurende 1 seconde.
En daarbij werden de inefficienties van de laser niet meegenomen. Er werd nog steeds een stuk meer energie verbruikt dan eruit kwam, maar met een meer efficiente laser zouden ze mogelijk positief uitkomen.
pi_212249593
quote:
0s.gif Op donderdag 1 februari 2024 09:04 schreef qajariaq het volgende:

Samenwerken met omliggende landen is dus heel belangrijk voor de voorziening. Noordzee heeft wind, zuid Europa heeft zon en de meeste landen om om heen hebben ook nog iets waterkracht. Mogelijk zelfs ook Noord-Afrika in de voorziening betrekken maar dan graag wel meerdere landen daar vanwege politieke risico's.

Ze bouwen in Noord-Australie toch ook een enorm zonne-park voor electriciteit duizenden kilometers verder in Azie? Dat zou in de Sahara ook wel kunnen voor Europa, jammer alleen dat de Sahara vooral ten zuiden van Europa ligt, en niet wat meer ten westen bijv, dan kun je meer de piek vroeg in de avond opvangen.
pi_212251350
quote:
0s.gif Op donderdag 1 februari 2024 14:03 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
Ze bouwen in Noord-Australie toch ook een enorm zonne-park voor electriciteit duizenden kilometers verder in Azie? Dat zou in de Sahara ook wel kunnen voor Europa, jammer alleen dat de Sahara vooral ten zuiden van Europa ligt, en niet wat meer ten westen bijv, dan kun je meer de piek vroeg in de avond opvangen.
Welk park is dat? Niets van gelezen nog.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')