abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 5 oktober 2023 @ 15:27:47 #1
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_210843826
quote:
Hoog salaris beginnende leraar niet genoeg
Beginnende leraren in Nederland zitten in de Europese top wat betreft salarissen. Bovendien worden ze binnen de kortste keren in de hoogst mogelijke schaal geplaatst. Toch is puur een hoog salaris niet genoeg om het grote lerarentekort tegen te gaan, denken experts. „Het aanzien van de leraar moet omhoog en daarvoor hebben we eigenlijk strengere kwaliteitseisen nodig.”

Nederlandse leraren die net komen kijken in het onderwijs, krijgen royaal betaald voor hun diensten. Dat blijkt uit onderzoek van de Europese Commissie onder 39 Europese onderwijsstelsels. Alleen beginnende leraren in Duitsland, Luxemburg, Turkije en Zwitserland verdienen meer. Het gaat om relatieve lonen waarbij rekening is gehouden met koopkrachtverschillen, zodat er goed vergeleken kan worden tussen Europese landen.

Ook als er naar absolute eurobedragen wordt gekeken, staat Nederland tussen de Europese koplopers. Cijfers van het ministerie van Onderwijs laten zien dat een beginnende leraar vanaf heden minimaal een bruto beloning van 3.850 per maand ontvangt – dat ligt ruim boven een modaal inkomen. Gemiddeld verdienen onze leraren zo’n 5.800 euro per maand.

Groeimogelijkheden
Er zijn hier bovendien veel groeimogelijkheden: het duurt gemiddeld twaalf jaar voor een leraar in Nederland in de top van een salarisschaal zit. In Hongarije duurt dat maar liefst 42 jaar. Volgens het onderzoek kan een Nederlandse leraar het salaris in de eerste vijftien werkende jaren met wel 60 procent zien stijgen.

Het onderwijs zag de afgelopen jaren een aantal flinke loonstijgingen. Onlangs werd een nieuw cao-akkoord bekendgemaakt, waardoor leraren in het basis- en voortgezet onderwijs een loonsverhoging krijgen van 10 procent plus een eenmalige bonus.

„De relatief hoge lonen zijn goed nieuws, leraar is een belangrijk beroep dat een goed salaris verdient”, reageert Sezgin Cihangir, directeur van het Nederlands Mathematisch Instituut. Toch denkt hij niet dat het grote lerarentekort er snel mee verdwenen is. „Op een bepaald moment is salaris niet meer de belangrijkste drijfveer, weten we uit onderzoek. Leraren gaan dan meer naar secundaire voorwaarden kijken: hoeveel vrijheid heb ik om mijn eigen lessen te geven, bijvoorbeeld.”

Vergroten van aanzien
Als lid van het RED-team onderwijs uit hij vaak zijn zorgen over de tanende kwaliteit van het onderwijs. Volgens Cihangir is vooral het vergroten van het aanzien van de leraar een belangrijk middel om nieuwe leraren te trekken en om uiteindelijk het onderwijs te verbeteren. „Het begint met trots zijn op het eigen beroep, het eigen ambacht. Maar met alle negatieve berichten over het slechte onderwijs in het algemeen, en zeker met betrekking tot reken- en taalonderwijs, is dat gewoon lastig.”

Terwijl Nederlandse kinderen in internationale onderzoeken steeds slechter scoren op vaardigheden als rekenen en taal, kampen scholen met grote arbeidstekorten. Het gaat om zo’n 9700 fulltime lerarenbanen en nog eens 1.100 fulltimefuncties voor schooldirecteuren. Veel scholen zetten noodgedwongen onderwijsassistenten en stagiairs voor de klas of gaan over tot een vierdaagse schoolweek.

Toelatingseisen versoepelen
De instroom van nieuwe leraren is niet hoog genoeg en bovendien vallen relatief veel leraren binnen vijf jaar na afstuderen alweer uit: bij startende leraren onder de 30 jaar is dat een kwart. Het kabinet maakte vorige jaar bekend de toelatingseisen voor de PABO te versoepelen.

Nu de salarissen ’marktconform’ zijn, is het volgens Cihangir tijd om de eisen voor leraren juist weer op te krikken. „Dit zou een goed moment zijn om weer meer eisen te stellen aan taal- en rekenvaardigheden van onze leraren. Niet de lat omlaag, maar omhoog, zodat we leraren opleiden die écht goed les kunnen geven. Dan komt het uiteindelijk ook wel goed met het respect voor het vak van leraar.”

Als je kijkt naar het niveau van de PABO en de secundaire arbeidsvoorwaarden in het onderwijs dan snap ik echt niet dat leraren permanent klagen over hun ‘hondenloon ‘ Beseffen ze wel wat de gemiddelde Nederlander verdient en hoeveel uren hij daar voor moet werken? Als een lerares parttime (de meesten) op maandag en sinsdag van 8 tot 4 werkt heeft ze ¤2800. En altijd een job in de buurt.

[ Bericht 5% gewijzigd door Frutsel op 05-10-2023 16:09:18 ]
The End Times are wild
pi_210843858
Ik dacht dat ze het zo slecht hadden....

:')
pi_210843873
quote:
0s.gif Op donderdag 5 oktober 2023 15:31 schreef Toine51 het volgende:
Ik dacht dat ze het zo slecht hadden....

:')
Dat vinden ze zelf ook want ze moeten ook 's avonds oudergesprekken voeren.
Buiten de schooltijden om hè. Besef!
Go hard or go home
pi_210843894
Waarom klagen deze leerkrachten dan? Royaal salaris en arbeidsvoorwaarden
Sue Me
  donderdag 5 oktober 2023 @ 15:37:39 #5
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_210843946
Gaat dit nou om basisschool en middelbare school?
pi_210844085
nou, 5800 = 5.8
naar boven afgerond is het toch voldoende.
hoeveel willen ze dan?
een 7?
of 8 = goed
Aan deze tekst kunnen geen rechten worden ontleend.
Ik ben geen robot.
niet bang voor ban
I stand with (the) Netherlands. w/
pi_210844097
Voor lesgeven aan groep vier in een rustig dorpje lijkt het me inderdaad een royaal salaris.

Voor lesgeven aan drie liter Red Bull per dag zuipende fatbikejugend op een grote Randstedelijke middelbare school zou ik het dubbele nog een magere vergoeding vinden.
  donderdag 5 oktober 2023 @ 16:03:03 #8
3542 Gia
User under construction
pi_210844167
quote:
7s.gif Op donderdag 5 oktober 2023 15:55 schreef K21 het volgende:
Voor lesgeven aan groep vier in een rustig dorpje lijkt het me inderdaad een royaal salaris.

Voor lesgeven aan drie liter Red Bull per dag zuipende fatbikejugend op een grote Randstedelijke middelbare school zou ik het dubbele nog een magere vergoeding vinden.
Eens. Onderwijs moet weer strenger worden. De jeugd van tegenwoordig heeft geen enkel respect meer voor de leerkracht. Wie zich niet gedraagt in de klas, kan op de gang gaan staan. Mist dan een les, maar so what? Zijn/haar toekomst, eigen schuld. Hij/zij neemt dan maar na schooltijd de aantekeningen over van een andere leerling, als hij er in geinteresseerd is.

En maar klagen dat er kansenongelijkheid is.
  donderdag 5 oktober 2023 @ 16:03:50 #9
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_210844173
quote:
0s.gif Op donderdag 5 oktober 2023 15:53 schreef W.H.I.S.T.L.E het volgende:
nou, 5800 = 5.8
naar boven afgerond is het toch voldoende.
hoeveel willen ze dan?
een 7?
of 8 = goed
Ze willen Cum Laude! :(
  Moderator donderdag 5 oktober 2023 @ 16:10:43 #10
8781 crew  Frutsel
pi_210844227
@LXIV Aub volgende keer een fatsoenlijke OP maken.

Dus copy paste is niet voldoende. Haal die overbodige/dubbele zinnen er aub uit. Titel was er niet
Bronvermelding/link was er ook niet. Ik moet ze vaker van jou aanpassen namelijk.

Een gemiddeld loon voor een FOK!mod is niet voldoende om deze basisschool fouten van jou op te lossen namelijk
  donderdag 5 oktober 2023 @ 16:15:00 #11
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_210844265
quote:
0s.gif Op donderdag 5 oktober 2023 16:10 schreef Frutsel het volgende:
@:LXIV Aub volgende keer een fatsoenlijke OP maken.

Dus copy paste is niet voldoende. Haal die overbodige/dubbele zinnen er aub uit. Titel was er niet
Bronvermelding/link was er ook niet. Ik moet ze vaker van jou aanpassen namelijk.

Een gemiddeld loon voor een FOK!mod is niet voldoende om deze basisschool fouten van jou op te lossen namelijk
Nu heb je het bedrag aangepast zodat het niet meer klopt!!!
quote:
Cijfers van het ministerie van Onderwijs laten zien dat een beginnende leraar vanaf heden minimaal een bruto beloning van 3.850 per maand ontvangt – dat ligt ruim boven een modaal inkomen. Gemiddeld verdienen onze leraren zo’n 5.800 euro per maand.

Het allerlaagste loon voor een leraar op zijn eerste dag is 3850. Gemiddeld is het 5800
The End Times are wild
pi_210844267
Dus een parttime kutje harkt gewoon een modaaltje binnen?
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
  donderdag 5 oktober 2023 @ 16:15:37 #13
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_210844270
Of is het nu weer aangepast???
The End Times are wild
  Moderator donderdag 5 oktober 2023 @ 16:16:10 #14
8781 crew  Frutsel
pi_210844275
quote:
0s.gif Op donderdag 5 oktober 2023 16:15 schreef LXIV het volgende:

[..]
Nu heb je het bedrag aangepast zodat het niet meer klopt!!!
[..]
Het allerlaagste loon voor een leraar op zijn eerste dag is 3850. Gemiddeld is het 5800
Ja een gemiddeld loon is dus 5800 - dat staat er toch?
pi_210844334
Een salaris van bijna 6000 per maand en om de haverklap vakantie hebben en dan hebben leraren nog steeds van alles te klagen.
Ze zijn nogal verwend.
  Forum Admin donderdag 5 oktober 2023 @ 16:22:30 #16
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_210844339
quote:

Ik denk dat een beetje de kern is. In veel gevallen is het gewoon een ondankbare kut baan. Daar kun je geen bedrag tegenover zetten
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_210844348
quote:
1s.gif Op donderdag 5 oktober 2023 16:15 schreef halfway het volgende:
Niet op de basisschool lijkt me. Althans niet je eerste jaar
“Weak or strong, clever or simple, we are all brothers.”
pi_210844352
quote:
0s.gif Op donderdag 5 oktober 2023 16:21 schreef ZanneG het volgende:
Een salaris van bijna 6000 per maand en om de haverklap vakantie hebben en dan hebben leraren nog steeds van alles te klagen.
Ze zijn nogal verwend.
Met klagen bereik je best veel in NL blijkt, dus waarom niet?
“Weak or strong, clever or simple, we are all brothers.”
pi_210844353
Lekker op de middelbare school tussen dat drill rap luisterende tuig zitten voor een paar stuivers. Wat gek joh.
pi_210844413
Ik dacht dat het er ook vooral om ging dat ze veel werk moeten verrichten buiten schooltijden? Nakijken, etc?
pi_210844501
quote:

is niet onlangs het salaris van de tekenjuf gelijk getrokken met iemand die in het voortgezet onderwijs werkt?
pi_210844530
We zijn volkomen doorgeslagen in het belonen van essentiele beroepen.

Je ziet in veel bananenrepublieken dat er zoveel geld naar publieke medewerkers gaat dat de private sector niet meer kan concurreren.
  donderdag 5 oktober 2023 @ 16:51:10 #23
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_210844571
quote:
0s.gif Op donderdag 5 oktober 2023 16:03 schreef Gia het volgende:

[..]
Eens. Onderwijs moet weer strenger worden. De jeugd van tegenwoordig heeft geen enkel respect meer voor de leerkracht. Wie zich niet gedraagt in de klas, kan op de gang gaan staan. Mist dan een les, maar so what? Zijn/haar toekomst, eigen schuld. Hij/zij neemt dan maar na schooltijd de aantekeningen over van een andere leerling, als hij er in geinteresseerd is.

En maar klagen dat er kansenongelijkheid is.
Dit is wel een heel wereldvreemde post, net alsof kinderen dit uberhaupt overzien, zeker kinderen met een laag IQ of uit een gezin waar alles mis is. Verantwoordelijkheid voor je eigen toekomst. Als dit het beleid zou zijn zouden bepaalde figuren zoveel mogelijk herrie maken in de les zodat ze niet meer naar de les hoeven te gaan. Veel ouders geven ook geen fuck. Nou dan gaan ze nooit meer naar de les, hou ze dan maar tegen om de criminaliteit in te gaan.
pi_210844596
quote:
0s.gif Op donderdag 5 oktober 2023 16:24 schreef Stoorzendert het volgende:

[..]
Met klagen bereik je best veel in NL blijkt, dus waarom niet?
Voor ¤6000 ga ik mij echt niet onnodig ergeren aan die kutblagen van een ander.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
  donderdag 5 oktober 2023 @ 17:00:48 #25
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_210844635
quote:

Ik zie hier ook wel van die gastjes fietsen op fatbikes waarvan ik denk: waar betalen ze dat van? Die zijn net droog achter de oren.
pi_210844646
Is dit gechecked? Het is de T he?
Hoe komen ze hier bij?
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_210844652
quote:
1s.gif Op donderdag 5 oktober 2023 16:15 schreef halfway het volgende:
Goede reden om als de wiedeweerga daar te solliciterentoch?
  donderdag 5 oktober 2023 @ 17:03:15 #29
472044 Ghost_Buster
I aint 'fraid of no ghost
pi_210844655
quote:
0s.gif Op donderdag 5 oktober 2023 15:32 schreef Noek het volgende:

[..]
Dat vinden ze zelf ook want ze moeten ook 's avonds oudergesprekken voeren.
Buiten de schooltijden om hè. Besef!
Klopt inderdaad en die uren worden voor zover ik weet niet uitbetaald.
Gevaccineerd.
  donderdag 5 oktober 2023 @ 17:04:11 #30
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_210844665
basisschoolleerkrachten die 70K per jaar binnenharken, ik geloof dat niet.

Van Indeed:

quote:
Salaris conform CAO PO (minimaal ¤3001,- en maximaal ¤4573,-)
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')