Datzelfde geldt voor die wind zelf ook al. De investeringen zullen naarmate de tijd vordert zichzelf afremmen zonder flinke subsidies of garantie op subsidies wanneer het mis gaat, of de electriciteit wordt gewoon hoger beprijsd dan dat het eigenlijk waard is (waardoor electriciteit ook niet alsmaar goedkoper kan blijven worden, daar zit een soort van marktcap op). Maar dan nog steeds hebben we energie nodig. Niet kiezen voor een deel kern is wat mij betreft kiezen voor het in stand houden van een deel fossiel. Nogmaals, ik vind het prima allemaal, maar blijf het raar vinden dat er een nogal vreemde focus ligt bij sommige idealisten die tegenwerkt om hun ultieme doel (weg met fossiel) te bereiken.quote:Op dinsdag 30 januari 2024 23:10 schreef KareldeStoute het volgende:
Ik blijf het raar vinden dat een energiebron die bij uitstek werkt om een stabiel vermogen te leveren geopperd wordt om de nadelen van wat instabielere bronnen te compenseren. Dat vraag juist om iets wat snel kan schakelen. Hoe meer wind, hoe minder (economisch) rendabel kernenergie wordt en het is nu al zwaar onrendabel…
Kiezen voor kern is ook kiezen om niet in daadwerkelijk schone energiebronnen te investeren. Terwijl het ook betekent dat we onze doelen voor 2040 voor de reductie van fossiel op voorhand opgeven. Want voor 2050 ga je er geen elektriciteitsproductie voor Nederland uithalen. En wanneer het lukt is het einde van de uraniumvoorraden al ernstig in zicht.quote:Op dinsdag 30 januari 2024 23:59 schreef Akkerdjie het volgende:
[..]
Datzelfde geldt voor die wind zelf ook al. De investeringen zullen naarmate de tijd vordert zichzelf afremmen zonder flinke subsidies of garantie op subsidies wanneer het mis gaat, of de electriciteit wordt gewoon hoger beprijsd dan dat het eigenlijk waard is (waardoor electriciteit ook niet alsmaar goedkoper kan blijven worden, daar zit een soort van marktcap op). Maar dan nog steeds hebben we energie nodig. Niet kiezen voor een deel kern is wat mij betreft kiezen voor het in stand houden van een deel fossiel. Nogmaals, ik vind het prima allemaal, maar blijf het raar vinden dat er een nogal vreemde focus ligt bij sommige idealisten die tegenwerkt om hun ultieme doel (weg met fossiel) te bereiken.
Wat is jouw kijk dan op alternatieven om de onbetrouwbaarheid te verbeteren in de mix met steeds meer zon en wind?quote:Op woensdag 31 januari 2024 07:33 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Kiezen voor kern is ook kiezen om niet in daadwerkelijk schone energiebronnen te investeren. Terwijl het ook betekent dat we onze doelen voor 2040 voor de reductie van fossiel op voorhand opgeven. Want voor 2050 ga je er geen elektriciteitsproductie voor Nederland uithalen. En wanneer het lukt is het einde van de uraniumvoorraden al ernstig in zicht.
Ik zie het dus vooral als uitvlucht om geen serieuze maatregelen te hoeven nemen en vooral toekomstige generaties te belasten met onze problemen.
Nee maar die kolen centrale en gasturbine van je wel? Je snapt dat zonder de kerncentrale we langer aan het gas zitten? Tenzij we gigantisch gaan inboeten op welvaart, wat echt dictatoriaal beleid zou betekenen want men wilt dat niet.quote:Op dinsdag 30 januari 2024 19:35 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Vanwege te hoge CO2 emissies vanwege het beton en de andere zaken die ik al eerder noemde. Nucleaire energie is helemaal niet CO2 neutraal.
Het beton.quote:Op dinsdag 30 januari 2024 19:35 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Vanwege te hoge CO2 emissies vanwege het beton
Gewoon harder werken aan duurzaam. Al dat geld dat jij in nucleair wil steken naar duurzaam. En subsidies op fossiel afschaffen.quote:Op woensdag 31 januari 2024 09:14 schreef ludovico het volgende:
[..]
Nee maar die kolen centrale en gasturbine van je wel? Je snapt dat zonder de kerncentrale we langer aan het gas zitten? Tenzij we gigantisch gaan inboeten op welvaart, wat echt dictatoriaal beleid zou betekenen want men wilt dat niet.
"gewoon harder werken" sorry hoor maar dat is niet haalbaar, "duurzaam" is niet inwisselbaar voor kernenergie. Als je 1 kerncentrale minder bouwt, levert dat geen extra windmolen op.quote:Op woensdag 31 januari 2024 09:39 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Gewoon harder werken aan duurzaam. Al dat geld dat jij in nucleair wil steken naar duurzaam. En subsidies op fossiel afschaffen.
Hoe wil jij het stroomnet stabiliseren met wind en zon?quote:Op woensdag 31 januari 2024 09:39 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Gewoon harder werken aan duurzaam. Al dat geld dat jij in nucleair wil steken naar duurzaam. En subsidies op fossiel afschaffen.
Over dat stabiliseren, kunnen er niet lokaal per wijk ook gewoon batterijen neergezet worden?quote:Op woensdag 31 januari 2024 10:15 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Hoe wil jij het stroomnet stabiliseren met wind en zon?
Dat kan.quote:Op woensdag 31 januari 2024 10:18 schreef ludovico het volgende:
[..]
Over dat stabiliseren, kunnen er niet lokaal per wijk ook gewoon batterijen neergezet worden?
Energieopslag. Daar zijn al oplossingen voor.quote:Op woensdag 31 januari 2024 10:15 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Hoe wil jij het stroomnet stabiliseren met wind en zon?
Naja je bent op de hoogte, maar warmte van een warmtepomp kun je ook bufferen in warmte. Dat hoeft geen elektriciteit te zijn.quote:Op woensdag 31 januari 2024 10:37 schreef TheFreshPrince het volgende:
Dat kan.
Maar er is wereldwijd nog geen relevant productieniveau om dat te realiseren, dat duurt nog wel 15 tot 20 jaar.
Reken dat je alleen al in Nederland ruwweg zo'n 0,2TWh moet kunnen bufferen om een koude dag goed door te komen. En dan buffer je alleen nog maar voor de pieken.
Maar de nood van stabilisatie is heel wat minder dan de complete overbrugging van vraag en aanbod. Dat optimum zal ook gebruik gaan maken van verminderde productie en toenemende productie. En verminderde vraag en toenemende vraag.quote:Op woensdag 31 januari 2024 10:37 schreef TheFreshPrince het volgende:
Om een idee te geven: Tesla produceerde in 2023 bijna 15GWh (0,015TWh) aan energy storage en dat is al 125% meer dan het jaar daarvoor. En nog steeds maakt het geen deuk in het totaal benodigde.
Ja dat kan, maar daar kom je de nacht in de zomer mee door, niet de winterquote:Op woensdag 31 januari 2024 10:18 schreef ludovico het volgende:
[..]
Over dat stabiliseren, kunnen er niet lokaal per wijk ook gewoon batterijen neergezet worden?
Salderen eraf is fair, maar je zal er niet aan ontkomen dikkere kabels te gaan leggen, als mensen van het gas af gaan en allemaal een EV, dan gaat het wijkverbruik enorm omhoog.quote:Allemaal tegelijkertijd warmtepomp en elektrische auto opladen gaat overigens ook fout, dat moet ergens ook afgeknepen worden.
Of dikke overkill aan kabel aanleggen.
Spitstarieven elektriciteit...
Salderen eraf...
Zoals? Of roep je maar wat?quote:Op woensdag 31 januari 2024 10:40 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Energieopslag. Daar zijn al oplossingen voor.
Daarom weet ik ook dat je daar de winter niet mee doorkomt, hooguit de nacht in de zomer. Dat weet jij ook, dus je vraag is niet bepaald slimquote:Op woensdag 31 januari 2024 11:38 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Je hebt zelf een thuisaccu, dus die vraag stellen is hem deels beantwoorden.
Iig een stuk goedkoper dan een bende kerncentrales, meneer de ondernemer.quote:Op woensdag 31 januari 2024 11:38 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Zoals? Of roep je maar wat?
Waar ga je in opslaan? Hoeveel kan je daarin kwijt, wat kost dat?
Je draaitquote:Op woensdag 31 januari 2024 11:40 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Iig een stuk goedkoper dan een bende kerncentrales, meneer de ondernemer.
Er is toch niemand die stelt dat je de winter er mee door moet komen?quote:Op woensdag 31 januari 2024 11:39 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Daarom weet ik ook dat je daar de winter niet mee doorkomt, hooguit de nacht in de zomer. Dat weet jij ook, dus je vraag is niet bepaald slim
Goed ik was niet duidelijk genoegquote:Op woensdag 31 januari 2024 11:49 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Er is toch niemand die stelt dat je de winter er mee door moet komen?
NL verbruikt een 120 miljard kWh per jaarquote:Het ging over stabiliseren, dus dan ga ik uit van enkele uren aan buffer.
En als dat niet voldoende is, kan je nog gascentrales bijschakelen.
Naarmate er meer energieopslag is, zal dat ook afnemen.
en accus gaan de winter ook niet overbruggen, je zult altijd gas nodig hebbben en dat geeft nietsquote:Op woensdag 31 januari 2024 12:22 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Goed ik was niet duidelijk genoeg
In de zomer kom je er de nacht mee door, In de winter heb je er nauwelijks tot niets aan.
[..]
NL verbruikt een 120 miljard kWh per jaar
Dat is een 330 Miljoen kWh per dag.
Wil je Wind+Zon gebruiken het stroomverbruik te dekken, moet je dat dus vrijwel iedere dag minstens opwekken, en een reserve hebben voor (meerdere) dagen voor storm of totale windstilte, en pieken en dalen over de dag opvangen.
Ja, daar had ik het over in mijn reactie #211.quote:Op woensdag 31 januari 2024 12:22 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Goed ik was niet duidelijk genoeg
In de zomer kom je er de nacht mee door, In de winter heb je er nauwelijks tot niets aan.
[..]
NL verbruikt een 120 miljard kWh per jaar
Dat is een 330 Miljoen kWh per dag.
Wil je Wind+Zon gebruiken het stroomverbruik te dekken, moet je dat dus vrijwel iedere dag minstens opwekken, en een reserve hebben voor (meerdere) dagen voor storm of totale windstilte, en pieken en dalen over de dag opvangen.
Flinke storm of paar dagen windstilte in de winter.quote:Op woensdag 31 januari 2024 12:32 schreef TheFreshPrince het volgende:
Er is geen scenario waar je voor een hele dag of dagen gaat bufferen. Het is vooral om pieken op te vangen en gascentrales de kans te geven op te starten.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |