abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 29 november 2023 @ 17:40:45 #176
43642 Bayswater
What'sYourFunctionInLife?
pi_211466508
quote:
0s.gif Op woensdag 29 november 2023 17:18 schreef Isabeau het volgende:

[..]
Waar vind je die prijzen? Want hoe ik ook op de site van Eneco klik, ik krijg alleen maar prijzen van x hoeveelheid gas of elektra, nergens wat het per kWh en kuub kost. (en ze hanteren nog incl prijsplafond en kortingen, terwijl als ik nu kijk dat over een maandje al niet meer van toepassing is).
De prijzen van Eneco zijn de prijzen die ze zelf recent mailen bij een variabel contract. Het huidige aanbod van alle leveranciers zie je bijvoorbeeld op gaslicht.com.

De variabele leveringstarieven van je contract bewegen mee met de prijzen van stroom en gas op de energiemarkt. Daarom veranderen je tarieven per 08-12-2023. De prijzen op de energiemarkt zijn de laatste tijd weer wat gestegen. Dit zie je terug in je nieuwe variabele leveringstarieven

Eneco HollandseWind & Zon Variabel Vrij per kWh ¤ 0,39747

Eneco Gas Variabel Vrij per m3 ¤ 1,39692

Life lies a slow suicide
Orthodox dreams and symbolic myths
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase
pi_211466596
quote:
0s.gif Op woensdag 29 november 2023 17:28 schreef Elan het volgende:
https://www.bnr.nl/nieuws(...)giecrisis-is-voorbij

Lol wist het, gelukkig niet geluisterd naar al die paniekzaaiers die zelf niet eens meer een gasaansluiting hebben :') .
Ik mis vooral het woordje "tijdelijk". Afgelopen twee jaar hebben laten zien dat er niet heel veel gekkigheid nodig is voor onrust op de energiemarkt met knotsgekke prijzen als gevolg.

Daarnaast geeft het artikel aan dat de gekte nu wel voorbij lijkt, maar dat de prijzen nog altijd best hoog liggen ten opzichte van wat we gewend waren. En de consument moet daar per kuub ook nog twee dubbeltjes extra energiebelasting bij optellen.
pi_211466788
quote:
0s.gif Op woensdag 29 november 2023 17:50 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Ik mis vooral het woordje "tijdelijk". Afgelopen twee jaar hebben laten zien dat er niet heel veel gekkigheid nodig is voor onrust op de energiemarkt met knotsgekke prijzen als gevolg.

Daarnaast geeft het artikel aan dat de gekte nu wel voorbij lijkt, maar dat de prijzen nog altijd best hoog liggen ten opzichte van wat we gewend waren. En de consument moet daar per kuub ook nog twee dubbeltjes extra energiebelasting bij optellen.
Wat moet de gasprijs weer omhoog doen schieten dan als kou en geopolitieke spanningen zorgen voor een dalende trend?

Belastingen ja, maar die betaal je toch ongeacht je contractvorm _O- .
blablablabla
pi_211467118
quote:
0s.gif Op woensdag 29 november 2023 17:18 schreef Isabeau het volgende:

[..]
Waar vind je die prijzen? Want hoe ik ook op de site van Eneco klik, ik krijg alleen maar prijzen van x hoeveelheid gas of elektra, nergens wat het per kWh en kuub kost. (en ze hanteren nog incl prijsplafond en kortingen, terwijl als ik nu kijk dat over een maandje al niet meer van toepassing is).
Als ik simpel de vergelijker op essent.nl doorklik krijg ik een prijs per eenheid en dat ligt allemaal onder prijsplafond
  Moderator woensdag 29 november 2023 @ 18:34:28 #180
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_211467225
quote:
0s.gif Op woensdag 29 november 2023 17:50 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]

Die belasting wordt mínder op elektra. Dat scheelt nauwelijks wat, maar toch. Liever 2ct per kWh minder betalen dan 20ct per m3 méér. :')
Breitling - Instruments for Professionals
pi_211468423
quote:
0s.gif Op woensdag 29 november 2023 18:08 schreef Elan het volgende:

[..]
Wat moet de gasprijs weer omhoog doen schieten dan als kou en geopolitieke spanningen zorgen voor een dalende trend?

Belastingen ja, maar die betaal je toch ongeacht je contractvorm _O- .
Vooralsnog hebben we "normale" winterkou en overvolle opslagen.
Normale winterkou schrikt de markt uiteraard niet van. Dat is al meegenomen in de zowel de prijzen als de termijnleveringen die al in de zomer zijn ingekocht en komende maanden afgeleverd moeten worden.

De huidige geopolitieke spanningen zorgen vooralsnog niet voor verstoringen in de levering zoals deze voor komende winter is voorzien.
Maar als het conflict rond de Gazastrook internationaal escaleert en landen in het Midden-Oosten geen LNG meer naar Westerse landen willen verschepen gaat dat plaatje er anders uit zien.

Ook wanneer de geplande leveringen wel doorgaan, maar we in heel West Europa te maken krijgen met een 'elfstedenwinter' dan wordt het ineens kritisch met de gasopslagen die overvol zitten.

quote:
0s.gif Op woensdag 29 november 2023 18:34 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Die belasting wordt mínder op elektra. Dat scheelt nauwelijks wat, maar toch. Liever 2ct per kWh minder betalen dan 20ct per m3 méér. :')
Yup, belasting op elektriciteit komt langzamerhand in evenwicht met de belasting op aardgas. Dat werd hoog tijd. Met een ongeveer gelijke belasting (op basis van CO2 uitstoot per eenheid) voor verschillende energiesoorten wordt het vanzelf aantrekkelijker om gewoon voor de meest efficiënte wijze te kiezen. Door hele scheve verhoudingen in de energiebelasting was het lange tijd vaak niet financieel aantrekkelijk om voor de duurzaamste oplossing te kiezen.

Hopen dat die trend richting een min of meer gelijke belasting doorzet.
pi_211468945
quote:
0s.gif Op woensdag 29 november 2023 17:28 schreef Elan het volgende:
https://www.bnr.nl/nieuws(...)giecrisis-is-voorbij

Lol wist het, gelukkig niet geluisterd naar al die paniekzaaiers die zelf niet eens meer een gasaansluiting hebben :') .
Consumentenprijs gaat echter omhoog |:)
twitter
pi_211469249
quote:
1s.gif Op woensdag 29 november 2023 20:02 schreef Gehrman het volgende:

[..]
[ twitter ]
Klopt ja maar ook voor mensen die het lang hebben vastgezet, die worden dus dubbel genaaid.
blablablabla
pi_211469357
quote:
0s.gif Op woensdag 29 november 2023 19:33 schreef Ivo1985 het volgende:
Ook wanneer de geplande leveringen wel doorgaan, maar we in heel West Europa te maken krijgen met een 'elfstedenwinter' dan wordt het ineens kritisch met de gasopslagen die overvol zitten.
Dan is het niet kritisch hoor, dan zijn ze halverwege de winter gewoon leeg.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_211469528
quote:

[..]
[ twitter ]
quote:

[..]
[ twitter ]
Maar het ligt wel redelijk voor de hand dat de top daarvan wel bereikt wordt in het 1e kwartaal 2024 en dat daarna een dalende trend gevolgd gaat worden.
  woensdag 29 november 2023 @ 21:49:11 #186
43642 Bayswater
What'sYourFunctionInLife?
pi_211470645
quote:
0s.gif Op woensdag 29 november 2023 20:30 schreef Nuff het volgende:

[..]
[..]
Maar het ligt wel redelijk voor de hand dat de top daarvan wel bereikt wordt in het 1e kwartaal 2024 en dat daarna een dalende trend gevolgd gaat worden.
Yup, maar dan zijn de zakken van de energieleverancies nog even flink gevuld met een te hoog variabel tarief in de maanden met het hoogste verbruik. Iedere keer weer het verhaal dat ze het hoog hebben ingekocht.
Life lies a slow suicide
Orthodox dreams and symbolic myths
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase
pi_211470947
quote:

[..]
[ twitter ]
Te zot voor woorden 8)7

Einde september bericht gehad dat mijn nieuwe gasprijs voor gas (Vattenfall) van 1,33 naar 1,35 per kuub zou gaan.
Variabel, dus normaliter 2 keer per jaar nieuwe tarieven.

Volgens dat nieuwsbericht zou Eneco met 12 cent stijgen naar 1,45.

Vattenfall zou 20 cent stijgen.
Dus van 1,33 naar 1,53.

Kort na die nieuwe berichten per 1 november.

[ Bericht 19% gewijzigd door Gajes_Octavianus op 29-11-2023 22:27:58 ]
pi_211471827
quote:
0s.gif Op woensdag 29 november 2023 20:17 schreef Elan het volgende:

[..]
Klopt ja maar ook voor mensen die het lang hebben vastgezet, die worden dus dubbel genaaid.
Nog niet vastzetten dus?
pi_211471903
quote:
0s.gif Op donderdag 30 november 2023 00:27 schreef Eilatan het volgende:

[..]
Nog niet vastzetten dus?
Dat is een afweging die je zelf moet maken. Als je de hoge tarieven van vorig jaar financieel niet kunt lijden ben je eigenlijk verplicht om het voor een paar jaar vast te zetten.
blablablabla
  donderdag 30 november 2023 @ 15:15:11 #190
321210 jcdragon
It's complicated.
pi_211476240
quote:
Huishoudens gaan volgend jaar 7 euro per maand meer betalen voor energie door hogere kosten voor het gas- en stroomnet. Netbeheerders investeren miljarden in onderhoud en uitbreiding van de netten voor de energietransitie. Die kosten berekenen ze nu door.
https://www.nu.nl/economi(...)osten-netbeheer.html
Isn't it ironic, don't you think
Het had een stuk slechter kunnen zijn.
pi_211476275
quote:
0s.gif Op donderdag 30 november 2023 01:10 schreef Elan het volgende:

[..]
Dat is een afweging die je zelf moet maken. Als je de hoge tarieven van vorig jaar financieel niet kunt lijden ben je eigenlijk verplicht om het voor een paar jaar vast te zetten.
Of gewoon voor een jaar, zoals ik heb gedaan tegen ¤ 1,16 per kuub bij Cool-Blue.
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
pi_211476692
Mijn glazen bol zegt dat je gewoon naar Elan moet luisteren. Als de prijs stijgt zegt hij: "dat zei ik toch!" en als de prijs daalt dan zegt hij: "dat zei ik toch!"
pi_211476723
quote:
1s.gif Op donderdag 30 november 2023 16:23 schreef Viezig het volgende:
Mijn glazen bol zegt dat je gewoon naar Elan moet luisteren. Als de prijs stijgt zegt hij: "dat zei ik toch!" en als de prijs daalt dan zegt hij: "dat zei ik toch!"
Uh wat?
Hele zomer hier geroepen dat de prijzen verder naar beneden gingen komen en daar naar gehandeld door voor dynamisch te kiezen, al het gedram van paniekzaaiers ten spijt want die vonden dat maar een gevaarlijke gok want WINTER komt er aan.

Vervolgens was het vannacht -7 hier en dalen de inkoopprijzen nog als een gek _O-
blablablabla
pi_211476731
quote:
0s.gif Op donderdag 30 november 2023 15:22 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]
Of gewoon voor een jaar, zoals ik heb gedaan tegen ¤ 1,16 per kuub bij Cool-Blue.
Maarja als puur hypothetisch de gasprijzen wel stijgen in het najaar heb je komende winter alsnog een probleem.
blablablabla
pi_211476737
quote:
0s.gif Op donderdag 30 november 2023 16:29 schreef Elan het volgende:

[..]
Maarja als puur hypothetisch de gasprijzen wel stijgen in het najaar heb je komende winter alsnog een probleem.
Dat zien we dan wel. Ik heb nu zekerheid tot augustus.
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
pi_211476743
quote:
0s.gif Op donderdag 30 november 2023 16:27 schreef Elan het volgende:

[..]
Uh wat?
Hele zomer hier geroepen dat de prijzen verder naar beneden gingen komen en daar naar gehandeld door voor dynamisch te kiezen, al het gedram van paniekzaaiers ten spijt want die vonden dat maar een gevaarlijke gok want WINTER komt er aan.

Vervolgens was het vannacht -7 hier en dalen de inkoopprijzen nog als een gek _O-
De consumentenprijzen zijn momenteel nog steeds hoger dan in bijvoorbeeld september, als je een vast contract wil afsluiten.
pi_211476775
quote:
1s.gif Op donderdag 30 november 2023 16:31 schreef Viezig het volgende:

[..]
De consumentenprijzen zijn momenteel nog steeds hoger dan in bijvoorbeeld september, als je een vast contract wil afsluiten.
Geef eens antwoord op mijn vraag. Waar en wanneer heb ik geroepen dat de gasprijzen zouden stijgen? Of wil je gewoon even goedkoop scoren..

Godverdomme de hele zomer lopen schreeuwen dat mensen vooral NIET in de val van een vast contract moesten trappen.
blablablabla
  Moderator donderdag 30 november 2023 @ 20:41:47 #198
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_211479432
quote:
0s.gif Op woensdag 29 november 2023 19:33 schreef Ivo1985 het volgende:

Yup, belasting op elektriciteit komt langzamerhand in evenwicht met de belasting op aardgas. Dat werd hoog tijd. Met een ongeveer gelijke belasting (op basis van CO2 uitstoot per eenheid) voor verschillende energiesoorten wordt het vanzelf aantrekkelijker om gewoon voor de meest efficiënte wijze te kiezen. Door hele scheve verhoudingen in de energiebelasting was het lange tijd vaak niet financieel aantrekkelijk om voor de duurzaamste oplossing te kiezen.

Hopen dat die trend richting een min of meer gelijke belasting doorzet.
Je kunt gewoon je verbruik nemen, dat terugrekenen naar gas/elektra (net in welke richting je gaat), en dan uitrekenen wat het verschil doet tussen 'nu' en vanaf 1 januari als die belasting verandert. Dan kun je dan uitrekenen wat dat per jaar doet, om vervolgens uit te rekenen in hoeveel jaar je een eventuele investering hebt terug gehaald.
Breitling - Instruments for Professionals
  FOK!fotograaf vrijdag 1 december 2023 @ 09:26:07 #199
148247 taxibabe
pi_211483483
Hoi :W
Ik heb een vraagje! Weet iemand waar ik ergens de geschiedenis kan terugvinden van de tarieven en terugleververgoedingen van Eneco? Met name die van november 2021?

Wij hebben een vast contract voor 3 jaar bij Eneco en we hebben nu de jaarnota binnen. Maar daar klopt volgens mij helemaal niks van. Wij hebben zonnepanelen en nog een oude terugdraaimeter, ik hou ook wekelijks de meterstanden bij en hebben een in het afgelopen jaar 1227 kwh teruggeleverd. Nu staat op de jaarnota wel de juiste meterstanden, maar zeggen ze dat het verschil 98773 (29293 - 30520) is met een verbruik van 0 :?

Ook kan ik nergens een berekening terugvinden van die teruglevering van 1227 kwh en welke vergoeding we daar voor krijgen. Wel staat er een kopje Terugleveringsvergoeding ¤ 110,43. Maar zonder berekening. Als ik zelf ga rekenen zou dat die 1227 kwh kunnen zijn met een vergoeding van 0,09. Maar het staat er dus niet specifiek bij. Volgens mij zouden wij een hoger bedrag moeten krijgen omdat wij een vast contract hebben die is afgesloten in november 2021?

Ik heb al meerdere keren met Eneco gebeld, maar ze kunnen mij geen uitleg geven over die rare berekening van de meterstanden. Nu moet ik een verzoek indienen zodat de juiste afdeling contact met ons kan opnemen. }:|
  vrijdag 1 december 2023 @ 09:33:43 #200
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_211483519
De terugleververgoeding is zo uit het hoofd per 5 september 2022 (vorig jaar dus) van 17? cent naar 9 cent gegaan.

Maar het verbaast me überhaupt dat je met een Ferrarismeter een terugleververgoeding krijgt, de meeste energieleveranciers eisen een slimme meter om een terugleververgoeding uit te keren.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')