Het heeft 39 jaar geduurd, maar zo'n twee weken geleden toch echt gebeurd. Ik geloof niet meer.. In die 39 jaar was het Christelijke geloof altijd een onderdeel, een onderdeel dat ik niet durfde los te laten.
Geboren in Kampen als zoon van gelovige ouders, zat op een reformatorische school en leerde alle dogma's en regels. Welke kerk we gingen weet ik eigenlijk niet mee, überhaupt geen idee of we gingen of bijvoorbeeld alleen mijn vader. Zo rond mijn zesde verhuisde we naar Gorinchem, niet meer naar een Refo school, wel een school op Christelijke basis. De kerk begon daar meer onderdeel te worden van ons leven, want mijn opa was een bekende in Refo land.
Hij was namelijk eigenaar van een Reformatorische uitgever, boekhandel en drukkerij. Zelf gingen we naar de PKN (wss was de naam toen anders) en waren die diensten niet al te zwaar. Al was er binnen de zaak van mijn opa wel eens discussie over, was die PKN wel zwaar genoeg..
Netwerken voor mijn opa was het bezoeken van diensten in de diverse kerken in de dorpen rondom Gorinchem, en vaak gingen wij mee. De preken hier waren ouderwetse donderpreken die heel veel indruk op mij gemaakt hebben. En waar mijn moeder soepeler werd in de leer en het geloof, deed mijn vader het omgekeerde. Ondanks dat ik wist dat mijn vader ze niet echt allemaal op een rijtje had/heeft maakte bepaalde uitspraken over het geloof en de hel toch indruk.
Op een gegeven moment zijn mijn ouders gescheiden en werd geloof minder belangrijk in het gezin. Mijn moeder wist de kerk en geloof los van elkaar te zien. Je zou kunnen zeggen dat ik langzaam aan God niet als wrede God maar een vriendelijke God. Geloof was persoonlijk geworden en de Bijbel tjah.. niet echt belangrijk meer.
Skip flink wat jaren en mijn eerste depressie duikt op, niks hielp dus ik ging het wijten aan mijn gebrek aan geloof en het negeren van de wet en de Bijbel. Ik ga weer naar de kerk, op dat moment staat er heel vrijzinnige dominee in de Grote Kerk van Gorinchem en raak ik meer en meer in de ban van Jezus en zijn lessen.
Nog voor mijn depressie heb ik mijn huidige vrouw ontmoet en had haar al te huwelijk gevraagd voordat ik depri werd (later zou blijken dat het issues had met life events).
We zijn uiteindelijk getrouwd en ik ben verhuisd naar Sliedrecht, en begon daar ook naar de kerk te gaan.. Wat even schrikken was.. dat was wel even iets anders dan dat ik in Gorinchem gewend was.
Skip weer een paar jaar en ik raak zwaar depressief rond de geboorte van onze tweede en beland meerde keren in een kliniek. Deze kliniek heeft een theoloog in dienst om mensen te helpen met geloofsvragen. De kliniek zelf is overigens niet Christelijk. Deze man heeft me geholpen heel anders naar het geloof te kijken en het niet meer te zien als last, maar als iets wat een toevoeging op mijn leven is.
Wel zie ik de depressies als een teken van boven, en zie het herstel van elke keer als met namen een gave van boven.
Maar elke terugval begint dat minder te worden, waarom moet ik elke keer hier door heen? Ik begin in te zien.. Het is niet God maar de wetenschap en met name hun medicatie die mij laten herstellen.
Maar toch.. het geloof los laten kan ik niet.. Er moet toch wat zijn? Iets moet toch deze wereld gemaakt hebben? Dat nieuwe leven van ons kinderen kan toch niet zomaar uit toeval ontstaan zijn? Er moet toch een designer zijn.
Ik besluit de kerk in ieder geval wel gedag te zeggen, tenminste de Reformatorische/Protestantse kerk dan. Ik besluit te gaan voor de remonstranten.
Maar hoe meer ik erover nadenken, erover lees.. Hoe minder ik geloof.. Tot twee weken geleden het kwartje viel.. Ik geloof niet meer.
Maar dat gaat met een hoop onrust. Want de grootste zonde is toch echt het geloof negeren en ongelovige te worden. Ik weet dat het komt door jarenlange conditionering van mensen om me heen, door dominees, ouderlingen en hell leraren op de basis school.
Een gelovige zal wss zeggen dat die onrust komt door de heilige geest ofzo.. maar rationeel weet ik precies waar het vandaan komt..
Phoe het is een langer verhaal geworden dan bedoeld... Maar in het kort.. Ik heb mijn geloof verloren maar ervaar onrust door jarenlange indoctrinatie en donder preken in mijn (vroege) jeugd.
Herkennen anderen die ook van hun geloof vallen dit gevoel? En hoe kan ik mijn brein betere wapenen tegen het onrust gevoel in mijn hart? Goede boeken over dit onderwerp bijv??
SPOILER: Even buiten dat het niet het Christendom was die hiermee kwam
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:
En hij zeide: Jezus, gedenk mijner, wanneer Gij in uw Koninkrijk komt. En Hij zeide tot hem: Voorwaar, Ik zeg u, heden zult gij met Mij in het paradijs zijn
Op woensdag 20 september 2023 14:41 schreef MatthijsDJ het volgende: En hij zeide: Jezus, gedenk mijner, wanneer Gij in uw Koninkrijk komt. En Hij zeide tot hem: Voorwaar, Ik zeg u, heden zult gij met Mij in het paradijs zijn
En volgens de catechismus daalde Jezus na zijn dood af "ter helle".
[..] Kijk hier hebben we al weer een tekst die de andere(n) ontkracht. Dit bedoel ik met "het is niet duidelijk".
Leentjebuur bij andere religies is voor de hand liggend. Ook in het OT.
Klopt, en zo barst het van de contradicties. "God is alomvattend", "God is oneindig groot, wijs, intelligent"... (wat ook zo is) maar als je dan zegt dat een mens ook uit God bestaat (wat zo is, omdat Pure consciousness), en derhalve dus ook god is, dan is het ineens godslastering.
Verder, als "God" oneindig groot zou zijn, en een mens niet-god zou zijn, zou betekenen dat God niet oneindig groot is want er bestaat niets buiten die oneindigheid. En als een mens dus geen God zou zijn, vervalt direct de oneindigheid van God, want die zgn "oneindigheid" vervalt dan waar de mens begint.
Eens dat het barst van tegenstrijdigheden, komt imo ook door vele herschrijvingen van de bijbel, het is heel lastig om een Abrahamistische religie te doorgronden. Daarom zul je pas begrijpen hoe dit bedoeld wordt zodra je t gezien hebt. Daarom zijn de oosterse leren veel beter om je op te richten. En dan met name de zgn "new age", die leggen t veel sterker, beter en to the point uit.
Op woensdag 20 september 2023 14:48 schreef Mijk het volgende: Eens dat het barst van tegenstrijdigheden, komt imo ook door vele herschrijvingen van de bijbel, het is heel lastig om een Abrahamistische religie te doorgronden
De geschriften zijn geschreven in verschillende tijden,op verschillende plaatsen door verschillende mensen, met een verschillende boodschap. En dan zit je nog met vertaling, het Hebreeuws is al lastig. Wij moeten het doen met een vertaling van een vertaling.
[..] De geschriften zijn geschreven in verschillende tijden,op verschillende plaatsen door verschillende mensen, met een verschillende boodschap. En dan zit je nog met vertaling, het Hebreeuws is al lastig. Wij moeten het doen met een vertaling van een vertaling.
Sterker nog; een vertaling van een vertaling van een vertaling.
Want over het algemeen spreken we hier over de King James versie vertaling omdat dit de oudste toegankelijke is voor ons voor zover ik weet.
Hebreeuws > Grieks > Engels > Nederlands.
Grieken waren de eersten die de Bijbel vertaalden, derhalve de naam Christus, want Christos (== the Chosen One)
[..] Correct, ligt eraan welke vertaling je gebruikt, hebreeuws = messias = gezalfde, maar vanuit grieks; [..] [..] Zie, daar ga je al met definities ook he... dus zo gek is het ook niet dat de serieuze boodschap lastig eruit te vissen valt.
Maar dat zorgt ook dat mensen (zoals ik) besluiten dat de Bijbel onzin is. Iig niet het onfeilbare woord wat men claimed dat het is.
[..] Maar dat zorgt ook dat mensen (zoals ik) besluiten dat de Bijbel onzin is.
Precies, de serieuze leer is ondergesneeuwd door deze "cloak", of, zoals ik al eerder een keer aangaf; Rumi het nóg veel mooier verwoordde; "The Robe of Words". Álle religieuze geschriften zijn een Robe of Words, zeker als je je daar aan vast clinged. Datgeen wat je zoekt ligt buiten de teksten, daaorm zei ik ook; probeer de zgn "new age" boeken, die het veel beter uitleggen omdat ze niet met een cloak te maken hebben.
Het probleem hierin is, is dat je het zó hard probeert te "begrijpen" met de mind (het ego) dat je er verder vanaf raakt, dát is de hele paradox hoe dit in elkaar zit en daarom komt bijna niemand ertoe om het daadwerkelijk te doorgronden.
Zoals Alan Watts mooi zei; Dit proberen te begrijpen met de thinking mind, is als proberen te bijten in je eigen tanden.
Adyashanti (in mijn ogen de beste teacher in deze materie) opent dan ook 1 van zijn boeken met;
quote:
If you want to learn something, go elsewhere. If you wish to unlearn everything; then sit and listen.
Het gaat er niet om dat je iets "gained",... je leert niets extra's, je ontleert juist alle "cultural laid(/forced) down behaviour" die je ooit aangeleerd is.
Deepak Chopra zei dit ook, maar op andere wijze;
quote:
"Awakening is not changing who you are, its discarding who you're not".
Goed, en omdat je denkt dat je je ego bent, staat dat ego in de weg om "het te zien". Gedachten zijn als wolken voor de zon, en dat "ontleren van álles", haalt die wolken weg waardoor je de zon weer ziet. Thats all, datgeen wát je zoekt _IS_ er nu ook al (ergo; het is er áltijd al geweest lol), alleen je ziet het niet (meer).
Het is precies waarom ze zeggen; "Surrender" (stop met het proberen dit te graspen met het egoic construct in je hoofd) Het is waarom Islam zegt; Submission, geen vrouwen onderdrukking, nee... Submission to that what is (God/Allah, geef het een term)
SPOILER: En uiteraard Rumi; Ingenieus.
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: En uiteraard Rumi; Ingenieus #2.
SPOILER: En uiteraard Rumi; Ingenieus #3.
SPOILER: En uiteraard Rumi; Ingenieus #4.
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Jung zei;
quote:
"Who looks outside, dreams; who looks inside, awakes."
Bob Marley was het die zei geloof ik;
quote:
"The hardest prison to escape from is the mind".
Grappig zijn mensen die wijzen naar "mainstream"-religieuzen en zeggen dat zij erin zitten tegen hen, maar zitten zelf ook erin, alleen niveaut'je erbuiten (onbewust). Ze weten niet dat ze gestuurd worden met die ego/shadowsplit en zijn hier zelf niet bewust van, want dat is wat je uiteindelijk op moet lossen om compleet vrij te zijn. En dit is bijna bij heel de wereld het geval.
Jung weer;
quote:
"Until you make the unconscious conscious it will direct your life and you will call it fate."
En ook dit is weer een paradox, omdat zodra je er tegen gaat vechten he, dan bevestig je voor jezelf dat die gevangenis waar is, ondanks dat je rationeel gezien kunt zien dat je erin zit (je zegt niet alles wat je daadwerkelijk vindt, omdat je rekening houdt (ego doet dit) met wat anderen vinden) dit is in bijna alle gevallen zo omdat je ook wel ns in situaties zit waarbij het "onhandig" zou zijn voor je "positie" om iets te zeggen wat je wel vindt maar je niet uitspreekt vanwege dat.
DIT IS, die gevangenis.
Daarom Lao Tzu, zeer treffend;
quote:
"Care about what other people think and you will always be their prisoner."
Shakespear;
quote:
"There is nothing more confining than the prison we don't know we are in."
Ik kan oneindig door met dergelijke quotes, ze logen niet; change your perspective
En datgeen waar ik het dus hier over heb; is uit déze gevangenis stappen (door je ego niet over je te laten heersen). Dát is de puzzel. Dát is uiteindelijk "Enlightenment".
En pas zodra mensen beseffen dat dàt uiteindelijk enlightenment is, (100% content met zichzelf (derhalve desireless zoals ik eerder zei), ze zijn al "compleet" en hebben dus niets meer nodig en stoppen dan met "geluk zoeken buiten zichzelf"), dan wordt deze content een stuk toegankelijker(en minder "zweverig", wat het al nooit was, maar dat is wat men er zelf van maakt door associatie lol)
Goed, je hoort wel veel mensen zeggen "ik heb schijt aan alles" , maar puntje bij paaltje, wie zegt echt alles uit zn autentieke zelf?(zowel bewust als onbewust), no matter the consequence... dié authenticiteit is wat t brengt, en dan kun je ineens alles, want no fears. En grappig genoeg wordt je dán degene die je nu graag wílt zijn.
Dát... is God-mode.
[ Bericht 21% gewijzigd door Mijk op 20-09-2023 16:56:33 ]
Het Mithraïsme (1-ste eeuw) gaat over het stierenbloed dat vergoten wordt over nieuwe leden. Ook weer een analogie met het bloed van christus dat voor zondaren...enfin Paulus schrijft er hele brieven over.
Op zaterdag 22 april 2023 13:43 schreef r_one het volgende: En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
Op woensdag 20 september 2023 18:11 schreef OllieA het volgende: @:MatthijsDJ Misschien heb je ook nog iets aan de ideeën van Bertrand Russell. Mocht je het te lang vinden, dan eventueel vanaf ongeveer 23 minuten.
Op woensdag 20 september 2023 19:34 schreef MatthijsDJ het volgende: Onrust is er nog steeds wel maar dat kost tijd. Iets waarop ik alles of nou ja bijna alles baseerde is weg.
Dat geeft vrijheid maar ook wel een gevoel van verlies. Niet een gevoel van leegte overigens.
"Was mich nicht umbring macht mir stärker". Citaat van Nietzsche, predikantszoon die tijdens zijn studie theologie, van z'n geloof afstapte
Op zaterdag 22 april 2023 13:43 schreef r_one het volgende: En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
Adyashanti (in mijn ogen de beste teacher in deze materie) opent dan ook 1 van zijn boeken met; [..] Het gaat er niet om dat je iets "gained",... je leert niets extra's, je ontleert juist alle "cultural laid(/forced) down behaviour" die je ooit aangeleerd is.
Deepak Chopra zei dit ook, maar op andere wijze; [..]
Dit doet mij ook denken aan wat Jezus in het evangelie van Thomas zei:
37 Zijn leerlingen zeiden tot hem: Wanneer zult u zichtbaar zijn voor ons en wanneer zullen we u zien? Hij zei: Wanneer jullie je kleren afleggen zonder schaamte en ze op de grond leggen en met de voeten betreden zoals kleine kinderen, dan zullen jullie de zoon van de levende zien en zullen jullie niet bang zijn. **(Toelichting van Bram Moerland)
Kleren staan symbool voor waar je mee bent opgevoed/aangeleerd is, oftewel 'aangekleed' bent. Dus idd zoals je zegt: "je leert niets extra's, je ontleert juist alle "cultural laid(/forced) down behaviour" die je ooit aangeleerd is."
Een andere logion zegt:
4 Jezus zei: Een wijze man zal niet aarzelen een klein kind van zeven dagen te vragen naar de plaats van het leven, en hij zal leven. Want vele eersten zullen laatsten worden en laatsten worden eersten en ze zullen eenling worden. (Toelichting van Bram Moerland)
In de joodse traditie worden jongetjes op hun 8ste dag besneden, ze worden dan onderdeel van de joodse groep. Jezus zegt hier keer terug naar het kind van 7 dagen oud toen je nog geen identiteit opgelegd kreeg als lid van een groep, dan zal je herboren worden en het Koninkrijk in jezelf vinden. Ook hier is het thema 'ontleer': keer terug naar je ware staat en 'zijn'. Die oude wijze man zal dan zijn als het kind van 7 dagen oud, de laatste wordt als de eerste en je zal weer één zijn (met je ware zelf en daardoor ook met alles en iedereen, niet alleen je eigen groep).
** Bij de links zal je waarschijnlijk van de browser een veiligheidswaarschuwing krijgen, omdat het een http site is, maar je kan veilig doorklikken. Het is de officiële site van Bram Moerland.
Op vrijdag 29 september 2023 12:57 schreef Arabius het volgende: Kleren staan symbool voor waar je mee bent opgevoed/aangeleerd is, oftewel 'aangekleed' bent. Dus idd zoals je zegt: "je leert niets extra's, je ontleert juist alle "cultural laid(/forced) down behaviour" die je ooit aangeleerd is."
Interesting, dat stuk over dat "aangekleedde"... Rumi had een mooie quote hierover, hij zei;
quote:
Those who don't feel this Love pulling them like a river, those who don't drink dawn like a cup of spring water or take in sunset like supper, those who don't want to change, let them sleep.
This Love is beyond the study of theology, that old trickery and hypocrisy.
If you want to improve your mind that way, sleep on. I've given up on my brain.
I've torn the cloth to shreds and thrown it away. If you're not completely naked, wrap your beautiful Robe of Words around you, and sleep.
-- Rumi
SPOILER: Robe of Words
"Simpelweg zijn" lijkt natuurlijk heel makkelijk en voor de hand en liggend. Maar dat betekent dus niet denken en niet handelen. Geen fysieke of mentale activiteit. Idealiter gewoon zitten 'mediteren'.
Wie doet dat? Wie kan dat? Alle breinen lopen continu op volle toeren, standaard werkweek van 40 uur, hobbies erbij.
Er gaat heel veel discipline en dedicatie mee gepaard om 🕉 simpelweg te kunnen zijn. En je moet het ook durven, want je gebruikt geen gedachtes om je leven in goede banen te leiden. In plaats daarvan laat je je leiden door de dao, en dat kan ook gewoon leed of de dood tot gevolg hebben. Dus je moet vertrouwen hebben in de dao of de Atman in plaats van het ego maar tegelijkertijd moet je accepteren dat alles kan gebeuren.
En je bent nooit klaar want het bewustzijn staat continu aan. Je moet continu je focus behouden. Er is geen pensioen, er is geen finish lijn. De ijzeren discipline van het zijn gaat door.
Op zaterdag 30 september 2023 09:08 schreef Libertarisch het volgende: "Simpelweg zijn" lijkt natuurlijk heel makkelijk en voor de hand en liggend. Maar dat betekent dus niet denken en niet handelen. Geen fysieke of mentale activiteit. Idealiter gewoon zitten 'mediteren'.
Wie doet dat? Wie kan dat? Alle breinen lopen continu op volle toeren, standaard werkweek van 40 uur, hobbies erbij.
Er gaat heel veel discipline en dedicatie mee gepaard om 🕉 simpelweg te kunnen zijn. En je moet het ook durven, want je gebruikt geen gedachtes om je leven in goede banen te leiden. In plaats daarvan laat je je leiden door de dao, en dat kan ook gewoon leed of de dood tot gevolg hebben. Dus je moet vertrouwen hebben in de dao of de Atman in plaats van het ego maar tegelijkertijd moet je accepteren dat alles kan gebeuren.
En je bent nooit klaar want het bewustzijn staat continu aan. Je moet continu je focus behouden. Er is geen pensioen, er is geen finish lijn. De ijzeren discipline van het zijn gaat door.
Dit is ook waarom Faith vaak wordt verward met "believe". Eigenlijk 99/100 keer if not more.
Het geloof, als in Geloven in God = vertrouwen op dat het goed gaat (en dus Faith) ipv Believing God Exists. Dit is waar het vaak direct al fout gaat bij de benadering van religie.
Mede om deze reden zou de term "god" gewoon geschrapt moeten worden, omdat die associatie diep zit.
Op zaterdag 30 september 2023 09:57 schreef ems. het volgende: Iedereen kan dat. Ik doe het ook elke dag. Het is allemaal vrij eenvoudig, maar alleen als je echt verlicht bent natuurlijk.
Dat klopt, je bent al bewust en dus verlicht. Het bewustzijn is de verlichting van het universum, dus iedereen is al verlicht.
Het verschil is dat de verlichting (het zuivere bewustzijn) van de meeste mensen verduisterd is door gedachten en onaflatende afleiding. Ultiem voorbeeld: op je mobiele telefoon kijken als je even niets te doen hebt.
De verduistering verhelderen doe je door meditatie, en een goeroe kan je erbij helpen.
[..] Dit is ook waarom Faith vaak wordt verward met "believe". Eigenlijk 99/100 keer if not more.
Het geloof, als in Geloven in God = vertrouwen op dat het goed gaat (en dus Faith) ipv Believing God Exists. Dit is waar het vaak direct al fout gaat bij de benadering van religie.
Mede om deze reden zou de term "god" gewoon geschrapt moeten worden, omdat die associatie diep zit.
Zonder geloof in een hogere macht is het wel lastig om in het diepe te springen en je helemaal over te geven. Ik durf me te laten leiden door de dao omdat ik geloof in God.
[..] Je kunt beter eentje met een tulband zoeken, eentje die begrijpt wat karma is.
Zo een?
[..] Dat klopt, je bent al bewust en dus verlicht. Het bewustzijn is de verlichting van het universum, dus iedereen is al verlicht.
Het verschil is dat de verlichting (het zuivere bewustzijn) van de meeste mensen verduisterd is door gedachten en onaflatende afleiding. Ultiem voorbeeld: op je mobiele telefoon kijken als je even niets te doen hebt.
De verduistering verhelderen doe je door meditatie, en een goeroe kan je erbij helpen.
Het is 1 van de 2;
1. Jij hebt een bizar hoog IQ, echt voorbij 140. 2. Je quote dingen random.
Het topic gaat toch over iemand die van zijn geloof afvalt. En wordt nu wel een beetje gekaapt door mensen die hun eigen beeld van geloof/god willen laten zien. Enige reden waarom hij twijfelt aan geloof omdat hij het niet precies zoals jullie geloofd? Voelt een beetje als een reclame folder krijgen met een nee=nee sticker op je brievenbus.
Op zondag 1 oktober 2023 13:03 schreef Momo het volgende: Het topic gaat toch over iemand die van zijn geloof afvalt. En wordt nu wel een beetje gekaapt door mensen die hun eigen beeld van geloof/god willen laten zien. Enige reden waarom hij twijfelt aan geloof omdat hij het niet precies zoals jullie geloofd? Voelt een beetje als een reclame folder krijgen met een nee=nee sticker op je brievenbus.
Gelukkig is het alleen hier, al weet de kerk nog niet van mijn "reis". Dan zullen ze namelijk wel snel aan de deur staan.
Die trouwdienst had me achteraf toch te pakken. Maar al snel won de ratio het weer
De angst voor de hel etc is wel weg. Alleen de angst dat toch een beetje hulp ga missen is wel groot.
Maar ook dat heeft mijn Godsbeeld wel veranderd. Een straffende God is gewoon niet verenigbaar met een liefdevolle God.
[..] Gelukkig is het alleen hier, al weet de kerk nog niet van mijn "reis". Dan zullen ze namelijk wel snel aan de deur staan.
Die trouwdienst had me achteraf toch te pakken. Maar al snel won de ratio het weer
De angst voor de hel etc is wel weg. Alleen de angst dat toch een beetje hulp ga missen is wel groot.
Maar ook dat heeft mijn Godsbeeld wel veranderd. Een straffende God is gewoon niet verenigbaar met een liefdevolle God.
Angst om verstoten te worden in de gemeenschap daar? Iemand met vragen en twijfels heeft geen plek ? Zou toch eigenlijk niet uit moeten maken of je dan in die sociale structuur mag blijven? (Al weet ik dat praktijk anders zal zijn eventueel)
[..] Angst om verstoten te worden in de gemeenschap daar? Iemand met vragen en twijfels heeft geen plek ? Zou toch eigenlijk niet uit moeten maken of je dan in die sociale structuur mag blijven? (Al weet ik dat praktijk anders zal zijn eventueel)
Nah meer dat ik bij terugval van de depressie of dipjes dan niet meer een extra beschermer heb. Al is dat best krom, want waarom moet ik überhaupt dealen met dingen zoals depressies.
[..] Nah meer dat ik bij terugval van de depressie of dipjes dan niet meer een extra beschermer heb. Al is dat best krom, want waarom moet ik überhaupt dealen met dingen zoals depressies.
Heb je vrienden waarmee je dit soort zaken zou kunnen bespreken? Misschien fijn om een fysiek klankbord te hebben. Iemand die misschien ook merkt als het minder gaat ?
[..] Heb je vrienden waarmee je dit soort zaken zou kunnen bespreken? Misschien fijn om een fysiek klankbord te hebben. Iemand die misschien ook merkt als het minder gaat ?
Niet op dit niveau, maar lezen over dit helpt al enorm.
Maar het mezelf los maken van strikte religie heeft al heel veel ruimte gegeven.
[..] Niet op dit niveau, maar lezen over dit helpt al enorm.
Maar het mezelf los maken van strikte religie heeft al heel veel ruimte gegeven.
Sporten!! En de ruige natuur in: de Zwitserse Alpen bijv. op 3000m. hoogte.
[ Bericht 2% gewijzigd door blomke op 01-10-2023 17:21:28 ]
Zelfs de hemel kan een kwelling zijn. Mijn oma was heel gelovig. Haar man overleed echter onverwachts in de jaren '60. Later vond ze een nieuwe vriend waar ze tientallen jaren mee heeft samengewoond (voor mij was dat mijn opa), maar die overleed ook voordat ze zelf ging.
Op haar sterfbed was enorm in paniek over hoe dat nou moest, want straks was ze in de hemel en had ze twee mannen en moest ze dat uit zien te leggen. M'n moeder heeft geprobeerd d'r wat te kalmeren, maar ze bleef er maar over piekeren hoe dat nou moest.
Toch treurig, dat zo'n idee dat juist bedacht is om troost en rust te bieden alleen maar zorgt voor extra stress.
Zoals je weet zijn er verschillende religies, ooit bedacht dat het christendom misschien de verkeerde is maar een andere wel juist is? Sta je daar voor open?
Op zondag 1 oktober 2023 19:31 schreef KomVissen het volgende: Zoals je weet zijn er verschillende religies, ooit bedacht dat het christendom misschien de verkeerde is maar een andere wel juist is? Sta je daar voor open?
Dat is een van de bouwstenen waarmee de twijfel in me gestart is.
[..] Zelfs de hemel kan een kwelling zijn. Mijn oma was heel gelovig. Haar man overleed echter onverwachts in de jaren '60. Later vond ze een nieuwe vriend waar ze tientallen jaren mee heeft samengewoond (voor mij was dat mijn opa), maar die overleed ook voordat ze zelf ging.
Triest verhaal, zelfs daar ook wel over nagedacht maar dan net iets anders. Stel ik beland in de hemel maar mijn kids niet.. dat betekent dan dat ze mogelijk in een hel zitten.
Hel had ik al wel afgeschreven gebaseerd op wat de Joden geloven/oude Testament.
[..] Dat is een van de bouwstenen waarmee de twijfel in me gestart is. [..] Triest verhaal, zelfs daar ook wel over nagedacht maar dan net iets anders. Stel ik beland in de hemel maar mijn kids niet.. dat betekent dan dat ze mogelijk in een hel zitten.
Hel had ik al wel afgeschreven gebaseerd op wat de Joden geloven/oude Testament.
Op zondag 1 oktober 2023 13:03 schreef Momo het volgende: Het topic gaat toch over iemand die van zijn geloof afvalt. En wordt nu wel een beetje gekaapt door mensen die hun eigen beeld van geloof/god willen laten zien. Enige reden waarom hij twijfelt aan geloof omdat hij het niet precies zoals jullie geloofd? Voelt een beetje als een reclame folder krijgen met een nee=nee sticker op je brievenbus.
Deels mee eens wel, maar dit is het 2e deel van het topic en het is niet zo gek dat bij dergelijk complexe materie dit soort discussies ontstaan imo.
Als de discussie er niet was gekomen, was het uiteindelijk geweest; "ok, gestopt met je religie, congratz", topic gone, is dat dan waar het heen moet? Ik bedoel, er zijn redenen waarom TS van z'n religie af wilt/gaat/is gegaan, en de zaken die we bespreken hier hebben sterke raakvlakken met die redenen. Dus imo niet geheel offtopic.
quote:
Op zondag 1 oktober 2023 14:25 schreef MatthijsDJ het volgende: Maar ook dat heeft mijn Godsbeeld wel veranderd. Een straffende God is gewoon niet verenigbaar met een liefdevolle God.
Op maandag 2 oktober 2023 00:01 schreef Mijk het volgende: Deels mee eens wel, maar dit is het 2e deel van het topic en het is niet zo gek dat bij dergelijk complexe materie dit soort discussies ontstaan imo.
Als de discussie er niet was gekomen, was het uiteindelijk geweest; "ok, gestopt met je religie, congratz", topic gone, is dat dan waar het heen moet? Ik bedoel, er zijn redenen waarom TS van z'n religie af wilt/gaat/is gegaan, en de zaken die we bespreken hier hebben sterke raakvlakken met die redenen. Dus imo niet geheel offtopic.
Kijk ik had verwacht dat er heus wel een gelovige zou melden in dit topic (al had ik minder gelovigen op Fok! verwacht), alleen een aantal in dit topic komen aan in dit topic gaat er wel erg ver mee.
Voor mij is dit gewoon zo complex, allemaal door OCD (wat ik vooral qua gedachten heb) waar één van de obsessies; geloof is.
Aan de andere kant zie ik ook in dit topic mensen voorbij komen die door dezelfde twijfel en angst zijn gegaan. Hun advies is goud voor mij. Plus dat de atheïsten die zich hebben gemeld in dit topic over het algemeen niet de pusherige lui zijn.
Op zondag 1 oktober 2023 19:28 schreef Tijn het volgende: Op haar sterfbed was enorm in paniek over hoe dat nou moest, want straks was ze in de hemel en had ze twee mannen en moest ze dat uit zien te leggen. M'n moeder heeft geprobeerd d'r wat te kalmeren, maar ze bleef er maar over piekeren hoe dat nou moest.
Da's toch niet zo'n probleem? In het hiernamaals wordt niet gehuwd en niet uitgehuwelijkt.
[..] Da's toch niet zo'n probleem? In het hiernamaals wordt niet gehuwd en niet uitgehuwelijkt.
Het ging haar erom dat ze daar haar twee mannen weer tegen zou komen, en zij ook elkaar. Ze zat er enorm mee, dus het was duidelijk wel een probleem voor haar.
Heb je je verdiept in de islam en de Qur'aan? Geloof je nu alleen niet meer in het christendom en nog vragend of heb je nu ook een andere overtuiging aangenomen?
Voor mij is dit gewoon zo complex, allemaal door OCD (wat ik vooral qua gedachten heb) waar één van de obsessies; geloof is.
Ik ontwikkelde rond mijn 14e OCD. Ik dacht toen bij mezelf, waar is mijn zorgeloze kindertijd gebleven? Waarom produceert mijn brein deze kut gedachten?
Nu heb ik geen OCD meer, door jaren aan intensieve beoefening van meditatie. Het is lastig, maar je bent echt de baas over je brein. Vrije wil....
[..] Het ging haar erom dat ze daar haar twee mannen weer tegen zou komen, en zij ook elkaar. Ze zat er enorm mee, dus het was duidelijk wel een probleem voor haar.
Ja, zo worden er de gekste uitkomsten gecreëerd. Ik heb nooit gesnapt dat mensen die voor christus leefden en stierven, ook gerechtvaardigd konden worden. Wordt door Paulus weer een mouw aan gebreid.
Idem de kruisdood: hoe kan één iemand voor zoveel onrechtvaardigen, sterven.
Of de wederopstanding: is er ooit ruimte en energie voor zoveel mensen?
P.S. mijn grootvader (her)trouwde met een diepgelovige vrouw die al eerder gescheiden en daarvoor weduwe was geweest (grootvader was dus man 3).
Heb haar nooit horen mauwen dat ze drie (ex-)mannen tegen zou komen.