abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 30 april 2024 @ 09:53:59 #151
35189 Troel
scherp en bot
pi_213369037
quote:
0s.gif Op maandag 29 april 2024 14:43 schreef LadyTagliatelle het volgende:

[..]
Thanks je hebt ook gelijk. Vandaag realiseerde ik me ook dat er iets deze gevoelens aanwakkert. Als ik namelijk een afspraak met m’n moeder maak of haar uitnodig dan krijg ik steevast het antwoord:” ik hoop er te zijn.” Of “Wij hopen dan ….. “
ook op uitnodigingen van hen zelf. “Op datum hopen wij …. jaar oud/ getrouwd te worden/zijn en willen dat met jullie te vieren”

Waarom dat “hopen” steeds? Ik heb daar vandaag naar gevraagd en toen zei ze: je weet nooit wat er tussentijds kan gebeuren.”
Ik heb het weggelachen met “ lekker morbide mam”. Maar eigenlijk vond ik het helemaal niet grappig.

Ik besef me vandaag pas dat ze deze uitspraken al jaaaaaren doet.
Misschien dat dit op de achtergrond meespeelt bij mijn “angst” om ze te verliezen. Daarnaast kamp ik al m’n hele leven met verlatingsangst ivm mijn adoptie.

Het klinkt misschien echt kei suf nu ik dit hier type. Alsof ik me aanstel. Want het lijkt klein maar voor mij voelt het groot.

Neemt niet weg dat ik graag leuke dingen met haar en pa wil doen, ik krijg alleen die kut gedachte niet uit m’n hoofd.
Wat is haar achtergrond? Toen ik ging trouwen kreeg mijn opa een andere kaart dan de rest van de familie. Bij hem stond er inderdaad hopen op, de rest had de 'gewone' kaart. Zelfs de begrafenis van mijn opa was D.V. ;)
Het is ook wel echt iets wat je in bepaalde kringen bijna standaard hoort. Daar worden verjaardagen ook echt niet in het weekend voor de verjaardag gevierd zeg maar ;)
Wellicht dat met dat in je achterhoofd, j e het ook iets makkelijker ene oor in andere oor uit kan laten gaan? (Zelfs als ze helemaal niet een erg godsdienstige achtergrond heeft :+
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  dinsdag 30 april 2024 @ 15:02:11 #152
383641 Books1
Follow your dreams...
pi_213371932
quote:
2s.gif Op dinsdag 30 april 2024 09:53 schreef Troel het volgende:

[..]
Wat is haar achtergrond? Toen ik ging trouwen kreeg mijn opa een andere kaart dan de rest van de familie. Bij hem stond er inderdaad hopen op, de rest had de 'gewone' kaart. Zelfs de begrafenis van mijn opa was D.V. ;)
Het is ook wel echt iets wat je in bepaalde kringen bijna standaard hoort. Daar worden verjaardagen ook echt niet in het weekend voor de verjaardag gevierd zeg maar ;)
Wellicht dat met dat in je achterhoofd, j e het ook iets makkelijker ene oor in andere oor uit kan laten gaan? (Zelfs als ze helemaal niet een erg godsdienstige achtergrond heeft :+
Troel bij ons word er geen verjaardag vooruit gevierd net zoals een babyshower. Ook idd omdat je helemaal niet weet of het kindje er gezond en wel komt.
If you can dream it, you can do it...
  dinsdag 30 april 2024 @ 15:03:21 #153
35189 Troel
scherp en bot
pi_213371945
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 april 2024 15:02 schreef Books1 het volgende:

[..]
Troel bij ons word er geen verjaardag vooruit gevierd net zoals een babyshower. Ook idd omdat je helemaal niet weet of het kindje er gezond en wel komt.
Babyshower snap ik heel goed, qua verjaardag ben ik zelf dan weer wat milder. Ik vind het leuk om een feestje te geven en mocht ik de verjaardag dan niet halen, dan hebben we in ieder geval een leuke afsluiter gehad :@
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_213373226
Hier op het dorp is het ook heel erg vaak D.V en ik naïef als ik was dacht tot een paar jaar geleden "De volgende" betekende :') Ik vier mijn verjaardag gerust ervoor als dat beter uitkomt maar mijn oma vind daar ook ieder jaar iets van.

Wel vervelend LT als het zo'n grote rol speelt.
S. 2014
J. 2016
pi_213399279
quote:
2s.gif Op dinsdag 30 april 2024 09:53 schreef Troel het volgende:

[..]
serieus, daar heb ik echt nooit bij stilgestaan! Je hebt helemaal gelijk, het is inderdaad een godsdienstige achtergrond. Ze zijn niet zo streng christelijk qua verjaardagen etc. Maar ze gaan wel elke week naar de kerk, vloeken niet en zondag is een rustdag. Ze zijn wel vrij modern voor mensen uit ‘48 haha.

Maar hier heb ik nooit bij stilgestaan dat het daar iets mee te maken zou kunnen hebben.

Ik dacht eerder nog dat het mogelijk aan haar burn out lag die ze de laatste jaren van haar carrière heeft gehad. Ik weet dat ze daar nooit helemaal van hersteld is en zal zijn. Ze heeft immers diverse malen aangegeven dat er gewoon iets kapot gegaan is in haar hersenen door het harde werken en het gehaast leven. Ze had altijd het gevoel van alles te “moeten”. Dat is ook een van de dingen die ze na haar pensionering vaak herhaalde. “Nu hoef/moet ik lekker helemaal níks meer!”
Daardoor is ze nog steeds vaak en snel moe, zijn dingen vaak teveel. Ook al zegt ze dat niet, je ziet het aan de manier hoe ze kijkt en ze is soms echt warrig. Wat ergens denk ik dan, inmiddels ook bij haar leeftijd past hoor.

Mijn vader zegt dat “hopen” overigens niet. Maar nu je het zegt denk ik dat mijn oma dat misschien vroeger ook al zei. Maar ze is al 20 jaar geleden overleden dus ik weet dat niet meer zo goed.
Born to Lose, but Built to Win.
pi_213399292
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 april 2024 17:05 schreef gewoonmezelf87 het volgende:
Hier op het dorp is het ook heel erg vaak D.V en ik naïef als ik was dacht tot een paar jaar geleden "De volgende" betekende :') Ik vier mijn verjaardag gerust ervoor als dat beter uitkomt maar mijn oma vind daar ook ieder jaar iets van.

Wel vervelend LT als het zo'n grote rol speelt.
Haha ja dat dacht ik zelf ook eerst.

Ja, ik weet ook dat het suf klinkt.
Als ik m’n eigen tekst lees als “buitenstaander” dan denk ik “stel je niet aan”. Maar ik denk echt dat het een soort trigger is. Het is vooral kut omdat ik verder echt best wel een nuchter mens ben.

Bij ons is het wel echt de gewoonte om een verjaardag op de dag zelf te vieren. Het komt eigenlijk nooit ter sprake om het op een andere dag te doen. Als het een bijzondere verjaardag is met een groot feest, wordt het twee keer gevierd. Mijn ouders vinden het vaak “ongezellig” als je je verjaardag op een andere dag viert. Heb dat zelf nooit gekoppeld aan het geloof.
  vrijdag 3 mei 2024 @ 10:52:04 #157
35189 Troel
scherp en bot
pi_213401245
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 mei 2024 07:35 schreef LadyTagliatelle het volgende:

[..]

Maar hier heb ik nooit bij stilgestaan dat het daar iets mee te maken zou kunnen hebben.

Snap ik ;)

Ik hoop echt dat het je kan helpen!
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  Vis een optie? dinsdag 14 mei 2024 @ 18:49:22 #158
70532 loveli
N
pi_213560965
Meh.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
crap in = crap out
pi_213562021
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 mei 2024 18:49 schreef loveli het volgende:
Meh.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Alles heel gebleven?

Omdat sch.pa om de haverklap viel ( en niks brak) vanwege bloeddruk troubles had hij de laatste jaren een rolstoel. En licht dementerend en dat weer vergat.
  Vis een optie? dinsdag 14 mei 2024 @ 22:34:51 #160
70532 loveli
N
pi_213564606
Ja, net als de vorige keren, waarschijnlijk een blauwe plek hier of daar. Maar het voelt machteloos, genoeg mensen van 10 jaar jonger komen slechter weg met een val.
crap in = crap out
pi_214623545
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 mei 2024 18:49 schreef loveli het volgende:
Meh.
SPOILER
Bah. Maar dat ligt niet aan je instinct. Het reptielenbrein gaat aan. Dat kent drie standen, bevriezen, vluchten of vechten.

Dus dus heel normaal dat je ze niet hebt laten vallen en toen je vader opving. zeker bij zo’n eerste situatie.
  Vis een optie? maandag 14 oktober 2024 @ 22:07:49 #162
70532 loveli
N
pi_215267194
De laatste jeugdvriend van mijn vader is overleden. Een jaar na zijn laatste bevriende collega.
crap in = crap out
pi_215532614
quote:
1s.gif Op donderdag 12 oktober 2023 16:38 schreef LadyTagliatelle het volgende:

Hoe ga je met zoiets om? Hoe accepteer je dat je ouders echt ouder beginnen te worden?
Niet :( ! Ik weiger!

quote:
0s.gif Op maandag 29 april 2024 14:43 schreef LadyTagliatelle het volgende:

[..]

het lijkt klein maar voor mij voelt het groot.

Niet zo streng zijn voor jezelf, je gevoel mag er gewoon zijn.

[ Bericht 16% gewijzigd door De_Pel op 10-11-2024 02:30:47 ]
Bestuur tegen de muur. Met de groeten van Ron Vlaar :W
pi_215532700

[ Bericht 100% gewijzigd door De_Pel op 09-11-2024 19:20:42 ]
Bestuur tegen de muur. Met de groeten van Ron Vlaar :W
  Moderator zaterdag 9 november 2024 @ 19:21:01 #165
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_215532711
Ik praat soms met mijn ouders erover. Heel lullig gezegd moet je toch praten over de dingen als 'hoe zie je wonen in de toekomst' en 'wat moet dan geregeld worden. Een vorm van planning en zo.

Ze hebben onlangs de testamenten op orde gemaakt.

In onze omgeving gaat het bij een familie wat minder, een oude vrouw die niks geregeld heeft en door mentale zaken eigenlijk wat vast zit in haar huis en geen verzorgingshuis in komt. Er komt dan veel af op de mantelzorgende kinderen. Dat zouden mijn ouders niet willen. Ergens fijn dat ze zich dat dan ook gaan beseffen.

Dat is een vorm van acceptatie en ook het verloop beter bekijken.
Daarnaast, mijn laatste grootouder is overleden. M'n broer zei toen treffend 'in lijn is dat pap en mam hierna gaan'. Ja, dat is dan wel even een momentje.
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
  zaterdag 9 november 2024 @ 19:53:39 #166
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_215533176
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 november 2024 19:21 schreef Rene het volgende:
Ik praat soms met mijn ouders erover. Heel lullig gezegd moet je toch praten over de dingen als 'hoe zie je wonen in de toekomst' en 'wat moet dan geregeld worden. Een vorm van planning en zo.

Ze hebben onlangs de testamenten op orde gemaakt.

In onze omgeving gaat het bij een familie wat minder, een oude vrouw die niks geregeld heeft en door mentale zaken eigenlijk wat vast zit in haar huis en geen verzorgingshuis in komt. Er komt dan veel af op de mantelzorgende kinderen. Dat zouden mijn ouders niet willen. Ergens fijn dat ze zich dat dan ook gaan beseffen.

Dat is een vorm van acceptatie en ook het verloop beter bekijken.
Daarnaast, mijn laatste grootouder is overleden. M'n broer zei toen treffend 'in lijn is dat pap en mam hierna gaan'. Ja, dat is dan wel even een momentje.
En toch word je er uiteindelijk door overvallen op het moment dat het echt niet meer gaat is mijn ervaring. Ondanks alle voorbereidingen en gesprekken. Wat ik op het moment het zwaarste vind is dat mijn vader zich niet neer wil leggen bij zijn beperkingen met alle gevolgen van dien. Hij wil niet accepteren dat hij dingen niet meer kan en legt zo een enorme druk neer bij de mensen om hem heen (mijn moeder en ons), die hem voortdurend moeten vertellen dat iets echt niet meer mogelijk is.

En ik kan het hem ook niet kwalijk nemen hoor, want het lijkt me ook enorm zwaar, maar soms word ik toch boos op hem, omdat hij op die manier ook het leven van mijn moeder zo moeilijk maakt.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
  Moderator zaterdag 9 november 2024 @ 21:40:54 #167
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_215534621
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 november 2024 19:53 schreef livelink het volgende:

[..]
En toch word je er uiteindelijk door overvallen op het moment dat het echt niet meer gaat is mijn ervaring. Ondanks alle voorbereidingen en gesprekken. Wat ik op het moment het zwaarste vind is dat mijn vader zich niet neer wil leggen bij zijn beperkingen met alle gevolgen van dien. Hij wil niet accepteren dat hij dingen niet meer kan en legt zo een enorme druk neer bij de mensen om hem heen (mijn moeder en ons), die hem voortdurend moeten vertellen dat iets echt niet meer mogelijk is.

En ik kan het hem ook niet kwalijk nemen hoor, want het lijkt me ook enorm zwaar, maar soms word ik toch boos op hem, omdat hij op die manier ook het leven van mijn moeder zo moeilijk maakt.
Snap ik. Maar we doen ons best. Wat jammer dat het zo gaat inderdaad...zwaar genoeg
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_215544952
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 oktober 2023 11:28 schreef GoldRushFrog het volgende:
Ik heb dit ook wel. Mijn ouders zijn rond de 67, en ik 35. Dus in mijn geval is het misschien overdreven om te zeggen dat de kans groot is dat het nog maar 5 of 10 jaar duurt, maar toch merk ik wel dat ik er al mee bezig ben. Ze zijn nog fit hoor, en sporten nog gewoon. Maar toch, het schiet voor mijn gevoel al op.

Maar goed, je moet dit accepteren. Je kan immers weinig anders. Misschien jezelf er langzaam op voorbereiden dat het over niet al te lange tijd ''klaar'' kan zijn. Dan kan het altijd nog meevallen, mochten ze nog 10 of 15 jaar fijn leven.
Goede omschrijving, heel herkenbaar! Het is ook voor mij een thema dat nog niet acuut aan de orde is, maar wel vaker door je hoofd schiet. Ik vind het met name confronterend als ik bepaalde gebeurtenissen in tijdsperspectief plaats. Zo is het einde van mijn middelbare schooltijd bijna een kleine 20 jaar geleden, terwijl dit gevoelsmatig voor mij helemaal niet zo lang geleden voelt. Als ik die kleine twintig jaar vooruit kijk en dan besef dat mijn ouders tegen die tijd alweer eind tachtig zijn, dan moet ik toch even slikken.
  Vis een optie? maandag 11 november 2024 @ 08:12:05 #169
70532 loveli
N
pi_215546943
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 november 2024 19:53 schreef livelink het volgende:
Is het mogelijk om laagdrempelig ondersteuning in te zetten, via de gemeente/WMO? De eerste stap is de grootste drempel.
Een huishoudelijke hulp kan een ontlasting voor je moeder zijn, plus dat je vader eraan gewend raakt dat er iets van hulp over de vloer komt.
crap in = crap out
pi_215573945
Heeft hier iemand misschien ervaring met een smartwatch met sos functie voor een alleenwonende ouder? Tips waarop te letten of goede ervaringen met een bepaald merk/model?

@Leandra , ik meen me te herinneren dat ik jou er wel eens over heb gehoord.
  woensdag 13 november 2024 @ 21:52:00 #171
35189 Troel
scherp en bot
pi_215574079
Garmins hebben fall detection. Uit eigen ervaring kan ik vertellen dat dat werkt. Maar dat is wellicht minder uitgebreid dan je zoekt?
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_215574655
Mocht de oudere in kwestie een iPhone hebben …Een Apple Watch heeft ook valdetectie die 112 belt na een harde val. Je kunt dat belletje natuurlijk ook annuleren mocht het vals alarm zijn. Als de valdetectie actief is, kunnen ook specifieke contactpersonen daarvan automatisch een melding krijgen inclusief locatie. De ‘goedkoopste’ waarop dit werkt is de Apple Watch SE.
pi_215574873
quote:
0s.gif Op woensdag 13 november 2024 22:47 schreef _Arual_ het volgende:
Mocht de oudere in kwestie een iPhone hebben …Een Apple Watch heeft ook valdetectie die 112 belt na een harde val. Je kunt dat belletje natuurlijk ook annuleren mocht het vals alarm zijn. Als de valdetectie actief is, kunnen ook specifieke contactpersonen daarvan automatisch een melding krijgen inclusief locatie. De ‘goedkoopste’ waarop dit werkt is de Apple Watch SE.
Ze heeft inderdaad een iPhone! Thanks, ik ga daar eens naar kijken.
  donderdag 14 november 2024 @ 00:51:00 #174
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_215575005
quote:
2s.gif Op woensdag 13 november 2024 21:41 schreef Kyara het volgende:
Heeft hier iemand misschien ervaring met een smartwatch met sos functie voor een alleenwonende ouder? Tips waarop te letten of goede ervaringen met een bepaald merk/model?

@:leandra , ik meen me te herinneren dat ik jou er wel eens over heb gehoord.
Nee, wij hebben een stalk-app waarin we kunnen zien waar iedereen is, mijn schoonvader zit daar in, mijn vader zat daar ook in.

Life360
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  zaterdag 7 december 2024 @ 12:16:00 #175
176471 oh-oh
Sure...fine...whatever...
pi_215795553
Mijn ouders mogen maandag gaan kijken naar een aanleunwoning.
Ze hebben bij voorbaat al van alles te zeiken, maar ze staan ook al bijna een jaar op de wachtlijst en er komt bijna niks vrij. Mijn vader had in februari een hersenbloeding en naar aanleiding daarvan accepteerden ze eindelijk dat ze op de wachtlijst moesten ( mijn moeder is echt super dement) maar ondertussen is mijn vader alweer ietsje beter en denken ze natuurlijk weer dat het nergens voor nodig is.
Soannend!
Op dinsdag 20 december 2011 03:07 schreef minthy het volgende:
Zelfs ik zou oh-oh doen, alleen al op basis van haar postgedrag en ui O+
'Outside of a dog, a book is man's best friend. Inside of a dog it's too dark to read.'
( Groucho Marx )
  Vis een optie? maandag 7 april 2025 @ 22:22:54 #176
70532 loveli
N
pi_217315585
Omdat KLB niet de plek is en ik even geen ander topic weet..
SPOILER

[ Bericht 0% gewijzigd door loveli op 07-04-2025 22:28:48 ]
crap in = crap out
  Moderator maandag 7 april 2025 @ 22:38:57 #178
382129 crew  Donna
pi_217315653
He getver wat rot. :N
  dinsdag 8 april 2025 @ 20:01:21 #179
37150 livelink
pi_217321479
loveli, wat naar om mee te moeten maken voor je moeder en voor jou.
  dinsdag 8 april 2025 @ 20:05:19 #180
37150 livelink
pi_217321495
Ik merk dat voor mij het ouder worden van mijn ouders en de bijbehorende zorg me ook een voortdurend schuldgevoel bezorgt. Het gevoel dat ik de hele tijd tekort schiet qua zorg, hulp en aandacht. Ik vind dat heel moeilijk. En ik merk ook dat het zorgt voor wat frictie tussen ons kinderen. Je ziet toch dat de één meer doet dan de ander en ook dat zorgt voor schuldgevoel. Ik had dat niet verwacht.
pi_217321757
Dat is mij ook opgevallen bij de schoonfamilie en jarenlange bijstand (oa. wassen draaien, huishouden/bed verschonen, eten verzorgen, administratie, ziekenhuisbezoek en mantelzorg.
Alsof de een meer/minder doet dan de ander.
Wij woonden net 15 min verderop. De andere twee een uur rijden.

Uiteindelijk vond ik er ‘vrede’ in door (voor mijzelf) te stellen, dat een ieder handelt en zich inzet naar vermogen.
Want met schuldgevoel en frustratie maak je het jezelf heel lastig!

En anders een overleg, waarin ieder een dag mantelzorg daadwerkelijk aanwezig is, ondanks afstanden.

Sterkte!🍀
pi_217321810
Net mijn post nog eens gelezen uit 2023. Inmiddels is de dag waar ik altijd zo'n angst voor had waarheid geworden. :'( Een paar weken geleden heb ik mijn moeder overleden aangetroffen, de wereld zakt onder je voeten weg. Toch is er ook acceptatie en de gedachte dat leed haar bespaard is gebleven. Ik denk elke dag aan haar en alles is onwerkelijk.
Maar het leven gaat gewoon door.
  dinsdag 8 april 2025 @ 20:54:14 #183
508590 Grotetijd
What A Truly Magnificent View
pi_217321904
Het accepteren dat mijn beide ouders ouder worden is bij de ene ouder lastiger dan de oude.
Mijn vader was 10 jaar terug nog een relatief vitale sterke man, die is nu (hij word 70) veeeeeel minder vitaal en neigt zelfs naar zwak. Hij kreeg recent te horen "meneer als u niet stopt met roken heeft u door uw COPD nog 5 maanden" en heeft toen 2 weken niet gerookt, daarna weer begonnen. En toen ik 'm er naar vroeg was zijn antwoord "joh, ik heb alles al meegemaakt, er is nooit wat op TV, ik zie weinig mensen het is wel leuk geweest"
Mijn moeder is ondanks d'r COPD diagnose niet zwakker geworden. Die is vergeleken met 10 jaar terug veel vitaler, fietsen, sportschool, kickboksen. Is mentaal scherp, is fysiek sterker dan 10 jaar terug, die is nu 65.

Als mijn vader echt voor z'n 70e komt te overlijden (veel mensen in de familie haalden de 70 niet. Recent 2 broers 74 en 68. Zijn vader en moeder allebei achter in de 60 en een zus volgens mij ook) dan heb ik daar wel vrede mee. Een hele goede band heb ik daar niet mee, wij zijn totale tegenpolen van elkaar in doen/laten en waar hij vaak dacht te weten hoe hij met mij om moest gaan (al klinkt dat erger dan het is) hadt hij geen idee bij de opvoeding. Ik was een lastig kind, hij probeerde mij discipline bij te brengen door mij letterlijk billenkoek te geven (gewoon klappen met de vlakke hand want zo voedde zijn vader hem ook op) en in plaats van te zeggen dat 'ie van mij hield gaf hij mij vooral spullen als 'ie weer eens een uitbarsting had richting mij.

Als mijn moeder komt te overlijden binnen nu en d'r 70e (kan het mij niet voorstellen) dan gaat dat wel wat harder in slaan ja, en weet echt niet hoe en wat dan.. Vooral omdat ik een onwijs goede band met haar heb, zie d'r 2-3x per week. We gaan samen op vakantie, ondernemen samen leuke dingen. En we liggen veel meer op een lijn dan ik met mijn vader heb. Je komt er pas later achter hoe je ouders zijn als personen i.p.v als "je ouders" en kan dan een veel betere inschatting maken, en terugkijken op dingen met de hoe's en wat's. En ben oprecht nu veel meer m'n best aan 't doen om de trekjes van m'n moeder over te nemen en die van mijn vader (die vrij giftig zijn) van mij af te gooien.
Well, life can be a riot
I can be the pilot provided that it's private
I got the world to worry about
  Moderator dinsdag 8 april 2025 @ 21:17:50 #184
375570 crew  Cyan9
pi_217322075
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 april 2025 20:42 schreef Seeburg54 het volgende:
Net mijn post nog eens gelezen uit 2023. Inmiddels is de dag waar ik altijd zo'n angst voor had waarheid geworden. :'( Een paar weken geleden heb ik mijn moeder overleden aangetroffen, de wereld zakt onder je voeten weg. Toch is er ook acceptatie en de gedachte dat leed haar bespaard is gebleven. Ik denk elke dag aan haar en alles is onwerkelijk.
Gecondoleerd, en veel sterkte toegewenst.
Ongeïnteresseerd maar toch aanwezig.
pi_217322091
quote:
9s.gif Op dinsdag 8 april 2025 21:17 schreef Cyan9 het volgende:

[..]
Gecondoleerd, en veel sterkte toegewenst.
Bedankt. ;(
  dinsdag 8 april 2025 @ 21:21:09 #186
508590 Grotetijd
What A Truly Magnificent View
pi_217322104
quote:
Gecondoleerd ;(
Well, life can be a riot
I can be the pilot provided that it's private
I got the world to worry about
pi_217322164
Mijn moeder ging het afgelopen jaar hard achteruit. Ik weet dat ze dat zelf ook wel doorhad, maar ze praatte er liever niet over. Ook was ze koppig wat betreft hulp bij bijvoorbeeld de huishouding, altijd alles zelf willen doen. Maar dan bleef het er vaak bij, en dat was ook wel zichtbaar. Je gaat toch ook niet steeds lopen bekvechten over dit soort dingen met je lieve mam, dus daar had ik het wel moeilijk mee.
Al met al weet ik dat haar een moeilijke tijd bespaard is gebleven, want ze was geen type voor verzorging en verpleging. Ze heeft goddank alles wat ze fijn vond tot het laatst kunnen doen, daar haal ik troost uit.
Maar het voelt ongelooflijk kut allemaal, wat een gemis.
pi_217322169
quote:
17s.gif Op dinsdag 8 april 2025 21:21 schreef Grotetijd het volgende:

[..]
Gecondoleerd ;(
Dank. ;(
  dinsdag 8 april 2025 @ 21:43:17 #189
37150 livelink
pi_217322318
Sterkte Seeburg54 O+
  dinsdag 8 april 2025 @ 21:46:17 #190
37150 livelink
pi_217322350
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 april 2025 20:36 schreef AnneX het volgende:
Dat is mij ook opgevallen bij de schoonfamilie en jarenlange bijstand (oa. wassen draaien, huishouden/bed verschonen, eten verzorgen, administratie, ziekenhuisbezoek en mantelzorg.
Alsof de een meer/minder doet dan de ander.
Wij woonden net 15 min verderop. De andere twee een uur rijden.

Uiteindelijk vond ik er ‘vrede’ in door (voor mijzelf) te stellen, dat een ieder handelt en zich inzet naar vermogen.
Want met schuldgevoel en frustratie maak je het jezelf heel lastig!

En anders een overleg, waarin ieder een dag mantelzorg daadwerkelijk aanwezig is, ondanks afstanden.

Sterkte!🍀
Ja, ik had het alleen niet verwacht dat dit zou gebeuren. Ik heb ook geen idee hoe de anderen daar in staan hoor. Wat dat betreft is een gesprek inderdaad wel een goed idee. Mijn man doet wel heel veel. Hij heeft natuurlijk toch net wat meer afstand en daarom wordt hulp van hem ook makkelijker geaccepteerd en eerder gevraagd. Maar ook naar hem voel ik me dan weer schuldig. Maar je hebt er inderdaad niks aan, aan al die stomme gevoelens.
pi_217322361
Met name dat de tijd zo snel gaat is echt bizar. Mijn ouders zijn 72 en 75, mijn zoon is ineens al weer 15. Lijkt echt of de tijd door je vingers glipt, niet normaal en soms best beangstigend.
  Moderator dinsdag 8 april 2025 @ 21:58:37 #192
5428 crew  miss_sly
pi_217322463
quote:
Gecondoleerd!
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  Moderator dinsdag 8 april 2025 @ 22:00:36 #193
5428 crew  miss_sly
pi_217322483
Ik heb net ook mijn laatste posts gelezen. Met de zorgen om mijn moeder.

Nooit had ik gedacht dat mijn vader ineens degene zou zijn die zou overlijden. Een rollercoaster van drie weken ziekenhuis met een sepsis, opknappen, griep, opknappen, galwegontsteking, nieuwe sepsis en einde verhaal. Bizar hoe snel dat kan gaan.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_217322487
quote:
Ja, de wereld draait wel door maar jóuw wereld staat nu stil (alles is onwerkelijk, idd). Dat is normaal.

Je zult merken dat na verloop van tijd jouw wereld ook weer langzaam opstart en begint te 'spinnen'. Het wordt nooit mee hoe het was maar het idee dat leed haar bespaard is gebleven, zal je rust en voldoening geven.

(mijn moeder waar ik een extreem goede band mee had, zeg maar gerust 'soulmates', is december 2023 overleden en wat ik hier typte is hoe het mij vergaan is)

quote:
1s.gif Op dinsdag 8 april 2025 21:28 schreef Seeburg54 het volgende:
Ze heeft goddank alles wat ze fijn vond tot het laatst kunnen doen, daar haal ik troost uit.
Maar het voelt ongelooflijk kut allemaal, wat een gemis.
Uit mijn hart gegrepen, exact dit. Jij dus ook. Die troost, die zal blijven. Het kutte en het gemis zal verzachten.

Ik wens je alle sterkte van de wereld ^O^

[ Bericht 9% gewijzigd door r_one op 08-04-2025 22:07:12 ]
r_one in WGR / [WGR] Feedback
.
Op vrijdag 20 juni 2025 08:15 schreef VEM2012 het volgende:
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
pi_217323852
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 april 2025 22:01 schreef r_one het volgende:

[..]
Ja, de wereld draait wel door maar jóuw wereld staat nu stil (alles is onwerkelijk, idd). Dat is normaal.

Je zult merken dat na verloop van tijd jouw wereld ook weer langzaam opstart en begint te 'spinnen'. Het wordt nooit mee hoe het was maar het idee dat leed haar bespaard is gebleven, zal je rust en voldoening geven.

(mijn moeder waar ik een extreem goede band mee had, zeg maar gerust 'soulmates', is december 2023 overleden en wat ik hier typte is hoe het mij vergaan is)
[..]
Uit mijn hart gegrepen, exact dit. Jij dus ook. Die troost, die zal blijven. Het kutte en het gemis zal verzachten.

Ik wens je alle sterkte van de wereld ^O^
O+
pi_217323858
quote:
7s.gif Op dinsdag 8 april 2025 22:00 schreef miss_sly het volgende:

Nooit had ik gedacht dat mijn vader ineens degene zou zijn die zou overlijden. Een rollercoaster van drie weken ziekenhuis met een sepsis, opknappen, griep, opknappen, galwegontsteking, nieuwe sepsis en einde verhaal. Bizar hoe snel dat kan gaan.
Wat een onzekerheid en verdriet.
Het blijft moeilijk hoor,
Sterkte!
  woensdag 9 april 2025 @ 08:50:17 #197
176471 oh-oh
Sure...fine...whatever...
pi_217324185
Mijn ouders wonen inmiddels nog geen twee maanden in een aanleunwoning, en waar mijn moeder zich met hand en tand verzet heeft, genieten ze nu wel echt van alles wat het hun te bieden heeft.
Mijn broertje treft haar vaak aan beneden in de hal, gezellig met medebewoners kletsend, ze hebben zelfs carnaval gevierd daar voor het eerst van hun leven, mijn vader gaat elke week naar de bingo en ze kennen alle dames die aan de overkant in het bejaardenhuis werken bij naam, want daar gaan ze elke dag warm eten.
We hadden dit niet durven dromen. ( En iets zegt me dat mijn moeder daar net als op hun oude adres nog wel ruzie gaat maken met alle buren maar voor nu genieten we er maar van ).
Het enige waar mijn moeder moeite mee heeft is de verzorging, ze moet medicatie nemen en dat wordt gecheckt, en er is schoonmaak, dat vindt ze niks, Ze vindt dat mijn vader dat allemaal gewoon maar moet doen :D
Op dinsdag 20 december 2011 03:07 schreef minthy het volgende:
Zelfs ik zou oh-oh doen, alleen al op basis van haar postgedrag en ui O+
'Outside of a dog, a book is man's best friend. Inside of a dog it's too dark to read.'
( Groucho Marx )
pi_217326714
Seeburg54 en miss_sly gecondoleerd met jullie verlies ;(. Veel sterkte!

Het mantelzorgen, gedoe met thuiszorg, al het geregel en spanningen tussen broers/zussen.. het is niet niks. Achteraf gezien hebben mijn zussen en ik het volgens mij best aardig gedaan. Het vergt wel veel afstemming onderling. Ik vind het wel heel jammer dat ik de laatste jaren meer bezig ben geweest met het geregel en gedoe, in plaats van goede gesprekken voeren met mijn moeder. Daar was gewoon niet veel tijd meer voor beschikbaar. Aan de andere kant is er ook trots dat ze door onze hulp de laatste jaren toch nog zelfstandig heeft kunnen wonen.
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_217331446
quote:
7s.gif Op dinsdag 8 april 2025 22:00 schreef miss_sly het volgende:

Wat verschrikkelijk! Gecondoleerd en heel veel sterkte!
pi_217331521
@miss_sly en @Seeburg54, gecondoleerd en veel sterkte voor jullie!

Mijn mams heeft dit alles met haar ouders meegemaakt. Vaak ging ik met haar mee met dochterlief, om haar te steunen en afleiding te geven want de zorg viel haar zwaar. Maakte ze vaak een grapje: je krijgt het goede voorbeeld voor als ik oud ben. Jaa mam...
Toen stierven een paar maanden na elkaar haar ouders, beide in de negentig. Nu was mijn mams van de zorg af voor haar ouders, wat ze al die jaren met alle liefde heeft gedaan. Nu kon ze zich storten op haar kinderen en kleindochter.
Helaas mocht het niet zo zijn. Ze stierf nog geen drie weken na haar moeder, dit jaar 25 jaar geleden.

Ik heb mijn goede voorbeeld dus niet in de praktijk kunnen brengen want dat had ook ik met alle liefde gedaan. Maar als ik zie wat het haar heeft gekost en wat ik hier lees, dat heb ikzelf niet en zal dat ook nooit hebben.

Met mijn 'vader' is amper contact. Voor die zou ik sowieso niks hebben willen doen. Iets met karma...
If they say
Why, why, tell her that it's human nature...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')