abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_211179401

Welkom in het Beursvloer-topic waarin je de beurzen en de laatste economische nieuws kunt volgen.

Noot: het innemen van een bepaalde positie geschiedt geheel op eigen risico, ook het overnemen van een beleggingsstrategie van andere users is dus geheel op eigen risico.

Nederlands
De Aandeelhouder
BNR Nieuwsradio
IEX
RTL Z

Internationaal
Morning Star
Bloomberg
CNBC
MarketWatch
Seeking Alpha
Finviz
Börse Online
The Motley Fool

Alle oude topics, mét titel, vind je hier

Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  vrijdag 3 november 2023 @ 13:45:48 #2
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_211179430
Apple nog amper in de min voorbeurs...
Please Move The Deer Crossing Sign
  vrijdag 3 november 2023 @ 15:57:01 #3
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_211180798
Tikje voor Shell, -4.5%. Dat komt niet zo vaak voor.
  vrijdag 3 november 2023 @ 15:57:47 #4
68638 Zwansen
pi_211180810
Over tikjes gesproken, TELL -26%.
pi_211181745
quote:
7s.gif Op vrijdag 3 november 2023 15:57 schreef Zwansen het volgende:
Tikje voor Shell, -4.5%. Dat komt niet zo vaak voor.
Regelmatig dat Shell een hele dag tegen de stroom in, gestaag daalt. Maar ook andersom: 's morgens begint met een plus en dat gestaag de hele dag voortzet.

Ik weet niet of Shell de koers manipuleert t.b.v. of door hun aandeleninkoop???

Ze gaan weer 5% inkopen.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  vrijdag 3 november 2023 @ 20:51:30 #6
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_211184722
Lijkt mij gewoon winstnemingen na hoogste stand in tig jaar? Of vanwege gasprijzen/voorraden?

Enfin wel weer een gelegenheid om wat te schrijven. Vandaag niet gedaan.
pi_211184821
Wat een dag _O_ Eerste 5k+ dag ooit.
alleen maar verliezen goedmaken maar toch
When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player.
Tiësto Live @ Melkweg 2000
Best pilot in history
  vrijdag 3 november 2023 @ 21:01:05 #8
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_211184828
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 november 2023 20:51 schreef JimmyJames het volgende:
Lijkt mij gewoon winstnemingen na hoogste stand in tig jaar? Of vanwege gasprijzen/voorraden?

Enfin wel weer een gelegenheid om wat te schrijven. Vandaag niet gedaan.
Winstnemingen is zo'n term die vaak voorbij komt, maar collectief niet kan, want voor elke verkoper die 'winst neemt' is er een koper die ze van die persoon afneemt. Een aandeel verhandeld gewoon op een lager prijsniveau waar koper en verkoper elkaar treffen.
The more debt, the better
pi_211196550
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 november 2023 21:01 schreef flyguy het volgende:
[..]
Winstnemingen is zo'n term die vaak voorbij komt, maar collectief niet kan, want voor elke verkoper die 'winst neemt' is er een koper die ze van die persoon afneemt. Een aandeel verhandeld gewoon op een lager prijsniveau waar koper en verkoper elkaar treffen.
Dit snap ik niet. Er kan toch een groep personen zijn die een aandeel eerder hebben gekocht en met winst willen verkopen? Daar staan dan inderdaad kopers tegenover. Als er meer aandelen worden aangeboden, dan kan het zijn dat de koper en de verkoper elkaar op een lager prijsniveau treffen. Meer aanbod dan vraag zorgt voor een prijsdaling. Dat laat onverlet dat de verkopers winst kunnen nemen. De kopers rekenen (uiteraard) op een verdere koersstijging.
  zaterdag 4 november 2023 @ 22:52:57 #10
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_211197001
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 november 2023 17:29 schreef blomke het volgende:

[..]
Regelmatig dat Shell een hele dag tegen de stroom in, gestaag daalt. Maar ook andersom: 's morgens begint met een plus en dat gestaag de hele dag voortzet.

Ze gaan weer 5% inkopen.
Shell is nu ook een tegen-de-stroom-in-aandeel misschien. Dat was vroeger wel anders.
Dat de koers van Shell wordt gecontroleerd lijkt me sterk, daar is het volume te groot voor. Maar ik kan het mis hebben.
pi_211199045
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 november 2023 22:52 schreef BasEnAad het volgende:

[..]
Shell is nu ook een tegen-de-stroom-in-aandeel misschien. Dat was vroeger wel anders.
Dat de koers van Shell wordt gecontroleerd lijkt me sterk, daar is het volume te groot voor. Maar ik kan het mis hebben.
Het is wel interessant om het dagverloop te monitoren. Morgen beginnen.
  zondag 5 november 2023 @ 09:32:40 #12
68638 Zwansen
pi_211199066
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 november 2023 17:29 schreef blomke het volgende:

[..]

Ze gaan weer 5% inkopen.
Shell is natuurlijk enorm afhankelijk van de olieprijs. Soms als er macro-economisch gezien goed nieuws is, maar tegelijkertijd een daling van de olieprijs dan is het best gangbaar dat de hele AEX stijgt en Shell daalt. Andersom is het heel vaak hetzelfde. Een willekeurig land in het Midden-Oosten valt een ander willekeurig land aan het in het Midden-Oosten en iedereen is bang voor een derdewereldoorlog en de beurzen staan dieprood, maar door die onzekerheid schiet de olieprijs omhoog en daarmee ook het aandeel Shell.
pi_211199100
quote:
7s.gif Op zondag 5 november 2023 09:32 schreef Zwansen het volgende:

[..]
Shell is natuurlijk enorm afhankelijk van de olieprijs. Soms als er macro-economisch gezien goed nieuws is, maar tegelijkertijd een daling van de olieprijs dan is het best gangbaar dat de hele AEX stijgt en Shell daalt. Andersom is het heel vaak hetzelfde. Een willekeurig land in het Midden-Oosten valt een ander willekeurig land aan het in het Midden-Oosten en iedereen is bang voor een derdewereldoorlog en de beurzen staan dieprood, maar door die onzekerheid schiet de olieprijs omhoog en daarmee ook het aandeel Shell.
Shell is geen oliebedrijf (meer), wel een gasbedrijf.
  zondag 5 november 2023 @ 10:46:46 #14
545 dop
:copyright: dop
pi_211199539
quote:
0s.gif Op zondag 5 november 2023 09:37 schreef blomke het volgende:

[..]
Shell is geen oliebedrijf (meer), wel een gasbedrijf.
dat is veel tekort door de bocht, shell wordt steeds meer een gasbedrijf, maar olie draagt nog steeds flink bij aan de winst.
Daar naast zullen de prijzen van olie en gas elkaar natuurlijk altijd binnen redelijke marge volgen.

Richting van de olieprijs heeft dus wel degelijk invloed.

[ Bericht 4% gewijzigd door dop op 05-11-2023 11:10:33 ]
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
pi_211201598
Ik heb een DeGiro account waar ik vroeger individuele aandelen mee kocht, nu doe ik daar niks meer mee. Aangezien ik geen pensioen opbouw wil ik (oa) elke maand aandelen gaan kopen, het liefst zonder er naar om te kijken. Een ING rekening heb ik nu en daar zou ik aandelen kunnen kopen, echter betaal je dan 0,4% voor dienstverlening en 0,66% voor fondsen. Daar zit ik het liefst niet op te wachten. Bij DeGiro betaal je 2 euro transactiekosten (is dat nog steeds zo?) en verder niks. Naar mijn weten in ieder geval. Echter, je kan niet maandelijks aankopen zonder er naar om te kijken. Ook moet je dan steeds geld storten.

Iemand ideeën waar je goedkoop elke maand aandelen kan laten aankopen zonder er zelf naar om te hoeven kijken?

En welke ISIN's zijn een beetje standaard?

Dacht aan de volgende trackers, geen idee welke exact ik moet kopen dan want zie door de bomen het bos niet meer:
- AEX tracker
- Wereld tracker
- S&P500 tracker
- Defensie tracker
- Dividend tracker

Zal om ~1500 euro per maand gaan denk ik.

Zit al bij BND overigens maar dat is pensioensparen.
pi_211201651
quote:
0s.gif Op zondag 5 november 2023 14:38 schreef BEFEM het volgende:

Zit al bij BND overigens maar dat is pensioensparen.
BND heb ik ook. Ik keek laatst en schrok van zowel de kosten (>300 pleuro) en het rendement (ruk).

Vooralsnog koop ik ETF's via de ING aan.
pi_211201750
quote:
0s.gif Op zondag 5 november 2023 14:42 schreef blomke het volgende:

[..]
BND heb ik ook. Ik keek laatst en schrok van zowel de kosten (>300 pleuro) en het rendement (ruk).

Vooralsnog koop ik ETF's via de ING aan.
Maar BND is pensioensparen voor mij en dus minder belasting. En niet vrij opneembaar vandaar dat ik risico wil spreiden met ETF's.

Had jij nog naar andere opties gekeken behalve ING of gewoon gekozen omdat je daar bankiert? En enig idee of ze daar de ETFs hebben die ik wil? Lijkt me wel toch :P

Laatste vraag, jij doet het automatisch elke maand zonder er zelf naar om te hoeven kijken?
pi_211202244
quote:
1s.gif Op zondag 5 november 2023 14:53 schreef BEFEM het volgende:

Laatste vraag, jij doet het automatisch elke maand zonder er zelf naar om te hoeven kijken?
Elke maand ¤100 per ETF/fonds,: iShares S&P 500 ETF, VanEck UCITS ETF, Add VAlue fund, Northern Trust EM Custom ESG Eq Idx Fund en Kempen Orange fund.

Automatisch.
pi_211212714
Teveel betaalde Zweedse bronbelasting maar eens een keer teruggevraagd. Gaat "nergens" over (1200 kroon ofzo), maar ook wel weer een bedrag dat je niet laat liggen als je het op straat vindt. Vorige maand verstuurd, ben benieuwd of ik er iets van terugzie.
When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player.
Best pilot in history
pi_211214851
quote:
7s.gif Op maandag 6 november 2023 15:00 schreef nostra het volgende:
Teveel betaalde Zweedse bronbelasting maar eens een keer teruggevraagd. Gaat "nergens" over (1200 kroon ofzo), maar ook wel weer een bedrag dat je niet laat liggen als je het op straat vindt. Vorige maand verstuurd, ben benieuwd of ik er iets van terugzie.
Via Raisin? En dan verrekenen via Box 3??
pi_211215544
quote:
0s.gif Op maandag 6 november 2023 19:13 schreef blomke het volgende:

[..]
Nee, in Box 3 mag je tot 15% terugvorderen (mits je belasting daar betaalt, in tegenstelling tot NL dividendbelasting die je sowieso terugkrijgt), het meerdere moet je bij het land van heffing zelf terugvragen.

Scandi landen vallen dan nog mee, kan allemaal in het Engels in een invulbaar pdf

https://www.skatteverket.(...)d36869780003844.html

Maar je moet met dat formulier wel eerst een stempel in Heerlen halen (per post hoor) dat je hier belastingplichtige bent en dan weer naar Zweden opsturen.

Je kan het wel 5 jaar opsparen en dan in 1x doen.
Best pilot in history
pi_211216175
quote:
1s.gif Op maandag 6 november 2023 19:54 schreef nostra het volgende:

[..]
Nee, in Box 3 mag je tot 15% terugvorderen (mits je belasting daar betaalt, in tegenstelling tot NL dividendbelasting die je sowieso terugkrijgt), het meerdere moet je bij het land van heffing zelf terugvragen.

Scandi landen vallen dan nog mee, kan allemaal in het Engels in een invulbaar pdf

https://www.skatteverket.(...)d36869780003844.html

Maar je moet met dat formulier wel eerst een stempel in Heerlen halen (per post hoor) dat je hier belastingplichtige bent en dan weer naar Zweden opsturen.

Je kan het wel 5 jaar opsparen en dan in 1x doen.
Ah op die manier. Ik heb via Raisin een Scandinavische rekening; zal het via Raisin eens proberen.
  dinsdag 7 november 2023 @ 19:49:19 #23
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_211226870
Heeft iemand wel eens Japanse aandelen gekocht via IB? Nog dingen waar ik op moet letten?
  dinsdag 7 november 2023 @ 20:05:19 #24
545 dop
pi_211227166
quote:
10s.gif Op dinsdag 7 november 2023 19:49 schreef JimmyJames het volgende:
Heeft iemand wel eens Japanse aandelen gekocht via IB? Nog dingen waar ik op moet letten?
Geen ervaring, maar wel klein beetje kennis uit het verleden.
Wel eens naar gekeken maar nooit in gehandeld.

Valuta risico is groter als bijvoorbeeld de dollar.
Waarderingen van Japanse aandelen zijn al jaren (veel) lager als Europese en Amerikaanse aandelen.
En het gemiddelde rendement is daar door ook al jaren lager als in Europa en de VS.
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
  dinsdag 7 november 2023 @ 20:41:17 #25
545 dop
pi_211227637
Kleine toevoeging, ik weet niet hoe het nu is gesteld, maar persbericht en jaar verslagen die niet in een taal zijn die je niet machtig bent, zijn natuurlijk ook een ramp. Tegenwoordig kun je vertalen met Google of Gpt, maar je hobbelt toch wat achter de feiten aan.
pi_211228170
quote:
Let op de ticksize. Soms is dat in honderdtallen.
pi_211230036
quote:
For starters zijn koersen in de plus rood en in de min groen. :+

Verder zijn de organisatie- en vennootschapstructuren vaak extreem complex en verweven met elkaar met allerlei politieke spelletjes (op zijn Japans), familiaire verledens en meer logmakend conglameratengedoe.

Cultuur ook een dingetje bij zaken als guidance, wel of niet halen van targets en manier van communiceren.
Best pilot in history
  dinsdag 7 november 2023 @ 23:25:36 #28
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_211230110
Wat ik bijzonder vind is dat sommige Japanse bedrijven een Price-to-book target hebben waarnaar ze hun aandeel naartoe willen hebben. Iets wat je bij Westerse bedrijven nooit leest, die focussen zich vooral op return on equity of op return on invested capital, puur op de porformance van het odnerliggende bedrijf. Zat zelf een tijdje terug te kijken naar Sojitz (2768)

quote:
Sojitz’s Value Creation Process
Sojitz is targeting a level of 1.0 times or above for the price-to-book ratio (PBR), an indicator that represents the stock market’s evaluation of its corporate value. We will pursue this target by expanding our equity spread and enhancing non-financial initiatives and
disclosure. At the same time, Sojitz will work toward the ongoing improvement of corporate value through the enhancement of earnings power and the reduction of cost of capital.
https://www.sojitz.com/jp/ir/reports/annual/upload/ar2023e_a3.pdf
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
  woensdag 8 november 2023 @ 09:06:10 #29
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_211231417
De lot size is 100 zie ik nu. Niet echt praktisch.
pi_211232656
Gisteren net voor de bel Civitas Resources gekocht.
Vervolgens kwamen de kwartaalcijfers uit.
Tja, dat had ik beter niet kunnen doen :+
Sowieso pakken mijn investeringen in olie, ExxonMobil en Occidental Petroleum, niet zo best uit ondanks de spanningen in het Midden-Oosten.
pi_211233638
10% dividend bij ABN met de huidige koers. Best lekker.
Wind extinguishes a candle and energizes fire
pi_211241060
quote:
0s.gif Op woensdag 8 november 2023 13:46 schreef Steven184 het volgende:
10% dividend bij ABN met de huidige koers. Best lekker.
Bij mij helaas minder vanwege de daling. Waarom gaan die onderuit?
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_211241073
quote:
0s.gif Op maandag 6 november 2023 19:13 schreef blomke het volgende:

[..]
Via raisin gaat dat toch automatisch?
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_211241285
quote:
0s.gif Op donderdag 9 november 2023 09:26 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Via raisin gaat dat toch automatisch?
Bedankt voor de melding, heb bij Raisin gekeken en i.d.d. voor Zweden geldt dat daar voor niet-ingezetenen, geen bronbelasting wordt geheven. Dat i.t.t.. wat ik las elders.
pi_211241333
quote:
0s.gif Op donderdag 9 november 2023 09:25 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Bij mij helaas minder vanwege de daling. Waarom gaan die onderuit?
Resultaatstijging was vooral te danken aan one-offs, rentemarge viel zwaar tegen - dat was wat ik qua headlines meekreeg.
Best pilot in history
pi_211241569
Voor wie de film Dumb Money nog wil zien: de film is gisteren officieel gepubliceerd op verschillende streaming sites. Dit betekent dat het ook beschikbaar is op de wat minder officiële sites.
pi_211241572
Wat is gaande bij Adyen? :o
Edgar Davids over Danny Buijs na Ajax-Feyenoord (4-1, 4/2/07): Luister eens, het is niet de eerste keer dat jongetjes zich willen bewijzen en zeker ook niet de laatste keer.
  donderdag 9 november 2023 @ 11:11:40 #38
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_211241815
quote:
0s.gif Op donderdag 9 november 2023 10:30 schreef Black-Death het volgende:
Daar had iemand hier een call op gekocht. Die kan nu mooi op vakantie naar de Malediven.
pi_211242010
quote:
0s.gif Op donderdag 9 november 2023 10:30 schreef Black-Death het volgende:
Geruststelling op ingelaste investors day. Had je ook wel aan kunnen zien komen trouwens (ze gaan die dag niet inlassen en met een kutverhaal komen, die zijn zich kapot geschrokken van de marktreactie), maar ik was te pussy om er puts op te schrijven, keer ~700 gaat hard (ook al is lotsize 10) of calls op te kopen.
Best pilot in history
  donderdag 9 november 2023 @ 15:50:40 #40
545 dop
pi_211244200
Mij gaat de reactie bij Adyen een beetje boven de pet.
22% groei is mooi, maar hoeveel wijkt dat nu af van H1 cijfers.
Tegen huidige koers zijn ze nog steeds stevig gewaardeert.
Er zal vast nog ruimte zijn voor groei, maar ergens gaat de concurrentie toenemen, de regelgeving strenger worden en de marge dalen.
  vrijdag 10 november 2023 @ 00:00:09 #41
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_211249607
quote:
1s.gif Op donderdag 9 november 2023 15:50 schreef dop het volgende:
Mij gaat de reactie bij Adyen een beetje boven de pet.
22% groei is mooi, maar hoeveel wijkt dat nu af van H1 cijfers.
Tegen huidige koers zijn ze nog steeds stevig gewaardeert.
Er zal vast nog ruimte zijn voor groei, maar ergens gaat de concurrentie toenemen, de regelgeving strenger worden en de marge dalen.

Ik snap dat ook niet.
Sommige aandelen kunnen nooit iets goed doen en worden met wantrouwen bekeken, maar Adyen is duidelijk helemaal hip en happening en hypet er 35% bij op een dag. Ik zal die psychologie nooit begrijpen. Het is nota bene een Europees bedrijf, niet vaak dat die zo'n hoge waardering gegund wordt.
pi_211250343
Zaten gisteren ook wat short sellers.. die moesten uit paniek draaien.
  maandag 13 november 2023 @ 19:01:48 #43
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_211284304
Ik zat dit weekend te denken "zou ik een week lang niet naar mijn porto of koersen kunnen kijken?". Het antwoord is dus: nee. Toch heb ik al lang geleden afgeleerd om de hele dag naar de koersen te turen.
POLL
pi_211284716
quote:
10s.gif Op maandag 13 november 2023 19:01 schreef JimmyJames het volgende:
Ik zat dit weekend te denken "zou ik een week lang niet naar mijn porto of koersen kunnen kijken?". Het antwoord is dus: nee. Toch heb ik al lang geleden afgeleerd om de hele dag naar de koersen te turen.
[poll=6354]
Als iemand mij 100 euro geeft om een week niet te kijken dan zal het wel lukken, maar zonder echte incentive kijk ik vrijwel elke dag minimaal 2 minuten
pi_211285091
Laptop aan, Outlook, Excel, Teams, Chrome - Fok, Gmail, DeGiro, Agenda. Beetje doen alsof je werkt. Einde dag.
Best pilot in history
  maandag 13 november 2023 @ 21:19:54 #46
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_211286330
Mijn broker log ik alleen in als ik iets wil kopen/verkopen. Ik heb wel altijd een tabje openstaan met een google sheet die (onder andere) real-time mijn portefeuille waarde aangeeft. Die houd ik ook religieus bij trouwens sinds 2011. Iedere cent dividend die ik heb ontvangen, iedere aan en verkoop en iedere euro die ik heb gestort danwel onttrokken heb bij mijn broker, noteer ik braaf. En nog vele andere dingen, persoonlijke balans per maand, privé uitgaven en inkomsten bijvoorbeeld.
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
pi_211287173
quote:
10s.gif Op maandag 13 november 2023 19:01 schreef JimmyJames het volgende:
[poll=6354]
Dat heb ik een tijdje gedaan toen de beurzen zo kelderde vorig jaar, kon het gewoon niet meer aan dat ik na een werkdag zag dat ik weer 2000 in de min stond en dat dan soms dagen achter elkaar.
Gewoon de app gewist en niet meer naar CNBC of Yahoo gekeken. Lekker kop in het zand :P
Maar nu kijk ik wel weer dagelijks en ben ook gestopt met naast mijn reguliere portefuille en wat plays ook extreem mal te doen met hypes zoals gamestop en dergelijke.
pi_211290383
Is investeren in een all-world ETF gedurende 20/30 jaar niet gewoon een soort indirecte cheatcode? Sure; de beurs kan wel eens een jaar (of 2 jaar) dippen, maar de economie groeit toch letterlijk altijd gedurende een langere periode? Of denk ik te simpel (en voor de mensen die hier ja op zeggen; waarom dan ;) )
pi_211290895
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 november 2023 10:10 schreef Solispolar het volgende:
Is investeren in een all-world ETF gedurende 20/30 jaar niet gewoon een soort indirecte cheatcode? Sure; de beurs kan wel eens een jaar (of 2 jaar) dippen, maar de economie groeit toch letterlijk altijd gedurende een langere periode? Of denk ik te simpel (en voor de mensen die hier ja op zeggen; waarom dan ;) )
Het is niet voor niets dat veel beroemde beleggers adviseren om een S&P500 ETF te kopen en er niet meer naar om te kijken.

Je koopt in 1 keer 500 van de grootste bedrijven in de US in 11 sectoren. Groeit de economie in de US, dan groeit de S&P500 mee.

pi_211294468
Part-ehhh *O*
Best pilot in history
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')