abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 14 september 2023 @ 21:13:45 #151
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_210637704
quote:
0s.gif Op donderdag 14 september 2023 21:05 schreef trein2000 het volgende:
https://www.tubantia.nl/b(...)ist-hogere~a5941331/

Het OM wil lagere verkeersboetes, parkeren op een gehandicaptenplaats kost inmiddels meer dan mishandeling. Kabinet wil niet, want meer geld nodig. Als dat het argument is gaat er ook wat mis volgens mij.
Dat de steeds maar stijgende boetebedragen niets met verkeersveiligheid van doen hadden was volgens mij al langer bekend, toch?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_210637743
quote:
0s.gif Op donderdag 14 september 2023 21:13 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Dat de steeds maar stijgende boetebedragen niets met verkeersveiligheid van doen hadden was volgens mij al langer bekend, toch?
Het is belachelijk, je zult een keer per ongeluk door rood rijden.

Ik vraag mij ook zeer sterk af of 200 euro of 400 euro nou zo veel verschil maakt qua afschrikking.
zie email 27 oktober
pi_210637778
quote:
0s.gif Op donderdag 14 september 2023 21:17 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Ik vraag mij ook zeer sterk af of 200 euro of 400 euro nou zo veel verschil maakt qua afschrikking.
Niet alleen met door rood rijden maar hetzelfde met snelheid. In Nederland veranderd de snelheid op sommige wegen zo vaak dat een bordje zo gemist is. Als er dan nog is een camera er bijstaat kan je behoorlijk de lul zijn. Het is compleet door geschoten. Ik snap wel dat steeds meer mensen bezwaar indienen en van alles gaan opvragen om het systeem te ontregelen.
pi_210637791
Worden boetes voor links rijden überhaupt gegeven? Rij een uur over de snelweg en je haalt een maandsalaris op. Zeker op een weg met drie banen rijden er zoveel op de middelste.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 14-09-2023 21:24:56 ]
  donderdag 14 september 2023 @ 21:28:11 #155
346939 Janneke141
pi_210637822
quote:
0s.gif Op donderdag 14 september 2023 21:17 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Ik denk het niet.

Je zou zelfs kunnen beargumenteren dat die hoge boetes contraproductief zijn voor de verkeersveiligheid, omdat vanwege de hoge bedragen agenten terughoudender zijn met het opleggen van die boetes, en vaker kiezen voor een waarschuwing.
pi_210637843
quote:
0s.gif Op donderdag 14 september 2023 21:05 schreef trein2000 het volgende:
https://www.tubantia.nl/b(...)ist-hogere~a5941331/

Het OM wil lagere verkeersboetes, parkeren op een gehandicaptenplaats kost inmiddels meer dan mishandeling. Kabinet wil niet, want meer geld nodig. Als dat het argument is gaat er ook wat mis volgens mij.
Ja, dat is een vervelende hobby-knop om gaten mee te vullen geworden. Dan vind ik de andere knop (accijns op roken) toch beter. Dat is wel een risico van de wel eens voorgestelde suikertax, dat zou ook zo'n knop worden.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
pi_210637907
quote:
0s.gif Op donderdag 14 september 2023 21:28 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Ik denk het niet.

Je zou zelfs kunnen beargumenteren dat die hoge boetes contraproductief zijn voor de verkeersveiligheid, omdat vanwege de hoge bedragen agenten terughoudender zijn met het opleggen van die boetes, en vaker kiezen voor een waarschuwing.
Tegelijkertijd is de boete op een mishandeling eigenlijk ook best wel laag. Ook kan de functie van een boete meer zijn dan de invloed op gedrag van weggebruikers. Bijvoorbeeld als vergelding. Maar de begroting als prikkel is een beetje jammer. Ook omdat een deel van de boete en transacties juist bewust buiten de jenv begroting zijn geplaatst om dit effect te verkleinen.
pi_210638097
quote:
1s.gif Op donderdag 14 september 2023 21:35 schreef 0ne_of_the_few het volgende:

[..]
Tegelijkertijd is de boete op een mishandeling eigenlijk ook best wel laag. Ook kan de functie van een boete meer zijn dan de invloed op gedrag van weggebruikers. Bijvoorbeeld als vergelding. Maar de begroting als prikkel is een beetje jammer. Ook omdat een deel van de boete en transacties juist bewust buiten de jenv begroting zijn geplaatst om dit effect te verkleinen.
Bij verkeersboetes zie ik geen vergelding. Eens dat de boete op mishandeling wat laag lijkt op het eerste gezicht.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
  donderdag 14 september 2023 @ 21:52:11 #159
346939 Janneke141
pi_210638119
quote:
1s.gif Op donderdag 14 september 2023 21:35 schreef 0ne_of_the_few het volgende:

[..]
Vergelding is een argument voor delicten met slachtoffers, niet voor verkeersovertredingen. Dit is gewoon ordinair geld harken, verder niks.
pi_210638156
quote:
0s.gif Op donderdag 14 september 2023 21:49 schreef Hanca het volgende:

[..]
Bij verkeersboetes zie ik geen vergelding. Eens dat de boete op mishandeling wat laag lijkt op het eerste gezicht.
Is voor 1 enkele klap zonder letsel. Bij licht letsel zit je al op 750. Bij meerdere klappen op taakstraffen.
zie email 27 oktober
pi_210638328
quote:
0s.gif Op donderdag 14 september 2023 21:55 schreef trein2000 het volgende:

[..]
Is voor 1 enkele klap zonder letsel. Bij licht letsel zit je al op 750. Bij meerdere klappen op taakstraffen.
Dank je. Ja, dan klinkt het wel redelijk. Maar dan is het ook best redelijk dat bepaalde verkeersovertredingen zwaarder worden bestraft. Al hoort parkeren op een gehandicaptenplaats (zwaar asociaal, maar geen risico echt voor anderen) daar dan weer niet echt bij. Parkeren op een gehandicaptenplaats zou gewoon een hoge pakkans met een wat lagere boete moeten zijn, dan laat je het ook wel.
pi_210638388
Is er al een interim bestuur bij de Dieren?
pi_210638545
quote:
1s.gif Op donderdag 14 september 2023 22:07 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dank je. Ja, dan klinkt het wel redelijk. Maar dan is het ook best redelijk dat bepaalde verkeersovertredingen zwaarder worden bestraft. Al hoort parkeren op een gehandicaptenplaats (zwaar asociaal, maar geen risico echt voor anderen) daar dan weer niet echt bij. Parkeren op een gehandicaptenplaats zou gewoon een hoge pakkans met een wat lagere boete moeten zijn, dan laat je het ook wel.
Het is nog wel zo dat, in tegenstelling tot bijv. kleine snelheidsovertredingen, het parkeren op een gehandicaptenparkeerplaats een bewuste overtreding is, die zonder al te veel moeite te voorkomen is. Al slaat het wel wat door als die boete volgens mij vergelijkbaar is met 80 km/h door de bebouwde kom rijden. Met 90 op de teller is het onbewuste er ook wel af.
De Sahara is zonder meer erg droog.
  vrijdag 15 september 2023 @ 00:09:09 #164
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_210639198
quote:
0s.gif Op donderdag 14 september 2023 22:28 schreef Fred_B het volgende:

[..]
Het is nog wel zo dat, in tegenstelling tot bijv. kleine snelheidsovertredingen, het parkeren op een gehandicaptenparkeerplaats een bewuste overtreding is, die zonder al te veel moeite te voorkomen is. Al slaat het wel wat door als die boete volgens mij vergelijkbaar is met 80 km/h door de bebouwde kom rijden. Met 90 op de teller is het onbewuste er ook wel af.
Hoeft niet. Mijn vader heeft dat eens oprecht per ongeluk gedaan. In het donker, het regende, bordje stond half achter een paal met een ander verkeersbord en het was geen "logische plaats" voor een gehandicaptenparkeerplaats.
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
pi_210639828
quote:
0s.gif Op donderdag 14 september 2023 19:39 schreef Janneke141 het volgende:
Maar goed, we moeten van het algemene karakter van de AOW af. Als je dat wil doen dan moet je daar dus minstens twintig jaar voor uittrekken, want anders krijg je heel veel mensen met een door de staat veroorzaakt pensioengat.
Die omslagstelsels zijn bij een vergrijzende bevolking gelegaliseerde ponzifraude. Nederland kan nog van geluk spreken dat alleen de AOW zo werkt en de pensioenen worden opgebouwd met een kapitalisatiestelsel, in de meeste Europese landen is vrijwel het hele pensioenstelsel een omslagstelsel.
pi_210642423
Dierenpartij. The gift that keeps om giving.
twitter
zie email 27 oktober
  vrijdag 15 september 2023 @ 13:43:31 #167
346939 Janneke141
pi_210642590
quote:
Demissionair minister Yesilgoz noemt de aangekondigde verhoging van verkeersboetes voor relatief lichte vergrijpen "niet ideaal". Maar volgens haar moet het kabinet dat wel doen, omdat anders moet worden bezuinigd op bijvoorbeeld de politie of het Openbaar Ministerie.
Yesilgoz doet een vals dilemma.
  vrijdag 15 september 2023 @ 14:07:45 #168
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_210642764
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 september 2023 13:17 schreef trein2000 het volgende:
[ twitter ]
Met hoeveel verklaringen komt hij nog en staat hij achter Ouwehand als lijsttrekker?
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_210642959
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 september 2023 13:17 schreef trein2000 het volgende:
[ twitter ]
Wat is die weer moeilijk aan het doen. Vraag om een verkiesbare plek aan het bestuur, vraag aan Ouwehand om te laten doorschemeren dat ze dat prima vindt en je kunt gewoon verder. Nu valt hij er dus misschien naast, door zijn eigen tactiek en moet hij de initiatiefnota's doorgeven aan een volgende.
pi_210642969
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 september 2023 13:43 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Ja, bij een nog niet ingediende miljoenennota telt dit niet. Na prinsjesdag wel, dan kan schuiven alleen binnen een begroting in principe. Al zijn de laatste 2 kabinetten Rutte daar heel vaak vanaf geweken.
  vrijdag 15 september 2023 @ 14:48:34 #171
346939 Janneke141
pi_210643043
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 september 2023 14:35 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ja, bij een nog niet ingediende miljoenennota telt dit niet. Na prinsjesdag wel, dan kan schuiven alleen binnen een begroting in principe. Al zijn de laatste 2 kabinetten Rutte daar heel vaak vanaf geweken.
Dan nog. Ook binnen een al staande begroting zijn er meer opties dan 2.
pi_210643046
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 september 2023 13:43 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Jarenlang met miljarden smijten en dan net doen alsof men daar niet voor verantwoordelijk was. Tja. Dat is politiek tegenwoordig.
pi_210643265
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 september 2023 14:48 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Dan nog. Ook binnen een al staande begroting zijn er meer opties dan 2.
Binnen de justitiebegroting valt er altijd weinig te schuiven, dat komt elk jaar weer terug (met name als er meer geld naar politie moet volgens de oppositie).
  vrijdag 15 september 2023 @ 17:19:45 #174
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_210644323
Dan zal de AOW leeftijd fors omhoog gaan , naar 72 jaar, jhet is een keuze , jonge arbeidsmigranten of zelf later de AOW in
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_210644927
Als madam gewoon de pakkans verdubbelt en de boetes halveert, is het probleem ook opgelost. Zo duur zijn die camera’s toch niet, zou je zeggen.
pi_210645618
twitter

Nieuws voor @Dven
zie email 27 oktober
pi_210645824
Fossiele sector krijgt tussen 39,7 en 46,4 miljard euro subsidie, nog meer dan gedacht - https://nos.nl/l/2490599

De financiële problematiek van 17 mld voor het nieuwe kabinet lijkt mij gevonden.
pi_210645846
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 september 2023 19:54 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
Fossiele sector krijgt tussen 39,7 en 46,4 miljard euro subsidie, nog meer dan gedacht - https://nos.nl/l/2490599

De financiële problematiek van 17 mld voor het nieuwe kabinet lijkt mij gevonden.
Ja, in elk geval deels. Want dat dit de komende jaren moet gaan afbouwen lijkt me duidelijk. En die 17 miljard was per 2027 geloof ik.

Intussen zijn ook de koopkrachtplaatjes voor prinsjesdag maar vast uitgelekt:
https://www.ad.nl/politie(...)op-vooruit~ab34210b/

Ten opzichte van die berekening van 17 miljard zijn deze cijfers (2,4% begrotingstekort, 46,9% staatsschuld) al een verbetering.
pi_210645937
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 september 2023 19:57 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ja, in elk geval deels. Want dat dit de komende jaren moet gaan afbouwen lijkt me duidelijk. En die 17 miljard was per 2027 geloof ik.

Intussen zijn ook de koopkrachtplaatjes voor prinsjesdag maar vast uitgelekt:
https://www.ad.nl/politie(...)op-vooruit~ab34210b/

Ten opzichte van die berekening van 17 miljard zijn deze cijfers (2,4% begrotingstekort, 46,9% staatsschuld) al een verbetering.
Ja was 2028. En ook bij ongewijzigd beleid. Dat vertekend altijd een beetje want de kans op ongewijzigd beleid tot 2028 is nul. En dat zie je aan deze stukken al. Minfin raamt ook iets anders dan CPB omdat zij al uitgaan van effecten als bv onderuitputting.

Het is natuurlijk ook niet dat die miljarden echt uitgekeerd worden maar dat de belastingen niet worden opgehaald. Als het kabinet het heeft over beprijzing lijkt mij dit een doelgroep om eens stevig te beginnen.
pi_210646253
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 september 2023 20:06 schreef 0ne_of_the_few het volgende:

[..]
Ja was 2028. En ook bij ongewijzigd beleid. Dat vertekend altijd een beetje want de kans op ongewijzigd beleid tot 2028 is nul. En dat zie je aan deze stukken al. Minfin raamt ook iets anders dan CPB omdat zij al uitgaan van effecten als bv onderuitputting.

Het is natuurlijk ook niet dat die miljarden echt uitgekeerd worden maar dat de belastingen niet worden opgehaald. Als het kabinet het heeft over beprijzing lijkt mij dit een doelgroep om eens stevig te beginnen.
Ja, het belangrijkste deel van de subsidie is het lagere tarief voor grootverbruikers van gas en elektriciteit. Omdat ze die bedrijven toch ook financiële prikkels willen geven om over te stappen of om minder energie te verbruiken, zullen die tarieven neem ik aan toch wel gaan stijgen.
  vrijdag 15 september 2023 @ 23:20:33 #181
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_210647968
SP wil een Tijdelijke stop op economische migratie

dus ook de SP wil het AOW omslagstelsel handhaven in de toekomst en niet vervangen door een eigen verplichtte verzekering

Dan blijft de AOW leeftijd dus staan
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_210648259
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 september 2023 23:20 schreef michaelmoore het volgende:
SP wil een Tijdelijke stop op economische migratie

dus ook de SP wil het AOW omslagstelsel handhaven in de toekomst en niet vervangen door een eigen verplichtte verzekering

Dan blijft de AOW leeftijd dus staan
SP wil dus de werkenden veel meer belasten waar dat niet nodig is en zonder solidariteit, want het werkt generationeel 1 kant op, kunnen we hier uit op maken?
  zaterdag 16 september 2023 @ 06:40:24 #183
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_210648777
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 september 2023 19:32 schreef trein2000 het volgende:
[ twitter ]
Nieuws voor @:dven
Dinsdag wordt er gestemd voor de nieuwe anti-corruptiewetgeving en over een maand voor de hervorming van de hoogste juridische raad.

Dit zijn de twee laatste punten die in de aanbevelingen van de EU stonden tijdens de laatste staat van de rechtstaat.

De overige punten zijn reeds aangepakt, waar Bulgarije door Rutte ook over is becomplimenteerd.
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
  zaterdag 16 september 2023 @ 07:10:41 #184
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_210648818
quote:
1s.gif Op donderdag 14 september 2023 20:05 schreef Hanca het volgende:

[..]
Rechten opbouwen gaat niet echt bij AOW, maar je zou het inderdaad wel gelijdelijk moeten invoeren (in pakweg 15 jaar zou zoiets moeten kunnen, gaat het pas 100% in bij de huidige 50 jarigen). Zoals de verhoging van de pensioenleeftijd naar 67 gelijdelijk is ingevoerd. En bestaande AOW uitkeringen kun je natuurlijk niet meer aan komen.
AOW is nu een opbouw recht
Dat begint op 15 jarige leeftijd met 2% per jaar , ben je 65 jaar, dan heb je dus 100% bereikt en bouw je niet verder op
Kom je naar nederland op je 26 ste levensjaar , dan bereik je slechts 94 % , tenzij de AOW van nu 68 jaar wordt opgetrokken naar 72 jaar
Maar er moeten wel voldoende werkenden zijn om het AOW omslagstelsel te kunnen handhaven

quote:
0s.gif Op vrijdag 15 september 2023 23:56 schreef SnertMetChoco het volgende:

[..]
SP wil dus de werkenden veel meer belasten waar dat niet nodig is en zonder solidariteit, want het werkt generationeel 1 kant op, kunnen we hier uit op maken?
Het AOW omslagstelsel kan alleen blijven als er voldoende werkenden zijn , dus of de AOW leeftijd zeer fors omhoog , of we laten veel meer werkenden toe of we maken van de AOW een prive verzekering,
Marktwerking dus

Dus tijdelijk minder economische vluchtelingen toelaten is ok, maar dat kan niet blijven

Wat is jouw voorstel dan??

[ Bericht 3% gewijzigd door michaelmoore op 16-09-2023 07:18:36 ]
pi_210648852
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 september 2023 19:54 schreef 0ne_of_the_few het volgende:

Deze gaat inderdaad niet lekker afstralen op het klimaatbeleid en dat bestaanszekerheidspakket van 2 miljard O-)

Wel knap dat je van een schatting van 4,nogwat gewoon op het tienvoudige uitkomt.
Alle Urkers het land uit! Deporteer de burgemeester! Hier werken wij aan uw afzinking!!
pi_210648893
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 september 2023 07:31 schreef BlackLining het volgende:

[..]
Deze gaat inderdaad niet lekker afstralen op het klimaatbeleid en dat bestaanszekerheidspakket van 2 miljard O-)

Wel knap dat je van een schatting van 4,nogwat gewoon op het tienvoudige uitkomt.
Het zal vooral een definitiekwestie zijn denk ik? Er is bijvoorbeeld een prijsdifferentiatie in de energiebelasting, simpelweg omdat alle industriële grootverbruikers per direct omvallen als je hen de consumentenheffingen voorschotelt. Is dat dan ‘subsidie’?
pi_210649008
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 september 2023 07:51 schreef Heph844 het volgende:

[..]
Het zal vooral een definitiekwestie zijn denk ik? Er is bijvoorbeeld een prijsdifferentiatie in de energiebelasting, simpelweg omdat alle industriële grootverbruikers per direct omvallen als je hen de consumentenheffingen voorschotelt. Is dat dan ‘subsidie’?
Klopt hoor, maar het is campagnetijd he. Ga eens weg met je nuance :*

Los daarvan is dit wel gewoon echt bizar veel geld. Dat kan echt wel wat minder lijkt me. In ieder geval moet je een heldere afbouwregeling opstellen.
Alle Urkers het land uit! Deporteer de burgemeester! Hier werken wij aan uw afzinking!!
pi_210649029
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 september 2023 08:16 schreef BlackLining het volgende:

[..]
Klopt hoor, maar het is campagnetijd he. Ga eens weg met je nuance :*

Los daarvan is dit wel gewoon echt bizar veel geld. Dat kan echt wel wat minder lijkt me. In ieder geval moet je een heldere afbouwregeling opstellen.
Het kabinet had plannen om de grootverbruikers van het gas af te laten gaan, dan zou dit bedrag vanzelf (fors) minder worden. Helaas liggen die plannen wel stil tot na de formatie.
pi_210649095
quote:

[..]
De makkelijkste manier om deze “subsidies” te verkleinen, is om de energiebelasting voor consumenten te verlagen. Dan wordt het verschil in de berekening als de industrie het consumententarief zou hebben immers minder. Dan zouden de grootverbruikers geen euro meer of minder betalen, maar is volgens de berekenigslogica de subsidie wel opeens minder.
De Sahara is zonder meer erg droog.
pi_210649252
Voor mij is een belastingvoordeel pas een "fossiele subsidie" als het alléén geldt voor ?fossiele energie? en niet voor andere energiebronnen. Zo ver ik weet, heeft Nederland nooit zulke specifieke belastingvoordelen voor alleen ´fossiele energie´ gehad.

Dus als iemand vindt dat er meer energiebelasting moet komen, zeg dat dan en laat poitici daar draagvlak voor zoeken. Maar laten we niet de term "fossiele subsidies" gebruiken, want die bestaan gewoonweg niet in deze context.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 16-09-2023 09:16:54 ]
pi_210649263
quote:
10s.gif Op zaterdag 16 september 2023 09:16 schreef aTypisch het volgende:
Voor mij is een belastingvoordeel pas een "fossiele subsidie" als het alléén geldt voor ?fossiele energie? en niet voor andere energiebronnen. Zo ver ik weet, heeft Nederland nooit zulke specifieke belastingvoordelen voor alleen ´fossiele energie´ gehad.

Dus als iemand vindt dat er meer energiebelasting moet komen, zeg dat dan en laat poitici daar draagvlak voor zoeken. Maar laten we niet de term "fossiele subsidies" gebruiken, want die bestaan gewoonweg niet in deze context.
Een verlaging van het belastingtarief op gas is natuurlijk wel 100% fossiel.
pi_210649273
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 september 2023 09:18 schreef Hanca het volgende:

[..]
Een verlaging van het belastingtarief op gas is natuurlijk wel 100% fossiel.
Daar ga je op uitkomen bij elke lastenverlichting voor de meest kwetsbare groepen. Daar zit het probleem ook: die groep komt maar niet van dat kneiterdure fossiel af. En fossiel gaat alleen maar duurder en duurder worden. Da's op zich goed natuurlijk, maar je hebt nu wel een enorme groep die ingrijpend de boot gemist heeft zonder daar zelf noemenswaardig schuld aan te hebben. Dat zijn de mensen die met 60 uur werken hun tochtige huurwoning net aan leefbaar kunnen houden.
pi_210649290
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 september 2023 09:20 schreef BlackLining het volgende:

[..]
Daar ga je op uitkomen bij elke lastenverlichting voor de meest kwetsbare groepen. Daar zit het probleem ook: die groep komt maar niet van dat kneiterdure fossiel af. En fossiel gaat alleen maar duurder en duurder worden. Da's op zich goed natuurlijk, maar je hebt nu wel een enorme groep die ingrijpend de boot gemist heeft zonder daar zelf noemenswaardig schuld aan te hebben. Dat zijn de mensen die met 60 uur werken hun tochtige huurwoning net aan leefbaar kunnen houden.
:')
hoe werkt dit in jouw hoofd?

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 16-09-2023 09:25:01 ]
pi_210649303
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 september 2023 09:20 schreef BlackLining het volgende:

[..]
Huurwoning is simpel, daar is energielabel C straks al verplicht. Dus die worden verduurzaamd, die groep is juist gedekt.

Lastiger is de grote groep mensen met een koopwoning maar nog geen eens 3.000 euro spaargeld, die kunnen de verduurzaming niet zo betalen. Daar is het wat mij betreft prima initiatief van het Nationaal Warmtefonds voor gekomen, nadeel is dat het best forse bedragen zijn die die mensen zullen moeten lenen.

Dat fossiel steeds duurder wordt is onvermijdelijk en inderdaad een goede zaak.
pi_210649311
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 september 2023 09:26 schreef Hanca het volgende:

[..]
Huurwoning is simpel, daar is energielabel C straks al verplicht. Dus die worden verduurzaamd, die groep is juist gedekt.
ja hoor
quote:
Dat fossiel steeds duurder wordt is onvermijdelijk en inderdaad een goede zaak.
wat bedoel jij met fossiel?

[ Bericht 15% gewijzigd door #ANONIEM op 16-09-2023 09:29:04 ]
pi_210649329
quote:

[..]
Dat is het ook exact, maar de term 'subsidie' doet het media-technisch wat beter, omdat dat impliceert dat er elke maand een ambtenaar een miljard overmaakt aan Shell c.s.

Dat is verder prima, maar vertel dan ook het hele verhaal als je van vandaag op morgen, of gestaffeld, die 'subsidies' afschaft: dat bespaart je niet ineens dat geld, sterker nog: het gaat je waarschijnlijk geld kosten. Accepteren we de consequenties voor hele industrieën (en daarmee burgers) en wat zijn die consequenties precies? Vinden we het oké dat we de Nederlandse glastuinbouw de nek omdraaien, maar wel kassen gaan bouwen in Saudie Arabië in het midden van de woestijn?

De discussie is veel te vernauwd en dan ook nog eens gericht op iets dat voor het echte probleem niet of nauwelijks relevant is.
pi_210649345
quote:
10s.gif Op zaterdag 16 september 2023 09:28 schreef aTypisch het volgende:

[..]
ja hoor
[..]
Ja, verhuren van een huis met energielabel E-F-G is per 2028 wettelijk verboden. Dat zal daarna opgeschroefd worden heeft De Jonge al aangegeven.

quote:
wat bedoel jij met fossiel?
Niet duurzame hernieuwbare energie en dan momenteel vooral gas. We moeten namelijk volledig van het gas af.
pi_210649377
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 september 2023 09:32 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ja, verhuren van een huis met energielabel E-F-G is per 2028 wettelijk verboden. Dat zal daarna opgeschroefd worden heeft De Jonge al aangegeven.
en dat is allemaal magisch opgelost en dat komt uiteindelijk niet (financieel) op het bordje van de huurder terecht? magisch
wel eens dat het groene gedoe voordelig is voor huisbezitters, met één of meer :)
quote:
[..]
Niet duurzame hernieuwbare energie en dan momenteel vooral gas. We moeten namelijk volledig van het gas af.
maar fossiele energie bestaat helemaal niet
net zoals hernieuwbare energie

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 16-09-2023 09:37:12 ]
pi_210649418
quote:
14s.gif Op zaterdag 16 september 2023 09:36 schreef aTypisch het volgende:

[..]
en dat is allemaal magisch opgelost en dat komt uiteindelijk niet (financieel) op het bordje van de huurder terecht? magisch

Niks magisch, er zijn namelijk ook maximum huurprijzen wettelijk vastgelegd.
https://www.rijksoverheid(...)nd-aan-te-hoge-huren

Je kunt doen alsof wetten niks voorstellen, maar juist de combi van verplicht verduurzamen van huurhuizen en maximale huurprijzen zorgen er voor dat de huurders straks wel goed zitten.
pi_210649432
quote:
14s.gif Op zaterdag 16 september 2023 09:36 schreef aTypisch het volgende:

[..]
maar fossiele energie bestaat helemaal niet
net zoals hernieuwbare energie

Wel dus. Wellicht moet je je even inlezen, begin hier maar: https://www.cbs.nl/nl-nl/(...)ernieuwbare-energie-
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')