Je sww of je verwarmingssysteem?quote:Op donderdag 26 oktober 2023 20:00 schreef Gajes_Octavianus het volgende:
Ik heb zojuist mijn cv bijgevuld en omdat ik niet meer precies wist hoe dat moestheb ik het opgezocht, en dat is inmiddels gelukt
Nu zag ik op internet ook dat het zuiniger is om de warmwatertemperatuur in de ketel in te stellen op 60.
Mijn ketel stond op 75.
- Is het inderdaad zuiniger qua verbruik met stoken (mijn woning is energieklasse B)?
- Heeft het ook nadelen?
Sww?quote:Op donderdag 26 oktober 2023 20:02 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Je sww of je verwarmingssysteem?
Sww kan prima op 60 graden. Stoken zou je zelfs 50 nog wel kunnen halen. Krijg je je huis in de winter met 50 warm, ga dan naar 45.
Ah.quote:Op donderdag 26 oktober 2023 20:03 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Sanitair warm water, je kraan.
Blijf ff in je andere topic manquote:Op donderdag 26 oktober 2023 20:08 schreef Gajes_Octavianus het volgende:
[..]
Ah.
Is idd én voor stoken én warm water in de keuken en de douche.
Ben benieuwd hoeveel het scheelt.
Op de oude stand verbruikte ik per dag in de herfst en winter inclusief douchen zo'n 4 tot 4,5 kuub gas per dag, met de thermostaat op 19 en 's nachts op 15.
Nadeel is dat het opwarmen meer tijd kost.quote:Op donderdag 26 oktober 2023 20:00 schreef Gajes_Octavianus het volgende:
Ik heb zojuist mijn cv bijgevuld en omdat ik niet meer precies wist hoe dat moestheb ik het opgezocht, en dat is inmiddels gelukt
Nu zag ik op internet ook dat het zuiniger is om de warmwatertemperatuur in de ketel in te stellen op 60.
Mijn ketel stond op 75.
- Is het inderdaad zuiniger qua verbruik met stoken (mijn woning is energieklasse B)?
- Heeft het ook nadelen?
Maar hoe wil je een wereldmarkt daar aan onderwerpen?quote:Op dinsdag 31 oktober 2023 11:42 schreef Elan het volgende:
Belachelijk dat speculatieve karakter. Een fatsoenlijk verwarmd huis moet gewoon een primaire levensbehoefte worden voor iedereen.
Zat gisteren een stukje Radar te kijken en als je ziet hoeveel mensen in beschimmelde hokken leven springen de tranen je in de ogen.
Zelfs toen het IJzeren gordijn gevallen was en de armoe in Roemenië om zich heen sloeg, hadden de bejaarden (de meest kwetsbare groep in Oost Europa), nog gratis verwarming en eten uit de gaarkeuken van staatswege. Dat was gelijk ook het enige dat ze kregen.quote:Op dinsdag 31 oktober 2023 11:42 schreef Elan het volgende:
Belachelijk dat speculatieve karakter. Een fatsoenlijk verwarmd huis moet gewoon een primaire levensbehoefte worden voor iedereen.
Zat gisteren een stukje Radar te kijken en als je ziet hoeveel mensen in beschimmelde hokken leven springen de tranen je in de ogen.
En door gebrek aan inzicht en vooruitkijken is er toen veel te veel gas verbrast.quote:Op dinsdag 31 oktober 2023 12:22 schreef blomke het volgende:
[..]
Zelfs toen het IJzeren gordijn gevallen was en de armoe in Roemenië om zich heen sloeg, hadden de bejaarden (de meest kwetsbare groep in Oost Europa), nog gratis verwarming en eten uit de gaarkeuken van staatswege. Dat was gelijk ook het enige dat ze kregen.
Ik zat toen bij een kerk die hulpgoederen naar Oost-Europa vervoerde, er was tekort aan alles, maar niet aan verwarming.
Joepie, de stadswarmte blijft dus ook torenhoog.quote:
Als ik stadsverwarming had dan zou ik verhuizen of een warmtepomp aanschaffen.quote:Op dinsdag 31 oktober 2023 12:45 schreef Zelva het volgende:
[..]
Joepie, de stadswarmte blijft dus ook torenhoog.
En ja Rob, ik wil best kijken naar mijn energiecontract. Zorg jij er dan voor dat ik dan ook kan doen en ik ook van mijn gedwongen stadsverwarming af kan of op zijn minst dat die daadwerkelijk schandalige koppeling met de gasprijs er eindelijk eens af gaat?
Warmtepomp aanschaffen of op hout gaan stoken mag niet, is contractueel uitgesloten. Dat gaat ten koste van het verdienmodel.quote:Op dinsdag 31 oktober 2023 13:04 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Als ik stadsverwarming had dan zou ik verhuizen of een warmtepomp aanschaffen.
Desnoods zou ik op hout gaan stoken.
Nee.quote:Op dinsdag 31 oktober 2023 12:13 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Doe jij niet precies hetzelfde door een dynamisch contract te hebben?
Dat lijkt me juridisch niet houdbaar. In het Warmtenetbesluit (artikel 5a) is geregeld dat jij je zowel tijdelijk als permanent tegen een bepaald tarief van het warmtenet kunt laten afsluiten. Ik zou dit maar eens goed gaan uitzoeken.quote:Op dinsdag 31 oktober 2023 13:29 schreef Zelva het volgende:
[..]
Warmtepomp aanschaffen of op hout gaan stoken mag niet, is contractueel uitgesloten. Dat gaat ten koste van het verdienmodel.
Onderdeel van de vergroening mijn vriend.quote:Op dinsdag 31 oktober 2023 11:42 schreef Elan het volgende:
Zou zeggen een vanuit Brusselquote:Op dinsdag 31 oktober 2023 12:20 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Maar hoe wil je een wereldmarkt daar aan onderwerpen?
80% belasting;quote:Op dinsdag 31 oktober 2023 12:20 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Maar hoe wil je een wereldmarkt daar aan onderwerpen?
Dat wel.quote:Op dinsdag 31 oktober 2023 13:38 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Onderdeel van de vergroening mijn vriend.
Zag het, zijn wel bepaalde figuren hé. Je zou denken dat er wel mogelijkheden zijn omdat de overheid dacht ik 1.500 geeft aan mensen onder 120% bestaansmimumum.quote:Op dinsdag 31 oktober 2023 13:40 schreef Elan het volgende:
[..]
Dat wel.
Zo'n vrouwtje had letterlijk paddestoelen in de vensterbank staan.
Dan moet er eerst wel een infrastructuur zijn om dat op te wekken.quote:Op dinsdag 31 oktober 2023 13:40 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
80% belasting;
Kiezen voor dure bronnen (wind, zond, etc) geen kern/kolen;
Geen gas meer oppompen.
Begrijp me goed, ook bovenstaande kennen nadelen, maar het is niet dat er geen alternatief is.
Ja zijn vaak simpele lieden die krijgen dan een huurverlaging aangeboden als ze hun bek verder houden en zijn allang blij. Vervolgens letterlijk doodziek van de schimmels in de woning. Marijnissen pleitte voor een verplichte APK voor huurwoningen, dat zou nog wel eens soelaas kunnen bieden.quote:Op dinsdag 31 oktober 2023 13:42 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Zag het, zijn wel bepaalde figuren hé. Je zou denken dat er wel mogelijkheden zijn omdat de overheid dacht ik 1.500 geeft aan mensen onder 120% bestaansmimumum.
Neemt niet weg het immoreel is om zulke hoge energiebelasting te heffen op een primaire levensbehoefte. Zelfs op peuken zit nog minder belasting.
En dan ook nog roken, zag asbak en kon het horen aan het zwaar ademen.quote:Op dinsdag 31 oktober 2023 13:46 schreef Elan het volgende:
[..]
Ja zijn vaak simpele lieden die krijgen dan een huurverlaging aangeboden als ze hun bek verder houden en zijn allang blij. Vervolgens letterlijk doodziek van de schimmels in de woning. Marijnissen pleitte voor een verplichte APK voor huurwoningen, dat zou nog wel eens soelaas kunnen bieden.
Die gedwongen winkelnering is opgelegd vanuit de verhuurder.quote:Op dinsdag 31 oktober 2023 13:35 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Dat lijkt me juridisch niet houdbaar. In het Warmtenetbesluit (artikel 5a) is geregeld dat jij je zowel tijdelijk als permanent tegen een bepaald tarief van het warmtenet kunt laten afsluiten. Ik zou dit maar eens goed gaan uitzoeken.
Hoezo? Die gedwongen winkelnering is toch al 15 jaar geleden verboden.quote:Op dinsdag 31 oktober 2023 13:29 schreef Zelva het volgende:
[..]
Warmtepomp aanschaffen of op hout gaan stoken mag niet, is contractueel uitgesloten. Dat gaat ten koste van het verdienmodel.
Ja dan zit je vast idd want die weigeren elk alternatief toe te staan. Overigens zou het met de huidige stadsverwarmingstarieven wel eens goedkoper kunnen zijn om gewoon met ene straalkachel te verwarmen.quote:Op dinsdag 31 oktober 2023 13:55 schreef Zelva het volgende:
[..]
Die gedwongen winkelnering is opgelegd vanuit de verhuurder.
Je kan op een veel lager temperatuur gaan stoken en dan aanvullen met infrarood op tactische plaatsen. Daar helemaal mee verwarmen is een beetje dom denk ik want als je niet boven een minimum stook wordt je huis zeiknat. Maar als persoonlijke aanvulling op je eigen plekje kan het wel, net als met een mantel met of zonder elektrische deken.quote:Op dinsdag 31 oktober 2023 14:42 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Ja dan zit je vast idd want die weigeren elk alternatief toe te staan. Overigens zou het met de huidige stadsverwarmingstarieven wel eens goedkoper kunnen zijn om gewoon met ene straalkachel te verwarmen.
@:Freshprince kan dat uitrekenen.
Elk contract wat een consument heeft is te beëindigen.quote:Op dinsdag 31 oktober 2023 13:29 schreef Zelva het volgende:
[..]
Nooit kijken naar voorschotbedrag per maand.quote:Op dinsdag 31 oktober 2023 13:57 schreef Frozen-assassin het volgende:
Ik ben waarschijnlijk veel te laat op het feestje maar ik zit nu te kijken of ik toch mijn contract moet vastzetten en zo ja waar...
Ik zit nu bij Vattenfall met 20% korting, maar zij bieden 53 EUR p/m aan voor 1 jaar vast.
Mijn verbruik is 1000 kWh en 300 m3 gas. Met 1100 kWh teruglevering. Halverwege dit jaar heb ik een hybride warmtepomp + bijbehorende ketel gekregen dus ik neem aan dat kWh wat gaat stijgen en gas wat minder.
Gaslicht.com geeft mij een schatting voor 25 EUR p/m aan variabel bij Frank Energie (incl. overstapbonus). Of 38 EUR p/m vast bij Oxxio en Eneco. Zit Vattenfall dan zo hoog in boom of zie ik iets verkeerd? Of kan ik beter variabel blijven bij Vattenfall. Zoveel vragen...
Wie een beetje spaarzaam om gaat met energie, kan een negatief bedrag aan energiebelasting hebben.quote:Op dinsdag 31 oktober 2023 13:42 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Neemt niet weg het immoreel is om zulke hoge energiebelasting te heffen op een primaire levensbehoefte. Zelfs op peuken zit nog minder belasting.
Je bent nogal slecht geïnformeerd.quote:Op dinsdag 31 oktober 2023 13:40 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
80% belasting;
Kiezen voor dure bronnen (wind, zond, etc) geen kern/kolen;
Geen gas meer oppompen.
Begrijp me goed, ook bovenstaande kennen nadelen, maar het is niet dat er geen alternatief is.
Ok Hans.quote:Op dinsdag 31 oktober 2023 21:50 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Je bent nogal slecht geïnformeerd.
Hier kun en mag je het echt niet opzeggen:quote:Op dinsdag 31 oktober 2023 21:41 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Elk contract wat een consument heeft is te beëindigen.
Indien er geen opzegtermijn is overeengekomen, dan is het contract opzegbaar met maximaal 30 kalender opzegtermijn.
Alleen bij verhuur kan je wel te maken hebben met blokverwarming. Das wat anders dan stadsverwarming.
Klopt, ook daar worden gigantische tarieven voor gerekend, maar zelfs als zou je dat uit vinden kunnen, dan nog is het onmogelijk, want, er is geen gas, en de verhuurder gaat natuurlijk nooit toestemming geven om een warmtepomp te plaatsen.quote:En bij verhuur zit je met de uitdaging dat je de woning weer moet opleveren in de oorspronkelijke staat als je verhuist. Als jij stadsverwarming opzegt en de stadsverwarmingboer komt hun afleverset verwijderen, dan moet je bij verhuizing de woning opnieuw laten aansluiten. En dat is waarschijnlijk niet zo goedkoop.
Dat zou nog wel een idee zijn, ware het niet dat je ook afhankelijk bent van ze voor je warm water om te douchen en zo.quote:Op dinsdag 31 oktober 2023 14:42 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Ja dan zit je vast idd want die weigeren elk alternatief toe te staan. Overigens zou het met de huidige stadsverwarmingstarieven wel eens goedkoper kunnen zijn om gewoon met ene straalkachel te verwarmen.
@:Freshprince kan dat uitrekenen.
Warmtepompboiler. Maar huren is ellende inderdaad.quote:Op woensdag 1 november 2023 00:12 schreef Zelva het volgende:
[..]
Dat zou nog wel een idee zijn, ware het niet dat je ook afhankelijk bent van ze voor je warm water om te douchen en zo.
Dus iedereen betaald max de prijsplafond prijs over zn hele verbruik. Alleen sommige mensen krijgen net iets minder omdat ze minder betaald hebben?quote:Op vrijdag 3 november 2023 10:38 schreef Bayswater het volgende:
Ben er ondertussen uit. Als je met variabele contracten dit jaar eind mei je eindnota ontving heb je meer prijsplafondkorting ontvangen dan iemand die eind december of januari 2024 zijn eindnota ontvangt. Komt omdat ze met dat gewogen gemiddelde tarief rekenen. Dat prijsplafond is niet echt een eerlijk systeem geweest.
Heb zelf maar een nadeel van 70 euro ten opzichte van als ik de eindnota in mei had ontvangen. Iemand die hem eind december of in januari ontvangt zal al snel over de 200 euro nadeel zitten tov eindnota mei/juni. Dit met een variabel contract met verbruik rond het gemiddelde van 1300 m3 gas en 2900 kwh stroom zonder terugleveringen.
Omdat ze de korting op de eindnota over het gewogen gemiddelde berekenen houdt dat in dat het voordeel van de tarieven later in het jaar als sneeuw voor de zon verdwijnt omdat het gewogen gemiddelde toch altijd boven de 1,45 zal uitkomen bij gas en 0,40 bij stroom. De periode in de eindnota dat je met het tarief onder het prijsplafond zat wordt dus in feite op 1,45 en 0,40 gezet. Na mei zullen je tarieven altijd daaronder liggen en maak je geen gebruik meer van het prijsplafond, mooi als je eind mei je eindnota hebt ontvangen, heb je ook geen last van dat gewogen gemiddelde meer. Krijg je laat in het jaar je eindnota dan zorgen die lagere tarieven niet dat je met je gewogen gemiddelde onder die 1,45 en 0,40 uitkomt.quote:Op vrijdag 3 november 2023 10:52 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Dus iedereen betaald max de prijsplafond prijs over zn hele verbruik. Alleen sommige mensen krijgen net iets minder omdat ze minder betaald hebben?
Vat ik dat goed samen?
Indien dat zo is lijkt het mij eerlijk als je netjes je bedrag betaald.
Ja dat is toch prima? Niemand ging over afgelopen jaar meer betalen dan 1.45 en 0.40 per eenheid. Dat was de belofte.quote:Op vrijdag 3 november 2023 11:09 schreef Bayswater het volgende:
[..]
Omdat ze de korting op de eindnota over het gewogen gemiddelde berekenen houdt dat in dat het voordeel van de tarieven later in het jaar als sneeuw voor de zon verdwijnt omdat het gewogen gemiddelde toch altijd boven de 1,45 zal uitkomen bij gas en 0,40 bij stroom. De periode in de eindnota dat je met het tarief onder het prijsplafond zat wordt dus in feite op 1,45 en 0,40 gezet. Na mei zullen je tarieven altijd daaronder liggen en maak je geen gebruik meer van het prijsplafond, mooi als je eind mei je eindnota hebt ontvangen, heb je ook geen last van dat gewogen gemiddelde meer. Krijg je laat in het jaar je eindnota dan zorgen die lagere tarieven niet dat je met je gewogen gemiddelde onder die 1,45 en 0,40 uitkomt.
Heb het ook gezien, maar dan heb je ook al een hele tijd die vensterbank niet afgenomen. Die groeien er niet in 1 nacht.quote:Op dinsdag 31 oktober 2023 13:40 schreef Elan het volgende:
[..]
Dat wel.
Nwah, het is wel raar dat mensen met precies hetzelfde contract en verbruik in 2023 andere bedragenquote:Op vrijdag 3 november 2023 11:19 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Ja dat is toch prima? Niemand ging over afgelopen jaar meer betalen dan 1.45 en 0.40 per eenheid. Dat was de belofte.
Lijkt mij een prima eerlijke methodiek.
Heeft er geen zak mee te maken.quote:Op vrijdag 3 november 2023 11:21 schreef Gia het volgende:
[..]
Heb het ook gezien, maar dan heb je ook al een hele tijd die vensterbank niet afgenomen. Die groeien er niet in 1 nacht.
Om te kweken als bijverdienste ofzo?quote:Op dinsdag 31 oktober 2023 13:40 schreef Elan het volgende:
[..]
Dat wel.
Eh warmte lost het vochtprobleem niet op.In de jungle groeien ook paddestoelen.quote:Op vrijdag 3 november 2023 13:41 schreef CoolGuy het volgende:
Moeten ze de verwarming maar aanzetten.
Allemaal onrust om niks.quote:Op donderdag 23 november 2023 19:10 schreef jcdragon het volgende:
Prijsplafond verdwijnt, energieprijs omhoog in januari - https://nos.nl/l/2498950
Ik heb die mogelijkheid niet gehad hoor. Mijn warntetarief wordt binnenkort gewoon doodleuk weer bepaald door de ACM en gebaseerd op de dan verwachte gasprijs op 1 januari 2024, ook al ik gebruik ik geen kubieke millimeter gas.quote:Op donderdag 23 november 2023 22:00 schreef Horsemen het volgende:
Daarnaast heeft iedereen die daar behoefte aan had alle tijd gehad om de tarieven (exclusief de belasting verhoging) vast te zetten.
Juist.quote:Op donderdag 23 november 2023 22:13 schreef Zelva het volgende:
[..]
Ik heb die mogelijkheid niet gehad hoor. Mijn warntetarief wordt binnenkort gewoon doodleuk weer bepaald door de ACM en gebaseerd op de dan verwachte gasprijs op 1 januari 2024, ook al ik gebruik ik geen kubieke millimeter gas.
Hoe kom je daarbij?quote:Op donderdag 23 november 2023 22:00 schreef Horsemen het volgende:
[..]
Allemaal onrust om niks.
Allereerst is het grootste deel een (ordinaire?) belastingverhoging en ten tweede blijven de tarieven nog onder het oude prijsplafond. Daarnaast heeft iedereen die daar behoefte aan had alle tijd gehad om de tarieven (exclusief de belasting verhoging) vast te zetten.
Bijna ieder jaar lopen de tarieven in de wintermaanden op.
Behalve wanneer je vast zit aan een warmtenet of wanneer je vaste contract afloopt in deze periode.quote:Op donderdag 23 november 2023 22:00 schreef Horsemen het volgende:
[..]
Allemaal onrust om niks.
Allereerst is het grootste deel een (ordinaire?) belastingverhoging en ten tweede blijven de tarieven nog onder het oude prijsplafond. Daarnaast heeft iedereen die daar behoefte aan had alle tijd gehad om de tarieven (exclusief de belasting verhoging) vast te zetten.
Bijna ieder jaar lopen de tarieven in de wintermaanden op.
Dat is zeker waar. Deze (relatief) kleine groep heeft met de hele warmte voorziening altijd al volop problemen gehad. Een triest geval. Persoonlijk zou ik ook nooit een huis kopen/huren met een dergelijke voorziening maar dat is natuurlijk off-topic. Je zal er inderdaad maar mee te maken hebben. Hier hebben jullie helemaal gelijk in.quote:Op vrijdag 24 november 2023 07:12 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Behalve wanneer je vast zit aan een warmtenet of wanneer je vaste contract afloopt in deze periode.
Hier zijn vele wijken aangesloten op warmtenet. Sterker nog, dat willen ze steeds meer gaan doen. Straks ontkom je daar dus niet meer aan zeg maar als je ergens wilt wonen.quote:Op vrijdag 24 november 2023 09:53 schreef Horsemen het volgende:
[..]
Dat is zeker waar. Deze (relatief) kleine groep heeft met de hele warmte voorziening altijd al volop problemen gehad. Een triest geval. Persoonlijk zou ik ook nooit een huis kopen/huren met een dergelijke voorziening maar dat is natuurlijk off-topic. Je zal er inderdaad maar mee te maken hebben. Hier hebben jullie helemaal gelijk in.
Mijn contract liep jaren geleden ook af midden in de winterperiode. Aangezien het bijna ieder jaar zo is dat de tarieven pieken in deze periode heb ik er toen voor gekozen om mijn contract periode aan te passen door voor ongeveer een halfjaar voor variabele tarieven te gaan en vervolgens toen er een acceptabele aanbieding voorbij kwam de boel weer vast gezet. Van deze keus heb ik inmiddels al bijna 10 jaar profijt.
Mmm, dat is natuurlijk vooral een stedelijk "probleem". Voor mij persoonlijk verwacht ik niet dat ik hiermee snel te maken ga krijgen. Ik geloof dat meer dan 80% van de Nederlandse huizen nog gewoon een andere form van warmtevoorziening heeft. Zelf woon ik graag in het landelijk gebied en stook ik zolang dit nog toegestaan is lekker mijn houtkachel(-s).quote:Op vrijdag 24 november 2023 14:39 schreef Troel het volgende:
[..]
Hier zijn vele wijken aangesloten op warmtenet. Sterker nog, dat willen ze steeds meer gaan doen. Straks ontkom je daar dus niet meer aan zeg maar als je ergens wilt wonen.
Ik woon in een dorp en hier zijn er helaas ook heel druk mee. Misschien juist omdát menigeen nog een houtkachel heeftquote:Op vrijdag 24 november 2023 16:22 schreef Horsemen het volgende:
[..]
Mmm, dat is natuurlijk vooral een stedelijk "probleem". Voor mij persoonlijk verwacht ik niet dat ik hiermee snel te maken ga krijgen. Ik geloof dat meer dan 80% van de Nederlandse huizen nog gewoon een andere form van warmtevoorziening heeft. Zelf woon ik graag in het landelijk gebied en stook ik zolang dit nog toegestaan is lekker mijn houtkachel(-s).
Zelf heb ik wel enige ervaring (30 jaar) met het stoken van een houtkachel en beschik ik ook over een recent exemplaarquote:Op vrijdag 24 november 2023 16:30 schreef Leandra het volgende:
Houtkachels zijn imho vooral een probleem door mensen die niet weten hoe je moet stoken.
Het is ronduit asociaal om je haard of houtkachel aan te doen als het (nagenoeg) windstil is, maar dat zijn van die dingen die een hoop mensen niet (meer) lijken te weten.
Lekker besparen op je gasrekening doordat je de verwarming nog niet hoeft aan te doen, maar je buren kunnen hun ramen of roosters niet meer open houden omdat je zonodig op een windstille avond je haard aan moet hebben.
Waar vind je die prijzen? Want hoe ik ook op de site van Eneco klik, ik krijg alleen maar prijzen van x hoeveelheid gas of elektra, nergens wat het per kWh en kuub kost. (en ze hanteren nog incl prijsplafond en kortingen, terwijl als ik nu kijk dat over een maandje al niet meer van toepassing is).quote:Op woensdag 29 november 2023 16:37 schreef Bayswater het volgende:
De gasprijs daalt gestaag door. Gelukkig heeft bijvoorbeeld een Eneco voor hun trouwe variabele klanten de gasprijs komende drie wintermaanden vastgezet voor rond de 1,40 euro en stroom voor 0,40 euro. Dit terwijl de 1 jaar contracten nu worden aangeboden voor 1,20 euro gas en 0,30 euro stroom + een extraatje van 250-300 euro. En we gaan nog lager hoogstwaarschijnlijk.
Mwa we gaan eerder gestaag omhoog. Vastzetten is nergens voor nodig, maar als je van het gas af kan dan zou ik dat niet nalaten.quote:Op woensdag 29 november 2023 16:37 schreef Bayswater het volgende:
De gasprijs daalt gestaag door. Gelukkig heeft bijvoorbeeld een Eneco voor hun trouwe variabele klanten de gasprijs komende drie wintermaanden vastgezet voor rond de 1,40 euro en stroom voor 0,40 euro. Dit terwijl de 1 jaar contracten nu worden aangeboden voor 1,20 euro gas en 0,30 euro stroom + een extraatje van 250-300 euro. En we gaan nog lager hoogstwaarschijnlijk.
De prijzen van Eneco zijn de prijzen die ze zelf recent mailen bij een variabel contract. Het huidige aanbod van alle leveranciers zie je bijvoorbeeld op gaslicht.com.quote:Op woensdag 29 november 2023 17:18 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Waar vind je die prijzen? Want hoe ik ook op de site van Eneco klik, ik krijg alleen maar prijzen van x hoeveelheid gas of elektra, nergens wat het per kWh en kuub kost. (en ze hanteren nog incl prijsplafond en kortingen, terwijl als ik nu kijk dat over een maandje al niet meer van toepassing is).
Ik mis vooral het woordje "tijdelijk". Afgelopen twee jaar hebben laten zien dat er niet heel veel gekkigheid nodig is voor onrust op de energiemarkt met knotsgekke prijzen als gevolg.quote:Op woensdag 29 november 2023 17:28 schreef Elan het volgende:
https://www.bnr.nl/nieuws(...)giecrisis-is-voorbij
Lol wist het, gelukkig niet geluisterd naar al die paniekzaaiers die zelf niet eens meer een gasaansluiting hebben.
Wat moet de gasprijs weer omhoog doen schieten dan als kou en geopolitieke spanningen zorgen voor een dalende trend?quote:Op woensdag 29 november 2023 17:50 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Ik mis vooral het woordje "tijdelijk". Afgelopen twee jaar hebben laten zien dat er niet heel veel gekkigheid nodig is voor onrust op de energiemarkt met knotsgekke prijzen als gevolg.
Daarnaast geeft het artikel aan dat de gekte nu wel voorbij lijkt, maar dat de prijzen nog altijd best hoog liggen ten opzichte van wat we gewend waren. En de consument moet daar per kuub ook nog twee dubbeltjes extra energiebelasting bij optellen.
Als ik simpel de vergelijker op essent.nl doorklik krijg ik een prijs per eenheid en dat ligt allemaal onder prijsplafondquote:Op woensdag 29 november 2023 17:18 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Waar vind je die prijzen? Want hoe ik ook op de site van Eneco klik, ik krijg alleen maar prijzen van x hoeveelheid gas of elektra, nergens wat het per kWh en kuub kost. (en ze hanteren nog incl prijsplafond en kortingen, terwijl als ik nu kijk dat over een maandje al niet meer van toepassing is).
Die belasting wordt mínder op elektra. Dat scheelt nauwelijks wat, maar toch. Liever 2ct per kWh minder betalen dan 20ct per m3 méér.quote:Op woensdag 29 november 2023 17:50 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Ik mis vooral het woordje "tijdelijk". Afgelopen twee jaar hebben laten zien dat er niet heel veel gekkigheid nodig is voor onrust op de energiemarkt met knotsgekke prijzen als gevolg.
Daarnaast geeft het artikel aan dat de gekte nu wel voorbij lijkt, maar dat de prijzen nog altijd best hoog liggen ten opzichte van wat we gewend waren. En de consument moet daar per kuub ook nog twee dubbeltjes extra energiebelasting bij optellen.
Vooralsnog hebben we "normale" winterkou en overvolle opslagen.quote:Op woensdag 29 november 2023 18:08 schreef Elan het volgende:
[..]
Wat moet de gasprijs weer omhoog doen schieten dan als kou en geopolitieke spanningen zorgen voor een dalende trend?
Belastingen ja, maar die betaal je toch ongeacht je contractvorm.
Yup, belasting op elektriciteit komt langzamerhand in evenwicht met de belasting op aardgas. Dat werd hoog tijd. Met een ongeveer gelijke belasting (op basis van CO2 uitstoot per eenheid) voor verschillende energiesoorten wordt het vanzelf aantrekkelijker om gewoon voor de meest efficiënte wijze te kiezen. Door hele scheve verhoudingen in de energiebelasting was het lange tijd vaak niet financieel aantrekkelijk om voor de duurzaamste oplossing te kiezen.quote:Op woensdag 29 november 2023 18:34 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Die belasting wordt mínder op elektra. Dat scheelt nauwelijks wat, maar toch. Liever 2ct per kWh minder betalen dan 20ct per m3 méér.
Consumentenprijs gaat echter omhoogquote:Op woensdag 29 november 2023 17:28 schreef Elan het volgende:
https://www.bnr.nl/nieuws(...)giecrisis-is-voorbij
Lol wist het, gelukkig niet geluisterd naar al die paniekzaaiers die zelf niet eens meer een gasaansluiting hebben.
Klopt ja maar ook voor mensen die het lang hebben vastgezet, die worden dus dubbel genaaid.quote:Op woensdag 29 november 2023 20:02 schreef Gehrman het volgende:
[..]
Consumentenprijs gaat echter omhoog![]()
[ twitter ]
Dan is het niet kritisch hoor, dan zijn ze halverwege de winter gewoon leeg.quote:Op woensdag 29 november 2023 19:33 schreef Ivo1985 het volgende:
Ook wanneer de geplande leveringen wel doorgaan, maar we in heel West Europa te maken krijgen met een 'elfstedenwinter' dan wordt het ineens kritisch met de gasopslagen die overvol zitten.
quote:Op woensdag 29 november 2023 20:02 schreef Gehrman het volgende:
[..]
[ twitter ]
Maar het ligt wel redelijk voor de hand dat de top daarvan wel bereikt wordt in het 1e kwartaal 2024 en dat daarna een dalende trend gevolgd gaat worden.quote:Op woensdag 29 november 2023 20:02 schreef Gehrman het volgende:
[..]
[ twitter ]
Yup, maar dan zijn de zakken van de energieleverancies nog even flink gevuld met een te hoog variabel tarief in de maanden met het hoogste verbruik. Iedere keer weer het verhaal dat ze het hoog hebben ingekocht.quote:Op woensdag 29 november 2023 20:30 schreef Nuff het volgende:
[..]
[..]
Maar het ligt wel redelijk voor de hand dat de top daarvan wel bereikt wordt in het 1e kwartaal 2024 en dat daarna een dalende trend gevolgd gaat worden.
Te zot voor woordenquote:Op woensdag 29 november 2023 20:02 schreef Gehrman het volgende:
[..]
[ twitter ]
Nog niet vastzetten dus?quote:Op woensdag 29 november 2023 20:17 schreef Elan het volgende:
[..]
Klopt ja maar ook voor mensen die het lang hebben vastgezet, die worden dus dubbel genaaid.
Dat is een afweging die je zelf moet maken. Als je de hoge tarieven van vorig jaar financieel niet kunt lijden ben je eigenlijk verplicht om het voor een paar jaar vast te zetten.quote:
https://www.nu.nl/economi(...)osten-netbeheer.htmlquote:Huishoudens gaan volgend jaar 7 euro per maand meer betalen voor energie door hogere kosten voor het gas- en stroomnet. Netbeheerders investeren miljarden in onderhoud en uitbreiding van de netten voor de energietransitie. Die kosten berekenen ze nu door.
Of gewoon voor een jaar, zoals ik heb gedaan tegen ¤ 1,16 per kuub bij Cool-Blue.quote:Op donderdag 30 november 2023 01:10 schreef Elan het volgende:
[..]
Dat is een afweging die je zelf moet maken. Als je de hoge tarieven van vorig jaar financieel niet kunt lijden ben je eigenlijk verplicht om het voor een paar jaar vast te zetten.
Uh wat?quote:Op donderdag 30 november 2023 16:23 schreef Viezig het volgende:
Mijn glazen bol zegt dat je gewoon naar Elan moet luisteren. Als de prijs stijgt zegt hij: "dat zei ik toch!" en als de prijs daalt dan zegt hij: "dat zei ik toch!"
Maarja als puur hypothetisch de gasprijzen wel stijgen in het najaar heb je komende winter alsnog een probleem.quote:Op donderdag 30 november 2023 15:22 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Of gewoon voor een jaar, zoals ik heb gedaan tegen ¤ 1,16 per kuub bij Cool-Blue.
Dat zien we dan wel. Ik heb nu zekerheid tot augustus.quote:Op donderdag 30 november 2023 16:29 schreef Elan het volgende:
[..]
Maarja als puur hypothetisch de gasprijzen wel stijgen in het najaar heb je komende winter alsnog een probleem.
De consumentenprijzen zijn momenteel nog steeds hoger dan in bijvoorbeeld september, als je een vast contract wil afsluiten.quote:Op donderdag 30 november 2023 16:27 schreef Elan het volgende:
[..]
Uh wat?
Hele zomer hier geroepen dat de prijzen verder naar beneden gingen komen en daar naar gehandeld door voor dynamisch te kiezen, al het gedram van paniekzaaiers ten spijt want die vonden dat maar een gevaarlijke gok want WINTER komt er aan.
Vervolgens was het vannacht -7 hier en dalen de inkoopprijzen nog als een gek
Geef eens antwoord op mijn vraag. Waar en wanneer heb ik geroepen dat de gasprijzen zouden stijgen? Of wil je gewoon even goedkoop scoren..quote:Op donderdag 30 november 2023 16:31 schreef Viezig het volgende:
[..]
De consumentenprijzen zijn momenteel nog steeds hoger dan in bijvoorbeeld september, als je een vast contract wil afsluiten.
Je kunt gewoon je verbruik nemen, dat terugrekenen naar gas/elektra (net in welke richting je gaat), en dan uitrekenen wat het verschil doet tussen 'nu' en vanaf 1 januari als die belasting verandert. Dan kun je dan uitrekenen wat dat per jaar doet, om vervolgens uit te rekenen in hoeveel jaar je een eventuele investering hebt terug gehaald.quote:Op woensdag 29 november 2023 19:33 schreef Ivo1985 het volgende:
Yup, belasting op elektriciteit komt langzamerhand in evenwicht met de belasting op aardgas. Dat werd hoog tijd. Met een ongeveer gelijke belasting (op basis van CO2 uitstoot per eenheid) voor verschillende energiesoorten wordt het vanzelf aantrekkelijker om gewoon voor de meest efficiënte wijze te kiezen. Door hele scheve verhoudingen in de energiebelasting was het lange tijd vaak niet financieel aantrekkelijk om voor de duurzaamste oplossing te kiezen.
Hopen dat die trend richting een min of meer gelijke belasting doorzet.
r.quote:Analoge meter
Een analoge (dus niet-digitale) meter registreert de teruglevering niet apart, maar draait achteruit wanneer je teruglevert aan het energienet. De verrekening zie je dus direct op je meter. Voor het berekenen van de jaarnota geef je die meterstand aan ons doo
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |