Naar mijn idee wisten de klassiek linkse partijen altijd goed te scoren als sociaal-economische thema's de boventoon voerden. Maar ondanks dat bestaanszekerheid nu zeer aanwezig is lijken ze niks te profiteren. Het het politieke veld rondom sociaal economische thema's is de laatste 5 jaar ingrijpend veranderd waarbij de tegenstellingen veel kleiner zijn geworden. De VVD van nu is natuurlijk lang niet zo sociaal als de SP. Maar het bedreigende lijkt er vanaf. Dilan Yesilgoz is op dat gebied niet zo eenvoudig om je tegen te profileren dan een Hans Wiegel, Frits Bolkestein of Mark Rutte in zijn 2010-2012-kameleonkleur. En ook het CDA 2.0 (NSC) heeft een sociaaleconomische paragraaf waar weinig mensen moeite mee zullen hebben.Een ander teken aan de wand was ook bijvoorbeeld Wopke Hoekstra die in 2021 ineens op de "neoliberale" trom ging slaan, en vervolgens de verkiezingen verloor. En Ja21, de enige partij die er nog zo in lijkt te zitten, speelt niets klaar.quote:Op zaterdag 18 november 2023 22:17 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Nouja ik denk eerder dat ze op het gebied van bestaanszekerheid een beetje hun selling point kwijt zijn.
Kijkende naar bijvoorbeeld het NSC-programma dan kan ik er op het gebied van werk, inkomen en sociale zekerheid weinig rechts in ontdekken. Ik denk dat zijn programma voor veel linkse en rechtse Nederlanders prima acceptabel is. Of hij het waarmaakt is de vraag, maar dat moet blijken.
Maar zelfs bij de VVD zie je dat die retoriek over "handen uit de mouwen!!" en "marktwerking hallelujah!!" wel een stilletjes aan verdwenen is. Eigenlijk is die trend er al sinds het einde van Rutte II en het enorme overheidsingrijpen tijdens de COVID-crisis heeft dat versterkt. Ze zullen niet zo sociaal zijn als de PvdA/GL maar het bedreigende is er een beetje vanaf.
Het lijkt erop dat dat "neoliberale" toch echt zwaar op zijn retour is. De enige partij die nog op die trom slaat is Ja21 en die slaan geen deuk in een pak boter. Maar linkse partijen hebben eigenlijk nog geen duidelijke koers kunnen vinden in die nieuwe politieke tegenstellingen.
Nouja tot en met 2012 deed het dat nog wel en zo snel gaan ze nou ook weer niet dood. Alleen lijken de gevechten van toen niet meer zo te spelen.quote:Op zaterdag 18 november 2023 22:44 schreef Janneke141 het volgende:
Het klassiek linkse electoraat doet hetzelfde als de achterban van het CDA. Uitsterven. Daarnaast is het maar de vraag hoe (financieel) houdbaar klassiek linkse politiek is, gezien de demografische veranderingen. Een goed deel van de kiezers zal dat echt wel in de gaten hebben. En een ander deel stemt zuiver met de eigen portemonnee, of vanuit de onderbuik. Daar slaat een genuanceerd links verhaal ook niet echt op aan.
En waarom stemmen ze dan niet op de SP?quote:Op zaterdag 18 november 2023 23:01 schreef Cupfighter het volgende:
Links heeft zich teveel geconcentreerd op dingen die mensen met lagere inkomens weinig interesseren en op SP en misschien PvdD na is er door links te weinig naar deze mensen omgekeken, ik had laatst er nog een gesprek over met iemand van D66 die ook toegaf dat de aandacht meer naar klimaat en stikstof is gegaan
Goede vraag, ik zeg eerlijk dat ik niet weet wat de standpunten zijn van SP qua migratie/ asiel beleid, ik zelf denk dat de PVV veel stemmen van de SP weg snoeptquote:Op zaterdag 18 november 2023 23:04 schreef Hexagon het volgende:
[..]
En waarom stemmen ze dan niet op de SP?
Asielzoekers opvangen, arbeidsmigranten afbouwen.quote:Op zaterdag 18 november 2023 23:06 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Goede vraag, ik zeg eerlijk dat ik niet weet wat de standpunten zijn van SP qua migratie/ asiel beleid, ik zelf denk dat de PVV veel stemmen van de SP weg snoept
Dank je wel, ja dan vrees ik dat er dan toch meer mensen naar de PVV zijn over gegaan, iets wat ik zelf betreurquote:Op zaterdag 18 november 2023 23:08 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Asielzoekers opvangen, arbeidsmigranten afbouwen.
Ik denk niet dat het groepje lui dat nu echt denkt ooit op links stemde. Die "alle Turken terug naar Marokko"-kiezersgroep is al vrij lang ongeveer hetzelfde. De problemen van de klassiek linkse partijen begonnen pas later.quote:Op zaterdag 18 november 2023 23:27 schreef -XOR- het volgende:
Het probleem is dat rechts wegkomt met het "omdat néger"-argument. Als alle négers het land zijn uitgewerkt kan alles. Er zijn niet te weinig huizen, er zijn teveel négers. Het minimumloon is bruto niet te laag voor mensen om nog fatsoenlijk rond te kunnen komen, de négers vreten allemaal uit de staatsruif waardoor de loonbelasting te hoog is. De plaatselijke famfare is niet het slachtoffer van bezuinigingen binnen de cultuursector, alle subsidie gaat naar monumenten voor négers.
Klopt, maar bij een deel van de onderklasse is geest wel uit de fless en dat is deels de acherban van links.die ga je met rationele argumenten op sociaal economische thema's echt niet voor je winnen.quote:Op zaterdag 18 november 2023 23:32 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ik denk niet dat het groepje lui dat nu echt denkt ooit op links stemde. Die "alle Turken terug naar Marokko"-kiezersgroep is al vrij lang ongeveer hetzelfde. De problemen van de klassiek linkse partijen begonnen pas later.
De Sektarische Partij?quote:Op zaterdag 18 november 2023 23:04 schreef Hexagon het volgende:
[..]
En waarom stemmen ze dan niet op de SP?
Maar dat is, als je naar de programma's kijkt gewoon niet waar, met name het PvdA/GL programma is gewoon economisch goed voor de lagere en middenklasse inkomens. Mensen die rechts stemmen en geen hoog inkomen hebben snijden zichzelf gewoon economisch in de vingers.quote:Op zaterdag 18 november 2023 22:58 schreef KaheemSaid het volgende:
Ik heb juist het idee dat Links altijd maar afgeleid wordt door haar Dogma's (geen discriminatie, onderwijs, meer emancipatie, meer aan milieu doen en verbieden verbieden verbieden) en dat ze dan alle posities opgebruikt hebben wanneer het aankomt op financieën en sociaal economisch beleid.
De vraag van deze discussie is dus of dat nog wel zo scherp is als 10+ jaar geleden.quote:Op zaterdag 18 november 2023 23:48 schreef Tijger_m het volgende:
Mensen die rechts stemmen en geen hoog inkomen hebben snijden zichzelf gewoon economisch in de vingers.
Valt ook wel mee denk ik. Rob Jetten werd lid rond 2006 toen D66 helemaal op de grond lag.quote:Op zaterdag 18 november 2023 23:48 schreef -XOR- het volgende:
Op een gegeven moment is er inderdaad wat betreft de d66-pvda verhouding wel een kritisch punt bereikt en heeft d66 zoveel hogeropgeleiden bij de PvdA weggetrokken dat er een gebrek aan aamwas van politiek talent ontstond. Iemand als Rob Jetten had eigenlijk net zo goed bij de PvdA gepast maar dat was waarschijnlijk in zijn tijd niet hip. Het PvdA-partijkader bestaat nu teveel uit kneusjes waar bijna niemand meer bij wil horen.
Ja, dat is net zo scherp in de zin dat het feitelijk correct is maar men laat zich overtuigen door een culture war en door migranten af te schilderen als de reden dat lagere inkomens X, Y of Z niet kunnen krijgen.quote:Op zaterdag 18 november 2023 23:53 schreef Hexagon het volgende:
[..]
De vraag van deze discussie is dus of dat nog wel zo scherp is als 10+ jaar geleden.
Maar als je de PVV nu buiten beschouwing laat en nu naar de programma's van CDA, VVD en NSC kijkt. Dan is dat toch wat andere koek dan 2012 en daarvoor.quote:Op zaterdag 18 november 2023 23:55 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Ja, dat is net zo scherp in de zin dat het feitelijk correct is maar men laat zich overtuigen door een culture war en door migranten af te schilderen als de reden dat lagere inkomens X, Y of Z niet kunnen krijgen.
Dat klopt, de VVD en het CDA hebben het neo-liberalisme waarvan zij de aanvoerders waren deels losgelaten. De VVD wat minder, denk ik, en de NSC is eigenlijk gewoon een voortzetting van het CDA. Of die het echt loslaten moet nog blijken.quote:Op zaterdag 18 november 2023 23:57 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Maar als je de PVV nu buiten beschouwing laat en nu naar de programma's van CDA, VVD en NSC kijkt. Dan is dat toch wat andere koek dan 2012 en daarvoor.
Als ze blijken te liegen en ouderwets "neoliberaal" beleid gaan voeren dan kunnen linkse partijen snel weer garen spinnen.quote:Op zondag 19 november 2023 00:00 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Dat klopt, de VVD en het CDA hebben het neo-liberalisme waarvan zij de aanvoerders waren deels losgelaten. De VVD wat minder, denk ik, en de NSC is eigenlijk gewoon een voortzetting van het CDA. Of die het echt loslaten moet nog blijken.
Afgestraft voor het uitvoeren van neo liberaal rechts beleid.quote:Op zaterdag 18 november 2023 23:55 schreef Klepper272 het volgende:
De PVDA heeft het met Rutte 2 behoorlijk verkloot.
Mensen zijn dit nog niet vergeten.
Wat betreft sex appeal zou Faiza Oulahsen een goede zijn als ze zich ideologisch wat zou verbreden. De PvdA heeft ook een traditie van zeer intelligente wonderboys (Bos, Dijsselbloem, Van der Ploeg, Melkert, Asscher, Samsom) die de materie altijd bijzonder goed beheersten. Daar is niets meer van over.quote:Op zaterdag 18 november 2023 23:54 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Valt ook wel mee denk ik. Rob Jetten werd lid rond 2006 toen D66 helemaal op de grond lag.
Maar een wat stoffige uitstraling heeft de PvdA wel.
Daar heb ik mijn twijfels bij, ik heb de linkse partijen niet of nauwelijks zien profiteren toen ze nog wel volop het neo-liberalisme omarmden.quote:Op zondag 19 november 2023 00:03 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Als ze blijken te liegen en ouderwets "neoliberaal" beleid gaan voeren dan kunnen linkse partijen snel weer garen spinnen.
Maar ik heb zo het idee dat dit sinds 2017 een nieuwe norm is waar linkse partijen nog niet mee om kunnen gaan.
*proest*quote:Op zaterdag 18 november 2023 23:48 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Maar dat is, als je naar de programma's kijkt gewoon niet waar, met name het PvdA/GL programma is gewoon economisch goed voor de lagere en middenklasse inkomens. Mensen die rechts stemmen en geen hoog inkomen hebben snijden zichzelf gewoon economisch in de vingers.
De ironie is dan dat mensen zoals ik, die niet rechts stemmen, daar gewoon financieel van profiteren terwijl wij het niet nodig hebben.
Nou 2012 en daarvoor deden ze het beduidend beter dan nu.quote:Op zondag 19 november 2023 00:04 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Daar heb ik mijn twijfels bij, ik heb de linkse partijen niet of nauwelijks zien profiteren toen ze nog wel volop het neo-liberalisme omarmden.
Ik heb wel het idee dat linkse partijen in crisistijd wel wat populairder zijn dan in tijde waarin het economisch beter gaat in vergelijking met die tijden.quote:Op zondag 19 november 2023 00:34 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Nou 2012 en daarvoor deden ze het beduidend beter dan nu.
Het gaat al 14 jaar economisch erg goed door VVDquote:Op zondag 19 november 2023 00:40 schreef QWARQTAARTJE het volgende:
[..]
Ik heb wel het idee dat linkse partijen in crisistijd wel wat populairder zijn dan in tijde waarin het economisch beter gaat in vergelijking met die tijden.
Wat denk ik wellicht wel speelt is de partijcultuur. De PvdA is geen heel gezellige partij. Men gaat er nogal hard en zakelijk met elkaar om. En een sterk clubgevoel heeft het niet. Heb altijd het idee dat veel leden de partij als noodzakelijk kwaad zagen.quote:Op zondag 19 november 2023 00:04 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Wat betreft sex appeal zou Faiza Oulahsen een goede zijn als ze zich ideologisch wat zou verbreden. De PvdA heeft ook een traditie van zeer intelligente wonderboys (Bos, Dijsselbloem, Van der Ploeg, Melkert, Asscher, Samsom) die de materie altijd bijzonder goed beheersten. Daar is niets meer van over.
Als je echt zou vinden dat je "het niet nodig hebt" zou je natuurlijk geen D66 stemmen. Een partij die voor de verhuurdersheffing was, die mee stemde met de onderbuik van Kamp om fraude met uitkeringen en toeslagen harder te straffen, die voorstander is van de "Tesla subsidie" en bezuinigen als reactie op de kredietcrisis als noodzakelijk zag. Een partij ook die in de persoon van Koolmees rapporten kreeg met ideeën om de arbeidsmarkt socialer in te richten en arbeidsmigranten beter te beschermen tegen uitbuiting maar die rapporten compleet heeft genegeerd. Ook een partij die in woord wel voorstander was van het verhogen van de belasting op de grote vermogens maar een krabbel zette onder het regeerakkoord waarin een verlaging was afgesproken.quote:Op zaterdag 18 november 2023 23:48 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Maar dat is, als je naar de programma's kijkt gewoon niet waar, met name het PvdA/GL programma is gewoon economisch goed voor de lagere en middenklasse inkomens. Mensen die rechts stemmen en geen hoog inkomen hebben snijden zichzelf gewoon economisch in de vingers.
De ironie is dan dat mensen zoals ik, die niet rechts stemmen, daar gewoon financieel van profiteren terwijl wij het niet nodig hebben.
Maar waarom stemmen ze niet op de SP dan?quote:Op zondag 19 november 2023 05:35 schreef Bondsrepubliek het volgende:
Links (PvdA) is tijdens paars nadrukkelijk besmet met het neoliberalisme virus van VVD en D66. De kenmerken van het neoliberalisme zoals flexibilisering van de arbeidsmarkt, bezuinigingen, de overheid als inferieur neerzetten, en de succes is een keuze leugen zijn zeer ongunstig voor de praktisch opgeleiden. Er kwam vervolgens een populistisch reactie op het neoliberalisme met Pim Fortuyn die de praktisch opgeleiden het gevoel gaf hun problemen wel serieus te nemen en waar je je proteststem kwijt kon. De overtuiging bij "gewone mensen" verraden te zijn door links is een sentiment dat nu nog steeds sterk leeft.
De PvdA kreeg in 2012 wel weer een kans met een hernieuwde socialere toon maar hebben die verpruts waardoor het vertrouwen in links opnieuw een knauw kreeg.
De populisten hadden nu eenmaal het momentum te pakken met een charismatische leider die taboe doorbrekende opvattingen ventileerde. Populisten kunnen ook rekenen op veel media aandacht. De SP wil graag fatsoenlijk en realistisch blijven en drukt zich daarom genuanceerder uit. Maar dat werkt voor de onderbuik van het electoraat niet zo goed.quote:Op zondag 19 november 2023 08:47 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Maar waarom stemmen ze niet op de SP dan?
Ik doelde met mijn post dan ook meer op Rutte 2. Denk dat deze boodschap enorm naleeft.quote:Op zaterdag 18 november 2023 23:48 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Nogmaals PHP, kijk gewoon naar de koopkrachtplaatjes van het cpb en je kunt het zienquote:
Dus ze kunnen het zich eigenlijk wel veroorloven om achter praatjesmakers aan te rennen die verder niks opleveren.quote:Op zondag 19 november 2023 08:54 schreef Bondsrepubliek het volgende:
[..]
De populisten hadden nu eenmaal het momentum te pakken met een charismatische leider die taboe doorbrekende opvattingen ventileerde. Populisten kunnen ook rekenen op veel media aandacht. De SP wil graag fatsoenlijk en realistisch blijven en drukt zich daarom genuanceerder uit. Maar dat werkt voor de onderbuik van het electoraat niet zo goed.
Ik stem D66 om andere redenen dan economische. Het economische verhaal interesseert mij, voor mijn stem, maar weinig eigenlijk omdat het voor ons totaal niet belangrijk is maar ik vind de EU en de sociaal ethische vraagstukken wel heel belangrijk.quote:Op zondag 19 november 2023 08:02 schreef Bondsrepubliek het volgende:
[..]
Als je echt zou vinden dat je "het niet nodig hebt" zou je natuurlijk geen D66 stemmen. Een partij die voor de verhuurdersheffing was, die mee stemde met de onderbuik van Kamp om fraude met uitkeringen en toeslagen harder te straffen, die voorstander is van de "Tesla subsidie" en bezuinigen als reactie op de kredietcrisis als noodzakelijk zag. Een partij ook die in de persoon van Koolmees rapporten kreeg met ideeën om de arbeidsmarkt socialer in te richten en arbeidsmigranten beter te beschermen tegen uitbuiting maar die rapporten compleet heeft genegeerd. Ook een partij die in woord wel voorstander was van het verhogen van de belasting op de grote vermogens maar een krabbel zette onder het regeerakkoord waarin een verlaging was afgesproken.
Dat zijn nou niet bepaald keuzes waar mensen die het nou juist wel nodig hebben de vruchten van plukken.
Dat vind ik ook al achterhaald.quote:Op zondag 19 november 2023 09:32 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Ik stem D66 om andere redenen dan economische. Het economische verhaal interesseert mij, voor mijn stem, maar weinig eigenlijk omdat het voor ons totaal niet belangrijk is maar ik vind de EU en de sociaal ethische vraagstukken wel heel belangrijk.
Ik denk dat jij mijn punt miste en dat was dat voor lagere inkomens een stem op een rechtse partij gewoon nadelig is voor hun inkomen terwijl dat voor mij voordelig is. Ik ga niet op de SP stemmen omdat arme mensen rechts stemmen, ik stem op een partij die het dichtst bij mijn overtuigingen staat.
Ik vind het verder prima als arme mensen op rechts stemmen maar ik hoop dat ze beseffen dat ze daarmee de rijken rijker maken, als dat hun keus is dan is dat prima.
Geen idee. Als populisten deel gaan uitmaken van de coalitie en significant gaan bijdragen aan het beleid dan zullen de kiezers vanzelf wel merken of hun keuze om op een populistische partij te stemmen veroorloofd was.quote:Op zondag 19 november 2023 09:13 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Dus ze kunnen het zich eigenlijk wel veroorloven om achter praatjesmakers aan te rennen die verder niks opleveren.
Ik vind het echt onbegrijpelijk dat het economische verhaal je niet interesseert. Volgens het SCP is de financiële ongelijkheid de sterkste bron van sociaal conflict. Wat logisch is want dat gaat over bestaanszekerheid, kansenongelijkheid, armoede (voedselbanken, niet naar de tandarts kunnen en met honger aan de les beginnen), polarisatie met als gevolg populisme en bedreiging van de democratie, klimaatopwarming, verstoring machtbalans, onzekerheid, het functioneren van de overheid en vast nog veel meer. Daarover onverschillig zijn vind ik gewetenloos.quote:Op zondag 19 november 2023 09:32 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Ik stem D66 om andere redenen dan economische. Het economische verhaal interesseert mij, voor mijn stem, maar weinig eigenlijk omdat het voor ons totaal niet belangrijk is maar ik vind de EU en de sociaal ethische vraagstukken wel heel belangrijk.
Ik denk dat jij mijn punt miste en dat was dat voor lagere inkomens een stem op een rechtse partij gewoon nadelig is voor hun inkomen terwijl dat voor mij voordelig is. Ik ga niet op de SP stemmen omdat arme mensen rechts stemmen, ik stem op een partij die het dichtst bij mijn overtuigingen staat.
Ik vind het verder prima als arme mensen op rechts stemmen maar ik hoop dat ze beseffen dat ze daarmee de rijken rijker maken, als dat hun keus is dan is dat prima.
Ok, dus arme mensen mogen wel rechts stemmen maar mensen die het beter hebben zijn gewetenloos als ze niet links stemmen? Wees dan ook eerlijk en spreek de laag opgeleide 50+ aan die PVV stemmen?quote:Op zondag 19 november 2023 10:22 schreef Bondsrepubliek het volgende:
[..]
Ik vind het echt onbegrijpelijk dat het economische verhaal je niet interesseert. Volgens het SCP is de financiële ongelijkheid de sterkste bron van sociaal conflict. Wat logisch is want dat gaat over bestaanszekerheid, kansenongelijkheid, armoede (voedselbanken, niet naar de tandarts kunnen en met honger aan de les beginnen), polarisatie met als gevolg populisme en bedreiging van de democratie, klimaatopwarming, verstoring machtbalans, onzekerheid, het functioneren van de overheid en vast nog veel meer. Daarover onverschillig zijn vind ik gewetenloos.
Als je wil kijken naar economisch beleid kun je beter naar de ECB kijken dan naar Nederlandse regeringspartijen.quote:Op zondag 19 november 2023 10:22 schreef Bondsrepubliek het volgende:
[..]
Ik vind het echt onbegrijpelijk dat het economische verhaal je niet interesseert. Volgens het SCP is de financiële ongelijkheid de sterkste bron van sociaal conflict. Wat logisch is want dat gaat over bestaanszekerheid, kansenongelijkheid, armoede (voedselbanken, niet naar de tandarts kunnen en met honger aan de les beginnen), polarisatie met als gevolg populisme en bedreiging van de democratie, klimaatopwarming, verstoring machtbalans, onzekerheid, het functioneren van de overheid en vast nog veel meer. Daarover onverschillig zijn vind ik gewetenloos.
Begrijpend lezen is ook al niet je sterkste punt. Ik link gewetenloosheid niet aan je stemvoorkeur maar aan je onverschilligheid. Je voelt je namelijk niet bij dergelijk belangrijke zaken betrokken, het economische verhaal intereseert je niet.quote:Op zondag 19 november 2023 10:49 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Ok, dus arme mensen mogen wel rechts stemmen maar mensen die het beter hebben zijn gewetenloos als ze niet links stemmen? Wees dan ook eerlijk en spreek de laag opgeleide 50+ aan die PVV stemmen?
Ik stem, zoals gezegd, voor andere zwaartepunten en ik ben niet verantwoordelijk voor wat anderen stemmen.
En als er een partij is geweest de laatste jaren die wel degelijk van klimaat een zwaartepunt heeft gemaakt dan is het D66 wel en daar ben ik helemaal niet onverschillig voor. Integendeel.
Mensen die een (afgelost) huis achterlaten laten wel meer achter dan 30kquote:Op zondag 19 november 2023 10:43 schreef KoosVogels het volgende:
Dan zie je tante Beppie ageren tegen het zwaarder belasten van erfenissen, want ze wil ook wat aan haar kinderen kunnen geven. Alsof ze na haar dood tonnen heeft om weg te geven. Fun fact: PvdA-GL houdt erfenissen tot 27k belastingvrij. En de meerderheid van de erfenissen is niet hoger dan 25/30k.
Ik zou zeggen: doe als m'n oma, na de dood van m'n opa. Die zat er warmpjes bij (en dan druk ik het nog zacht uit), zorgde goed voor zichzelf en gaf haar kinderen en kleinkinderen om de zoveel tijd een leuk bedrag toen ze nog in leven was. Eenmaal dood was het geld zo goed als op.
De realiteit is dat sowieso een van de twee nog wel een jaar of tien meegaat nadat ze hun koophuis hebben verruild voor een kleiner onderkomen, meestal een of ander huurappartement voor senioren.quote:Op zondag 19 november 2023 11:06 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Mensen die een (afgelost) huis achterlaten laten wel meer achter dan 30k
En terecht, laat die oudjes als het even kan lekker hun vermogen zoveel mogelijk opmaken. Van mijn ouders hoef ik, hopelijk nog lang niet, ook echt geen geld te erven, wat dierbare spullen zou ruim voldoende zijn.quote:Op zondag 19 november 2023 11:20 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
De realiteit is dat sowieso een van de twee nog wel een jaar of tien meegaat nadat ze hun koophuis hebben verruild voor een kleiner onderkomen, meestal een of ander huurappartement voor senioren.
Tegen de tijd dat de laatste ouder zijn of haar laatste adem uitblaast is de opbrengst van die koopwoning allang verdeeld en/of uitgegeven. Zo ging het ook bij mijn oma en haar koophuis van 5 ton.
Nog een behulpzame grafiek. Toegegeven, hij is wat ouder, maar op Twitter zag ik een recenter plaatjes voorbijkomen die er precies hetzelfde uitzag:
[ afbeelding ]
Ah check. Ik denk dat die lagere erfenis ook komt door die hoge eigen bijdrage die je betaalt bij een WLZ instelling. Maar andere discussie.quote:Op zondag 19 november 2023 11:20 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
De realiteit is dat sowieso een van de twee nog wel een jaar of tien meegaat nadat ze hun koophuis hebben verruild voor een kleiner onderkomen, meestal een of ander huurappartement voor senioren.
Tegen de tijd dat de laatste ouder zijn of haar laatste adem uitblaast is de opbrengst van die koopwoning allang verdeeld en/of uitgegeven. Zo ging het ook bij mijn oma en haar koophuis van 5 ton.
Nog een behulpzame grafiek. Toegegeven, hij is wat ouder, maar op Twitter zag ik een recenter plaatjes voorbijkomen die er precies hetzelfde uitzag:
[ afbeelding ]
Exact.quote:Op zondag 19 november 2023 11:28 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
En terecht, laat die oudjes als het even kan lekker hun vermogen zoveel mogelijk opmaken. Van mijn ouders hoef ik, hopelijk nog lang niet, ook echt geen geld te erven, wat dierbare spullen zou ruim voldoende zijn.
Mijn schoonouders hebben wel eens gezegd dat ze ons zoveel mogelijk wilden nalaten, onze reactie was "Ga lekker zelf er op uit en doe wat je wil voor jullie, jullie hebben er voor gewerkt en wij hebben het niet nodig, leef gewoon"quote:Op zondag 19 november 2023 11:41 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Exact.
En als je je kinderen wat geld toe wilt schuiven, waarom zou je daar dan mee wachten tot na je dood? Mijn zus en ik krijgen twee keer per jaar een leuk bedrag. Wij blij, ouders blij dat ze ons blij maken, win-win.
De VVD als liberaal bestempelen, dat is wel wat dapper.quote:Op zondag 19 november 2023 17:37 schreef AgLarrr het volgende:. De VVD tel ik daar als liberalen niet bij.
Ik zou niet weten welk ander label ik ze zou moeten geven, en bovendien beschouwen ze zichzelf ook zo.quote:Op zondag 19 november 2023 17:41 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
De VVD als liberaal bestempelen, dat is wel wat dapper.
Contra argument zou zijn: dit is goeddeels wat de SP doet, en het werkt vooralsnog voor geen ene meter.quote:Op zondag 19 november 2023 17:37 schreef AgLarrr het volgende:
En zoals altijd in dit soort topics: het is anno nu in theorie een makkie voor (klassiek) links om de verkiezingen te winnen: zie die Deense Sociaal Democraten. Maar goed, dan moet je dus bereid zijn de hele identiteitspolitiek los te laten en te verruilen voor stevig sociaal economisch beleid icm streng immigratiebeleid. En precies dat zie je de conservatieven nu doen, en die peilen samen 60-70 zetels ofzo (NSC / PVV / BBB en CDA). De VVD tel ik daar als liberalen niet bij.
Die hebben een betere lijsttrekker nodig.quote:Op zondag 19 november 2023 20:49 schreef tizitl2 het volgende:
[..]
Contra argument zou zijn: dit is goeddeels wat de SP doet, en het werkt vooralsnog voor geen ene meter.
Dat lijkt me niet aangezien de gemiddelde PvdA stemmer juist vrij hoog opgeleid is. Het probleem is juist dat ze laagopgeleiden niet meer aantrekken.quote:Op zaterdag 18 november 2023 23:48 schreef -XOR- het volgende:
Op een gegeven moment is er inderdaad wat betreft de d66-pvda verhouding wel een kritisch punt bereikt en heeft d66 zoveel hogeropgeleiden bij de PvdA weggetrokken dat er een gebrek aan aamwas van politiek talent ontstond. Iemand als Rob Jetten had eigenlijk net zo goed bij de PvdA gepast maar dat was waarschijnlijk in zijn tijd niet hip. Het PvdA-partijkader bestaat nu teveel uit kneusjes waar bijna niemand meer bij wil horen.
De SP staat geen heel hardvochtig asielbeleid voor.quote:Op zondag 19 november 2023 20:49 schreef tizitl2 het volgende:
[..]
Contra argument zou zijn: dit is goeddeels wat de SP doet, en het werkt vooralsnog voor geen ene meter.
Die deden het onder Marijnissen sr heel aardig meen ik. Maar goed, dan gaat het goed en dan begint de ideologische scherpslijperij met de rest van de 'revolutionairen' en dan dondert het hele kaartenhuis weer in elkaar.quote:Op zondag 19 november 2023 20:52 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Die hebben een betere lijsttrekker nodig.
Ik had er op gestemd normaal geproken, maar heb besloten om strategisch op Timmermans te stemmen.
Dat is vooral het GroenLinks smaldeel.quote:Op zondag 19 november 2023 20:55 schreef tizitl2 het volgende:
[..]
Dat lijkt me niet aangezien de gemiddelde PvdA stemmer juist vrij hoog opgeleid is. Het probleem is juist dat ze laagopgeleiden niet meer aantrekken.
Is een paar weken terug nog onderzoek naar gedaan: onder hoogopgeleiden stond PvdA/GL op 32 zetels, onder laagopgeleiden op 14.
Onder Roemer in het begin ook niet zo slecht gedaan.quote:Op zondag 19 november 2023 20:58 schreef AgLarrr het volgende:
[..]
Die deden het onder Marijnissen sr heel aardig meen ik. Maar goed, dan gaat het goed en dan begint de ideologische scherpslijperij met de rest van de 'revolutionairen' en dan dondert het hele kaartenhuis weer in elkaar.
Aardige analyse. Je kan trouwens nog ja21, fvd en sgp erbij optellen.quote:Op zondag 19 november 2023 17:37 schreef AgLarrr het volgende:
Da's toch geen rocket science? Links profileert zich anno nu vooral op sociaal-culturele thema's die de onderklasse en een flink deel van de middenklasse in de basis geen hol interesseren: klimaat, natuur & dieren, gastvrij ontvangst voor asielzoekers, institutioneel racisme en LHBTQ. En die laatste thema's veelal gedragen door het voor velen onnavolgbare, zichzelf tegensprekende, WOKE / Regenboog legioen. (Gays for palestine, echt?!). En ohja, ergens gaat het nog over wonen en banen.
Klassiek links richtte zich in de basis sowieso primair op sociaal-economische thema's ipv culturele, en ging daarbij uit van sociaal-economische klasse ipv allerlei diffuse minderheden. Dat was een veel sterker vehikel om samenhang en daarmee politieke tractie te creëren.
En zoals altijd in dit soort topics: het is anno nu in theorie een makkie voor (klassiek) links om de verkiezingen te winnen: zie die Deense Sociaal Democraten. Maar goed, dan moet je dus bereid zijn de hele identiteitspolitiek los te laten en te verruilen voor stevig sociaal economisch beleid icm streng immigratiebeleid. En precies dat zie je de conservatieven nu doen, en die peilen samen 60-70 zetels ofzo (NSC / PVV / BBB en CDA). De VVD tel ik daar als liberalen niet bij.
Bij Groenlinks is het wat extremer. Maar opleidingsniveau correleerde in 2021, voor de fusie, ook al heel sterk bij de PvdA.quote:Op zondag 19 november 2023 20:59 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Dat is vooral het GroenLinks smaldeel.
De grap is dat je met die kern eigenlijk alle kanten op kan - de liberalen kunnen en willen erbij, de radicaal conservatieven (ja21, FvD en sgp) willen er wel bij, en zelfs de SP en PvdA zouden dit prima aandurven.quote:Op zondag 19 november 2023 21:09 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Aardige analyse. Je kan trouwens nog ja21, fvd en sgp erbij optellen.
Nouja, het is natuurlijk ook identiteit. Blijkbaar wil een groot deel van de PvdA deze houding op asiel en immigratie. Deze hadden ze ook al vóór dat ze met GL gingen fuseren samenwerken. Ik hoorde gisteren iemand zeggen bij een praatprogramma dat Ascher in 2016 al eens in Denemarken was geweest om aldaar te zien hoe de sociaaldemocraten met dit vraagstuk omgingen, maar dat hij daar weinig weerklank voor vond in zijn eigen partij.quote:Op zondag 19 november 2023 21:18 schreef AgLarrr het volgende:
[..]
De grap is dat je met die kern eigenlijk alle kanten op kan - de liberalen kunnen en willen erbij, de radicaal conservatieven (ja21, FvD en sgp) willen er wel bij, en zelfs de SP en PvdA zouden dit prima aandurven.
Ik blijf er van overtuigd dat de PvdA nu juist deze verkiezingen op zijn klompen had kunnen winnen met die agenda. Misschien wel had moeten winnen ook. Alleen ze zijn zo dom geweest om zich onder de klimaatvlag te verenigen met de radicaal progressieven. En laat dat nou zo ongeveer de enige hoek in het politieke spectrum zijn waar de mensen zitten die geen zin hebben in die agenda. Dus, hebben ze het maar cadeau gedaan aan de hoogste bieder. Zelfs Yesilguz doet mee aan die wedstrijd for crying out loud.
Feiten doen het slechter dan onderbuik gevoel. Hoeveel cijfers en waarheden er ook verspreid worden, mensen willen op een mens stemmen. Of die nu de waarheid verteld of niet, persoonlijke binding is belangrijker.quote:Op zaterdag 18 november 2023 22:44 schreef Janneke141 het volgende:
Het klassiek linkse electoraat doet hetzelfde als de achterban van het CDA. Uitsterven. Daarnaast is het maar de vraag hoe (financieel) houdbaar klassiek linkse politiek is, gezien de demografische veranderingen. Een goed deel van de kiezers zal dat echt wel in de gaten hebben. En een ander deel stemt zuiver met de eigen portemonnee, of vanuit de onderbuik. Daar slaat een genuanceerd links verhaal ook niet echt op aan.
Maakt dat feitelijk eigenlijk uit? Heb je al een realistisch verhaal van Wilders, Ja21 of FvD gehoord over het sluiten van de grenzen? Of van BBB over hun quotum? NSC over hun saldo dan? Of van de SP over het indammen van arbeidsmigranten?quote:Op zondag 19 november 2023 21:39 schreef Hexagon het volgende:
Dat hele "Deense Model" zou vanaf het begin vrij een loze belofte zijn. We hebben namelijk niet die optout van de Denen. Dan mag er een realistisch verhaal komen hoe ze dat bij de EU voor elkaar gaan krijgen.
Dat is een heel lastig verhaal want du moment dat je andere landen of hun burgers beperkingen op wil gaan leggen zullen die andersom ook beperkingen aan Nederland op gaan leggen. En dat kan wel eens heel pijnlijk zijn voor Nederland. Veel pijnlijker dan de EU migranten.quote:Op zondag 19 november 2023 22:24 schreef Hexagon het volgende:
Het zou eerder een goed verhaal zijn als Nederland in de EU het initiatief neemt omtrent een nieuw migratiebeleid voor de hele EU. Meer landen worstelen hiermee dus dan moeten er toch ook nieuwe afspraken kunnen worden gemaakt?
Maar dan kun je in ieder geval een eerlijk debat voeren over wat je wel en niet wilt. En we zijn niet het enige land dat hiermee aan het worstelen is Dus dan zouden we een zienswijze voor de EU moeten opstellen wat we dan eigenlijk als een realistisch migratiebeleid zien.quote:Op maandag 20 november 2023 00:31 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Dat is een heel lastig verhaal want du moment dat je andere landen of hun burgers beperkingen op wil gaan leggen zullen die andersom ook beperkingen aan Nederland op gaan leggen. En dat kan wel eens heel pijnlijk zijn voor Nederland. Veel pijnlijker dan de EU migranten.
Dat aspect wordt nog wel eens makkelijk vergeten en terzijde geschoven maar als je 27 lidstaten op een lijn wil krijgen omdat jij een "probleem" hebt met Eu migranten dan ga je niet veel handen op elkaar krijgen als je niet ook bereid bent om zelf iets op te geven.
Maar nu doe jij alsof Nederland als enige dit probleem heeft, het speelt echt in ontzettend veel EU landen. Ook omgekeerd trouwens: de Oost-Europese landen zijn helemaal niet altijd blij met de vertrekkende migranten naar andere EU landen.quote:Op maandag 20 november 2023 00:31 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Dat is een heel lastig verhaal want du moment dat je andere landen of hun burgers beperkingen op wil gaan leggen zullen die andersom ook beperkingen aan Nederland op gaan leggen. En dat kan wel eens heel pijnlijk zijn voor Nederland. Veel pijnlijker dan de EU migranten.
Dat aspect wordt nog wel eens makkelijk vergeten en terzijde geschoven maar als je 27 lidstaten op een lijn wil krijgen omdat jij een "probleem" hebt met Eu migranten dan ga je niet veel handen op elkaar krijgen als je niet ook bereid bent om zelf iets op te geven.
Duitsland heeft een linksere regering dan lang zo was, in Spanje kan de linkse premier door, in België wordt Vlaanderen wel steeds rechtser, maar Wallonië steeds linkser, in Oostenrijk regeren de christendemocraten met de groenen. Ik herken dat sentiment dus niet.quote:Op maandag 20 november 2023 08:32 schreef OxygeneFRL het volgende:
Ik denk dat veel landen om ons heen ook steeds meer naar rechts trekken, veroorzaakt door immigratie/criminaliteit en alle hoge kosten voor milieu regeltjes.
In Europa zag je de laatste tijd ook steeds vaker verkiezinguitslagen naar rechts gaan. En vandaag ook weer met Argentinie.
Hmm, die regeringen geven een vertekenend beeld. Dat zijn toch vaak gelegenheidscoalities om groter wordende rechtse partijen de wind uit de zeilen te nemen. In Duitsland zijn ze als de dood voor een alsmaar groter wordende AfD. De FPÖ in Oostenrijk is getekend door een recent schandaal maar was lang de grootste oppositiepartij. En de NVA in Vlaanderen doet het uitstekend, hoewel ik die niet op één hoop met de FPÖ en AfD zou willen gooien.quote:Op maandag 20 november 2023 08:43 schreef Hanca het volgende:
[..]
Duitsland heeft een linksere regering dan lang zo was, in Spanje kan de linkse premier door, in België wordt Vlaanderen wel steeds rechtser, maar Wallonië steeds linkser, in Oostenrijk regeren de christendemocraten met de groenen. Ik herken dat sentiment dus niet.
Ja, dat zal ook een deel van het verhaal zijn. Hoewel je binnen die gelederen ook wel stromingen ziet die er op een linkse manier een goeie draai aan proberen te geven. Neem het "vrij links" initiatief van o.a. Eddy Terstal. Die proberen dat klassiek linkse verhaal neer te zetten en schwung te geven. Maar kennelijk vinden die dan weinig gehoor.quote:Op zondag 19 november 2023 21:24 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Nouja, het is natuurlijk ook identiteit. Blijkbaar wil een groot deel van de PvdA deze houding op asiel en immigratie. Deze hadden ze ook al vóór dat ze met GL gingen fuseren samenwerken. Ik hoorde gisteren iemand zeggen bij een praatprogramma dat Ascher in 2016 al eens in Denemarken was geweest om aldaar te zien hoe de sociaaldemocraten met dit vraagstuk omgingen, maar dat hij daar weinig weerklank voor vond in zijn eigen partij.
De klimaatpolitiek van Groenlinks is economische zelfmoord voor de onder- en middenklasse. Dat kun je echt alleen verzinnen als je geen ene flikker van het energiesysteem begrijpt.quote:Wat ook een ding is (duidelijk sentiment) dat PvdA op allerhande zaken heffingen en belastingen op consumptie (energie tot aan voedsel) wil verhogen. Ook at treft het meest de grote middengroepen en de gezinnen.
Dan noem je ook 3 landen met een fascistische leider nog geen 2 a 3 generaties geleden. Daarbij zijn het landen waar geen sterke Calvinistische achtergrond aanwezig is.quote:Op maandag 20 november 2023 08:43 schreef Hanca het volgende:
[..]
Duitsland heeft een linksere regering dan lang zo was, in Spanje kan de linkse premier door, in België wordt Vlaanderen wel steeds rechtser, maar Wallonië steeds linkser, in Oostenrijk regeren de christendemocraten met de groenen. Ik herken dat sentiment dus niet.
Dat vind ik wel heel erg kort door de bocht. Er wordt al een paar decennia steeds steviger ingebeukt op de multiculturele samenleving, waar de onderwerpen immigratie en integratie feitelijk onderdeel van zijn. Daar wordt nog altijd weinig anders tegenover gezet dan "racist" of "populist", ondanks dat er nota bene gewonden en doden bij zijn gevallen. En onderwijl zich maar afvragen waar al die kiezers nou toch naar toe gaan, en hoe het toch komt dat al die mensen "tegen hun eigen belang in stemmen". Zo vreselijk inhoudelijk vind ik dat allemaal niet.quote:Op maandag 20 november 2023 09:26 schreef ieniminimuis het volgende:
[..]
Rechts is beter in het aanspreken van de onderbuikgevoelens. Links gaat meer op de inhoud. En het jammere is dat VVD ook steeds meer gaat inspelen op die onderbuikgevoelens.
Links laat het thema niet links liggen, dat is alleen in de hoofden van veel rechtsstemmenden zo. Zie hier: https://www.volkskrant.nl(...)-te-zorgen~bb6bb7a3/quote:Op maandag 20 november 2023 09:15 schreef AgLarrr het volgende:
[..]
Hmm, die regeringen geven een vertekenend beeld. Dat zijn toch vaak gelegenheidscoalities om groter wordende rechtse partijen de wind uit de zeilen te nemen. In Duitsland zijn ze als de dood voor een alsmaar groter wordende AfD. De FPÖ in Oostenrijk is getekend door een recent schandaal maar was lang de grootste oppositiepartij. En de NVA in Vlaanderen doet het uitstekend, hoewel ik die niet op één hoop met de FPÖ en AfD zou willen gooien.
Ik begrijp echt niet waarom men op links dit thema zo links laat liggen. Als nota bene uit allerlei polls blijkt dat tussen de 70 en 90% van de Nederlanders minder immigratie wil, en het huidige kabinet erop gevallen is, dan wéét je toch wat je kunt verwachten cq wat je te doen staat als je wat wilt bereiken?
Voor links geldt op immigratie wat voor rechts geldt op klimaat: meebewegen of verliezen. Feel the room, als het ware. Daar vind ik dat je ziet dat rechtste partijen wat dat betreft veel flexibeler zijn. Iig in woord, maar regelmatig ook in daad.
Deze post geeft vooral aan waarom zoveel Nederlanders afkerig worden van 'links'...quote:Op maandag 20 november 2023 09:26 schreef ieniminimuis het volgende:
[..]
Dan noem je ook 3 landen met een fascistische leider nog geen 2 a 3 generaties geleden. Daarbij zijn het landen waar geen sterke Calvinistische achtergrond aanwezig is.
Het probleem op links is misschien wel dat de linkse mensen elkaar verwijten van niet links genoeg te zijn.
En waarom stemmen mensen niet op links terwijl ze zelf er het meeste van zouden profiteren? Dat heeft denk ik te maken met het type mensen, de campagne van rechts en alle overige pulp dat de wereld wordt ingestuurd.
Het programma van links is te probleemoplossend, te eerlijk, soms zelf pijnlijk. Te kijkend naar het algemeen goed voor de langere duur. Daar kunnen veel mensen niets mee, ze willen morgen brood op de plank en wat er over 10 jaar gebeurt dat zien we dan wel. Het is mens eigen, het vraagt een bepaald denkvermogen en mind set om te plannen voor een langere tijd. "Een boom plant je niet voor jezelf, maar voor de toekomstige generatie."
Rechts wijst graag een schuldige aan voor alle problemen. Het liefst wel aanwijsbaar genoeg, maar niet te concreet en individualistisch. Dus migranten en eventueel "links" als je extreem-rechts bent. Dat profileert lekker, het is fijn campagne voeren, het is weinig inhoudelijk, het is inspelen op onderbuikgevoelens.
Nederland heeft een lange geschiedenis van migranten, maar waarom is het nu ineens een big deal? Gebeurtenissen op het wereldtoneel. Sinds 9/11 zijn moslims het grote kwaad. Dichter bij huis schudde Pim Fortuin en later ook Geert Wilders (die man is al 20 jaar bezig!) de boel wakker.
Rechts is beter in het aanspreken van de onderbuikgevoelens. Links gaat meer op de inhoud. En het jammere is dat VVD ook steeds meer gaat inspelen op die onderbuikgevoelens.
Dit klopt gewoon. Maar kun je dit links verwijten? Moeten die de feiten en inhoud ook maar gaan negeren, net zoals rechts doet? Moet links ook vanuit de onderbuik allerlei totale onzin gaan rondroepen?quote:Op maandag 20 november 2023 09:26 schreef ieniminimuis het volgende:
[..]
Ook links doet dat erg aardig hoor. Onzin roepen.quote:Op maandag 20 november 2023 09:50 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dit klopt gewoon. Maar kun je dit links verwijten? Moeten die de feiten en inhoud ook maar gaan negeren, net zoals rechts doet? Moet links ook vanuit de onderbuik allerlei totale onzin gaan rondroepen?
Is het niet de taak van een politicus om dit soort 'onderbuikgevoelens' te kanaliseren naar rationeel beleid? Het grootste gedeelte van de mensen heeft niet gestudeerd en heeft niet het vermogen om voor zichzelf gevoelige thema's op zo'n manier te verwoorden dat ze door de policor ballotage komen. Dat kun je ze verwijten, maar verwacht dan niet dat ze ook op je stemmen.quote:Op maandag 20 november 2023 09:50 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dit klopt gewoon. Maar kun je dit links verwijten? Moeten die de feiten en inhoud ook maar gaan negeren, net zoals rechts doet? Moet links ook vanuit de onderbuik allerlei totale onzin gaan rondroepen?
Die 'achterlijke focus' is zowel in debatten op tv, interviews, kamerdebatten en in wetten, moties en amendementen zeer weinig van te merken.quote:Op maandag 20 november 2023 09:51 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Ook links doet dat erg aardig hoor. Onzin roepen.
Zoals die achterlijke focus op 'diversiteit', 'inclusie' en 'tolerantie' zonder ooit ook maar enig kritisch geluid te laten horen over een bepaalde zeer conservatieve religieuze beleving in Nederland.
Het is ook gewoon een hele domme post.quote:Op maandag 20 november 2023 09:49 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Deze post geeft vooral aan waarom zoveel Nederlanders afkerig worden van 'links'...
Mijn hemel wat een dedain en arrogantie.
Ok, en wiens schuld is dat? Vertel dat verhaal dan beter.quote:Op maandag 20 november 2023 09:48 schreef Hanca het volgende:
[..]
Links laat het thema niet links liggen, dat is alleen in de hoofden van veel rechtsstemmenden zo. Zie hier: https://www.volkskrant.nl(...)-te-zorgen~bb6bb7a3/
CU wil een arbeidsmigrantenquotum. Meer linkse partijen willen dat. Maar juist rechts wil deze verreweg grootste stroom migranten helemaal geen strobreed in de weg leggen. Rechts is pro-migratie, links niet. Maat dat kwartje lijkt bij een deel van de kiezers maar niet te landen.
Klopt, eerder in de media, het onderwijs, academia, bedrijfsleven en andere publieke domeinen, waar een uitermate oppervlakkige en hypocriete vorm van 'diversiteit' al enkele jaren het discourse domineert.quote:Op maandag 20 november 2023 09:53 schreef Hanca het volgende:
[..]
Die 'achterlijke focus' is zowel in debatten op tv, interviews, kamerdebatten en in wetten, moties en amendementen zeer weinig van te merken.
Het omarmen van die drek uit radicaal rechtse hoek is echter ook geen erg duurzame oplossing.quote:Op maandag 20 november 2023 09:56 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Klopt, eerder in de media, het onderwijs, academia, bedrijfsleven en andere publieke domeinen, waar een uitermate oppervlakkige en hypocriete vorm van 'diversiteit' al enkele jaren domineert.
Wat bepaalde 'linkse' lieden hier maar niet willen snappen, is dat je mensen al heel snel tegen je keert wanneer je vanuit een ivoren toren ideologie ze gaat verwijten 'dom', 'racistisch', 'homofoob' en 'conservatief' te zijn.
Is immigratie echt een probleem? Of hebben we er een probleem van gemaakt? Integratie is daadwerkelijk een probleem, maar als de maatschappij / overheid daar zelf ook weinig aan wilt doen, dan moet je de mensen het niet kwalijk nemen. Al verwachten we vaag ergens wel dat als mensen uit bepaalde landen hierheen komen of hierheen gehaald worden (we hebben zelf de Turken en Marokkanen opgehaald) dat ze een groot deel van hun cultuur laten vallen. Maar Nederlanders zelf klagen wel steen en been als ze in het buitenland geen frikandel kunnen krijgen. Er zijn hele verzorgingstehuizen in Canada die puur Nederlands zijn, Sinterklaas wordt gevierd in Australië etc. Maar o wee als Hema 1 schapje neer zet voor het Suikerfeest. Integratie komt van 2 kanten, maar we zijn langzaam wel bezig met alles te verbannen om die mensen onderdeel te laten zijn van de maatschappij.quote:Op maandag 20 november 2023 09:32 schreef AgLarrr het volgende:
[..]
Dat vind ik wel heel erg kort door de bocht. Er wordt al een paar decennia steeds steviger ingebeukt op de multiculturele samenleving, waar de onderwerpen immigratie en integratie feitelijk onderdeel van zijn. Daar wordt nog altijd weinig anders tegenover gezet dan "racist" of "populist", ondanks dat er nota bene gewonden en doden bij zijn gevallen. En onderwijl zich maar afvragen waar al die kiezers nou toch naar toe gaan, en hoe het toch komt dat al die mensen "tegen hun eigen belang in stemmen". Zo vreselijk inhoudelijk vind ik dat allemaal niet.
Het zou me heel wat waard zijn als daar een fatsoenlijk politiek gesprek over op gang kwam.
Dus nu verwijt je politici uitspraken die die politici helemaal niet doen? Nogal vreemd, vind je zelf ook niet?quote:Op maandag 20 november 2023 09:56 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Klopt, eerder in de media, het onderwijs, academia, bedrijfsleven en andere publieke domeinen, waar een uitermate oppervlakkige en hypocriete vorm van 'diversiteit' al enkele jaren het discourse domineert.
Wat bepaalde 'linkse' lieden hier maar niet willen snappen, is dat je mensen al heel snel tegen je keert wanneer je vanuit een ivoren toren ideologie ze gaat verwijten 'dom', 'racistisch', 'homofoob' en 'conservatief' te zijn.
Geef eens voorbeelden van die drek.quote:Op maandag 20 november 2023 09:57 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Het omarmen van die drek uit radicaal rechtse hoek is echter ook geen erg duurzame oplossing.
Dat zegt dan ook niemand hier. Maar er zit nog wel het e.e.a. iemand constant voor domme racist uitmaken, en rechts beleid omarmen.quote:Op maandag 20 november 2023 09:57 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Het omarmen van die drek uit radicaal rechtse hoek is echter ook geen erg duurzame oplossing.
Immigratie is een probleem zolang de huidige integratie problematiek niet is opgelost. Ik ben het met je eens dat er veel meer bij komt kijken dan alleen een immigratiestop - voor zover dat überhaupt wenselijk of haalbaar is.quote:Op maandag 20 november 2023 09:57 schreef ieniminimuis het volgende:
[..]
Is immigratie echt een probleem? Of hebben we er een probleem van gemaakt? Integratie is daadwerkelijk een probleem, maar als de maatschappij / overheid daar zelf ook weinig aan wilt doen, dan moet je de mensen het niet kwalijk nemen. Al verwachten we vaag ergens wel dat als mensen uit bepaalde landen hierheen komen of hierheen gehaald worden (we hebben zelf de Turken en Marokkanen opgehaald) dat ze een groot deel van hun cultuur laten vallen. Maar Nederlanders zelf klagen wel steen en been als ze in het buitenland geen frikandel kunnen krijgen. Er zijn hele verzorgingstehuizen in Canada die puur Nederlands zijn, Sinterklaas wordt gevierd in Australië etc. Maar o wee als Hema 1 schapje neer zet voor het Suikerfeest. Integratie komt van 2 kanten, maar we zijn langzaam wel bezig met alles te verbannen om die mensen onderdeel te laten zijn van de maatschappij.
Natuurlijk zijn er een boel problemen met bepaalde groepen, maar die los je niet ineens op door de grenzen dicht te gooien. Die problemen zitten dieper in onze samenleving. En dat wordt wel gereflecteerd in de politieke keuzes van mensen ja. En ik denk niet dat we de maatschappelijke problemen in de samenleving kunnen oplossen met een paar simpele politieke keuzes zoals ze op rechts gemaakt worden.
Daarbij probeert men wel meer gedachtegoed te verbannen dat voor veel mensen lijkt dat het tegen hun haren in strijkt. De wereld verandert snel en ook weer niet. We leven in een tijd die op sommige vlakken vraagt om meer inclusiviteit en het maken van persoonlijke eigen keuzes en dat deze ook erkent worden. Dit is anders en mensen kunnen het niet omvatten. Iets wat je niet kunt omvatten of begrip voor kunt kweken wordt door de hersens snel gezien als vijandig. Pure psychologie, geen onderdeel van politieke voorkeur. Je ziet men daarom meer proberen vast te houden aan oude normen en waarden, dingen die gebruikelijk waren. Ik heb het hier over lghtbi+, maar ook abortus discussie, klimaatverandering en toe laten van gebruiken uit andere culturen. Het raakt de meeste individuen niet, maar het strookt met wat gebruikelijk was.
Men probeert vast te houden, wat men kan vasthouden lijkt het wel en dat uit zich ook in conservatief stemgedrag.
Kortom je zou de hang naar rechts ook kunnen zien als het niet om kunnen gaan met veranderingen, wat heel natuurlijk is voor mens. Is het slim? Ander verhaal.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |