En het staat vooral heerlijk elitairquote:Op donderdag 5 oktober 2023 12:13 schreef SEMTEX het volgende:
[..]
Omdat veel geneeskunde ook in het Latijn is, denk ik?
Ik heb geen ervaring met werken aan een medische faculteit, maar dat "geef hem nog maar een kans" komt denk ik ergens anders vandaan. Er is een perverse, financiële prikkel om zoveel mogelijk studenten te lagen slagen. Daarnaast is de op zich terechte aandacht voor rechten van studenten volkomen doorgeschoten. En ik denk dat er meer is, namelijk een soort maakbaarheidsideaal waardoor het opgeven van een kind, jongere of jongvolwassene niet gauw wordt gedaan (en daar lijden anderen dan onder).quote:Op donderdag 5 oktober 2023 12:24 schreef Ponsai het volgende:
[..]
Mee eens.
Maar we hebben her hier wel over een beroepsgroep waar weinig mensen nog in willen werken én de nood uitermate hoog is dat er voldoende artsen / verpleegkundigen / zorgmedewerkers geschoold worden en komende tientallen jaren vooruit kunnen.
Dit zal ook wel mee wegen in: "geef hem nog maar eens kans"
Is dat goed? Nee
Gebeurd dat? Ja
Hulp zoeken zou in dit geval bij iets wat je mist en niet kunt aanleren dus moeten zijn 'traject om te accepteren dat geneeskunde niet zijn kunde gaat worden' lijkt mij.quote:Op donderdag 5 oktober 2023 12:14 schreef SEMTEX het volgende:
[..]
ik had juist gelezen dat uit die coschappen bleek dat hij geen empathie had (bij het aanleggen van een infuus of catheter), toen-is hij al aangesproken en geadviseerd hulp te zoeken.
Hoe denk je dat dat in de praktijk uitpakt als een student daar niet aan mee wil werken? Die krijgt gewoon een herkansing en mag door.quote:Op donderdag 5 oktober 2023 12:28 schreef Molo het volgende:
[..]
Hulp zoeken zou in dit geval bij iets wat je mist en niet kunt aanleren dus moeten zijn 'traject om te accepteren dat geneeskunde niet zijn kunde gaat worden' lijkt mij.
Benieuwd hoe die acties zijn verlopen en waarom niet doorgepakt is.
Ik vermoed mede omdat hij dat signaal niet oppakte, hij zocht de schuld buiten zichzelf en voelde zich tegengewerkt.quote:Op donderdag 5 oktober 2023 12:28 schreef Molo het volgende:
[..]
Hulp zoeken zou in dit geval bij iets wat je mist en niet kunt aanleren dus moeten zijn 'traject om te accepteren dat geneeskunde niet zijn kunde gaat worden' lijkt mij.
Dat speelt echt totaal niet in mijn ervaringquote:Op donderdag 5 oktober 2023 12:24 schreef Ponsai het volgende:
[..]
Mee eens.
Maar we hebben her hier wel over een beroepsgroep waar weinig mensen nog in willen werken én de nood uitermate hoog is dat er voldoende artsen / verpleegkundigen / zorgmedewerkers geschoold worden en komende tientallen jaren vooruit kunnen.
Is dat goed? Nee
Gebeurd dat? Ja
Ja dat beschreef ik hierboven ook. Meegemaakt met een welwillende autistische student in de zorg.quote:Op donderdag 5 oktober 2023 12:29 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Hoe denk je dat dat in de praktijk uitpakt als een student daar niet aan mee wil werken? Die krijgt gewoon een herkansing en mag door.
In mijn ervaring helaas wel.quote:Op donderdag 5 oktober 2023 12:30 schreef Molo het volgende:
Dat speelt echt totaal niet in mijn ervaring
Eh, er is nog steeds elk jaar een loting (numerus fixus) hč. Er melden zich zéker 5x zoveel studenten aan voor de studie geneeskunde dan er plek is.quote:Op donderdag 5 oktober 2023 12:24 schreef Ponsai het volgende:
Mee eens.
Is dat goed? Nee
Gebeurd dat? Ja
quote:Minuut stilte op Erasmus MC en universiteit, precies week nadat docent Jurgen werd doodgeschoten
In het Erasmus MC en op de Erasmus Universiteit werd donderdagmiddag een minuut stilte gehouden, om de doodgeschoten docent en huisarts Jurgen Damen (43) te herdenken. Dat gebeurde om 14:30 uur, precies een week na het schietdrama in Rotterdam.
"Er is een bijeenkomst in de centrale hal", vertelt een woordvoerder van het Erasmus MC. "Mensen die daar behoefte aan hebben, kunnen daar samen een minuut stil zijn. Voorafgaand en afsluitend aan de minuut wordt er muziek gespeeld."
Ook mensen die niet bijeenkomen, kregen de ruimte om Damen te herdenken om 14:30 uur. "Het kan ook zelfstandig, van achter het bureau", zegt de woordvoerder.
De minuut stilte wordt ook op de Erasmus Universiteit gehouden. Dat gebeurt op de Campus Woudestein, het centrale punt van de universiteit.
Er is geen bijeenkomst, wel worden lessen een moment stilgelegd voor de herdenking. "Uiteraard is er ook ruimte voor mensen om het er dan samen nog even over te hebben", laat een woordvoerder van de universiteit weten. "Na de herdenking klinkt een carillon, een klokkenspel", vertelt ze.
Huisarts en docent Jurgen was één van de drie slachtoffers van het schietdrama. Hij werd doodgeschoten in een leslokaal op het Erasmus MC. Voorafgaand schoot de verdachte ook zijn buurvrouw en haar dochter dood aan het Heiman Dullaertplein in Rotterdam. Na de schietpartij werd verdachte Fouad L. aangehouden.
Hij zal vrede hebben met zijn opsluiting.quote:Op vrijdag 6 oktober 2023 16:15 schreef Woonbootjes het volgende:
Bron Rijnmond Nieuws
Fouad sprak zelf het arrestatieteam aan
https://www.rijnmond.nl/n(...)t-arrestatieteam-aan
Mja, zit ook wat in. Het recht om te studeren begint ergens anders dan het recht op een diploma en beide rechten bestaan bij gratie van het voldoen aan bepaalde eisen. Eenmaal op de opleiding geaccepteerd echter, waar een psychologische test (terecht) géén onderdeel van is, volgt logischerwijze het recht op het diploma mits het curriculum gevolgd is.quote:Op donderdag 5 oktober 2023 12:22 schreef Claudia_x het volgende:
Ik vind het vooral merkwaardig om dit te framen als een recht. Een student heeft helemaal geen recht op een diploma. Helaas worden docenten (ook door examencommissies) in de praktijk sterk onder druk gezet om studenten te laten slagen.
Er wordt in mijn optiek terecht geageerd tegen hoe moeilijk het is om een student van de opleiding af te trappen. Die Mario Maas legt dat uitstekend uit.
Maar dan ga je ervanuit dat zo'n test goed werkt. Vergeef me dat ik daar sceptisch over ben.quote:Op vrijdag 6 oktober 2023 16:43 schreef Akathisia het volgende:
[..]
Mja, zit ook wat in. Het recht om te studeren begint ergens anders dan het recht op een diploma en beide rechten bestaan bij gratie van het voldoen aan bepaalde eisen. Eenmaal op de opleiding geaccepteerd echter, waar een psychologische test (terecht) géén onderdeel van is, volgt logischerwijze het recht op het diploma mits het curriculum gevolgd is.
De vraag is waarom iemand die niet spoort kan voldoen aan het eisenpakket en strikt genomen het diploma kan behalen, óf de vraag is of we een test voor de toegang willen plaatsen.
Een middenoplossing lijkt me nog eerder te liggen bij de werkgever. Er zijn meerdere beroepen waarbij een psychologische test afgenomen mag worden tijdens de sollicitatieprocedure. Het lijkt mij dat ziekenhuismedewerker daar prima tussen zou passen.
Ik weet niet hoe goed dat soort testen werken. Het lijkt me lastig te meten. Ik probeer te bedenken hoe je dat kan doen, en volgens mij kan je dan alleen het verleden in duiken met de vraag met hoeveel procent incidenten na de invoering van dergelijke testen afnam. Ze zullen niet perfect zijn maar gezien de weinige alternatieven lijkt het me het minste wat je kan doen.quote:Op zaterdag 7 oktober 2023 07:44 schreef Claudia_x het volgende:
Maar dan ga je ervanuit dat zo'n test goed werkt. Vergeef me dat ik daar sceptisch over ben.
Ik zat te denken aan het aanscherpen van de eisen voor het behalen van de coschappen: wanneer de persoon zijn/haar functioneren/gedrag in de praktijk getoetst kan worden. Dáár zou de acceptatie van een subjectieve beoordeling nog meer op zijn plek zijn.quote:Op zaterdag 7 oktober 2023 07:44 schreef Claudia_x het volgende:
Mensen lijken het idee te hebben dat toetsen objectief zijn, maar dat zijn ze niet. Het is lastig om toetsen zo te ontwerpen dat twee verschillende docenten op dezelfde uitslag uit zouden komen. Mede hierom zijn meerkeuzetoetsen populair geworden, die evenmin objectief zijn maar wel het probleem van interpretatieverschillen wegnemen.
Het is eerder andersom. Vanuit de GGZ is er veel kritiek op de DSM. Ze kijken steeds meer naar de persoon dan het ziektebeeld.quote:Op woensdag 4 oktober 2023 14:20 schreef Resistwemuch het volgende:
[..]
De definities van psychische ziekten zijn met de jaren flink uitgebreid. Ik denk om meer patienten te creëeren. Met als nadeel dat ze de zorgvraag niet meer aan kunnen. Het is pervers.
quote:Op zaterdag 7 oktober 2023 08:06 schreef Ponsai het volgende:
Wie is Fouad. Een inkijk in zijn (rijke) leven: https://www.bndestem.nl/b(...)eugd-gehad~a275574e/
Interessant artikel.
Jammer Premium artikel interessant
och ja, slechte jeugd gehad.....quote:Op zaterdag 7 oktober 2023 08:06 schreef Ponsai het volgende:
Wie is Fouad. Een inkijk in zijn (rijke) leven: https://www.bndestem.nl/b(...)eugd-gehad~a275574e/
Interessant artikel.
Interessant te lezen maar geeft natuurlijk ook maar een mini stukje aan van hem.quote:Op zaterdag 7 oktober 2023 08:06 schreef Ponsai het volgende:
Interessant artikel.
Nope, wel erg benieuwd naarquote:Op zaterdag 7 oktober 2023 10:06 schreef HiZ het volgende:
Heeft iemand dat artikel in Medisch Contact waar Lale Gül het over heeft al gevonden? Volgens haar is 'Simone' gewoon F.
quote:Op zaterdag 7 oktober 2023 10:06 schreef HiZ het volgende:
Heeft iemand dat artikel in Medisch Contact waar Lale Gül het over heeft al gevonden? Volgens haar is 'Simone' gewoon F.
Op Medisch Contact 2017 psychische functiebeperking gezochtquote:
Geen idee wat er in de leer/werkovereenkomsten staat voor zh-studenten, maar in andere sectoren kun je vaak niet zomaar van een leerling af als er geen sprake is van disfunctioneren en te weinig empathie wordt niet aangemerkt als disfunctioneren.quote:Op donderdag 5 oktober 2023 12:28 schreef Molo het volgende:
[..]
Nee, want "Simone" is wel gestopt met de studie.quote:Op zaterdag 7 oktober 2023 10:06 schreef HiZ het volgende:
Ja dat was reeds besproken en bediscussieerd hier. Welke mogelijkheden er (lijken) te zijn hiertoe en met de vraag of die mogelijkheden goed benut zijn onder verantwoordelijkheid van de opleidingquote:Op zaterdag 7 oktober 2023 10:36 schreef FYazz het volgende:
[..]
Geen idee wat er in de leer/werkovereenkomsten staat voor zh-studenten, maar in andere sectoren kun je vaak niet zomaar van een leerling af als er geen sprake is van disfunctioneren en te weinig empathie wordt niet aangemerkt als disfunctioneren.
Als opleider ben je wettelijk genoodzaakt om de student meermaals een kans te bieden dan wel extra inspanning te verrichten inzake begeleiding of extra training.
Uiteraard kun je het gesprek openen dat je denkt dat de student niet geschikt is ofwel moet werken aan bepaalde competenties, echter als de student dit niet erkent of hierin niet meewerkt maar wel voldoende functioneert (dus schoolopdrachten haalt en de zorg volgens protocol uitvoert) dan kun je als leerbedrijf niet zoveel.
In de praktijk betekent dit doorgaans dat dit type studenten wel de mogelijkheid krijgt om te diplomeren, maar vervolgens geen overeenkomst krijgt aangeboden bij het leerbedrijf.
Ahquote:Op zaterdag 7 oktober 2023 10:26 schreef Nizno het volgende:
[..]
[..]
Op Medisch Contact 2017 psychische functiebeperking gezocht
eerste zoekresultaat geeft meteen het artikel (recent opnieuw geplaatst)
de tweede is de pdf van het artikel van destijds
even beter gezegd (artikel van Lale gevonden) Faoud was er van overtuigd dat het over hem ging.quote:Op zaterdag 7 oktober 2023 10:06 schreef HiZ het volgende:
Heb je linkje naar Lale's artikel?quote:Op zaterdag 7 oktober 2023 10:53 schreef Nizno het volgende:
[..]
even beter gezegd (artikel van Lale gevonden) Faoud was er van overtuigd dat het over hem ging.
iets met hacken van mailverkeer van docenten
is een betaalmuurlinkjequote:Op zaterdag 7 oktober 2023 10:57 schreef Molo het volgende:
[..]
Heb je linkje naar Lale's artikel?
En security van Erasmus uni was niet fantastisch dus dat laatste zou me niet verbazen
Dank, kon het wel lezen trouwens (?)quote:Op zaterdag 7 oktober 2023 10:58 schreef Nizno het volgende:
[..]
is een betaalmuurlinkje
https://www.parool.nl/col(...)emen-tegen~bfa2eb98/
En die docent heeft toch ook een rol gespeeld in zijn evaluatie als externe deskundige?quote:Op zaterdag 7 oktober 2023 11:11 schreef Molo het volgende:
[..]
Dank, kon het wel lezen trouwens (?)
Goed stuk, vind haar sowieso vaak echt goede dingen zeggen voor zo'n jong persoon.
De situatie die wordt beschreven dat de docent die Fouad destijds aansprak op het te laat komen ook de schrijver van het artikel op Medisch Contact was. Mja, daar kan Fouad zichzelf best eens terecht in herkend hebben.
Ging over voorstel om studenten met ernstige functiebeperkingen zoals psychische of persoonlijkheidsstoornissen net als blindheid beoordelen of ze wel fit to practice zijn.
Welke evaluatie en welke externe deskundigheid?quote:Op zaterdag 7 oktober 2023 12:41 schreef HiZ het volgende:
[..]
En die docent heeft toch ook een rol gespeeld in zijn evaluatie als externe deskundige?
Betreffende docent is niet de docent die is doodgeschoten. Betreffende docent is al even met pensioen.quote:Op zaterdag 7 oktober 2023 12:41 schreef HiZ het volgende:
[..]
En die docent heeft toch ook een rol gespeeld in zijn evaluatie als externe deskundige?
Ja daar ging dit ook niet overquote:Op zaterdag 7 oktober 2023 13:02 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Betreffende docent is niet de docent die is doodgeschoten. Betreffende docent is al even met pensioen.
Volgens mij zeggen we hetzelfde hoorquote:Op zaterdag 7 oktober 2023 13:06 schreef Molo het volgende:
[..]
Ja daar ging dit ook niet over
Docent van waar dit over gaat is de docent die het stuk in Medisch Contact heeft gezet, is ook de docent uit examencommissie, en tevens degene die mot had over te laat komen door Fouad en inmiddels al jaren met pensioen is.
En nog leeft
Lijkt me toch dat die huurschuld bewust is gecreëerd ipv geldgebrek. Gewoon niet meer betalen.quote:Op zaterdag 7 oktober 2023 08:06 schreef Ponsai het volgende:
Interessant artikel.
Ja dacht ik ook al aan.quote:Op zaterdag 7 oktober 2023 14:04 schreef Pharkus het volgende:
[..]
Lijkt me toch dat die huurschuld bewust is gecreëerd ipv geldgebrek. Gewoon niet meer betalen.
Ja, dat was toch al bekend? Dat schreef ie ook op 4chan.quote:Op zaterdag 7 oktober 2023 14:04 schreef Pharkus het volgende:
[..]
Lijkt me toch dat die huurschuld bewust is gecreëerd ipv geldgebrek. Gewoon niet meer betalen.
Ik heb niet heel 4chan nageplozen gelukkig.quote:Op zaterdag 7 oktober 2023 15:47 schreef Sodemieters het volgende:
[..]
Ja, dat was toch al bekend? Dat schreef ie ook op 4chan.
ik mag aannemen dat delicten waarbij er geweld tegen mens of dier wel een vermelding krijgtquote:Op zaterdag 7 oktober 2023 16:20 schreef ChipsZak. het volgende:
Ik val weer even in dit topic. Ik volg het niet echt, maar heeft iemand een idee waar er op een VOG naar gekeken wordt bij een sollicitatie als functie (huis)arts?
Mens, vast. Dier, ik vrees van niet.quote:Op zaterdag 7 oktober 2023 16:45 schreef Nizno het volgende:
ik mag aannemen dat delicten waarbij er geweld tegen mens of dier wel een vermelding krijgt
Elk strafbaar feit zou, zover ik weet, in theorie op je VOG kunnen worden vermeld maar is uiteraard afhankelijk van je beroep. Je denkt dat dierenmishandeling naar voren komt bij arts? Ik twijfel daar wat over, maar ik weet er dus ook niet veel van.quote:Op zaterdag 7 oktober 2023 16:45 schreef Nizno het volgende:
[..]
ik mag aannemen dat delicten waarbij er geweld tegen mens of dier wel een vermelding krijgt
Ik weet het ook niet zeker, maar ik zou het best een redflag vinden als mijn huisarts voetbal speelt met een konijn en hondquote:Op zaterdag 7 oktober 2023 16:49 schreef ChipsZak. het volgende:
[..]
Elk strafbaar feit zou, zover ik weet, in theorie op je VOG kunnen worden vermeld maar is uiteraard afhankelijk van je beroep. Je denkt dat dierenmishandeling naar voren komt bij arts? Ik twijfel daar wat over, maar ik weet er dus ook niet veel van.
Tja, er zijn vrij veel dingen wel een red flag maar die komen niet allemaal op je VOG naar voren bij elke baan,quote:Op zaterdag 7 oktober 2023 16:52 schreef Nizno het volgende:
[..]
Ik weet het ook niet zeker, maar ik zou het best een redflag vinden als mijn huisarts voetbal speelt met een konijn en hond
Niet direct het eerste waar ik aan denk bij een VOG voor arts (hoewel ik het wel snap hoor).quote:Zo krijgt een arts of advocaat veel te maken met vertrouwelijke en persoonlijke informatie. Risico’s kunnen zijn dat deze informatie wordt gebruikt voor chantage, het lekken van informatie of het verkopen van beroepsgeheim.
Echter geen idee of ook daadwerkelijk overal om de VOG gevraagd wordt. Lijkt me van wel maar ik kijk nergens meer van op,quote:45 Gezondheidszorg en welzijn van mens en dier / Health care and welfare of people or animals
Dit profiel betreft beroepen binnen de extra- en intramurale zorg. Vanwege een afhankelijkheidsrelatie richting mens en/of dier kan er de kans bestaan op misbruik van deze afhankelijkheid en het risico op geweld- en zedendelicten of diefstal. Ook kan er onjuist gebruik worden gemaakt van bijvoorbeeld apparatuur en medicatie. Daarnaast hebben deze mensen binnen dit beroep toegang tot vertrouwelijke informatie en kan leiden tot chantage, omkoping, vernieling en/of afpersing.
Je kunt als (huis)arts ook je eigen toko beginnen. Dan komt er geen VOG aan te pasquote:Op zaterdag 7 oktober 2023 16:20 schreef ChipsZak. het volgende:
Ik val weer even in dit topic. Ik volg het niet echt, maar heeft iemand een idee waar er op een VOG naar gekeken wordt bij een sollicitatie als functie (huis)arts?
Ook als kortdurend waarnemend arts niet: https://www.ordz.nl/huisa(...)stelling-in-anw-urenquote:Op zaterdag 7 oktober 2023 17:23 schreef Molo het volgende:
[..]
Je kunt als (huis)arts ook je eigen toko beginnen. Dan komt er geen VOG aan te pas
Of ze plegen zelfmoord.... ik wil de dader niet verdedigen. Maar las dus ook, dat hij een hele zware jeugd gehad heeft. Als je dan al heel anders denkt, dan de zogenaamde normies?quote:Op woensdag 4 oktober 2023 08:14 schreef Molo het volgende:
[..]
Ja zou kunnen, kom wel uit de neuro/hersenwereld qua werk en opleiding
Wat ik bedoelde was eigenlijk, iedereen weet toch wel dat autisten anders interacteren met andere mensen, hun emoties en bedoelingen en daar zelden een goeie fit in vinden. Aanvoelen en de subtiliteit van emoties en gedrag ervaren en vloeiend mee omgaan naar anderen toe en in zichzelf is vaak een levenslange struggle.
Dat is een ideale grond voor problemen op gebied van omgaan met mensen en daardoor in de problemen komen. Iig vaker door verhoogde kans, dan mensen zonder autisme spectrum problematiek.
De 'neurodivergentie is een persoonskenmerk net als blond haar' wat ik weleens om me heen hoor snap ik ook niet zo goed. Het is een behoorlijk heftige beperking in alles in je dagelijks leven in een samenleving.
Dat daar nare consequenties ook op dit vlak uit kunnen vloeien is daarmee dan ook voor mij iig nogal een open deur in dat stuk
Wat staat erin? Zit voor mij achter betaalmuur.quote:Op zaterdag 7 oktober 2023 08:06 schreef Ponsai het volgende:
Interessant artikel.
Gek.quote:Op zaterdag 7 oktober 2023 19:53 schreef Ponsai het volgende:
[..]
Ook als kortdurend waarnemend arts niet: https://www.ordz.nl/huisa(...)stelling-in-anw-uren
Ah ja. Eigenlijk best frappant.quote:Op zaterdag 7 oktober 2023 17:23 schreef Molo het volgende:
[..]
Je kunt als (huis)arts ook je eigen toko beginnen. Dan komt er geen VOG aan te pas
Betaalmuur artikel mag je hier geloof ik niet neer zettenquote:Op zondag 8 oktober 2023 10:21 schreef loveli het volgende:
[..]
Wat staat erin? Zit voor mij achter betaalmuur.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 0% gewijzigd door Nizno op 09-10-2023 19:38:31 ]
quote:Op maandag 9 oktober 2023 18:46 schreef Woonbootjes het volgende:
Bron Medisch Contactdeze even in een spoiler gezet aangezien de naam van de betreffende oud docent niet openlijk genoemd hoeft, daarnaast stond de weg om het artikel te vinden al in mijn post van afgelopen zaterdag.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
Ik vermoed dat de IGJ (nog) niks met die meldingen gedaan had, aangezien de brief van het OM aanleiding was om het diploma nog niet uit te reiken en kennelijk niet een actie vanuit de IGJ.quote:Op vrijdag 13 oktober 2023 23:11 schreef Molo het volgende:
https://www.rtlnieuws.nl/(...)rdere-meldingen-over
Bevestigd inmiddels door de inspectie dat dit klopt. Best uitzonderlijk voor een arts die nog in opleiding is.
Meerdere meldingen, pfoe. Benieuwd of de aard van deze meldingen nog naar buiten gaat komen gedurende het proces
Ik weet eigenlijk niet hoe zoiets gaat. Goddank nooit eerder in de zorg mee te maken gehad.quote:Op zaterdag 14 oktober 2023 00:12 schreef Viv het volgende:
[..]
Ik vermoed dat de IGJ (nog) niks met die meldingen gedaan had, aangezien de brief van het OM aanleiding was om het diploma nog niet uit te reiken en kennelijk niet een actie vanuit de IGJ.![]()
Maar misschien konden ze er ook weinig mee. Wat wilden ze doen, naar de tuchtrechter om hem uit het BIG-register te schrappen? Daar stond hij nog niet in, want hij was nog geen arts.
Hoezo recht op een vuurwapen?quote:Op zaterdag 14 oktober 2023 18:09 schreef Resistwemuch het volgende:
Is er al bekend wanneer hij recht op een vuurwapen kreeg?
Het valt mee dat hij gericht mensen vermoordde. Dus niet lukraak. Hij had daar anders alle mogelijkheid toe.
Hoe kom je erbij dat hij een wapen vergunning had en daarmee er legaal vuurwapen had?quote:Op zaterdag 14 oktober 2023 18:09 schreef Resistwemuch het volgende:
Is er al bekend wanneer hij recht op een vuurwapen kreeg?
Het valt mee dat hij gericht mensen vermoordde. Dus niet lukraak. Hij had daar anders alle mogelijkheid toe.
Ik weet nieteens hoe je aan lachgas komt laat staan een vuurwapen. Het lukt mij nieteens om 99.9% isopropanol te kopen in een normale winkel. Hoe komen die jongens aan illegale vuurwapens?quote:Op dinsdag 17 oktober 2023 14:52 schreef Gajes_Octavianus het volgende:
[..]
Hoe kom je erbij dat hij een wapen vergunning had en daarmee er legaal vuurwapen had?
Na Tristan van der Vlis is het in aanmerking komen voor een vuurwapen vergunning een langdurig traject waarbij je aan veel eisen moet voldoen.
Gaan zo een paar jaar aan voorbij, zo'n traject.
Daar wordt oa naar je psychische gesteldheid gekeken, dus daarmee had hij al geen kans gemaakt.
Veel makkelijker en sneller kom je aan een illegaal vuurwapen.
Loop gewoon een willekeurige stad inquote:Op woensdag 18 oktober 2023 00:36 schreef Resistwemuch het volgende:
[..]
Ik weet nieteens hoe je aan lachgas komt laat staan een vuurwapen. Het lukt mij nieteens om 99.9% isopropanol te kopen in normale winkel. Hoe komen die jongens aan illegale vuurwapens?
Dat jij dat niet weet wil niet zeggen dat je er echt moeite voor hoeft te doen.quote:Op woensdag 18 oktober 2023 00:36 schreef Resistwemuch het volgende:
[..]
Ik weet nieteens hoe je aan lachgas komt laat staan een vuurwapen. Het lukt mij nieteens om 99.9% isopropanol te kopen in een normale winkel. Hoe komen die jongens aan illegale vuurwapens?
Ik vind het scheef eerlijk gezegd. Ik wil mij ook kunnen verdedigen tegen thugs.
Dader voorzien van wapens?quote:Op dinsdag 5 december 2023 15:35 schreef Molo het volgende:
Tweede verdachte aangehouden
https://www.telegraaf.nl/(...)hietpartij-rotterdam
Heel benieuwd wat dit betekent. Had ik niet zien aankomen eigenlijk
quote:
Ik denk dat dat het inderdaad isquote:Het is niet duidelijk waar de man precies van wordt verdacht. Hij werd aangehouden naar aanleiding van DNA op een van de vuurwapens die de verdachte van de schietpartijen in bezit had.
quote:Fouad L., verdacht van dodelijke schietpartijen Rotterdam, voor de rechter
https://nos.nl/l/2504969
In Rotterdam verschijnt vanmiddag Fouad L. voor de rechter. Hij wordt verdacht van de dodelijke schietpartijen in Rotterdam, eind september. Ook wordt hij verdacht van brandstichting en verboden wapenbezit.
L. zou in een woning aan het Heiman Dullaertplein in Rotterdam een vrouw van 39 en haar 14-jarige dochter hebben doodgeschoten. Later zou hij in een collegezaal van het Erasmus Medisch Centrum op een 43-jarige docent hebben geschoten. Ook die kwam om het leven.
Nou ja, niet dus.quote:Op maandag 15 januari 2024 10:17 schreef Woonbootjes het volgende:
Fouad vanmiddag half 2 voor rechter
quote:Zal Fouad L. bij de zitting aanwezig zijn?
Zijn advocaat heeft laten weten dat de Rotterdammer er niet zelf zal zijn. Dat is bij pro forma-zittingen niet ongebruikelijk. Juist omdat de zitting gaat over vaak juridische verzoeken, is het niet noodzakelijk dat de verdachte er zelf bij is. Bij de inhoudelijke behandeling, als de verdachte uitvoerig wordt ondervraagd, is dat anders. Hoewel verschijnen niet verplicht is, kunnen en zullen rechters bevelen dat de verdachte aanwezig is als hij niet wenst te komen. Bij de pro forma-zitting wordt hij vertegenwoordigd door zijn advocaat.
quote:’Erasmusschutter’ Fouad L. verminderd toerekeningsvatbaar door autistische stoornis: deskundigen adviseren tbs met dwangverpleging
https://www.telegraaf.nl/(...)-met-dwangverpleging
https://www.geenstijl.nl/5178874/fouad-lahklili
ROTTERDAM - De 32-jarige Fouad L. die een jaar geleden in Rotterdam zijn buurvrouw, haar dochter en een huisarts doodschoot, is verminderd toerekeningsvatbaar. Hij lijdt aan een autistische stoornis die van invloed is geweest op zijn daad.
[...]
De officieren hebben geprobeerd om Fouad L. opnieuw te verhoren naar aanleiding van de bevindingen van de gedragsdeskundigen. In het Pieter Baan Centrum heeft hij uitgebreid over de feiten verklaard. Tot nu toe is dat verhoor niet gelukt. Na zijn eerste verklaring bij de politie heeft Fouad L. niets meer willen zeggen.
Fouad L. moet op 2 december tijdens de laatste pro-formazitting verplicht verschijnen in de rechtbank. Vanaf 27 januari staat de inhoudelijke behandeling gedurende vijf dagen gepland.
Het houdt niet op niet vanzelf.quote:Op maandag 30 september 2024 19:09 schreef nixxx het volgende:
Weer eentje die beter niet aangehouden had kunnen worden. Die heeft wmb zijn laatste kans gehad en verspeeld.
Verminderd toerekeningsvatbaar. Dat is niet helemaal ontoerekeningsvatbaar. En het is de vraag of de rechter daar in mee gaat.quote:Op maandag 30 september 2024 19:19 schreef Pleun2011 het volgende:
Ik lees dat het PBC het op ontoerekeningsvatbaar wil gooien vanwege geconstateerd 'autisme' Dit lijkt mij een belediging voor iedereen die in het hokje van het autistisch spectrum wordt gestopt. De meesten doen geen vlieg kwaad. De moordenaar zal best autistisch zijn, maar net als bij messentrekker Thijs was een stoornis niet voldoende om hem langdurig op te bergen. Dat gebeurt met deze halve zool hopelijk ook. Er mankeert wel wat meer aan dan alleen autisme vermoed ik.
Dat geilen op doodschieten van Unerwünschten als ze ook maar een keer door rood rijden of de hondenpoep niet opruimen. In het kwadraat als ze écht iets stouts doen.quote:
quote:Morgen verschijnt Fouad L. voor het eerst (verplicht) in het openbaar in de rechtbank. Het OM verdenkt hem van het neerschieten van Romy en Marlous, om vervolgens docent Jurgen Damen om het leven te brengen en brand te stichten in het Erasmus MC.
quote:#FouadL heeft last van psychoses, psychiatrische stoornissen en heeft last van depressies, dus levenslang is niet gepast! Al staan zijn psychoses niet zo op de voorgrond als bij een Kenzo K, maar levenslang zou niet gepast zijn! TBS en max 10 jaar gevangenisstraf
Eigenlijk is het de schuld van de computer, Fouad volgde alleen maar instructies. Hartverwarmend idee, een arts die denkt dat er een computer in z'n hoofd zit.quote:Als kind ging Fouad namelijk altijd in gesprek met een computer in zijn hoofd, die een maand voor de slachtpartij plotseling het woord weer nam. Dat apparaat heeft volgens Fouad ook een naam: de partitie. "Ik wilde de kinderen niets aandoen," aldus monsieur, "Maar de partitie zei: I want them dead. Ik heb het meerdere keren uitgesteld, niet vanwege de zenuwen, maar ik wilde het eigenlijk niet."
Ik snap het wel heb ook wel eens geklooi gehad met partities. Hij had op linux over moeten gaan, daar werkt het een stuk beterquote:Op maandag 2 december 2024 15:36 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
https://www.geenstijl.nl/(...)goed-bij-zijn-paasei
[..]
Eigenlijk is het de schuld van de computer, Fouad volgde alleen maar instructies. Hartverwarmend idee, een arts die denkt dat er een computer in z'n hoofd zit.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |