Ik heb ze verdeeld over oost, west, zuid en noord dus de piek is veel lager. M'n omvormers zijn ook ondergedimensioneerd. Daarnaast laad ik m'n auto zoveel mogelijk overdag en maak ik warm water overdag.quote:Op donderdag 9 november 2023 17:10 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Henk en Ingrid hebben max 10 panelen liggen hoeveel heb jij er ook alweer.
Overigens ook niet in alle wijken, het voltage blijft hier nog steeds ruimschoots onder de 250 volt terwijl er ook nog eens een wijk bijgebouwd is.quote:Op donderdag 9 november 2023 17:17 schreef ludovico het volgende:
[..]
De kabels zijn daar veel te dun in de wijken om dat stroom te vervoeren. De panelen moeten letterlijk afgetopt worden... Dus dan toch een accu in iedere woning met panelen, of aftoppen.
Je eigen kabel zal het nog wel kunnen trekken als je van die slimme stroomverbruik toepassingen hebt? Dan begrens je het auto opladen, anders stoppen eruit?quote:Op donderdag 9 november 2023 17:30 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Verschil is dat er in een wijk nog belastingen zijn uit huishoudens met in toenemende mate EV's en thuisaccu's die laden.
En voor die EV's, kookplaten en warmtepompen moet de bekabeling in veel wijken toch al op de schop.
Hoe je het ook probeert te verkopen: het stroomnet in Nederlandse wijken is berekend op aardgas en nu dat afgebouwd wordt moet er meer geld in de infrastructuur van het stroomnet.
Ook als je met kerncentrales aan de gang gaat.
Als je laadt terwijl de zon schijnt, trek je eerst die stroom eerst uit je panelen (omvormers) dus dat is juist gunstig voor de wijk.quote:Op donderdag 9 november 2023 17:34 schreef ludovico het volgende:
[..]
Je eigen kabel zal het nog wel kunnen trekken als je van die slimme stroomverbruik toepassingen hebt? Dan begrens je het auto opladen, anders stoppen eruit?
Als de gehele wijk dat doet dan overleef je dat nog?
Ja en omgekeerd? Warmtepomp bij thuiskomst op lagere capaciteit en auto ook pas opladen na 10 uur?quote:Op donderdag 9 november 2023 17:36 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Als je laadt terwijl de zon schijnt, trek je eerst die stroom eerst uit je panelen (omvormers) dus dat is juist gunstig voor de wijk.
De omvormer zal altijd ~1 volt boven het stroomnet zitten om te kunnen leveren dus die "wint".
De auto laden terwijl de zon schijnt, ontlast dus het netwerk in de wijk en belast het netwerk in je huis.
Maar je netwerk in huis is daar ruim op berekend, anders doe je wat fout.
Met een 3-fase groep op 3x 16A afgezekerd, kan je 3 x 230v x 16A laden, dus zeg 11kW afgerond.
De vraag is of we het dan al gaan redden, maar het scheelt sowieso enorm, maar dan moeten we wel aan de variabele prijzen!quote:Op donderdag 9 november 2023 17:36 schreef TheFreshPrince het volgende:
edit: overigens is er zelden noodzaak om een EV met 11kW te laden. Als je 100km gereden hebt, heb je hooguit 20kWh nodig en dat kan je in 12 uren laden met 1,67kW. Ik denk dat daar de nadruk op moet liggen, prioriteren en daar tarieven aan koppelen.
Dat gebeurt al.quote:Op donderdag 9 november 2023 17:36 schreef TheFreshPrince het volgende:
Dus niet alleen stroom belasten op basis van hoeveel je verbruikt maar ook welk vermogen je vraagt.
Warmtepompen hebben maar een laag vermogen nodig, vooral als je er vanaf blijft. Mijn warmtepomp komt zelden boven de 2kW en dat is tijdens het warm water maken of als het extreem vriest. Als hij straks weer aanspringt om te verwarmen zal hij hooguit 1.350Watt verbruiken, verdeeld over 3-fasen. Dat is te verwaarlozen. M'n kookplaat kan 11.250Watt verbruiken, verdeeld over 3-fasen, ter vergelijking.quote:Op donderdag 9 november 2023 17:49 schreef ludovico het volgende:
[..]
Ja en omgekeerd? Warmtepomp bij thuiskomst op lagere capaciteit en auto ook pas opladen na 10 uur?
Hoewel mijn wijk wel aardig gemoderniseerd is, denk ik dat je gewoon gelijk moet houden voor iedereen.quote:Het venijn zit hem er een beetje in dat we voor netwerkkosten geen variabele tarieven kennen, die zouden er eigenlijk wél moeten komen maar dat voelt uiteraard inherent oneerlijk als dat gebaseerd is op verouderde meuk in je wijk.... En je in oude wijken hogere volatiliteit kent daarin.
Het zal voor netbeheerders altijd wel een beetje "Whac-A-Mole" blijven qua aanpassen, aangezien er een achterstand is.quote:Dus we blijven wel bij het oude, netwerk uitbreiden als een malle... Misschien wat subsidies op accu's en capaciteit aftoppen zodat je met laag vermogen een auto oplaadt etc.
Ja naja, als je anders black-outs krijgt wil je wel.quote:Op donderdag 9 november 2023 17:53 schreef TheFreshPrince het volgende:
Hoewel mijn wijk wel aardig gemoderniseerd is, denk ik dat je gewoon gelijk moet houden voor iedereen.
Het vermogen van je kabel kent vastrecht tarieven?quote:Op donderdag 9 november 2023 17:54 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
In België doen ze dat inderdaad al, in Nederland nog niet gezien.
Iedereen een warmtepomp geen issue, iedereen koken op een inductieplaat en het wordt teveel?quote:Op donderdag 9 november 2023 17:53 schreef TheFreshPrince het volgende:
M'n kookplaat kan 11.250Watt verbruiken, verdeeld over 3-fasen, ter vergelijking.
Ja, in feite zijn kookplaten lastiger. Ten eerste omdat iedereen ongeveer tegelijk kookt, waar een warmtepomp de hele dag wel wat "doorpruttelt".quote:Op donderdag 9 november 2023 17:56 schreef ludovico het volgende:
[..]
Iedereen een warmtepomp geen issue, iedereen koken op een inductieplaat en het wordt teveel?
Je hebt helemaal gelijkquote:Op donderdag 9 november 2023 18:06 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Gevoelsmatig zit je niet in het juiste topic, tenzij dat een kerncentrale was.
A self-propelled mistake.quote:Op donderdag 9 november 2023 18:30 schreef Ali_boo het volgende:
[..]
Je hebt helemaal gelijk
Had tig tabs open staan
De auto laden terwijl de zon schijnt klinkt leuk maar de meesten zijn door de week overdag als de zon schijnt onderweg of op de zaak.quote:Op donderdag 9 november 2023 17:36 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Als je laadt terwijl de zon schijnt, trek je eerst die stroom eerst uit je panelen (omvormers) dus dat is juist gunstig voor de wijk.
De omvormer zal altijd ~1 volt boven het stroomnet zitten om te kunnen leveren dus die "wint".
De auto laden terwijl de zon schijnt, ontlast dus het netwerk in de wijk en belast het netwerk in je huis.
Was even bang dat er ergens een energie/kerncentrale ontploft wasquote:
Klopt. HIj zal op dat moment misschien niet thuis staan. Maar hij staat wel ergens.quote:Op donderdag 9 november 2023 18:39 schreef Basp1 het volgende:
[..]
De auto laden terwijl de zon schijnt klinkt leuk maar de meesten zijn door de week overdag als de zon schijnt onderweg of op de zaak.
Of kookplaten van een eigen batterij voorzien. Dan heb je ook gelijk niet meer een kookgroep nodig in de meterkast. Die groep en de bedrading kost meestal aanzienlijk meer dan het hele kooktoestel dus om kookplaten met een boosterbatterij op de markt te brengen zou best eens kunnen werken.quote:Op donderdag 9 november 2023 18:04 schreef TheFreshPrince het volgende:
Aan de andere kant, als ik gewoon een pannetje aardappelen, groenten en een gehaktbal op de plaat heb staan (zodra het aan de kook is) dan is het maar 2,5kW ongeveer. Die 11kW haal je alleen als je alle pitten op "boost" zet maar dan is je gehaktbal heel snel zwart en het water van je aardappelen ligt dan verspreid over de kookplaat.
Voor dat soort piekbelasting zou een kleine thuisaccu of... V2G best even handig zijn.
Sowieso is er wel wat voor te zeggen om het elektriciteitssysteem een stuk meer decentraal te organiseren (uiteraard met de nodige nationale en internationale koppelingen) dat maakt het ook flexibeler en minder kwetsbaar. Dat lijkt me wel praktisch als onze afhankelijkheid van stroom blijft groeien.quote:Op vrijdag 10 november 2023 10:23 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Maar goed, zoals gezegd is van het gas af sowieso iets steviger draadjes trekken in de wijk. Bij gedistribueerde opwek en opslag is die noodzaak zelfs kleiner dan bij centrale opwek.
Dat dus. Ik heb wel eens het gevoel dat een deel van NL dat perse niet wil omdat er dan minder grip op de markt is of zo.quote:Op vrijdag 10 november 2023 10:45 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Sowieso is er wel wat voor te zeggen om het elektriciteitssysteem een stuk meer decentraal te organiseren (uiteraard met de nodige nationale en internationale koppelingen) dat maakt het ook flexibeler en minder kwetsbaar. Dat lijkt me wel praktisch als onze afhankelijkheid van stroom blijft groeien.
Het neemt ook weer een argument voor kernenergie (per definitie zwaar leunend op een centralistisch systeem) wegquote:Op vrijdag 10 november 2023 10:47 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Dat dus. Ik heb wel eens het gevoel dat een deel van NL dat perse niet wil omdat er dan minder grip op de markt is of zo.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |