Als je kijkt naar het niveau van de PABO en de secundaire arbeidsvoorwaarden in het onderwijs dan snap ik echt niet dat leraren permanent klagen over hun ‘hondenloon ‘ Beseffen ze wel wat de gemiddelde Nederlander verdient en hoeveel uren hij daar voor moet werken? Als een lerares parttime (de meesten) op maandag en sinsdag van 8 tot 4 werkt heeft ze ¤2800. En altijd een job in de buurt.quote:Hoog salaris beginnende leraar niet genoeg
Beginnende leraren in Nederland zitten in de Europese top wat betreft salarissen. Bovendien worden ze binnen de kortste keren in de hoogst mogelijke schaal geplaatst. Toch is puur een hoog salaris niet genoeg om het grote lerarentekort tegen te gaan, denken experts. „Het aanzien van de leraar moet omhoog en daarvoor hebben we eigenlijk strengere kwaliteitseisen nodig.”
Nederlandse leraren die net komen kijken in het onderwijs, krijgen royaal betaald voor hun diensten. Dat blijkt uit onderzoek van de Europese Commissie onder 39 Europese onderwijsstelsels. Alleen beginnende leraren in Duitsland, Luxemburg, Turkije en Zwitserland verdienen meer. Het gaat om relatieve lonen waarbij rekening is gehouden met koopkrachtverschillen, zodat er goed vergeleken kan worden tussen Europese landen.
Ook als er naar absolute eurobedragen wordt gekeken, staat Nederland tussen de Europese koplopers. Cijfers van het ministerie van Onderwijs laten zien dat een beginnende leraar vanaf heden minimaal een bruto beloning van 3.850 per maand ontvangt – dat ligt ruim boven een modaal inkomen. Gemiddeld verdienen onze leraren zo’n 5.800 euro per maand.
Groeimogelijkheden
Er zijn hier bovendien veel groeimogelijkheden: het duurt gemiddeld twaalf jaar voor een leraar in Nederland in de top van een salarisschaal zit. In Hongarije duurt dat maar liefst 42 jaar. Volgens het onderzoek kan een Nederlandse leraar het salaris in de eerste vijftien werkende jaren met wel 60 procent zien stijgen.
Het onderwijs zag de afgelopen jaren een aantal flinke loonstijgingen. Onlangs werd een nieuw cao-akkoord bekendgemaakt, waardoor leraren in het basis- en voortgezet onderwijs een loonsverhoging krijgen van 10 procent plus een eenmalige bonus.
„De relatief hoge lonen zijn goed nieuws, leraar is een belangrijk beroep dat een goed salaris verdient”, reageert Sezgin Cihangir, directeur van het Nederlands Mathematisch Instituut. Toch denkt hij niet dat het grote lerarentekort er snel mee verdwenen is. „Op een bepaald moment is salaris niet meer de belangrijkste drijfveer, weten we uit onderzoek. Leraren gaan dan meer naar secundaire voorwaarden kijken: hoeveel vrijheid heb ik om mijn eigen lessen te geven, bijvoorbeeld.”
Vergroten van aanzien
Als lid van het RED-team onderwijs uit hij vaak zijn zorgen over de tanende kwaliteit van het onderwijs. Volgens Cihangir is vooral het vergroten van het aanzien van de leraar een belangrijk middel om nieuwe leraren te trekken en om uiteindelijk het onderwijs te verbeteren. „Het begint met trots zijn op het eigen beroep, het eigen ambacht. Maar met alle negatieve berichten over het slechte onderwijs in het algemeen, en zeker met betrekking tot reken- en taalonderwijs, is dat gewoon lastig.”
Terwijl Nederlandse kinderen in internationale onderzoeken steeds slechter scoren op vaardigheden als rekenen en taal, kampen scholen met grote arbeidstekorten. Het gaat om zo’n 9700 fulltime lerarenbanen en nog eens 1.100 fulltimefuncties voor schooldirecteuren. Veel scholen zetten noodgedwongen onderwijsassistenten en stagiairs voor de klas of gaan over tot een vierdaagse schoolweek.
Toelatingseisen versoepelen
De instroom van nieuwe leraren is niet hoog genoeg en bovendien vallen relatief veel leraren binnen vijf jaar na afstuderen alweer uit: bij startende leraren onder de 30 jaar is dat een kwart. Het kabinet maakte vorige jaar bekend de toelatingseisen voor de PABO te versoepelen.
Nu de salarissen ’marktconform’ zijn, is het volgens Cihangir tijd om de eisen voor leraren juist weer op te krikken. „Dit zou een goed moment zijn om weer meer eisen te stellen aan taal- en rekenvaardigheden van onze leraren. Niet de lat omlaag, maar omhoog, zodat we leraren opleiden die écht goed les kunnen geven. Dan komt het uiteindelijk ook wel goed met het respect voor het vak van leraar.”
Dat vinden ze zelf ook want ze moeten ook 's avonds oudergesprekken voeren.quote:Op donderdag 5 oktober 2023 15:31 schreef Toine51 het volgende:
Ik dacht dat ze het zo slecht hadden....
Eens. Onderwijs moet weer strenger worden. De jeugd van tegenwoordig heeft geen enkel respect meer voor de leerkracht. Wie zich niet gedraagt in de klas, kan op de gang gaan staan. Mist dan een les, maar so what? Zijn/haar toekomst, eigen schuld. Hij/zij neemt dan maar na schooltijd de aantekeningen over van een andere leerling, als hij er in geinteresseerd is.quote:Op donderdag 5 oktober 2023 15:55 schreef K21 het volgende:
Voor lesgeven aan groep vier in een rustig dorpje lijkt het me inderdaad een royaal salaris.
Voor lesgeven aan drie liter Red Bull per dag zuipende fatbikejugend op een grote Randstedelijke middelbare school zou ik het dubbele nog een magere vergoeding vinden.
Ze willen Cum Laude!quote:Op donderdag 5 oktober 2023 15:53 schreef W.H.I.S.T.L.E het volgende:
nou, 5800 = 5.8
naar boven afgerond is het toch voldoende.
hoeveel willen ze dan?
een 7?
of 8 = goed
Nu heb je het bedrag aangepast zodat het niet meer klopt!!!quote:Op donderdag 5 oktober 2023 16:10 schreef Frutsel het volgende:
@:LXIV Aub volgende keer een fatsoenlijke OP maken.
Dus copy paste is niet voldoende. Haal die overbodige/dubbele zinnen er aub uit. Titel was er niet
Bronvermelding/link was er ook niet. Ik moet ze vaker van jou aanpassen namelijk.
Een gemiddeld loon voor een FOK!mod is niet voldoende om deze basisschool fouten van jou op te lossen namelijk
Het allerlaagste loon voor een leraar op zijn eerste dag is 3850. Gemiddeld is het 5800quote:Cijfers van het ministerie van Onderwijs laten zien dat een beginnende leraar vanaf heden minimaal een bruto beloning van 3.850 per maand ontvangt – dat ligt ruim boven een modaal inkomen. Gemiddeld verdienen onze leraren zo’n 5.800 euro per maand.
Ja een gemiddeld loon is dus 5800 - dat staat er toch?quote:Op donderdag 5 oktober 2023 16:15 schreef LXIV het volgende:
[..]
Nu heb je het bedrag aangepast zodat het niet meer klopt!!!
[..]
Het allerlaagste loon voor een leraar op zijn eerste dag is 3850. Gemiddeld is het 5800
Ik denk dat een beetje de kern is. In veel gevallen is het gewoon een ondankbare kut baan. Daar kun je geen bedrag tegenover zettenquote:Op donderdag 5 oktober 2023 15:55 schreef K21 het volgende:
Voor lesgeven aan groep vier in een rustig dorpje lijkt het me inderdaad een royaal salaris.
Voor lesgeven aan drie liter Red Bull per dag zuipende fatbikejugend op een grote Randstedelijke middelbare school zou ik het dubbele nog een magere vergoeding vinden.
Niet op de basisschool lijkt me. Althans niet je eerste jaarquote:Op donderdag 5 oktober 2023 16:15 schreef halfway het volgende:
Dus een parttime kutje harkt gewoon een modaaltje binnen?
Met klagen bereik je best veel in NL blijkt, dus waarom niet?quote:Op donderdag 5 oktober 2023 16:21 schreef ZanneG het volgende:
Een salaris van bijna 6000 per maand en om de haverklap vakantie hebben en dan hebben leraren nog steeds van alles te klagen.
Ze zijn nogal verwend.
is niet onlangs het salaris van de tekenjuf gelijk getrokken met iemand die in het voortgezet onderwijs werkt?quote:Op donderdag 5 oktober 2023 15:55 schreef K21 het volgende:
Dit is wel een heel wereldvreemde post, net alsof kinderen dit uberhaupt overzien, zeker kinderen met een laag IQ of uit een gezin waar alles mis is. Verantwoordelijkheid voor je eigen toekomst. Als dit het beleid zou zijn zouden bepaalde figuren zoveel mogelijk herrie maken in de les zodat ze niet meer naar de les hoeven te gaan. Veel ouders geven ook geen fuck. Nou dan gaan ze nooit meer naar de les, hou ze dan maar tegen om de criminaliteit in te gaan.quote:Op donderdag 5 oktober 2023 16:03 schreef Gia het volgende:
[..]
Eens. Onderwijs moet weer strenger worden. De jeugd van tegenwoordig heeft geen enkel respect meer voor de leerkracht. Wie zich niet gedraagt in de klas, kan op de gang gaan staan. Mist dan een les, maar so what? Zijn/haar toekomst, eigen schuld. Hij/zij neemt dan maar na schooltijd de aantekeningen over van een andere leerling, als hij er in geinteresseerd is.
En maar klagen dat er kansenongelijkheid is.
Voor ¤6000 ga ik mij echt niet onnodig ergeren aan die kutblagen van een ander.quote:Op donderdag 5 oktober 2023 16:24 schreef Stoorzendert het volgende:
[..]
Met klagen bereik je best veel in NL blijkt, dus waarom niet?
Ik zie hier ook wel van die gastjes fietsen op fatbikes waarvan ik denk: waar betalen ze dat van? Die zijn net droog achter de oren.quote:Op donderdag 5 oktober 2023 15:55 schreef K21 het volgende:
Goede reden om als de wiedeweerga daar te solliciterentoch?quote:Op donderdag 5 oktober 2023 16:15 schreef halfway het volgende:
Dus een parttime kutje harkt gewoon een modaaltje binnen?
Klopt inderdaad en die uren worden voor zover ik weet niet uitbetaald.quote:Op donderdag 5 oktober 2023 15:32 schreef Noek het volgende:
[..]
Dat vinden ze zelf ook want ze moeten ook 's avonds oudergesprekken voeren.
Buiten de schooltijden om hè. Besef!
quote:Salaris conform CAO PO (minimaal ¤3001,- en maximaal ¤4573,-)
De meeste kinderen krijgen als ze naar de middelbare school gaan een nieuwe en goede fiets van hun ouders.quote:Op donderdag 5 oktober 2023 17:00 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Ik zie hier ook wel van die gastjes fietsen op fatbikes waarvan ik denk: waar betalen ze dat van? Die zijn net droog achter de oren.
Valt wel tegen, hoor. oudergesprekken, huiswerk checken, enz. Als die shit moet buiten werktijd en die uren worden niet betaald.quote:Op donderdag 5 oktober 2023 16:21 schreef ZanneG het volgende:
Een salaris van bijna 6000 per maand en om de haverklap vakantie hebben en dan hebben leraren nog steeds van alles te klagen.
Ze zijn nogal verwend.
Dus, het is beter als ze in het klaslokaal blijven en ook de ontwikkeling van de andere leerlingen om zeep helpen door hun gedrag? Of, hoe zou jij het oplossen als een leerling aan een stuk door de les zit te verzieken?quote:Op donderdag 5 oktober 2023 16:51 schreef Momo het volgende:
[..]
Dit is wel een heel wereldvreemde post, net alsof kinderen dit uberhaupt overzien, zeker kinderen met een laag IQ of uit een gezin waar alles mis is. Verantwoordelijkheid voor je eigen toekomst. Als dit het beleid zou zijn zouden bepaalde figuren zoveel mogelijk herrie maken in de les zodat ze niet meer naar de les hoeven te gaan. Veel ouders geven ook geen fuck. Nou dan gaan ze nooit meer naar de les, hou ze dan maar tegen om de criminaliteit in te gaan.
Want, dat zit niet in die 5800 inbegrepen?quote:Op donderdag 5 oktober 2023 17:06 schreef Ghost_Buster het volgende:
[..]
Valt wel tegen, hoor. oudergesprekken, huiswerk checken, enz. Als die shit moet buiten werktijd en die uren worden niet betaald.
Ik ging ook even googlen, veel staat geen salaris indicatie bij.quote:Op donderdag 5 oktober 2023 17:04 schreef -XOR- het volgende:
basisschoolleerkrachten die 70K per jaar binnenharken, ik geloof dat niet.
Ik heb echt geen fiets van 1100 euro gehad hoor toen ik naar de middelbare ging. Dat was toen gewoon een 'goede 2e hands fiets' van toen misschien 100 gulden of zo in de jaren 90. Fietsen van 1100 euro worden alleen maar gesloopt in het fietsenhok van een school.quote:Op donderdag 5 oktober 2023 17:04 schreef Gajes_Octavianus het volgende:
[..]
De meeste kinderen krijgen als ze naar de middelbare school gaan een nieuwe en goede fiets van hun ouders.
Fatbikes beginnen zo rond de 1100 euro.
Voor een goede nieuwe fiets zit je ook al gauw tegen zo'n bedrag aan.
Net hoe het bekijkt. Als je met alle gewerkte avonduren nog steeds dezelfde 5800 bruto krijgt, is het ineens wel karig met een werkweek van 60-80 uur.quote:Op donderdag 5 oktober 2023 17:11 schreef Gia het volgende:
[..]
Want, dat zit niet in die 5800 inbegrepen?
Van mij part plaatsen ze dit soort gevallen in aparte kleine klassen, nog tot vlak voor het avondeten op school, want het is geen reward om vervelend te zijn. Willen de ouders niet meewerken? Korten op uitkering en toeslagen.quote:Op donderdag 5 oktober 2023 17:10 schreef Gia het volgende:
[..]
Dus, het is beter als ze in het klaslokaal blijven en ook de ontwikkeling van de andere leerlingen om zeep helpen door hun gedrag? Of, hoe zou jij het oplossen als een leerling aan een stuk door de les zit te verzieken?
Die 3500 lijkt me op basis van 32 uur per week.quote:Op donderdag 5 oktober 2023 17:12 schreef Momo het volgende:
[..]
Ik ging ook even googlen, veel staat geen salaris indicatie bij.
3500 bruto per maand voor 20 uur per week, middenbouw leraar
https://www.werkzoeken.nl(...)source=1&position=15
3000-4500 bruto per week groep 7
https://nl.indeed.com/job(...)vjk=870e135885e4a1ea
Dit is wat websites zeggen die salaris data verzamelen:
3000-6000 bruto
https://www.jobted.nl/salaris/leraar-basisonderwijs
3000-5000 bruto
https://swung.nl/nieuws/wat-verdient-een-leraar-basisonderwijs/
3500-4000 bruto in veel vacatures (dan vaak beginnend neem ik aan)
https://nl.indeed.com/career/leerkracht-basisonderwijs/salaries
Er staat 20 uur in de vacature zelf...quote:Op donderdag 5 oktober 2023 17:16 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Die 3500 lijkt me op basis van 32 uur per week.
Is ook niet zo natuurlijk. Ze rekenen dan doorgaans met de hele schaal en nemen daar het hoogste bedrag van, wat meestal een directeur is met 15+ jaren dienst ofzo.quote:Op donderdag 5 oktober 2023 17:04 schreef -XOR- het volgende:
basisschoolleerkrachten die 70K per jaar binnenharken, ik geloof dat niet.
Hier dezelfde maar daar staat parttime/full timequote:Op donderdag 5 oktober 2023 17:17 schreef Momo het volgende:
[..]
Er staat 20 uur in de vacature zelf...
Hoe de Telegraaf er op komt? Nou simpel. Het is de Telegraaf..quote:Op donderdag 5 oktober 2023 17:25 schreef Janneke141 het volgende:
Voor leraren zijn er drie salarisschalen, met elk 12 treden. Van die in totaal 36 treden zit er precies één boven de 5800 euro per maand. Dus hoe de Telegraaf bij een gemiddelde van 5800 komt is me echt een raadsel.
Maar dat maakt natuurlijk weinig uit als we weer een topic lekker willen losgaan op ondankbare leraren die kapitalen verdienen en ook nog eens altijd vakantie hebben.
Het genoemde bedrag in een vacature is altijd gebaseerd op een fulltime dienstverband. 3500 euro voor een leraar die net van school af komt vind ik vrij royaal. Maar de vacature is niet duidelijk, er staat junior/medior/senior in, dus waar is dat salaris nu voor?quote:Op donderdag 5 oktober 2023 17:18 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Hier dezelfde maar daar staat parttime/full time
De 5800 klopt inderdaad van geen kanten. Maar dat neemt niet weg dat docenten een prima salaris hebben.quote:Op donderdag 5 oktober 2023 17:25 schreef Janneke141 het volgende:
Voor leraren zijn er drie salarisschalen, met elk 12 treden. Van die in totaal 36 treden zit er precies één boven de 5800 euro per maand. Dus hoe de Telegraaf bij een gemiddelde van 5800 komt is me echt een raadsel.
Maar dat maakt natuurlijk weinig uit als we weer een topic lekker willen losgaan op ondankbare leraren die kapitalen verdienen en ook nog eens altijd vakantie hebben.
Even inlijsten dezequote:Op donderdag 5 oktober 2023 17:44 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Een leraar basisonderwijs kan al 2.053 netto binnen harken. En dan heb je het dus over het basisonderwijs. In het primair onderwijs is het tussen de ¤ 3.800 en ¤ 7.900 per maand .
Als het echt zo'n riant betaald luizenbaantje zou zijn zou het toch bij lange na niet zo'n probleem moeten zijn om aan voldoende personeel te komen?quote:Op donderdag 5 oktober 2023 17:42 schreef theunderdog het volgende:
Docenten zijn de prinsen en prinsesjes van de arbeids-maatschappij. Alle vakanties, prima salaris. En nog steeds klagen.
https://www.rijksoverheid(...)voortgezet-onderwijsquote:Op donderdag 5 oktober 2023 17:01 schreef Red_85 het volgende:
Is dit gechecked? Het is de T he?
Hoe komen ze hier bij?
Tijden veranderen.quote:Op donderdag 5 oktober 2023 17:13 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
Ik heb echt geen fiets van 1100 euro gehad hoor toen ik naar de middelbare ging. Dat was toen gewoon een 'goede 2e hands fiets' van toen misschien 100 gulden of zo in de jaren 90. Fietsen van 1100 euro worden alleen maar gesloopt in het fietsenhok van een school.
Is dat zo, of is jouw perspectief veranderd? Want als ik me even omkeer zit er weer ergens een nieuwe tweedehandszaak en tieners lopen die plat. Dus het lijkt me toch enigszins meevallen met het beeld dat alles nieuw moet, omdat dat nou eenmaal de tijd is.quote:Op donderdag 5 oktober 2023 17:57 schreef Joppiez het volgende:
[..]
Tijden veranderen.
Een fiets van 1100 euro voor je koter is nu normaal. Sowieso moet alles nieuw, anders ben je een armoedzaaier. Zal me ook niet verbazen als een hoop van die bengels die ik met zo'n fatbike zie rijden officieel in armoede leven maar er, oh wat gek, altijd wel geld is voor hippe gadgets.
De ouder heeft evenmin respect. Als je Samantha in de klas vraagt waarom ze in plaats van op te letten, haar lippen zit te stiften en of ze daarbij voortaan wel - please? - haar voeten van tafel wil doen, is een appje voldoende om haar ouders te mobiliseren. En als de school chantabel genoeg is, mag de leraar vanwege de ontstane heisa (die hij blijkbaar niet heeft kunnen voorkomen) nog op het matje komen bij de directie.quote:Op donderdag 5 oktober 2023 16:03 schreef Gia het volgende:
[..]
Eens. Onderwijs moet weer strenger worden. De jeugd van tegenwoordig heeft geen enkel respect meer voor de leerkracht. Wie zich niet gedraagt in de klas, kan op de gang gaan staan. Mist dan een les, maar so what? Zijn/haar toekomst, eigen schuld. Hij/zij neemt dan maar na schooltijd de aantekeningen over van een andere leerling, als hij er in geinteresseerd is.
Dat is een vreemde redenering. Veel mensen hebben immers gewoon geen trek in het zijn van docent. Ze vinden dat vak niet leuk.quote:Op donderdag 5 oktober 2023 17:50 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Als het echt zo'n riant betaald luizenbaantje zou zijn zou het toch bij lange na niet zo'n probleem moeten zijn om aan voldoende personeel te komen?
Nee, is niet hetzelfde. Primair onderwijs is breder dan enkel bassischool.quote:Op donderdag 5 oktober 2023 17:50 schreef r_one het volgende:
[..]
Even inlijsten deze
( Pssst ..... het is hetzelfde)
HBO'ers in de zorg (bijvoorbeeld verpleegkundigen IC) worden ook niet onderbetaald. Die verdienen fulltime gemakkelijk 70k/jaar.quote:Op donderdag 5 oktober 2023 18:03 schreef Dutchguy het volgende:
En ik maar denken dat mensen in de zorg en de scholen beide onderbetaald worden. Blijkt dat maar voor één van de twee te gelden en niet de meest luidruchtige groep die niet hun rug verslijten.
Ik neem aan dat je het hbo/wo bedoelt. Als je de directeurstabel po/vo bekijkt, kom je misschien op een mediaan van 5800 per maand, bruto fulltime. Een gemiddelde docent met examenklassen havo/vwo en jaren ervaring, krijgt ongeveer 5000 per maand, gemiddeld, ook weer bruto fulltime.quote:Op donderdag 5 oktober 2023 17:44 schreef theunderdog het volgende:
[..]
De 5800 klopt inderdaad van geen kanten. Maar dat neemt niet weg dat docenten een prima salaris hebben.
Een leraar basisonderwijs kan al 2.053 netto binnen harken. En dan heb je het dus over het basisonderwijs. In het primair onderwijs is het tussen de ¤ 3.800 en ¤ 7.900 per maand .
Pfffff. Moeten bijwerken.quote:Op donderdag 5 oktober 2023 18:18 schreef Magister_Artium het volgende:
[..]
Ik neem aan dat je het hbo/wo bedoelt. Als je de directeurstabel po/vo bekijkt, kom je misschien op een mediaan van 5800 per maand, bruto fulltime. Een gemiddelde docent met examenklassen havo/vwo en jaren ervaring, krijgt ongeveer 5000 per maand, gemiddeld, ook weer bruto fulltime.
Maar dan moet er bij sommige vakken ook plek zijn. Bij vakken die niet veel gekozen worden, zoals Frans op een vmbo-school, moet je verschillende banen of een andere bevoegdheid erbij doen, om aan voldoende uren te komen. Daarnaast koos mijn laatste werkgever in het onderwijs (en misschien nu nog steeds wel diverse andere scholen) voor contracten van 80%, om uit te breiden in ‘betere’ jaren qua aanmeldingen.
Vergeet de "studie"dagen niet. Dat is ook bijna 2 weken.quote:Op donderdag 5 oktober 2023 16:21 schreef ZanneG het volgende:
Ze zijn nogal verwend.
Wel als beide werkgevers een uur rijden uit elkaar liggen en je meer dan één dag per week op beide scholen wordt verwacht. In Amsterdam ondenkbaar, aan de randen van het land hebben ze de oplossing om de moeilijk invulbare vakken gewoon niet meer aan te bieden, waar ze niet verplicht zijn. En mocht je denken dat het alleen om cognitieve zelfbevrediging gaat: een school kan ervoor kiezen om aardrijkskunde, Duits, Frans, wiskunde D of bedrijfseconomie in de bovenbouw niet aan te bieden. Heeft natuurlijk wel wat gevolgen om dat uit te leggen, maar er zijn scholen die een van deze vakken hebben geschrapt.quote:Op donderdag 5 oktober 2023 18:20 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Pfffff. Moeten bijwerken.
Heftig.
Oke. Maar je kan bij elke sector wel iets opnoemen..quote:Op donderdag 5 oktober 2023 18:25 schreef Magister_Artium het volgende:
[..]
Wel als beide werkgevers een uur rijden uit elkaar liggen en je meer dan één dag per week op beide scholen wordt verwacht. In Amsterdam ondenkbaar, aan de randen van het land hebben ze de oplossing om de moeilijk invulbare vakken gewoon niet meer aan te bieden, waar ze niet verplicht zijn. En mocht je denken dat het alleen om cognitieve zelfbevrediging gaat: een school kan ervoor kiezen om aardrijkskunde, Duits, Frans, wiskunde D of bedrijfseconomie in de bovenbouw niet aan te bieden. Heeft natuurlijk wel wat gevolgen om dat uit te leggen, maar er zijn scholen die een van deze vakken hebben geschrapt.
Dan moet je er wel de capaciteiten voor bezitten om basisschoolleraar te zijn.quote:Op donderdag 5 oktober 2023 18:43 schreef Nattekat het volgende:
3850, tering
Zit ik dan met m'n mooie diploma, had beter de PABO doen.
Ik geef training aan kinderen van groep 7/8 leeftijd, denk wel dat dat goed gaat komenquote:Op donderdag 5 oktober 2023 18:51 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Dan moet je er wel de capaciteiten voor bezitten om basisschoolleraar te zijn.
Er zijn nogal wat mensen met een ondankbare kutbaan, maar die harken bij lange na geen 6000 euro per maand bij mekaar.quote:Op donderdag 5 oktober 2023 16:22 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Ik denk dat een beetje de kern is. In veel gevallen is het gewoon een ondankbare kut baan. Daar kun je geen bedrag tegenover zetten
Ah, als je al aan kinderen lesgeeft en je merkt dat het je goed afgaat dan zal je dat inderdaad wel kunnen. Met kinderen omgaan blijft natuurlijk toch een vak apart, niet iedereen zal dat in de vingers krijgen.quote:Op donderdag 5 oktober 2023 18:54 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Ik geef training aan kinderen van groep 7/8 leeftijd, denk wel dat dat goed gaat komen
Het enige dingetje is dat ik toevallig ook weet dat er veel ondankbaar kutwerk bij komt kijken. Dan zit ik liever achter m'n bureau voor iets minder.
Bij veel beroepen krijg je boven een bepaald functieniveau en het bijbehorende maandsalaris ook geen overuren meer betaald en dat zijn over het algemeen wel wat zwaardere banen met meer verantwoordelijkheid dan wat je als onderwijskracht hebt.quote:Op donderdag 5 oktober 2023 17:06 schreef Ghost_Buster het volgende:
[..]
Valt wel tegen, hoor. oudergesprekken, huiswerk checken, enz. Als die shit moet buiten werktijd en die uren worden niet betaald.
Dat doen verreweg de meeste leraren ook niet.quote:Op donderdag 5 oktober 2023 18:55 schreef spicymchaggis het volgende:
[..]
Er zijn nogal wat mensen met een ondankbare kutbaan, maar die harken bij lange na geen 6000 euro per maand bij mekaar.
Vertel ….. primair onderwijs = basisonderwijs + wát?quote:Op donderdag 5 oktober 2023 18:17 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Nee, is niet hetzelfde. Primair onderwijs is breder dan enkel bassischool.
een vorige collega zei ooit dat zijn uurloon dramatisch gedaald was toen hij zijn huidige functie kreeg.quote:Op donderdag 5 oktober 2023 18:59 schreef spicymchaggis het volgende:
[..]
Bij veel beroepen krijg je boven een bepaald functieniveau en het bijbehorende maandsalaris ook geen overuren meer betaald en dat zijn over het algemeen wel wat zwaardere banen met meer verantwoordelijkheid dan wat je als onderwijskracht hebt.
Weinig?quote:Op donderdag 5 oktober 2023 19:36 schreef sjorsie1982 het volgende:
grappig, toen ik de OP las was mijn eerste idee dat het weinig is. Toen ging ik de reacties lezen en daar snap ik echt niet van.
in een ander topic met een andere OP dan wordt er weel gezeken dat ze zo weinig verdienenquote:Op donderdag 5 oktober 2023 17:25 schreef Janneke141 het volgende:
ja ik vind het helemaal niet zoveel.quote:
Ja we weten nu wel dat jij minimaal ¤10.000 per maand binnen harkt met 10 uurtjes thuiswerk. Voor 95% van de mensen is het echter keihard buffelen om een beetje geld te verdienen.quote:Op donderdag 5 oktober 2023 19:36 schreef sjorsie1982 het volgende:
grappig, toen ik de OP las was mijn eerste idee dat het weinig is. Toen ging ik de reacties lezen en daar snap ik echt niet van.
dat is helemaal niet waarquote:Op donderdag 5 oktober 2023 19:43 schreef halfway het volgende:
[..]
Ja we weten nu wel dat jij minimaal ¤10.000 per maand binnen harkt met 10 uurtjes thuiswerk. Voor 95% van de mensen is het echter keihard buffelen om een beetje geld te verdienen.
Is dit een verkapte “ik verdien veel meer” post?quote:Op donderdag 5 oktober 2023 19:41 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
ja ik vind het helemaal niet zoveel.
nee, ik zit er zelf iets onderquote:Op donderdag 5 oktober 2023 19:44 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Is dit een verkapte “ik verdien veel meer” post?
dat betekent gemiddeld niet je bent in de war met de mediaan.quote:Op donderdag 5 oktober 2023 19:46 schreef trein2000 het volgende:
5800 gemiddeld? Dat betekent dat er ook nog een significant deel boven zit. En dan ook nog 10 weken vakantie per jaar. Nooit meer zeuren. Echt.
Hoe wou jij een gemiddelde krijgen van 5800 terwijl er geen mensen boven zitten? Dan zou je als leraar op 5800 moeten beginnen, nooit salarisverhoging krijgen of weet ik wat meer. Onzin natuurlijk.quote:Op donderdag 5 oktober 2023 19:48 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
dat betekent gemiddeld niet je bent in de war met de mediaan.
dat schrijf ik nietquote:Op donderdag 5 oktober 2023 19:50 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Hoe wou jij een gemiddelde krijgen van 5800 terwijl er geen mensen boven zitten?
ook dat klopt niet als het gemiddeld is.quote:Dan zou je als leraar op 5800 moeten beginnen, nooit salarisverhoging krijgen of weet ik wat meer. Onzin natuurlijk.
Natuurlijk klopt dat wel. Doe mij eens een rekenvoorbeeld hoe jij op een gemiddelde van 5800 komt zonder bedragen hoger dan 5800. Dat kan alleen als iedereen exact 5800 verdient.quote:Op donderdag 5 oktober 2023 19:51 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
dat schrijf ik niet
[..]
ook dat klopt niet als het gemiddeld is.
een voorbeeld kan ik wel geven en dat is wel een extreem voorbeeld en theoretisch.quote:Op donderdag 5 oktober 2023 19:53 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Natuurlijk klopt dat wel. Doe mij eens een rekenvoorbeeld hoe jij op een gemiddelde van 5800 komt zonder bedragen hoger dan 5800. Dat kan alleen als iedereen exact 5800 verdient.
Als de basis 3850 is en gemiddeld 5800 dan is het deel wat boven de 5800 zit best wel significant te noemen.quote:Op donderdag 5 oktober 2023 19:51 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
dat schrijf ik niet
[..]
ook dat klopt niet als het gemiddeld is.
Ja, niet dus. Zie mijn eerdere posts in dit topic.quote:Op donderdag 5 oktober 2023 19:46 schreef trein2000 het volgende:
5800 gemiddeld? Dat betekent dat er ook nog een significant deel boven zit. En dan ook nog 10 weken vakantie per jaar. Nooit meer zeuren. Echt.
Dat is gebaseerd op fulltime werken. De gemiddelde leraar werkt amper 20 uur/week. Dan heb je de toeslagen en subsidies echt wel nodig om rond te komen.quote:Op donderdag 5 oktober 2023 19:46 schreef trein2000 het volgende:
Dit zeiden mijn ouders ook vroeger, mijn opa en oma ook en waarschijnlijk mijn kinderen over 40 jaar ook.quote:Op donderdag 5 oktober 2023 16:03 schreef Gia het volgende:
[..]
Eens. Onderwijs moet weer strenger worden. De jeugd van tegenwoordig heeft geen enkel respect meer voor de leerkracht.
Moet dat respect geleerd worden door de leraren of door de ouders?quote:Op donderdag 5 oktober 2023 16:03 schreef Gia het volgende:
[..]
Dit zijn gewoon cao lonen, dus je hebt niet zulke extreme outliers. Wel bij de context blijven.quote:Op donderdag 5 oktober 2023 19:54 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
een voorbeeld kan ik wel geven en dat is wel een extreem voorbeeld en theoretisch.
In mijn straat wonen 100 mensen. 99 verdienen 1 euro per dag en 1 verdient 10 miljard euro per dag.
Wat is het gemiddelde en is er een aanzienlijk deel die meer dan het gemiddelde per dag verdiend in dit voorbeeld?
Jouw conclusie over dat een aanzienlijk deel meer dan gemiddeld verdiend klopt niet en laat ook gelijk het faillisement zien van het onderwijs in NL. Je bent in de war met de mediaan.
Parttimen is een keuze. Zeker in een tekortsector.quote:Op donderdag 5 oktober 2023 20:05 schreef Van_Poppel het volgende:
[..]
Dat is gebaseerd op fulltime werken. De gemiddelde leraar werkt amper 20 uur/week. Dan heb je de toeslagen en subsidies echt wel nodig om rond te komen.
Ik heb je hoog zitten, dat weet je. Dus als jij dat zegt dan geloof ik dat.quote:Op donderdag 5 oktober 2023 19:57 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Ja, niet dus. Zie mijn eerdere posts in dit topic.
Tenzij je lekker achter de Telegraaf aan wil hobbelen natuurlijk. Ga dan vooral lekker los op de zeurende, altijd vakantie vierende docenten.
quote:Op donderdag 5 oktober 2023 20:20 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Ik heb je hoog zitten, dat weet je. Dus als jij dat zegt dan geloof ik dat.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |