abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_211020888
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 oktober 2023 19:29 schreef AchJa het volgende:

[..]
Die cijfers (zoals alle) zijn natuurlijk verre van betrouwbaar. Punt is dat je als aanvallende partij gewoon een factor 3 (rule of thumb) meer verliezen om de oren krijgt en ook de verdedigende partij lijdt gewoon verliezen alleen een stuk minder.
Precies. Als ik de Pro Russische cijfers moet gaan geloven dan valt mij ook niets meer te binnen als het om het zuiden bij Verbove etc gaat. Tijdje dit soort berichten wel gevolgd maar dan geloof je het al snel niet meer. Daarom hou ik het nog louter bij mappen van de bbc en andere mappen. Dan valt mij gewoon op dat het front al tijden stilstaat met hier en daar wat terreinwinst.
  vrijdag 20 oktober 2023 @ 19:50:03 #162
300862 Nebelwerfer
Werfs Nebel !
pi_211021084
quote:

[..]
Die cijfers (zoals alle) zijn natuurlijk verre van betrouwbaar. Punt is dat je als aanvallende partij gewoon een factor 3 (rule of thumb) meer verliezen om de oren krijgt en ook de verdedigende partij lijdt gewoon verliezen alleen een stuk minder.
Ding is natuurlijk in deze wel dat Andrew alleen bevestigde verliezen meldt. Ik hoor je wel hoor, maar in deze zou het goed kunnen dat de Russen bij dit offensief een negatieve uitschieter hebben.
pi_211021204
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 oktober 2023 16:28 schreef Adrie072 het volgende:
[ twitter ]
Hopelijk dit maal een passagierstoestel. ^O^
pi_211021219
twitter
  vrijdag 20 oktober 2023 @ 19:58:02 #165
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_211021233
quote:

[..]
James Longstreet die generaal Lee wilde waarschuwen tegen Pickett's Charge, bent u het? O+
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_211021275
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 oktober 2023 19:50 schreef Nebelwerfer het volgende:

[..]
Ding is natuurlijk in deze wel dat Andrew alleen bevestigde verliezen meldt. Ik hoor je wel hoor, maar in deze zou het goed kunnen dat de Russen bij dit offensief een negatieve uitschieter hebben.
Een rule of thumb is ook precies dat, een vuistregel. Geen wetmatigheid. Ligt allemaal aan de soort oorlog, wapens, situatie etc etc
  vrijdag 20 oktober 2023 @ 20:01:49 #167
300862 Nebelwerfer
Werfs Nebel !
pi_211021319
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 oktober 2023 19:56 schreef spicymchaggis het volgende:

[..]
Hopelijk dit maal een passagierstoestel. ^O^
Wat is dit nu weer voor een stompzinnig iets? Laat branden die Russische gezinnetjes ?
pi_211021473
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 oktober 2023 12:45 schreef Gajes_Octavianus het volgende:

[..]
Mooi *O*
Willen wij meer of minder ATACMS :7
"Minder, minder, minder"

Oh wacht.
pi_211021484
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 oktober 2023 19:50 schreef Nebelwerfer het volgende:

[..]
De meeste verliezen van de Russen die nu gemeld worden zijn bij Avdiivka. Ten eerste ligt daar het front al van af 2014 dus beide partijen zullen daar sowieso goed ingegraven zijn. Maar daar ligt ook een steenberg (heuvel ontstaan door mijnbouw) die de Oekraïners in handen hebben. Wat ik begrepen heb is dat de Russen die heuvel bestormd hebben wat mislukt is en hoger gelegen grond is altijd makkelijker te verdedigen dan lager gelegen grond. Dus dat zal er ook mee te maken hebben.
pi_211021487
Het Russische leger wordt afgeslacht.

Die human wave aanvallen zijn niet van deze tijd.

twitter
pi_211021528
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 oktober 2023 20:08 schreef ipa84 het volgende:

[..]
De meeste verliezen van de Russen die nu gemeld worden zijn bij Avdiivka. Ten eerste ligt daar het front al van af 2014 dus beide partijen zullen daar sowieso goed ingegraven zijn. Maar daar ligt ook een steenberg (heuvel ontstaan door mijnbouw) die de Oekraïners in handen hebben. Wat ik begrepen heb is dat de Russen die heuvel bestormd hebben wat mislukt is en hoger gelegen grond is altijd makkelijker te verdedigen dan lager gelegen grond. Dus dat zal er ook mee te maken hebben.
Ze proberen zo'n beetje het best verdedigde deel van Oekraïne aan te vallen door velden die bezaaid liggen met mijnen en met artillerie die buiten hun eigen bereik ligt. Dan is de kans groot dat je bizarre ratios krijgt.
pi_211021672
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 oktober 2023 20:08 schreef polderturk het volgende:
Het Russische leger wordt afgeslacht.

Die human wave aanvallen zijn niet van deze tijd.

[ twitter ]
Waarom doet Rusland dit? Ik weet dat mensenlevens geen waarde hebben voor Poetin, maar je wilt toch niet zo makkelijk en massaal voertuigen verliezen?
Цой жив
pi_211021675
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 oktober 2023 20:01 schreef Nebelwerfer het volgende:

[..]
Wat is dit nu weer voor een stompzinnig iets? Laat branden die Russische gezinnetjes ?
De enige Russen die financieel in staat zijn om vliegreizen te kunnen bekostigen zijn niet degenen die in de Oekraïense gehaktmolen geofferd worden en dus maar een klein offer op het altaar der vrede. Willen de Russen weer veilig vliegen dan moeten ze zich terugtrekken uit Oekraïne en onderhandelingen beginnen over de hoogte van de door hun te betalen herstelbetalingen. :Y
pi_211021746
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 oktober 2023 20:18 schreef Zwoerd het volgende:

[..]
Waarom doet Rusland dit? Ik weet dat mensenlevens geen waarde hebben voor Poetin, maar je wilt toch niet zo makkelijk en massaal voertuigen verliezen?
Dat is heel vaak voorbij gekomen de afgelopen oorlog. Je kan qua mentaliteit Rusland niet vergelijken met het Westen. Volgens mij kon jij Russisch dus dat zal je vast ook wel beamen.

Dit werkt ook door in het leger, grond is belangrijker dan mensen (ironisch dat ze in het grootste land wonen). Een veldslag winnen met de helft aan doden is beter dan winnen zonder doden. Zelfde geldt voor voertuigen. Dat wil betekenen dat je het nog beter had kunnen doen.

Rare masochisme in hun maatschappij. Daarom moeten al die verhalen over slechte moraal ook met een korrel zout worden genomen, dat heeft een andere impact dan op ons leger zou hebben. Ze voeren toch gewoon uit als makke lammetjes wat hun bazen zeggen.
  vrijdag 20 oktober 2023 @ 20:35:44 #175
300862 Nebelwerfer
Werfs Nebel !
pi_211021903
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 oktober 2023 20:18 schreef spicymchaggis het volgende:

[..]
De enige Russen die financieel in staat zijn om vliegreizen te kunnen bekostigen zijn niet degenen die in de Oekraïense gehaktmolen geofferd worden en dus maar een klein offer op het altaar der vrede. Willen de Russen weer veilig vliegen dan moeten ze zich terugtrekken uit Oekraïne en onderhandelingen beginnen over de hoogte van de door hun te betalen herstelbetalingen. :Y
Toch niet iets om voor te juichen. Dat is meer iets voor de Russen.

Wel goed dat de Russen het voelen, maar dan liever met een kist vol grasmaaiers op de Vila van Putin.
pi_211021945
Rusland kan het nog heel lang volhouden volgens ISW, daar zijn ze in het voordeel t.o.v. Oekraïne. Weet je nog dat we het in het begin hadden over slechte moraal? Nou, er is nog niks veranderd aan het front, geen doorbraak, niks.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
  vrijdag 20 oktober 2023 @ 20:39:19 #177
300862 Nebelwerfer
Werfs Nebel !
pi_211021950
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 oktober 2023 20:24 schreef BEFEM het volgende:

[..]
Dat is heel vaak voorbij gekomen de afgelopen oorlog. Je kan qua mentaliteit Rusland niet vergelijken met het Westen. Volgens mij kon jij Russisch dus dat zal je vast ook wel beamen.

Dit werkt ook door in het leger, grond is belangrijker dan mensen (ironisch dat ze in het grootste land wonen). Een veldslag winnen met de helft aan doden is beter dan winnen zonder doden. Zelfde geldt voor voertuigen. Dat wil betekenen dat je het nog beter had kunnen doen.

Rare masochisme in hun maatschappij. Daarom moeten al die verhalen over slechte moraal ook met een korrel zout worden genomen, dat heeft een andere impact dan op ons leger zou hebben. Ze voeren toch gewoon uit als makke lammetjes wat hun bazen zeggen.
Yeah, veelal zullen ze voor ogen hebben dat ze het beter gaan krijgen door te vechten en een stuk minder als ze het vechten weigeren.

Vraag me wel af wat al die verloren voertuigen zeggen. Je zet ze niet zo klakkeloos in als je ze enorm tekort hebt lijkt me.
pi_211021994
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 oktober 2023 20:24 schreef BEFEM het volgende:

[..]

Het is nog altijd een volk van achterlijke horigen en daarom begrijp ik hun geopolitieke aspiraties dan ook totaal niet; die stroken totaal niet met hun onderdanige slavenmentaliteit.
  vrijdag 20 oktober 2023 @ 20:47:51 #179
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_211022052
Moet soms toch niet gekker worden....
Victor Orban, stond op 17okt23 handjes te schudden met Putin in Peking.
bron: o.a. Guardian & WSJ

Meer dan helder deze rattige luis in de pels van de 5e collone.
Benieuwd of en wanneer de EU vragen gaat stellen over die toenadering.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_211022568
twitter
pi_211022570
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 oktober 2023 20:39 schreef Discombobulate het volgende:
Rusland kan het nog heel lang volhouden volgens ISW, daar zijn ze in het voordeel t.o.v. Oekraïne. Weet je nog dat we het in het begin hadden over slechte moraal? Nou, er is nog niks veranderd aan het front, geen doorbraak, niks.
Moreel bedoel je neem ik aan? De kruik gaat zolang te water tot die breekt. Ze hebben in een korte periode hele zware klappen gehad van Oekraïne. Misschien staan ze nog, maar ze zien zeker sterretjes.

En of Rusland het kan volhouden? Met presidentsverkiezingen gepland voor 24 maart zal een impopulaire maatregel -meer mensen mobiliseren en naar het front sturen bijvoorbeeld- toch ook niet echt op de wensenlijst van Poetin staan. Natuurlijk wint hij, maar ja, het zal wel iets zeggen over de steun die hij heeft en dat kan mogelijk rivalen op ideeën brengen. Ik zou een beetje voorzichtig zijn met de stelling dat Rusland probleemloos honderdduizenden verliezen kan trekken. Zeker tot de verkiezingen.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 20-10-2023 21:37:12 ]
  vrijdag 20 oktober 2023 @ 21:46:50 #182
300862 Nebelwerfer
Werfs Nebel !
pi_211022692
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 oktober 2023 21:35 schreef Gehrman het volgende:
[ twitter ]
Zo bizar is dat niet. Feitelijke constatering van die fans niet?
pi_211022701
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 oktober 2023 21:46 schreef Nebelwerfer het volgende:

[..]
Zo bizar is dat niet. Feitelijke constatering van die fans niet?
Hij doelt op de corrupte UEFA.
  vrijdag 20 oktober 2023 @ 22:11:23 #185
300862 Nebelwerfer
Werfs Nebel !
pi_211023045
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 oktober 2023 21:47 schreef Gehrman het volgende:

[..]
Hehe, yeah is logischer.

Natuurlijk is de UEFA zulke zaken ook niet vreemd.
pi_211023125
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 oktober 2023 21:47 schreef Gehrman het volgende:

[..]
Stukje Gazprom
pi_211023274
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 oktober 2023 21:35 schreef Ulx het volgende:

[..]
Moreel bedoel je neem ik aan? De kruik gaat zolang te water tot die breekt. Ze hebben in een korte periode hele zware klappen gehad van Oekraïne. Misschien staan ze nog, maar ze zien zeker sterretjes.

En of Rusland het kan volhouden? Met presidentsverkiezingen gepland voor 24 maart zal een impopulaire maatregel -meer mensen mobiliseren en naar het front sturen bijvoorbeeld- toch ook niet echt op de wensenlijst van Poetin staan. Natuurlijk wint hij, maar ja, het zal wel iets zeggen over de steun die hij heeft en dat kan mogelijk rivalen op ideeën brengen. Ik zou een beetje voorzichtig zijn met de stelling dat Rusland probleemloos honderdduizenden verliezen kan trekken. Zeker tot de verkiezingen.
Oh, nu komen ineens de verkiezingen erbij. Maar hee, dit horen we echt al maanden, jaren zelfs, van jou. Steeds hetzelfde.

Maar wat zien we op het slagveld? Juist. Geen drol. Een meat grinder, meer niet.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
pi_211023354
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 oktober 2023 22:31 schreef Discombobulate het volgende:

[..]
Oh, nu komen ineens de verkiezingen erbij. Maar hee, dit horen we echt al maanden, jaren zelfs, van jou. Steeds hetzelfde.

Maar wat zien we op het slagveld? Juist. Geen drol. Een meat grinder, meer niet.
Stel dat het maar een meatgrinder is, slaap je daar dan ook maar 1 seconde minder door? Ik niet hoor.
  vrijdag 20 oktober 2023 @ 22:54:25 #189
6484 ExTec
Hostes Europae moriantur
pi_211023582
Zou dit echt zijn??

twitter
Scorched earth
  vrijdag 20 oktober 2023 @ 23:09:25 #190
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_211023799
quote:
10s.gif Op vrijdag 20 oktober 2023 22:54 schreef ExTec het volgende:
Zou dit echt zijn??

[ twitter ]
Ja. Ik gok dat ze al het blikvoer wat ze hebben naar het front sturen.
Hier te koop: https://megamarket.ru/cat(...)-338-g-100029548897/
Er staan ook plaatjes van opengemaakte blikken in de recensies :')

quote:
Ingeblikt voedsel wordt gepresenteerd als een premium product. Waar is die premie? Ja, twee hele stigma's en dat is het eigenlijk. Er zijn geen kruiden, de knoflook kwam ergens voorbij. Er waren twee botten, zo groot als een varkenstand, ik kon niet vaststellen waar ze vandaan kwamen. Kraakbeen is waarschijnlijk de specificiteit van het product. Gelei... nou ja, zo-zo. Op de pot staat geschreven om af te koelen voor gebruik, maar ik raad je aan om te verwarmen, dan zal de geur en smaak van gestoofd varkensvlees verschijnen, wat volledig afwezig koud is, dit is toch niet aspic. Conclusie: het product is voor een zeldzame liefhebber van exoten, die meer kruiden aan ingeblikt voedsel zal moeten toevoegen
Dat merk heeft ook ingeblikte rundertongen :')
https://megamarket.ru/cat(...)r3-sht-600008272629/

[ Bericht 10% gewijzigd door Starhopper op 20-10-2023 23:31:52 ]
pi_211024531
Deze 3 linkjes sommen de afgelopen week wel op.

Charge of the Light BMD.

1 van de onbeschadigde KA-52 heli's op het heli vliegveld van Berdyansk/Luhansk.

New fear unlocked.

[ Bericht 8% gewijzigd door oheng op 21-10-2023 00:30:00 ]
pi_211024762
quote:
84s.gif Op vrijdag 20 oktober 2023 23:09 schreef Starhopper het volgende:

[..]
Ja. Ik gok dat ze al het blikvoer wat ze hebben naar het front sturen.
Hier te koop: https://megamarket.ru/cat(...)-338-g-100029548897/
Er staan ook plaatjes van opengemaakte blikken in de recensies :')
[..]
Moet je het snot ook opeten? Naja, nou snap ik al die zelfmoord video's van russische soldaten.
pi_211024892
quote:
Ukraine’s Counteroffensive Is More Successful Than You Think

Recent coverage of the war in Ukraine in the Western media has focused heavily on Kyiv’s land offensive, especially attempts to push toward the Black Sea coast. Much of the scrutiny, rightly or wrongly, has been on Kyiv’s lack of significant progress so far this year, with nothing comparable to last year’s breakthrough offensives in Kharkiv and Kherson.

While some of this criticism may be justified, the almost singular Western focus on territorial breakthroughs has distracted from the fact that Ukraine is fighting a medium- to long-term war on multiple fronts against a significantly larger and heavily entrenched foe. What’s more, the lack of a major Ukrainian land advance obscures the very real battlefield successes Ukraine has had in other theaters of the conflict—most notably in Russian-occupied Crimea and the Black Sea.
Incelfrikandel
pi_211025038
quote:

[..]

Mwa, de Russen raken in een aardig tempo door hun meest geavanceerde aanvalshelicopters heen en zijn in de laatste dagen verbijsterende aantallen manschappen en voertuigen verloren. Dus ja, voor de katsaps is het inderdaad een gehaktmolen.

Als de Oekraïense taktiek is om alles achter de Russische linies aan flarden te schieten en voor de rest zo veel mogelijk Russische aanvalsgolven te vernietigen, maar zelf behoedzaam op te rukken op plekken waar dat kan dan is er echter geen sprake van een patstelling, hoe zeer jij daar ook op hoopt.
pi_211025073
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 oktober 2023 20:08 schreef polderturk het volgende:

[..]
"Minder, minder, minder"

Oh wacht.
Je kan het aantal ATACMS verminderen door ze op de Russen af te schieten.
2147483647 angels can dance on the point of a needle.
Add one and they will all turn into devils.
pi_211025106
https://www.businessinsid(...)ional=true&r=US&IR=T
quote:
Russian soldiers are getting hard drugs delivered to their trenches in Ukraine to escape boredom, report says
• Drug use is widespread in the Russian forces fighting in Ukraine, news outlet Verstka reported.
• One soldier told the outlet that drug use is "like in Las Vegas."
• Soldiers order a range of substances from dealers because they are bored, the report said.
Russian soldiers are getting hard drugs delivered to their trenches in Ukraine to escape boredom, according to the independent Russian news outlet Verstka.

Mephedrone, amphetamines, and alpha-PVP, known as "salt", are among the substances that Russian soldiers on the frontline take, with effects including paranoia and hallucinations, the report said.

The outlet cited interviews with dozens of soldiers and residents in Russian-occupied territory in Ukraine.

"It's like in Las Vegas," one unnamed soldier told the outlet, according to a translation by The Times of London.

Another soldier, who is a regular drug user himself, told Verstka that everybody is aware of their comrades taking drugs in the trenches but that "nobody gives a damn."

"The main thing is not to bother anyone. Just don't leave the dugout," he said.

The same soldier added that most soldiers do drugs "out of boredom."

"War is when you're constantly waiting for something, occasionally praying for it all to be over," he said. "When I was smoking salt in the dugout, I didn't give a fuck about a possible freakout. The boredom's a lot worse."

Access to the drugs is easy, according to Verstka, as they are either sold by locals, brought in by the men themselves, or found on the Telegram messaging app.

However, the drugs found online are not cheap due to the risk of delivery in the war zone, one soldier told the outlet. Three syringes of an illegal substance could cost about 15,000 rubles ($150), he said.

This is not the first time a report has outlined drug use among Russian troops.
Als ze zich zo vervelen wordt het tijd voor een enkeltje Andriivka. Maar een stelletje drugsverslaafden in de verdediging Die high zijn is alleen maar goed voor Oekraïne natuurlijk. Misschien een idee voor Oekraïne om even een drone met zakjes gif er heen te sturen.
pi_211025108
twitter

:')
  zaterdag 21 oktober 2023 @ 01:28:49 #198
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_211025112
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 oktober 2023 01:27 schreef ipa84 het volgende:
[ twitter ]
:')
Turkije wordt zo wel een stuk gezelliger in de zomer.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  zaterdag 21 oktober 2023 @ 01:30:58 #199
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_211025119
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 oktober 2023 21:35 schreef Gehrman het volgende:
[ twitter ]
quote:
UEFA has fined Lithuania’s Football Federation 10,000 euros for an anti-Putin chant. However, one of the national team leaders, Justas Lasickas, has urged the fans to continue.

"Keep chanting, we will [pay the fines with] our bonuses if we have to," Lasickas said on Instagram.
_O_
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
pi_211025121
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 oktober 2023 01:28 schreef Perrin het volgende:

[..]
Geen idee, ik ben nog nooit in Turkije geweest. Dat wou ik eigenlijk zo houden ook als ik de horror moet geloven wat all inclusive is.
pi_211025141
https://www.themoscowtime(...)-unacceptable-a82836
quote:
Kremlin Says Biden's Address on Putin 'Unacceptable'
The Kremlin denounced Friday an address by U.S. President Joe Biden in which he compared Russia to Hamas and called Vladimir Putin a "tyrant."

"We do not accept such a tone in relation to the Russian Federation, in relation to our president," Kremlin spokesman Dmitry Peskov told reporters.

Biden, in an address to the nation from the Oval Office Thursday, said the United States had to stand behind Israel and Ukraine in the face of Russia and Hamas, who were trying to "completely annihilate a neighboring democracy."

He added: "We cannot and will not let terrorists like Hamas and tyrants like Putin win. I refuse to let that happen."

In a call with reporters Friday, Peskov said such "rhetoric is hardly suitable for responsible leaders of states, and it can hardly be acceptable to us."

U.S. efforts to "contain" Russia would prove ineffective, he added.
pi_211025172
quote:

[..]

Meat grinder voor Russen vooral. Maar dat is blijkbaar geen probleem want er zijn er genoeg of zo. De AFU vindt het wel prima, laat ze vooral steeds hetzelfde doen. Oekraiense soldaten blijven de Russen wel afschieten. Die gaan hun tegenstander echt niet onderbreken als die aan het blunderen is.

Ondertussen is de Zwarte Zeevloot uitgeschakeld, verliest de Russische luchtmacht 21 helikopters in één nacht en zijn binnen een week vijf vliegtuigen tot rokend gat in de grond omgetoverd. En ze landen ongestoord op de linkeroever van de Dnipro en wandelen daar gewoon door de Russische linies.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 21-10-2023 01:57:05 ]
pi_211025184
quote:
Hoevaak hebben we dat al niet gehoord van de putler admin 'we accepteren het niet'.

En dan? Wat wil ie komen doen dan?
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_211025493
U.S.-EU Summit: Russia must compensate for damage caused to Ukraine
https://www.ukrinform.net(...)used-to-ukraine.html

UN probe finds new evidence Russia committed war crimes and 'indiscriminate attacks' in Ukraine
https://www.reuters.com/w(...)-attacks-2023-10-20/

Frontline report: Russia’s Avdiivka offensive “not worth the losses,” Russian troop said
https://euromaidanpress.c(...)-russian-troop-said/

Ukraine displays recovered artifacts it says were stolen by Russians
https://apnews.com/articl(...)f8dea42df253726f78d9
When the student is ready, the teacher will appear.
When the student is truly ready, the teacher will disappear.
pi_211026232
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 oktober 2023 01:57 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Hoevaak hebben we dat al niet gehoord van de putler admin 'we accepteren het niet'.

En dan? Wat wil ie komen doen dan?
Alaska binnenvallen.
En dan is het klaar met Rusland.
pi_211026297
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 oktober 2023 01:03 schreef spicymchaggis het volgende:

[..]
Mwa, de Russen raken in een aardig tempo door hun meest geavanceerde aanvalshelicopters heen en zijn in de laatste dagen verbijsterende aantallen manschappen en voertuigen verloren. Dus ja, voor de katsaps is het inderdaad een gehaktmolen.

Als de Oekraïense taktiek is om alles achter de Russische linies aan flarden te schieten en voor de rest zo veel mogelijk Russische aanvalsgolven te vernietigen, maar zelf behoedzaam op te rukken op plekken waar dat kan dan is er echter geen sprake van een patstelling, hoe zeer jij daar ook op hoopt.
Een patstelling is niet zozeer de gebeurtenissen in een oorlogsgebied maar voortgang in tactische doelen halen.
pi_211026887
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 oktober 2023 10:06 schreef Knollenman het volgende:

[..]
Een patstelling is niet zozeer de gebeurtenissen in een oorlogsgebied maar voortgang in tactische doelen halen.
Je hebt ook nog operationele en strategische doelen.
pi_211027387
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 oktober 2023 01:52 schreef Ulx het volgende:

[..]
Meat grinder voor Russen vooral. Maar dat is blijkbaar geen probleem want er zijn er genoeg of zo. De AFU vindt het wel prima, laat ze vooral steeds hetzelfde doen. Oekraiense soldaten blijven de Russen wel afschieten. Die gaan hun tegenstander echt niet onderbreken als die aan het blunderen is.

Ondertussen is de Zwarte Zeevloot uitgeschakeld, verliest de Russische luchtmacht 21 helikopters in één nacht en zijn binnen een week vijf vliegtuigen tot rokend gat in de grond omgetoverd. En ze landen ongestoord op de linkeroever van de Dnipro en wandelen daar gewoon door de Russische linies.
+ nog een vliegtuig: Il-76MD military transport aircraft: https://mil.in.ua/en/news(...)keoff-in-tajikistan/

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 21-10-2023 12:06:21 ]
pi_211027461
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 oktober 2023 10:06 schreef Knollenman het volgende:

[..]
Voor patstelling horen beide partijen als afgepeigerde boksers in de touwen te hangen en daar is op het moment zeker geen sprake van. De Russen blijven bergen vlees mobiliseren en in de gehaktmolen gooien en de Oekraïners hebben nogal wat westers wapentuig in het vooruitzicht en slopen bovendien gestaag de Russische luchtverdediging en nabije luchtsteuncapaciteit.
  zaterdag 21 oktober 2023 @ 12:13:55 #210
38496 Perrin
pi_211027467
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 oktober 2023 12:12 schreef spicymchaggis het volgende:

[..]
Voor patstelling horen beide partijen als afgepeigerde boksers in de touwen te hangen en daar is op het moment zeker geen sprake van. De Russen blijven bergen vlees mobiliseren en in de gehaktmolen gooien en de Oekraïners hebben nogal wat westers wapentuig in het vooruitzicht en slopen bovendien gestaag de Russische luchtverdediging en nabije luchtsteuncapaciteit.
Een dynamisch evenwicht, zolang er Russen de gehaktmolen blijven ingaan.
pi_211027486
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 oktober 2023 01:28 schreef Perrin het volgende:

[..]
Ik zou er voor geen goud op vakantie willen gaan, maar ik gun vakantiegangers in Allinya wel een rus-loze vakantie.
pi_211027487
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 oktober 2023 12:05 schreef ExtremeSatisfication het volgende:

[..]
+ nog een vliegtuig: Il-76MD military transport aircraft: https://mil.in.ua/en/news(...)keoff-in-tajikistan/
Er was nog een ander vliegtuig gecrashed ergens in rusland. SU-30 ofzo.

Het gaat hard met de demilitarisering van rusland.
  zaterdag 21 oktober 2023 @ 12:25:58 #213
38496 Perrin
pi_211027593
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 oktober 2023 12:16 schreef oheng het volgende:

[..]
Er was nog een ander vliegtuig gecrashed ergens in rusland. SU-30 ofzo.

Het gaat hard met de demilitarisering van rusland.
Hoeveel competente piloten zouden ze nog overhebben? Duurt ook wel even om nieuwe te trainen.
  zaterdag 21 oktober 2023 @ 12:30:42 #214
6484 ExTec
Hostes Europae moriantur
pi_211027653
Een patstelling waar één kant effectief 100en/1000en soldaten in de grinder moet blijven gooien, is niet een houdbare patstelling. Als de vlees-aanvoer stokt, weet je dat het gehad hebt.
Scorched earth
  zaterdag 21 oktober 2023 @ 12:32:41 #215
6484 ExTec
Hostes Europae moriantur
pi_211027678
quote:
9s.gif Op zaterdag 21 oktober 2023 12:13 schreef Perrin het volgende:

[..]
Een dynamisch evenwicht, zolang er Russen de gehaktmolen blijven ingaan.
Maar jij was me voor, idd.
Scorched earth
pi_211027968
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 oktober 2023 00:00 schreef oheng het volgende:
Deze 3 linkjes sommen de afgelopen week wel op.

Charge of the Light BMD.

1 van de onbeschadigde KA-52 heli's op het heli vliegveld van Berdyansk/Luhansk.

New fear unlocked.
Holes holes everywhere

Die drone die zoekt in dat bos is wel knap. Met die analoge videoverbinding met storingen zo door al die stammen manoeuvreren... Dat ze vanuit de lucht hem op een tank of ander object krijgen snap ik wel, met wat oefening en gevoel voor hoe het laatste stukje van het traject zal moeten gaan. Bij deze video krijg je haast het gevoel dat de dronebestuurder beter beeld krijgt te zien dan wat wij zien, petje af.
pi_211027978
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 oktober 2023 12:25 schreef Perrin het volgende:

[..]
Hoeveel competente piloten zouden ze nog overhebben? Duurt ook wel even om nieuwe te trainen.
Ik denk dat ze nog genoeg piloten hebben, velen zijn al gemobiliseerd. Competente piloten zijn een ander verhaal.

En met name voor de redelijke nieuwe KA-52, daar zijn nog niet veel reservisten voor.

Maar ze raken eerder door hun vliegmachines heen, dan door hun piloten. Van de KA-52 had rusland slecht 136 stuks.
Op Oryx staat bewijs dat er 49 zijn beschadigd/vernietigd. Het echte aantal is zeker bij heli's veel hoger. Ik denk dat we mogen aannemen dat nu meer dan 50% van de KA-52's is beschadigd/vernietigd.
pi_211028010
Charge of the Light BMD.

Die kamikaze actie lijkt wel zo'n moslimterrorist die met z'n wagen vol explosieven ergens op af rijdt. Hoeveel drugs moet je wel niet op hebben om dat zo te ondernemen? En eerder al paar keer bijna je eigen mannetjes naar de klote omdat ze gaan rijden terwijl ze erop proberen te klimmen.
pi_211028076
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 oktober 2023 01:26 schreef Delenlill het volgende:
https://www.businessinsid(...)ional=true&r=US&IR=T
[..]
Als ze zich zo vervelen wordt het tijd voor een enkeltje Andriivka. Maar een stelletje drugsverslaafden in de verdediging Die high zijn is alleen maar goed voor Oekraïne natuurlijk. Misschien een idee voor Oekraïne om even een drone met zakjes gif er heen te sturen.
Ah kijk, vroeg me dus net al af aan welke drugs je moet zitten om zo'n kansloze actie als in dat filmpje van oheng te ondernemen. Deze doen het tegen de verveling maar denk dat je ook flink aan iets moet zitten in Adriivka.
pi_211028109
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 oktober 2023 13:07 schreef 3rr0r het volgende:

[..]

Die drone die zoekt in dat bos is wel knap. Met die analoge videoverbinding met storingen zo door al die stammen manoeuvreren... Dat ze vanuit de lucht hem op een tank of ander object krijgen snap ik wel, met wat oefening en gevoel voor hoe het laatste stukje van het traject zal moeten gaan. Bij deze video krijg je haast het gevoel dat de dronebestuurder beter beeld krijgt te zien dan wat wij zien, petje af.
Het probleem is dat drone operators na iedere kamikaze actie meer ervaren zijn.

Dit in sterk contrast met de originele kamikaze piloten, de Japanners in WW2.
pi_211028158
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 oktober 2023 13:24 schreef oheng het volgende:

[..]
Het probleem is dat drone operators na iedere kamikaze actie meer ervaren zijn.

Dit in sterk contrast met de originele kamikaze piloten, de Japanners in WW2.
Haha ja dat zeker. Alleen om de haverklap storing in je beeld op een plek met hoge dichtheid stammen, daar blijft zelfs na ervaring het wat meer op goed geluk gaan dan op skills door ervaring, die storing waardoor je even blind bent komt immers onverwachts. Maar hij bestuurt hem alsof hij nergens last van heeft.
pi_211028231
twitter

Misschien wel met hulp van adviseurs van Hamas. Die kunnen dat ook erg goed.
pi_211028248
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 oktober 2023 12:12 schreef spicymchaggis het volgende:

[..]
Ik zeg net dat dat niet te maken heeft met de werkelijke oorlogshandelingen maar met de tactisch strategische overwinningen.
De frontlinie verandert nauwelijks en verder halen beide partijen geen enorme gebieden in.
Dus patstelling
pi_211028262
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 oktober 2023 13:30 schreef 3rr0r het volgende:

[..]
Haha ja dat zeker. Alleen om de haverklap storing in je beeld op een plek met hoge dichtheid stammen, daar blijft zelfs na ervaring het wat meer op goed geluk gaan dan op skills door ervaring, die storing waardoor je even blind bent komt immers onverwachts. Maar hij bestuurt hem alsof hij nergens last van heeft.
Natuurlijk zien wij hier alleen de geslaagde aanvallen. Maar volgens de drone operators zelf zijn kamikaze drones tientallen keren (!) meer effectief dan zelfs de drones die granaten laten vallen.

En aan hun vlieggedrag zie je ook dat er geen problemen zijn, het is volledig normaal.
pi_211028288
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 oktober 2023 13:38 schreef Knollenman het volgende:

[..]
Ik zeg net dat dat niet te maken heeft met de werkelijke oorlogshandelingen maar met de tactisch strategische overwinningen.
De frontlinie verandert nauwelijks en verder halen beide partijen geen enorme gebieden in.
Dus patstelling
Owwwkee.... Volgens mij snap je het woord strategie niet.
En staar je je blind op 1 factor.
pi_211028313
quote:

[..]
Dus patstelling
En waaruit trek je de conclusie dat het veroveren van enorme gebieden op dit moment Oekraïne's doel is?
pi_211028334
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 oktober 2023 13:42 schreef oheng het volgende:

[..]
Er vanuitgaande dat knollenman een kloon is van lospedrosa.... bespaar je de moeite. Heb die discussie eerder gevoerd over operationeel vs. strategisch vs. tactisch ;) .
pi_211028383
quote:

[..]
Dus patstelling
Maar de frontlinie is niet het enige slagveld. Je hebt ook de zee. Daar is Rusland uitgeschakeld. Meerdere schepen definitief fucked en de enige haven waar de grotere schepen gerepareerd kunnen worden is een schietschijf. Daarmee is ook de lanceercapaciteit van kruisvluchtwapens afgenomen.

In de lucht beginnen ze problemen te krijgen doordat ATACMS elk vliegveld binnen 300 kilometer kan bereiken waardoor de dreiging van gevechtshelikopters een stuk minder is. Dat heeft als gevolg dat CAS vliegtuigen ingezet moeten worden, maar doordat er meer luchtdoelraketten dichter bij het front kunnen omdat Rusland minder bereik heeft met de artillerie, lopen die toestellen veel meer gevaar dan enkele maanden terug.
pi_211028442
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 oktober 2023 13:42 schreef oheng het volgende:

[..]
Nou dan vragen we het aan een expert.

quote:
. Een tamelijk hopeloze oorlog. Vraag Rob de Wijk naar wat voor soort conflict we in Oekraïne kijken, dan krijg je dit antwoord. Een patstelling, een oorlog die met zowel oude als nieuwe technieken wordt gevoerd en die uitgevochten wordt zoals dat in de Eerste Wereldoorlog gebeurde. 'Een mix van oud en nieuw', zegt de hoogleraar Internationale Betrekkingen, oprichter van het Den Haag Centrum voor Strategische Studies en één van de makers van Boekestijn en De Wijk, de veelbeluisterde BNR-podcast over geopolitiek en de nieuwe wereldorde.

Wat er dan nieuw is aan dit conflict? Het digitale aspect, om maar wat te noemen, en natuurlijk het feit dat we een dergelijke oorlog lang niet meer hebben meegemaakt op het oude continent. Voor het overige ziet De Wijk weinig ongebruikelijks: het is een oorlog die zich aan de spelregels van de moderne oorlogsvoering houdt. 'Dit conflict gedraagt zich echt volgens de normale standaarddoctrines.'
De oorlog mag zich dan conform het boekje ontrollen, wie denkt dat het conflict daarmee voorspelbaar is, zit er faliekant naast. 'Voorspellingen zijn altijd ondoenlijk in een oorlog omdat er per definitie onverwachte dingen gebeuren. De grote Pruisische denker Von Clausewitz noemt dat the fog of war, de oorlogsmist die het zicht vertroebelt. Dat is inherent aan oorlog. Je kunt hooguit een paar scenario's schetsen.'

Van patstelling tot onderhandelingstafel

En die zijn? Als meest waarschijnlijke scenario noemt De Wijk het voortduren van de oorlog in een patstelling totdat op een gegeven moment de bereidheid ontstaat om te onderhandelen. 'Maar dat kan over een paar maanden zijn, of over een paar jaar. Dat is niet te voorspellen.' En noch een onverzoenlijke Zelenski, noch een dwarse Poetin kan ontsnappen aan de historische wetmatigheid dat aan elke oorlog een einde komt. 'Zelfs aan de Peloponnesische oorlogen kwam een einde.'

Die onderhandelbereidheid komt volgens De Wijk vanuit beide kampen: 'Als er echt een patstelling is, zien de partijen dat het geen zin heeft, dat het ze te veel gaat kosten, dat het binnenlands een probleem wordt, dat de steun vanuit het buitenland verbrokkelt. Dat geldt zowel voor Rusland als voor Oekraïne.'

Overigens wijst De Wijk erop dat die onderhandelingen feitelijk al plaatsvonden in april in New York, toen hoge Amerikaanse veiligheidsfunctionarissen en prominente Russen in het geheim rond de tafel zaten.
Een ander, minder waarschijnlijk scenario: een Oekraïense doorbraak op het slagveld waarbij Oekraïne erin slaagt door de Russische verdedigingslinies heen naar het zuiden door te breken en de landbrug tussen de Krim en Rusland weet te blokkeren. 'Dat zou een enorm succes zijn, en een enorme blamage voor Rusland. Het is niet heel waarschijnlijk, maar het kan wel gebeuren.'

Zelfs de levering van de F16 zal volgens de hoogleraar geen game changer zijn. 'De enige game changer is de inzet van kernwapens.'
Zelfs de levering van de F16 zal volgens de hoogleraar geen game changer zijn. 'De enige game changer is de inzet van kernwapens.'

De huidige bloedige patstelling impliceert dat de oorlog eigenlijk geen kantelpunten van betekenis heeft. De Wijk: 'Er wordt iedere keer geroepen van: 'nou, dit is een gamechanger!', maar die hebben we tot nu toe niet gezien in deze oorlog.' Zelfs de levering van de F-16 zal volgens de hoogleraar geen game changer zijn. 'De enige game changer is de inzet van kernwapens.'
Kernwapens. Zowel Poetin als zijn vicevoorzitter van de Russische Veiligheidsraad Dmitri Medvedev zwaait regelmatig met het nucleaire argument. Wordt dat niet een beetje inflatoir? De Wijk waarschuwt: ga daar maar niet van uit. 'Onder niet-deskundigen wordt dat voortdurend verondersteld, maar als je er een klein beetje verstand van hebt, dan zou je daar nooit in meegaan.'

Die kernwapens zijn er, zegt De Wijk: Rusland heeft ermee gedreigd, de Amerikanen hebben - in het geheim - tegen gedreigd. 'Dit is voor de Amerikanen, de Britten én de Fransen het nachtmerriescenario. Het grappige is dat landen die geen kernwapens hebben, zoals Nederland, altijd met sussende woorden komen: 'Het zal wel meevallen, hij heeft er zo vaak mee gedreigd'. Landen die er geen verstand van hebben roepen maar wat. Het is puur onwetendheid. Landen die over kernwapens beschikken, nemen dit buitengewoon serieus.'

Onvoorspelbaar, niet onverwacht

Is het ondoenlijk het verloop van de oorlog te voorspellen, de oorzaak ervan kan De Wijk uittekenen: 'Die hele oorlog is het gevolg van de grote geopolitieke veranderingen die plaatsvinden in de wereld. Op het moment dat het Westen verzwakt ten opzichte van China, dan weet je gewoon dat potentaten à la Poetin hun kansen zien en de ruimte pakken in de internationale betrekkingen.'

De oorlog is niet alleen een gevolg van de veranderende internationale orde, het is ook een katalysator ervan die volgens De Wijk ontwikkelingen versnelt die al langer gaande waren, zonder er een radicale draai aan te geven. 'Je zag het met de financiële crisis van tien jaar geleden, met de Covid-crisis, met dit: iedere keer zie je dat de wereldorde, die al aan het veranderen is, sneller verandert.'

Nieuwe wereldorde

Een voorbeeld van die versnelde verandering van de internationale orde? De steeds onafhankelijker wordende houding van de niet-gebonden landen in het conflict. Is de wereld, net als in de Koude Oorlog, nu verdeeld in machtsblokken, de zogeheten Global South neemt steeds nadrukkelijker afstand van de strijdende partijen. En trouwens ook van de nog-niet strijdende partijen als China en de VS. Zodra die polarisatie verergert, haken de niet-gebonden landen automatisch af. 'Die willen geen partij kiezen. Die zeggen: 'hier willen we geen onderdeel van uitmaken, bekijk het maar, wij willen onze onafhankelijkheid zo veel mogelijk bewaren'.'

Dat die versterkte niet-gebondenheid eraan zat te komen, lag volgens De Wijk in de lijn der verwachtingen. Evenmin nieuw voor hem is dat de oorlog dat wordingsproces versneld heeft, 'want het voltrekt zich altijd volgens bepaalde wetmatigheden in de internationale betrekkingen'. Weinig verbazingwekkend, maar uiteindelijk dan toch nog een nieuwtje: 'Die Global South wordt in toenemende mate, en dat is echt nieuw, feitelijk informeel geleid door India'.

[ Bericht 3% gewijzigd door Knollenman op 21-10-2023 14:01:40 ]
pi_211028496
Onderhandelen? Waarover?
pi_211028536
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 oktober 2023 14:00 schreef Ulx het volgende:
Onderhandelen? Waarover?
quote:
'Maar dat kan over een paar maanden zijn, of over een paar jaar. Dat is niet te voorspellen.' En noch een onverzoenlijke Zelenski, noch een dwarse Poetin kan ontsnappen aan de historische wetmatigheid dat aan elke oorlog een einde komt. 'Zelfs aan de Peloponnesische oorlogen kwam een einde.'
  zaterdag 21 oktober 2023 @ 14:06:11 #232
6484 ExTec
Hostes Europae moriantur
pi_211028565
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 oktober 2023 13:55 schreef Knollenman het volgende:
Rob de Wijk
Hier gestopt met lezen, lospetrollos.
Scorched earth
pi_211028606
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 oktober 2023 13:55 schreef Knollenman het volgende:
Kernwapens. Zowel Poetin als zijn vicevoorzitter van de Russische Veiligheidsraad Dmitri Medvedev zwaait regelmatig met het nucleaire argument. Wordt dat niet een beetje inflatoir? De Wijk waarschuwt: ga daar maar niet van uit. 'Onder niet-deskundigen wordt dat voortdurend verondersteld, maar als je er een klein beetje verstand van hebt, dan zou je daar nooit in meegaan.'
Goede argumenten weer :')
Op dinsdag 9 december 2025 20:10 schreef Haags het volgende:
De enige goede Rus is een dode Rus.
pi_211028608
quote:
10s.gif Op zaterdag 21 oktober 2023 14:06 schreef ExTec het volgende:

[..]
Hier gestopt met lezen, lospetrollos.
Kon ook niet anders. 7 oktober geregistreerd en zelfde geneuzel :D .
pi_211028667
Oh, enne: *O*
pi_211028683
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 oktober 2023 14:10 schreef Mortaxx het volgende:

[..]
Wel mooi, het framen van anderen met "niet-deskundigen" :D . Naar ego trippertje blijft dat. Die van Wijk.
pi_211028685
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 oktober 2023 13:39 schreef oheng het volgende:

[..]
Natuurlijk zien wij hier alleen de geslaagde aanvallen. Maar volgens de drone operators zelf zijn kamikaze drones tientallen keren (!) meer effectief dan zelfs de drones die granaten laten vallen.

En aan hun vlieggedrag zie je ook dat er geen problemen zijn, het is volledig normaal.
Ergens tegenaan vliegen is natuurlijk ook veel makkelijker dan met een langzame drone ergens boven zweven en dan iets naar beneden gooien.

Die van de Russen heet uiteraard de Lancet, hebben ze in oekraine ook 1 model met een naam of is het allemaal houtje touwtje?
  zaterdag 21 oktober 2023 @ 14:17:46 #238
6484 ExTec
Hostes Europae moriantur
pi_211028692
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 oktober 2023 14:10 schreef Mortaxx het volgende:

[..]
Die man blijft aanhoudend slecht gewoon. Er zijn dus zat conflicten die echt als nachtkaars zijn uitgegaan. Niks onderhandelen, niks duidelijk winst/verlies, en ondertussen gelooft geen hond meer in de rode lijnen van het kremlin.

Maar rob wel :|W
Scorched earth
pi_211028737
twitter
  zaterdag 21 oktober 2023 @ 14:23:03 #240
6484 ExTec
Hostes Europae moriantur
pi_211028756
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 oktober 2023 14:17 schreef BEFEM het volgende:
Die van de Russen heet uiteraard de Lancet, hebben ze in oekraine ook 1 model met een naam of is het allemaal houtje touwtje?
The other way around. Oekraine zit in de permanente cycle van: ontwerpen -> gebruiken -> feedback -> terug naar ontwerpen.

Dan is een klinkende naam ervoor bedenken minder zinvol.
Scorched earth
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')