Dat is toch niet wat je zei. je zei dat we het niet meer kunnen bouwen. Niet: Niet kunnen bouwen met de technieken van toen. Dat is wat andersquote:Op donderdag 9 november 2023 14:12 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Piramides bouwen zonder gebruik te maken van door olie gestookte machines. Ik wens je veel succes met technieken opnieuw uitvinden. Verloren kennis.
Ja... maar een kernonderzeeër is geen EPR kerncentrale die 1.650MWe moet produceren.quote:Op donderdag 9 november 2023 14:13 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
er komen wel kernonderzeers van de lopende band met kernkoppen en atoom rakketten aan boord
Natuurlijk kan dat wel , laat elon musk maar een company oprichtenquote:Op donderdag 9 november 2023 14:14 schreef over_hedge het volgende:
[..]
Dat is toch niet wat die zegt. Hij zegt dat we het niet meer kunnen bouwen. Niet: Niet kunnen bouwen met de technieken van toen. Dat is wat anders
quote:Elon Musk called some environmentalists "anti-human" for shutting nuclear power plants.
Musk has been a vocal proponent of nuclear as a vital energy source in the transition to net zero.
Nuclear energy is back in the spotlight as energy insecurity grows after Russia invaded Ukraine.
Die worden wel volgelegd. Door grote (tech) bedrijven met een enorme energiebehoefte. Uiteraard gesubsidieerd door de burger.quote:Op donderdag 9 november 2023 14:19 schreef michaelmoore het volgende:
en anders moeten we toch weilanden volleggen met zonnepanelen , ze zijn nu goedkoop,
Waarom wil Jetten dat niet ??
Die raketten worden gewoon chemisch aan gedreven hoor. Dat is een totaal ander vakgebied.quote:
Dat konden we helemaal niet, die zijn door het Duitse Siemens gebouwd.quote:Op donderdag 9 november 2023 13:58 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
we konden 30 jaar terug ook kerncentrales bouwen , nu niet meer dan??
als de overheid geen weilanden wil volleggen met zonnepanelen dan neemt men de climate change niet serieusquote:Op donderdag 9 november 2023 14:23 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Die worden wel volgelegd. Door grote (tech) bedrijven met een enorme energiebehoefte. Uiteraard gesubsidieerd door de burger.
Zolang er nog daken zonder panelen zijn, hoef je niet aan weilanden te denken.quote:Op donderdag 9 november 2023 14:42 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
als de overheid geen weilanden wil volleggen met zonnepanelen dan neemt men de climate change niet serieus
Huh, ik woon in het buitengebied en er worden wel weilanden volgelegd hoor. Vooralsnog langs snel- en autowegen.quote:Op donderdag 9 november 2023 14:42 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
als de overheid geen weilanden wil volleggen met zonnepanelen dan neemt men de climate change niet serieus
er zijn ook mensen die deze dingen niet op het dak willen he , ikke niet dus, dakpannen zijn te oudquote:Op donderdag 9 november 2023 14:44 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Zolang er nog daken zonder panelen zijn, hoef je niet aan weilanden te denken.
Jawel, maar niet binnen 15 jaar. De huidige centrales zijn een stuk geavanceerder en complexer (en veiliger).quote:Op donderdag 9 november 2023 13:58 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
we konden 30 jaar terug ook kerncentrales bouwen , nu niet meer dan??
Zolang we zonnecellen op onze Noorderbreedte blijven neerleggen zijn we technisch gezien dom bezig we creëren een flinke overcapaciteit in de zomer en weten nog steeds niet hoe we dan in de winter wanneer de energievraag het hoogst is onze energie voorziening gaan regelen.quote:Op donderdag 9 november 2023 14:44 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Zolang er nog daken zonder panelen zijn, hoef je niet aan weilanden te denken.
Huh we zitten in nws praten mensen hier maar wat zonder het nieuws te volgen.quote:Op donderdag 9 november 2023 14:50 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Huh, ik woon in het buitengebied en er worden wel weilanden volgelegd hoor. Vooralsnog langs snel- en autowegen.
In de herfst en winter is er doorgaans meer wind, dus deels weten we dat prima.quote:Op donderdag 9 november 2023 15:04 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Zolang we zonnecellen op onze Noorderbreedte blijven neerleggen zijn we technisch gezien dom bezig we creëren een flinke overcapaciteit in de zomer en weten nog steeds niet hoe we dan in de winter wanneer de energievraag het hoogst is onze energie voorziening gaan regelen.
Laat ons dan maar eens een fatsoenlijke berekening zien hoe we zoveel duurzame energie op het grondgebied van nl gaan opwekken. Gebruik als richtlijn maar het boek without hot air.quote:Op donderdag 9 november 2023 15:14 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
In de herfst en winter is er doorgaans meer wind, dus dat deels weten we dat prima.
Windparken op zee zijn veruit het meest efficiënt daarvoor, daar kan je ook molens neerzetten van 250 meter.quote:Op donderdag 9 november 2023 15:23 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Laat ons dan maar eens een fatsoenlijke berekening zien hoe we zoveel duurzame energie op het grondgebied van nl gaan opwekken.
Een boek uit 2008 / 2009 toen er nog geen Tesla's rondreden (afgezien van een paar Roadsters), windmolens de helft kleiner waren qua formaat en 4x kleiner qua vermogen, zonnepanelen 6x duurder waren per Wp, wind op zee nog >¤180 per MWh kostte en energieopslag in een accu 12x (!) duurder per kWh was dan nu.quote:
quote:Op donderdag 9 november 2023 14:31 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Die raketten worden gewoon chemisch aan gedreven hoor. Dat is een totaal ander vakgebied.
Ja, nucleaire onderzeeërs bestaan maar ook is een andere orde dan industriële energie opwekking. Ook daar zijn wel ongelukken mee gebeurd, waarschijnlijk meer dan dat we er van horen zelfs. Anders dan voor militaire toepassingen wordt kernenergie niet voor aandrijving gebruikt. Domweg omdat het te duur is.
Lekker vooringenomen over het boek zonder het blijkbaar maar enigszins maar serieus doorgelezen te hebben.quote:Op donderdag 9 november 2023 15:25 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Windparken op zee zijn veruit het meest efficiënt daarvoor, daar kan je ook molens neerzetten van 250 meter.
Ik ga ook nergens stellen dat je daar de 100% mee haalt maar dat haal je met 2 geplande kerncentrales ook niet, dat levert ook maar 2x 14,4TWh per jaar op terwijl de groeivraag richting 2030 al hoger is dan dat.
Ter vergelijking, rond 2030 moet er voor 85 tot 90TWh per jaar aan windmolens staan, vorig jaar zaten we zo rond de 20TWh en dit jaar gaan we daar wel ruim overheen.
[..]
Een boek uit 2008 / 2009 toen er nog geen Tesla's rondreden (afgezien van een paar Roadsters), windmolens de helft kleiner waren qua formaat en 4x kleiner qua vermogen, zonnepanelen 6x duurder waren per Wp, wind op zee nog >¤180 per MWh kostte en energieopslag in een accu 12x (!) duurder per kWh was dan nu.
Het is niet zo gek om vooringenomen te zijn over een boek van 14 jaar oud na alle vooruitgang en prijsdalingen.quote:Op donderdag 9 november 2023 15:57 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Lekker vooringenomen over het boek zonder het blijkbaar maar enigszins maar serieus doorgelezen te hebben.![]()
Lees het eens door en zie dat deze man ook de gebruikte fossiele brandstoffen voor autos toendertijd al omrekende naar kwh per dag verbruik voor de populatie.
Windmolens laat hij de natuurkundige vergelijking zien en de wind snelheden op verschillende plaatsen.
Zonnecellen hoofdstuk 6 het grafiekje bij london vanaf October tot maart maar 1/3 van het watt per vierkante meter tov maart tm augustus.
Op weg naar een duurzame energievoorziening zullen we nog vele hobbels moeten nemen. Met de getoonde vooringenomenheid bij een boek met solide onderbouwing gaan we er niet komen.
Ik zie voor vandaag 22kWh opbrengst en 8kWh terug geleverd.quote:Zonnecellen op onze Noorderbreedte zijn in mijn optiek niet erg optimale investeringen vanwegen het grote verschil tussen winter en zomer in energie opbrengsten en vraag.
Het zou niet moeten gaan over de IK maar over de energie voorziening voor het hele land. In jou scenario moeten WE als maatschappij onze netwerken flink verzwaren alleen om het erg grote surplus aan energie in de zomer maanden naar wat stuwmeren te verplaatsen.quote:Op donderdag 9 november 2023 16:06 schreef TheFreshPrince het volgende:
In het andere scenario zou ik 12 maanden per jaar stroom moeten inkopen, ook voor de auto.
Dat valt in de praktijk wel wat mee.quote:Op donderdag 9 november 2023 16:11 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Het zou niet moeten gaan over de IK maar over de energie voorziening voor het hele land. In jou scenario moeten WE als maatschappij onze netwerken flink verzwaren alleen om het erg grote surplus aan energie in de zomer maanden naar wat stuwmeren te verplaatsen.
Ik vind filmpjes langer dan 3 minuten ook wat zinloos, zo een hele intro hoeft van mij niet.quote:Op donderdag 9 november 2023 16:06 schreef TheFreshPrince het volgende:
Het is niet zo gek om vooringenomen te zijn over een boek van 14 jaar oud na alle vooruitgang en prijsdalingen.
En het is ook niet zo gek dat ik niet ieder boek ga lezen waar random mensen mee aan komen zetten, idem voor filmpjes van >60 minuten die ik "moet zien".
maar we sturen onze afgewerkte stookolie van cruisschepen uit Rotterdam naar Afrika en die gaan daar met generatoren electriciteit op te wekken dus daar gaan we geen zonnepanelen neerleggenquote:Op donderdag 9 november 2023 15:04 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Zolang we zonnecellen op onze Noorderbreedte blijven neerleggen zijn we technisch gezien dom bezig we creëren een flinke overcapaciteit in de zomer en weten nog steeds niet hoe we dan in de winter wanneer de energievraag het hoogst is onze energie voorziening gaan regelen.
Uit interesse, verwarm / laad jij de auto variabel op, op basis van wat de zonnepanelen aan stroom opwekken en je zelf verbruikt aan overige zaken?quote:Op donderdag 9 november 2023 16:06 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Het is niet zo gek om vooringenomen te zijn over een boek van 14 jaar oud na alle vooruitgang en prijsdalingen.
En het is ook niet zo gek dat ik niet ieder boek ga lezen waar random mensen mee aan komen zetten, idem voor filmpjes van >60 minuten die ik "moet zien".
[..]
Ik zie voor vandaag 22kWh opbrengst en 8kWh terug geleverd.
Dat betekent 14kWh zelf verbruikt (deels warmtepomp, deels PHEV).
Maar je hebt gelijk, 4 maanden per jaar is de opbrengst fors lager. Evengoed heb ik de overige 8 maanden geen klachten.
In het andere scenario zou ik 12 maanden per jaar stroom moeten inkopen, ook voor de auto.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |