Wat is haar achtergrond? Toen ik ging trouwen kreeg mijn opa een andere kaart dan de rest van de familie. Bij hem stond er inderdaad hopen op, de rest had de 'gewone' kaart. Zelfs de begrafenis van mijn opa was D.V.quote:Op maandag 29 april 2024 14:43 schreef LadyTagliatelle het volgende:
[..]
Thanks je hebt ook gelijk. Vandaag realiseerde ik me ook dat er iets deze gevoelens aanwakkert. Als ik namelijk een afspraak met m’n moeder maak of haar uitnodig dan krijg ik steevast het antwoord:” ik hoop er te zijn.” Of “Wij hopen dan ….. “
ook op uitnodigingen van hen zelf. “Op datum hopen wij …. jaar oud/ getrouwd te worden/zijn en willen dat met jullie te vieren”
Waarom dat “hopen” steeds? Ik heb daar vandaag naar gevraagd en toen zei ze: je weet nooit wat er tussentijds kan gebeuren.”
Ik heb het weggelachen met “ lekker morbide mam”. Maar eigenlijk vond ik het helemaal niet grappig.
Ik besef me vandaag pas dat ze deze uitspraken al jaaaaaren doet.
Misschien dat dit op de achtergrond meespeelt bij mijn “angst” om ze te verliezen. Daarnaast kamp ik al m’n hele leven met verlatingsangst ivm mijn adoptie.
Het klinkt misschien echt kei suf nu ik dit hier type. Alsof ik me aanstel. Want het lijkt klein maar voor mij voelt het groot.
Neemt niet weg dat ik graag leuke dingen met haar en pa wil doen, ik krijg alleen die kut gedachte niet uit m’n hoofd.
Troel bij ons word er geen verjaardag vooruit gevierd net zoals een babyshower. Ook idd omdat je helemaal niet weet of het kindje er gezond en wel komt.quote:Op dinsdag 30 april 2024 09:53 schreef Troel het volgende:
[..]
Wat is haar achtergrond? Toen ik ging trouwen kreeg mijn opa een andere kaart dan de rest van de familie. Bij hem stond er inderdaad hopen op, de rest had de 'gewone' kaart. Zelfs de begrafenis van mijn opa was D.V.
Het is ook wel echt iets wat je in bepaalde kringen bijna standaard hoort. Daar worden verjaardagen ook echt niet in het weekend voor de verjaardag gevierd zeg maar
Wellicht dat met dat in je achterhoofd, j e het ook iets makkelijker ene oor in andere oor uit kan laten gaan? (Zelfs als ze helemaal niet een erg godsdienstige achtergrond heeft
Babyshower snap ik heel goed, qua verjaardag ben ik zelf dan weer wat milder. Ik vind het leuk om een feestje te geven en mocht ik de verjaardag dan niet halen, dan hebben we in ieder geval een leuke afsluiter gehadquote:Op dinsdag 30 april 2024 15:02 schreef Books1 het volgende:
[..]
Troel bij ons word er geen verjaardag vooruit gevierd net zoals een babyshower. Ook idd omdat je helemaal niet weet of het kindje er gezond en wel komt.
serieus, daar heb ik echt nooit bij stilgestaan! Je hebt helemaal gelijk, het is inderdaad een godsdienstige achtergrond. Ze zijn niet zo streng christelijk qua verjaardagen etc. Maar ze gaan wel elke week naar de kerk, vloeken niet en zondag is een rustdag. Ze zijn wel vrij modern voor mensen uit ‘48 haha.quote:Op dinsdag 30 april 2024 09:53 schreef Troel het volgende:
[..]
Wat is haar achtergrond? Toen ik ging trouwen kreeg mijn opa een andere kaart dan de rest van de familie. Bij hem stond er inderdaad hopen op, de rest had de 'gewone' kaart. Zelfs de begrafenis van mijn opa was D.V.
Het is ook wel echt iets wat je in bepaalde kringen bijna standaard hoort. Daar worden verjaardagen ook echt niet in het weekend voor de verjaardag gevierd zeg maar
Wellicht dat met dat in je achterhoofd, j e het ook iets makkelijker ene oor in andere oor uit kan laten gaan? (Zelfs als ze helemaal niet een erg godsdienstige achtergrond heeft
Haha ja dat dacht ik zelf ook eerst.quote:Op dinsdag 30 april 2024 17:05 schreef gewoonmezelf87 het volgende:
Hier op het dorp is het ook heel erg vaak D.V en ik naïef als ik was dacht tot een paar jaar geleden "De volgende" betekendeIk vier mijn verjaardag gerust ervoor als dat beter uitkomt maar mijn oma vind daar ook ieder jaar iets van.
Wel vervelend LT als het zo'n grote rol speelt.
Snap ikquote:Op vrijdag 3 mei 2024 07:35 schreef LadyTagliatelle het volgende:
[..]
Maar hier heb ik nooit bij stilgestaan dat het daar iets mee te maken zou kunnen hebben.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.crap in = crap out
quote:Op dinsdag 14 mei 2024 18:49 schreef loveli het volgende:
Meh.Alles heel gebleven?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Omdat sch.pa om de haverklap viel ( en niks brak) vanwege bloeddruk troubles had hij de laatste jaren een rolstoel. En licht dementerend en dat weer vergat.
quote:Op dinsdag 14 mei 2024 18:49 schreef loveli het volgende:
Meh.Bah. Maar dat ligt niet aan je instinct. Het reptielenbrein gaat aan. Dat kent drie standen, bevriezen, vluchten of vechten.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dus dus heel normaal dat je ze niet hebt laten vallen en toen je vader opving. zeker bij zo’n eerste situatie.Born to Lose, but Built to Win.
Nietquote:Op donderdag 12 oktober 2023 16:38 schreef LadyTagliatelle het volgende:
Hoe ga je met zoiets om? Hoe accepteer je dat je ouders echt ouder beginnen te worden?
Niet zo streng zijn voor jezelf, je gevoel mag er gewoon zijn.quote:Op maandag 29 april 2024 14:43 schreef LadyTagliatelle het volgende:
[..]
het lijkt klein maar voor mij voelt het groot.
En toch word je er uiteindelijk door overvallen op het moment dat het echt niet meer gaat is mijn ervaring. Ondanks alle voorbereidingen en gesprekken. Wat ik op het moment het zwaarste vind is dat mijn vader zich niet neer wil leggen bij zijn beperkingen met alle gevolgen van dien. Hij wil niet accepteren dat hij dingen niet meer kan en legt zo een enorme druk neer bij de mensen om hem heen (mijn moeder en ons), die hem voortdurend moeten vertellen dat iets echt niet meer mogelijk is.quote:Op zaterdag 9 november 2024 19:21 schreef Rene het volgende:
Ik praat soms met mijn ouders erover. Heel lullig gezegd moet je toch praten over de dingen als 'hoe zie je wonen in de toekomst' en 'wat moet dan geregeld worden. Een vorm van planning en zo.
Ze hebben onlangs de testamenten op orde gemaakt.
In onze omgeving gaat het bij een familie wat minder, een oude vrouw die niks geregeld heeft en door mentale zaken eigenlijk wat vast zit in haar huis en geen verzorgingshuis in komt. Er komt dan veel af op de mantelzorgende kinderen. Dat zouden mijn ouders niet willen. Ergens fijn dat ze zich dat dan ook gaan beseffen.
Dat is een vorm van acceptatie en ook het verloop beter bekijken.
Daarnaast, mijn laatste grootouder is overleden. M'n broer zei toen treffend 'in lijn is dat pap en mam hierna gaan'. Ja, dat is dan wel even een momentje.
Snap ik. Maar we doen ons best. Wat jammer dat het zo gaat inderdaad...zwaar genoegquote:Op zaterdag 9 november 2024 19:53 schreef livelink het volgende:
[..]
En toch word je er uiteindelijk door overvallen op het moment dat het echt niet meer gaat is mijn ervaring. Ondanks alle voorbereidingen en gesprekken. Wat ik op het moment het zwaarste vind is dat mijn vader zich niet neer wil leggen bij zijn beperkingen met alle gevolgen van dien. Hij wil niet accepteren dat hij dingen niet meer kan en legt zo een enorme druk neer bij de mensen om hem heen (mijn moeder en ons), die hem voortdurend moeten vertellen dat iets echt niet meer mogelijk is.
En ik kan het hem ook niet kwalijk nemen hoor, want het lijkt me ook enorm zwaar, maar soms word ik toch boos op hem, omdat hij op die manier ook het leven van mijn moeder zo moeilijk maakt.
Goede omschrijving, heel herkenbaar! Het is ook voor mij een thema dat nog niet acuut aan de orde is, maar wel vaker door je hoofd schiet. Ik vind het met name confronterend als ik bepaalde gebeurtenissen in tijdsperspectief plaats. Zo is het einde van mijn middelbare schooltijd bijna een kleine 20 jaar geleden, terwijl dit gevoelsmatig voor mij helemaal niet zo lang geleden voelt. Als ik die kleine twintig jaar vooruit kijk en dan besef dat mijn ouders tegen die tijd alweer eind tachtig zijn, dan moet ik toch even slikken.quote:Op dinsdag 17 oktober 2023 11:28 schreef GoldRushFrog het volgende:
Ik heb dit ook wel. Mijn ouders zijn rond de 67, en ik 35. Dus in mijn geval is het misschien overdreven om te zeggen dat de kans groot is dat het nog maar 5 of 10 jaar duurt, maar toch merk ik wel dat ik er al mee bezig ben. Ze zijn nog fit hoor, en sporten nog gewoon. Maar toch, het schiet voor mijn gevoel al op.
Maar goed, je moet dit accepteren. Je kan immers weinig anders. Misschien jezelf er langzaam op voorbereiden dat het over niet al te lange tijd ''klaar'' kan zijn. Dan kan het altijd nog meevallen, mochten ze nog 10 of 15 jaar fijn leven.
Is het mogelijk om laagdrempelig ondersteuning in te zetten, via de gemeente/WMO? De eerste stap is de grootste drempel.quote:Op zaterdag 9 november 2024 19:53 schreef livelink het volgende:
En ik kan het hem ook niet kwalijk nemen hoor, want het lijkt me ook enorm zwaar, maar soms word ik toch boos op hem, omdat hij op die manier ook het leven van mijn moeder zo moeilijk maakt.
Ze heeft inderdaad een iPhone! Thanks, ik ga daar eens naar kijken.quote:Op woensdag 13 november 2024 22:47 schreef _Arual_ het volgende:
Mocht de oudere in kwestie een iPhone hebben …Een Apple Watch heeft ook valdetectie die 112 belt na een harde val. Je kunt dat belletje natuurlijk ook annuleren mocht het vals alarm zijn. Als de valdetectie actief is, kunnen ook specifieke contactpersonen daarvan automatisch een melding krijgen inclusief locatie. De ‘goedkoopste’ waarop dit werkt is de Apple Watch SE.
Nee, wij hebben een stalk-app waarin we kunnen zien waar iedereen is, mijn schoonvader zit daar in, mijn vader zat daar ook in.quote:Op woensdag 13 november 2024 21:41 schreef Kyara het volgende:
Heeft hier iemand misschien ervaring met een smartwatch met sos functie voor een alleenwonende ouder? Tips waarop te letten of goede ervaringen met een bepaald merk/model?
@:leandra , ik meen me te herinneren dat ik jou er wel eens over heb gehoord.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 0% gewijzigd door loveli op 07-04-2025 22:28:48 ]crap in = crap out
Gecondoleerd, en veel sterkte toegewenst.quote:Op dinsdag 8 april 2025 20:42 schreef Seeburg54 het volgende:
Net mijn post nog eens gelezen uit 2023. Inmiddels is de dag waar ik altijd zo'n angst voor had waarheid geworden.Een paar weken geleden heb ik mijn moeder overleden aangetroffen, de wereld zakt onder je voeten weg. Toch is er ook acceptatie en de gedachte dat leed haar bespaard is gebleven. Ik denk elke dag aan haar en alles is onwerkelijk.
Maar het leven gaat gewoon door.
Bedankt.quote:Op dinsdag 8 april 2025 21:17 schreef Cyan9 het volgende:
[..]
Gecondoleerd, en veel sterkte toegewenst.
Gecondoleerdquote:Op dinsdag 8 april 2025 20:42 schreef Seeburg54 het volgende:
Net mijn post nog eens gelezen uit 2023. Inmiddels is de dag waar ik altijd zo'n angst voor had waarheid geworden.Een paar weken geleden heb ik mijn moeder overleden aangetroffen, de wereld zakt onder je voeten weg. Toch is er ook acceptatie en de gedachte dat leed haar bespaard is gebleven. Ik denk elke dag aan haar en alles is onwerkelijk.
Ja, ik had het alleen niet verwacht dat dit zou gebeuren. Ik heb ook geen idee hoe de anderen daar in staan hoor. Wat dat betreft is een gesprek inderdaad wel een goed idee. Mijn man doet wel heel veel. Hij heeft natuurlijk toch net wat meer afstand en daarom wordt hulp van hem ook makkelijker geaccepteerd en eerder gevraagd. Maar ook naar hem voel ik me dan weer schuldig. Maar je hebt er inderdaad niks aan, aan al die stomme gevoelens.quote:Op dinsdag 8 april 2025 20:36 schreef AnneX het volgende:
Dat is mij ook opgevallen bij de schoonfamilie en jarenlange bijstand (oa. wassen draaien, huishouden/bed verschonen, eten verzorgen, administratie, ziekenhuisbezoek en mantelzorg.
Alsof de een meer/minder doet dan de ander.
Wij woonden net 15 min verderop. De andere twee een uur rijden.
Uiteindelijk vond ik er ‘vrede’ in door (voor mijzelf) te stellen, dat een ieder handelt en zich inzet naar vermogen.
Want met schuldgevoel en frustratie maak je het jezelf heel lastig!
En anders een overleg, waarin ieder een dag mantelzorg daadwerkelijk aanwezig is, ondanks afstanden.
Sterkte!🍀
Gecondoleerd!quote:Op dinsdag 8 april 2025 20:42 schreef Seeburg54 het volgende:
Ja, de wereld draait wel door maar jóuw wereld staat nu stil (alles is onwerkelijk, idd). Dat is normaal.quote:Op dinsdag 8 april 2025 20:42 schreef Seeburg54 het volgende:
Uit mijn hart gegrepen, exact dit. Jij dus ook. Die troost, die zal blijven. Het kutte en het gemis zal verzachten.quote:Op dinsdag 8 april 2025 21:28 schreef Seeburg54 het volgende:
Ze heeft goddank alles wat ze fijn vond tot het laatst kunnen doen, daar haal ik troost uit.
Maar het voelt ongelooflijk kut allemaal, wat een gemis.
quote:Op dinsdag 8 april 2025 22:01 schreef r_one het volgende:
[..]
Ja, de wereld draait wel door maar jóuw wereld staat nu stil (alles is onwerkelijk, idd). Dat is normaal.
Je zult merken dat na verloop van tijd jouw wereld ook weer langzaam opstart en begint te 'spinnen'. Het wordt nooit mee hoe het was maar het idee dat leed haar bespaard is gebleven, zal je rust en voldoening geven.
(mijn moeder waar ik een extreem goede band mee had, zeg maar gerust 'soulmates', is december 2023 overleden en wat ik hier typte is hoe het mij vergaan is)
[..]
Uit mijn hart gegrepen, exact dit. Jij dus ook. Die troost, die zal blijven. Het kutte en het gemis zal verzachten.
Ik wens je alle sterkte van de wereld
Wat een onzekerheid en verdriet.quote:Op dinsdag 8 april 2025 22:00 schreef miss_sly het volgende:
Ik heb net ook mijn laatste posts gelezen. Met de zorgen om mijn moeder.
Nooit had ik gedacht dat mijn vader ineens degene zou zijn die zou overlijden. Een rollercoaster van drie weken ziekenhuis met een sepsis, opknappen, griep, opknappen, galwegontsteking, nieuwe sepsis en einde verhaal. Bizar hoe snel dat kan gaan.
Wat verschrikkelijk! Gecondoleerd en heel veel sterkte!quote:Op dinsdag 8 april 2025 22:00 schreef miss_sly het volgende:
Ik heb net ook mijn laatste posts gelezen. Met de zorgen om mijn moeder.
Nooit had ik gedacht dat mijn vader ineens degene zou zijn die zou overlijden. Een rollercoaster van drie weken ziekenhuis met een sepsis, opknappen, griep, opknappen, galwegontsteking, nieuwe sepsis en einde verhaal. Bizar hoe snel dat kan gaan.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |