abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 30 september 2023 @ 15:42:31 #26
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_210795480
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 september 2023 12:56 schreef blomke het volgende:

[..]
Zo een?

[ afbeelding ]
ja bedankt, nu heb ik er direct zin in. :(
  Moderator zondag 1 oktober 2023 @ 03:23:30 #27
57816 crew  Mijk
BAM
pi_210802224
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 september 2023 11:15 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Dat klopt, je bent al bewust en dus verlicht. Het bewustzijn is de verlichting van het universum, dus iedereen is al verlicht.

Het verschil is dat de verlichting (het zuivere bewustzijn) van de meeste mensen verduisterd is door gedachten en onaflatende afleiding. Ultiem voorbeeld: op je mobiele telefoon kijken als je even niets te doen hebt.

De verduistering verhelderen doe je door meditatie, en een goeroe kan je erbij helpen.
Het is 1 van de 2;

1. Jij hebt een bizar hoog IQ, echt voorbij 140.
2. Je quote dingen random.

Ik neig naar het eerste.
As above, so below.
pi_210804352
quote:
3s.gif Op zondag 1 oktober 2023 03:23 schreef Mijk het volgende:

[..]
Het is 1 van de 2;

1. Jij hebt een bizar hoog IQ, echt voorbij 140.
2. Je quote dingen random.

Ik neig naar het eerste.
Jij gelooft niet dat ik mediteer? Ik mediteer continu, onaflatend. Het is een marathon waar geen einde aan komt.
  zondag 1 oktober 2023 @ 13:03:28 #29
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_210804446
Het topic gaat toch over iemand die van zijn geloof afvalt. En wordt nu wel een beetje gekaapt door mensen die hun eigen beeld van geloof/god willen laten zien. Enige reden waarom hij twijfelt aan geloof omdat hij het niet precies zoals jullie geloofd? Voelt een beetje als een reclame folder krijgen met een nee=nee sticker op je brievenbus.
  zondag 1 oktober 2023 @ 14:25:54 #30
445736 The-BFG
Putin is een klootzak
pi_210805001
quote:
0s.gif Op zondag 1 oktober 2023 13:03 schreef Momo het volgende:
Het topic gaat toch over iemand die van zijn geloof afvalt. En wordt nu wel een beetje gekaapt door mensen die hun eigen beeld van geloof/god willen laten zien. Enige reden waarom hij twijfelt aan geloof omdat hij het niet precies zoals jullie geloofd? Voelt een beetje als een reclame folder krijgen met een nee=nee sticker op je brievenbus.
Gelukkig is het alleen hier, al weet de kerk nog niet van mijn "reis". Dan zullen ze namelijk wel snel aan de deur staan.

Die trouwdienst had me achteraf toch te pakken. Maar al snel won de ratio het weer

De angst voor de hel etc is wel weg. Alleen de angst dat toch een beetje hulp ga missen is wel groot.

Maar ook dat heeft mijn Godsbeeld wel veranderd. Een straffende God is gewoon niet verenigbaar met een liefdevolle God.
The name is Putler, Vladimir Putler
pi_210805246
quote:
0s.gif Op zondag 1 oktober 2023 14:25 schreef MatthijsDJ het volgende:

Een straffende God is gewoon niet verenigbaar met een liefdevolle God.
Dat is wel verenigbaar.
  zondag 1 oktober 2023 @ 15:12:02 #32
445736 The-BFG
Putin is een klootzak
pi_210805371
quote:
0s.gif Op zondag 1 oktober 2023 14:56 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Dat is wel verenigbaar.
Nee niet met de mate die (veel) Christenen (hel) beweren.

Hij zou onze vader zijn, geen enkele vader zou zijn kind voor eeuwig straffen.
pi_210805522
quote:
0s.gif Op zondag 1 oktober 2023 15:12 schreef MatthijsDJ het volgende:

[..]
Nee niet met de mate die (veel) Christenen (hel) beweren.

Hij zou onze vader zijn, geen enkele vader zou zijn kind voor eeuwig straffen.
Dat is zo. Een eeuwige straf is te erg om voorstelbaar te zijn.
pi_210805853
quote:
0s.gif Op zondag 1 oktober 2023 12:53 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Jij gelooft niet dat ik mediteer? Ik mediteer continu, onaflatend. Het is een marathon waar geen einde aan komt.
Of het nu mediteren of masturberen is.

Who gives a f***
  zondag 1 oktober 2023 @ 16:22:24 #35
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_210805916
quote:

[..]
Gelukkig is het alleen hier, al weet de kerk nog niet van mijn "reis". Dan zullen ze namelijk wel snel aan de deur staan.

Die trouwdienst had me achteraf toch te pakken. Maar al snel won de ratio het weer

De angst voor de hel etc is wel weg. Alleen de angst dat toch een beetje hulp ga missen is wel groot.

Maar ook dat heeft mijn Godsbeeld wel veranderd. Een straffende God is gewoon niet verenigbaar met een liefdevolle God.
Angst om verstoten te worden in de gemeenschap daar? Iemand met vragen en twijfels heeft geen plek ? Zou toch eigenlijk niet uit moeten maken of je dan in die sociale structuur mag blijven? (Al weet ik dat praktijk anders zal zijn eventueel)
  zondag 1 oktober 2023 @ 16:25:24 #36
445736 The-BFG
Putin is een klootzak
pi_210805949
quote:
1s.gif Op zondag 1 oktober 2023 16:22 schreef Momo het volgende:

[..]
Angst om verstoten te worden in de gemeenschap daar? Iemand met vragen en twijfels heeft geen plek ? Zou toch eigenlijk niet uit moeten maken of je dan in die sociale structuur mag blijven? (Al weet ik dat praktijk anders zal zijn eventueel)
Nah meer dat ik bij terugval van de depressie of dipjes dan niet meer een extra beschermer heb. Al is dat best krom, want waarom moet ik überhaupt dealen met dingen zoals depressies.
  zondag 1 oktober 2023 @ 16:27:41 #37
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_210805979
quote:
0s.gif Op zondag 1 oktober 2023 16:25 schreef MatthijsDJ het volgende:

[..]
Nah meer dat ik bij terugval van de depressie of dipjes dan niet meer een extra beschermer heb. Al is dat best krom, want waarom moet ik überhaupt dealen met dingen zoals depressies.
Heb je vrienden waarmee je dit soort zaken zou kunnen bespreken? Misschien fijn om een fysiek klankbord te hebben. Iemand die misschien ook merkt als het minder gaat ?
  zondag 1 oktober 2023 @ 16:31:12 #38
445736 The-BFG
Putin is een klootzak
pi_210806011
quote:
1s.gif Op zondag 1 oktober 2023 16:27 schreef Momo het volgende:

[..]
Heb je vrienden waarmee je dit soort zaken zou kunnen bespreken? Misschien fijn om een fysiek klankbord te hebben. Iemand die misschien ook merkt als het minder gaat ?
Niet op dit niveau, maar lezen over dit helpt al enorm.

Maar het mezelf los maken van strikte religie heeft al heel veel ruimte gegeven.
pi_210806146
quote:
0s.gif Op zondag 1 oktober 2023 16:31 schreef MatthijsDJ het volgende:

[..]
Niet op dit niveau, maar lezen over dit helpt al enorm.

Maar het mezelf los maken van strikte religie heeft al heel veel ruimte gegeven.
Sporten!! En de ruige natuur in: de Zwitserse Alpen bijv. op 3000m. hoogte.

[ Bericht 2% gewijzigd door blomke op 01-10-2023 17:21:28 ]
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  zondag 1 oktober 2023 @ 19:28:03 #40
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_210807424
quote:

[..]

Zelfs de hemel kan een kwelling zijn. Mijn oma was heel gelovig. Haar man overleed echter onverwachts in de jaren '60. Later vond ze een nieuwe vriend waar ze tientallen jaren mee heeft samengewoond (voor mij was dat mijn opa), maar die overleed ook voordat ze zelf ging.

Op haar sterfbed was enorm in paniek over hoe dat nou moest, want straks was ze in de hemel en had ze twee mannen en moest ze dat uit zien te leggen. M'n moeder heeft geprobeerd d'r wat te kalmeren, maar ze bleef er maar over piekeren hoe dat nou moest.

Toch treurig, dat zo'n idee dat juist bedacht is om troost en rust te bieden alleen maar zorgt voor extra stress.
pi_210807461
Zoals je weet zijn er verschillende religies, ooit bedacht dat het christendom misschien de verkeerde is maar een andere wel juist is? Sta je daar voor open?
n
  zondag 1 oktober 2023 @ 20:28:25 #42
445736 The-BFG
Putin is een klootzak
pi_210808002
quote:
0s.gif Op zondag 1 oktober 2023 19:31 schreef KomVissen het volgende:
Zoals je weet zijn er verschillende religies, ooit bedacht dat het christendom misschien de verkeerde is maar een andere wel juist is? Sta je daar voor open?
Dat is een van de bouwstenen waarmee de twijfel in me gestart is.

quote:
3s.gif Op zondag 1 oktober 2023 19:28 schreef Tijn het volgende:

[..]
Zelfs de hemel kan een kwelling zijn. Mijn oma was heel gelovig. Haar man overleed echter onverwachts in de jaren '60. Later vond ze een nieuwe vriend waar ze tientallen jaren mee heeft samengewoond (voor mij was dat mijn opa), maar die overleed ook voordat ze zelf ging.

Triest verhaal, zelfs daar ook wel over nagedacht maar dan net iets anders. Stel ik beland in de hemel maar mijn kids niet.. dat betekent dan dat ze mogelijk in een hel zitten.

Hel had ik al wel afgeschreven gebaseerd op wat de Joden geloven/oude Testament.
pi_210808071
quote:
0s.gif Op zondag 1 oktober 2023 20:28 schreef MatthijsDJ het volgende:

[..]
Dat is een van de bouwstenen waarmee de twijfel in me gestart is.
[..]
Triest verhaal, zelfs daar ook wel over nagedacht maar dan net iets anders. Stel ik beland in de hemel maar mijn kids niet.. dat betekent dan dat ze mogelijk in een hel zitten.

Hel had ik al wel afgeschreven gebaseerd op wat de Joden geloven/oude Testament.
Wat bedoel je
n
  Moderator maandag 2 oktober 2023 @ 00:01:10 #44
57816 crew  Mijk
BAM
pi_210809953
quote:
0s.gif Op zondag 1 oktober 2023 13:03 schreef Momo het volgende:
Deels mee eens wel, maar dit is het 2e deel van het topic en het is niet zo gek dat bij dergelijk complexe materie dit soort discussies ontstaan imo.

Als de discussie er niet was gekomen, was het uiteindelijk geweest; "ok, gestopt met je religie, congratz", topic gone, is dat dan waar het heen moet? Ik bedoel, er zijn redenen waarom TS van z'n religie af wilt/gaat/is gegaan, en de zaken die we bespreken hier hebben sterke raakvlakken met die redenen. Dus imo niet geheel offtopic.

quote:
Eens.
As above, so below.
  maandag 2 oktober 2023 @ 08:15:23 #45
445736 The-BFG
Putin is een klootzak
pi_210810883
quote:
3s.gif Op maandag 2 oktober 2023 00:01 schreef Mijk het volgende:
Deels mee eens wel, maar dit is het 2e deel van het topic en het is niet zo gek dat bij dergelijk complexe materie dit soort discussies ontstaan imo.

Als de discussie er niet was gekomen, was het uiteindelijk geweest; "ok, gestopt met je religie, congratz", topic gone, is dat dan waar het heen moet? Ik bedoel, er zijn redenen waarom TS van z'n religie af wilt/gaat/is gegaan, en de zaken die we bespreken hier hebben sterke raakvlakken met die redenen. Dus imo niet geheel offtopic.

Kijk ik had verwacht dat er heus wel een gelovige zou melden in dit topic (al had ik minder gelovigen op Fok! verwacht), alleen een aantal in dit topic komen aan in dit topic gaat er wel erg ver mee.

Voor mij is dit gewoon zo complex, allemaal door OCD (wat ik vooral qua gedachten heb) waar één van de obsessies; geloof is.

Aan de andere kant zie ik ook in dit topic mensen voorbij komen die door dezelfde twijfel en angst zijn gegaan. Hun advies is goud voor mij. Plus dat de atheïsten die zich hebben gemeld in dit topic over het algemeen niet de pusherige lui zijn.
pi_210810900
quote:
3s.gif Op zondag 1 oktober 2023 19:28 schreef Tijn het volgende:
Op haar sterfbed was enorm in paniek over hoe dat nou moest, want straks was ze in de hemel en had ze twee mannen en moest ze dat uit zien te leggen. M'n moeder heeft geprobeerd d'r wat te kalmeren, maar ze bleef er maar over piekeren hoe dat nou moest.
Da's toch niet zo'n probleem? In het hiernamaals wordt niet gehuwd en niet uitgehuwelijkt.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  maandag 2 oktober 2023 @ 09:20:13 #47
12221 Tijn