Ja, in elk geval deels. Want dat dit de komende jaren moet gaan afbouwen lijkt me duidelijk. En die 17 miljard was per 2027 geloof ik.quote:Op vrijdag 15 september 2023 19:54 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
Fossiele sector krijgt tussen 39,7 en 46,4 miljard euro subsidie, nog meer dan gedacht - https://nos.nl/l/2490599
De financiële problematiek van 17 mld voor het nieuwe kabinet lijkt mij gevonden.
Ja was 2028. En ook bij ongewijzigd beleid. Dat vertekend altijd een beetje want de kans op ongewijzigd beleid tot 2028 is nul. En dat zie je aan deze stukken al. Minfin raamt ook iets anders dan CPB omdat zij al uitgaan van effecten als bv onderuitputting.quote:Op vrijdag 15 september 2023 19:57 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ja, in elk geval deels. Want dat dit de komende jaren moet gaan afbouwen lijkt me duidelijk. En die 17 miljard was per 2027 geloof ik.
Intussen zijn ook de koopkrachtplaatjes voor prinsjesdag maar vast uitgelekt:
https://www.ad.nl/politie(...)op-vooruit~ab34210b/
Ten opzichte van die berekening van 17 miljard zijn deze cijfers (2,4% begrotingstekort, 46,9% staatsschuld) al een verbetering.
Ja, het belangrijkste deel van de subsidie is het lagere tarief voor grootverbruikers van gas en elektriciteit. Omdat ze die bedrijven toch ook financiële prikkels willen geven om over te stappen of om minder energie te verbruiken, zullen die tarieven neem ik aan toch wel gaan stijgen.quote:Op vrijdag 15 september 2023 20:06 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
[..]
Ja was 2028. En ook bij ongewijzigd beleid. Dat vertekend altijd een beetje want de kans op ongewijzigd beleid tot 2028 is nul. En dat zie je aan deze stukken al. Minfin raamt ook iets anders dan CPB omdat zij al uitgaan van effecten als bv onderuitputting.
Het is natuurlijk ook niet dat die miljarden echt uitgekeerd worden maar dat de belastingen niet worden opgehaald. Als het kabinet het heeft over beprijzing lijkt mij dit een doelgroep om eens stevig te beginnen.
SP wil dus de werkenden veel meer belasten waar dat niet nodig is en zonder solidariteit, want het werkt generationeel 1 kant op, kunnen we hier uit op maken?quote:Op vrijdag 15 september 2023 23:20 schreef michaelmoore het volgende:
SP wil een Tijdelijke stop op economische migratie
dus ook de SP wil het AOW omslagstelsel handhaven in de toekomst en niet vervangen door een eigen verplichtte verzekering
Dan blijft de AOW leeftijd dus staan
Dinsdag wordt er gestemd voor de nieuwe anti-corruptiewetgeving en over een maand voor de hervorming van de hoogste juridische raad.quote:
AOW is nu een opbouw rechtquote:Op donderdag 14 september 2023 20:05 schreef Hanca het volgende:
[..]
Rechten opbouwen gaat niet echt bij AOW, maar je zou het inderdaad wel gelijdelijk moeten invoeren (in pakweg 15 jaar zou zoiets moeten kunnen, gaat het pas 100% in bij de huidige 50 jarigen). Zoals de verhoging van de pensioenleeftijd naar 67 gelijdelijk is ingevoerd. En bestaande AOW uitkeringen kun je natuurlijk niet meer aan komen.
Het AOW omslagstelsel kan alleen blijven als er voldoende werkenden zijn , dus of de AOW leeftijd zeer fors omhoog , of we laten veel meer werkenden toe of we maken van de AOW een prive verzekering,quote:Op vrijdag 15 september 2023 23:56 schreef SnertMetChoco het volgende:
[..]
SP wil dus de werkenden veel meer belasten waar dat niet nodig is en zonder solidariteit, want het werkt generationeel 1 kant op, kunnen we hier uit op maken?
Deze gaat inderdaad niet lekker afstralen op het klimaatbeleid en dat bestaanszekerheidspakket van 2 miljardquote:Op vrijdag 15 september 2023 19:54 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
Fossiele sector krijgt tussen 39,7 en 46,4 miljard euro subsidie, nog meer dan gedacht - https://nos.nl/l/2490599
De financiële problematiek van 17 mld voor het nieuwe kabinet lijkt mij gevonden.
Het zal vooral een definitiekwestie zijn denk ik? Er is bijvoorbeeld een prijsdifferentiatie in de energiebelasting, simpelweg omdat alle industriële grootverbruikers per direct omvallen als je hen de consumentenheffingen voorschotelt. Is dat dan ‘subsidie’?quote:Op zaterdag 16 september 2023 07:31 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Deze gaat inderdaad niet lekker afstralen op het klimaatbeleid en dat bestaanszekerheidspakket van 2 miljard![]()
Wel knap dat je van een schatting van 4,nogwat gewoon op het tienvoudige uitkomt.
Klopt hoor, maar het is campagnetijd he. Ga eens weg met je nuancequote:Op zaterdag 16 september 2023 07:51 schreef Heph844 het volgende:
[..]
Het zal vooral een definitiekwestie zijn denk ik? Er is bijvoorbeeld een prijsdifferentiatie in de energiebelasting, simpelweg omdat alle industriële grootverbruikers per direct omvallen als je hen de consumentenheffingen voorschotelt. Is dat dan ‘subsidie’?
Het kabinet had plannen om de grootverbruikers van het gas af te laten gaan, dan zou dit bedrag vanzelf (fors) minder worden. Helaas liggen die plannen wel stil tot na de formatie.quote:Op zaterdag 16 september 2023 08:16 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Klopt hoor, maar het is campagnetijd he. Ga eens weg met je nuance
Los daarvan is dit wel gewoon echt bizar veel geld. Dat kan echt wel wat minder lijkt me. In ieder geval moet je een heldere afbouwregeling opstellen.
De makkelijkste manier om deze “subsidies” te verkleinen, is om de energiebelasting voor consumenten te verlagen. Dan wordt het verschil in de berekening als de industrie het consumententarief zou hebben immers minder. Dan zouden de grootverbruikers geen euro meer of minder betalen, maar is volgens de berekenigslogica de subsidie wel opeens minder.quote:Op zaterdag 16 september 2023 07:51 schreef Heph844 het volgende:
[..]
Het zal vooral een definitiekwestie zijn denk ik? Er is bijvoorbeeld een prijsdifferentiatie in de energiebelasting, simpelweg omdat alle industriële grootverbruikers per direct omvallen als je hen de consumentenheffingen voorschotelt. Is dat dan ‘subsidie’?
Een verlaging van het belastingtarief op gas is natuurlijk wel 100% fossiel.quote:Op zaterdag 16 september 2023 09:16 schreef aTypisch het volgende:
Voor mij is een belastingvoordeel pas een "fossiele subsidie" als het alléén geldt voor ?fossiele energie? en niet voor andere energiebronnen. Zo ver ik weet, heeft Nederland nooit zulke specifieke belastingvoordelen voor alleen ´fossiele energie´ gehad.
Dus als iemand vindt dat er meer energiebelasting moet komen, zeg dat dan en laat poitici daar draagvlak voor zoeken. Maar laten we niet de term "fossiele subsidies" gebruiken, want die bestaan gewoonweg niet in deze context.
Daar ga je op uitkomen bij elke lastenverlichting voor de meest kwetsbare groepen. Daar zit het probleem ook: die groep komt maar niet van dat kneiterdure fossiel af. En fossiel gaat alleen maar duurder en duurder worden. Da's op zich goed natuurlijk, maar je hebt nu wel een enorme groep die ingrijpend de boot gemist heeft zonder daar zelf noemenswaardig schuld aan te hebben. Dat zijn de mensen die met 60 uur werken hun tochtige huurwoning net aan leefbaar kunnen houden.quote:Op zaterdag 16 september 2023 09:18 schreef Hanca het volgende:
[..]
Een verlaging van het belastingtarief op gas is natuurlijk wel 100% fossiel.
quote:Op zaterdag 16 september 2023 09:20 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Daar ga je op uitkomen bij elke lastenverlichting voor de meest kwetsbare groepen. Daar zit het probleem ook: die groep komt maar niet van dat kneiterdure fossiel af. En fossiel gaat alleen maar duurder en duurder worden. Da's op zich goed natuurlijk, maar je hebt nu wel een enorme groep die ingrijpend de boot gemist heeft zonder daar zelf noemenswaardig schuld aan te hebben. Dat zijn de mensen die met 60 uur werken hun tochtige huurwoning net aan leefbaar kunnen houden.
Huurwoning is simpel, daar is energielabel C straks al verplicht. Dus die worden verduurzaamd, die groep is juist gedekt.quote:Op zaterdag 16 september 2023 09:20 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Daar ga je op uitkomen bij elke lastenverlichting voor de meest kwetsbare groepen. Daar zit het probleem ook: die groep komt maar niet van dat kneiterdure fossiel af. En fossiel gaat alleen maar duurder en duurder worden. Da's op zich goed natuurlijk, maar je hebt nu wel een enorme groep die ingrijpend de boot gemist heeft zonder daar zelf noemenswaardig schuld aan te hebben. Dat zijn de mensen die met 60 uur werken hun tochtige huurwoning net aan leefbaar kunnen houden.
ja hoorquote:Op zaterdag 16 september 2023 09:26 schreef Hanca het volgende:
[..]
Huurwoning is simpel, daar is energielabel C straks al verplicht. Dus die worden verduurzaamd, die groep is juist gedekt.
wat bedoel jij met fossiel?quote:Dat fossiel steeds duurder wordt is onvermijdelijk en inderdaad een goede zaak.
Dat is het ook exact, maar de term 'subsidie' doet het media-technisch wat beter, omdat dat impliceert dat er elke maand een ambtenaar een miljard overmaakt aan Shell c.s.quote:Op zaterdag 16 september 2023 07:51 schreef Heph844 het volgende:
[..]
Ja, verhuren van een huis met energielabel E-F-G is per 2028 wettelijk verboden. Dat zal daarna opgeschroefd worden heeft De Jonge al aangegeven.quote:
Niet duurzame hernieuwbare energie en dan momenteel vooral gas. We moeten namelijk volledig van het gas af.quote:wat bedoel jij met fossiel?
en dat is allemaal magisch opgelost en dat komt uiteindelijk niet (financieel) op het bordje van de huurder terecht? magischquote:Op zaterdag 16 september 2023 09:32 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ja, verhuren van een huis met energielabel E-F-G is per 2028 wettelijk verboden. Dat zal daarna opgeschroefd worden heeft De Jonge al aangegeven.
maar fossiele energie bestaat helemaal nietquote:[..]
Niet duurzame hernieuwbare energie en dan momenteel vooral gas. We moeten namelijk volledig van het gas af.
Niks magisch, er zijn namelijk ook maximum huurprijzen wettelijk vastgelegd.quote:Op zaterdag 16 september 2023 09:36 schreef aTypisch het volgende:
[..]
en dat is allemaal magisch opgelost en dat komt uiteindelijk niet (financieel) op het bordje van de huurder terecht? magisch
Wel dus. Wellicht moet je je even inlezen, begin hier maar: https://www.cbs.nl/nl-nl/(...)ernieuwbare-energie-quote:Op zaterdag 16 september 2023 09:36 schreef aTypisch het volgende:
[..]
maar fossiele energie bestaat helemaal niet
net zoals hernieuwbare energie
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |