Ik vind het vooral merkwaardig om dit te framen als een recht. Een student heeft helemaal geen recht op een diploma. Helaas worden docenten (ook door examencommissies) in de praktijk sterk onder druk gezet om studenten te laten slagen.quote:Op donderdag 5 oktober 2023 09:26 schreef Akathisia het volgende:
[..]Typisch weer. Er is sprake van één incident en de kortzichtige burger schiet gelijk in de "beperk rechten!"-kramp.
Mee eens.quote:Op donderdag 5 oktober 2023 12:22 schreef Claudia_x het volgende:
Er wordt in mijn optiek terecht geageerd tegen hoe moeilijk het is om een student van de opleiding af te trappen
En het staat vooral heerlijk elitairquote:Op donderdag 5 oktober 2023 12:13 schreef SEMTEX het volgende:
[..]
Omdat veel geneeskunde ook in het Latijn is, denk ik?
Ik heb geen ervaring met werken aan een medische faculteit, maar dat "geef hem nog maar een kans" komt denk ik ergens anders vandaan. Er is een perverse, financiële prikkel om zoveel mogelijk studenten te lagen slagen. Daarnaast is de op zich terechte aandacht voor rechten van studenten volkomen doorgeschoten. En ik denk dat er meer is, namelijk een soort maakbaarheidsideaal waardoor het opgeven van een kind, jongere of jongvolwassene niet gauw wordt gedaan (en daar lijden anderen dan onder).quote:Op donderdag 5 oktober 2023 12:24 schreef Ponsai het volgende:
[..]
Mee eens.
Maar we hebben her hier wel over een beroepsgroep waar weinig mensen nog in willen werken én de nood uitermate hoog is dat er voldoende artsen / verpleegkundigen / zorgmedewerkers geschoold worden en komende tientallen jaren vooruit kunnen.
Dit zal ook wel mee wegen in: "geef hem nog maar eens kans"
Is dat goed? Nee
Gebeurd dat? Ja
Hulp zoeken zou in dit geval bij iets wat je mist en niet kunt aanleren dus moeten zijn 'traject om te accepteren dat geneeskunde niet zijn kunde gaat worden' lijkt mij.quote:Op donderdag 5 oktober 2023 12:14 schreef SEMTEX het volgende:
[..]
ik had juist gelezen dat uit die coschappen bleek dat hij geen empathie had (bij het aanleggen van een infuus of catheter), toen-is hij al aangesproken en geadviseerd hulp te zoeken.
Hoe denk je dat dat in de praktijk uitpakt als een student daar niet aan mee wil werken? Die krijgt gewoon een herkansing en mag door.quote:Op donderdag 5 oktober 2023 12:28 schreef Molo het volgende:
[..]
Hulp zoeken zou in dit geval bij iets wat je mist en niet kunt aanleren dus moeten zijn 'traject om te accepteren dat geneeskunde niet zijn kunde gaat worden' lijkt mij.
Benieuwd hoe die acties zijn verlopen en waarom niet doorgepakt is.
Ik vermoed mede omdat hij dat signaal niet oppakte, hij zocht de schuld buiten zichzelf en voelde zich tegengewerkt.quote:Op donderdag 5 oktober 2023 12:28 schreef Molo het volgende:
[..]
Hulp zoeken zou in dit geval bij iets wat je mist en niet kunt aanleren dus moeten zijn 'traject om te accepteren dat geneeskunde niet zijn kunde gaat worden' lijkt mij.
Benieuwd hoe die acties zijn verlopen en waarom niet doorgepakt is.
Dat speelt echt totaal niet in mijn ervaringquote:Op donderdag 5 oktober 2023 12:24 schreef Ponsai het volgende:
[..]
Mee eens.
Maar we hebben her hier wel over een beroepsgroep waar weinig mensen nog in willen werken én de nood uitermate hoog is dat er voldoende artsen / verpleegkundigen / zorgmedewerkers geschoold worden en komende tientallen jaren vooruit kunnen.
Is dat goed? Nee
Gebeurd dat? Ja
Ja dat beschreef ik hierboven ook. Meegemaakt met een welwillende autistische student in de zorg.quote:Op donderdag 5 oktober 2023 12:29 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Hoe denk je dat dat in de praktijk uitpakt als een student daar niet aan mee wil werken? Die krijgt gewoon een herkansing en mag door.
In mijn ervaring helaas wel.quote:Op donderdag 5 oktober 2023 12:30 schreef Molo het volgende:
Dat speelt echt totaal niet in mijn ervaring
Eh, er is nog steeds elk jaar een loting (numerus fixus) hč. Er melden zich zéker 5x zoveel studenten aan voor de studie geneeskunde dan er plek is.quote:Op donderdag 5 oktober 2023 12:24 schreef Ponsai het volgende:
Mee eens.
Is dat goed? Nee
Gebeurd dat? Ja
quote:Minuut stilte op Erasmus MC en universiteit, precies week nadat docent Jurgen werd doodgeschoten
In het Erasmus MC en op de Erasmus Universiteit werd donderdagmiddag een minuut stilte gehouden, om de doodgeschoten docent en huisarts Jurgen Damen (43) te herdenken. Dat gebeurde om 14:30 uur, precies een week na het schietdrama in Rotterdam.
"Er is een bijeenkomst in de centrale hal", vertelt een woordvoerder van het Erasmus MC. "Mensen die daar behoefte aan hebben, kunnen daar samen een minuut stil zijn. Voorafgaand en afsluitend aan de minuut wordt er muziek gespeeld."
Ook mensen die niet bijeenkomen, kregen de ruimte om Damen te herdenken om 14:30 uur. "Het kan ook zelfstandig, van achter het bureau", zegt de woordvoerder.
De minuut stilte wordt ook op de Erasmus Universiteit gehouden. Dat gebeurt op de Campus Woudestein, het centrale punt van de universiteit.
Er is geen bijeenkomst, wel worden lessen een moment stilgelegd voor de herdenking. "Uiteraard is er ook ruimte voor mensen om het er dan samen nog even over te hebben", laat een woordvoerder van de universiteit weten. "Na de herdenking klinkt een carillon, een klokkenspel", vertelt ze.
Huisarts en docent Jurgen was één van de drie slachtoffers van het schietdrama. Hij werd doodgeschoten in een leslokaal op het Erasmus MC. Voorafgaand schoot de verdachte ook zijn buurvrouw en haar dochter dood aan het Heiman Dullaertplein in Rotterdam. Na de schietpartij werd verdachte Fouad L. aangehouden.
Hij zal vrede hebben met zijn opsluiting.quote:Op vrijdag 6 oktober 2023 16:15 schreef Woonbootjes het volgende:
Bron Rijnmond Nieuws
Fouad sprak zelf het arrestatieteam aan
https://www.rijnmond.nl/n(...)t-arrestatieteam-aan
Mja, zit ook wat in. Het recht om te studeren begint ergens anders dan het recht op een diploma en beide rechten bestaan bij gratie van het voldoen aan bepaalde eisen. Eenmaal op de opleiding geaccepteerd echter, waar een psychologische test (terecht) géén onderdeel van is, volgt logischerwijze het recht op het diploma mits het curriculum gevolgd is.quote:Op donderdag 5 oktober 2023 12:22 schreef Claudia_x het volgende:
Ik vind het vooral merkwaardig om dit te framen als een recht. Een student heeft helemaal geen recht op een diploma. Helaas worden docenten (ook door examencommissies) in de praktijk sterk onder druk gezet om studenten te laten slagen.
Er wordt in mijn optiek terecht geageerd tegen hoe moeilijk het is om een student van de opleiding af te trappen. Die Mario Maas legt dat uitstekend uit.
Maar dan ga je ervanuit dat zo'n test goed werkt. Vergeef me dat ik daar sceptisch over ben.quote:Op vrijdag 6 oktober 2023 16:43 schreef Akathisia het volgende:
[..]
Mja, zit ook wat in. Het recht om te studeren begint ergens anders dan het recht op een diploma en beide rechten bestaan bij gratie van het voldoen aan bepaalde eisen. Eenmaal op de opleiding geaccepteerd echter, waar een psychologische test (terecht) géén onderdeel van is, volgt logischerwijze het recht op het diploma mits het curriculum gevolgd is.
De vraag is waarom iemand die niet spoort kan voldoen aan het eisenpakket en strikt genomen het diploma kan behalen, óf de vraag is of we een test voor de toegang willen plaatsen.
Een middenoplossing lijkt me nog eerder te liggen bij de werkgever. Er zijn meerdere beroepen waarbij een psychologische test afgenomen mag worden tijdens de sollicitatieprocedure. Het lijkt mij dat ziekenhuismedewerker daar prima tussen zou passen.
Ik weet niet hoe goed dat soort testen werken. Het lijkt me lastig te meten. Ik probeer te bedenken hoe je dat kan doen, en volgens mij kan je dan alleen het verleden in duiken met de vraag met hoeveel procent incidenten na de invoering van dergelijke testen afnam. Ze zullen niet perfect zijn maar gezien de weinige alternatieven lijkt het me het minste wat je kan doen.quote:Op zaterdag 7 oktober 2023 07:44 schreef Claudia_x het volgende:
Maar dan ga je ervanuit dat zo'n test goed werkt. Vergeef me dat ik daar sceptisch over ben.
Ik zat te denken aan het aanscherpen van de eisen voor het behalen van de coschappen: wanneer de persoon zijn/haar functioneren/gedrag in de praktijk getoetst kan worden. Dáár zou de acceptatie van een subjectieve beoordeling nog meer op zijn plek zijn.quote:Op zaterdag 7 oktober 2023 07:44 schreef Claudia_x het volgende:
Mensen lijken het idee te hebben dat toetsen objectief zijn, maar dat zijn ze niet. Het is lastig om toetsen zo te ontwerpen dat twee verschillende docenten op dezelfde uitslag uit zouden komen. Mede hierom zijn meerkeuzetoetsen populair geworden, die evenmin objectief zijn maar wel het probleem van interpretatieverschillen wegnemen.
Het is eerder andersom. Vanuit de GGZ is er veel kritiek op de DSM. Ze kijken steeds meer naar de persoon dan het ziektebeeld.quote:Op woensdag 4 oktober 2023 14:20 schreef Resistwemuch het volgende:
[..]
De definities van psychische ziekten zijn met de jaren flink uitgebreid. Ik denk om meer patienten te creëeren. Met als nadeel dat ze de zorgvraag niet meer aan kunnen. Het is pervers.
quote:Op zaterdag 7 oktober 2023 08:06 schreef Ponsai het volgende:
Wie is Fouad. Een inkijk in zijn (rijke) leven: https://www.bndestem.nl/b(...)eugd-gehad~a275574e/
Interessant artikel.
Jammer Premium artikel interessant
och ja, slechte jeugd gehad.....quote:Op zaterdag 7 oktober 2023 08:06 schreef Ponsai het volgende:
Wie is Fouad. Een inkijk in zijn (rijke) leven: https://www.bndestem.nl/b(...)eugd-gehad~a275574e/
Interessant artikel.
Interessant te lezen maar geeft natuurlijk ook maar een mini stukje aan van hem.quote:Op zaterdag 7 oktober 2023 08:06 schreef Ponsai het volgende:
Interessant artikel.
Nope, wel erg benieuwd naarquote:Op zaterdag 7 oktober 2023 10:06 schreef HiZ het volgende:
Heeft iemand dat artikel in Medisch Contact waar Lale Gül het over heeft al gevonden? Volgens haar is 'Simone' gewoon F.
quote:Op zaterdag 7 oktober 2023 10:06 schreef HiZ het volgende:
Heeft iemand dat artikel in Medisch Contact waar Lale Gül het over heeft al gevonden? Volgens haar is 'Simone' gewoon F.
Op Medisch Contact 2017 psychische functiebeperking gezochtquote:
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |