Nee.quote:Op dinsdag 31 oktober 2023 12:13 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Doe jij niet precies hetzelfde door een dynamisch contract te hebben?
Dat lijkt me juridisch niet houdbaar. In het Warmtenetbesluit (artikel 5a) is geregeld dat jij je zowel tijdelijk als permanent tegen een bepaald tarief van het warmtenet kunt laten afsluiten. Ik zou dit maar eens goed gaan uitzoeken.quote:Op dinsdag 31 oktober 2023 13:29 schreef Zelva het volgende:
[..]
Warmtepomp aanschaffen of op hout gaan stoken mag niet, is contractueel uitgesloten. Dat gaat ten koste van het verdienmodel.
Onderdeel van de vergroening mijn vriend.quote:Op dinsdag 31 oktober 2023 11:42 schreef Elan het volgende:
Belachelijk dat speculatieve karakter. Een fatsoenlijk verwarmd huis moet gewoon een primaire levensbehoefte worden voor iedereen.
Zat gisteren een stukje Radar te kijken en als je ziet hoeveel mensen in beschimmelde hokken leven springen de tranen je in de ogen.
Zou zeggen een vanuit Brusselquote:Op dinsdag 31 oktober 2023 12:20 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Maar hoe wil je een wereldmarkt daar aan onderwerpen?
80% belasting;quote:Op dinsdag 31 oktober 2023 12:20 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Maar hoe wil je een wereldmarkt daar aan onderwerpen?
Dat wel.quote:Op dinsdag 31 oktober 2023 13:38 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Onderdeel van de vergroening mijn vriend.
Zag het, zijn wel bepaalde figuren hé. Je zou denken dat er wel mogelijkheden zijn omdat de overheid dacht ik 1.500 geeft aan mensen onder 120% bestaansmimumum.quote:Op dinsdag 31 oktober 2023 13:40 schreef Elan het volgende:
[..]
Dat wel.
Zo'n vrouwtje had letterlijk paddestoelen in de vensterbank staan.
Dan moet er eerst wel een infrastructuur zijn om dat op te wekken.quote:Op dinsdag 31 oktober 2023 13:40 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
80% belasting;
Kiezen voor dure bronnen (wind, zond, etc) geen kern/kolen;
Geen gas meer oppompen.
Begrijp me goed, ook bovenstaande kennen nadelen, maar het is niet dat er geen alternatief is.
Ja zijn vaak simpele lieden die krijgen dan een huurverlaging aangeboden als ze hun bek verder houden en zijn allang blij. Vervolgens letterlijk doodziek van de schimmels in de woning. Marijnissen pleitte voor een verplichte APK voor huurwoningen, dat zou nog wel eens soelaas kunnen bieden.quote:Op dinsdag 31 oktober 2023 13:42 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Zag het, zijn wel bepaalde figuren hé. Je zou denken dat er wel mogelijkheden zijn omdat de overheid dacht ik 1.500 geeft aan mensen onder 120% bestaansmimumum.
Neemt niet weg het immoreel is om zulke hoge energiebelasting te heffen op een primaire levensbehoefte. Zelfs op peuken zit nog minder belasting.
En dan ook nog roken, zag asbak en kon het horen aan het zwaar ademen.quote:Op dinsdag 31 oktober 2023 13:46 schreef Elan het volgende:
[..]
Ja zijn vaak simpele lieden die krijgen dan een huurverlaging aangeboden als ze hun bek verder houden en zijn allang blij. Vervolgens letterlijk doodziek van de schimmels in de woning. Marijnissen pleitte voor een verplichte APK voor huurwoningen, dat zou nog wel eens soelaas kunnen bieden.
Die gedwongen winkelnering is opgelegd vanuit de verhuurder.quote:Op dinsdag 31 oktober 2023 13:35 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Dat lijkt me juridisch niet houdbaar. In het Warmtenetbesluit (artikel 5a) is geregeld dat jij je zowel tijdelijk als permanent tegen een bepaald tarief van het warmtenet kunt laten afsluiten. Ik zou dit maar eens goed gaan uitzoeken.
Hoezo? Die gedwongen winkelnering is toch al 15 jaar geleden verboden.quote:Op dinsdag 31 oktober 2023 13:29 schreef Zelva het volgende:
[..]
Warmtepomp aanschaffen of op hout gaan stoken mag niet, is contractueel uitgesloten. Dat gaat ten koste van het verdienmodel.
Ja dan zit je vast idd want die weigeren elk alternatief toe te staan. Overigens zou het met de huidige stadsverwarmingstarieven wel eens goedkoper kunnen zijn om gewoon met ene straalkachel te verwarmen.quote:Op dinsdag 31 oktober 2023 13:55 schreef Zelva het volgende:
[..]
Die gedwongen winkelnering is opgelegd vanuit de verhuurder.
Je kan op een veel lager temperatuur gaan stoken en dan aanvullen met infrarood op tactische plaatsen. Daar helemaal mee verwarmen is een beetje dom denk ik want als je niet boven een minimum stook wordt je huis zeiknat. Maar als persoonlijke aanvulling op je eigen plekje kan het wel, net als met een mantel met of zonder elektrische deken.quote:Op dinsdag 31 oktober 2023 14:42 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Ja dan zit je vast idd want die weigeren elk alternatief toe te staan. Overigens zou het met de huidige stadsverwarmingstarieven wel eens goedkoper kunnen zijn om gewoon met ene straalkachel te verwarmen.
@:Freshprince kan dat uitrekenen.
Elk contract wat een consument heeft is te beëindigen.quote:Op dinsdag 31 oktober 2023 13:29 schreef Zelva het volgende:
[..]
Nooit kijken naar voorschotbedrag per maand.quote:Op dinsdag 31 oktober 2023 13:57 schreef Frozen-assassin het volgende:
Ik ben waarschijnlijk veel te laat op het feestje maar ik zit nu te kijken of ik toch mijn contract moet vastzetten en zo ja waar...
Ik zit nu bij Vattenfall met 20% korting, maar zij bieden 53 EUR p/m aan voor 1 jaar vast.
Mijn verbruik is 1000 kWh en 300 m3 gas. Met 1100 kWh teruglevering. Halverwege dit jaar heb ik een hybride warmtepomp + bijbehorende ketel gekregen dus ik neem aan dat kWh wat gaat stijgen en gas wat minder.
Gaslicht.com geeft mij een schatting voor 25 EUR p/m aan variabel bij Frank Energie (incl. overstapbonus). Of 38 EUR p/m vast bij Oxxio en Eneco. Zit Vattenfall dan zo hoog in boom of zie ik iets verkeerd? Of kan ik beter variabel blijven bij Vattenfall. Zoveel vragen...
Wie een beetje spaarzaam om gaat met energie, kan een negatief bedrag aan energiebelasting hebben.quote:Op dinsdag 31 oktober 2023 13:42 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Neemt niet weg het immoreel is om zulke hoge energiebelasting te heffen op een primaire levensbehoefte. Zelfs op peuken zit nog minder belasting.
Je bent nogal slecht geïnformeerd.quote:Op dinsdag 31 oktober 2023 13:40 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
80% belasting;
Kiezen voor dure bronnen (wind, zond, etc) geen kern/kolen;
Geen gas meer oppompen.
Begrijp me goed, ook bovenstaande kennen nadelen, maar het is niet dat er geen alternatief is.
Ok Hans.quote:Op dinsdag 31 oktober 2023 21:50 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Je bent nogal slecht geïnformeerd.
Hier kun en mag je het echt niet opzeggen:quote:Op dinsdag 31 oktober 2023 21:41 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Elk contract wat een consument heeft is te beëindigen.
Indien er geen opzegtermijn is overeengekomen, dan is het contract opzegbaar met maximaal 30 kalender opzegtermijn.
Alleen bij verhuur kan je wel te maken hebben met blokverwarming. Das wat anders dan stadsverwarming.
Klopt, ook daar worden gigantische tarieven voor gerekend, maar zelfs als zou je dat uit vinden kunnen, dan nog is het onmogelijk, want, er is geen gas, en de verhuurder gaat natuurlijk nooit toestemming geven om een warmtepomp te plaatsen.quote:En bij verhuur zit je met de uitdaging dat je de woning weer moet opleveren in de oorspronkelijke staat als je verhuist. Als jij stadsverwarming opzegt en de stadsverwarmingboer komt hun afleverset verwijderen, dan moet je bij verhuizing de woning opnieuw laten aansluiten. En dat is waarschijnlijk niet zo goedkoop.
Dat zou nog wel een idee zijn, ware het niet dat je ook afhankelijk bent van ze voor je warm water om te douchen en zo.quote:Op dinsdag 31 oktober 2023 14:42 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Ja dan zit je vast idd want die weigeren elk alternatief toe te staan. Overigens zou het met de huidige stadsverwarmingstarieven wel eens goedkoper kunnen zijn om gewoon met ene straalkachel te verwarmen.
@:Freshprince kan dat uitrekenen.
Warmtepompboiler. Maar huren is ellende inderdaad.quote:Op woensdag 1 november 2023 00:12 schreef Zelva het volgende:
[..]
Dat zou nog wel een idee zijn, ware het niet dat je ook afhankelijk bent van ze voor je warm water om te douchen en zo.
Dus iedereen betaald max de prijsplafond prijs over zn hele verbruik. Alleen sommige mensen krijgen net iets minder omdat ze minder betaald hebben?quote:Op vrijdag 3 november 2023 10:38 schreef Bayswater het volgende:
Ben er ondertussen uit. Als je met variabele contracten dit jaar eind mei je eindnota ontving heb je meer prijsplafondkorting ontvangen dan iemand die eind december of januari 2024 zijn eindnota ontvangt. Komt omdat ze met dat gewogen gemiddelde tarief rekenen. Dat prijsplafond is niet echt een eerlijk systeem geweest.
Heb zelf maar een nadeel van 70 euro ten opzichte van als ik de eindnota in mei had ontvangen. Iemand die hem eind december of in januari ontvangt zal al snel over de 200 euro nadeel zitten tov eindnota mei/juni. Dit met een variabel contract met verbruik rond het gemiddelde van 1300 m3 gas en 2900 kwh stroom zonder terugleveringen.
Omdat ze de korting op de eindnota over het gewogen gemiddelde berekenen houdt dat in dat het voordeel van de tarieven later in het jaar als sneeuw voor de zon verdwijnt omdat het gewogen gemiddelde toch altijd boven de 1,45 zal uitkomen bij gas en 0,40 bij stroom. De periode in de eindnota dat je met het tarief onder het prijsplafond zat wordt dus in feite op 1,45 en 0,40 gezet. Na mei zullen je tarieven altijd daaronder liggen en maak je geen gebruik meer van het prijsplafond, mooi als je eind mei je eindnota hebt ontvangen, heb je ook geen last van dat gewogen gemiddelde meer. Krijg je laat in het jaar je eindnota dan zorgen die lagere tarieven niet dat je met je gewogen gemiddelde onder die 1,45 en 0,40 uitkomt.quote:Op vrijdag 3 november 2023 10:52 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Dus iedereen betaald max de prijsplafond prijs over zn hele verbruik. Alleen sommige mensen krijgen net iets minder omdat ze minder betaald hebben?
Vat ik dat goed samen?
Indien dat zo is lijkt het mij eerlijk als je netjes je bedrag betaald.
Ja dat is toch prima? Niemand ging over afgelopen jaar meer betalen dan 1.45 en 0.40 per eenheid. Dat was de belofte.quote:Op vrijdag 3 november 2023 11:09 schreef Bayswater het volgende:
[..]
Omdat ze de korting op de eindnota over het gewogen gemiddelde berekenen houdt dat in dat het voordeel van de tarieven later in het jaar als sneeuw voor de zon verdwijnt omdat het gewogen gemiddelde toch altijd boven de 1,45 zal uitkomen bij gas en 0,40 bij stroom. De periode in de eindnota dat je met het tarief onder het prijsplafond zat wordt dus in feite op 1,45 en 0,40 gezet. Na mei zullen je tarieven altijd daaronder liggen en maak je geen gebruik meer van het prijsplafond, mooi als je eind mei je eindnota hebt ontvangen, heb je ook geen last van dat gewogen gemiddelde meer. Krijg je laat in het jaar je eindnota dan zorgen die lagere tarieven niet dat je met je gewogen gemiddelde onder die 1,45 en 0,40 uitkomt.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |