Dit wordt onze nieuwe woning:quote:Op maandag 24 juli 2023 19:23 schreef Seven. het volgende:
Vanmorgen gebeld om te kijken hoeveel biedingen er waren. Daar deed de makelaar behoorlijk vaag over en ik kreeg geen antwoord. Dus dat stemde mij niet erg hoopvol. Na 12:00 heb ik elke 5 minuten mijn telefoon gecheckt en om kwart over 2 belde de makelaar eindelijk terug.
Onderaan de streep was ons bod het beste bod dus eind van de week gaan we de voorlopige koopovereenkomst tekenen!
Budget voor de drive-in woning (budget verbouwing):SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Februari 2019: de verbouwing beneden is klaar!
Zomer 2019:
Six. bouwt een hangbank:
In april 2020 begint het weer een beetje te kriebelen. Het begint met een klusje van een paar daagjes:
Zolderverbouwing gaat in mei 2020 van start. Plan voor en plan na:
De slaapkamer van de oudste voor en na:
Aangezien zij 13 was toen we hier gingen wonen, hebben we die destijds geschilderd. We hebben de schoorsteen eruit gesloopt en de kamer kleiner gemaakt:
En de slaapkamer van de jongste moest er ook aan geloven. Ook dit was een echte kinderkamer (foto's hieronder). De kamer kreeg alleen een verfje toen we hier naartoe verhuisden.
De zolder krijgt nog een spectaculair verfje (idee van Claudia_x):
Six. komt nog heel ver in de badkamer. Voor:
Tijdens:
Derde slaapkamer moet alleen nog gestuct worden:
In juni 2021 bouwt Six. zelf nog even iets voor zijn vaderdag cadeau:
In juli 2021 laten we het dak vernieuwen. Voor:
Na:
In augustus 2021 laten we de vloer isoleren:
In januari 2022 laten we een balkon plaatsen voor het huis. In maart volgt de nieuwe raampartij met deur naar het balkon nog:
Six. legt er zelf een vloer in. En hij maakt de binnenkant klaar voor de afwerking:
Tijdens het slopen van de gevel, kwamen we dit geniale kunstwerk tegen. Dankzij arvensis is de oorspronkelijke artiest snel opgespoord via Facebook, hij vond het superleuk om deze foto te krijgen en hij en zijn ouders volgen nu de verbouwing op facebook.
Februari 2022 laten we 18 zonnepanelen en een 8kw warmtepomp plaatsen. We zijn dan net wel of net niet energie neutraal.
En in maart 2022 beginnen we dan met de laatste fase van de verbouwing. De keuken en woonkamer worden gestript. Na 7 weken buffelen en afzien, is het weer bewoonbaar!
Voor en tijdens:
Na:
Voor en tijdens:
En na![]()
De badkamer is af!
De derde slaapkamer is klaar:
Six. schuurt het frame van de trap kaal en zet er een nieuwe laklaag op. In juli 2022 worden de glazen wanden geplaatst. Frame van de trap en de profielen van rondom de glazen wand hebben dezelfde RAL kleur:
En dan nog de wanden op mijn kantoor:
En aan deze mega OP, mogen de eindfoto's van de woonkamer en keuken natuurlijk niet ontbreken. Menig fokker heeft hierover mee kunnen beslissen (greepjes, kleur van de keukendeurtjes, indeling van de keuken en nog te beslechten: kussentjes op de bank):
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Resistance is futile.
quote:
En ik denk dat mijn schatting aan de lage kan was.quote:Op dinsdag 29 augustus 2023 11:07 schreef Leandra het volgende:
Ik ga er vanuit dat je het zo kwijt bent, los van het feit dat alles vrijwel nieuw is en iemand er dus zo in kan, zijn er ook mensen die vanaf januari tegen een energierekening van ¤ 450 per maand aankijken, en dat is niet zo fantastisch.
Ik schat dat het hoogste bod in de buurt van de 12% boven de vraagprijs zit, Apeldoorn is immers door het intercitystation ook goed bereikbaar.
Want die houdt dit topic uiteraard scherp in de gaten en doet alvast offerte=offerte x1,25quote:Op vrijdag 8 september 2023 22:38 schreef Seven. het volgende:
De aanbouw van ons nieuwe huis is nu 95% zeker zonder extra lenen. Dus het enige risico is nu nog dat de offerte van de aannemer flink tegenvalt.
Hahaquote:Op zaterdag 9 september 2023 04:24 schreef flipsen het volgende:
[..]
Want die houdt dit topic uiteraard scherp in de gaten en doet alvast offerte=offerte x1,25
Mooi, echt goede vakmensen zijn moeilijk te vinden.quote:Op zaterdag 9 september 2023 07:43 schreef Seven. het volgende:
[..]
Haha. Op zich.. we hebben weinig geheimen voor de aannemer hoor. Hij wil de opdracht heel graag omdat hij een gat in de agenda heeft en wij willen heel graag met hem samenwerken omdat hij echt goed is. Met 2 partijen die heel graag willen, komt het vast wel goed.
Klopt, en als je ze vindt dan hebben ze een wachttijd. Als we geen (goede) ervaring hadden gehad met deze aannemer, dan was dit wat mij betreft gewoon te mooi om waar te zijn.quote:Op zaterdag 9 september 2023 10:10 schreef Managarm het volgende:
[..]
Mooi, echt goede vakmensen zijn moeilijk te vinden.
Verrassend weinigquote:Op zaterdag 9 september 2023 09:55 schreef Essebes het volgende:
Zo, dat is heerlijk snel!
Ben benieuwd wat dit voor gevolg heeft voor het wensenlijstje voor het nieuwe huis! 😇
In de huidige woning heeft @Six. zo'n 65% zelf gedaan. De hele begane grond heeft hij alles zelf gedaan, en op zolder heeft hij al het voorbereidende werk gedaan. Alle isolatie heeft hij zelf gedaan, muv vloerisolatie. De aannemer heeft op zolder een kamer gestuct en de badkamer geïnstalleerd. Het balkon voor en de deur naar het balkon hebben we laten doen. De vloeren hebben we laten leggen. En de aannemer heeft het slopen van de woonkamer/keuken gedaan en vloerverwarming + leidingwerk keuken + elektra vernieuwen. Six. heeft zelf de keukenkasten in elkaar gezet en de deurtjes gehangen. Het aanrechtblad is geplaatst door de leverancier zelf (Jetstone).quote:Op zaterdag 9 september 2023 11:33 schreef Emmerdeur het volgende:
Gefeliciteerd, leuk huis. Blijf dit nog wel volgen. Knap hoor. Wat ik er nog niet uithaal(zal er wel overheen gelezen hebben), doen jullie nou het meeste zelf of laten jullie veel doen?
Hoe dan ook flinke klussen weer 😀
Das toch nog n groot deel zelf, netjes gedaan hoor. Echt mooi geworden. Sommige dingen is idd verstandiger uit te besteden. En dat allemaal naast fulltime banen ook? Enige waar k altijd tegen op zie is al die tijd de “rotzooi” om je heen. Kijk iig uit naar de toekomstige updatesquote:Op zaterdag 9 september 2023 11:48 schreef Seven. het volgende:
[..]
In de huidige woning heeft @:Six. zo'n 65% zelf gedaan. De hele begane grond heeft hij alles zelf gedaan, en op zolder heeft hij al het voorbereidende werk gedaan. Alle isolatie heeft hij zelf gedaan, muv vloerisolatie. De aannemer heeft op zolder een kamer gestuct en de badkamer geïnstalleerd. Het balkon voor en de deur naar het balkon hebben we laten doen. De vloeren hebben we laten leggen. En de aannemer heeft het slopen van de woonkamer/keuken gedaan en vloerverwarming + leidingwerk keuken + elektra vernieuwen. Six. heeft zelf de keukenkasten in elkaar gezet en de deurtjes gehangen. Het aanrechtblad is geplaatst door de leverancier zelf (Jetstone).
In het nieuwe huis gaan we wel zelf een beetje helpen met plafonds slopen, verwarming weghalen en binnendeuren verwijderen. Six. gaat zelf de Ikea keuken in elkaar zetten en deurtjes hangen. Aanrechtblad wordt geplaatst door Ikea. Maar verder laten we het lekker aan de aannemer over allemaal.
Six. had het eerste jaar van de verbouwing nog een fulltime baan. Hij is uitgevallen op klachten waarvan wij nu denken dat het MS gerelateerd is, maar dat moeten we nog goed uitzoeken. Daarna is Six. in de goede periodes heel rustig aan gaan klussen, naast zijn taken als vader. Het heeft dan ook 5 jaar geduurd. Verder heb ik wel al die tijd fulltime gewerkt en een kind gebouwd.quote:Op zaterdag 9 september 2023 12:08 schreef Emmerdeur het volgende:
[..]
Das toch nog n groot deel zelf, netjes gedaan hoor. Echt mooi geworden. Sommige dingen is idd verstandiger uit te besteden. En dat allemaal naast fulltime banen ook? Enige waar k altijd tegen op zie is al die tijd de “rotzooi” om je heen. Kijk iig uit naar de toekomstige updates
Waskommen vind ik wel mooi om te zien maar idd erg onpraktisch. Daarom kiezen we ook voor vaste wasbakken.quote:Op zaterdag 9 september 2023 13:18 schreef Plankje55 het volgende:
Het zal wel een tic van mij zijn, maar bij heel veel badkamer-ontwerpen tegenwoordig denk ik: wie moet dat schoonmaken? Zoals die waskommen op een houten meubel, met daarnaast een kraan vastgemaakt in het houten blad. Dat wordt vies op plekken waar je slecht bijkan en die kraan heeft door de hoogte een veel te grote hefboom, waardoor het geheel kwetsbaar is.
Bij mijn renovatie heel bewust gekozen voor een kraan uit de muur (Grohe Essence) en een wastafel zonder overloopplug. Strakker, minder randjes en richeltjes.
Ook in het toilet een kraan uit de muur en een fonteintje zonder overloop.
In beide gevallen, niet zo'n smerige rand rondom een kraan en eenvoudig schoonmaken. Dan maar niet in VT-wonen met m'n huis.
Volgens mij wil je in de badkamer juist geen rooster naar buiten of bedoel je dat niet ?quote:Op zaterdag 9 september 2023 13:15 schreef Seven. het volgende:
Nog een ingeving: als we uiteindelijk voor aluminium kozijnen gaan, dan laten we het badkamerraam dus wél vervangen, in plaats van dichtmetselen. Dus in de douchecabine komt dan een vast kozijn met melkglas en ventilatierooster. Voornaamste reden voor dichtmetselen is natuurlijk waterschade, maar dat zou dan geen issue meer zijn.
En het plan voor een groot 3-in-1 Velux raam boven het bad wordt dan 1 kleiner dakraam, gewoon omdat ik dan lekker naar buiten kan turen terwijl ik lig te weken.
Nu nog ff uitzoeken welke kosten daarmee gemoeid zijn. We hadden voor het dakraam 3200 euro staan (alleen de aanschaf). Een vast kozijn is goedkoper, en dan ook geen kosten meer voor het dichtmetselen. Dus dat moet haast lukken om zowel een dakraam als een aluminium kozijn te doen.
Ah zo waren de taken bij ons ook ongeveer verdeeld, mijn vrouw de kleurtjes en de details en ik meer het grote geheelquote:Op zaterdag 9 september 2023 13:02 schreef Seven. het volgende:
[..]
Six. had het eerste jaar van de verbouwing nog een fulltime baan. Hij is uitgevallen op klachten waarvan wij nu denken dat het MS gerelateerd is, maar dat moeten we nog goed uitzoeken. Daarna is Six. in de goede periodes heel rustig aan gaan klussen, naast zijn taken als vader. Het heeft dan ook 5 jaar geduurd. Verder heb ik wel al die tijd fulltime gewerkt en een kind gebouwd.
Ik ben zelf trouwens niet handig maar ik heb wel eens goeie ideeën. Soms via FOK! Six. heeft ook vaak goeie ingevingen. Ik ben van ons tweeën die goed is in het eindplaatje bedenken zodat we in een vroeg stadium de juiste beslissingen nemen. Verder ben ik van het budget en de organisatie er omheen.
Er komen dus 2 ramen: een dakraam en het al bestaande raam dat nu dus in de douchecabine zit.quote:Op zaterdag 9 september 2023 13:27 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
Volgens mij wil je in de badkamer juist geen rooster naar buiten of bedoel je dat niet ?
Je wil juist warme lucht van binnen de badkamer in hebben, dus 1,5-2cm ruimte onder de deur en een mechanische ventilatie.
Ik zou altijd een raampje doen in de badkamer.
We hebben ook gekozen voor een syfon in de muur en geen meubel. De afvoer loopt direct onder de wastfel met een haakse bocht naar de muur. Je kan dan eventueel met een rolstoel aan de wastafel zitten. Ik hoop het nooit nodig te hebben, maar voor het geval dat.quote:Op zaterdag 9 september 2023 13:26 schreef Seven. het volgende:
[..]
Waskommen vind ik wel mooi om te zien maar idd erg onpraktisch. Daarom kiezen we ook voor vaste wasbakken.
Boven kiezen we bewust voor opbouw omdat de voornaamste gebruiker een lomp jochie van bijna 3 is. En beneden overweeg ik trouwens toch nog inbouwkranen bij de wastafel, maar dat drijft de prijs wel weer serieus op.
Haha, same here! En we hebben inderdaad PVC platen, dat is qua kosten vergelijkbaar met tegels. Wat me over de streep trok was mijn liefde voor de betegelde achterwand in de keuken. Echt een super mooi tegeltje en superstrak gezetquote:Op zaterdag 9 september 2023 13:38 schreef yinu het volgende:
Fijne post met de sanitairkeuzes. Ik vind de matchsticktegels reuze leuk maar voor mij zou dat teveel voegen zijn (haat aan tegeltjes schoonmaken). En I love de terrazzotegels.
Jullie hebben nu toch van die grote platen in de badkamers? Vanwaar de keuze om nu toch voor tegeltjes te gaan?
Ik heb zelf altijd een enorme haat-liefdeverhouding met tegels. Enerzijds hou ik enorm van keramiek en glazuren en kleurtjes en leuke vormenen anderzijds heb ik echt de schijt aan voegen poetsen.
Als het ooit zover komt, dan vervangen we het hele meubel.quote:Op zaterdag 9 september 2023 13:41 schreef Plankje55 het volgende:
[..]
We hebben ook gekozen voor een syfon in de muur en geen meubel. De afvoer loopt direct onder de wastfel met een haakse bocht naar de muur. Je kan dan eventueel met een rolstoel aan de wastafel zitten. Ik hoop het nooit nodig te hebben, maar voor het geval dat.
Geen probleem, er zit een afdekplaat voor. Het is zoiets: https://www.saniweb.nl/ge(...)ok-151-127-00-1.htmlquote:Op zaterdag 9 september 2023 13:45 schreef Seven. het volgende:
[..]
Als het ooit zover komt, dan vervangen we het hele meubel.
Kan dat sifon nog gewoon open gedraaid worden?
Ja ik vind tegels ook uiteindelijk mooier dan plastic. Dus ik kan me helemaal vinden in die keuze. Alleen leek me de optie om gewoon helemaal geen voegen meer te hebben zo mooi. Ik denk altijd nog dat ik een keer een badkamer van tadelakt of beton ciré wil. Heb nu wel een wandje met beton ciré afwerking bij een wasbak en dat bevalt heel goed. Alleen tegelsquote:Op zaterdag 9 september 2023 13:43 schreef Seven. het volgende:
[..]
Haha, same here! En we hebben inderdaad PVC platen, dat is qua kosten vergelijkbaar met tegels. Wat me over de streep trok was mijn liefde voor de betegelde achterwand in de keuken. Echt een super mooi tegeltje en superstrak gezet. Mooier dan welk PVC dan ook.
In z'n algemeenheid is de tendens in dit huis minder plastic, ook qua kozijnen, gevelbekleding etc. In het huis nu past het allemaal heel goed, want iedereen hier gaat voor kunststof en je valt dan niet uit de toon. In het nieuwe huis en de nieuwe buurt past dat gewoon veel minder.
Voor gevelbekleding willen we wel composiet overwegen, maar geen Keralit bijvoorbeeld.
Tegelsquote:Op zaterdag 9 september 2023 14:06 schreef yinu het volgende:
[..]
Ja ik vind tegels ook uiteindelijk mooier dan plastic. Dus ik kan me helemaal vinden in die keuze. Alleen leek me de optie om gewoon helemaal geen voegen meer te hebben zo mooi. Ik denk altijd nog dat ik een keer een badkamer van tadelakt of beton ciré wil. Heb nu wel een wandje met beton ciré afwerking bij een wasbak en dat bevalt heel goed. Alleen tegelsdus heb ik de laatste keer toch weer voor tegels gekozen.
Zo’n glazen achterwand in de douche lijkt me ook wel praktisch. https://www.glazz.nl/wandbekleding/achterwand-douche. Had het achteraf graag gewild in m'n douche. Nu zijn na een paar jaar de voegen rondom de inbouwdouchekraan aan het slijten. Ze lossen n.l. langzaam op door gebruik van douchereiniger.quote:Op zaterdag 9 september 2023 14:06 schreef yinu het volgende:
[..]
Ja ik vind tegels ook uiteindelijk mooier dan plastic. Dus ik kan me helemaal vinden in die keuze. Alleen leek me de optie om gewoon helemaal geen voegen meer te hebben zo mooi. Ik denk altijd nog dat ik een keer een badkamer van tadelakt of beton ciré wil. Heb nu wel een wandje met beton ciré afwerking bij een wasbak en dat bevalt heel goed. Alleen tegelsdus heb ik de laatste keer toch weer voor tegels gekozen.
Ik wacht nog even op mensen die bevestigen dat dit bij hun absoluut niet het geval is/wasquote:Op zaterdag 9 september 2023 16:44 schreef BE het volgende:
Als reactie op de badkamerpost:
Ik zou die glazen deur in de badkamer echt nooit achterwege laten, wij hebben in het vorige huis zo het muurtje gehad en dan open naar de rest van de badkamer en dat werd toch echt een natte boel. Ik zou dat alleen ooit weer doen als ik dan op die grens de afvoergoot zou kunnen laten lopen of een extra.
quote:Op zaterdag 9 september 2023 17:05 schreef AnneX het volgende:
Potje was leeg. Glazen deur kon altijd nog. Ook vanwege de maatvoering.
Nog altijd ligt er een ouwe handdoek voor het drempeltje voor de ergste druppels. 😎
Wèl extra aandacht dat drain, riool van toilet en wastafel afvoer op één lijn lagen.
Vrijdags op funda, maandag waren 7 geïnteresseerd, die vrijdag (gisteren) of as maandag zouden komen. En afgelopen dinsdag.quote:Op zaterdag 9 september 2023 17:04 schreef Seven. het volgende:
[..]
En zijn jullie er nog uit gekomen?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.! 1 december eruit. | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
Muurtje langer maken, doorloop kleiner.quote:Op zaterdag 9 september 2023 17:08 schreef Seven. het volgende:
[..]het antwoord dat ik wilde was 'nee hoor, nergens last van'
Dat hebben wij ook wel, maar er ligt bij ons een mat om droog te kunnen staan. Die mat gaat na het douchen over de badrand. Dat vind ik wel gezellig staan.quote:Op zaterdag 9 september 2023 17:05 schreef AnneX het volgende:
Potje was leeg. Glazen deur kon altijd nog. Ook vanwege de maatvoering.
Nog altijd ligt er een ouwe handdoek voor het drempeltje voor de ergste druppels. 😎
Wèl extra aandacht dat drain, riool van toilet en wastafel afvoer op één lijn lagen.
Dat zou idd mijn alternatief zijn.quote:Op zaterdag 9 september 2023 17:50 schreef Plankje55 het volgende:
[..]
Muurtje langer maken, doorloop kleiner.
Wij hebben bij de douche in de ene badkamer precies hetzelfdequote:Op zaterdag 9 september 2023 17:51 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Dat hebben wij ook wel, maar er ligt bij ons een mat om droog te kunnen staan. Die mat gaat na het douchen over de badrand. Dat vind ik wel gezellig staan.
quote:Op zaterdag 9 september 2023 17:37 schreef Rene het volgende:
[..]
Vrijdags op funda, maandag waren 7 geïnteresseerd, die vrijdag (gisteren) of as maandag zouden komen. En afgelopen dinsdag.
Die van dinsdag gelijk een bod van 10k boven de vraagprijs. Dat bod gold tot tot woensdag 0:00. De makelaar gelijk de rest bellen om in te schatten of het realistisch is om meer te krijgen. Nodigde twee mensen uit op woensdag tussen. 16-17 te komen. Om 17:30 werd het eerste bod afgeslagen. Diezelfde mensen hebben het bod met nog eens 15k verhoogd. Anderen boden ook nog (wel te weinig)
Onderaan de streep 25k boven de vraagprijs
Nahhh, lekker man! Gefeliciteerd!SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.! 1 december eruit.Resistance is futile.
De hele douchehoek wordt betegeld tot aan het plafond. Wel zit ik nog een beetje te twijfelen over welke tegels op welke muren.quote:Op zaterdag 9 september 2023 17:47 schreef Claudia_x het volgende:
Wij hebben geen glazen deur en dat gaat goed. Ik zou 'em lekker achterwege laten. Wel zou ik overwegen om meer te tegelen, dus de wand tegenover de wand waar de douchekraaan tegenaan zit. Ik heb er spijt van dat wij dat niet hebben laten doen.
Wat laat je in de badkamer boven betegelen? Ook daar: wees niet te conservatief. Het boenen van voegen is vervelend, maar schimmel en vochtschade zijn nog vervelender.
Wat ik niet in de tekeningen van de badkamer beneden zie: een tegelplint. Die zou ik wel nemen.
Ik weet dat er een dakraam komt, maar ik zou als het even kan in overweging nemen om een raam in de badkamer beneden te laten plaatsen. Het is zó fijn om even een raam open te kunnen zetten. En de badkamer oogt dan minder als een bunker.
Verder zie ik wel veel uitgesproken keuzes bij elkaar in die badkamer. Zelf zou ik wat minderen. Daarmee bespaar je geld én wat wel bijzonder is schittert meer. Maar goed, ik vind moderne badkamers vaak te druk. Ik vind dit mooi:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Vooral negeren om te doen wat je zelf mooi vindt, natuurlijk.
quote:Op zaterdag 9 september 2023 17:50 schreef Plankje55 het volgende:
[..]
We moeten de optimale maat nog bepalen, het moet eventueel nog rolstoelvriendelijk gemaakt kunnen worden.quote:
Voorlopig contract is getekend door ons. De kopers gaan begin volgende week het bij de makelaar doen. Wel wat langzaam wat mij betreft hahaquote:Op zaterdag 9 september 2023 18:12 schreef Seven. het volgende:
[..]
Nahhh, lekker man! Gefeliciteerd!
Ja duurde voor mijn gevoel (als verkoper) ook (te) lang. Wij hadden donderdag al getekend, kreeg ik op maandag telefoon van de makelaar dat ze perongeluk de kopers het contract niet had gestuurd. Echt he... DIe kopers zaten ook al in de pinairie zo van waarom duurt het allemaal zo langquote:Op zaterdag 9 september 2023 18:54 schreef Rene het volgende:
[..]
Voorlopig contract is getekend door ons. De kopers gaan begin volgende week het bij de makelaar doen. Wel wat langzaam wat mij betreft haha
Hoe wil je anders de randen af gaan werken, geen plint? Dat is moeilijker schoon te houden (en trouwens ook moeilijker en waarschijnlijker duurder om mooi te krijgen). En het blijft een natte ruimte, dus er is een grotere kans op vochtschade (in ieder geval dat die randen niet mooi blijven). Je kunt natuurlijk ook een gewone plint nemen, maar dat is in verband met vocht weer niet handig. Dan blijft als alternatief kunststof over. Dat is minder mooi dan bijvoorbeeld een klein opstaand randje van de vloertegel.quote:Op zaterdag 9 september 2023 18:19 schreef Seven. het volgende:
[..]
De hele douchehoek wordt betegeld tot aan het plafond. Wel zit ik nog een beetje te twijfelen over welke tegels op welke muren.
Stomme vraag: wat is het voordeel van een tegelplint?![]()
En dat kan natuurlijk. Ik vind het zelf sowieso al fijn om eens niet een badkamer met drie verschillende soorten tegels te zien.quote:Ja, de badkamer boven is heel neutraal. En beneden wilden we iets uitgesprokener. Het enige dat écht uitgesproken is in mijn brein is trouwens de opvallende muurverfmaar ik schrik niet snel.
Onterecht ga je dan denken ‘gaat het dan nog wel door’ en zo. Maar komt vast goedquote:Op zaterdag 9 september 2023 19:00 schreef pmponer het volgende:
[..]
Ja duurde voor mijn gevoel (als verkoper) ook (te) lang. Wij hadden donderdag al getekend, kreeg ik op maandag telefoon van de makelaar dat ze perongeluk de kopers het contract niet had gestuurd. Echt he... DIe kopers zaten ook al in de pinairie zo van waarom duurt het allemaal zo lang
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 37% gewijzigd door AnneX op 09-09-2023 19:14:48 ]
Wij hadden in het vorige huis een wand van 1.10 of 1.20 zonder deur en de goot tegen de achterwand (dus niet bij de opening) en nergens last van.quote:Op zaterdag 9 september 2023 17:00 schreef Seven. het volgende:
[..]
Ik wacht nog even op mensen die bevestigen dat dit bij hun absoluut niet het geval is/was![]()
Extra goot zal met leidingwerk erbij waarschijnlijk hetzelfde kosten.
Onze inloop douche zit tegen de achterwand van de ruimte aan en heeft een doorgang van 77cm. Dat voldoet prima. Kleiner zou ikzelf niet doen.quote:Op zaterdag 9 september 2023 17:50 schreef Plankje55 het volgende:
[..]
De Boreas Teal Silver in onze kleedkamer:quote:Op zaterdag 9 september 2023 11:23 schreef Seven. het volgende:
[..]
Verrassend weinig. Er komt in ieder geval géén glazen link
. En de parketvloer is ook definitief afgeschoten.
We hebben vanmorgen besloten om toch voor Hongaarse punt PVC te gaan (beneden). Onze slaapkamer wordt heel gezellig, maar wel blauw en groen (met mogelijk jouw behang!), dus als we daar ook nog een stenen vloer hebben liggen, dan wordt het te koel. Dus we kiezen voor een houtlook vloer.
Alleen onze vloerboer doet geen PVC in Hongaarse punt meer, dus nog wel op zoek naar een andere partij daarvoor.
Wauw, deze is echt gaaf, past perfect bij het plaatje wat ik voor ogen heb in de slaapkamer. We hebben een petrol gordijn en licht grijsblauw bed. Daar nog meer blauw/groen verf op de murenquote:Op zaterdag 9 september 2023 20:20 schreef Essebes het volgende:
[..]
De Boreas Teal Silver in onze kleedkamer:
Tot mijn verrassing is de lichtval heel bepalend voor hoe de kleur valt. 4 foto’s van dezelfde ruimte 😇
Het silver is echt silver, kleurt mee, glanst etc.. als de kamerdeur openstaat en ik kom de trap op, wordt mijn blik elke keer weer naar dit behang getrokken. Een echte eye catcher (maar mind you: wij zijn geen helden met experimenteren in interieur. Het meelezen in de vele Fok! Klus topics hebben me dit durven doen :-)
[ afbeelding ]
Ik heb het wel overwogen, wandverwarming laten inbouwen bij het zitje in de douche, maar niet gedaan.quote:Op zaterdag 9 september 2023 21:07 schreef AnneX het volgende:
Oh ja, nog gekker.
‘Iemand’ die ik kende had voor zijn moeder op leeftijd een ‘knuffel muur’ in de achterste douchewand gemaakt.
“De varkens hadden ten slotte ook verwarmde vloeren.” Op een boerderij.
Dat was rond 2004.
Het idee van het zitje heb ik wel van hem overgenomen.
Ik denk weer terug aan Six. z'n hangbad ideequote:Op zaterdag 9 september 2023 21:07 schreef AnneX het volgende:
Oh ja, nog gekker.
‘Iemand’ die ik kende had voor zijn moeder op leeftijd een ‘knuffel muur’ in de achterste douchewand gemaakt.
Dat was rond 2004.
Zo'n infrarood paneel inbouwen lijkt me wel heerlijk!quote:Op zaterdag 9 september 2023 21:11 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ik heb het wel overwogen, wandverwarming laten inbouwen bij het zitje in de douche, maar niet gedaan.
Zo’n VT-wonen foto. Het jeukt overal. Een regendouche excentrisch geplaatst boven een bad. Waterballet gegarandeerd, tenzij je het douchegordijn in het smalle bad hangt, zodat het gordijn lekker tegen je aan plakt.quote:Op zaterdag 9 september 2023 20:47 schreef Seven. het volgende:
[..]
Wauw, deze is echt gaaf, past perfect bij het plaatje wat ik voor ogen heb in de slaapkamer. We hebben een petrol gordijn en licht grijsblauw bed. Daar nog meer blauw/groen verf op de muren. En dan de trekbalken met open nok in een hele lichte kleur. En dan op de achterwand tot in de nok zo'n soort behang
.
Six. is nog niet zover, maar hopelijk ziet hij het ook zitten![]()
.
De ruimte lijkt qua proporties wel een beetje hierop, de trekbalken zitten onderin de driehoek:
[ afbeelding ]
Misschien moet je even lezen wat er staatquote:Op zaterdag 9 september 2023 22:30 schreef Plankje55 het volgende:
[..]
Zo’n VT-wonen foto. Het jeukt overal. Een regendouche excentrisch geplaatst boven een bad. Waterballet gegarandeerd, tenzij je het douchegordijn in het smalle bad hangt, zodat het gordijn lekker tegen je aan plakt.
Een kastje met een glazen deur die naar de verkeerde kant opengaat. Staat leuk, maar handig?
Zo zijn er vast wel meer details waarvan je zegt: is dat praktisch?
Het is een keuze.
Yup, team nis hierquote:Op zaterdag 9 september 2023 17:53 schreef Claudia_x het volgende:
Oh ja, en ik zou nooit meer zonder een nis in de douche willen!
Dat hebben wij ook in de badkamer. De architect wilde het overal in huis, maar dat werd ons te duur.quote:Op zaterdag 9 september 2023 19:04 schreef AnneX het volgende:
En een plint is een detail van afwerking !
Tip: laat de plint inspringen, zodat de tegels erop aansluiten.
Dat scheelt stof op de plint 😎
Ik vind het op een warme zomerdag fijn om in bad te gaan met met het raam open. Het kan natuurlijk zijn dat ik raar ben.quote:Op zaterdag 9 september 2023 20:05 schreef SV-tje het volgende:
[..]
Wij hadden in het vorige huis een wand van 1.10 of 1.20 zonder deur en de goot tegen de achterwand (dus niet bij de opening) en nergens last van.
We hadden een raam in de badkamer maar die is nooit open geweest
Oh, dat moet ik hebben als ik heul oud ben!quote:Op zaterdag 9 september 2023 21:07 schreef AnneX het volgende:
Oh ja, nog gekker.
Dat was rond 2004.
Het is waarschijnlijker dat ik raar ben 😉 aangezien ik zelden in bad ga. En het zelden warm heb (en met de koeling van de vloer al helemaal niet). En gezien de hoeveelheid muggen hier proberen we alles zoveel mogelijk dicht te houden tot we onder de klamboe liggen.quote:Op zondag 10 september 2023 00:15 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik vind het op een warme zomerdag fijn om in bad te gaan met met het raam open. Het kan natuurlijk zijn dat ik raar ben.
Los daarvan vind ik dat licht de belangrijkste factor is in hoe prettig een ruimte voelt.
Sorry, was niet zo bedoeld. Begrijp het beeld dat je schetst, maar mij viel die idiote douche in het bad op.quote:Op zaterdag 9 september 2023 23:04 schreef Seven. het volgende:
[..]
Misschien moet je even lezen wat er staat. Qua proporties lijkt de ruimte hier wel op. Oftewel, zie de potentie en lees dan wat ik ermee wil doen als Six. er mee kan leven. Blauw/groen behang en opvallende muren maar hele lichte nok, petrol gordijn, lichtblauw bed, PVC Hongaarse punt. Ik zie dat wel voor me in zo'n ruimte.
Of dit dan een VT wonen plaatje is, dat zal mij dan weer jeuken.
Nou ja, daar had je zeker een goed puntquote:Op zondag 10 september 2023 08:49 schreef Plankje55 het volgende:
[..]
Sorry, was niet zo bedoeld. Begrijp het beeld dat je schetst, maar mij viel die idiote douche in het bad op.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Leuk, dat jullie samen kunnen werken aan een moodboard.
Oh ja, het bad op de verdieping onder het dakraam.quote:Op zondag 10 september 2023 08:04 schreef Seven. het volgende:
Het raam boven het bad kan straks wel open (tenminste: ik denk dat Six. dat met me eens is).
Dit behang is niet waar ik onmiddellijk aan denk bij "stoer en niet vrouwelijk". Is het niet een idee om iets met geometrische vormen te nemen? Zoiets:quote:Op zondag 10 september 2023 09:08 schreef Seven. het volgende:
Ondertussen ben ik met onze middelste van 15 in overleg voor de inrichting van wat we zo onderhand 'onze kamer' noemen(vind ik leuk
). En omdat Six. daar verder niks te schaften heeft, kan ik daar wel knopen doorhakken
.
Het gaat om deze ruimte aan de achterkant van het huis:
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
Wat we al weten:
De tussendeur naar de badkamer gaat dicht. De vaste kast wordt gesloopt. Het knieschot zetten we ook niet terug (ik vind zo'n dak wat heel laag eindigt echt leuk in zo'n ruimte). De nok gaat hier open (onder voorbehoud van technische issues). Het zou kunnen dat er nog wat balken moeten blijven zitten. Er zit boven de badkamer ernaast een klein plafonnetje van zo'n 70cm. Die trekken we bij deze ruimte dus daar ontstaat een rand van 50cm na dakisolatie.
Op die rand boven de badkamer leggen we tegen het dakbeschot een LED strip om die nok mooi uit te lichten. En op de rand zetten we een rij hangplanten (Scindapsus). De vloer wordt een PVC plank. Verder wil ik wel graag behang op de muur met de deur.
Dus doordeweeks is het mijn kantoor. En zo om het weekend vertoeft zij daar ook een nachtje, dus ik vind het belangrijk dat zij zich daar ook thuis voelt. Nou wil het geval dat we hier te maken hebben met een stoere dame die weinig heeft met vrouwelijke interieurs. Ze houdt van donkere kleuren, maar niet paars. En zij houdt niet van druk, en grote contrasten vindt ze ook niks. Paars en geel houdt ze niet van. Ze heeft een voorkeur voor blauw. En vaak is ze wel geneigd om voor veilige opties te kiezen qua interieur.
Ik hou ook van donkere (vooral eigenlijk rijke) kleuren. Dus daar borduren we op voort voor het kleurenpalet. Ik ben zelf niet zo van de veilige opties en hier hebben we common ground. En ik wil bij voorkeur geen gewoon bed als achtergrond voor m'n Teams meetings. Ik ben voor een kantoor niet van het blauwe thema, daar wil ik juist energieke kleuren.
Het bureau komt bij het raam. De hangplanten en de deur zijn dus de achtergrond voor m'n meetings. Het behang is waar zij en ik wel iets kunnen vinden wat we allebei leuk vinden. En dan kan het behang wel de doorslaggevende factor zijn voor de rest van de kleuren.
De slaapbank kan dan onder de schuine wand, of op de wand van de deur, dat laat ik aan haar over. En dat betekent dus ook dat zij de kleur kiest voor het lage muurtje. De hoge muur is voor mij veel bepalender. En voorwaarde is natuurlijk dat we elkaars kleurtje mooi vinden, en dat het allemaal bij het behang past. De deur wordt dan in een passende kleur geschilderd (misschien zelfs wel mee behangen!).
Voorbeelden van wat we allebei mooi vonden op de site van Graham & Brown:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Dus voor mij is wel duidelijk dat er dan best een zwart of donker bureau moet komen. Zwarte kozijnen binnen is hier ook een prima plan. We hebben een mosterdgele en lichtgrijze hoes over de slaapbank, mogelijk moeten we daar nog iets voor verzinnen. Ikea heeft ondertussen weer andere kleuren.
[ afbeelding ]
En om te voorkomen dat het een luxe donker roversnest wordt: de planten muur licht verven in een kleur die voor mooi contrast zorgt met de planten zelf. En de nok wordt dan ook licht (maar niet wit).
Wij hebben dus ook zoiets (was al zo toen we het huis kochten), en een van de ingebouwde kranen is (al jarenlang) kapot. Die kunnen we dus niet repareren zonder de (tegels op de) voorzetwand te slopen, dus ik zou dit juist afradenquote:Op zondag 10 september 2023 13:39 schreef Plankje55 het volgende:
Nog een badkamertip. In onze oude situatie liep de afvoer van de wastafel langs de muur en zat afgewerkt met een rozet op de ingestorte vloerleiding. Lelijk en een plek die niet handig schoon te houden is. We hebben nu een soort voorzetwand gemaakt waaraan de wastafel hangt. Circa 120 cm hoog en 15 cm diep. Alle leidingen lopen achter de voorzetwand en de vloer is strak. Ook de inbouwkraan is hier in weggewerkt. De bovenkant is bij ons afgewerkt met de wandtegel, maar daar zou ik niet nog eens voor kiezen. De liggende witte voeg maakt het schoonmaken lastig en is gevoelig voor vlekken. Liever iets uit één stuk, steen of gekleurd gehard glas.
Wmb foto 5. Vind ik qua tint het fijnst.quote:Op zondag 10 september 2023 19:18 schreef Seven. het volgende:
Eigenlijk weten we wel 95% zeker dat we dus de kozijnen gaan vervangen. Dus ik ben met onze RAL kleurenwaaier op pad geweest:
Foto 1
[ link | afbeelding ]
Foto 2
[ link | afbeelding ]
Foto 3
[ link | afbeelding ]
Foto 4
[ link | afbeelding ]
Foto 5
[ link | afbeelding ]
Foto 6
[ link | afbeelding ]
Ik heb een flinke stapel reservetegels en een merkkraan. Ga er vanuit dat het geen problemen gaat geven.quote:Op zondag 10 september 2023 19:21 schreef Burdie het volgende:
[..]
Wij hebben dus ook zoiets (was al zo toen we het huis kochten), en een van de ingebouwde kranen is (al jarenlang) kapot. Die kunnen we dus niet repareren zonder de (tegels op de) voorzetwand te slopen, dus ik zou dit juist afraden.
Bedoel je dan lichtgrijze, of de bijna zwarte?quote:Op zondag 10 september 2023 19:44 schreef BE het volgende:
[..]
Wmb foto 5. Vind ik qua tint het fijnst.
Met foto 4 als goede tweede.
OK OK, ik neem de foto's ff mee want nieuwe pagina en anders kun je niet goed stemmen.quote:Op zondag 10 september 2023 19:52 schreef flipsen het volgende:
A) Waar is de poll?
B) Wat vindt Six.?
Dat is dus een hele goede aanvullende tipquote:Op zondag 10 september 2023 19:59 schreef Plankje55 het volgende:
[..]
Ik heb een flinke stapel reservetegels en een merkkraan. Ga er vanuit dat het geen problemen gaat geven.
Liefst de bijna zwarte, maar omdat dat toch geen kans maakt op de olifant gestemd.quote:Op zondag 10 september 2023 20:04 schreef Seven. het volgende:
[..]
Bedoel je dan lichtgrijze, of de bijna zwarte?
Haha, sorry! Wij vinden het allebei te hard ogenquote:Op zondag 10 september 2023 20:45 schreef BE het volgende:
[..]
Liefst de bijna zwarte, maar omdat dat toch geen kans maakt op de olifant gestemd.
Ik bijna niet, want mijn persoonlijke voorkeur zou grijsgroen/zwartgroen zijnquote:
In een luxe beddengoedwinkel waar ik werkte, hadden we eens een dekbedovertrek te koop met zo'n schitterende uitgebloeide paardenbloem. Voelde heel luxe en sereen aan. Verkocht ook goed.quote:Op zondag 10 september 2023 17:17 schreef Seven. het volgende:
Die onderste is wel echt heel tof! Is volgens mij ook Graham & Brown (zij fotoshoppen bijna al hun behang op deze setting ). Zal eens zoeken.
quote:Op dinsdag 12 september 2023 12:33 schreef Postbus100 het volgende:
[..]
In een luxe beddengoedwinkel waar ik werkte, hadden we eens een dekbedovertrek te koop met zo'n schitterende uitgebloeide paardenbloem. Voelde heel luxe en sereen aan. Verkocht ook goed.
Totdat een klant de opmerking maakte: het lijkt wel een rouwkaart. Daarna is dat dekbedovertrek nooit meer hetzelfde voor me geweest. En bij alle uitgebloeide paardenbloemen denk ik: het lijkt wel een rouwkaart
![]()
![]()
Moraal van het verhaal: weet wat je doet met zulk soort behang
Oeh, hier heb ik een heel uitgesproken mening over. Definitely lichte kleuren. Ik kan antraciet/donker best wel waarderen, maar dan wel als contrast tegen een lichte ondergrond. Ik vind jullie huis/baksteen al vrij donker, en dan maakt nog meer grijs/antraciet/donker/groen het niet meer sjiek, maar somber. Dat vind ik nu al van jullie huis met die donkerbruine kleuren. Er mag wel wat contrast in, vind ik. Die lichte kleuren frist behoorlijk op.quote:Op zondag 10 september 2023 20:08 schreef Seven. het volgende:
[..]
OK OK, ik neem de foto's ff mee want nieuwe pagina en anders kun je niet goed stemmen.
Foto 1 wit/crème/ivoor
[ link | afbeelding ]
Foto 2 groen en zwartgroen
[ link | afbeelding ]
Foto 3 geelgrijs volgens de omschrijving
[ link | afbeelding ]
Foto 4 grijs
[ link | afbeelding ]
Foto 5 zwart en lichtgrijs
[ link | afbeelding ]
Foto 6 verzameling lichtgrijzen en zwart (zwart wordt 'm niet)
[ link | afbeelding ]
Six. zegt olifantgrijs. Die vind ik ook mooi, maar ik heb wel zorgen over de combi met de bruine dakpan. Wit/crème/ivoor is het veiligst.
[poll=6109]
Kijken we wel naar hetzelfde huis? De bakstenen zijn toch juist vrij licht?quote:Op dinsdag 12 september 2023 12:38 schreef Postbus100 het volgende:
[..]
Oeh, hier heb ik een heel uitgesproken mening over. Definitely lichte kleuren. Ik kan antraciet/donker best wel waarderen, maar dan wel als contrast tegen een lichte ondergrond. Ik vind jullie huis/baksteen al vrij donker, en dan maakt nog meer grijs/antraciet/donker/groen het niet meer sjiek, maar somber. Dat vind ik nu al van jullie huis met die donkerbruine kleuren. Er mag wel wat contrast in, vind ik. Die lichte kleuren frist behoorlijk op.
Denk het wel. Ik vind ze vrij donker voor een baksteen. Je hebt absoluut lichtere. (Het wordt daar met het bruin natuurlijk niet beter op)quote:Op dinsdag 12 september 2023 13:00 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Kijken we wel naar hetzelfde huis? De bakstenen zijn toch juist vrij licht?
De meest gebruikte bakstenen (rood) zijn donkerder.quote:Op dinsdag 12 september 2023 13:01 schreef Postbus100 het volgende:
[..]
Denk het wel. Ik vind ze vrij donker voor een baksteen. Je hebt absoluut lichtere. (Het wordt daar met het bruin natuurlijk niet beter op)
Ze hebben hier net een nieuw appartementencomplex gebouwd met van die groengrijze kozijnen en ik vraag me nog steeds af wanneer ze de kozijnen gaan verven zodat ze niet meer in de grondverf staan (maar ik weet dat het de "echte" kleur is).quote:Op dinsdag 12 september 2023 14:14 schreef AnneX het volgende:
Zoals het verhaal van de paardenbloem - right 😂- is grijs voor mij óf de rouw kleur I.p.v. zwart óf een grondverf kleur.
Team linkerhuis, de donkere stenen worden teniet gedaan door de witte erker en ramen. Ik denk overigens dat het linkerhuis mooier wordt met nieuwe voegen (en gevel schoonmaken).quote:Op dinsdag 12 september 2023 12:58 schreef Postbus100 het volgende:
Ik ben even in jullie buurt gaan rondkijken. Hier zie je wel goed wat ik bedoel:
[ afbeelding ]
Ik vind rechts dus héél somber en hard. Dan is het huis daar direct naast meteen een stuk lichter. Links vind ik ook mooi: het frisse ivoor, met daarin lichtgrijze openslaande kozijnen. In de hele buurt zie je dat veel mensen ivoren vaste kozijnen hebben, en dan de bewegende delen in donkergroen, rood, lichtgrijs, blauw of crème. Misschien is antraciet of olifantengrijs daarin wel mooi, of misschien dat olijfgroen, maar ik zou de vaste delen van het kozijn dus wel in een lichte RAL-tint schilderen (waarschijnlijk kom je dan toch weer op die ivoor uit).
Het nieuwe huis van Seven en Six heeft gele baksteen. Ik kan dat niet donker noemenquote:Op dinsdag 12 september 2023 13:01 schreef Postbus100 het volgende:
[..]
Denk het wel. Ik vind ze vrij donker voor een baksteen. Je hebt absoluut lichtere. (Het wordt daar met het bruin natuurlijk niet beter op)
Links voor de kijker of links voor de bewoner?quote:Op dinsdag 12 september 2023 18:08 schreef Managarm het volgende:
[..]
Team linkerhuis, de donkere stenen worden teniet gedaan door de witte erker en ramen. Ik denk overigens dat het linkerhuis mooier wordt met nieuwe voegen (en gevel schoonmaken).
Ja, precies.quote:Op dinsdag 12 september 2023 19:35 schreef Postbus100 het volgende:
[..]
Links voor de kijker of links voor de bewoner?
Oh wacht, ik denk dat ik je post al begrijp. Tenietgedaan voelt zo negatief, maar je bedoelt dat wit de donkerte van de stenen wat opheft.
Ik ben wel gevoelig voor dit argumentquote:Op dinsdag 12 september 2023 12:38 schreef Postbus100 het volgende:
[..]
Oeh, hier heb ik een heel uitgesproken mening over. Definitely lichte kleuren. Ik kan antraciet/donker best wel waarderen, maar dan wel als contrast tegen een lichte ondergrond. Ik vind jullie huis/baksteen al vrij donker, en dan maakt nog meer grijs/antraciet/donker/groen het niet meer sjiek, maar somber. Dat vind ik nu al van jullie huis met die donkerbruine kleuren. Er mag wel wat contrast in, vind ik. Die lichte kleuren frist behoorlijk op.
Ja, daar stonden wat mooie huizen! Het blijft een lastig besluit en één die we al heel snel moeten nemen.quote:Op dinsdag 12 september 2023 14:23 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ze hebben hier net een nieuw appartementencomplex gebouwd met van die groengrijze kozijnen en ik vraag me nog steeds af wanneer ze de kozijnen gaan verven zodat ze niet meer in de grondverf staan (maar ik weet dat het de "echte" kleur is).
Aan de andere kant heb ik @:Seven. een tijdje geleden ook een foto gestuurd van een soortgelijk huis met een soort mokka-kleurig houtwerk en dat staat weer wel heel fraai, vind ik.
quote:
Geel heb ik bekeken, dat was niet mooi.quote:
Ik denk echt dat dat soort Pippi Langkous kleuren afbreuk doen aan het huis.quote:Op dinsdag 12 september 2023 21:18 schreef Seven. het volgende:
[..]
[..]
Geel heb ik bekeken, dat was niet mooi.
Maar op zich zou ik het wel durven, echt een niet standaard kleur. Alleen er zit er hier nog één die daar een mening over heeft.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
En witte kozijnen?quote:Op dinsdag 12 september 2023 21:16 schreef Seven. het volgende:
Ik heb even een rondje in onze nieuwe straat gedaan. Van de huizen die er staan, vind ik er qua curb appeal 1 met kop en schouders bovenuit steken. En die heeft dezelfde kleur baksteen en bruine dakpannen.
Haha, Pippi Langkous kleurenquote:Op dinsdag 12 september 2023 21:19 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ik denk echt dat dat soort Pippi Langkous kleuren afbreuk doen aan het huis.
quote:Op dinsdag 12 september 2023 21:23 schreef Claudia_x het volgende:
Ter vergelijking wat huizen bij mij in de buurt met gele bakstenen:Ik vind die eerste de mooiste (maar ook niet geweldig idd).SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dit is het huis in de straat dat ik het mooist vind:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ook wel wat burgerlijk, maar dit is in combinatie met ook een bruine pan wel goed te hakken. Wel ook een van de weinige huizen met witte kozijnen die er niet goedkoop uit ziet.
Ik vind de combinatie met de bruine dorpelstenen ook prima. Niet supermooi maar wel echt heel verteerbaar. Als wij voor grijs gaan, dan moeten dezelfde dorpelstenen er ook aan geloven (dat kost zo'n 1000 euro).
We hebben nog geen knoop doorgehakt, in ieder geval. Die poepbruine dakpannen maken het wel lastig.
Als ik ga voor wat ik écht mooi vind, dan moet er sowieso keim tegenaan en dan moeten we ook de dakpannen vervangen.
Resistance is futile.
Dat lijkt verdacht veel op mijn RAL kleurtje!quote:Op dinsdag 12 september 2023 21:36 schreef Leandra het volgende:
Hmmz... misschien toch mooi als je dan het houtwerk in die mokka-tint doet, kozijnen wel in een wittint.
Deze:
[ afbeelding ]
Maar wellicht is die baksteen roder en het effect daardoor anders.
Ja idd, maar ik moet zeggen dat ik die combi met de witte kozijnen wel heel fraai vind.quote:Op dinsdag 12 september 2023 21:50 schreef Seven. het volgende:
[..]
Dat lijkt verdacht veel op mijn RAL kleurtje!
Edit: deze komt ook wel erg in de buurt van mijn RAL kleurtje. Mijn RAL kleurtje is wat grijzer:
[ link | afbeelding ]
Thanksquote:Op dinsdag 12 september 2023 20:58 schreef Seven. het volgende:
[..]
Ik ben wel gevoelig voor dit argument
Welke is dat?quote:Op dinsdag 12 september 2023 21:16 schreef Seven. het volgende:
Ik heb even een rondje in onze nieuwe straat gedaan. Van de huizen die er staan, vind ik er qua curb appeal 1 met kop en schouders bovenuit steken. En die heeft dezelfde kleur baksteen en bruine dakpannen.
Ik heb een foto gedeeld in spoiler als reactie op Claudia, ff teruglezen maar ik denk dat we hetzelfde huis bedoelen.quote:Op dinsdag 12 september 2023 22:11 schreef Postbus100 het volgende:
[..]
Thanks
[..]
Welke is dat?Ik had namelijk ook wel mijn voorkeuren en afkeuren in jullie straat
(mag ook in dm)
Oja, ik zie het. Ik vond diegene daartegenover ook mooi, maar die heeft diezelfde lichte baksteen als dat huis dat jij noemde, en dan nog een paar kleurige elementen (overigens afgezien van de lichtgrijze garagedeur). Maar dat hele hoekje straalt wel rust en licht uit, inderdaad juist door die kleuren van beide huizen.quote:Op dinsdag 12 september 2023 22:15 schreef Seven. het volgende:
[..]
Ik heb een foto gedeeld in spoiler als reactie op Claudia, ff teruglezen maar ik denk dat we hetzelfde huis bedoelen.
Architect is een beschermde titel en ik heb de academie niet afgemaakt dus nee. Anderzijds werk ik bij een architectenbureau en ontwerp ik gebouwen dus ik snap dat je het denkt :-)quote:Op donderdag 7 september 2023 20:04 schreef Seven. het volgende:
[..]
@:_mido ben je echt een architect?
hmmm, communicatiefoutje? Maar welke info heeft de aannemerspecifiek meer nodig om een prijs te kunnen geven? Een richtprijs met mogelijke afwijkingen is niet mogelijk om af te geven?quote:Op dinsdag 12 september 2023 21:49 schreef Seven. het volgende:
Overigens is niet alles bij ons pais en vree.
De aannemer laat nogal op zich wachten dus gisteren ben ik maar eens in de telefoon geklommen. Hij zegt dat hij bouwtekeningen nodig heeft om de offerte af te maken. Hij had ons 2 weken geleden doorverwezen naar een architect die 4400 euro wil voor alleen al de tekening van de uitbouw. En dan moesten we ook nog bijlappen voor de constructieberekening van het verplaatsen van de opening in de muur tussen keuken en woonkamer.
Dus ons tegenvoorstel was: stel dat wij een DHZ bouwpakket kopen (inclusief tekeningen en berekeningen), plaats jij die dan. Dat doet onze aannemer dan weer niet.
Zo'n DHZ aanbouw kost trouwens rond de 25000 euro voor een aanbouw van 20-25m2 en een semi-professional plaatst 'm in 200-250 uur. Dan komt er nog schroefpaal fundering van rond de 2200 bovenop. Dus op zich sowieso wel interessant om te bekijken en te vergelijken met onze aannemer.
En ik heb 3 online offertes vergeleken voor het maken van bouwtekeningen en constructieberekeningen. We komen uiteindelijk bij Constructieshop.nl uit. Basisprijs was iets van 1300 euro voor tekening en constructieberekeningen voor de keukenmuur en doorbreken van de gevel. Alleen ik wil die tekeningen binnen 2-3 weken en daar hanteren ze allemaal een vergelijkbaar systeem: het kan heel snel, maar dan betaal je het dubbele. De meeste partijen houden een standaard doorlooptijd van 4 weken aan met wat duurdere opties voor spoedgevallen. Constructieshop gaat uit van 6 weken, maar rekent wat minder voor haastklussen. Uiteindelijk komt het voor ons neer op zo'n 1900 euro en dan hebben we over een week of 3 de nodige bouwtekeningen.
Dus dat heb ik de aannemer ook doorgegeven: donderdagavond graag offerte en definitieve bouwtekeningen + berekeningen krijg je binnen 3 weken. Als je vragen hebt: graag morgen overleg.
Hij heeft het gelezen maar niks meer gehoord. Ik ben erg benieuwd of hij donderdag doorkomt met de offerte. We beginnen 'm een beetje te knijpen, over een week krijgen we de sleutel al!
Geplust voor die andere meningquote:Op dinsdag 12 september 2023 21:18 schreef Seven. het volgende:
[..]
[..]
Maar op zich zou ik het wel durven, echt een niet standaard kleur. Alleen er zit er hier nog één die daar een mening over heeft.
Ik hou je op de hoogtequote:Op woensdag 13 september 2023 01:04 schreef _mido het volgende:
uit de vorige reeks nog
[..]
Architect is een beschermde titel en ik heb de academie niet afgemaakt dus nee. Anderzijds werk ik bij een architectenbureau en ontwerp ik gebouwen dus ik snap dat je het denkt :-)
[..]
hmmm, communicatiefoutje? Maar welke info heeft de aannemerspecifiek meer nodig om een prijs te kunnen geven? Een richtprijs met mogelijke afwijkingen is niet mogelijk om af te geven?
Ik ben wel héél benieuwd naar je ervaring met een onlinetekenaar/-rekenaar. Voor 1900 piek kan je er maar weinig tijd in steken en dan ben ik echt reuzebenieuwd naar de kwaliteit van de stukken.
Ja begrijp ikquote:Op dinsdag 12 september 2023 21:18 schreef Seven. het volgende:
[..]
[..]
Eens dat een goede architect het geld best waard is en we betalen inderdaad voor elk extra verzoek extra geld via deze weg.quote:Op woensdag 13 september 2023 08:11 schreef tux87 het volgende:
Toch is goed tekenwerk wel een meerwaarde. Officieel heb je ook een vergunning nodig voor je constructieve wijzigingen. Een goede architect die meedenkt is zijn geld waard. Bij zo'n online toko is het voor ieder kleinigheidje betalen denk ik.
Ik heb liever bekabeld dan wifi.quote:Op woensdag 13 september 2023 16:46 schreef loveli het volgende:
Mijn pa had altijd spijt dat hij niet wat extra loze leidingen had gelegd, zodat hij later makkelijker een kabeltje ofzo had kunnen trekken. Nu met Wi-Fi is die internetkabel waar hij toen mee aan het stoeien was ook niet meer nodig, maar misschien kun je er was mee.
Dat verrast me niet, want toen je in mijn topic een schetst plaatste vermoedde ik het al. (Da's nog steeds een oplossing die ik in m'n hoofd heb.)quote:Op woensdag 13 september 2023 01:04 schreef _mido het volgende:
uit de vorige reeks nog
Anderzijds werk ik bij een architectenbureau en ontwerp ik gebouwen dus ik snap dat je het denkt :-)
Ugh, herkenbaar. Bij ons gebeurde er daardoor de eerste maand na sleuteloverdracht niets.quote:Op dinsdag 12 september 2023 21:49 schreef Seven. het volgende:
Overigens is niet alles bij ons pais en vree.
Als er morgen niks komt, dan moeten we inderdaad even kijken hoe verder. Hopelijk lopen we geen enorme vertraging op.. ruwe schets heeft de aannemer wel, maar werken met stelposten is een goed idee.quote:Op woensdag 13 september 2023 20:11 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ugh, herkenbaar. Bij ons gebeurde er daardoor de eerste maand na sleuteloverdracht niets.
Wij hadden trouwens van meet af aan een architect, maar die had de tekeningen nog niet tot in detail af toen de aannemer de offerte maakte. Kun je niet een gedegen bureau in de arm nemen dat de tijd neemt maar wel al snel een ruwe schets heeft? Dan heeft de aannemer de zekerheid dat er gedetailleerde tekeningen komen. In de tussentijd kan hij met stelposten werken.
Ik wist niet dat je Eternit platen niet zelf mag verwijderen, ga ik opzoeken. En sowieso nooit een slecht idee om asbest niet al te opvallend te verwijderen..quote:Op donderdag 14 september 2023 12:47 schreef tux87 het volgende:
Dat asbest lijken met Eternit platen en geen golfplaten? Dat mag je eigenlijk niet zelf verwijderen.. Het zal ook nog wel gespijkerd zitten dus niet zo makkelijk te verwijderen.
Als je het toch zelf doet, dan zorgen dat het niet teveel opvalt
Duurt altijd toch nét iets langer.quote:Op vrijdag 15 september 2023 17:32 schreef Seven. het volgende:
Aannemer geeft aan dat ze morgen de offerte door gaan sturen, ben benieuwd! Six. zegt: eerst zien, dan geloven.
Waarom mag je eternit niet zelf verwijderen?quote:Op donderdag 14 september 2023 12:47 schreef tux87 het volgende:
Dat asbest lijken met Eternit platen en geen golfplaten? Dat mag je eigenlijk niet zelf verwijderen.. Het zal ook nog wel gespijkerd zitten dus niet zo makkelijk te verwijderen.
Als je het toch zelf doet, dan zorgen dat het niet teveel opvalt
Ja en in hoop 's morgens want dan kunnen we ook een klap geven op de badkamer morgenmiddag.quote:Op vrijdag 15 september 2023 22:24 schreef NicolasJoy het volgende:
[..]
Duurt altijd toch nét iets langer.
Ik was er heilig van overtuigd dat dat niet mocht,maar het staat er inderdaad niet expliciet. Wel dat het geschroefd moet zijn. Die kans is niet groot, maar ik zou het met de juiste maatregelen ook gewoon doen.quote:Op vrijdag 15 september 2023 22:30 schreef Troel het volgende:
[..]
Waarom mag je eternit niet zelf verwijderen?
idd, maar dat geldt voor elk stuk asbest.quote:Op zaterdag 16 september 2023 09:24 schreef tux87 het volgende:
[..]
Ik was er heilig van overtuigd dat dat niet mocht,maar het staat er inderdaad niet expliciet. Wel dat het geschroefd moet zijn. Die kans is niet groot, maar ik zou het met de juiste maatregelen ook gewoon doen.
Heb ooit iets gehoord dat het gespijkerd is, dat je het dan niet zelf mag verwijderen.quote:Op vrijdag 15 september 2023 22:30 schreef Troel het volgende:
[..]
Waarom mag je eternit niet zelf verwijderen?
Klopt!quote:Op zaterdag 16 september 2023 09:59 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Heb ooit iets gehoord dat het gespijkerd is, dat je het dan niet zelf mag verwijderen.
Omdat het dan niet zonder enig hak en breekwerk kan.
Het bijbehorende filmpje is dan wel een beetje gemaakt alsof je een kerncentrale gaat ontmantelen, maar het dekt wel de regels.quote:Op zaterdag 16 september 2023 10:30 schreef Seven. het volgende:
[..]
Klopt!
https://www.infomil.nl/on(...)uliere-verwijdering/
Geigerteller meequote:Op zaterdag 16 september 2023 11:16 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Het bijbehorende filmpje is dan wel een beetje gemaakt alsof je een kerncentrale gaat ontmantelen, maar het dekt wel de regels.
Waar zit het asbest dan (mogelijk) bij jullie?quote:Op zaterdag 16 september 2023 09:53 schreef pmponer het volgende:
[..]
idd, maar dat geldt voor elk stuk asbest.
Het is vooral lastig te bepalen waar asbest inzit en waar niet. WIj hebben in ons huis 2 plekken waarbij iemand zegt "mogelijk asbest" en 1 iemand die ene wel maar die andere niet. Ik vindt het allemaal maar lastig
Een ventilatie pijp naar de (wijn) kelder (die kan gewoon blijven zitten)quote:Op zaterdag 16 september 2023 14:38 schreef Seven. het volgende:
[..]
Waar zit het asbest dan (mogelijk) bij jullie?
Ziet er wel uit als asbest inderdaad.quote:Op zaterdag 16 september 2023 15:41 schreef pmponer het volgende:
[..]
Een ventilatie pijp naar de (wijn) kelder (die kan gewoon blijven zitten)
Maar mogelijk ook onder de boeidelen/windveren
[ afbeelding ]
Dat zit wel geschroefd (gelukkig)
[ afbeelding ]
Betere foto's heb ik nog niet
quote:Op zaterdag 16 september 2023 11:16 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Het bijbehorende filmpje is dan wel een beetje gemaakt alsof je een kerncentrale gaat ontmantelen
Huis die periode? Gegarandeerd gespijkerd met spijkers van ca 1,5 meter langquote:Op zaterdag 16 september 2023 09:59 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Heb ooit iets gehoord dat het gespijkerd is, dat je het dan niet zelf mag verwijderen.
Omdat het dan niet zonder enig hak en breekwerk kan.
Huh, ik ben bij de bouw van mn garage toen 2.2m diep gegaan en geen druppel grondwater tegen gekomen, en dat is vlakbij..quote:Op zaterdag 16 september 2023 08:29 schreef Seven. het volgende:
Ervaringen met Constructieshop.nl:
Offerteproces ging echt heel vlot. Direct daarna kregen we een linkje via Box om documenten te kunnen delen.
De dag na het uploaden kregen we via Box een filmpje waarop ons uitgelegd wordt hoe ze tot bepaalde conclusies komen rondom de fundering (echt tof om te zien hoe ze de bouwtekeningen beoordelen en op welke websites ze dan gaan kijken om te bepalen op welke diepte ze de harde grond in gaan). Verder ook al advies dat er goedkopere opties zijn dan schroeffundering. Wij kiezen daarvoor omdat de buurman met zijn aanbouw al heel ondiep met bronbemaling aan de slag moest (en dat moet je melden).
Ze vragen of we via ArchitectDirect dan alsnog architectentekeningen aan willen vragen voor een vergunning, we gaan namelijk wel behoorlijk ver opzij. Wij blijven erbij dat het vergunningsvrij is want het is ons zonder enige twijfel ons achtererfgebied en we voldoen aan alle regels wat betreft maatvoering, plaatsing en uitvoering. Dus dat heb ik doorgegeven. Opvallend: ArchitectDirect en Constructieshop verwijzen wel vaker naar elkaar, dus ik vermoed iets met 2 concepten door 1 eigenaar.
Maandag gaat Six. even bellen om zeker te weten dat zij gewoon doorgaan met het proces zonder architectentekening. En dan stemt hij even af waar de dakramen precies moeten komen.
En hoeveel hoger zit jij?quote:Op zondag 17 september 2023 08:47 schreef Makrolon het volgende:
[..]
Huh, ik ben bij de bouw van mn garage toen 2.2m diep gegaan en geen druppel grondwater tegen gekomen, en dat is vlakbij..
Goed om te weten! We gaan het uitzoeken. De buurman heeft een jaar of 8 geleden uitgebouwd en die heeft wekenlang de bronbemaling aan gehad. Nou moet ik wel zeggen, ons hofje ligt aanzienlijk lager dan de toegangsweg, ik denk dat die zeker 1,5 meter lager zit. Dus dat zou het verschil kunnen verklaren.quote:Op zondag 17 september 2023 08:47 schreef Makrolon het volgende:
[..]
Huh, ik ben bij de bouw van mn garage toen 2.2m diep gegaan en geen druppel grondwater tegen gekomen, en dat is vlakbij..
Het is bijna vergelijkbaar met de teststraat van de GGDquote:Op zaterdag 16 september 2023 11:16 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Het bijbehorende filmpje is dan wel een beetje gemaakt alsof je een kerncentrale gaat ontmantelen, maar het dekt wel de regels.
Maandag doe je hem bericht, dan zegt hij dinsdag, maar je krijgt 'm woensdag.quote:Op zondag 17 september 2023 08:13 schreef Seven. het volgende:
Ondertussen wachten we nog even op de offerte van de aannemer.
Gisteren geappt maar nog geen antwoord gehad. Zucht...quote:Op zondag 17 september 2023 22:30 schreef NicolasJoy het volgende:
[..]
Maandag doe je hem bericht, dan zegt hij dinsdag, maar je krijgt 'm woensdag.
Ik heb niets gezienquote:Op maandag 18 september 2023 06:52 schreef Seven. het volgende:
[..]
Gisteren geappt maar nog geen antwoord gehad. Zucht...
quote:Op maandag 18 september 2023 06:52 schreef Seven. het volgende:
[..]
Gisteren geappt maar nog geen antwoord gehad. Zucht...
Aannemer zegt dat het een grote klus is dus niet makkelijk om offerte uit te brengen, hij zegt 'als het goed is' vandaag. We gaan het zien....quote:
Dat is ook zo. Ik heb een offerte van drie (!) aannemers gehad. Dat kostte véél werk. Om de laatste offerte definitief te maken, heb ik nog eens een hele avond met aannemer en architect op een verlaten industrieterrein gezeten. En dat was alleen maar het einde van een lang traject.quote:Op maandag 18 september 2023 16:23 schreef Seven. het volgende:
[..]
Aannemer zegt dat het een grote klus is dus niet makkelijk om offerte uit te brengen, hij zegt 'als het goed is' vandaag. We gaan het zien....
Nou, het wachten heeft niet lang geduurd!quote:Op maandag 18 september 2023 20:06 schreef Tegan het volgende:
Geen poll voor wanneer wij de offerte verwachten?
voor het wachten.
Je bedoelt dat de offerte voor de aanbouw nog niet is uitgebracht? Wat valt er ook alweer onder de werkzaamheden "aan het huis"? Badkamer boven, andere indeling boven, isolatie dak, isolatie muren (?), vloerverwarming (?), nieuwe kozijnen, andere vloer, nieuwe keuken...?quote:Op maandag 18 september 2023 23:28 schreef Seven. het volgende:
De offerte is binnen, deze is alleen voor het huis. Ernstige twijfels of we hier wel uit gaan komen, de verschillen zijn groot. Misschien dat ze delen van de klus nog kunnen doen, maar als we kijken naar m2 prijs dan zitten ze echt heel hoog.
quote:Dus het plan is om nu te gaan vergelijken en om dan ook maar weer verschillende partijen in te zetten. We zullen sowieso vertraging op zullen lopen, en ons budget zal ook wel wat schade oplopen.
Op dit moment willen we alles uit de offerte halenquote:Op maandag 18 september 2023 23:47 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Je bedoelt dat de offerte voor de aanbouw nog niet is uitgebracht? Wat valt er ook alweer onder de werkzaamheden "aan het huis"? Badkamer boven, andere indeling boven, isolatie dak, isolatie muren (?), vloerverwarming (?), nieuwe kozijnen, andere vloer, nieuwe keuken...?
[..]![]()
Met verschillende partijen werken zal geld schelen, maar de kans op onderling gedoe is ook groter. Heb je een beeld van wat je uit de offerte zou willen halen? Let in ieder geval erg op afhankelijkheden. Wij hadden bijvoorbeeld het stuken door de aannemer laten doen en het schilderen door een andere partij. En: de structurele werkzaamheden aan de vloer door de aannemer en de afwerking door een andere partij. In beide gevallen heeft dat véél gedoe opgeleverd. Laat ik het zo zeggen: als ik 10.000 euro duurder uit was geweest door alles door de aannemer te laten doen, dan had ik dat er met liefde voor over gehad.
Plan A is Creon kozijnen laten plaatsen door onze aannemer dus we willen ze wel vragen om daar apart een offerte op uit te brengen. Of beter.. als ze bevestigen dat zij het voor 5000 euro inclusief BTW willen plaatsen, dan willen we ze dat graag laten doen. Zelfde geldt voor slopen. Voor 4000 euro inclusief mogen ze dat wat mij betreft doen. Vloerverwarming zullen ze echt 3000 euro moeten zakken om marktconform te zijn (en die hadden wij trouwens niet goed voorbereid want wij zaten daar zelf ook 3000 euro te laag).quote:Op dinsdag 19 september 2023 00:20 schreef Claudia_x het volgende:
Dat lijstje ziet er niet gek uit. Je hebt inmiddels genoeg ervaring om te weten wat voor soort afspraken je met diverse partijen moet maken om gezeur zoveel mogelijk te voorkomen.
Ik weet nog wel dat bij ons de kozijnen op de eerste dag, toen de aannemer kwam slopen, werden ingemeten. Dat wil je volgens mij z.s.m. in gang zetten. Had je daar nou al een partij voor gevonden?
Kozijnen: schaffen we zelf aan bij Creon inclusief alle nodige materialen, en zij plaatsen ze dan. Ff uit m'n hoofd 15 ramen, 2 terrasdeuren en 1x dubbele openslaande deur. Week werk met 2 man, omgerekend een uurtarief van meer dan 60 euro per uur en dat is dan ruim boven het gangbare tarief van 50 euro. Dat was onze logica in ieder geval. Maar we weten niet wat hij daar zelf voor berekend heeft, hij heeft het meegenomen in de post timmer- en bouwwerkzaamheden van 17k ex btw. Dat zijn wel de zaken waarover ik graag in gesprek wil blijven.quote:Op dinsdag 19 september 2023 08:17 schreef Puala het volgende:
Vervelend dat de offerte zo tegen valt. Bedenk wel dat als je de offerte volledig uitonderhandeld en uitknijpt, de zin om makkelijk met jullie mee te denken/mee te werken ook kan verdwijnen. En dat de werkrelatie daarmee aardig bekoeld kan zijn.
Hoe heb je je m2 prijs bepaald voor de complete verbouwing?
En hoeveel kozijnen plaatsen ze voor dat bedrag? En is dat incl kozijnen en plaatsen?
Als vloerverwarming niet hun specialiteit is dan huren ze daar waarschijnlijk een partij voor in ivm gereedschap. En daar gooien ze geld bovenop, ik zou dat door dezelfde partij laten doen als waar je je cv/warmtepomp vandaan haalt.
Goede vraag wel, dat is niet gespecificeerd dus vermoedelijk is verwijderen en afvoeren niet inbegrepen. Er is wel gespecificeerd dat alle materialen aanwezig dienen te zijn (anders kan het meerwerk veroorzaken). Ook kwestie van goed overleg van tevoren, daar komt Six. zijn kennis goed van pas.quote:Op dinsdag 19 september 2023 20:09 schreef pmponer het volgende:
Wie haalt die oude kozijnen eruit en voert ze af dan?
En je zegt we bestellen alles, er is vast ook materiaal nodig wat je niet hebt besteld
Pur schroeven weet ik veel wat.
Ja, daar ben ik bewust wat vaag over want we hebben het wel over onze bierviltjes berekeningen tegenover zijn offerte waar heel wat uurtjes in gestoken zijn (wie weet leest de aannemer wel mee hierquote:Op dinsdag 19 september 2023 20:35 schreef Claudia_x het volgende:
Waar komt die 233 m3 vandaan?
Ben je bewust wat vaag over de offerte? Ik kan de bedragen die je noemt niet goed plaatsen. Ik weet hoe hoog de drie offertes waren die voor ons zijn uitgebracht en wij hadden geen aanbouw, dus ik kan me wel wat bij je teleurstelling voorstellen.
Alleen als je wilt! Dan kan ik misschien wat meevergelijken op bepaalde posten, al is onze verbouwing inmiddels bijna 5 jaar geleden.quote:Op dinsdag 19 september 2023 20:39 schreef Seven. het volgende:
[..]
Ja, daar ben ik bewust wat vaag over want we hebben het wel over onze bierviltjes berekeningen tegenover zijn offerte waar heel wat uurtjes in gestoken zijn (wie weet leest de aannemer wel mee hier) en dat wil ik geen geweld aandoen. Maar ik wil via dm wel wat delen.
En 102 m2 x 2,5m hoogte = 255m3.
Ja gaat vooral om gevoel en vertrouwen en logisch dat je er vragen over hebt.quote:Op dinsdag 19 september 2023 20:25 schreef Seven. het volgende:
Trouwens, je kunt er allerlei berekeningen op los laten, maar uiteindelijk moet het ook goed voelen. Hoeveel je bereid bent om te betalen, is natuurlijk een bijzonder persoonlijke afweging.
Met deze offerte voelt het duidelijk niet helemaal lekker voor ons en daar passen we echt wel een mouw aan.
Hou je nog wel offerte over op de misschien stapel?quote:Op dinsdag 19 september 2023 21:06 schreef pmponer het volgende:
[..]
Ja gaat vooral om gevoel en vertrouwen en logisch dat je er vragen over hebt.
Ik ben ook met verschillende offerte trajecten bezig en heb ook gemerkt dat heel veel partijen niet goed naar je luisteren ookal zit je 1 uur bij ze aan tafel. Ook geen uitleg over waarom sommige zaken niet in de offerte zijn gekomen. Gewoon half werk, nou dat beland dan bij mij meteen op de nee stapel.
Ja, dat wel. We moeten daarin wel een stuk doordachter te werk gaan dan de vorige DHZ avonturen. Ten eerste heeft Six. minder tijd en zijn gezondheid laat veel minder toe. Maar ik heb er wel vertrouwen in.quote:Op dinsdag 19 september 2023 21:37 schreef LauriLynne het volgende:
Ik volg het topic met veel interesse. Balen dat de offerte en jullie budget zo uit elkaar liggen. Jullie vorige topic kennende komt daar een prima oplossing uit, maar geeft een boel meer werk voor jullie.
Ik vind het prijsverschil te verwaarlozen voor vloerverwarming. Ook hebben ze geen kunststof verdeler, die je wel wilt als je wilt koelen in de toekomst.quote:Op dinsdag 19 september 2023 21:50 schreef tux87 het volgende:
Voor cv materiaal en vloerverwarming is heima24.de een grote aanrader. Prima kwaliteit en stukken goedkoper dan hier.
Ik weet niet of je subsidie voor het vervangen van de ramen krijgt maar is het niet zo dat je alles in één keer moet doen om aanmerking te komen of hebben ze dat verandert?quote:Op dinsdag 19 september 2023 23:12 schreef Seven. het volgende:
[..]
Ja, dat wel. We moeten daarin wel een stuk doordachter te werk gaan dan de vorige DHZ avonturen. Ten eerste heeft Six. minder tijd en zijn gezondheid laat veel minder toe. Maar ik heb er wel vertrouwen in.
Net alvast een pre-emptive strike gedaan en gaan schrappen in het budget want ik denk dat we ook wel te optimistisch zijn geweest. Er zijn een aantal zaken op de besparingslijst gezet. Dus daarvoor geven we opdracht als we meevallers hebben, anders niet.
In hoofdlijnen betekent het dat de aanbouw casco opgeleverd wordt. HR++ glas in plaats van triple. En kozijnen boven vervangen we later.
Goeie tip! Ik zei net al tegen Six. dat er een paar zaken zijn op de besparingslijst die ik toch wel graag wil realiseren (waaronder de kozijnen boven).quote:Op dinsdag 19 september 2023 23:18 schreef Managarm het volgende:
[..]
Ik weet niet of je subsidie voor het vervangen van de ramen krijgt maar is het niet zo dat je alles in één keer moet doen om aanmerking te komen of hebben ze dat verandert?
Werkhandschoenen - checkquote:Op woensdag 20 september 2023 10:00 schreef AnneX het volgende:
Stoelen? Tafeltje? Kussentjes? Sopdoekjes? Ouwe lappen en handdoeken?
Laders voor diverse apparaten?
Werkhandschoenen?
Enne: succes met de start van het avontuur!
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 2% gewijzigd door Seven. op 20-09-2023 11:53:44 ]Resistance is futile.
Oeps. Allereerst Feliquote:Op woensdag 20 september 2023 11:54 schreef Leandra het volgende:
Het verbaast mij niet, het had me eerder verbaasd als je niet boven de "steil achterover" grens was uitgekomen.
Nou maar hopen dat je buurtgenoten begrijpen dat jullie huis dit waard was vanwege het A+++-label en alle moderniseringen en dat ze niet denken dat ze hun doorwaaiwoning in originele staat voor een prijs in de buurt van dit bedrag (of zelfs de "bieden vanaf prijs") kunnen verkopen.
Als het geen vergelijkbare huizen zijn dan moeten ze de WOZ beschikking aanvechten. Geen hoofdbrekens voor TSquote:Op woensdag 20 september 2023 12:18 schreef AnneX het volgende:
[..]
Oeps. Allereerst Feli![]()
Ten tweede: nu vermoed ik zo maar dat de buren heel niet blij gaan zijn met de woz waarde op basis van de verkoopprijs.
(Dat zijn wij hier op de rij ook niet, met de laatste verkoop).
Waarom de voorkeur voor fermacell? Wij hebben dit boven op de vloer, maar gips werkt prettiger (wel minimaal 2 lagen of gecombineerd met hout). Pir tov glaswol snap ik maar is bij ons in de meeste gevallen toch glaswol geworden gezien het prijsverschil. Alleen in het dak van de uitbouw waar we de ruimte niet hadden voor pir gegaan.quote:Op woensdag 20 september 2023 09:31 schreef Seven. het volgende:
Omdat we gaan voor isolatie met voorzetwanden, moeten we daar ook wat knopen doorhakken. Six. wilde heel graag PIR platen met Fermacell, maar die zijn best wel prijzig. Even de vergelijking gedaan, als we gaan voor gips, dan zijn we ruim 3800 euro kwijt in plaats van 4700 euro.
Maar goed, dat is bij zelf doen. En dan loop je ook 3700 euro subsidie mis. We schatten in dat het een klus is van een week met 2 man.
We hebben hier een paar opties. We kunnen uitbesteden aan een zzp-er en dan zelf materialen aanschaffen (maar of we dan subsidie kunnen krijgen.. even checken). We kunnen ook nog kijken of we dit samen kunnen trekken met dakisolatie. Hoe dan ook, we hopen hier een flinke besparing te doen. Wij hebben 20 duizend gebudgetteerd voor dak en muurisolatie. Maar ik denk dat het voor 15 duizend ook wel moet lukken (zonder subsidie).
Haha, zou wat zijn. Het is wel algemeen bekend in ons rijtje wat er allemaal gebeurd is, maar daarbuiten kan het best zijn dat een aantal goudzoekers hun kans ruiken.quote:Op woensdag 20 september 2023 11:54 schreef Leandra het volgende:
Het verbaast mij niet, het had me eerder verbaasd als je niet boven de "steil achterover" grens was uitgekomen.
Nou maar hopen dat je buurtgenoten begrijpen dat jullie huis dit waard was vanwege het A+++-label en alle moderniseringen en dat ze niet denken dat ze hun doorwaaiwoning in originele staat voor een prijs in de buurt van dit bedrag (of zelfs de "bieden vanaf prijs") kunnen verkopen.
Dankjewel! Ik hoop eigenlijk dat een aantal buren zelf ook gaan verbouwen, het is bewezen dat het loont. Veel huizen in het rijtje zijn wel weer toe aan een opfrisbeurt.quote:Op woensdag 20 september 2023 12:18 schreef AnneX het volgende:
[..]
Ten tweede: nu vermoed ik zo maar dat de buren heel niet blij gaan zijn met de woz waarde op basis van de verkoopprijs.
Fermacell is lekker stevig. En we willen binnen niet teveel ruimte verliezen. Het zijn prima ruimtes allemaal maar ook weer niet supergroot of zo. Dus PIR met gips is nu de voorkeur.quote:Op woensdag 20 september 2023 12:47 schreef SV-tje het volgende:
[..]
Waarom de voorkeur voor fermacell? Wij hebben dit boven op de vloer, maar gips werkt prettiger (wel minimaal 2 lagen of gecombineerd met hout). Pir tov glaswol snap ik maar is bij ons in de meeste gevallen toch glaswol geworden gezien het prijsverschil. Alleen in het dak van de uitbouw waar we de ruimte niet hadden voor pir gegaan.
De te koop staande identieke woningen hebben een C of D label, dus een huis met A+++ is dan idd niet representatief als vergelijkingsmateriaal.quote:Op woensdag 20 september 2023 12:18 schreef AnneX het volgende:
[..]
En is het nog een optie om het niet te doen en het te houden bij isolatie van de spouw? Dat kan ook nog eens later.quote:Op woensdag 20 september 2023 09:31 schreef Seven. het volgende:
Omdat we gaan voor isolatie met voorzetwanden, moeten we daar ook wat knopen doorhakken. Six. wilde heel graag PIR platen met Fermacell, maar die zijn best wel prijzig. Even de vergelijking gedaan, als we gaan voor gips, dan zijn we ruim 3800 euro kwijt in plaats van 4700 euro.
Maar goed, dat is bij zelf doen. En dan loop je ook 3700 euro subsidie mis. We schatten in dat het een klus is van een week met 2 man.
We hebben hier een paar opties. We kunnen uitbesteden aan een zzp-er en dan zelf materialen aanschaffen (maar of we dan subsidie kunnen krijgen.. even checken). We kunnen ook nog kijken of we dit samen kunnen trekken met dakisolatie. Hoe dan ook, we hopen hier een flinke besparing te doen. Wij hebben 20 duizend gebudgetteerd voor dak en muurisolatie. Maar ik denk dat het voor 15 duizend ook wel moet lukken (zonder subsidie).
Ga dat maar uitleggen. Brief, foto’s, tijd en energie.quote:Op woensdag 20 september 2023 13:17 schreef Leandra het volgende:
[..]
De te koop staande identieke woningen hebben een C of D label, dus een huis met A+++ is dan idd niet representatief als vergelijkingsmateriaal.
Dat maakt voor de woz niet uit volgens mij. Dus de woz van de buren zal ongetwijfeld stijgen als deze woning als referentie mee wordt genomen .quote:Op woensdag 20 september 2023 13:17 schreef Leandra het volgende:
[..]
De te koop staande identieke woningen hebben een C of D label, dus een huis met A+++ is dan idd niet representatief als vergelijkingsmateriaal.
Ik denk dat de gemeente wel moet gaan differentiëren op dat gebied, zeker als er grote verschillen zijn tussen de huizen.quote:Op woensdag 20 september 2023 16:51 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
Dat maakt voor de woz niet uit volgens mij. Dus de woz van de buren zal ongetwijfeld stijgen als deze woning als referentie mee wordt genomen .
Bij ons in de buurt was een inie mini huisje verkocht voor iets van 7k per m2, vervolgens ging onze woz ook met dat bedrag x aantal m2. Schrok me een hoedje.
Nu gaan onze buren verkopen, ben wel benieuwd naar de vraagprijs want dat zegt ook iets over onze waarde als we dat omrekenen (niet dat het uitmaakt maar wel leuk om te weten).
Toch wel raar dan koop je een energiezuinige woning en dan mag je meer belasting betalen.quote:Op woensdag 20 september 2023 17:03 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ik denk dat de gemeente wel moet gaan differentiëren op dat gebied, zeker als er grote verschillen zijn tussen de huizen.
A+++ vs D is een enorm verschil, en dan de rest van de woning nog.
Ach, het voordeel is dat je het je dan beter kunt permitteren dan wanneer je ¤ 450 per maand aan de energieleverancier moet aftikkenquote:Op woensdag 20 september 2023 17:21 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
Toch wel raar dan koop je een energiezuinige woning en dan mag je meer belasting betalen.
Onze buren betalen 800 per maandquote:Op woensdag 20 september 2023 18:13 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ach, het voordeel is dat je het je dan beter kunt permitteren dan wanneer je ¤ 450 per maand aan de energieleverancier moet aftikken
Bij mijn weten is dit aangepast, je kan per maatregel indienen, maar als je aanspraak wilt maken op meer subsidie (door 2 maatregelen te combineren) moet dat binnen 2 jaar na de eerste maatregel.quote:Op dinsdag 19 september 2023 23:18 schreef Managarm het volgende:
[..]
Ik weet niet of je subsidie voor het vervangen van de ramen krijgt maar is het niet zo dat je alles in één keer moet doen om aanmerking te komen of hebben ze dat verandert?
Toen ik die excel onder ogen kreeg, had ik geen idee van de kosten en wat je wilt laten doen en zelf doen. DUs ik weet het niet zo goed. Ik vond toen de openslaande deuren wel krap berekend, maar daar had je volgens mij een uitleg bij.quote:Op dinsdag 19 september 2023 23:06 schreef Seven. het volgende:
[..]
Hou je nog wel offerte over op de misschien stapel?![]()
Jij hebt ons eerste opzet van het budget gezien. Vond jij het te optimistisch?
Sindsdien zijn er trouwens heel wat dingen bij gekomen en ik heb zelf e.e.a omhoog bijgesteld ook, ik zit nu op v34 of zo.
Ik bedoelde dat je geen subsidie zou krijgen voor alleen een deel van de ramen, wij hadden een erg groot huis en hebben alles in stappen moeten doen (de ramen en deuren in drie keer, als er weer geld was).quote:Op woensdag 20 september 2023 19:38 schreef pmponer het volgende:
[..]
Bij mijn weten is dit aangepast, je kan per maatregel indienen, maar als je aanspraak wilt maken op meer subsidie (door 2 maatregelen te combineren) moet dat binnen 2 jaar na de eerste maatregel.
Spouwisolatie raad ik momenteel niemand aanquote:Op woensdag 20 september 2023 14:09 schreef Claudia_x het volgende:
Gefeliciteerd met de sleutel en met de definitieve verkoop van jullie oude huis!
[..]
En is het nog een optie om het niet te doen en het te houden bij isolatie van de spouw? Dat kan ook nog eens later.
Wtf? Lekker dan, ook voor al die bedrijven.quote:Op woensdag 20 september 2023 20:21 schreef Seven. het volgende:
[..]
Spouwisolatie raad ik momenteel niemand aan. In augustus heeft de Raad van State uitspraak gedaan waardoor er voor spouwmuur en isolatie van buitenaf eerst ecologisch onderzoek gedaan moet worden vanwege de vleermuizen. Dit kost 5000 euro en duurt een jaar
.
Dat denk ik ook... de doodsteek voor spouwmuurisolatie. Vervangen of nieuw mag allemaal, als je maar eerst een ecologisch onderzoek laat doen.quote:Op woensdag 20 september 2023 20:34 schreef pmponer het volgende:
Nou dan kunnen die bedrijven ook wel stoppen met hun dienstverlening.
En als je al spouwmuur isolatie hebt en je wilt dit om wat voor reden dan ook vervangen?
(is dat trouwens slim wanneer je weet dat de laaste poging rond 1990 is gedaan?)
Echt hoe verzinnen ze het, maar goed dan maar wat andersquote:Op woensdag 20 september 2023 21:20 schreef Seven. het volgende:
[..]
Dat denk ik ook... de doodsteek voor spouwmuurisolatie. Vervangen of nieuw mag allemaal, als je maar eerst een ecologisch onderzoek laat doen.
quote:Op woensdag 20 september 2023 20:35 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Wtf? Lekker dan, ook voor al die bedrijven.
Tja . Op zich snap ik het nut van ecologisch onderzoek wel want vleermuizen zijn kwetsbaar en waardevol en moeten beschermd worden, maar dat zou hooguit tweehonderd euro moeten kosten en in een week afgetikt zijn. En verder zou je de vleermuizen in kwestie ook gewoon moeten kunnen evicten. In een aantal gemeenten wordt er dan ook gewoon helaas pindakaas gezegd, geen spouwmuurisolatie voor jou. Andere gemeenten hebben een ecologisch plan met oplossingen, bijvoorbeeld moeten voorzien in een ander onderkomen in een straal van x meter of zo.quote:Op woensdag 20 september 2023 21:39 schreef pmponer het volgende:
[..]
Echt hoe verzinnen ze het, maar goed dan maar wat anders
Dat heb ik opgehangen voor de hovenier morgen. Deze struik wil ik houden dus alleen verjongingssnoei ipv tot op de grond toe afzagen.quote:Op woensdag 20 september 2023 22:01 schreef flipsen het volgende:
Dat roodwitte (politie?)lint dat in de struik hangt bij de achterdeur maakt me wel heel nieuwsgierig, icm "bewindvoerder"![]()
Bovenste filmpje, op 1:00 minuut)
Vereniging Eigen Huis biedt daarom dat ook niet meer aan https://www.eigenhuis.nl/(...)ermuizenproblematiekquote:Op woensdag 20 september 2023 21:20 schreef Seven. het volgende:
[..]
Dat denk ik ook... de doodsteek voor spouwmuurisolatie. Vervangen of nieuw mag allemaal, als je maar eerst een ecologisch onderzoek laat doen.
Tja vleermuizen, zijn hier in de regio in overvloed (hier vliegen er per avond minimaal een stuk of 5 rond het huis, vinden de katten leuk), we hebben zelfs vleermuisoversteekplaatsenquote:Op woensdag 20 september 2023 22:01 schreef Seven. het volgende:
[..]
[..]
Tja . Op zich snap ik het nut van ecologisch onderzoek wel want vleermuizen zijn kwetsbaar en waardevol en moeten beschermd worden, maar dat zou hooguit tweehonderd euro moeten kosten en in een week afgetikt zijn. En verder zou je de vleermuizen in kwestie ook gewoon moeten kunnen evicten. In een aantal gemeenten wordt er dan ook gewoon helaas pindakaas gezegd, geen spouwmuurisolatie voor jou. Andere gemeenten hebben een ecologisch plan met oplossingen, bijvoorbeeld moeten voorzien in een ander onderkomen in een straal van x meter of zo.
Nou, een hekwerk op hoogte, die "zien" ze (sonar) en dan gaan ze niet te laag over de weg waardoor ze vrachtverkker raken. Gelukkig staan er ook borden voor de vleermuizen zodat ze weten waar die oversteekplaatsen zijn.quote:Op woensdag 20 september 2023 22:42 schreef Sport_Life het volgende:
Vleermuisoversteekplaats? Hoe ziet dat eruit dan? Een zebrapad met een bord van een vleermuis ernaast?
Wow wat een verschil!quote:Op donderdag 21 september 2023 19:43 schreef Seven. het volgende:
Zo, de hovenier heeft een dag gebuffeld in de tuin.
Voor het ruimen:
[ afbeelding ]
Na het ruimen:
[ link | afbeelding ]
Voor het ruimen:
[ afbeelding ]
Na het ruimen:
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
Vanaf de oprit van de buurvrouw:
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
En dan nog het eindresultaat. Wat een ruimte!
[ link | afbeelding ]
Ah dikwandige stoombuizen. Inleveren bij de ijzerhandelquote:Op donderdag 21 september 2023 20:01 schreef Seven. het volgende:
Verder heeft Six. de helft van de schaduw al gesloopt. En we hebben een begin gemaakt met slopen op de slaapkamer aan de achterkant. Daar wilden we weten wat er boven de plafondplaten zit. En daar troffen we eigenlijk precies aan wat we wilden, geen dragende balken, alleen een constructie om de plafondplaten te dragen.
Verwarmingen: stalen leidingen die met de betonschaar niet door te knippen waren, dus daar gaat Six. morgen mee aan de slag.
We flikkeren de hele boel in de voortuin en dan zetten we het op marktplaats met melding dat degene die NU in de auto stapt, het adres kan krijgen.quote:Op donderdag 21 september 2023 21:05 schreef lipje het volgende:
[..]
Ah dikwandige stoombuizen. Inleveren bij de ijzerhandel
En knippen met de accu slijp tol
Zeker meer licht, vooral in de schuur ook. De buren links waren zeer onder de indruk, de buren rechts zijn met vakantie maar wel ff fotootjes geappt en ze zei dat ze al hoopte op foto's, en dat ons huis er van opknapt. En verder vond ze het ook fijn dat ze haar eigen huis kan zien op de foto's vanaf de straat.quote:Op donderdag 21 september 2023 21:08 schreef pmponer het volgende:
So mooi model huis, en ook meer licht binnen gekregen?
Hoe reageren de buren op de kaalslag?
Nou hè? Ik vind de voor en na foto met het hele gazon erop echt bijna shocking. Wel blij dat ik op dit punt doorgepakt heb. Six. wilde eigenlijk geen geld uitgeven aan de tuin nu, maar we hebben de ruimte voor en naast het huis nodig voor de bouw. Dan beter gelijk doorpakken.quote:
Yes! Nou is me dat wel afgeraden zolang de bouw nog in volle gang is. Maar ik denk ook niet dat de buurvrouw heel blij wordt van haar voordeur die rechtstreeks bij ons in de eetkamer kijkt. Zelfs al duurt het een paar jaar voor het helemaal dicht zit: gelijk perspectief dat het tijdelijk is, kan heel erg helpen.quote:Op donderdag 21 september 2023 21:13 schreef Claudia_x het volgende:
Dat ruimt lekker op! Tip voor de haag: de beste periode voor planten is komende maand. Dan kun je bovendien relatief voordelig planten met kale wortel vinden.
Het was ook mooiquote:Op donderdag 21 september 2023 21:16 schreef Claudia_x het volgende:
Op de voorlaatste foto vind ik de tuin trouwens groter ogen dan op de laatste. Al dat groen was wel heel mooi.
Ik heb bij een van de 3 hekwerken achterin onze tuin een druif geplant (of 2 eigenlijk), die gaat als een tierelier, de jasmijn doet amper iets, ben al blij dat die groen gebleven is, en de vijg wil ook niet echt, maar we hebben al biologische druifjes van eigen druif gegeten, dus mocht je wat anders willen op een hekwerk, je kunt er ook een paar druiven voor zettenquote:Op donderdag 21 september 2023 21:21 schreef Seven. het volgende:
[..]
Nou hè? Ik vind de voor en na foto met het hele gazon erop echt bijna shocking. Wel blij dat ik op dit punt doorgepakt heb. Six. wilde eigenlijk geen geld uitgeven aan de tuin nu, maar we hebben de ruimte voor en naast het huis nodig voor de bouw. Dan beter gelijk doorpakken.
Wie weet lukt het nog om een schuurtje te bouwen in de komende maanden.
[..]
Yes! Nou is me dat wel afgeraden zolang de bouw nog in volle gang is. Maar ik denk ook niet dat de buurvrouw heel blij wordt van haar voordeur die rechtstreeks bij ons in de eetkamer kijkt. Zelfs al duurt het een paar jaar voor het helemaal dicht zit: gelijk perspectief dat het tijdelijk is, kan heel erg helpen.
Ik wil haar eigenlijk voorstellen om het onderste randje van de stenen laten staan. Alleen de bovenste laag zit los en de haag kan daar gewoon tegenaan.
Achter: zou zo'n Heras hekwerk moeten worden. Ik ben een beetje huiverig voor klimop maar ik wil het eigenlijk ook snel dicht hebben, zonder weer laurier te planten.
Binnenkort op een zonnige dag maar eens kijken hoe het zit met de lichtinval hier voor we daar echt knopen in door gaan hakken. Het moet trouwens wel wintergroen zijn, dus dan kom je al snel op klimop, beperkt aantal clematissen enquote:Op donderdag 21 september 2023 21:32 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ik heb bij een van de 3 hekwerken achterin onze tuin een druif geplant (of 2 eigenlijk), die gaat als een tierelier, de jasmijn doet amper iets, ben al blij dat die groen gebleven is, en de vijg wil ook niet echt, maar we hebben al biologische druifjes van eigen druif gegeten, dus mocht je wat anders willen op een hekwerk, je kunt er ook een paar druiven voor zetten
Als het een beetje zonnig is op die plek, dat dan wel weer![]()
De forsythia zou ik niet meer snoeien. Die bloeit in het vroege voorjaar, dus daarna is die klaar voor snoei.quote:Op donderdag 21 september 2023 21:27 schreef Seven. het volgende:
[..]
Het was ook mooi(veel mooier dan nu
). Maar dat groen komt ook weer terug. Alleen deze keer niet in doodsstrijd met alle andere verwaarloosde struiken. En met betere variëteit, met veel meer vaste planten.
Die struik die nog achteraan staat is een forsythia. Die moet je eigenlijk in 3 jaar tijd verjongen, steeds 1/3 terugsnoeien. Ik wacht maar even tot die het blad verliest. De kornoelje heeft wel een opdonder gehad, maar die laat ik weer opkomen (die kun je ook tot de grond toe afzagen).
Ja, zeker de kale, jonge planten gaan de bouwers natuurlijk makkelijk over het hoofd zien. Die moet je wel beschermen.quote:Op donderdag 21 september 2023 21:21 schreef Seven. het volgende:
Yes! Nou is me dat wel afgeraden zolang de bouw nog in volle gang is. Maar ik denk ook niet dat de buurvrouw heel blij wordt van haar voordeur die rechtstreeks bij ons in de eetkamer kijkt. Zelfs al duurt het een paar jaar voor het helemaal dicht zit: gelijk perspectief dat het tijdelijk is, kan heel erg helpen.
Waarom huiverig voor klimop? Ik vind het een ideale plant voor zulke situaties. Als je je hoop op Toscaanse jasmijn gaat vestigen, dan heb je tegen de tijd dat je met pensioen gaat mogelijk een dichtgegroeid hekwerk.quote:Achter: zou zo'n Heras hekwerk moeten worden. Ik ben een beetje huiverig voor klimop maar ik wil het eigenlijk ook snel dicht hebben, zonder weer laurier te planten.
De rhododendron staat er nogquote:Op vrijdag 22 september 2023 00:07 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
De forsythia zou ik niet meer snoeien. Die bloeit in het vroege voorjaar, dus daarna is die klaar voor snoei.
Volgens mij zag ik op één van de foto's een prachtige, grote rhododendron die nu weg is. Dat is wel jammer, maar ik snap dat je ruimte nodig hebt voor bijgebouwen achterin de tuin - en natuurlijk om de tuin eigen te maken. Een schaduwtuin met alleen maar bomen en heesters is ook wat saai.
Oh een laurier, daar mis je dan weer niet veel aan.quote:Op vrijdag 22 september 2023 07:04 schreef Seven. het volgende:
[..]
De rhododendron staat er nog. Maar groot is 'ie nooit geweest. Die is gewoon zo klein dat je 'm niet meer ziet in deze kale vlakte
. Maar deze staat dus schuin achter de hazelaar.
Er stond wel een enorme laurier in de zijtuin, maar die stond inderdaad in de weg voor de bouw, en hij/zij nam ook teveel licht weg.
De haagliguster was ook erg groot en hoog, die is ook tot de grond afgezaagd. Maar die staat eigenlijk te dicht op de hazelaar en kornoelje, dus ik denk dat ik de wortels ook laat verwijderen.
Ik heb enkele toscaanse jasmijn maar ernaast heb ik kamperfoelie, die doen het goed en zijn prachtig. Wel opletten dat je een geurende soort neemt.quote:Op vrijdag 22 september 2023 00:22 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ja, zeker de kale, jonge planten gaan de bouwers natuurlijk makkelijk over het hoofd zien. Die moet je wel beschermen.
[..]
Waarom huiverig voor klimop? Ik vind het een ideale plant voor zulke situaties. Als je je hoop op Toscaanse jasmijn gaat vestigen, dan heb je tegen de tijd dat je met pensioen gaat mogelijk een dichtgegroeid hekwerk.
Ik heb zelf klimop op twee plekken als bodembedekker. Eens in het jaar trek ik wat weg en verder hoef ik er niets aan te doen. Als alle planten zo makkelijk waren, spendeerde ik niet zoveel tijd in de tuin. Het enige nadeel aan klimop vind ik dat de combinatie met andere klimplanten moeizaam is. Ik las ooit als tip om klimop te combineren met wilde wingerd en ik kan me voorstellen dat dat wel goed gaat. Combineren met clematis is mij nooit gelukt.
Moet het hekwerk zijn? Je kan ook altijd wat niet woekerende bamboe (Fargeria) neerzetten en dan af en toe goed snoeien zodat je genoeg licht hebt.quote:Op donderdag 21 september 2023 21:50 schreef Seven. het volgende:
[..]
Binnenkort op een zonnige dag maar eens kijken hoe het zit met de lichtinval hier voor we daar echt knopen in door gaan hakken. Het moet trouwens wel wintergroen zijn, dus dan kom je al snel op klimop, beperkt aantal clematissen en
Toscaanse Jasmijn inderdaad.
De 4 of 5 bomen op de gemeentegrond zijn elzen, die zorgen gelukkig wel voor genoeg hoogte, ik hoef er zelf eigenlijk alleen maar wat heesters bij te zetten (al komt er waarschijnlijk nog wel een boompje, zolang het niet hoger wordt dan 5 meter.) Elzen staan bekend om hun luchtige kroon dus dat is positief.
Ja, de hazelaar was echt heel erg groot. Nu hebben we 'm 1 keer laten verjongen en dan gaan we voortaan met beleid de dikke stammen weghalen (elk jaar een beetje).quote:Op vrijdag 22 september 2023 08:57 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Oh een laurier, daar mis je dan weer niet veel aan.
Ik vind de dikkere stammen van een hazelaar trouwens mooier dan de jonge scheuten. De plant is prachtig vaasvorming. Alleen levert verjonging van de plant je een hogere productie hazelnoten op. Ik probeer daar nu het midden tussen te vinden.
Ik wil de muur van de buurvrouw ook vol laten groeien. Er hang nu een soort van ijzeren trellis waar een vuurdoorn geplant is. Die stond dan in diepe schaduw van de heksenkring en de muur dus geen wonder dat dat een zielige spriet is. Nu met meer licht: misschien is een kamperfoelie of Toscaanse Jasmijn wel wat.quote:Op vrijdag 22 september 2023 10:09 schreef oppiedoppie het volgende:
[..]
Ik heb enkele toscaanse jasmijn maar ernaast heb ik kamperfoelie, die doen het goed en zijn prachtig. Wel opletten dat je een geurende soort neemt.
Oeh, zou wel fijn zijn als het inderdaad direct geen inkijk meer geeft. Ik ga eens neuzen.quote:Op vrijdag 22 september 2023 12:40 schreef Elleska het volgende:
Mijn buren hadden soort kokosmat achtig iets tegen het gaas aan zitten. Geen idee wat precies maar natuurlijk spul. Tegen de tijd dat de klimplanten het gaas bedekken is dat spul verteerd.
Ik denk dat Colin zich niet tegen laat houden door bamboequote:Op vrijdag 22 september 2023 12:51 schreef Managarm het volgende:
[..]
Moet het hekwerk zijn? Je kan ook altijd wat niet woekerende bamboe (Fargeria) neerzetten en dan af en toe goed snoeien zodat je genoeg licht hebt.
Dit gaan we doen!quote:Op vrijdag 22 september 2023 19:43 schreef Doedezemaar het volgende:
Heidematten (of rietmatten)tegen je hekwerk, dat zie ik hier in de buurt ook
Ik zou het wel even met de buurvrouw overleggen of je er echt een plant tegenaan mag laten groeien. In verband met vocht ed zou ik er als buurvrouw namelijk niet zo blij mee zijnquote:Op vrijdag 22 september 2023 18:00 schreef Seven. het volgende:
[..]
Ik wil de muur van de buurvrouw ook vol laten groeien. Er hang nu een soort van ijzeren trellis waar een vuurdoorn geplant is. Die stond dan in diepe schaduw van de heksenkring en de muur dus geen wonder dat dat een zielige spriet is. Nu met meer licht: misschien is een kamperfoelie of Toscaanse Jasmijn wel wat.
Yes, komt goed. Ergens volgend jaar als de tuin verder weer op de radar komtquote:Op zaterdag 23 september 2023 17:59 schreef Puala het volgende:
[..]
Ik zou het wel even met de buurvrouw overleggen of je er echt een plant tegenaan mag laten groeien. In verband met vocht ed zou ik er als buurvrouw namelijk niet zo blij mee zijn![]()
En verder lekker bezig hoor!
Meer slopen voor de komende weken:quote:Op zaterdag 23 september 2023 20:35 schreef Puala het volgende:
Wat is de planning voor de komende week @:Seven?
Het blijkt ook niet dragend te zijn. Het is alleen tegen de draagmuur aan gemetseld. Maar met de het dak willen we zelf niet aan de gang.quote:Op zaterdag 23 september 2023 21:37 schreef tux87 het volgende:
Schoorsteen eraf slopen heb ik weleens gedaan zonder vergunning. Nooit wat van gehoord..
Het is echt alleen op die 10 kuub. Nok kun je opvangen met twee slapers. Dat is normaalgesproken ook het geval. Dus de schoorsteen is meestal geen onderdeel van de hoofd draag constructie. Zonde van je budget die vergunning...
Ziet er allemaal goed uit, is wel een stuk mooier dat hoge plafond.quote:Op zaterdag 23 september 2023 16:20 schreef Seven. het volgende:
Ik heb me kwaad gemaakt op de gipsplaten in de slaapkamer en vaste kast op de eerste verdieping. Beetje rammen doet een mens goed!
Eerst wat plafondplaten eraf trekken:
[ link | afbeelding ]
Kijkje boven de plafondplaten, zolder ziet er hartstikke netjes uit. En gek idee dat hier sinds de bouw geen mens meer is geweest (dit was niet toegankelijk)
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
Het plafond komt er dus niet meer in. De balken halen we weg. Het randje links is het plafond van de badkamer, die trekken we bij deze ruimte aan. Daar komt een ledstrip bovenop te liggen zodat de nok mooi uitgelicht wordt. En dan zet ik nog hangplanten op de rand. Six. zegt dat we de gordingen na het isoleren niet terugzien (duurdere afwerking om ze nog wel deels te zien).
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
Dat vind ik nou ook! Ik geloof dat @flipsen zich afvroeg wat het nut hiervan isquote:Op zaterdag 23 september 2023 22:07 schreef Managarm het volgende:
[..]
Ziet er allemaal goed uit, is wel een stuk mooier dat hoge plafond.
Waar ga je de balken hergebruiken? Die zien er echt nog goed uit.quote:Op zaterdag 23 september 2023 22:12 schreef Seven. het volgende:
[..]
Dat vind ik nou ook! Ik geloof dat @:flipsen zich afvroeg wat het nut hiervan is. Nou ja, het is mooi
.
Ik zal binnenkort de balken er maar eens uit hengsten.
Goeie vraag, ik weet eigenlijk niet of we ze nodig hebben in het huis.quote:Op zaterdag 23 september 2023 22:15 schreef Managarm het volgende:
[..]
Waar ga je de balken hergebruiken? Die zien er echt nog goed uit.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |