In de ochtend van 7 oktober 2023 werden vanuit de Gazastrook duizenden raketten op Isralische plaatsen in de grensstreek afgevuurd. Ook de steden Tel Aviv en Jeruzalem waren doelwit. Een groot aantal Hamasleden stak vanuit de Gazastrook op meerdere plaatsen de grens met Isral over, over land en via de lucht. Meer dan 1.300 mensen werden gedood, waaronder tientallen niet-Israli's.
Premier Benjamin Netanyahu sprak in reactie op de aanvallen over een oorlogssituatie. Op 7 oktober begon Isral met een uitgebreide reeks luchtaanvallen op de Gazastrook, die volgens Isral waren gericht op locaties van Hamas. Op 8 oktober sloot Isral de toevoer van elektriciteit en brandstof naar Gaza af. Als gevolg daarvan viel de enige elektriciteitscentrale op 11 oktober uit.Netanyahu zei op 9 oktober tegen VS-president Biden, dat Isral geen andere keus heeft dan een grondoperatie in Gaza te starten en dat het "een lange en moeilijke oorlog" zal worden
Als gevolg van het conflict liepen ook de spanningen op de Westelijke Jordaanoever, inclusief Oost-Jeruzalem op. Sinds 8 oktober werden gevechten aan de Isralisch-Libanese grens gemeld. Het ging om beschietingen door Hezbollah, die het Isralische leger met raketaanvallen antwoordde.
Isral riep op 13 oktober inwoners van Gaza-Stad op om voor hun veiligheid uit te wijken naar zuidelijker delen van de Gazastrook. De burgers hebben tot 16:00 uur lokale tijd op 14 oktober naar haar het zuiden te vertrekken via 2 routes. Tot op heden is er nog geen grond offensief in Gaza. Op 17 oktober werd het Al-Ahli Arabi Baptistenziekenhuis in Gaza getroffen door een bom, sommige bronnen spreken zelfs van 500 doden. Dit bombardement leidde tot veel onrust. Leiders in het Midden Oosten zeggen hun afsprak met Joe Biden af, bij ambassades wordt geprotesteerd. Beide partijen claimen dat de andere partij verantwoordelijk is voor het drama in het ziekenhuis. Op 19 oktober werd bekend dat Ofir Engel, een 18-jarige Nederlander een van de 200 gegijzelde is die Hamas heeft meegenomen naar Gaza. Op 21 oktober werden er enkele vrachtwagens met hulp Gaza binnengelaten vanuit Egypte. Op 22 oktober werd bekend dat een 33-jarige Nederlandse vrouw is overleden in Zuid-Gaza in een vluchtelingenkamp, dit was de moeder van de 16-jarige Mohammed die vlogs maakt voor de NOS. Mark Rutte bracht op 23 oktober een bezoek aan Isralische premier Netanyahu en Palestijnse president Abbas.
Recente frontpage berichten 23 oktober met dank aan @Jippie
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Steve Lookner live
Nou nou, boeiend, vrijwel elke terrorist die een daadwerkelijke aanslag heeft gepleegd was een bekende van de politie, iemand op een watchlist of erger .
A gentle wave of heat flows over the FOK! forum Get woke, go broke!
[..] Nou nou, boeiend, vrijwel elke terrorist die een daadwerkelijke aanslag heeft gepleegd was een bekende van de politie, iemand op een watchlist of erger .
Ik heb een keertje bij een voorlichting gezeten toen ik ergens werkte waar een terreurdreiging was. De politieman klikte door naar de glossy van IS, Dabiq heette die geloof ik. Hij zei erbij: "Er wordt in de gaten gehouden wie hier komt, dus het kan zijn dat ik straks gebeld wordt." Minuutje of 20 later: tring tring, zijn telefoon. Hij nam op: "Ja, dat was ik!"
Dus ja, sommige sites kom je inderdaad van op de radar te staan (terecht).
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
[..] Ik heb een keertje bij een voorlichting gezeten toen ik ergens werkte waar een terreurdreiging was. De politieman klikte door naar de glossy van IS, Dabiq heette die geloof ik. Hij zei erbij: "Er wordt in de gaten gehouden wie hier komt, dus het kan zijn dat ik straks gebeld wordt." Minuutje of 20 later: tring tring, zijn telefoon. Hij nam op: "Ja, dat was ik!"
Dus ja, sommige sites kom je inderdaad van op de radar te staan (terecht).
Ja, dat kan wel zo zijn. Maar op die lijst staan heeft dus verder 0 gevolgen, dat was mijn punt .
Isral woest op VN-chef, die zei dat Hamas-aanval 'niet gebeurde in vacum' De Isralische VN-ambassadeur heeft woest gereageerd op uitspraken van VN-chef Guterres. De secretaris-generaal zei dat de aanslagen van Hamas op 7 oktober "niet in een vacum zijn gebeurd". Guterres veroordeelde de aanslagen, maar wees erop dat "het Palestijnse volk 56 jaar van verstikkende bezetting" te verduren heeft gehad.
Gilad Erdan, de Isralische VN-ambassadeur, eist dat Guterres opstapt vanwege zijn uitspraken in de VN-Veiligheidsraad. Het heeft volgens Erdan geen zin om te praten met iemand die "begrip toont voor de meest verschrikkelijke daden tegen de burgers van Isral, door een terroristische organisatie nota bene".
De minister van Buitenlandse Zaken van Isral, Eli Cohen, weigert Guterres nog te ontmoeten. "Na 7 oktober is er geen ruimte meer voor een gebalanceerde aanpak", zegt hij op X.
[..] Nou nou, boeiend, vrijwel elke terrorist die een daadwerkelijke aanslag heeft gepleegd was een bekende van de politie, iemand op een watchlist of erger .
Zit Macron aan de drugs of zitten de Fransozen,Isralische propaganda "Hamas = Isis" te papegaaien?
twitter
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem. -Rabia Al-Basri
Op dinsdag 24 oktober 2023 18:23 schreef bitterbal het volgende: Isral woest op VN-chef, die zei dat Hamas-aanval 'niet gebeurde in vacum' De Isralische VN-ambassadeur heeft woest gereageerd op uitspraken van VN-chef Guterres. De secretaris-generaal zei dat de aanslagen van Hamas op 7 oktober "niet in een vacum zijn gebeurd". Guterres veroordeelde de aanslagen, maar wees erop dat "het Palestijnse volk 56 jaar van verstikkende bezetting" te verduren heeft gehad.
Gilad Erdan, de Isralische VN-ambassadeur, eist dat Guterres opstapt vanwege zijn uitspraken in de VN-Veiligheidsraad. Het heeft volgens Erdan geen zin om te praten met iemand die "begrip toont voor de meest verschrikkelijke daden tegen de burgers van Isral, door een terroristische organisatie nota bene".
De minister van Buitenlandse Zaken van Isral, Eli Cohen, weigert Guterres nog te ontmoeten. "Na 7 oktober is er geen ruimte meer voor een gebalanceerde aanpak", zegt hij op X.
[..] Verder met je eens hoor. Maar als je Gaza zelfstandig wil laten worden, ontkom je niet om een paar belangrijke punten aan te passen als Isral.
Oh helemaal mee eens, na inwilligen van de twee heel redelijke eisen.
Maar dan nog, Isral is ze niets verplicht, geen elektriciteit, geen brandstof, geen voedsel, niets. Behalve hulpkonvooien doorlaten.
Alles wat daar bovenop komt is pure menslievendheid, iets waar Hamas volkomen vrij van is, gezien de walgelijke acties van zaterdag 7 oktober. Ongelofelijke diepe ziekheid, met deze mensen is geen onderhandelen mogelijk.
got me a movie, I want you to know slicing up eyeballs, I want you to know
Op dinsdag 24 oktober 2023 18:23 schreef bitterbal het volgende: Isral woest op VN-chef, die zei dat Hamas-aanval 'niet gebeurde in vacum' De Isralische VN-ambassadeur heeft woest gereageerd op uitspraken van VN-chef Guterres. De secretaris-generaal zei dat de aanslagen van Hamas op 7 oktober "niet in een vacum zijn gebeurd". Guterres veroordeelde de aanslagen, maar wees erop dat "het Palestijnse volk 56 jaar van verstikkende bezetting" te verduren heeft gehad.
[..] Oh helemaal mee eens, na inwilligen van de twee heel redelijke eisen.
Maar dan nog, Isral is ze niets verplicht, geen elektriciteit, geen brandstof, geen voedsel, niets. Behalve hulpkonvooien doorlaten.
Alles wat daar bovenop komt is pure menslievendheid, iets waar Hamas volkomen vrij van is, gezien de walgelijke acties van zaterdag 7 oktober. Ongelofelijke diepe ziekheid, met deze mensen is geen onderhandelen mogelijk.
dat was voor 7 oktober ook wel duidelijk volgens mij
Israel is verplicht humanitaire hulp door te laten. Daarnaast verliest het land elke dag veel werelds support als ze niet meewerken.
Op dinsdag 24 oktober 2023 18:27 schreef Un_Chien_Andalou het volgende: Alles wat daar bovenop komt is pure menslievendheid, iets waar Hamas volkomen vrij van is, gezien de walgelijke acties van zaterdag 7 oktober. Ongelofelijke diepe ziekheid, met deze mensen is geen onderhandelen mogelijk.
Het zijn zulke lieve mensen. Oh wat een lieve mensen met tedere zwitsalhuiden. Ze lanceren alleen bommen en raketten op je woning, scholen en ziekenhuis. Maar dat is slechts een voetnoot als de slachtoffers vruchtbare Palestijnen blijken. Walgelijk.
Misgun niemand zijn profijt, laat elk op hoope bouwe. Ofschoon wie mij ook benijdt, fortuin moet zijn loop behouden. Bansheeboy: Fok!ker van de week! [Without heart we would be mere machines] Bergkamp, Zlatan, Van Persie, Ziyech, Quaresma
Isral mag na de oorlog zelf stoppen met het bevoorraden van Gaza als ze dat willen ja. Maar dan moet je ze dus wel de mogelijkheid geven het van elders te importeren. Dus blokkades opheffen van lucht en zee.
Op dinsdag 24 oktober 2023 16:18 schreef HowardRoark het volgende: Het is schrikbarend om te zien hoe bepaalde takken binnen de academische wereld in staat zijn de realiteit totaal om te draaien. Hier een open brief van 1700 sociologen, zij stellen dat Isral het grote probleem is, het geweld van Hamas context nodig heeft en Palestijnen en moslims de echte slachtoffers zijn.
Dat is natuurlijk een belachelijke claim na de talloze brute slachtpartijen in het zuiden van Isral, de vele grootschalige pro-Palestijnse demonstraties in het Westen, die hand in hand ging met het nodige antisemitisme.
Het toont wederom aan dat de grens tussen activisme en wetenschap al tijden aan het vervagen is.
[..] Het zijn zulke lieve mensen. Oh wat een lieve mensen met tedere zwitsalhuiden. Ze lanceren alleen bommen en raketten op je woning, scholen en ziekenhuis. Maar dat is slechts een voetnoot als de slachtoffers vruchtbare Palestijnen blijken. Walgelijk.
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem. -Rabia Al-Basri
[..] Isral mag zelf stoppen met het bevoorraden van Gaza als ze dat willen ja. Maar dan moet je ze dus wel de mogelijkheid geven het van elders te importeren. Dus blokkades opheffen van lucht en zee.
Weet je waar dit op lijkt? Je ligt aan de beademing in het ziekenhuis en de energieleverancier wil de levering van stroom stopzetten omdat er in het ziekenhuis 1 patint was die in het kelder van het ziekenhuis een wiet farm uitbaatte. Volgens de letter van de wet heeft de energieleverancier wellicht gelijk. Maar voor jou betekent het je dood.
Misgun niemand zijn profijt, laat elk op hoope bouwe. Ofschoon wie mij ook benijdt, fortuin moet zijn loop behouden. Bansheeboy: Fok!ker van de week! [Without heart we would be mere machines] Bergkamp, Zlatan, Van Persie, Ziyech, Quaresma
[..] Weet je waar dit op lijkt? Je ligt aan de beademing in het ziekenhuis en de energieleverancier wil de levering van stroom stopzetten omdat er in het ziekenhuis 1 patint was die in het kelder van het ziekenhuis een wiet farm uitbaatte. Volgens de letter van de wet heeft de energieleverancier wellicht gelijk. Maar voor jou betekent het je dood.
The @UN Secretary-General just said that, "the attacks by Hamas did not happen in a vacuum."
For 15 years, the UN stood by and watched Hamas steal aid dollars, build military facilities in hospitals, store rockets in UNRWA schools, fire rockets from civilian neighborhoods, arrest, torture, and murder political opponents, silence free speech, and commit countless human rights crimes against the Palestinian people.
So yes @antonioguterres , there was a vacuum. The UN failed to protect civilians in both Israel and Gaza. Don't you dare point your finger at anyone but your own institution.
Een ander standpunt mbt die brief.
[..] die oorlogsverklaring staat ook al sinds jaar en dag in de handleiding bij die figuren
enige wat nieuw was hier is de schaal
Ja en dus ook de repercussie.
Hamas heeft de sleutel, alle gijzelaars vrij en zichzelf onvoorwaardelijk overgeven. En terecht, er kan geen zinnig mens zijn die serieus kan verdedigen dat de acties van 7 okt niet meer waren dan blinde terreur. Meisjes van 6 doodmartelen terwijl haar ouders toekijken.
Hamas offert alles, zowel de Palestijnen als de Joden voor hun heilige strijd.
Dit soort mensen verdienen gewoon, stuk voor stuk een spuitje, terroristen verdienen niets meer, of?
got me a movie, I want you to know slicing up eyeballs, I want you to know
Hamas heeft de sleutel, alle gijzelaars vrij en zichzelf onvoorwaardelijk overgeven. En terecht, er kan geen zinnig mens zijn die serieus kan verdedigen dat de acties van 7 okt niet meer waren dan blinde terreur. Meisjes van 6 doodmartelen terwijl haar ouders toekijken.
Dit soort mensen verdienen gewoon, stuk voor stuk een spuitje, terroristen verdienen niets meer, of?
zelfs de repercussie is niet nieuw, dat zullen ze echt wel meegenomen hebben in de voorbereiding
En Israel wil en moet terugslaan. Maar wel normaal en redelijk. Je kan niet door de bevolking heen gaan als een gek.
Op dinsdag 24 oktober 2023 16:18 schreef HowardRoark het volgende: Het is schrikbarend om te zien hoe bepaalde takken binnen de academische wereld in staat zijn de realiteit totaal om te draaien. Hier een open brief van 1700 sociologen, zij stellen dat Isral het grote probleem is, het geweld van Hamas context nodig heeft en Palestijnen en moslims de echte slachtoffers zijn.
Dat is natuurlijk een belachelijke claim na de talloze brute slachtpartijen in het zuiden van Isral, de vele grootschalige pro-Palestijnse demonstraties in het Westen, die hand in hand ging met het nodige antisemitisme.
Het toont wederom aan dat de grens tussen activisme en wetenschap al tijden aan het vervagen is.
Wat een vodje die brief geschreven door emotionele mensen met geen verstand van zaken. Ben wel klaar met die "sociologen", het is duidelijk dat n land gebruik mag maken van de meest barbaarse tactieken en dat Isral de regels perfect moet volgen waarbij waarschuwen voor de bombardementen een even gruwelijke daad is dan die massa slachting van Hamas.
Wij spelen hier in de westerse wereld een spel met door onszelf opgelegde regels terwijl onze tegenstanders zich niet aan die regels houden en ze veelal gebruiken voor de slachtofferrol. Wel een beetje klaar met dit gedrag, dus wat uit die kringen komt ook totaal niet serieus nemen, de 5e colonne is overal in die lagen genfiltreerd.
Iedereen die de Palestijnen als zielig slachtoffer ziet doet dit op basis van jarenlange Hamas propaganda, waar je je maar vanaf moet vragen hoeveel er eigenlijk werkelijk waar van is, dat zouden hoog opgeleide sociologen toch ook moeten snappen.
[ Bericht 6% gewijzigd door Tekaschi op 24-10-2023 18:53:18 ]
3 maanden ban vanwege vvmu en gewoon n op n teksten overnemen van linkse users waar de PVV in DENK/Links wordt veranderd mag blijkbaar niet. Doei.
[..] Geen normaal land. Het was een aanval van een bepaalde groep......
Tot op letterlijk de dag van vandaag worden er vanuit Gaza tientallen raketten ongeveer de kant van Israel opgeschoten, die houden allemaal 100% rekening met onschuldige isrealische burgers natuurlijk.
Wat sp3c zegt, war is hell.
Op dinsdag 24 oktober 2023 18:47 schreef HeatWave het volgende: Wat denken mensen? Dat oorlogen nog steeds ergens op een verlaten veld worden uitgevochten ofzo? .
Deze tijd ligt al een tijd achter ons (helaas zou je bijna zeggen):
[..] Tot op letterlijk de dag van vandaag worden er vanuit Gaza tientallen rakketten ongeveer de kant van Israel opgeschoten, die houden allemaal 100% rekening met onschuldige isrealische burgers natuurlijk.
Wat sp3c zegt, war is hell.
Dat ontken ik niet. Dat is Hamas. Niet de burger daar in nood. Het is duidelijk hoe Hamas vecht. Dit alles heeft zij ook bewust afgeroepen op de burgers. n
[..] 53% steunt Hamas, de steun onder 18-24 is nog vele malen hoger.
De echt onschuldigen zouden inmiddels allemaal vertrokken moeten zijn op aanwijzing van het IDF,.
Vertrokken naar een plek waar het ook niet veilig is. Ik kan mij wel voorstellen dat je extremer wordt als je in de hoek gedreven wordt. Joden moeten dat herkennen. Je wil vrij zijn.....
[..] Vertrokken naar een plek waar het ook niet veilig is. Ik kan mij wel voorstellen dat je extremer wordt als je in de hoek gedreven wordt. Joden moeten dat herkennen. Je wil vrij zijn.....
En die "Joden" die worden niet in een hoek gedreven? 1 klein kutlandje wordt ze niet eens gegund, in het westen kunnen ze niet meer veilig over straat soms.