Ja dat inzichtoze kwartetspel van hem en dan boos worden dat ik altijd winquote:Op woensdag 29 november 2023 22:03 schreef SQ het volgende:
[..]
Da's voor de bovengemiddelde types, net als puzzels van 50 stukjes enzo. Geen zorgen maken als de jouwe dat nog niet kan. Mijn zesjarige heeft nog moeite met kwartet
Het is een kwartet met 3 kaarten, dus de naam klopt niet. Ze hebben allemaal een kleur en we vragen dan aan elkaar of de ander eentje van die kleur heeft. Zo ja dan geef je die, zo nee dan pak je een kaartquote:Op woensdag 29 november 2023 22:01 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Misschien een stomme vraag, maar hoe speel je kwartet met een 3 jarige?
Wacht, laat maar ook. Ik moet naar bed.
Waarom altijd zo flauw reageren, ik geef gewoon antwoord op de vraagquote:Op woensdag 29 november 2023 22:03 schreef SQ het volgende:
[..]
Da's voor de bovengemiddelde types, net als puzzels van 50 stukjes enzo. Geen zorgen maken als de jouwe dat nog niet kan. Mijn zesjarige heeft nog moeite met kwartet
Dat is niet flauw reageren hoor. Zo is het in elk geval niet bedoeld. Het is toch gewoon zo?quote:Op woensdag 29 november 2023 22:10 schreef MaJo het volgende:
[..]
Het is een kwartet met 3 kaarten, dus de naam klopt niet. Ze hebben allemaal een kleur en we vragen dan aan elkaar of de ander eentje van die kleur heeft. Zo ja dan geef je die, zo nee dan pak je een kaart
[..]
Waarom altijd zo flauw reageren, ik geef gewoon antwoord op de vraag
Door elke keer als hij PELE roept, te zeggen: sss pelen! En hem dat laten herhalen. Het is een beetje suf, maar klassieke conditionering werkt doorgaans prima.quote:Op woensdag 29 november 2023 22:08 schreef Lemijn het volgende:
Mijnes heeft ook nog geen enkel benul van spelletjes hoor. Ja, hobbelspelletjes op mijn benen of dat hij een dino is en je laat schrikken. Dat vindt hij fantastisch. Die van 6 heeft nu wekelijks spelletjesavond en kiest nog graag krokoloco (spelen we pas sinds kort met de kaartjes omlaag) of kleurentorentjes. Mits hij wint.
Succes met de sssssss SQ. Hoe train je dat? Mijn peuter roept enkel peeluh en pin en Rood! Toppen! bij het stoplicht. Om daarna als het groen wordt te zeggen Groen! Toppen! Met een hele grote grijns.
Er wordt altijd een beetje lacherig over gedaan, zie ook de reactie van Lemijn. Alsof ik loop te pochen over mijn kind terwijl ik gewoon antwoord geef op een vraag. En eerlijk gezegd heb ik geen flauw idee of zoiets bovengemiddeld is, ik heb geen vergelijkingsmateriaalquote:Op woensdag 29 november 2023 22:11 schreef SQ het volgende:
[..]
Dat is niet flauw reageren hoor. Zo is het in elk geval niet bedoeld. Het is toch gewoon zo?
Ik moet nog steeds soms opzettelijk niet winnen met mijn negenjarige anders win ik alles en dan wil ze nooit meer een spelletje doenquote:Op woensdag 29 november 2023 22:09 schreef Lemijn het volgende:
[..]
Ja dat inzichtoze kwartetspel van hem en dan boos worden dat ik altijd win.
Dat is denk ik vooral interpretatie hoor. Ik zeg ook meerdere keren dat het knap, leuk en indrukwekkend is maar daar reageer je dan weer heel selectief niét op.quote:Op woensdag 29 november 2023 22:14 schreef MaJo het volgende:
[..]
Er wordt altijd een beetje lacherig over gedaan, zie ook de reactie van Lemijn. Alsof ik loop te pochen over mijn kind terwijl ik gewoon antwoord geef op een vraag. En eerlijk gezegd heb ik geen flauw idee of zoiets bovengemiddeld is, ik heb geen vergelijkingsmateriaal
Hij kan "olifant" dus prima zeggen als we er bij klappen / het in stukjes hakken, maar zodra je daarna een plaatje van zo'n beest laat zien is het weer een ahpaf.quote:Op woensdag 29 november 2023 22:14 schreef Seven. het volgende:
Hier ook geen memory, vandaag wel een legpuzzel met 6 stukjes gedaan. Zou Toren van Pisa wat zijn? Colin is motorisch wel sterk dus ik zoek het qua kado's in die hoek.
@:SQ komt de actieve woordenschat er wel uit bij Goud tijdens de logopedie? Veel sssssssucces.
Logopedie gaat hier echt goed. Elke keer als hij iets wil, dan laat ik hem even oefenen met 3 woorden zinnen. Mama drinken pakken. Mama Google praten (dan wil hij dierengeluiden horen). Oma is er ook erg actief mee bezig.
Verder zijn keuzevragen de oplossing voor elke tantrum. Tillen of lopen?
Nou ja ik denk dat ik mijn eigen logopedist toch maar even ga volgen aangezien het "correct en overdreven voorzeggen" na vele, vele maanden nog steeds niet echt vruchten afwerpt.quote:Op woensdag 29 november 2023 22:25 schreef Komkommerschijfje het volgende:
Ik ben niet zo'n fan van het zelf, op commando, laten herhalen door het kind. Legt juist veel druk op het spreken, kan later juist weer stotteren in de hand werken.
Ik gaf zelf altijd het advies om op deze jonge leeftijd (3) vooral als ouders aan het werk te zijn: de correcte uitspraak talrijk en licht overdreven aanbieden in veel verschillende woorden, uiteindelijk valt dat kwartje meestal wel. En natuurlijk kun je er een leuk spelletje van maken (wellicht heb je een werkblad of een app meegekregen?) 1x per dag, maar ik zou niet BAM keihard inzetten op die productie.
Laat je weten hoe Goud er op reageert?
Kon die collega de actieve woordenschat wel goed onderzoeken door de uitspraakproblemen? Da's vaak ook nog wel een ding. Uitspraak heeft veel invloed op de herkenbaarheid van een woord. Als een kind er totaal iets anders van maakt dan enigszins het doelwoord, dan is het ook moeilijk om betrouwbaar te scoren (en dan ga je snel fout scoren, terwijl het misschien wel goed is - alleen jij begrijpt (nog) niet wat het kind zegt en of dat woord klopt met het daadwerkelijke concept).quote:Op woensdag 29 november 2023 22:18 schreef SQ het volgende:
[..]
Hij kan "olifant" dus prima zeggen als we er bij klappen / het in stukjes hakken, maar zodra je daarna een plaatje van zo'n beest laat zien is het weer een ahpaf.
Hij herkent het beest, hij herkent het woord, linkt dat ook prima aan elkaar, maar zo in z'n normale spraak blijft het errors geven
Ja, sowieso want ik zat er naast dus heb wel aangegeven of dat inderdaad het woord in kwestie wasquote:Op woensdag 29 november 2023 22:30 schreef Komkommerschijfje het volgende:
[..]
Kon die collega de actieve woordenschat wel goed onderzoeken door de uitspraakproblemen? Da's vaak ook nog wel een ding. Uitspraak heeft veel invloed op de herkenbaarheid van een woord. Als een kind er totaal iets anders van maakt dan enigszins het doelwoord, dan is het ook moeilijk om betrouwbaar te scoren (en dan ga je snel fout scoren, terwijl het misschien wel goed is - alleen jij begrijpt (nog) niet wat het kind zegt en of dat woord klopt met het daadwerkelijke concept).
Ik ga dit weekend de passieve woordenschat van F. meten. Ik neem die test mee van mijn werk, ben benieuwd hoe ze dat doet, ook met haar eigengereidheid en concentratie van een slak.
Je mag mijn kleuter wel een dagje lenen. Die heeft valsspelen om te winnen ontdektquote:Op woensdag 29 november 2023 22:15 schreef SQ het volgende:
[..]
Ik moet nog steeds soms opzettelijk niet winnen met mijn negenjarige anders win ik alles en dan wil ze nooit meer een spelletje doen
Het lijkt me oprecht heel leuk als je kinderen hebt die dat kunnen / leuk vinden. Ik ben zelf dol op spelletjes namelijk. Dus ik blijf hopen dat het nog goed komt.
Vinger aan de pols houden over hoe hij het oppakt en hoe hij er bij gedijt. Hopelijk snel sprongen te zien, net als bij Colin en J. van Lily. Dat zijn weer positieve dingen van ons werk.quote:Op woensdag 29 november 2023 22:29 schreef SQ het volgende:
[..]
Nou ja ik denk dat ik mijn eigen logopedist toch maar even ga volgen aangezien het "correct en overdreven voorzeggen" na vele, vele maanden nog steeds niet echt vruchten afwerpt.![]()
Dus het is in elk geval niet keihard bam out of the blue, ik ben er zelf al heel lang heel bewust mee bezig, anders had ik nu ook geen hulp ingeroepen.
Ik spreek altijd duidelijk en correct, sommige boekjes hebben we al honderden keren gelezen, maar nog steeds geen verbetering. Dus mja, wat dan?
Mijne maakt ook vaak zat zinnen met 1 woord hoor, zoals mama, mama, mama, mama en kijk, kijk, kijk, kijkquote:Op woensdag 29 november 2023 22:37 schreef Sunshine1982 het volgende:
Praten ging met ruim 3 hier ook vrij matig (dat ik ook een logopedist overwoog), maar sinds hij op de psz zit gaat het echt goed. Hij maakt nu ook zinnen met meerdere woorden (ja tuurlijk, anders is het geen zin, duhuh)
Nu nog zindelijk. Hij heeft zijn interesse in de wc totaal verloren..
Ik snap wel wat je bedoelt, het is ook nooit de bedoeling om anderen onzeker te maken. Mijn punt is ook dat ik het ook helemaal niet zo bedoel, ik geef alleen aan welke spelletjes Aapie speelt zonder daar iets van een waarde aan vast te hangen. Ik zie hem ook niet als wonderkind hoor. Hij weet me af en toe flink te verbazen maar hij is in heel veel dingen volgens mij een hele gemiddelde peuter.quote:Op woensdag 29 november 2023 22:16 schreef SQ het volgende:
[..]
Dat is denk ik vooral interpretatie hoor. Ik zeg ook meerdere keren dat het knap, leuk en indrukwekkend is maar daar reageer je dan weer heel selectief niét op.
Maar goed, ik zal vaker positief reageren. Het ding is, ik ben zelf zo vaak en veel onzeker geweest over andermans wonderkinderen dat ik sterk geneigd ben vooral de moeders van de niet-wonderkinderen een beetje een hart onder de riem te steken. Dat dat lullig overkomt naar de andere kant, dat snap ik ook wel. Sorry daarvoor.
Nee en ik wéét ook dat je het niet doet om anderen onzeker te makenquote:Op woensdag 29 november 2023 22:38 schreef MaJo het volgende:
[..]
Ik snap wel wat je bedoelt, het is ook nooit de bedoeling om anderen onzeker te maken. Mijn punt is ook dat ik het ook helemaal niet zo bedoel, ik geef alleen aan welke spelletjes Aapie speelt zonder daar iets van een waarde aan vast te hangen. Ik zie hem ook niet als wonderkind hoor. Hij weet me af en toe flink te verbazen maar hij is in heel veel dingen volgens mij een hele gemiddelde peuter.
Bedankt voor je begrip
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |