Regelmatig dat Shell een hele dag tegen de stroom in, gestaag daalt. Maar ook andersom: 's morgens begint met een plus en dat gestaag de hele dag voortzet.quote:Op vrijdag 3 november 2023 15:57 schreef Zwansen het volgende:
Tikje voor Shell, -4.5%. Dat komt niet zo vaak voor.
Winstnemingen is zo'n term die vaak voorbij komt, maar collectief niet kan, want voor elke verkoper die 'winst neemt' is er een koper die ze van die persoon afneemt. Een aandeel verhandeld gewoon op een lager prijsniveau waar koper en verkoper elkaar treffen.quote:Op vrijdag 3 november 2023 20:51 schreef JimmyJames het volgende:
Lijkt mij gewoon winstnemingen na hoogste stand in tig jaar? Of vanwege gasprijzen/voorraden?
Enfin wel weer een gelegenheid om wat te schrijven. Vandaag niet gedaan.
Dit snap ik niet. Er kan toch een groep personen zijn die een aandeel eerder hebben gekocht en met winst willen verkopen? Daar staan dan inderdaad kopers tegenover. Als er meer aandelen worden aangeboden, dan kan het zijn dat de koper en de verkoper elkaar op een lager prijsniveau treffen. Meer aanbod dan vraag zorgt voor een prijsdaling. Dat laat onverlet dat de verkopers winst kunnen nemen. De kopers rekenen (uiteraard) op een verdere koersstijging.quote:Op vrijdag 3 november 2023 21:01 schreef flyguy het volgende:
[..]
Winstnemingen is zo'n term die vaak voorbij komt, maar collectief niet kan, want voor elke verkoper die 'winst neemt' is er een koper die ze van die persoon afneemt. Een aandeel verhandeld gewoon op een lager prijsniveau waar koper en verkoper elkaar treffen.
Shell is nu ook een tegen-de-stroom-in-aandeel misschien. Dat was vroeger wel anders.quote:Op vrijdag 3 november 2023 17:29 schreef blomke het volgende:
[..]
Regelmatig dat Shell een hele dag tegen de stroom in, gestaag daalt. Maar ook andersom: 's morgens begint met een plus en dat gestaag de hele dag voortzet.
Ik weet niet of Shell de koers manipuleert t.b.v. of door hun aandeleninkoop???
Ze gaan weer 5% inkopen.
Het is wel interessant om het dagverloop te monitoren. Morgen beginnen.quote:Op zaterdag 4 november 2023 22:52 schreef BasEnAad het volgende:
[..]
Shell is nu ook een tegen-de-stroom-in-aandeel misschien. Dat was vroeger wel anders.
Dat de koers van Shell wordt gecontroleerd lijkt me sterk, daar is het volume te groot voor. Maar ik kan het mis hebben.
Shell is natuurlijk enorm afhankelijk van de olieprijs. Soms als er macro-economisch gezien goed nieuws is, maar tegelijkertijd een daling van de olieprijs dan is het best gangbaar dat de hele AEX stijgt en Shell daalt. Andersom is het heel vaak hetzelfde. Een willekeurig land in het Midden-Oosten valt een ander willekeurig land aan het in het Midden-Oosten en iedereen is bang voor een derdewereldoorlog en de beurzen staan dieprood, maar door die onzekerheid schiet de olieprijs omhoog en daarmee ook het aandeel Shell.quote:Op vrijdag 3 november 2023 17:29 schreef blomke het volgende:
[..]
Regelmatig dat Shell een hele dag tegen de stroom in, gestaag daalt. Maar ook andersom: 's morgens begint met een plus en dat gestaag de hele dag voortzet.
Ik weet niet of Shell de koers manipuleert t.b.v. of door hun aandeleninkoop???
Ze gaan weer 5% inkopen.
Shell is geen oliebedrijf (meer), wel een gasbedrijf.quote:Op zondag 5 november 2023 09:32 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Shell is natuurlijk enorm afhankelijk van de olieprijs. Soms als er macro-economisch gezien goed nieuws is, maar tegelijkertijd een daling van de olieprijs dan is het best gangbaar dat de hele AEX stijgt en Shell daalt. Andersom is het heel vaak hetzelfde. Een willekeurig land in het Midden-Oosten valt een ander willekeurig land aan het in het Midden-Oosten en iedereen is bang voor een derdewereldoorlog en de beurzen staan dieprood, maar door die onzekerheid schiet de olieprijs omhoog en daarmee ook het aandeel Shell.
dat is veel tekort door de bocht, shell wordt steeds meer een gasbedrijf, maar olie draagt nog steeds flink bij aan de winst.quote:Op zondag 5 november 2023 09:37 schreef blomke het volgende:
[..]
Shell is geen oliebedrijf (meer), wel een gasbedrijf.
BND heb ik ook. Ik keek laatst en schrok van zowel de kosten (>300 pleuro) en het rendement (ruk).quote:Op zondag 5 november 2023 14:38 schreef BEFEM het volgende:
Zit al bij BND overigens maar dat is pensioensparen.
Maar BND is pensioensparen voor mij en dus minder belasting. En niet vrij opneembaar vandaar dat ik risico wil spreiden met ETF's.quote:Op zondag 5 november 2023 14:42 schreef blomke het volgende:
[..]
BND heb ik ook. Ik keek laatst en schrok van zowel de kosten (>300 pleuro) en het rendement (ruk).
Vooralsnog koop ik ETF's via de ING aan.
Elke maand ¤100 per ETF/fonds,: iShares S&P 500 ETF, VanEck UCITS ETF, Add VAlue fund, Northern Trust EM Custom ESG Eq Idx Fund en Kempen Orange fund.quote:Op zondag 5 november 2023 14:53 schreef BEFEM het volgende:
Laatste vraag, jij doet het automatisch elke maand zonder er zelf naar om te hoeven kijken?
Via Raisin? En dan verrekenen via Box 3??quote:Op maandag 6 november 2023 15:00 schreef nostra het volgende:
Teveel betaalde Zweedse bronbelasting maar eens een keer teruggevraagd. Gaat "nergens" over (1200 kroon ofzo), maar ook wel weer een bedrag dat je niet laat liggen als je het op straat vindt. Vorige maand verstuurd, ben benieuwd of ik er iets van terugzie.
Nee, in Box 3 mag je tot 15% terugvorderen (mits je belasting daar betaalt, in tegenstelling tot NL dividendbelasting die je sowieso terugkrijgt), het meerdere moet je bij het land van heffing zelf terugvragen.quote:Op maandag 6 november 2023 19:13 schreef blomke het volgende:
[..]
Via Raisin? En dan verrekenen via Box 3??
Ah op die manier. Ik heb via Raisin een Scandinavische rekening; zal het via Raisin eens proberen.quote:Op maandag 6 november 2023 19:54 schreef nostra het volgende:
[..]
Nee, in Box 3 mag je tot 15% terugvorderen (mits je belasting daar betaalt, in tegenstelling tot NL dividendbelasting die je sowieso terugkrijgt), het meerdere moet je bij het land van heffing zelf terugvragen.
Scandi landen vallen dan nog mee, kan allemaal in het Engels in een invulbaar pdf
https://www.skatteverket.(...)d36869780003844.html
Maar je moet met dat formulier wel eerst een stempel in Heerlen halen (per post hoor) dat je hier belastingplichtige bent en dan weer naar Zweden opsturen.
Je kan het wel 5 jaar opsparen en dan in 1x doen.
Geen ervaring, maar wel klein beetje kennis uit het verleden.quote:Op dinsdag 7 november 2023 19:49 schreef JimmyJames het volgende:
Heeft iemand wel eens Japanse aandelen gekocht via IB? Nog dingen waar ik op moet letten?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |