abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 29 november 2023 @ 22:08:08 #26
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_211470843
Mijnes heeft ook nog geen enkel benul van spelletjes hoor. Ja, hobbelspelletjes op mijn benen of dat hij een dino is en je laat schrikken. Dat vindt hij fantastisch. Die van 6 heeft nu wekelijks spelletjesavond en kiest nog graag krokoloco (spelen we pas sinds kort met de kaartjes omlaag) of kleurentorentjes. Mits hij wint.

Succes met de sssssss SQ. Hoe train je dat? Mijn peuter roept enkel peeluh en pin en Rood! Toppen! bij het stoplicht. Om daarna als het groen wordt te zeggen Groen! Toppen! Met een hele grote grijns.
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
  woensdag 29 november 2023 @ 22:09:01 #27
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_211470854
quote:
1s.gif Op woensdag 29 november 2023 22:03 schreef SQ het volgende:

[..]
Da's voor de bovengemiddelde types, net als puzzels van 50 stukjes enzo. Geen zorgen maken als de jouwe dat nog niet kan. Mijn zesjarige heeft nog moeite met kwartet ;)
Ja dat inzichtoze kwartetspel van hem en dan boos worden dat ik altijd win ;( .
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
  Moderator woensdag 29 november 2023 @ 22:10:30 #28
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_211470867
quote:
1s.gif Op woensdag 29 november 2023 22:01 schreef Sunshine1982 het volgende:

[..]
Misschien een stomme vraag, maar hoe speel je kwartet met een 3 jarige? :P

Wacht, laat maar ook. Ik moet naar bed.
Het is een kwartet met 3 kaarten, dus de naam klopt niet. Ze hebben allemaal een kleur en we vragen dan aan elkaar of de ander eentje van die kleur heeft. Zo ja dan geef je die, zo nee dan pak je een kaart :)

quote:
1s.gif Op woensdag 29 november 2023 22:03 schreef SQ het volgende:

[..]
Da's voor de bovengemiddelde types, net als puzzels van 50 stukjes enzo. Geen zorgen maken als de jouwe dat nog niet kan. Mijn zesjarige heeft nog moeite met kwartet ;)
Waarom altijd zo flauw reageren, ik geef gewoon antwoord op de vraag -O-
26 oktober - 2 november Frankrijk | 3 feb - 6 feb Hong Kong/6 feb - 26 feb Vietnam
  woensdag 29 november 2023 @ 22:11:56 #29
149959 SQ
snelle trees
pi_211470883
quote:
0s.gif Op woensdag 29 november 2023 22:10 schreef MaJo het volgende:

[..]
Het is een kwartet met 3 kaarten, dus de naam klopt niet. Ze hebben allemaal een kleur en we vragen dan aan elkaar of de ander eentje van die kleur heeft. Zo ja dan geef je die, zo nee dan pak je een kaart :)
[..]
Waarom altijd zo flauw reageren, ik geef gewoon antwoord op de vraag -O-
Dat is niet flauw reageren hoor. Zo is het in elk geval niet bedoeld. Het is toch gewoon zo? :D
disclaimer
  woensdag 29 november 2023 @ 22:13:11 #30
149959 SQ
snelle trees
pi_211470895
quote:
0s.gif Op woensdag 29 november 2023 22:08 schreef Lemijn het volgende:
Mijnes heeft ook nog geen enkel benul van spelletjes hoor. Ja, hobbelspelletjes op mijn benen of dat hij een dino is en je laat schrikken. Dat vindt hij fantastisch. Die van 6 heeft nu wekelijks spelletjesavond en kiest nog graag krokoloco (spelen we pas sinds kort met de kaartjes omlaag) of kleurentorentjes. Mits hij wint.

Succes met de sssssss SQ. Hoe train je dat? Mijn peuter roept enkel peeluh en pin en Rood! Toppen! bij het stoplicht. Om daarna als het groen wordt te zeggen Groen! Toppen! Met een hele grote grijns.
Door elke keer als hij PELE roept, te zeggen: sss pelen! En hem dat laten herhalen. Het is een beetje suf, maar klassieke conditionering werkt doorgaans prima.
disclaimer
  Moderator woensdag 29 november 2023 @ 22:14:14 #31
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_211470906
quote:
1s.gif Op woensdag 29 november 2023 22:11 schreef SQ het volgende:

[..]
Dat is niet flauw reageren hoor. Zo is het in elk geval niet bedoeld. Het is toch gewoon zo? :D
Er wordt altijd een beetje lacherig over gedaan, zie ook de reactie van Lemijn. Alsof ik loop te pochen over mijn kind terwijl ik gewoon antwoord geef op een vraag. En eerlijk gezegd heb ik geen flauw idee of zoiets bovengemiddeld is, ik heb geen vergelijkingsmateriaal :D
26 oktober - 2 november Frankrijk | 3 feb - 6 feb Hong Kong/6 feb - 26 feb Vietnam
  woensdag 29 november 2023 @ 22:14:39 #32
277627 Seven.
We are Borg.
pi_211470910
Hier ook geen memory, vandaag wel een legpuzzel met 6 stukjes gedaan. Zou Toren van Pisa wat zijn? Colin is motorisch wel sterk dus ik zoek het qua kado's in die hoek.

@SQ komt de actieve woordenschat er wel uit bij Goud tijdens de logopedie? Veel sssssssucces ;) .

Logopedie gaat hier echt goed. Elke keer als hij iets wil, dan laat ik hem even oefenen met 3 woorden zinnen. Mama drinken pakken. Mama Google praten (dan wil hij dierengeluiden horen). Oma is er ook erg actief mee bezig ^O^ .

Verder zijn keuzevragen de oplossing voor elke tantrum ^O^ . Tillen of lopen?
Resistance is futile.
  woensdag 29 november 2023 @ 22:15:18 #33
149959 SQ
snelle trees
pi_211470916
quote:
0s.gif Op woensdag 29 november 2023 22:09 schreef Lemijn het volgende:

[..]
Ja dat inzichtoze kwartetspel van hem en dan boos worden dat ik altijd win ;( .
Ik moet nog steeds soms opzettelijk niet winnen met mijn negenjarige anders win ik alles en dan wil ze nooit meer een spelletje doen :')
Het lijkt me oprecht heel leuk als je kinderen hebt die dat kunnen / leuk vinden. Ik ben zelf dol op spelletjes namelijk. Dus ik blijf hopen dat het nog goed komt.
disclaimer
  woensdag 29 november 2023 @ 22:16:11 #34
149959 SQ
snelle trees
pi_211470927
quote:
0s.gif Op woensdag 29 november 2023 22:14 schreef MaJo het volgende:

[..]
Er wordt altijd een beetje lacherig over gedaan, zie ook de reactie van Lemijn. Alsof ik loop te pochen over mijn kind terwijl ik gewoon antwoord geef op een vraag. En eerlijk gezegd heb ik geen flauw idee of zoiets bovengemiddeld is, ik heb geen vergelijkingsmateriaal :D
Dat is denk ik vooral interpretatie hoor. Ik zeg ook meerdere keren dat het knap, leuk en indrukwekkend is maar daar reageer je dan weer heel selectief niét op.

Maar goed, ik zal vaker positief reageren. Het ding is, ik ben zelf zo vaak en veel onzeker geweest over andermans wonderkinderen dat ik sterk geneigd ben vooral de moeders van de niet-wonderkinderen een beetje een hart onder de riem te steken. Dat dat lullig overkomt naar de andere kant, dat snap ik ook wel. Sorry daarvoor.

[ Bericht 7% gewijzigd door SQ op 29-11-2023 22:21:12 ]
disclaimer
  woensdag 29 november 2023 @ 22:18:59 #35
149959 SQ
snelle trees
pi_211470967
quote:
7s.gif Op woensdag 29 november 2023 22:14 schreef Seven. het volgende:
Hier ook geen memory, vandaag wel een legpuzzel met 6 stukjes gedaan. Zou Toren van Pisa wat zijn? Colin is motorisch wel sterk dus ik zoek het qua kado's in die hoek.

@:SQ komt de actieve woordenschat er wel uit bij Goud tijdens de logopedie? Veel sssssssucces ;) .

Logopedie gaat hier echt goed. Elke keer als hij iets wil, dan laat ik hem even oefenen met 3 woorden zinnen. Mama drinken pakken. Mama Google praten (dan wil hij dierengeluiden horen). Oma is er ook erg actief mee bezig ^O^ .

Verder zijn keuzevragen de oplossing voor elke tantrum ^O^ . Tillen of lopen?
Hij kan "olifant" dus prima zeggen als we er bij klappen / het in stukjes hakken, maar zodra je daarna een plaatje van zo'n beest laat zien is het weer een ahpaf.
Hij herkent het beest, hij herkent het woord, linkt dat ook prima aan elkaar, maar zo in z'n normale spraak blijft het errors geven :')
disclaimer
pi_211471045
Ik ben niet zo'n fan van het zelf, op commando, laten herhalen door het kind. Legt juist veel druk op het spreken, kan later juist weer stotteren in de hand werken.
Ik gaf zelf altijd het advies om op deze jonge leeftijd (3) vooral als ouders aan het werk te zijn: de correcte uitspraak talrijk en licht overdreven aanbieden in veel verschillende woorden, uiteindelijk valt dat kwartje meestal wel. En natuurlijk kun je er een leuk spelletje van maken (wellicht heb je een werkblad of een app meegekregen?) 1x per dag, maar ik zou niet BAM keihard inzetten op die productie.

Laat je weten hoe Goud er op reageert?
  woensdag 29 november 2023 @ 22:29:12 #37
149959 SQ
snelle trees
pi_211471080
quote:
0s.gif Op woensdag 29 november 2023 22:25 schreef Komkommerschijfje het volgende:
Ik ben niet zo'n fan van het zelf, op commando, laten herhalen door het kind. Legt juist veel druk op het spreken, kan later juist weer stotteren in de hand werken.
Ik gaf zelf altijd het advies om op deze jonge leeftijd (3) vooral als ouders aan het werk te zijn: de correcte uitspraak talrijk en licht overdreven aanbieden in veel verschillende woorden, uiteindelijk valt dat kwartje meestal wel. En natuurlijk kun je er een leuk spelletje van maken (wellicht heb je een werkblad of een app meegekregen?) 1x per dag, maar ik zou niet BAM keihard inzetten op die productie.

Laat je weten hoe Goud er op reageert?
Nou ja ik denk dat ik mijn eigen logopedist toch maar even ga volgen aangezien het "correct en overdreven voorzeggen" na vele, vele maanden nog steeds niet echt vruchten afwerpt. ;)
Dus het is in elk geval niet keihard bam out of the blue, ik ben er zelf al heel lang heel bewust mee bezig, anders had ik nu ook geen hulp ingeroepen.

Ik spreek altijd duidelijk en correct, sommige boekjes hebben we al honderden keren gelezen, maar nog steeds geen verbetering. Dus mja, wat dan?
disclaimer
pi_211471096
quote:
1s.gif Op woensdag 29 november 2023 22:18 schreef SQ het volgende:

[..]
Hij kan "olifant" dus prima zeggen als we er bij klappen / het in stukjes hakken, maar zodra je daarna een plaatje van zo'n beest laat zien is het weer een ahpaf.
Hij herkent het beest, hij herkent het woord, linkt dat ook prima aan elkaar, maar zo in z'n normale spraak blijft het errors geven :')
Kon die collega de actieve woordenschat wel goed onderzoeken door de uitspraakproblemen? Da's vaak ook nog wel een ding. Uitspraak heeft veel invloed op de herkenbaarheid van een woord. Als een kind er totaal iets anders van maakt dan enigszins het doelwoord, dan is het ook moeilijk om betrouwbaar te scoren (en dan ga je snel fout scoren, terwijl het misschien wel goed is - alleen jij begrijpt (nog) niet wat het kind zegt en of dat woord klopt met het daadwerkelijke concept).

Ik ga dit weekend de passieve woordenschat van F. meten. Ik neem die test mee van mijn werk, ben benieuwd hoe ze dat doet, ook met haar eigengereidheid en concentratie van een slak. :D
  woensdag 29 november 2023 @ 22:32:55 #39
149959 SQ
snelle trees
pi_211471117
quote:
0s.gif Op woensdag 29 november 2023 22:30 schreef Komkommerschijfje het volgende:

[..]
Kon die collega de actieve woordenschat wel goed onderzoeken door de uitspraakproblemen? Da's vaak ook nog wel een ding. Uitspraak heeft veel invloed op de herkenbaarheid van een woord. Als een kind er totaal iets anders van maakt dan enigszins het doelwoord, dan is het ook moeilijk om betrouwbaar te scoren (en dan ga je snel fout scoren, terwijl het misschien wel goed is - alleen jij begrijpt (nog) niet wat het kind zegt en of dat woord klopt met het daadwerkelijke concept).

Ik ga dit weekend de passieve woordenschat van F. meten. Ik neem die test mee van mijn werk, ben benieuwd hoe ze dat doet, ook met haar eigengereidheid en concentratie van een slak. :D
Ja, sowieso want ik zat er naast dus heb wel aangegeven of dat inderdaad het woord in kwestie was :P
Maar hij zegt ook heel vaak gewoon "ja" als ze iets tegen m zegt :')
disclaimer
pi_211471144
quote:
1s.gif Op woensdag 29 november 2023 22:15 schreef SQ het volgende:

[..]
Ik moet nog steeds soms opzettelijk niet winnen met mijn negenjarige anders win ik alles en dan wil ze nooit meer een spelletje doen :')
Het lijkt me oprecht heel leuk als je kinderen hebt die dat kunnen / leuk vinden. Ik ben zelf dol op spelletjes namelijk. Dus ik blijf hopen dat het nog goed komt.
Je mag mijn kleuter wel een dagje lenen. Die heeft valsspelen om te winnen ontdekt :') _O- .

Anna vind de 'wat hoort erbij' puzzel van Nijntje geweldig leuk om te maken O+ . Ik geef dan 4-6 stukjes en het lukt inmiddels al vrij aardig.
pi_211471153
quote:
1s.gif Op woensdag 29 november 2023 22:29 schreef SQ het volgende:

[..]
Nou ja ik denk dat ik mijn eigen logopedist toch maar even ga volgen aangezien het "correct en overdreven voorzeggen" na vele, vele maanden nog steeds niet echt vruchten afwerpt. ;)
Dus het is in elk geval niet keihard bam out of the blue, ik ben er zelf al heel lang heel bewust mee bezig, anders had ik nu ook geen hulp ingeroepen.

Ik spreek altijd duidelijk en correct, sommige boekjes hebben we al honderden keren gelezen, maar nog steeds geen verbetering. Dus mja, wat dan?
Vinger aan de pols houden over hoe hij het oppakt en hoe hij er bij gedijt. Hopelijk snel sprongen te zien, net als bij Colin en J. van Lily. Dat zijn weer positieve dingen van ons werk. :)
  woensdag 29 november 2023 @ 22:36:39 #42
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_211471160
Ik bedoel het ook niet lacherig. Wel als tegenwicht, wat SQ ook zegt. Want jij zegt ik heb geen flauw idee wat gemiddeld is maar ik weet wel een beetje wat gemiddeld is en het is fijn als iedereen z’n kind een beetje kan herkennen hier. En ik bedoelde ook oprecht dat mijn peuter wel van spelletjes houdt maar nog niet van het type met een beurt nemen en een opdracht uitvoeren.

Ik ben een ouder die zich relatief weinig zorgen maakt maar ik heb, naast het fijne van ervaringen uitwisselen, toch ook best wel last gehad van het vergelijken met mijn oudste. Terwijl dat echt (achteraf) een super gemiddeld kind is. Met sterke en zwakke punten die ik allemaal graag benoem.
pi_211471168
Praten ging met ruim 3 hier ook vrij matig (dat ik ook een logopedist overwoog), maar sinds hij op de psz zit gaat het echt goed. Hij maakt nu ook zinnen met meerdere woorden (ja tuurlijk, anders is het geen zin duhuh :P )

Nu nog zindelijk. Hij heeft zijn interesse in de wc totaal verloren..
  woensdag 29 november 2023 @ 22:38:28 #44
149959 SQ
snelle trees
pi_211471183
quote:
0s.gif Op woensdag 29 november 2023 22:37 schreef Sunshine1982 het volgende:
Praten ging met ruim 3 hier ook vrij matig (dat ik ook een logopedist overwoog), maar sinds hij op de psz zit gaat het echt goed. Hij maakt nu ook zinnen met meerdere woorden (ja tuurlijk, anders is het geen zin, duhuh :P )

Nu nog zindelijk. Hij heeft zijn interesse in de wc totaal verloren..
Mijne maakt ook vaak zat zinnen met 1 woord hoor, zoals mama, mama, mama, mama en kijk, kijk, kijk, kijk :Y :D
Fijn dat het vooruit gaat *O*
disclaimer
  Moderator woensdag 29 november 2023 @ 22:38:39 #45
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_211471185
quote:
1s.gif Op woensdag 29 november 2023 22:16 schreef SQ het volgende:

[..]
Dat is denk ik vooral interpretatie hoor. Ik zeg ook meerdere keren dat het knap, leuk en indrukwekkend is maar daar reageer je dan weer heel selectief niét op.

Maar goed, ik zal vaker positief reageren. Het ding is, ik ben zelf zo vaak en veel onzeker geweest over andermans wonderkinderen dat ik sterk geneigd ben vooral de moeders van de niet-wonderkinderen een beetje een hart onder de riem te steken. Dat dat lullig overkomt naar de andere kant, dat snap ik ook wel. Sorry daarvoor.
Ik snap wel wat je bedoelt, het is ook nooit de bedoeling om anderen onzeker te maken. Mijn punt is ook dat ik het ook helemaal niet zo bedoel, ik geef alleen aan welke spelletjes Aapie speelt zonder daar iets van een waarde aan vast te hangen. Ik zie hem ook niet als wonderkind hoor. Hij weet me af en toe flink te verbazen maar hij is in heel veel dingen volgens mij een hele gemiddelde peuter.

Bedankt voor je begrip :)
pi_211471207
Ja, sommige kindjes leggen puzzels van 50 stukjes, sommige doen het met twee stukjes. Variatie is enorm, er is geen goed/fout of beter/slechter. Maar als er een vraag gesteld wordt over wat leuke (bord)spelletjes zijn, dan reageer je (ik) daar ook op vanuit je (mijn) eigen ervaringen. En dan kan roos94 zelf kijken wat aansluit bij haar kind, qua interesses en mogelijkheden. Daarom juist fijn dat er zoveel verschillende geluiden en suggesties komen, dan heb je de beste afspiegeling van de mogelijkheden en capaciteiten (en dan is er vast wel iets wat aansluit).
  woensdag 29 november 2023 @ 22:41:30 #47
149959 SQ
snelle trees
pi_211471210
quote:
0s.gif Op woensdag 29 november 2023 22:38 schreef MaJo het volgende:

[..]
Ik snap wel wat je bedoelt, het is ook nooit de bedoeling om anderen onzeker te maken. Mijn punt is ook dat ik het ook helemaal niet zo bedoel, ik geef alleen aan welke spelletjes Aapie speelt zonder daar iets van een waarde aan vast te hangen. Ik zie hem ook niet als wonderkind hoor. Hij weet me af en toe flink te verbazen maar hij is in heel veel dingen volgens mij een hele gemiddelde peuter.

Bedankt voor je begrip :)
Nee en ik wéét ook dat je het niet doet om anderen onzeker te maken :* maar wat Lemijn ook zegt, mijn oudste is nu 9 en ik heb (door klasgenootjes etc) inmiddels wel een beetje een beeld van wat wel / niet gemiddeld is. En ik vind het superknap dat aapie dit soort dingen allemaal al kan. En ik wil ook dat andere moeders niet denken dat hun kind ook al die dingen zou moeten kunnen. Hand in hand ;)

Ik reageerde ook eigenlijk op Sunshine1982 volgens mij, en niet zozeer op jou ;)
disclaimer
  woensdag 29 november 2023 @ 22:44:29 #48
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_211471229
Ik vind het fantastisch dat mijn peuter steeds ogenschijnlijk maanden stilstaat qua spraak en dan ‘ineens’ een enorme sprong maakt. Echt van de ene op de andere dag zegt hij voltooid deelwoorden (hijskraan ingeklapt). En dan merk je ook hoe bizar veel ze onthouden. Laatst haalde ik met peuter de zesjarige van de BSO. Zei hij ‘ik ook boven toe, broer boven eten, ik ook eten.’ Waren we een paar weken eerder daar samen geweest tijdens een snack moment en hij had toen een stukje paprika gekregen. Ik vond het echt cool dat hij me dat kon vertellen. Het was wel een teleurstelling dat er deze keer niks te snaaien was voor hem. Maar zulke verhalen helpen wel om wat meer inzicht te krijgen in wat er in zo’n hoofd omgaat.

edit om toe te voegen dat hij hijskraan goed uitspreekt wegens 10.000 keer per maand oefenen maar ingeklapt klinkt als innelap.
  woensdag 29 november 2023 @ 22:46:05 #49
149959 SQ
snelle trees
pi_211471242
Ik was vandaag overigens in het epicentrum van "Mama kijk!!" : de kerstshow in het tuincentrum :')!

Ze hebben elk jaar zo'n hele opstelling met al die huisjes en treintjes, maar dit jaar hadden ze er zelfs een glijbaan experience van gemaakt.

Het blije gekraai heeft vele boomerharten doen smelten.

Ik heb nog een stuk of tien foto's met een wijzend vingertje en een grote grijns :')

MAMA KIJK!!!!
disclaimer
pi_211471265
Ja, leuk is dat. Hoe beter de zinsbouw wordt, hoe beter je dat koppie kunt volgen. Ik geniet vooral van die verkeerde vervoegingen, 'loopte' en 'geloopt'. Gaat over een paar maanden goed en als ze een jaar of 9 zijn en voltooide deelwoorden behandelen op school, gaat het regelmatig weer een periode mis, omdat ze de zwakke vervoegingen gaan generaliseren. :D
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')