Als politieke partijen geen standpunten mogen hebben die strijdig zijn met de grondwet, dan zou je nooit de grondwet kunnen veranderen.quote:Op dinsdag 7 november 2023 18:39 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Ik vind het godsgeklaagd (no pun intended) dat dit in de 2e Kamer zit, overigens, het is m.i, gewoon strijdig met onze grondwet. Maar goed, dat is slechts mijn mening.
Ik realiseer mij de catch 22 van wat ik zeg wel maar dit is een gevalletje van gevoel over ratio.quote:Op dinsdag 7 november 2023 18:42 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Als politieke partijen geen standpunten mogen hebben die strijdig zijn met de grondwet, dan zou je nooit de grondwet kunnen veranderen.
Ik vind het ook een achterlijk beginsel hoor, laat dat duidelijk zijn. En zo kan ik er nog wel een paar aanwijzen. Maar binnen het politieke landschap wil ik toch zo terughoudend zijn als het maar enigszins kan bij het inperken van toegestane standpunten.quote:Op dinsdag 7 november 2023 18:43 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Ik realiseer mij de catch 22 van wat ik zeg wel maar dit is een gevalletje van gevoel over ratio.
quote:Op dinsdag 7 november 2023 18:34 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Niemand is verplicht donor, je bent alleen verplicht (en daar geheel vrij in) een keuze te maken wanneer je iets anders wilt dan de norm.
Je wordt verplicht. Tot zover de vrijheid van D66.quote:Als u geen keuze invult in het register, dan komt ‘geen bezwaar tegen orgaandonatie’ bij uw naam te staan.
Daarvoor was je ook al "verplicht", maar dan als je het goed vond als men je organen gebruikt.quote:Op dinsdag 7 november 2023 18:44 schreef Pisces29 het volgende:
[..]
[..]
Je wordt verplicht. Tot zover de vrijheid van D66.
Krijg ik ook een abonnement van KPN per post? Ik moet alleen even annuleren als ik niet wil?
Doe normaal.
Regie houdt in keuzes maken.quote:Op dinsdag 7 november 2023 18:44 schreef Pisces29 het volgende:
[..]
[..]
Krijg ik ook een abonnement van KPN per post? Ik moet alleen even annuleren als ik niet wil?
Doe normaal.
In principe is het idee van een liberale democratie dat deze zelfversterkend is. Wanneer men daarin leeft en er de vruchten van plukt, men de liberaal-democratische principes verinnerlijkt, dus dat soort verboden zijn helemaal niet nodig, aan de rafelrandjes komt men vanzelf wel tot inzicht. Je ziet natuurlijk ook al wel bewegingen van de SGP richting moderniteit.quote:Op dinsdag 7 november 2023 18:43 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Ik realiseer mij de catch 22 van wat ik zeg wel maar dit is een gevalletje van gevoel over ratio.
Zo vergelijkbaar. Bij het ene pakken ze je lichaam en het andere niet.quote:Op dinsdag 7 november 2023 18:45 schreef SnertMetChoco het volgende:
[..]
Daarvoor was je ook al "verplicht", maar dan als je wilde doneren.
Jij begon met KPN en hij reageerde daarop, dan moet je nu niet gaan miepen dat het niet vergelijkbaar isquote:Op dinsdag 7 november 2023 18:47 schreef Pisces29 het volgende:
[..]
Zo vergelijkbaar. Bij het ene pakken ze je lichaam en het andere niet.
Het is natuurlijk zeer tegenstrijdig voor een partij die én lichamelijke autonomie én vrijheid zo hoog in het vaandel (zegt) te hebben staan.quote:
Alsnog een vreemde zienswijze: je lichaam is al donor, tenzij jij aangeeft dat het dat niet is.quote:Op dinsdag 7 november 2023 18:45 schreef SnertMetChoco het volgende:
[..]
Daarvoor was je ook al "verplicht", maar dan als je het goed vond als men je organen gebruikt.
Er is geen jou meer na je dood, dus dat hele argument vind ik wat verdacht, maar ok, dat daar gelaten...quote:Op dinsdag 7 november 2023 18:47 schreef Pisces29 het volgende:
[..]
Zo vergelijkbaar. Bij het ene pakken ze je lichaam en het andere niet.
Echt volledig waanzin.quote:Op dinsdag 7 november 2023 18:50 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Alsnog een vreemde zienswijze: je lichaam is al donor, tenzij jij aangeeft dat het dat niet is.
Als je niet uit een discussie komt, met dit aankomen.quote:Op dinsdag 7 november 2023 18:52 schreef SnertMetChoco het volgende:
Je lichaam wordt sowieso "gepakt" na je dood. En als je niks doet word je gecremeerd of begraven om te rotten. Hoe dan ook beschik jij er niet over.
Er is een keuze hoor, crematie of begraven.quote:Op dinsdag 7 november 2023 18:52 schreef SnertMetChoco het volgende:
[..]
Er is geen jou meer na je dood, dus dat hele argument vind ik wat verdacht, maar ok, dat daar gelaten...
Je lichaam wordt sowieso "gepakt" na je dood. En als je niks doet word je gecremeerd of begraven om te rotten. Hoe dan ook beschik jij er niet over.
Als dat de sluitende redenatie is, dan mag de Staat je lichaam dus voor alles wat hij wenst gebruiken, van wetenschappelijk onderzoek tot opzetten in een museum tot handel. Met opt-out, dat dan weer wel.quote:Op dinsdag 7 november 2023 18:52 schreef SnertMetChoco het volgende:
[..]
Er is geen jou meer na je dood, dus dat hele argument vind ik wat verdacht, maar ok, dat daar gelaten...
Die keuze moet je maken, zonder nabestaanden doet de gemeente dat voor je.quote:Op dinsdag 7 november 2023 18:53 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Er is een keuze hoor, crematie of begraven.
En er is geen jou meer na je dood... een keur aan religies en filosofieën die daar anders over denken
Na de dood houd je natuurlijk wel op te bestaan als rechtspersoon.quote:Op dinsdag 7 november 2023 18:53 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Er is een keuze hoor, crematie of begraven.
En er is geen jou meer na je dood... een keur aan religies en filosofieën die daar anders over denken
En de meesten doen dat dan ook.quote:Op dinsdag 7 november 2023 18:55 schreef SnertMetChoco het volgende:
[..]
Die keuze moet je maken, zonder nabestaanden doet de gemeente dat voor je.
Wat mij betreft wel ja, met opt-out. Zo doen we het ook met bezit zonder testament, regelt de wet.quote:Op dinsdag 7 november 2023 18:55 schreef nostra het volgende:
[..]
Als dat de sluitende redenatie is, dan mag de Staat je lichaam dus voor alles wat hij wenst gebruiken, van wetenschappelijk onderzoek tot opzetten in een museum tot handel. Met opt-out, dat dan weer wel.
Wat heeft dat hiermee van doen?quote:Op dinsdag 7 november 2023 18:55 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Na de dood houd je natuurlijk wel op te bestaan als natuurlijke rechtspersoon.
Testament gaat over spullen. Ietsje anders voor veel mensen denk ik.quote:Op dinsdag 7 november 2023 18:56 schreef SnertMetChoco het volgende:
[..]
Wat mij betreft wel ja, met opt-out. Zo doen we het ook met bezit zonder testament, regelt de wet.
Wat mij betreft niks. Gewoon een keuze maken en anders geef je de keuze aan de wetgever.quote:Op dinsdag 7 november 2023 18:56 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
En de meesten doen dat dan ook.
Wat maakt dat anders met donor willen zijn?
Weinig, ook daarbij zal 99% van de mensen die geen donor willen zijn een keuze maken.quote:Op dinsdag 7 november 2023 18:56 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
En de meesten doen dat dan ook.
Wat maakt dat anders met donor willen zijn?
Een natuurlijk persoon is geen rechtspersoonquote:Op dinsdag 7 november 2023 18:55 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Na de dood houd je natuurlijk wel op te bestaan als rechtspersoon.
En de regels daarvoor spreken we af in de democratisch gekozen 2e en 1e Kamer, volgens mij. Toch?quote:Op dinsdag 7 november 2023 18:55 schreef nostra het volgende:
[..]
Als dat de sluitende redenatie is, dan mag de Staat je lichaam dus voor alles wat hij wenst gebruiken, van wetenschappelijk onderzoek tot opzetten in een museum tot handel. Met opt-out, dat dan weer wel.
Daar gaat het dus niet om.quote:Op dinsdag 7 november 2023 18:58 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Weinig, ook daarbij zal 99% van de mensen die geen donor willen zijn een keuze maken.
Jouw domein, jij bepaalt zelfs wat er NA je dood mee gebeurt. Moet je wel doen als je leeft, natuurlijk.quote:Op dinsdag 7 november 2023 18:58 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Daar gaat het dus niet om.
Is je lichaam in eerste instantie jouw domein, of dat van de staat?
En, aldus, is je lichaam voor die keuze al a priori het bezit van de staat.quote:Op dinsdag 7 november 2023 18:59 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Jouw domein, jij bepaalt zelfs wat er NA je dood mee gebeurt. Moet je wel doen als je leeft, natuurlijk.
Mensen moeten niks. Je bent de baas over je lichaam.quote:Op dinsdag 7 november 2023 18:59 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Jouw domein, jij bepaalt zelfs wat er NA je dood mee gebeurt. Moet je wel doen als je leeft, natuurlijk.
Je houdt dan voor de wet op te bestaan als individu en hebt dus in die hoedanigheid ook geen rechten of plichten meer. In die zin is het opt-out systeem niet in tegenstrijd met de liberale grondbeginselen.quote:Op dinsdag 7 november 2023 18:57 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Wat heeft dat hiermee van doen?
wist ik, al gefixt.quote:Op dinsdag 7 november 2023 18:58 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Een natuurlijk persoon is geen rechtspersoon
Ik denk dat een hoop liberale en libertaire filosofen daar iets anders over denken.quote:Op dinsdag 7 november 2023 19:01 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Je houdt dan voor de wet op te bestaan als individu en hebt dus in die hoedanigheid ook geen rechten of plichten meer. In die zin is het opt-out systeem niet in tegenstrijd met de liberale grondbeginselen.
Precies en zonder eigen gemaakte keuze lijkt me maatschappelijk gezien een goed argument te maken voor de keuze om het leven van anderen te verlengen zonder dat het wezenlijk ten koste gaat van iets.quote:Op dinsdag 7 november 2023 18:59 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Ik beweer niet dat daar iets mis mee is, alleen dat D66 hierin niet tegen haar eigen kernwaarden ingaat zoals een user eerder suggereerde.quote:Op dinsdag 7 november 2023 19:02 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Ik denk dat een hoop liberale en libertaire filosofen daar iets anders over denken.
Wat was er mis met het opt-in systeem?
Het gaat dan ook niet om of doneren in de kern ethisch is of niet, het gaat om het beginsel van lichamelijke autonomie en onschendbaarheid.quote:Op dinsdag 7 november 2023 19:03 schreef SnertMetChoco het volgende:
[..]
Precies en zonder eigen gemaakte keuze lijkt me maatschappelijk gezien een goed argument te maken voor de keuze om het leven van anderen te verlengen zonder dat het wezenlijk ten koste gaat van iets.
Ja, uiteraard zegt D66 dat.quote:Op dinsdag 7 november 2023 19:04 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Ik zeg niet dat daar niets mis mee is, alleen dat D66 hierin niet tegen haar eigen kernwaarden ingaat zoals een user eerder suggereerde.
Ik weet niet... denk dat er meer gedoe is over erfenissen dan over orgaandonatie. Overigens mag de overheid wat mij betreft erfenissen ook veel zwaarder belasten, heb het niet zo op generationele welvaart. Neem aan dat je dat als SP'er wel meer ziet zitten?quote:Op dinsdag 7 november 2023 18:57 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Testament gaat over spullen. Ietsje anders voor veel mensen denk ik.
In de praktijk hebben directe nabestaanden wel enige zeggenschap wanneer er geen keuze is gemaakt.quote:Op dinsdag 7 november 2023 19:01 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
En, aldus, is je lichaam voor die keuze al a priori het bezit van de staat.
Dat stuit mij nogal tegen de borst.
De SP stemde in de TK ook voor de huidige wet orgaandonatie. Stemde gewoon met D66 mee.quote:Op dinsdag 7 november 2023 19:06 schreef SnertMetChoco het volgende:
[..]
Ik weet niet... denk dat er meer gedoe is over erfenissen dan over orgaandonatie. Overigens mag de overheid wat mij betreft erfenissen ook veel zwaarder belasten, heb het niet zo op generationele welvaart. Neem aan dat je dat als SP'er wel meer ziet zitten?
Twijfel.quote:Op dinsdag 7 november 2023 19:06 schreef SnertMetChoco het volgende:
[..]
Ik weet niet... denk dat er meer gedoe is over erfenissen dan over orgaandonatie. Overigens mag de overheid wat mij betreft erfenissen ook veel zwaarder belasten, heb het niet zo op generationele welvaart. Neem aan dat je dat als SP'er wel meer ziet zitten?
Erfbelasting is overigens bij uitstek liberaal.quote:Op dinsdag 7 november 2023 19:06 schreef SnertMetChoco het volgende:
[..]
De partij waarin ik mij 100% kan vinden heb ik nog niet gevonden.quote:Op dinsdag 7 november 2023 19:08 schreef capricia het volgende:
[..]
De SP stemde in de TK ook voor de huidige wet orgaandonatie.
Net als de PvdA en GL. En een aantal VVDers.
Die zouden in dat geval volledige zeggenschap moeten hebbenquote:Op dinsdag 7 november 2023 19:08 schreef -XOR- het volgende:
[..]
In de praktijk hebben directe nabestaanden wel enige zeggenschap wanneer er geen keuze is gemaakt.
Ik dacht dat dat ook het geval was als iemand niets heeft ingevuld.quote:Op dinsdag 7 november 2023 19:11 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Die zouden in dat geval volledige zeggenschap moeten hebben
In België was dit systeem langer al van krachtquote:Op dinsdag 7 november 2023 19:08 schreef capricia het volgende:
[..]
De SP stemde in de TK ook voor de huidige wet orgaandonatie. Stemde gewoon met D66 mee.
Net als de PvdA en GL. En een aantal VVDers.
In principe ben ik daar ook voor (bij directe familie), mits ze op tijd bereikbaar zijn. Echter dan wel binnen een raamwerk van een opt-out systeem, dus dat wanneer er niemand bereikbaar is en mits de persoon daadwerkelijk overleden is de organen gebruikt mogen worden.quote:Op dinsdag 7 november 2023 19:11 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Die zouden in dat geval volledige zeggenschap moeten hebben
Nee hoor. Je kunt gewoon aangeven dat je geen donor wil zijn.quote:Op dinsdag 7 november 2023 18:44 schreef Pisces29 het volgende:
[..]
[..]
Doe normaal.
En hier laat ik het bij, wil het topic niet onderspammen over dit gebeuren.
Erfenissen zouden helemaal niet moeten kunnen.quote:Op dinsdag 7 november 2023 19:06 schreef SnertMetChoco het volgende:
[..]
Ook de meeste religieuze mensen beseffen wel dat je organen wegrotten en dat donorschap dus gewoon prima kan. Sterker: binnen mijn kerk werden rond de tijd van die wet flyers uitgedeeld dat 'ja' invullen een vorm van naastenliefde is.quote:Op dinsdag 7 november 2023 19:48 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Nee hoor. Je kunt gewoon aangeven dat je geen donor wil zijn.
Tenzij je religieus bent zou ik sowieso niet weten waarom dit een groot issue moet zijn. Je hebt niets meer aan je lichaam als je dood bent. Stel je voor je zou anderen helpen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |