abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_211092279
Ik heb zojuist mijn cv bijgevuld en omdat ik niet meer precies wist hoe dat moest :@ heb ik het opgezocht, en dat is inmiddels gelukt *O*

Nu zag ik op internet ook dat het zuiniger is om de warmwatertemperatuur in de ketel in te stellen op 60.
Mijn ketel stond op 75.

- Is het inderdaad zuiniger qua verbruik met stoken (mijn woning is energieklasse B)?
- Heeft het ook nadelen?
pi_211092316
quote:
1s.gif Op donderdag 26 oktober 2023 20:00 schreef Gajes_Octavianus het volgende:
Ik heb zojuist mijn cv bijgevuld en omdat ik niet meer precies wist hoe dat moest :@ heb ik het opgezocht, en dat is inmiddels gelukt *O*

Nu zag ik op internet ook dat het zuiniger is om de warmwatertemperatuur in de ketel in te stellen op 60.
Mijn ketel stond op 75.

- Is het inderdaad zuiniger qua verbruik met stoken (mijn woning is energieklasse B)?
- Heeft het ook nadelen?
Je sww of je verwarmingssysteem?
Sww kan prima op 60 graden. Stoken zou je zelfs 50 nog wel kunnen halen. Krijg je je huis in de winter met 50 warm, ga dan naar 45.
pi_211092347
quote:
0s.gif Op donderdag 26 oktober 2023 20:02 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Je sww of je verwarmingssysteem?
Sww kan prima op 60 graden. Stoken zou je zelfs 50 nog wel kunnen halen. Krijg je je huis in de winter met 50 warm, ga dan naar 45.
Sww?
pi_211092378
quote:
1s.gif Op donderdag 26 oktober 2023 20:02 schreef Gajes_Octavianus het volgende:

[..]
Sww?
Sanitair warm water, je kraan.
pi_211092498
quote:
0s.gif Op donderdag 26 oktober 2023 20:03 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Sanitair warm water, je kraan.
Ah.
Is idd én voor stoken én warm water in de keuken en de douche.

Ben benieuwd hoeveel het scheelt.
Op de oude stand verbruikte ik per dag in de herfst en winter inclusief douchen zo'n 4 tot 4,5 kuub gas per dag, met de thermostaat op 19 en 's nachts op 15.
pi_211092539
quote:
1s.gif Op donderdag 26 oktober 2023 20:08 schreef Gajes_Octavianus het volgende:

[..]
Ah.
Is idd én voor stoken én warm water in de keuken en de douche.

Ben benieuwd hoeveel het scheelt.
Op de oude stand verbruikte ik per dag in de herfst en winter inclusief douchen zo'n 4 tot 4,5 kuub gas per dag, met de thermostaat op 19 en 's nachts op 15.
Blijf ff in je andere topic man
pi_211092615
quote:
1s.gif Op donderdag 26 oktober 2023 20:00 schreef Gajes_Octavianus het volgende:

Mijn ketel stond op 75.

- Heeft het ook nadelen?
Nadeel is dat het opwarmen meer tijd kost.
  Moderator maandag 30 oktober 2023 @ 23:00:37 #109
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
  Moderator dinsdag 31 oktober 2023 @ 09:10:40 #112
16180 crew  CoolGuy
pi_211143038
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 oktober 2023 06:34 schreef Scorpie het volgende:

[..]
Oef
Ja, maar eerst afwachten of dat gaat gebeuren.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_211144388
Belachelijk dat speculatieve karakter. Een fatsoenlijk verwarmd huis moet gewoon een primaire levensbehoefte worden voor iedereen.

Zat gisteren een stukje Radar te kijken en als je ziet hoeveel mensen in beschimmelde hokken leven springen de tranen je in de ogen.
blablablabla
pi_211144665
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 oktober 2023 11:42 schreef Elan het volgende:
Belachelijk dat speculatieve karakter.
Doe jij niet precies hetzelfde door een dynamisch contract te hebben?
pi_211144741
quote:
Belachelijk dat speculatieve karakter. Een fatsoenlijk verwarmd huis moet gewoon een primaire levensbehoefte worden voor iedereen.

Zat gisteren een stukje Radar te kijken en als je ziet hoeveel mensen in beschimmelde hokken leven springen de tranen je in de ogen.
Maar hoe wil je een wereldmarkt daar aan onderwerpen?
pi_211144769
quote:

Zelfs toen het IJzeren gordijn gevallen was en de armoe in Roemenië om zich heen sloeg, hadden de bejaarden (de meest kwetsbare groep in Oost Europa), nog gratis verwarming en eten uit de gaarkeuken van staatswege. Dat was gelijk ook het enige dat ze kregen.

Ik zat toen bij een kerk die hulpgoederen naar Oost-Europa vervoerde, er was tekort aan alles, maar niet aan verwarming.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  dinsdag 31 oktober 2023 @ 12:38:44 #117
38849 Notorious_Roy
Doomed since 1889
pi_211144913
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 oktober 2023 12:22 schreef blomke het volgende:

[..]
Zelfs toen het IJzeren gordijn gevallen was en de armoe in Roemenië om zich heen sloeg, hadden de bejaarden (de meest kwetsbare groep in Oost Europa), nog gratis verwarming en eten uit de gaarkeuken van staatswege. Dat was gelijk ook het enige dat ze kregen.

Ik zat toen bij een kerk die hulpgoederen naar Oost-Europa vervoerde, er was tekort aan alles, maar niet aan verwarming.
En door gebrek aan inzicht en vooruitkijken is er toen veel te veel gas verbrast.
The hardware is just a box you buy only because you want to play Mario games - Yamauchi
Mr. Zurkon doesn't need bolts, his currency is pain
Roy-O-Rama | Backlog | Wish-list
  dinsdag 31 oktober 2023 @ 12:45:40 #118
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_211144998
quote:
Joepie, de stadswarmte blijft dus ook torenhoog. *O*

En ja Rob, ik wil best kijken naar mijn energiecontract. Zorg jij er dan voor dat ik dan ook kan doen en ik ook van mijn gedwongen stadsverwarming af kan of op zijn minst dat die daadwerkelijk schandalige koppeling met de gasprijs er eindelijk eens af gaat?
pi_211145158
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 oktober 2023 12:45 schreef Zelva het volgende:

[..]
Joepie, de stadswarmte blijft dus ook torenhoog. *O*

En ja Rob, ik wil best kijken naar mijn energiecontract. Zorg jij er dan voor dat ik dan ook kan doen en ik ook van mijn gedwongen stadsverwarming af kan of op zijn minst dat die daadwerkelijk schandalige koppeling met de gasprijs er eindelijk eens af gaat?
Als ik stadsverwarming had dan zou ik verhuizen of een warmtepomp aanschaffen.
Desnoods zou ik op hout gaan stoken.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  dinsdag 31 oktober 2023 @ 13:29:51 #120
39333 Zelva
pi_211145390
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 oktober 2023 13:04 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Als ik stadsverwarming had dan zou ik verhuizen of een warmtepomp aanschaffen.
Desnoods zou ik op hout gaan stoken.
Warmtepomp aanschaffen of op hout gaan stoken mag niet, is contractueel uitgesloten. Dat gaat ten koste van het verdienmodel.
pi_211145403
quote:
7s.gif Op dinsdag 31 oktober 2023 12:13 schreef Scorpie het volgende:

[..]
Doe jij niet precies hetzelfde door een dynamisch contract te hebben?
Nee.
Ik betaal simpelweg de geldende uurprijs voor een afgenomen dienst. Daar is niets speculatiefs aan.

Verder ook maar uit armoede geboren omdat de alternatieven voortvloeien uit een door angst en corruptie geregeerd systeem.

Mensen middels geopolitieke spelletje in de kou laten zitten is ronduit walgelijk.
blablablabla
pi_211145422
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 oktober 2023 13:29 schreef Zelva het volgende:

[..]
Warmtepomp aanschaffen of op hout gaan stoken mag niet, is contractueel uitgesloten. Dat gaat ten koste van het verdienmodel.
Dat lijkt me juridisch niet houdbaar. In het Warmtenetbesluit (artikel 5a) is geregeld dat jij je zowel tijdelijk als permanent tegen een bepaald tarief van het warmtenet kunt laten afsluiten. Ik zou dit maar eens goed gaan uitzoeken.
  dinsdag 31 oktober 2023 @ 13:38:07 #123
201761 phpmystyle
De weg vooruit is de weg terug
pi_211145444
quote:

Onderdeel van de vergroening mijn vriend.
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
pi_211145459
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 oktober 2023 12:20 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Zou zeggen een vanuit Brussel
geïnitieerd energieplafond. Maar daar stel je jezelf ook kwetsbaar mee op als je de markt qua gaswinning vervolgens niet controleert.

Dus kijken naar alternatieven, kernenergie blijft daarin interessant. Al duurt dat ook een eeuwigheid voor je een keer zo'n centrale hebt gebouwd . Grote gasvreters zoals de glastuinbouw in de ban doen zou ook een optie kunnen zijn. Ook interessant vanwege de tekorten op de arbeidsmarkt. En een overheid die zelf het goede voorbeeld geeft met haar instanties energieneutraal te maken en geen F-labels :')
Maar eenvoudig is het allemaal niet nee.

[ Bericht 1% gewijzigd door Elan op 31-10-2023 13:46:58 ]
blablablabla
  dinsdag 31 oktober 2023 @ 13:40:23 #125
201761 phpmystyle
pi_211145465
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 oktober 2023 12:20 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
80% belasting;
Kiezen voor dure bronnen (wind, zond, etc) geen kern/kolen;
Geen gas meer oppompen.

Begrijp me goed, ook bovenstaande kennen nadelen, maar het is niet dat er geen alternatief is.
pi_211145469
quote:
7s.gif Op dinsdag 31 oktober 2023 13:38 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Onderdeel van de vergroening mijn vriend.
Dat wel.
Zo'n vrouwtje had letterlijk paddestoelen in de vensterbank staan.
blablablabla
  dinsdag 31 oktober 2023 @ 13:42:19 #127
201761 phpmystyle
pi_211145484
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 oktober 2023 13:40 schreef Elan het volgende:

[..]
Dat wel.
Zag het, zijn wel bepaalde figuren hé. Je zou denken dat er wel mogelijkheden zijn omdat de overheid dacht ik 1.500 geeft aan mensen onder 120% bestaansmimumum.

Neemt niet weg het immoreel is om zulke hoge energiebelasting te heffen op een primaire levensbehoefte. Zelfs op peuken zit nog minder belasting.
pi_211145493
quote:
7s.gif Op dinsdag 31 oktober 2023 13:40 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
80% belasting;
Geen gas meer oppompen.

Begrijp me goed, ook bovenstaande kennen nadelen, maar het is niet dat er geen alternatief is.
Dan moet er eerst wel een infrastructuur zijn om dat op te wekken.

Zon en wind leveren zelfs op een hoogzomerdag met al die zonnepanelen nog maar een heel beperkt percentage van wat we aan energie gebruiken.
blablablabla
pi_211145518
quote:
7s.gif Op dinsdag 31 oktober 2023 13:42 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
Zag het, zijn wel bepaalde figuren hé. Je zou denken dat er wel mogelijkheden zijn omdat de overheid dacht ik 1.500 geeft aan mensen onder 120% bestaansmimumum.

Neemt niet weg het immoreel is om zulke hoge energiebelasting te heffen op een primaire levensbehoefte. Zelfs op peuken zit nog minder belasting.
Ja zijn vaak simpele lieden die krijgen dan een huurverlaging aangeboden als ze hun bek verder houden en zijn allang blij. Vervolgens letterlijk doodziek van de schimmels in de woning. Marijnissen pleitte voor een verplichte APK voor huurwoningen, dat zou nog wel eens soelaas kunnen bieden.
blablablabla
  dinsdag 31 oktober 2023 @ 13:48:09 #130
201761 phpmystyle
pi_211145538
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 oktober 2023 13:46 schreef Elan het volgende:

[..]
Ja zijn vaak simpele lieden die krijgen dan een huurverlaging aangeboden als ze hun bek verder houden en zijn allang blij. Vervolgens letterlijk doodziek van de schimmels in de woning. Marijnissen pleitte voor een verplichte APK voor huurwoningen, dat zou nog wel eens soelaas kunnen bieden.
En dan ook nog roken, zag asbak en kon het horen aan het zwaar ademen.

Zo'n verplichte APK zou inderdaad helpen, de onafhankelijkheid moet dat wel gewaarborgd worden maar dat is mijn inziens nog niet het probleem. Probleem is dat er vele gebreken aan het licht zullen komen en het onderhoud zal structureel op een hoger niveau getild moeten worden. Ik gok dat daarmee de huur tientallen procenten zal stijgen.
  dinsdag 31 oktober 2023 @ 13:55:27 #131
39333 Zelva
pi_211145617
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 oktober 2023 13:35 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]
Dat lijkt me juridisch niet houdbaar. In het Warmtenetbesluit (artikel 5a) is geregeld dat jij je zowel tijdelijk als permanent tegen een bepaald tarief van het warmtenet kunt laten afsluiten. Ik zou dit maar eens goed gaan uitzoeken.
Die gedwongen winkelnering is opgelegd vanuit de verhuurder.
  dinsdag 31 oktober 2023 @ 13:57:01 #132
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_211145633
Ik ben waarschijnlijk veel te laat op het feestje maar ik zit nu te kijken of ik toch mijn contract moet vastzetten en zo ja waar...

Ik zit nu bij Vattenfall met 20% korting, maar zij bieden 53 EUR p/m aan voor 1 jaar vast.

Mijn verbruik is 1000 kWh en 300 m3 gas. Met 1100 kWh teruglevering. Halverwege dit jaar heb ik een hybride warmtepomp + bijbehorende ketel gekregen dus ik neem aan dat kWh wat gaat stijgen en gas wat minder.

Gaslicht.com geeft mij een schatting voor 25 EUR p/m aan variabel bij Frank Energie (incl. overstapbonus). Of 38 EUR p/m vast bij Oxxio en Eneco. Zit Vattenfall dan zo hoog in boom of zie ik iets verkeerd? Of kan ik beter variabel blijven bij Vattenfall. Zoveel vragen...
  dinsdag 31 oktober 2023 @ 14:05:46 #133
201761 phpmystyle
pi_211145719
https://www.volkskrant.nl(...)ulp-hannie~bbf043c8/

heeft ier misschien niet helemaal iets mee te maken, maar niet rondkomen omdat je 24 uur werkt vind ik ook niet vreemd. Werkweken zijn normaliter 40 uur hé.
pi_211146062
quote:

[..]
Hoezo? Die gedwongen winkelnering is toch al 15 jaar geleden verboden.
Of is het nieuwbouw?
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
pi_211146086
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 oktober 2023 13:55 schreef Zelva het volgende:

[..]
Die gedwongen winkelnering is opgelegd vanuit de verhuurder.
Ja dan zit je vast idd want die weigeren elk alternatief toe te staan. Overigens zou het met de huidige stadsverwarmingstarieven wel eens goedkoper kunnen zijn om gewoon met ene straalkachel te verwarmen.

@FreshPrince kan dat uitrekenen.
pi_211146457
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 oktober 2023 14:42 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Ja dan zit je vast idd want die weigeren elk alternatief toe te staan. Overigens zou het met de huidige stadsverwarmingstarieven wel eens goedkoper kunnen zijn om gewoon met ene straalkachel te verwarmen.

@:Freshprince kan dat uitrekenen.
Je kan op een veel lager temperatuur gaan stoken en dan aanvullen met infrarood op tactische plaatsen. Daar helemaal mee verwarmen is een beetje dom denk ik want als je niet boven een minimum stook wordt je huis zeiknat. Maar als persoonlijke aanvulling op je eigen plekje kan het wel, net als met een mantel met of zonder elektrische deken.
pi_211150836
quote:

[..]
Elk contract wat een consument heeft is te beëindigen.

Indien er geen opzegtermijn is overeengekomen, dan is het contract opzegbaar met maximaal 30 kalender opzegtermijn.

Alleen bij verhuur kan je wel te maken hebben met blokverwarming. Das wat anders dan stadsverwarming.

En bij verhuur zit je met de uitdaging dat je de woning weer moet opleveren in de oorspronkelijke staat als je verhuist. Als jij stadsverwarming opzegt en de stadsverwarmingboer komt hun afleverset verwijderen, dan moet je bij verhuizing de woning opnieuw laten aansluiten. En dat is waarschijnlijk niet zo goedkoop.
pi_211150885
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 oktober 2023 13:57 schreef Frozen-assassin het volgende:
Ik ben waarschijnlijk veel te laat op het feestje maar ik zit nu te kijken of ik toch mijn contract moet vastzetten en zo ja waar...

Ik zit nu bij Vattenfall met 20% korting, maar zij bieden 53 EUR p/m aan voor 1 jaar vast.

Mijn verbruik is 1000 kWh en 300 m3 gas. Met 1100 kWh teruglevering. Halverwege dit jaar heb ik een hybride warmtepomp + bijbehorende ketel gekregen dus ik neem aan dat kWh wat gaat stijgen en gas wat minder.

Gaslicht.com geeft mij een schatting voor 25 EUR p/m aan variabel bij Frank Energie (incl. overstapbonus). Of 38 EUR p/m vast bij Oxxio en Eneco. Zit Vattenfall dan zo hoog in boom of zie ik iets verkeerd? Of kan ik beter variabel blijven bij Vattenfall. Zoveel vragen...
Nooit kijken naar voorschotbedrag per maand.
Maar naar de totale prijs per jaar.
pi_211150937
quote:
7s.gif Op dinsdag 31 oktober 2023 13:42 schreef phpmystyle het volgende:

[..]

Wie een beetje spaarzaam om gaat met energie, kan een negatief bedrag aan energiebelasting hebben.

Wie spaarzaam is met energie en een laag inkomen heeft, was vorig jaar zelfs goedkoper uit dan het jaar er voor, als je alle overheidsmaatregelen om de energiekosten te dempen meeneemt in de berekening (hogere heffingskorting energiebelasting, energietoeslag minima, algemene energietoeslag ¤380,verlaagde BTW).
pi_211150945
quote:
7s.gif Op dinsdag 31 oktober 2023 13:40 schreef phpmystyle het volgende:

[..]
80% belasting;
Geen gas meer oppompen.

Je bent nogal slecht geïnformeerd.
  dinsdag 31 oktober 2023 @ 22:10:35 #141
201761 phpmystyle
pi_211151168
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 oktober 2023 21:50 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Je bent nogal slecht geïnformeerd.
Ok Hans.
  woensdag 1 november 2023 @ 00:03:28 #142
39333 Zelva
pi_211152265
quote:
1s.gif Op dinsdag 31 oktober 2023 21:41 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Elk contract wat een consument heeft is te beëindigen.

Indien er geen opzegtermijn is overeengekomen, dan is het contract opzegbaar met maximaal 30 kalender opzegtermijn.

Alleen bij verhuur kan je wel te maken hebben met blokverwarming. Das wat anders dan stadsverwarming.
Hier kun en mag je het echt niet opzeggen:

De stadsverwarmingsboer biedt ook geen enkele mogelijkheid om op te zeggen voor huurders, alleen voor huiseigenaren, ze verwijzen je als je geen huiseigenaar bent linea recta door naar de verhuurder.

quote:
En bij verhuur zit je met de uitdaging dat je de woning weer moet opleveren in de oorspronkelijke staat als je verhuist. Als jij stadsverwarming opzegt en de stadsverwarmingboer komt hun afleverset verwijderen, dan moet je bij verhuizing de woning opnieuw laten aansluiten. En dat is waarschijnlijk niet zo goedkoop.
Klopt, ook daar worden gigantische tarieven voor gerekend, maar zelfs als zou je dat uit vinden kunnen, dan nog is het onmogelijk, want, er is geen gas, en de verhuurder gaat natuurlijk nooit toestemming geven om een warmtepomp te plaatsen.

Dus zit er niets anders op dan, naast de gruwelijk hoge vaste lasten die allemaal uiteraard precies op het maximumtarief van de ACM zitten, heel 2023 wurgtarieven te betalen die zijn gebaseerd op de torenhoge gasprijs van 2022. En dat terwijl jij én de aanbieder absoluut geen gas gebruikt.
  woensdag 1 november 2023 @ 00:12:07 #143
39333 Zelva
pi_211152304
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 oktober 2023 14:42 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

@:Freshprince kan dat uitrekenen.
Dat zou nog wel een idee zijn, ware het niet dat je ook afhankelijk bent van ze voor je warm water om te douchen en zo.
pi_211153696
quote:
0s.gif Op woensdag 1 november 2023 00:12 schreef Zelva het volgende:

[..]
Dat zou nog wel een idee zijn, ware het niet dat je ook afhankelijk bent van ze voor je warm water om te douchen en zo.
Warmtepompboiler. Maar huren is ellende inderdaad.
  woensdag 1 november 2023 @ 18:14:28 #145
43642 Bayswater
What'sYourFunctionInLife?
pi_211158981
Kreeg vandaag de eindnota tm oktober van Eneco met een variabel contract. Dan zie ik dat er met een gewogen energietarief wordt gerekend waarbij je bij gas ( stroom ook) gemiddeld altijd boven de 1,45 euro uitkomt omdat de prijzen begin dit jaar erg hoog waren. De tarieven later in het jaar onder het prijsplafond zorgen dat er een negatieve correctie is gemaakt op de korting. Je lagere tarieven zijn dan in feite ook gecorrigeerd, alleen naar boven op 1,45 euro. Nu krijg ik volgend jaar nog een rekening over november en december 2023 daar waar de variabele energietarieven nu onder de 1.45 euro zijn. Het lijkt mij dat ze voor die twee maanden ook weer ongunstig gaan corrigeren naar 1,45 euro omdat het op basis van 2023 wordt berekend. Anders hebben de mensen die 31 december 2023 de eindnota krijgen voor 2023 best wel een flink nadeel ten opzichte van mensen die eind mei de eindnota ontvingen.
Weet iemand hoe dit zit want de info van Eneco is niet echt duidelijk?
Life lies a slow suicide
Orthodox dreams and symbolic myths
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase
pi_211159011
Je wordt genaaid waar je bij staat. En niet lekker.
  vrijdag 3 november 2023 @ 10:38:02 #147
43642 Bayswater
pi_211177508
Ben er ondertussen uit. Als je met variabele contracten dit jaar eind mei je eindnota ontving heb je meer prijsplafondkorting ontvangen dan iemand die eind december of januari 2024 zijn eindnota ontvangt. Komt omdat ze met dat gewogen gemiddelde tarief rekenen. Dat prijsplafond is niet echt een eerlijk systeem geweest.
Heb zelf maar een nadeel van 70 euro ten opzichte van als ik de eindnota in mei had ontvangen. Iemand die hem eind december of in januari ontvangt zal al snel over de 200 euro nadeel zitten tov eindnota mei/juni. Dit met een variabel contract met verbruik rond het gemiddelde van 1300 m3 gas en 2900 kwh stroom zonder terugleveringen.
Life lies a slow suicide
pi_211177637
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 november 2023 10:38 schreef Bayswater het volgende:
Ben er ondertussen uit. Als je met variabele contracten dit jaar eind mei je eindnota ontving heb je meer prijsplafondkorting ontvangen dan iemand die eind december of januari 2024 zijn eindnota ontvangt. Komt omdat ze met dat gewogen gemiddelde tarief rekenen. Dat prijsplafond is niet echt een eerlijk systeem geweest.
Heb zelf maar een nadeel van 70 euro ten opzichte van als ik de eindnota in mei had ontvangen. Iemand die hem eind december of in januari ontvangt zal al snel over de 200 euro nadeel zitten tov eindnota mei/juni. Dit met een variabel contract met verbruik rond het gemiddelde van 1300 m3 gas en 2900 kwh stroom zonder terugleveringen.
Dus iedereen betaald max de prijsplafond prijs over zn hele verbruik. Alleen sommige mensen krijgen net iets minder omdat ze minder betaald hebben?

Vat ik dat goed samen?

Indien dat zo is lijkt het mij eerlijk als je netjes je bedrag betaald.
  vrijdag 3 november 2023 @ 11:09:18 #149
43642 Bayswater
pi_211177885
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 november 2023 10:52 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Dus iedereen betaald max de prijsplafond prijs over zn hele verbruik. Alleen sommige mensen krijgen net iets minder omdat ze minder betaald hebben?

Vat ik dat goed samen?

Indien dat zo is lijkt het mij eerlijk als je netjes je bedrag betaald.
Omdat ze de korting op de eindnota over het gewogen gemiddelde berekenen houdt dat in dat het voordeel van de tarieven later in het jaar als sneeuw voor de zon verdwijnt omdat het gewogen gemiddelde toch altijd boven de 1,45 zal uitkomen bij gas en 0,40 bij stroom. De periode in de eindnota dat je met het tarief onder het prijsplafond zat wordt dus in feite op 1,45 en 0,40 gezet. Na mei zullen je tarieven altijd daaronder liggen en maak je geen gebruik meer van het prijsplafond, mooi als je eind mei je eindnota hebt ontvangen, heb je ook geen last van dat gewogen gemiddelde meer. Krijg je laat in het jaar je eindnota dan zorgen die lagere tarieven niet dat je met je gewogen gemiddelde onder die 1,45 en 0,40 uitkomt.
Life lies a slow suicide
pi_211178000
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 november 2023 11:09 schreef Bayswater het volgende:

[..]
Omdat ze de korting op de eindnota over het gewogen gemiddelde berekenen houdt dat in dat het voordeel van de tarieven later in het jaar als sneeuw voor de zon verdwijnt omdat het gewogen gemiddelde toch altijd boven de 1,45 zal uitkomen bij gas en 0,40 bij stroom. De periode in de eindnota dat je met het tarief onder het prijsplafond zat wordt dus in feite op 1,45 en 0,40 gezet. Na mei zullen je tarieven altijd daaronder liggen en maak je geen gebruik meer van het prijsplafond, mooi als je eind mei je eindnota hebt ontvangen, heb je ook geen last van dat gewogen gemiddelde meer. Krijg je laat in het jaar je eindnota dan zorgen die lagere tarieven niet dat je met je gewogen gemiddelde onder die 1,45 en 0,40 uitkomt.
Ja dat is toch prima? Niemand ging over afgelopen jaar meer betalen dan 1.45 en 0.40 per eenheid. Dat was de belofte.

Lijkt mij een prima eerlijke methodiek.
  vrijdag 3 november 2023 @ 11:21:44 #151
3542 Gia
User under construction
pi_211178038
quote:

[..]
Dat wel.
Heb het ook gezien, maar dan heb je ook al een hele tijd die vensterbank niet afgenomen. Die groeien er niet in 1 nacht.
  vrijdag 3 november 2023 @ 11:28:08 #152
43642 Bayswater
pi_211178118
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 november 2023 11:19 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Ja dat is toch prima? Niemand ging over afgelopen jaar meer betalen dan 1.45 en 0.40 per eenheid. Dat was de belofte.

Lijkt mij een prima eerlijke methodiek.
Nwah, het is wel raar dat mensen met precies hetzelfde contract en verbruik in 2023 andere bedragen
moeten betalen over heel 2023 omdat ze op een ander moment de eindnota ontvangen.
Life lies a slow suicide
pi_211179377
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 november 2023 11:21 schreef Gia het volgende:

[..]
Heb het ook gezien, maar dan heb je ook al een hele tijd die vensterbank niet afgenomen. Die groeien er niet in 1 nacht.
Heeft er geen zak mee te maken.
blablablabla
  Moderator vrijdag 3 november 2023 @ 13:41:52 #154
16180 crew  CoolGuy
pi_211179398
Moeten ze de verwarming maar aanzetten.
  vrijdag 3 november 2023 @ 13:43:38 #155
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_211179410
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 november 2023 13:41 schreef CoolGuy het volgende:
Als je al krap zit en in een doorwaai sociale huurwoning zit dan wordt die afweging een lastige.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_211179414
quote:

[..]
Dat wel.
Om te kweken als bijverdienste ofzo?
pi_211179423
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 november 2023 13:41 schreef CoolGuy het volgende:
Eh warmte lost het vochtprobleem niet op.In de jungle groeien ook paddestoelen.

Sowieso zijn die kozijnen rot tot op het extreme anders kan dat helemaal niet.
blablablabla
  donderdag 23 november 2023 @ 19:10:52 #158
321210 jcdragon
It's complicated.
pi_211402100
Prijsplafond verdwijnt, energieprijs omhoog in januari - https://nos.nl/l/2498950
Isn't it ironic, don't you think
Het had een stuk slechter kunnen zijn.
pi_211404355
quote:
1s.gif Op donderdag 23 november 2023 19:10 schreef jcdragon het volgende:
Prijsplafond verdwijnt, energieprijs omhoog in januari - https://nos.nl/l/2498950
Allemaal onrust om niks.
Allereerst is het grootste deel een (ordinaire?) belastingverhoging en ten tweede blijven de tarieven nog onder het oude prijsplafond. Daarnaast heeft iedereen die daar behoefte aan had alle tijd gehad om de tarieven (exclusief de belasting verhoging) vast te zetten.
Bijna ieder jaar lopen de tarieven in de wintermaanden op.
  donderdag 23 november 2023 @ 22:13:18 #160
39333 Zelva
pi_211404470
quote:
0s.gif Op donderdag 23 november 2023 22:00 schreef Horsemen het volgende:
Daarnaast heeft iedereen die daar behoefte aan had alle tijd gehad om de tarieven (exclusief de belasting verhoging) vast te zetten.
Ik heb die mogelijkheid niet gehad hoor. Mijn warntetarief wordt binnenkort gewoon doodleuk weer bepaald door de ACM en gebaseerd op de dan verwachte gasprijs op 1 januari 2024, ook al ik gebruik ik geen kubieke millimeter gas.
pi_211404790
quote:
0s.gif Op donderdag 23 november 2023 22:13 schreef Zelva het volgende:

[..]
Ik heb die mogelijkheid niet gehad hoor. Mijn warntetarief wordt binnenkort gewoon doodleuk weer bepaald door de ACM en gebaseerd op de dan verwachte gasprijs op 1 januari 2024, ook al ik gebruik ik geen kubieke millimeter gas.
Juist.
Vind dit helemaal triest.
De prijs zou losgekoppeld worden van de gasprijs, al jaren, maar helaas. :{

Geen concurrentie. De hoogste prijs betalen.

Zijn toch een half miljoen huishoudens in NL.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_211404807
quote:

[..]
Allemaal onrust om niks.
Allereerst is het grootste deel een (ordinaire?) belastingverhoging en ten tweede blijven de tarieven nog onder het oude prijsplafond. Daarnaast heeft iedereen die daar behoefte aan had alle tijd gehad om de tarieven (exclusief de belasting verhoging) vast te zetten.
Hoe kom je daarbij?
Een half miljoen huishoudens krijgen per definitie de hoogste prijs voorgeschoteld en kunnen niet overstappen of vastzetten.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_211406232
quote:

[..]
Allemaal onrust om niks.
Behalve wanneer je vast zit aan een warmtenet of wanneer je vaste contract afloopt in deze periode.
pi_211407181
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 november 2023 07:12 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]
Behalve wanneer je vast zit aan een warmtenet of wanneer je vaste contract afloopt in deze periode.
Dat is zeker waar. Deze (relatief) kleine groep heeft met de hele warmte voorziening altijd al volop problemen gehad. Een triest geval. Persoonlijk zou ik ook nooit een huis kopen/huren met een dergelijke voorziening maar dat is natuurlijk off-topic. Je zal er inderdaad maar mee te maken hebben. Hier hebben jullie helemaal gelijk in.

Mijn contract liep jaren geleden ook af midden in de winterperiode. Aangezien het bijna ieder jaar zo is dat de tarieven pieken in deze periode heb ik er toen voor gekozen om mijn contract periode aan te passen door voor ongeveer een halfjaar voor variabele tarieven te gaan en vervolgens toen er een acceptabele aanbieding voorbij kwam de boel weer vast gezet. Van deze keus heb ik inmiddels al bijna 10 jaar profijt.
  vrijdag 24 november 2023 @ 14:39:49 #165
35189 Troel
scherp en bot
pi_211410816
quote:
14s.gif Op vrijdag 24 november 2023 09:53 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Dat is zeker waar. Deze (relatief) kleine groep heeft met de hele warmte voorziening altijd al volop problemen gehad. Een triest geval. Persoonlijk zou ik ook nooit een huis kopen/huren met een dergelijke voorziening maar dat is natuurlijk off-topic. Je zal er inderdaad maar mee te maken hebben. Hier hebben jullie helemaal gelijk in.

Mijn contract liep jaren geleden ook af midden in de winterperiode. Aangezien het bijna ieder jaar zo is dat de tarieven pieken in deze periode heb ik er toen voor gekozen om mijn contract periode aan te passen door voor ongeveer een halfjaar voor variabele tarieven te gaan en vervolgens toen er een acceptabele aanbieding voorbij kwam de boel weer vast gezet. Van deze keus heb ik inmiddels al bijna 10 jaar profijt.
Hier zijn vele wijken aangesloten op warmtenet. Sterker nog, dat willen ze steeds meer gaan doen. Straks ontkom je daar dus niet meer aan zeg maar als je ergens wilt wonen.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_211411924
Waar ik woon zijn ze ook bezig met het introduceren van het warmtenet, mijn wijk willen ze als proefkonijn als daar genoeg animo voor is.

Vooralsnog lijkt die animo er gelukkig onvoldoende te zijn :X
pi_211411966
quote:
7s.gif Op vrijdag 24 november 2023 14:39 schreef Troel het volgende:

[..]
Hier zijn vele wijken aangesloten op warmtenet. Sterker nog, dat willen ze steeds meer gaan doen. Straks ontkom je daar dus niet meer aan zeg maar als je ergens wilt wonen.
Mmm, dat is natuurlijk vooral een stedelijk "probleem". Voor mij persoonlijk verwacht ik niet dat ik hiermee snel te maken ga krijgen. Ik geloof dat meer dan 80% van de Nederlandse huizen nog gewoon een andere form van warmtevoorziening heeft. Zelf woon ik graag in het landelijk gebied en stook ik zolang dit nog toegestaan is lekker mijn houtkachel(-s).
pi_211411987
quote:
14s.gif Op vrijdag 24 november 2023 16:22 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Mmm, dat is natuurlijk vooral een stedelijk "probleem". Voor mij persoonlijk verwacht ik niet dat ik hiermee snel te maken ga krijgen. Ik geloof dat meer dan 80% van de Nederlandse huizen nog gewoon een andere form van warmtevoorziening heeft. Zelf woon ik graag in het landelijk gebied en stook ik zolang dit nog toegestaan is lekker mijn houtkachel(-s).
Ik woon in een dorp en hier zijn er helaas ook heel druk mee. Misschien juist omdát menigeen nog een houtkachel heeft ;)
  vrijdag 24 november 2023 @ 16:30:31 #169
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_211412029
Houtkachels zijn imho vooral een probleem door mensen die niet weten hoe je moet stoken.
Het is ronduit asociaal om je haard of houtkachel aan te doen als het (nagenoeg) windstil is, maar dat zijn van die dingen die een hoop mensen niet (meer) lijken te weten.

Lekker besparen op je gasrekening doordat je de verwarming nog niet hoeft aan te doen, maar je buren kunnen hun ramen of roosters niet meer open houden omdat je zonodig op een windstille avond je haard aan moet hebben.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_211412490
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 november 2023 16:30 schreef Leandra het volgende:
Houtkachels zijn imho vooral een probleem door mensen die niet weten hoe je moet stoken.
Het is ronduit asociaal om je haard of houtkachel aan te doen als het (nagenoeg) windstil is, maar dat zijn van die dingen die een hoop mensen niet (meer) lijken te weten.

Lekker besparen op je gasrekening doordat je de verwarming nog niet hoeft aan te doen, maar je buren kunnen hun ramen of roosters niet meer open houden omdat je zonodig op een windstille avond je haard aan moet hebben.
Zelf heb ik wel enige ervaring (30 jaar) met het stoken van een houtkachel en beschik ik ook over een recent exemplaar ;) Daarnaast stook ik goed en droog hout wat grotendeels van eigen bomen komt en onze naaste buren wonen, laat ik zeggen, ruim bij ons vandaan. Dat zijn o.a. de voordelen van het buitenaf wonen. Hier kan je niet snel last van elkaar hebben en heb je nog nabuurschap. Hier zie ik dus ook niet snel een warmtenet komen O-) Verder geeft een houtkachel een heerlijke warmte en gedij ik het beste bij 22 a 23 graden.

En dan nu maar weer on-topic…
pi_211420063
Heb vandaag exact een maand de verwarming weer aan en in 1 maand tijd 54,7 kuub verbruikt.

Merk wel aan het dagverbruik dat het kouder wordt, want ik ben in in die maand tijd van iets meer dan een kuub per dag naar nu tussen de 2,2 en 2,5 kuub per dag gegaan.
Bij hetzelfde stook gedrag.
  woensdag 29 november 2023 @ 16:37:18 #172
43642 Bayswater
pi_211465874
De gasprijs daalt gestaag door. Gelukkig heeft bijvoorbeeld een Eneco voor hun trouwe variabele klanten de gasprijs komende drie wintermaanden vastgezet voor rond de 1,40 euro en stroom voor 0,40 euro. Dit terwijl de 1 jaar contracten nu worden aangeboden voor 1,20 euro gas en 0,30 euro stroom + een extraatje van 250-300 euro. En we gaan nog lager hoogstwaarschijnlijk.
Life lies a slow suicide
pi_211466292
quote:
0s.gif Op woensdag 29 november 2023 16:37 schreef Bayswater het volgende:
De gasprijs daalt gestaag door. Gelukkig heeft bijvoorbeeld een Eneco voor hun trouwe variabele klanten de gasprijs komende drie wintermaanden vastgezet voor rond de 1,40 euro en stroom voor 0,40 euro. Dit terwijl de 1 jaar contracten nu worden aangeboden voor 1,20 euro gas en 0,30 euro stroom + een extraatje van 250-300 euro. En we gaan nog lager hoogstwaarschijnlijk.
Waar vind je die prijzen? Want hoe ik ook op de site van Eneco klik, ik krijg alleen maar prijzen van x hoeveelheid gas of elektra, nergens wat het per kWh en kuub kost. (en ze hanteren nog incl prijsplafond en kortingen, terwijl als ik nu kijk dat over een maandje al niet meer van toepassing is).
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_211466364
quote:
0s.gif Op woensdag 29 november 2023 16:37 schreef Bayswater het volgende:
Mwa we gaan eerder gestaag omhoog. Vastzetten is nergens voor nodig, maar als je van het gas af kan dan zou ik dat niet nalaten.
blablablabla
pi_211466410
https://www.bnr.nl/nieuws(...)giecrisis-is-voorbij

Lol wist het, gelukkig niet geluisterd naar al die paniekzaaiers die zelf niet eens meer een gasaansluiting hebben :') .
blablablabla
  woensdag 29 november 2023 @ 17:40:45 #176
43642 Bayswater
pi_211466508
quote:
0s.gif Op woensdag 29 november 2023 17:18 schreef Isabeau het volgende:

[..]
Waar vind je die prijzen? Want hoe ik ook op de site van Eneco klik, ik krijg alleen maar prijzen van x hoeveelheid gas of elektra, nergens wat het per kWh en kuub kost. (en ze hanteren nog incl prijsplafond en kortingen, terwijl als ik nu kijk dat over een maandje al niet meer van toepassing is).
De prijzen van Eneco zijn de prijzen die ze zelf recent mailen bij een variabel contract. Het huidige aanbod van alle leveranciers zie je bijvoorbeeld op gaslicht.com.

De variabele leveringstarieven van je contract bewegen mee met de prijzen van stroom en gas op de energiemarkt. Daarom veranderen je tarieven per 08-12-2023. De prijzen op de energiemarkt zijn de laatste tijd weer wat gestegen. Dit zie je terug in je nieuwe variabele leveringstarieven

Eneco HollandseWind & Zon Variabel Vrij per kWh ¤ 0,39747

Eneco Gas Variabel Vrij per m3 ¤ 1,39692

Life lies a slow suicide
pi_211466596
quote:
0s.gif Op woensdag 29 november 2023 17:28 schreef Elan het volgende:

Lol wist het, gelukkig niet geluisterd naar al die paniekzaaiers die zelf niet eens meer een gasaansluiting hebben :') .
Ik mis vooral het woordje "tijdelijk". Afgelopen twee jaar hebben laten zien dat er niet heel veel gekkigheid nodig is voor onrust op de energiemarkt met knotsgekke prijzen als gevolg.

Daarnaast geeft het artikel aan dat de gekte nu wel voorbij lijkt, maar dat de prijzen nog altijd best hoog liggen ten opzichte van wat we gewend waren. En de consument moet daar per kuub ook nog twee dubbeltjes extra energiebelasting bij optellen.
pi_211466788
quote:
0s.gif Op woensdag 29 november 2023 17:50 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Ik mis vooral het woordje "tijdelijk". Afgelopen twee jaar hebben laten zien dat er niet heel veel gekkigheid nodig is voor onrust op de energiemarkt met knotsgekke prijzen als gevolg.

Daarnaast geeft het artikel aan dat de gekte nu wel voorbij lijkt, maar dat de prijzen nog altijd best hoog liggen ten opzichte van wat we gewend waren. En de consument moet daar per kuub ook nog twee dubbeltjes extra energiebelasting bij optellen.
Wat moet de gasprijs weer omhoog doen schieten dan als kou en geopolitieke spanningen zorgen voor een dalende trend?

Belastingen ja, maar die betaal je toch ongeacht je contractvorm _O- .
blablablabla
pi_211467118
quote:
0s.gif Op woensdag 29 november 2023 17:18 schreef Isabeau het volgende:

[..]
Als ik simpel de vergelijker op essent.nl doorklik krijg ik een prijs per eenheid en dat ligt allemaal onder prijsplafond
  Moderator woensdag 29 november 2023 @ 18:34:28 #180
16180 crew  CoolGuy
pi_211467225
quote:
0s.gif Op woensdag 29 november 2023 17:50 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]

Die belasting wordt mínder op elektra. Dat scheelt nauwelijks wat, maar toch. Liever 2ct per kWh minder betalen dan 20ct per m3 méér. :')
pi_211468423
quote:
0s.gif Op woensdag 29 november 2023 18:08 schreef Elan het volgende:

[..]
Wat moet de gasprijs weer omhoog doen schieten dan als kou en geopolitieke spanningen zorgen voor een dalende trend?

Belastingen ja, maar die betaal je toch ongeacht je contractvorm _O- .
Vooralsnog hebben we "normale" winterkou en overvolle opslagen.
Normale winterkou schrikt de markt uiteraard niet van. Dat is al meegenomen in de zowel de prijzen als de termijnleveringen die al in de zomer zijn ingekocht en komende maanden afgeleverd moeten worden.

De huidige geopolitieke spanningen zorgen vooralsnog niet voor verstoringen in de levering zoals deze voor komende winter is voorzien.
Maar als het conflict rond de Gazastrook internationaal escaleert en landen in het Midden-Oosten geen LNG meer naar Westerse landen willen verschepen gaat dat plaatje er anders uit zien.

Ook wanneer de geplande leveringen wel doorgaan, maar we in heel West Europa te maken krijgen met een 'elfstedenwinter' dan wordt het ineens kritisch met de gasopslagen die overvol zitten.

quote:
0s.gif Op woensdag 29 november 2023 18:34 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Die belasting wordt mínder op elektra. Dat scheelt nauwelijks wat, maar toch. Liever 2ct per kWh minder betalen dan 20ct per m3 méér. :')
Yup, belasting op elektriciteit komt langzamerhand in evenwicht met de belasting op aardgas. Dat werd hoog tijd. Met een ongeveer gelijke belasting (op basis van CO2 uitstoot per eenheid) voor verschillende energiesoorten wordt het vanzelf aantrekkelijker om gewoon voor de meest efficiënte wijze te kiezen. Door hele scheve verhoudingen in de energiebelasting was het lange tijd vaak niet financieel aantrekkelijk om voor de duurzaamste oplossing te kiezen.

Hopen dat die trend richting een min of meer gelijke belasting doorzet.
pi_211468945
quote:
0s.gif Op woensdag 29 november 2023 17:28 schreef Elan het volgende:

Consumentenprijs gaat echter omhoog |:)
twitter
pi_211469249
quote:
1s.gif Op woensdag 29 november 2023 20:02 schreef Gehrman het volgende:

[..]
[ twitter ]
Klopt ja maar ook voor mensen die het lang hebben vastgezet, die worden dus dubbel genaaid.
blablablabla
pi_211469357
quote:
0s.gif Op woensdag 29 november 2023 19:33 schreef Ivo1985 het volgende:
Ook wanneer de geplande leveringen wel doorgaan, maar we in heel West Europa te maken krijgen met een 'elfstedenwinter' dan wordt het ineens kritisch met de gasopslagen die overvol zitten.
Dan is het niet kritisch hoor, dan zijn ze halverwege de winter gewoon leeg.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_211469528
quote:

[..]
[ twitter ]
quote:

[..]
[ twitter ]
Maar het ligt wel redelijk voor de hand dat de top daarvan wel bereikt wordt in het 1e kwartaal 2024 en dat daarna een dalende trend gevolgd gaat worden.
  woensdag 29 november 2023 @ 21:49:11 #186
43642 Bayswater
pi_211470645
quote:
0s.gif Op woensdag 29 november 2023 20:30 schreef Nuff het volgende:

[..]
[..]
Maar het ligt wel redelijk voor de hand dat de top daarvan wel bereikt wordt in het 1e kwartaal 2024 en dat daarna een dalende trend gevolgd gaat worden.
Yup, maar dan zijn de zakken van de energieleverancies nog even flink gevuld met een te hoog variabel tarief in de maanden met het hoogste verbruik. Iedere keer weer het verhaal dat ze het hoog hebben ingekocht.
Life lies a slow suicide
pi_211470947
quote:

[..]
[ twitter ]
Te zot voor woorden 8)7

Einde september bericht gehad dat mijn nieuwe gasprijs voor gas (Vattenfall) van 1,33 naar 1,35 per kuub zou gaan.
Variabel, dus normaliter 2 keer per jaar nieuwe tarieven.

Volgens dat nieuwsbericht zou Eneco met 12 cent stijgen naar 1,45.

Vattenfall zou 20 cent stijgen.
Dus van 1,33 naar 1,53.

Kort na die nieuwe berichten per 1 november.

[ Bericht 19% gewijzigd door Gajes_Octavianus op 29-11-2023 22:27:58 ]
pi_211471827
quote:
0s.gif Op woensdag 29 november 2023 20:17 schreef Elan het volgende:

[..]
Klopt ja maar ook voor mensen die het lang hebben vastgezet, die worden dus dubbel genaaid.
Nog niet vastzetten dus?
pi_211471903
quote:
0s.gif Op donderdag 30 november 2023 00:27 schreef Eilatan het volgende:

[..]
Nog niet vastzetten dus?
Dat is een afweging die je zelf moet maken. Als je de hoge tarieven van vorig jaar financieel niet kunt lijden ben je eigenlijk verplicht om het voor een paar jaar vast te zetten.
blablablabla
  donderdag 30 november 2023 @ 15:15:11 #190
321210 jcdragon
It's complicated.
pi_211476240
quote:
Huishoudens gaan volgend jaar 7 euro per maand meer betalen voor energie door hogere kosten voor het gas- en stroomnet. Netbeheerders investeren miljarden in onderhoud en uitbreiding van de netten voor de energietransitie. Die kosten berekenen ze nu door.
https://www.nu.nl/economi(...)osten-netbeheer.html
Isn't it ironic, don't you think
Het had een stuk slechter kunnen zijn.
pi_211476275
quote:
0s.gif Op donderdag 30 november 2023 01:10 schreef Elan het volgende:

[..]
Dat is een afweging die je zelf moet maken. Als je de hoge tarieven van vorig jaar financieel niet kunt lijden ben je eigenlijk verplicht om het voor een paar jaar vast te zetten.
Of gewoon voor een jaar, zoals ik heb gedaan tegen ¤ 1,16 per kuub bij Cool-Blue.
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
pi_211476692
Mijn glazen bol zegt dat je gewoon naar Elan moet luisteren. Als de prijs stijgt zegt hij: "dat zei ik toch!" en als de prijs daalt dan zegt hij: "dat zei ik toch!"
pi_211476723
quote:
1s.gif Op donderdag 30 november 2023 16:23 schreef Viezig het volgende:
Mijn glazen bol zegt dat je gewoon naar Elan moet luisteren. Als de prijs stijgt zegt hij: "dat zei ik toch!" en als de prijs daalt dan zegt hij: "dat zei ik toch!"
Uh wat?
Hele zomer hier geroepen dat de prijzen verder naar beneden gingen komen en daar naar gehandeld door voor dynamisch te kiezen, al het gedram van paniekzaaiers ten spijt want die vonden dat maar een gevaarlijke gok want WINTER komt er aan.

Vervolgens was het vannacht -7 hier en dalen de inkoopprijzen nog als een gek _O-
blablablabla
pi_211476731
quote:
0s.gif Op donderdag 30 november 2023 15:22 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]
Of gewoon voor een jaar, zoals ik heb gedaan tegen ¤ 1,16 per kuub bij Cool-Blue.
Maarja als puur hypothetisch de gasprijzen wel stijgen in het najaar heb je komende winter alsnog een probleem.
blablablabla
pi_211476737
quote:
0s.gif Op donderdag 30 november 2023 16:29 schreef Elan het volgende:

[..]
Maarja als puur hypothetisch de gasprijzen wel stijgen in het najaar heb je komende winter alsnog een probleem.
Dat zien we dan wel. Ik heb nu zekerheid tot augustus.
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
pi_211476743
quote:
0s.gif Op donderdag 30 november 2023 16:27 schreef Elan het volgende:

[..]
Uh wat?
Hele zomer hier geroepen dat de prijzen verder naar beneden gingen komen en daar naar gehandeld door voor dynamisch te kiezen, al het gedram van paniekzaaiers ten spijt want die vonden dat maar een gevaarlijke gok want WINTER komt er aan.

Vervolgens was het vannacht -7 hier en dalen de inkoopprijzen nog als een gek _O-
De consumentenprijzen zijn momenteel nog steeds hoger dan in bijvoorbeeld september, als je een vast contract wil afsluiten.
pi_211476775
quote:
1s.gif Op donderdag 30 november 2023 16:31 schreef Viezig het volgende:

[..]
De consumentenprijzen zijn momenteel nog steeds hoger dan in bijvoorbeeld september, als je een vast contract wil afsluiten.
Geef eens antwoord op mijn vraag. Waar en wanneer heb ik geroepen dat de gasprijzen zouden stijgen? Of wil je gewoon even goedkoop scoren..

Godverdomme de hele zomer lopen schreeuwen dat mensen vooral NIET in de val van een vast contract moesten trappen.
blablablabla
  Moderator donderdag 30 november 2023 @ 20:41:47 #198
16180 crew  CoolGuy
pi_211479432
quote:
0s.gif Op woensdag 29 november 2023 19:33 schreef Ivo1985 het volgende:

Yup, belasting op elektriciteit komt langzamerhand in evenwicht met de belasting op aardgas. Dat werd hoog tijd. Met een ongeveer gelijke belasting (op basis van CO2 uitstoot per eenheid) voor verschillende energiesoorten wordt het vanzelf aantrekkelijker om gewoon voor de meest efficiënte wijze te kiezen. Door hele scheve verhoudingen in de energiebelasting was het lange tijd vaak niet financieel aantrekkelijk om voor de duurzaamste oplossing te kiezen.

Hopen dat die trend richting een min of meer gelijke belasting doorzet.
Je kunt gewoon je verbruik nemen, dat terugrekenen naar gas/elektra (net in welke richting je gaat), en dan uitrekenen wat het verschil doet tussen 'nu' en vanaf 1 januari als die belasting verandert. Dan kun je dan uitrekenen wat dat per jaar doet, om vervolgens uit te rekenen in hoeveel jaar je een eventuele investering hebt terug gehaald.
  FOK!fotograaf vrijdag 1 december 2023 @ 09:26:07 #199
148247 taxibabe
pi_211483483
Hoi :W
Ik heb een vraagje! Weet iemand waar ik ergens de geschiedenis kan terugvinden van de tarieven en terugleververgoedingen van Eneco? Met name die van november 2021?

Wij hebben een vast contract voor 3 jaar bij Eneco en we hebben nu de jaarnota binnen. Maar daar klopt volgens mij helemaal niks van. Wij hebben zonnepanelen en nog een oude terugdraaimeter, ik hou ook wekelijks de meterstanden bij en hebben een in het afgelopen jaar 1227 kwh teruggeleverd. Nu staat op de jaarnota wel de juiste meterstanden, maar zeggen ze dat het verschil 98773 (29293 - 30520) is met een verbruik van 0 :?

Ook kan ik nergens een berekening terugvinden van die teruglevering van 1227 kwh en welke vergoeding we daar voor krijgen. Wel staat er een kopje Terugleveringsvergoeding ¤ 110,43. Maar zonder berekening. Als ik zelf ga rekenen zou dat die 1227 kwh kunnen zijn met een vergoeding van 0,09. Maar het staat er dus niet specifiek bij. Volgens mij zouden wij een hoger bedrag moeten krijgen omdat wij een vast contract hebben die is afgesloten in november 2021?

Ik heb al meerdere keren met Eneco gebeld, maar ze kunnen mij geen uitleg geven over die rare berekening van de meterstanden. Nu moet ik een verzoek indienen zodat de juiste afdeling contact met ons kan opnemen. }:|
  vrijdag 1 december 2023 @ 09:33:43 #200
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_211483519
De terugleververgoeding is zo uit het hoofd per 5 september 2022 (vorig jaar dus) van 17? cent naar 9 cent gegaan.

Maar het verbaast me überhaupt dat je met een Ferrarismeter een terugleververgoeding krijgt, de meeste energieleveranciers eisen een slimme meter om een terugleververgoeding uit te keren.
Wullie bin KOEL © Soneal
  FOK!fotograaf vrijdag 1 december 2023 @ 09:41:35 #201
148247 taxibabe
pi_211483580
We zitten in een huurwoning, ze kunnen eisen wat ze willen, maar volgens mij is het pas vanaf 1 januari 2025 verplicht om iig een dubbele digitale meter te hebben.

Edit: van de Enecosite:
quote:
Analoge meter
Een analoge (dus niet-digitale) meter registreert de teruglevering niet apart, maar draait achteruit wanneer je teruglevert aan het energienet. De verrekening zie je dus direct op je meter. Voor het berekenen van de jaarnota geef je die meterstand aan ons doo
r.

[ Bericht 55% gewijzigd door taxibabe op 01-12-2023 09:50:10 ]
pi_211484274
De overheid moet eens onderzoek doen naar de prijs van stroom, die is veel te veel verdacht vlak onder dat prijsplafond.

Terwijl gasprijzen sowieso al dalen.. maar je rekening gaat stijgen.
Nu is het verhaal opeens niet meer “we kopen kort in”, zoals ze eerder wel durfde te beweren, nee, nu is het we kopen ver van te voren in.

Maar voor stroom slaat het nergens op, gasverbruik en de vraag vooral, eveneens is op een niveau van de jaren 70.

Ik ruik kartel afspraken.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')