Nog 5 Minuten en herstartquote:Op dinsdag 26 september 2023 19:27 schreef Aether het volgende:
macOS Sonoma nu beschikbaar
https://www.apple.com/nl/macos/sonoma-preview/
https://support.apple.com/en-us/HT201222
hmmquote:Op dinsdag 26 september 2023 19:53 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Nog 5 Minuten en herstart
iMac deed het niet significant langzamerquote:Op dinsdag 26 september 2023 20:11 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
hmm
Nu al een kwartiertje tegen een zwart scherm met apple logo aan het kijken en de derde herstart, nu zegt ie, ongeveer 10 minuten resterend.
Upgrades kosten tijd.
als mijn Macbook klaar is eens kijken hoelang de iMac er over doet.
Sonoma is crazy fast...quote:Op dinsdag 26 september 2023 21:38 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Opvallend trouwens dat een nieuw OS al weer een jaar of 10 je computer niet ineens heel traag maakt.
Ik heb het niet getest, maar ja, het is snel en soepel, op mij Apple Silicon Macbook en op Intel iMac.quote:Op dinsdag 26 september 2023 21:46 schreef Aether het volgende:
[..]
Sonoma is crazy fast...
https://forums.macrumors.(...)-crazy-fast.2391954/
Ja, die was gisteren al beschikbaar.quote:Op donderdag 28 september 2023 09:29 schreef Jan_Onderwater het volgende:
iOS Update naar 17.0.2 is beschikbaar
https://www.ad.nl/tech/ip(...)te-risicos~abadfc0d/quote:Iphone 12 blijft te koop ondanks te hoge straling, inspectie ziet geen acute risico’s
De iPhone 12 blijft in Nederland voorlopig gewoon te koop. Hoewel de smartphone in sommige gevallen te veel straling afgeeft, zorgt dit niet voor acute gezondheidsrisico's. Een tijdelijk verkoopverbod zoals in Frankrijk is daarom nu niet aan de orde, stelt de Rijksinspectie Digitale Infrastructuur (RDI).
Ik vind het opvallend dat er zo uitgebreid bericht wordt door eigenlijk alle media dat de smartphone van Apple haar iPhone 12 niet aan de norm voldoet, maar over alle andere telefoons die ook door de mand vielen bij de tests geheel niets. In totaal een 50 stuksquote:Op donderdag 28 september 2023 15:19 schreef onlogisch het volgende:
[..]
https://www.ad.nl/tech/ip(...)te-risicos~abadfc0d/
Klopt ook wel, helaas. Sinds de upgrades werkt handoff en continuity hier niet meer... Ah well, wachten op Somona update.quote:Op donderdag 28 september 2023 13:21 schreef Horsemen het volgende:
[..]
Ja, die was gisteren al beschikbaar.
Na de update naar iOS 17 van vorige week is dit al weer de 2e update. Irritant en geeft wel aan dat Apple de boel niet voldoende op orde heeft.
Water is natquote:Op donderdag 28 september 2023 17:47 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Ik vind het opvallend dat er zo uitgebreid bericht wordt door eigenlijk alle media dat de smartphone van Apple haar iPhone 12 niet aan de norm voldoet, maar over alle andere telefoons die ook door de mand vielen bij de tests geheel niets. In totaal een 50 stuks
Motorola Edge, Xiaomi Poco X3, Samsung h Galaxy Note 10 Plus , Z Flip 5G.
https://www.wired.com/sto(...)nces-radiation-test/
De Krant, De Krant
Brengt de leugens in het land
De Krant, De Krant
Brengt de leugens in het land
Het gaat helemaal niet om objectieve en volledige nieuwsvoorziening, het gaat om knip en plak om zoveel mogelijk kliks te krijgen.
Privacy vermoed ikquote:Op maandag 16 oktober 2023 19:14 schreef onlogisch het volgende:
Pro max binnen
Mooi toestel. En het is me gelukt in te loggen op mijn stokoude account zonder dat ik de antwoorden op de vragen uit 2010 moest beantwoorden @:Pisces29 @:ashardalan![]()
Ik moest alleen een telefoonnummer opgeven.
Wat ik wel gek vind; Ik stel mijn medisch dossier in met gegevens. Dat sla ik op. Vervolgens wil ik via 'Gezondheid' een slaapprofiel/wekker instellen, moet ik al die gegevens, die ik zojuist in mijn medisch dossier had opgegeven, opnieuw invoeren.
Mooi om te lezen dat het gelukt isquote:Op maandag 16 oktober 2023 19:14 schreef onlogisch het volgende:
Pro max binnen
Mooi toestel. En het is me gelukt in te loggen op mijn stokoude account zonder dat ik de antwoorden op de vragen uit 2010 moest beantwoorden @:Pisces29 @:ashardalan![]()
Wat ik wel gek vind; Ik stel mijn medisch dossier in met gegevens. Dat sla ik op. Vervolgens wil ik via 'Gezondheid' een slaapprofiel/wekker instellen, moet ik al die gegevens, die ik zojuist in mijn medisch dossier had opgegeven, opnieuw invoeren.
Fijn dat het gelukt is.quote:Op maandag 16 oktober 2023 19:14 schreef onlogisch het volgende:
Pro max binnen
Zeker. Het is wel even wennen. Maar ik vind het een zeer mooi toestel. Lekker snel. Ben ook vooral blij dat ik vanaf nu met mijn telefoon kan betalen. Mijn Xiaomi was rooted, en daarmee blokkeert mijn bank de mogelijkheid om via de telefoon te betalen. Dat is nu dus verleden tijd.quote:Op maandag 16 oktober 2023 20:24 schreef Pisces29 het volgende:
[..]
Fijn dat het gelukt is.
Vind je het een mooi toestel?
Aan de zijkant van je toestel, links, met de knoppen naar beneden geluid dempen.quote:Op dinsdag 17 oktober 2023 10:30 schreef onlogisch het volgende:
• Als ik in mijn gesprekkenoverzicht zit, ontvang ik vanuit groepsgesprekken en floating berichtje als iemand wat heeft verstuurd.
• Dat gaat gepaard met een geluidje.
[*] Als ik zelf iets verstuur, groeps- of privégesprek dan klinkt er een druppel
Hoe fix ik dat?
Als je een Apple Watch er bij koopt, hoef je zelfs je foon niet uit je zak te halen om te betalenquote:Op dinsdag 17 oktober 2023 10:30 schreef onlogisch het volgende:
[..]
Zeker. Het is wel even wennen. Maar ik vind het een zeer mooi toestel. Lekker snel. Ben ook vooral blij dat ik vanaf nu met mijn telefoon kan betalen. Mijn Xiaomi was rooted, en daarmee blokkeert mijn bank de mogelijkheid om via de telefoon te betalen. Dat is nu dus verleden tijd.
Ik zit nog te kloten met de geluidjes in whatsapp. Via de instellingen van Whatsapp heb ik inmiddels alles uitgevinkt. Maar toch gebeuren er nog dingen die mij niet bevallen.:
• Als ik in mijn gesprekkenoverzicht zit, ontvang ik vanuit groepsgesprekken en floating berichtje als iemand wat heeft verstuurd.
• Als ik zelf iets verstuur, groeps- of privégesprek dan klinkt er een druppel
Hoe fix ik dat?
16GB mag wel de nieuwe standaard worden. 8GB is gewoon ontzettend meh en puur voor browsen, e-mails verzenden en een beetje Office gebruiken behalve te grote bestandenquote:Op zaterdag 21 oktober 2023 16:11 schreef Alpha0 het volgende:
Nieuwe Macs komen met 8 - 16 GB RAM. Sommige modellen zijn upgradebaar naar 24 GB. 16 GB RAM, dat is toch veel te weinig? Een aantal Safari / Chrome tabs en je zit al aan de 16 GB bij oude versies van OS X.
Chrome tabs, ja. Safari gaat een stuk efficiënter om met RAM. Ik heb 16GB en nooit last van te weinig geheugen, met een behoorlijk aantal Safari & Firefox tabs continu open, Outlook continu draaien, Plex en nog een sloot andere dingen die continu aan staan. Altijd wel 4, of meer, GB RAM over.quote:Op zaterdag 21 oktober 2023 16:11 schreef Alpha0 het volgende:
Nieuwe Macs komen met 8 - 16 GB RAM. Sommige modellen zijn upgradebaar naar 24 GB. 16 GB RAM, dat is toch veel te weinig? Een aantal Safari / Chrome tabs en je zit al aan de 16 GB bij oude versies van OS X.
Whatsapp instellingen > Meldingen > Meldingen in appquote:Op dinsdag 17 oktober 2023 10:30 schreef onlogisch het volgende:
[..]
Zeker. Het is wel even wennen. Maar ik vind het een zeer mooi toestel. Lekker snel. Ben ook vooral blij dat ik vanaf nu met mijn telefoon kan betalen. Mijn Xiaomi was rooted, en daarmee blokkeert mijn bank de mogelijkheid om via de telefoon te betalen. Dat is nu dus verleden tijd.
Ik zit nog te kloten met de geluidjes in whatsapp. Via de instellingen van Whatsapp heb ik inmiddels alles uitgevinkt. Maar toch gebeuren er nog dingen die mij niet bevallen.:
• Als ik zelf iets verstuur, groeps- of privégesprek dan klinkt er een druppel
Hoe fix ik dat?
Omdat Apple eerst iedereen Apple Music moest aansmerenquote:Op zaterdag 21 oktober 2023 19:16 schreef quirina het volgende:
Het schijnt dat Apple HomePods nou wel Spotify ondersteunen.
Waarom duurde dat zo lang?
Deden ze altijd al. Ik luister altijd Spotify via m’n HomePod. Communiceren tegen de HomePod via Siri werkt misschien niet, maar afspelen wel hoor.quote:Op zaterdag 21 oktober 2023 19:16 schreef quirina het volgende:
Het schijnt dat Apple HomePods nou wel Spotify ondersteunen.
Waarom duurde dat zo lang?
1 uur 's ochtendsquote:Op dinsdag 24 oktober 2023 18:13 schreef DKUp het volgende:
[ afbeelding ]
https://www.apple.com/apple-events/
iMac komt zeker. Benieuwd er gaan wel geruchten over de MacBook Pro's met een nieuw scherm.
M3 zou heel fijn zijn. MacBook Air 15 inch met M3-chip is wel het overwegen waard.
Ik zit nu in iOS 16.7.1. Die kan je ook nu bijwerken naar 7.2 zo te zien.quote:Op woensdag 25 oktober 2023 19:28 schreef DKUp het volgende:
De nieuwe updates zijn te downloaden:
iOS 17.1
iPadOS 17.1
watchOS 10.1
tvOS 17.1
macOS Sonoma 14.1
HomePod software-update 17.1
Plusquote:Op woensdag 25 oktober 2023 19:28 schreef DKUp het volgende:
De nieuwe updates zijn te downloaden:
iOS 17.1
iPadOS 17.1
watchOS 10.1
tvOS 17.1
macOS Sonoma 14.1
HomePod software-update 17.1
Het verschil is ARM (zeg maar RISC)-achtige design van Apple tegen het CISC-design van Intel. ARM/RISC is energiezuiniger, die zijn voor kleine apparaten zoals smartphones bedoeld. Apple ondersteunt niet alle instructies die Intel in zijn CPU's heeft. Die van Intel zijn complexer. En voor Apple onnodig, want ze weten precies wat hun processoren moeten kunnen en tegen welke andere hardware het praat. Daar mixt Apple dan nog hun Neural Engine-bende, eigen GPU, eigen power management en weet ik wat meer bij als extra's. Dat ze geleerd hebben van hun iPhone chips die ook al energiezuinig moeten zijn: et voila, de Mx chips zijn verdomd zuinig en toch krachtig.quote:Op vrijdag 27 oktober 2023 16:23 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Ik was en ben er van overtuigd dat de heel goede performance/watt verhouding van Apple Silicon in zowel Mac als iOS devices voor een deel ook komt door de vertikale integratie van OS en hardware. Wat spreekt daar eigenlijk voor en wat spreekt daar tegen? Is dit werkelijk een factor of heeft Apple gewoon betere HW designs.
Ja, dat klopt maar dat is niet echt mijn punt. Ik had duidelijker moeten zijn. Het ging me om het verschil tussen Apple en andere ARM SoC.quote:Op vrijdag 27 oktober 2023 17:52 schreef Pheno het volgende:
[..]
Het verschil is ARM (zeg maar RISC)-achtige design van Apple tegen het CISC-design van Intel. ARM/RISC is energiezuiniger, die zijn voor kleine apparaten zoals smartphones bedoeld. Apple ondersteunt niet alle instructies die Intel in zijn CPU's heeft. Die van Intel zijn complexer. En voor Apple onnodig, want ze weten precies wat hun processoren moeten kunnen en tegen welke andere hardware het praat. Daar mixt Apple dan nog hun Neural Engine-bende, eigen GPU, eigen power management en weet ik wat meer bij als extra's. Dat ze geleerd hebben van hun iPhone chips die ook al energiezuinig moeten zijn: et voila, de Mx chips zijn verdomd zuinig en toch krachtig.
Intel en AMD vechten het ondertussen uit op CISC niveau, en daar wil Apple niets mee van doen hebben. AMD doet het dan imho wat slimmer met bv het stapelen terwijl Intel het op brute kracht (more is better) doet. Dat is leuk voor desktop pc's die je tegenwoordig als verwarming kunt gebruiken.
Ga lekker krassen met je titaniumquote:Op vrijdag 27 oktober 2023 17:55 schreef DKUp het volgende:
Naturel Titanium GENOT
Fuck de paarse iPhone @:Pheno
Dan is het dat Apple de extra's er in gooit: power management zodat ie zelf low/high energy using cores in/of uitschakelt, de neural engine, hun gpu cores, Security onchip, etc. Again, omdat ze weten wat ze nodig hebben om hun OS te laten werken met al die features. Een ARM-bouwer als Qualcomm wordt meestal in telefoons gebruikt en die mag iedereen kopen, dus is het verstandiger om het gewoon algemener te laten zijn. Ondertussen hebben ze natuurlijk ook al power management erin, daar heeft elke telefoon profijt van.quote:Op vrijdag 27 oktober 2023 17:55 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Ja, dat klopt maar dat is niet echt mijn punt. Ik had duidelijker moeten zijn. Het ging me om het verschil tussen Apple en andere ARM SoC.
Mja, paar weken net een M1Max gekocht met 1100 Euro korting. Zit dan toch weer, had ik ff moeten wachten. Niet dat ik te klagen heb over de snelheid, want het is overkill nu al.quote:
Je zit wel goed. Goede deal ook, de M2-versies zijn niet echt een grote stap. Een vriend van mij heeft sinds de launch de MacBook Pro 16 inch met M1 Max en die laptop gaat echt lang mee qua kracht.quote:Op vrijdag 27 oktober 2023 18:41 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Mja, paar weken net een M1Max gekocht met 1100 Euro korting. Zit dan toch weer, had ik ff moeten wachten. Niet dat ik te klagen heb over de snelheid, want het is overkill nu al.
Wat een toeval dat Apple de nieuwe chips gaat aankondigenquote:Op vrijdag 27 oktober 2023 18:45 schreef Aether het volgende:
Qualcomm heeft de Oryon aangekondigd die sneller en energiezuiniger zou zijn dan de M2 Max, maar wordt ergens midden 2024 verwacht. Tegen die tijd is de M2 meer dan twee jaar op de markt.
https://www.anandtech.com(...)u-starts-in-laptops-
[ afbeelding ]
Heb liever 64GB geheugen en een ouder model processor dan een nieuwe met 16GB.quote:Op vrijdag 27 oktober 2023 18:46 schreef DKUp het volgende:
[..]
Je zit wel goed. Goede deal ook, de M2-versies zijn niet echt een grote stap. Een vriend van mij heeft sinds de launch de MacBook Pro 16 inch met M1 Max en die laptop gaat echt lang mee qua kracht.
Ik heb een MacBook Pro zonder Touch Bar uit 2017 met 2 USB-C-aansluitingen en ik krijg geen grote updates meer en dat ding blijft maar blazen. MacBook Air 15 inch met M3 zal dan niet heel verkeerd zijn denk ik.
[..]
Wat een toeval dat Apple de nieuwe chips gaat aankondigen
Ik heb nu 8GB RAM maar dat is echt weinig ja. Volgende keer minimaal 16Gb.quote:Op vrijdag 27 oktober 2023 18:54 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Heb liever 64GB geheugen en een ouder model processor dan een nieuwe met 16GB.
(Heb ik dus ook gekozen)
Schroef hem eens open en haal het stof uit de koelribbenquote:Op vrijdag 27 oktober 2023 18:46 schreef DKUp het volgende:
Ik heb een MacBook Pro zonder Touch Bar uit 2017 met 2 USB-C-aansluitingen en ik krijg geen grote updates meer en dat ding blijft maar blazen. MacBook Air 15 inch met M3 zal dan niet heel verkeerd zijn denk ik.
Kan ik nog wel eens doen. Ben alleen nooit enorm fan om apparatuur open te schroeven.quote:Op vrijdag 27 oktober 2023 21:27 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Schroef hem eens open en haal het stof uit de koelribben
Uitzetten en eens met een blaasbalgje van een camera proberen ?quote:Op vrijdag 27 oktober 2023 21:49 schreef DKUp het volgende:
[..]
Kan ik nog wel eens doen. Ben alleen nooit enorm fan om apparatuur open te schroeven.
Het is een nieuwe generatie SoC met nieuwe features en een grotere performance jump dan die intel maakt, maar dan zonder de toename in stroomverbruik. Dat is best een prestatie.quote:Op dinsdag 31 oktober 2023 08:56 schreef ashardalan het volgende:
Meh, colour me unimpressed... Leuke update hoor, maar weer incrementeel. Goed, meer had ik er bijna niet van verwacht, maar wel verwacht/gehoopt op een grotere iMac & eindelijk meer dan 1 externe monitor op de basis CPU. Dat is gewoon om te janken
Ah well, ff goed nadenken of ik mijn M1 Mac Mini ga inruilen voor een iMac.
Ik heb al een M1, ik weet wat de processor is. Dit is slechts een incrementele upgrade tov de M2. Niet wat Apple impliceerde met hun "scary fast" tagline.quote:Op dinsdag 31 oktober 2023 09:14 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Het is een nieuwe generatie SoC met nieuwe features en een grotere performance jump dan die intel maakt, maar dan zonder de toename in stroomverbruik. Dat is best een prestatie.
Verder zou ik persoonlijk geen 24" iMac kopen, eerder een mooi beeldscherm
Hoe definieer je dan incrementeel?quote:Op dinsdag 31 oktober 2023 09:27 schreef ashardalan het volgende:
[..]
Ik heb al een M1, ik weet wat de processor is. Dit is slechts een incrementele upgrade tov de M2.
Wat Impliceerde Apple dan? Wat is zie is dat de M3 serie een duidelijke sprong in performance bieden, en "Scary" gaat natuurlijk over Halloween.quote:Niet wat Apple impliceerde met hun "scary fast" tagline.
Daarnaast gaat het natuurlijk even duren voor ze weer een enorme sprong als Intel -> M1 kunnen maken. Als dat ooit nog gaat gebeuren.quote:Op dinsdag 31 oktober 2023 10:38 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Wat Impliceerde Apple dan? Wat is zie is dat de M3 serie een duidelijke sprong in performance bieden, en "Scary" gaat natuurlijk over Halloween.
Zo een sprong in Performance/Watt zie ik ze idd niet snel nog een keer maken.quote:Op dinsdag 31 oktober 2023 10:54 schreef De_Hertog het volgende:
[..]
Daarnaast gaat het natuurlijk even duren voor ze weer een enorme sprong als Intel -> M1 kunnen maken. Als dat ooit nog gaat gebeuren.
Kleine stapjes. Dit is vergelijkbaar met iPhone 14 -> 15quote:Op dinsdag 31 oktober 2023 10:38 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Hoe definieer je dan incrementeel?
Jij weet natuurlijk óók dat dat niet het enige was waar Apple op doelde. Scary fast betekent óók dat het "eng snel" is. Overtreffende trap & dat impliceerde ze wel degelijk en hebben ze niet waargemaakt.quote:[..]
Wat Impliceerde Apple dan? Wat is zie is dat de M3 serie een duidelijke sprong in performance bieden, en "Scary" gaat natuurlijk over Halloween.
Max, ja. Maar die ga ik sws niet kopen, dus is voor mij totaal niet interessant. Daarom had ik het ook enkel over de basis processoren.quote:Op dinsdag 31 oktober 2023 12:07 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Als ik kijk naar de M1max, de M2max en de M3max
https://www.apple.com/nl/macbook-pro/
Naar beneden scrollen, daar zie ik toch een grote performance boost.
Fair, maar ik ben dan ook (imo) heeeeeeeeel duidelijk dat ik enkel spreek over mijn mening hier inquote:Op dinsdag 31 oktober 2023 12:24 schreef De_Hertog het volgende:
Sowieso onzinnig om op dit niveau een reclame-uiting te analyseren, maar vooruit: ze schreven 'scary fast', niet 'scary faster'
Ook fair enough, maar voor de komende jaren zou ik er iig rekening mee houden dat dit wel ongeveer de performance stappen zijn die de M-reeks gaat maken. Welk labeltje Apple's marketing-afdeling er dan ook aan hangtquote:Op dinsdag 31 oktober 2023 12:29 schreef ashardalan het volgende:
[..]
Fair, maar ik ben dan ook (imo) heeeeeeeeel duidelijk dat ik enkel spreek over mijn mening hier in
Scary fast ging over de presentatie, was in een half uurtje ofzo al klaar.quote:Op dinsdag 31 oktober 2023 10:38 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Hoe definieer je dan incrementeel?
[..]
Eens... Maar goed, we wachten de vergelijkingen op de iMacs M1/M3 wel af. Kijken of het de investering waard is, of dat we nog 2 generaties wachten...quote:Op dinsdag 31 oktober 2023 12:43 schreef De_Hertog het volgende:
[..]
Ook fair enough, maar voor de komende jaren zou ik er iig rekening mee houden dat dit wel ongeveer de performance stappen zijn die de M-reeks gaat maken. Welk labeltje Apple's marketing-afdeling er dan ook aan hangt
Dat is altijd zo.quote:Op dinsdag 31 oktober 2023 15:01 schreef ashardalan het volgende:
Hmm... Toch maar ff wachten op de volgende revisie:
Filmpje niet gezien? Deze CPU is gebaseerd op een duurdere (en slechter te produceren) die en in december komt de nieuwe betere die in massa-productie. Dat is overigens ook de reden waarom je niet vrij voor elke geheugen (RAM) configuratie kan kiezen. Potentieel kan men in december dus de volgende revisie al kopen.quote:Op dinsdag 31 oktober 2023 16:30 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Dat is altijd zo.
Vroegah zeiden we, de beste tijd om een computer te kopen is over 6 maanden. Maar dat blijft zo, het is ALTIJD beter te wachten als je maximale performance voor je geld wilt hebben.
Mijn vorige Macbook was een 17" 2011 Macbook met een i7, en dankzij de SSD die ik er ingezet heb, jaren geleden, is het nu nog steeds een snelle laptop voor Office en Internet, maar wellicht door het verouderde OS niet de veiligste.
Maar goed, ik kocht dus in Sept een 16" Macbook Pro met M1Max en 64GB geheugen met een enorme korting.
De nieuwe M3 Max met 64GB is stukken sneller, maar ook een slordige 50% duurder dan wat ik betaalde. Heb er dus zeker geen spijt van dat ik niet gewacht heb. Wachten is goed, maar als je een goede deal krijgt...
Ja, heb het filmpje gezien, maar denk niet dat deze M3 serie/keuze van productiemethode wat zal veranderen aan de product line-up.quote:Op dinsdag 31 oktober 2023 16:48 schreef ashardalan het volgende:
[..]
Filmpje niet gezien? Deze CPU is gebaseerd op een duurdere (en slechter te produceren) die en in december komt de nieuwe betere die in massa-productie. Dat is overigens ook de reden waarom je niet vrij voor elke geheugen (RAM) configuratie kan kiezen. Potentieel kan men in december dus de volgende revisie al kopen.
Oh & Revisie != CPU versie/generatie.
Benchmarks Schmenschmarks, totaal overgewaardeerd, zeggen heel weinig.quote:Op woensdag 1 november 2023 16:53 schreef Aether het volgende:
First Benchmark Results Surface for M3 Chip in New Macs
https://forums.macrumors.(...)in-new-macs.2409507/
Enige wat ik kan bedenken is dat de apps niet de juiste camera permissies hebben, of het een bug is.quote:Op donderdag 2 november 2023 08:33 schreef onlogisch het volgende:
Ik heb een probleem met mijn camera op mijn nieuwe iPhone 15 pro Max.
Wanneer ik de camera open via een app, in dit geval Whatsapp of My Fitness pal, focust de camera niet scherp. Ik moet het object op afstand brengen om de focus te krijgen.
Tikken op het scherm om de focus te krijgen werkt niet.
De apps zijn up-to-date.
Iemand had het erover dat de apps misschien niet de juiste lens aanroepen. Maar in de instellingen kan ik alleen maar kiezen voor camera toegang of geen camera toegang voor die desbetreffende app.
Het gekke is wanneer ik de eigen camera app open, de focus wel gewoon automatisch goed werkt.
Iemand een idee?
Ik begrijp niet wat je bedoelt met de Apple app 'Berichten'. Daar zie ik mijn smscodes binnenkomen of gemiste oproepen e.d. Ik heb geen enkele mogelijkheid om daar een camera aan te roepen.quote:Op donderdag 2 november 2023 08:47 schreef ashardalan het volgende:
[..]
Enige wat ik kan bedenken is dat de apps niet de juiste camera permissies hebben, of het een bug is.
Wanneer werkt de camera goed? Alleen in de camera app, of ook in andere Apple apps. zoals Berichten?
Als je zelf een bericht opstelt kun je links boven de tekstbalk op de camera klikken.quote:Op donderdag 2 november 2023 09:13 schreef onlogisch het volgende:
[..]
Ik begrijp niet wat je bedoelt met de Apple app 'Berichten'. Daar zie ik mijn smscodes binnenkomen of gemiste oproepen e.d. Ik heb geen enkele mogelijkheid om daar een camera aan te roepen.
In Berichten (iMessage/SMS):quote:Op donderdag 2 november 2023 09:13 schreef onlogisch het volgende:
[..]
Ik begrijp niet wat je bedoelt met de Apple app 'Berichten'. Daar zie ik mijn smscodes binnenkomen of gemiste oproepen e.d. Ik heb geen enkele mogelijkheid om daar een camera aan te roepen.
Dan werkt het wel goed. Wat me opvalt in dat gevalt;quote:Op donderdag 2 november 2023 09:14 schreef Pisces29 het volgende:
[..]
Als je zelf een bericht opstelt kun je links boven de tekstbalk op de camera klikken.
Ik raad je aan om ff te chatten met Apple. Als gebruiker heb je zeer beperkte mogelijkheden om de persmissies te wijzigen. Naar mijn ervaring, is de Apple Chat kundig en behulpzaam. Plus je hebt gewoon garantiequote:Op donderdag 2 november 2023 09:34 schreef onlogisch het volgende:
[..]
Dan werkt het wel goed. Wat me opvalt in dat gevalt;
Het macro icoontje, staat aan. Ook bij het openen van de gewone camera app is dat het geval. Er is dan niet eens sprake van een focus, ik kan gewoon van grote afstand (50 cm) tot ongeveer een centimeter boven het object komen en het blijft kraakhelder.
@:ashardalan dan lijkt het inderdaad een permissie issue. Even kijken of ik iets kan vinden
Michelle is druk voor me bezigquote:Op donderdag 2 november 2023 09:35 schreef ashardalan het volgende:
[..]
Ik raad je aan om ff te chatten met Apple. Als gebruiker heb je zeer beperkte mogelijkheden om de persmissies te wijzigen. Naar mijn ervaring, is de Apple Chat kundig en behulpzaam. Plus je hebt gewoon garantie
Bij Whatsapp even geprobeerd, daar krijg ik scherp beeld.quote:Op donderdag 2 november 2023 16:57 schreef onlogisch het volgende:
Senior Advisor gesproken.
Apps als whatsapp/teams/my fitness pal gebruiken maar heel statisch de camera en zijn niet in staat heel goed te focussen van dichtbij. Dat was een beetje de strekking van het verhaal + ik moet nog een IOS update draaien.
Mijn vraag ; kunnen jullie het eens testen met je telefoon. En dan het liefst met My fitness pal, omdat je daar als je een barcode scant heel dicht op het product kan zitten. Bij Android werkte dat wel, maar volgens deze senior advisor kan dat bij Apple niet.
???quote:Op vrijdag 3 november 2023 18:52 schreef Pisces29 het volgende:
[..]
Bij Whatsapp even geprobeerd, daar krijg ik scherp beeld.![]()
Apple is wel minder wbt apps, als je vergelijkt met Android.
Dus even voor de goede orde ; je camera is onscherp want het object is te dichtbij en je camera, geopend in Whatsapp, stelt zelf bij en wordt scherp?quote:Op vrijdag 3 november 2023 18:52 schreef Pisces29 het volgende:
[..]
Bij Whatsapp even geprobeerd, daar krijg ik scherp beeld.![]()
Apple is wel minder wbt apps, als je vergelijkt met Android. Maar je beeld hoort toch scherp te zijn?
Hij is nooit onscherp.quote:Op vrijdag 3 november 2023 19:58 schreef onlogisch het volgende:
[..]
Dus even voor de goede orde ; je camera is onscherp want het object is te dichtbij en je camera, geopend in Whatsapp, stelt zelf bij en wordt scherp?
Wat een ronduit waardeloze Senior Advisor danquote:Op vrijdag 3 november 2023 20:08 schreef Pisces29 het volgende:
[..]
Hij is nooit onscherp.En zoomt zodra je beweegt.
Even heel heel extreem dichtbij op een stukje tekst gekeken, om iets onscherps te zoeken, dan gaat hij automatisch scherpstellen.
Een beetje zoals elke klantenservice, het is net wie je treft (helaas). Soms bel ik ergens een tweede keer voor als ik denk dat het beter kan.quote:Op vrijdag 3 november 2023 21:07 schreef onlogisch het volgende:
[..]
Wat een ronduit waardeloze Senior Advisor dan
Hmm, da's idd erg irritant. Opnieuw chatten en om een update vragen?quote:Op dinsdag 14 november 2023 11:29 schreef onlogisch het volgende:
Inmiddels bijna 2 weken verder. Geen woord van Apple erover. Niet in updates of known bugs of iets dergelijks.
Uitermate teleurstellend.
Dat van die prio zou ik niet te hard roepen, kan een ernstig genoeg probleem zijn (toekomstige issues, etc) voor Apple om uit te zoeken hoe & wat.quote:Op dinsdag 14 november 2023 13:07 schreef onlogisch het volgende:
Ook Vanessa kon me niet echter verder helpen dan een diagnose op afstand te doorlopen, zodat ze de data hebben en dit intern verder opschalen. Klonk niet erg hoopvol. Ze adviseerde me naar een service point te gaan ermee. Misschien moet ik dat maar doen want aangezien er 'maar 100 mensen' last hebben van dit probleem, verwacht ik niet dat Apple hier een hoge prioriteit aan gaat geven.
Blijven doneren.quote:Op vrijdag 3 november 2023 22:48 schreef onlogisch het volgende:
Nou ja. Ik ben dus niet de enige.
https://discussions.apple.com/thread/255193005
Nu maar hopen dat ze snel met een oplossing komen.
Ik zou na 2 weken ook zeker geen update verwachten. Ik zou eerder, wellicht negatief, maanden verwachten.quote:Op dinsdag 14 november 2023 11:29 schreef onlogisch het volgende:
Inmiddels bijna 2 weken verder. Geen woord van Apple erover. Niet in updates of known bugs of iets dergelijks.
Uitermate teleurstellend.
Ik vind het niet erg genoeg om er mijn toestel speciaal voor om te gaan ruilen maar wel erg genoeg om er hier mijn gal over te spuwenquote:Op dinsdag 14 november 2023 13:51 schreef Pisces29 het volgende:
[..]
Ik zou na 2 weken ook zeker geen update verwachten. Ik zou eerder, wellicht negatief, maanden verwachten.
Heb je niet overwogen om je toestel om te laten ruilen?
Dat is mooi balen!quote:Op maandag 27 november 2023 11:09 schreef onlogisch het volgende:
Woensdag een afspraak om mijn scherm te laten vervangen. 1x gevallen en meteen het scherm aan diggelen.
BEDANKT VOOR JE GOEDE WERK SCREENPROTECTOR
15 pro max.quote:Op maandag 27 november 2023 14:12 schreef Horsemen het volgende:
[..]
Dat is mooi balen!
Welk model heb je en is hij op een hoek terechtgekomen?
Ja, want ik had geen Apple care. Maar ik had nog 21 dagen de mogelijkheid om dat wel te doen. Dus dat heb ik meteen maar even gedaanquote:Op maandag 27 november 2023 14:18 schreef Horsemen het volgende:
[..]
Dan heb je nog "geluk" maar kan mij voorstellen dat je hier goed van baalt.
Ik zou dat zeker even navragen bij Apple.quote:Op maandag 27 november 2023 14:14 schreef onlogisch het volgende:
Wat ik me wel afvraag; Is het toestel na het vervangen van dat scherm nog wel IP68?
Jeetje, je blijkt gewoon helemaal niet goed voor je appel te zorgen.quote:Op maandag 27 november 2023 14:19 schreef onlogisch het volgende:
En gelijk maar even een telefoonhouder gekocht voor in de auto. Want hij flikkerde uit een kastje van mijn dashboard.
Grappigquote:Op vrijdag 1 december 2023 10:46 schreef Aether het volgende:
Reality bending mistake in Apple's computational photography
https://appleinsider.com/(...)tational-photography
One mirror showed her with her arms down, the other mirror showed her hands joined at her waist, and her real self was standing with her left arm at her side. To anyone who doesn't know better, this could prove to be quite a shocking image.
What's actually occurred here is a mistake in Apple's computational photography pipeline. The camera wouldn't realize it was taking a photo of a mirror, so it treated the three versions of Coates as different people.
[ afbeelding ]
Klinkt als een mooie upgradequote:Op donderdag 7 december 2023 11:10 schreef SEMTEX het volgende:
Sinds kort over van 4G Iphone 8 Plus naar 5G iPhone 14 Pro
Geniet er maar lekker van vriendquote:Op woensdag 13 december 2023 11:46 schreef onlogisch het volgende:
Hij is binnen.
Maar ze leveren hem zonder usb-c adapter![]()
Adaptertje bij de Action gehaald. Hij ligt aan de juice nu
De gehele iPad line-up in 2024 en MacBook Air 13 en 15 inch met M3-chip worden rond maart/april 2024 verwacht volgens meerdere bronnen.quote:Op woensdag 13 december 2023 12:28 schreef Erasmusch het volgende:
Ik heb geen idee welke geruchten/accounts betrouwbaar zijn, klopt het dat de ipad mini 7 nu pas in herfst 24 verwacht wordt?
Betere vraag is; Waarom gebruik je in hemelsnaam niet echte wekker?quote:Op donderdag 14 december 2023 10:14 schreef onlogisch het volgende:
Hey, hallo. Het is je boy onlogisch hier.
Er zijn mij een paar dingen niet duidelijk. Ik hoop dat mijn mede Apple-fanaten licht in de duisternis kunnen scheppen
Ik heb dus sinds gisteren een Apple-watch9. Super tof ding.Maar vanmorgen heb ik mij dus verslapen
(geen schijven door het dak dus vanmorgen @:Pisces29
). Mijn wekker ging dus niet af. Nou ja, een soort van niet.
Even wat feitjes en gegevens op een rij :
Allereerst: Niemand slaapt zo licht als ik. Ik word heel snel wakker. Maar vanmorgen niet.
Zowel in mijn iPhone als op mijn Apple watch stond 'sluimer/stop' in het scherm vanmorgen toen ik wakker werd.
M.a.w. de wekkerfunctie is geactiveerd.
Mijn iPhone laadt altijd op 's nachts.
Er zijn blijkbaar verschillende soorten wekkers. Degene die ik tot op heden geactiveerd had was de bedtijd/opstaan wekker.
Tot aan gisteren werkte deze dus.
Gisterenmiddag de Apple Watch gekoppeld.
Nu zat ik zelf een beetje te googlen en kwam er zodoende achter dat je dus ook een 'losse' wekker kunt activeren via de klok app. Dat heb ik gedaan en getest. Daarmee wordt wel een geluid afgespeeld en gaat mijn horloge trillen. Echter het volume van het geluid is echt heel zacht. Als ik dat via 'instellingen, Geluiden en trillingspatronen het volume aan wil passen, past zich automatisch ook het algehele geluid (beltoon/youtube filmpjes) zich aan.
Dus 2 dingen:
1. Hoe kan het dat mijn wekker niet afging vanmorgen? De koppeling van de watch aan de iPhone moet wel de boosdoener zijn
2. Hoe kan ik het geluid van de wekker afzonderlijk instellen van hoe hard mijn youtubes afspelen of hoe hard mijn ringtone afgaat als ik gebeld word?
Omdat die dingen mokerlelijk zijn.quote:Op donderdag 14 december 2023 11:39 schreef ashardalan het volgende:
[..]
Betere vraag is; Waarom gebruik je in hemelsnaam niet echte wekker?
Dacht zelf meer aan een digitalequote:Op donderdag 14 december 2023 12:50 schreef onlogisch het volgende:
[..]
Omdat die dingen mokerlelijk zijn.
[ afbeelding ]
Update gehad?quote:Op donderdag 14 december 2023 10:14 schreef onlogisch het volgende:
Hey, hallo. Het is je boy onlogisch hier.
Er zijn mij een paar dingen niet duidelijk. Ik hoop dat mijn mede Apple-fanaten licht in de duisternis kunnen scheppen
Ik heb dus sinds gisteren een Apple-watch9. Super tof ding.Maar vanmorgen heb ik mij dus verslapen
(geen schijven door het dak dus vanmorgen @:Pisces29
). Mijn wekker ging dus niet af. Nou ja, een soort van niet.
Even wat feitjes en gegevens op een rij :
Allereerst: Niemand slaapt zo licht als ik. Ik word heel snel wakker. Maar vanmorgen niet.
Zowel in mijn iPhone als op mijn Apple watch stond 'sluimer/stop' in het scherm vanmorgen toen ik wakker werd.
M.a.w. de wekkerfunctie is geactiveerd.
Mijn iPhone laadt altijd op 's nachts.
Er zijn blijkbaar verschillende soorten wekkers. Degene die ik tot op heden geactiveerd had was de bedtijd/opstaan wekker.
Tot aan gisteren werkte deze dus.
Gisterenmiddag de Apple Watch gekoppeld.
Nu zat ik zelf een beetje te googlen en kwam er zodoende achter dat je dus ook een 'losse' wekker kunt activeren via de klok app. Dat heb ik gedaan en getest. Daarmee wordt wel een geluid afgespeeld en gaat mijn horloge trillen. Echter het volume van het geluid is echt heel zacht. Als ik dat via 'instellingen, Geluiden en trillingspatronen het volume aan wil passen, past zich automatisch ook het algehele geluid (beltoon/youtube filmpjes) zich aan.
Dus 2 dingen:
1. Hoe kan het dat mijn wekker niet afging vanmorgen? De koppeling van de watch aan de iPhone moet wel de boosdoener zijn
2. Hoe kan ik het geluid van de wekker afzonderlijk instellen van hoe hard mijn youtubes afspelen of hoe hard mijn ringtone afgaat als ik gebeld word?
Daarom update iOS in principe ook niet als er wekkers staan ingesteld (tenminste die melding heb ik al een paar keer gehad)quote:Op donderdag 14 december 2023 13:02 schreef Erasmus het volgende:
[..]
Update gehad?
Zowel Apple Watch als iPhone hebben er nog steeds een handje van om bij het ‘s nachts updaten van iOS en watchOS alle wekkers uit te schakelen.
Enorm vervelende bug is dat. Is mij ook weleens gebeurd.
Probleem opgelost maat.quote:Op donderdag 14 december 2023 22:00 schreef Bezsen het volgende:
Onlogisch koopt een nieuw apparaat.
Onlogisch heeft een probleem met het apparaat.
Goh.
O.a.quote:Op zaterdag 16 december 2023 18:36 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Is er een cloud aanbieder waarbij je je storage in de cloud als harde schijf of map op je Mac kan krijgen?
Bizar al die updates. Klaarblijkelijk hebben ze de boel al maanden niet op orde.quote:Op dinsdag 19 december 2023 20:32 schreef Aether het volgende:
Updates
• iOS 16.7.4
• iOS 17.2.1
• iPadOS 16.7.4
• macOS Sonoma 14.2.1
Ben benieuwd of dit doorgaat nadat Apple heeft bekend gemaakt hoe ze de nieuwe EU regels willen omzeilen.quote:
Dit kon al een tijdje als je gewoon de website gebruikte en daarna pas de app installeerde, non?quote:
'Deze post is 111 dagen oud, weet je zeker dat je deze post wil quoten?'quote:Op vrijdag 3 november 2023 22:48 schreef onlogisch het volgende:
Nou ja. Ik ben dus niet de enige.
https://discussions.apple.com/thread/255193005
Nu maar hopen dat ze snel met een oplossing komen.
Een MacBook Air, 15,3" met M3 met 16GB geheugenquote:Op maandag 4 maart 2024 14:54 schreef Aether het volgende:
Apple Announces New MacBook Air Models With M3 Chip
https://www.macrumors.com(...)nces-m3-macbook-air/
Apple Discontinues MacBook Air With M1 Chip
https://www.macrumors.com(...)nues-m1-macbook-air/
Man heeft hier ook last van in sommige apps bijvoorbeeld bij het scannen van een qr code. Zeer frustrerendquote:Op donderdag 22 februari 2024 15:59 schreef onlogisch het volgende:
[..]
'Deze post is 111 dagen oud, weet je zeker dat je deze post wil quoten?'![]()
Het probleem bestaat al 5 maanden en er is nog geen oplossing van Apple. Sterker nog, er is nieteens een reactie van Apple gekomen.
Applegoden.
Onbegrijpelijk dat er ook niet eens een reactie van Apple komt. Het is weliswaar een hele kleine groep (paar honderd/duizend man?) dat er last van heeft. Maar toch. Schandalig dat je 6 maanden na dato niet eens aangeeft dat je er naar kijkt of er mee bezig bent of zoquote:Op maandag 4 maart 2024 16:39 schreef hilliebillie het volgende:
[..]
Man heeft hier ook last van in sommige apps bijvoorbeeld bij het scannen van een qr code. Zeer frustrerend
De AAE-bestanden bevatten de wijzigingen die je maakt als je een foto in de Photos app bewerkt. Het is een eigen bestandsformaat van Apple dat alleen door de Photos app gebruikt wordt, dus in jouw geval kun je ze veilig weggooien.quote:Op donderdag 11 april 2024 19:21 schreef Pisces29 het volgende:
Bewaren jullie AAE-bestanden als je foto’s gaat backuppen op een Windows apparaat?
Ik zal nooit overstappen op een iMac (en ook niet foto’s terug naar de iPhone zetten) dus ik vraag me af of ik het niet gewoon kan wissen. Lijkt me zoveel overzichtelijker.
Dankjewel voor je reactie!quote:Op dinsdag 16 april 2024 13:48 schreef chibibo het volgende:
[..]
De AAE-bestanden bevatten de wijzigingen die je maakt als je een foto in de Photos app bewerkt. Het is een eigen bestandsformaat van Apple dat alleen door de Photos app gebruikt wordt, dus in jouw geval kun je ze veilig weggooien.
Let wel even op welke foto naar je Windows-apparaat wordt gekopieerd: het origineel of de bewerkte versie. Ik vermoed namelijk dat het het origineel is. Als dat klopt, en je wilt de bewerkte versie op je Windows-apparaat hebben, moet je die eerst handmatig exporteren in de Photos app.
Een paar weken geleden geloofde ik eigenlijk de M4 geruchten niet al zo snel. Lijkt er toch op dat de M3 even snel is gemaakt voor tussendoor en de M4-serie wel een grote stap zou moeten zijn.quote:Op vrijdag 10 mei 2024 20:33 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Inmiddels zijn er de eerste Benchmarks geleakt, nu zeggen benchmarks niet zoveel over real world performance, maar goed
M4
Geekbench Single Core
3810 +25% sneller dan de M3 in de iMac
Geekbench Multi Core
14677 +25% sneller dan de M3 in de iMac
GPU metal in geekbench
53.792 + 20% Sneller dan de M3 in de iMac
Let wel, dit is de M4 in een iPad, niet in een laptop of desktop
Als dit vertaald naar een net zo grote performance gain in de M4 Max dan betekend dat in de M4 Max
Single Core 3810
Multi Core 23700
Metal 149.000
Vergelijken we dit met de CPU Scores van de Intel Core i9-13900KS een 24 core 150 Watt
Single Core 3110 zit die op 81% van de M4 Max
Multi core 21859 zit die op 92% van de M4 Max
Let wel, dat is een Laptop chip vs de snelste Intel Desktop Chip
De server chip Intel Xeon Platinum 8462Y+ een 32 core 300 Watt Processor
Single Core 2039
Multi Core 22271
Ik denk dat ze bij Intel een flinke Borrel hebben moeten drinken
Tja, ik vraag me af waarom ze het in de iPad introduceren. Ik had eigenlijk gedacht dat als ze de M4 serie introduceren die een zo grote sprong is, ze het in de Studio of Pro zouden doen (M4 Ultra)quote:Op vrijdag 10 mei 2024 20:39 schreef DKUp het volgende:
[..]
Een paar weken geleden geloofde ik eigenlijk de M4 geruchten niet al zo snel. Lijkt er toch op dat de M3 even snel is gemaakt voor tussendoor en de M4-serie wel een grote stap zou moeten zijn.
Ik wacht even op de MacBook Pro met M4 Pro en Max chips. Eventueel een OLED-scherm.
De iPad Pro schijnen ze iets van anderhalf tot en met twee jaar niet meer te gaan updaten. Even een redesign met een nieuwe chip tonen is wel een goede vangst. Hoewel een iPad die kracht totaal niet nodig heeft. Mijn M1 iPad Pro is echt goed genoeg voor alles en ontzettend vlot.quote:Op vrijdag 10 mei 2024 20:46 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Tja, ik vraag me af waarom ze het in de iPad introduceren. Ik had eigenlijk gedacht dat als ze de M4 serie introduceren die een zo grote sprong is, ze het in de Studio of Pro zouden doen (M4 Ultra)
De M2 Ultra is ca 50% sneller in Multicore dan de M2Max
Dat zou dan voor de M4 Ultra (als die er al komt) betekenen dat die CPU score 35.550 wordt en de Metal GPU 223.500
Vermoedelijk omdat de iPad Pro markt kleiner is dan de MacBook markt en de M4s bij TSMC op een nieuwe methode gemaakt worden die nog niet helemaal op volledige capaciteit is.quote:Op vrijdag 10 mei 2024 20:46 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Tja, ik vraag me af waarom ze het in de iPad introduceren.
De stap is wel enorm en je kan jaren hier optimaal gebruik van maken. Zie het als een laptop met iPadOS. Alleen afwachten wat ze volgende maand laten zien met WWDC. Ik ben in ieder geval nog heel tevreden met mijn M1 iPad Pro 12,9 inch. Mijn favoriete Apple product al jaren.quote:Op zaterdag 11 mei 2024 12:23 schreef Skull-splitter het volgende:
Ik zit nog met een reguliere ipad van 2018, het kriebelt wel een ipad pro te halen moet ik bekennen, om als mobiel fotobewerker/raw editor te gaan dienen... al moet ik wel even uit gaan zoeken hoe dat precies werkt, aangezien dat nogal omslachtig lijkt te werken met heen en weer importeren tussen programmas.
Zat nog te twijfelen maar door de M4 en AI geruchten niet gedaan. Wacht wel even software en de MacBooks af.quote:
Gekregen?quote:
ja nieuwe baan dus ben van m1 pro naar m3 pro gegaanquote:Op zaterdag 11 mei 2024 13:23 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Gekregen?
Ik kocht in September een 16" MacBook Pro met de M1max.
Spijt van? No Way, ik kreeg heel veel korting
Daar had je dan vast een goede use-case voor.quote:Op zaterdag 11 mei 2024 13:46 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
ja nieuwe baan dus ben van m1 pro naar m3 pro gegaan
Voor de m3?quote:Op zaterdag 11 mei 2024 13:56 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Daar had je dan vast een goede use-case voor.
Ja alle developers krijgen die bij ons.quote:Op zaterdag 11 mei 2024 13:59 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Als je die krijgt, zal daar vast een goede reden voor zijn
Wat ontwikkelen jullie?quote:Op zaterdag 11 mei 2024 14:00 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
Ja alle developers krijgen die bij ons.
Er zijn verschillende projecten, maar ik werk voornamelijk aan Go micro services en een deel TypeScript micro services in een vrij groot k8s cluster.quote:
Die wacht ik sowieso even af, die WWDC, grootste pre is natuurlijk een groot OLED scherm voor foto en creativiteit, en je kunt er waarschijnlijk een jaar of zes, zeven mee vooruit.quote:Op zaterdag 11 mei 2024 12:48 schreef DKUp het volgende:
[..]
De stap is wel enorm en je kan jaren hier optimaal gebruik van maken. Zie het als een laptop met iPadOS. Alleen afwachten wat ze volgende maand laten zien met WWDC. Ik ben in ieder geval nog heel tevreden met mijn M1 iPad Pro 12,9 inch. Mijn favoriete Apple product al jaren.
iPad Pro M2 in de sale zou ook prima zijn trouwens en een grote stap. Ik denk alleen dat M4 wel gaat zorgen voor exclusieve software features.
Denk dat deze WWDC wel de meest interessante editie in jaren gaat worden.quote:Op zondag 12 mei 2024 12:30 schreef Skull-splitter het volgende:
[..]
Die wacht ik sowieso even af, die WWDC, grootste pre is natuurlijk een groot OLED scherm voor foto en creativiteit, en je kunt er waarschijnlijk een jaar of zes, zeven mee vooruit.
Wat denk je wat A en M SoC zijn?quote:Op vrijdag 17 mei 2024 13:18 schreef TjjWester het volgende:
Ik vraag me al een tijdje af waarom Apple nog A chips produceert?
Zou het niet logischer zijn om over te stappen op een verkleinde M chip?
Allebei ARM en op elkaar gebasseerd maar de A17 is geen verkleinde M3.quote:Op vrijdag 17 mei 2024 13:24 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Wat denk je wat A en M SoC zijn?
De S, A en M SoC zijn volgens mij modulair opgebouwde SoC waarbij het verschil zit tussen het aantal Snelle, Zuinige, GPU, NPU etc cores.quote:Op vrijdag 17 mei 2024 13:27 schreef TjjWester het volgende:
[..]
Allebei ARM en op elkaar gebasseerd maar de A17 is geen verkleinde M3.
Er zitten nog steeds grote technische verschillen tussen.
Snap er niks van maar klinkt wel sickquote:Op zaterdag 11 mei 2024 14:05 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
Er zijn verschillende projecten, maar ik werk voornamelijk aan Go micro services en een deel TypeScript micro services in een vrij groot k8s cluster.
Go en TypeScript zijn de programmeertalen, vervolgens maken we niet een grote applicatie(monoliet) maar meerdere kleinere applicaties(micro services) die met elkaar samenwerken(zo kan je bijvoorbeeld gericht schalen als een deel van het grotere geheel meer werklast ervaart). K8s cluster, is een afkorting voor Kubernetes cluster, is een systeem waarbij je deze verschillende applicaties kan laten draaien waarbij de clusters(de groepen applicaties) o.a. eenvoudig te dupliceren en verplaatsen zijn hierdoor hebben wij 1 cluster in Europa en 1 in de Verenigde Staten deployed(voor betere performance voor de yanks).quote:Op vrijdag 17 mei 2024 16:14 schreef ChevyCaprice het volgende:
[..]
Snap er niks van maar klinkt wel sick
Of zijn de M chips stiekem gewoon grotere A chips?quote:Op vrijdag 17 mei 2024 13:18 schreef TjjWester het volgende:
Ik vraag me al een tijdje af waarom Apple nog A chips produceert?
Zou het niet logischer zijn om over te stappen op een verkleinde M chip?
Jepquote:Op zaterdag 18 mei 2024 12:21 schreef Skull-splitter het volgende:
[..]
Of zijn de M chips stiekem gewoon grotere A chips?
Retorische vraag was retorisch.quote:Op zaterdag 18 mei 2024 12:24 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Jep
Hele idee van Apple Silicon is de blokkendoos achtige opbouw van de verschillende units. De performance cores uit een A serie zijn dezelfde als in de M serie van dezelfde generatie, en de energie cores uit de S, A en M serie ook. Stelt apple in staat de ontwikkelkosten over al hun producten te spreiden.
quote:Op zaterdag 11 mei 2024 07:50 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Is volgende week niet het MS event waar die hun nieuwe ARM SoC die met Qualcomm samen is ontwikkeld?
quote:Snapdragon X Windows Copilot+ PCs get official, starting at $1,099
Acer, Dell, HP, and Lenovo are all onboard, with some models promising “multi-day battery life”
https://www.tomshardware.(...)lti-day-battery-life
quote:Microsoft says “Prism” translation layer does for Arm PCs what Rosetta did for Macs
https://arstechnica.com/g(...)osetta-did-for-macs/
Slim dat ze nu wel nagedacht hebben over de software kant van de transitie. Met eerdere Windows-op-niet-x86 platformen was dat vaak het probleem, dan had je wel iets wat er uit zag als Windows maar je kon alsnog niet het grootste deel van je software draaien..quote:
Vind dat een knappe prestatie, de eerste serieuze generatie van Windows en ARM SoC tegenover de derde generatie van Apple die alles in eigen hand heeft en veel beter kan integreren.quote:Op dinsdag 21 mei 2024 10:21 schreef Aether het volgende:
https://forums.macrumors.(...)408596/post-33151833
[ afbeelding ]
Ben ook wel benieuwd naar de batterijduur, want als deze chip 2x zoveel energie gebruikt vind ik het een minder knappe prestatie.quote:Op dinsdag 21 mei 2024 10:27 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Vind dat een knappe prestatie, de eerste serieuze generatie van Windows en ARM SoC tegenover de derde generatie van Apple die alles in eigen hand heeft en veel beter kan integreren.
Helemaal waar.quote:Op dinsdag 21 mei 2024 10:41 schreef Aether het volgende:
[..]
Ben ook wel benieuwd naar de batterijduur, want als deze chip 2x zoveel energie gebruikt vind ik het een minder knappe prestatie.
https://signal65.com/wp-c(...)abInsights_r1.01.pdfquote:Op dinsdag 21 mei 2024 10:54 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Helemaal waar.
CPU Performance/Watt
GPU Performance/Watt
NPU Performance/Watt
Video Codecs Encode/Decode Performance/Watt
Rendering Performance/Watt
I/O geheugen en SSD
Allerzins positief te noemen.quote:Op dinsdag 21 mei 2024 23:33 schreef Aether het volgende:
[..]
https://signal65.com/wp-c(...)abInsights_r1.01.pdf
Op zich wel logisch, met dat hele multi-camera gebeuren van de vorige keynote.quote:Op dinsdag 4 juni 2024 11:53 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Ik vermoed dat Apple grote update gaat laten zien voor Final Cut volgende week
Een AR busquote:Op maandag 10 juni 2024 19:15 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Okay, Final Cut is net onder een bus gegooid
Customizen van je home, lockscreen en Control Center.quote:Op maandag 10 juni 2024 19:19 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Zoals controle over je privacy?
Sarcasmequote:Op maandag 10 juni 2024 19:22 schreef DKUp het volgende:
[..]
Customizen van je home, lockscreen en Control Center.
Nee, maar daar is het erg populair en Whatsapp wordt daar vrijwel niet gebruiktquote:Op maandag 10 juni 2024 19:21 schreef Aether het volgende:
Messages wordt volgens mij alleen in de VS gebruikt
Wil je graag uitnodigen voor een biertje, heb nogal kalkaanslag in het toiletquote:Op maandag 10 juni 2024 19:37 schreef DKUp het volgende:
Tijd voor de rekenmachine app op de iPadOS
Oh nee WatchOS
Graag incheckenquote:Op maandag 10 juni 2024 19:38 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Wil je graag uitnodigen voor een biertje, heb nogal kalkaanslag in het toilet
Media Transfer Protocol, nu heb je altijd een apart programma nodig.quote:
Ken het niet, wat is dat?quote:Op maandag 10 juni 2024 19:53 schreef Aether het volgende:
[..]
Media Transfer Protocol, nu heb je altijd een apart programma nodig.
Jij krijgt een stickerquote:Op maandag 10 juni 2024 20:17 schreef DKUp het volgende:
Apple Intelligence is dus A17 Pro en alle M1-M4 devices only.
Wil jij niet liever rode billetjes?quote:Op maandag 10 juni 2024 20:19 schreef DKUp het volgende:
[..]
Maar kunnen we dat rode paardje uit die serie vinden?
Dat laten we wel aan Tim overquote:Op maandag 10 juni 2024 20:21 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Wil jij niet liever rode billetjes?
En je krijgt het gratis, itt tot co-pilot waar je een abo moet nemenquote:Op maandag 10 juni 2024 20:35 schreef DKUp het volgende:
Ziet er wel goed uit. Ben alleen bang dat een hoop US en UK only gaat zijn.
True, maar volgens mij kondigen ze nooit hardware aan bij deze Conf. Ik trap er trouwens ieder jaar weer in.quote:Op maandag 10 juni 2024 20:46 schreef ashardalan het volgende:
Jammer dat er geen hardware aangekondigd is, maar al met al een aantal hele fijne upgrades
Best veel nog, voor een software dingetje. En was die VisionPro vorig jaar ook niet op WWDC aangekondigd?quote:Op maandag 10 juni 2024 20:56 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
True, maar volgens mij kondigen ze nooit hardware aan bij deze Conf. Ik trap er trouwens ieder jaar weer in.
Afgelopen jaren wel.quote:Op maandag 10 juni 2024 20:56 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
True, maar volgens mij kondigen ze nooit hardware aan bij deze Conf. Ik trap er trouwens ieder jaar weer in.
Hebben we niets van gezienquote:Op vrijdag 27 oktober 2023 18:45 schreef Aether het volgende:
Qualcomm heeft de Oryon aangekondigd die sneller en energiezuiniger zou zijn dan de M2 Max, maar wordt ergens midden 2024 verwacht. Tegen die tijd is de M2 meer dan twee jaar op de markt.
https://www.anandtech.com(...)u-starts-in-laptops-
[ afbeelding ]
En ook de beta van 18.1 met alle AI-toevoegingen. Wel bijzonder want 18 is er dus ook nog niet eens.quote:Op dinsdag 30 juli 2024 06:25 schreef Aether het volgende:
Updates
https://nl.wikipedia.org/(...)lities_and_Exposuresquote:Op donderdag 8 augustus 2024 09:44 schreef AnneX het volgende:
@:Aether “ iOS 15.8.3 and iPadOS 15.8.3
This update has no published CVE entries.”
Wat betekent de tekst “CVE entries”?
Hier een ipad mini 4 ( 5 jaar oud?) en SE2 (3 jaar?). Natuurlijk worden de updates gedaan. Die zijn nu beschikbaar.
Ben jij Aether? 😎quote:Op donderdag 8 augustus 2024 09:47 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
https://nl.wikipedia.org/(...)lities_and_Exposures
quote:Op donderdag 8 augustus 2024 13:45 schreef AnneX het volgende:
[..]
Ben jij Aether? 😎
Dank voor de link.
Het is waarschijnlijk al duidelijk: CVEs zijn (meestal) bugs waar een nummer aan is toegekend. Apple publiceert welke CVEs zijn opgelost (dat is niet alleen software van Apple, want ze gebruiken ook open source software van anderen).quote:Op donderdag 8 augustus 2024 09:44 schreef AnneX het volgende:
@:Aether “ iOS 15.8.3 and iPadOS 15.8.3
This update has no published CVE entries.”
Wat betekent de tekst “CVE entries”?
Hier een ipad mini 4 ( 5 jaar oud?) en SE2 (3 jaar?). Natuurlijk worden de updates gedaan. Die zijn nu beschikbaar.
Ja, zo werkt Apple actief mee aan het verbeteren van BSDquote:Op vrijdag 9 augustus 2024 09:10 schreef Aether het volgende:
[..]
Het is waarschijnlijk al duidelijk: CVEs zijn (meestal) bugs waar een nummer aan is toegekend. Apple publiceert welke CVEs zijn opgelost (dat is niet alleen software van Apple, want ze gebruiken ook open source software van anderen).
Als er geen gepubliceerde CVEs zijn gaat het meestal om bugs zonder code of geeft men gebruikers de tijd om te updaten zodat bugs niet kunnen worden misbruikt.
Als het geld niet teveel brand in je zak dan wist ik het wel.quote:Op vrijdag 23 augustus 2024 00:45 schreef ChevyCaprice het volgende:
iPhone 12 mini. De dunste iPhone ooit![]()
Heb hem al 3,5 jaar en wil eigenlijk een nieuwe. Maar hij doet het eigenlijk nog prima.
Hier nog een. Die 12 mini is de beste iPhone die ik gehad heb.quote:Op vrijdag 23 augustus 2024 00:45 schreef ChevyCaprice het volgende:
Heb hem al 3,5 jaar en wil eigenlijk een nieuwe. Maar hij doet het eigenlijk nog prima.
Ik hou die van mij ook nog zo lang mogelijk. Gaat over een paar dagen wel een nieuwe accu in, maar het formaatje is perfect.quote:Op vrijdag 23 augustus 2024 00:45 schreef ChevyCaprice het volgende:
Je hebt helemaal gelijk. De iPhone 6 is zelfs 6.9mm. En de plus 7.1mm.quote:Op vrijdag 23 augustus 2024 12:55 schreef Mano_ het volgende:
[..]
Ik hou die van mij ook nog zo lang mogelijk. Gaat over een paar dagen wel een nieuwe accu in, maar het formaatje is perfect.
Is een SE niet nog iets dunner trouwens?
quote:Op maandag 26 augustus 2024 18:34 schreef Pino112 het volgende:
9 september event!
D'r op of d'r onder!
iPhone, Watch, AirPods en evt iPad.quote:Op maandag 26 augustus 2024 19:19 schreef Jan_Onderwater het volgende:
M4 series laptops, mini’s, studio’s & pro’s?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |