SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
Niet mijn OP vriend.quote:Op maandag 13 november 2023 11:21 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Spijt van het lezen van die headlines in de krant hierboven.
Nee, die laten het wegroesten op de Tundra zodat ze op papier een leger met 1000den tanks (uit 1940) hebben. Kan je de ouwe rommel.beter verkopen. Scheelt geld & levert geld op. Dik kans dat het verkopen van dat spul in die 7 jaar, stukken meer bespaard heeft dan die 90mln die de US er nu op toelegt.quote:Op maandag 13 november 2023 10:10 schreef oheng het volgende:
[..]
Een van de weinige dingen die de russen militair gezien wl goed doen: ze verpatsen hun oude materieel niet voor letterlijk kleingeld.
quote:Op maandag 13 november 2023 12:33 schreef slashdotter3 het volgende:
Elon geeft z'n mening over hoe de oorlog gaat eindigen: ongeveer dezelfde grenzen zoals nu. Beide partijen hebben geen air superiority en die zal ook met de F16 niet komen. De aanvallende partij die een grondoffensief doet gaat veel meer casulaties krijgen dan de verdediger.
Wat klopt er niet?quote:Op maandag 13 november 2023 12:34 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Aan deze onzin ga ik mijn tijd niet verspillen natuurlijk.
quote:Op maandag 13 november 2023 12:33 schreef slashdotter3 het volgende:
Elon geeft z'n mening over hoe de oorlog gaat eindigen: ongeveer dezelfde grenzen zoals nu. Beide partijen hebben geen air superiority en die zal ook met de F16 niet komen. De aanvallende partij die een grondoffensief doet gaat veel meer casualties krijgen dan de verdediger.
Die gek met geld moet zich lekker houden bij zijn grote rakketjes en lelijke auto programma's.quote:Op maandag 13 november 2023 12:33 schreef slashdotter3 het volgende:
Elon geeft z'n mening over hoe de oorlog gaat eindigen: ongeveer dezelfde grenzen zoals nu. Beide partijen hebben geen air superiority en die zal ook met de F16 niet komen. De aanvallende partij die een grondoffensief doet gaat veel meer casualties krijgen dan de verdediger.
Plus lekker doorgaan met het overpriced X ten gronde te richten. Gast is geen militair analyst, het is van hetzelfde niveau als veel posts hier.quote:Op maandag 13 november 2023 12:39 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Die gek met geld moet zich lekker houden bij zijn grote rakketjes en lelijke auto programma's.
Hij heeft gelijk. Heb alleen niet de indruk dat Rusland gaat overwegen hun verlies te pakken en na een goed gesprek af taait uit Oekrane.quote:Op maandag 13 november 2023 12:33 schreef slashdotter3 het volgende:
Edit:
- beide partijen gooien hun jeugd weg.
- Jonge mensen die elkaar niet kennen vechten voor oude mensen die elkaar wel kennen
- beide partijen moeten met elkaar communiceren om de oorlog te beeindigen want de huidige situatie gaat niet veranderen
Musk is plotseling een oorlogsdeskundige?quote:Op maandag 13 november 2023 12:33 schreef slashdotter3 het volgende:
Edit:
- beide partijen gooien hun jeugd weg.
- Jonge mensen die elkaar niet kennen vechten voor oude mensen die elkaar wel kennen
- beide partijen moeten met elkaar communiceren om de oorlog te beeindigen want de huidige situatie gaat niet veranderen
Het is een wereld van verschil waar de Oekraner voor vecht en waar de Rus voor vecht.quote:Op maandag 13 november 2023 12:33 schreef slashdotter3 het volgende:
MustGOD is het beste wat de mensheid in 100 duizend jaar is overkomen. Deze clown is alwetend, alziend, almachtig en helemaal vol van hemzelf.quote:Op maandag 13 november 2023 12:57 schreef Hathor het volgende:
[..]
Musk is plotseling een oorlogsdeskundige?
Komt 'ie hoor:quote:Op maandag 13 november 2023 12:54 schreef Ulx het volgende:
[ twitter ]
Mooi. Dat heeft Oekraine mooi geregeld.
Maar is alleen het nieuwsbericht weggehaald, of gaat rus niet "hergroeperen"?quote:👉 TASS and RIA Novosti canceled the news about the regrouping of Russian troops near the Dnieper.
Inb4 wapenstilstandquote:Op maandag 13 november 2023 13:12 schreef ExTec het volgende:
Kom em ook elders tegen
[..]
Maar is alleen het nieuwsbericht weggehaald, of gaat rus niet "hergroeperen"?
Geen idee. Maar het was een bericht van defensie. Die kranten gaan niet zomaar zoiets publiceren.quote:Op maandag 13 november 2023 13:12 schreef ExTec het volgende:
Kom em ook elders tegen
[..]
Maar is alleen het nieuwsbericht weggehaald, of gaat rus niet "hergroeperen"?
Ik zeg niet dat we materieel op dezelfde manier moeten opslaan, ik zeg dat het verstandig is om een strategische reserve aan te houden. Zodat we niet iedere paar decennia erachter moeten komen dat we te weinig hebben. En dat al eeuwenlang....quote:Op maandag 13 november 2023 12:15 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Nee, die laten het wegroesten op de Tundra zodat ze op papier een leger met 1000den tanks (uit 1940) hebben. Kan je de ouwe rommel.beter verkopen. Scheelt geld & levert geld op. Dik kans dat het verkopen van dat spul in die 7 jaar, stukken meer bespaard heeft dan die 90mln die de US er nu op toelegt.
Had NL ze nog in gebruik hadden we er zeker geen 60 geleverd. Dus prima.quote:Op maandag 13 november 2023 13:50 schreef slashdotter3 het volgende:
Premium, maar tldr NLse partij Gepards die destijds voor 21 miljoen aan Jordan werden verkocht worden nu door de VS weer opgekocht voor 110 miljoen om aan Ukraine te geven
https://www.telegraaf.nl/(...)e-wapen-tegen-drones
’Dit is ht perfecte wapen tegen drones’
Een opvallende wapenaanschaf voor Oekrane: de VS koopt voor zo’n 110 miljoen euro pantserwagens met luchtafweergeschut van Jordani. Dezelfde Cheetah-pantserwagens – ook wel ’pruttels’ genoemd – verpatste Nederland in 2013 aan de Jordanirs, voor een ’belachelijke prijs’ van 21 miljoen euro. „De situatie in de wereld is veranderd.”
Met een overdekte opslagplaats red je het niet. Je moet ze blijven onderhouden. En 90mln / 60 / 7= 2ton per jaar. Dat is voor jou veel geld, maar voor de overheid niet. Een Leopard 2 kost bijv. 1.5mln per jaar aan onderhoud.quote:Op maandag 13 november 2023 14:08 schreef oheng het volgende:
[..]
Ik zeg niet dat we materieel op dezelfde manier moeten opslaan, ik zeg dat het verstandig is om een strategische reserve aan te houden. Zodat we niet iedere paar decennia erachter moeten komen dat we te weinig hebben. En dat al eeuwenlang....
Verkoop levert vrijwel geen geld op. Verkoop aan Jordanie: 21 miljoen. Aankoop van Jordanie (door VS): 118 miljoen. Lijkt me dat je voor 97 miljoen best wel een overdekte opslagplaats kunt vinden.
Edit: verdorie Slashdotter is me te snel af. :p
Vliegende F16'squote:Op maandag 13 november 2023 13:40 schreef Ulx het volgende:
[ twitter ]
Ze lessen er al mee. Weet iemand of er een tolk meevliegt in de F-16B bij die piloten die nog niet zo goed engels spreken?
Ja maar ja maar....quote:Op maandag 13 november 2023 13:40 schreef Ulx het volgende:
Weet iemand of er een tolk meevliegt in de F-16B bij die piloten die nog niet zo goed engels spreken?
Nou ja, with the power of Captain Hindsight zullen we het met elkaar eens zijn dat we bv die leopards niet in de ramsj hadden moeten doen. Want dat zijn een soort evergreens, tanks*.quote:Op maandag 13 november 2023 14:08 schreef oheng het volgende:
Ik zeg niet dat we materieel op dezelfde manier moeten opslaan, ik zeg dat het verstandig is om een strategische reserve aan te houden. Zodat we niet iedere paar decennia erachter moeten komen dat we te weinig hebben. En dat al eeuwenlang....
quote:Op maandag 13 november 2023 09:33 schreef Neezoistniet het volgende:
https://dvhn.nl/binnenlan(...)drones-28747499.html
De pruttels! @:Achja zal een traantje wegpinken![]()
Ja mooiquote:Op maandag 13 november 2023 09:34 schreef Perrin het volgende:
@:Achja Ze mogen knallen op Russische drones.![]()
Hangt natuurlijk erg af van de kosten. Een tank 10 jaar opslaan is niet zo duur of technisch ingewikkeld. Na 10 jaar nog voldoende getrainde tankies ter beschikking hebben is minder eenvoudig.quote:Op maandag 13 november 2023 14:51 schreef ExTec het volgende:
[..]
Nou ja, with the power of Captain Hindsight zullen we het met elkaar eens zijn dat we bv die leopards niet in de ramsj hadden moeten doen. Want dat zijn een soort evergreens, tanks*.
Maar een gephard waar je op dat moment echt totaal niks meer aan hebt, wat voor argument kan wie dan mee komen dat we ze maar op moeten slaan, want?
*= ook tanks krijgen upgrade packages. Ga je die tanks daar aan mee laten doen, of laat je ze voor wat het is?
Vragen vragen vragen
Niks geen captain hindsight. Ik was faliekant tegen de verkoop van die tanks. Het is volstrekt logisch, want de hele menselijke geschiedenis bestaat uit oorlog. Waarom zou dat in de toekomst anders zijn?quote:Op maandag 13 november 2023 14:51 schreef ExTec het volgende:
[..]
Nou ja, with the power of Captain Hindsight zullen we het met elkaar eens zijn dat we bv die leopards niet in de ramsj hadden moeten doen. Want dat zijn een soort evergreens, tanks*.
Kijk en hier gaat het mis. Jij denkt dat er een *reden* moet zijn om oud materieel op te slaan.quote:Maar een gephard waar je op dat moment echt totaal niks meer aan hebt, wat voor argument kan wie dan mee komen dat we ze maar op moeten slaan, want?
Het was ook al minstens een half jaar bekend. Hier is het ook al voorbij gekomen. Compleet met slow-walk verwijten.quote:Op maandag 13 november 2023 15:00 schreef AchJa het volgende:
[..]
[..]
Ja mooi.
Ik wist al een tijdje dat dit in de pijplijn zat.
Waarom zeg je dan niks. (quote:Op maandag 13 november 2023 15:00 schreef AchJa het volgende:
[..]
[..]
Ja mooi.
Ik wist al een tijdje dat dit in de pijplijn zat.
Nee, dat zijn de onderhoudskosten als ie in gebruik is.quote:Op maandag 13 november 2023 14:24 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Met een overdekte opslagplaats red je het niet. Je moet ze blijven onderhouden. En 90mln / 60 / 7= 2ton per jaar. Dat is voor jou veel geld, maar voor de overheid niet. Een Leopard 2 kost bijv. 1.5mln per jaar aan onderhoud.
Irrelevant punt. Je bewaart juist dingen voor onvoorziene omstandigheden.quote:En zeg eerlijk had jij in 2016 verwacht dat we nu antieke Pruttels nodig zouden hebben om Oekrane te verdedigen tegen laag&langzaam vliegende drones en ander spul? Want tegen een straaljager of Apache doet ie niet zo veel.
Maar op dat punt is het een wapen wat volstrekt achterhaald is. En wapens die volstrekt achterhaald zijn aanhouden, is een pagina uit het rus-playbook. Die vinden het niet erg dat hun mobiks oplossen tijdens een cook off, gezeten in een voertuig wat gewoon geen enkele kans maakt.quote:Op maandag 13 november 2023 15:01 schreef oheng het volgende:
Kijk en hier gaat het mis. Jij denkt dat er een *reden* moet zijn om oud materieel op te slaan.
Ik denk dat we oud materieel moeten opslaan *zonder* specifieke reden, anders dan het argument "strategische reserve".
Nogmaals: dat weet je helemaal niet. Kijk, ik beweer hier niet dat we Shermans op voorraad moeten gaan houden. Maar de voorlaatste generatie wel.quote:Op maandag 13 november 2023 15:11 schreef ExTec het volgende:
[..]
Maar op dat punt is het een wapen wat volstrekt achterhaald is.
Ik denk eerder dat vliegtuigen en helicopters zullen verdwijnen. Puur omdat de (dure) piloten beter veilig in een bunker kunnen zitten en op afstand de boel besturen.quote:Op maandag 13 november 2023 15:05 schreef speknek het volgende:
De Gepards hebben inderdaad een verrassende nieuwe rol gekregen. Ben er zelf nog steeds niet van overtuigd dat tanks echt nodig zijn in moderne oorlogsvoering.
Where does it end?quote:Op maandag 13 november 2023 15:16 schreef oheng het volgende:
[..]
Nogmaals: dat weet je helemaal niet. Kijk, ik beweer hier niet dat we Shermans op voorraad moeten gaan houden. Maar de voorlaatste generatie wel.
Waarom? Puur omdat je niet weet wat er in de toekomst gaat gebeuren.
Rijdende doodskisten, hoe veilig ook, zijn achterhaald nu ze uitgeschakeld kunnen worden door een tiener met bewapend speelgoed van 100 euro.quote:Op maandag 13 november 2023 15:16 schreef oheng het volgende:
[..]
Nogmaals: dat weet je helemaal niet. Kijk, ik beweer hier niet dat we Shermans op voorraad moeten gaan houden. Maar de voorlaatste generatie wel.
Waarom? Puur omdat je niet weet wat er in de toekomst gaat gebeuren.
Nee, ik wist dat allemaal vantevoren.quote:Op maandag 13 november 2023 14:33 schreef bleiblei het volgende:
Kortom, hindsight is altijd makkelijk praten. Maar als we die glazenbol hadden gehad, hadden we ook niet 2 jaar in lockdown gezeten voor Corona, al dat islamitische terrorisme gezeik gehad vanaf 2001 tot... nu. Enz. Enz. Enz.
Iedere tank is een "rijdende doodskist" als je ze niet verstandig inzet. Tanks zijn niet bedoeld als RPG magneet.quote:Op maandag 13 november 2023 15:24 schreef zuchtje het volgende:
[..]
Rijdende doodskisten, hoe veilig ook, zijn achterhaald nu ze uitgeschakeld kunnen worden door een tiener met bewapend speelgoed van 100 euro.
wellicht hadden we dat al door toen we de tanks verkochten
quote:Op maandag 13 november 2023 14:08 schreef oheng het volgende:
[..]
Verkoop levert vrijwel geen geld op. Verkoop aan Jordanie: 21 miljoen. Aankoop van Jordanie (door VS): 118 miljoen. Lijkt me dat je voor 97 miljoen best wel een overdekte opslagplaats kunt vinden.
Edit: verdorie Slashdotter is me te snel af. :p
Ik zeg: we moeten geen 60 jaar oude Shermans opslaan.quote:Op maandag 13 november 2023 15:20 schreef ExTec het volgende:
[..]
Where does it end?
Zullen we die scheepskanonnen van de VOC ook maar ergens in een hal opslaan, elk jaar een paar test vuren doen, omdat ze mss ooit wel eens een comeback gaan maken?
Dat kon men in WO2 ook met een pantservuist.quote:Op maandag 13 november 2023 15:24 schreef zuchtje het volgende:
[..]
Rijdende doodskisten, hoe veilig ook, zijn achterhaald nu ze uitgeschakeld kunnen worden door een tiener met bewapend speelgoed van 100 euro.
wellicht hadden we dat al door toen we de tanks verkochten
Omdat altijd ergens, iemand, zal moeten beslissen wat weg moet.quote:Op maandag 13 november 2023 15:42 schreef oheng het volgende:
[..]
Ik zeg: we moeten geen 60 jaar oude Shermans opslaan.
En dan kom jij met een voorbeeld van 400 jaar oud?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |