abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_211244407
quote:
0s.gif Op donderdag 9 november 2023 16:11 schreef Basp1 het volgende:

[..]
Het zou niet moeten gaan over de IK maar over de energie voorziening voor het hele land. In jou scenario moeten WE als maatschappij onze netwerken flink verzwaren alleen om het erg grote surplus aan energie in de zomer maanden naar wat stuwmeren te verplaatsen. :')
Dat valt in de praktijk wel wat mee.

Netwerken moeten sowieso al verzwaard worden wegens de groei aan EV's, kookplaten en warmtepompen.

Stroom uit zonnepanelen stroomt in feite de andere kant op door dezelfde kabels, dus profiteert daar ook van.

Het is wat zwart-wit om alles maar af te schuiven op zonnepanelen.
Het stroomnet in Nederland is gewoon zwak, simpelweg omdat we altijd op aardgas vertrouwden voor verwarmen, koken en douchen.

Naarmate er meer EV's en thuisaccu's zijn, zal er ook meer geprofiteerd worden van die capaciteit en dat zal het net juist weer iets ontzien, zeker als je de stroomprijs dynamisch gaat maken.

Daar heeft AI overigens ook een rol in, Tesla gebruikt nu al AI voor zijn "Virtual Power Plants" om de stroom te verhandelen, ook rekening houdend met de weersverwachting, bewolking, windkracht, etc. Het is de bedoeling dat ook Henk en Ingrid met hun thuisaccu of EV in de toekomst onderdeel kunnen worden van zo'n "VPP" en daarmee (een deel van) hun accucapaciteit in kunnen zetten om stroom te verkopen als er piekvraag is.

[ Bericht 1% gewijzigd door TheFreshPrince op 09-11-2023 16:26:12 ]
pi_211244421
quote:
0s.gif Op donderdag 9 november 2023 16:06 schreef TheFreshPrince het volgende:
Het is niet zo gek om vooringenomen te zijn over een boek van 14 jaar oud na alle vooruitgang en prijsdalingen.

En het is ook niet zo gek dat ik niet ieder boek ga lezen waar random mensen mee aan komen zetten, idem voor filmpjes van >60 minuten die ik "moet zien".
Ik vind filmpjes langer dan 3 minuten ook wat zinloos, zo een hele intro hoeft van mij niet.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  donderdag 9 november 2023 @ 16:17:13 #199
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_211244422
quote:
0s.gif Op donderdag 9 november 2023 15:04 schreef Basp1 het volgende:

[..]
Zolang we zonnecellen op onze Noorderbreedte blijven neerleggen zijn we technisch gezien dom bezig we creëren een flinke overcapaciteit in de zomer en weten nog steeds niet hoe we dan in de winter wanneer de energievraag het hoogst is onze energie voorziening gaan regelen.
maar we sturen onze afgewerkte stookolie van cruisschepen uit Rotterdam naar Afrika en die gaan daar met generatoren electriciteit op te wekken dus daar gaan we geen zonnepanelen neerleggen

das toch logisch :W
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_211244434
quote:
0s.gif Op donderdag 9 november 2023 16:06 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Het is niet zo gek om vooringenomen te zijn over een boek van 14 jaar oud na alle vooruitgang en prijsdalingen.

En het is ook niet zo gek dat ik niet ieder boek ga lezen waar random mensen mee aan komen zetten, idem voor filmpjes van >60 minuten die ik "moet zien".
[..]
Ik zie voor vandaag 22kWh opbrengst en 8kWh terug geleverd.

Dat betekent 14kWh zelf verbruikt (deels warmtepomp, deels PHEV).

Maar je hebt gelijk, 4 maanden per jaar is de opbrengst fors lager. Evengoed heb ik de overige 8 maanden geen klachten.

In het andere scenario zou ik 12 maanden per jaar stroom moeten inkopen, ook voor de auto.
Uit interesse, verwarm / laad jij de auto variabel op, op basis van wat de zonnepanelen aan stroom opwekken en je zelf verbruikt aan overige zaken?
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_211244473
quote:
0s.gif Op donderdag 9 november 2023 16:18 schreef ludovico het volgende:

[..]
Uit interesse, verwarm / laad jij de auto variabel op, op basis van wat de zonnepanelen aan stroom opwekken en je zelf verbruikt aan overige zaken?
Ik heb nu nog een PHEV met een "granny stekker", ofwel maximaal 2kW.
Het is een V60 T8 met iets van een 10,8kWh accu. Als zon schijnt rond 12:00 dan gaat de stekker er in en heb ik voldoende uren om hem te laden, hij is ook niet altijd leeg natuurlijk. Korte ritten (tot zo'n 35-40km) kan ik dan prima op de accu rijden, bijvoorbeeld boodschappen doen of naar Drachten heen-en-weer.

Als ik over ga op een bEV dan komt er iets van een Zappi lader. Die kan uitlezen hoeveel vermogen m'n panelen leveren en hoeveel capaciteit m'n meterkast nog over heeft om de auto te laden. Je kan dat ook begrenzen maar de lader zal ook zelf rekening houden met de de hoofdzekering zodat die niet om je oren vliegt als je om 18:00 de kookplaat aanzet terwijl de auto aan het opladen is.

Warm water doet m'n warmtepomp ook als de zon op de hoogste stand staat, kost zo'n 2kWh per dag maar 8 maanden er jaar gaat dat geheel op zonnekracht. Dat betekent niet dat er die overige 4 maanden helemaal geen opbrengst is maar het is gewoon minder. Maar ook als ik maar 30% van m'n dagverbruik afdek in januari, is dat nog steeds 30% minder uit het net afnemen.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

[ Bericht 4% gewijzigd door TheFreshPrince op 09-11-2023 16:30:36 ]
pi_211244548
quote:
0s.gif Op donderdag 9 november 2023 16:23 schreef TheFreshPrince het volgende:
Je kan dat ook begrenzen
Tjah misschien maar begrenzen dan, maar dat blijft een lompe methode als je eigenlijk gewoon je eigen stroom 100% wilt benutten.

Overigens als de energieprijzen helemaal variabel worden en je bij terugleveren via je accu ook niet genaaid wordt met belastingen (daar hoor ik weleens wat over, geen idee of dat nou klopt of niet) ga je gewoon chargen in de goedkope uren, daar balanseer je het net dan nog het beste mee.
pi_211244572
quote:
0s.gif Op donderdag 9 november 2023 16:23 schreef TheFreshPrince het volgende:
Warm water doet m'n warmtepomp ook als de zon op de hoogste stand staat,
Veel van die warmtepompen hebben moeite met hoge temperaturen toch?
pi_211244591
quote:
0s.gif Op donderdag 9 november 2023 16:34 schreef ludovico het volgende:

[..]
Tjah misschien maar begrenzen dan, maar dat blijft een lompe methode als je eigenlijk gewoon je eigen stroom 100% wilt benutten.
Ik bedoel begrenzen om te zorgen dat je niet boven het vermogen van je panelen uit komt.
Als je zoveel mogelijk op zonnestroom wil laden en je hebt 3,5kWp aan panelen liggen, dan moet je niet met 11kW je auto gaan opladen. Dan beperk je het tot bijvoorbeeld 3kWp en dan weet je zeker dat je niet teveel uit het net zal afnemen.

Dat is efficiënt. Als je haast hebt en over een uur weg moet, moet je dat niet doen natuurlijk.

En aan de andere kant begrenzen om te zorgen dat je hoofdzekering er niet uit vliegt. Maar dan heb je het over 3x 25A bijvoorbeeld, dus dan zit je al boven de 17kW aan verbruik uit je meterkast. Zo'n moderne lader kan je verbruik uitlezen en als dat in totaal boven die 17kW dreigt te komen, dan neemt hij even "gas terug".

quote:
Overigens als de energieprijzen helemaal variabel worden en je bij terugleveren via je accu ook niet genaaid wordt met belastingen (daar hoor ik weleens wat over, geen idee of dat nou klopt of niet) ga je gewoon chargen in de goedkope uren, daar balanseer je het net dan nog het beste mee.
Wat je achter je eigen meter opwekt en vebruikt, daar heb je niets met belastingen te maken. Dat gaat niet door je meter dus kan ook niet belast worden.

Ga je stroom inkopen en verkopen, dan wordt dat wat ingewikkelder. Het is maar net hoe men daar mee om wil gaan in de toekomst.
pi_211244614
quote:
0s.gif Op donderdag 9 november 2023 16:40 schreef TheFreshPrince het volgende:
Ik bedoel begrenzen om te zorgen dat je niet boven het vermogen van je panelen uit komt.
Als je zoveel mogelijk op zonnestroom wil laden en je hebt 3,5kWp aan panelen liggen, dan moet je niet met 11kW je auto gaan opladen. Dan beperk je het tot bijvoorbeeld 3kWp en dan weet je zeker dat je niet teveel uit het net zal afnemen.
Ja ik snap hem, blijft lomp, als er even wat wolken langswaaien rond 2 tot 3, dan heb je liever dat de auto even 0 laadt, zegmaar.
pi_211244618
quote:
Zo'n moderne lader kan je verbruik uitlezen en als dat in totaal boven die 17kW dreigt te komen, dan neemt hij even "gas terug".
Zou leuk zijn als die netto teruglevering uitleest en zijn vermogen daarop aanpast zodat het netto 0 is, of een beeeetje terug.
pi_211244625
quote:
0s.gif Op donderdag 9 november 2023 16:37 schreef ludovico het volgende:

[..]
Veel van die warmtepompen hebben moeite met hoge temperaturen toch?
M'n Mitsubishi staat voor warm tapwater ingesteld op 55 graden.

Voor m'n verwarming heb de afgelopen weken genoeg aan 25 tot 30 graden aanvoer, wordt het kouder dan is er maximaal 40 graden nodig.

Het ligt dus niet aan de warmtepomp maar aan het afgiftesysteem.

Als je warmtevraag voor de woning maximaal 7kW is, de warmtepomp 7kW is en je bij 40 graden aanvoer ook 7kW aan afgifte hebt, dan krijg je de woning altijd warm. Dat is natuurkunde.

Maar heb je radiatoren die >60 graden Celsius verwarmen, dan krijg je waarschijnlijk geen 7kW aan warmte in je woning bij 40 graden aanvoer. Dat is waar het vaak fout gaat.
pi_211244628
quote:
Ga je stroom inkopen en verkopen, dan wordt dat wat ingewikkelder. Het is maar net hoe men daar mee om wil gaan in de toekomst.
Dit is het punt dus, stroom in en verkopen zou belastingtechnisch, gratis moeten zijn in ieder geval qua netwerk-kosten.

Dat de winst wordt afgeroomd zal wel, dat is prima.
pi_211244633
quote:
0s.gif Op donderdag 9 november 2023 15:56 schreef Klepper272 het volgende:

[..]
[ afbeelding ]

Er zijn gewoon civiele schepen met nucleaire aandrijving.
https://nl.wikipedia.org/(...)sche_atoomijsbrekers
Totaal negen gebouwd allen in het inmiddels failliet gegane USSR. Nog slechts zes in gebruik. Zo'n goed idee was het kennelijk dus niet.
pi_211244634
quote:
0s.gif Op donderdag 9 november 2023 16:42 schreef ludovico het volgende:

[..]
Ja ik snap hem, blijft lomp, als er even wat wolken langswaaien rond 2 tot 3, dan heb je liever dat de auto even 0 laadt, zegmaar.
Een beetje lader kan ook daar mee omgaan. Maar wolken betekenen niet dat je helemaal geen opbrengst meer hebt, het zakt wel natuurlijk. Het feit dat je je panelen met je blote ogen kan zien, betekent ook dat er nog licht op valt :+
pi_211244639
quote:
0s.gif Op donderdag 9 november 2023 16:44 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
M'n Mitsubishi staat voor warm tapwater ingesteld op 55 graden.

Voor m'n verwarming heb de afgelopen weken genoeg aan 25 tot 30 graden aanvoer, wordt het kouder dan is er maximaal 40 graden nodig.

Het ligt dus niet aan de warmtepomp maar aan het afgiftesysteem.

Als je warmtevraag voor de woning maximaal 7kW is, de warmtepomp 7kW is en je bij 40 graden aanvoer ook 7kW aan afgifte hebt, dan krijg je de woning altijd warm. Dat is natuurkunde.

Maar heb je radiatoren die >60 graden Celsius verwarmen, dan krijg je waarschijnlijk geen 7kW aan warmte in je woning bij 40 graden aanvoer. Dat is waar het vaak fout gaat.
True maar warmtecapaciteit van je boiler is afhankelijk van temperatuur én inhoud, temperatuur heb je nu dan wel een lagere cap op 55 graden.

De potentie van je batterij als warmte-batterij, is dan minder groot per m3.
pi_211244646
quote:
0s.gif Op donderdag 9 november 2023 16:45 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Een beetje lader kan ook daar mee omgaan. Maar wolken betekenen niet dat je helemaal geen opbrengst meer hebt, het zakt wel natuurlijk. Het feit dat je je panelen met je blote ogen kan zien, betekent ook dat er nog licht op valt :+
Dus als je blind geraakt stopt de werking van je panelen?
pi_211244653
quote:
0s.gif Op donderdag 9 november 2023 16:45 schreef ludovico het volgende:

[..]
True maar warmtecapaciteit van je boiler is afhankelijk van temperatuur én inhoud, temperatuur heb je nu dan wel een lagere cap op 55 graden.

De potentie van je batterij als warmte-batterij, is dan minder groot per m3.
Ik weet niet of ik je goed begrijp. Die boiler is in mijn geval 200 liter en om te douchen en eventueel in bad te gaan. Op het laatst heb je ook genoeg voor een dag en voor die paar dagen in het jaar dat het te weinig is, moet je een keer op minder optimale momenten verwarmen. Dat is dan maar zo.
pi_211244655
quote:
0s.gif Op donderdag 9 november 2023 16:48 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ik weet niet of ik je goed begrijp. Die boiler is in mijn geval 200 liter en om te douchen en eventueel in bad te gaan. Op het laatst heb je ook genoeg voor een dag en voor die paar dagen in het jaar dat het te weinig is, moet je een keer op minder optimale momenten verwarmen. Dat is dan maar zo.
Warmte per m3 is groter als je vat gevuld is met 80 graden water dan met 55.
Dus minder warmte opslag per m3, want warmtepomp werkt daar niet lekker mee.
Verder prima hoor, kost wat meer ruimte in dat geval, klinkt meer dan voldoende wat je zegt.
pi_211244657
quote:
3s.gif Op donderdag 9 november 2023 16:46 schreef ludovico het volgende:

[..]
Dus als je blind geraakt stopt de werking van je panelen?
Dat experiment kunnen we wel eens uitvoeren met een blinddoek.
Jij mag de DC-draden dan met de handen vasthouden :+
pi_211244667
quote:
0s.gif Op donderdag 9 november 2023 16:48 schreef ludovico het volgende:

[..]
Warmte per m3 is groter als je vat gevuld is met 80 graden water dan met 55.
Ja, dat is uiteraard zo, ongeveer 0,00116kWh aan warmte-energie per liter per graad extra geloof ik.

Maar als je al ruim 5 jaar met 200 liter warm water op 55 graden toe kan dan heb je niet zoveel aan 200 liter op 80 graden. Genoeg is genoeg natuurlijk. Heb je een groot gezin of een groot bad, dan zijn er ook 300 of 500 liter boilervaten.
pi_211244678
quote:
0s.gif Op donderdag 9 november 2023 16:45 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Totaal negen gebouwd allen in het inmiddels failliet gegane USSR. Nog slechts zes in gebruik. Zo'n goed idee was het kennelijk dus niet.
Je bewering dat er geen civiele schepen met nucleaire aandrijving zijn klopt niet. Tevens zijn er de laatste jaren 3 nieuwe nucleaire aangedreven sleepboten in de vaart genomen en staan er nog 4 op stapel.
https://www.maritiemneder(...)e/arktika-hijst-vlag

[ Bericht 9% gewijzigd door Klepper272 op 09-11-2023 17:25:29 ]
  donderdag 9 november 2023 @ 16:59:14 #218
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_211244725
quote:
0s.gif Op donderdag 9 november 2023 16:51 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ja, dat is uiteraard zo, ongeveer 0,00116kWh aan warmte-energie per liter per graad extra geloof ik.

Maar als je al ruim 5 jaar met 200 liter warm water op 55 graden toe kan dan heb je niet zoveel aan 200 liter op 80 graden. Genoeg is genoeg natuurlijk. Heb je een groot gezin of een groot bad, dan zijn er ook 300 of 500 liter boilervaten.
op 55 c krijg je dan geen veteranenziekte ? / legionella
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_211244732
quote:
0s.gif Op donderdag 9 november 2023 16:59 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
op 55 c krijg je dan geen veteranenziekte ?
Nee, het is te warm voor de bacteriën om zich te vermenigvuldigen of zelfs te overleven.
Lagere temperaturen (onder de 50 graden Celsius) kunnen wel gevaarlijk zijn.

En voor wie daar aan twijfelt heeft iedere warmtepomp een "legionella programma" waarmee eens in de x dagen of weken de temperatuur in het boilervat naar >60 graden Celsius wordt gebracht.
pi_211244740
quote:
0s.gif Op donderdag 9 november 2023 16:44 schreef ludovico het volgende:

[..]
Dit is het punt dus, stroom in en verkopen zou belastingtechnisch, gratis moeten zijn in ieder geval qua netwerk-kosten.

Qau netwerkosten gratis dus de kleinverbruikers mogen gaan dadelijk opdraaien voor de grootverbruikers en piekbelasters, of zie jij dit anders?
pi_211244743
quote:
0s.gif Op donderdag 9 november 2023 17:00 schreef Basp1 het volgende:

[..]
Qau netwerkosten gratis dus de kleinverbruikers mogen gaan dadelijk opdraaien voor de grootverbruikers en piekbelasters, of zie jij dit anders?
Grootverbruikers en piekbelasters, dat is de industrie en de grote zonneparken o.a.
Niet Henk en Ingrid met wat zonnepanelen en een warmtepomp.
pi_211244766
quote:
0s.gif Op donderdag 9 november 2023 17:00 schreef Basp1 het volgende:

[..]
In en verkoop, als in, netto 0 verbruik van die stroom, qua netwerkkosten betaal je nog steeds zelf aan de hand van de dikte van de kabel.
pi_211244776
quote:
0s.gif Op donderdag 9 november 2023 17:01 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Grootverbruikers en piekbelasters, dat is de industrie en de grote zonneparken o.a.
Qua netwerk is de stroomkabel wel erg klein natuurlijk, maar in/verkoop van stroom stabiliseert het stroomnet nou net, dat is een welkom initiatief dat op dit moment fiscaal (mogelijk) wordt tegengezeten.
pi_211244819
quote:
0s.gif Op donderdag 9 november 2023 17:01 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Henk en Ingrid hebben max 10 panelen liggen hoeveel heb jij er ook alweer.

Verder geven de Henk en ingrid Vinex wijken met op elk dak ook 10 panelen net zoveel piekbelasting als de zonneparken. ;)
pi_211244870
quote:
0s.gif Op donderdag 9 november 2023 17:10 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Verder geven de Henk en ingrid Vinex wijken met op elk dak ook 10 panelen net zoveel piekbelasting als de zonneparken. ;)
De kabels zijn daar veel te dun in de wijken om dat stroom te vervoeren. De panelen moeten letterlijk afgetopt worden... Dus dan toch een accu in iedere woning met panelen, of aftoppen.
pi_211244988
quote:
0s.gif Op donderdag 9 november 2023 17:10 schreef Basp1 het volgende:

[..]
Ik heb ze verdeeld over oost, west, zuid en noord dus de piek is veel lager. M'n omvormers zijn ook ondergedimensioneerd. Daarnaast laad ik m'n auto zoveel mogelijk overdag en maak ik warm water overdag.

Volgend project is een thuisaccu en een volledige bEV maar dat gaat in stappen, ook bij mij.

[/quote]

Verschil is dat er in een wijk nog belastingen zijn uit huishoudens met in toenemende mate EV's en thuisaccu's die laden.

En voor die EV's, kookplaten en warmtepompen moet de bekabeling in veel wijken toch al op de schop.

Hoe je het ook probeert te verkopen: het stroomnet in Nederlandse wijken is berekend op aardgas en nu dat afgebouwd wordt moet er meer geld in de infrastructuur van het stroomnet.

Ook als je met kerncentrales aan de gang gaat.
pi_211245004
quote:
0s.gif Op donderdag 9 november 2023 17:17 schreef ludovico het volgende:

[..]
De kabels zijn daar veel te dun in de wijken om dat stroom te vervoeren. De panelen moeten letterlijk afgetopt worden... Dus dan toch een accu in iedere woning met panelen, of aftoppen.
Overigens ook niet in alle wijken, het voltage blijft hier nog steeds ruimschoots onder de 250 volt terwijl er ook nog eens een wijk bijgebouwd is.
pi_211245020
quote:
0s.gif Op donderdag 9 november 2023 17:30 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Verschil is dat er in een wijk nog belastingen zijn uit huishoudens met in toenemende mate EV's en thuisaccu's die laden.

En voor die EV's, kookplaten en warmtepompen moet de bekabeling in veel wijken toch al op de schop.

Hoe je het ook probeert te verkopen: het stroomnet in Nederlandse wijken is berekend op aardgas en nu dat afgebouwd wordt moet er meer geld in de infrastructuur van het stroomnet.

Ook als je met kerncentrales aan de gang gaat.
Je eigen kabel zal het nog wel kunnen trekken als je van die slimme stroomverbruik toepassingen hebt? Dan begrens je het auto opladen, anders stoppen eruit?

Als de gehele wijk dat doet dan overleef je dat nog?
pi_211245042
quote:
0s.gif Op donderdag 9 november 2023 17:34 schreef ludovico het volgende:

[..]
Je eigen kabel zal het nog wel kunnen trekken als je van die slimme stroomverbruik toepassingen hebt? Dan begrens je het auto opladen, anders stoppen eruit?

Als de gehele wijk dat doet dan overleef je dat nog?
Als je laadt terwijl de zon schijnt, trek je eerst die stroom eerst uit je panelen (omvormers) dus dat is juist gunstig voor de wijk.
De omvormer zal altijd ~1 volt boven het stroomnet zitten om te kunnen leveren dus die "wint".

De auto laden terwijl de zon schijnt, ontlast dus het netwerk in de wijk en belast het netwerk in je huis.

Maar je netwerk in huis is daar ruim op berekend, anders doe je wat fout.

Met een 3-fase groep op 3x 16A afgezekerd, kan je 3 x 230v x 16A laden, dus zeg 11kW afgerond.

edit: overigens is er zelden noodzaak om een EV met 11kW te laden. Als je 100km gereden hebt, heb je hooguit 20kWh nodig en dat kan je in 12 uren laden met 1,67kW. Ik denk dat daar de nadruk op moet liggen, prioriteren en daar tarieven aan koppelen.

Dus niet alleen stroom belasten op basis van hoeveel je verbruikt maar ook welk vermogen je vraagt. Dat motiveert mensen om niet op 11kW te laden als het niet nodig is en ook niet alle pitten van je inductiekooplaat tegelijkertijd op standje "boost" te zetten.

[ Bericht 2% gewijzigd door TheFreshPrince op 09-11-2023 17:49:55 ]
pi_211245168
quote:
0s.gif Op donderdag 9 november 2023 17:36 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Als je laadt terwijl de zon schijnt, trek je eerst die stroom eerst uit je panelen (omvormers) dus dat is juist gunstig voor de wijk.
De omvormer zal altijd ~1 volt boven het stroomnet zitten om te kunnen leveren dus die "wint".

De auto laden terwijl de zon schijnt, ontlast dus het netwerk in de wijk en belast het netwerk in je huis.

Maar je netwerk in huis is daar ruim op berekend, anders doe je wat fout.

Met een 3-fase groep op 3x 16A afgezekerd, kan je 3 x 230v x 16A laden, dus zeg 11kW afgerond.
Ja en omgekeerd? Warmtepomp bij thuiskomst op lagere capaciteit en auto ook pas opladen na 10 uur?

Het venijn zit hem er een beetje in dat we voor netwerkkosten geen variabele tarieven kennen, die zouden er eigenlijk wél moeten komen maar dat voelt uiteraard inherent oneerlijk als dat gebaseerd is op verouderde meuk in je wijk.... En je in oude wijken hogere volatiliteit kent daarin.

Dus we blijven wel bij het oude, netwerk uitbreiden als een malle... Misschien wat subsidies op accu's en capaciteit aftoppen zodat je met laag vermogen een auto oplaadt etc.
pi_211245172
quote:
edit: overigens is er zelden noodzaak om een EV met 11kW te laden. Als je 100km gereden hebt, heb je hooguit 20kWh nodig en dat kan je in 12 uren laden met 1,67kW. Ik denk dat daar de nadruk op moet liggen, prioriteren en daar tarieven aan koppelen.
De vraag is of we het dan al gaan redden, maar het scheelt sowieso enorm, maar dan moeten we wel aan de variabele prijzen!
pi_211245175
quote:

Dus niet alleen stroom belasten op basis van hoeveel je verbruikt maar ook welk vermogen je vraagt.
Dat gebeurt al.
pi_211245205
quote:
0s.gif Op donderdag 9 november 2023 17:49 schreef ludovico het volgende:

[..]
Ja en omgekeerd? Warmtepomp bij thuiskomst op lagere capaciteit en auto ook pas opladen na 10 uur?
Warmtepompen hebben maar een laag vermogen nodig, vooral als je er vanaf blijft. Mijn warmtepomp komt zelden boven de 2kW en dat is tijdens het warm water maken of als het extreem vriest. Als hij straks weer aanspringt om te verwarmen zal hij hooguit 1.350Watt verbruiken, verdeeld over 3-fasen. Dat is te verwaarlozen. M'n kookplaat kan 11.250Watt verbruiken, verdeeld over 3-fasen, ter vergelijking.

quote:
Het venijn zit hem er een beetje in dat we voor netwerkkosten geen variabele tarieven kennen, die zouden er eigenlijk wél moeten komen maar dat voelt uiteraard inherent oneerlijk als dat gebaseerd is op verouderde meuk in je wijk.... En je in oude wijken hogere volatiliteit kent daarin.
Hoewel mijn wijk wel aardig gemoderniseerd is, denk ik dat je gewoon gelijk moet houden voor iedereen.

quote:
Dus we blijven wel bij het oude, netwerk uitbreiden als een malle... Misschien wat subsidies op accu's en capaciteit aftoppen zodat je met laag vermogen een auto oplaadt etc.
Het zal voor netbeheerders altijd wel een beetje "Whac-A-Mole" blijven qua aanpassen, aangezien er een achterstand is.
pi_211245210
quote:
0s.gif Op donderdag 9 november 2023 17:50 schreef ludovico het volgende:

[..]
Dat gebeurt al.
In België doen ze dat inderdaad al, in Nederland nog niet gezien.
pi_211245221
quote:
0s.gif Op donderdag 9 november 2023 17:53 schreef TheFreshPrince het volgende:
Hoewel mijn wijk wel aardig gemoderniseerd is, denk ik dat je gewoon gelijk moet houden voor iedereen.

Ja naja, als je anders black-outs krijgt wil je wel.
pi_211245224
quote:
0s.gif Op donderdag 9 november 2023 17:54 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
In België doen ze dat inderdaad al, in Nederland nog niet gezien.
Het vermogen van je kabel kent vastrecht tarieven?
pi_211245233
quote:
0s.gif Op donderdag 9 november 2023 17:53 schreef TheFreshPrince het volgende:
M'n kookplaat kan 11.250Watt verbruiken, verdeeld over 3-fasen, ter vergelijking.
Iedereen een warmtepomp geen issue, iedereen koken op een inductieplaat en het wordt teveel?
pi_211245281
quote:
0s.gif Op donderdag 9 november 2023 17:56 schreef ludovico het volgende:

[..]
Iedereen een warmtepomp geen issue, iedereen koken op een inductieplaat en het wordt teveel?
Ja, in feite zijn kookplaten lastiger. Ten eerste omdat iedereen ongeveer tegelijk kookt, waar een warmtepomp de hele dag wel wat "doorpruttelt".

Aan de andere kant, als ik gewoon een pannetje aardappelen, groenten en een gehaktbal op de plaat heb staan (zodra het aan de kook is) dan is het maar 2,5kW ongeveer. Die 11kW haal je alleen als je alle pitten op "boost" zet maar dan is je gehaktbal heel snel zwart en het water van je aardappelen ligt dan verspreid over de kookplaat.

Voor dat soort piekbelasting zou een kleine thuisaccu of... V2G best even handig zijn.
pi_211245287
Boom

twitter
A person who was demoralized is unable to assess true information. The facts tell nothing to him, even if I shower him with information, with authentic proof, with documents and pictures. ...he will refuse to believe it.
pi_211245290
quote:
11s.gif Op donderdag 9 november 2023 18:05 schreef Ali_boo het volgende:
Boom

Gevoelsmatig zit je niet in het juiste topic, tenzij dat een kerncentrale was.
pi_211245458
quote:
0s.gif Op donderdag 9 november 2023 18:06 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Gevoelsmatig zit je niet in het juiste topic, tenzij dat een kerncentrale was.
Je hebt helemaal gelijk
Had tig tabs open staan :6
A person who was demoralized is unable to assess true information. The facts tell nothing to him, even if I shower him with information, with authentic proof, with documents and pictures. ...he will refuse to believe it.
  donderdag 9 november 2023 @ 18:34:54 #242
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_211245504
quote:
10s.gif Op donderdag 9 november 2023 18:30 schreef Ali_boo het volgende:

[..]
Je hebt helemaal gelijk
Had tig tabs open staan :6
A self-propelled mistake.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_211245546
quote:

[..]

De auto laden terwijl de zon schijnt klinkt leuk maar de meesten zijn door de week overdag als de zon schijnt onderweg of op de zaak. 8-)
pi_211245624
quote:
11s.gif Op donderdag 9 november 2023 18:05 schreef Ali_boo het volgende:
Boom

[ twitter ]
Was even bang dat er ergens een energie/kerncentrale ontploft was :@
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_211245778
quote:
0s.gif Op donderdag 9 november 2023 18:39 schreef Basp1 het volgende:

[..]
De auto laden terwijl de zon schijnt klinkt leuk maar de meesten zijn door de week overdag als de zon schijnt onderweg of op de zaak. 8-)
Klopt. HIj zal op dat moment misschien niet thuis staan. Maar hij staat wel ergens.
En stroom is niet zo moeilijk, dat stroomt overal wel heen.

Er zijn 8.900.000 auto's op de weg die gemiddeld 13.000 per jaar rijden.

13.000km is ongeveer 217 uren op de weg per jaar.

Zelfs al zou je alleen tussen 8:00 en 19:00 als rijtijd zou hanteren, dan nog zijn dat 4.015 uren per jaar waarin zo'n auto zou kunnen rijden, dus 95% van de tijd staan auto's overdag stil en bekijk je het op 24 uur per dag, dan zelfs 97,5% van de tijd.

Dan zal je zeggen "haha, maar er zijn niet overal laadpalen!"
En dat klopt, daar is nog werk aan de winkel. Maar er zijn ook nog geen 8.900.000 EV's.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')