Dit heb ik ook met de oudste. Bij ons in bed = gegarandeerd niet meer slapen. Dan gaat ze een beetje liggen kletsen en op een gegeven moment wordt ze ook gewoon druk en wil ze spelen.quote:Op donderdag 23 november 2023 17:07 schreef NicolasJoy het volgende:
't is ook net hoe je kind is..
Onze oudste, als we die in bed nemen/namen; dan slapen we niet meer. Zij blijft geluid maken, bewegen, kreunen, steunen, alles.. Medelijden met haar toekomstige vriendje. Het cosleepen zijn we ook snel mee gestopt met haar.
De jongste daarentegen, dat gaat 1000x beter.
Getypt dat het herkenbaar was maar nu zie ik dat dit het peutertopic en niet het dreumestopic is, haha. Bij peuter hier vaak enorm lang getreuzel maar geen lava, bij dreumes vaak wel.quote:Op donderdag 23 november 2023 19:46 schreef TheGirlNextDoor het volgende:
De autostoel is ineens lava hier. Drama als ze erin moet/zit. Geen idee hoe dat komt, zo ineens van de een op de andere dag. Is dat herkenbaar?
Die van jou is dr tijd al vooruit.quote:Op donderdag 23 november 2023 23:17 schreef Smart_ass het volgende:
[..]
Getypt dat het herkenbaar was maar nu zie ik dat dit het peutertopic en niet het dreumestopic is, haha. Bij peuter hier vaak enorm lang getreuzel maar geen lava, bij dreumes vaak wel.
Verschilt met de Efteling zo wat ze wel en niet leuk vinden.. Droomvlucht hier favoriet.quote:Op dinsdag 28 november 2023 22:29 schreef MaJo het volgende:
Aangezien ik zelf altijd van updates hou: de Paw Patrol film was een groot succes, Aapie vond het fantastisch!Sommige stukjes waren misschien wat spannend maar hij liet zich niet kennen. De bak met popcorn was ook een succes, ik denk dat hij er misschien wel de helft van op heeft
![]()
Ook de Efteling was een succes. Ik had van tevoren niet echt gecheckt per attractie wat geschikt was dus hij ging gewoon mee in de Fata Morgana en Synfonica. Later hoorde ik van vriendinnen dat hun kinderen dit helemaal niet durfden![]()
Ook dit was af en toe spannend maar hij hield zich goed. Favoriet waren uiteindelijk Droomvlucht, de draaimolen en het Sprookjesbos
Dat laatste is een grapje hoop ikquote:Op woensdag 29 november 2023 15:26 schreef NicolasJoy het volgende:
[..]
Verschilt met de Efteling zo wat ze wel en niet leuk vinden.. Droomvlucht hier favoriet.
Villa Volta was geen succes.
Nee, de kinderen willen hier overal in, maar mogen het qua lengte natuurlijk nog niet..quote:Op woensdag 29 november 2023 17:20 schreef MaJo het volgende:
[..]
Dat laatste is een grapje hoop ikIk wilde zelf weer graag in Villa Volta maar nadat ik kotsmisselijk uit Vogelrock kwam durfde ik het niet meer aan
Misschien een stomme vraag, maar hoe speel je kwartet met een 3 jarige?quote:Op woensdag 29 november 2023 20:36 schreef MaJo het volgende:
Hier is Domino een groot succes, kwartet (met 3 kaarten, dus de naam klopt niet) met zijn kaarten open en als gezelschapsspel: Uno!
Verder inderdaad ook puzzels en Memory. En veel combinatiespel ook. Eerst domino spelen en dat vervolgens als weg gebruiken voor zijn auto’s
Voor Sinterklaas Jenga gekocht, ben benieuwd wat hij daarvan vindt!
Da's voor de bovengemiddelde types, net als puzzels van 50 stukjes enzo. Geen zorgen maken als de jouwe dat nog niet kan. Mijn zesjarige heeft nog moeite met kwartetquote:Op woensdag 29 november 2023 22:01 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Misschien een stomme vraag, maar hoe speel je kwartet met een 3 jarige?
Wacht, laat maar ook. Ik moet naar bed.
Ja dat inzichtoze kwartetspel van hem en dan boos worden dat ik altijd winquote:Op woensdag 29 november 2023 22:03 schreef SQ het volgende:
[..]
Da's voor de bovengemiddelde types, net als puzzels van 50 stukjes enzo. Geen zorgen maken als de jouwe dat nog niet kan. Mijn zesjarige heeft nog moeite met kwartet
Het is een kwartet met 3 kaarten, dus de naam klopt niet. Ze hebben allemaal een kleur en we vragen dan aan elkaar of de ander eentje van die kleur heeft. Zo ja dan geef je die, zo nee dan pak je een kaartquote:Op woensdag 29 november 2023 22:01 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Misschien een stomme vraag, maar hoe speel je kwartet met een 3 jarige?
Wacht, laat maar ook. Ik moet naar bed.
Waarom altijd zo flauw reageren, ik geef gewoon antwoord op de vraagquote:Op woensdag 29 november 2023 22:03 schreef SQ het volgende:
[..]
Da's voor de bovengemiddelde types, net als puzzels van 50 stukjes enzo. Geen zorgen maken als de jouwe dat nog niet kan. Mijn zesjarige heeft nog moeite met kwartet
Dat is niet flauw reageren hoor. Zo is het in elk geval niet bedoeld. Het is toch gewoon zo?quote:Op woensdag 29 november 2023 22:10 schreef MaJo het volgende:
[..]
Het is een kwartet met 3 kaarten, dus de naam klopt niet. Ze hebben allemaal een kleur en we vragen dan aan elkaar of de ander eentje van die kleur heeft. Zo ja dan geef je die, zo nee dan pak je een kaart
[..]
Waarom altijd zo flauw reageren, ik geef gewoon antwoord op de vraag
Door elke keer als hij PELE roept, te zeggen: sss pelen! En hem dat laten herhalen. Het is een beetje suf, maar klassieke conditionering werkt doorgaans prima.quote:Op woensdag 29 november 2023 22:08 schreef Lemijn het volgende:
Mijnes heeft ook nog geen enkel benul van spelletjes hoor. Ja, hobbelspelletjes op mijn benen of dat hij een dino is en je laat schrikken. Dat vindt hij fantastisch. Die van 6 heeft nu wekelijks spelletjesavond en kiest nog graag krokoloco (spelen we pas sinds kort met de kaartjes omlaag) of kleurentorentjes. Mits hij wint.
Succes met de sssssss SQ. Hoe train je dat? Mijn peuter roept enkel peeluh en pin en Rood! Toppen! bij het stoplicht. Om daarna als het groen wordt te zeggen Groen! Toppen! Met een hele grote grijns.
Er wordt altijd een beetje lacherig over gedaan, zie ook de reactie van Lemijn. Alsof ik loop te pochen over mijn kind terwijl ik gewoon antwoord geef op een vraag. En eerlijk gezegd heb ik geen flauw idee of zoiets bovengemiddeld is, ik heb geen vergelijkingsmateriaalquote:Op woensdag 29 november 2023 22:11 schreef SQ het volgende:
[..]
Dat is niet flauw reageren hoor. Zo is het in elk geval niet bedoeld. Het is toch gewoon zo?
Ik moet nog steeds soms opzettelijk niet winnen met mijn negenjarige anders win ik alles en dan wil ze nooit meer een spelletje doenquote:Op woensdag 29 november 2023 22:09 schreef Lemijn het volgende:
[..]
Ja dat inzichtoze kwartetspel van hem en dan boos worden dat ik altijd win.
Dat is denk ik vooral interpretatie hoor. Ik zeg ook meerdere keren dat het knap, leuk en indrukwekkend is maar daar reageer je dan weer heel selectief niét op.quote:Op woensdag 29 november 2023 22:14 schreef MaJo het volgende:
[..]
Er wordt altijd een beetje lacherig over gedaan, zie ook de reactie van Lemijn. Alsof ik loop te pochen over mijn kind terwijl ik gewoon antwoord geef op een vraag. En eerlijk gezegd heb ik geen flauw idee of zoiets bovengemiddeld is, ik heb geen vergelijkingsmateriaal
Hij kan "olifant" dus prima zeggen als we er bij klappen / het in stukjes hakken, maar zodra je daarna een plaatje van zo'n beest laat zien is het weer een ahpaf.quote:Op woensdag 29 november 2023 22:14 schreef Seven. het volgende:
Hier ook geen memory, vandaag wel een legpuzzel met 6 stukjes gedaan. Zou Toren van Pisa wat zijn? Colin is motorisch wel sterk dus ik zoek het qua kado's in die hoek.
@:SQ komt de actieve woordenschat er wel uit bij Goud tijdens de logopedie? Veel sssssssucces.
Logopedie gaat hier echt goed. Elke keer als hij iets wil, dan laat ik hem even oefenen met 3 woorden zinnen. Mama drinken pakken. Mama Google praten (dan wil hij dierengeluiden horen). Oma is er ook erg actief mee bezig.
Verder zijn keuzevragen de oplossing voor elke tantrum. Tillen of lopen?
Nou ja ik denk dat ik mijn eigen logopedist toch maar even ga volgen aangezien het "correct en overdreven voorzeggen" na vele, vele maanden nog steeds niet echt vruchten afwerpt.quote:Op woensdag 29 november 2023 22:25 schreef Komkommerschijfje het volgende:
Ik ben niet zo'n fan van het zelf, op commando, laten herhalen door het kind. Legt juist veel druk op het spreken, kan later juist weer stotteren in de hand werken.
Ik gaf zelf altijd het advies om op deze jonge leeftijd (3) vooral als ouders aan het werk te zijn: de correcte uitspraak talrijk en licht overdreven aanbieden in veel verschillende woorden, uiteindelijk valt dat kwartje meestal wel. En natuurlijk kun je er een leuk spelletje van maken (wellicht heb je een werkblad of een app meegekregen?) 1x per dag, maar ik zou niet BAM keihard inzetten op die productie.
Laat je weten hoe Goud er op reageert?
Kon die collega de actieve woordenschat wel goed onderzoeken door de uitspraakproblemen? Da's vaak ook nog wel een ding. Uitspraak heeft veel invloed op de herkenbaarheid van een woord. Als een kind er totaal iets anders van maakt dan enigszins het doelwoord, dan is het ook moeilijk om betrouwbaar te scoren (en dan ga je snel fout scoren, terwijl het misschien wel goed is - alleen jij begrijpt (nog) niet wat het kind zegt en of dat woord klopt met het daadwerkelijke concept).quote:Op woensdag 29 november 2023 22:18 schreef SQ het volgende:
[..]
Hij kan "olifant" dus prima zeggen als we er bij klappen / het in stukjes hakken, maar zodra je daarna een plaatje van zo'n beest laat zien is het weer een ahpaf.
Hij herkent het beest, hij herkent het woord, linkt dat ook prima aan elkaar, maar zo in z'n normale spraak blijft het errors geven
Ja, sowieso want ik zat er naast dus heb wel aangegeven of dat inderdaad het woord in kwestie wasquote:Op woensdag 29 november 2023 22:30 schreef Komkommerschijfje het volgende:
[..]
Kon die collega de actieve woordenschat wel goed onderzoeken door de uitspraakproblemen? Da's vaak ook nog wel een ding. Uitspraak heeft veel invloed op de herkenbaarheid van een woord. Als een kind er totaal iets anders van maakt dan enigszins het doelwoord, dan is het ook moeilijk om betrouwbaar te scoren (en dan ga je snel fout scoren, terwijl het misschien wel goed is - alleen jij begrijpt (nog) niet wat het kind zegt en of dat woord klopt met het daadwerkelijke concept).
Ik ga dit weekend de passieve woordenschat van F. meten. Ik neem die test mee van mijn werk, ben benieuwd hoe ze dat doet, ook met haar eigengereidheid en concentratie van een slak.
Je mag mijn kleuter wel een dagje lenen. Die heeft valsspelen om te winnen ontdektquote:Op woensdag 29 november 2023 22:15 schreef SQ het volgende:
[..]
Ik moet nog steeds soms opzettelijk niet winnen met mijn negenjarige anders win ik alles en dan wil ze nooit meer een spelletje doen
Het lijkt me oprecht heel leuk als je kinderen hebt die dat kunnen / leuk vinden. Ik ben zelf dol op spelletjes namelijk. Dus ik blijf hopen dat het nog goed komt.
Vinger aan de pols houden over hoe hij het oppakt en hoe hij er bij gedijt. Hopelijk snel sprongen te zien, net als bij Colin en J. van Lily. Dat zijn weer positieve dingen van ons werk.quote:Op woensdag 29 november 2023 22:29 schreef SQ het volgende:
[..]
Nou ja ik denk dat ik mijn eigen logopedist toch maar even ga volgen aangezien het "correct en overdreven voorzeggen" na vele, vele maanden nog steeds niet echt vruchten afwerpt.![]()
Dus het is in elk geval niet keihard bam out of the blue, ik ben er zelf al heel lang heel bewust mee bezig, anders had ik nu ook geen hulp ingeroepen.
Ik spreek altijd duidelijk en correct, sommige boekjes hebben we al honderden keren gelezen, maar nog steeds geen verbetering. Dus mja, wat dan?
Mijne maakt ook vaak zat zinnen met 1 woord hoor, zoals mama, mama, mama, mama en kijk, kijk, kijk, kijkquote:Op woensdag 29 november 2023 22:37 schreef Sunshine1982 het volgende:
Praten ging met ruim 3 hier ook vrij matig (dat ik ook een logopedist overwoog), maar sinds hij op de psz zit gaat het echt goed. Hij maakt nu ook zinnen met meerdere woorden (ja tuurlijk, anders is het geen zin, duhuh)
Nu nog zindelijk. Hij heeft zijn interesse in de wc totaal verloren..
Ik snap wel wat je bedoelt, het is ook nooit de bedoeling om anderen onzeker te maken. Mijn punt is ook dat ik het ook helemaal niet zo bedoel, ik geef alleen aan welke spelletjes Aapie speelt zonder daar iets van een waarde aan vast te hangen. Ik zie hem ook niet als wonderkind hoor. Hij weet me af en toe flink te verbazen maar hij is in heel veel dingen volgens mij een hele gemiddelde peuter.quote:Op woensdag 29 november 2023 22:16 schreef SQ het volgende:
[..]
Dat is denk ik vooral interpretatie hoor. Ik zeg ook meerdere keren dat het knap, leuk en indrukwekkend is maar daar reageer je dan weer heel selectief niét op.
Maar goed, ik zal vaker positief reageren. Het ding is, ik ben zelf zo vaak en veel onzeker geweest over andermans wonderkinderen dat ik sterk geneigd ben vooral de moeders van de niet-wonderkinderen een beetje een hart onder de riem te steken. Dat dat lullig overkomt naar de andere kant, dat snap ik ook wel. Sorry daarvoor.
Nee en ik wéét ook dat je het niet doet om anderen onzeker te makenquote:Op woensdag 29 november 2023 22:38 schreef MaJo het volgende:
[..]
Ik snap wel wat je bedoelt, het is ook nooit de bedoeling om anderen onzeker te maken. Mijn punt is ook dat ik het ook helemaal niet zo bedoel, ik geef alleen aan welke spelletjes Aapie speelt zonder daar iets van een waarde aan vast te hangen. Ik zie hem ook niet als wonderkind hoor. Hij weet me af en toe flink te verbazen maar hij is in heel veel dingen volgens mij een hele gemiddelde peuter.
Bedankt voor je begrip
Mijn middelste zit nu in groep 3 en nu hij leert lezen realiseert hij zich pas dat hij dingen verkeerd zegt.quote:Op woensdag 29 november 2023 22:48 schreef Komkommerschijfje het volgende:
Ja, leuk is dat. Hoe beter de zinsbouw wordt, hoe beter je dat koppie kunt volgen. Ik geniet vooral van die verkeerde vervoegingen, 'loopte' en 'geloopt'. Gaat over een paar maanden goed en als ze een jaar of 9 zijn en voltooide deelwoorden behandelen op school, gaat het regelmatig weer een periode mis, omdat ze de zwakke vervoegingen gaan generaliseren.
Ook heel herkenbaar. Goud is echt een hooligan momenteel jonge. En als hij z'n zin niet krijgt dan krijst ie me toch hárdquote:Op woensdag 29 november 2023 22:53 schreef NicolasJoy het volgende:
't is ook lastig vergelijken soms.. Wij hadden (hebben soms nog) het idee dat de peuter onwijs achterloopt, simpelweg omdat ze nog niet doet wat de oudste deed op deze leeftijd. Nu blijkt alleen dat de oudste gewoon heel erg snel was met sommige dingen, niet dat de jongste langzaam is.. Ja, zo blijf je zelf ook leren.![]()
Hebben nu ook weer leuke fases.. Inmiddels al bijna een jaar in het niet willen eten fase. Tenminste, voedzaam niet. Snoepjes wel. Pepernoten/speculaas vindt ze dus niet lekker, dat scheelt nog een beetje. Zindelijkheid was een ding, maar die interesse is gewoon weer weg. Maar 't is vooral al twee weken een kreng.Bewust schoppen, slaan, omduwen, uittesten.. Thuis bij d'r zus, maar kregen het ook van de opvang terug. Deuren dicht proberen te drukken met een ander kindje er tussen, even op benen gaan staan. Gewoon echt krengetje. Vervolgens half uur later heel lief bij de baby's willen helpen, flesjes geven, troosten, aaien..
Denk dat ze even zoekende is.
Innelap reken ik nog best goedquote:Op woensdag 29 november 2023 22:44 schreef Lemijn het volgende:
Ik vind het fantastisch dat mijn peuter steeds ogenschijnlijk maanden stilstaat qua spraak en dan ‘ineens’ een enorme sprong maakt. Echt van de ene op de andere dag zegt hij voltooid deelwoorden (hijskraan ingeklapt). En dan merk je ook hoe bizar veel ze onthouden. Laatst haalde ik met peuter de zesjarige van de BSO. Zei hij ‘ik ook boven toe, broer boven eten, ik ook eten.’ Waren we een paar weken eerder daar samen geweest tijdens een snack moment en hij had toen een stukje paprika gekregen. Ik vond het echt cool dat hij me dat kon vertellen. Het was wel een teleurstelling dat er deze keer niks te snaaien was voor hem. Maar zulke verhalen helpen wel om wat meer inzicht te krijgen in wat er in zo’n hoofd omgaat.
edit om toe te voegen dat hij hijskraan goed uitspreekt wegens 10.000 keer per maand oefenen maar ingeklapt klinkt als innelap.
Hier vertelden ze ook dat als ze haar dan corrigeren op de opvang dat ze dan gewoon beledigd is.quote:Op woensdag 29 november 2023 22:55 schreef SQ het volgende:
[..]
Ook heel herkenbaar. Goud is echt een hooligan momenteel jonge. En als hij z'n zin niet krijgt dan krijst ie me toch hárd![]()
Het gaat meestal ook weer voorbij he maar pfff, is het al maart?
Hahaha nee gelukkig niet. Hij wil altijd nog wel een half uur knuffelen als ie wakker is. Dat is wel echt lekker hoor. Vind z'n geplak niet altijd handig, maar zo in de ochtend zo'n warm lijfje tegen je aan gekruld is wel heelquote:Op woensdag 29 november 2023 23:03 schreef Komkommerschijfje het volgende:
Oké, ik moet zo gaan slapen, maar als laatst: staan die van jullie ook meteen aan na het wakker worden 's ochtends? Binnen 1 milliseconde gaat het van gesnurk naar 'mama, ik wil uit bed!'. Lekker hard en lekker snauwerig. Top, om 6:00 uur.
Nou, totaal dus niet hier.quote:Op woensdag 29 november 2023 23:03 schreef Komkommerschijfje het volgende:
Oké, ik moet zo gaan slapen, maar als laatst: staan die van jullie ook meteen aan na het wakker worden 's ochtends? Binnen 1 milliseconde gaat het van gesnurk naar 'mama, ik wil uit bed!'. Lekker hard en lekker snauwerig. Top, om 6:00 uur.
Melk is hier iets als "hwlewm"quote:Op woensdag 29 november 2023 23:16 schreef Takkie88 het volgende:
Bij ons is de jongste ook van diep slapend naar klaarwakker in een seconde tijd. Ik krijg regelmatig een ‘Toet’ op m’n neus zodra ze wakker is.
Oudste wil het liefst nog een poosje snoozen, net als papa.
L heeft 2 jaar lang op de babygroep niet gepraat. Ze stopte letterlijk bij de deur met praten. Ze gaat nu een week naar de peutergroep en ze praatnog niet in de volle groep maar in een klein groepje en 1-op-1 wel. Het meeste is onverstaanbaar voor ze maar hier zijn we al blij mee. Ze heeft genoeg te vertellen thuis maar veel klanken lijken nergens op. Ondertussen herken ik de klank die ze bijvoorbeeld gebruikt voor melk maar het lijkt er absoluut niet op, het is niet eens op te schrijven
Haar speen noemt ze een pipi
Ja hier ook. Of nja, ze zal zelf boven vast wel lekker rustig wakker worden, maar ik word meestal wakker van haar geschreeuw dat ze wakker isquote:Op woensdag 29 november 2023 23:03 schreef Komkommerschijfje het volgende:
Jep, ook rond 6:00 altijd gelijk 'Mama ikke wakker worre!'. Maar misschien ligt ze dan al even wakker, dat weet ik niet want ze slaapt op haar eigen kamer. Heel soms hoor ik haar eerst een beetje kletsen.quote:Op woensdag 29 november 2023 23:03 schreef Komkommerschijfje het volgende:
Sinds dat hij in een peuterbed slaapt is dit eigenlijk niet echt aan de orde geweest. Hiij lijkt het heerlijk te vinden in zijn bedquote:Op woensdag 29 november 2023 23:03 schreef Komkommerschijfje het volgende:
Jep. 5.45. MEHEMMMMM, IKKE UIT BED!!!quote:Op woensdag 29 november 2023 23:03 schreef Komkommerschijfje het volgende:
Hier hetzelfde, maar dan een tog 3 slaapzak. Ik heb deze week flanellen pyjama's gekocht, die zijn wat warmer dan normale katoenen pyjama's.quote:Op zondag 3 december 2023 09:05 schreef LauriLynne het volgende:
Wat dragen jullie peuters in de nacht? Hier vannacht eentje die wakker werd van de kou. Ze draagt een pyjama met lange mouw, lange mouwen romper en een tog 3,5 slaapzak.
Colin om 01:00.. 'wakker!quote:Op donderdag 30 november 2023 07:32 schreef Donna het volgende:
[..]
Jep. 5.45. MEHEMMMMM, IKKE UIT BED!!!
Nope hier niet. Wij zijn enorm aan het stoeien met het ritme van J. Erg rommelig de laatste tijd.quote:Op woensdag 29 november 2023 23:03 schreef Komkommerschijfje het volgende:
Haha, mijn peuter had ik al toen ze 1,5 was.quote:Op zondag 3 december 2023 13:43 schreef _Lily_ het volgende:
[..]
Nope hier niet. Wij zijn enorm aan het stoeien met het ritme van J. Erg rommelig de laatste tijd.
Hij kan nog absoluut niet zonder 1 middagslaapje. Maar hij is wel in korte tijd veel minder gaan slapen en dat slaapje verkwikt hem zo dat hij daarna het grootste deel van de avond niet meer naar bed wil.
Heb alles geprobeerd. Middagslaap inkorten etc. Maar J is een langslaper overdag en is bloedchagrijnig als hij na 45 min weer wakker is. Dus t wordt meestal toch 1-1,5 uur en dan wil hij voor 20:30u gewoon niet naar bed.
Dus nu is het erin geslopen dat hij een soort ritme voor volwassenen volgt. Slaapt vaak van 21-9u
We weten als ouders niet goed wat we ermee moeten. Hebben iig de strijd maar opgegeven en dineren gewoon weer tot laat buiten de deur met J erbij. Onze avonden zijn ruk qua quality time maar ik kan wel uitslapen op m’n vrije dagen.
Verder is ook J een echte peuter geworden. Wat een driftbuien. Krijsen, huilen, zodra hij z’n zin niet krijgt. Hoe gaan jullie ermee om qua opvoeding?
Ik wil niet toegeven want ik wil dat hij leert dat sommige dingen gewoon no go zijn. Maar het vergt wel veel van m’n geduld en m’n trommelvliezen
Die van mij kan nog niet praten. Dus soms is t lastig communiceren en weet ik ook niet precies wat hij wil.quote:Op zondag 3 december 2023 19:44 schreef Komkommerschijfje het volgende:
[..]
Haha, mijn peuter had ik al toen ze 1,5 was.Ze hebben veel behoefte aan autonomie, die van mij helemaal als ik het vergelijk met andere peuters in de omgeving. Ze heeft een duidelijk plan en beeld en daar wijkt ze niet van af. Binnen kaders mag ze veel zelf doen. Heb ik ook niet altijd het geduld voor, vooral niet als we weg moeten. In het laatste geval krijgt ze 1 kans om iets zelf te doen. Lukt dat niet, dan doe ik het. Is vaak wel even protest, maar vaak ook zo weer klaar. Gevaarlijke dingen mogen echt niet en dat accepteert ze ook zonder gedoe, als ze weer wil stunten. Dan weet ze ook dat het niet mag.
Verder heb ik een commandant. Ze krijgt iets alleen als ze er netjes om vraagt. Ik reageer niet als ze iets beveelt of zegt dat ik iets moet doen (of het 'ik wil...', daar heb ik ook een hekel aan). Maar soms zijn de dagen ook makkelijker dan andere dagen.
Een sensory board iets voor J wellicht?quote:Op zondag 3 december 2023 20:30 schreef _Lily_ het volgende:
[..]
Die van mij kan nog niet praten. Dus soms is t lastig communiceren en weet ik ook niet precies wat hij wil.
Autonomie…. Tja hij wil vooral dingen die ik niet chill vindt. Hij wil het liefst de hele dag lichtknopjes aan en uit drukken (en daarvoor moet ik hem dan op mijn arm het hele huis door dragen). En hij wil met de kraan en zijn bekers bij de gootsteen en water spelen.
Het resulteert dagelijks in brullen op de vloer dus inmiddels mag t helemaal niet meer van mij
Gewoon een bak zand en bakjes geven? In plaats van water? Of kinetisch zand? Ruimt net wat makkelijker op.quote:Op zondag 3 december 2023 20:30 schreef _Lily_ het volgende:
[..]
Die van mij kan nog niet praten. Dus soms is t lastig communiceren en weet ik ook niet precies wat hij wil.
Autonomie…. Tja hij wil vooral dingen die ik niet chill vindt. Hij wil het liefst de hele dag lichtknopjes aan en uit drukken (en daarvoor moet ik hem dan op mijn arm het hele huis door dragen). En hij wil met de kraan en zijn bekers bij de gootsteen en water spelen.
Het resulteert dagelijks in brullen op de vloer dus inmiddels mag t helemaal niet meer van mij
Een vest? En beterschap!quote:Op zondag 3 december 2023 09:29 schreef Bienelientjee het volgende:
J draagt een vest, normale pyjama en sokken en blijft gelukkig onder zijn dekens!
Wij hebben een of ander keel virus te pakken (of misschien wel covid, maar heb geen testen). Ik heb zeer pijnlijke keel, moe, spierpijn gehad en flink hoesten. J moe en flink hoesten, arme jongen was vannacht vaak wakker met hoestbuien. E gelukkig maar een klein hoestje, man helemaal niets. Zijn gelukkig over het ergst nu.
Hemd noemen ze het in nederland, haha. Sorry, zo lang in engeland dat vertalingen soms mixen!quote:Op maandag 4 december 2023 10:11 schreef Tink89 het volgende:
[..]
Een vest? En beterschap!
Spruit slaapt eindelijk onder zijn dekbed. Heeft nog heel lang zijn gebreide ledikantdeken gebruikt, maar dat was echt te koud. Nu dus: pyjamapak met voetjes met daaronder net welke romper er bovenop de stapel lag (lange, korte of zonder mouwen). En dan een gewoon dekbed. En hij slaapt op een kussen, dat scheelt ook wel.
Waarom zou een dekbed in een ledikant niet kunnen? Mijn bijna peuter ligt ook onder een peuterdekbed in haar ledikant. Verder romper (lange/korte mouwen), pyjama, slaapzak met mouwen en dus het dekbed.quote:Op maandag 4 december 2023 12:43 schreef MaJo het volgende:
Ha de slaapzakvraag wilde ik ook stellen! Aapie wordt elke nacht wakker rond een uur of 5, dan is het op z'n koudst in huis. Hij slaapt in een pyjama met lange mouwen, een romper met korte of lange mouwen (dat verschilt) en een fleece slaapzak. Zou genoeg moeten zijn lijkt me? De laatste nachten hebben we daar nog een lakentje met gebreid dekentje overheen. Misschien moet hij ook eens over op een dekbed maar hij slaapt nog steeds in een ledikant en dat hou ik graag nog zo
Wij zijn nu begonnen met de luierbroekjes. Heel leuk en aardig maar wat een gedoe als daarin gepoept isIemand nog een protip hoe je dat handig verschoont zonder dat de benen meteen onder zitten?
Vanmiddag afspraak bij het CB, ben benieuwd naar de stats
Die kun je op de heupen opentrekken zodat je hem af doet als een gewone luierquote:Op maandag 4 december 2023 12:43 schreef MaJo het volgende:
Ha de slaapzakvraag wilde ik ook stellen! Aapie wordt elke nacht wakker rond een uur of 5, dan is het op z'n koudst in huis. Hij slaapt in een pyjama met lange mouwen, een romper met korte of lange mouwen (dat verschilt) en een fleece slaapzak. Zou genoeg moeten zijn lijkt me? De laatste nachten hebben we daar nog een lakentje met gebreid dekentje overheen. Misschien moet hij ook eens over op een dekbed maar hij slaapt nog steeds in een ledikant en dat hou ik graag nog zo
Wij zijn nu begonnen met de luierbroekjes. Heel leuk en aardig maar wat een gedoe als daarin gepoept isIemand nog een protip hoe je dat handig verschoont zonder dat de benen meteen onder zitten?
Oh echtquote:Op maandag 4 december 2023 12:55 schreef eponine het volgende:
[..]
Waarom zou een dekbed in een ledikant niet kunnen? Mijn bijna peuter ligt ook onder een peuterdekbed in haar ledikant. Verder romper (lange/korte mouwen), pyjama, slaapzak met mouwen en dus het dekbed.
Luierbroekjes kun je aan de zijkanten open scheuren bij het verschonen. Hoef je ze niet naar beneden te trekken
Ik zat gisteren nog te denken "hoe handig zou het zijn als..." maar het daadwerkelijk uitproberen ho maarquote:Op maandag 4 december 2023 13:02 schreef Ynske het volgende:
[..]
Die kun je op de heupen opentrekken zodat je hem af doet als een gewone luier
Wij hebben een peuterdekbed van Hema. Is 120x150 qua grootte. Dekbed voor een gewoon eenpersoonsbed is 140x200.quote:Op maandag 4 december 2023 13:02 schreef MaJo het volgende:
[..]
Oh echtWeer wat geleerd
Qua dekbed: ga je dan voor een gewone eenpersoons of zit daar nog iets van een kleinere maat tussen?
Binnenkort ook maar eens naar een groot bed gaan kijken, we zullen er toch eens aan moeten geloven
Dit moest ik even googlenquote:Op maandag 4 december 2023 18:58 schreef Komkommerschijfje het volgende:
Wat hebben ze verder gecheckt, MaJo? Ook zijn visus? Of alleen check en meten en wegen en evt. vragen bespreken?
Hier een doktersverkleedset, een bambino loco-boekje en een hoofdband-muts gekregen. Morgenavond doen we het heel klein en kort met mijn ouders.
Ik heb een (hema) peuterdekbed in het ledikant liggen, da's precies de goede maatquote:Op maandag 4 december 2023 12:43 schreef MaJo het volgende:
Wij hadden ook zo'n Google, maar het werd echt een obsessie voor Koert. Nog steeds als dat ding aan gaat roept hij zijn favoriete opdrachten (inmiddels staat dat ding al 1,5 jaar niet meer aan). Als je op een bepaalde manier vraagt hoe je 'sowieso' spelt leest Google een hele lijst voor van een of andere website met verkeerde spellingen (sowerso, zo en zo, etc)quote:Op maandag 4 december 2023 22:28 schreef Seven. het volgende:
Colin heeft de smaak te pakken met praten, enorme kletsmajoor is het!
Mama Google praten auto, papa Google praten kikker, mama teefone praten Google, hey Google kikker (en Google reageert dan ook met een heel verhaal over amfibieën en dat van de 8400 ondersoorten de meesten onder de kikkers gerekend moeten worden), mama Google hond, opa Google praten, hey Google ootoo.
En na een paar dagen Google, merk ik dat deze olievlek zich ook uitbreidt naar andere zaken zoals handen wassen, tantesanten (tandenpoetsen) en noem maar op.
Oogcontact gaat ineens een stuk beter. Hij kan beamen als hij boos of verdrietig is, dus ook als je boos zegt en hij is eigenlijk verdrietig, dan vertelt hij dat. 'Colin wil je cruesli?' Dan krijg je dus of 'cruesli' als antwoord, of gekrijs. Dus we oefenen een beetje met ja en nee antwoorden, in plaats van herhalen om te bevestigen of krijsen als het antwoord nee is.
Leuk om dit mee te maken, het begint nou wel echt ergens op te lijken.
Hehe, hier ook wel bovenmatige interesse. Maar hey ho, zijn spraak gaat met enorme sprongen vooruit dus we zijn nog niet zover dat we het gaan beperken.quote:Op maandag 4 december 2023 22:54 schreef Ceviche het volgende:
[..]
Wij hadden ook zo'n Google, maar het werd echt een obsessie voor Koert. Nog steeds als dat ding aan gaat roept hij zijn favoriete opdrachten (inmiddels staat dat ding al 1,5 jaar niet meer aan). Als je op een bepaalde manier vraagt hoe je 'sowieso' spelt leest Google een hele lijst voor van een of andere website met verkeerde spellingen (sowerso, zo en zo, etc)
Go Colin, wat goed! Ik snap dat Google alleen niet helemaal, is dat net zoiets als Alexa? En dan elke keer als hij Google zegt dan komt er een verhaal?quote:Op maandag 4 december 2023 22:28 schreef Seven. het volgende:
Colin heeft de smaak te pakken met praten, enorme kletsmajoor is het!
Mama Google praten auto, papa Google praten kikker, mama teefone praten Google, hey Google kikker (en Google reageert dan ook met een heel verhaal over amfibieën en dat van de 8400 ondersoorten de meesten onder de kikkers gerekend moeten worden), mama Google hond, opa Google praten, hey Google ootoo.
En na een paar dagen Google, merk ik dat deze olievlek zich ook uitbreidt naar andere zaken zoals handen wassen, tantesanten (tandenpoetsen) en noem maar op.
Oogcontact gaat ineens een stuk beter. Hij kan beamen als hij boos of verdrietig is, dus ook als je boos zegt en hij is eigenlijk verdrietig, dan vertelt hij dat. 'Colin wil je cruesli?' Dan krijg je dus of 'cruesli' als antwoord, of gekrijs. Dus we oefenen een beetje met ja en nee antwoorden, in plaats van herhalen om te bevestigen of krijsen als het antwoord nee is.
Leuk om dit mee te maken, het begint nou wel echt ergens op te lijken.
Ja, we hebben een Google Home Mini en die kun je allerlei commando's geven zoals lampen aan en uit doen, tv aanzetten en een Netflix aflevering spelen. Of je stelt gewoon vragen die je normaal zou typen, dus Google kan als geen ander verhaaltjes vertellen, tot 20 tellen, een liedje zingen en dierengeluiden laten horen enzo. Dus dan vraag je 'hey Google, hoe klinkt een kikker' en dan laat Google een kikker horen. Of een auto, of een poes of een vliegtuig of een paard.quote:Op maandag 4 december 2023 23:15 schreef MaJo het volgende:
[..]
Go Colin, wat goed! Ik snap dat Google alleen niet helemaal, is dat net zoiets als Alexa? En dan elke keer als hij Google zegt dan komt er een verhaal?
Of 'ha ha' en dan krijg je een giechel terugquote:Op maandag 4 december 2023 23:33 schreef Seven. het volgende:
[..]
Ja, we hebben een Google Home Mini en die kun je allerlei commando's geven zoals lampen aan en uit doen, tv aanzetten en een Netflix aflevering spelen. Of je stelt gewoon vragen die je normaal zou typen, dus Google kan als geen ander verhaaltjes vertellen, tot 20 tellen, een liedje zingen en dierengeluiden laten horen enzo. Dus dan vraag je 'hey Google, hoe klinkt een kikker' en dan laat Google een kikker horen. Of een auto, of een poes of een vliegtuig of een paard.
Vooral niks in gaan smeren ofzo. Bij mijn kinderen krulde het vaak lekker op als het nat was geweest. En van veel borstelen gaan krullen ook weg.quote:Op zaterdag 9 december 2023 08:47 schreef TheGirlNextDoor het volgende:
Bambi dr haar lijkt eindelijk fatsoenlijk te groeienEr beginnen ook krullen in te komen (het is nu nog vooral slag met in lange plukjes een grove krul in de punt), maar ik heb zelf steil haar, dus geen idee hoe ik haar haar het beste kan verzorgen zodat die krullen optimaal tot hun recht komen. Hebben jullie tips?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 2% gewijzigd door TheGirlNextDoor op 09-12-2023 15:44:37 ]When ego leads, failure follows.
|| justdiggit.org ||
Oh dit heb ik ook al een paar keer moeten doenquote:Op zaterdag 9 december 2023 18:52 schreef Smart_ass het volgende:
Ik heb laatst een stukje uit dreumes haar haren moeten knippen wat dreadlock geworden was![]()
.
Niet volgend jaar kopen, dit jaar net na kerst ;-)quote:Op zondag 10 december 2023 20:15 schreef Komkommerschijfje het volgende:
Hier staat de kerstboom ook. Peuter heeft 'm gisteren versierd met papa. Twee kerstballen gesneuveld. Hij staat buiten haar bereik, het is een vrij kleine (denk net zo hoog als zijzelf?). Vooral omdat we geen kunststof ballen hebben.Volgend jaar maar eens kopen.
Peuter ging voor het omkleden nog even springen op het grote bed, wat resulteerde in van het bed afkukelen en een tand door de lip, oppervlakkig wondje. Verder niets afgebroken gelukkig.
quote:Op zondag 10 december 2023 20:21 schreef Aure het volgende:
[..]
Oh dit heb ik ook al een paar keer moeten doenMaar het zit hem bij hem vooral in de punten van z'n haar, dat die heel stug aanvoelen en dus snel klitten. Laatst bij de kapper heeft ze zoveel mogelijk van dat stugge er uit geknipt (het ging deze keer niet van harte bij Otis). Lijkt nu wel beter te gaan!
Hier staat de boom ook, met glazen ballen, die heb ik er zelf in gehangen. En daarna mochten Jip en Otis helpen met de houten hangertjes. Ging prima. Alleen zijn er nu wel veel kerstvergaderingen in de boomSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Wij hebben een treinstation in de boom![]()
quote:Op zondag 10 december 2023 20:21 schreef Aure het volgende:
[..]
Oh dit heb ik ook al een paar keer moeten doenMaar het zit hem bij hem vooral in de punten van z'n haar, dat die heel stug aanvoelen en dus snel klitten. Laatst bij de kapper heeft ze zoveel mogelijk van dat stugge er uit geknipt (het ging deze keer niet van harte bij Otis). Lijkt nu wel beter te gaan!
Hier staat de boom ook, met glazen ballen, die heb ik er zelf in gehangen. En daarna mochten Jip en Otis helpen met de houten hangertjes. Ging prima. Alleen zijn er nu wel veel kerstvergaderingen in de boomDit soort houten hangers hadden wij (thuis bij mijn ouders) vroeger ook in de boom. Nostalgie 😍! Hier expres zonder kind gedecoreerd om verwarring te voorkomen. Ze mag gewoon niet aan de boom komen.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Geen ervaring met een slaapcoach, wel met wat hier, rond diezelfde leeftijd, hielp. Wij hebben dochter uitgelegd dat je 's nachts moet slapen, in je eigen bed. En dat als je wakker wordt je het beste even je knuffel kan pakken, weer omdraaien en lekker verder slapen. Dit hebben we totdat ze doorsliep iedere avond herhaald, tijdens het eten. Als ze 's nachts wakker werd en naar ons toekwam, brachten we haar terug en herhaalden we wat we hadden gezegd. Ze kreeg een knuffel en een kus en we gingen terug naar ons eigen bed.quote:Op woensdag 13 december 2023 08:25 schreef dezomervoorbij het volgende:
Mijn dochter van 2,5 jaar slaapt nu al 3 a 4 maanden heel slecht. Iedere dag wel één tot meerdere keren per nacht wakker of ze komt vanuit haar peuterbed naar onze slaapkamer.
Mijn vrouw en ik krijgen hier nu heel veel last van, omdat we zelf ook oververmoeid raken. Daarentegen zien we ook een enorm vermoeid kindje.
Het is denk ik een vicieuze cirkel geworden waarbij het ons niet lukt om die te doorbreken. Er is geen echte aanwijzing voor dit gedrag behalve dat het misschien een vaste cyclus is geworden.
We hebben al van alles geprobeerd:
- Hanteren een bedritueel
- Wakkertijden in kaart gebracht (inmiddels ook gestopt met middagslaapje, omdat ze anders ook niet inslaapt 's avonds)
- White noise
- Beoordeling huisarts
- Ze heeft het niet te koud of te warm. Temperatuur op de kamer is prima.
- Ze heeft een knuffel die ze elke nacht bij haar draagt
- Geen televisie meer vanaf een uur voor het slapen gaan
Ga maar door.....
Om een lang verhaal kort te maken: Mijn vrouw en ik zoeken hulp. En het liefst snel. Heeft hier iemand ervaring met een goede slaapcoach die zo mogelijk ook nog ruimte heeft op korte termijn?
Dat is waarquote:Op zaterdag 16 december 2023 14:04 schreef SQ het volgende:
Het peuterleven hangt toch van sprongen en fases aan elkaar?
Wij zitten nu ook in die fase maar dan met 20 maandenquote:Op zaterdag 16 december 2023 14:03 schreef TheGirlNextDoor het volgende:
Heb inmiddels die van Snugglemoms doorgegeven, die lijkt me wel chill.
Dan nog een vraag; zit er rond de 2 jaar en een maand iets van een sprong/fase waarin peuters ontzettend aanhankelijk en huilerig worden? Die van mij is dus echt een drama queen die alleen maar aan mama wil hangen. Wat prima is, maar ik begrijp niet zo goed waar het vandaan komt.
Jijquote:Op zaterdag 16 december 2023 17:12 schreef SQ het volgende:
Klorofil, wie bedenkt er nou zo'n merknaam voor kinderspeelgoed
Ik vind het ook meer klinken als over de toonbank medicijnenquote:Op zaterdag 16 december 2023 17:12 schreef SQ het volgende:
Klorofil, wie bedenkt er nou zo'n merknaam voor kinderspeelgoed
Ik denk dat SQ doelt op het bedwelmingsmiddel Chloroformquote:Op zaterdag 16 december 2023 18:41 schreef B.ertha het volgende:
[..]
Ik vind het ook meer klinken als over de toonbank medicijnen
Het houd haar wel rustig, dat welquote:Op zaterdag 16 december 2023 22:34 schreef MaJo het volgende:
[..]
Ik denk dat SQ doelt op het bedwelmingsmiddel Chloroform
Hier ook. Ik heb geen idee hoe hiermee om te gaan. J eet zo slecht dat ik ben gestopt met voor hem koken. Ben t zat om telkens het eten weg te gooien. Hij lust niks. Bij het avondeten doe ik 2 eetlepels in een mini bakje en dan zie ik t wel. Meestal raakt hij het niet aan, soms een hapje.quote:Op zaterdag 16 december 2023 15:59 schreef MaJo het volgende:
Fase dramaqueen, yupAapie is slecht te genieten de laatste tijd, al is hij vandaag weer erg vrolijk (klopt af).
Het avondeten is wel een ramp de laatste tijd. Ik ben het zo zat dat ik nu een boek heb besteld “Ik lust dat niet”. Eens kijken of ik daar wat wijsheden uit kan halen. Alles beter dan het nu gaat
Ik heb pas een paar hoofdstukken gelezen maar het eten gisteren was al een klein succesquote:Op zondag 17 december 2023 07:40 schreef _Lily_ het volgende:
[..]
Hier ook. Ik heb geen idee hoe hiermee om te gaan. J eet zo slecht dat ik ben gestopt met voor hem koken. Ben t zat om telkens het eten weg te gooien. Hij lust niks. Bij het avondeten doe ik 2 eetlepels in een mini bakje en dan zie ik t wel. Meestal raakt hij het niet aan, soms een hapje.
Overdag eet hij wel goed (extreem kieskeurig maar er gaat een volledige maaltijd in)
‘s ochtends brood, later fruit dat gaat altijd zonder probleem
Het brood bij de lunch wil hij meestal niet (volgens mij omdat hij dan minder honger heeft). Dan plukt hij alleen het beleg van het brood of hij wil alleen krentenbollen/eierkoeken/sap etc
Ja same here! Ik geef alleen een alternatief als het iets is wat ze eeeecht niet lekker vinden.quote:Op zondag 17 december 2023 10:40 schreef SQ het volgende:
Het niet willen eten is ook in beginsel een machtsprincipe. Het is een van de weinige dingen waar een kind controle over heeft en hoe meer druk je legt op eten, hoe minder het kind zal eten.
Uit persoonlijke ervaring kan ik echt zeggen dat het in 99% van de gevallen echt werkt om los te laten. Hier is het altijd: "dit eten we, je bent vrij om niks te eten, maar je krijgt geen alternatief aangeboden, succes er mee".
En soms eten ze niks. En soms zeggen ze dat ze niks gaan eten en eten ze alsnog een bord leeg als ze zien dat het me niks kan schelen.
In het boek staat ook dat we op bijna niks zoveel druk leggen als op het eten. Loopt het kind nog niet? Komt wel. Praat het nauwelijks? Komt goed. Maar als het op eten aankomt dan verwachten we dat ze als een volwassene mee eten, totaal onrealistisch natuurlijk. En dit komt gewoon voort uit angst, je wil dat je kind goed en gevarieerd eet. Loslaten is dus echt het devies hier.quote:Op zondag 17 december 2023 10:40 schreef SQ het volgende:
Het niet willen eten is ook in beginsel een machtsprincipe. Het is een van de weinige dingen waar een kind controle over heeft en hoe meer druk je legt op eten, hoe minder het kind zal eten.
Uit persoonlijke ervaring kan ik echt zeggen dat het in 99% van de gevallen echt werkt om los te laten. Hier is het altijd: "dit eten we, je bent vrij om niks te eten, maar je krijgt geen alternatief aangeboden, succes er mee".
En soms eten ze niks. En soms zeggen ze dat ze niks gaan eten en eten ze alsnog een bord leeg als ze zien dat het me niks kan schelen.
Dat laatste doen wij ook, als lunch of 's avonds kliekjes etenquote:Op zondag 17 december 2023 10:42 schreef SQ het volgende:
Ik gooi overigens niet veel eten weg. Wat niet wordt gegeten eet ik zelf de volgende dag meestal als lunch. Soms heb ik geen warme lunch en soms lunch ik 3 dagen hetzelfde, zeg maar.
Als iedereen het uitkotst kook ik het niet. Werkt nóg beter.quote:Op zondag 17 december 2023 12:36 schreef Aure het volgende:
[..]
Ja same here! Ik geef alleen een alternatief als het iets is wat ze eeeecht niet lekker vinden.
Prima aanpak, maar met mijn kleuter zou dat momenteel wel ondoenlijk zijnquote:Op zondag 17 december 2023 13:14 schreef SQ het volgende:
[..]
Als iedereen het uitkotst kook ik het niet. Werkt nóg beter.
Dit principe hanteer ik ook. Ik zet hem wat voor en hij regelt het zelf. Ik vind t inmiddels al niet erg meer. Dus druk ligt er niet op. Desondanks heb ik niet gemerkt dat het uitmaakt bij J. Hij gaat gewoon al maanden naar bed zonder avondeten. Soms barst ie daardoor van de honger en wordt het huilen en dan geef ik hem een droge boterham die hij wel wil als hij barst van de honger. En soms hoor ik hem niet meer en dan ga ik ervanuit dat hij het zelf ook wel oké vindt.quote:Op zondag 17 december 2023 10:25 schreef MaJo het volgende:
[..]
Ik heb pas een paar hoofdstukken gelezen maar het eten gisteren was al een klein succesDe schrijfster gebruikt de methode van de “gedeelde verantwoordelijkheid”. De ouder bepaalt wat/waar/wanneer er gegeten wordt en het kind bepaalt of en hoeveel het eet. Aapie begon meteen met dat hij niet wilde eten. Toen ik zei dat dit ook niet hoefde nam hij toch uit zichzelf een paar hapjes
Die druk eraf werkt dus echt. Ik zal de komende dagen verder lezen en kijken hoe dat gaat
Ik zeg daarom ook iedereen. Niet als 1 nukkig kind het niet eet, dan hebben ze echt pech.quote:Op zondag 17 december 2023 20:03 schreef Tink89 het volgende:
[..]
Prima aanpak, maar met mijn kleuter zou dat momenteel wel ondoenlijk zijnAlleen al omdat ze geen idee heeft wat ze wel en niet lekker vindt. De pasta van gisteren die toen met grote happen naar binnen ging, is volgende week ineens vergif. En soms is een frikandel vies en de appelmoes jum en soms is de appelmoes juk en de frikandel met mayo het lekkerste van de wereld. Zelfs fruit en broodbeleg wisselt met de dag.
Het enige wat wij met m'n 5-jarige nu doen, is afspreken dat ze proeft. En per week kan ze een klein cadeautje verdienen door 5 van de 7 keer groente te eten. En lukt dat niet, beginnen we maandag weer opnieuw. Dat werkt wel, want nu zegt ze soms op dinsdag 'njah, bloemkool is niet m'n favoriet, maar misschien eten we vrijdag wel boontjes, dus ik ga dit mooi opeten voor een sticker. Kan ik best '. Dat lijkt dus wel te werken om er iig af en toe groente in te krijgen.
Wij bieden geen alternatief meer aan. Ze is dan wat eerder wakker, maar dan heb je jet over half 7 of 7 uur. Ik vond het heel moeilijk, maar het lijkt hier het best te werken.quote:
Dit heeft ook mijn voorkeur, maar mijn man is erop tegen. Omdat hij dan helemaal niets eet en zijn laatste maaltijd dan de lunch was (waarbij hij meestal ook niet veel eet)quote:Op maandag 18 december 2023 21:23 schreef LauriLynne het volgende:
[..]
Wij bieden geen alternatief meer aan. Ze is dan wat eerder wakker, maar dan heb je jet over half 7 of 7 uur. Ik vond het heel moeilijk, maar het lijkt hier het best te werken.
Dat hoef je maar een paar keer te doen als het goed is, dus het zal niet vaak gebeuren. Maar ik snap je man ook wel.quote:Op maandag 18 december 2023 23:08 schreef _Lily_ het volgende:
[..]
Dit heeft ook mijn voorkeur, maar mijn man is erop tegen. Omdat hij dan helemaal niets eet en zijn laatste maaltijd dan de lunch was (waarbij hij meestal ook niet veel eet)
Ja dat is wel een momentje hequote:Op dinsdag 19 december 2023 16:54 schreef B.ertha het volgende:
Ik heb mijn peuter voor het laatst opgehaald bij het kdv... Dat was echt wel een emotioneel moment hoor! Ze hebben zich zo voor hem ingezetZe zijn echt dol op hem dus ook de leidsters waren emotioneel. Vanochtend was zijn feestje en hij heeft echt genoten, maar was daarmee ook zo overprikkeld dat hij echt hele bijzondere streken heeft uitgehaald 's middags. Out with a bang zullen we maar zeggen
vandaag ook de bevestiging dat hij half januari al terecht kan bij de speciale bso wat echt een pak van ons hart is. 10 kindjes waar het buurmeisje er straks 100 heeft..
Ja dit doe ik altijd. Soms eet hij wat, meestal niet.quote:Op dinsdag 19 december 2023 06:00 schreef TheGirlNextDoor het volgende:
[..]
Dat hoef je maar een paar keer te doen als het goed is, dus het zal niet vaak gebeuren. Maar ik snap je man ook wel.
Helpt het misschien om tussen lunch en avondeten nog iets op tafel te zetten als snoeptomaatjes, komkommers of paprika's ofzo? Hier snoept ze er altijd wel iets van als ik het neerzet.
Ah, jammer. Lastig johquote:Op dinsdag 19 december 2023 20:33 schreef _Lily_ het volgende:
[..]
Ja dit doe ik altijd. Soms eet hij wat, meestal niet.
Wij hadden gisteren kerstochtend op de PSZ en echt bijna alles zat op prikkers. Komt goed.quote:Op donderdag 21 december 2023 12:36 schreef Sunshine1982 het volgende:
Ik kwam er nogal laat achter dat A vandaag welkom is op de psz voor een kerstlunch. Snel wat bedacht en gemaakt. Ik kwam in de supermarkt een grote bak met voorgesneden fruit tegen en ik vond dat reuze handig om op een prikker te rijgen. Nu denk ik, is dat wel een beetje peuterproof![]()
Nouja, ik hoop dat de leidsters er wat mee kunnen
Oh dear... 'Zielig, speentje is kapot' werkt zeker niet?quote:Op donderdag 21 december 2023 20:19 schreef SQ het volgende:
Wij gaan NU beginnen aan project "geen speentje meer".
Ik sta nu in een kamertje met een heel boos peutertje dat non stop "WEL SPEENTJE!!" staat te gillen![]()
Jawel, maar dat is ondertussen alweer een jaar geleden en dan zijn ze nog iets makkelijker te overtuigen.quote:
Sneuquote:Op vrijdag 22 december 2023 07:00 schreef SQ het volgende:
Dat was... interessant
In de avond heb ik het na 2 uur opgegeven en zijn we samen in mijn bed gaan liggen, daar is ie uiteindelijk wel in slaap gevallen. Maar hij werd rond half zeven wakker, zocht z'n speen, en toen ging het pas écht los.
Sorry voor de buren en die daarnaast dus
Ook wel zielig om hem zó wanhopig en verdrietig te zien. Hij is er helemaal schor van
3-5 dagen denk ik, maar goed, deze heeft wel een exceptioneel hard hoofdquote:Op vrijdag 22 december 2023 07:07 schreef TheGirlNextDoor het volgende:
[..]
SneuNog even volhouden, veel liefde en veel koffie. Hoe lang duurde het bij je andere kindjes voor ze hier doorheen waren?
Oei. Sterkte nog even dan. Hopelijk leiden de kerstdagen een beetje af, of beter nog, is het daarvoor gewoon al klaarquote:Op vrijdag 22 december 2023 07:34 schreef SQ het volgende:
[..]
3-5 dagen denk ik, maar goed, deze heeft wel een exceptioneel hard hoofd
Ahhh, sneuquote:Op vrijdag 22 december 2023 07:00 schreef SQ het volgende:
Dat was... interessant
In de avond heb ik het na 2 uur opgegeven en zijn we samen in mijn bed gaan liggen, daar is ie uiteindelijk wel in slaap gevallen. Maar hij werd rond half zeven wakker, zocht z'n speen, en toen ging het pas écht los.
Ook wel zielig om hem zó wanhopig en verdrietig te zien. Hij is er helemaal schor van
Deze is herkenbaar jaquote:Op vrijdag 22 december 2023 09:08 schreef TheGirlNextDoor het volgende:
Ik word wel echt knettergek van de 'alles-moet-kapot-fase'Heeft ze op de opvang een leuke kaars geknutseld van wcrol enzo, allemaal leuke kerstdingetjes erop geplakt, nepkaarsje erin, superleuk. Zit ze eerst alle kerstdingetjes eraf te slopen, nu de hele wcrol kapot aan het maken. En zo gaat het met alles. Boekjes zijn ook niet veilig bij haar, er zijn al wat bladzijden en hele boekjes gesneuveld.
En na het slopen janken dat ik het niet meer kan maken. Ja hallo
Ja ik voer deze discussie dus vaak ook nog in stereo omdat mijn bijna zevenjarige óók vindt dat alles te moeilijk is om zelf te doen. Van brood snijden tot bedenken dat kleding wel handig is als je naar school moet.quote:Op vrijdag 22 december 2023 10:03 schreef Lemijn het volgende:
Ik zou aardig wat geld over hebben om MAMA HELPEN!!! minder vaak te horen.
Maar als mijn 6,5 jarige MAMA HELPEN roept dan is de enige reactie die hij krijgt het verzoek om buiten te gaan schreeuwen. Inhoudelijk herken ik het natuurlijk wel, het wordt vriendelijker verpakt maar jongen, doe het even lekker zelf. Al kwam hij vanmorgen aangekleed aan het ontbijt, ik had niks klaargelegd dus deed echtquote:Op vrijdag 22 december 2023 10:04 schreef SQ het volgende:
[..]
Ja ik voer deze discussie dus vaak ook nog in stereo omdat mijn bijna zevenjarige óók vindt dat alles te moeilijk is om zelf te doen. Van brood snijden tot bedenken dat kleding wel handig is als je naar school moet.
Meteen heel veel praise gevenquote:Op vrijdag 22 december 2023 10:07 schreef Lemijn het volgende:
[..]
Maar als mijn 6,5 jarige MAMA HELPEN roept dan is de enige reactie die hij krijgt het verzoek om buiten te gaan schreeuwen. Inhoudelijk herken ik het natuurlijk wel, het wordt vriendelijker verpakt maar jongen, doe het even lekker zelf. Al kwam hij vanmorgen aangekleed aan het ontbijt, ik had niks klaargelegd dus deed echttoen hij aan de ontbijttafel schoof.
Ohh dat was hier ook inderdaad, uiteindelijk ben ik wel gestopt toen hij 2 en een beetje was. Omdat het mezelf zo ging tegen staan. Het stoppen viel trouwens wel echt alles mee, maar hij weet het zelfs nu maaaaanden later nog dondersgoed. Hij kan opeens uit het niks beginnen over "Mama jij borst he. Melk uit jouw borst, die deed ik drinken"quote:Op vrijdag 22 december 2023 10:05 schreef Lemijn het volgende:
Klinkt echt wel ellendig, dat afkicken van de speen. Ik hoop dat het gaat lukken SQ. Ik heb hier een beetje hetzelfde met de borst, peuter mag eigenlijk voor en na de nacht en vaak toch ook wel voor de middagdut omdat dat de kans van slagen vergroot, maar hij wordt steeds meer zo'n kind dat de halve dag zijn hand in mijn decolleté stopt en drinken! drinken! roept. In vlagen denk ik we kappen er gewoon helemaal mee, maar dat worst zo'n ramp dat ik er nog niet aan begin. Bij een speen heb je nog het tandenargument, maar dat is hier helaas niet bij.
Oh dat is ideaal! Dat moeten ze vaker doen!quote:Op vrijdag 22 december 2023 22:04 schreef Aure het volgende:
Ik had ook een gelukje vandaag, de peuter wil altijd dat een van ons naast hem gaat liggen bij het naar bed brengen, maar nu wilde z'n broer er naast. En ik moest richting de wc want buikgriepdus ik kon er echt niet bij en hij accepteerde het gewoon! Ik hoorde hem even mopperen toen ik op de wc zat
maar het was heel snel stil en toen ik zelf naar bed ging heb ik even om het hoekje gegluurd en ze liggen heel zoet naast elkaar te slapen
Sterkte ermee...!quote:Op vrijdag 22 december 2023 07:00 schreef SQ het volgende:
Dat was... interessant
Respect. Ik durf er nog niet aan te beginnen. Ik heb m overdag wel van de speen af. En ik heb hem geleerd om de speen af te geven als hij s ochtends wakker wordt. Maar ‘s nachts…. Ik hou t niet vol met dat gehuilquote:Op donderdag 21 december 2023 20:59 schreef SQ het volgende:
Ik heb er ook met hem over gepraat hoor, en dan zei hij ook dat hij zonder speentje ging slapen. Tot er ineens echt geen speentje meer in bed lag
Dit kind is ook wel serieus verknocht. Hij zuigt dus echt de hele nacht op dat ding.
Maar dat is ook precies de reden dat we er vanaf moeten.
Welkom terugquote:Op donderdag 4 januari 2024 11:32 schreef eponine het volgende:
Hoi! Ik heb sinds vandaag (eigenlijk pas over 10 minuten) weer een peuter
Speen in sambal steken.quote:Op donderdag 4 januari 2024 21:45 schreef Mango91 het volgende:
Op basis van jullie verhalen gaan wij binnenkort iig afbouwen naar één speen (hij heeft altijd twee spenen, ook één in de hand).En in februari dan maar volledig stoppen.
SQ hoe is het bij jullie gegaan? Goud volledig van de speen af?
Gefeliciteerd eponine!
De timing is vast niet ideaal, maar ze krijgen het toch wel, dus proberen te ontlopen heeft niet zo veel zin. Tenzij je laat vaccineren.quote:Op zaterdag 6 januari 2024 20:36 schreef Bienelientjee het volgende:
Gelukkig heeft J dat nog niet door! Maar als ik hem aankleed staat hij soms wel flink aan zijn tepels trekken?!![]()
Haha!
Wij zitten in afwacht fase. Gister met vriendje gespeeld die gisteravond en vandaag waarschijnlijk uitgebroken is in waterpokken! Hopelijk hebben we het nog ontlopen, of komt het snel zodat hij niet besmettelijk meer is als zijn kinderfeestje is! Yikes!
Sterke voorkeur voor optie Aquote:Op donderdag 11 januari 2024 15:56 schreef Smart_ass het volgende:
Spannend! Heb een voorkeur of vind je ze eigenlijk allemaal wel prima?
Ja ze zitten hier gelukkig wel allemaal dichtbij, en twee van de drie bieden ook 2 of 3 dagen aan. Ik denk dat we daar sowieso mee gaan beginnen. Van niets naar ineens 5 dagen lijkt me wel erg heftig en het scheelt dan toch ook weer iets in de kosten.
Jeetje, wat is dat toch allemaal anders dan in Nederland. Zonde hoor!quote:Op donderdag 11 januari 2024 16:22 schreef Smart_ass het volgende:
Ah ja dan snap ik wel dat A de voorkeur heeft! Om beide redenen inderdaad.
Nee ze gaat nu eigenlijk nergens heen behalve 2,5u naar de Nederlandse school op de vrijdagochtend. Ik werk momenteel niet en we kunnen het ons niet veroorloven om haar naar preschool (opvang) te sturen omdat dat dus super duur is. Maar ik denk dat 3 dagen per week ook wel prima is, het is natuurlijk ook niet verplicht want ze wordt volgend jaar pas vijf. We zouden het eventueel uit kunnen breiden naar 5 dagen als ze het echt heel leuk vindt en als ik ook weer ga werken en we dan waarschijnlijk sowieso opvang nodig hebben
. Hoe vindt J het op de peuterspeelzaal? Ik vind het wel jammer dat wij zoiets hier niet hebben.
Gefeliciteerd!quote:Op zaterdag 13 januari 2024 00:33 schreef Gogo83 het volgende:
Hier juist enorm fan van Montessori (wat op een bepaalde manier overigens ook zeer gestructureerd is). Ik heb me vroeger nog net niet dood verveeld tijdens al die veel te lange klassikale instructies, ik ben daar op de middelbare school echt ziek en depressief van geworden. Nu was dat ook wel een andere tijd.
J. wil ook naar school. Precies drie jaar geleden werd ik wakker met weeën, 's ochtends om 6:15 is ze geboren. Dus ze moet nog een jaartje wachten.
Hier in de wijk hebben we meerdere scholen en 1 school die wat meer klassikaal onderwijs geeft. Jouw redenering hebben meer ouders en dus is het resultaat dat veel van die stuiterballen en/of kindjes die meer dan gemiddeld structuur nodig hebben op die klassikale school terechtkomen. Dan is er dus ook maar 1 kleuterjuf en niet meerdere juffen/meesters op het leerplein. Iets om rekening mee te houden. Maar goed, bij ons is het misschien wat extremer want we hebben nu 4 scholen waarvan er maar 1 geen leerplein/jenaplan/montessori etc heeft.quote:Op vrijdag 12 januari 2024 20:27 schreef Komkommerschijfje het volgende:
Onze F. is btw zo beweeglijk en snel afgeleid (in hoeverre kan een peuter van nog geen 2,5 jaar oud zich al wel goed focussen, maar toch, het is echt anders dan bij andere peutertjes), dat ik juist denk dat ze niet zo goed gaat op zelf haar dingetjes doen op zo’n leerplein. Ze gaat ook wel lekker op structuur. Maar misschien is dit een misvatting en floreert ze juist als ze zelf haar dingen mag prioriteren en plannen en uitvoeren. Ik ben over het algemeen wel een voorstander van klassikaal onderwijs en gezamenlijke instructie en pas uiteen bij de verwerking, maar hey, wellicht past het totaal niet voor mijn smurf.
Nou ja, ik zei natuurlijk al, wellicht is mijn redenering een misvatting en doet ze het wel goed op vrijere scholen. Ik weet ook niet of ze meer dan gemiddeld structuur nodig heeft. Wij vinden het zelf eigenlijk wel belangrijk dat een school een christelijke identiteit heeft, omdat we zelf ook deel zijn van een gemeente. Maar nogmaals, ik ben benieuwd naar beide scholen qua onderwijs en de invulling daarvan. Ik neem aan dat de psz ook wel mee kan denken in wat het beste zou passen? Is het raar om dat straks te vragen? Moet je daar een apart gesprekje voor aanvragen? Ik begreep dat ze pas ‘10-minutengesprekjes’ doen vanaf dat ze drie jaar zijn.quote:Op maandag 15 januari 2024 10:03 schreef June. het volgende:
[..]
Hier in de wijk hebben we meerdere scholen en 1 school die wat meer klassikaal onderwijs geeft. Jouw redenering hebben meer ouders en dus is het resultaat dat veel van die stuiterballen en/of kindjes die meer dan gemiddeld structuur nodig hebben op die klassikale school terechtkomen. Dan is er dus ook maar 1 kleuterjuf en niet meerdere juffen/meesters op het leerplein. Iets om rekening mee te houden. Maar goed, bij ons is het misschien wat extremer want we hebben nu 4 scholen waarvan er maar 1 geen leerplein/jenaplan/montessori etc heeft.
Gewoon idd bij beide een keer gaan kijken. En het is helemaal niet gek om een gesprek te vragen hoor, hebben wij ook gedaan. Zij kunnen best goed inschatten hoe je kind in vergelijking met andere kinderen het doet. Vond ik best waardevol.quote:Op maandag 15 januari 2024 19:19 schreef Komkommerschijfje het volgende:
[..]
Nou ja, ik zei natuurlijk al, wellicht is mijn redenering een misvatting en doet ze het wel goed op vrijere scholen. Ik weet ook niet of ze meer dan gemiddeld structuur nodig heeft. Wij vinden het zelf eigenlijk wel belangrijk dat een school een christelijke identiteit heeft, omdat we zelf ook deel zijn van een gemeente. Maar nogmaals, ik ben benieuwd naar beide scholen qua onderwijs en de invulling daarvan. Ik neem aan dat de psz ook wel mee kan denken in wat het beste zou passen? Is het raar om dat straks te vragen? Moet je daar een apart gesprekje voor aanvragen? Ik begreep dat ze pas ‘10-minutengesprekjes’ doen vanaf dat ze drie jaar zijn.
Even benieuwd wat Agora is?quote:Op maandag 15 januari 2024 11:53 schreef Tink89 het volgende:
Ik zou willen dat er hier montessori-onderwijs was. School van de oudste past haar best oke, maar volgens mij zouden mijn beide kinderen het beter doen in een wat vrijere setting. Ik heb zelfs naar Agora gekeken. Maar we wonen in een dorp, de school hier is prima en ik vind zelf kunnen lopen, met vriendjes en vriendinnetjes mee naar huis zonder gedoe en lekker met de buurtkinderen in de klas ook heel belangrijk. Dus we laten het zo, ook voor jongste...
Een experiment met kinderen als proefkonijn.quote:
Zou fijn zijn als dat het enige is dat ze nodig heeft. Mocht de vraag komen of er ook naar de algehele ontwikkeling gekeken mag worden, even doorvragen naar wat er dan getest wordtquote:Op maandag 15 januari 2024 19:46 schreef Takkie88 het volgende:
Hier in het dorp 2 scholen. Een openbare met 80 leerlingen een katholieke met 230 leerlingen. Voor de oudste bij beide scholen wezen kijken en uiteindelijk voor de katholieke gekozen. Soms bij mij wel twijfel of juist de andere school niet beter bij haar had gepast. Voor L hoeven we pas over een jaar te kiezen dus kijken we het nog aan.
Bij L zet de spraakontwikkeling niet echt door. Vorige week eerste logopedie afspraak gehad. En omdat ik twijfels had was L ook doorverwezen voor audiologisch onderzoek. Daar konden we vandaag terecht. Ze heeft op dit moment duidelijk voor zachte tonen gehoor verlies en de trommelvliezen bewegen onvoldoende. Dus nu eerst doorverwezen naar de KNO. En sowieso over 3 maanden herhaling van het audiologisch onderzoek.
Opgelucht dat we een mogelijke reden weten voor het niet verder ontwikkelen van de spraak. (En dat m’n twijfel dus ook terecht ergens vandaan kwam). Nu heel hard duimen dat het bij de KNO simpel vocht achter de trommelvliezen blijkt te zijn en buisjes het oplossen.
Beetje ingelezen. Erg interessant en lijkt erop dat er een hele duidelijke wetenschappelijke visie aan ten grondslag ligtquote:Op maandag 15 januari 2024 22:05 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Een experiment met kinderen als proefkonijn.
Het audiologisch centrum doet eventueel ook onderzoek naar tos en doen indien nodig ook onderzoeken naar andere problemen die kunnen samenhangen met tos. Zoals een algehele ontwikkelingsachterstand, gedragsproblemen etc. Voordat ze dat soort onderzoeken doen moeten we eerst een formulier ondertekenen. Voordat we dat doen zullen we inderdaad eerst goed doorvragen!quote:Op maandag 15 januari 2024 22:17 schreef Seven. het volgende:
[..]
Zou fijn zijn als dat het enige is dat ze nodig heeft. Mocht de vraag komen of er ook naar de algehele ontwikkeling gekeken mag worden, even doorvragen naar wat er dan getest wordt.
Hoe was de logopedie?
Vastgemaakt aan z'n stoel? Wellicht ben ik nu wat ongenuanceerd, maar dat vind ik aardig barbaars klinken...quote:Op maandag 15 januari 2024 22:13 schreef Seven. het volgende:
Colin is naar de nieuwe opvang geweest (peuterspeelzaalachtige setting). Hij vond het leuk en hij was ook lekker relaxt naderhand. Ze heeft hem meegenomen naar de WC waar hij zowaar een mini-plasje gedaan heeft. Dus mijn man snapt nu ook wel dat Colin er wel aan toe is.
Vorige week nog uitgelegd aan de begeleidster dat Colin bij de PSZ in de kring altijd met een tuigje aan zijn stoeltje vastgemaakt wordt maar daar doet ze niet aan. 'Komt vanzelf'. Fijn dat hij dat gewoon kan gaan doen als hij er aan toe is, zul je zien dat hij het in no time doorheeft. Ze heeft een heel relaxt groepje kinderen daar, echt totaal ander sfeertje dan op de PSZ.
Woensdag gesprek met de directeur van de Vrijeschool. Maar eens kijken hoe en wat.
Logopedie blijft ook heel goed gaan. We zijn bijna aan het eind van het traject. Ondertussen zijn we aan het uitbreiden, dus uitbouwen van de woorden die hij al gebruikt en daar aan toevoegen. Zo wordt een auto een mooie auto en noem maar op. Ik merk wel dat veel van die ontwikkeling die dan besproken wordt,. eigenlijk ook wel vanzelf gaat. Er is duidelijk goed nagedacht over de methode, de volgorde waarin de taal zich ontwikkelt is blijkbaar wel aardig universeel.
We denken dat hij er veel aan gaat hebben om bij wat grotere kinderen te zijn. Maar of dat nu nog voor 2,5 maand nut gaat hebben vraag ik me afquote:Op dinsdag 16 januari 2024 12:50 schreef Gogo83 het volgende:
Ligt aan het kind. Als ie erg gehecht is aan de kinderen en leidsters in de groep waar hij zit dan zou ik hem in zijn groep laten. En anders lekker over laten stappen.
Ja maar die gaan dus elke dinsdag en donderdag in de ochtend wel naar peuterwerkquote:Op dinsdag 16 januari 2024 14:17 schreef eponine het volgende:
Maar hij zit nu in een 0-4 groep zeg je. Dan zit ie toch ook al met grotere kinderen?
Ik zou het voor die 2,5 maand trouwens gewoon laten voor wat het is. Twee keer in korte tijd van plek wisselen lijkt mij niet fijn, maar dat is natuurlijk persoonlijk.
Met opvang bedoel ik ook de kinderopvang in een grote groep, dat is toch anders dan kleinschalig.quote:Op vrijdag 19 januari 2024 11:42 schreef Komkommerschijfje het volgende:
MaJo, wij hebben een gastouder, dus ik vind de psz echt een hele grote meerwaarde t.o.v. alleen twee dagen naar de gastouder. Ze is er echt met leeftijdsgenoten en net oudere kindjes, ze speelt ook het liefst met de 3-jarigen. Die zijn er niet bij de gastouder. Ze vindt het bij de gastouder ook heel leuk, maar ze kan geen rollenspellen doen en gesprekjes voeren met de twee andere kindjes bij de gastouder (1 is 15 maanden, 1 is net twee en praat niet / nauwelijks). Daar moet ze het dus vooral van de gastouder hebben qua interactie en na schooltijd zijn de eigen kinderen van de gastouder er ook weer, dan kan ze wel lekker kletsen met ze. Dat vindt ze heel tof.
F. reageerde vanochtend weer zo blij toen ik zei dat ze naar ‘school’ mocht. Ik denk dat we de psz gaan uitbreiden naar ook de woensdagochtend straks.
Veel succes vanavondquote:Op zaterdag 20 januari 2024 13:48 schreef MaJo het volgende:
[..]
Met opvang bedoel ik ook de kinderopvang in een grote groep, dat is toch anders dan kleinschalig.
Aapie doet al een tijdje geen tukkies meer maar hij was zo zichtbaar moe dat ik hem even op bed heb gelegd om te “rusten” zoals ze op de opvang doen. Neem ik net een kijkje bij hem, ligt meneer keihard te tukken![]()
Ah, ik refereerde naar alle soorten opvang.quote:Op zaterdag 20 januari 2024 13:48 schreef MaJo het volgende:
[..]
Met opvang bedoel ik ook de kinderopvang in een grote groep, dat is toch anders dan kleinschalig.
Aapie doet al een tijdje geen tukkies meer maar hij was zo zichtbaar moe dat ik hem even op bed heb gelegd om te “rusten” zoals ze op de opvang doen. Neem ik net een kijkje bij hem, ligt meneer keihard te tukken![]()
Haha leuk, geniet ervan!quote:
Ik ben benieuwd! Toen hij nog tukte (lees: 3 weken geledenquote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |