In de ochtend van 7 oktober 2023 werden vanuit de Gazastrook duizenden raketten op Israëlische plaatsen in de grensstreek afgevuurd. Ook de steden Tel Aviv en Jeruzalem waren doelwit. Een groot aantal Hamasleden stak vanuit de Gazastrook op meerdere plaatsen de grens met Israël over, over land en via de lucht. Meer dan 1.300 mensen werden gedood, waaronder tientallen niet-Israëli's.
Premier Benjamin Netanyahu sprak in reactie op de aanvallen over een oorlogssituatie. Op 7 oktober begon Israël met een uitgebreide reeks luchtaanvallen op de Gazastrook, die volgens Israël waren gericht op locaties van Hamas. Op 8 oktober sloot Israël de toevoer van elektriciteit en brandstof naar Gaza af. Als gevolg daarvan viel de enige elektriciteitscentrale op 11 oktober uit.Netanyahu zei op 9 oktober tegen VS-president Biden, dat Israël geen andere keus heeft dan een grondoperatie in Gaza te starten en dat het "een lange en moeilijke oorlog" zal worden
Als gevolg van het conflict liepen ook de spanningen op de Westelijke Jordaanoever, inclusief Oost-Jeruzalem op. Sinds 8 oktober werden gevechten aan de Israëlisch-Libanese grens gemeld. Het ging om beschietingen door Hezbollah, die het Israëlische leger met raketaanvallen antwoordde.
Israël riep op 13 oktober inwoners van Gaza-Stad op om voor hun veiligheid uit te wijken naar zuidelijker delen van de Gazastrook. De burgers hebben tot 16:00 uur lokale tijd op 14 oktober naar haar het zuiden te vertrekken via 2 routes. Tot op heden is er nog geen grond offensief in Gaza. Op 17 oktober werd het Al-Ahli Arabi Baptistenziekenhuis in Gaza getroffen door een bom, sommige bronnen spreken zelfs van 500 doden. Dit bombardement leidde tot veel onrust. Leiders in het Midden Oosten zeggen hun afsprak met Joe Biden af, bij ambassades wordt geprotesteerd. Beide partijen claimen dat de andere partij verantwoordelijk is voor het drama in het ziekenhuis. Op 19 oktober werd bekend dat Ofir Engel, een 18-jarige Nederlander een van de 200 gegijzelde is die Hamas heeft meegenomen naar Gaza.
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Steve Lookner live
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
Misschien moet Israël maar een groot vluchtelingen kamp bij de grens met Gaza neerzetten voor vrouwen en kinderen onder 12 ofzo. Iedereen heel goed gecontroleerd bij binnenkomst op wapens en identiteit. Zodat die mensen iig veilig zijn, en eten/drinken/zorg kunnen ontvangen.
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
Ja nou ik heb hem wel eerst een DM gestuurd en toen heel geduldig naar mijn duim gekeken, want daar zit een snee in
Ik kan je post zo snel niet meer vinden over het ridiculiseren van de religie. Daarom even hier een reactie op. Die heb je verdiend.
In onze moskee komen er zowat elke week nieuwe bekeerlingen bij. Deze komen uit alle lagen van de samenleving. De Islam groeit snel, heel rap. ik steek niet onder stoelen of banken dat ik daar heel blij mee ben.
²
Misgun niemand zijn profijt, laat elk op hoope bouwe. Ofschoon wie mij ook benijdt, fortuin moet zijn loop behouden. Bansheeboy: Fok!ker van de week! [Without heart we would be mere machines] Bergkamp, Zlatan, Van Persie, Ziyech, Quaresma
[..] Ik kan je post zo snel niet meer vinden over het ridiculiseren van de religie. Daarom even hier een reactie op. Die heb je verdiend.
In onze moskee komen er zowat elke week nieuwe bekeerlingen bij. Deze komen uit alle lagen van de samenleving. De Islam groeit snel, heel rap. ik steek niet onder stoelen of banken dat ik daar heel blij mee ben.
²
Het is slechts een doodlopende weg in de menselijke evolutie.
Oh. Dus we gaan er vanuit dat mensen die medeburgers als levend schild gebruiken zo aardig zullen zijn om eerste levensbehoeften bij diezelfde burgers terecht te laten komen ipv bij henzelf.
[..] Oh. Dus we gaan er vanuit dat mensen die medeburgers als levend schild gebruiken zo aardig zullen zijn om eerste levensbehoeften bij diezelfde burgers terecht te laten komen ipv bij henzelf.
What could possibly go wrong.
De Gazastrook heeft door de jaren heen genoeg financiële hulp gekregen om iedere Gazaan meerdere malen multimiljonair te maken echter heeft de gewone man nog geen droog korstje brood en heeft de Iron Dome het dagelijks vrij druk.
Ik zou die hoop routeren naar de gewone Palestijnen. Want die lijken in vergetelheid ten onder te gaan. Dit is een menselijk drama die zijn weerga niet kent. De Westerse wereld (in het bijzonder!) roept oeh! en aah! en draait zich weer om. Alles voor dat glaasje wijn, lingerie en de kamerthermostaat op 26 graden.
²
Misgun niemand zijn profijt, laat elk op hoope bouwe. Ofschoon wie mij ook benijdt, fortuin moet zijn loop behouden. Bansheeboy: Fok!ker van de week! [Without heart we would be mere machines] Bergkamp, Zlatan, Van Persie, Ziyech, Quaresma
[..] Ik zou die hoop routeren naar de gewone Palestijnen. Want die lijken in vergetelheid ten onder te gaan. Dit is een menselijk drama die zijn weerga niet kent. De Westerse wereld (in het bijzonder!) roept oeh! en aah! en draait zich weer om. Alles voor dat glaasje wijn, lingerie en de kamerthermostaat op 26 graden.