Naar mijn idee wisten de klassiek linkse partijen altijd goed te scoren als sociaal-economische thema's de boventoon voerden. Maar ondanks dat bestaanszekerheid nu zeer aanwezig is lijken ze niks te profiteren. Het het politieke veld rondom sociaal economische thema's is de laatste 5 jaar ingrijpend veranderd waarbij de tegenstellingen veel kleiner zijn geworden. De VVD van nu is natuurlijk lang niet zo sociaal als de SP. Maar het bedreigende lijkt er vanaf. Dilan Yesilgoz is op dat gebied niet zo eenvoudig om je tegen te profileren dan een Hans Wiegel, Frits Bolkestein of Mark Rutte in zijn 2010-2012-kameleonkleur. En ook het CDA 2.0 (NSC) heeft een sociaaleconomische paragraaf waar weinig mensen moeite mee zullen hebben.Een ander teken aan de wand was ook bijvoorbeeld Wopke Hoekstra die in 2021 ineens op de "neoliberale" trom ging slaan, en vervolgens de verkiezingen verloor. En Ja21, de enige partij die er nog zo in lijkt te zitten, speelt niets klaar.quote:Op zaterdag 18 november 2023 22:17 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Nouja ik denk eerder dat ze op het gebied van bestaanszekerheid een beetje hun selling point kwijt zijn.
Kijkende naar bijvoorbeeld het NSC-programma dan kan ik er op het gebied van werk, inkomen en sociale zekerheid weinig rechts in ontdekken. Ik denk dat zijn programma voor veel linkse en rechtse Nederlanders prima acceptabel is. Of hij het waarmaakt is de vraag, maar dat moet blijken.
Maar zelfs bij de VVD zie je dat die retoriek over "handen uit de mouwen!!" en "marktwerking hallelujah!!" wel een stilletjes aan verdwenen is. Eigenlijk is die trend er al sinds het einde van Rutte II en het enorme overheidsingrijpen tijdens de COVID-crisis heeft dat versterkt. Ze zullen niet zo sociaal zijn als de PvdA/GL maar het bedreigende is er een beetje vanaf.
Het lijkt erop dat dat "neoliberale" toch echt zwaar op zijn retour is. De enige partij die nog op die trom slaat is Ja21 en die slaan geen deuk in een pak boter. Maar linkse partijen hebben eigenlijk nog geen duidelijke koers kunnen vinden in die nieuwe politieke tegenstellingen.
Nouja tot en met 2012 deed het dat nog wel en zo snel gaan ze nou ook weer niet dood. Alleen lijken de gevechten van toen niet meer zo te spelen.quote:Op zaterdag 18 november 2023 22:44 schreef Janneke141 het volgende:
Het klassiek linkse electoraat doet hetzelfde als de achterban van het CDA. Uitsterven. Daarnaast is het maar de vraag hoe (financieel) houdbaar klassiek linkse politiek is, gezien de demografische veranderingen. Een goed deel van de kiezers zal dat echt wel in de gaten hebben. En een ander deel stemt zuiver met de eigen portemonnee, of vanuit de onderbuik. Daar slaat een genuanceerd links verhaal ook niet echt op aan.
En waarom stemmen ze dan niet op de SP?quote:Op zaterdag 18 november 2023 23:01 schreef Cupfighter het volgende:
Links heeft zich teveel geconcentreerd op dingen die mensen met lagere inkomens weinig interesseren en op SP en misschien PvdD na is er door links te weinig naar deze mensen omgekeken, ik had laatst er nog een gesprek over met iemand van D66 die ook toegaf dat de aandacht meer naar klimaat en stikstof is gegaan
Goede vraag, ik zeg eerlijk dat ik niet weet wat de standpunten zijn van SP qua migratie/ asiel beleid, ik zelf denk dat de PVV veel stemmen van de SP weg snoeptquote:Op zaterdag 18 november 2023 23:04 schreef Hexagon het volgende:
[..]
En waarom stemmen ze dan niet op de SP?
Asielzoekers opvangen, arbeidsmigranten afbouwen.quote:Op zaterdag 18 november 2023 23:06 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Goede vraag, ik zeg eerlijk dat ik niet weet wat de standpunten zijn van SP qua migratie/ asiel beleid, ik zelf denk dat de PVV veel stemmen van de SP weg snoept
Dank je wel, ja dan vrees ik dat er dan toch meer mensen naar de PVV zijn over gegaan, iets wat ik zelf betreurquote:Op zaterdag 18 november 2023 23:08 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Asielzoekers opvangen, arbeidsmigranten afbouwen.
Ik denk niet dat het groepje lui dat nu echt denkt ooit op links stemde. Die "alle Turken terug naar Marokko"-kiezersgroep is al vrij lang ongeveer hetzelfde. De problemen van de klassiek linkse partijen begonnen pas later.quote:Op zaterdag 18 november 2023 23:27 schreef -XOR- het volgende:
Het probleem is dat rechts wegkomt met het "omdat néger"-argument. Als alle négers het land zijn uitgewerkt kan alles. Er zijn niet te weinig huizen, er zijn teveel négers. Het minimumloon is bruto niet te laag voor mensen om nog fatsoenlijk rond te kunnen komen, de négers vreten allemaal uit de staatsruif waardoor de loonbelasting te hoog is. De plaatselijke famfare is niet het slachtoffer van bezuinigingen binnen de cultuursector, alle subsidie gaat naar monumenten voor négers.
Klopt, maar bij een deel van de onderklasse is geest wel uit de fless en dat is deels de acherban van links.die ga je met rationele argumenten op sociaal economische thema's echt niet voor je winnen.quote:Op zaterdag 18 november 2023 23:32 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ik denk niet dat het groepje lui dat nu echt denkt ooit op links stemde. Die "alle Turken terug naar Marokko"-kiezersgroep is al vrij lang ongeveer hetzelfde. De problemen van de klassiek linkse partijen begonnen pas later.
De Sektarische Partij?quote:Op zaterdag 18 november 2023 23:04 schreef Hexagon het volgende:
[..]
En waarom stemmen ze dan niet op de SP?
Maar dat is, als je naar de programma's kijkt gewoon niet waar, met name het PvdA/GL programma is gewoon economisch goed voor de lagere en middenklasse inkomens. Mensen die rechts stemmen en geen hoog inkomen hebben snijden zichzelf gewoon economisch in de vingers.quote:Op zaterdag 18 november 2023 22:58 schreef KaheemSaid het volgende:
Ik heb juist het idee dat Links altijd maar afgeleid wordt door haar Dogma's (geen discriminatie, onderwijs, meer emancipatie, meer aan milieu doen en verbieden verbieden verbieden) en dat ze dan alle posities opgebruikt hebben wanneer het aankomt op financieën en sociaal economisch beleid.
De vraag van deze discussie is dus of dat nog wel zo scherp is als 10+ jaar geleden.quote:Op zaterdag 18 november 2023 23:48 schreef Tijger_m het volgende:
Mensen die rechts stemmen en geen hoog inkomen hebben snijden zichzelf gewoon economisch in de vingers.
Valt ook wel mee denk ik. Rob Jetten werd lid rond 2006 toen D66 helemaal op de grond lag.quote:Op zaterdag 18 november 2023 23:48 schreef -XOR- het volgende:
Op een gegeven moment is er inderdaad wat betreft de d66-pvda verhouding wel een kritisch punt bereikt en heeft d66 zoveel hogeropgeleiden bij de PvdA weggetrokken dat er een gebrek aan aamwas van politiek talent ontstond. Iemand als Rob Jetten had eigenlijk net zo goed bij de PvdA gepast maar dat was waarschijnlijk in zijn tijd niet hip. Het PvdA-partijkader bestaat nu teveel uit kneusjes waar bijna niemand meer bij wil horen.
Ja, dat is net zo scherp in de zin dat het feitelijk correct is maar men laat zich overtuigen door een culture war en door migranten af te schilderen als de reden dat lagere inkomens X, Y of Z niet kunnen krijgen.quote:Op zaterdag 18 november 2023 23:53 schreef Hexagon het volgende:
[..]
De vraag van deze discussie is dus of dat nog wel zo scherp is als 10+ jaar geleden.
Maar als je de PVV nu buiten beschouwing laat en nu naar de programma's van CDA, VVD en NSC kijkt. Dan is dat toch wat andere koek dan 2012 en daarvoor.quote:Op zaterdag 18 november 2023 23:55 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Ja, dat is net zo scherp in de zin dat het feitelijk correct is maar men laat zich overtuigen door een culture war en door migranten af te schilderen als de reden dat lagere inkomens X, Y of Z niet kunnen krijgen.
Dat klopt, de VVD en het CDA hebben het neo-liberalisme waarvan zij de aanvoerders waren deels losgelaten. De VVD wat minder, denk ik, en de NSC is eigenlijk gewoon een voortzetting van het CDA. Of die het echt loslaten moet nog blijken.quote:Op zaterdag 18 november 2023 23:57 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Maar als je de PVV nu buiten beschouwing laat en nu naar de programma's van CDA, VVD en NSC kijkt. Dan is dat toch wat andere koek dan 2012 en daarvoor.
Als ze blijken te liegen en ouderwets "neoliberaal" beleid gaan voeren dan kunnen linkse partijen snel weer garen spinnen.quote:Op zondag 19 november 2023 00:00 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Dat klopt, de VVD en het CDA hebben het neo-liberalisme waarvan zij de aanvoerders waren deels losgelaten. De VVD wat minder, denk ik, en de NSC is eigenlijk gewoon een voortzetting van het CDA. Of die het echt loslaten moet nog blijken.
Afgestraft voor het uitvoeren van neo liberaal rechts beleid.quote:Op zaterdag 18 november 2023 23:55 schreef Klepper272 het volgende:
De PVDA heeft het met Rutte 2 behoorlijk verkloot.
Mensen zijn dit nog niet vergeten.
Wat betreft sex appeal zou Faiza Oulahsen een goede zijn als ze zich ideologisch wat zou verbreden. De PvdA heeft ook een traditie van zeer intelligente wonderboys (Bos, Dijsselbloem, Van der Ploeg, Melkert, Asscher, Samsom) die de materie altijd bijzonder goed beheersten. Daar is niets meer van over.quote:Op zaterdag 18 november 2023 23:54 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Valt ook wel mee denk ik. Rob Jetten werd lid rond 2006 toen D66 helemaal op de grond lag.
Maar een wat stoffige uitstraling heeft de PvdA wel.
Daar heb ik mijn twijfels bij, ik heb de linkse partijen niet of nauwelijks zien profiteren toen ze nog wel volop het neo-liberalisme omarmden.quote:Op zondag 19 november 2023 00:03 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Als ze blijken te liegen en ouderwets "neoliberaal" beleid gaan voeren dan kunnen linkse partijen snel weer garen spinnen.
Maar ik heb zo het idee dat dit sinds 2017 een nieuwe norm is waar linkse partijen nog niet mee om kunnen gaan.
*proest*quote:Op zaterdag 18 november 2023 23:48 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Maar dat is, als je naar de programma's kijkt gewoon niet waar, met name het PvdA/GL programma is gewoon economisch goed voor de lagere en middenklasse inkomens. Mensen die rechts stemmen en geen hoog inkomen hebben snijden zichzelf gewoon economisch in de vingers.
De ironie is dan dat mensen zoals ik, die niet rechts stemmen, daar gewoon financieel van profiteren terwijl wij het niet nodig hebben.
Nou 2012 en daarvoor deden ze het beduidend beter dan nu.quote:Op zondag 19 november 2023 00:04 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Daar heb ik mijn twijfels bij, ik heb de linkse partijen niet of nauwelijks zien profiteren toen ze nog wel volop het neo-liberalisme omarmden.
Ik heb wel het idee dat linkse partijen in crisistijd wel wat populairder zijn dan in tijde waarin het economisch beter gaat in vergelijking met die tijden.quote:Op zondag 19 november 2023 00:34 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Nou 2012 en daarvoor deden ze het beduidend beter dan nu.
Het gaat al 14 jaar economisch erg goed door VVDquote:Op zondag 19 november 2023 00:40 schreef QWARQTAARTJE het volgende:
[..]
Ik heb wel het idee dat linkse partijen in crisistijd wel wat populairder zijn dan in tijde waarin het economisch beter gaat in vergelijking met die tijden.
Wat denk ik wellicht wel speelt is de partijcultuur. De PvdA is geen heel gezellige partij. Men gaat er nogal hard en zakelijk met elkaar om. En een sterk clubgevoel heeft het niet. Heb altijd het idee dat veel leden de partij als noodzakelijk kwaad zagen.quote:Op zondag 19 november 2023 00:04 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Wat betreft sex appeal zou Faiza Oulahsen een goede zijn als ze zich ideologisch wat zou verbreden. De PvdA heeft ook een traditie van zeer intelligente wonderboys (Bos, Dijsselbloem, Van der Ploeg, Melkert, Asscher, Samsom) die de materie altijd bijzonder goed beheersten. Daar is niets meer van over.
Als je echt zou vinden dat je "het niet nodig hebt" zou je natuurlijk geen D66 stemmen. Een partij die voor de verhuurdersheffing was, die mee stemde met de onderbuik van Kamp om fraude met uitkeringen en toeslagen harder te straffen, die voorstander is van de "Tesla subsidie" en bezuinigen als reactie op de kredietcrisis als noodzakelijk zag. Een partij ook die in de persoon van Koolmees rapporten kreeg met ideeën om de arbeidsmarkt socialer in te richten en arbeidsmigranten beter te beschermen tegen uitbuiting maar die rapporten compleet heeft genegeerd. Ook een partij die in woord wel voorstander was van het verhogen van de belasting op de grote vermogens maar een krabbel zette onder het regeerakkoord waarin een verlaging was afgesproken.quote:Op zaterdag 18 november 2023 23:48 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Maar dat is, als je naar de programma's kijkt gewoon niet waar, met name het PvdA/GL programma is gewoon economisch goed voor de lagere en middenklasse inkomens. Mensen die rechts stemmen en geen hoog inkomen hebben snijden zichzelf gewoon economisch in de vingers.
De ironie is dan dat mensen zoals ik, die niet rechts stemmen, daar gewoon financieel van profiteren terwijl wij het niet nodig hebben.
Maar waarom stemmen ze niet op de SP dan?quote:Op zondag 19 november 2023 05:35 schreef Bondsrepubliek het volgende:
Links (PvdA) is tijdens paars nadrukkelijk besmet met het neoliberalisme virus van VVD en D66. De kenmerken van het neoliberalisme zoals flexibilisering van de arbeidsmarkt, bezuinigingen, de overheid als inferieur neerzetten, en de succes is een keuze leugen zijn zeer ongunstig voor de praktisch opgeleiden. Er kwam vervolgens een populistisch reactie op het neoliberalisme met Pim Fortuyn die de praktisch opgeleiden het gevoel gaf hun problemen wel serieus te nemen en waar je je proteststem kwijt kon. De overtuiging bij "gewone mensen" verraden te zijn door links is een sentiment dat nu nog steeds sterk leeft.
De PvdA kreeg in 2012 wel weer een kans met een hernieuwde socialere toon maar hebben die verpruts waardoor het vertrouwen in links opnieuw een knauw kreeg.
De populisten hadden nu eenmaal het momentum te pakken met een charismatische leider die taboe doorbrekende opvattingen ventileerde. Populisten kunnen ook rekenen op veel media aandacht. De SP wil graag fatsoenlijk en realistisch blijven en drukt zich daarom genuanceerder uit. Maar dat werkt voor de onderbuik van het electoraat niet zo goed.quote:Op zondag 19 november 2023 08:47 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Maar waarom stemmen ze niet op de SP dan?
Ik doelde met mijn post dan ook meer op Rutte 2. Denk dat deze boodschap enorm naleeft.quote:Op zaterdag 18 november 2023 23:48 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Nogmaals PHP, kijk gewoon naar de koopkrachtplaatjes van het cpb en je kunt het zienquote:
Dus ze kunnen het zich eigenlijk wel veroorloven om achter praatjesmakers aan te rennen die verder niks opleveren.quote:Op zondag 19 november 2023 08:54 schreef Bondsrepubliek het volgende:
[..]
De populisten hadden nu eenmaal het momentum te pakken met een charismatische leider die taboe doorbrekende opvattingen ventileerde. Populisten kunnen ook rekenen op veel media aandacht. De SP wil graag fatsoenlijk en realistisch blijven en drukt zich daarom genuanceerder uit. Maar dat werkt voor de onderbuik van het electoraat niet zo goed.
Ik stem D66 om andere redenen dan economische. Het economische verhaal interesseert mij, voor mijn stem, maar weinig eigenlijk omdat het voor ons totaal niet belangrijk is maar ik vind de EU en de sociaal ethische vraagstukken wel heel belangrijk.quote:Op zondag 19 november 2023 08:02 schreef Bondsrepubliek het volgende:
[..]
Als je echt zou vinden dat je "het niet nodig hebt" zou je natuurlijk geen D66 stemmen. Een partij die voor de verhuurdersheffing was, die mee stemde met de onderbuik van Kamp om fraude met uitkeringen en toeslagen harder te straffen, die voorstander is van de "Tesla subsidie" en bezuinigen als reactie op de kredietcrisis als noodzakelijk zag. Een partij ook die in de persoon van Koolmees rapporten kreeg met ideeën om de arbeidsmarkt socialer in te richten en arbeidsmigranten beter te beschermen tegen uitbuiting maar die rapporten compleet heeft genegeerd. Ook een partij die in woord wel voorstander was van het verhogen van de belasting op de grote vermogens maar een krabbel zette onder het regeerakkoord waarin een verlaging was afgesproken.
Dat zijn nou niet bepaald keuzes waar mensen die het nou juist wel nodig hebben de vruchten van plukken.
Dat vind ik ook al achterhaald.quote:Op zondag 19 november 2023 09:32 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Ik stem D66 om andere redenen dan economische. Het economische verhaal interesseert mij, voor mijn stem, maar weinig eigenlijk omdat het voor ons totaal niet belangrijk is maar ik vind de EU en de sociaal ethische vraagstukken wel heel belangrijk.
Ik denk dat jij mijn punt miste en dat was dat voor lagere inkomens een stem op een rechtse partij gewoon nadelig is voor hun inkomen terwijl dat voor mij voordelig is. Ik ga niet op de SP stemmen omdat arme mensen rechts stemmen, ik stem op een partij die het dichtst bij mijn overtuigingen staat.
Ik vind het verder prima als arme mensen op rechts stemmen maar ik hoop dat ze beseffen dat ze daarmee de rijken rijker maken, als dat hun keus is dan is dat prima.
Geen idee. Als populisten deel gaan uitmaken van de coalitie en significant gaan bijdragen aan het beleid dan zullen de kiezers vanzelf wel merken of hun keuze om op een populistische partij te stemmen veroorloofd was.quote:Op zondag 19 november 2023 09:13 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Dus ze kunnen het zich eigenlijk wel veroorloven om achter praatjesmakers aan te rennen die verder niks opleveren.
Ik vind het echt onbegrijpelijk dat het economische verhaal je niet interesseert. Volgens het SCP is de financiële ongelijkheid de sterkste bron van sociaal conflict. Wat logisch is want dat gaat over bestaanszekerheid, kansenongelijkheid, armoede (voedselbanken, niet naar de tandarts kunnen en met honger aan de les beginnen), polarisatie met als gevolg populisme en bedreiging van de democratie, klimaatopwarming, verstoring machtbalans, onzekerheid, het functioneren van de overheid en vast nog veel meer. Daarover onverschillig zijn vind ik gewetenloos.quote:Op zondag 19 november 2023 09:32 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Ik stem D66 om andere redenen dan economische. Het economische verhaal interesseert mij, voor mijn stem, maar weinig eigenlijk omdat het voor ons totaal niet belangrijk is maar ik vind de EU en de sociaal ethische vraagstukken wel heel belangrijk.
Ik denk dat jij mijn punt miste en dat was dat voor lagere inkomens een stem op een rechtse partij gewoon nadelig is voor hun inkomen terwijl dat voor mij voordelig is. Ik ga niet op de SP stemmen omdat arme mensen rechts stemmen, ik stem op een partij die het dichtst bij mijn overtuigingen staat.
Ik vind het verder prima als arme mensen op rechts stemmen maar ik hoop dat ze beseffen dat ze daarmee de rijken rijker maken, als dat hun keus is dan is dat prima.
Ok, dus arme mensen mogen wel rechts stemmen maar mensen die het beter hebben zijn gewetenloos als ze niet links stemmen? Wees dan ook eerlijk en spreek de laag opgeleide 50+ aan die PVV stemmen?quote:Op zondag 19 november 2023 10:22 schreef Bondsrepubliek het volgende:
[..]
Ik vind het echt onbegrijpelijk dat het economische verhaal je niet interesseert. Volgens het SCP is de financiële ongelijkheid de sterkste bron van sociaal conflict. Wat logisch is want dat gaat over bestaanszekerheid, kansenongelijkheid, armoede (voedselbanken, niet naar de tandarts kunnen en met honger aan de les beginnen), polarisatie met als gevolg populisme en bedreiging van de democratie, klimaatopwarming, verstoring machtbalans, onzekerheid, het functioneren van de overheid en vast nog veel meer. Daarover onverschillig zijn vind ik gewetenloos.
Als je wil kijken naar economisch beleid kun je beter naar de ECB kijken dan naar Nederlandse regeringspartijen.quote:Op zondag 19 november 2023 10:22 schreef Bondsrepubliek het volgende:
[..]
Ik vind het echt onbegrijpelijk dat het economische verhaal je niet interesseert. Volgens het SCP is de financiële ongelijkheid de sterkste bron van sociaal conflict. Wat logisch is want dat gaat over bestaanszekerheid, kansenongelijkheid, armoede (voedselbanken, niet naar de tandarts kunnen en met honger aan de les beginnen), polarisatie met als gevolg populisme en bedreiging van de democratie, klimaatopwarming, verstoring machtbalans, onzekerheid, het functioneren van de overheid en vast nog veel meer. Daarover onverschillig zijn vind ik gewetenloos.
Begrijpend lezen is ook al niet je sterkste punt. Ik link gewetenloosheid niet aan je stemvoorkeur maar aan je onverschilligheid. Je voelt je namelijk niet bij dergelijk belangrijke zaken betrokken, het economische verhaal intereseert je niet.quote:Op zondag 19 november 2023 10:49 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Ok, dus arme mensen mogen wel rechts stemmen maar mensen die het beter hebben zijn gewetenloos als ze niet links stemmen? Wees dan ook eerlijk en spreek de laag opgeleide 50+ aan die PVV stemmen?
Ik stem, zoals gezegd, voor andere zwaartepunten en ik ben niet verantwoordelijk voor wat anderen stemmen.
En als er een partij is geweest de laatste jaren die wel degelijk van klimaat een zwaartepunt heeft gemaakt dan is het D66 wel en daar ben ik helemaal niet onverschillig voor. Integendeel.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |