In de ochtend van 7 oktober 2023 werden vanuit de Gazastrook duizenden raketten op Israëlische plaatsen in de grensstreek afgevuurd. Ook de steden Tel Aviv en Jeruzalem waren doelwit. Een groot aantal Hamasleden stak vanuit de Gazastrook op meerdere plaatsen de grens met Israël over, over land en via de lucht. Meer dan 1.300 mensen werden gedood, waaronder tientallen niet-Israëli's.
Premier Benjamin Netanyahu sprak in reactie op de aanvallen over een oorlogssituatie. Op 7 oktober begon Israël met een uitgebreide reeks luchtaanvallen op de Gazastrook, die volgens Israël waren gericht op locaties van Hamas. Op 8 oktober sloot Israël de toevoer van elektriciteit en brandstof naar Gaza af. Als gevolg daarvan viel de enige elektriciteitscentrale op 11 oktober uit.Netanyahu zei op 9 oktober tegen VS-president Biden, dat Israël geen andere keus heeft dan een grondoperatie in Gaza te starten en dat het "een lange en moeilijke oorlog" zal worden
Als gevolg van het conflict liepen ook de spanningen op de Westelijke Jordaanoever, inclusief Oost-Jeruzalem op. Sinds 8 oktober werden gevechten aan de Israëlisch-Libanese grens gemeld. Het ging om beschietingen door Hezbollah, die het Israëlische leger met raketaanvallen antwoordde.
Israël riep op 13 oktober inwoners van Gaza-Stad op om voor hun veiligheid uit te wijken naar zuidelijker delen van de Gazastrook. De burgers hebben tot 16:00 uur lokale tijd op 14 oktober naar haar het zuiden te vertrekken via 2 routes. Tot op heden is er nog geen grond offensief in Gaza. Op 17 oktober werd het Al-Ahli Arabi Baptistenziekenhuis in Gaza getroffen door een bom, sommige bronnen spreken zelfs van 500 doden. Dit bombardement leidde tot veel onrust. Leiders in het Midden Oosten zeggen hun afsprak met Joe Biden af, bij ambassades wordt geprotesteerd. Beide partijen claimen dat de andere partij verantwoordelijk is voor het drama in het ziekenhuis.
Op 19 oktober werd bekend dat Ofir Engel, een 18-jarige Nederlander een van de 200 gegijzelde is die Hamas heeft meegenomen naar Gaza. Op 21 oktober werden er enkele vrachtwagens met hulp Gaza binnengelaten vanuit Egypte. Op 22 oktober werd bekend dat een 33-jarige Nederlandse vrouw is overleden in Zuid-Gaza in een vluchtelingenkamp, dit was de moeder van de 16-jarige Mohammed die vlogs maakt voor de NOS. Mark Rutte bracht op 23 oktober een bezoek aan Israëlische premier Netanyahu en Palestijnse president Abbas. In de nacht van 27 op 28 oktober leek een nieuwe fase aangebroken, Israël trok met niet alleen bommen, maar ook mankracht Gaza binnen. Dit lijkt echter nog niet het grondoffensief te zijn.
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Steve Lookner live
[..] Nou laten we hopen dat het niet nodig is, geen zin in een grotere escalatie. Maar als Hezbollah hun aanvallen opvoert zal het niet lang meer duren vermoed ik, vooral niet als ik dit lees:
We worden langzaam warm gemaakt voor een conflict met Iran.
We weten het niet, maar voor nu lijkt dat niet logisch. Iran zal zeker wapens proberen te leveren (dat doen ze ook de hele tijd al) maar een directe confrontatie met Israël en wellicht ook de VS, zou waarschijnlijk meteen het einde betekenen van het regime in daar. En oorlog brengt natuurlijk ook instabiliteit binnen een land, wat in Iran zelf voor een oproer kan zorgen onder de bevolking, die zullen immers alles aangrijpen voor verzet tegen het regime.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
[..] Nou laten we hopen dat het niet nodig is, geen zin in een grotere escalatie. Maar als Hezbollah hun aanvallen opvoert zal het niet lang meer duren vermoed ik, vooral niet als ik dit lees:
Het was ooit de christelijke tegenhanger van Israël, maar kon niet voorkomen dat moslimextremisten de boel overnamen. Sinds dien is het land een puinhoop, dit is gewoon nog een druppel in de emmer.
Voor zover ik begrepen heb gaat Hezbollah morgen de oorlog verklaren aan Israel. Er is zelfs een extra Iraanse legion die normaal in Syrie zit naar Libanon gekomen. En Wagner/Rusland wilt een extra air defense sturen. 🤔 Spannende dag morgen
Maar nou serieus. Het is volgens mij een keuze tussen 12 euro de liter, of een paar jaartjes wachten tot die totaal gestoorde geloofsmaniakken een nuke hebben en dan is het 30 euro de liter.
Op donderdag 2 november 2023 19:28 schreef slashdotter3 het volgende: Voor zover ik begrepen heb gaat Hezbollah morgen de oorlog verklaren aan Israel. Er is zelfs een extra Iraanse legion die normaal in Syrie zit naar Libanon gekomen. En Wagner/Rusland wilt een extra air defense sturen. 🤔 Spannende dag morgen
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
Maar nou serieus. Het is volgens mij een keuze tussen 12 euro de liter, of een paar jaartjes wachten tot die totaal gestoorde geloofsmaniakken een nuke hebben en dan is het 30 euro de liter.
Ik geloof nooit dat die gaan gooien, het zou evenwel wel erg prettig zijn om de haatbaarden aan de macht weg te hebben tegen die tijd.
Op donderdag 2 november 2023 19:28 schreef slashdotter3 het volgende: Voor zover ik begrepen heb gaat Hezbollah morgen de oorlog verklaren aan Israel. Er is zelfs een extra Iraanse legion die normaal in Syrie zit naar Libanon gekomen. En Wagner/Rusland wilt een extra air defense sturen. 🤔 Spannende dag morgen
- einde hamas - einde hezbollah - einde iran - einde yemenitische burgeroorlog - positieve invloed op oekraine-rus oorlog
En ik zal nog wel wat vergeten.
Was het maar zo makkelijk. Goh wat heb jij telkens steeds een totaal gebrek aan realisme zeg. Moet Oekraïne ook, die hadden allang in de Krim moeten zijn zei je heel wat maandjes geleden.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
Maar eens kijken hoe heet de soep gegeten wordt. Wat is het verschil tussen zeggen dat je morgen de oorlog gaat verklaren met dat je het nu doet? De vijand nog even een dagje de tijd geven om voor te bereiden? Ik moet het nog zien.
Alleen was irak in deel 1 & 2 beter bewapend. En het iranese regime zelf heeft amper steun onder de bevolking.
Irak deel 2 was een regelrechte ramp voor de regio, oorlog in/met Iran zal eveneens uitlopen op een ramp waar iedereen jarenlang de rotte vruchten van zal plukken.
[..] Was het maar zo makkelijk. Goh wat heb jij telkens steeds een totaal gebrek aan realisme zeg. Moet Oekraïne ook, die hadden allang in de Krim moeten zijn zei je heel wat maandjes geleden.
Hoe gaat het met het Russische offensief? Zijn ze al bij het doel? Of duurt het nog een dag of drie?
I hate to advocate drugs, alcohol, violence, or insanity to anyone, but they've always worked for me.
[..] Irak deel 2 was een regelrechte ramp voor de regio, oorlog in/met Iran zal eveneens uitlopen op een ramp waar iedereen jarenlang de rotte vruchten van zal plukken.
De huidige situatie is ook kut.
I hate to advocate drugs, alcohol, violence, or insanity to anyone, but they've always worked for me.
[..] Krijg de indruk dat irak wonder boven wonder redelijk stabiel is. En let op: stabiel, niet perfect ofzo.
En de eventuele rotzooi er om heen, wat zullen we zeggen, die is naadloos in de rotzooi van vandaag over gegaan?
De wereld is beter af zonder het gestook van de ayatollahs.
Zo stabiel dat o.a. IS kon ontstaan in de nasleep van de oorlog in Irak en de burgeroorlog in Syrië. Die oorlog was een grote geopolitieke clusterfuck.
[..] Zo stabiel dat o.a. IS kon ontstaan in de nasleep van de oorlog in Irak en de burgeroorlog in Syrië. Die oorlog was een grote geopolitieke clusterfuck.
Hey, jij mag het van mij een fantastisch idee vinden om niks te doen.
Maar bekijk het lijstje met conflicten nog even en voeg idd even Syrie er aan toe, Libanon trouwens ook, ook gewoon een land wat consequent een speelbal is van de ayatollahs, informeer je even oppervlakkig over het aantal doden,
Ik las 2 weken geleden een artikel dat er een Hebollah/Iran meeting was in maart dit jaar over dat er een grote oorlog met Israel eraan zat te komen. Het zou vreemd zijn als hij dat nu niet doet. Daarintegen is de Amerikaanse bemoeienis met hun 2 aircraft carriers wel een nieuwe factor die ze in maart niet hadden voorzien.
https://www.aljazeera.com(...)eclare-war-on-israel ‘This is Nasrallah’s moment’: Will Hezbollah’s chief declare war on Israel? Hezbollah’s leader will speak Friday on the Israel-Hamas war. What he says could determine whether the conflict spreads.
[..] Hey, jij mag het van mij een fantastisch idee vinden om niks te doen.
Maar bekijk het lijstje met conflicten nog even en voeg idd even Syrie er aan toe, Libanon trouwens ook, ook gewoon een land wat consequent een speelbal is van de ayatollahs, informeer je even oppervlakkig over het aantal doden,
En vertel jezelf dan nogmaals: [..]
Dan kun je gelijk ook een robbertje vechten met Rusland om Syrië, uitstekende ontwikkeling als je in de mondiale lijkzakkenindustrie hebt geïnvesteerd.
[..] Dan kun je gelijk ook een robbertje vechten met Rusland om Syrië, uitstekende ontwikkeling als je in de mondiale lijkzakkenindustrie hebt geïnvesteerd.
Ow, want je glazen bol vertelt je dat Syrie en rusland zich dan wel met dat conflict gaan bemoeien?
[..] Dan kun je gelijk ook een robbertje vechten met Rusland om Syrië, uitstekende ontwikkeling als je in de mondiale lijkzakkenindustrie hebt geïnvesteerd.
met deze argumenten kun je de VS ook wel binnenvallen
[..] Ook dat is een land wat op den duur ten positieve kan veranderden als de kwalijke invloed van iran stokt, ja.
De kwalijke invloed moet stoppen, dat zeker.
Ik denk alleen niet dat het regime van Iran met geweld verdrijven de slimste manier is, al helemaal niet met het ontnuchterende voorbeeld van de oorlog in Irak (en de effecten ervan).
Ik denk alleen niet dat het regime van Iran met geweld verdrijven de slimste manier is, al helemaal niet met het ontnuchterende voorbeeld van de oorlog in Irak (en de effecten ervan).
Nee het triest is dat je daar grotere gekken voor terugkrijgt. Met flink wat wraakzucht.
Deceit for a lifetime has taken it's toll. An emotional void, I feel numb and cold. You're all dead to me now. And has been for long. The time has come to reap what you've sown.
Gelukkig gaan die dingen niet zo snel kapot. Wel schofterig. Snap niet dat hun broederlanden niet meer doen.
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch." Vladimir Putin “To forgive the terrorists is up to God, but to send them there is up to me.” Vladimir Putin
Mwah ging natuurlijk verkeerd door het machtsvacuum wat saddam achterliet. Het ontbinden van het irakese leger was ook geen slimme move.
Maar goed, met wil, kun je deze dingen voorkomen.
En ze niet op deze manier verdrijven betekent gewoon dat ze doorgaan met hun machinaties. De lijst met door hun aangejaagde, of in stand gehouden conflicten zal niet verdwijnen.
[..] Mwah ging natuurlijk verkeerd door het machtsvacuum wat saddam achterliet. Het ontbinden van het irakese leger was ook geen slimme move.
Wie of wat heeft het Iraakse leger ontbonden?
Die bestaat gewoon nog, hoor. Hadden een verdomd groot aandeel in het verslaan van ISIS zelfs.
quote:
Maar goed, met wil, kun je deze dingen voorkomen.
En ze niet op deze manier verdrijven betekent gewoon dat ze doorgaan met hun machinaties. De lijst met door hun aangejaagde, of in stand gehouden conflicten zal niet verdwijnen.
Als je hun poppetjes afneemt kunnen ze niet meer spelen.
Iran is denk ik beter af als het eigen volk in opstand komt. Doen ze met enige regelmaat. En dan moet je je als buitenstaander ff afzijdig houden.
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.[ twitter ]
Bij Oostende denk ik aan biertjes drinkend met mijn pootjes in de zee, mosselen eten bij een strandtent en dansen tot in de nacht
Deze mensen... willen andere dingen
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.[ twitter ]
Brrrr. Wat een heks.
'Maar autochtonen hebben voetbalfans die met elkaar knokken'.
Mochten de Amerikaanse inlichtingendiensten het juist hebben, kan het natuurlijk voor de bühne zijn. Gewoon op een populistische manier wat olie op het vuur proberen te gooien.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
Die hele VN is toch een lachertje.. ik weet niet hoe het vroeger was maar welk nut heeft deze club nou nog? Ontwikkelingshulp? Hoe is het uit te leggen dat een land als Iran een commissie mag voorzitten die over mensenrechten gaat.
Die boosheid naar Israël kan op ieder buurland daar geprojecteerd worden. Ze steken namelijk geen vinger uit.
Het geeft mij het gevoel dat het heel veel mensen niet om het lot van de Palestijnen gaat. Maar puur anti Israël is.
Yup, bijna een wedstrijd, je willen afzetten tegen iets. Hoop eerlijk gezegd dat de oorlog op tijd stopt, ik heb geen behoefte om deze mensen op te vangen. Denk dat er geen land meer te bevaren is.
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch." Vladimir Putin “To forgive the terrorists is up to God, but to send them there is up to me.” Vladimir Putin
[..] Die hele VN is toch een lachertje.. ik weet niet hoe het vroeger was maar welk nut heeft deze club nou nog? Ontwikkelingshulp? Hoe is het uit te leggen dat een land als Iran een commissie mag voorzitten die over mensenrechten gaat.
Iran als voorzitter van de VN Mensenrechten. Er is geen smiley groter dan
Want dit is gewoon absurd. Ze hebben zichzelf hiermee volledig belachelijk gemaakt. Ik hoop dat er meer landen opstappen.
"People that use Fiat currency as a store of value. There is a name for it: We call them Poor"
[..] Iran als voorzitter van de VN Mensenrechten. Er is geen smiley groter dan
Want dit is gewoon absurd. Ze hebben zichzelf hiermee volledig belachelijk gemaakt. Ik hoop dat er meer landen opstappen.
VN is ook niet perse een pro-westerse instelling hé, net zoals de WHO. Het belang (fundamenteel) wat zij dienen is nogal diffuus, maar zeker niet op het Westen gericht.
Als ik leider was van het IDF had ik het wel geweten hoor. Dan waren er een paar mooie raketten op die haatbaarden geschoten morgen tijdens die toespraak.
[..] VN is ook niet perse een pro-westerse instelling hé, net zoals de WHO. Het belang (fundamenteel) wat zij dienen is nogal diffuus, maar zeker niet op het Westen gericht.
Dat snap ik. Maar Iran lijkt me niet echt verenigbaar met mensenrechten op dit moment.
"People that use Fiat currency as a store of value. There is a name for it: We call them Poor"
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
Die boosheid naar Israël kan op ieder buurland daar geprojecteerd worden. Ze steken namelijk geen vinger uit.
Het geeft mij het gevoel dat het heel veel mensen niet om het lot van de Palestijnen gaat. Maar puur anti Israël is.
De bevolking is zeker anti-Israël - niet zo vreemd. Hun vertegenwoordigers, de staten, niet. Vanwege hun eigen belangen. Net zoiets als dat de Staat der Nederlander ook niet altijd precies doet wat jij wil.
[..] Dat snap ik. Maar Iran lijkt me niet echt verenigbaar met mensenrechten op dit moment.
Yup. Maar dat bedoelde ik te zeggen: wij bekijken het westers. En deze supranationale organisaties zijn dat niet.