quote:Op woensdag 20 september 2023 14:32 schreef Mijk het volgende:
[..]
[..]
Luke 17:21SPOILER: Even buiten dat het niet het Christendom was die hiermee kwamOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.quote:En hij zeide: Jezus, gedenk mijner, wanneer Gij in uw Koninkrijk komt. En Hij zeide tot hem: Voorwaar, Ik zeg u, heden zult gij met Mij in het paradijs zijnMijn blog over o.a. leven met OCD (dwang) | <a href="https://mdj-stek.nl" target="_blank" rel="nofollow norererer noopener" >https://mdj-stek.nl</a>
En volgens de catechismus daalde Jezus na zijn dood af "ter helle".quote:Op woensdag 20 september 2023 14:41 schreef MatthijsDJ het volgende:
En hij zeide: Jezus, gedenk mijner, wanneer Gij in uw Koninkrijk komt. En Hij zeide tot hem: Voorwaar, Ik zeg u, heden zult gij met Mij in het paradijs zijn
Klopt, en zo barst het van de contradicties. "God is alomvattend", "God is oneindig groot, wijs, intelligent"... (wat ook zo is) maar als je dan zegt dat een mens ook uit God bestaat (wat zo is, omdat Pure consciousness), en derhalve dus ook god is, dan is het ineens godslastering.quote:Op woensdag 20 september 2023 14:39 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Kijk hier hebben we al weer een tekst die de andere(n) ontkracht. Dit bedoel ik met "het is niet duidelijk".
Leentjebuur bij andere religies is voor de hand liggend. Ook in het OT.
Jep, dit is er 1 van.quote:
De geschriften zijn geschreven in verschillende tijden,op verschillende plaatsen door verschillende mensen, met een verschillende boodschap. En dan zit je nog met vertaling, het Hebreeuws is al lastig. Wij moeten het doen met een vertaling van een vertaling.quote:Op woensdag 20 september 2023 14:48 schreef Mijk het volgende:
Eens dat het barst van tegenstrijdigheden, komt imo ook door vele herschrijvingen van de bijbel, het is heel lastig om een Abrahamistische religie te doorgronden
Sterker nog; een vertaling van een vertaling van een vertaling.quote:Op woensdag 20 september 2023 14:55 schreef hoatzin het volgende:
[..]
De geschriften zijn geschreven in verschillende tijden,op verschillende plaatsen door verschillende mensen, met een verschillende boodschap. En dan zit je nog met vertaling, het Hebreeuws is al lastig. Wij moeten het doen met een vertaling van een vertaling.
Ja of Hebreeuws > Latijn (OT)quote:Op woensdag 20 september 2023 14:58 schreef Mijk het volgende:
[..]
Sterker nog; een vertaling van een vertaling van een vertaling.
Want over het algemeen spreken we hier over de King James versie vertaling omdat dit de oudste toegankelijke is voor ons voor zover ik weet.
Hebreeuws > Grieks > Engels > Nederlands.
Grieken waren de eersten die de Bijbel vertaalden, derhalve de naam Christus, want Christos (== the Chosen One)
Correct, ligt eraan welke vertaling je gebruikt, hebreeuws = messias = gezalfde, maar vanuit grieks;quote:Op woensdag 20 september 2023 15:00 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Ja of Hebreeuws > Latijn (OT)
Christos is bij mijn weten (messias) "de gezalfde".
quote:Christ comes from Christos, a Greek word that means “the anointed one,” or “the chosen one.”
Zie, daar ga je al met definities ook he... dus zo gek is het ook niet dat de serieuze boodschap lastig eruit te vissen valt.quote:Often A·noint·ed . the person or people chosen or declared chosen by God
Maar dat zorgt ook dat mensen (zoals ik) besluiten dat de Bijbel onzin is. Iig niet het onfeilbare woord wat men claimed dat het is.quote:Op woensdag 20 september 2023 15:03 schreef Mijk het volgende:
[..]
Correct, ligt eraan welke vertaling je gebruikt, hebreeuws = messias = gezalfde, maar vanuit grieks;
[..]
[..]
Zie, daar ga je al met definities ook he... dus zo gek is het ook niet dat de serieuze boodschap lastig eruit te vissen valt.
Precies, de serieuze leer is ondergesneeuwd door deze "cloak", of, zoals ik al eerder een keer aangaf; Rumi het nóg veel mooier verwoordde; "The Robe of Words". Álle religieuze geschriften zijn een Robe of Words, zeker als je je daar aan vast clinged. Datgeen wat je zoekt ligt buiten de teksten, daaorm zei ik ook; probeer de zgn "new age" boeken, die het veel beter uitleggen omdat ze niet met een cloak te maken hebben.quote:Op woensdag 20 september 2023 15:18 schreef MatthijsDJ het volgende:
[..]
Maar dat zorgt ook dat mensen (zoals ik) besluiten dat de Bijbel onzin is.
Het gaat er niet om dat je iets "gained",... je leert niets extra's, je ontleert juist alle "cultural laid(/forced) down behaviour" die je ooit aangeleerd is.quote:If you want to learn something, go elsewhere.
If you wish to unlearn everything; then sit and listen.
Goed, en omdat je denkt dat je je ego bent, staat dat ego in de weg om "het te zien". Gedachten zijn als wolken voor de zon, en dat "ontleren van álles", haalt die wolken weg waardoor je de zon weer ziet. Thats all, datgeen wát je zoekt _IS_ er nu ook al (ergo; het is er áltijd al geweest lol), alleen je ziet het niet (meer).quote:"Awakening is not changing who you are, its discarding who you're not".
SPOILER: En uiteraard Rumi; Ingenieus.Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILER: En uiteraard Rumi; Ingenieus #2.Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILER: En uiteraard Rumi; Ingenieus #3.Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILER: En uiteraard Rumi; Ingenieus #4.Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Jung zei;Bob Marley was het die zei geloof ik;quote:"Who looks outside, dreams; who looks inside, awakes."Grappig zijn mensen die wijzen naar "mainstream"-religieuzen en zeggen dat zij erin zitten tegen hen, maar zitten zelf ook erin, alleen niveaut'je erbuiten (onbewust). Ze weten niet dat ze gestuurd worden met die ego/shadowsplit en zijn hier zelf niet bewust van, want dat is wat je uiteindelijk op moet lossen om compleet vrij te zijn. En dit is bijna bij heel de wereld het geval.quote:"The hardest prison to escape from is the mind".
Jung weer;En ook dit is weer een paradox, omdat zodra je er tegen gaat vechten he, dan bevestig je voor jezelf dat die gevangenis waar is, ondanks dat je rationeel gezien kunt zien dat je erin zit (je zegt niet alles wat je daadwerkelijk vindt, omdat je rekening houdt (ego doet dit) met wat anderen vinden) dit is in bijna alle gevallen zo omdat je ook wel ns in situaties zit waarbij het "onhandig" zou zijn voor je "positie" om iets te zeggen wat je wel vindt maar je niet uitspreekt vanwege dat.quote:"Until you make the unconscious conscious it will direct your life and you will call it fate."
DIT IS, die gevangenis.
Daarom Lao Tzu, zeer treffend;Shakespear;quote:"Care about what other people think and you will always be their prisoner."Ik kan oneindig door met dergelijke quotes, ze logen niet; change your perspectivequote:"There is nothing more confining than the prison we don't know we are in."
En datgeen waar ik het dus hier over heb; is uit déze gevangenis stappen (door je ego niet over je te laten heersen). Dát is de puzzel. Dát is uiteindelijk "Enlightenment".
En pas zodra mensen beseffen dat dàt uiteindelijk enlightenment is, (100% content met zichzelf (derhalve desireless zoals ik eerder zei), ze zijn al "compleet" en hebben dus niets meer nodig en stoppen dan met "geluk zoeken buiten zichzelf"), dan wordt deze content een stuk toegankelijker(en minder "zweverig", wat het al nooit was, maar dat is wat men er zelf van maakt door associatie lol)
Goed, je hoort wel veel mensen zeggen "ik heb schijt aan alles" , maar puntje bij paaltje, wie zegt echt alles uit zn autentieke zelf?(zowel bewust als onbewust), no matter the consequence... dié authenticiteit is wat t brengt, en dan kun je ineens alles, want no fears. En grappig genoeg wordt je dán degene die je nu graag wílt zijn.
Dát... is God-mode.
[ Bericht 21% gewijzigd door Mijk op 20-09-2023 16:56:33 ]As above, so below.![]()
Het Mithraïsme (1-ste eeuw) gaat over het stierenbloed dat vergoten wordt over nieuwe leden. Ook weer een analogie met het bloed van christus dat voor zondaren...enfin Paulus schrijft er hele brieven over.Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.![]()
@MatthijsDJ Misschien heb je ook nog iets aan de ideeën van Bertrand Russell. Mocht je het te lang vinden, dan eventueel vanaf ongeveer 23 minuten.
[ Bericht 6% gewijzigd door OllieA op 20-09-2023 19:09:29 ]And it's only the giving
That makes you
What you are![]()
Zal hem gaan beluisteren. Onrust is er nog steeds wel maar dat kost tijd. Iets waarop ik alles of nou ja bijna alles baseerde is weg.quote:Op woensdag 20 september 2023 18:11 schreef OllieA het volgende:
@:MatthijsDJ Misschien heb je ook nog iets aan de ideeën van Bertrand Russell. Mocht je het te lang vinden, dan eventueel vanaf ongeveer 23 minuten.
Dat geeft vrijheid maar ook wel een gevoel van verlies. Niet een gevoel van leegte overigens.Mijn blog over o.a. leven met OCD (dwang) | <a href="https://mdj-stek.nl" target="_blank" rel="nofollow norererer noopener" >https://mdj-stek.nl</a>![]()
"Was mich nicht umbring macht mir stärker". Citaat van Nietzsche, predikantszoon die tijdens zijn studie theologie, van z'n geloof afstaptequote:Op woensdag 20 september 2023 19:34 schreef MatthijsDJ het volgende:
Onrust is er nog steeds wel maar dat kost tijd. Iets waarop ik alles of nou ja bijna alles baseerde is weg.
Dat geeft vrijheid maar ook wel een gevoel van verlies. Niet een gevoel van leegte overigens.Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.![]()
Dit doet mij ook denken aan wat Jezus in het evangelie van Thomas zei:quote:Op woensdag 20 september 2023 15:20 schreef Mijk het volgende:
Adyashanti (in mijn ogen de beste teacher in deze materie) opent dan ook 1 van zijn boeken met;
[..]
Het gaat er niet om dat je iets "gained",... je leert niets extra's, je ontleert juist alle "cultural laid(/forced) down behaviour" die je ooit aangeleerd is.
Deepak Chopra zei dit ook, maar op andere wijze;
[..]
37 Zijn leerlingen zeiden tot hem: Wanneer zult u zichtbaar zijn voor ons en wanneer zullen we u zien?
Hij zei: Wanneer jullie je kleren afleggen zonder schaamte en ze op de grond leggen en met de voeten betreden zoals kleine kinderen, dan zullen jullie de zoon van de levende zien en zullen jullie niet bang zijn. **(Toelichting van Bram Moerland)
Kleren staan symbool voor waar je mee bent opgevoed/aangeleerd is, oftewel 'aangekleed' bent. Dus idd zoals je zegt: "je leert niets extra's, je ontleert juist alle "cultural laid(/forced) down behaviour" die je ooit aangeleerd is."
Een andere logion zegt:
4 Jezus zei: Een wijze man zal niet aarzelen een klein kind van zeven dagen te vragen naar de plaats van het leven, en hij zal leven. Want vele eersten zullen laatsten worden en laatsten worden eersten en ze zullen eenling worden. (Toelichting van Bram Moerland)
In de joodse traditie worden jongetjes op hun 8ste dag besneden, ze worden dan onderdeel van de joodse groep. Jezus zegt hier keer terug naar het kind van 7 dagen oud toen je nog geen identiteit opgelegd kreeg als lid van een groep, dan zal je herboren worden en het Koninkrijk in jezelf vinden. Ook hier is het thema 'ontleer': keer terug naar je ware staat en 'zijn'. Die oude wijze man zal dan zijn als het kind van 7 dagen oud, de laatste wordt als de eerste en je zal weer één zijn (met je ware zelf en daardoor ook met alles en iedereen, niet alleen je eigen groep).
** Bij de links zal je waarschijnlijk van de browser een veiligheidswaarschuwing krijgen, omdat het een http site is, maar je kan veilig doorklikken. Het is de officiële site van Bram Moerland.Niet meer actief op het forum.![]()
Interesting, dat stuk over dat "aangekleedde"... Rumi had een mooie quote hierover, hij zei;quote:Op vrijdag 29 september 2023 12:57 schreef Arabius het volgende:
Kleren staan symbool voor waar je mee bent opgevoed/aangeleerd is, oftewel 'aangekleed' bent. Dus idd zoals je zegt: "je leert niets extra's, je ontleert juist alle "cultural laid(/forced) down behaviour" die je ooit aangeleerd is."-- Rumiquote:Those who don't feel this Love pulling them like a river, those who don't drink dawn like a cup of spring water or take in sunset like supper, those who don't want to change, let them sleep.
This Love is beyond the study of theology, that old trickery and hypocrisy.
If you want to improve your mind that way, sleep on. I've given up on my brain.
I've torn the cloth to shreds and thrown it away. If you're not completely naked, wrap your beautiful Robe of Words around you, and sleep.SPOILER: Robe of WordsOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.As above, so below.![]()
"Simpelweg zijn" lijkt natuurlijk heel makkelijk en voor de hand en liggend. Maar dat betekent dus niet denken en niet handelen. Geen fysieke of mentale activiteit. Idealiter gewoon zitten 'mediteren'.
Wie doet dat? Wie kan dat? Alle breinen lopen continu op volle toeren, standaard werkweek van 40 uur, hobbies erbij.
Er gaat heel veel discipline en dedicatie mee gepaard om 🕉 simpelweg te kunnen zijn. En je moet het ook durven, want je gebruikt geen gedachtes om je leven in goede banen te leiden. In plaats daarvan laat je je leiden door de dao, en dat kan ook gewoon leed of de dood tot gevolg hebben. Dus je moet vertrouwen hebben in de dao of de Atman in plaats van het ego maar tegelijkertijd moet je accepteren dat alles kan gebeuren.
En je bent nooit klaar want het bewustzijn staat continu aan. Je moet continu je focus behouden. Er is geen pensioen, er is geen finish lijn. De ijzeren discipline van het zijn gaat door.![]()
Iedereen kan dat. Ik doe het ook elke dag. Het is allemaal vrij eenvoudig, maar alleen als je echt verlicht bent natuurlijk.Conscience do cost.![]()
Dit is ook waarom Faith vaak wordt verward met "believe". Eigenlijk 99/100 keer if not more.quote:Op zaterdag 30 september 2023 09:08 schreef Libertarisch het volgende:
"Simpelweg zijn" lijkt natuurlijk heel makkelijk en voor de hand en liggend. Maar dat betekent dus niet denken en niet handelen. Geen fysieke of mentale activiteit. Idealiter gewoon zitten 'mediteren'.
Wie doet dat? Wie kan dat? Alle breinen lopen continu op volle toeren, standaard werkweek van 40 uur, hobbies erbij.
Er gaat heel veel discipline en dedicatie mee gepaard om 🕉 simpelweg te kunnen zijn. En je moet het ook durven, want je gebruikt geen gedachtes om je leven in goede banen te leiden. In plaats daarvan laat je je leiden door de dao, en dat kan ook gewoon leed of de dood tot gevolg hebben. Dus je moet vertrouwen hebben in de dao of de Atman in plaats van het ego maar tegelijkertijd moet je accepteren dat alles kan gebeuren.
En je bent nooit klaar want het bewustzijn staat continu aan. Je moet continu je focus behouden. Er is geen pensioen, er is geen finish lijn. De ijzeren discipline van het zijn gaat door.
Het geloof, als in Geloven in God = vertrouwen op dat het goed gaat (en dus Faith) ipv Believing God Exists. Dit is waar het vaak direct al fout gaat bij de benadering van religie.
Mede om deze reden zou de term "god" gewoon geschrapt moeten worden, omdat die associatie diep zit.As above, so below.![]()
Dat klopt, je bent al bewust en dus verlicht. Het bewustzijn is de verlichting van het universum, dus iedereen is al verlicht.quote:Op zaterdag 30 september 2023 09:57 schreef ems. het volgende:
Iedereen kan dat. Ik doe het ook elke dag. Het is allemaal vrij eenvoudig, maar alleen als je echt verlicht bent natuurlijk.
Het verschil is dat de verlichting (het zuivere bewustzijn) van de meeste mensen verduisterd is door gedachten en onaflatende afleiding. Ultiem voorbeeld: op je mobiele telefoon kijken als je even niets te doen hebt.
De verduistering verhelderen doe je door meditatie, en een goeroe kan je erbij helpen.![]()
quote:Op zaterdag 30 september 2023 11:15 schreef Libertarisch het volgende:
De verduistering verhelderen doe je door meditatie, en een goeroe kan je erbij helpen.![]()
![]()
![]()
Goeroe? Zoals Emiel Ratelband??Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
Zonder geloof in een hogere macht is het wel lastig om in het diepe te springen en je helemaal over te geven. Ik durf me te laten leiden door de dao omdat ik geloof in God.quote:Op zaterdag 30 september 2023 10:21 schreef Mijk het volgende:
[..]
Dit is ook waarom Faith vaak wordt verward met "believe". Eigenlijk 99/100 keer if not more.
Het geloof, als in Geloven in God = vertrouwen op dat het goed gaat (en dus Faith) ipv Believing God Exists. Dit is waar het vaak direct al fout gaat bij de benadering van religie.
Mede om deze reden zou de term "god" gewoon geschrapt moeten worden, omdat die associatie diep zit.![]()
Je kunt beter eentje met een tulband zoeken, eentje die begrijpt wat karma is.quote:Op zaterdag 30 september 2023 11:17 schreef blomke het volgende:
[..]![]()
![]()
![]()
Goeroe? Zoals Emiel Ratelband??![]()
Zo een?quote:Op zaterdag 30 september 2023 11:26 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Je kunt beter eentje met een tulband zoeken, eentje die begrijpt wat karma is.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
Het is 1 van de 2;quote:Op zaterdag 30 september 2023 11:15 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Dat klopt, je bent al bewust en dus verlicht. Het bewustzijn is de verlichting van het universum, dus iedereen is al verlicht.
Het verschil is dat de verlichting (het zuivere bewustzijn) van de meeste mensen verduisterd is door gedachten en onaflatende afleiding. Ultiem voorbeeld: op je mobiele telefoon kijken als je even niets te doen hebt.
De verduistering verhelderen doe je door meditatie, en een goeroe kan je erbij helpen.
1. Jij hebt een bizar hoog IQ, echt voorbij 140.
2. Je quote dingen random.
Ik neig naar het eerste.As above, so below.![]()
Jij gelooft niet dat ik mediteer? Ik mediteer continu, onaflatend. Het is een marathon waar geen einde aan komt.quote:Op zondag 1 oktober 2023 03:23 schreef Mijk het volgende:
[..]
Het is 1 van de 2;
1. Jij hebt een bizar hoog IQ, echt voorbij 140.
2. Je quote dingen random.
Ik neig naar het eerste.![]()
Het topic gaat toch over iemand die van zijn geloof afvalt. En wordt nu wel een beetje gekaapt door mensen die hun eigen beeld van geloof/god willen laten zien. Enige reden waarom hij twijfelt aan geloof omdat hij het niet precies zoals jullie geloofd? Voelt een beetje als een reclame folder krijgen met een nee=nee sticker op je brievenbus.![]()
Gelukkig is het alleen hier, al weet de kerk nog niet van mijn "reis". Dan zullen ze namelijk wel snel aan de deur staan.quote:Op zondag 1 oktober 2023 13:03 schreef Momo het volgende:
Het topic gaat toch over iemand die van zijn geloof afvalt. En wordt nu wel een beetje gekaapt door mensen die hun eigen beeld van geloof/god willen laten zien. Enige reden waarom hij twijfelt aan geloof omdat hij het niet precies zoals jullie geloofd? Voelt een beetje als een reclame folder krijgen met een nee=nee sticker op je brievenbus.
Die trouwdienst had me achteraf toch te pakken. Maar al snel won de ratio het weer
De angst voor de hel etc is wel weg. Alleen de angst dat toch een beetje hulp ga missen is wel groot.
Maar ook dat heeft mijn Godsbeeld wel veranderd. Een straffende God is gewoon niet verenigbaar met een liefdevolle God.Mijn blog over o.a. leven met OCD (dwang) | <a href="https://mdj-stek.nl" target="_blank" rel="nofollow norererer noopener" >https://mdj-stek.nl</a>![]()
Dat is wel verenigbaar.quote:Op zondag 1 oktober 2023 14:25 schreef MatthijsDJ het volgende:
Een straffende God is gewoon niet verenigbaar met een liefdevolle God.![]()
Nee niet met de mate die (veel) Christenen (hel) beweren.quote:
Hij zou onze vader zijn, geen enkele vader zou zijn kind voor eeuwig straffen.Mijn blog over o.a. leven met OCD (dwang) | <a href="https://mdj-stek.nl" target="_blank" rel="nofollow norererer noopener" >https://mdj-stek.nl</a>![]()
Dat is zo. Een eeuwige straf is te erg om voorstelbaar te zijn.quote:Op zondag 1 oktober 2023 15:12 schreef MatthijsDJ het volgende:
[..]
Nee niet met de mate die (veel) Christenen (hel) beweren.
Hij zou onze vader zijn, geen enkele vader zou zijn kind voor eeuwig straffen.![]()
Of het nu mediteren of masturberen is.quote:Op zondag 1 oktober 2023 12:53 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Jij gelooft niet dat ik mediteer? Ik mediteer continu, onaflatend. Het is een marathon waar geen einde aan komt.
Who gives a f***![]()
Angst om verstoten te worden in de gemeenschap daar? Iemand met vragen en twijfels heeft geen plek ? Zou toch eigenlijk niet uit moeten maken of je dan in die sociale structuur mag blijven? (Al weet ik dat praktijk anders zal zijn eventueel)quote:Op zondag 1 oktober 2023 14:25 schreef MatthijsDJ het volgende:
[..]
Gelukkig is het alleen hier, al weet de kerk nog niet van mijn "reis". Dan zullen ze namelijk wel snel aan de deur staan.
Die trouwdienst had me achteraf toch te pakken. Maar al snel won de ratio het weer
De angst voor de hel etc is wel weg. Alleen de angst dat toch een beetje hulp ga missen is wel groot.
Maar ook dat heeft mijn Godsbeeld wel veranderd. Een straffende God is gewoon niet verenigbaar met een liefdevolle God.![]()
Nah meer dat ik bij terugval van de depressie of dipjes dan niet meer een extra beschermer heb. Al is dat best krom, want waarom moet ik überhaupt dealen met dingen zoals depressies.quote:Op zondag 1 oktober 2023 16:22 schreef Momo het volgende:
[..]
Angst om verstoten te worden in de gemeenschap daar? Iemand met vragen en twijfels heeft geen plek ? Zou toch eigenlijk niet uit moeten maken of je dan in die sociale structuur mag blijven? (Al weet ik dat praktijk anders zal zijn eventueel)Mijn blog over o.a. leven met OCD (dwang) | <a href="https://mdj-stek.nl" target="_blank" rel="nofollow norererer noopener" >https://mdj-stek.nl</a>![]()
Heb je vrienden waarmee je dit soort zaken zou kunnen bespreken? Misschien fijn om een fysiek klankbord te hebben. Iemand die misschien ook merkt als het minder gaat ?quote:Op zondag 1 oktober 2023 16:25 schreef MatthijsDJ het volgende:
[..]
Nah meer dat ik bij terugval van de depressie of dipjes dan niet meer een extra beschermer heb. Al is dat best krom, want waarom moet ik überhaupt dealen met dingen zoals depressies.![]()
Niet op dit niveau, maar lezen over dit helpt al enorm.quote:Op zondag 1 oktober 2023 16:27 schreef Momo het volgende:
[..]
Heb je vrienden waarmee je dit soort zaken zou kunnen bespreken? Misschien fijn om een fysiek klankbord te hebben. Iemand die misschien ook merkt als het minder gaat ?
Maar het mezelf los maken van strikte religie heeft al heel veel ruimte gegeven.Mijn blog over o.a. leven met OCD (dwang) | <a href="https://mdj-stek.nl" target="_blank" rel="nofollow norererer noopener" >https://mdj-stek.nl</a>![]()
Sporten!! En de ruige natuur in: de Zwitserse Alpen bijv. op 3000m. hoogte.quote:Op zondag 1 oktober 2023 16:31 schreef MatthijsDJ het volgende:
[..]
Niet op dit niveau, maar lezen over dit helpt al enorm.
Maar het mezelf los maken van strikte religie heeft al heel veel ruimte gegeven.
[ Bericht 2% gewijzigd door blomke op 01-10-2023 17:21:28 ]Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
Zelfs de hemel kan een kwelling zijn. Mijn oma was heel gelovig. Haar man overleed echter onverwachts in de jaren '60. Later vond ze een nieuwe vriend waar ze tientallen jaren mee heeft samengewoond (voor mij was dat mijn opa), maar die overleed ook voordat ze zelf ging.quote:Op zondag 1 oktober 2023 14:25 schreef MatthijsDJ het volgende:
[..]
Op haar sterfbed was enorm in paniek over hoe dat nou moest, want straks was ze in de hemel en had ze twee mannen en moest ze dat uit zien te leggen. M'n moeder heeft geprobeerd d'r wat te kalmeren, maar ze bleef er maar over piekeren hoe dat nou moest.
Toch treurig, dat zo'n idee dat juist bedacht is om troost en rust te bieden alleen maar zorgt voor extra stress.![]()
Zoals je weet zijn er verschillende religies, ooit bedacht dat het christendom misschien de verkeerde is maar een andere wel juist is? Sta je daar voor open?n![]()
Dat is een van de bouwstenen waarmee de twijfel in me gestart is.quote:Op zondag 1 oktober 2023 19:31 schreef KomVissen het volgende:
Zoals je weet zijn er verschillende religies, ooit bedacht dat het christendom misschien de verkeerde is maar een andere wel juist is? Sta je daar voor open?Triest verhaal, zelfs daar ook wel over nagedacht maar dan net iets anders. Stel ik beland in de hemel maar mijn kids niet.. dat betekent dan dat ze mogelijk in een hel zitten.quote:Op zondag 1 oktober 2023 19:28 schreef Tijn het volgende:
[..]
Zelfs de hemel kan een kwelling zijn. Mijn oma was heel gelovig. Haar man overleed echter onverwachts in de jaren '60. Later vond ze een nieuwe vriend waar ze tientallen jaren mee heeft samengewoond (voor mij was dat mijn opa), maar die overleed ook voordat ze zelf ging.
Hel had ik al wel afgeschreven gebaseerd op wat de Joden geloven/oude Testament.Mijn blog over o.a. leven met OCD (dwang) | <a href="https://mdj-stek.nl" target="_blank" rel="nofollow norererer noopener" >https://mdj-stek.nl</a>![]()
Wat bedoel jequote:Op zondag 1 oktober 2023 20:28 schreef MatthijsDJ het volgende:
[..]
Dat is een van de bouwstenen waarmee de twijfel in me gestart is.
[..]
Triest verhaal, zelfs daar ook wel over nagedacht maar dan net iets anders. Stel ik beland in de hemel maar mijn kids niet.. dat betekent dan dat ze mogelijk in een hel zitten.
Hel had ik al wel afgeschreven gebaseerd op wat de Joden geloven/oude Testament.n![]()
Deels mee eens wel, maar dit is het 2e deel van het topic en het is niet zo gek dat bij dergelijk complexe materie dit soort discussies ontstaan imo.quote:Op zondag 1 oktober 2023 13:03 schreef Momo het volgende:
Het topic gaat toch over iemand die van zijn geloof afvalt. En wordt nu wel een beetje gekaapt door mensen die hun eigen beeld van geloof/god willen laten zien. Enige reden waarom hij twijfelt aan geloof omdat hij het niet precies zoals jullie geloofd? Voelt een beetje als een reclame folder krijgen met een nee=nee sticker op je brievenbus.
Als de discussie er niet was gekomen, was het uiteindelijk geweest; "ok, gestopt met je religie, congratz", topic gone, is dat dan waar het heen moet? Ik bedoel, er zijn redenen waarom TS van z'n religie af wilt/gaat/is gegaan, en de zaken die we bespreken hier hebben sterke raakvlakken met die redenen. Dus imo niet geheel offtopic.Eens.quote:Op zondag 1 oktober 2023 14:25 schreef MatthijsDJ het volgende:
Maar ook dat heeft mijn Godsbeeld wel veranderd. Een straffende God is gewoon niet verenigbaar met een liefdevolle God.As above, so below.![]()
Kijk ik had verwacht dat er heus wel een gelovige zou melden in dit topic (al had ik minder gelovigen op Fok! verwacht), alleen een aantal in dit topic komen aan in dit topic gaat er wel erg ver mee.quote:Op maandag 2 oktober 2023 00:01 schreef Mijk het volgende:
Deels mee eens wel, maar dit is het 2e deel van het topic en het is niet zo gek dat bij dergelijk complexe materie dit soort discussies ontstaan imo.
Als de discussie er niet was gekomen, was het uiteindelijk geweest; "ok, gestopt met je religie, congratz", topic gone, is dat dan waar het heen moet? Ik bedoel, er zijn redenen waarom TS van z'n religie af wilt/gaat/is gegaan, en de zaken die we bespreken hier hebben sterke raakvlakken met die redenen. Dus imo niet geheel offtopic.
Voor mij is dit gewoon zo complex, allemaal door OCD (wat ik vooral qua gedachten heb) waar één van de obsessies; geloof is.
Aan de andere kant zie ik ook in dit topic mensen voorbij komen die door dezelfde twijfel en angst zijn gegaan. Hun advies is goud voor mij. Plus dat de atheïsten die zich hebben gemeld in dit topic over het algemeen niet de pusherige lui zijn.Mijn blog over o.a. leven met OCD (dwang) | <a href="https://mdj-stek.nl" target="_blank" rel="nofollow norererer noopener" >https://mdj-stek.nl</a>![]()
Da's toch niet zo'n probleem? In het hiernamaals wordt niet gehuwd en niet uitgehuwelijkt.quote:Op zondag 1 oktober 2023 19:28 schreef Tijn het volgende:
Op haar sterfbed was enorm in paniek over hoe dat nou moest, want straks was ze in de hemel en had ze twee mannen en moest ze dat uit zien te leggen. M'n moeder heeft geprobeerd d'r wat te kalmeren, maar ze bleef er maar over piekeren hoe dat nou moest.Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
Het ging haar erom dat ze daar haar twee mannen weer tegen zou komen, en zij ook elkaar. Ze zat er enorm mee, dus het was duidelijk wel een probleem voor haar.quote:Op maandag 2 oktober 2023 08:19 schreef blomke het volgende:
[..]
Da's toch niet zo'n probleem? In het hiernamaals wordt niet gehuwd en niet uitgehuwelijkt.![]()
Heb je je verdiept in de islam en de Qur'aan? Geloof je nu alleen niet meer in het christendom en nog vragend of heb je nu ook een andere overtuiging aangenomen?En Allah weet het het beste![]()
Ik ontwikkelde rond mijn 14e OCD. Ik dacht toen bij mezelf, waar is mijn zorgeloze kindertijd gebleven? Waarom produceert mijn brein deze kut gedachten?quote:Op maandag 2 oktober 2023 08:15 schreef MatthijsDJ het volgende:
Voor mij is dit gewoon zo complex, allemaal door OCD (wat ik vooral qua gedachten heb) waar één van de obsessies; geloof is.
Nu heb ik geen OCD meer, door jaren aan intensieve beoefening van meditatie. Het is lastig, maar je bent echt de baas over je brein. Vrije wil....![]()
Ja, zo worden er de gekste uitkomsten gecreëerd. Ik heb nooit gesnapt dat mensen die voor christus leefden en stierven, ook gerechtvaardigd konden worden. Wordt door Paulus weer een mouw aan gebreid.quote:Op maandag 2 oktober 2023 09:20 schreef Tijn het volgende:
[..]
Het ging haar erom dat ze daar haar twee mannen weer tegen zou komen, en zij ook elkaar. Ze zat er enorm mee, dus het was duidelijk wel een probleem voor haar.
Idem de kruisdood: hoe kan één iemand voor zoveel onrechtvaardigen, sterven.
Of de wederopstanding: is er ooit ruimte en energie voor zoveel mensen?
P.S. mijn grootvader (her)trouwde met een diepgelovige vrouw die al eerder gescheiden en daarvoor weduwe was geweest (grootvader was dus man 3).
Heb haar nooit horen mauwen dat ze drie (ex-)mannen tegen zou komen.Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
Nope, geen behoefte aan ook.quote:Op maandag 2 oktober 2023 09:24 schreef GewoonUitNL het volgende:
Heb je je verdiept in de islam en de Qur'aan? Geloof je nu alleen niet meer in het christendom en nog vragend of heb je nu ook een andere overtuiging aangenomen?
Al lees ik wel veel artikelen van Remonstrantse "theologen" omdat daar het persoonlijk geloof maar vooral onderzoek naar het geloof een belangrijke basis heeft. Wel vanuit de Christelijk traditie, maar niet gelijk veroordelend naar mensen zoals ik die heel erg twijfelen en neigen naar Atheïsme.Mijn blog over o.a. leven met OCD (dwang) | <a href="https://mdj-stek.nl" target="_blank" rel="nofollow norererer noopener" >https://mdj-stek.nl</a>![]()
Geprobeerd, maar werkt gewoon niet voor mij.quote:Op maandag 2 oktober 2023 10:08 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Ik ontwikkelde rond mijn 14e OCD. Ik dacht toen bij mezelf, waar is mijn zorgeloze kindertijd gebleven? Waarom produceert mijn brein deze kut gedachten?
Nu heb ik geen OCD meer, door jaren aan intensieve beoefening van meditatie. Het is lastig, maar je bent echt de baas over je brein. Vrije wil....Mijn blog over o.a. leven met OCD (dwang) | <a href="https://mdj-stek.nl" target="_blank" rel="nofollow norererer noopener" >https://mdj-stek.nl</a>![]()
Blijven proberen, experimenteren, moeite doen, niet opgeven. Totdat het wel werktquote:Op maandag 2 oktober 2023 11:11 schreef MatthijsDJ het volgende:
[..]
Geprobeerd, maar werkt gewoon niet voor mij.![]()
Wat ik kan, kan jij ook.![]()
Nope bijna een jaar het een kans gegeven, het werkt gewoon niet voor mij. Ieder mens is anders alleen wil de mindfulness beweging dat maar heel moeilijk accepteren.quote:Op maandag 2 oktober 2023 11:22 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Blijven proberen, experimenteren, moeite doen, niet opgeven. Totdat het wel werkt![]()
Wat ik kan, kan jij ook.Mijn blog over o.a. leven met OCD (dwang) | <a href="https://mdj-stek.nl" target="_blank" rel="nofollow norererer noopener" >https://mdj-stek.nl</a>![]()
Iedereen kan stoppen met denken.quote:Op maandag 2 oktober 2023 12:14 schreef MatthijsDJ het volgende:
[..]
Nope bijna een jaar het een kans gegeven, het werkt gewoon niet voor mij. Ieder mens is anders alleen wil de mindfulness beweging dat maar heel moeilijk accepteren.![]()
Kun jij aangeven waar die angst voor de Hel vandaan kwam, en hoe deze Hel er dan uit zou zien volgens jou, of volgens wat jou geleerd werd?quote:Op maandag 2 oktober 2023 08:15 schreef MatthijsDJ het volgende:
[..]
Kijk ik had verwacht dat er heus wel een gelovige zou melden in dit topic (al had ik minder gelovigen op Fok! verwacht), alleen een aantal in dit topic komen aan in dit topic gaat er wel erg ver mee.
Aan de andere kant zie ik ook in dit topic mensen voorbij komen die door dezelfde twijfel en angst zijn gegaan. Hun advies is goud voor mij. Plus dat de atheïsten die zich hebben gemeld in dit topic over het algemeen niet de pusherige lui zijn.Grappig wel, want ik ben het ermee eens, daarom is "I think therefore i exist" ook 1 van de slechtste opmerkingen geweest in human history. Hiermee werd namelijk voor mensen een soort van bevestigd dat zij "hun denken zijn".quote:Op maandag 2 oktober 2023 12:26 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Iedereen kan stoppen met denken.As above, so below.![]()
Zelf heb ik er langer over gedaan dan 3 jaar om een meditatievorm te vinden die voor mij werkt. Ik heb vanalles geprobeerd, bodyscan, ademhaling tellen, geleidde meditaties, object meditaties... allemaal zaken die voor mij niet werkten, tot ik een keer ging zitten en gewoon helemaal NIETS deed, toen begonnen er dingen te gebeuren.quote:Op maandag 2 oktober 2023 12:14 schreef MatthijsDJ het volgende:
[..]
Nope bijna een jaar het een kans gegeven, het werkt gewoon niet voor mij. Ieder mens is anders alleen wil de mindfulness beweging dat maar heel moeilijk accepteren.As above, so below.![]()
Bij OCD is het meer dan denken. Het zijn gevoelens die daarbij komen kijken zoals angst. Dan is het inderdaad geen kwestie van simpelweg mediteren en stoppen met denken. Je dient dan ook veel aandacht te hebben voor je gevoelens die opkomen en andere technieken toe te passen tijdens het mediteren om die gevoelens te onderzoeken en te verwerken. Bijv. zitten in meditatie en jezelf de tijd/ruimte geven om in geest terug te gaan naar momenten gedurende dag dat angst/dwang opkwam bij bepaalde handelingen, de angst/dwang niet te veroordelen, maar voorzichtig toe te laten, te accepteren, totdat het opgelost is. Alleen dan (door je liefdevolle aandacht en respect) krijg je vanuit je diepste zelf 'het verhaal' achter de oorzaak van het opkomen van de angst/dwang te zien en kan je het verwerken en ervan leren. Dit soort technieken zijn ook essentieel, i.p.v. bijv. alleen maar mediteren en letten op ademhaling of focussen op een punt.quote:Op maandag 2 oktober 2023 12:26 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Iedereen kan stoppen met denken.
Oftewel, wat Mijk hierboven zegt dat je moet zoeken naar een meditatievorm die voor je specifieke situatie werkt.Niet meer actief op het forum.![]()
Kunnen we stoppen met het mindfulness gebazel? Inmiddels is namelijk wel duidelijk dat meditatie iets te veel een hype is geworden binnen de GGZ.
Heeft ook niets met het topic te maken.Mijn blog over o.a. leven met OCD (dwang) | <a href="https://mdj-stek.nl" target="_blank" rel="nofollow norererer noopener" >https://mdj-stek.nl</a>![]()
Sorry dat we je op weg proberen te helpen wel.quote:Op maandag 2 oktober 2023 14:43 schreef MatthijsDJ het volgende:
Kunnen we stoppen met het mindfulness gebazel? Inmiddels is namelijk wel duidelijk dat meditatie iets te veel een hype is geworden binnen de GGZ.
Heeft ook niets met het topic te maken.As above, so below.![]()
Je helpt 'm dus niet door 'm iets nieuws op te dringen.quote:Op maandag 2 oktober 2023 15:03 schreef Mijk het volgende:
[..]
Sorry dat we je op weg proberen te helpen wel.![]()
Jij zegt dat je last hebt van OCD, voornamelijk obsessies. Je geeft aan dat je een angst hebt voor de hel.quote:Op maandag 2 oktober 2023 14:43 schreef MatthijsDJ het volgende:
Heeft ook niets met het topic te maken.
Als je gestopt bent met denken dan is de obsessie en gepaarde angst verdwenen. De hel is namelijk ook maar een gedachte.![]()
Als je het liever over de hel wilt hebben: De hel komt in elke wereldreligie voor (van het Christendom tot Boeddhisme) en vrijwel in elke mythologie (van de Noordse tot de Azteekse). Los hiervan, veel mystici/asceten en mensen met bijna-doodervaringen hebben melding gemaakt van het bestaan van de hel. Maar er is goed nieuws, je hebt ook zoiets als een hemel en het komt neer op dat we oogsten wat we zaaien.quote:Op maandag 2 oktober 2023 14:43 schreef MatthijsDJ het volgende:
Heeft ook niets met het topic te maken.Niet meer actief op het forum.![]()
Angst ontstaat altijd als er een gedachte is over iets dat in de toekomst kan gebeuren. Als je helemaal in het nu leeft heb je dus geen angsten meer.quote:Op maandag 2 oktober 2023 13:57 schreef Arabius het volgende:
[..]
Bij OCD is het meer dan denken. Het zijn gevoelens die daarbij komen kijken zoals angst. Dan is het inderdaad geen kwestie van simpelweg mediteren en stoppen met denken. Je dient dan ook veel aandacht te hebben voor je gevoelens die opkomen en andere technieken toe te passen tijdens het mediteren om die gevoelens te onderzoeken en te verwerken. Bijv. zitten in meditatie en jezelf de tijd/ruimte geven om in geest terug te gaan naar momenten gedurende dag dat angst/dwang opkwam bij bepaalde handelingen, de angst/dwang niet te veroordelen, maar voorzichtig toe te laten, te accepteren, totdat het opgelost is. Alleen dan (door je liefdevolle aandacht en respect) krijg je vanuit je diepste zelf 'het verhaal' achter de oorzaak van het opkomen van de angst/dwang te zien en kan je het verwerken en ervan leren. Dit soort technieken zijn ook essentieel, i.p.v. bijv. alleen maar mediteren en letten op ademhaling of focussen op een punt.
Oftewel, wat Mijk hierboven zegt dat je moet zoeken naar een meditatievorm die voor je specifieke situatie werkt.![]()
Is niet altijd het geval. Bijv. onverwerkte ervaringen uit het verleden kunnen dat ook triggeren of gebeurtenissen die in het nu plaatsvinden. Dan is het niet een kwestie van mediteren en stoppen met denken waardoor alles even opgelost wordt, was het maar zo makkelijk. Die gevoelens dienen verwerkt te worden door er veel aandacht aan te geven.quote:Op maandag 2 oktober 2023 15:54 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Angst ontstaat altijd als er een gedachte is over iets dat in de toekomst kan gebeuren. Als je helemaal in het nu leeft heb je dus geen angsten meer.Niet meer actief op het forum.![]()
Inderdaad reflectie dus.quote:Op maandag 2 oktober 2023 16:00 schreef Arabius het volgende:
[..]
Is niet altijd het geval. Bijv. onverwerkte ervaringen uit het verleden kunnen dat ook triggeren of gebeurtenissen die in het nu plaatsvinden. Dan is het niet een kwestie van mediteren en stoppen met denken waardoor alles even opgelost wordt, was het maar zo makkelijk. Die gevoelens dienen verwerkt te worden door er veel aandacht aan te geven.Het is natuurlijk vooral een begrip, niet iets dat werkelijk bestaat.quote:Op maandag 2 oktober 2023 15:53 schreef Arabius het volgende:
[..]
Als je het liever over de hel wilt hebben: De hel komt in elke wereldreligie voor (van het Christendom tot Boeddhisme) en vrijwel in elke mythologie (van de Noordse tot de Azteekse). Los hiervan, veel mystici/asceten en mensen met bijna-doodervaringen hebben melding gemaakt van het bestaan van de hel. Maar er is goed nieuws, je hebt ook zoiets als een hemel en het komt neer op dat we oogsten wat we zaaien.
Hel is bovendien verwant aan helen en naar mijn mening is het ook daarom niet te vrezen.
Godsdienst heeft er iets verschrikkelijks van gemaakt maar volgens mij is het juist zelfs in het oude testament gelijk als in de mythologie een plaats waar men heelt.De waarheid in iemands hoofd is vaak onbuigzamer dan het sterkste staal.![]()
Opdringen? ... ?quote:Op maandag 2 oktober 2023 15:26 schreef Tijn het volgende:
[..]
Je helpt 'm dus niet door 'm iets nieuws op te dringen.As above, so below.![]()
Wat ik heb meegemaakt zelf, in bad trips, is de hel.quote:Op maandag 2 oktober 2023 15:53 schreef Arabius het volgende:
[..]
Als je het liever over de hel wilt hebben: De hel komt in elke wereldreligie voor (van het Christendom tot Boeddhisme) en vrijwel in elke mythologie (van de Noordse tot de Azteekse). Los hiervan, veel mystici/asceten en mensen met bijna-doodervaringen hebben melding gemaakt van het bestaan van de hel. Maar er is goed nieuws, je hebt ook zoiets als een hemel en het komt neer op dat we oogsten wat we zaaien.
Incoming "daar gaan we weer over trips"
Maar dit is niet zo gek verschillend aan een "psychedelische trip" he, deze vergelijking is behoorlijk treffend, want iedereen weet (die dit goed bestudeerd heeft) dat de pineal gland zelf een load DMT gaat afgeven zodra iemand dreigt te sterven, DMT = een trip.
Er zijn ook veel verhalen over dat ze "de hemel" zien, same thing.As above, so below.![]()
Gedachtes en gevoelens zijn in ieder geval nauw aan elkaar verbonden. Gedachtes kunnen heel krachtig zijn. Dat is wel even iets om over na te denken![]()
![]()
quote:Op maandag 2 oktober 2023 17:33 schreef Libertarisch het volgende:
Gedachtes en gevoelens zijn in ieder geval nauw aan elkaar verbonden. Gedachtes kunnen heel krachtig zijn. Dat is wel even iets om over na te denkenSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.As above, so below.![]()
Ik hoopte nog een reactie hierop @MatthijsDJquote:Op maandag 2 oktober 2023 12:45 schreef Mijk het volgende:
[..]
Kun jij aangeven waar die angst voor de Hel vandaan kwam, en hoe deze Hel er dan uit zou zien volgens jou, of volgens wat jou geleerd werd?As above, so below.![]()
Dat kwartje lijkt, maar niet te vallen bij ze. Anyway ignore...quote:Op maandag 2 oktober 2023 15:26 schreef Tijn het volgende:
[..]
Je helpt 'm dus niet door 'm iets nieuws op te dringen.
Wel jammer van dit topic, waar goede adviezen naar boven kwamen. En hopelijk nog anderen in mijn situatie konden helpen..Mijn blog over o.a. leven met OCD (dwang) | <a href="https://mdj-stek.nl" target="_blank" rel="nofollow norererer noopener" >https://mdj-stek.nl</a>![]()
@MatthijsDJ Ik vroeg me af of je Menno Oosterhoff kent, en zijn boek over OCD 'Vals alarm'.
Ik heb dat boek zelf (nog) niet gelezen, maar ken Oosterhof als erg integer en gedreven. Dit is zijn website: https://www.menno-oosterhoff.nl/And it's only the giving
That makes you
What you are![]()
Ja zeker ken ik hem, heb nog mail contact gehad met hem over mijn medicatie. Mijn toenmalige psychiater was goed, maar wat minder bekend qua OCD. Dus hem (met medeweten van mijn psychiater) of we qua medicatie en dan met name de dosis goed zaten.quote:Op maandag 2 oktober 2023 18:36 schreef OllieA het volgende:
@:MatthijsDJ Ik vroeg me af of je Menno Oosterhoff kent, en zijn boek over OCD 'Vals alarm'.
Ik heb dat boek zelf (nog) niet gelezen, maar ken Oosterhof als erg integer en gedreven. Dit is zijn website: https://www.menno-oosterhoff.nl/
Vals Alarm heb ik dan ook in één ruk uitgelezen.
Edit:
Ik dacht laat ik eens kijken of beste man gelovig is. Vond deze column van hem:
https://www.meerovermedis(...)altijd-gereformeerd/
Mss is dat het ook wel bij mij..Mijn blog over o.a. leven met OCD (dwang) | <a href="https://mdj-stek.nl" target="_blank" rel="nofollow norererer noopener" >https://mdj-stek.nl</a>![]()
Hemel en hel zijn dan ook maya zoals dit leven maya is.quote:Op maandag 2 oktober 2023 17:32 schreef Mijk het volgende:
[..]
Wat ik heb meegemaakt zelf, in bad trips, is de hel.
Incoming "daar gaan we weer over trips"
Maar dit is niet zo gek verschillend aan een "psychedelische trip" he, deze vergelijking is behoorlijk treffend, want iedereen weet (die dit goed bestudeerd heeft) dat de pineal gland zelf een load DMT gaat afgeven zodra iemand dreigt te sterven, DMT = een trip.
Er zijn ook veel verhalen over dat ze "de hemel" zien, same thing.
Maar goed, uit respect voor TS, wil ik hier niet meer off-topic gaan.
[ Bericht 2% gewijzigd door Arabius op 02-10-2023 21:41:13 ]Niet meer actief op het forum.![]()
Nouja, niet helemaal mee eens, Maya is de illusie, dus dan hebben we het over Samsara, Leela. Hemel is Samadhi, de 4e bewustzijnsstaat.quote:Op maandag 2 oktober 2023 20:47 schreef Arabius het volgende:
[..]
Hemel en hel zijn dan ook maya zoals dit leven maya is.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Het heeft raakvlakken wel, maar eens.quote:Maar goed, uit respect voor TS, wil hier niet meer off-topic gaan.As above, so below.![]()
Je hebt het over Samsara, Lila, Samadhi, Maya. Volgens mij zijn dat verschillende concepten. Maya duidt illusie aan. Volgens het boeddhisme (of het ook zo is in het hindoeïsme weet ik niet) is dit leven, maar ook hemel en hel (ook al zijn die langduriger) onderdeel van maya. Samsara duidt meer op de cyclus van het steeds opnieuw geboren worden. Samadhi en lila duiden weer op iets anders.Niet meer actief op het forum.![]()
Samsara;quote:Op maandag 2 oktober 2023 21:44 schreef Arabius het volgende:
Je hebt het over Samsara, Lila, Samadhi, Maya. Volgens mij zijn dat verschillende concepten. Maya duidt illusie aan. Volgens het boeddhisme (of het ook zo is in het hindoeïsme weet ik niet) is dit leven, maar ook hemel en hel (ook al zijn die langduriger) onderdeel van maya. Samsara duidt meer op de cyclus van het steeds opnieuw geboren worden. Samadhi en lila duiden weer op iets anders.Het vertaalt naar "Wandering in circles", of idd cycle of birth life death. Pas zodra Nirvana betreden wordt "breek je uit" Samsara, het rondjes draaien.quote:It might be understood as the state of being bound by greed, hate, and ignorance, or as a veil of illusion that hides true reality.
---------------------
Leela;Dit vertaalt naar "Divine play"; het mastkertjes spel wat "god" met zichzelf speelt; illusive reality (illusion)quote:Inspired by the fall from heaven, the creation Leela takes place in the space between illusive reality and God's cosmic play.
Deze vallen beiden onder de overkoepelende term Maya, dat is waar het zich afspeelt en verwijzen derhalve daarnaar.
En Samadhi en Leela zijn idd totaal wat anders (ik beweerde ook nergens dat ze hetzelfde zijn), zie de spoiler in mn vorige post. Die is toch lastig "niet te begrijpen" imo.
Maargoed, PM of DM maar als je verdere discussie wilt. Want we mochten niet offtopic meer.
[ Bericht 1% gewijzigd door Mijk op 02-10-2023 23:31:33 ]As above, so below.![]()
Tja, het gereformeerde brein, dat is, vrees ik, wel een ding.quote:Op maandag 2 oktober 2023 18:43 schreef MatthijsDJ het volgende:
[..]
Ja zeker ken ik hem, heb nog mail contact gehad met hem over mijn medicatie. Mijn toenmalige psychiater was goed, maar wat minder bekend qua OCD. Dus hem (met medeweten van mijn psychiater) of we qua medicatie en dan met name de dosis goed zaten.
Vals Alarm heb ik dan ook in één ruk uitgelezen.
Edit:
Ik dacht laat ik eens kijken of beste man gelovig is. Vond deze column van hem:
https://www.meerovermedis(...)altijd-gereformeerd/
Mss is dat het ook wel bij mij..
Ik ben zelf gereformeerd opgevoed, om precies te zijn: synodaal. In het dorp waarin ik ben opgegroeid was dat een van de lichtere varianten van de gereformeerde tak. In dat dorp waren overigens meer kerken dan kroegen. En ik was een heel gelovig kind. Heb uw naaste lief, doe het goede en zo.
Zo rond mijn 14e viel ik van mijn geloof, met als belangrijkste reden de onredelijke wreedheid van een straffende gereformeerde god.
Ik denk dat ik zo ongeveer tot mijn 30e een deïst ben geweest, of een agnost. Zo van: misschien bestaat er wel iets, een eerste oorzaak of zo, weet ik veel. Na het lezen van Sartre en wat later Bertrand Russell was ik daar ook wel klaar mee.
En lief zijn voor je naaste en proberen het goede te doen, daarvoor heb je geen () religieuze doctrine nodig. Dat er zonder god geen moraal zou bestaan vind ik nonsens.
Maar dat gereformeerde brein, daar heb ik nog steeds last van. En dan gelukkig niet meer van angsten voor een straffend hiernamaals, maar, tja, ik weet niet zo goed hoe ik het moet omschrijven. Het heeft iets te maken met vrij zijn in je denken. Dat je mag denken wat je wil. Dat je makkelijk out of the box kan denken. Dat dat goed is om je gedachten vrij alle kanten op te laten gaan.
Op de basisschool met Den Bijbel werd je fysiek mishandeld als je buiten het potje van de catechismus pieste. Op de middelbare school werd bij biologie Darwin gewoon genegeerd. De biologieleraar vertelde dat hij dat oversloeg omdat de evolutietheorie tegen zijn geloof indruiste, en dat we er ons verder niet druk over hoefden te maken omdat het geen eindexamenstof betrof. Hij raadde ons aan het ook gewoon over te slaan, als zijnde nonsens. Ik heb het toen wel gelezen, maar vond het nogal moeilijk te begrijpen zonder nadere uitleg. Bij Frans mocht ik bij hoge uitzondering een boek van een homoseksuele schrijver op mijn lijst zetten, want eigenlijk was de leraar er tegen. Mij werd op het hart gedrukt me vooral niet te laten beïnvloeden door de ideeën van de schrijver.
Nou ja, zo kan ik nog wel even doorgaan: je moest vooral binnen de vakjes kleuren. Painting by numbers, en dat levert nogal saaie plaatjes op. Kortom men leerde je denken binnen bepaalde, brave, kaders. Niet te kritisch. Antirevolutionair, zal ik maar zeggen.
En nog steeds kan ik mezelf erop betrappen binnen bepaalde lijntjes te willen blijven.
Dat is voor mij het gereformeerde brein. Een hinderende handicap.
En dan heel wat anders, ik ga nog een waarschijnlijk openstaande deur in trappen. Ken je het werk van Aleid Schilder: 'Hulpeloos maar schuldig'?
[ Bericht 1% gewijzigd door OllieA op 03-10-2023 00:13:24 ]And it's only the giving
That makes you
What you are![]()
Uh... geen, neem ik aan? Geen religieuze doctrine?quote:Op maandag 2 oktober 2023 23:42 schreef OllieA het volgende:
[..]
En lief zijn voor je naaste en proberen het goede te doen, daarvoor heb je religieuze doctrine nodig. Dat er zonder god geen moraal zou bestaan vind ik nonsens.![]()
Sterk wel.quote:Op maandag 2 oktober 2023 23:42 schreef OllieA het volgende:
Dat er zonder god geen moraal zou bestaan vind ik nonsens.quote:Maar dat gereformeerde brein, daar heb ik nog steeds last van.Behoorlijk ernstig zaken wel, dit. Dit is gewoon verminking van de psyche en derhalve geestelijke mishandeling imo. Ik spreek nog dagelijks met mensen die op deze manier geloven, en dan denk ik omg, als je je eens zou beseffen in wat voor gevangenis je zit.quote:Op de basisschool met Den Bijbel werd je fysiek mishandeld als je buiten het potje van de catechismus pieste. Op de middelbare school werd bij biologie Darwin gewoon genegeerd. De biologieleraar vertelde dat hij dat oversloeg omdat de evolutietheorie tegen zijn geloof indruiste, en dat we er ons verder niet druk over hoefden te maken omdat het geen eindexamenstof betrof. Hij raadde ons aan het ook gewoon over te slaan, als zijnde nonsens
Goed, extreem knap wel dat je hieruit gebroken bent, hulde, echt respect.
Heb jij veel last gehad van familie/omgeving e.d. wat dit betreft, of heb je t daar liever niet over? Ik ben oprecht geinteresseerd.As above, so below.![]()
Shit, ja natuurlijk! Even veranderen. Tx!quote:Op maandag 2 oktober 2023 23:46 schreef Tijn het volgende:
[..]
Uh... geen, neem ik aan? Geen religieuze doctrine?And it's only the giving
That makes you
What you are![]()
Tja, zoiets herken ik ook wel. Op mijn werk ben ik nog steeds diegene die de verantwoordelijkheid naar zich toe trekt en alles binnen de normen en eisen van de procedures en wekinstructies uitvoertquote:Op maandag 2 oktober 2023 23:42 schreef OllieA het volgende:
Tja, het gereformeerde brein, dat is, vrees ik, wel een ding.
Maar dat gereformeerde brein, daar heb ik nog steeds last van. En dan gelukkig niet meer van angsten voor een straffend hiernamaals, maar, tja, ik weet niet zo goed hoe ik het moet omschrijven. Het heeft iets te maken met vrij zijn in je denken. Dat je mag denken wat je wil. Dat je makkelijk out of the box kan denken. Dat dat goed is om je gedachten vrij alle kanten op te laten gaan.
Kortom men leerde je denken binnen bepaalde, brave, kaders. Niet te kritisch. Antirevolutionair, zal ik maar zeggen.
En nog steeds kan ik mezelf erop betrappen binnen bepaalde lijntjes te willen blijven.
Mijn therapeute zei eens: "je moet de handrem van je normen en waarden afhalen en uit de band springen".
Dat doe ik ook wel eens in mijn vrije tijd....maar eigenlijk te weinig.Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
Rom12:2 En wordt niet gelijkvormig aan deze wereld, maar wordt hervormdquote:Op dinsdag 3 oktober 2023 08:35 schreef Libertarisch het volgende:
Een gereformeerd brein is niet fijn.Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
Het is er ook allemaal zo ingeprent, zelf nadenken is bijna een zonde op zich bij de Refo's. Plus natuurlijk de claim dat ze het ware geloof zijn.. Dat zie jij bij vele andere Christelijke stromingen niet... Maar je bent zo die plaat van de brede en de smalle weg voorgehouden.quote:Op maandag 2 oktober 2023 23:42 schreef OllieA het volgende:
---
--
En dan heel wat anders, ik ga nog een waarschijnlijk openstaande deur in trappen. Ken je het werk van Aleid Schilder: 'Hulpeloos maar schuldig'?
Ik denk dat mijn Refo brein inmiddels milder is geworden, tenminste zolang ik maar niet denk over het niet bestaan van God; vindt ie het wel oké.
De psychiater die uiteindelijk OCD bij mij diagnosticeerde vond ook dat ik een te hoog moraal besef had, ik weet wel waardoor dat kwam/komt.Soortgelijke kreeg ik ook mee van mijn laatste psychologe.. Dat ik een rebel in me heb die zich niet durft te laten zien.quote:Op dinsdag 3 oktober 2023 08:34 schreef blomke het volgende:
Mijn therapeute zei eens: "je moet de handrem van je normen en waarden afhalen en uit de band springen".
Dat doe ik ook wel eens in mijn vrije tijd....maar eigenlijk te weinig.
Het enige waar ik mee dat soort van laat blijken is mijn voorliefde voor hardcore en naar Thunderdome ga.Mijn blog over o.a. leven met OCD (dwang) | <a href="https://mdj-stek.nl" target="_blank" rel="nofollow norererer noopener" >https://mdj-stek.nl</a>![]()
Vind ik wel een aparte, dit. Hoe kan het nou té hoog zijn? Ik zou zeggen dat-ie bij de rest eerder te laag isquote:Op dinsdag 3 oktober 2023 12:43 schreef MatthijsDJ het volgende:
[..]
De psychiater die uiteindelijk OCD bij mij diagnosticeerde vond ook dat ik een te hoog moraal besef had![]()
![]()
Naja ik had dwanggedachten waarvan sommige niet eens zo heftig waren en zelfs vrij normaal.. Maar waarvan ik vond dat ik ze niet mocht hebben..quote:Op dinsdag 3 oktober 2023 12:50 schreef Tijn het volgende:
[..]
Vind ik wel een aparte, dit. Hoe kan het nou té hoog zijn? Ik zou zeggen dat-ie bij de rest eerder te laag isMijn blog over o.a. leven met OCD (dwang) | <a href="https://mdj-stek.nl" target="_blank" rel="nofollow norererer noopener" >https://mdj-stek.nl</a>![]()
Atheïsme is een doodlopende weg. Daarom komen voornamelijk atheïsten met de vraag: "Wat voor doel/zin heeft het leven?" Men achtervolgt dan de ene geneugte na de andere waar ze geen echte voldoening in kunnen vinden.
Men verliest het doel/zin van het leven, omdat men diep van binnen op een onbewuste niveau ergens weet dat "God" (iets hogers) het doel is. Dat zit nu eenmaal ingebakken in de mens om dat te zoeken. Dat is waarom je veel atheïsten actief ziet in dit soort hoekjes, omdat het hen toch zin geeft om in ieder geval over het wel/niet bestaan van God te discussiëren (onbewust zijn ze het dan aan het zoeken). Zo zijn ze zonder God, toch met God.Niet meer actief op het forum.![]()
Uh... spreek voor jezelf?quote:Op dinsdag 3 oktober 2023 13:51 schreef Arabius het volgende:
Atheïsme is een doodlopende weg. Daarom komen voornamelijk atheïsten met de vraag: "Wat voor doel/zin heeft het leven?" Men achtervolgt dan de ene geneugte na de andere waar ze geen echte voldoening in kunnen vinden.![]()
![]()
Gaslighting ziet er ongeveer zo uitquote:Op dinsdag 3 oktober 2023 13:51 schreef Arabius het volgende:
Atheïsme is een doodlopende weg. Daarom komen voornamelijk atheïsten met de vraag: "Wat voor doel/zin heeft het leven?" Men achtervolgt dan de ene geneugte na de andere waar ze geen echte voldoening in kunnen vinden.
[ afbeelding ]
Men verliest het doel/zin van het leven, omdat men diep van binnen op een onbewuste niveau ergens weet dat "God" (iets hogers) het doel is. Dat zit nu eenmaal ingebakken in de mens om dat te zoeken. Dat is waarom je veel atheïsten actief ziet in dit soort hoekjes, omdat het hen toch zin geeft om in ieder geval over het wel/niet bestaan van God te discussiëren (onbewust zijn ze het dan aan het zoeken). Zo zijn ze zonder God, toch met God.
Mooi hoe je je twijfel op atheisten projecteert
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter![]()
Jaaah, ware theïsten stromen vaak over van de nuance en empathiequote:
Ik schrijf boeken over wetenschap en filosofie!
https://www.epsilon-uitga(...)e-tijd-materie/10996
https://www.spectrumboeke(...)k-niet-9789000386765
https://www.spectrumboeke(...)tronen-9789000395071![]()
Ik ben er van overtuigd dat mystiek gebaseerd is op gevoelens die gelovig/atheïstisch overstijgen. Zijn de meeste sterke atheïsten filistijnen? Zo schijnt het mij toe, immers, als je die gevoelens kende zou je waarschijnlijk begrijpen (maar het oneens zijn met) waarom anderen het G-woord daarop plakken, maar ik ervaar dat niet echt anders bij fanatieke christenen.quote:Op dinsdag 3 oktober 2023 13:51 schreef Arabius het volgende:
[ afbeelding ]
Men verliest het doel/zin van het leven, omdat men diep van binnen op een onbewuste niveau ergens weet dat "God" (iets hogers) het doel is. Dat zit nu eenmaal ingebakken in de mens om dat te zoeken. Dat is waarom je veel atheïsten actief ziet in dit soort hoekjes, omdat het hen toch zin geeft om in ieder geval over het wel/niet bestaan van God te discussiëren (onbewust zijn ze het dan aan het zoeken). Zo zijn ze zonder God, toch met God.verwijder dit account.![]()
Als je met dit soort vaagheden en onduidelijkheden aankomt, ben je jezelf aan het verliezen. Ik mis nog de term "in je hart" .quote:Op dinsdag 3 oktober 2023 13:51 schreef Arabius het volgende:
.............. omdat men diep van binnen op een onbewuste niveau ergens weet dat "God" (iets hogers) het doel is .............Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
Waar heb jij deze wijsheden geleerd?quote:Op dinsdag 3 oktober 2023 13:51 schreef Arabius het volgende:
[ afbeelding ]
Men verliest het doel/zin van het leven, omdat men diep van binnen op een onbewuste niveau ergens weet dat "God" (iets hogers) het doel is. Dat zit nu eenmaal ingebakken in de mens om dat te zoeken. Dat is waarom je veel atheïsten actief ziet in dit soort hoekjes, omdat het hen toch zin geeft om in ieder geval over het wel/niet bestaan van God te discussiëren (onbewust zijn ze het dan aan het zoeken). Zo zijn ze zonder God, toch met God.Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
Ik kan iets zeggen over atheïsme/atheïsten net als menig atheïst hier vaak iets over gelovigen en religies zeggen.quote:Niet meer actief op het forum.![]()
Heeft niks met gaslighting te maken. Dat is tegenwoordig zo'n mode woordje die men te pas en te onpas gebruikt.quote:Niet meer actief op het forum.![]()
Vind het hypocriet dat je dit zegt, aangezien je er geen probleem mee hebt dat er hier vaak gelovigen/religies gebasht worden door atheïsten en je er soms ook aan meedoet, om nu de morele ridder te spelen, terwijl wat ik zei gebaseerd is op feiten en constateringen. Met het hebben van wel of geen empathie heeft het niks te maken. Dat het ingebakken zit in de mens om iets hogers te zoeken valt niet te ontkennen, als men vroeger geen openbaring kreeg van iets hogers, dan aanbad men desnoods een boom of maakte men zelf een beeld van klei om het te aanbidden. Tegenwoordig uit zich dat nog steeds bijv. in het hebben van zogenaamde “idolen” waar men (on/bewust) overdreven naar opkijkt en op een voetstuk zet: acteurs, muzikanten, wetenschappers, etc. die bewonderd worden en waarvan men posters aan de muren heeft hangen.quote:Op dinsdag 3 oktober 2023 14:13 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Jaaah, ware theïsten stromen vaak over van de nuance en empathieNiet meer actief op het forum.![]()
Oneens, ik was zelf atheist en heb puur (per toeval) door een paar ervaringen gezien wat er bedoeld wordt door religies, maar ik had totaal geen levensdoel of iets "hogers" voor ogen, "waarvan ik misschien onbewust wel wist". Work, eat, sleep, repeat, in de weekenden 1 groot feest, dát was mn levensdoel, 1 grote speeltuin.quote:Op dinsdag 3 oktober 2023 13:51 schreef Arabius het volgende:
[ afbeelding ]
Men verliest het doel/zin van het leven, omdat men diep van binnen op een onbewuste niveau ergens weet dat "God" (iets hogers) het doel is. Dat zit nu eenmaal ingebakken in de mens om dat te zoeken. Dat is waarom je veel atheïsten actief ziet in dit soort hoekjes, omdat het hen toch zin geeft om in ieder geval over het wel/niet bestaan van God te discussiëren (onbewust zijn ze het dan aan het zoeken). Zo zijn ze zonder God, toch met God.
En ze komen hier echt niet om dat ze denken "iets te halen hier", enkel om de discussie aan te gaan zoals ik dat ook graag deed.
Wat wel waar is is dat eerste wat je zegt; genoegdoening proberen te halen uit zaken, en die urge daarnaar repeat steeds. "Als ik volgende week eindelijk dit heb gehaald" >> "Dan BEN IK ER EINDELIJK en heb ik rust.", hedonic adaptation treedt op, nieuwe doelen vormen zich in de toekomst, die "rust" schuift dus weer op, en zo repeat het oneindig. (unaware dat dit de shadow is die men opjaagt). Dit is ook wat bedoeld wordt met Samsara, het Rondjesdraaien op microniveau, in patronen leven. Op macroniveau, zoals je eerder zei, is Samsara idd de cycle of birth, life and death.
As above, so below,SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 2% gewijzigd door Mijk op 03-10-2023 16:17:39 ]As above, so below.![]()
Het gaat verder dan gevoel, daarom is het ook mystiek.quote:Op dinsdag 3 oktober 2023 14:14 schreef CharlesKinbote het volgende:
[..]
Ik ben er van overtuigd dat mystiek gebaseerd is op gevoelens die gelovig/atheïstisch overstijgen.
Forum Opties Forumhop: Hop naar: