Regelmatig dat Shell een hele dag tegen de stroom in, gestaag daalt. Maar ook andersom: 's morgens begint met een plus en dat gestaag de hele dag voortzet.quote:Op vrijdag 3 november 2023 15:57 schreef Zwansen het volgende:
Tikje voor Shell, -4.5%. Dat komt niet zo vaak voor.
Winstnemingen is zo'n term die vaak voorbij komt, maar collectief niet kan, want voor elke verkoper die 'winst neemt' is er een koper die ze van die persoon afneemt. Een aandeel verhandeld gewoon op een lager prijsniveau waar koper en verkoper elkaar treffen.quote:Op vrijdag 3 november 2023 20:51 schreef JimmyJames het volgende:
Lijkt mij gewoon winstnemingen na hoogste stand in tig jaar? Of vanwege gasprijzen/voorraden?
Enfin wel weer een gelegenheid om wat te schrijven. Vandaag niet gedaan.
Dit snap ik niet. Er kan toch een groep personen zijn die een aandeel eerder hebben gekocht en met winst willen verkopen? Daar staan dan inderdaad kopers tegenover. Als er meer aandelen worden aangeboden, dan kan het zijn dat de koper en de verkoper elkaar op een lager prijsniveau treffen. Meer aanbod dan vraag zorgt voor een prijsdaling. Dat laat onverlet dat de verkopers winst kunnen nemen. De kopers rekenen (uiteraard) op een verdere koersstijging.quote:Op vrijdag 3 november 2023 21:01 schreef flyguy het volgende:
[..]
Winstnemingen is zo'n term die vaak voorbij komt, maar collectief niet kan, want voor elke verkoper die 'winst neemt' is er een koper die ze van die persoon afneemt. Een aandeel verhandeld gewoon op een lager prijsniveau waar koper en verkoper elkaar treffen.
Shell is nu ook een tegen-de-stroom-in-aandeel misschien. Dat was vroeger wel anders.quote:Op vrijdag 3 november 2023 17:29 schreef blomke het volgende:
[..]
Regelmatig dat Shell een hele dag tegen de stroom in, gestaag daalt. Maar ook andersom: 's morgens begint met een plus en dat gestaag de hele dag voortzet.
Ik weet niet of Shell de koers manipuleert t.b.v. of door hun aandeleninkoop???
Ze gaan weer 5% inkopen.
Het is wel interessant om het dagverloop te monitoren. Morgen beginnen.quote:Op zaterdag 4 november 2023 22:52 schreef BasEnAad het volgende:
[..]
Shell is nu ook een tegen-de-stroom-in-aandeel misschien. Dat was vroeger wel anders.
Dat de koers van Shell wordt gecontroleerd lijkt me sterk, daar is het volume te groot voor. Maar ik kan het mis hebben.
Shell is natuurlijk enorm afhankelijk van de olieprijs. Soms als er macro-economisch gezien goed nieuws is, maar tegelijkertijd een daling van de olieprijs dan is het best gangbaar dat de hele AEX stijgt en Shell daalt. Andersom is het heel vaak hetzelfde. Een willekeurig land in het Midden-Oosten valt een ander willekeurig land aan het in het Midden-Oosten en iedereen is bang voor een derdewereldoorlog en de beurzen staan dieprood, maar door die onzekerheid schiet de olieprijs omhoog en daarmee ook het aandeel Shell.quote:Op vrijdag 3 november 2023 17:29 schreef blomke het volgende:
[..]
Regelmatig dat Shell een hele dag tegen de stroom in, gestaag daalt. Maar ook andersom: 's morgens begint met een plus en dat gestaag de hele dag voortzet.
Ik weet niet of Shell de koers manipuleert t.b.v. of door hun aandeleninkoop???
Ze gaan weer 5% inkopen.
Shell is geen oliebedrijf (meer), wel een gasbedrijf.quote:Op zondag 5 november 2023 09:32 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Shell is natuurlijk enorm afhankelijk van de olieprijs. Soms als er macro-economisch gezien goed nieuws is, maar tegelijkertijd een daling van de olieprijs dan is het best gangbaar dat de hele AEX stijgt en Shell daalt. Andersom is het heel vaak hetzelfde. Een willekeurig land in het Midden-Oosten valt een ander willekeurig land aan het in het Midden-Oosten en iedereen is bang voor een derdewereldoorlog en de beurzen staan dieprood, maar door die onzekerheid schiet de olieprijs omhoog en daarmee ook het aandeel Shell.
dat is veel tekort door de bocht, shell wordt steeds meer een gasbedrijf, maar olie draagt nog steeds flink bij aan de winst.quote:Op zondag 5 november 2023 09:37 schreef blomke het volgende:
[..]
Shell is geen oliebedrijf (meer), wel een gasbedrijf.
BND heb ik ook. Ik keek laatst en schrok van zowel de kosten (>300 pleuro) en het rendement (ruk).quote:Op zondag 5 november 2023 14:38 schreef BEFEM het volgende:
Zit al bij BND overigens maar dat is pensioensparen.
Maar BND is pensioensparen voor mij en dus minder belasting. En niet vrij opneembaar vandaar dat ik risico wil spreiden met ETF's.quote:Op zondag 5 november 2023 14:42 schreef blomke het volgende:
[..]
BND heb ik ook. Ik keek laatst en schrok van zowel de kosten (>300 pleuro) en het rendement (ruk).
Vooralsnog koop ik ETF's via de ING aan.
Elke maand ¤100 per ETF/fonds,: iShares S&P 500 ETF, VanEck UCITS ETF, Add VAlue fund, Northern Trust EM Custom ESG Eq Idx Fund en Kempen Orange fund.quote:Op zondag 5 november 2023 14:53 schreef BEFEM het volgende:
Laatste vraag, jij doet het automatisch elke maand zonder er zelf naar om te hoeven kijken?
Via Raisin? En dan verrekenen via Box 3??quote:Op maandag 6 november 2023 15:00 schreef nostra het volgende:
Teveel betaalde Zweedse bronbelasting maar eens een keer teruggevraagd. Gaat "nergens" over (1200 kroon ofzo), maar ook wel weer een bedrag dat je niet laat liggen als je het op straat vindt. Vorige maand verstuurd, ben benieuwd of ik er iets van terugzie.
Nee, in Box 3 mag je tot 15% terugvorderen (mits je belasting daar betaalt, in tegenstelling tot NL dividendbelasting die je sowieso terugkrijgt), het meerdere moet je bij het land van heffing zelf terugvragen.quote:Op maandag 6 november 2023 19:13 schreef blomke het volgende:
[..]
Via Raisin? En dan verrekenen via Box 3??
Ah op die manier. Ik heb via Raisin een Scandinavische rekening; zal het via Raisin eens proberen.quote:Op maandag 6 november 2023 19:54 schreef nostra het volgende:
[..]
Nee, in Box 3 mag je tot 15% terugvorderen (mits je belasting daar betaalt, in tegenstelling tot NL dividendbelasting die je sowieso terugkrijgt), het meerdere moet je bij het land van heffing zelf terugvragen.
Scandi landen vallen dan nog mee, kan allemaal in het Engels in een invulbaar pdf
https://www.skatteverket.(...)d36869780003844.html
Maar je moet met dat formulier wel eerst een stempel in Heerlen halen (per post hoor) dat je hier belastingplichtige bent en dan weer naar Zweden opsturen.
Je kan het wel 5 jaar opsparen en dan in 1x doen.
Geen ervaring, maar wel klein beetje kennis uit het verleden.quote:Op dinsdag 7 november 2023 19:49 schreef JimmyJames het volgende:
Heeft iemand wel eens Japanse aandelen gekocht via IB? Nog dingen waar ik op moet letten?
Let op de ticksize. Soms is dat in honderdtallen.quote:Op dinsdag 7 november 2023 19:49 schreef JimmyJames het volgende:
Heeft iemand wel eens Japanse aandelen gekocht via IB? Nog dingen waar ik op moet letten?
For starters zijn koersen in de plus rood en in de min groen.quote:Op dinsdag 7 november 2023 19:49 schreef JimmyJames het volgende:
https://www.sojitz.com/jp/ir/reports/annual/upload/ar2023e_a3.pdfquote:Sojitz’s Value Creation Process
Sojitz is targeting a level of 1.0 times or above for the price-to-book ratio (PBR), an indicator that represents the stock market’s evaluation of its corporate value. We will pursue this target by expanding our equity spread and enhancing non-financial initiatives and
disclosure. At the same time, Sojitz will work toward the ongoing improvement of corporate value through the enhancement of earnings power and the reduction of cost of capital.
Bij mij helaas minder vanwege de daling. Waarom gaan die onderuit?quote:Op woensdag 8 november 2023 13:46 schreef Steven184 het volgende:
10% dividend bij ABN met de huidige koers. Best lekker.
Via raisin gaat dat toch automatisch?quote:Op maandag 6 november 2023 19:13 schreef blomke het volgende:
[..]
Via Raisin? En dan verrekenen via Box 3??
Bedankt voor de melding, heb bij Raisin gekeken en i.d.d. voor Zweden geldt dat daar voor niet-ingezetenen, geen bronbelasting wordt geheven. Dat i.t.t.. wat ik las elders.quote:Op donderdag 9 november 2023 09:26 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Via raisin gaat dat toch automatisch?
Resultaatstijging was vooral te danken aan one-offs, rentemarge viel zwaar tegen - dat was wat ik qua headlines meekreeg.quote:Op donderdag 9 november 2023 09:25 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Bij mij helaas minder vanwege de daling. Waarom gaan die onderuit?
Daar had iemand hier een call op gekocht. Die kan nu mooi op vakantie naar de Malediven.quote:
Geruststelling op ingelaste investors day. Had je ook wel aan kunnen zien komen trouwens (ze gaan die dag niet inlassen en met een kutverhaal komen, die zijn zich kapot geschrokken van de marktreactie), maar ik was te pussy om er puts op te schrijven, keer ~700 gaat hard (ook al is lotsize 10) of calls op te kopen.quote:
Ik snap dat ook niet.quote:Op donderdag 9 november 2023 15:50 schreef dop het volgende:
Mij gaat de reactie bij Adyen een beetje boven de pet.
22% groei is mooi, maar hoeveel wijkt dat nu af van H1 cijfers.
Tegen huidige koers zijn ze nog steeds stevig gewaardeert.
Er zal vast nog ruimte zijn voor groei, maar ergens gaat de concurrentie toenemen, de regelgeving strenger worden en de marge dalen.
Als iemand mij 100 euro geeft om een week niet te kijken dan zal het wel lukken, maar zonder echte incentive kijk ik vrijwel elke dag minimaal 2 minutenquote:Op maandag 13 november 2023 19:01 schreef JimmyJames het volgende:
Ik zat dit weekend te denken "zou ik een week lang niet naar mijn porto of koersen kunnen kijken?". Het antwoord is dus: nee. Toch heb ik al lang geleden afgeleerd om de hele dag naar de koersen te turen.
[poll=6354]
Dat heb ik een tijdje gedaan toen de beurzen zo kelderde vorig jaar, kon het gewoon niet meer aan dat ik na een werkdag zag dat ik weer 2000 in de min stond en dat dan soms dagen achter elkaar.quote:Op maandag 13 november 2023 19:01 schreef JimmyJames het volgende:
Ik zat dit weekend te denken "zou ik een week lang niet naar mijn porto of koersen kunnen kijken?". Het antwoord is dus: nee. Toch heb ik al lang geleden afgeleerd om de hele dag naar de koersen te turen.
[poll=6354]
Het is niet voor niets dat veel beroemde beleggers adviseren om een S&P500 ETF te kopen en er niet meer naar om te kijken.quote:Op dinsdag 14 november 2023 10:10 schreef Solispolar het volgende:
Is investeren in een all-world ETF gedurende 20/30 jaar niet gewoon een soort indirecte cheatcode? Sure; de beurs kan wel eens een jaar (of 2 jaar) dippen, maar de economie groeit toch letterlijk altijd gedurende een langere periode? Of denk ik te simpel (en voor de mensen die hier ja op zeggen; waarom dan)
Totdat de US niet meer de haystack is natuurlijk.quote:Op dinsdag 14 november 2023 10:47 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Het is niet voor niets dat veel beroemde beleggers adviseren om een S&P500 ETF te kopen en er niet meer naar om te kijken.
Je koopt in 1 keer 500 van de grootste bedrijven in de US in 11 sectoren. Groeit de economie in de US, dan groeit de S&P500 mee.
[ afbeelding ]
Als de US niet meer "de haystack" is, zal het in Europa ook niet zo geweldig gaan.quote:Op dinsdag 14 november 2023 16:05 schreef nostra het volgende:
[..]
Totdat de US niet meer de haystack is natuurlijk.
De dealine voor de 13f's van Q3 2023 is vandaag, ze zijn nog niet allemaal geupdate, maar dat zal op korte termijn wel gebeurenquote:Op maandag 15 mei 2023 22:22 schreef monkyyy het volgende:
Vandaag waren de deadlines van de Q1 2023 13F's.
Degene die ik volg
Bill Ackman: https://whalewisdom.com/f(...)tabholdings_tab_link
Charlie Munger: https://whalewisdom.com/f(...)tabholdings_tab_link
Dave Sather: https://whalewisdom.com/f(...)tabholdings_tab_link
George Soros: https://whalewisdom.com/f(...)tabholdings_tab_link
John Huber: https://whalewisdom.com/f(...)tabholdings_tab_link
Joshua Kennon: https://whalewisdom.com/f(...)tabholdings_tab_link
Michael Burry: https://whalewisdom.com/f(...)tabholdings_tab_link
Terry Smith: https://whalewisdom.com/filer/fundsmith-llp#tabholdings_tab_link
Warren Buffett: https://whalewisdom.com/f(...)tabholdings_tab_link
Nog interessante dingen?quote:Op dinsdag 14 november 2023 22:22 schreef monkyyy het volgende:
[..]
De dealine voor de 13f's van Q3 2023 is vandaag, ze zijn nog niet allemaal geupdate, maar dat zal op korte termijn wel gebeuren
Geen dingen die in het oog springen. Behalve dan Michael Burry, die beheert zijn porto nog steeds als een /r/wallstreetbets degenerate die ieder kwartaal al zijn posities husselt.quote:
Nu zit hij met half zijn porto short op de halfgeleiders etf..quote:Op dinsdag 14 november 2023 23:15 schreef monkyyy het volgende:
[..]
Geen dingen die in het oog springen. Behalve dan Michael Burry, die beheert zijn porto nog steeds als een /r/wallstreetbets degenerate die ieder kwartaal al zijn posities husselt.
Ja, mijn Chinese aandelen blijven wankel. Zit dan niet in BABA, maar (relatief overwogen) in JD en BYD.quote:Op vrijdag 17 november 2023 18:52 schreef JimmyJames het volgende:
BABA blijft ook stelselmatig teleurstellend
Over 10 jaar sla jij jezelf voor je kop.quote:Op vrijdag 17 november 2023 09:18 schreef recursief het volgende:
Ik heb een beetje ASML verkocht. Dat was intussen heel ruim een kwart van mijn zelf-beleggen-portfolio geworden. Dat gaat nu 50/50 in ETF en dividendaandelen.
Ik heb er nog best veel over hoor (vind ik). Ik geloof ook wel in een mooie toekomst voor ASML maar ik wil ook een beetje spreiden.quote:Op maandag 20 november 2023 10:28 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Over 10 jaar sla jij jezelf voor je kop.
Hoop ik.
Huh?quote:Op woensdag 22 november 2023 13:22 schreef nostra het volgende:
VS dicht dus wij doen ook niets. Stelletje slappelingen.
My bad, dacht dat de US beurzen vandaag dicht waren, las alleen de titel van het DeGiro bericht.quote:
Dat de SP500 de US is, is natuurlijk grote onzin. Ik weet niet of er cijfers zijn hoeveel van de omzet van de SP500 uit de US komt. Als het in Amerika wat minder gaat en de verkopen voor Apple vallen daar iets tegen, dan zijn de resultaten in India misschien heel positief en compenseert dat weer.quote:Op dinsdag 14 november 2023 16:05 schreef nostra het volgende:
[..]
Totdat de US niet meer de haystack is natuurlijk.
Valt wel mee, 60% van de revenue is domestic.quote:Op woensdag 22 november 2023 18:29 schreef maan_man het volgende:
[..]
Dat de SP500 de US is, is natuurlijk grote onzin. Ik weet niet of er cijfers zijn hoeveel van de omzet van de SP500 uit de US komt. Als het in Amerika wat minder gaat en de verkopen voor Apple vallen daar iets tegen, dan zijn de resultaten in India misschien heel positief en compenseert dat weer.
SP500 heeft natuurlijk een grote spreiding over de wereld alleen hebben de bedrijven hun zetel in de US.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.In feite is het dus wel een beetje een "World ETF".quote:Op woensdag 22 november 2023 19:11 schreef nostra het volgende:
[..]
Valt wel mee, 60% van de revenue is domestic.
https://www.globalxetfs.c(...)y-to-global-factors/
5,5% op jaarbasis denk ik dan?quote:Op zondag 26 november 2023 11:57 schreef Meneerik2 het volgende:
Hoi,
Zit er aan te denken om Amerikaanse obligaties te kopen omdat ik de rente die nu wordt geboden op 1 maand (5,5% aantrekkelijk). Ik weet alleen niet zo goed waar ik dan rekening mee moet houden (behalve met valutarisico, inflatierisico en kosten broker). Daarom heb ik enkele vragen. Weet iemand van jullie of:
- Verenigde Staten 1M 5,411 betekent deze notering betekent dat je de obligatie 1 maand vast zet, en daar dan 5,411 rendement over betaalt?
- Wat voor belastingen dien je hier over te betalen? Ik las dat het wordt gecategoriseerd als vermogen in box 3 en dat het dus sowieso op die wijze wordt belast, maar is er ook sprake van bronbelasting (of andere belastingen)?
- Zijn er nog andere zaken die ik moet weten of waar ik rekening mee moet houden?
Dank
begin eens bij 2 podcastsquote:Op zondag 26 november 2023 11:57 schreef Meneerik2 het volgende:
Hoi,
Zit er aan te denken om Amerikaanse obligaties te kopen omdat ik de rente die nu wordt geboden op 1 maand (5,5% aantrekkelijk). Ik weet alleen niet zo goed waar ik dan rekening mee moet houden (behalve met valutarisico, inflatierisico en kosten broker). Daarom heb ik enkele vragen. Weet iemand van jullie of:
- Verenigde Staten 1M 5,411 betekent deze notering betekent dat je de obligatie 1 maand vast zet, en daar dan 5,411 rendement over betaalt?
- Wat voor belastingen dien je hier over te betalen? Ik las dat het wordt gecategoriseerd als vermogen in box 3 en dat het dus sowieso op die wijze wordt belast, maar is er ook sprake van bronbelasting (of andere belastingen)?
- Zijn er nog andere zaken die ik moet weten of waar ik rekening mee moet houden?
Dank
Ik vraag mij juist af welke idioot deze aandelen voor ¤85,- heeft gekocht. Oh wacht, dat was ik.quote:Op maandag 20 november 2023 10:18 schreef nostra het volgende:
Gaat lekker met Bayer. Wat een ongelooflijke fuckup is die Monsanto overname geweest echt, hoewel dat niet de trigger is van de daling vandaag. Maar welke idioot dat toen heeft bedacht.
En nog scherp ook op zijn oude dag! Achja prima leeftijd inderdaad.quote:Op dinsdag 28 november 2023 22:44 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ach, R.I.P. inderdaad... wel prachtige leeftijd, ik zou er voor tekenen.
Bij Costco gaan ze het voelen...quote:Op dinsdag 28 november 2023 22:46 schreef WammesWaggel het volgende:
[..]
En nog scherp ook op zijn oude dag! Achja prima leeftijd inderdaad.
Hij zat wel altijd die hele doos see’s peanut brittle leeg te eten.quote:Op dinsdag 28 november 2023 23:13 schreef monkyyy het volgende:
Ik had gedacht, die man wordt wel 105. Geen rare ziektes bij mijn weten, nog steeds mentaal uitstekend. Hopelijk wordt Buffett wel 105 (nu 93)
Die heb ik gekocht en gelijk verkocht bij de IPO. Dat was ook makkelijk geld.quote:Op donderdag 30 november 2023 13:40 schreef TheFreshPrince het volgende:
Vandaag direct m'n aandeel in NN en ASR gehalveerd na de >10% sprong omhoog.
Het blijven wel leuke dividendaandelen maar ik zat er iets te diep in.
Hier een lage GAK, dus koers interesseert me vrij weinig. Aanhouden voor dividend.quote:Op donderdag 30 november 2023 14:04 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
.
Mijn ABN gaat nu wel door het putje.
Smaken verschillen, gelukkig maarquote:Op donderdag 30 november 2023 23:00 schreef recursief het volgende:
Wat een lelijk apparaat is die cybertruck toch.
Nee, het is gewoon een lelijk ding. Wel een fascinerend lelijk ding trouwens. De enige auto op "hoge poten" waar ik geld aan uit zou willen geven trouwensquote:Op donderdag 30 november 2023 23:00 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Smaken verschillen, gelukkig maar
Natuurlijk. En dan zijn er ook nog een hoop mensen zonder smaak. Ik denk dat ie zeker in de US prima gaat verkopen.quote:Op donderdag 30 november 2023 23:00 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Smaken verschillen, gelukkig maar
Kan me niet voorstellen dat er echt mensen zijn die dit gedrocht kopen. Het is gewoon nog lelijker dan een model Y.quote:Op vrijdag 1 december 2023 06:10 schreef recursief het volgende:
[..]
Natuurlijk. En dan zijn er ook nog een hoop mensen zonder smaak. Ik denk dat ie zeker in de US prima gaat verkopen.
Ik heb een model Y en ook dat went. En de model Y is een enorm verkoopsucces. Cybertruck is wel echt een ander niveau.quote:Op vrijdag 1 december 2023 06:15 schreef damsco het volgende:
[..]
Kan me niet voorstellen dat er echt mensen zijn die dit gedrocht kopen. Het is gewoon nog lelijker dan een model Y.
Pick-up trucks zien er al 98 jaar hetzelfde uit.quote:Op vrijdag 1 december 2023 08:26 schreef JimmyJames het volgende:
Ziet eruit als een truck uit een jaren 80 science fiction film..
Ik heb de grafieken er weer even bij gezochtquote:Op maandag 4 december 2023 11:39 schreef nostra het volgende:
BEIJING/SHANGHAI, Dec 4 (Reuters) - Sales of U.S. automaker Tesla's China-made electric vehicles (EVs) skidded 17.8% in November from the same month a year earlier, to 82,432 cars, China Passenger Car Association (CPCA) data showed on Monday.
That marked the biggest fall since December 2022 when Tesla's sales of China-made EVs fell 21% on the year as the U.S. automaker reduced output and cut prices to deal with rising inventories and weakening demand.
Deliveries of China-made Model 3 and Model Y cars were however 14.3% higher than in October.
Chinese rival BYD <002594.SZ>, with its Dynasty and Ocean series of EVs and petrol-electric hybrid models, saw passenger vehicle deliveries set another record at 301,378 vehicles in November, up 0.09% from October and 31% from a year earlier.
Tesla has been under pressure to fend off competition in the world's largest auto market, though CEO Elon Musk's charm offensive in China continues unabated.
Musk was among a small group of top U.S. executives who met with Chinese President Xi Jinping before a dinner event on the sidelines of the APEC summit in San Francisco in mid-November.
Xi expressed his support for Tesla's development in China, the automaker said in a Weibo post. Musk, in response, said he appreciated the rapid development of China's new energy vehicle sector.
A Tesla-triggered price war in China since the start of the year has roped in more than 40 brands but its share of the country's EV market dropped to 5.78% in October from 8.7% in September, Reuters' calculations based on CPCA data show, as EV sales reached a monthly record.
Since late October, Tesla has made five upward price adjustments in China where EV demand growth is slowing as consumers favour more affordable plug-in hybrids even with an ever-increasing range of battery-only vehicles.
Li Auto <2015.HK> last month said mass production and delivery of its first full EV are scheduled for February.
Smartphone maker Xiaomi <1810.HK> has also moved closer to EV production, with a unit of automaker BAIC Group <1958.HK> applying for regulatory approval to build two Xiaomi-branded cars.
quote:Op maandag 4 december 2023 09:28 schreef nostra het volgende:
Ik vind het wel wat hebben, beetje 80's Lambo vibes.
Er is wel sprake van een arbitragehandeling (dat is een puur feitelijke constatering), maar als jij kan aantonen dat je die om zakelijke redenen verricht, dan vindt er geen correctie op plaats. Het vervelende is alleen wel dat het begrip "om zakelijke redenen" nog nergens is geconcretiseerd of in jurisprudentie is uitgekristalliseerd.quote:Op dinsdag 5 december 2023 11:33 schreef Soldier2000 het volgende:
Ik vraag me af wat ik straks met mijn beleggingen in mijn belastingaangifte moet gaan doen die ik nu verkoop en binnen 3 maanden weer terugkoop.
Iemand een idee? Want sja, het antwoord op de onderstaande vragen is dan ja.
Is er sprake van een arbitragehandeling?
i. Verkoopt een belastingplichtige overige bezittingen (start van arbitrageperiode van drie maanden)?;
ii. Koopt een belastingplichtige overige bezittingen aan binnen die periode van drie maanden?
iii. Zit in die periode van drie maanden de peildatum van 1 januari?
Ja oke, maar hoe ga je dat onderbouwen met de aankoop van aandelen?quote:Op dinsdag 5 december 2023 11:56 schreef monkyyy het volgende:
Als je kan aantonen dat je de verkoop en aankoop verricht uit zakelijke overwegingen, dan is er geen sprake van peildatum arbitrage.
Dat wordt een clusterfuck ja.quote:Op dinsdag 5 december 2023 12:06 schreef Soldier2000 het volgende:
[..]
Ja oke, maar hoe ga je dat onderbouwen met de aankoop van aandelen?
Als je geld vrij moet maken voor een grote aankoop in 2024 (verbouwing etc.) dan gaat de belastingdienst hier wel in mee natuurlijk, maar toch niet als we vanuit onze kristallen bol gaan redeneren?
Leuk voor je gedekte calletjes.quote:Geschreven opties op aandelen zijn in het algemeen aan te merken als zelfstandige vermogensbestanddelen die in de rendementsgrondslag in box 3 vallen. De geschreven opties houden een voorwaardelijke verplichting in om te kopen of te verkopen. Dergelijke verplichtingen hebben in het algemeen een waarde in het economische verkeer. Verplichtingen met een waarde in het economische verkeer worden aangemerkt als schulden voor het berekenen van de rendementsgrondslag van box 3. (artikel 5.3, derde lid Wet IB 2001). Om die reden zijn de geschreven opties op aandelen aan te merken als schulden voor het berekenen van de rendementsgrondslag van box 3.
De waarde van de geschreven opties mag niet gesaldeerd worden met de totale waarde van een effectenportefeuille. De schulden die voortvloeien uit het schrijven van de opties moeten als zelfstandige vermogensbestanddelen in aanmerking worden genomen.
Bij deze transactie ga je ja antwoorden op de volgende 3 vragen:quote:Op dinsdag 5 december 2023 12:09 schreef monkyyy het volgende:
Voorbeeld: Nike Q2 Earnings call is 21 december post market. Stel ik denk dat dat een ramp gaat worden, dus ik verkoop mijn aandelen voor die tijd. De markt reageert erop en ik besluit halverwege januari weer in te stappen, of ik besluit om een ander aandeel te kopen met de opbrengsten van de verkoop.
Dan waren mijn overwegingen puur zakelijk en niet fiscaal gedreven.
Als je op 29 december een portefeuille van 40 aandelen liquideert en die op 2 januari in dezelfde configuratie weer terugkoopt, dan wordt het een ander verhaal natuurlijk. Ik ben wel benieuwd naar hoe de fiscus dit gaat handhaven. De belastingdienst ziet alleen saldo's en geen transacties. En dan moeten ze iedere particulier een brief gaan sturen, met de vraag of je even een overzichtje van je verkopen en aankopen rond peildatum, en dan gaan ze dat handmatig controleren en dan handmatig een correctie uitvoeren op je aangifte. Alsof ze werk tekort hebben bij de fiscus.
Ik heb een positie in kortlopende staatobligaties. Ik zit eraan te denken om daar iets mee te doen, in mijn ogen is dat gewoon een equivalent van banktegoeden, terwijl de belastingdienst het op dezelfde hoop gooit als aandelen en verhuurd vastgoed. Die classificatie vind ik niet deugen.quote:Op dinsdag 5 december 2023 12:22 schreef Soldier2000 het volgende:
Wat ga jij doen monkyyy (en andere Fokkers ), deze maand alles of een gedeelte verkopen?
Nog niet. Wat is er nu weer gaande? Storing?quote:Op dinsdag 5 december 2023 13:02 schreef nostra het volgende:
@:TheFreshPrince : al op de hartbewaking voor je Rabo portefeuille?
Bancair in ieder geval wel, alles plat. Geen saldo, soms niet kunnen pinnen, ideal betalingen die afgekeurd zijn maar later wel blijken te zijn afgeboekt (maar niet opgeboekt).quote:Op dinsdag 5 december 2023 13:03 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Nog niet. Wat is er nu weer gaande? Storing?
Oh ja, je raakt er aan gewend.quote:Op dinsdag 5 december 2023 13:08 schreef nostra het volgende:
[..]
Bancair in ieder geval wel, alles plat. Geen saldo, soms niet kunnen pinnen, ideal betalingen die afgekeurd zijn maar later wel blijken te zijn afgeboekt (maar niet opgeboekt).
Met professionele webcare
[ twitter ]
[ twitter ]
[ twitter ]
Even lost van de belastingtechnische reden, is dit wel een gevaarlijke strategie. Je hebt immers kans dat je voormalige beleggingen snel stijgen terwijl je er niet in zit.quote:Op dinsdag 5 december 2023 11:33 schreef Soldier2000 het volgende:
Ik vraag me af wat ik straks met mijn beleggingen in mijn belastingaangifte moet gaan doen die ik nu verkoop en binnen 3 maanden weer terugkoop.
Ja, heb ook getwijfeld om bij te kopen maar zat er ook wel zwaar genoeg in eigenlijk.quote:Op woensdag 6 december 2023 16:13 schreef JimmyJames het volgende:
McDonald's was ook wel leuk kansje op 250$.. ik kom er best vaak (te vaak) en ik vind het altijd een uitstekende business waar ik wel graag deeleigenaar van zou willen zijn.
Ik zit hier ook mee. Heb een nieuwbouw gekocht en moet rond april meer dan 2 ton voor de grond af tikken. Zit er sterk over te denken om de hele handel vlak voor de 31ste te verkopen.quote:Op dinsdag 5 december 2023 12:22 schreef Soldier2000 het volgende:
[..]
Bij deze transactie ga je ja antwoorden op de volgende 3 vragen:
i. Verkoopt een belastingplichtige overige bezittingen (start van arbitrageperiode van drie maanden)?;
ii. Koopt een belastingplichtige overige bezittingen aan binnen die periode van drie maanden?
Wat nu nog onbekend is (iig voor mij) is wat de volgende stap in je aangifte gaat zijn. Krijg je dan bijvoorbeeld een veld waar je het bedrag moet gaan opgeven?
*Edit
In die stap ga je natuurlijk ook aangeven of het zakelijk gedreven was.
Wat ga jij doen monkyyy (en andere Fokkers), deze maand alles of een gedeelte verkopen?
Als jij het op een spaarrekening ploft en dan in april die grond betaalt is dat echt geen probleem. Dat is prima uit te leggen. Die grond zit voorlopig ook nog in box 1 ervan uitgaande dat het je hoofdwoning moet worden en geen vakantiehuis ofzo.quote:Op zaterdag 9 december 2023 09:10 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Ik zit hier ook mee. Heb een nieuwbouw gekocht en moet rond april meer dan 2 ton voor de grond af tikken. Zit er sterk over te denken om de hele handel vlak voor de 31ste te verkopen.
Ik zit vol op margin in de markt, vooruitlopend op een spoedigr verkoop van mijn huis. Maar dat loopt wat minder dan verwacht, dus dat gefinancierde deel gaat er voor 31-12 sowieso wel uit, al kijk ik komende week nog even aan. Daarna komen we toch in een maand waar er niets gebeurt en breng ik die positie wel terug in april als naar ik mag aannemen die verkoop wel heeft plaatsgevonden. Zullen dan wel eerder de etf's zijn die ik verkoop, minder FOMO.quote:Op dinsdag 5 december 2023 12:22 schreef Soldier2000 het volgende:
[..]
Bij deze transactie ga je ja antwoorden op de volgende 3 vragen:
Wat nu nog onbekend is (iig voor mij) is wat de volgende stap in je aangifte gaat zijn. Krijg je dan bijvoorbeeld een veld waar je het bedrag moet gaan opgeven?
*Edit
In die stap ga je natuurlijk ook aangeven of het zakelijk gedreven was.
Wat ga jij doen monkyyy (en andere Fokkers), deze maand alles of een gedeelte verkopen?
De vraag die je je bij al die lui sowieso moet stellen is waarom ze niet al op een palmbomenstrand liggen door hun eigen centen in hun verkochte strategieën te stoppen. Die vraag wordt des te prangender als ze tien mille neerleggen om een, laten we zeggen, wat goedgelovig publiek mét geld te kunnen bereiken in plaats van over hun eigen netwerk te beschikken.quote:Op zondag 10 december 2023 18:15 schreef kibo het volgende:
Zijn er hier Fok!ers met ervaringen met beleggingexperts/vermogensbeheerders die regelmatig bij Harry Mens opdraven?
quote:Fiscalisten maken zich grote zorgen over de minimumwinstbelasting voor multinationals die op 1 januari in de Europese Unie van kracht wordt. Omdat China en de Verenigde Staten voorlopig niet meedoen aan de minimumtaks, zijn Europese multinationals in het nadeel, stellen zij. Met name innovatieve bedrijven zouden hiervan de dupe worden.
De Eerste Kamer behandelt maandag en dinsdag de wet waarmee Nederland per 1 januari de Europese richtlijn voor de minimumbelasting invoert. Hiermee loopt Europa voorop bij de uitvoering van de afspraak die 138 landen twee jaar geleden maakten. Die hield in dat bedrijven met een wereldwijde omzet van meer dan ¤750 mln ten minste 15% winstbelasting moeten betalen.
Achterstand
Volgens onder anderen Marlies de Ruiter, partner bij advieskantoor EY, benadeelt de EU Europese bedrijven door als eerste grote economische blok de minimumtaks te introduceren. De Ruiter was tot 2016 als hoofd belastingverdragen bij het internationale samenwerkingsverband Oeso nauw betrokken bij internationale afspraken over de belastingheffing voor multinationals.
De Ruiter stelt dat vooral innovatieve bedrijven op achterstand worden gezet ten opzichte van hun Amerikaanse en Chinese concurrenten. Innovatieve bedrijven komen vaak in aanmerking voor fiscale voordelen, waardoor zij effectief minder dan 15% winstbelasting betalen. Zo kennen de VS de Inflation Reduction Act (IRA) en de Chips Act, stimuleringsprogramma’s waarmee Washington de energietransitie en de chipproductie in eigen land wil aanjagen.
‘Funest voor innovatie’
‘Europese innovatieve bedrijven die door deze fiscale stimulansen minder dan 15% belasting in de VS betalen, kunnen vanaf 1 januari in Europa een bijheffing tot het minimumtarief verwachten’, zegt De Ruiter. ‘Zo’n heffing blijft bij hun Amerikaanse concurrenten achterwege.’ Door een uitzondering die in juli in Oeso-verband is afgesproken, blijven onder andere Amerikaanse en Chinese bedrijven nog zeker twee jaar gevrijwaard van extra heffingen tot 15% als zij waar dan ook ter wereld minder dan de minimumbelasting betalen, legt zij uit. Dat geldt echter niet voor multinationals die hun hoofdkantoor in Europa hebben.
‘Europese landen kiezen er eenzijdig voor geen gebruik te maken van de uitzondering’, constateert De Ruiter. ‘De EU wil concurrerend zijn in de energietransitie en de chipindustrie, maar dit is funest voor het innovatieve bedrijfsleven in Europa.’
Europees keurslijf
Hoogleraar internationaal belastingrecht aan de Universiteit van Amsterdam Stef van Weeghel beaamt dat er een ongelijk speelveld ontstaat voor Europese multinationals. ‘Twee van de drie grote economieën doen vooralsnog niet mee, terwijl Europa straks in een keurslijf zit waar we heel moeilijk uit kunnen komen’, schetst hij de ongelijke situatie.
Hoogleraar Europese inkomsten- en vennootschapsbelastingen Hans van den Hurk van Maastricht University wijst in dit verband op de terugtrekkende beweging die Zwitserland maakt. In juni stemden de Zwitsers in een referendum vóór de minimumtaks. Maar recent heeft de commissie financiën van het Zwitserse parlement aanbevolen om de invoering een jaar uit te stellen, omdat veel landen voorlopig niet meedoen.
Opbrengsten teruggelopen
Van Weeghel zegt dat het proces rond de minimumbelasting hem zorgen baart. In het jargon heet die taks pijler 2. Samen met pijler 1 vormt die een nieuwe architectuur voor de verdeling van belastingafdrachten van grote bedrijven die in meerdere landen actief zijn. Pijler 2 is bedoeld om belastingontwijking tegen te gaan en een bodem te plaatsen in de tarieven van de winstbelastingen. In pijler 1 worden afspraken gemaakt om een deel van de afdrachten van multinationals ten goede te laten komen aan de landen waarin deze bedrijven hun producten en diensten afzetten. De onderhandelingen over pijler 1 zitten muurvast.
Van Weeghel voorziet dat de minimumbelasting tot spanningen tussen landen zal leiden en dat onduidelijk is waar de voordelen terechtkomen. De verwachte extra opbrengsten voor de Nederlandse schatkist zijn gaandeweg teruggelopen. Volgens de laatste schatting van het ministerie van Financiën komen die uit op ¤466 mln. Van den Hurk en Van Weeghel houden het op een veel lager bedrag, van hooguit een aantal tientallen miljoenen. Financiën telt volgens hen ook opbrengsten mee die een mogelijk neveneffect zijn van de minimumtaks.
Belastinggeschillen
‘Ik wil de aandacht niet afleiden van agressieve belastingplanning die het internationale systeem ondermijnt, maar we moeten wel naar de feiten kijken’, zegt Van Weeghel, tot voor kort ook wereldwijd hoofd belastingbeleid bij adviesorganisatie PwC. In Nederland stegen de opbrengsten uit winstbelasting van ruim ¤23 mrd in 2018 naar geschatte ¤48 mrd dit jaar. ‘Het narratief van een race naar de bodem met de winstbelasting wordt volledig weersproken door de opbrengsten.’
Van den Hurk, die als zelfstandig expert optreedt bij internationale belastingdisputen, verwacht problemen omdat in de onderhandelingen nog geen overeenstemming is bereikt over het beslechten van geschillen. Vooralsnog zijn daarvoor de nationale rechters aan zet en die kunnen belastingen heel verschillend interpreteren, waarschuwt Van den Hurk.
Als voorbeeld verwijst Van den Hurk naar de deelnemingsvrijstelling. Die regel schrijft voor dat Nederlandse multinationals in Nederland niet nog eens belasting hoeven te betalen over winsten die in het buitenland reeds zijn belast. ‘Het is niet denkbeeldig dat, bijvoorbeeld, volgens een Nigeriaanse rechter als gevolg van de minimumtaks sprake is van het heffen van te weinig winstbelasting in Nederland.’
Harry mens staat ongeveer gelijk aan een tel sell reclame.quote:Op zondag 10 december 2023 18:15 schreef kibo het volgende:
Zijn er hier Fok!ers met ervaringen met beleggingexperts/vermogensbeheerders die regelmatig bij Harry Mens opdraven?
Als je een zak geld meeneemt ben je de beste vriend van Harry Mens voor 30 minuten en krijg je "curveball vragen" om over je eigen toko te praten.quote:Op zondag 10 december 2023 18:15 schreef kibo het volgende:
Ik blijf daar GTST vibes bij houden, maar dat zal de leeftijd zijn. Er komt inderdaad nog wel eens wat zinnigs uit. Sowieso is Business Class op zich prima te pruimen, mits je het als puur vermaak ziet.quote:Op maandag 11 december 2023 11:43 schreef flyguy het volgende:
De enige die ik wel te pruimen vind/vond bij Mens is Martine Hafkamp. Ze schrijft ook nog wel eens columns online. Zou niet via haar investeren, maar af en toe zegt ze nog wel eens dingen die hout snijden.
Het ging over wie wel aardig is om te volgen.quote:
Ah zo. Ik dacht dat er iets specifieks was met de podcast. Daalder is wel goed inderdaad.quote:Op woensdag 13 december 2023 11:22 schreef dop het volgende:
[..]
Het ging over wie wel aardig is om te volgen.
Zit er niet in maar wel aardig gezakt idd.quote:Op woensdag 13 december 2023 12:04 schreef Steven184 het volgende:
Iemand hier die in Alibaba zit? Lijkt goedkoop met toch goede vooruitzichten.
Principieel of praktisch?quote:Op woensdag 13 december 2023 12:09 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Zit er niet in maar wel aardig gezakt idd.
BYD ook.
Het is dat ik niet in Chinese bedrijven zit, anders had ik wel bekeken of het een buy is voor me.
Heb er geen enkel gevoel bij, geen transparant land, te machtige overheid.quote:
Fair enough. Iets wat ook in mijn achterhoofd zit.quote:Op woensdag 13 december 2023 12:21 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Heb er geen enkel gevoel bij, geen transparant land, te machtige overheid.
Mensenrechten tellen ook mee.
Ik realiseer me wel dat zoiets ook voor bedrijven als Apple en Tesla geldt, die een groot deel van de handel en productie in China hebben. Maar je moet ergens een onder- en bovengrens trekken, anders valt de halve Nasdaq af.
Dus ik trek de grens bij "Chinees bedrijf".
Mooi. Is het handig om tussen kerst en nieuwjaar te verkopen of beter de week ervoor (in verband met vakanties?).quote:Op zaterdag 9 december 2023 09:38 schreef DIJK het volgende:
[..]
Als jij het op een spaarrekening ploft en dan in april die grond betaalt is dat echt geen probleem. Dat is prima uit te leggen. Die grond zit voorlopig ook nog in box 1 ervan uitgaande dat het je hoofdwoning moet worden en geen vakantiehuis ofzo.
Ga je in die tussentijd weer posities kopen die je in december ook had dan ligt het natuurlijk iets anders, alhoewel de kans mij klein lijkt dat er überhaupt iets mee gedaan wordt.
why?quote:Op donderdag 14 december 2023 10:07 schreef nostra het volgende:
Eergisteren alles geliquideerd. FML.
First World Problem: Lynx loopt nu notariële aktes en aangiftes IB en jaarrekeningen van mijn onderneming op te vragen om te bepalen wat de herkomst van mijn vermogen is voordat ik een rekening mag openen. Daar moet ik even over nadenken of ik dat wel wil.quote:Op woensdag 13 december 2023 00:46 schreef monkyyy het volgende:
Eens in de zoveel weken krijgen ik weer zo'n ontzettende hekel aan Saxo dat ik op zoek ga naar een nieuwe Broker. Sinds Binck is overgenomen door die club is het huilen met de pet op.
Het wordt Lynx, nu ga ik het echt doen.
Wees blij dat ze het doen vóór je je rekening opent.quote:Op donderdag 14 december 2023 12:03 schreef monkyyy het volgende:
[..]
First World Problem: Lynx loopt nu notariële aktes en aangiftes IB en jaarrekeningen van mijn onderneming op te vragen om te bepalen wat de herkomst van mijn vermogen is voordat ik een rekening mag openen. Daar moet ik even over nadenken of ik dat wel wil.
Wie die Wwft heeft bedacht in Den Haag moet echt aan de hoogste boom.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Interessant dat je niet wil vertellen waar je euro's vandaan komen. Klinkt als exact de reden dat ik het KYC wél een goed initiatief vind. (Alleen dat werk eromheen, das zo een gedoequote:Op donderdag 14 december 2023 12:03 schreef monkyyy het volgende:
[..]
First World Problem: Lynx loopt nu notariële aktes en aangiftes IB en jaarrekeningen van mijn onderneming op te vragen om te bepalen wat de herkomst van mijn vermogen is voordat ik een rekening mag openen. Daar moet ik even over nadenken of ik dat wel wil.
Verhuizen (kom er nu achter dat je dan wel eerst dingen moet betalen voordat je verkocht hebtquote:
Ze vragen naar documenten die standaard vermogensopbouw niet kunnen aantonen.quote:Op donderdag 14 december 2023 12:08 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Interessant dat je niet wil vertellen waar je euro's vandaan komen. Klinkt als exact de reden dat ik het KYC wél een goed initiatief vind. (Alleen dat werk eromheen, das zo een gedoe).
Zou toch gewoon in je aangifte IB moeten staan. Dat het geld bekend is bij de Nederlandse staat, dus (zeer waarschijnlijk) geen illegale afkomst heeft. Voila. Klaar.quote:Op donderdag 14 december 2023 16:29 schreef monkyyy het volgende:
[..]
Ze vragen naar documenten die standaard vermogensopbouw niet kunnen aantonen.
In de gelukkige omstandigheid zijn om met zijn tweeën een paar duizend per maand opzij te kunnen zetten, dat in een bull markt gooien, hier en daar wat geluk gehad met beleggingen, onderweg nog een erfenis gekregen van opa, oma en ouders en je houdt dat >13 jaar vol, dan heb je op een gegeven moment, voor doorsnee begrippen, een grote stapel. Voor extreme uitkomsten zijn extreme omstandigheden niet noodzakelijk. Niets geheimszinnigs aan.
Probeer dat maar eens in één document (m'n laatste aangifte IB of de koopsakte van mijn huis ofzo) te vangen. Gaat ze niet lukken. De Wwft is leuk bedacht, maar schiet het doel voorbij. Ze doen maar wat bij de financiële instellingen.
Hier ook veel omhoog, Tesla is m'n grootste aandeel dus dat tikt stevig aan.quote:
Je weet dat KYC een uitvloeisel is van Europese regelgeving, toch? Wel vervelend natuurlijk. Maar zoals door anderen al opgemerkt zul je met je belastingaangiftes over de voorgaande jaren toch al wel een eind moeten kunnen komen.quote:Op donderdag 14 december 2023 12:03 schreef monkyyy het volgende:
Ik denk dat je zelf dit onderzoek nog niet doorlopen hebt. Of je vermogen is op een eenvoudige, directe wijze tot stand gekomen.quote:Op donderdag 14 december 2023 16:57 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Zou toch gewoon in je aangifte IB moeten staan. Dat het geld bekend is bij de Nederlandse staat, dus (zeer waarschijnlijk) geen illegale afkomst heeft. Voila. Klaar.
Niemand?quote:Op donderdag 14 december 2023 08:59 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Mooi. Is het handig om tussen kerst en nieuwjaar te verkopen of beter de week ervoor (in verband met vakanties?).
Als je liquiditeit nodig hebt het laatste, wat de koersen verder doen is een raadsel natuurlijk.quote:
Jep aankoop grond. Dus wil voor 31 12 alles verkocht hebben.quote:Op vrijdag 15 december 2023 16:52 schreef nostra het volgende:
[..]
Als je liquiditeit nodig hebt het laatste, wat de koersen verder doen is een raadsel natuurlijk.
Bedoel meer liquiditeit in de markt. Als je Unies kwijt wil is er niets aan de hand, Nedap ofzo (verzin een zijstraat) is vrij droog.quote:Op vrijdag 15 december 2023 17:59 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Jep aankoop grond. Dus wil voor 31 12 alles verkocht hebben.
Ah zo. Met name etf en rabo certificatenquote:Op vrijdag 15 december 2023 18:04 schreef nostra het volgende:
[..]
Bedoel meer liquiditeit in de markt. Als je Unies kwijt wil is er niets aan de hand, Nedap ofzo (verzin een zijstraat) is vrij droog.
Nee, dat is jouw executierisico. Maar als de resterende 78 verkocht worden betaal je geen additionale (vaste) transactiekosten. Een etf is vaak ook een (soms erg) illiquide markt, hoewel de marketmaker vaak wel verplicht is om bied en laats af te geven, maar dan moet je dus wel op bied gaan zitten als je ze per se kwijt wil.quote:Op maandag 18 december 2023 16:54 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Oke zojuist wat etf's verkocht. Ik heb er 80 te koop staan maar Degiro heeft er zojuist maar 2 verkocht en ik krijg gelijk een rekening van de transactie.
Ik ben gewend dat mijn transactie altijd in 1x uitgevoerd worden en ik 1x transactiekosten betaal. Doe ik hier iets fout?
Hmm hier nooit last van gehad. Maar je hebt gelijk. Nu de order iets naar beneden gebracht en gelijk alles kwijt.quote:Op maandag 18 december 2023 16:57 schreef nostra het volgende:
[..]
Nee, dat is jouw executierisico. Maar als de resterende 78 verkocht worden betaal je geen additionale (vaste) transactiekosten. Een etf is vaak ook een (soms erg) illiquide markt, hoewel de marketmaker vaak wel verplicht is om bied en laats af te geven, maar dan moet je dus wel op bied gaan zitten als je ze per se kwijt wil.
Laatste weet ik niet bij DeGiro. Het ligt ook weer aan de beurs waarop je ze hebt gekocht volgens mij, soms noteren die dingen aan tien beurzen bij wijze van.quote:Op maandag 18 december 2023 17:01 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Hmm hier nooit last van gehad. Maar je hebt gelijk. Nu de order iets naar beneden gebracht en gelijk alles kwijt.
Ging om deze etf: https://live.euronext.com/nl/product/etfs/IE00B8GKDB10-XAMS .
Kan ik ze voor de rest dan misschien meerdere dagen laten lopen of kost dat ook weer extra?
Je kunt een doorlopende order doen, die blijft meerdere dagen.quote:Op maandag 18 december 2023 17:01 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Hmm hier nooit last van gehad. Maar je hebt gelijk. Nu de order iets naar beneden gebracht en gelijk alles kwijt.
Kan ik ze voor de rest dan misschien meerdere dagen laten lopen of kost dat ook weer extra?
quote:Op maandag 18 december 2023 17:01 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Dat kan maar ik heb ook nog andere etf's te verkopen. Dan is ¤1 handelingskosten per 2 aandelen noog steeds een hoop geld als het over 80 aandelen gaat.quote:Op maandag 18 december 2023 18:06 schreef dop het volgende:
[..]zit dat ding niet gewoon in de kern selectie van de giro? dan betaal je helemaal geen transactie kosten.
je hebt alleen ¤1 handelings kosten voor de order
[ afbeelding ]
staat er gewoon bij als je de order uitvoert
Op naar faillissementquote:Op maandag 18 december 2023 20:23 schreef nostra het volgende:
Vier jaar voor Nikola mannetje, valt nog mee voor Amerikaanse begrippen.
Ik raad je aan eerst eens het tarievenblad van de giro te lezen.quote:Op maandag 18 december 2023 19:59 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Dat kan maar ik heb ook nog andere etf's te verkopen. Dan is ¤1 handelingskosten per 2 aandelen noog steeds een hoop geld als het over 80 aandelen gaat.
Ik zat 0,03 boven de bied nu niet echt spectaculair.quote:Op maandag 18 december 2023 20:35 schreef dop het volgende:
[..]
Ik raad je aan eerst eens het tarievenblad van de giro te lezen.
verder kun je gewoon het orderboek (10 lagen bid ask) bekijken en is het nu ook weer niet zo ingewikkeld om te zien tegen welke prijs je jouw order gegarandeerd volledig uitgevoerd kunt krijgen.
Als je hele scherpe limieten kiest dan is het vanzelfsprekend dat je dan wat meer risico loopt dat je order niet volledig wordt uitgevoerd.
Ik zit niet bij Degiro, maar naar mijn ervaring met andere brokers betaal je elke dag opnieuw het vaste deel van het tarief als er die dag minimaal 1 aandeel verhandeld wordt. Dus ook als het 1 originele GTC order was waar je geen wijzigingen op maakt.quote:Op maandag 18 december 2023 17:01 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Ik begrijp dat ze vooral cash tekort komen om te produceren. Dat zou gezien het orderboek dus "slechts" een cashflowprobleem moeten zijn, ware het niet dat de kosten van vreemd vermogen (lees: rente op leningen) ervoor zouden zorgen dat ze op ieder geproduceerd voertuig verlies maken. Kortom: ze moeten geld lenen om verlies te kunnen maken. Ik hoop dat het iets wordt, maar al die EV-bouwers die op iedere gebouwde auto verlies maken, dat kan volgens mij niet lang goed blijven gaan.quote:Op woensdag 20 december 2023 09:35 schreef TheFreshPrince het volgende:
Gisteren 1.250 stuks Canoo (GOEV) gekocht.
Geen aanbeveling, de kans dat ze overleven is maar 20% ofzo.
Maar het blijft wel één van de leukste EV-projecten van dit moment, naast Aptera.
Orders hebben ze wel maar "reaching mass production is hard and expensive".
Klopt, dat probleem van verlies op iedere auto heeft Rivian ook. Die hebben dan nog wel het voordeel dat het ze lukt om zowel steeds meer auto's te verkopen als te produceren, dit jaar zouden ze rond de 52.000 stuks moeten komen met nog steeds een verlies van zo'n $20.000 tot $30.000 per auto in Q4. Dat was in Q1 nog $68.000.quote:Op woensdag 20 december 2023 11:30 schreef recursief het volgende:
[..]
Ik begrijp dat ze vooral cash tekort komen om te produceren. Dat zou gezien het orderboek dus "slechts" een cashflowprobleem moeten zijn, ware het niet dat de kosten van vreemd vermogen (lees: rente op leningen) ervoor zouden zorgen dat ze op ieder geproduceerd voertuig verlies maken. Kortom: ze moeten geld lenen om verlies te kunnen maken. Ik hoop dat het iets wordt, maar al die EV-bouwers die op iedere gebouwde auto verlies maken, dat kan volgens mij niet lang goed blijven gaan.
Heb het eerst maar even laten schieten.quote:Op woensdag 20 december 2023 15:35 schreef Steven184 het volgende:
@:TheFreshPrince Fluence weer hard naar beneden. Koopmomentje voor je?
Omdat ze een bid hebben gewonnenquote:Op woensdag 20 december 2023 15:45 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Wel benieuwd waarom Fluence zo daalt.
Logischquote:Op woensdag 20 december 2023 15:52 schreef Steven184 het volgende:
[..]
Omdat ze een bid hebben gewonnen
Geen idee, niet verder ingedoken. Fluence staat bij mij ook op het lijstje, maar houd mijn kruid nog even droog.quote:Op woensdag 20 december 2023 16:05 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Logisch
Zitten onder kostprijs ofzo?
Mooie kerstbonus nog zo op de valreepquote:Op woensdag 20 december 2023 16:26 schreef recursief het volgende:
Die kapitaalsuitkering van VLK is wel prettig, en de koers duikt ook niet zo hard als ik had verwacht
Ja, dat heb ik dus niet gedaan, big oof.quote:Op dinsdag 5 december 2023 12:09 schreef monkyyy het volgende:
Voorbeeld: Nike Q2 Earnings call is 21 december post market. Stel ik denk dat dat een ramp gaat worden, dus ik verkoop mijn aandelen voor die tijd.
Hoe kijk je nu tegen Nike aan? Ik dacht dat jij altijd meer value / dividend oriented was. Dit lijkt meer een groeiaandeel?quote:Op vrijdag 22 december 2023 16:40 schreef monkyyy het volgende:
[..]
Ja, dat heb ik dus niet gedaan, big oof.
Alles er aan het bedrijf bevalt me wel. De dominante positie die ze hebben, de voorspelbaarheid, het feit dat ze $5B kunnen verdienen met $20B geïnvesteerd kapitaal, de herkenbaarheid van hun merk, dat ze evenveel long term debt als cash hebben. Het feit dat ze niet zomaar lukraak overnames doen alleen maar om te groeien. Behalve de prijs van het aandeel, voelt te duur. Ik zou het niet kopen vandaag, maar ik heb het aandeel nou eenmaal en ik vind het vervelend om dingen te verkopen als ik ze heb, alleen maar omdat het er wat duur uitziet.quote:Op vrijdag 22 december 2023 18:16 schreef JimmyJames het volgende:
[..]
Hoe kijk je nu tegen Nike aan? Ik dacht dat jij altijd meer value / dividend oriented was. Dit lijkt meer een groeiaandeel?
Oh ik kijk trouwens naar van alles en nog wat. Een greep van de afgelopen dagen:quote:Op vrijdag 22 december 2023 18:16 schreef JimmyJames het volgende:
Ik dacht dat jij altijd meer value / dividend oriented was.
Even voor bijna 25k aandelen kopen en dan de verkeerde kopen.quote:Op woensdag 27 december 2023 13:30 schreef TheFreshPrince het volgende:
Beleggen kan je net zo goed aan een gorilla overlaten.
In juli kocht ik de verkeerde Volvo aandelen en die staan inmiddels ¤6.500 (~25%) in de plus
Daarom bel ik voortaan de Apenheul als ik advies nodig hebquote:Op woensdag 27 december 2023 14:29 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Even voor bijna 25k aandelen kopen en dan de verkeerde kopen.
Welke gekocht en welke wilde je hebben?quote:Op woensdag 27 december 2023 13:30 schreef TheFreshPrince het volgende:
Beleggen kan je net zo goed aan een gorilla overlaten.
In juli kocht ik de verkeerde Volvo aandelen en die staan inmiddels ¤6.500 (~25%) in de plus
Ik kocht SE0000115446 maar ik wilde Volvo Cars SE0016844831.quote:Op woensdag 27 december 2023 18:17 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Welke gekocht en welke wilde je hebben?
Heb trouwens alles verkocht op wereldhave na. Die blijft namelijk kwakkelen en hoop mijn verlies middels dividenden goed te maken.
Ah vrachtwagen en graafmachines VS auto's.quote:Op woensdag 27 december 2023 18:40 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ik kocht SE0000115446 maar ik wilde Volvo Cars SE0016844831.
Nostra wees me op mijn mogelijke fout en hij had gelijk toen.
Achteraf een prima vergissing
Ik moest het opzoeken.quote:Op vrijdag 29 december 2023 09:50 schreef Soldier2000 het volgende:
Zijn er hier Fokkers die een account op eToro hebben en aan copy trading doen?
Bevalt dat?
Zou het ook afraden, want je hebt de kosten totaal niet in de hand en is vooraf ook niet te overzien.quote:Op vrijdag 29 december 2023 09:50 schreef Soldier2000 het volgende:
Bevalt dat?
Doe het niet.quote:Op vrijdag 29 december 2023 09:50 schreef Soldier2000 het volgende:
Bevalt dat?
Wat voor kosten krijg je dan?quote:Op vrijdag 29 december 2023 11:18 schreef dop het volgende:
[..]
Zou het ook afraden, want je hebt de kosten totaal niet in de hand en is vooraf ook niet te overzien.
eToro maakt leuk reclame met 0% commissie. Maar dat is onzin ze rekenen wel kosten voor van alles en nog wat.
Etf's zijn verreweg de makkelijkste manier om zonder na te willen denken toch te beleggen, waar bij vooraf duidelijk is wat de kosten zijn.
Een long-/shortfonds met bewezen trackrecord is ook nog wel aardig op deze waarderingsniveaus, maar dan moet je over het algemeen wel serieus geld meenemen. Kom je bij de Lucernes uit. Wel vaak oldschool fee structure (% over AUM ++ 20% over overperformance).quote:Op vrijdag 29 december 2023 19:00 schreef TheFreshPrince het volgende:
Als je geen idee hebt waar je in moet beleggen, pak gewoon een saaie S&P500 ETF met lage kosten.
De kans dat je het beter doet is <50% en je slaapt zoveel rustiger.
Ik zie valuta bijvoorbeeld euro naar dollar, kosten voor uitboeken van geld, en transactie kosten afhankelijk van op welke beurs.quote:Op vrijdag 29 december 2023 20:58 schreef Soldier2000 het volgende:
[..]
Wat voor kosten krijg je dan?
Ik zie het meer als een extra vorm van spreiding niet als vervanging van mijn individuele aandelen en ETFs.
Klopt. Wat ik heb gedaan is waarde 1 jan en waarde 31 dec exporteren, en ik heb in Excel alle aan- en verkopen en dividenduitkeringen staan. Dan kun je waarde 31 dec min waarde 1 jan plus alle verkoopinkomsten en dividenduitkeringen min alle koopkosten doen, en zo je winst berekenen.quote:Op zondag 31 december 2023 19:14 schreef Zwansen het volgende:
Meesman +14%. DEGIRO is onmogelijk om dat op een normale manier te achterhalen volgens mij.
Ja, dat soort handwerk zal het wel worden ja. Misschien wel leuk om eens te doen. Is ook nog prima te doen voor eerdere jaren. Nu totaal geen zicht op.quote:Op zondag 31 december 2023 19:21 schreef vlindertje89 het volgende:
[..]
Klopt. Wat ik heb gedaan is waarde 1 jan en waarde 31 dec exporteren, en ik heb in Excel alle aan- en verkopen en dividenduitkeringen staan. Dan kun je waarde 31 dec min waarde 1 jan plus alle verkoopinkomsten en dividenduitkeringen min alle koopkosten doen, en zo je winst berekenen.
Is dat niet ¤21,33 rendement exclusief transactiekosten en ¤1,77 inclusief?quote:Op maandag 1 januari 2024 15:49 schreef monkyyy het volgende:
Wat die brokers aangeven klopt weinig van.
Voorbeeld: Nieuw Lynx account geopend weekje terug. ¤1.500 gestort bij Lynx, account heeft nu een waarde van ¤1.501,77
Lynx geeft aan: LOPENDE W/V TOTAAL ¤ 21,33
Nou, volgens mij is 1501,77 - 1500 nog altijd 1,77. Dat getal gebruik om mijn rendement te berekenen via XIRR functie in excel.
Waarschijnlijk wel, misschien nog wat FX verschil ertussenquote:Op maandag 1 januari 2024 15:56 schreef recursief het volgende:
[..]
Is dat niet ¤21,33 rendement exclusief transactiekosten en ¤1,77 inclusief?
Volgens SaxoBank heb ik 11,03% rendement. Dat is inclusief dividenden. De AEX deed 14,46%. Ik deed het dus slechter dan de index. Maar overall ben ik te vreden.quote:Op zondag 31 december 2023 17:42 schreef vlindertje89 het volgende:
Hoe heeft iedereen het dit jaar gedaan?
Een ETF is doorgaans een mandje aandelen, dus je hebt al spreiding, dus ik weet niet zo goed wat je met zo'n klein portfolio en méérdere verschillende ETF's doet.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 15:54 schreef user25514 het volgende:
Ik heb al een tijdje een beleggingsrekening bij Saxo, maar ik doe er eigenlijk niks mee. Al een jaar of twee in het bezit van twee ETF's die het niet al te best hebben gedaan. Ik heb er ooit 1000 euro op gezet en dat is nu ongeveer nog 900 waard. Hoewel ik er niet bepaald wakker van lig, wil er weer eens wat mee doen.
Nu wil ik weer eens wat ETF's kopen, maar ik weet nooit zo goed hoeveel ik van iets moet kopen. Er zijn ETF's van 7 euro, maar als ik er eentje koop, betaal ik al 6 euro transactiekosten.Die 1000 euro is een beetje play money, dus ik wil best een risico'tje nemen. Maar wat is nu wijsheid hier? Een paar verschillende ETF's kopen en steeds die 6 euro betalen, of een wat grotere koop doen en maar één keer transactiekosten betalen? Ik zou het zonde vinden als ik straks alleen maar bezig ben om de transactiekosten terug te verdienen.
Dank. Ik wilde destijds vooral eens proberen en kijken wat er gebeurt maar met in verhouding zulke hoge transactiekosten schiet dat niet op idd. Ik zal er eens wat meer op storten.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 16:31 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Een ETF is doorgaans een mandje aandelen, dus je hebt al spreiding, dus ik weet niet zo goed wat je met zo'n klein portfolio en méérdere verschillende ETF's doet.
Je kan dus net zo goed gewoon voorlopig alleen een S&P500 ETF kopen en daar ieder kwartaal voor een vast bedrag wat van bijkopen.
Ik zou minimaal ¤250 per transactie aanhouden, anders zijn de transactiekosten in verhouding zo hoog.
Geen transactiekosten betekent dat ze op een andere manier kosten rekenen, bijvoorbeeld een hogere jaarlijkse fee voor die fondsen. Gratis bestaat niet, tenzij het zonlicht is.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 16:47 schreef user25514 het volgende:
[..]
Dank. Ik wilde destijds vooral eens proberen en kijken wat er gebeurt maar met in verhouding zulke hoge transactiekosten schiet dat niet op idd. Ik zal er eens wat meer op storten.
Zijn er hier mensen die AutoInvest van Saxo gebruiken? Is dat wat? Dan betaal je geen transactiekosten.
Niet dat ik weet. Vroeger hadden ‘we’ een eigen forum (AEX) op fok met allerlei topics, maar nu zit eigenlijk bijna alles in dit topic.quote:Op woensdag 3 januari 2024 06:21 schreef conradstrughold het volgende:
Is er een centraal topic over goed gespreid belegging voor een groot portfolio? Een beetje in de trent van de FIRE movement op reddit, but specifiek voor Nederlandse brokers en regels etc.
Lekker kort ook, goed beeld van je wensen, dat je schetst!quote:Op woensdag 3 januari 2024 13:47 schreef QWARQTAARTJE het volgende:
In welke ETF's is het meest handige om te investeren?
Nou uh, misschien zijn er bepaalde ontwikkelingen waardoor het goed is om in bepaalde ETF's te investeren.quote:Op woensdag 3 januari 2024 13:51 schreef dop het volgende:
[..]
Lekker kort ook, goed beeld van je wensen, dat je schetst!
Ik gebruik vaak justetf.com en vergelijk daar ETF's met de gangbare S&P500 en Nasdaq 100 ETF's.quote:Op woensdag 3 januari 2024 13:53 schreef QWARQTAARTJE het volgende:
[..]
Nou uh, misschien zijn er bepaalde ontwikkelingen waardoor het goed is om in bepaalde ETF's te investeren.
Heb het toch maar simpel bij aandelen gelaten en gekeken wat de analisten verwachtenquote:Op woensdag 3 januari 2024 14:17 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ik gebruik vaak justetf.com en vergelijk daar ETF's met de gangbare S&P500 en Nasdaq 100 ETF's.
Dan zie je dat er niet veel het beter doen, zeker niet over een lange periode (>10 jaar).
Ja maar dan bereken je het rendement niet per geinvesteerde euro op jaarbasis, maar bereken je het rendement op je beginsaldo?quote:Op dinsdag 2 januari 2024 12:58 schreef monkyyy het volgende:
Ik doe het al jaren in Google sheets op deze manier met de XIRR functie, voorbeeld:
Je moet je beginstand op 1 januari weten, je eindstand (- getal), en je stortingen (+ getal) en onttrekkingen(-getal) en de datums die erbij horen
[ afbeelding ]
(bedragen zijn verzinsels in dit voorbeeld)
Er zit altijd ietsje verschil tussen bij mij met wat de broker beweert en wat ik zelf bereken. Ik vertrouw meer op mijn eigen berekeningen.
Dat zal je voor jezelf moeten bepalen natuurlijk. Ik heb een paar thema's (water, infra, medisch) waarvan ik op middellange termijn verwacht dat die de markt outperformen door demografische en milieuontwikkelingen en een paar landen waar ik net wat meer nadruk op wil leggen, waaronder Indonesië, door ook weer demografie en vraag naar metalen ivm de transitie.quote:Op woensdag 3 januari 2024 13:53 schreef QWARQTAARTJE het volgende:
[..]
Nou uh, misschien zijn er bepaalde ontwikkelingen waardoor het goed is om in bepaalde ETF's te investeren.
Hiermee bereken je het jaarlijkse rendement per geïnvesteerde euro tussen de opgegeven begin en eindperiode. Je kan dit gebruiken voor een dag, maand, een jaar, of 10 jaar, 100 jaar enz. Ik zelf hou het nu ruim 13 jaar op deze manier bij bijvoorbeeld. Ik vertrouw plugins en wat een broker mij vertelt niet (om meerdere redenen) plus ik vind dat ik dat soort dingen ook gewoon zelf moet kunnen berekenen.quote:Op woensdag 3 januari 2024 18:14 schreef SOG het volgende:
[..]
Ja maar dan bereken je het rendement niet per geinvesteerde euro op jaarbasis, maar bereken je het rendement op je beginsaldo?
Ik sta 17 procent op een beginsaldo van 45k, maar mijn eindsaldo was 7.5k ofzo ivm uitcashen voor verbouwing. Mijn rendement per geinvesteerde euro op jaarbasis zal wss dus wel de s&p hebben verslagen. Vr. Gr. De nederlandse Buffet.
Edit: rendement is berekend door een chrome plugin genaamd zeus.
Edit: om het naar jaarbasis te berekenen is natuurlijk ook bs. Ik bedoel te zeggen: met het percentage wat ik krijg via zeus geeft het een vertekend beeld.
Edit: 365 bedragen die geinvesteerd zijn optellen en delen door 365 en dan het rendement berekenen door het gemiddelde bedrag te delen door resultaat. Heb je een mooi beeld vh rendement over het geinvesteerde geld over een bepaald jaar.
Ah ja dat is een mooie formule!quote:Op woensdag 3 januari 2024 18:36 schreef monkyyy het volgende:
[..]
Hiermee bereken je het jaarlijkse rendement per geïnvesteerde euro tussen de opgegeven begin en eindperiode. Je kan dit gebruiken voor een dag, maand, een jaar, of 10 jaar, 100 jaar enz. Ik zelf hou het nu ruim 13 jaar op deze manier bij bijvoorbeeld. Ik vertrouw plugins en wat een broker mij vertelt niet (om meerdere redenen) plus ik vind dat ik dat soort dingen ook gewoon zelf moet kunnen berekenen.
En als ik het fout doe, dan doe ik het in ieder geval consistent fout.![]()
Ik heb dit trouwens niet zelf bedacht, maar het idee hiervandaan gekopieerd: https://www.passive-incom(...)rtfolio-returns.html
Problemen lijken mij:quote:Op woensdag 3 januari 2024 18:36 schreef monkyyy het volgende:
[..]
Hiermee bereken je het jaarlijkse rendement per geïnvesteerde euro tussen de opgegeven begin en eindperiode. Je kan dit gebruiken voor een dag, maand, een jaar, of 10 jaar, 100 jaar enz. Ik zelf hou het nu ruim 13 jaar op deze manier bij bijvoorbeeld. Ik vertrouw plugins en wat een broker mij vertelt niet (om meerdere redenen) plus ik vind dat ik dat soort dingen ook gewoon zelf moet kunnen berekenen.
En als ik het fout doe, dan doe ik het in ieder geval consistent fout.![]()
Ik heb dit trouwens niet zelf bedacht, maar het idee hiervandaan gekopieerd: https://www.passive-incom(...)rtfolio-returns.html
Pepsi is vanwege dezelfde reden bij het Duitse Edeka inmiddels al een jaar niet meer te krijgen.quote:Op donderdag 4 januari 2024 20:45 schreef nostra het volgende:
Carrefour gooit PepsiCo er voorlopig uit
Supermarket Giant Drops Pepsi and Lay’s Over Price Increases https://www.wsj.com/artic(...)price-hikes-c89ae35a
Jammer. Ram alles wel in VWRL dan.quote:Op woensdag 3 januari 2024 09:31 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Niet dat ik weet. Vroeger hadden ‘we’ een eigen forum (AEX) op fok met allerlei topics, maar nu zit eigenlijk bijna alles in dit topic.
@Garfield1985quote:Op zaterdag 6 januari 2024 12:20 schreef Garfield1985 het volgende:
Goedemiddag FOK! vrienden,
Ik heb me voorgenomen om vanaf 2024 me actief te gaan verdiepen in beleggen en alles daaromheen en hoe dit werkt. Ik wil eigenlijk vooral beginnen met indexfondsen en ETF's en heb ook al een account lopen bij DEGIRO. Ik ben echter een beetje overdonderd door het woud aan informatie en weet ff niet waar en hoe ik hier nu het makkelijkst zicht op krijg hoe dit allemaal werkt en waar ik op onder andere op moet letten. Daarnaast staan er van een bepaalde ETF vaak 6x hetzelfde product op het scherm en vraag ik me af wat het verschil is en hoe ik de "goede" eruit kan pikken?
Verder heb ik ook het idee dat lang niet alle bekende ETF's en Indexfondsen op DEGIRO aanwezig zijn, ik sta dan ook graag open voor eventueel alternatieve platformen?
Wie wil me hiermee op weg helpen aub?
Natuurlijk is dit in goede jaren een aderlating. In 2023 gaat de belastingdienst uit van een fictief rendement van 6,17% bij beleggen. Ga je over het werkelijke rendement betalen, dan ga jij in jaren met 25% rendement aanzienlijk meer betalen.quote:Op maandag 8 januari 2024 16:57 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Over beleggen gesproken, op berekenhet.nl heb je inmiddels een tooltje waarmee je de hybride belasting kan berekenen voor box 3 (voor 2027 qua voorstel wat er ligt)
Dan zeggen ze dit is eerlijker omdat je dan op werkelijk behaalde rendement iets moet gaan betalen qua belasting.
Maar ben ik nou gek of betaal je dan idioot veel bij bijvoorbeeld waardetoeneming van je aandelen of in combinatie met dividenduitkering etc.?
Dan loont beleggen totaal niet meer? Of ik vul dat ding verkeerd in, gezien het een stuk complexer is juist naar mijn mening.
Het zou wel idioot zijn als het toch op een vermogensaanwasbelasting neer gaat komen (heb de details niet bekeken), qua liquiditeit wordt dat een hel (als je het bijvoorbeeld in stenen hebt zitten). En de fiscus gaat zich op rasse schreden terugkeren in jaren dat er -30% gerealiseerd wordt, dan wordt het een whoopsie qua begroting.quote:Op maandag 8 januari 2024 16:57 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Over beleggen gesproken, op berekenhet.nl heb je inmiddels een tooltje waarmee je de hybride belasting kan berekenen voor box 3 (voor 2027 qua voorstel wat er ligt)
Dan zeggen ze dit is eerlijker omdat je dan op werkelijk behaalde rendement iets moet gaan betalen qua belasting.
Maar ben ik nou gek of betaal je dan idioot veel bij bijvoorbeeld waardetoeneming van je aandelen of in combinatie met dividenduitkering etc.?
Dan loont beleggen totaal niet meer? Of ik vul dat ding verkeerd in, gezien het een stuk complexer is juist naar mijn mening.
Werkelijk rendement, dus inderdaad aanwasbelasting.quote:Op maandag 8 januari 2024 18:34 schreef nostra het volgende:
[..]
Het zou wel idioot zijn als het toch op een vermogensaanwasbelasting neer gaat komen (heb de details niet bekeken), qua liquiditeit wordt dat een hel (als je het bijvoorbeeld in stenen hebt zitten). En de fiscus gaat zich op rasse schreden terugkeren in jaren dat er -30% gerealiseerd wordt, dan wordt het een whoopsie qua begroting.
Je mag de zeikers bedanken die gingen lopen zeuren over 1,2% belasting toen de spaarrente naar beneden dook. Nu gaan we dit gedrocht van een wetgeving krijgen.quote:Op maandag 8 januari 2024 19:05 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Ik weet niet wie toch die mensen zijn die zogenaamd massaal werkelijk rendement wilde zien qua belasting..
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Verder vanochtend nog wat van de iShares NASDAQ 100 ETF (DE000A0F5UF5) aangekocht vanochtend.
Geen idee welke tech-bedrijven het goed gaan doen dus dan maar op die manier.
Nou afhankelijk van wat uiteindelijk het kabinet gaat beslissen hierover, en ze zijn nog demissionair, ga ik niet na 2027 beleggen, dat word niet alleen nodeloos ingewikkeld qua alles moeten bijhouden, het word dan ook onbetaalbaar bij goeie jaren in combinatie van waardestijging aandelen en bijv uitkering dividend.quote:Op maandag 8 januari 2024 19:18 schreef monkyyy het volgende:
[..]
Je mag de zeikers bedanken die gingen lopen zeuren over 1,2% belasting toen de spaarrente naar beneden dook. Nu gaan we dit gedrocht van een wetgeving krijgen.
Ondanks de naam techbeurs, heeft de NASDAQ die te danken aan het feit dat ze voor het eerst de handel automatiseerden. De NASDAQ-100 bestaat voor de dikke helft uit daadwerkelijke tech, maar ook uit Walgreens, Dr. Pepper, Mondelèz, Gilead, AstraZeneca, Starbucks etc.quote:Op maandag 8 januari 2024 19:20 schreef TheFreshPrince het volgende:
Verder vanochtend nog wat van de iShares NASDAQ 100 ETF (DE000A0F5UF5) aangekocht vanochtend.
Geen idee welke tech-bedrijven het goed gaan doen dus dan maar op die manier.
Op zich genoeg tech.quote:Op maandag 8 januari 2024 19:45 schreef nostra het volgende:
[..]
Ondanks de naam techbeurs, heeft de NASDAQ die te danken aan het feit dat ze voor het eerst de handel automatiseerden. De NASDAQ-100 bestaat voor de dikke helft uit daadwerkelijke tech, maar ook uit Walgreens, Dr. Pepper, Mondelèz, Gilead, AstraZeneca, Starbucks etc.
[ afbeelding ]
Ten opzichte van de S&P500:
[ afbeelding ]
Als je puur voor tech wil gaan, kan je voor een NASDAQ-ETF gaan die alleen de tech grabt, QTEC bijvoorbeeld.
Ik ben het met je eens, Box 3 wordt gezien als een grote pot geld die gewoon leeggeharkt kan worden. In mijn geval is het gewoon mijn oude dag (ben ZZP'er en doe niet aan sparen bij verzekeraars/pensioenfondsen)quote:Op maandag 8 januari 2024 19:33 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
Nou afhankelijk van wat uiteindelijk het kabinet gaat beslissen hierover, en ze zijn nog demissionair, ga ik niet na 2027 beleggen, dat word niet alleen nodeloos ingewikkeld qua alles moeten bijhouden, het word dan ook onbetaalbaar bij goeie jaren in combinatie van waardestijging aandelen en bijv uitkering dividend.
Als ik afgelopen jaar erbij zou pakken fictief, zou ik 7400euro belasting voor de kiezen krijgen. (13.32% rendement + uitkering dividend) over een bepaald aandeel.
Zou ik niet zomaar kunnen betalen, tenminste als je geld vooral in de aandelen zelf zit.
Krankzinnig voorstel naar mijn mening.
Sparen is niet veel beter, maar ik gok als ze dit voorstel overnemen je een leegloop op de beurzen zal gaan zien en sommige banken dan juist meer rente aanbied op deposito’s bijvoorbeeld.
Ik zou het normaal nooit zeggen, maar GroenLinks is dan een stuk realistischer met x% belasting vanaf zoveel honderdduizend euro.
Bijv 1% bij 100.000, 2% bij 200.000 of etc
Begrijpelijk. Ik hou ook liever zelf beschikking over het geld in plaats van het uit handen geven en er pas iets van terug zien als ik 68 ben.quote:Op maandag 8 januari 2024 20:01 schreef monkyyy het volgende:
[..]
Ik ben het met je eens, Box 3 wordt gezien als een grote pot geld die gewoon leeggeharkt kan worden. In mijn geval is het gewoon mijn oude dag (ben ZZP'er en doe niet aan sparen bij verzekeraars/pensioenfondsen)
Maar ongeacht het belasting regime, is meer rendement maken altijd beter dan minder rendement maken.
quote:Op maandag 8 januari 2024 19:20 schreef TheFreshPrince het volgende:
Nog mensen in bitcoin hier, in afwachting van goedkeuring van de Bitcoin ETF's?Ik heb niks bijgekocht, wel nog wat gehodld.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Verder vanochtend nog wat van de iShares NASDAQ 100 ETF (DE000A0F5UF5) aangekocht vanochtend.
Geen idee welke tech-bedrijven het goed gaan doen dus dan maar op die manier.Ik ben een kl ⭕⭕n van deze user
Dat laatste is natuurlijk altijd waar.quote:Op maandag 8 januari 2024 20:01 schreef monkyyy het volgende:
[..]
Ik ben het met je eens, Box 3 wordt gezien als een grote pot geld die gewoon leeggeharkt kan worden. In mijn geval is het gewoon mijn oude dag (ben ZZP'er en doe niet aan sparen bij verzekeraars/pensioenfondsen)
Maar ongeacht het belasting regime, is meer rendement maken altijd beter dan minder rendement maken.
Dat klopt wel, maar daar zijn dan weer genoeg work-arounds voor te bedenken. Het is niet voor niers dat US bedrijven bijvoorbeeld liever aandelen inkopen dan dividend uitkeren, of je stopt je centen in een accumulating tracker die zelf niet uitkeert. Doorrollen van winsten is voor de écht vermogenden ook zowel makkelijker als aantrekkelijker dan voor bijvoorbeeld pensionado's die liquiditeit nodig hebben.quote:Op dinsdag 9 januari 2024 07:55 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Eerlijker zou zijn verkoopbelasting.
Dan klopt de boel wel, want voor je verkoopt is het allemaal fictief qua waarde aandelen.
Maar daar is qua aantallen het geld niet te halen:quote:Op maandag 8 januari 2024 22:46 schreef ludovico het volgende:
Pikkety heeft gewoon gelijk, vermogen moet fors progressief belast worden.
Maar de gehele westerse wereld zal daarin mee moeten, en wat mij betreft hoeft het pas op te lopen boven een miljoen of 5, maar ach.
Dat heeft dus geen nut, tenminste niet voor de kleinere vermogens.quote:Op dinsdag 9 januari 2024 08:30 schreef nostra het volgende:
[..]
Dat klopt wel, maar daar zijn dan weer genoeg work-arounds voor te bedenken. Het is niet voor niers dat US bedrijven bijvoorbeeld liever aandelen inkopen dan dividend uitkeren, of je stopt je centen in een accumulating tracker die zelf niet uitkeert. Doorrollen van winsten is voor de écht vermogenden ook zowel makkelijker als aantrekkelijker dan voor bijvoorbeeld pensionado's die liquiditeit nodig hebben.
Maar het is zeker de minst slechte optie, waarbij je ook nog wat fiscaal kan sturen, zoals ze in de VS doen (een bonus als je aandelen langer dan x jaar vasthoudt bijvoorbeeld).
Welkom in Nederland.quote:Op dinsdag 9 januari 2024 09:01 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Zoals ik zal eerder zei, jan met de pet met een paar ton is compleet de lul e
Dan zet je geen poot meer in de EU, het mag wat kosten.quote:Op dinsdag 9 januari 2024 08:33 schreef nostra het volgende:
[..]
Maar daar is qua aantallen het geld niet te halen:
[ afbeelding ]
En niets zo verplaatsbaar als een individu, dus bij een echt exorbitante verhoging verhuis je wel naar Bermuda oid.
Wat is dat nou voor een onzin? Zonder die concentratie gaan bedrijven minder kapitaal lenen, minder mensen aannemen aka ontslaan en krijg je een kettingreactie want mensen gaan aandelen verkopen, als je het al verkocht krijgt.. want wie wil dan nog serieus beleggen? Tenminste qua Nederlanders dan in Nederlandse bedrijven etc.quote:Op dinsdag 9 januari 2024 10:04 schreef ludovico het volgende:
[..]
Dan zet je geen poot meer in de EU, het mag wat kosten.
Het gaat er ook niet om dat het geld daar te halen valt, het is veel meer een moreel principe dat oneindige concentratie van vermogen ongewenst is.
Dat rente duurder wordt lijkt me logisch, maar algehele vraag neemt heus niet af. Technologie staat niet stil en zal ten gunste staan van modale inkomens ipv exorbitante cruiseschepen. Niks mis mee.quote:Op dinsdag 9 januari 2024 10:31 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
Wat is dat nou voor een onzin? Zonder die concentratie gaan bedrijven minder kapitaal lenen, minder mensen aannemen aka ontslaan en krijg je een kettingreactie.
Dan snap je niet hoe kapitalisme werkt.quote:Op dinsdag 9 januari 2024 10:36 schreef ludovico het volgende:
[..]
Dat rente duurder wordt lijkt me logisch, maar algehele vraag neemt heus niet af. Technologie staat niet stil en zal ten gunste staan van modale inkomens ipv exorbitante cruiseschepen. Niks mis mee.
Dat een economie voor Jan Modaal minder werkgelegenheid zou verschaffen lijkt me een gek idee, tenzij dat een persoonlijke keuze is omdat er voldoende welvaart is met minder werk.
Grote grap dit. Ik ben liberaal en pro markt, maar dat de drijvende kracht achter de economie de middenklasse is is evident.quote:Op dinsdag 9 januari 2024 10:53 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
Dan snap je niet hoe kapitalisme werkt.
Voor socialistische toestanden hebben we geen plek.
Sterker nog, als je een economie wil waar de bestedingen maximaal zijn dan ontkom je niet aan nivellering. Dat is ook wel in te zien als je bedenkt dat de spaarquote (het deel besteedbaar inkomen dat niet wordt uitgegeven) lager wordt naarmate iemands inkomen lager is. Ergo: de lagere inkomens pompen hun hele inkomen in de economie, naarmate het inkomen hoger wordt is dat een kleiner deel. Nu wordt nivellering vaak gezien als iets "socialistisch" maar in feite is het de paradox van het kapitalisme.quote:Op dinsdag 9 januari 2024 10:59 schreef ludovico het volgende:
[..]
Grote grap dit. Ik ben liberaal en pro markt, maar dat de drijvende kracht achter de economie de middenklasse is is evident.
Toenemende ongelijkheid zorgt echt niet voor de grootste economische groei.
Heb het verder over een vermogenstax die zou moeten gelden boven 5 mio kapitaal.
Dit is puur geredeneerd vanuit de factor kapitaal. Verreweg de meeste mensen hebben meer baat bij een sterke factor arbeid ipv kapitaal. Laat de overheid dan maar de grote investeringen doen, ondanks wat neoliberalen ons willen doen geloven is daaruit altijd de meeste innovatie voortgekomen.quote:Op dinsdag 9 januari 2024 10:31 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
Wat is dat nou voor een onzin? Zonder die concentratie gaan bedrijven minder kapitaal lenen, minder mensen aannemen aka ontslaan en krijg je een kettingreactie want mensen gaan aandelen verkopen, als je het al verkocht krijgt.. want wie wil dan nog serieus beleggen? Tenminste qua Nederlanders dan in Nederlandse bedrijven etc.
Belasting op verkoopwinst is logisch, maar op een fictieve toename? Aandelen zijn niets waard, tot je het verkoopt.
Er is volgens geen land op de planeet wat alles belast en dan ook nog eens zo hoog vanaf eigenlijk nul tot eindeloos.
De stretch van TheoddDutchGuy is dat bij een hogere spaarquote de rentes lager zijn en bedrijven meer investeren en derhalve produceren.quote:Op dinsdag 9 januari 2024 12:39 schreef recursief het volgende:
[..]
Sterker nog, als je een economie wil waar de bestedingen maximaal zijn dan ontkom je niet aan nivellering. Dat is ook wel in te zien als je bedenkt dat de spaarquote (het deel besteedbaar inkomen dat niet wordt uitgegeven) lager wordt naarmate iemands inkomen lager is. Ergo: de lagere inkomens pompen hun hele inkomen in de economie, naarmate het inkomen hoger wordt is dat een kleiner deel. Nu wordt nivellering vaak gezien als iets "socialistisch" maar in feite is het de paradox van het kapitalisme.
Dat kapitaal zit alleen zelden in Box 3, maar gewoon in bv's.quote:Op dinsdag 9 januari 2024 12:42 schreef viagraap het volgende:
De specifieke uitwerkingen van wat ze met box 3 gaan doen kunnen natuurlijk altijd beter, logischer, effectiever etc. Maar het aangehaalde voorbeeld van GroenLinks een paar posts boven mij is wat mij betreft het principe wat je na moet streven, namelijk ontmoedigen van winst waar je zelf feitelijk niks voor gedaan hebt. Waar die grens ligt is moeilijk te zeggen maar je moet als samenleving tegen willen gaan dat kapitaal meer loont dan arbeid.
Waag ik wel te betwijfelen eigenlijk. Niks mis met bedrijven en "grootkapitaal" (opgebouwd uit vermogen van vele aandeelhouders).quote:Op dinsdag 9 januari 2024 12:42 schreef viagraap het volgende:
Dit is puur geredeneerd vanuit de factor kapitaal. Verreweg de meeste mensen hebben meer baat bij een sterke factor arbeid ipv kapitaal. Laat de overheid dan maar de grote investeringen doen, ondanks wat neoliberalen ons willen doen geloven is daaruit altijd de meeste innovatie voortgekomen.
Eenschquote:Op dinsdag 9 januari 2024 12:42 schreef viagraap het volgende:
De specifieke uitwerkingen van wat ze met box 3 gaan doen kunnen natuurlijk altijd beter, logischer, effectiever etc. Maar het aangehaalde voorbeeld van GroenLinks een paar posts boven mij is wat mij betreft het principe wat je na moet streven, namelijk ontmoedigen van winst waar je zelf feitelijk niks voor gedaan hebt. Waar die grens ligt is moeilijk te zeggen maar je moet als samenleving tegen willen gaan dat kapitaal meer loont dan arbeid.
True... dat zul je dan ook mee moeten trekken. Geen kleine operatie, denk niet dat we het gaan meemaken.quote:Op dinsdag 9 januari 2024 12:51 schreef nostra het volgende:
[..]
Dat kapitaal zit alleen zelden in Box 3, maar gewoon in bv's.
Als het in BV's zit helemaal prima zou ik zeggen, dan werkt het voor z'n geld. We hoeven het alleen niet op de blote knietjes te bedanken voor de werkgelegenheid want zonder arbeid was dat kapitaal er nooit gekomen.quote:Op dinsdag 9 januari 2024 12:51 schreef nostra het volgende:
[..]
Dat kapitaal zit alleen zelden in Box 3, maar gewoon in bv's.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |