SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
I hate to advocate drugs, alcohol, violence, or insanity to anyone, but they've always worked for me.
Ik interpreteer je reactie misschien verkeerd, maar goed...quote:Op vrijdag 10 november 2023 09:44 schreef Nebelwerfer het volgende:
[..]
Nederland lag na 5 dagen en 1 bombardement op zijn ruggetje. Ik wil niemand tekort doen, maar het verzet was niet enorm tijdens de vezetting. De hoeveelheid joden die af zijn gevoerd zijn enorm, zeker in vergelijking met andere landen.
Hiervoor zijn genoeg punten aan te dragen ter verdediging van de Nederlanders van toen, maar het punt is dat je niet zomaar de acties van het ene land op het andere land kan plakken.
Er werden voorbeelden aangedragen van landen die niet zwichten onder bombardementen en terreur van de tegenstander. Ik gaf een voorbeeld van een situatie waarin een land wel overstag ging. Gaf hierbij duidelijk aan dat ik dan niet Nederlanders van toen wil veroordelen.quote:Op vrijdag 10 november 2023 09:54 schreef Hatseflats22 het volgende:
[..]
Ik interpreteer je reactie misschien verkeerd, maar goed...
'de acties van het ene land op het andere land plakken', en dan plak je de jodenvervolging op Nederland?
De jodenvervolging is een zwarte bladzijde in de Nederlands geschiedenis, maar komt uiteindelijk toch echt op het conto van de Duitsers, de nazi's voor mijn part. Zij wierpen de democratische regering hier om ver en organiseerden de moord op de joden, daar was geen draagvlak voor onder de Nederlandse bevolking. Vandaar ook dat ze elders vermoord zijn.
Dat de nazi's hier indertijd nuttige idioten hebben gevonden om aan de Jodenvervolging mee te werken, betekent nog altijd niet dat Nederland an sich hiervoor verantwoordelijk is.
Winkelman wilde zich niet overgeven na Rotterdam. Hij dacht het nog enkele dagen vol te kunnen houden. Rotterdam was een brandende wegversperring voor de Duitsers en dat zou de landmacht rond Den Haag tijd gegeven hebben de rest van de luchtlandingstroepen te vernietigen.quote:Op vrijdag 10 november 2023 09:59 schreef Nebelwerfer het volgende:
[..]
Er werden voorbeelden aangedragen van landen die niet zwichten onder bombardementen en terreur van de tegenstander. Ik gaf een voorbeeld van een situatie waarin een land wel overstag ging. Gaf hierbij duidelijk aan dat ik dan niet Nederlanders van toen wil veroordelen.
Dit is een onjuiste weergave van de meidagen in 1940 en de houding van Nederland in de Tweede Wereldoorlog.quote:Op vrijdag 10 november 2023 09:44 schreef Nebelwerfer het volgende:
[..]
Nederland lag na 5 dagen en 1 bombardement op zijn ruggetje. Ik wil niemand tekort doen, maar het verzet was niet enorm tijdens de vezetting. De hoeveelheid joden die af zijn gevoerd zijn enorm, zeker in vergelijking met andere landen.
Hiervoor zijn genoeg punten aan te dragen ter verdediging van de Nederlanders van toen, maar het punt is dat je niet zomaar de acties van het ene land op het andere land kan plakken.
Dat is niet zo raar, het zal mij om het even zijn hoe iemand er in staat. Het gaat er om dat je mee wil doen aan een discussie of bespreking van een onderwerp. Dat overlijke positieve is ook niks voor mij, maar het is niet zo raar dat mensen het morele gelijk in Oekraïne zien en niet in Rusland. Je zult dus eerder hossana berichten over Oekraïne dan Rusland lezen.quote:Op donderdag 9 november 2023 23:39 schreef Nebelwerfer het volgende:
[..]
Zoiets zei je al eerder. Enigszins twijfel of ik me aangesproken moet voelen of niet.
Ik weet van mezelf beter, dus vind het sowieso niet op mezelf slaan.
Ik vind ook dat je dat te makkelijk stelt. Ja de meer realistische/pessimistische users vallen elkaar bij, maar dat doen de tot in het overdrevene positieve users ook en daar val je dan niet over.
Ik weet ook dat er onder diegene die zaken, met goeie redenen en met kennis van zaken, somberder inzien verschillende zijn die deze reeks moe zijn omdat er geen ruimte is voor die geluiden.
Ikzelf vind dat jammer en ik denk ook niet dat dat de bedoeling is.
Gast, kap hier toch gewoon mee joh.quote:Op vrijdag 10 november 2023 09:39 schreef dudewhereismycar het volgende:
[..]
Die voorbeelden geef je zelf al met woorden als: zielepoot of chirugische onzin. De vorige keer was het kremlintrol of welke naam dan ook. Niemand mag hier een visie hebben die haaks staat op jouw visie, niemand.. want ja dat klopt niet in jouw brein.
Dus aan iedereen hier, gewoon deze users volledig gelijk geven, gewoon lekker in de echoput blijven.
Natuurlijk, maar men doet hier dat men altijd maar zou blijven doorvechten.quote:Op vrijdag 10 november 2023 10:11 schreef TARAraboemdijee het volgende:
[..]
Dit is een onjuiste weergave van de meidagen in 1940 en de houding van Nederland in de Tweede Wereldoorlog.
1. Ons land werd overrompelt. Met de Eerste Wereldoorlog in het achterhoofd had Nederland gerekend/gehoopt op neutraliteit. Ons leger was dan ook niet optimaal. Niettemin, Hitler verwachte een snelle bezetting, en was verrast door de tegenstand die we boden. Grebbeberg vergeten? En de stelling op de afsluitdijk heeft volledig stand gehouden. Het was juist het feit dat ons leger, ondanks de status waarin het zich bevond, zo halsstarrig bleef vechten, dat Duitsland over ging tot andere maatregelen. Het bombardement had 1 van de grote steden volledig in as gelegd. Er werd gedreigd met Utrecht als volgende.
Vergeet ook niet dat we an sich maar klein zijn. Je zag bij de inval van Rusland in Oekraïne, hoe snel die eerste opmars ging. Dat is een groter gebied dan heel Nederland. En Oekraïne stond wel paraat! In tegenstelling tot Nederland destijds.
2. Het naar verhouding hoge aantal Joden heeft 1 grote oorzaak: We registreerden ALLES. De GBA was op orde en registreerde ook afkomst, geloof etc. Het was dus een peuleschil voor de bezetter om te achterhalen wie Joods waren en waar ze zich bevonden.
Dank en ik snap je. Nu komt het betweterige wel van 2 kanten. Natuurlijk is het moreel om pro Oekraïne te zijn, maar ook dan msg je soms gewoon toegeven dat iets tegen valt of anders loopt dan eerder beweerd.quote:Op vrijdag 10 november 2023 10:15 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Dat is niet zo raar, het zal mij om het even zijn hoe iemand er in staat. Het gaat er om dat je mee wil doen aan een discussie of bespreking van een onderwerp. Dat overlijke positieve is ook niks voor mij, maar het is niet zo raar dat mensen het morele gelijk in Oekraïne zien en niet in Rusland. Je zult dus eerder hossana berichten over Oekraïne dan Rusland lezen.
En als er dan al eens een bericht over Rusland gepost wordt is dat vaak gestoeld op slechte of geen bronnen met een betweterige "zie je nu wel!" Toon. Dan kom je dus alleen maar hier om de "tegenpartij" een hak te zetten op een forum. Dat is zielig en verschrikkelijk vervelend. Dan lees ik liever hossanaberichten, mits daar een onderbouwing bij zit.
Ten overvloede denk ik: dit gaat dus niet over jou
Helemaal waar. Het gaat zeker op voor beide kanten.quote:Op vrijdag 10 november 2023 10:24 schreef Nebelwerfer het volgende:
[..]
Dank en ik snap je. Nu komt het betweterige wel van 2 kanten. Natuurlijk is het moreel om pro Oekraïne te zijn, maar ook dan msg je soms gewoon toegeven dat iets tegen valt of anders loopt dan eerder beweerd.
Als je dit soort berichten leest, is het tijd dat er meer aandacht wordt besteed aan geschiedenis op de middelbare school.quote:Op vrijdag 10 november 2023 09:44 schreef Nebelwerfer het volgende:
[..]
Ik zal hem bij deze dan ook intrekken.quote:Op vrijdag 10 november 2023 10:32 schreef Opnaarutrecht het volgende:
[..]
Als je dit soort berichten leest, is het tijd dat er meer aandacht wordt besteed aan geschiedenis op de middelbare school.
En dat is goed te begrijpen. Misschien toch eens een nieuw deel starten met alleen harde nieuwsfeiten. Rustiger, minder sappig, maar wel realistisch.quote:Op vrijdag 10 november 2023 10:31 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Helemaal waar. Het gaat zeker op voor beide kanten.
Wat ik nog wel kwijt wil is dat "wij" ook de topic reports en mailtjes enzo meekrijgen en dan zie je ook dat er een boel lurkers zijn(mensen die meelezen maar niet posten) die tegen hetzelfde aanlopen. Dus inderdaad het overdreven positieve, maar ook het negatieve. Onder aan de streep maken de users de content en modereren we slechts dus heel veel kunnen we er ook niet aan doen
Mooi. Ik had er ook op gereageerd, maar ik plaats mijn reactie alsnog, ter kennisgeving.quote:Op vrijdag 10 november 2023 10:37 schreef Nebelwerfer het volgende:
[..]
Ik zal hem bij deze dan ook intrekken.
Eens dat hij enigszins kort door de bocht was als reactie op een opmerking waar ik het gewoon mee ineens ben.
- De Nederlandse verdediging was sterker dan Hitler verwacht had, omdat de Duitsers ook haast hadden, werd er gekozen voor bombardementen. Daardoor heeft Nederland zich overgegeven, iets dat uiteindelijk toch wel gebeurd was, door onze ligging, het verrassingseffect en de zwakke staat van het Nederlandse leger.quote:Op vrijdag 10 november 2023 09:44 schreef Nebelwerfer het volgende:
[..]
Ah, je hebt het over de Nederlanders van toen, maar gebruikt vervolgens het voorbeeld van de jodenvervolging, iets dat de Duitsers gedaan hebben.quote:Hiervoor zijn genoeg punten aan te dragen ter verdediging van de Nederlanders van toen, maar het punt is dat je niet zomaar de acties van het ene land op het andere land kan plakken.
Ik trek iets in omdat ik toegeef dat het te kort door de bocht is en dan ga jij alsnog even eroverheen?quote:Op vrijdag 10 november 2023 10:42 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Mooi. Ik had er ook op gereageerd, maar ik plaats mijn reactie alsnog, ter kennisgeving.
[..]
- De Nederlandse verdediging was sterker dan Hitler verwacht had, omdat de Duitsers ook haast hadden, werd er gekozen voor bombardementen. Daardoor heeft Nederland zich overgegeven, iets dat uiteindelijk toch wel gebeurd was, door onze ligging, het verrassingseffect en de zwakke staat van het Nederlandse leger.
- Dat er zoveel joden zijn afgevoerd en vermoord heeft er ook mee te maken dat de Duitsers een burgerlijke bezetting vormden en wij netjes de religie van mensen geregistreerd hadden (onder andere voor het verdelen van subsidies).
- Nederland is overigens samen met Luxemburg het enige land waar er gestaakt is tegen de bezetters.
[..]
Ah, je hebt het over de Nederlanders van toen, maar gebruikt vervolgens het voorbeeld van de jodenvervolging, iets dat de Duitsers gedaan hebben.
Als hij z'n proza al af had, wil die dat graag posten, gun hem dat.quote:Op vrijdag 10 november 2023 10:53 schreef Nebelwerfer het volgende:
[..]
Ik trek iets in omdat ik toegeef dat het te kort door de bocht is en dan ga jij alsnog even eroverheen?
Ik lees zo nu en en dan in deze draad maar post zeer weinig. Dit om twee redenen. De eerste reden is dat ik het niet intensief meer volg en dus zeer weinig te vertellen heb. Ik volg de kaarten van bijvoorbeeld de BBC. En de tweede reden zijn de twitterberichten waar ik niet zo in geloof en ik zelf geen twitter account heb. Bovendien ben ik die oorlogen en andere globale shit een beetje zat aan het worden. Iedere dag slecht nieuws tot mij nemen heb ik ook geen trek meer in. Ellende helaas genoeg ook in Nederland met de toenemende armoede.quote:Op vrijdag 10 november 2023 10:31 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Helemaal waar. Het gaat zeker op voor beide kanten.
Wat ik nog wel kwijt wil is dat "wij" ook de topic reports en mailtjes enzo meekrijgen en dan zie je ook dat er een boel lurkers zijn(mensen die meelezen maar niet posten) die tegen hetzelfde aanlopen. Dus inderdaad het overdreven positieve, maar ook het negatieve. Onder aan de streep maken de users de content en modereren we slechts dus heel veel kunnen we er ook niet aan doen
Het zijn andere tijden, die sowieso moeilijk te vergelijken zijn. De Duitse soldaten in Nederland gedroegen zich vriendelijk, iets dat de Nederlanders ook verbaasden. Ze sloten zich netjes aan in de rij en betaalden voor wat ze bij de plaatselijke winkeliers kochten.quote:Op vrijdag 10 november 2023 10:48 schreef ExTec het volgende:
Qua NL WO2 vraag ik me af of NL zich had overgegeven als DE net zo ronduit genocidaal in de race zat als dat rus nu in oekraine in de race zit.
Op het element van joden vervolging na, liet DE onze bevolking redelijk met rust. Maar dat gloort niet aan de horizon voor oekrainers, als die zich overgeven.
En duitse leger waren bij tijd en wijlen wel beesten, maar dat verbleekt bij hoe de rus varkens nu huishouden (wederom uitgezonderd behandeling van joden).
Eens hoor, vind het lastig. Maar bv tijdens de bezetting, kregen kinderen op school nog gewoon NL. De duitse bezetter, zette niet in met het curriculum veranderen zodat er alleen duits gegeven werd. Iets wat rus dus consequent doet.quote:Op vrijdag 10 november 2023 11:01 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Het zijn andere tijden, die sowieso moeilijk te vergelijken zijn. De Duitse soldaten in Nederland gedroegen zich vriendelijk, iets dat de Nederlanders ook verbaasden. Ze sloten zich netjes aan in de rij en betaalden voor wat ze bij de plaatselijke winkeliers kochten.
Aan de andere kant kozen de Duitsers voor het bombarderen van steden om een land tot overgave te dwingen, en haalden ze alle joden en zigeuners uit de samenleving om te vernietigen.
Het zijn verschillende manieren van slechtheid. Waarbij de Russen er ook nogal last van hebben dat hun leger onvoldoende middelen en discipline heeft, waardoor de Russische soldaten plunderend, moordend en verkrachtend rondtrekken.
Je hebt heeeelemaal gelijk! Volledig spoton!quote:Op vrijdag 10 november 2023 10:16 schreef ExTec het volgende:
[..]
Gast, kap hier toch gewoon mee joh.
Ik had een postje van denk een volledig A4tje hier neergeplempt, had je gewoon 0,0 op te melden.
Het heeft er gewoon alle schijn van dat jij je onzin wil kunnen posten en dat jij verwacht dat iedereen het met je eens is, of dat jij geen weerwoord dient te krijgen.
Maar dan gaan we weer terug naar wat discussieren inhoud. Ik had de definitie gegeven.
Zodat hij en jij nog even door kunnen spuien over het onderwerp? Nee !quote:Op vrijdag 10 november 2023 10:59 schreef ExTec het volgende:
[..]
Als hij z'n proza al af had, wil die dat graag posten, gun hem dat.
Ik zal daar zeker niet richting jou over verder spuien, wees gerustquote:Op vrijdag 10 november 2023 11:13 schreef Nebelwerfer het volgende:
[..]
Zodat hij en jij nog even door kunnen spuien over het onderwerp? Nee !
Bijzonder, nu er het sentiment negatief wordt is het ineens wel "erop of eronder". Eerst maak je users zwart omdat ze realistisch kijken naar de situatie en nu het algemeen beeld somberder wordt ga je mee met de meute?quote:Op vrijdag 10 november 2023 11:06 schreef ExTec het volgende:
[..]
Eens hoor, vind het lastig. Maar bv tijdens de bezetting, kregen kinderen op school nog gewoon NL. De duitse bezetter, zette niet in met het curriculum veranderen zodat er alleen duits gegeven werd. Iets wat rus dus consequent doet.
rus is een heel ander beestje, die opereren nog precies zoals in 19nogwat. Landjepik, incl. onfrisse zaken zoals en masse de bevolking deporteren, om ze zo te russificeren.
Ik heb het idee dat het voor oekraine erop of eronder is, en dat was voor ons tijdens WO2 beduidend minder.
Eh, nee, het is jouw interpretatie dat ik zeg dat het nu pas erop of er onder is.quote:Op vrijdag 10 november 2023 11:16 schreef dudewhereismycar het volgende:
Bijzonder, nu er het sentiment negatief wordt is het ineens wel "erop of eronder".
Dus als jij stelt dat de rus defensie industrie echt wel de productie tot grote hoogten kan stuwen, en ik dan pareer met: ze gaan niet ff overnight een chip industrie opzetten gelijk aan waar het westen 50 jaar over gedaan heeft,quote:Eerst maak je users zwart omdat ze realistisch kijken naar de situatie en nu het algemeen beeld somberder wordt ga je mee met de meute?
En wat is die visie dan precies?quote:Op vrijdag 10 november 2023 11:16 schreef dudewhereismycar het volgende:
zijn "negatieve" visie lijkt toch wel verdomd goed uit te komen.
Aanvankelijk waren de Oekrainers voor de Russen ook een broedervolk, dat naratief is snel veranderd.quote:Op vrijdag 10 november 2023 11:06 schreef ExTec het volgende:
[..]
Eens hoor, vind het lastig. Maar bv tijdens de bezetting, kregen kinderen op school nog gewoon NL. De duitse bezetter, zette niet in met het curriculum veranderen zodat er alleen duits gegeven werd. Iets wat rus dus consequent doet.
rus is een heel ander beestje, die opereren nog precies zoals in 19nogwat. Landjepik, incl. onfrisse zaken zoals en masse de bevolking deporteren, om ze zo te russificeren.
Ik heb het idee dat het voor oekraine erop of eronder is, en dat was voor ons tijdens WO2 beduidend minder.
Honden hebben doorgaans meer respect voor elkaars territorium dan de meeste politici.quote:Op vrijdag 10 november 2023 11:57 schreef NeeOfTochJA het volgende:
Zelenskiy hopes for "planet of dogs" to solve world's crises
Apart from a detailed peace plan to end Russia's invasion of Ukraine, President Volodymyr Zelenskiy has a less conventional idea for ending geopolitical crises like these: let dogs run the world.
https://www.reuters.com/w(...)s-crises-2023-11-08/
Honden zijn ook nog een stuk liever en betrouwbaarder dan mensen.quote:Op vrijdag 10 november 2023 12:02 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Honden hebben doorgaans meer respect voor elkaars territorium dan de meeste politici.
Dit conflict kan nog jaren duren.quote:Op vrijdag 10 november 2023 11:16 schreef dudewhereismycar het volgende:
Bijzonder, nu er het sentiment negatief wordt is het ineens wel "erop of eronder". Eerst maak je users zwart omdat ze realistisch kijken naar de situatie en nu het algemeen beeld somberder wordt ga je mee met de meute?
Met de situatie en steun die er NU is, is de uitkomst gewoon negatief voor Oekraïne. Daar hoef je geen raketgeleerde voor te zijn. Rob van Wijk is dat ook niet, maar zijn "negatieve" visie lijkt toch wel verdomd goed uit te komen.
Ik las dat het Zwitsers was, gefinancieerd door Duitsland. Je ziet ook de Zwitserse vlag op de foto.quote:Op vrijdag 10 november 2023 08:10 schreef Ulx het volgende:
Weer een Duits defensiebedrijf naar Oekraïne.
[ twitter ]
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.<signature here>.
Als ons aller Rob gelijk had gehad, gaven we ondertussen allemaal al licht in het donker.quote:Op vrijdag 10 november 2023 12:28 schreef luxerobots het volgende:
Die heeft wat betreft zijn angst voor escalatie voor nog geen 1% gelijk gehad.
Hoofdkantoor in CH, productie in D.quote:Op vrijdag 10 november 2023 12:49 schreef 3rr0r het volgende:
[..]
Ik las dat het Zwitsers was, gefinancieerd door Duitsland. Je ziet ook de Zwitserse vlag op de foto.
Tenzij een vredesakkoord behelst dat Oekraïne bij de NAVO komt lijkt me een akkoord een kansloze onderneming. Tegelijkertijd lijkt me de kans dat Rusland daarmee akkoord gaat vrijwel onbestaande omdat ze daarmee hun belangrijkste gereedschap voor het beïnvloeden van hun buren verliezen, namelijk het voortdurende dreigen met geweld en kloten met grenzen.quote:Op vrijdag 10 november 2023 09:17 schreef Nebelwerfer het volgende:
[..]
Ja, want de Russen gaan tel alle tijden door met oorlogshandelingen.
Ondertussen bemerkt een verslaggever vanaf de frontlinie op dat mensen moe worden van de oorlog en de boel vrij somber inzien. Erger nog het is not done om dit aan te geven bij de pers, tenminste niet op camera. In mijn ogen zegt dit een hele hoop over de realiteit van een oorlog.
Nou ja, kweetet niet?quote:Op vrijdag 10 november 2023 13:37 schreef Ulx het volgende:
[ twitter ]
Druk wat opvoeren. Hoewel het slechts reclame is als het ding niet buiten Oekraïne gebruikt mag worden.
quote:Op vrijdag 10 november 2023 12:58 schreef ExTec het volgende:
Een roundup van wat er op rus telegram is te vinden. Hier helemaal, voor de twitterlozen.Het russische nieuws volgen is zeker interessant, dat zouden er meer moeten doen.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Nog wat toevoegingen die ik vandaag zag:
Rente percentage blijft 15% totdat in 2024 de inflatie vermindert
Kremlin over het gebruik van gevangenen in strafbattalions. Zie ook comments.
Hilarisch nieuws: voorstel tot het ontwikkelen van een eigen internet. Fucking doe het. DOE HET.![]()
Maakt niet veel uit, het is weer een extra stuk gereedschap. Het zorgt ervoor dat ze meer van hun eigen lange afstandswapens kunnen gebruiken voor doelwitten in rusland.quote:Op vrijdag 10 november 2023 13:37 schreef Ulx het volgende:
Druk wat opvoeren. Hoewel het slechts reclame is als het ding niet buiten Oekraïne gebruikt mag worden.
Dan moet je het wel een beetje kunnen lezen. Wat de vertaling er soms van maakt is om te gierenquote:Op vrijdag 10 november 2023 13:44 schreef oheng het volgende:
[..]
Het russische nieuws volgen is zeker interessant, dat zouden er meer moeten doen.
Nog wat toevoegingen die ik vandaag zag:
Rente percentage blijft 15% totdat in 2024 de inflatie vermindert
Kremlin over het gebruik van gevangenen in strafbattalions. Zie ook comments.
Hilarisch nieuws: voorstel tot het ontwikkelen van een eigen internet. Fucking doe het. DOE HET.
Ik hoop eigenlijk op hyperinflatie in dat land, dus 15% per dag ofzo, ik heb er alleen geen verstand van.quote:Op vrijdag 10 november 2023 13:48 schreef ExTec het volgende:
Die rente verhoging heeft 0,0 verhoging van de koers van de roebel gebracht, is het niet? Nog steeds ongeveer 100 roebels/ de dollar/eu?
Kansloos. Totaal zinloos gebleken, en je economie zit weer verder in de wurggreep.
Denk dat de rus centrale bank ondertussen begrijpt dat het normaal nuttige gereedschap renteverhoging totaal waardeloos is geworden.
Ik kan wel allemaal namen gaan noemen, maar laat ik beginnen met het noemen van 1 plaatsnaam: Puttenquote:Op vrijdag 10 november 2023 10:48 schreef ExTec het volgende:
Op het element van joden vervolging na, liet DE onze bevolking redelijk met rust. Maar dat gloort niet aan de horizon voor oekrainers, als die zich overgeven.
Het is niet alleen een rente verhoging he. Het zijn ook verregaande kapitaal beperkingen waardoor de roebel feitelijk geen vrij verhandelbare munt meer is (een russische burger kan geen/amper meer buitenlandse valuta kopen/verkopen). En zie ook de verplichte omzetting door bedrijven van roebels in buitenlands kapitaal.quote:Op vrijdag 10 november 2023 13:48 schreef ExTec het volgende:
Die rente verhoging heeft 0,0 verhoging van de koers van de roebel gebracht, is het niet? Nog steeds ongeveer 100 roebels/ de dollar/eu?
Kansloos. Totaal zinloos gebleken, en je economie zit weer verder in de wurggreep.
Denk dat de rus centrale bank ondertussen begrijpt dat het normaal nuttige gereedschap renteverhoging totaal waardeloos is geworden.
In dit soort extreme omstandigheden is er zeker kans op hyperinflatie als gevolg van een vicieuze cirkel.quote:Op vrijdag 10 november 2023 13:51 schreef Hatseflats22 het volgende:
[..]
Ik hoop eigenlijk op hyperinflatie in dat land, dus 15% per dag ofzo, ik heb er alleen geen verstand van.
Weet iemand of dat tot de reële mogelijkheden behoort?
Dankjewel, ik lees je posts over dit onderwerp meestal stilzwijgend maar altijd met belangstelling.quote:Op vrijdag 10 november 2023 14:11 schreef oheng het volgende:
[..]
In dit soort extreme omstandigheden is er zeker kans op hyperinflatie als gevolg van een vicieuze cirkel.
De basis vereisten voor hyperinflatie is er:
- Stijgende kosten
- Instorten van inkomsten
- Geen toegang tot leningen op de internationale markt
- Gebrek aan vertrouwen in economie en munt
Als het geld op is in rusland, dan moeten ze wel roebels gaan printen.
En let op dat de russen zitten te sjoemelen met hun financiele cijfers. Die kloppen simpelweg niet, en zijn te rooskleurig.
Jammer.quote:Op vrijdag 10 november 2023 14:03 schreef oheng het volgende:
De roebel is nu tijdelijk stabiel op 92 roebel vs 1 dollar,
Die zijn vrijwel allemaal product van het Sovjetregimequote:Op vrijdag 10 november 2023 14:30 schreef Momo het volgende:
Wel moeten lachen soms, Putin is door God gestuurd. wel bijzonder hoe bijna al die oude vrouwtjes denken.
Nou, dat betekent dat er minder geconsumeerd wordt, omdat mensen meer geld kwijt zijn aan leningen. En bovendien worden er veel minder investeringen gedaan. Dit zorgt ervoor dat de toekomstige economie verder verzwakt wordt.quote:Op vrijdag 10 november 2023 14:28 schreef ExTec het volgende:
[..]
Jammer.
Maar idd, een pyrrus overwinning. Down the drain it goes.
Op de vraag of hij nog wel af en toe ergens om kan lachen, begrijp ik:quote:Op vrijdag 10 november 2023 11:57 schreef NeeOfTochJA het volgende:
Zelenskiy hopes for "planet of dogs" to solve world's crises
Apart from a detailed peace plan to end Russia's invasion of Ukraine, President Volodymyr Zelenskiy has a less conventional idea for ending geopolitical crises like these: let dogs run the world.
https://www.reuters.com/w(...)s-crises-2023-11-08/
Die hebben allemaal een nieuwe lada gekregen en een zak vis en een zak aardappelen omdat ze hun zonen en kleinzoons kapot hebben laten schieten in Oekraïne.quote:Op vrijdag 10 november 2023 14:38 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Die zijn vrijwel allemaal product van het Sovjetregime
Ik zeg het al maanden: Rusland gaat kapot.quote:Op vrijdag 10 november 2023 13:27 schreef slashdotter3 het volgende:
“Rusland en Westen kunnen niet samen bestaan”
Ideaal zal een akkoord waarschijnlijk niet zijn nee. En garanties dat Rusland later niet weer begint zijn er ook niet.quote:Op vrijdag 10 november 2023 13:33 schreef J.B. het volgende:
[..]
Tenzij een vredesakkoord behelst dat Oekraïne bij de NAVO komt lijkt me een akkoord een kansloze onderneming. Tegelijkertijd lijkt me de kans dat Rusland daarmee akkoord gaat vrijwel onbestaande omdat ze daarmee hun belangrijkste gereedschap voor het beïnvloeden van hun buren verliezen, namelijk het voortdurende dreigen met geweld en kloten met grenzen.
Dat moet het westen ook. Sterker nog, dat had al veel eerder moeten gebeuren.quote:Op vrijdag 10 november 2023 15:16 schreef Nebelwerfer het volgende:
[..]
Ideaal zal een akkoord waarschijnlijk niet zijn nee. En garanties dat Rusland later niet weer begint zijn er ook niet.
Maar als er niet meer perspectief komt zal de roep om te onderhandelen luider worden. En als Oekraïne bereid is de huidige bezette gebieden af te staan geloof ik wel dat de Russen bereid zullen zijn een akkoord te sluiten.
De haalbaarheid van het akkoord en of dit later genoeg zal blijken te zijn dat is wat anders.
En wat ik al aangaf, ik geloof dat het westen echt substantieel meer moet gaan leveren wil Oekraïne tot een totale overwinning komen.
Dat lijkt me duidelijk en tevens de enige manier om een structurele oplossing te bereiken. Alle andere uitkomsten zijn doekjes voor het bloeden en bieden geen permanente oplossing voor de expansiedrift van het imperialistische Rusland.quote:Op vrijdag 10 november 2023 15:16 schreef Nebelwerfer het volgende:
[..]
Ideaal zal een akkoord waarschijnlijk niet zijn nee. En garanties dat Rusland later niet weer begint zijn er ook niet.
Maar als er niet meer perspectief komt zal de roep om te onderhandelen luider worden. En als Oekraïne bereid is de huidige bezette gebieden af te staan geloof ik wel dat de Russen bereid zullen zijn een akkoord te sluiten.
De haalbaarheid van het akkoord en of dit later genoeg zal blijken te zijn dat is wat anders.
En wat ik al aangaf, ik geloof dat het westen echt substantieel meer moet gaan leveren wil Oekraïne tot een totale overwinning komen.
Ik moet gelijk aan Afghanistan denken waar de VS hetzelfde deed en toen de luchtsteun van de VS weg was kon het Afghaanse leger niets meer tegen de Taliban.quote:Op vrijdag 10 november 2023 13:57 schreef oheng het volgende:
Alleen voor de hardcore onder ons: luister eens naar deze OSINT Twitter uitzending. Bijvoorbeeld specifiek over de training door de VS vanaf 49:00.
Tldr; de VS trainen de Oekrainers voor een "Amerikaanse oorlog" inclusief luchtsteun, lucht suprioriteit, en zonder drones. Terwijl de Britten gedeeltelijk getraind werden door de Oekrainers, en veel beter luisterden. Dit werd bijvoorbeeld onderschreven door de ervaringen van de 47e Brigade in Zaporizhia.
[ twitter ]
quote:Op vrijdag 10 november 2023 13:51 schreef Hatseflats22 het volgende:
[..]
Ik hoop eigenlijk op hyperinflatie in dat land, dus 15% per dag ofzo, ik heb er alleen geen verstand van.
Weet iemand of dat tot de reële mogelijkheden behoort?
Maar dit zijn niet de voorwaarden voor hyperinflatie.quote:Op vrijdag 10 november 2023 14:11 schreef oheng het volgende:
[..]
In dit soort extreme omstandigheden is er zeker kans op hyperinflatie als gevolg van een vicieuze cirkel.
De basis vereisten voor hyperinflatie is er:
- Stijgende kosten
- Instorten van inkomsten
- Geen toegang tot leningen op de internationale markt
- Gebrek aan vertrouwen in economie en munt
Als het geld op is in rusland, dan moeten ze wel roebels gaan printen.
En let op dat de russen zitten te sjoemelen met hun financiele cijfers. Die kloppen simpelweg niet, en zijn te rooskleurig.
Daar is men al een weekje mee bezig ja. Ook bij Robotyne is er wat winst.quote:Op vrijdag 10 november 2023 17:04 schreef Ulx het volgende:
[ twitter ]
Ook bij Verbove geheuren er weer dingen.
Tja, ik ken er ook niets aan doen. Hier zijn de oorzaken vanbhyperinflatie.quote:Op vrijdag 10 november 2023 18:36 schreef BlaZ het volgende:
[..]
[..]
Maar dit zijn niet de voorwaarden voor hyperinflatie.
Het gaat dan eerder om een demand-pull inflatie, waarbij er te weinig producten op een markt kunnen komen waardoor veel mensen hetzelfde product willen kopen en de prijzen dus omhoog vliegen. Dat is een mogelijkheid als bijvoorbeeld ook China de Russische markt boycot.
De andere mogelijkheid is via teveel geld moeten bijprinten.
Normaal gezien wordt inflatie van boven de 40% als extreem gevaarlijk en moeilijk te beteugelen gezien.
De Russische economische cijfers zijn niet zo moeilijk te controleren aangezien het grotendeels gebaseerd is op grondstoffenexport. De olieprijzen begin 2023 waren problematisch maar zijn de laatste maanden weer rond de $70 voor Ural, 68,97 vandaag.
Bij Berkhivka/Yahidne, ja. Maar dat ligt in een vallei, dat was sowieso al een waardeloze positie. Blij dat Oekraine daar nu eindelijk weg is.quote:Op vrijdag 10 november 2023 18:51 schreef Nebelwerfer het volgende:
[..]
Boven Bakhmut is er juist wat verlies, hoewel het de vraag is in hoeverre men per se die gebieden heeft als Oekraïne zijnde.
Dit komt toch overeen met hetgeen ik schrijf. Jij benoemde de voorwaarden voor reguliere inflatie. Hyperinflatie heeft specifiekere voorwaarden zoals ook in het artikel benoemd wat je post benoemd wordt.quote:Op vrijdag 10 november 2023 19:15 schreef oheng het volgende:
[..]
Tja, ik ken er ook niets aan doen. Hier zijn de oorzaken vanbhyperinflatie.
Ik wil best ingaan op casestudies zoals Rhodesie, Weimar Duitsland, Argentinië, of Venezuela. Maar niet hier haha.
Je moet inderdaad de importen van andere landen erbij pakken om te weten wat rusland exporteert. Maar dan weet je nog niet veel over het budget, want dat is meer dan alleen export.
Ja inderdaad, exact hetzelfde. (plus schokeffect en het ANA was grotendeels niet veel soeps.quote:Op vrijdag 10 november 2023 16:49 schreef slashdotter3 het volgende:
[..]
Ik moet gelijk aan Afghanistan denken waar de VS hetzelfde deed en toen de luchtsteun van de VS weg was kon het Afghaanse leger niets meer tegen de Taliban.
Is er eigenlijk meer duidelijk over de specificaties hiervan? Gaat dit puur om financiële hulp?quote:
Ja, een begrotingstekort die zorgt voor het aanslingeren van de geldpers.quote:Op vrijdag 10 november 2023 19:22 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Dit komt toch overeen met hetgeen ik schrijf. Jij benoemde de voorwaarden voor reguliere inflatie. Hyperinflatie heeft specifiekere voorwaarden zoals ook in het artikel benoemd wat je post benoemd wordt.
Voila. *datquote:Op vrijdag 10 november 2023 19:28 schreef oheng het volgende:
[..]
Ja, een begrotingstekort die zorgt voor het aanslingeren van de geldpers.
Dat hoeft dan ook helemaal niet, dat is enkel van belang als je een laag intern spaarquotum hebt.quote:Op vrijdag 10 november 2023 19:28 schreef oheng het volgende:
[..]
Ja, een begrotingstekort die zorgt voor het aanslingeren van de geldpers.
Nummer 3 en 4 die ik noemde horen er niet bij volgens de definitie, maar ik vind van wel. Zonder mogelijkheid om te lenen van het IMF, Wereldbank, club van Rome/London, et al, moet je eerder de geldpers aanzetten.
Het probleem is dat het geld *ergens* vandaan moet komen. Lenen op de internationale markt is uitgesloten. Ze zijn nu begonnen met het plunderen vd economie, maar dat verergert het begrotingstekort, want dat leidt tot minder belastinginkomsten.quote:Op vrijdag 10 november 2023 19:31 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Voila. *dat
Dat is geen risico voor Rusland echter aangezien het begrotingstekort en de schuldpositie erg laag is. Aan de andere kant is een demand-pull inflatie wel degelijk een mogelijkheid hier gezien de geringe toegang tot de wereldmarkt.
Ja, maar de waarde van dat spaarsaldo is in 1 jaar 40% in waarde gedaald.quote:Op vrijdag 10 november 2023 19:33 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Dat hoeft dan ook helemaal niet, dat is enkel van belang als je een laag intern spaarquotum hebt.
Zie bijvoorbeeld: https://data.oecd.org/natincome/saving-rate.htm
Dat is een van de redenen dat Japan redelijk stabiel kan blijven met een dermate hoge staatsschuld.
Ja, zoals de voorgaande statistiek laat zien: dat geld haal je simpelweg intern op. Met het spaarquotum in Rusland is dat geen enkel probleem.quote:Op vrijdag 10 november 2023 19:36 schreef oheng het volgende:
[..]
Het probleem is dat het geld *ergens* vandaan moet komen. Lenen op de internationale markt is uitgesloten. Ze zijn nu begonnen met het plunderen vd economie, maar dat verergert het begrotingstekort, want dat leidt tot minder belastinginkomsten.
Ten opzichte van de dollar. Dat is toch ook logisch als auto's via Kazachstan geïmporteerd moeten worden. In relatie tot alles wat het eigen land produceerd maakt dat weinig uit, en dat zijn precies de basisproducten.quote:Op vrijdag 10 november 2023 19:44 schreef oheng het volgende:
[..]
Ja, maar de waarde van dat spaarsaldo is in 1 jaar 40% in waarde gedaald.
Kanonnenvoer is een onjuiste term hierbij want Oekraine 'offert zijn soldaten niet even gemakkelijk op', de betekenis van dat woord.quote:Op vrijdag 10 november 2023 19:51 schreef TLC het volgende:
Niet iedere man in Oekraine wil als kannonenvoer dienen
https://nos.nl/artikel/24(...)iens-roemeense-grens
Ik heb hier nog een ouwe Mosin.quote:Op vrijdag 10 november 2023 21:18 schreef slashdotter3 het volgende:
https://www.reddit.com/r/(...)s_to_return_weapons/
Russia asks other countries to return weapons sold to them – WSJ
Al die Russische klaagzangen doen me altijd denken aan een meisje in de klas die zei dat het proefwerk toch zo gigantisch moeilijk was en dan uiteindelijk een 8 haalde.quote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |