wie is wef ?quote:
De cijfers spreken boekdelen. Volgens het Sociaal en Cultureel Planbureau komen zelfmoordpogingen onder lesbische, homo- en biseksuele jongeren 4,5 keer vaker voor dan onder heteroseksuele leeftijdgenoten. Van transgenderpersonen heeft maar liefst 21% een poging gedaan.quote:Op donderdag 2 november 2023 13:11 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
En ik heb geen idee of er verschillen zijn in zelfmoord tussen groepen met verschillende geaardheid, geslacht etc. Misschien een linkje?
En zo'n poster moet mensen aansporen om op een politieke partij te stemmen? Een losse onzinkreet over WEF, een man die onthoofd en opgehangen lijkt en een bokser op een plaatje? Denkt de maker hier echt stemmen mee te winnen?quote:
Lijkt me dus duidelijk. Nu is het alleen wachten op mensen die dit ontkennen/het onderzoek diskwalificeren omdat het niet strookt met hun onderbuikgevoel of toekomstvisie.quote:Op donderdag 2 november 2023 15:30 schreef Hanca het volgende:
[..]
De cijfers spreken boekdelen. Volgens het Sociaal en Cultureel Planbureau komen zelfmoordpogingen onder lesbische, homo- en biseksuele jongeren 4,5 keer vaker voor dan onder heteroseksuele leeftijdgenoten. Van transgenderpersonen heeft maar liefst 21% een poging gedaan.
https://www.movisie.nl/artikel/suicidaliteit-onder-lhbti-jongeren
Ik denk/vrees dat dit inderdaad precies de doelgroep aanspreekt die ze beogen.quote:Op donderdag 2 november 2023 15:32 schreef Hanca het volgende:
[..]
En zo'n poster moet mensen aansporen om op een politieke partij te stemmen? Een losse onzinkreet over WEF, een man die onthoofd en opgehangen lijkt en een bokser op een plaatje? Denkt de maker hier echt stemmen mee te winnen?
Een signaal waarvan? En nee, 'haatberichten' op social media zijn niet serieus te nemen.quote:Op donderdag 2 november 2023 13:11 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Dus het is volgens jou geen signaal als iemand na een toespraak van een politicus ineens een stuk meer haatberichten krijgt op sociale media?
Je hebt geen idee maar bent wel vooringenomen, handig zegquote:En ik heb geen idee of er verschillen zijn in zelfmoord tussen groepen met verschillende geaardheid, geslacht etc. Misschien een linkje?
Er zit een gradatie in, en er zitten ook echt wel eens berichten tussen waarvan het dom zou zijn om die te negeren.quote:Op donderdag 2 november 2023 16:40 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Een signaal waarvan? En nee, 'haatberichten' op social media zijn niet serieus te nemen.
Inmiddels wel bevestigdquote:Je hebt geen idee maar bent wel vooringenomen, handig zeg
Tja dan doe je aangifte.quote:Op donderdag 2 november 2023 17:33 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Er zit een gradatie in, en er zitten ook echt wel eens berichten tussen waarvan het dom zou zijn om die te negeren.
Er is trouwens ook een topic voor de debatten in VKZ:quote:
waar the fuck kijken we naarquote:Op donderdag 2 november 2023 15:51 schreef Regilio_ het volgende:
[..]
De nr 3 van BVNL heeft ook een kek filmpje laten maken:
![]()
![]()
![]()
De oplossing tegen die tractoren is die tank?quote:Op donderdag 2 november 2023 19:25 schreef spectrumanalyser het volgende:
[..]
waar the fuck kijken we naar![]()
In beeld staat het woord Oplossingsgericht, terwijl er beelden te zien zijn van boerentractoren die een snelweg blokkeren. Wat een oplossing zeg.![]()
![]()
Ja geniaal hèquote:Op donderdag 2 november 2023 19:25 schreef spectrumanalyser het volgende:
[..]
waar the fuck kijken we naar![]()
In beeld staat het woord Oplossingsgericht, terwijl er beelden te zien zijn van boerentractoren die een snelweg blokkeren. Wat een oplossing zeg.![]()
![]()
Dat klopt maar ik zou heel voorzichtig zijn met daaruit conclusies te trekken.quote:Op donderdag 2 november 2023 15:30 schreef Hanca het volgende:
[..]
De cijfers spreken boekdelen. Volgens het Sociaal en Cultureel Planbureau komen zelfmoordpogingen onder lesbische, homo- en biseksuele jongeren 4,5 keer vaker voor dan onder heteroseksuele leeftijdgenoten. Van transgenderpersonen heeft maar liefst 21% een poging gedaan.
https://www.movisie.nl/artikel/suicidaliteit-onder-lhbti-jongeren
Ik weet dat de conclusies tweeledig kunnen zijn bij mensen met een geslachtsverandering (doen ongelukkige mensen eerder een geslachtsverandering of zijn mensen die een geslachtsverandering nodig hebben eerder ongelukkig?), maar bij homofilie is daar toch niet echt sprake van, zou ik zeggen. Daar lijkt het me bijna puur de acceptatie door de omgeving.quote:Op donderdag 2 november 2023 21:05 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Dat klopt maar ik zou heel voorzichtig zijn met daaruit conclusies te trekken.
Juist. Ik ben bang dat je het zelfs bij homofilie op 2 manieren kunt uitleggen maar ik waag me ook maar niet aan dat debat. De wetenschap is daar sowieso nog totaal niet uit.quote:Op donderdag 2 november 2023 21:08 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik weet dat de conclusies tweeledig kunnen zijn bij mensen met een geslachtsverandering (doen ongelukkige mensen eerder een geslachtsverandering of zijn mensen die een geslachtsverandering nodig hebben eerder ongelukkig?), maar bij homofilie is daar toch niet echt sprake van, zou ik zeggen. Daar lijkt het me bijna puur de acceptatie door de omgeving.
De gemiddelde CU kiezer bestaat in dit debat helaas niet. Je hebt het ene uiterste of het andere uiterste. Hele kerken dreigen op dit debat te scheuren. CU is hierin dan ook erg voorzichtig, stemmen bijna altijd voor 'meer onderzoek' of vergelijkbaar uitstelgedrag om niet de helft van hun achterban tegen het hoofd te stoten. Wel hebben ze een duidelijk standpunt ingenomen over het accepteren van homofiele relaties: anders zat er geen getrouwde homo-man namens CU in de Eerste Kamer.quote:Op donderdag 2 november 2023 21:11 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Juist. Ik ben bang dat je het zelfs bij homofilie op 2 manieren kunt uitleggen maar ik waag me ook maar niet aan dat debat. De wetenschap is daar sowieso nog totaal niet uit.
Eens vragen wat de gemiddelde CU-kiezer hiervan denkt.
Zal dat niet sommige mensen op de SGP afstevenen?quote:Op donderdag 2 november 2023 21:33 schreef Hanca het volgende:
[..]
De gemiddelde CU kiezer bestaat in dit debat helaas niet. Je hebt het ene uiterste of het andere uiterste. Hele kerken dreigen op dit debat te scheuren. CU is hierin dan ook erg voorzichtig, stemmen bijna altijd voor 'meer onderzoek' of vergelijkbaar uitstelgedrag om niet de helft van hun achterban tegen het hoofd te stoten. Wel hebben ze een duidelijk standpunt ingenomen over het accepteren van homofiele relaties: anders zat er geen getrouwde homo-man namens CU in de Eerste Kamer.
De aarzeling bij de aanpassing van de transgenderwet die afgelopen week in het nieuws kwam kan ik trouwens wel begrijpen, ik heb nog niet zo veel goede argumenten gehoord waarom de huidige wet die prima functioneert niet meer zou voldoen. Waarom zou je dat gesprek met een deskundige moeten schrappen, dit kan toch geen beslissing zijn die ook impulsief kan worden genomen?
quote:Op donderdag 2 november 2023 20:49 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
De gasten waren gewoon kut.
De aflevering met Omtzigt en Timmermans eergisteren is wel het kijken waard.
quote:Op donderdag 2 november 2023 20:45 schreef Niels0Kurovski het volgende:
Dat jullie die kul kijken zeg. Ik lees gewoon een partijprogramma als ik iets van standpunten wil weten.
Ja, maar gezien de CU kerken steeds progressiever worden, verliezen ze als ze bij de oude standpunten waren gebleven kiezers aan GL e.d.quote:Op donderdag 2 november 2023 22:19 schreef hollandia02 het volgende:
[..]
Zal dat niet sommige mensen op de SGP afstevenen?
Faire reactie van je moet ik zeggen. Inderdaad is er veel in beweging binnen die partij.quote:Op donderdag 2 november 2023 21:33 schreef Hanca het volgende:
[..]
De gemiddelde CU kiezer bestaat in dit debat helaas niet. Je hebt het ene uiterste of het andere uiterste. Hele kerken dreigen op dit debat te scheuren. CU is hierin dan ook erg voorzichtig, stemmen bijna altijd voor 'meer onderzoek' of vergelijkbaar uitstelgedrag om niet de helft van hun achterban tegen het hoofd te stoten. Wel hebben ze een duidelijk standpunt ingenomen over het accepteren van homofiele relaties: anders zat er geen getrouwde homo-man namens CU in de Eerste Kamer.
De aarzeling bij de aanpassing van de transgenderwet die afgelopen week in het nieuws kwam kan ik trouwens wel begrijpen, ik heb nog niet zo veel goede argumenten gehoord waarom de huidige wet die prima functioneert niet meer zou voldoen. Waarom zou je dat gesprek met een deskundige moeten schrappen, dit kan toch geen beslissing zijn die ook impulsief kan worden genomen?
Ik vraag me af of ze wel toestemming van Rammstein hebben om hun muziek hiervoor te gebruiken.quote:Op donderdag 2 november 2023 15:51 schreef Regilio_ het volgende:
[..]
De nr 3 van BVNL heeft ook een kek filmpje laten maken:
![]()
![]()
![]()
Opvallend is dan wel dat de harde kern die overblijft bij het CDA (ja, ik weet het, maar een paar zetels) behoorlijk jong is. Je zou vooral vastgeroeste 70+ers verwachten.quote:Op vrijdag 3 november 2023 10:43 schreef Momo het volgende:
[ twitter ]
Henk Krol neemt ook wel wat oudjes mee naar BVNL
Ik ben een groot voorstander van stemrecht van 18 t/m 67 jaar. Mensen van 68 jaar en ouder acht ik niet bekwaam.quote:Op vrijdag 3 november 2023 10:45 schreef Hanca het volgende:
[..]
Opvallend is dan wel dat de harde kern die overblijft bij het CDA (ja, ik weet het, maar een paar zetels) behoorlijk jong is. Je zou vooral vastgeroeste 70+ers verwachten.
Mensen stemmen iets anders dan in wil. Dus ze moeten geen stemrecht hebben. Zullen we ze dan ook ontheffen van belasting? Taxation without representation druist immers in tegen de kern van de democratie.quote:Op vrijdag 3 november 2023 10:55 schreef Niels0Kurovski het volgende:
[..]
Ik ben een groot voorstander van stemrecht van 18 t/m 67 jaar. Mensen van 68 jaar en ouder acht ik niet bekwaam.
Voorts ben ik een voorstander van niet stemplicht, maar een kleine financiële tegemoetkoming voor mensen die gaan stemmen om vooral jongeren te motiveren te gaan stemmen.
De uitslag gaat er dan heel anders uitzien, ik denk ten goede.
Dit is precies de reaktie die ik had verwacht. Vergeet niet dat ik 50 ben en dus geen jongere dus je kletst maar wat.quote:Op vrijdag 3 november 2023 11:12 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Mensen stemmen iets anders dan in wil. Dus ze moeten geen stemrecht hebben. Zullen we ze dan ook ontheffen van belasting? Taxation without representation druist immers in tegen de kern van de democratie.
En vooral ook bijzonder na deze grafiek: deze grafiek toont aan dat als eerste 4 vooral Bij1, Volt, FvD en CDA zullen groeien als je ouderen niet laat stemmen. Zie niet precies in waarom dit nu beter zou zijn voor Nederland.quote:Op vrijdag 3 november 2023 11:12 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Mensen stemmen iets anders dan in wil. Dus ze moeten geen stemrecht hebben. Zullen we ze dan ook ontheffen van belasting? Taxation without representation druist immers in tegen de kern van de democratie.
Wat is dit dan voor een uiterst vage redenering? Je stelt voor iets te doen waar je zelf nadeel van hebt? Dat beweer je?quote:Op vrijdag 3 november 2023 11:15 schreef Niels0Kurovski het volgende:
[..]
Dit is precies de reaktie die ik had verwacht. Vergeet niet dat ik 50 ben en dus geen jongere dus je kletst maar wat.
Je vergeet even dat jongeren meer geneigd zullen zijn om te gaan stemmen met een financiële vergoeding en die zijn nu ondervertegenwoordigd bij de opkomst dus je stelling gaat niet op.quote:Op vrijdag 3 november 2023 11:17 schreef Hanca het volgende:
[..]
En vooral ook bijzonder na deze grafiek: deze grafiek toont aan dat als eerste 4 vooral Bij1, Volt, FvD en CDA zullen groeien als je ouderen niet laat stemmen. Zie niet precies in waarom dit nu beter zou zijn voor Nederland.
Moet ik er voordeel van hebben dan? Ik stem niet uit eigenbelang, maar uit algemeen belang.quote:Op vrijdag 3 november 2023 11:19 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Wat is dit dan voor een uiterst vage redenering? Je stelt voor iets te doen waar je zelf nadeel van hebt? Dat beweer je?
Heb jij goede reden om te denken dat de thuisblijvende jongeren anders zouden stemmen dan de wel stemmende jongeren? Ik niet, dus de stelling gaat dan alleen maar harder op. Je zult vooral groei van Bij1, Volt en FvD zien. Die hun achterban vergroot je, terwijl je de achterban van andere partijen verkleint.quote:Op vrijdag 3 november 2023 11:21 schreef Niels0Kurovski het volgende:
[..]
Je vergeet even dat jongeren meer geneigd zullen zijn om te gaan stemmen met een financiële vergoeding en die zijn nu ondervertegenwoordigd bij de opkomst dus je stelling gaat niet op.
Hah, meer versnippering, dat moeten we hebbenquote:Op vrijdag 3 november 2023 11:23 schreef Hanca het volgende:
[..]
Heb jij goede reden om te denken dat de thuisblijvende jongeren anders zouden stemmen dan de wel stemmende jongeren? Ik niet, dus de stelling gaat dan alleen maar harder op. Je zult vooral groei van Bij1, Volt en FvD zien. Die hun achterban vergroot je, terwijl je de achterban van andere partijen verkleint.
Als ze maar gaan stemmen die jongeren. Stemplicht vind ik te ver gaan en is ook lastig zie België. Een financiële vergoeding lijkt me een prima prikkel. Er zull;en wel meer partijen profiteren dan die jij opsomt. Ouwelullenpartijen dan weer niet. Ik denk dat het er veel evenwichtiger uit gaat zien.quote:Op vrijdag 3 november 2023 11:23 schreef Hanca het volgende:
[..]
Heb jij goede reden om te denken dat de thuisblijvende jongeren anders zouden stemmen dan de wel stemmende jongeren? Ik niet, dus de stelling gaat dan alleen maar harder op. Je zult vooral groei van Bij1, Volt en FvD zien. Die hun achterban vergroot je, terwijl je de achterban van andere partijen verkleint.
Ja, naast Bij1, Volt en FvD zullen partijen als LEF, de Piratenpartij, Splinter of PartijvdSport wellicht meer kans op een zetel maken. Omdat je als je mensen gaat betalen om te stemmen, je ook meer stemmen krijgt van mensen die er helemaal niet over nadenken en niks afwegen. De regeerbaarheid en het politieke midden zullen in elk geval het slachtoffer worden, mensen die op het politieke midden zouden stemmen stemmen namelijk over het algemeen al.quote:Op vrijdag 3 november 2023 11:44 schreef Niels0Kurovski het volgende:
[..]
Als ze maar gaan stemmen die jongeren. Stemplicht vind ik te ver gaan en is ook lastig zie België. Een financiële vergoeding lijkt me een prima prikkel. Er zull;en wel meer partijen profiteren dan die jij opsomt. Ouwelullenpartijen dan weer niet. Ik denk dat het er veel evenwichtiger uit gaat zien.
Kaag zou zeggen , wij doen wat goed is voor Nederlandquote:Op vrijdag 3 november 2023 11:22 schreef Niels0Kurovski het volgende:
[..]
Moet ik er voordeel van hebben dan? Ik stem niet uit eigenbelang, maar uit algemeen belang.
Een zeventienjarige die werkt betaalt belasting, maar mag niet stemmen. Trouwens belasting op uitkeringen is maar een broekzak, vestzakverhaal. Mogen ze van mij afschaffen. Belasting op vermogen natuurlijk handhaven en als men dat niet bevalt zijn er zat landen om naar te vertrekken met behoud van AOW. Wel even zelf zorg regelen dan.quote:Op vrijdag 3 november 2023 11:12 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Aannames.quote:Op vrijdag 3 november 2023 11:50 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ja, naast Bij1, Volt en FvD zullen partijen als LEF, de Piratenpartij, Splinter of PartijvdSport wellicht meer kans op een zetel maken. Omdat je als je mensen gaat betalen om te stemmen, je ook meer stemmen krijgt van mensen die er helemaal niet over nadenken en niks afwegen. De regeerbaarheid en het politieke midden zullen in elk geval het slachtoffer worden, mensen die op het politieke midden zouden stemmen stemmen namelijk over het algemeen al.
Dus: nog kleinere 'grootste' partijen, nog meer partijen in het parlement met ideeën die onuitvoerbaar zijn. Ik zou echt geen enkele reden zien waarom je dit zou willen.
Ja, naast Bij1, Volt en FvD zullen partijen als LEF, de Piratenpartij, Splinter of PartijvdSport wellicht meer kans op een zetel maken. Omdat je als je mensen gaat betalen om te stemmen, je ook meer stemmen krijgt van mensen die er helemaal niet over nadenken en niks afwegen. De regeerbaarheid en het politieke midden zullen in elk geval het slachtoffer worden, mensen die op het politieke midden zouden stemmen stemmen namelijk over het algemeen al.quote:Op vrijdag 3 november 2023 11:44 schreef Niels0Kurovski het volgende:
[..]
Als ze maar gaan stemmen die jongeren. Stemplicht vind ik te ver gaan en is ook lastig zie België. Een financiële vergoeding lijkt me een prima prikkel. Er zull;en wel meer partijen profiteren dan die jij opsomt. Ouwelullenpartijen dan weer niet. Ik denk dat het er veel evenwichtiger uit gaat zien.
Nee, gewoon feiten. Jij wil mensen met 0 politieke interesse die nog geen krant of nieuwssite openslaan betalen voor de moeite 1 rondje rood te kleuren. Denk je echt dat die mensen dan meer moeite gaan doen dan precies dat: een rondje rood kleuren?quote:
Dat zeggen alle partijleiders.quote:Op vrijdag 3 november 2023 11:50 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Kaag zou zeggen , wij doen wat goed is voor Nederland
België heeft een opkomstplicht. Subtiel verschil.quote:Op vrijdag 3 november 2023 12:09 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Belgie heeft een stemverplichting. Da's dus ook geen panacee.
Dat is niet helemaal waar natuurlijk, maar als 1Vandaag op de markt weer eens wat mensen aan het interviewen is dan valt het wel op dat veel mensen die het allemaal maar kut vinden, om die reden niet gaan stemmen. Dan moet je ook geen verandering verwachten w.m.b.quote:Op vrijdag 3 november 2023 12:10 schreef Kickinalfa het volgende:
Hier wordt altijd gezegd dat als je niet stemt je verder ook niet mag klagen over de politiek.
Uiteindelijk moet je ook wel een soort Bram zijn om op die vent te stemmen, dus zal wel meevallenquote:Op vrijdag 3 november 2023 20:25 schreef Lospedrosa het volgende:
Dat NPO kluchtje, van een voorbedacht toneelstukje om Thierry er eens goed door te halen, clashed nou helemaal tegen hun.![]()
Baudet-NPO 1-0
Zie de top 20 van Dumpert bv vandaag.
10 memes over nep non binaire Bram
Dit gaat precies averechts werken.quote:Op vrijdag 3 november 2023 20:27 schreef Caland het volgende:
[..]
Uiteindelijk moet je ook wel een soort Bram zijn om op die vent te stemmen, dus zal wel meevallen
Blijft een marginale partij.quote:Op vrijdag 3 november 2023 20:33 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Dit gaat precies averechts werken.
Dit gaat FVD gewoon weer stemmen opleveren
Jaja weet ik wel. Gaat niet voorbij het feit dat het toneelstukje van npo faliekant mislukt is.quote:
quote:Omtzigt daagt Yesilgöz uit voor ’debat’
ONZE PARLEMENTAIRE REDACTIE
1 uur geledenin BINNENLAND
DEVENTER - NSC-leider Pieter Omtzigt daagt zijn VVD-collega Dilan Yesilgöz uit om een uur lang met hem in debat te gaan. Omtzigt wil het met haar hebben over het thema bestaanszekerheid.
NSC-lijsttrekker Pieter Omtzigt geeft een lezing in de Bergkerk.
Dat lukt volgens de NSC-leider niet in de debatten die media organiseren richting de verkiezingen.
Omtzigt liet vrijdagavond het Radio 1-debat schieten om een lezing over bestaanszekerheid te geven in de Bergkerk in Deventer.
;In verkiezingsdebatten, ook vandaag, heb je vaak maar 1 minuut om het uit te leggen;, zegt Omtzigt.
;Als het zo makkelijk was, had deze regering het probleem wel opgelost.”
Volgens Omtzigt is het eigenlijk ’gek dat we het over bestaanszekerheid hebben’: „
We horen elk jaar dat de koopkracht stijgt en we twee keer zo rijk zijn als in de jaren 60.”
Maar, zet Omtzigt daar tegenover, zijn er nu steeds meer mensen afhankelijk van de voedselbank.
Wat klopt hier niet?”
Interessantquote:Op vrijdag 3 november 2023 21:48 schreef michaelmoore het volgende:
https://www.telegraaf.nl/(...)ilgoz-uit-voor-debat
[..]
Ik vind die wijzigingen in ons kiesstelsel gewoon eng.quote:Op vrijdag 3 november 2023 23:32 schreef TheVulture het volgende:
Ik vind Omtzigt met z'n gedweep over de inhoud stikvervelend worden trouwens. Alsof ie een soort verheven is boven de rest en die het niet over de inhoud willen hebben. Is zelf onderdeel van het establishment geweest en uit zijn programma vol algemeenheden blijkt ook niet enorme diepgang.
Hoe kom je er bij dat Nederland steeds armer wordt?quote:Op vrijdag 3 november 2023 23:35 schreef jakosi het volgende:
Het wordt nooit meer wat met de NL politiek, het land wordt steeds armer (volgens dit forum de schuld van de VVD, wat onterecht is) maar de politici blijven maar van alles beloven, zorg, pensioen, etc. De ongemakkelijke waarheid is dat de verzorgingsstaat niet is vol te houden. Dus de beloftes ook niet. Daarom wordt de politiek al sinds een tijdje chronisch afgerekend. Daar komt nog het klimaatbeleid bij en het uitkopen van de boeren. De afgelopen kabinetten zijn steeds wanbestuur geweest, en zal zo blijven, omdat de kiezer op sinterklazen stemt.
Hebben ze in het VK of de VS geen parlementsverkiezingen dan? Je kunt het best oneens zijn met een districtenstelsel, ik vind dat ook geen geweldig idee. Maar eng is het natuurlijk niet.quote:Op vrijdag 3 november 2023 23:34 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik vind die wijzigingen in ons kiesstelsel gewoon eng.
Dat we locaal moeten stemmen en de mensen uit de provincie gaan dan de tweede kamer in. Dus geen Kamerverkiezingen meer?
Als je het landelijk bestuur al niet kwalitatief goed genoeg vindt, dan ga je toch zeker geen Provinciale bestuurders daar neer zetten?
Tuurlijk wel.quote:Op vrijdag 3 november 2023 23:37 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Hebben ze in het VK of de VS geen parlementsverkiezingen dan? Je kunt het best oneens zijn met een districtenstelsel, ik vind dat ook geen geweldig idee. Maar eng is het natuurlijk niet.
Dingen worden sneller duurder dan dat de lonen stijgen. Alle grondstoffen zullen sowieso snel duurder worden. Olie zal steeds duurder worden, en dat is waar alles op draait. Geldt voor de hele wereld. Dus ook voor Nederland.quote:Op vrijdag 3 november 2023 23:36 schreef SnertMetChoco het volgende:
[..]
Hoe kom je er bij dat Nederland steeds armer wordt?
In 2022 was de koopkracht dalend voor de meeste groepen, maar in 2020 en 2021 niet?!quote:Op vrijdag 3 november 2023 23:42 schreef jakosi het volgende:
[..]
Dingen worden sneller duurder dan dat de lonen stijgen.
In de jaren 60 was er geen voedselbank.quote:Op vrijdag 3 november 2023 23:35 schreef jakosi het volgende:
Het wordt nooit meer wat met de NL politiek, het land wordt steeds armer (volgens dit forum de schuld van de VVD, wat onterecht is) maar de politici blijven maar van alles beloven, zorg, pensioen, etc. De ongemakkelijke waarheid is dat de verzorgingsstaat niet is vol te houden. Dus de beloftes ook niet. Daarom wordt de politiek al sinds een tijdje chronisch afgerekend. Daar komt nog het klimaatbeleid bij en het uitkopen van de boeren. De afgelopen kabinetten zijn steeds wanbestuur geweest, en zal zo blijven, omdat de kiezer op sinterklazen stemt.
De trend is begonnen. Zie mijn edit hierboven. De goedkope olie is op.quote:Op vrijdag 3 november 2023 23:45 schreef SnertMetChoco het volgende:
[..]
In 2022 was dat zo, maar 2020 en 2021 niet?!
[ afbeelding ]
Oh, je past je argument maar aan naar hoe het loopt. Nee, daar heb ik geen zin.quote:Op vrijdag 3 november 2023 23:46 schreef jakosi het volgende:
[..]
De trend is begonnen. Zie mijn edit hierboven. De goedkope olie is op.
Denk je dat we oneindig veel olie hebben of zo? En dat de metalen voor de groene transitie ook lekker goedkoop blijven? Of dat een kerncentrale niks kost? Dit gaat allemaal nu echt beginnen. Blijf maar in dromenland.quote:Op vrijdag 3 november 2023 23:47 schreef SnertMetChoco het volgende:
[..]
Oh, je past je argument maar aan naar hoe het loopt. Nee, daar heb ik geen zin.
Voor mij is Omtzigt ook een Sinterklaas.quote:Op vrijdag 3 november 2023 23:45 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
In de jaren 60 was er geen voedselbank.
Toen gingen er nog mensen gewoon dood vd honger.
Populistisch gelul van Omzigt
Ik mis wel een beetje heel erg het partijprogramma van NSC hier duidelijk uitgesproken op FOK! Zodat we daadwerkelijk kunnen beoordelen of het nou de perfecte anti gevestigde orde partij is, of toch een one-man gedoemd te mislukken....quote:Op vrijdag 3 november 2023 23:41 schreef Momo het volgende:
Als ik mensen spreek die op Omtzigt willen stemmen krijg ik het idee dat veel mensen zich niet verdiept hebben in zijn plannen. Het is meer een anti establishment stem, maar niet ver op een ver links/rechts spectrum, wat veel mensen niet willen.
Doet hij slim.quote:Op vrijdag 3 november 2023 21:48 schreef michaelmoore het volgende:
https://www.telegraaf.nl/(...)ilgoz-uit-voor-debat
[..]
HIj pakt van de Rijken en geeft aan de Armenquote:Op vrijdag 3 november 2023 23:51 schreef jakosi het volgende:
[..]
Voor mij is Omtzigt ook een Sinterklaas.
Wat je zei over een trend klopt gewoon niet. 1 jaar maakt geen trend.quote:Op vrijdag 3 november 2023 23:49 schreef jakosi het volgende:
[..]
Denk je dat we oneindig veel olie hebben of zo? En dat de metalen voor de groene transitie ook lekker goedkoop blijven? Of dat een kerncentrale niks kost? Dit gaat allemaal nu echt beginnen. Blijf maar in dromenland.
men moet meer investeren in landen in Afrika als Senegal en Gambiaquote:Op zaterdag 4 november 2023 00:03 schreef SnertMetChoco het volgende:
[..]
Wat je zei over een trend klopt gewoon niet. 1 jaar maakt geen trend.
Verder wordt groene energie jaar over jaar goedkoper en de prijs van olie wordt vooralsnog bepaald door het artificieel beperken van het omhoog pompen. Gewoon keuzes die landen en bedrijven maken, nog niet een echte beperking, die uiteraard ooit wel zou komen.
Hoe denk je de aldaar gewonnen energie te krijgen in gebieden die het consumeren?quote:Op zaterdag 4 november 2023 00:05 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
men moet meer investeren in landen in Afrika als Senegal en Gambia
daar is ruimte zat voor windmolens en zonnepanelen
waterstofquote:Op zaterdag 4 november 2023 00:14 schreef SnertMetChoco het volgende:
[..]
Hoe denk je de aldaar gewonnen energie te krijgen in gebieden die het consumeren?
quote:Waterstof vervoeren als een vloeistof bij normale omgevingstemperaturen.
Lang was dat niet mogelijk maar nu lijkt dat toch haalbaar met een chemische drager.
Daardoor is waterstof te transporteren in een tankauto of grote zeetanker die normaal voor vervoer van bijvoorbeeld olie worden gebruikt.11 Jan 2023
quote:Waarom internationaal waterstoftransport?
Terwijl de vraag naar waterstof in specifieke delen van de wereld extreem stijgt, zijn dit niet altijd de delen waarin ook productie op grote schaal mogelijk is.
Om groene waterstof te produceren zijn namelijk grote hoeveelheden duurzame energie en geavanceerde infrastructuren voor elektrolyse nodig.
Deze voorwaarden vereisen specifieke omstandigheden en voldoende ruimte.
Een mooi voorbeeld van een gebied met veel vraag naar groene waterstof, maar waar productie op grote schaal lastig is, is Europa.
Volgens een rapport van Roland Berger zal de vraag naar groene waterstof in Europa zelfs zo sterk gaan stijgen dat in 2050 veel meer groene waterstof nodig zal zijn dan naar verwachting lokaal geproduceerd kan worden.
Voldoende mogelijkheden voor de productie van duurzame energie zijn er in Europa simpelweg niet.
Het is in feite gewoon een CDA-stem in een ander jasje.quote:Op vrijdag 3 november 2023 23:41 schreef Momo het volgende:
Als ik mensen spreek die op Omtzigt willen stemmen krijg ik het idee dat veel mensen zich niet verdiept hebben in zijn plannen. Het is meer een anti establishment stem, maar niet ver op een ver links/rechts spectrum, wat veel mensen niet willen.
Je verliest bij de productie en vervoer van waterstof zo'n 60%-80% en dat is al het transport niet van extreem ver weg is. Misschien dat dat verandert, maar daar is geen aanleiding voor om dat te denken. De zaken die je aanhaalt geven hoop dat waterstof überhaupt redelijkerwijze te gebruiken is, niet dat we het effectief vanuit West-Afrika zouden kunnen halen.quote:Op zaterdag 4 november 2023 00:27 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
waterstof
https://demaco-cryogenics(...)drie-energiedragers/
[..]
het is nu mogelijk dat het vervoer niet gekoeld hoeft , dus geen energie kostquote:Op zaterdag 4 november 2023 00:31 schreef SnertMetChoco het volgende:
[..]
Je verliest bij de productie en vervoer van waterstof zo'n 60%-80% en dat is al het transport niet van extreem ver weg is. Misschien dat dat verandert, maar daar is geen aanleiding voor om dat te denken. De zaken die je aanhaalt geven hoop dat waterstof überhaupt redelijkerwijze te gebruiken is, niet dat we het effectief vanuit West-Afrika zouden kunnen halen.
Ga eens kijken hoe goed de democratie daar functioneert?quote:Op vrijdag 3 november 2023 23:37 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Hebben ze in het VK of de VS geen parlementsverkiezingen dan? Je kunt het best oneens zijn met een districtenstelsel, ik vind dat ook geen geweldig idee. Maar eng is het natuurlijk niet.
Volgens mij zijn er topics over NSC en is er meermaals een link naar het partijprogramma gegeven..quote:Op vrijdag 3 november 2023 23:52 schreef cosmosis het volgende:
[..]
Ik mis wel een beetje heel erg het partijprogramma van NSC hier duidelijk uitgesproken op FOK! Zodat we daadwerkelijk kunnen beoordelen of het nou de perfecte anti gevestigde orde partij is, of toch een one-man gedoemd te mislukken....
Bedankt voor de link, zeer gewaardeerd weledele blauwe vriend!quote:Op zaterdag 4 november 2023 01:05 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Volgens mij zijn er topics over NSC en is er meermaals een link naar het partijprogramma gegeven..
Niet dat ik nou sta te springen om een districtenstelsel, maar ik zie wel een denkfout, ook bij @capricia, door het direct gelijk te stellen aan FPTP, terwijl dat niet hoeft en volgens mij ook niet is wat Omtzigt voorstelt (maar ik ken dat plan zo niet uit m’n hoofd).quote:Op zaterdag 4 november 2023 01:00 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Ga eens kijken hoe goed de democratie daar functioneert?
De VS met zijn pork bills (die je hier ook gaat krijgen met een regionaal stelsel) of het lachwekkend slechte Britse systeem?
Daarbij creert het een twee partijen stelsel over het algemeen, geen van allen goede zaken.
Mea culpa maar ter verdediging, ik reageerde op trein2000 die specifiek het VK en de VS noemde.quote:Op zaterdag 4 november 2023 01:18 schreef Hamlapjes het volgende:
[..]
Niet dat ik nou sta te springen om een districtenstelsel, maar ik zie wel een denkfout, ook bij @:capricia, door het direct gelijk te stellen aan FPTP, terwijl dat niet hoeft en volgens mij ook niet is wat Omtzigt voorstelt (maar ik ken dat plan zo niet uit m’n hoofd).
Dat FPTP waardeloos is, zijn we het allemaal wel over eens, maar een stelsel waarbij de proportionaliteit en regionale gebondenheid wordt gewaarborgd, kan prima werken. Dan kan je kijken naar het Duitse stelsel, of grotere kiesdistricten waar meerdere vertegenwoordigers proportioneel worden gekozen. Uiteraard heeft elk systeem z’n voor- en nadelen, dat geldt ook voor wat we nu gebruiken natuurlijk. Of Nederland zo’n stelsel met verankerde regionale vertegenwoordiging nodig heeft, is dan weer een volgend discussiepunt en ik betwijfel dat ook, maar als je het nodig zou vinden, is het wel mogelijk met behoud van evenredige vertegenwoordiging.
Die vrijage bestond dan ook alleen in het hoofd van de haatfiguur Jetten, die, zeker niet per ongeluk, onlangs nog een 'hen' een 'hij' noemde. OP PUBLIEKE TELEVISIE.quote:Op zaterdag 4 november 2023 02:16 schreef Tijger_m het volgende:
De vrijage tussen VVD en PVV lijkt alweer voorbij te zijn, Yesilgoz en Wilders vlogen elkaar in de haren en beschuldigden elkaar ervan het land kapot te maken.
Het is me allemaal wat. En nu? Is Rob Jetten de nieuwe Sigrid Kaag die afgebrand dient te worden?quote:Op zaterdag 4 november 2023 02:31 schreef bertrandtraore het volgende:
[..]
Die vrijage bestond dan ook alleen in het hoofd van de haatfiguur Jetten, die, zeker niet per ongeluk, onlangs nog een 'hen' een 'hij' noemde. OP PUBLIEKE TELEVISIE.
Gelukkig maar, inderdaad. Al heeft Yeşilgöz ook gewoon gezien dat NSC de PVV uit sluit en dat zonder NSC een kabinet maken gewoon onmogelijk is.quote:Op zaterdag 4 november 2023 02:16 schreef Tijger_m het volgende:
De vrijage tussen VVD en PVV lijkt alweer voorbij te zijn, Yesilgoz en Wilders vlogen elkaar in de haren en beschuldigden elkaar ervan het land kapot te maken.
Duitsland en België hebben ook een soort districtenstelsel. Dat is heel anders dan in VK of VS…quote:Op zaterdag 4 november 2023 01:00 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Ga eens kijken hoe goed de democratie daar functioneert?
De VS met zijn pork bills (die je hier ook gaat krijgen met een regionaal stelsel) of het lachwekkend slechte Britse systeem?
Daarbij creert het een twee partijen stelsel over het algemeen, geen van allen goede zaken.
Ja.quote:Op zaterdag 4 november 2023 05:54 schreef Niels0Kurovski het volgende:
[..]
Het is me allemaal wat. En nu? Is Rob Jetten de nieuwe Sigrid Kaag die afgebrand dient te worden?
Nee dat is Timmermans. Jatten maakt het soms alleen te makkelijkquote:Op zaterdag 4 november 2023 05:54 schreef Niels0Kurovski het volgende:
[..]
Het is me allemaal wat. En nu? Is Rob Jetten de nieuwe Sigrid Kaag die afgebrand dient te worden?
Misschien is het ook beter om Nederland in een aantal blokken te verdelen: Noord (Groningen, Friesland, Drenthe, eventueel Kop van Overijssel en Noordoostpolder), Oost (delen van Overijssel en Gelderland), Zuid-Oost (Limburg en delen van Noord-Brabant en Gelderland), Zuid-West (delen van Zeeland en Noord-Brabant), Midden (Utrecht en een deel van Gelderland), Noord-Holland-Noord, Amsterdam en omgeving, Zuid-Holland-Noord, Haaglanden, Rotterdam en omgeving en Zuid-Holland-Zuid. Dan heb je wel meer oog voor problemen die zich aan de randen van het land afspelen en kunnen kiezers die in de uithoeken van het land wonen beter vertegenwoordigd worden.quote:Op zaterdag 4 november 2023 07:52 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Duitsland en België hebben ook een soort districtenstelsel. Dat is heel anders dan in VK of VS…
Of het wat toevoegt hangt vooral af van de manier waarop het wordt doorgevoerd. Met een beperkt aantal districten waarbinnen evenredige vertegenwoordiging plaatsvindt kan het best aardig werken om de aandacht voor Nederland buiten de Randstad structureel te maken.
Overigens denk ik dat Nederland een van de weinige landen is met in de praktijk maar één district en daarmee volledig evenredige volksvertegenwoordiging.
Allereerst: waarom zou je zuid in 2/3 stukken delen en het veel grotere Noord in 1 stuk? Als je Noord-Brabant op deelt, is Groningen, Friesland en Drenthe samenvoegen en daar misschien nog stukken bij voegen wel echt absurd, dan zou "Zuid" alles onder de grote rivieren moeten zijn, in 1 stuk.quote:Op zaterdag 4 november 2023 09:24 schreef Erno-BE het volgende:
[..]
Misschien is het ook beter om Nederland in een aantal blokken te verdelen: Noord (Groningen, Friesland, Drenthe, eventueel Kop van Overijssel en Noordoostpolder), Oost (delen van Overijssel en Gelderland), Zuid-Oost (Limburg en delen van Noord-Brabant en Gelderland), Zuid-West (delen van Zeeland en Noord-Brabant), Midden (Utrecht en een deel van Gelderland), Noord-Holland-Noord, Amsterdam en omgeving, Zuid-Holland-Noord, Haaglanden, Rotterdam en omgeving en Zuid-Holland-Zuid. Dan heb je wel meer oog voor problemen die zich aan de randen van het land afspelen en kunnen kiezers die in de uithoeken van het land wonen beter vertegenwoordigd worden.
Ik sluit niet uit dat hier een vorm van realpolitik gepleegd wordt door de VVD.quote:Op zaterdag 4 november 2023 07:35 schreef Hanca het volgende:
[..]
Gelukkig maar, inderdaad. Al heeft Yeşilgöz ook gewoon gezien dat NSC de PVV uit sluit en dat zonder NSC een kabinet maken gewoon onmogelijk is.
Haha, jij denkt dat je alles kan e-lek-tri-fi-ce-ren.quote:Op zaterdag 4 november 2023 00:03 schreef SnertMetChoco het volgende:
[..]
Wat je zei over een trend klopt gewoon niet. 1 jaar maakt geen trend.
Verder wordt groene energie jaar over jaar goedkoper en de prijs van olie wordt vooralsnog bepaald door het artificieel beperken van het omhoog pompen. Gewoon keuzes die landen en bedrijven maken, nog niet een echte beperking, die uiteraard ooit wel zou komen.
Uraniumquote:Op zaterdag 4 november 2023 09:41 schreef jakosi het volgende:
[..]
Haha, jij denkt dat je alles kan e-lek-tri-fi-ce-ren.
Lees dit maar eens: https://www.resilience.or(...)-running-out-of-oil/
En verder hebben we met betrekking tot de NL politiek ook te maken met vergrijzing, wat ook tot verarming zal leiden.
Ieder blok moet ongeveer even veel inwoners tellen om ervoor te zorgen dat zo het aantal zetels binnen één blok zoveel mogelijk hetzelfde blijft. Als je per provincie een aantal afgevaardigden stuurt dan maken kleine partijen in Drenthe of Zeeland amper kans op een zetel, terwijl in Noord- en Zuid-Holland kleine partijen wel kans maken op een zetel. Zuid-Nederland heeft veel meer inwoners dan Noord-Nederland en daarom zou Zuid-Nederland ook in meer blokken verdeeld worden dan Noord-Nederland.quote:Op zaterdag 4 november 2023 09:38 schreef Hanca het volgende:
[..]
Allereerst: waarom zou je zuid in 2/3 stukken delen en het veel grotere Noord in 1 stuk? Als je Noord-Brabant op deelt, is Groningen, Friesland en Drenthe samenvoegen en daar misschien nog stukken bij voegen wel echt absurd, dan zou "Zuid" alles onder de grote rivieren moeten zijn, in 1 stuk.
Maar het is gewoon in Nederland niet echt nodig. Iedere fractie, ieder kamerlid heeft echt wel kennis over alles wat er zich in het kleine Nederlandaf speelt. En anders hebben we provinciale besturen (en trouwens ook afdelingen van partijen) om het door te geven aan de mensen in Den Haag. Ik heb inmiddels in 4 provincies gewoond (van Randstad tot Groningen), ik heb familie in nog 3 provincies en ik zie eigenlijk nauwelijks verschil in problematiek. Als er heel soms iets provinciaals voor doet, hoeven we daar niet ons hele prachtige kiesstelsel voor op te geven en de democratie te verslechteren.
ouderen hebben andere behoeften dan jongeren , de politiek moet hier echt veel meer mee rekening houdenquote:Op zaterdag 4 november 2023 09:41 schreef jakosi het volgende:
[..]
Haha, jij denkt dat je alles kan e-lek-tri-fi-ce-ren.
Lees dit maar eens: https://www.resilience.or(...)-running-out-of-oil/
En verder hebben we met betrekking tot de NL politiek ook te maken met vergrijzing, wat ook tot verarming zal leiden.
Autobezit is het grootste bij de groep 50-65.quote:Op zaterdag 4 november 2023 10:08 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ouderen hebben andere behoeften dan jongeren , de politiek moet hier echt veel meer mee rekening houden
ouderen hoeven geen snelle auto , te parkeren in de binnenstad maar wel eigen vervoer tot de voordeur
er zijn dan ook veel te veel autofabrieken op de wereld die 24 /7 autos uitspugen die 30 jaar meegaan
En dan lost het dus precies niks op, want de dikbevolkte gebieden zijn al zwaar vertegenwoordigt. Je zou dan eerder naar een Duits stelsel moeten.quote:Op zaterdag 4 november 2023 10:06 schreef Erno-BE het volgende:
[..]
Ieder blok moet ongeveer even veel inwoners tellen om ervoor te zorgen dat zo het aantal zetels binnen één blok zoveel mogelijk hetzelfde blijft. Als je per provincie een aantal afgevaardigden stuurt dan maken kleine partijen in Drenthe of Zeeland amper kans op een zetel, terwijl in Noord- en Zuid-Holland kleine partijen wel kans maken op een zetel. Zuid-Nederland heeft veel meer inwoners dan Noord-Nederland en daarom zou Zuid-Nederland ook in meer blokken verdeeld worden dan Noord-Nederland.
Als je alleen kan stemmen op kandidaten binnen je eigen blok, dan krijg je wel meer mensen uit alle regio's naar de Tweede Kamer en wordt zo de Randstad minder vertegenwoordigd.quote:Op zaterdag 4 november 2023 10:30 schreef Hanca het volgende:
[..]
En dan lost het dus precies niks op, want de dikbevolkte gebieden zijn al zwaar vertegenwoordigt. Je zou dan eerder naar een Duits stelsel moeten.
Ik vind dit hele gedoe over het kiesstelsel ook net zoiets als wat Grinwis zei over de digitale euro: een oplossing op zoek naar een probleem.
klopt en bij 70+ ?/quote:Op zaterdag 4 november 2023 10:16 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Autobezit is het grootste bij de groep 50-65.
https://www.cbs.nl/nl-nl/(...)terker-dan-bevolking
https://www.ioresearch.nl(...)iet-over-hoe-deel-i/quote:Maar liefst 65 procent vindt dat een volgend kabinet meer moet doen aan het terugdringen van immigratie (46% vindt zelfs ‘veel meer’) en 64 procent zegt dit over het terugdringen van de inkomensverschillen. Het terugdringen van CO2-uitstoot (44%), het verbeteren van de asielopvang (40%) en het verminderen van de stikstof-uitstoot (39%) volgen op gepaste afstand, maar per saldo wil men eerder dat dit wel dan niet gebeurt.
Klopt. Ik zou dat trouwens enorm vervelend vinden. Dan moet ik op de vrij incompetente Van der Graaf stemmen, ipv op de Amsterdammer Don Ceder waar ik de vorige keer op heb gestemd en die ik nu in zijn eerste periode al als 1 van de beste kamerleden beschouw. Best kans dat ik op een verkiezingsdag dan het blok ga bezoeken waar ik wil stemmen, trouwens. Je mag nu ook overal stemmen.quote:Op zaterdag 4 november 2023 10:36 schreef Erno-BE het volgende:
[..]
Als je alleen kan stemmen op kandidaten binnen je eigen blok, dan krijg je wel meer mensen uit alle regio's naar de Tweede Kamer en wordt zo de Randstad minder vertegenwoordigd.
Zo sta ik er ook in. Als partijen het belangrijk vinden om mensen uit de regio's te hebben dan kunnen ze dat zelf doen.quote:Op zaterdag 4 november 2023 11:26 schreef Hanca het volgende:
[..]
Klopt. Ik zou dat trouwens enorm vervelend vinden. Dan moet ik op de vrij incompetente Van der Graaf stemmen, ipv op de Amsterdammer Don Ceder waar ik de vorige keer op heb gestemd en die ik nu in zijn eerste periode al als 1 van de beste kamerleden beschouw. Best kans dat ik op een verkiezingsdag dan het blok ga bezoeken waar ik wil stemmen, trouwens. Je mag nu ook overal stemmen.
Wat mij betreft is kwaliteit leidend. En zoals gezegd: Nederland is piepklein (alles is binnen 3 uur rijden van elkaar), totale onzin om te doen alsof er zulke grote verschillen zijn in Nederland.
Dan is het maar te hopen dat de PVV heel veel zetels krijgt. Dan moeten ze of met heel veel partijen een meerderheid zien te krijgen, of een minderheidskabinet vormen met een behoorlijk grote oppositie.quote:Op zaterdag 4 november 2023 07:35 schreef Hanca het volgende:
[..]
Gelukkig maar, inderdaad. Al heeft Yeşilgöz ook gewoon gezien dat NSC de PVV uit sluit en dat zonder NSC een kabinet maken gewoon onmogelijk is.
Vooral hopen dat de partij waarvan alle plannen tegen internationale verdragen en de grondwet in gaan en voor de rest bij alles alleen nee roept groot wordt. Dan laat je in elk geval merken niet het beste met Nederland voor te hebben.quote:Op zaterdag 4 november 2023 12:21 schreef Gia het volgende:
[..]
Dan is het maar te hopen dat de PVV heel veel zetels krijgt. Dan moeten ze of met heel veel partijen een meerderheid zien te krijgen, of een minderheidskabinet vormen met een behoorlijk grote oppositie.
Hoe dan ook, wordt het genieten bij de debatten komend jaar.
Nee, zo als het er nu voorstaat in de peilingen kan er een coalitie met 3 partijen gevormd worden zonder de PVV. De PVV is overbodig en dat verklaart ook mogelijk deels de uithaal van Yesilgoz naar Wildersquote:Op zaterdag 4 november 2023 12:21 schreef Gia het volgende:
[..]
Dan is het maar te hopen dat de PVV heel veel zetels krijgt. Dan moeten ze of met heel veel partijen een meerderheid zien te krijgen, of een minderheidskabinet vormen met een behoorlijk grote oppositie.
Hoe dan ook, wordt het genieten bij de debatten komend jaar.
Met name: er kan geen coalitie worden gevormd met de PVV. Veel meer dan 75 zetels willen absoluut niet met de PVV samenwerken.quote:Op zaterdag 4 november 2023 12:25 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Nee, zo als het er nu voorstaat in de peilingen kan er een coalitie met 3 partijen gevormd worden zonder de PVV. De PVV is overbodig en dat verklaart ook mogelijk deels de uithaal van Yesilgoz naar Wilders
quote:Op vrijdag 3 november 2023 10:55 schreef Niels0Kurovski het volgende:
[..]
Ik ben een groot voorstander van stemrecht van 18 t/m 67 jaar. Mensen van 68 jaar en ouder acht ik niet bekwaam.
Voorts ben ik een voorstander van niet stemplicht, maar een kleine financiële tegemoetkoming voor mensen die gaan stemmen om vooral jongeren te motiveren te gaan stemmen.
Maar nog wel 17 jaar verwijderd van de bovengrens.quote:Op vrijdag 3 november 2023 11:15 schreef Niels0Kurovski het volgende:
[..]
Dit is precies de reaktie die ik had verwacht. Vergeet niet dat ik 50 ben en dus geen jongere dus je kletst maar wat.
Ik snap wat je bedoelt maar niet iedere 68+er is hetzelfde. Ik zou dan nog eerder pleiten voor een soort examen over politieke kennis of zo voordat iemand een stemhokje binnen mag lopen. Maar dat zullen mensen weer een gedoe vinden, en gewoon niet gaan stemmen.quote:Op vrijdag 3 november 2023 10:55 schreef Niels0Kurovski het volgende:
[..]
Laaggeletterden uitsluiten van het kiesrecht?quote:Op zaterdag 4 november 2023 13:52 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Ik snap wat je bedoelt maar niet iedere 68+er is hetzelfde. Ik zou dan nog eerder pleiten voor een soort examen over politieke kennis of zo voordat iemand een stemhokje binnen mag lopen. Maar dat zullen mensen weer een gedoe vinden, en gewoon niet gaan stemmen.
Voor laaggeletterden kun je ook hulp aanbieden bij het examen of zo. Gewoon voor iedereen toegankelijk maken.quote:Op zaterdag 4 november 2023 13:56 schreef Hanca het volgende:
[..]
Laaggeletterden uitsluiten van het kiesrecht?
Ieder voorstel om het kiesrecht in te perken of om het systeem dat elke stem even zwaar weegt op te heffen is wat mij betreft gewoon een rechtstreekse aanval op de democratie.
En toen besloot een minister dat je incompetent bent als je denkt dat de aarde rond is of als je ontkent dat de wereld wordt geregeerd door reptielen...quote:Op zaterdag 4 november 2023 13:58 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Voor laaggeletterden kun je ook hulp aanbieden bij het examen of zo. Gewoon voor iedereen toegankelijk maken.
Ik mag ook niet zo maar zonder bewijs in een auto stappen, dan maak ik brokstukken.
Wat ga je er nu bij halen?quote:Op zaterdag 4 november 2023 14:02 schreef Hanca het volgende:
[..]
En toen besloot een minister dat je incompetent bent als je denkt dat de aarde rond is of als je ontkent dat de wereld wordt geregeerd door reptielen...
Echt, wat mij betreft echt een idee waarmee je richting niveau Baudet zakt.
Wat ik er bij ga halen? Als je een uitleg wil over het politieke landschap, dan is zo'n standpunt als dat je moet erkennen dat de wereld wordt geregeerd door reptielen als voorwaarde dus een hele logische voor een deel van de mensen. Als je dat ontkent, snap je volgens die mensen niks van politiek.quote:Op zaterdag 4 november 2023 14:08 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Wat ga je er nu bij halen?
Ik heb het gewoon over een test waarin het politieke landschap uitgelegd wordt. Met misschien nog een beetje geschiedenis er bij, en wat de standpunten/idealen zijn van alle partijen die meedoen.
Ik ken bijvoorbeeld serieus mensen in uitkeringen die VVD hebben gestemd. Dan ben je gewoon een debiel.
Zou kunnen of het beperken tot drie of vijf grotere districten met ongeveer evenveel inwoners waar dan 30 of 50 zetels per district verdeeld kunnen worden of nog wat meer in combinatie met een grotere TK. Dan blijft het voor nieuwe partijen prima mogelijk om toe te treden maar is er wel meer regionale spreiding. Geen absolute noodzaak allemaal maar wel interessant om te overwegen.quote:Op zaterdag 4 november 2023 09:24 schreef Erno-BE het volgende:
[..]
Misschien is het ook beter om Nederland in een aantal blokken te verdelen: Noord (Groningen, Friesland, Drenthe, eventueel Kop van Overijssel en Noordoostpolder), Oost (delen van Overijssel en Gelderland), Zuid-Oost (Limburg en delen van Noord-Brabant en Gelderland), Zuid-West (delen van Zeeland en Noord-Brabant), Midden (Utrecht en een deel van Gelderland), Noord-Holland-Noord, Amsterdam en omgeving, Zuid-Holland-Noord, Haaglanden, Rotterdam en omgeving en Zuid-Holland-Zuid. Dan heb je wel meer oog voor problemen die zich aan de randen van het land afspelen en kunnen kiezers die in de uithoeken van het land wonen beter vertegenwoordigd worden.
Het lijkt mij interessanter om eens te kijken waarom partijen geen kandidaten uit de regio naar voren schuiven. Want uiteindelijk zit het probleem wel daar als het al een probleem is.quote:Op zaterdag 4 november 2023 16:24 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Zou kunnen of het beperken tot drie of vijf grotere districten met ongeveer evenveel inwoners waar dan 30 of 50 zetels per district verdeeld kunnen worden of nog wat meer in combinatie met een grotere TK. Dan blijft het voor nieuwe partijen prima mogelijk om toe te treden maar is er wel meer regionale spreiding. Geen absolute noodzaak allemaal maar wel interessant om te overwegen.
Uiteindelijk is dat geen probleem natuurlijk. Of althans dat zou het niet mogen zijn. Nederland is zo klein, zo dichtbevolkt dat het feitelijk een grote stad is.quote:Op zaterdag 4 november 2023 16:52 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Het lijkt mij interessanter om eens te kijken waarom partijen geen kandidaten uit de regio naar voren schuiven. Want uiteindelijk zit het probleem wel daar als het al een probleem is.
Omdat hooggeleiden in de carrierevruchtdragende leeftijd naar verhouding vooral in de randstad wonen .quote:Op zaterdag 4 november 2023 16:52 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Het lijkt mij interessanter om eens te kijken waarom partijen geen kandidaten uit de regio naar voren schuiven. Want uiteindelijk zit het probleem wel daar als het al een probleem is.
Veel hooggeleiden op fok ook.quote:Op zaterdag 4 november 2023 16:59 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Omdat hooggeleiden in de carrierevruchtdragende leeftijd naar verhouding vooral in de randstad wonen .
Op zich doen ze dat best wel, kijk naar bijvoorbeeld Jetten, Timmermans, Wilders of Van der Plas. Maar verder op de lijsten is het behoorlijk zoeken…. En dan doen ze ditmaal nog extra hun best ook.quote:Op zaterdag 4 november 2023 16:52 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Wilders woont al heel lang niet meer in Limburg he?quote:Op zaterdag 4 november 2023 18:15 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Op zich doen ze dat best wel, kijk naar bijvoorbeeld Jetten, Timmermans, Wilders of Van der Plas. Maar verder op de lijsten is het behoorlijk zoeken…. En dan doen ze ditmaal nog extra hun best ook.
Locatie van wonen moet je niet naar kijken. Locatie van wonen is als het goed is bij bijna iedereen Den Haag, omdat ze daar 4 nachten per week slapen en daar waar je het meest slaapt moet je als woonadres opgeven.quote:Op zaterdag 4 november 2023 18:51 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Wilders woont al heel lang niet meer in Limburg he?
Ja, de politiek houdt echt veel te weinig rekening met de belangen van ouderenquote:Op zaterdag 4 november 2023 10:08 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ouderen hebben andere behoeften dan jongeren , de politiek moet hier echt veel meer mee rekening houden
ouderen hoeven geen snelle auto , te parkeren in de binnenstad maar wel eigen vervoer tot de voordeur
er zijn dan ook veel te veel autofabrieken op de wereld die 24 /7 autos uitspugen die 30 jaar meegaan
al die veranderingen steeds met de ouderen dat heeft niets met bezuingen te maken er spelen altijd andere overwegingenquote:Op zaterdag 4 november 2023 19:15 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Ja, de politiek houdt echt veel te weinig rekening met de belangen van ouderen
Veel te veel zelfs.quote:Op zaterdag 4 november 2023 19:15 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Ja, de politiek houdt echt veel te weinig rekening met de belangen van ouderen
quote:Op zaterdag 4 november 2023 19:25 schreef BlackLining het volgende:
Ouderen zijn ruim voldoende vertegenwoordigd. Al is het maar omdat ze een significant deel uit maken van de bevolking. Daar hoef je echt niet allerlei extra constructies voor te bedenken.
ouderen > 65 jaar gaat de komende 20 jaar verdubbelen, wil jij in iedere eengezinswoning een oudere laten wonen ?/quote:
Een districtenstelsel ben ik zo op tegen.quote:Op zaterdag 4 november 2023 19:16 schreef Janneke141 het volgende:
Overigens ben ik van mening dat een districtenstelsel een slecht idee is. Voor betrokkenheid kun je beter de lokale politiek versterken, maar dan moet je een hele serie gemeentelijke herindelingen terug gaan draaien.
nu zitten alle gegadigden voor de tweede kamer in de randsatdquote:Op zaterdag 4 november 2023 19:29 schreef capricia het volgende:
[..]
Een districtenstelsel ben ik zo op tegen.
Alleen daarom overweeg ik NSC niet. Heel slecht idee.
Dat we op mensen in de eigen provincie gaan stemmen die ons in de TK moeten gaan vertegenwoordigen. We zijn al zo'n klein land. En om dan provinciale politiek in de TK te gaan voeren? Dan wordt het niveau nog triester.
En het maakt ook dat niet iedere stem even veel weegt. En die kant moet je al helemaal niet op willen.
Eigenlijk maak ik me hier best zorgen over. Dat mensen zo makkelijk het belang van hun stem weg geven.
Voor een districtenstelsel is een grondwetswijziging nodig. Krijg je nooit voor elkaar.quote:Op zaterdag 4 november 2023 19:29 schreef capricia het volgende:
[..]
Een districtenstelsel ben ik zo op tegen.
Alleen daarom overweeg ik NSC niet. Heel slecht idee.
Dat we op mensen in de eigen provincie gaan stemmen die ons in de TK moeten gaan vertegenwoordigen. We zijn al zo'n klein land. En om dan provinciale politiek in de TK te gaan voeren? Dan wordt het niveau nog triester.
En het maakt ook dat niet iedere stem even veel weegt. En die kant moet je al helemaal niet op willen.
Eigenlijk maak ik me hier best zorgen over. Dat mensen zo makkelijk het belang van hun stem weg geven.
Ik hoop dat het niet door gaat.quote:Op zaterdag 4 november 2023 19:39 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Voor een districtenstelsel is een grondwetswijziging nodig. Krijg je nooit voor elkaar.
Dat is niet zo.quote:Op zaterdag 4 november 2023 19:32 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
nu zitten alle gegadigden voor de tweede kamer in de randsatd
nederland is meer dan de randstad
Zo ver is het nog lang niet. En een tweederde meerderheid voor een districtenstelsel gaat hij gewoon niet vinden.quote:Op zaterdag 4 november 2023 19:43 schreef capricia het volgende:
Weet dat NSC waarschijnlijk de grootste gaat worden.
Er zijn zoveel verschillende varianten te verzinnen (waarmee de meeste bezwaren prima te weerleggen zijn), dat ik dit toch wat kort door de bocht vind…quote:Op zaterdag 4 november 2023 19:16 schreef Janneke141 het volgende:
Overigens ben ik van mening dat een districtenstelsel een slecht idee is. Voor betrokkenheid kun je beter de lokale politiek versterken, maar dan moet je een hele serie gemeentelijke herindelingen terug gaan draaien.
Op korte termijn kan en hoef je niks te veranderen. Het gaat inderdaad om eens goed na te denken over de toekomst van ons politieke stelsel.quote:Op zaterdag 4 november 2023 19:46 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Zo ver is het nog lang niet. En een tweederde meerderheid voor een districtenstelsel gaat hij gewoon niet vinden.
Neemt overigens niet weg dat we best weer eens goed mogen nadenken hoe we de democratie kunnen versterken. Het aantal mensen dat zich niet vertegenwoordigd voelt groeit, en dat is geen goede ontwikkeling.
Nou nee, bejaardenhuizen en seniorenflats moeten weer gebouwd worden.quote:Op zaterdag 4 november 2023 19:27 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
[..]
ouderen > 65 jaar gaat de komende 20 jaar verdubbelen, wil jij in iedere eengezinswoning een oudere laten wonen ?/
Dat gaat toch niet >??
Ik vraag me af: welke probleem is er nu, dat iedere Nederlander een even grote stem heeft?quote:Op zaterdag 4 november 2023 19:47 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Er zijn zoveel verschillende varianten te verzinnen (waarmee de meeste bezwaren prima te weerleggen zijn), dat ik dit toch wat kort door de bocht vind…
Mee eens, dit is zwaar ondemocratisch.quote:Op zaterdag 4 november 2023 19:43 schreef capricia het volgende:
Alleen al het idee dat niet iedere stem evenveel weegt is een schrikbeeld voor mij.
Zullen we de olifant in de kamer eens benoemen: de gekozen volksvertegenwoordiging heeft te weinig ruimte om politieke keuzes te maken. Er ligt te veel vast in verdragen en andere regelgeving die de facto onaantastbaar is voor de democratisch gekozen volksvertegenwoordiging.quote:Op zaterdag 4 november 2023 19:46 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Zo ver is het nog lang niet. En een tweederde meerderheid voor een districtenstelsel gaat hij gewoon niet vinden.
Neemt overigens niet weg dat we best weer eens goed mogen nadenken hoe we de democratie kunnen versterken. Het aantal mensen dat zich niet vertegenwoordigd voelt groeit, en dat is geen goede ontwikkeling.
In de basis doet het vrijwel altijd geweld aan proportionele representatie.quote:Op zaterdag 4 november 2023 19:47 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Er zijn zoveel verschillende varianten te verzinnen (waarmee de meeste bezwaren prima te weerleggen zijn), dat ik dit toch wat kort door de bocht vind…
Ik snap dus niet dat mensen dit zo makkelijk allemaal maar prima vinden.quote:Op zaterdag 4 november 2023 19:52 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Mee eens, dit is zwaar ondemocratisch.
juistquote:Op zaterdag 4 november 2023 19:49 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Nou nee, bejaardenhuizen en seniorenflats moeten weer gebouwd worden.
Zo komt er ruimte vrij voor de jongere generaties.
Het is natuurlijk niet zo dat met een districtenstelsel per definitie stemmen anders gaan wegen. Stel elke provincie krijgt naar rato van de bevolking zetels. En daar binnen doe je proportionele vertegenwoordiging. Dan telt geen stem zwaarder. En heb je ook geen fptp dat zijn allemaal keuzes.quote:Op zaterdag 4 november 2023 19:51 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik vraag me af: welke probleem is er nu, dat iedere Nederlander een even grote stem heeft?
En welk probleem wil hij dan oplossen met zijn districten idee?
En kun je dat probleem alleen maar op die manier oplossen?
Een van de vele blunders van deze volkspartij voor democratiequote:Op zaterdag 4 november 2023 19:55 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
juist
de bedoeling van de VVD was om alle huizen vol te krijgen endar mee de woningpeijzen weer omhoog te krijgen want er stonden wat mensen in bloemendaal met hun tophypotheek onder water ,
De VVD was volslagen in paniek na de credietcrisis die uit de USA kwam , en de VVD maakte het nog erger door alle woningbouw stop te zetten waardoor de bouw crisis ontstond in 2011
Toen kwam men op het lompe idee dat ouderen voortaan thuis moesten blijven wonen en ging men de ouderen centra sluiten
Uiteindelijk gaat iedere variant ten koste van de evenredige vertegenwoordiging. En laat ik dat nu net het mooiste systeem vinden.quote:Op zaterdag 4 november 2023 19:47 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Wat houdt dit nu precies in? Hoe gaat dat in de praktijk?quote:Op zaterdag 4 november 2023 19:56 schreef trein2000 het volgende:
Stel elke provincie krijgt naar rato van de bevolking zetels. En daar binnen doe je proportionele vertegenwoordiging.
Toch zal dat de evenredige vertegenwoordiging gaan raken. Een partij die in elke provincie net geen zetel haalt, zou nu waarschijnlijk wel een zetel halen. Of misschien zelfs wel meerdere. Jouw systeem vergroot de grotere partijen. Of je moet echt naar 400 zetels Tweede Kamer gaan oid. Dat zie je ook in Duitsland: evenredige vertegenwoordiging en districtenstelsels gaan alleen samen met enorme en in grootte variabele Kamers.quote:Op zaterdag 4 november 2023 19:56 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Het is natuurlijk niet zo dat met een districtenstelsel per definitie stemmen anders gaan wegen. Stel elke provincie krijgt naar rato van de bevolking zetels. En daar binnen doe je proportionele vertegenwoordiging. Dan telt geen stem zwaarder. En heb je ook geen fptp dat zijn allemaal keuzes.
Ik heb het idee dat je je oordeel al een beetje klaar hebt
het hele politiek systeem is teveel gefocused om Den Haag en omgevingquote:Op zaterdag 4 november 2023 19:57 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Uiteindelijk gaat iedere variant ten koste van de evenredige vertegenwoordiging. En laat ik dat nu net het mooiste systeem vinden.
Die olifant is misschien een deel van de oorzaak, maar zeker niet de enige. Een ander deel van het de-overheid-is-er-niet-voor-mij gevoel komt ook uit ellende als de toeslagen, het Groningse gas of uit situaties waarbij bedrijven als Chemours onder toeziend oog van de overheid de smerigste teringzooi mogen lozen terwijl je zelf je vuurkorf niet meer aan mag steken. En dat de overheid zichzelf tot een enorme bureaucratische draak heeft omgevormd waarbij de burger zich moet voegen naar het systeem, in plaats van andersom, heeft ook niks met hogere machten te maken. Dat is geheel en al een eigen keuze geweest van onze eigen vertegenwoordigers.quote:Op zaterdag 4 november 2023 19:54 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Zullen we de olifant in de kamer eens benoemen: de gekozen volksvertegenwoordiging heeft te weinig ruimte om politieke keuzes te maken. Er ligt te veel vast in verdragen en andere regelgeving die de facto onaantastbaar is voor de democratisch gekozen volksvertegenwoordiging.
Let wel, dat het handelen van de overheid door het recht begrensd wordt is de kern van de rechtsstaat. Ik ben daar voor. Alleen we zijn niet alleen de rechtsstaat, maar een democratische rechtsstaat. En dat betekent dat er een balans moet zijn tussen enerzijds politieke ruimte en anderszins bescherming van belangen via het recht. En in die balans schuurt het.
Voorbeeld: volgens de VK wil een aanzienlijke meerderheid van NL minder immigratie. Maar als je aan studie-, huwelijks-, arbeids- en asielmigratie wat wil doen loop je gigantisch snel tegen de verdragen aan. Dat schuurt.
Volgens mij is dat veel klemmender, mensen stemmen op mensen die bij het soevereine gezag zouden moeten vertegenwoordigen. En zich in de campagne ook zo opstellen. Maar de realiteit maar heel beperkt kunnen bijsturen op de grote thema’s. Want dat ligt allemaal op hogere niveaus.
Een districtenstelsel waarbij de proportionele representatie hetzelfde blijft, schiet ook weinig op.quote:Op zaterdag 4 november 2023 19:56 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Het is natuurlijk niet zo dat met een districtenstelsel per definitie stemmen anders gaan wegen. Stel elke provincie krijgt naar rato van de bevolking zetels. En daar binnen doe je proportionele vertegenwoordiging. Dan telt geen stem zwaarder. En heb je ook geen fptp dat zijn allemaal keuzes.
Ik heb het idee dat je je oordeel al een beetje klaar hebt
Klopt hoor. Het recht om fouten te maken lijkt steeds meer exclusief te worden voor de overheid en zij die het toch al goed hebben. Dat is zeker ook deel van het probleem.quote:Op zaterdag 4 november 2023 20:02 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Die olifant is misschien een deel van de oorzaak, maar zeker niet de enige. Een ander deel van het de-overheid-is-er-niet-voor-mij gevoel komt ook uit ellende als de toeslagen, het Groningse gas of uit situaties waarbij bedrijven als Chemours onder toeziend oog van de overheid de smerigste teringzooi mogen lozen terwijl je zelf je vuurkorf niet meer aan mag steken. En dat de overheid zichzelf tot een enorme bureaucratische draak heeft omgevormd waarbij de burger zich moet voegen naar het systeem, in plaats van andersom, heeft ook niks met hogere machten te maken. Dat is geheel en al een eigen keuze geweest van onze eigen vertegenwoordigers.
Gemeenschappelijke regelingen. Maar wat dacht je van de financiën van de lokale overheden die van rijkswege zo zijn uitgekleed dat er amper beleidsruimte meer is. Dat terwijl dat juist de bestuurslagen zijn die dicht bij de burger moeten staan.quote:Maar je hebt niet helemaal ongelijk hoor. Op het gebied van migratie- en milieuproblematiek zijn onze handen wel te veel gebonden. En dan hebben we ook nog een lokaal olifantje, al hebben we dat zelf gemaakt: gemeentebesturen kunnen ook een heleboel dingen niet meer omdat we die hebben uitgeleverd aan regionale samenwerkingsverbanden waar niemand op kan stemmen.
Idd, als ik de 150 huidige zetels deel door 18 miljoen inwoners en dan keer het inwonersaantal van Groningen (500.000) doe, krijgt Groningen 4 of 5 zetels. Stemmen op CU is dan dus zinloos, ik ben mijn stem dan dus gewoon kwijt.quote:Op zaterdag 4 november 2023 20:03 schreef capricia het volgende:
[..]
Sws wordt de kiesdeler heel veel groter. Dus Ja, per definitie gaan de stemmen anders wegen.
Nu telt elke stem voor een iedere partij even veel mee. Straks niet. Want je kunt er als provincie maar 8 of 10 (of what ever) afvaardigen.
Dit zie jij toch ook wel?
Iedere stem voor een partij die geen districten zetel gaat halen is dan weggegooid.
Dat is heel ondemocratisch en triest.
Onzin.quote:Op zaterdag 4 november 2023 19:59 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
het hele politiek systeem is teveel gefocused om Den Haag en omgeving
Het Gooi, Den Haag en Amsterdam
verder is de rest de Krimpregio
Dat was het VVD verhaaltje
Maar dat is niet het doel van Omtzigt. Het idee van Omtzigt is juiste dat je gezeik als Groningen voorkomt als er ook een vertegenwoordiging uit Groningen is. Dat heeft echt met regionale spreiding van personen te maken en niet met de machtsverhouding tussen partijen.quote:Op zaterdag 4 november 2023 20:03 schreef capricia het volgende:
[..]
Een districtenstelsel waarbij de proportionele representatie hetzelfde blijft, schiet ook weinig op.
Het oude CDA idee is dat de niet-randstad provincies meer in de melk te brokkelen krijgen.
Wat betekent dat een stem uit Friesland meer gewicht geeft dan een stem uit Zuid Holland.
Wat mij betreft absurd.
Sws wordt de kiesdeler heel veel groter. Dus Ja, per definitie gaan de stemmen anders wegen.
Nu telt elke stem voor een iedere partij even veel mee. Straks niet. Want je kunt er als provincie maar 8 of 10 (of what ever) afvaardigen.
Iedere stem voor een partij die geen districten zetel gaat halen is dan weggegooid.
Dat doet er niet toequote:Op zaterdag 4 november 2023 20:07 schreef capricia het volgende:
[..]
Onzin.
Omtzigt zelf komt niet uit de randstad. En Wilders ook niet.
Ja. Uiteindelijk ga je met zo'n stelsel naar minder partijen en op de lange duur naar heel weinig partijen. Nieuwe partijen maken sws geen kans. En kleinere partijen kunnen zich meteen opdoeken.quote:Op zaterdag 4 november 2023 20:07 schreef Hanca het volgende:
[..]
Idd, als ik de 150 huidige zetels deel door 18 miljoen inwoners en dan keer het inwonersaantal van Groningen (500.000) doe, krijgt Groningen 4 of 5 zetels. Stemmen op CU is dan dus zinloos, ik ben mijn stem dan dus gewoon kwijt.
Elk districtenstelsel dat niet het Duitse systeem is laat uiteindelijk hooguit een paar partijen over. Niet voor niets dat het een CDA plan is uit de tijd dat ze nog groot waren.
Ik vind jouw redenering heel kort door de bocht. Er is geen enkele praktisch kiesstelsel te verzinnen dat de evenredige vertegenwoordiging in stand houdt. Niet voor niets komt Omtzigt niet met een voorbeeld. En jij ook niet. Het bestaat niet. Alleen het zeer onpraktische Duitse systeem met ook nog een hoge kiesdrempel werkt, zonder kiesdrempel zaten die aan duizenden zetels.quote:Op zaterdag 4 november 2023 20:08 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Maar dat is niet het doel van Omtzigt. Het idee van Omtzigt is juiste dat je gezeik als Groningen voorkomt als er ook een vertegenwoordiging uit Groningen is. Dat heeft echt met regionale spreiding van personen te maken en niet met de machtsverhouding tussen partijen.
Ik vind je redenering heel kort door de bocht. In kiesstelsels zijn zo veel variaties mogelijk, dat je niet zomaar allerhande vergaande conclusies kunt trekken. Kijk fptp ben ik ook niet voor. Maar dat is niet het enige alternatief
Nou. Leg het dan maar uit aan de hand van het voorbeeld van @Hancaquote:Op zaterdag 4 november 2023 20:08 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Maar dat is niet het doel van Omtzigt. Het idee van Omtzigt is juiste dat je gezeik als Groningen voorkomt als er ook een vertegenwoordiging uit Groningen is. Dat heeft echt met regionale spreiding van personen te maken en niet met de machtsverhouding tussen partijen.
Ik vind je redenering heel kort door de bocht. In kiesstelsels zijn zo veel variaties mogelijk, dat je niet zomaar allerhande vergaande conclusies kunt trekken. Kijk fptp ben ik ook niet voor. Maar dat is niet het enige alternatief
Natuurlijk doe je concessies. Maar regionale spreiding van vertegenwoordigers is ook gewoon een legitiem belang. Het is niet zo dat stelsels die dat meer voorop zetten per definiet slecht of ondemocratisch zijn. En het is ook niet zo dat een keuze voor districten per definitie betekent dat je overgaat op FPTP. Het is allemaal een heel genuanceerd verhaal.quote:Op zaterdag 4 november 2023 20:13 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik vind jouw redenering heel kort door de bocht. Er is geen enkele praktisch kiesstelsel te verzinnen dat de evenredige vertegenwoordiging in stand houdt. Niet voor niets komt Omtzigt niet met een voorbeeld. En jij ook niet. Het bestaat niet. Alleen het zeer onpraktische Duitse systeem met ook nog een hoge kiesdrempel werkt, zonder kiesdrempel zaten die aan duizenden zetels.
En dat zaken als Groningen komen door te weinig vertegenwoordigers uit Groningen is ook echt klinklare nonsens. Echt, pure onzin.
https://www.volkskrant.nl(...)-voor-zich~b29b10fa/quote:Hij stelt voor 125 van de 150 Kamerleden voortaan op regionaal niveau te laten kiezen. De overige 25 gaan nog wel via landelijke lijsten. Nederland wordt dan opgedeeld in provinciale kiesdistricten. Ieder district heeft een vast aantal Kamerzetels te verdelen, afhankelijk van het bevolkingstal. Dunbevolkte provincies krijgen er vier, de drukste provincies 25. Regionale kandidaten voeren dus campagne voor de stem van de kiezers in hun eigen regio.
Dan zijn er nog 25 Kamerzetels over. Die worden verdeeld over partijen die het in veel provincies ‘net niet redden, zodat het stelsel uiteindelijk toch leidt tot evenredige vertegenwoordiging’.
quote:Op zaterdag 4 november 2023 20:17 schreef capricia het volgende:
[..]
Nou. Leg het dan maar uit aan de hand van het voorbeeld van @:hanca
Hij wil graag CU stemmen. Maar die gaan het in Groningen niet halen, want Groningen krijgt maar 4 of 5 vertegenwoordigers in Den Haag. Dus zijn stem is zinloos. Alleen stemmen op grote partijen heeft dan zin.
Dat is het gevolg.
Nu is zijn stem niet zinloos. Zijn stem telt nu even zwaar als ieder ander in NL.
In het voorstel van Omtzigt heeft zijn stem geen enkele waarde meer.
quote:Op zaterdag 4 november 2023 20:19 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Natuurlijk doe je concessies. Maar regionale spreiding van vertegenwoordigers is ook gewoon een legitiem belang. Het is niet zo dat stelsels die dat meer voorop zetten per definiet slecht of ondemocratisch zijn. En het is ook niet zo dat een keuze voor districten per definitie betekent dat je overgaat op FPTP. Het is allemaal een heel genuanceerd verhaal.
Overigens noemt Omtzigt wel gewoon een voorbeeld:
[..]
https://www.volkskrant.nl(...)-voor-zich~b29b10fa/
Ik zou zelf 100 om 50 doen, maar dat zijn details.
Terwijl juist bijvoorbeeld "vuurkorven" iets lokaals zijn. Ik zie hier op fok ook weer allerlei mensen die niet in Utrecht wonen tieren over een lokaal besluit. En ironisch genoeg ook roepen dat "mensen het er zelf naar gemaakt hebben door op PvdD en GL te stemmen", zich niet realiserend dat die kiezers dit misschien juist een een goed plan vinden.quote:Op zaterdag 4 november 2023 20:02 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Die olifant is misschien een deel van de oorzaak, maar zeker niet de enige. Een ander deel van het de-overheid-is-er-niet-voor-mij gevoel komt ook uit ellende als de toeslagen, het Groningse gas of uit situaties waarbij bedrijven als Chemours onder toeziend oog van de overheid de smerigste teringzooi mogen lozen terwijl je zelf je vuurkorf niet meer aan mag steken. En dat de overheid zichzelf tot een enorme bureaucratische draak heeft omgevormd waarbij de burger zich moet voegen naar het systeem, in plaats van andersom, heeft ook niks met hogere machten te maken. Dat is geheel en al een eigen keuze geweest van onze eigen vertegenwoordigers.
Maar je hebt niet helemaal ongelijk hoor. Op het gebied van migratie- en milieuproblematiek zijn onze handen wel te veel gebonden. En dan hebben we ook nog een lokaal olifantje, al hebben we dat zelf gemaakt: gemeentebesturen kunnen ook een heleboel dingen niet meer omdat we die hebben uitgeleverd aan regionale samenwerkingsverbanden waar niemand op kan stemmen.
Dit noem ik geen concessie, dit noem ik het afschaffen van de democratie. Evenredige vertegenwoordiging is essentieel.quote:Op zaterdag 4 november 2023 20:19 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Natuurlijk doe je concessies. Maar regionale spreiding van vertegenwoordigers is ook gewoon een legitiem belang. Het is niet zo dat stelsels die dat meer voorop zetten per definiet slecht of ondemocratisch zijn. En het is ook niet zo dat een keuze voor districten per definitie betekent dat je overgaat op FPTP. Het is allemaal een heel genuanceerd verhaal.
[..]
Vervang de senaat er door heb ik al voorgesteld. Zijn we ook van die ellende af. Bondsraad modelletje.quote:Op zaterdag 4 november 2023 20:21 schreef Hanca het volgende:
We hebben ook provinciale besturen voor dit soort zaken, ik zie echt de toegevoegde waarde niet. Geef dan elke provincie een gedeputeerde van nationale zaken (zoals een minister van buitenlandse zaken) die dan maandelijks oid samen komen met een minister van provincies. Dan doe je wat aan provinciale vertegenwoordiging. Niet als je zorgt dat er 5 kamerleden uit Groningen komen (het zijn er nu trouwens meer, volgens mij).
Daarvoor heb je die 25 of 50 zetels 'overig'. Je gooit alle stemmen die niet tot een zetel hebben geleid op de landelijke hoop en daar doe je hetzelfde mee als nu. Dan blijft van een fractie van 3 man altijd tenminste 1 zetel over. Nogmaals, natuurlijk doe je concessies en zit er iets een neiging tot consolidatie in, maar het idee dat je hiermee kleine partijen wegvaagt is onzin.quote:Op zaterdag 4 november 2023 20:22 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dit noem ik geen concessie, dit noem ik het afschaffen van de democratie. Evenredige vertegenwoordiging is essentieel.
Elk districtenstelsel geeft enorme kiesdrempels. Wil CU een zetel halen in Groningen, zou je misschien wel 25 zetels uit Groningen moeten laten komen en dan zit je aan een kamer van 750 man.
En dit hele misbaksel wordt door Omtzigt opgetuigd om die Groningen-affaire niet meer te laten gebeuren, ooit in de toekomst? Het antwoord is een compleet nieuw kiesstelsel?quote:Op zaterdag 4 november 2023 20:19 schreef trein2000 het volgende:
[..]
[..]
En daar geloof ik dus ook geen fluit van. Alsof vijf Groningers (hoe veel zijn het er nu eigenlijk) dit even gaan voorkomen.quote:Op zaterdag 4 november 2023 20:08 schreef trein2000 het volgende:
Het idee van Omtzigt is juiste dat je gezeik als Groningen voorkomt als er ook een vertegenwoordiging uit Groningen is.
En dus ben je je evenredige vertegenwoordiging kwijt en dus het essentie van de democratie. En uiteindelijk na 5 verkiezingen zie je nog 4 of 5 partijen. Weg met ons huidige perfecte stelsel, op naar het VK dus.quote:Op zaterdag 4 november 2023 20:28 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Daarvoor heb je die 25 of 50 zetels 'overig'. Je gooit alle stemmen die niet tot een zetel hebben geleid op de landelijke hoop en daar doe je hetzelfde mee als nu. Dan blijft van een fractie van 3 man altijd tenminste 1 zetel over. Nogmaals, natuurlijk doe je concessies en zit er iets een neiging tot consolidatie in, maar het idee dat je hiermee kleine partijen wegvaagt is onzin.
Ik ben het daar echt fundamenteel mee oneens. We zien bij heel veel problemen, migratie, stikstof, kansenongelijkheid dat de voordelen op andere plekken neerdalen dan de nadelen.quote:Op zaterdag 4 november 2023 20:30 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
En daar geloof ik dus ook geen fluit van. Alsof vijf Groningers (hoe veel zijn het er nu eigenlijk) dit even gaan voorkomen.
Het probleem is niet dat er te weinig Groningers in de Kamer zitten (of Zeeuwen, of Volendammers) maar dat we zitten opgescheept met een structureel naar binnen gekeerde politiek, die zich bij voorkeur bezighoudt met zelfgecreëerde problemen en niet met de problemen waar de burger mee geconfronteerd wordt. Of die nu in Sliedrecht of in Slochteren woont.
Dit.quote:Op zaterdag 4 november 2023 20:30 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
En daar geloof ik dus ook geen fluit van. Alsof vijf Groningers (hoe veel zijn het er nu eigenlijk) dit even gaan voorkomen.
Het probleem is niet dat er te weinig Groningers in de Kamer zitten (of Zeeuwen, of Volendammers) maar dat we zitten opgescheept met een structureel naar binnen gekeerde politiek, die zich bij voorkeur bezighoudt met zelfgecreëerde problemen en niet met de problemen waar de burger mee geconfronteerd wordt. Of die nu in Sliedrecht of in Slochteren woont.
Dan moeten we ook evenredige vertegenwoordiging van bevolkingsgroepen. Want sommige maatregelen slaan harder neer bij bepaalde inkomensgroepen, bij bepaalde religies (onverdoofd ritueel slachten), bij mensen met een bepaalde achtergrond (laatst moest er nog een besluit worden teruggedraaid omdat er geen rekening werd gehouden met een grote feestdag uit Suriname).quote:Op zaterdag 4 november 2023 20:33 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Ik ben het daar echt fundamenteel mee oneens. We zien bij heel veel problemen, migratie, stikstof, kansenongelijkheid dat de voordelen op andere plekken neerdalen dan de nadelen.
Betere spreiding van vertegenwoordigers kan daar echt een middel in zijn, niet het enige en er zijn ook andere wegen die naar Rome leiden. Maar ik denk echt wel dat dit een goed middel kan zijn, mits de randvoorwaarden goed zijn.
Kijk ik ben niet tegen een hooggerechtshof (dat is toch gewoon de Hoge raad btw) maar vergis je niet in wat voor ellende je daar van kunt krijgen. Als de rechter eenmaal een uitspraak heeft gedaan is het grotendeels uit handen van politici he? Zie bijvoorbeeld de abortusdiscussie in de VS of de Urgenda-uitspraken. Dat moet je ook niet willen, de rechter past het recht toe.quote:Op zaterdag 4 november 2023 20:35 schreef capricia het volgende:
[..]
Dit.
Je moet de rechtszekerheid van de burger bevorderen. Ook juist tegenover de overheid.
Ombudsman. Colleges van de rechten. Hoger gerechtshof.
Ik kan van alles bedenken.
Maar een heel nieuw kiesstelsel met provinciale afgevaardigden, is daar geen onderdeel van.
Het afschaffen van de proportionele representatie is juist ondemocratisch.
Nee, dat ook al niet.quote:Op zaterdag 4 november 2023 20:42 schreef Janneke141 het volgende:
Is er trouwens íemand die verwacht dat een meer provinciale vertegenwoordiging het stemgedrag langs partijlijnen gaat doorbreken? Ik niet namelijk.
Je hebt mij dat ook niet zien beweren. Veel te ongenuanceerd. Ik ben ook niet getrouwd met een districtenstelsel hoor, maar ik zie wel het probleem. En ik denk ook dat het een deel van de oplossing kan zijn.quote:Op zaterdag 4 november 2023 20:38 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dan moeten we ook evenredige vertegenwoordiging van bevolkingsgroepen. Want sommige maatregelen slaan harder neer bij bepaalde inkomensgroepen, bij bepaalde religies (onverdoofd ritueel slachten), bij mensen met een bepaalde achtergrond (laatst moest er nog een besluit worden teruggedraaid omdat er geen rekening werd gehouden met een grote feestdag uit Suriname).
Wat mij betreft allemaal ook essentiëlere indelingen dan waar iemand toevallig woont. Ook in de voorbeelden die jij noemt. Kunnen we dus beter gaan indelen op bevolkingsgroep dan op provincie.
Ik ben het echt 100% oneens met de gedachte dat sommige provincies of gebieden vergeten worden in Den Haag. Echt volledig oneens.
Tja, ik zie dan ook dat het VK en de VS gewoon niet of nauwelijks democratisch zijn. Zoals ik ook zware bedenkingen heb met de winnaarsbonus in Frankrijk. Wat andere westerse landen doen is dus ook niet altijd democratisch.quote:Op zaterdag 4 november 2023 20:44 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Je hebt mij dat ook niet zien beweren. Veel te ongenuanceerd. Ik ben ook niet getrouwd met een districtenstelsel hoor, maar ik zie wel het probleem. En ik denk ook dat het een deel van de oplossing kan zijn.
Daar denken we kennelijk anders over, dat kan. Maar laat dan ook gezegd zijn dat ik vind dat er wel hele grote woorden gebruikt worden (afschaffen van de democratie) voor een praktijk die in het overgrote deel van de westerse wereld op de een of andere manier in gebruik is.
Ik heb als keuze-onderdeel voor mijn opleiding een onderzoek gedaan naar allerlei bestaande en fictieve kiesstelsels verspreid over de wereld. Geen enkel stelsel is perfect want iedere optie heeft wel ergens nadelige kanten, maar nadat ik alles naast elkaar gelegd had was ik toch echt van mening dat we hier het mooiste stelsel hebben.quote:Op zaterdag 4 november 2023 20:44 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Je hebt mij dat ook niet zien beweren. Veel te ongenuanceerd. Ik ben ook niet getrouwd met een districtenstelsel hoor, maar ik zie wel het probleem. En ik denk ook dat het een deel van de oplossing kan zijn.
Daar denken we kennelijk anders over, dat kan. Maar laat dan ook gezegd zijn dat ik vind dat er wel hele grote woorden gebruikt worden (afschaffen van de democratie) voor een praktijk die in het overgrote deel van de westerse wereld op de een of andere manier in gebruik is.
Ik vind dat wij het meest democratische stelsel hebben.quote:Op zaterdag 4 november 2023 20:45 schreef Hanca het volgende:
[..]
Tja, ik zie dan ook dat het VK en de VS gewoon niet of nauwelijks democratisch zijn. Zoals ik ook zware bedenkingen heb met de winnaarsbonus in Frankrijk. Wat andere westerse landen doen is dus ook niet altijd democratisch.
Amsterdammer van der Burg's Spreidingswet is nadelig voor Amsterdam en voordelig voor pakweg Nieuwe Pekela maar de boertjes willen er niet aan.quote:Op zaterdag 4 november 2023 20:33 schreef trein2000 het volgende:
We zien bij heel veel problemen, migratie, stikstof, kansenongelijkheid dat de voordelen op andere plekken neerdalen dan de nadelen.
Ik denk dat een districtenstelsel ook helemaal geen oplossing gaat zijn voor dit probleem.quote:Op zaterdag 4 november 2023 20:51 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Amsterdammer van der Burg's Spreidingswet is nadelig voor pakweg Amsterdam en voordelig voor Nieuwe Pekela maar de boertjes willen er niet aan.
Het CDA zag het vooral als oplossing voor het feit dat kleine partijen hun zetels afpakten, volgens mij. Bij Omtzigt is het denk ik weer eens een dwaling waarbij hij een verkeerde adviseur heeft gevolgd en waar hij niet van zijn rechte lijn tegen de stenen muur wil afwijken, zoals wel vaker.quote:Op zaterdag 4 november 2023 20:53 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik denk dat een districtenstelsel ook helemaal geen oplossing gaat zijn voor dit probleem.
Voor welk probleem dan wel, is mij onduidelijk.
Dan zitten er straks 6 lokale Groningers in de TK, namens Groningen. En die gaan de gaswinning tegenover 144 anderen tegenhouden?quote:Op zaterdag 4 november 2023 20:58 schreef Hanca het volgende:
[..]
Het CDA zag het vooral als oplossing voor het feit dat kleine partijen hun zetels afpakten, volgens mij. Bij Omtzigt is het denk ik weer eens een dwaling waarbij hij een verkeerde adviseur heeft gevolgd en waar hij niet van zijn rechte lijn tegen de stenen muur wil afwijken, zoals wel vaker.
Prima idee. Hoeft niet op de dag af 8 jaar te zijn maar het is een mooi richtgetal.quote:Op zaterdag 4 november 2023 21:08 schreef capricia het volgende:
Ik zie eigenlijk meer in een maximale premiertermijn van 8 jaar.
Voorkom je blinde vlekken mee. Zoals Groningen.
Jaren zie ik dan idd meer in dan termijnen. Want zou je op termijnen gaan (max 2 termijnen), dan blijven waardeloze kabinetten langer zitten omdat de premier anders 1 van zijn of haar 2 termijnen kwijt is. Je moet er toch niet aan denken dat Balkenende 1 of Rutte 1 om die reden in de lucht waren gehouden.quote:Op zaterdag 4 november 2023 21:08 schreef capricia het volgende:
Premierstermijnen passen niet goed in het Nederlandse stelsel. Wat ga je doen als er na 5 jaar zitten verkiezingen komen (en die gaan er komen, want de trekker overhalen loont dan).quote:Op zaterdag 4 november 2023 21:08 schreef capricia het volgende:
We kiezen de premier niet.quote:Op zaterdag 4 november 2023 21:24 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Premierstermijnen passen niet goed in het Nederlandse stelsel. Wat ga je doen als er na 5 jaar zitten verkiezingen komen (en die gaan er komen, want de trekker overhalen loont dan).
In een parlementair systeem waar de premier altijd het vertrouwen van het parlement moet hebben passen termijnen heel slecht. Dat is meer iets voor een gekozen regeringsleider.
Juist omdat je de premier niet kiest (en dus ten alle tijden kunt wegsturen) is het iets wat niet nodig is. En ook niet gaat werken. Je geeft vooral heel veel wapens aan de anderen, want na 4 jaar en een beetje is een premier al vleugellam. Want heeft het verkiezingswapen niet meer, kan immers niet nog een rondje. Dat geeft een hoop instabiliteit.quote:Op zaterdag 4 november 2023 21:32 schreef capricia het volgende:
[..]
We kiezen de premier niet.
Dus na maximaal acht jaar een ander zou geen echt onoverkomelijk probleem moeten zijn.
Districten gaan dat effect niet hebben.quote:Op zaterdag 4 november 2023 21:34 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Wat je moet hebben is een parlement dat minder afhankelijk is van partijdiscipline, bijvoorbeeld door districten.
Ligt er wederom aan hoe je het inricht. In de VS zie je het wel degelijk. In het VK minder, maar ook wel.quote:Op zaterdag 4 november 2023 21:36 schreef Hanca het volgende:
[..]
Districten gaan dat effect niet hebben.
Ja, daar zie je omkoopbaarheid. Niet echt positief wmb, maar als je dat wil zul je echt per persoon een district moeten hebben die dan herkozen kan worden. Als de Groningse Koebrugge (nr 58 van de VVD) die dan in de Kamer komt tegen de partijlijn in stemt, staat die de volgende keer echt niet op de Groningse VVD lijst. Zolang partijen over de lijsten gaan (en een ander systeem lijkt mij verschrikkelijk), heb je fractiediscipline en niet de persoonlijke omkoopbaarheid/afweging uit de VS en het VK.quote:Op zaterdag 4 november 2023 21:37 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Ligt er wederom aan hoe je het inricht. In de VS zie je het wel degelijk. In het VK minder, maar ook wel.
Dat ligt natuurlijk genuanceerder. Als Koebrugge in eigen gebied populair (en die kans is aanmerkelijk) is dan kost het de VVD gewoon zetels als ze zo iemand niet op de lijst zetten. Dat geeft de individuele volksvertegenwoordiger wel degelijk meer macht.quote:Op zaterdag 4 november 2023 21:41 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ja, daar zie je omkoopbaarheid. Niet echt positief wmb, maar als je dat wil zul je echt per persoon een district moeten hebben die dan herkozen kan worden. Als de Groningse Koebrugge (nr 58 van de VVD) die dan in de Kamer komt tegen de partijlijn in stemt, staat die de volgende keer echt niet op de Groningse VVD lijst. Zolang partijen over de lijsten gaan (en een ander systeem lijkt mij verschrikkelijk), heb je fractiediscipline en niet de persoonlijke omkoopbaarheid uit de VS en het VK.
Kortom: het districtenstelsel doet hier niks aan.
Nee, het ligt niet genuanceerder. Jij lijkt wel blind voor het feit dat een districtenstelsel niks oplost en wel het meest essentiële deel van de democratie, de evenredige vertegenwoordiging, overboord gooit.quote:Op zaterdag 4 november 2023 21:44 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Dat ligt natuurlijk genuanceerder. Als Koebrugge in eigen gebied populair (en die kans is aanmerkelijk) is dan kost het de VVD gewoon zetels als ze zo iemand niet op de lijst zetten. Dat geeft de individuele volksvertegenwoordiger wel degelijk meer macht.
Ik kan mij overigens ook goed voorstellen dat binnen partijen provinciale afdelingen over provinciale lijsten gaan en niet de landelijke leiding. Maar dat kun je uiteraard niet voorschrijven, dat is aan de partijen zelf.
Omdat de partijdiscipline in Nederland heel hard is. Een districtenstelsel kan dat verzachten.quote:Op zaterdag 4 november 2023 21:50 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nee, het ligt niet genuanceerder. Jij lijkt wel blind voor het feit dat een districtenstelsel niks oplost en wel het meest essentiële deel van de democratie, de evenredige vertegenwoordiging, overboord gooit.
De Groningse VVD kamerleden waren er namelijk gewoon in de tijd dat in 2012 de kraan maximaal open ging na de hevigste beving. En niet eens een backbencher, nr 11 van de lijst was Groningse (en 4 van de kamerleden voor haar gingen het kabinet in en 1 was voorzitter van de kamer, ze zat dus echt vooraan).
Zie mijn toevoeging, ook dat zie ik niet direct als iets positiefs. Als het al zou gebeuren, wat mij sterk lijkt.quote:Op zaterdag 4 november 2023 21:52 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Omdat de partijdiscipline in Nederland heel hard is. Een districtenstelsel kan dat verzachten.
Ik zie dat zeker wel als iets positiefs. Het is nu al te vaak gebeurt dat er in kleine kring zaken worden uitonderhandeld die later desastreus blijken uit te pakken maar dan wel een politieke realiteit zijn (er ontvouwt er zich nu weer een, de omgevingswet).quote:Op zaterdag 4 november 2023 21:54 schreef Hanca het volgende:
[..]
Zie mijn toevoeging, ook dat zie ik niet direct als iets positiefs. Als het al zou gebeuren, wat mij sterk lijkt.
Daar mag werk in zitten, klopt. Dus meer kamerleden en vooral veel meer ondersteuning van de kamerleden. Minder hameren op termijnen (ook niet in beantwoording van kamervragen, ook ministeries moeten goed ipv snel werken), rustig overal de tijd voor nemen. Praktisch niks in Den Haag heeft echt haast, dus laat maar een ronde deskundigen komen voor een wet. Dat heeft veel meer zin dat het theoretische geval dat een Gronings kamerlid van de VVD zo populair is dat ze bij het tegenwerken van iemand als Rutte nog op de lijst zou blijven. Ook in Groningen is Rutte populairder dan dat Groningse kamerlid.quote:Op zaterdag 4 november 2023 22:02 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Ik zie dat zeker wel als iets positiefs. Het is nu al te vaak gebeurt dat er in kleine kring zaken worden uitonderhandeld die later desastreus blijken uit te pakken maar dan wel een politieke realiteit zijn (er ontvouwt er zich nu weer een, de omgevingswet).
We hebben in Nederland al relatief weinig waarborgen als het gaat om formele wetten, de parlementaire toets is veruit de belangrijkste. Daar mag best wat werk in zitten.
Eens, maar dat komt wel voor een belangrijk deel omdat sociaal-economisch kwetsbare mensen bovengemiddeld vatbaar zijn voor de 'alles is de schuld van links' riedel.quote:Op zaterdag 4 november 2023 19:46 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
300 Tweede Kamerzetels met 3 zetels als kiesdrempel (1%) lijkt mij wel een best goede oplossing.quote:Op zondag 5 november 2023 07:20 schreef J.B. het volgende:
Districtenstelsels zijn per definitie ondemocratisch omdat de stemmen van mensen op de verliezende kandidaten de feitelijk verloren gaan, daarom ben ik er principieel op tegen. Waar ik wel voor zou zijn is het vergroten van de Tweede Kamer en de invoer van een kiesdrempel. De Tweede Kamer heeft sinds 1956 150 zetels, toen had Nederland 11 miljoen inwoners. Aangezien er inmiddels 17,5 miljoen in Nederland wonen is iedere stem zodanig verwaterd dat een verhoging van het aantal zetels me wel op z'n plaats lijkt.
Interessante stelling. Is Nederland dan nu zo’n beetje de enige echte democratie in de wereld? Immers een vorm van districten voor het kiezen van de volksvertegenwoordiging is in de praktijk de norm.quote:Op zaterdag 4 november 2023 20:22 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dit noem ik geen concessie, dit noem ik het afschaffen van de democratie. Evenredige vertegenwoordiging is essentieel.
Het plan komt ook met een oplossing voor dat. Er zijn 50(?) zetels die ingezet kunnen worden om een evenredige vertegenwoordiging te krijgen. Ik vind het echt zo jammer dat mensen hier maar de helft lezen (vaak ook nog eens op Twitter oid) en dan meteen een harde mening hebben.quote:Op zaterdag 4 november 2023 20:22 schreef Hanca het volgende:
[..]
Elk districtenstelsel geeft enorme kiesdrempels. Wil CU een zetel halen in Groningen, zou je misschien wel 25 zetels uit Groningen moeten laten komen en dan zit je aan een kamer van 750 man.
Waar is dit een oplossing voor? Waarom mag één persoon niet één zetel hebben na de verkiezingen? Die dingen staan op naam toch?quote:Op zondag 5 november 2023 08:49 schreef Erno-BE het volgende:
[..]
300 Tweede Kamerzetels met 3 zetels als kiesdrempel (1%) lijkt mij wel een best goede oplossing.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt."People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
Eens, heel apart dat het aantal zolang statisch is gebleven. Zal wel deels door het neo liberale mantra komen van kleine overheid=positie, grote overheid=negatief. Waarbij de groei van de kamer als groei van de overheid wordt gezien en dus altijd negatief.quote:Op zondag 5 november 2023 07:20 schreef J.B. het volgende:
Districtenstelsels zijn per definitie ondemocratisch omdat de stemmen van mensen op de verliezende kandidaten feitelijk verloren gaan, daarom ben ik er principieel op tegen. Waar ik wel voor zou zijn is het vergroten van de Tweede Kamer en de invoer van een kiesdrempel. De Tweede Kamer heeft sinds 1956 150 zetels, toen had Nederland 11 miljoen inwoners. Aangezien er inmiddels 17,5 miljoen mensen in Nederland wonen is iedere stem zodanig verwaterd dat een verhoging van het aantal zetels me wel op z'n plaats lijkt.
Precies wat we hier al dachten dus.quote:Conclusie: je kan niet alles hebben
Zoals uit de figuren in dit blog blijkt kan je niet alles hebben. De Zweedse en Deense kiesstelsels zijn dan wel in min of meerdere mate in staat om politici een incentive te geven om de stem van de regio/het platteland te laten horen, ze zorgen wel voor een minder evenredige vertegenwoordiging en minder partijen in het parlement.
Ik snap die hele conclusie echt niet. Je hebt 50 zetels die ingezet kunnen worden om de gevolgen van het nieuwe systeem op de andere 100 op te vangen, dat is meer dan genoeg om alle kleine partijen gewoon evenredig in de kamer te krijgen als je het goed doet.quote:Op zondag 5 november 2023 10:57 schreef capricia het volgende:
En hier een studie over de effectiviteit van het Deense model vergeleken met het NLse. Conclusie:
[..]
Precies wat we hier al dachten dus.
Nog meer versplintering lijkt mij niet wenselijk met eenmansfracties als Splinter en BVNL die schommelen tussen de 0,33% en 0,67% van de stemmen. Nederland heeft al met 0,67% één van de laagste kiesdrempels ter wereld. Een kleine verhoging van de kiesdrempel naar 1% in combinatie met het uitbereiden van de Tweede Kamer naar 200 of zelfs 300 zetels, zorgt ervoor dat de Tweede Kamer een stuk slagvaardiger wordt.quote:Op zondag 5 november 2023 10:35 schreef aTypisch het volgende:
[..]
Waar is dit een oplossing voor? Waarom mag één persoon niet één zetel hebben na de verkiezingen? Die dingen staan op naam toch?
Het is ook alweer niet zó absurd. Wanneer je stemt voor het Europees Parlement, dan weegt jouw stem in verhouding veel minder zwaar dan die van iemand uit Malta of Luxemburg. En kijk naar Senaatsverkiezingen in de VS.quote:Op zaterdag 4 november 2023 20:03 schreef capricia het volgende:
[..]
Een districtenstelsel waarbij de proportionele representatie hetzelfde blijft, schiet ook weinig op.
Het oude CDA idee is dat de niet-randstad provincies meer in de melk te brokkelen krijgen.
Wat betekent dat een stem uit Friesland meer gewicht geeft dan een stem uit Zuid Holland.
Wat mij betreft absurd.
Dit inderdaad, ons stelsel heeft zeker z'n charmes maar is meer uitzondering dan regel.quote:Op zondag 5 november 2023 11:39 schreef bertrandtraore het volgende:
[..]
Het is ook alweer niet zó absurd. Wanneer je stemt voor het Europees Parlement, dan weegt jouw stem in verhouding veel minder zwaar dan die van iemand uit Malta of Luxemburg. En kijk naar Senaatsverkiezingen in de VS.
Het zijn er geen 50 maar 25 en zal dus het probleem niet oplossen. Aangezien er veel meer dan 25 zetels naar kleinere partijen gaan.quote:Op zondag 5 november 2023 10:23 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Het plan komt ook met een oplossing voor dat. Er zijn 50(?) zetels die ingezet kunnen worden om een evenredige vertegenwoordiging te krijgen. Ik vind het echt zo jammer dat mensen hier maar de helft lezen (vaak ook nog eens op Twitter oid) en dan meteen een harde mening hebben.
En elk ander stelsel doet wat mij betreft echt afbreuk aan de democratie. Dus ja, wat dit betreft is Nederland met afstand het meest democratische land van de wereld.quote:Op zondag 5 november 2023 11:48 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Dit inderdaad, ons stelsel heeft zeker z'n charmes maar is meer uitzondering dan regel.
De vraag is dus ook of je die verkiezingen echf democratisch kunt noemen. Nou vind ik zowel het EP als de VS trouwens de topvoorbeelden wat betreft het kapotmaken van een democratisch stelsel.quote:Op zondag 5 november 2023 11:39 schreef bertrandtraore het volgende:
[..]
Het is ook alweer niet zó absurd. Wanneer je stemt voor het Europees Parlement, dan weegt jouw stem in verhouding veel minder zwaar dan die van iemand uit Malta of Luxemburg. En kijk naar Senaatsverkiezingen in de VS.
Ik kan alle partijen kleiner dan de FvD in 26 zetels proppen. CU en/of SGP zijn partijen die echt wel een zeteltje of twee in de eerste 125 kunnen scoren. Eigenlijk zou dit voor de gein eens uitgerekend moeten worden, maar ik heb daar nu geen zin in.quote:Op zondag 5 november 2023 12:00 schreef Hanca het volgende:
[..]
Het zijn er geen 50 maar 25 en zal dus het probleem niet oplossen. Aangezien er veel meer dan 25 zetels naar kleinere partijen gaan.
Dat is mij toch wat te kort door de bocht. Politici die dichter bij hun (regionale) achterban staan, kunnen wat mij betreft ook echt iets toevoegen aan de democratie. En dat kan prima georganiseerd worden zonder echt afbreuk te doen aan een zeer representatief stelsel.quote:Op zondag 5 november 2023 12:02 schreef Hanca het volgende:
[..]
En elk ander stelsel doet wat mij betreft echt afbreuk aan de democratie. Dus ja, wat dit betreft is Nederland met afstand het meest democratische land van de wereld.
In de VS zie je eerder het effect van een de facto tweepartijenstelsel dan een districtenstelsel. Je zou zeggen dat in een districtenstelsel met echte vertegenwoordiging van dat district er veel meer ruimte zou moeten zijn voor kandidaten die zich niet bij een van de twee grote clubjes aansluiten, maar het aantal independents is bedroevend laag. Wat je vervolgens ziet is dat je doordat er eigenlijk maar twee partijen zijn er wel facties binnen die partijen bestaan omdat het geheel aan politieke opvattingen in 2 blokjes hakken wel erg beperkt is.quote:Op zaterdag 4 november 2023 21:37 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Ligt er wederom aan hoe je het inricht. In de VS zie je het wel degelijk. In het VK minder, maar ook wel.
Wat dat betreft laat het Nederlandse stelsel in mijn ogen gewoon zien dat dat nu ook prima functioneert. Er zijn de laatste tijd twee partijen naar de voorgrond gekatapulteerd door zowel kiezer als media, BBB en NSC. Dat zijn beiden partijen die opkomen voor de onderrrepresentatie van 'de provincie' en als zodanig daar in hun afvaardiging prima rekening mee kunnen houden toch?quote:Op zondag 5 november 2023 12:04 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Dat is mij toch wat te kort door de bocht. Politici die dichter bij hun (regionale) achterban staan, kunnen wat mij betreft ook echt iets toevoegen aan de democratie. En dat kan prima georganiseerd worden zonder echt afbreuk te doen aan een zeer representatief stelsel.
quote:Op zondag 5 november 2023 12:02 schreef Hanca het volgende:
[..]
En elk ander stelsel doet wat mij betreft echt afbreuk aan de democratie. Dus ja, wat dit betreft is Nederland met afstand het meest democratische land van de wereld.
Deze post legt het gevoelde democratisch tekort goed bloot. Wanneer de juiste gekozen poppetjes de facto toch niets in de melk te brokkelen hebben.....quote:Op zaterdag 4 november 2023 19:54 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Zullen we de olifant in de kamer eens benoemen: de gekozen volksvertegenwoordiging heeft te weinig ruimte om politieke keuzes te maken. Er ligt te veel vast in verdragen en andere regelgeving die de facto onaantastbaar is voor de democratisch gekozen volksvertegenwoordiging.
Let wel, dat het handelen van de overheid door het recht begrensd wordt is de kern van de rechtsstaat. Ik ben daar voor. Alleen we zijn niet alleen de rechtsstaat, maar een democratische rechtsstaat. En dat betekent dat er een balans moet zijn tussen enerzijds politieke ruimte en anderszins bescherming van belangen via het recht. En in die balans schuurt het.
Voorbeeld: volgens de VK wil een aanzienlijke meerderheid van NL minder immigratie. Maar als je aan studie-, huwelijks-, arbeids- en asielmigratie wat wil doen loop je gigantisch snel tegen de verdragen aan. Dat schuurt.
Volgens mij is dat veel klemmender, mensen stemmen op mensen die bij het soevereine gezag zouden moeten vertegenwoordigen. En zich in de campagne ook zo opstellen. Maar de realiteit maar heel beperkt kunnen bijsturen op de grote thema’s. Want dat ligt allemaal op hogere niveaus.
Dus is het wel absurd en zegt dat vooral veel over het Europees Parlement en de VS.quote:Op zondag 5 november 2023 11:39 schreef bertrandtraore het volgende:
[..]
Je beseft dat het Nederlandse stelsel de uitzondering is in de wereld? Dan is nogal wat om alle andere vormen van volksvertegenwoordiging absurd te noemen.quote:Op zondag 5 november 2023 12:13 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Dus is het wel absurd en zegt dat vooral veel over het Europees Parlement en de VS.
Eerlijk gezegd lijkt dit me een relatief kortstondige hype. Daarom lijkt het mij niet verkeerd om na te denken over hoe we dit structureel beter kunnen borgen.quote:Op zondag 5 november 2023 12:07 schreef Monolith het volgende:
[..]
Wat dat betreft laat het Nederlandse stelsel in mijn ogen gewoon zien dat dat nu ook prima functioneert. Er zijn de laatste tijd twee partijen naar de voorgrond gekatapulteerd door zowel kiezer als media, BBB en NSC. Dat zijn beiden partijen die opkomen voor de onderrrepresentatie van 'de provincie' en als zodanig daar in hun afvaardiging prima rekening mee kunnen houden toch?
Ik durf dat wel aan. Heb ook hierboven nog geen enkele goede reden gezien om Zeeland net zoveel stemkracht te geven als Zuid-Holland.quote:Op zondag 5 november 2023 12:19 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Je beseft dat het Nederlandse stelsel de uitzondering is in de wereld? Dan is nogal wat om alle andere vormen van volksvertegenwoordiging absurd te noemen.
In welke zin is het 'de uitzondering in de wereld'?quote:Op zondag 5 november 2023 12:19 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Je beseft dat het Nederlandse stelsel de uitzondering is in de wereld? Dan is nogal wat om alle andere vormen van volksvertegenwoordiging absurd te noemen.
Binnen een federatieve structuur moet je de kleintjes wel een duwtje in de rug geven. Alsnog is het dan vreemd dat zowel Californië als Montana twee Senaatszetels leveren. Maar een beetje positieve discriminatie is niet onredelijk.quote:Op zondag 5 november 2023 12:13 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Dus is het wel absurd en zegt dat vooral veel over het Europees Parlement en de VS.
Ik zeg ook 'wat dit betreft'. De EU, verdragen en de polder doen inderdaad afbreuk aan de democratie, maar hebben wel weer andere grote voordelen. Het 'grote voordeel' van een districtenstelsel zie ik in een piepklein land als Nederland (nauwelijks de grootte van een grote stad, binnen 3 uur ben je echt van de ene naar de andere kant) echt helemaal niet. In de VS zie ik enorme verschillen tussen pakweg Texas en Washington, in Nederland zijn die grote verschillen er gewoon niet. Er zit meer verschil in wijken binnen de steden, dan tussen vergelijkbare wijken in de randstad en Groningen of Maastricht.quote:Op zondag 5 november 2023 12:11 schreef bertrandtraore het volgende:
[..]
[..]
Deze post legt het gevoelde democratisch tekort goed bloot. Wanneer de juiste gekozen poppetjes de facto toch niets in de melk te brokkelen hebben.....
De kiezer heeft daar toch echt volledige zeggenschap over bij proportionele representatie. We zien ook duidelijk dat zaken die een hype leken duidelijk een stabiel representatie in de kamer hebben gekregen. Waar de LPF in 2002 vooral een project van Fortuyn leek, zie je dat de stroming die zich vooral richt op migratie en integratieproblematiek eigenlijk al 2 decennia een significante vertegenwoordiging in de kamer kent.quote:Op zondag 5 november 2023 12:20 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Eerlijk gezegd lijkt dit me een relatief kortstondige hype. Daarom lijkt het mij niet verkeerd om na te denken over hoe we dit structureel beter kunnen borgen.
In de zin dat de gehele volksvertegenwoordiging rechtstreeks door het hele electoraat wordt verkozen. Vrijwel overal zijn er vormen van districten.quote:Op zondag 5 november 2023 12:25 schreef Monolith het volgende:
[..]
In welke zin is het 'de uitzondering in de wereld'?
Dat laatste zie ik ook niks in. Maar het democratische bestel in bijna alle andere landen absurd noemen gaat mij echt te ver. Is pakweg Noorwegen echt onvoldoende democratisch? Of Denemarken? Of Duitsland?quote:Op zondag 5 november 2023 12:25 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Ik durf dat wel aan. Heb ook hierboven nog geen enkele goede reden gezien om Zeeland net zoveel stemkracht te geven als Zuid-Holland.
Het Duitse systeem is toch voor 95 procent hetzelfde? Welk onderdeel mis ik? In Scandinavische landen ben ik matig ingevoerd.quote:Op zondag 5 november 2023 12:32 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Dat laatste zie ik ook niks in. Maar het democratische bestel in bijna alle andere landen absurd noemen gaat mij echt te ver. Is pakweg Noorwegen echt onvoldoende democratisch? Of Denemarken? Of Duitsland?
De Duitsers hebben een vrij ingewikkeld hybride systeem met een belangrijke rol voor districten. https://duitslandinstituu(...)t-duitse-kiesstelselquote:Op zondag 5 november 2023 12:33 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Het Duitse systeem is toch voor 95 procent hetzelfde? Welk onderdeel mis ik? In Scandinavische landen ben ik matig ingevoerd.
NSC is ook de CSU van het CDAquote:Op zondag 5 november 2023 12:44 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
De Duitsers hebben een vrij ingewikkeld hybride systeem met een belangrijke rol voor districten. https://duitslandinstituu(...)t-duitse-kiesstelsel
Daar wisselt de omvang van de Bondsdag zelfs door de invloed van districten.
Maar dan zonder de Rutte Doctrine en een andere Cquote:Op zondag 5 november 2023 13:59 schreef zakjapannertje het volgende:
[..]
NSC is ook de CSU van het CDA
Ach.quote:Op zondag 5 november 2023 15:10 schreef Monolith het volgende:
[..]
Och:
https://www.electoral-ref(...)onal-representation/
In Tsjechië wordt de senaat op basis van een districtenstelsel verkozen. https://prodemos.nl/app/u(...)el-Tsjechie-2018.pdfquote:Noorwegen kent een stelsel waarbij evenredige vertegenwoordiging gecombineerd wordt met een districtenstelsel. Iedere provincie (fylke) vormt een kiesdistrict met meerdere zetels. Daarnaast worden een aantal extra zetels toegekend op basis van het totaal percentage dat een partij landelijk heeft gehaald aan partijen die relatief te weinig zetels hebben gehaald in de districten. Bij de laatste verkiezingen, september 2005, werden 150 zetels direct in de provincies gekozen en 19 werden toegekend op basis van het landelijke percentage.
Spanjequote:Verkiezingen in Denemarken worden gehouden volgens het stelsel van evenredige vertegenwoordiging. Voor de Folketing zijn 175 zetels te verdelen: 135 afgevaardigden uit de kiesdistricten en 40 vereveningsmandaten (de vier van Groenland en de Faeröer worden gekozen volgens afzonderlijke regels). Ten behoeve van de parlementsverkiezingen is Denemarken opgedeeld in drie ‘kiesprovincies’, die alleen een rol spelen bij de uiteindelijke toedeling van zetels en zelf geen afgevaardigden naar het parlement sturen. Belangrijker is de onderverdeling van Denemarken in tien grote meervoudige kiesdistricten, die tezamen 135 leden van de Folketing kiezen. Het aantal leden dat per kiesdistrict wordt gekozen verschilt en is onder meer afhankelijk van het aantal inwoners. Deze kiesdistricten zijn weer onderverdeeld in 92 kandidatendistricten, districten dus waarbinnen men zich kandidaat kan stellen
Finlandquote:3. De verkiezingen
Voor de verkiezingen van het Huis van Afgevaardigden maakt Spanje gebruik van
kiesdistricten, die bestaan uit de vijftig provincies en de twee autonome steden in
Noord-Afrika. In elk kiesdistrict, zo stelt de grondwet, vinden de verkiezingen plaats op
basis van een stelsel van evenredige vertegenwoordiging. De omvang van de
provincies annex kiesdistricten loopt sterk uiteen. Het aantal afgevaardigden per
provincie is afhankelijk van het aantal inwoners van die provincie, maar elk kiesdistrict
levert ten minste twee afgevaardigden (de Noord-Afrikaanse steden leveren elk één
afgevaardigde). In een kiesdistrict bestaat een kiesdrempel van 3 procent. De
kiesdistricten die relatief weinig inwoners tellen worden bevoordeeld als het gaat om
de verhouding tussen het aantal stemmen en het aantal afgevaardigden.
Zwitserlandquote:Alle verkiezingen in Finland worden gehouden op grond van het stelsel van evenredige vertegenwoordiging. Voor de verkiezingen van de Eduskunta wordt het land opgedeeld in dertien kiesdistricten, waarvan er twaalf bestaan uit meervoudige districten. Dat betekent dat er per district verschillende kandidaten naar het parlement worden afgevaardigd. Het aantal kandidaten is afhankelijk van de omvang van de bevolking van dat district.
Met daarnaast hun senaat waarvoor de Kantons elk twee (of soms één) leden leveren.quote:De verkiezing van de 200 leden tellende Nationale Raad vindt plaats volgens een stelsel van evenredige vertegenwoordiging. De kiesdistricten worden gevormd door de kantons – het aantal leden per kanton is afhankelijk van het aantal inwoners. Het grootste kiesdistrict is Zürich met 34 zetels in de Nationale Raad. Er zijn zes kantons (de halve kantons) met één zetel.
Ben niet alle landen van het lijstje afgegaan (Prodemos heeft ze helaas niet allemaal op een rijtje staanquote:Zweden heeft een stelsel van evenredige vertegenwoordiging, maar het werkt weer anders dan in landen als Nederland of België. De Rijksdag telt 349 zetels, waarvan 310 vaste zetels namens de kiesdistricten en 39 vereveningsmandaten. Voor Rijksdagverkiezingen is Zweden opgedeeld in 29 kiesdistricten. Het aantal vaste zetels dat een kiesdistrict in het parlement krijgt staat al voor de verkiezingen vast – het is gebaseerd op het aantal kiesgerechtigden in dat district. Het gaat dus om meervoudige kiesdistricten. De vereveningsmandaten worden verdeeld op basis van de landelijke verkiezingsuitslag. Dan wordt Zweden als één groot kiesdistrict beschouwd. Als een partij op basis van deze berekening meer zetels zou halen dan wanneer alle zetels uit de vaste kiesdistricten bij elkaar zijn opgeteld, dan heeft een partij recht op deze vereveningsmandaten
Israël heeft ook 1 kiesdistrict voor de Knesset, maar hanteert wel een kiesdrempel in tegenstelling tot Nederlandquote:Op zondag 5 november 2023 16:30 schreef KareldeStoute het volgende:
Nederland is echt een uitzondering met ons stelsel waarbij in het hele land direct het parlement verkiest als ware het één district.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Israël#Staatsinrichtingquote:Er is een ongeschreven regel dat Palestijnse partijen uitgesloten zijn van deelname aan een kabinet. Palestijnse parlementsleden wordt het spreken in de Knesset soms onmogelijk gemaakt zodra ze kritiek hebben op het kabinet.[55] In februari 2016 sprak toenmalig premier Netanyahu zich uit voor wetgeving die het mogelijk maakt om parlementsleden te diskwalificeren die medeleven betuigen aan nabestaanden van Palestijnen die gedood zijn bij aanvallen op Israëliërs.[56]
https://nos.nl/nieuwsuur/(...)einig-waarschuwt-scpquote:Partijen beloven te veel en kiezen te weinig, waarschuwt SCP
Het volgende kabinet moet aan de slag met een flink aantal hardnekkige problemen, maar in hun verkiezingsprogramma's maken politieke partijen niet de keuzes die daarvoor nodig zijn. Het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP) lichtte tien programma's door en concludeert dat de partijen wel aangeven welke problemen ze willen aanpakken, maar niet hoe ze dat precies gaan doen...
Ik ben het compleet met jou eens (behalve op het D66 punt uiteraardquote:Op maandag 6 november 2023 07:16 schreef Bondsrepubliek het volgende:
Veel mooie woorden dus in verkiezingsprogramma's om Nederland te verbeteren maar de plannen van aanpak om dat ook te realiseren zijn helemaal niet concreet. Bewust vaag blijven om er later niet op afgerekend te kunnen worden? Maar zo zijn verkiezingsprogramma's niet veel meer dan marketing zoals die bijvoorbeeld voorbij komt in de zendtijd voor politieke partijen. Zijn verkiezingsprogramma's dan nog wel een juist instrument om je keuze in het stemhokje op te baseren? Te vaak bemerk ik een groot contrast tussen woord en daad en dan vooral bij D66. D66 is een partij die zich als groen in de markt zet maar geeft steun aan projecten waarvoor kostbare natuur in tropische landen moet wijken, houdt biomassa centrales open, verdedigt de wens om te boren naar nieuwe gasvelden, weigert fossiele subsidies aan te pakken, laat de financiële sector vrij om te investeren in fossiel en palmolie en beloont vervuilende bedrijven met belastinggeld in de vorm van subsidies met slechts boterzachte afspraken over verduurzaming (was een van de kritiek punten van OESO en milieudefensie op de klimaat plannen van Jetten).
Het is daarom verstandiger om de daden van politieke partijen te analyseren en daarop je stem te baseren. Maar dat vraagt wel dat de stemgerechtigden zich informeren en dat gebeurt helaas weinig. Te vaak kom ik nog D66 stemmers tegen die hun stemvoorkeur motiveren met zorgen om het klimaat. Tja, die kiezers gaan dus alleen af op de marketing. Liever lui dan geïnformeerd willen zijn levert daarom politieke verhoudingen op die geen recht doen aan de werkelijke wensen van de stemgerechtigden.
[..]
https://nos.nl/nieuwsuur/(...)einig-waarschuwt-scp
Wat een clickbait artikel van de VK. NSC communiceert een streefgetal, lijkt mij dat dat gewoon mag.quote:Op maandag 6 november 2023 10:28 schreef Hanca het volgende:
Maar 8 partijprogramma's blijven binnen de rechtstatelijke lijnen: https://www.volkskrant.nl(...)an-omtzigt~bb98769d/
Dat zijn ChristenUnie, D66, GroenLinks/Partij van de Arbeid, Partij voor de Dieren, SP, 50Plus, Bij1 en Volt.
Gaat vooral om asiel en migratie, de andere 10 botsen meestal met het EVRM over dat onderwerp (bijv met een maximum aantal asielzoekers of een beperking van gezinshereniging, voorstellen die dus niet kunnen). Denk botst ook nog met de rechtstaat over castratie van pedoseksuelen, SGP door levenslang weer levenslamg te maken en VVD wat betreft het stoppen van taakstraffen.
Ook vinden ze bij de Nederlandse Orde van Advocaten (NOvA) veel plannen rondom kiesstelsel, referendum, constitutioneel hof e.d. te weinig concreet.
Maar voor dat streefgetal kun je dus geen maatregelen nemen, die zullen door de rechter worden geblokkeerd. Verder neemt de Volkskrant alleen maar de conclusies van het rapport van de NOvA over, zoals elk jaar.quote:Op maandag 6 november 2023 11:33 schreef Rodgrod het volgende:
[..]
Wat een clickbait artikel van de VK. NSC communiceert een streefgetal, lijkt mij dat dat gewoon mag.
De meeste politiek duiders zien Volt toch echt als net iets rechtser dan D66, dat blijkt ook uit stemgedrag.quote:Op maandag 6 november 2023 12:03 schreef Bondsrepubliek het volgende:
Zojuist op radio 1 had Laurens Dassen toch wel een goed verhaal bij Sven Kockelmann. Volt is een partij wat D66 had kunnen zijn. Maar D66 heeft er voor gekozen om sterk naar de VVD toe te bewegen en in het gat dat D66 achterliet is Volt kunnen groeien.
Niemand zegt dat het niet mag, er worden vragen gesteld hoe ze dat denken te bereiken en daar heeft NSC eigenlijk gewoon geen antwoord op behalve door te roepen "Het is maar een streefgetal!"quote:Op maandag 6 november 2023 11:33 schreef Rodgrod het volgende:
[..]
Wat een clickbait artikel van de VK. NSC communiceert een streefgetal, lijkt mij dat dat gewoon mag.
Allebei neoliberale kampioenen met wat regenboogjes en eenhoorntjes erbij.quote:Op maandag 6 november 2023 12:04 schreef Hanca het volgende:
[..]
De meeste politiek duiders zien Volt toch echt als net iets rechtser dan D66, dat blijkt ook uit stemgedrag.
Wat zal jij blij zijn dat de VVD straks weer de grootste partij is. Toch?quote:Op maandag 6 november 2023 12:10 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Allebei neoliberale kampioenen met wat regenboogjes en eenhoorntjes erbij.
Als iemand die nog gewoon links is: nee, natuurlijk niet.quote:Op maandag 6 november 2023 12:18 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Wat zal jij blij zijn dat de VVD straks weer de grootste partij is. Toch?
Ok, dus de VVD was niet de kampioen van het neo-liberalisme samen met het CDA en is niet al meer dan een decennium de grootste partij? Het was allemaal de schuld van D66? Als je hier ja op zegt dan ga ik je hard uitlachen. (Ok, harder uitlachen)quote:Op maandag 6 november 2023 12:19 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Als iemand die nog gewoon links is: nee, natuurlijk niet.
Maar de ineenstorting van D66 is een begin van de aftakeling van het neoliberalisme in Nederland. VVD volgt.
Wat D66 heeft gedaan is pogen haar merk van neoliberalisme als links te verkopen, en dat is inderdaad een kwalijker zaak, aangezien men weet dat het bij de VVD gewoon om de centen gaat.quote:Op maandag 6 november 2023 12:20 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Ok, dus de VVD was niet de kampioen van het neo-liberalisme en is niet al meer dan een decennium de grootste partij? Het was allemaal de schuld van D66? Als je hier ja op zegt dan ga ik je hard uitlachen. (Ok, harder uitlachen)
Ok, harder lachen dus.quote:Op maandag 6 november 2023 12:22 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Wat D66 heeft gedaan is pogen haar merk van neoliberalisme als links te verkopen, en dat is inderdaad een kwalijker zaak, aangezien men weet dat het bij de VVD gewoon om de centen gaat.
Lach verder een eind weg; die zelfgenoegzaamheid van D66ers ben ik wel gewend.
quote:Als het gaat om zo’n financiële paragraaf, vond ik het programma van Omtzigt teleurstellend. Zijn doel is vaag en hij maakt het zelf niet waar. Ik vind het dan ook hilarisch als zijn nummer twee, Eddy van Hijum, zegt dat NSC een degelijke financiële paragraaf heeft.
Wat vooral lachwekkend is, is hoe D66 zich thans presenteert als gung ho voor vaste banen, na jarenlang de loftrompet te hebben afgestoken over flexibilisering, waarmee het vooral voor lager opgeleiden de arbeidsmarkt onherstelbaar heeft verziekt.quote:Op maandag 6 november 2023 12:26 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Ok, harder lachen dus.
De rest van mijn reactie ga ik niet eens meer uittypen, het is toch zinloos.
Oh, je gaat nu zelf verzonnen definities er in gooien? Wie zegt dan dat D66 links is? Behalve jij om trots te kunnen verkondingen dat D66 niet links is, natuurlijk.quote:Op maandag 6 november 2023 12:30 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Wat vooral lachwekkend is, is hoe D66 zich thans presenteert als gung ho voor vaste banen, na jarenlang de loftrompet te hebben afgestoken over flexibilisering, waarmee het vooral voor lager opgeleiden de arbeidsmarkt onherstelbaar heeft verziekt.
Maar D66'ers zitten niet zo vaak in een flexibele schil, of ze zijn hoogopgeleid genoeg dat ze het concept van 'leven lang leren' en dynamisch carrière maken ook daadwerkelijk kunnen realiseren.
D66 links? Laat míj niet lachen.
Natuurlijk doe je dat.quote:Op maandag 6 november 2023 12:33 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Oh, je gaat nu zelf verzonnen definities er in gooien? Wie zegt dan dat D66 links is? Behalve jij om trots te kunnen verkondingen dat D66 niet links is, natuurlijk.
Kan ik je nog interesseren in een mooi setje doelpalen of stropoppen? Want volgens mij ben jij wel een grootverbruiker.
Maar ik lach nog steeds en ik blijf gewoon D66 stemmen.
Alweer een stropop en een leugen. Triest hoor.quote:Op maandag 6 november 2023 12:36 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Natuurlijk doe je dat.
Niet verrassend verder dat er geen inhoudelijke reactie komt. Wel fijn dat je toegeeft dat D66 gewoon een ordinaire neoliberale partij is.
quote:Op maandag 6 november 2023 12:37 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Alweer een stropop en een leugen. Triest hoor.
quote:Op maandag 6 november 2023 12:18 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Opmerkelijk wel dat het verkiezingsprogramma van de SP nu beter is beoordeeld dan die van GL-PvdA. Dat had ik niet verwacht.quote:Op maandag 6 november 2023 10:28 schreef Hanca het volgende:
Maar 8 partijprogramma's blijven binnen de rechtstatelijke lijnen: https://www.volkskrant.nl(...)an-omtzigt~bb98769d/
Dat zijn ChristenUnie, D66, GroenLinks/Partij van de Arbeid, Partij voor de Dieren, SP, 50Plus, Bij1 en Volt.
Gaat vooral om asiel en migratie, de andere 10 botsen meestal met het EVRM over dat onderwerp (bijv met een maximum aantal asielzoekers of een beperking van gezinshereniging, voorstellen die dus niet kunnen). Denk botst ook nog met de rechtstaat over castratie van pedoseksuelen, SGP door levenslang weer levenslamg te maken en VVD wat betreft het stoppen van taakstraffen.
Ook vinden ze bij de Nederlandse Orde van Advocaten (NOvA) veel plannen rondom kiesstelsel, referendum, constitutioneel hof e.d. te weinig concreet.
Waar staat dat dan?quote:Op maandag 6 november 2023 12:43 schreef zakjapannertje het volgende:
[..]
Opmerkelijk wel dat het verkiezingsprogramma van de SP nu beter is beoordeeld dan die van GL-PvdA. Dat had ik niet verwacht.
als alle echte VVD ers op die turkse mevrouw gaan stemmen bedoel jequote:Op maandag 6 november 2023 12:18 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
'die turkse mevrouw' is meer nederlands dan de gemiddelde autochtoonquote:Op maandag 6 november 2023 13:19 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
als alle echte VVD ers op die turkse mevrouw gaan stemmen bedoel je
https://www.advocatenorde(...)gsprogrammas-websitequote:
Thanks!quote:Op maandag 6 november 2023 13:28 schreef zakjapannertje het volgende:
[..]
https://www.advocatenorde(...)gsprogrammas-website
P. 38/46 en 39/46. Van de onderzochte partijen de enige zonder aanmerkingen in de gele en rode categorie.
Nachtmerriemateriaal. En waarschijnlijk weinig vernieuwend ten opzichte van wat we al jaren hebben gehad onder Rutte..quote:Op maandag 6 november 2023 15:16 schreef Whiskers2009 het volgende:
[ twitter ]
Omtzigt wil dus over rechts (indien geen minderheidskabinet).
JA21, BBB en SGP in een kabinet. Horrormateriaal.quote:Op maandag 6 november 2023 15:16 schreef Whiskers2009 het volgende:
[ twitter ]
En dan nog zal men de schuld bij "links" weten te leggen bij alles wat niet lekker gaatquote:Op maandag 6 november 2023 15:35 schreef Nielsch het volgende:
Die kerel is gek. Das gewoon een voortzetting van het huidige VVD / CDA beleid maar dan zonder de matigende invloeden van CU en D66. Meer marktwerking, meer conservatisme, minder sociaal vangnet...
Nouja als de Nederlanders die vinden dat ze nu al slecht af zijn daar blij mee zijn moeten ze er maar lekker op stemmen. Ik red me wel.
Je zou bijna denken, laat ze het nog eens 4 jaar proberen, dan stemt er daarna helemaal geen hond meer op, maar ze verzinnen dan inderdaad vast wel weer een manier om de problemen bij links en woke te leggen.quote:Op maandag 6 november 2023 15:35 schreef Nielsch het volgende:
Die kerel is gek. Das gewoon een voortzetting van het huidige VVD / CDA beleid maar dan zonder de matigende invloeden van CU en D66. Meer marktwerking, meer conservatisme, minder sociaal vangnet...
Nouja als de Nederlanders die vinden dat ze nu al slecht af zijn daar blij mee zijn moeten ze er maar lekker op stemmen. Ik red me wel.
Gemeenschappelijk vijandje zoeken en tegelijkertijd de rechtsstaat verder afbreken. Dit kan heel verkeerd lopenquote:Op maandag 6 november 2023 15:41 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
En dan nog zal men de schuld bij "links" weten te leggen bij alles wat niet lekker gaat
In een dergelijk kabinet zie ik abortus en euthanasie nog wel op het hakblok eindigenquote:Op maandag 6 november 2023 15:16 schreef Whiskers2009 het volgende:
[ twitter ]
Nieuwe bestuurscultuur.quote:Op maandag 6 november 2023 15:16 schreef Whiskers2009 het volgende:
[ twitter ]
En de invoering van de doodstraf zal vast ook op de agenda komen.quote:Op maandag 6 november 2023 15:44 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
In een dergelijk kabinet zie ik abortus en euthanasie nog wel op het hakblok eindigen
En we krijgen natuurlijk net zo'n "goedwerkend" drugsbeleid als men ooit in de VS had. Zo van, "als we nou de koffiesjops sluiten, dan wil er ook niemand meer blowen."quote:Op maandag 6 november 2023 15:44 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
In een dergelijk kabinet zie ik abortus en euthanasie nog wel op het hakblok eindigen
De doodstraf is in strijd met het EVRM. Kan dus niet worden ingevoerd zonder uit de EU en het EVRM te stappen.quote:Op maandag 6 november 2023 15:46 schreef capricia het volgende:
[..]
En de invoering van de doodstraf zal vast ook op de agenda komen.
Die coalitie heeft volgens de laatste peiling van Maurice de Hond niet eens een meerderheid... 30+26+9+4+2+2 = 73 als ik goed heb geteld.quote:Op maandag 6 november 2023 15:16 schreef Whiskers2009 het volgende:
[ twitter ]
Dat stond de SGP nog te bepleiten:quote:Op maandag 6 november 2023 15:48 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
De doodstraf is in strijd met het EVRM. Kan dus niet worden ingevoerd zonder uit de EU en het EVRM te stappen.
https://nos.nl/liveblog/2(...)-gezin-meer-centraalquote:Dat betekent: geen echtscheiding, abortus of euthanasie, maar wel herinvoering van de doodstraf.
PVV er maar bij dan.quote:Op maandag 6 november 2023 15:50 schreef J.B. het volgende:
[..]
Die coalitie heeft volgens de laatste peiling van Maurice de Hond niet eens een meerderheid... 30+26+9+4+2+2 = 73 als ik goed heb geteld.
In plaats van de SGP en Ja21 lijkt dat wel voor de hand te liggen, want Christenfundamentalisten + JudasAlliantie gaat natuurlijk niet samenquote:
Denk het niet. Zowel NSC als BBB bestaat uit onbewezen opportunisten. Dat gaat sowieso voor problemen zorgen.quote:Op maandag 6 november 2023 15:56 schreef xpompompomx het volgende:
Ben wel benieuwd of een dergelijke coalitie een lang leven beschoren is overigens.
Wie gaat de premier worden?quote:Op maandag 6 november 2023 15:56 schreef xpompompomx het volgende:
Ben wel benieuwd of een dergelijke coalitie een lang leven beschoren is overigens.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |