Regelmatig dat Shell een hele dag tegen de stroom in, gestaag daalt. Maar ook andersom: 's morgens begint met een plus en dat gestaag de hele dag voortzet.quote:Op vrijdag 3 november 2023 15:57 schreef Zwansen het volgende:
Tikje voor Shell, -4.5%. Dat komt niet zo vaak voor.
Winstnemingen is zo'n term die vaak voorbij komt, maar collectief niet kan, want voor elke verkoper die 'winst neemt' is er een koper die ze van die persoon afneemt. Een aandeel verhandeld gewoon op een lager prijsniveau waar koper en verkoper elkaar treffen.quote:Op vrijdag 3 november 2023 20:51 schreef JimmyJames het volgende:
Lijkt mij gewoon winstnemingen na hoogste stand in tig jaar? Of vanwege gasprijzen/voorraden?
Enfin wel weer een gelegenheid om wat te schrijven. Vandaag niet gedaan.
Dit snap ik niet. Er kan toch een groep personen zijn die een aandeel eerder hebben gekocht en met winst willen verkopen? Daar staan dan inderdaad kopers tegenover. Als er meer aandelen worden aangeboden, dan kan het zijn dat de koper en de verkoper elkaar op een lager prijsniveau treffen. Meer aanbod dan vraag zorgt voor een prijsdaling. Dat laat onverlet dat de verkopers winst kunnen nemen. De kopers rekenen (uiteraard) op een verdere koersstijging.quote:Op vrijdag 3 november 2023 21:01 schreef flyguy het volgende:
[..]
Winstnemingen is zo'n term die vaak voorbij komt, maar collectief niet kan, want voor elke verkoper die 'winst neemt' is er een koper die ze van die persoon afneemt. Een aandeel verhandeld gewoon op een lager prijsniveau waar koper en verkoper elkaar treffen.
Shell is nu ook een tegen-de-stroom-in-aandeel misschien. Dat was vroeger wel anders.quote:Op vrijdag 3 november 2023 17:29 schreef blomke het volgende:
[..]
Regelmatig dat Shell een hele dag tegen de stroom in, gestaag daalt. Maar ook andersom: 's morgens begint met een plus en dat gestaag de hele dag voortzet.
Ik weet niet of Shell de koers manipuleert t.b.v. of door hun aandeleninkoop???
Ze gaan weer 5% inkopen.
Het is wel interessant om het dagverloop te monitoren. Morgen beginnen.quote:Op zaterdag 4 november 2023 22:52 schreef BasEnAad het volgende:
[..]
Shell is nu ook een tegen-de-stroom-in-aandeel misschien. Dat was vroeger wel anders.
Dat de koers van Shell wordt gecontroleerd lijkt me sterk, daar is het volume te groot voor. Maar ik kan het mis hebben.
Shell is natuurlijk enorm afhankelijk van de olieprijs. Soms als er macro-economisch gezien goed nieuws is, maar tegelijkertijd een daling van de olieprijs dan is het best gangbaar dat de hele AEX stijgt en Shell daalt. Andersom is het heel vaak hetzelfde. Een willekeurig land in het Midden-Oosten valt een ander willekeurig land aan het in het Midden-Oosten en iedereen is bang voor een derdewereldoorlog en de beurzen staan dieprood, maar door die onzekerheid schiet de olieprijs omhoog en daarmee ook het aandeel Shell.quote:Op vrijdag 3 november 2023 17:29 schreef blomke het volgende:
[..]
Regelmatig dat Shell een hele dag tegen de stroom in, gestaag daalt. Maar ook andersom: 's morgens begint met een plus en dat gestaag de hele dag voortzet.
Ik weet niet of Shell de koers manipuleert t.b.v. of door hun aandeleninkoop???
Ze gaan weer 5% inkopen.
Shell is geen oliebedrijf (meer), wel een gasbedrijf.quote:Op zondag 5 november 2023 09:32 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Shell is natuurlijk enorm afhankelijk van de olieprijs. Soms als er macro-economisch gezien goed nieuws is, maar tegelijkertijd een daling van de olieprijs dan is het best gangbaar dat de hele AEX stijgt en Shell daalt. Andersom is het heel vaak hetzelfde. Een willekeurig land in het Midden-Oosten valt een ander willekeurig land aan het in het Midden-Oosten en iedereen is bang voor een derdewereldoorlog en de beurzen staan dieprood, maar door die onzekerheid schiet de olieprijs omhoog en daarmee ook het aandeel Shell.
dat is veel tekort door de bocht, shell wordt steeds meer een gasbedrijf, maar olie draagt nog steeds flink bij aan de winst.quote:Op zondag 5 november 2023 09:37 schreef blomke het volgende:
[..]
Shell is geen oliebedrijf (meer), wel een gasbedrijf.
BND heb ik ook. Ik keek laatst en schrok van zowel de kosten (>300 pleuro) en het rendement (ruk).quote:Op zondag 5 november 2023 14:38 schreef BEFEM het volgende:
Zit al bij BND overigens maar dat is pensioensparen.
Maar BND is pensioensparen voor mij en dus minder belasting. En niet vrij opneembaar vandaar dat ik risico wil spreiden met ETF's.quote:Op zondag 5 november 2023 14:42 schreef blomke het volgende:
[..]
BND heb ik ook. Ik keek laatst en schrok van zowel de kosten (>300 pleuro) en het rendement (ruk).
Vooralsnog koop ik ETF's via de ING aan.
Elke maand ¤100 per ETF/fonds,: iShares S&P 500 ETF, VanEck UCITS ETF, Add VAlue fund, Northern Trust EM Custom ESG Eq Idx Fund en Kempen Orange fund.quote:Op zondag 5 november 2023 14:53 schreef BEFEM het volgende:
Laatste vraag, jij doet het automatisch elke maand zonder er zelf naar om te hoeven kijken?
Via Raisin? En dan verrekenen via Box 3??quote:Op maandag 6 november 2023 15:00 schreef nostra het volgende:
Teveel betaalde Zweedse bronbelasting maar eens een keer teruggevraagd. Gaat "nergens" over (1200 kroon ofzo), maar ook wel weer een bedrag dat je niet laat liggen als je het op straat vindt. Vorige maand verstuurd, ben benieuwd of ik er iets van terugzie.
Nee, in Box 3 mag je tot 15% terugvorderen (mits je belasting daar betaalt, in tegenstelling tot NL dividendbelasting die je sowieso terugkrijgt), het meerdere moet je bij het land van heffing zelf terugvragen.quote:Op maandag 6 november 2023 19:13 schreef blomke het volgende:
[..]
Via Raisin? En dan verrekenen via Box 3??
Ah op die manier. Ik heb via Raisin een Scandinavische rekening; zal het via Raisin eens proberen.quote:Op maandag 6 november 2023 19:54 schreef nostra het volgende:
[..]
Nee, in Box 3 mag je tot 15% terugvorderen (mits je belasting daar betaalt, in tegenstelling tot NL dividendbelasting die je sowieso terugkrijgt), het meerdere moet je bij het land van heffing zelf terugvragen.
Scandi landen vallen dan nog mee, kan allemaal in het Engels in een invulbaar pdf
https://www.skatteverket.(...)d36869780003844.html
Maar je moet met dat formulier wel eerst een stempel in Heerlen halen (per post hoor) dat je hier belastingplichtige bent en dan weer naar Zweden opsturen.
Je kan het wel 5 jaar opsparen en dan in 1x doen.
Geen ervaring, maar wel klein beetje kennis uit het verleden.quote:Op dinsdag 7 november 2023 19:49 schreef JimmyJames het volgende:
Heeft iemand wel eens Japanse aandelen gekocht via IB? Nog dingen waar ik op moet letten?
Let op de ticksize. Soms is dat in honderdtallen.quote:Op dinsdag 7 november 2023 19:49 schreef JimmyJames het volgende:
Heeft iemand wel eens Japanse aandelen gekocht via IB? Nog dingen waar ik op moet letten?
For starters zijn koersen in de plus rood en in de min groen.quote:Op dinsdag 7 november 2023 19:49 schreef JimmyJames het volgende:
https://www.sojitz.com/jp/ir/reports/annual/upload/ar2023e_a3.pdfquote:Sojitz’s Value Creation Process
Sojitz is targeting a level of 1.0 times or above for the price-to-book ratio (PBR), an indicator that represents the stock market’s evaluation of its corporate value. We will pursue this target by expanding our equity spread and enhancing non-financial initiatives and
disclosure. At the same time, Sojitz will work toward the ongoing improvement of corporate value through the enhancement of earnings power and the reduction of cost of capital.
Bij mij helaas minder vanwege de daling. Waarom gaan die onderuit?quote:Op woensdag 8 november 2023 13:46 schreef Steven184 het volgende:
10% dividend bij ABN met de huidige koers. Best lekker.
Via raisin gaat dat toch automatisch?quote:Op maandag 6 november 2023 19:13 schreef blomke het volgende:
[..]
Via Raisin? En dan verrekenen via Box 3??
Bedankt voor de melding, heb bij Raisin gekeken en i.d.d. voor Zweden geldt dat daar voor niet-ingezetenen, geen bronbelasting wordt geheven. Dat i.t.t.. wat ik las elders.quote:Op donderdag 9 november 2023 09:26 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Via raisin gaat dat toch automatisch?
Resultaatstijging was vooral te danken aan one-offs, rentemarge viel zwaar tegen - dat was wat ik qua headlines meekreeg.quote:Op donderdag 9 november 2023 09:25 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Bij mij helaas minder vanwege de daling. Waarom gaan die onderuit?
Daar had iemand hier een call op gekocht. Die kan nu mooi op vakantie naar de Malediven.quote:
Geruststelling op ingelaste investors day. Had je ook wel aan kunnen zien komen trouwens (ze gaan die dag niet inlassen en met een kutverhaal komen, die zijn zich kapot geschrokken van de marktreactie), maar ik was te pussy om er puts op te schrijven, keer ~700 gaat hard (ook al is lotsize 10) of calls op te kopen.quote:
Ik snap dat ook niet.quote:Op donderdag 9 november 2023 15:50 schreef dop het volgende:
Mij gaat de reactie bij Adyen een beetje boven de pet.
22% groei is mooi, maar hoeveel wijkt dat nu af van H1 cijfers.
Tegen huidige koers zijn ze nog steeds stevig gewaardeert.
Er zal vast nog ruimte zijn voor groei, maar ergens gaat de concurrentie toenemen, de regelgeving strenger worden en de marge dalen.
Als iemand mij 100 euro geeft om een week niet te kijken dan zal het wel lukken, maar zonder echte incentive kijk ik vrijwel elke dag minimaal 2 minutenquote:Op maandag 13 november 2023 19:01 schreef JimmyJames het volgende:
Ik zat dit weekend te denken "zou ik een week lang niet naar mijn porto of koersen kunnen kijken?". Het antwoord is dus: nee. Toch heb ik al lang geleden afgeleerd om de hele dag naar de koersen te turen.
[poll=6354]
Dat heb ik een tijdje gedaan toen de beurzen zo kelderde vorig jaar, kon het gewoon niet meer aan dat ik na een werkdag zag dat ik weer 2000 in de min stond en dat dan soms dagen achter elkaar.quote:Op maandag 13 november 2023 19:01 schreef JimmyJames het volgende:
Ik zat dit weekend te denken "zou ik een week lang niet naar mijn porto of koersen kunnen kijken?". Het antwoord is dus: nee. Toch heb ik al lang geleden afgeleerd om de hele dag naar de koersen te turen.
[poll=6354]
Het is niet voor niets dat veel beroemde beleggers adviseren om een S&P500 ETF te kopen en er niet meer naar om te kijken.quote:Op dinsdag 14 november 2023 10:10 schreef Solispolar het volgende:
Is investeren in een all-world ETF gedurende 20/30 jaar niet gewoon een soort indirecte cheatcode? Sure; de beurs kan wel eens een jaar (of 2 jaar) dippen, maar de economie groeit toch letterlijk altijd gedurende een langere periode? Of denk ik te simpel (en voor de mensen die hier ja op zeggen; waarom dan)
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |