In de ochtend van 7 oktober 2023 werden vanuit de Gazastrook duizenden raketten op Israëlische plaatsen in de grensstreek afgevuurd. Ook de steden Tel Aviv en Jeruzalem waren doelwit. Een groot aantal Hamasleden stak vanuit de Gazastrook op meerdere plaatsen de grens met Israël over, over land en via de lucht. Meer dan 1.300 mensen werden gedood, waaronder tientallen niet-Israëli's.
Premier Benjamin Netanyahu sprak in reactie op de aanvallen over een oorlogssituatie. Op 7 oktober begon Israël met een uitgebreide reeks luchtaanvallen op de Gazastrook, die volgens Israël waren gericht op locaties van Hamas. Op 8 oktober sloot Israël de toevoer van elektriciteit en brandstof naar Gaza af. Als gevolg daarvan viel de enige elektriciteitscentrale op 11 oktober uit.Netanyahu zei op 9 oktober tegen VS-president Biden, dat Israël geen andere keus heeft dan een grondoperatie in Gaza te starten en dat het "een lange en moeilijke oorlog" zal worden
Als gevolg van het conflict liepen ook de spanningen op de Westelijke Jordaanoever, inclusief Oost-Jeruzalem op. Sinds 8 oktober werden gevechten aan de Israëlisch-Libanese grens gemeld. Het ging om beschietingen door Hezbollah, die het Israëlische leger met raketaanvallen antwoordde.
Israël riep op 13 oktober inwoners van Gaza-Stad op om voor hun veiligheid uit te wijken naar zuidelijker delen van de Gazastrook. De burgers hebben tot 16:00 uur lokale tijd op 14 oktober naar haar het zuiden te vertrekken via 2 routes. Tot op heden is er nog geen grond offensief in Gaza. Op 17 oktober werd het Al-Ahli Arabi Baptistenziekenhuis in Gaza getroffen door een bom, sommige bronnen spreken zelfs van 500 doden. Dit bombardement leidde tot veel onrust. Leiders in het Midden Oosten zeggen hun afsprak met Joe Biden af, bij ambassades wordt geprotesteerd. Beide partijen claimen dat de andere partij verantwoordelijk is voor het drama in het ziekenhuis. Op 19 oktober werd bekend dat Ofir Engel, een 18-jarige Nederlander een van de 200 gegijzelde is die Hamas heeft meegenomen naar Gaza.
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Steve Lookner live
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
Misschien moet Israël maar een groot vluchtelingen kamp bij de grens met Gaza neerzetten voor vrouwen en kinderen onder 12 ofzo. Iedereen heel goed gecontroleerd bij binnenkomst op wapens en identiteit. Zodat die mensen iig veilig zijn, en eten/drinken/zorg kunnen ontvangen.
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
Ja nou ik heb hem wel eerst een DM gestuurd en toen heel geduldig naar mijn duim gekeken, want daar zit een snee in
Ik kan je post zo snel niet meer vinden over het ridiculiseren van de religie. Daarom even hier een reactie op. Die heb je verdiend.
In onze moskee komen er zowat elke week nieuwe bekeerlingen bij. Deze komen uit alle lagen van de samenleving. De Islam groeit snel, heel rap. ik steek niet onder stoelen of banken dat ik daar heel blij mee ben.
²
Misgun niemand zijn profijt, laat elk op hoope bouwe. Ofschoon wie mij ook benijdt, fortuin moet zijn loop behouden. Bansheeboy: Fok!ker van de week! [Without heart we would be mere machines] Bergkamp, Zlatan, Van Persie, Ziyech, Quaresma
[..] Ik kan je post zo snel niet meer vinden over het ridiculiseren van de religie. Daarom even hier een reactie op. Die heb je verdiend.
In onze moskee komen er zowat elke week nieuwe bekeerlingen bij. Deze komen uit alle lagen van de samenleving. De Islam groeit snel, heel rap. ik steek niet onder stoelen of banken dat ik daar heel blij mee ben.
²
Het is slechts een doodlopende weg in de menselijke evolutie.
Oh. Dus we gaan er vanuit dat mensen die medeburgers als levend schild gebruiken zo aardig zullen zijn om eerste levensbehoeften bij diezelfde burgers terecht te laten komen ipv bij henzelf.
[..] Oh. Dus we gaan er vanuit dat mensen die medeburgers als levend schild gebruiken zo aardig zullen zijn om eerste levensbehoeften bij diezelfde burgers terecht te laten komen ipv bij henzelf.
What could possibly go wrong.
De Gazastrook heeft door de jaren heen genoeg financiële hulp gekregen om iedere Gazaan meerdere malen multimiljonair te maken echter heeft de gewone man nog geen droog korstje brood en heeft de Iron Dome het dagelijks vrij druk.
Ik zou die hoop routeren naar de gewone Palestijnen. Want die lijken in vergetelheid ten onder te gaan. Dit is een menselijk drama die zijn weerga niet kent. De Westerse wereld (in het bijzonder!) roept oeh! en aah! en draait zich weer om. Alles voor dat glaasje wijn, lingerie en de kamerthermostaat op 26 graden.
²
Misgun niemand zijn profijt, laat elk op hoope bouwe. Ofschoon wie mij ook benijdt, fortuin moet zijn loop behouden. Bansheeboy: Fok!ker van de week! [Without heart we would be mere machines] Bergkamp, Zlatan, Van Persie, Ziyech, Quaresma
[..] Ik zou die hoop routeren naar de gewone Palestijnen. Want die lijken in vergetelheid ten onder te gaan. Dit is een menselijk drama die zijn weerga niet kent. De Westerse wereld (in het bijzonder!) roept oeh! en aah! en draait zich weer om. Alles voor dat glaasje wijn, lingerie en de kamerthermostaat op 26 graden.
Weet je Mascara-Klodder (een van de grappigste nicknames, die geef ik je), ik heb het gevoel juist midden in de samenleving te staan. En ik ben gezegend met het goed kunnen afkaderen en analyseren van situaties. Eigenlijk moet je mij als een grote spiegel zien. Ik confronteer met niet zulke leuke feiten. Vandaar dat een enkeling me niet zo ziet zitten hier. Ik weet dat het niet persoonlijk is.
²
Ik vind het schrikbarend dat er onder leden van GroenLinks mensen zijn die het bestaansrecht van Israël ontkennen. Neem bijvoorbeeld een haatheks als Sabine Scharwachter, die het woord 'pogrom' een frame vindt om de beestachtige moord op 1400 Israëliërs te omschrijven.
Op zaterdag 21 oktober 2023 10:28 schreef Opnaarutrecht het volgende: Ik vind het schrikbarend dat er onder leden van GroenLinks mensen zijn die het bestaansrecht van Israël ontkennen. Neem bijvoorbeeld een haatheks als Sabine Scharwachter, die het woord 'pogrom' een frame vindt om de beestachtige moord op 1400 Israëliërs te omschrijven.
Op zaterdag 21 oktober 2023 10:28 schreef Opnaarutrecht het volgende: Ik vind het schrikbarend dat er onder leden van GroenLinks mensen zijn die het bestaansrecht van Israël ontkennen. Neem bijvoorbeeld een haatheks als Sabine Scharwachter, die het woord 'pogrom' een frame vindt om de beestachtige moord op 1400 Israëliërs te omschrijven.
Sabine Scharwachter @SabScharwachter · 7 jan. 2022 Not me die boosterprik gaat halen met te strakke blouse en geen bh aan😭 Lekker boosteren met je blote boobies✨👍🤡
[..] Ja maar die is echt helemaal van het padje af, die stond ook From the river to the sea te scanderen.
Zouden ze überhaupt doorhebben wat ze zingen? Het bekt gewoon lekker. Ik gooide het zelf daar steeds op. Weet niet of ik het bij het juiste eind heb, maar ik geef ze in alle bereidwilligheid het voordeel van de twijfel.
quote:
Perfect voorbeeld van de zichzelf als links afficherende vegan latte nippende extreem rechtse neo nazi
Hele mooie duiding. Netjes.
²
[..] Walgelijk volk, ik zie dat ze nu ook zeggen “maar waarom onderhandelt Israël niet over vrede met Hamas?”
Ik riep gisteren iets soortgelijks. Niet in die bewoordingen maar de strekking komt min of meer overeen. Laat MBS bemiddelen. Niet zozeer om een organisatie als Hamos het naar de zin te maken, maar uit pragmatisme om verder bloedvergieten zeer snel te stoppen.
²
[..] Zouden ze überhaupt doorhebben wat ze zingen? Het bekt gewoon lekker. Ik gooide het zelf daar steeds op. Weet niet of ik het bij het juiste eind heb, maar ik geef ze in alle bereidwilligheid het voordeel van de twijfel. [..] Hele mooie duiding. Netjes.
[..] Weet je Mascara-Klodder (een van de grappigste nicknames, die geef ik je), ik heb het gevoel juist midden in de samenleving te staan. En ik ben gezegend met het goed kunnen afkaderen en analyseren van situaties. Eigenlijk moet je mij als een grote spiegel zien. Ik confronteer met niet zulke leuke feiten. Vandaar dat een enkeling me niet zo ziet zitten hier. Ik weet dat het niet persoonlijk is.
²
´ Just remember, there's a thin line between being a hero and being a memory´
[..] Ik riep gisteren iets soortgelijks. Niet in die bewoordingen maar de strekking komt min of meer overeen. Laat MBS bemiddelen. Niet zozeer om een organisatie als Hamos het naar de zin te maken, maar uit pragmatisme om verder bloedvergieten zeer snel te stoppen.
[..] Het is vooral een gotspe dat de partij zelf geen afstand van haar neemt imo. Net als die professor: wegwezen. Volstrekt ongeschikt.
Dat ben ik ook met je eens. De grootste schurkenstaten zijn in mijn visie China, Noord-Korea, Rusland, Syrië en Iran, maar uiteraard ontkennen types als Scharwachter het bestaansrecht van die landen niet.
[..] Weet je Mascara-Klodder (een van de grappigste nicknames, die geef ik je), ik heb het gevoel juist midden in de samenleving te staan. En ik ben gezegend met het goed kunnen afkaderen en analyseren van situaties. Eigenlijk moet je mij als een grote spiegel zien. Ik confronteer met niet zulke leuke feiten. Vandaar dat een enkeling me niet zo ziet zitten hier. Ik weet dat het niet persoonlijk is.
²
In het midden van de belangstelling (willen) staan is iets anders dan in het midden van de samenleving staan he?
“Weak or strong, clever or simple, we are all brothers.”
Ik kende tot vorige week het woord pogrom niet eens. Is het zo belangrijk 7 oktober een pogrom te noemen?
Wikipedia zegt Het woord pogrom (Russisch: погром; pogróm van громить: vernietigen, verwoesten) wordt gebruikt voor gewelddadige aanvallen op bepaalde groepen; etnisch, religieus of andere soorten, die vooral worden gekarakteriseerd door de vernietiging van hun omgeving (huizen, bedrijven, religieuze centra). Vaak gaan pogroms vergezeld met fysiek geweld tegen en zelfs moord op een bevolkingsgroep met de bedoeling om die groep te intimideren en zodoende te verdrijven of te dwingen zich te assimileren met de omgeving.
Ik zal wel te autistisch zijn, ik zie verschillen. Ze had sowieso haar mond moeten houden, dat lijkt me evident
‘Allahu akbar’ zijn woorden die praktiserende moslims dagelijks uitspreken bij de gebeden. Letterlijk vertaald betekenen ze ‘God is groot’. De uitspraak valt te vergelijken met het loven van God door christenen, te vergelijken met ‘Hallelujah’. Het zijn voor mij rustgevende woorden. Maar toen tot me doordrong dat het bijna tijd was voor het middaggebed, voelde ik het tegenovergestelde van rust: wat als dat alarm luid afging? Hoe zouden mensen reageren?
Hoewel ik de melding normaal gesproken op trilfunctie heb staan, controleerde ik dat toch nog eens op dat moment. Ook zette ik mijn telefoon voor de zekerheid op mute. Ook al is er niks verkeerds of negatiefs aan de uitspraak ‘Allahu akbar’, het wordt door sommige terroristen gebruikt om geweld te verheerlijken.
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem. -Rabia Al-Basri
Starbucks hoofdkantoor is uiteraard pissed op dit bericht en neemt er afstand van
twitter
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem. -Rabia Al-Basri
Iemand berichtte dat 20 trucks aanvankelijk mochten gaan en later vandaag nog eens een x aantal. Dat is uiteraard een druppel op een gloeiende plaat, maar er zit in ieder geval beweging in.
[..] Iemand berichtte dat 20 trucks aanvankelijk mochten gaan en later vandaag nog eens een x aantal. Dat is uiteraard een druppel op een gloeiende plaat, maar er zit in ieder geval beweging in.
Van wat ik begreep 20 en hopelijk maandag pas weer
‘Allahu akbar’ zijn woorden die praktiserende moslims dagelijks uitspreken bij de gebeden. Letterlijk vertaald betekenen ze ‘God is groot’. De uitspraak valt te vergelijken met het loven van God door christenen, te vergelijken met ‘Hallelujah’. Het zijn voor mij rustgevende woorden. Maar toen tot me doordrong dat het bijna tijd was voor het middaggebed, voelde ik het tegenovergestelde van rust: wat als dat alarm luid afging? Hoe zouden mensen reageren?
Hoewel ik de melding normaal gesproken op trilfunctie heb staan, controleerde ik dat toch nog eens op dat moment. Ook zette ik mijn telefoon voor de zekerheid op mute. Ook al is er niks verkeerds of negatiefs aan de uitspraak ‘Allahu akbar’, het wordt door sommige terroristen gebruikt om geweld te verheerlijken.
[..] Van wat ik begreep 20 en hopelijk maandag pas weer
Met als verschil dat dit van de Rode Halve Maan was en de eerste VN-wagens dan maandag zouden mogen, op z'n vroegst. Volgens mij zeiden/ontkenden ze niet dat er vandaag of morgen nog meer Rode Halve Maan-wagens mogen komen, maar we zullen zien.
[..] Met als verschil dat dit van de Rode Halve Maan was en de eerste VN-wagens dan maandag zouden mogen, op z'n vroegst. Volgens mij zeiden/ontkenden ze niet dat er vandaag of morgen nog meer Rode Halve Maan-wagens mogen komen, maar we zullen zien.
[..] Met als verschil dat dit van de Rode Halve Maan was en de eerste VN-wagens dan maandag zouden mogen, op z'n vroegst. Volgens mij zeiden/ontkenden ze niet dat er vandaag of morgen nog meer Rode Halve Maan-wagens mogen komen, maar we zullen zien.
Er gingen blijkbaar voor de aanslag al 100 soortgelijke vrachtwagens per dag de grens over, dan is dit wel een beetje voor de buhne.
[..] Er gingen blijkbaar voor de aanslag al 100 soortgelijke vrachtwagens per dag de grens over, dan is dit wel een beetje voor de buhne.
Nou ja, dit is natuurlijk ook niet om de hele boel ineens op te lossen, maar vooral voor beide kanten voor de bühne en om te kijken of er weer wat op gang kan komen. Zoals ze bij de stream zeiden: testing the waters.
De Amerikaanse president Joe Biden 'verstond een vraag niet goed' en zei daarom per ongeluk 'ja' toen hem vrijdagavond voorgelegd werd of Israël moet wachten met het grondoffensief in de Gazastrook. Het Witte Huis verklaart in de nacht van vrijdag op zaterdag dat de uitspraak van Biden een misverstand was.
Op zaterdag 21 oktober 2023 10:58 schreef phpmystyle het volgende: Het zou zoveel schelen als zoveel Palestijnen niet Hamas zouden steunen. Het is zelfdestructie wat zij zichzelf aandoen.
Je kan het ze niet eens echt kwalijk nemen, laag intelligentieniveau, geen toekomstperspectief, opgroeien in een soort openluchtgevangenis. Je gaat uiteindelijk vanzelf wel extremist worden.
[..] Je kan het ze niet eens echt kwalijk nemen, laag intelligentieniveau, geen toekomstperspectief, opgroeien in een soort openluchtgevangenis. Je gaat uiteindelijk vanzelf wel extremist worden.
Arme schapen
´ Just remember, there's a thin line between being a hero and being a memory´
Het is ook wel hilarisch dat dit soort mensen stil blijven als er tientallen dorpen en een heel muziekfestival in Israël worden afgeslacht, waarbij ook nog eens 200 mensen worden gegijzeld. Maar oh jee, die arme Palestijnen toch!
En dan ook nog komen met het statement met zelfbeschikking te willen zien voor de Palestijnen, wat vreemd is aangezien ze dat in de Gazastrook al twintig jaar hebben en dat gaat niet zo heel erg goed. Zelfs de pijpleidingen worden nog uit de grond gehaald voor terroristische doeleinden.
Ik kan mij dus ook goed voorstellen dat je als bedrijf niet blij bent met dit soort statements.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
Terecht natuurlijk. Het is geen politieke organisatie en nadrukkelijk pro-Palestina zijn komt niet zelden door antisemitisme. Kijk maar naar je eigen posts bijvoorbeeld.
[ Bericht 4% gewijzigd door Richestorags op 21-10-2023 11:17:31 ]
[..] Je kan het ze niet eens echt kwalijk nemen, laag intelligentieniveau, geen toekomstperspectief, opgroeien in een soort openluchtgevangenis. Je gaat uiteindelijk vanzelf wel extremist worden.
Dit niveau opkrikken is wel de sleutel naar vrede, als je zelf een leuk gezinnetje hebt, weldoorvoed bent en een leuke auto op de oprit hebt staan verdwijnt de neiging wel een klein beetje om andere mensen te verkrachten, martelen en te vermoorden.
Een compleet volk infantiliseren, knap hoor. Het ligt niet aan de mensen zelf, ze zijn gewoon dom en het komt allemaal door externe factoren. Hmm, ja, vast wel.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
[..] Dit niveau opkrikken is wel de sleutel naar vrede, als je zelf een leuk gezinnetje hebt, weldoorvoed bent en een leuke auto op de oprit hebt staan verdwijnt de neiging wel een klein beetje om andere mensen te verkrachten, martelen en te vermoorden.
Gaat wel wat lastig worden als je vanuit beide kanten bewust dom wordt gehouden
[..] Dit niveau opkrikken is wel de sleutel naar vrede, als je zelf een leuk gezinnetje hebt, weldoorvoed bent en een leuke auto op de oprit hebt staan verdwijnt de neiging wel een klein beetje om andere mensen te verkrachten, martelen en te vermoorden.
Grotendeels wel ja. Echter voor de leadership van Hamas gaat jouw statement ook op.
Mocht het je zijn ontgaan: de leiders van Hamas zijn allemaal multimiljonair, met grote gezinnen en villa's in zowel de Gazastrook als Qatar.
[..] Een compleet volk infantiliseren, knap hoor. Het ligt niet aan de mensen zelf, ze zijn gewoon dom en het komt allemaal door externe factoren. Hmm, ja, vast wel.
Ja je ziet dat zelfs hier toch, in Frankrijk hebben ze er ook ooit voor gekozen om migrantengroepen massaal bij elkaar te flikkeren en feitelijk de sleutel weg te tyfen. Plukken ze in Marseille en Parijs nu de vruchten van.
Wat voor niveau zouden ze moeten bereiken voordat een deel eindelijk eens inziet dat geloof een sprookje is?
Wij moslims schieten helaas veel te kort wat dat betreft. Aan de andere kant heb je bij de communicatie niet alleen een zender nodig met een heldere boodschap, maar ook een ontvanger die openstaat voor dat wat wordt gecommuniceerd. Anders is het net als het verhaal in Genesis over de toren van Babel, lost in translation.
Degelijke communicatie is lastig
[..] Ja je ziet dat zelfs hier toch, in Frankrijk hebben ze er ook ooit voor gekozen om migrantengroepen massaal bij elkaar te flikkeren en feitelijk de sleutel weg te tyfen. Plukken ze in Marseille en Parijs nu de vruchten van.
Laissez-faire. Heel slim om dat met ongeletterde Rif bewonertjes te doen.
[..] Daar heb ik het ook over, met een beetje hulp en medewerking van gematigde Israëliërs zoals Jonathan Conricus en niet van die Ben Gvir monsters.
Ik bedoel dat de Hamas leadership alle materiële zaken al op orde heeft en alsnog kiest voor haat. Je moet alleen de voedingsbodem van het voetvolk wegnemen ja. Die zijn belangrijker dan "the brains".
[..] Ja dit duurt wel eventjes, heeft ons ook aardig wat eeuwen gekost.
Klopt maar dat is op eigen kracht gebeurt. Je zou toch onderwijs kunnen sponsoren tot op universitair niveau en dan zonder Koran onzin maar zodat een deel in ieder geval geïnteresseerd raakt in wetenschap. Dan heb je in elk geval verlichte geesten rondlopen daar in plaats van alleen maar extremisten.
[..] Ja je ziet dat zelfs hier toch, in Frankrijk hebben ze er ook ooit voor gekozen om migrantengroepen massaal bij elkaar te flikkeren en feitelijk de sleutel weg te tyfen. Plukken ze in Marseille en Parijs nu de vruchten van.
Wat je ook zou kunnen doen is naar de mensen zelf kijken en niet alleen maar naar de externe factoren. Je hebt als mens altijd keuzes die je kunt maken. Of je rijk of arm bent, altijd heb je zelf controle over bepaalde zaken.
Kwesties zoals criminaliteit en terrorisme zijn keuzes, geen logische gevolgen van externe factoren. En dit is ook makkelijk aantoonbaar omdat er enorm veel arme mensen zijn of mensen met tegenslagen en obstakels in het leven, die niet voor criminaliteit of terrorisme kiezen. Dit is het absolute merendeel zelfs.
[..] Wat je ook zou kunnen doen is naar de mensen zelf kijken en niet alleen maar naar de externe factoren. Je hebt als mens altijd keuzes die je kunt maken. Of je rijk of arm bent, altijd heb je zelf controle over bepaalde zaken.
Kwesties zoals criminaliteit en terrorisme zijn keuzes, geen logische gevolgen van externe factoren. En dit is ook makkelijk aantoonbaar omdat er enorm veel arme mensen zijn of mensen met tegenslagen en obstakels in het leven, die niet voor criminaliteit of terrorisme kiezen. Dit is het absolute merendeel zelfs.
[..] Ik bedoel dat de Hamas leadership alle materiële zaken al op orde heeft en alsnog kiest voor haat. Je moet alleen de voedingsbodem van het voetvolk wegnemen ja. Die zijn belangrijker dan "the brains".
Inderdaad. Maar het zijn dan ook keuzes, het is een ideologie. De realiteit is: niet elke cultuur streeft een democratie na met allerlei vrijheden zoals wij in het Westen doen. En het geeft blijk van veel van nativiteit en narcisme om te denken dat iedereen dat eigenlijk ook wil, alleen externe factoren hun daarvan weerhouden.
[..] Ja dit duurt wel eventjes, heeft ons ook aardig wat eeuwen gekost.
Helaas neemt het aantal ultra conservatieve religekkies juist de laatste decennia weer toe, alleen dit keer geen christenen maar dat andere abrahamistische misogyne gedrocht
got me a movie, I want you to know slicing up eyeballs, I want you to know
[..] Ik bedoel dat de Hamas leadership alle materiële zaken al op orde heeft en alsnog kiest voor haat. Je moet alleen de voedingsbodem van het voetvolk wegnemen ja. Die zijn belangrijker dan "the brains".
Dat doe je nu eenmaal met welvaart, er is een al sedert mensenheugenis bewoonde vallei in Midden-Amerika (preciezer weer ik het niet meer) met drie uitlopers, die vallei is uitermate vruchtbaar maar af en toe is er in een van de drie poten minder voedsel voorhanden en dat is precies het moment dat de archeologische vondsten laten zien dat er oorlog uitbreekt tussen de drie poten van de vallei.
[..] Helaas neemt het aantal ultra conservatieve religekkies juist de laatste decennia weer toe, alleen dit keer geen christenen maar dat andere abrahamistische misogyne gedrocht
En dat gaat gepaard met grote agressiviteit en moordlustigheid.
[..] Wat je ook zou kunnen doen is naar de mensen zelf kijken en niet alleen maar naar de externe factoren. Je hebt als mens altijd keuzes die je kunt maken. Of je rijk of arm bent, altijd heb je zelf controle over bepaalde zaken.
Nee, hier ben ik het niet mee eens. Een mooi voorbeeld binnen de context van deze discussie: het getto in Warschau (en nee, ik vergelijk Gaza niet 1-op-1 met het getto, het gaat mij om het gedrag van mensen).
De joden werden daar opgesloten en onderdrukt. Ze werden uitgeknepen en uitgehongerd door de Duitsers, hun situatie was uitzichtloos. Er vielen doden, maar van gericht en structureel uitmoorden was nog geen sprake.
Wat deden de joden? Die kwamen in opstand. In de ogen van de Duitse bezetter wendden de joden zich tot terreur door Duitse soldaten dood te schieten.