De peilingen laten wat anders zien. Enneh... over welk beleid hebben we het dan?quote:Op dinsdag 5 september 2023 07:11 schreef michaelmoore het volgende:
https://www.telegraaf.nl/(...)op-de-hak-ma-flodder
van der Plas blijft de gewone nederlander aanspreken met haar no nonsens beleid
Dat ze MBO'ers als minister wil...quote:Op dinsdag 5 september 2023 09:43 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
De peilingen laten wat anders zien. Enneh... over welk beleid hebben we het dan?
Er zijn meerdere mbo ers minister gewordenquote:Op dinsdag 5 september 2023 09:48 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat ze MBO'ers als minister wil...![]()
En klagen over dat MBOers geen kamerlid kunnen worden, terwijl ze het levende bewijs is dat je zelfs met minder dan MBO (ze heeft geen vervolgopleiding) de Kamer in kunt.
Ze moppert trouwens ook dat ze vaak werd afgewezen bij sollicitaties omdat ze geen opleiding had... ipv dat je dan bij jezelf nagaat hoe dat zo gekomen is en de schuld bij jezelf legt. Dat soort figuren moeten dan ons land gaan leiden.
26 zetels voor de VVD lijkt me in dit speelveld tamelijk hoog. Maar ipsos schijnt de VVD altijd hoger te peilen dan de rest.quote:Op dinsdag 5 september 2023 13:59 schreef capricia het volgende:
Succes met de formatie!!
Vvd, PvdA, CDA2.0
Ach we hebben nog even te gaan.
[ twitter ]
Ja, en PvdA/GL verliest veel meer aan NSC dan bij andere peilingen.quote:Op dinsdag 5 september 2023 14:48 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
26 zetels voor de VVD lijkt me in dit speelveld tamelijk hoog. Maar ipsos schijnt de VVD altijd hoger te peilen dan de rest.
Als ik de andere peilingen zo lees lijkt het erop dat veel SP-stemmers naar NSC verkassen.quote:Op dinsdag 5 september 2023 15:30 schreef Cupfighter het volgende:
CU gelijk met CDA en de SP gaat ook naar een dieptepunt zeg
Ik ben daar waarschijnlijk ook een vanquote:Op dinsdag 5 september 2023 17:26 schreef Frikandelbroodje het volgende:
[..]
Als ik de andere peilingen zo lees lijkt het erop dat veel SP-stemmers naar NSC verkassen.
Ben je niet benieuwd wie zijn premier kandidaat gaat worden en wat zijn programma is?quote:Op dinsdag 5 september 2023 17:30 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Ik ben daar waarschijnlijk ook een van
uit nieuwsgierigheid, waarom?quote:Op dinsdag 5 september 2023 17:30 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Daar ben ik zeker benieuwd naar , en wat ik gelezen heb over een eventueel programma spreekt me best op veel punten aan, ik heb de beslissing ook nog niet definitief genomen, ik heb nog wat tijd om na te denken over wat ik stemquote:Op dinsdag 5 september 2023 17:44 schreef capricia het volgende:
[..]
Ben je niet benieuwd wie zijn premier kandidaat gaat worden en wat zijn programma is?
Zie antwoord op Capriciaquote:Op dinsdag 5 september 2023 17:44 schreef Frikandelbroodje het volgende:
[..]
uit nieuwsgierigheid, waarom?
Ik kan me ook goed voorstellen dat je als SP-stemmer deze overstap maakt. De partijen hebben behoorlijk wat overeenkomsten, de kans dat je met een stem op Omtzigt wat bereikt lijkt ook wat groter dan dat je dat met een SP stem doet.quote:Op dinsdag 5 september 2023 17:30 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Mooi midden-rechts kaartje.quote:Op dinsdag 5 september 2023 13:59 schreef capricia het volgende:
Succes met de formatie!!
Vvd, PvdA, CDA2.0
Ach we hebben nog even te gaan.
[ twitter ]
Juist dat is ook een van mijn overwegingenquote:Op dinsdag 5 september 2023 17:58 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Ik kan me ook goed voorstellen dat je als SP-stemmer deze overstap maakt. De partijen hebben behoorlijk wat overeenkomsten, de kans dat je met een stem op Omtzigt wat bereikt lijkt ook wat groter dan dat je dat met een SP stem doet.
En wat spreekt je precies aan vergeleken met de SP?quote:Op dinsdag 5 september 2023 17:46 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Daar ben ik zeker benieuwd naar , en wat ik gelezen heb over een eventueel programma spreekt me best op veel punten aan, ik heb de beslissing ook nog niet definitief genomen, ik heb nog wat tijd om na te denken over wat ik stem
Nou ze hebben wat overlappingen met de SP, zijn volgens wat ik las wat strenger in migratiebeleid, belangrijk vind ik dat ze oog hebben voor de lagere inkomensklasse en dat deze partij kans heeft mee te regeren meer inspraak te hebben dan de SP wat echt aan de zijlijn staat helaasquote:Op dinsdag 5 september 2023 18:29 schreef Frikandelbroodje het volgende:
[..]
En wat spreekt je precies aan vergeleken met de SP?
Klopt dat is inderdaad erg frustrerendquote:Op dinsdag 5 september 2023 18:33 schreef Hanca het volgende:
Ik kan me voorstellen dat jarenlang SP stemmen frustrerend kan zijn. Ze hoeven natuurlijk niet staan te springen om met de VVD te regeren, maar er zijn de afgelopen 10 jaar toch veel losse akkoorden gesloten, akkoorden waar de SP zelfs niet één keer heeft laten merken mee te willen praten. Als partijen als GL, JA21 en zelfs de SGP invloed kunnen hebben, moet de SP dat toch ook kunnen? Maar blijkbaar zit er in die partijtop geen enkel drive om de standpunten die ze hebben ook daadwerkelijk (deels) binnen te halen. Zelfs kijken hoe ver je komt in een gesprek is al teveel gevraagd.
In de provincies kan het wel, daar zit de SP zelfs samen met VVD in coalities. Dat toont aan dat het kan. Maar de landelijke top lijkt het gewoon echt niet te willen.
Nou is het natuurlijk wel een stuk makkelijker om samen te werken als de beslissingmacht over echt heikele punten toch in Den Haag ligt.quote:Op dinsdag 5 september 2023 18:33 schreef Hanca het volgende:
Ik kan me voorstellen dat jarenlang SP stemmen frustrerend kan zijn. Ze hoeven natuurlijk niet staan te springen om met de VVD te regeren, maar er zijn de afgelopen 10 jaar toch veel losse akkoorden gesloten, akkoorden waar de SP zelfs niet één keer heeft laten merken mee te willen praten. Als partijen als GL, JA21 en zelfs de SGP invloed kunnen hebben, moet de SP dat toch ook kunnen? Maar blijkbaar zit er in die partijtop geen enkel drive om de standpunten die ze hebben ook daadwerkelijk (deels) binnen te halen. Zelfs kijken hoe ver je komt in een gesprek is al teveel gevraagd.
In de provincies kan het wel, daar zit de SP zelfs samen met VVD in coalities. Dat toont aan dat het kan. Maar de landelijke top lijkt het gewoon echt niet te willen.
Klopt. Zoals ik al zei hoeven ze ook niet met de VVD in een coalitie te gaan zitten. Maar gewoon aanschuiven om te praten over de diverse akkoorden, waarom is dat teveel gevraagd?quote:Op dinsdag 5 september 2023 18:55 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Nou is het natuurlijk wel een stuk makkelijker om samen te werken als de beslissingmacht over echt heikele punten toch in Den Haag ligt.
Jan Marijnissen had best willen regeren. Ze hadden alleen de pech dat de PvdA de SP liet stikken en dat het CDA toen ook vrij rechts was.quote:Op dinsdag 5 september 2023 18:33 schreef Hanca het volgende:
Je hebt het nu over iemand die al 13 jaar de kamer uit is. Ik heb het gewoon over de laatste 10 jaar. Toen zijn er met Rutte steeds deals gesloten om zijn kabinetten in tweede of eerste kamer aan een meerderheid te helpen. Deals waarbij constructief zijn behoorlijk wat op kon leveren.quote:Op dinsdag 5 september 2023 22:25 schreef Immerdebestebob het volgende:
[..]
Jan Marijnissen had best willen regeren. Ze hadden alleen de pech dat de PvdA de SP liet stikken en dat het CDA toen ook vrij rechts was.
Je kunt als partij tegen superstaat EU met de meeste partijen geen normaal kopje koffie doen, als je dat standpunt serieus neemt tenminstequote:Op dinsdag 5 september 2023 18:59 schreef Hanca het volgende:
[..]
Klopt. Zoals ik al zei hoeven ze ook niet met de VVD in een coalitie te gaan zitten. Maar gewoon aanschuiven om te praten over de diverse akkoorden, waarom is dat teveel gevraagd?
Gelukkig is SP helemaal niet zo anti-EU en was dat meestal ook helemaal geen belangrijk onderwerp bij de deals die gesloten zijn.quote:Op dinsdag 5 september 2023 22:29 schreef aTypisch het volgende:
[..]
Je kunt als partij tegen superstaat EU met de meeste partijen geen normaal kopje koffie doen, als je dat standpunt serieus neemt tenminste
er staat dan ook superstaat EU, niet dat de SP een anti-EU of Europa partij isquote:Op dinsdag 5 september 2023 22:31 schreef Hanca het volgende:
[..]
Gelukkig is SP helemaal niet zo anti-EU en was dat meestal ook helemaal geen belangrijk onderwerp bij de deals die gesloten zijn.
Het is toch logisch dat de SP niet veel deals kan maken met zulke regeringen. Wat verwacht jequote:Op dinsdag 5 september 2023 22:29 schreef Hanca het volgende:
[..]
Je hebt het nu over iemand die al 13 jaar de kamer uit is. Ik heb het gewoon over de laatste 10 jaar. Toen zijn er met Rutte steeds deals gesloten om zijn kabinetten in tweede of eerste kamer aan een meerderheid te helpen. Deals waarbij constructief zijn behoorlijk wat op kon leveren.
Ligt natuurlijk wel wat aan je referentiekader. Vergeleken met wat er nu rechts op het spectrum zit valt het reuze mee hoeveel de SP van het centrum afwijkt.quote:Op dinsdag 5 september 2023 22:44 schreef Janneke141 het volgende:
Er is niks centrumlinks aan de SP.
Ik verwacht dat ze het minstens proberen. Maar dat is blijkbaar al teveel moeite.quote:Op dinsdag 5 september 2023 22:38 schreef Immerdebestebob het volgende:
[..]
Het is toch logisch dat de SP niet veel deals kan maken met zulke regeringen. Wat verwacht je
Er is geen superstaat. En bijvoorbeeld de CU is ook behoorlijk kritisch op de EU en tegen meer bevoegdheden naar de EU (titel van hun Europese programma was Samenwerking JA, Superstaat NEE). Iets wat de afgelopen 2 kabinetten in Europa ook steeds hebben uitgestraald, vaak genoeg was Nederland de enige dwarsligger. Past dus prima bij zo'n standpunt als dat van de SP.quote:Op dinsdag 5 september 2023 22:34 schreef aTypisch het volgende:
[..]
er staat dan ook superstaat EU, niet dat de SP een anti-EU of Europa partij is
bepaal jij nietquote:Op woensdag 6 september 2023 07:25 schreef Hanca het volgende:
[..]
Er is geen superstaat. En bijvoorbeeld de CU is ook behoorlijk kritisch op de EU en tegen meer bevoegdheden naar de EU (titel van hun Europese programma was Samenwerking JA, Superstaat NEE). Iets wat de afgelopen 2 kabinetten in Europa ook steeds hebben uitgestraald, vaak genoeg was Nederland de enige dwarsligger. Past dus prima bij zo'n standpunt als dat van de SP.
Ik mag toch aannemen dat de gemeente zo'n beslissing helemaal niet mag maken.quote:Op woensdag 6 september 2023 09:07 schreef Hanca het volgende:
Gemeente Ter Apel dreigt aanmeldcentrum op te heffen als de Tweede Kamer de spreidingswet blokkeert: https://dvhn.nl/groningen(...)r-Apel-28622140.html
waarom niet?quote:Op woensdag 6 september 2023 09:55 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Ik mag toch aannemen dat de gemeente zo'n beslissing helemaal niet mag maken.
De ironie is: zonder spreidingswet heeft de landelijke overheid geen enkele mogelijkheid om Ter Apel te dwingen.quote:Op woensdag 6 september 2023 09:55 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Ik mag toch aannemen dat de gemeente zo'n beslissing helemaal niet mag maken.
Als je dit icm https://www.nu.nl/buitenl(...)sch-gezin.html#nujijquote:Op woensdag 6 september 2023 09:07 schreef Hanca het volgende:
Gemeente Ter Apel dreigt aanmeldcentrum op te heffen als de Tweede Kamer de spreidingswet blokkeert: https://dvhn.nl/groningen(...)r-Apel-28622140.html
Doel je op dat Telegraaf filmpje? Daar zegt ze niks geks toch? Als dat al huilen is.quote:Op woensdag 6 september 2023 10:10 schreef Spablauw214 het volgende:
Gaat niet helemaal lekker daar bij BBB. Eerst de hele zomer mysterieus doen over een “premierskandidaat” en nu huilen dat de media ermee aan de haal gaat
1 asielzoeker die in Irak woont die een rechtszaak begint en jij scheert alle asielzoekers al weer over 1 kam. Hoe idioot moet je zijn.quote:Op woensdag 6 september 2023 12:03 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Als je dit icm https://www.nu.nl/buitenl(...)sch-gezin.html#nujij
Leest dan is de inzet op asielbeleid van de VVD helemaal niet zo een slechte keuze.
Hopelijk komt die spreidingswet er niet, want dat dwingt de overheid om het probleem eerder in de keten op te lossen ipv het probleem weg te moffelen bij gemeenten.
quote:Op woensdag 6 september 2023 12:41 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Doel je op dat Telegraaf filmpje? Daar zegt ze niks geks toch? Als dat al huilen is.
Of een ander artikel gemist?
Gelul van een dronken aardbei. Als je minder instroom hebt zijn die opvangplekken namelijk ook niet nodig. En Nederland heeft wel degelijk meer instroom dan diverse Oost-Europese landen bijvoorbeeld.quote:Op woensdag 6 september 2023 12:43 schreef Hanca het volgende:
[..]
Het probleem is namelijk niet de instroom, maar te weinig plekken.
Lees beide onderzoeken. Wetenschappers die er naar gekeken hebben, in plaats van dat onderbuikgezwam wat jij hier plaatst. Want na die eerste zin had natuurlijk een dubbele punt gemoeten, want het slaat op de rest van de post.quote:Op woensdag 6 september 2023 12:59 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Gelul van een dronken aardbei. Als je minder instroom hebt zijn die opvangplekken namelijk ook niet nodig. En Nederland heeft wel degelijk meer instroom dan diverse Oost-Europese landen bijvoorbeeld.
Ondanks de teringbende die het is geworden, zijn de voorwaarden hier blijkbaar nog steeds gunstiger dan elders. Hoe dat precies geen aanzuigende werking is ontgaat me volledig.
quote:Op woensdag 6 september 2023 13:06 schreef Hanca het volgende:
[..]
Lees beide onderzoeken. Wetenschappers die er naar gekeken hebben, in plaats van dat onderbuikgezwam wat jij hier plaatst. Want na die eerste zin had natuurlijk een dubbele punt gemoeten, want het slaat op de rest van de post.
Ja, dat filmpje bedoelde ik. Ze zegt niks geks toch? Legt de situatie uit, als dat al huilen is..quote:
Met alle respect, maar ‘wetenschappers’ zegt me niet meer zoveel in deze discussie. Iemand als Leo Lucassen is immers ook een wetenschapper en in de migratiediscussie inmiddels totaal niet serieus meer te nemen (hoewel veel media dat om onbegrijpelijke redenen nog steeds doen).quote:Op woensdag 6 september 2023 13:06 schreef Hanca het volgende:
[..]
Lees beide onderzoeken. Wetenschappers die er naar gekeken hebben, in plaats van dat onderbuikgezwam wat jij hier plaatst. Want na die eerste zin had natuurlijk een dubbele punt gemoeten, want het slaat op de rest van de post.
Het heeft geen zin. Iemand met ideologische oogkleppen zal gewoon altijd blijven ontkennen.quote:Op woensdag 6 september 2023 12:59 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Gelul van een dronken aardbei. Als je minder instroom hebt zijn die opvangplekken namelijk ook niet nodig. En Nederland heeft wel degelijk meer instroom dan diverse Oost-Europese landen bijvoorbeeld.
Ondanks de teringbende die het is geworden, zijn de voorwaarden hier blijkbaar nog steeds gunstiger dan elders. Hoe dat precies geen aanzuigende werking is ontgaat me volledig.
Iemand als Lucassen is een activist verkleed als wetenschapper, en tast imo het vertrouwen in de wetenschap aan.quote:Op woensdag 6 september 2023 13:17 schreef JaxStrumleyII het volgende:
[..]
Met alle respect, maar ‘wetenschappers’ zegt me niet meer zoveel in deze discussie. Iemand als Leo Lucassen is immers ook een wetenschapper en in de migratiediscussie inmiddels totaal niet serieus meer te nemen (hoewel veel media dat om onbegrijpelijke redenen nog steeds doen).
Vooral het stelselmatig hameren op de instroom in het lopende jaar, zonder aandacht te besteden aan het cumulatieve effect van de instroom uit de voorgaande jaren, is iets wat ik vaak mis in ‘wetenschappelijke’ uitspraken.
de misvatting is er dat er zoiets bestaat als 'de wetenschap'quote:Op woensdag 6 september 2023 13:25 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Iemand als Lucassen is een activist verkleed als wetenschapper, en tast imo het vertrouwen in de wetenschap aan.
Ik vind het bizar. Hoezo er is geen probleem met migratie. Er zijn complete stadsdelen in no-go areas veranderd. Er zijn mensen die hier al decennia wonen en nog steeds niet of amper Nederlands spreken en uit de staatsruif vreten. Mensen met een migratie-achtergrond zijn zwaar oververtegenwoordigd in misdaadstatistieken. En zo kan ik nog doorgaan.quote:Op woensdag 6 september 2023 13:25 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Het heeft geen zin. Iemand met ideologische oogkleppen zal gewoon altijd blijven ontkennen.
Ja, dat blijkt. Je kunt met bewijs komen, rapporten schrijven, maar mensen met oogkleppen blijven die negeren. Als je eenmaal hebt besloten dat die enge buitenlanders de oorzaak zijn van alle problemen, blijf je bij dat nogal domme idee, hoeveel bewijs er ook is dat het niet klopt.quote:Op woensdag 6 september 2023 13:25 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Het heeft geen zin. Iemand met ideologische oogkleppen zal gewoon altijd blijven ontkennen.
De zoveelste stropop. Dat is geen verrassing, helaas.quote:Op woensdag 6 september 2023 13:31 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ja, dat blijkt. Je kunt met bewijs komen, rapporten schrijven, maar mensen met oogkleppen blijven die negeren. Als je eenmaal hebt besloten dat die enge buitenlanders de oorzaak zijn van alle problemen, blijf je bij dat nogal domme idee, hoeveel bewijs er ook is dat het niet klopt.
Maar types als Lucassen, of zo’n Gloria Wekker bijvoorbeeld, zwaaien wel met de wetenschapskaart om hun ideologische luchtkastelen te legitimeren.quote:Op woensdag 6 september 2023 13:27 schreef aTypisch het volgende:
[..]
de misvatting is er dat er zoiets bestaat als 'de wetenschap'
alleen die types ja?quote:Op woensdag 6 september 2023 13:33 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Maar types als Lucassen, of zo’n Gloria Wekker bijvoorbeeld, zwaaien wel met de wetenschapskaart om hun ideologische luchtkastelen te legitimeren.
Hier heeft Henk die door de baas 5 dagen per week van 8:30 tot 17:00 op kantoor wordt verwacht natuurlijk helemaal niks aan, inderdaad.quote:Op woensdag 6 september 2023 15:57 schreef Kickinalfa het volgende:
Niet geheel verrassend gaat GL/PvdA maar de automobilist straffen.
https://www.autoweek.nl/a(...)pijlen-op-priveauto/
Zeker s ochtends met de auto naar je werk gaan moet duurder worden.
Ja, dit is wat mij betreft wel echt het enige nadeel aan met name GL. Een auto is geen luxegoed, autorijden is geen hobby voor een heel groot deel van het land. Dat moeten ze daar eens gaan beseffen.quote:Op woensdag 6 september 2023 15:57 schreef Kickinalfa het volgende:
Groen Links is al tijden voorstander van forensenboetes. Dit lijkt me dus niet echt een verrassing.quote:Op woensdag 6 september 2023 15:57 schreef Kickinalfa het volgende:
Vooral dat laatste vind ik grappig:quote:Op woensdag 6 september 2023 15:57 schreef Kickinalfa het volgende:
Hoe dat dan moet wordt niet gezegd, maar ondertussen wordt wel gezegd dat over twee jaar de leasemarkt 100% elektrisch moet zijnquote:Fiscale regelingen voor elektrisch rijden zijn voortaan alleen nog gericht op lage en middeninkomens.
Wat zo triest is aan dit soort thema's is dat dit men meent dat de enige manier 'straffen' is. In plaats van de alternatieven beter/zo goed mogelijk te maken. Iets wat toch altijd aardig is gelukt hier vergeleken met andere landenquote:Op woensdag 6 september 2023 15:57 schreef Kickinalfa het volgende:
Dat beseffen 'ze' zich, maar 'ze' kiezen er toch voor daar volop beleid tégen te (willen) makenquote:Op woensdag 6 september 2023 16:09 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ja, dit is wat mij betreft wel echt het enige nadeel aan met name GL. Een auto is geen luxegoed, autorijden is geen hobby voor een heel groot deel van het land. Dat moeten ze daar eens gaan beseffen.
Ik vind dat er op zich wel doorheen schijnen in het programma, hoor, al zou het best nog wel wat concreter kunnen, denk ik. Autorijden minder aantrekkelijk maken waar er voldoende redelijke alternatieven zijn, de kosten juist niet zo verhogen op plekken waar je geen redelijk alternatief hebt.quote:Op woensdag 6 september 2023 16:09 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ja, dit is wat mij betreft wel echt het enige nadeel aan met name GL. Een auto is geen luxegoed, autorijden is geen hobby voor een heel groot deel van het land. Dat moeten ze daar eens gaan beseffen.
ik heb nog een brug te koopquote:Op woensdag 6 september 2023 16:18 schreef Hamlapjes het volgende:
[..]
Ik vind dat er op zich wel doorheen schijnen in het programma, hoor, al zou het best nog wel wat concreter kunnen, denk ik. Autorijden minder aantrekkelijk maken waar er voldoende redelijke alternatieven zijn, de kosten juist niet zo verhogen op plekken waar je geen redelijk alternatief hebt.
En de auto ondergeschikt maken in het plaatselijke verkeer lijkt mij een verder doorzetting van een trend die je al lang ziet in het Nederlandse verkeer, dat is volgens mij ook niet zo schokkend. Het vraagt natuurlijk ook weer investeringen in het OV en die zijn ze ook van zins te gaan doen.
Of het allemaal ook even gebeuren kan, is vers twee, daar heb ik nog wel twijfels bij, zalmazegguh.
Zal er wel op neer komen dat én OV én de auto duurder worden.quote:Op woensdag 6 september 2023 16:13 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Groen Links is al tijden voorstander van forensenboetes. Dit lijkt me dus niet echt een verrassing.
Ze willen autorijden (veel) duurder maken en trein/bus wat goedkoper. Ik gok zo dat dat voor de helft gaat lukken.
Ik hoop overigens dat ze dat auto puntje veel gaan benoemen tijdens de verkiezingen. Zal flink wat mensen raken, dus wellicht kost het ze wat stemmen. Heel makkelijk om voorstander te zijn van klimaat maatregelen; totdat bepaalde zaken opeens meer mensen treft, en de kosten wel heel erg hoog worden.quote:Op woensdag 6 september 2023 15:57 schreef Kickinalfa het volgende:
of het wordt 'gratis' voor bepaalde extra groepenquote:Op woensdag 6 september 2023 16:21 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Zal er wel op neer komen dat én OV én de auto duurder worden.
Even los van deze plannen van PvdAGL, op het eerste oog 'straffen' kan in een totaalplaatje best wel goed uitvallen voor iedereen.quote:Op woensdag 6 september 2023 16:18 schreef aTypisch het volgende:
[..]
Wat zo triest is aan dit soort thema's is dat dit men meent dat de enige manier 'straffen' is. In plaats van de alternatieven beter/zo goed mogelijk te maken. Iets wat toch altijd aardig is gelukt hier vergeleken met andere landen
de truc is dus dat ze er een extra inkomstenbron van maken, ipv 'gewoon' beleid voeren om dit voor elkaar te krijgenquote:Op woensdag 6 september 2023 16:28 schreef Hamlapjes het volgende:
[..]
Even los van deze plannen van PvdAGL, op het eerste oog 'straffen' kan in een totaalplaatje best wel goed uitvallen voor iedereen.
Om bij het thema van mobiliteit te blijven, maar even anders bekeken: sinds we minder auto's in de steden wilden hebben, zijn er op allerlei plekken beperkingen opgelegd aan autoverkeer (eenrichtingswegen, inrijverboden, etc.), waardoor routes in de stad met de auto minder aantrekkelijk werden en de alternatieven juist aantrekkelijker. Gevolg: meer mensen pakken de fiets, minder mensen de auto. Maar daardoor stond de binnenstad ook niet meer muurvast, werd de gemiddelde reistijd lager en was er minder overlast voor inwoners.
Iedereen uiteindelijk toch blij, maar zoiets staat of valt wel bij goed geïntegreerd en doelmatig beleid. Dan ga jij zeggen dat deze plannen van PvdAGL niet goed geïntegreerd en doelmatig zijn, maar dat is mijn punt ook niet
Als ze een paar miljard van die fossiele subsidies in het ov steken, dan kunnen ze het gewoon gratis maken.quote:Op woensdag 6 september 2023 16:37 schreef aTypisch het volgende:
[..]
de truc is dus dat ze er een extra inkomstenbron van maken, ipv 'gewoon' beleid voeren om dit voor elkaar te krijgen
Maar redelijke alternatieven zijn er voor een heel groot deel van Nederland niet en kunnen er ook eigenlijk niet komen. En ook is de auto gewoon een belangrijke verworvenheid, een grote stap in de vrijheid. Ik las laatst een vergelijking en die vond ik wel treffend: als je de auto af wil pakken en over wil op deelauto's is vergelijkbaar met eigen badkamers (die zijn er ook pas sinds de jaren 50) weer afschaffen ivm woonruimte en weer over gaan op badhuizen.quote:Op woensdag 6 september 2023 16:18 schreef Hamlapjes het volgende:
[..]
Ik vind dat er op zich wel doorheen schijnen in het programma, hoor, al zou het best nog wel wat concreter kunnen, denk ik. Autorijden minder aantrekkelijk maken waar er voldoende redelijke alternatieven zijn, de kosten juist niet zo verhogen op plekken waar je geen redelijk alternatief hebt.
En de auto ondergeschikt maken in het plaatselijke verkeer lijkt mij een verder doorzetting van een trend die je al lang ziet in het Nederlandse verkeer, dat is volgens mij ook niet zo schokkend. Het vraagt natuurlijk ook weer investeringen in het OV en die zijn ze ook van zins te gaan doen.
Of het allemaal ook even gebeuren kan, is vers twee, daar heb ik nog wel twijfels bij, zalmazegguh.
je zou bijna denken dat er aan alle kanten aan verdiend moet kunnen wordenquote:Op woensdag 6 september 2023 16:39 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Als ze een paar miljard van die fossiele subsidies in het ov steken, dan kunnen ze het gewoon gratis maken.
Maar dat willen ze niet, want die accijnsinkomsten zijn uiteindelijk ook gewoon wel lekker.
Ik ben niet per definitie tegen ontmoedigen van de auto. Maar dan moet er wel een alternatief zijn dat zowel qua, functionaliteit, flexibiliteit en financiën gelijkwaardig is. Zolang dat er niet is moeten we gewoon spreken van een boete op forensen, mantelzorg en het hebben van kinderen.quote:Op woensdag 6 september 2023 16:41 schreef Hanca het volgende:
[..]
Maar redelijke alternatieven zijn er voor een heel groot deel van Nederland niet en kunnen er ook eigenlijk niet komen. En ook is de auto gewoon een belangrijke verworvenheid, een grote stap in de vrijheid. Ik las laatst een vergelijking en die vond ik wel treffend: als je de auto af wil pakken en over wil op deelauto's is vergelijkbaar met eigen badkamers (die zijn er ook pas sinds de jaren 50) weer afschaffen ivm woonruimte en weer over gaan op badhuizen.
Waarom niet?quote:Op woensdag 6 september 2023 16:46 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Ik ben niet per definitie tegen ontmoedigen van de auto. Maar dan moet er wel een alternatief zijn dat zowel qua, functionaliteit, flexibiliteit en financiën gelijkwaardig is. Zolang dat er niet is moeten we gewoon spreken van een boete op forensen, mantelzorg en het hebben van kinderen.
Omdat dat ding zowel qua ruimtelijke ordening als op klimaat-milieu gebeid best wel nadelen heeft.quote:
In die levensvisie heeft een mensenleven ook die nadelenquote:Op woensdag 6 september 2023 16:48 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Omdat dat ding zowel qua ruimtelijke ordening als op klimaat-milieu gebeid best wel nadelen heeft.
...en wonen in een dorp zonder bijvoorbeeld goede kledingwinkels. En die dorpen zijn er steeds mee, aangezien grote ketens steeds meer op minder winkels over gaan.quote:Op woensdag 6 september 2023 16:46 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Ik ben niet per definitie tegen ontmoedigen van de auto. Maar dan moet er wel een alternatief zijn dat zowel qua, functionaliteit, flexibiliteit en financiën gelijkwaardig is. Zolang dat er niet is moeten we gewoon spreken van een boete op forensen, mantelzorg en het hebben van kinderen.
Waar wil je nu heen? Waarom zou de auto-voor-ieder-gezin een doel op zich moeten zijn?quote:Op woensdag 6 september 2023 16:49 schreef aTypisch het volgende:
[..]
In die levensvisie heeft een mensenleven ook die nadelen
Gefeliciteerd
Maar de ruimtelijke ordening is in het geding! En de ijsberen ookquote:Op woensdag 6 september 2023 16:50 schreef Hanca het volgende:
[..]
...en wonen in een dorp zonder bijvoorbeeld goede kledingwinkels. En die dorpen zijn er steeds mee, aangezien grote ketens steeds meer op minder winkels over gaan.
Dat vraag ik mij ook af als je niet tegen dit soort ideeën bent.quote:Op woensdag 6 september 2023 16:51 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Waar wil je nu heen? Waarom zou de auto-voor-ieder-gezin een doel op zich moeten zijn?
Volgens mij gaat het om mobiliteit die altijd beschikbaar is, daar begint en eindigt waar jij wil, spullen/passagiers mee kan nemen en enigszins betaalbaar is. Momenteel biedt alleen de auto dat, maar ik kan mij voorstellen dat er in de toekomst wel alternatieven zijn die daar dicht bij in de buurt kunnen komen.
Ik woon er ook in een. Er zijn hier geen (of amper) huishoudens zonder auto. Kan niet.quote:Op woensdag 6 september 2023 16:50 schreef Hanca het volgende:
[..]
...en wonen in een dorp zonder bijvoorbeeld goede kledingwinkels. En die dorpen zijn er steeds mee, aangezien grote ketens steeds meer op minder winkels over gaan.
Waarom niet?quote:Op woensdag 6 september 2023 16:53 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Ik woon er ook in een. Er zijn hier geen (of amper) huishoudens zonder auto. Kan niet.
Omdat een deel van de semi-noodzakelijke voorzieningen niet op loop/fietsafstand zit.quote:
Het is natuurlijk een beetje een paradox: voor een groot deel van Nederland is OV geen lekker alternatief, maar voor veel Nederlanders in bijna alle gevallen wel. Als ik even naar mezelf kijk: ik woon in een middelgrote stad, ver weg van de Randstad. Natuurlijk is het fijn een eigen auto te hebben, maar als ik dan heel kritisch kijk hoe vaak ik die gebruik, staat de auto meer dan 90% van de tijd op z'n vaste parkeerplekje. En als het echt nodig zou zijn, zou ik op zich zonder auto kunnen leven.quote:Op woensdag 6 september 2023 16:41 schreef Hanca het volgende:
[..]
Maar redelijke alternatieven zijn er voor een heel groot deel van Nederland niet en kunnen er ook eigenlijk niet komen. En ook is de auto gewoon een belangrijke verworvenheid, een grote stap in de vrijheid. Ik las laatst een vergelijking en die vond ik wel treffend: als je de auto af wil pakken en over wil op deelauto's is vergelijkbaar met eigen badkamers (die zijn er ook pas sinds de jaren 50) weer afschaffen ivm woonruimte en weer over gaan op badhuizen.
Een XXL Lidl, XXL AH, een Dirk, een normale Lidl, een Jumbo en een Hoogvliet hier op binnen het kwartier wandelen.quote:Op woensdag 6 september 2023 16:54 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Omdat een deel van de semi-noodzakelijke voorzieningen niet op loop/fietsafstand zit.
Het probleem is dat de doorsnee Nederlander in een buitenwijk van een middelgrote stad wordt. Als ‘we’ van mening zijn dat de auto’s lelijk zijn en te veel ruimte innemen (iets wat je op zich ook kan zeggen van veel van nieuwbouwhuizen), kan je dat oplossen met een parkeergarage aan de rand van de wijk. Het kost wel geld, in plaats van dat je één of andere belasting bedenkt.quote:Op woensdag 6 september 2023 16:58 schreef Hamlapjes het volgende:
[..]
Het is natuurlijk een beetje een paradox: voor een groot deel van Nederland is OV geen lekker alternatief, maar voor veel Nederlanders in bijna alle gevallen wel. Als ik even naar mezelf kijk: ik woon in een middelgrote stad, ver weg van de Randstad. Natuurlijk is het fijn een eigen auto te hebben, maar als ik dan heel kritisch kijk hoe vaak ik die gebruik, staat de auto meer dan 90% van de tijd op z'n vaste parkeerplekje. En als het echt nodig zou zijn, zou ik op zich zonder auto kunnen leven.
En er is best een omvangrijke groep waar hetzelfde toch wel voor opgaat. Nu zou ik niet pleiten om dan de privéauto maar af te schaffen, zeker niet, maar ik begrijp wel dat je wil gaan kijken hoe je dat bezit kan verminderen. Ze nemen veel ruimte in, hier in de straat bijvoorbeeld zijn er zoveel huishouden met meerdere auto's dat we die niet allemaal in de straat zelf kwijt kunnen en heel veel tuinen zijn verdwenen om twee auto's op de oprit kwijt te kunnen (en vervolgens staat er elke dag minstens 1 auto de hele dag op de oprit). Dat is eigenlijk ook geen wenselijke ontwikkeling.
Ik zou ook zeggen dat de vrijheid waar jij het over hebt, vrijheid van mobiliteit is. Het idee dat dat principieel alleen met een auto mogelijk zou zijn, klinkt mij als een argument wat de autolobby zou verzinnen
Dus wel eens dat het voor een groot deel van Nederland nodig is om die vrijheid te hebben, maar tegelijk zijn er ook genoeg manieren te bedenken om die vrijheid ook te bereiken voor heel veel Nederlanders zonder dat iedereen een eigen auto nodig heeft. En we hoeven niet bang te zijn om zo'n idee te verkennen, denk ik.
Kijk ook hoe goed we het hier in Nederland voor elkaar hebben door onze steden niet autocentrisch op te zetten in tegenstelling tot bepaalde andere landen (I'm looking at you, USA)
Precies. En autobezit is in kleinere plaatsen ook veel minder een probleem dan in grotere steden. Dus je kunt prima autogebruik in de stad ontmoedigen en het platteland/kleine provincie steden deels ontzien (maar verwacht niet dat je op het platteland kunt wonen en evengoed de grote stad in kunt rijden en goedkoop kunt parkeren). Gezien de meeste mensen in stedelijk gebied wonen valt daar ook het meeste winst te makenquote:Op woensdag 6 september 2023 16:58 schreef Hamlapjes het volgende:
[..]
Het is natuurlijk een beetje een paradox: voor een groot deel van Nederland is OV geen lekker alternatief, maar voor veel Nederlanders in bijna alle gevallen wel. Als ik even naar mezelf kijk: ik woon in een middelgrote stad, ver weg van de Randstad. Natuurlijk is het fijn een eigen auto te hebben, maar als ik dan heel kritisch kijk hoe vaak ik die gebruik, staat de auto meer dan 90% van de tijd op z'n vaste parkeerplekje. En als het echt nodig zou zijn, zou ik op zich zonder auto kunnen leven.
En er is best een omvangrijke groep waar hetzelfde toch wel voor opgaat. Nu zou ik niet pleiten om dan de privéauto maar af te schaffen, zeker niet, maar ik begrijp wel dat je wil gaan kijken hoe je dat bezit kan verminderen. Ze nemen veel ruimte in, hier in de straat bijvoorbeeld zijn er zoveel huishouden met meerdere auto's dat we die niet allemaal in de straat zelf kwijt kunnen en heel veel tuinen zijn verdwenen om twee auto's op de oprit kwijt te kunnen (en vervolgens staat er elke dag minstens 1 auto de hele dag op de oprit). Dat is eigenlijk ook geen wenselijke ontwikkeling.
Ik zou ook zeggen dat de vrijheid waar jij het over hebt, vrijheid van mobiliteit is. Het idee dat dat principieel alleen met een auto mogelijk zou zijn, klinkt mij als een argument wat de autolobby zou verzinnen
Dus wel eens dat het voor een groot deel van Nederland nodig is om die vrijheid te hebben, maar tegelijk zijn er ook genoeg manieren te bedenken om die vrijheid ook te bereiken voor heel veel Nederlanders zonder dat iedereen een eigen auto nodig heeft. En we hoeven niet bang te zijn om zo'n idee te verkennen, denk ik.
Kijk ook hoe goed we het hier in Nederland voor elkaar hebben door onze steden niet autocentrisch op te zetten in tegenstelling tot bepaalde andere landen (I'm looking at you, USA)
Ik hoorde van iemand het idee dat het absurd is dat bij kantoorparken overdag de parkeer plaatsen vol staan en 's nachts leeg en dat 's nacht (of buiten werktijd) in wijken de parkeerplaatsen vol staan en overdag leeg. Gemengde voorzieningen (een woonwijk die die parkeerruimte deelt met een aantal kantoren) zou ook een deel van de oplossing kunnen zijn.quote:Op woensdag 6 september 2023 17:25 schreef Fred_B het volgende:
[..]
Het probleem is dat de doorsnee Nederlander in een buitenwijk van een middelgrote stad wordt. Als ‘we’ van mening zijn dat de auto’s lelijk zijn en te veel ruimte innemen (iets wat je op zich ook kan zeggen van veel van nieuwbouwhuizen), kan je dat oplossen met een parkeergarage aan de rand van de wijk. Het kost wel geld, in plaats van dat je één of andere belasting bedenkt.
En het tweede punt is dat het enige OV vanuit zo’n wijk eens in het kwartier een stadsbus is, die je via een omslachtige route overal naartoe brengt, zolang je maar naar het station moet. In een gemiddeld gezin met tweeverdieners en kinderen is dat ontoereikend in het dagelijks leven. En als je 10 miljard ofzo stukslaat op beter OV verandert daar precies niets aan.
Ah dus zeg maar huizen bouwen naast een kantoor? Zoals een dorp of stad?quote:Op woensdag 6 september 2023 17:30 schreef Gimmick het volgende:
[..]
Ik hoorde van iemand het idee dat het absurd is dat bij kantoorparken overdag de parkeer plaatsen vol staan en 's nachts leeg en dat 's nacht (of buiten werktijd) in wijken de parkeerplaatsen vol staan en overdag leeg. Gemengde voorzieningen (een woonwijk die die parkeerruimte deelt met een aantal kantoren) zou ook een deel van de oplossing kunnen zijn.
De meeste kantoren hebben een slagboom (zeker waar parkeernood is). Je kunt bewoners toegang geven tot die parkeerplaats.quote:Op woensdag 6 september 2023 17:37 schreef aTypisch het volgende:
[..]
Ah dus zeg maar huizen bouwen naast een kantoor? Zoals een dorp of stad?
nederlanders zijn kunstenasrs in het realiseren van problemen in allerlei soorten en matenquote:Op woensdag 6 september 2023 17:42 schreef Gimmick het volgende:
[..]
De meeste kantoren hebben een slagboom (zeker waar parkeernood is). Je kunt bewoners toegang geven tot die parkeerplaats.
En een apotheek? Sociale voorzieningen zoals een bibliotheek of sportclub? En inderdaad reistijd met OV tot een ziekenhuis in geval van nood? Onderschat het belang van zulke zaken niet in kleine steden of dorpen. Dat is nu eenmaal anders leven dan in grotere plaatsen.quote:Op woensdag 6 september 2023 16:59 schreef Niels0Kurovski het volgende:
[..]
Een XXL Lidl, XXL AH, een Dirk, een normale Lidl, een Jumbo en een Hoogvliet hier op binnen het kwartier wandelen.
Randstad. Provincialen zie ik als sukkels. Hek omheenzetten en de subsidiekraan dichtdraaien. Piep je wel anders.
Met parkeerruimte is inderdaad stukken slimmer om te gaan. Veel vaker de hoogte in of overdekken met zonnepanelen bespaart bijvoorbeeld al heel veel ruimte. En dan ook gelijk iets toevoegen om het regenwater vast te houden aub.quote:Op woensdag 6 september 2023 17:42 schreef Gimmick het volgende:
[..]
De meeste kantoren hebben een slagboom (zeker waar parkeernood is). Je kunt bewoners toegang geven tot die parkeerplaats.
Ja, vaak is het door bestemmingsplannen e.d. niet mogelijk om op bedrijventerreinen ook woningen te hebben. Het zou goed zijn als ze daar wat minder star in zouden worden, want Nederland zou dan echt niet binnen een mum van tijd in een soort België veranderen.quote:Op woensdag 6 september 2023 17:30 schreef Gimmick het volgende:
[..]
Ik hoorde van iemand het idee dat het absurd is dat bij kantoorparken overdag de parkeer plaatsen vol staan en 's nachts leeg en dat 's nacht (of buiten werktijd) in wijken de parkeerplaatsen vol staan en overdag leeg. Gemengde voorzieningen (een woonwijk die die parkeerruimte deelt met een aantal kantoren) zou ook een deel van de oplossing kunnen zijn.
quote:Op woensdag 6 september 2023 16:13 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Groen Links is al tijden voorstander van forensenboetes. Dit lijkt me dus niet echt een verrassing.
Ze willen autorijden (veel) duurder maken en trein/bus wat goedkoper. Ik gok zo dat dat voor de helft gaat lukken.
Ja, precies. Die helft lukt dus niet. Of in coalitietermen te spreken: GroenLinks mag de auto duurder maken en de VVD het OV, dan is iedereen tevreden.quote:Op woensdag 6 september 2023 18:01 schreef nostra het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
'Treinreis in de spits wordt veel duurder'
https://fd.nl/financiele-(...)p-android&gift=4BJn0 (gratis te lezen)
Dit is toch compleet wereldvreemd? Ongetwijfeld bedacht door mensen die in d kern van een grote stad wonen en alles op fiets/loop afstand hebben zittenquote:Op woensdag 6 september 2023 15:57 schreef Kickinalfa het volgende:
Als je het stuk leest, dan wordt er nota bene gerept over onderscheid naar regio op basis van de mate waarin OV een volwaardig alternatief is.quote:Op woensdag 6 september 2023 18:19 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Dit is toch compleet wereldvreemd? Ongetwijfeld bedacht door mensen die in d kern van een grote stad wonen en alles op fiets/loop afstand hebben zitten
En hoe zou dat er praktisch gezien uit moeten zien?quote:Op woensdag 6 september 2023 18:27 schreef Monolith het volgende:
Als je het stuk leest, dan wordt er nota bene gerept over onderscheid naar regio op basis van de mate waarin OV een volwaardig alternatief is.
Parkeren op afstand voor de meeste huishoudens zou wel onderdeel kunnen zijn van zo'n oplossing wat mij betreft. Bereikbaar voor noodzakelijke tripjes, maar maakt de benenwagen of de fiets ook weer aantrekkelijker voor alles wat je in de relatieve buurt moet doen.quote:Op woensdag 6 september 2023 17:25 schreef Fred_B het volgende:
[..]
Het probleem is dat de doorsnee Nederlander in een buitenwijk van een middelgrote stad wordt. Als ‘we’ van mening zijn dat de auto’s lelijk zijn en te veel ruimte innemen (iets wat je op zich ook kan zeggen van veel van nieuwbouwhuizen), kan je dat oplossen met een parkeergarage aan de rand van de wijk. Het kost wel geld, in plaats van dat je één of andere belasting bedenkt.
En het tweede punt is dat het enige OV vanuit zo’n wijk eens in het kwartier een stadsbus is, die je via een omslachtige route overal naartoe brengt, zolang je maar naar het station moet. In een gemiddeld gezin met tweeverdieners en kinderen is dat ontoereikend in het dagelijks leven. En als je 10 miljard ofzo stukslaat op beter OV verandert daar precies niets aan.
Ik verwacht ook niet dat ze denken dat er in het centrum van Kootwijkerbroek een deelautohub komt waar het halve dorp mee bediend kan worden.quote:Op woensdag 6 september 2023 18:19 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Dit is toch compleet wereldvreemd? Ongetwijfeld bedacht door mensen die in d kern van een grote stad wonen en alles op fiets/loop afstand hebben zitten
Lijkt me met rekeningrijden niet heel moeilijk te realiseren, eerlijk gezegd.quote:Op woensdag 6 september 2023 18:28 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
En hoe zou dat er praktisch gezien uit moeten zien?
Je moet denken in mogelijkheden joh. Op maandag en woensdag werk je thuis, op dinsdag ga je met de tram en op donderdag met de elektrische bakfiets en dan heb je op vrijdag je papadag als Picnic de boodschappen komt bezorgen.quote:Op woensdag 6 september 2023 18:19 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Klopt, eerst hutjemutje bouwen met te weinig parkeerplekken en te weinig groen en speelplekken en vervolgens claimen dat de auto weg moet om de wijk groener te maken.quote:Op woensdag 6 september 2023 18:31 schreef Kickinalfa het volgende:
Eigenlijk is het ook wel jammer dat schijnbaar beter/fijnmaziger OV meteen gekoppeld moet worden aan duurder auto bezit.
Daarnaast met de ban op benzine/diesel autos straks kan de uitstoot ook geen argument meer zijn.
De argumentatie mbt het innemen van ruimte is in mijn ogen echt een verzonnen gelegenheids argument.
Daarnaast zal het OV in sommige gebieden vast een oplossing kunnen bieden voor zaken als woon werk verkeer, maar een groot deel van de mobiliteit vraag zal daar geen vervanging in kunnen vinden.
Niet als je registreert wie er wanneer waar rijdt. Maar dat is dus nogal een probleem geweest in de hele rekeningrijden-discussie (niet zo zeer technisch, maar wel qua privacy-issues).quote:Op woensdag 6 september 2023 18:34 schreef Monolith het volgende:
[..]
Lijkt me met rekeningrijden niet heel moeilijk te realiseren, eerlijk gezegd.
Gek genoeg is Groningen momenteel de duurste voor autorijders qua belasting, dus dan kunnen ze daar in elk geval eens naar gaan kijken.quote:Op woensdag 6 september 2023 18:34 schreef Monolith het volgende:
[..]
Lijkt me met rekeningrijden niet heel moeilijk te realiseren, eerlijk gezegd.
Klinkt me in de oren als een goed excuus om naast de provinciale opcenten ook gelijk de provincies af te schaffen.quote:Op woensdag 6 september 2023 18:40 schreef Hanca het volgende:
[..]
Gek genoeg is Groningen momenteel de duurste voor autorijders qua belasting, dus dan kunnen ze daar in elk geval eens naar gaan kijken.
En dan heb je nog de thuiszorgmedewerkers en de verloskundigen die een auto voor de deur moeten hebben. En inderdaad de zorgmedewerkers of politieagenten die om 6:30 voor het OV fatsoenlijk rijdt beginnen of die pas om 23:30 na de laatste trein klaar zijn. Dat laatste geldt trouwens ook voor horecamedewerkers.quote:Op woensdag 6 september 2023 18:39 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Niet als je registreert wie er wanneer waar rijdt. Maar dat is dus nogal een probleem geweest in het hele rekeningrijden-circus (niet zo zeer technisch, maar wel qua privacy-issues).
En wat meer inhoudelijk: ik woon op een plek waar het OV op zich vrij goed voor elkaar is. Ik heb zelf genoeg alternatieven voor mijn woon-werkverkeer, maar ik kan genoeg mensen in mijn vriendenkring aanwijzen die hier redelijk in de buurt wonen, ook in de buurt werken, maar waarvoor de reistijd met het OV een uur langer is dan met de auto. En dan heb ik het nog niet eens over de beroepsgroepen die meer spullen mee moeten nemen dan alleen een laptoptas, of mensen die op onchristelijke tijden in ziekenhuizen of andere ploegendienst-achtige oorden moeten verschijnen.
Dus, de vraag was, hoe wilde je dat ook al weer gedifferentieerd gaan beprijzen?
Nou ja, dat zal in brede zin het probleem zijn met rekeningrijden. En ja, je zult ongetwijfeld weer een oerwoud aan regels en ontheffingen krijgen, maar het ging natuurlijk primair om het feit dat het plan niet sec is om iedereen ongeacht alternatieven de auto uit te jagen.quote:Op woensdag 6 september 2023 18:39 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Niet als je registreert wie er wanneer waar rijdt. Maar dat is dus nogal een probleem geweest in de hele rekeningrijden-discussie (niet zo zeer technisch, maar wel qua privacy-issues).
En wat meer inhoudelijk: ik woon op een plek waar het OV op zich vrij goed voor elkaar is. Ik heb zelf genoeg alternatieven voor mijn woon-werkverkeer, maar ik kan genoeg mensen in mijn vriendenkring aanwijzen die hier redelijk in de buurt wonen, ook in de buurt werken, maar waarvoor de reistijd met het OV een uur langer is dan met de auto. En dan heb ik het nog niet eens over de beroepsgroepen die meer spullen mee moeten nemen dan alleen een laptoptas, of mensen die op onchristelijke tijden in ziekenhuizen of andere ploegendienst-achtige oorden moeten verschijnen.
Dus, de vraag was, hoe wilde je dat ook al weer gedifferentieerd gaan beprijzen?
Nee, maar als zinnige differentiatie om diverse redenen onmogelijk blijkt, wat denk jij dan dat er gebeurt?quote:Op woensdag 6 september 2023 18:53 schreef Monolith het volgende:
[..]
Nou ja, dat zal in brede zin het probleem zijn met rekeningrijden. En ja, je zult ongetwijfeld weer een oerwoud aan regels en ontheffingen krijgen, maar het ging natuurlijk primair om het feit dat het plan niet sec is om iedereen ongeacht alternatieven de auto uit te jagen.
Dan sterft het plan in schoonheid, doorgaans. De discussie omtrent rekeningrijden is op zijn zachtst gezegd niet nieuw en de invoering was natuurlijk al beoogd voor 2030, alleen wil PvdA/GL dat naar voren halen.quote:Op woensdag 6 september 2023 18:54 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Nee, maar als zinnige differentiatie om diverse redenen onmogelijk blijkt, wat denk jij dan dat er gebeurt?
je bedenkt een probleem, een oplossing en maakt daar een belasting voorquote:Op woensdag 6 september 2023 18:55 schreef Kickinalfa het volgende:
Maar welk probleem lossen we hier nu eigenlijk mee op?
Ik help het je hopen.quote:Op woensdag 6 september 2023 18:57 schreef Monolith het volgende:
[..]
Dan sterft het plan in schoonheid, doorgaans. De discussie omtrent rekeningrijden is op zijn zachtst gezegd niet nieuw en de invoering was natuurlijk al beoogd voor 2030, alleen wil PvdA/GL dat naar voren halen.
Hopelijk het probleem van het slechte OV op veel plekkenquote:Op woensdag 6 september 2023 18:55 schreef Kickinalfa het volgende:
Rekeningrijden lost een gat in de begroting op, zodra we elektrisch gaan rijden en de accijnzen op benzine wegvallen.quote:Op woensdag 6 september 2023 18:55 schreef Kickinalfa het volgende:
Rekeningrijden snap ik ook prima. Om de reden die jij inderdaad noemt. Maar doe dat budgetneutraal: vang het gat op dat in de begroting komt door het wegvallen van de accijns.quote:Op woensdag 6 september 2023 19:04 schreef Fred_B het volgende:
[..]
Rekeningrijden lost een gat in de begroting op, zodra we elektrisch gaan rijden en de accijnzen op benzine wegvallen.
Zo werkt dat niet in Nederland. Dat rekeningrijden komt er gewoon bovenop. Je kan er vergif op innemen dat de belasting op autobezit in wat voor vorm dan ook blijft bestaan. Onder het motto “een stilstaande auto is ook vervuilend”.quote:Op woensdag 6 september 2023 19:15 schreef Hanca het volgende:
[..]
Rekeningrijden snap ik ook prima. Om de reden die jij inderdaad noemt. Maar doe dat budgetneutraal: vang het gat op dat in de begroting komt door het wegvallen van de accijns.
Sterker nog, grotere steden zijn uitstekend geschikt om autovrij te zijn/maken, maar dan zal er ook iets met het ov moeten gebeuren.quote:Op woensdag 6 september 2023 18:33 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ik verwacht ook niet dat ze denken dat er in het centrum van Kootwijkerbroek een deelautohub komt waar het halve dorp mee bediend kan worden.
Maar binnensteden kunnen prima autovrij, wat dat betreft is het al bizar wat er nog aan auto's over het Damrak rijdt.
Dat heb ik gelezen, maar ik zie niets in een nodeloos ingewikkeld systeem naar locatie en tijd. Het laatste wat Nederland nodig heeft is nog een mega ict project.quote:Op woensdag 6 september 2023 18:27 schreef Monolith het volgende:
[..]
Als je het stuk leest, dan wordt er nota bene gerept over onderscheid naar regio op basis van de mate waarin OV een volwaardig alternatief is.
Autoweek kiest een wat stemmingmakende titel, maar zo heel radicaal zijn de plannen nou ook weer niet.
In de Achterhoek in ieder geval nietquote:Op woensdag 6 september 2023 18:34 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Je moet denken in mogelijkheden joh. Op maandag en woensdag werk je thuis, op dinsdag ga je met de tram en op donderdag met de elektrische bakfiets en dan heb je op vrijdag je papadag als Picnic de boodschappen komt bezorgen.
Of werkt dat niet zo als je in Balkbrug woont?
Veluwe idem. Het ov stelt zowel qua spoor als qua busvervoer weinig voor en de A28 is al decennia zwaar overbelast en wordt gewoon niet aangepakt.quote:Op woensdag 6 september 2023 19:25 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
In de Achterhoek in ieder geval niet
Wat dacht je van de a15? Het is al heel lang zo dat het noorden en oosten (en in zekere mate het zuiden)gewoon naast de pot pissen als het om mobiliteitskwesties gaat.quote:Op woensdag 6 september 2023 19:30 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Veluwe idem. Het ov stelt zowel qua spoor als qua busvervoer weinig voor en de A28 is al decennia zwaar overbelast en wordt gewoon niet aangepakt.
Ik heb ook een paar jaar in Friesland gewoond. Daar deed Connexxion nog een aardige poging om een netwerk met kleinere bussen te rijden, toen kwam er een andere vervoerder en werd alles uitgekleed met goedkeuring van de provincie. Tja.
Geluidsoverlast, ruimtebeslag, schaarse grondstoffen voor de bouw, ‘onverwacht veel fijnstofuitstoot van slijtage banden’, een onderzoekje van de universiteit van Harderwijk die de “werkelijke” kosten van ongevallen enzo berekent, enz. Het is allemaal niet zo moeilijk om een excuus te bedenken.quote:Op woensdag 6 september 2023 19:22 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Zo werkt dat niet in Nederland. Dat rekeningrijden komt er gewoon bovenop. Je kan er vergif op innemen dat de belasting op autobezit in wat voor vorm dan ook blijft bestaan. Onder het motto “een stilstaande auto is ook vervuilend”.
Het noordoosten heeft nog wel wat nuttige dingen gedaan met de Zuiderzeegelden. Het is meer die ring om de Randstad, in Overijssel, Gelderland en Brabant (N35, N18, A27, A58 enzo) waar nog een wegennet uit de jaren ‘80 ligt, en waar de bevolking en bedrijvigheid toch aardig is gegroeid.quote:Op woensdag 6 september 2023 19:42 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Wat dacht je van de a15? Het is al heel lang zo dat het noorden en oosten (en in zekere mate het zuiden)gewoon naast de pot pissen als het om mobiliteitskwesties gaat.
Het is ook nog eens belachelijk dat er in het huidige plan uit wordt gegaan van totale kilometerstanden. Dus als ik met mijn auto naar Zuid-Spanje rij moet ik in Nederland belasting betalen over kilometers die in het buitenland gereden zijn, terwijl je daar ook nog tol en dergelijke betaalt. Tegelijkertijd kunnen auto’s met buitenlands kenteken hier gratis rondrijden. Ik vraag me oprecht af in hoeverre zoiets juridisch steek houdt.quote:Op woensdag 6 september 2023 19:43 schreef Fred_B het volgende:
[..]
Geluidsoverlast, ruimtebeslag, schaarse grondstoffen voor de bouw, ‘onverwacht veel fijnstofuitstoot van slijtage banden’, een onderzoekje van de universiteit van Harderwijk die de “werkelijke” kosten van ongevallen enzo berekent, enz. Het is allemaal niet zo moeilijk om een excuus te bedenken.
Al zit het echte geld natuurlijk in rekeningrijden. Aan de start kun je nog schermen met budgetneutraliteit, maar in tegenstelling tot bij benzineaccijnzen (waar mensen over de grens kunnen gaan tanken) is dit een belasting zonder dak, die je voor elk gat in de begroting kan verhogen.
Ik ben bepaald geen jurist, maar ik denk dat dit juridisch op zich wel kan. Het is niet helemaal hetzelfde, maar als je in Nederland een pakje sigaretten koopt en dat in Antwerpen oprookt, betaal je ook hier de accijns voor de schade die je elders aanricht. Maar ook zaken als de hypotheekrenteaftrek kunnen internationaal zijn, dus het is niet dat de Nederlandse fiscus over de grens niet meer meetelt. Het is vooral te hopen dat een eurocommissaris ofzo toch voorzichtig opmerkt dat dit soort dubbele belasting niet helemaal in de geest van het vrije verkeer is.quote:Op woensdag 6 september 2023 19:48 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Het is ook nog eens belachelijk dat er in het huidige plan uit wordt gegaan van totale kilometerstanden. Dus als ik met mijn auto naar Zuid-Spanje rij moet ik in Nederland belasting betalen over kilometers die in het buitenland gereden zijn, terwijl je daar ook nog tol en dergelijke betaalt. Tegelijkertijd kunnen auto’s met buitenlands kenteken hier gratis rondrijden. Ik vraag me oprecht af in hoeverre zoiets juridisch steek houdt.
De a15, 18 en 348 zijn er voorbeelden van. Er is ook nog steeds geen goede verbinding naar Twente vanuit de Veluwe/achterhoek om die reden.quote:Op woensdag 6 september 2023 19:47 schreef Fred_B het volgende:
[..]
Het noordoosten heeft nog wel wat nuttige dingen gedaan met de Zuiderzeegelden. Het is meer die ring om de Randstad, in Overijssel, Gelderland en Brabant (N35, N18, A27, A58 enzo) waar nog een wegennet uit de jaren ‘80 ligt, en waar de bevolking en bedrijvigheid toch aardig is gegroeid.
Gigantisch fraudegevoelig ook..quote:Op woensdag 6 september 2023 19:48 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Het is ook nog eens belachelijk dat er in het huidige plan uit wordt gegaan van totale kilometerstanden. Dus als ik met mijn auto naar Zuid-Spanje rij moet ik in Nederland belasting betalen over kilometers die in het buitenland gereden zijn, terwijl je daar ook nog tol en dergelijke betaalt. Tegelijkertijd kunnen auto’s met buitenlands kenteken hier gratis rondrijden. Ik vraag me oprecht af in hoeverre zoiets juridisch steek houdt.
Dat valt toch wel mee? Gewoon bij de jaarlijkse APK de standen noteren.quote:Op woensdag 6 september 2023 20:09 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Gigantisch fraudegevoelig ook..
Jij hebt jouw auto op 1 januari gekocht?quote:Op woensdag 6 september 2023 20:12 schreef Hanca het volgende:
Dat valt toch wel mee? Gewoon bij de jaarlijkse APK de standen noteren.
Dat is idd wel een probleem als je tarieven gaat wijzigen, als je dat niet doet is dat natuurlijk geen probleem.quote:Op woensdag 6 september 2023 20:13 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Jij hebt jouw auto op 1 januari gekocht?
Jawel, want dan moet je dus ook weer een instituut oprichten dat kilometerstanden gaat vastleggen bij verkoop van een auto. Niet iedereen koopt of verkoopt zijn auto namelijk bij de dealer, en al helemaal niet iedereen schaft een auto aan met 0km op de teller.quote:Op woensdag 6 september 2023 20:14 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat is idd wel een probleem als je tarieven gaat wijzigen, als je dat niet doet is dat natuurlijk geen probleem.
Dat laatste kan je ondervangen met steekproeven(net als met apk nu) maar als er een branche is die sowieso fraudegevoelig is is het automotive welquote:Op woensdag 6 september 2023 20:12 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat valt toch wel mee? Gewoon bij de jaarlijkse APK de standen noteren.
De vraag is dan alleen of je moet willen dat garagehouders een soort belastinginspecteurs worden en hoe betrouwbaar die zijn.
Differentiatie naar plaats willen ze dus ook niet. Gereden km is gereden km, maakt niet uit waar en wanneer.quote:Op woensdag 6 september 2023 20:19 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Je zit met analoge auto's ook met het probleem dat je niet kan differentiëren naar tijd of plaats, tenzij je gaat emmeren met gps kastjes. En dat zie ik al helemaal niet gebeuren.
Ja en dat is natuurlijk weer niet eerlijk, want buitenland, tolwegen etc. Los van het fraude aspect.quote:Op woensdag 6 september 2023 20:44 schreef Hanca het volgende:
[..]
Differentiatie naar plaats willen ze dus ook niet. Gereden km is gereden km, maakt niet uit waar en wanneer.
Jawel:quote:Op woensdag 6 september 2023 20:44 schreef Hanca het volgende:
[..]
Differentiatie naar plaats willen ze dus ook niet. Gereden km is gereden km, maakt niet uit waar en wanneer.
quote:Op woensdag 6 september 2023 18:27 schreef Monolith het volgende:
[..]
Dat oneerlijk is denk ik niet zo'n belangrijk punt. Fraude natuurlijk wel.quote:Op woensdag 6 september 2023 20:51 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Ja en dat is natuurlijk weer niet eerlijk, want buitenland, tolwegen etc. Los van het fraude aspect.
Bij de PvdA/GL, maar niet in de huidige voorstellen.quote:
Oh, sorry. Dan was ik in de rij postings even de weg kwijt.quote:Op woensdag 6 september 2023 20:54 schreef Hanca het volgende:
[..]
Bij de PvdA/GL, maar niet in de huidige voorstellen.
Ik denk dat het volk eerlijkheid toch wel een belangrijk punt vindt.quote:Op woensdag 6 september 2023 20:53 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat oneerlijk is denk ik niet zo'n belangrijk punt. Fraude natuurlijk wel.
Je hebt wel een punt, dat plan van PvdA/GL kan volgens mij dus niet omdat het is afgeschoten wegens privacy.quote:Op woensdag 6 september 2023 20:55 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Oh, sorry. Dan was ik in de rij postings even de weg kwijt.
Lol. Dat is gewoon kansloos.quote:
Hoe het juridisch zit weet ik niet, maar er zijn een heleboel mensen die een (aanzienlijk) deel van hun kilometers in omringende landen afleggen. Soms ook met tolheffing. Dat is echt niet fair.quote:Op woensdag 6 september 2023 20:53 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat oneerlijk is denk ik niet zo'n belangrijk punt. Fraude natuurlijk wel.
Die heet fietsenplan werkkostenregeling.quote:
Het blijft natuurlijk zo dat de kosten van de infrastructuur idealiter worden betaald door de autorijders. En dat daarbij mensen die veel rijden meer betalen dan mensen die weinig rijden (dus niet alleen betalen via wegenbelasting) ben ik ook nog wel voor. Als een persoon die 40.000 km in een jaar rijdt net zo veel betaalt als een persoon die 4.000 km in een jaar rijdt, klinkt dat toch ook oneerlijk.quote:Op donderdag 7 september 2023 07:03 schreef Kickinalfa het volgende:
Als er straks alleen nog EVs zijn is er ook helemaal geen reden meer anders dan bemoeizucht van de overheid om het leven van de burgers moeilijk te maken.
Daar gaat het natuurlijk om, die verdwijnen. Alle leaseauto's zijn vanaf 2025 verplicht elektrisch. En die leaserijders moeten wel meebetalen. Daarom dus rekeningrijden ipv accijns. Het verdwijnen van de accijnzen is de enige reden om rekeningrijden in te voeren.quote:Op donderdag 7 september 2023 08:02 schreef Kickinalfa het volgende:
Verhoog de accijnzen op benzine/diesel.
Die leaserijders betalen nu al onevenredig weinig. Zakelijk rijden kost bijna niets, terwijl je als particulier de absolute hoofdprijs betaalt.quote:Op donderdag 7 september 2023 08:46 schreef Hanca het volgende:
[..]
Daar gaat het natuurlijk om, die verdwijnen. Alle leaseauto's zijn vanaf 2025 verplicht elektrisch. En die leaserijders moeten wel meebetalen. Daarom dus rekeningrijden ipv accijns. Het verdwijnen van de accijnzen is de enige reden om rekeningrijden in te voeren.
Daarom moet dus accijns worden vervangen door rekeningrijden. Geen accijns meer, maar gewoon betalen per kilometer. Dat is het idee. Zodat Ev rijders weer meebetalen.quote:Op donderdag 7 september 2023 09:10 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Die leaserijders betalen nu al onevenredig weinig. Zakelijk rijden kost bijna niets, terwijl je als particulier de absolute hoofdprijs betaalt.
Die brandstof is nu al veel duurder dan in de ons omringende landen. Ik denk dat accijns nog verder verhogen maatschappelijk onverkoopbaar is. Wat moet dat worden dan? Een liter benzine ¤3? Dat is toch kansloos?
Maar die leaserijders hebben dan een laadpas ipv een tankpas, en dus verandert er per saldo niks.quote:Op donderdag 7 september 2023 09:13 schreef Hanca het volgende:
[..]
Daarom moet dus accijns worden vervangen door rekeningrijden. Geen accijns meer, maar gewoon betalen per kilometer. Dat is het idee. Zodat Ev rijders weer meebetalen.
Tja, dat zit natuurlijk in de leasecontracten. Of in dat leasecontract het rekeningrijden ook wordt meegenomen is aan de bedrijven en leaseaanbieders, denk ik. Maar daar is allemaal niet zo veel aan te doen voor de overheid. Als een ander jouw kosten wil overnemen, kan de overheid je niet dwingen om toch zelf te betalen.quote:Op donderdag 7 september 2023 09:26 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Maar die leaserijders hebben dan een laadpas ipv een tankpas, en dus verandert er per saldo niks.
Er zit ook belasting op stroom natuurlijk.quote:Op donderdag 7 september 2023 09:13 schreef Hanca het volgende:
[..]
Daarom moet dus accijns worden vervangen door rekeningrijden. Geen accijns meer, maar gewoon betalen per kilometer. Dat is het idee. Zodat Ev rijders weer meebetalen.
Er zit veel minder belasting op stroom, verder zit er geen enkele belasting op zelf opgewekte stroom. Mensen met een eigen oprit betalen dan niks. Dus nee, dat is geen vervanger.quote:Op donderdag 7 september 2023 09:47 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Er zit ook belasting op stroom natuurlijk.
Dus in zoverre wordt dat wel verplaatst van het tankstation naar een andere partij.
Met de afbouw van de salderingsregeling (of zet er een max op tot een bepaalde hoeveelheid) ben je klaar.
Het zou prima zijn als de opbrengst diende voor wegenaanleg, -onderhoud en dat soort zaken. Alleen wat je nu al weer kan uittekenen is dat dit gewoon gaat dienen als sluitpost voor de begroting, waardoor mobiliteit alsnog stervensduur blijft.quote:Op donderdag 7 september 2023 10:01 schreef Hanca het volgende:
[..]
Er zit veel minder belasting op stroom, verder zit er geen enkele belasting op zelf opgewekte stroom. Mensen met een eigen oprit betalen dan niks. Dus nee, dat is geen vervanger.
Sterker nog: als je de leasewagen met je zonnepanelen oplaadt, krijg je 41cent (of wat je dan ook invult) per kWh betaald.quote:Op donderdag 7 september 2023 10:01 schreef Hanca het volgende:
[..]
Er zit veel minder belasting op stroom, verder zit er geen enkele belasting op zelf opgewekte stroom. Mensen met een eigen oprit betalen dan niks. Dus nee, dat is geen vervanger.
Dat wist ik niet, dat is inderdaad wel extreem oneerlijk en zou niet moeten kunnen. Een laadpas zou voldoende moeten zijn.quote:Op donderdag 7 september 2023 10:10 schreef capricia het volgende:
[..]
Sterker nog: als je de leasewagen met je zonnepanelen oplaadt, krijg je 41cent (of wat je dan ook invult) per kWh betaald.
Dus ja, de energietransitie bevoordeelt bepaalde groepen. Ik profiteer daar van, maar echt eerlijk kan ik het niet noemen.
De regeling is inderdaad dat je jouw stroom als het ware verkoopt aan de leasemaatschappij. Niet uit te leggen natuurlijk als de rest van Nederland gewoon ¤2,20 per liter kan aftikken aan de pomp.quote:Op donderdag 7 september 2023 10:19 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat wist ik niet, dat is inderdaad wel extreem oneerlijk en zou niet moeten kunnen. Een laadpas zou voldoende moeten zijn.
Volgens mij is de politiek daar wel redelijk open over toch? In elk geval heeft de VVD al eens aangegeven dat er door het wegvallen van de benzineaccijnzen minder inkomsten zijn, en ze die in de toekomst nog steeds uit het autogebruik willen halen. Ongeacht de eerlijkheid daarvan, of de willekeur. Je zou het bijvoorbeeld ook kunnen zoeken bij reizigers op Schiphol of passagiers van cruiseschepen. Maar dat gaat om veel kleinere bedragen, en daar zijn nog wel redelijke alternatieven voor te bedenken. Mensen die naar hun werk moeten, de kinderen vervoeren, naar een adres voor mantelzorg, op ziekenbezoek, enz. zijn meer voorkomend en tonen een veel lagere prijselasticiteit.quote:Op donderdag 7 september 2023 10:07 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Het zou prima zijn als de opbrengst diende voor wegenaanleg, -onderhoud en dat soort zaken. Alleen wat je nu al weer kan uittekenen is dat dit gewoon gaat dienen als sluitpost voor de begroting, waardoor mobiliteit alsnog stervensduur blijft.
Maar dan zouden de leaserijders de auto op een openbare laadpaal op gaan laden (die krijg je immers wel volledig vergoed). En hun eigen zonnestroom voor zichzelf houden.quote:Op donderdag 7 september 2023 10:19 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat wist ik niet, dat is inderdaad wel extreem oneerlijk en zou niet moeten kunnen. Een laadpas zou voldoende moeten zijn.
Het zou een prima idee zijn als alleen laden aan een openbare paal vergoed zou worden. En wellicht nog beter als leasecontracten iets goedkoper worden en je dan maar zelf moet gaan betalen voor het laden. Eventueel gewoon weer de km vergoeding in het leven roepen voor werkkilometers.quote:Op donderdag 7 september 2023 10:57 schreef capricia het volgende:
[..]
Maar dan zouden de leaserijders de auto op een openbare laadpaal op gaan laden (die krijg je immers wel volledig vergoed). En hun eigen zonnestroom voor zichzelf houden.
Het maakt de leasemaatschappij/je werk niet uit waar je hem oplaadt. Als je hem thuis oplaadt krijg je dezelfde vergoeding of je nu wel of geen zonnepanelen hebt liggen.
Je hoeft enkel door te geven wat je per kWh betaalt. Of dat nu van je energieleverancier komt of van je zonnepanelen, dat doet er niet toe. En niemand behalve jij zelf heeft daar inzicht in (waar je stroom vandaan komt).
Dus gewoon je auto thuis opladen wordt dan niet meer vergoed?quote:Op donderdag 7 september 2023 11:06 schreef Hanca het volgende:
[..]
Het zou een prima idee zijn als alleen laden aan een openbare paal vergoed zou worden. En wellicht nog beter als leasecontracten iets goedkoper worden en je dan maar zelf moet gaan betalen voor het laden. Eventueel gewoon weer de km vergoeding in het leven roepen voor werkkilometers.
Nu laden die mensen met een dynamisch contract en krijgen van alle kanten betaald voor de stroom.
Dan kan je die hele bijtellingsregeling net zo goed opdoeken en alleen volledig zakelijk gebruik nog toestaan. Zou ik niet tegen zijn overigens.quote:Op donderdag 7 september 2023 11:06 schreef Hanca het volgende:
[..]
Het zou een prima idee zijn als alleen laden aan een openbare paal vergoed zou worden. En wellicht nog beter als leasecontracten iets goedkoper worden en je dan maar zelf moet gaan betalen voor het laden. Eventueel gewoon weer de km vergoeding in het leven roepen voor werkkilometers.
Nu laden die mensen met een dynamisch contract en krijgen van alle kanten betaald voor de stroom.
Zo raar is dat natuurlijk niet. Of heb je ook een benzinetank ingegravenquote:Op donderdag 7 september 2023 11:11 schreef capricia het volgende:
[..]
Dus gewoon je auto thuis opladen wordt dan niet meer vergoed?
Dat is wat ik zou zeggen: krijg een km vergoeding, dan wordt het laden op zich niet meer vergoed.quote:Op donderdag 7 september 2023 11:11 schreef capricia het volgende:
[..]
Dus gewoon je auto thuis opladen wordt dan niet meer vergoed?
Nou ja, het leasecontract is voor vijf jaar, dus deze vergoeding is ook voor die duur.
Dan krijg je een heel controle apparaat. Want hoe moet je controleren of iemand op de weg naar huis vanaf een klant zijn kind op het KDV ophaalt of een boodschap doet?quote:Op donderdag 7 september 2023 11:13 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Dan kan je die hele bijtellingsregeling net zo goed opdoeken en alleen volledig zakelijk gebruik nog toestaan. Zou ik niet tegen zijn overigens.
Dat bestaat al, namelijk het moeten hebben van een sluitende rittenadministratie.quote:Op donderdag 7 september 2023 11:18 schreef capricia het volgende:
[..]
Dan krijg je een heel controle apparaat. Want hoe moet je controleren of iemand op de weg naar huis vanaf een klant zijn kind op het KDV ophaalt of een boodschap doet?
Overigens is het wel mooi om te zien hoe snel de omschakeling naar electrisch rijden gaat met de huidige voorwaarden.![]()
Ik denk ook niet dat je die mensen moet gaan straffen. Die zo verduurzamen. Beter zet je in op het bereikbaar maken van die verduurzaming voor alle lagen van de bevolking.
De enige echt goede manier om te verduurzamen is minder energie gebruiken, je zet op deze manier mensen aan om juist oneindig veel energie te gebruiken. Ik kende dit verhaal echt niet, maar dit lijkt me een zeer belangrijk obstakel in de hele energieomslag. Energie nutteloos gebruiken omdat je daar geld voor gebruikt, daar valt niet tegenop te produceren.quote:Op donderdag 7 september 2023 11:18 schreef capricia het volgende:
[..]
Dan krijg je een heel controle apparaat. Want hoe moet je controleren of iemand op de weg naar huis vanaf een klant zijn kind op het KDV ophaalt of een boodschap doet?
Overigens is het wel mooi om te zien hoe snel de omschakeling naar electrisch rijden gaat met de huidige voorwaarden.![]()
Ik denk ook niet dat je die mensen moet gaan straffen. Die zo verduurzamen. Beter zet je in op het bereikbaar maken van die verduurzaming voor alle lagen van de bevolking.
Dit gaat inderdaad spelen op het moment dat de salderingsregeling er aan gaat. Want wat moet je anders met je overproductie in de zomer, als je die niet meer weg kunt strepen met je verbruik in de winter? Alternatief is dat mensen (en dat lees ik ook op diverse zonnepanelen-fora) extra airco's gaan laten installeren en die maximaal laten draaien in de zomer.quote:Op donderdag 7 september 2023 11:15 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat is wat ik zou zeggen: krijg een km vergoeding, dan wordt het laden op zich niet meer vergoed.
Zoals jij het zegt is het winstgevend om de auto op te laden, daarna gewoon willekeurig je accu leeg te rijden en dan weer op te laden. De vergoeding is bij een dynamisch contract enorm (je krijgt geld van je leasemaatschappij en van je energieleverancier). Een simpele manier om geld te verdienen zonder enige kosten. En op die manier energie wegsmijten. Dat kan toch niet blijven bestaan?
Zoals iedereen die met een eigen auto rijdt: je geeft gewoon door aan de baas hoeveel km je gereden hebt en dan krijg je je vergoeding op de volgende salarisstrook. Zo doen we het al decennia.quote:Op donderdag 7 september 2023 11:18 schreef capricia het volgende:
[..]
Die salderingsregeling is onhoudbaar. Maar die moet worden vervangen door accu's, niet door vergoed auto's opladen en weer leeg rijden.quote:Op donderdag 7 september 2023 11:22 schreef capricia het volgende:
[..]
Dit gaat inderdaad spelen op het moment dat de salderingsregeling er aan gaat. Want wat moet je anders met je overproductie in de zomer, als je die niet meer weg kunt strepen met je verbruik in de winter? Alternatief is dat mensen (en dat lees ik ook op diverse zonnepanelen-fora) extra airco's gaan laten installeren en die maximaal laten draaien in de zomer.
Dit werkt niet voor mensen die tienduizenden kilometers per jaar zakelijk rijden natuurlijk. Je moet als werkgever daar wel een kostenneutrale oplossing voor kunnen bieden.quote:Op donderdag 7 september 2023 11:23 schreef Hanca het volgende:
[..]
Zoals iedereen die met een eigen auto rijdt: je geeft gewoon door aan de baas hoeveel km je gereden hebt en dan krijg je je vergoeding op de volgende salarisstrook. Zo doen we het al decennia.
Met een km vergoeding krijg je hetzelfde verhaal.quote:Op donderdag 7 september 2023 11:15 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat is wat ik zou zeggen: krijg een km vergoeding, dan wordt het laden op zich niet meer vergoed.
Zoals jij het zegt is het winstgevend om de auto op te laden, daarna gewoon willekeurig je accu leeg te rijden en dan weer op te laden. De vergoeding is bij een dynamisch contract enorm (je krijgt geld van je leasemaatschappij en van je energieleverancier). Een simpele manier om geld te verdienen zonder enige kosten. En op die manier energie wegsmijten. Dat kan toch niet blijven bestaan?
Denk dat de meesten hem gewoon in de bijtelling hebben. Want daar heb ik echt nooit zin in gehad. En de mensen om mij heen ook niet.quote:Op donderdag 7 september 2023 11:21 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Dat bestaat al, namelijk het moeten hebben van een sluitende rittenadministratie.
Wat een kapitaalvernietiging. Als je 3 airco’s laat ophangen kan je dat geld natuurlijk ook steken in een batterij. Of gewoon je zonnepanelen op bepaalde momenten uitschakelen.quote:Op donderdag 7 september 2023 11:22 schreef capricia het volgende:
[..]
Dit gaat inderdaad spelen op het moment dat de salderingsregeling er aan gaat. Want wat moet je anders met je overproductie in de zomer, als je die niet meer weg kunt strepen met je verbruik in de winter? Alternatief is dat mensen (en dat lees ik ook op diverse zonnepanelen-fora) extra airco's gaan laten installeren en die maximaal laten draaien in de zomer.
Het zou nog mooier zijn als ik de accu van de auto daarvoor zou kunnen gebruiken.quote:Op donderdag 7 september 2023 11:24 schreef Hanca het volgende:
[..]
Die salderingsregeling is onhoudbaar. Maar die moet worden vervangen door accu's, niet door vergoed auto's opladen en weer leeg rijden.
Ja. Dat is het ook. Maar dat ga je wel krijgen natuurlijk. Als je niet meer kunt salderen en weinig vergoeding krijgt voor je geleverde stroom.quote:Op donderdag 7 september 2023 11:28 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Wat een kapitaalvernietiging. Als je 3 airco’s laat ophangen kan je dat geld natuurlijk ook steken in een batterij. Of gewoon je zonnepanelen op bepaalde momenten uitschakelen.
Dat lijkt me met dit verhaal helemaal onhaalbaar, dan betaalt je leasemaatschappij dus jouw tv kijken s avonds. De kans dat dat gaat gebeuren lijkt me 0%.quote:Op donderdag 7 september 2023 11:28 schreef capricia het volgende:
[..]
Het zou nog mooier zijn als ik de accu van de auto daarvoor zou kunnen gebruiken.
Dat moet kunnen op je omvormer.quote:Op donderdag 7 september 2023 11:31 schreef capricia het volgende:
[..]
Ja. Dat is het ook. Maar dat ga je wel krijgen natuurlijk. Als je niet meer kunt salderen en weinig vergoeding krijgt voor je geleverde stroom.
Hoe schakel ik dat uit dan? Oprechte vraag? Ik kan dat alleen in de meterkast, de hele groep handmatig uitgooien.
Niet op afstand met een app of zo.
Dat kun je registreren met die paal. Wat je via die paal onttrekt aan je auto. En dat wordt dan gesaldeerd met wat je geleverd hebt. Op zich werkt dat goed.quote:Op donderdag 7 september 2023 11:32 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat lijkt me met dit verhaal helemaal onhaalbaar, dan betaalt je leasemaatschappij dus jouw tv kijken s avonds. De kans dat dat gaat gebeuren lijkt me 0%.
En het is ook zeer oneerlijk, meer dan de helft van de mensen kan geen leaseauto krijgen en van de mensen met een leaseauto heeft grotendeels geen eigen oprit. Het is echt een vorm van de rijken alleen maar rijker maken.
Het idee schijnt te zijn dat die mensen straks sowieso geen eigen auto meer hebben.quote:Op donderdag 7 september 2023 11:33 schreef Spablauw214 het volgende:
Maar wat ik hier een beetje mis: voor het gros van de Nederlanders is een EV momenteel compleet onbetaalbaar, en velen hebben ook geen oprit om een paal te laten plaatsen. Hoe gaan we dat oplossen? Je kan toch niet die lui in een sociale woning met energielabel F de hoofdprijs laten betalen terwijl mensen die er warmpjes bij zitten voor Jan lul de airco laten stampen en geld toe krijgen om een EV op te laden? Dat is toch niet uit te leggen?
Helaas niet. Wij hebben Enphase, iedere paneel op het dak heeft een eigen omvormer. Ik heb dus geen idee hoe ik dat uit kan zetten behalve de hele groep in de meterkast.quote:
Als dit op grote schaal gaat gebeuren is het wachten totdat de Belastingdienst dit als inkomen gaat beschouwen en je gewoon kan gaan aftikken natuurlijk.quote:Op donderdag 7 september 2023 11:32 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat lijkt me met dit verhaal helemaal onhaalbaar, dan betaalt je leasemaatschappij dus jouw tv kijken s avonds. De kans dat dat gaat gebeuren lijkt me 0%.
Helemaal eens. De tweedehands EV gaat wel dichterbij komen en betaalbaar worden. Duurt even, maar dat komt wel. Maar die rijke groep met oprit zo laten profiteren, dat kan gewoon niet.quote:Op donderdag 7 september 2023 11:33 schreef Spablauw214 het volgende:
Maar wat ik hier een beetje mis: voor het gros van de Nederlanders is een EV momenteel compleet onbetaalbaar, en velen hebben ook geen oprit om een paal te laten plaatsen. Hoe gaan we dat oplossen? Je kan toch niet die lui in een sociale woning met energielabel F de hoofdprijs laten betalen terwijl mensen die er warmpjes bij zitten voor Jan lul de airco laten stampen en geld toe krijgen om een EV op te laden? Dat is toch niet uit te leggen?
Heb ik ook, ik kan het wel (en ook de omvormers zelf uitzetten). Ander type installatie dan.quote:Op donderdag 7 september 2023 11:35 schreef capricia het volgende:
[..]
Helaas niet. Wij hebben Enphase, iedere paneel op het dak heeft een eigen omvormer. Ik heb dus geen idee hoe ik dat uit kan zetten behalve de hele groep in de meterkast.
Ik zie mezelf niet als onderdeel van 'de rijke groep'. We hebben sinds 6 weken 9 paneeltjes laten leggen. Voor die 6.000 euro investering hebben we gespaard.quote:Op donderdag 7 september 2023 11:36 schreef Hanca het volgende:
[..]
Helemaal eens. De tweedehands EV gaat wel dichterbij komen en betaalbaar worden. Duurt even, maar dat komt wel. Maar die rijke groep met oprit zo laten profiteren, dat kan gewoon niet.
Ik heb helemaal geen omvormer in huis, bij mijn weten.quote:Op donderdag 7 september 2023 11:37 schreef Hanca het volgende:
[..]
Heb ik ook, ik kan het wel (en ook de omvormers zelf uitzetten). Ander type installatie dan.
Tja, jij ziet jezelf niet zo. Maar de meeste mensen kunnen alleen maar dromen van een eigen huis met oprit.quote:Op donderdag 7 september 2023 11:41 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik zie mezelf niet als onderdeel van 'de rijke groep'. We hebben sinds 6 weken 9 paneeltjes laten leggen. Voor die 6.000 euro investering hebben we gespaard.
En de regels zijn nu eenmaal dat alle leasewagens electrisch moeten worden. Dus dan zou er een laadpaal op de oprit komen.
Om eerlijk te zijn vind ik dat wij als huishouden nogal laat zijn.
Nee, dat wil GL. Een verkiezingsprogramma is geen regel hequote:Op donderdag 7 september 2023 11:41 schreef capricia het volgende:
[..]
En de regels zijn nu eenmaal dat alle leasewagens electrisch moeten worden.
Het is een kabinetsvoorstelquote:Op donderdag 7 september 2023 11:43 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Nee, dat wil GL. Een verkiezingsprogramma is geen regel he
Het komt niet uit een verkiezingsprogramma van GL (al zal het daar vast in staan), het was een kabinetsplan dat het niet heeft gehaald. Om een tamelijk curieuze reden, wat mij betreft:quote:Op donderdag 7 september 2023 11:43 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Nee, dat wil GL. Een verkiezingsprogramma is geen regel he
https://www.autoweek.nl/a(...)or-zakelijke-rijder/quote:Zakelijke leaserijders hoeven per 2025 nog niet verplicht over te stappen op een elektrische auto. Dat bericht De Telegraaf. Het kabinetsplan om werknemers met een leaseauto in een EV te zetten is van de baan.
Eén van de plannen van Klimaatminister Rob Jetten (D66) was om per 2025 de zakelijke leaserijder verplicht in een elektrische auto te laten rijden. De Telegraaf begrijpt nu van Haagse bronnen dat dit plan het niet gehaald heeft. De 'EV-verplichting' lijkt daarmee van de baan.
Het plan zou gesneuveld zijn toen uit doorrekeningen van het ministerie van Financiën bleek dat het ¤4,5 miljard tot ¤5 miljard in de Nederlandse schatkist zou schelen, onder andere omdat er door deze verplichte overstap minder accijns en btw binnengehaald worden. Dat gat wilde men vervolgens dichten door de bpm op nieuw brandstofauto's stevig te verhogen, maar dat leidde tot weerstand binnen de coalitie.
Ja. En de werkgever wil dit handhaven. Ongeacht kabinetsbesluit. Dus voor ons is het verplicht.quote:
Ik zal je nog iets bizarders vertellen. Je kunt voor het thuisladen aan de leasemaatschappij doorgeven voor welk bedrag je iedere kWh thuis wilt afrekenen.quote:Op donderdag 7 september 2023 11:42 schreef Hanca het volgende:
[..]
Tja, jij ziet jezelf niet zo. Maar de meeste mensen kunnen alleen maar dromen van een eigen huis met oprit.
Dit is tijdelijk, dat snap je toch ook wel? Hier lopen de leasemaatschappijen op leeg.quote:Op donderdag 7 september 2023 11:52 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik zal je nog iets bizarders vertellen. Je kunt voor het thuisladen aan de leasemaatschappij doorgeven voor welk bedrag je iedere kWh thuis wilt afrekenen.
99 cent heeft een collega in januari ingevuld.
Nou moet je die prijs ook exclusief prijsplafond opgeven. En ze gaan echt je energie-contract niet controleren.
Maar absurd is het wel.
Het wordt volgens mij bij de werkgever in rekening gebracht door de leasemaatschappij. Als die dat accepteert is het zo. Het is in wezen een soort verkapt loon.quote:Op donderdag 7 september 2023 11:53 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dit is tijdelijk, dat snap je toch ook wel? Hier lopen de leasemaatschappijen op leeg.
Ja het plan heeft het niet gehaald en nu staat het in het verkiezingsprogramma van GL (voor zover ik weet nergens anders). Het is dus geen regel.quote:Op donderdag 7 september 2023 11:45 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Het komt niet uit een verkiezingsprogramma van GL (al zal het daar vast in staan), het was een kabinetsplan dat het niet heeft gehaald. Om een tamelijk curieuze reden, wat mij betreft:
[..]
https://www.autoweek.nl/a(...)or-zakelijke-rijder/
In dat geval ga je er in de toekomst gewoon belasting over moeten betalen.quote:Op donderdag 7 september 2023 11:56 schreef capricia het volgende:
[..]
Het wordt volgens mij bij de werkgever in rekening gebracht door de leasemaatschappij. Als die dat accepteert is het zo. Het is in wezen een soort verkapt loon.
Sinds ik me er in ben gaan verdiepen, merk ik dat wij echt laat zijn met dit soort handigheidjes.
Ja. Dat zou wel kunnen. Net als bij je normale km-vergoeding. Een onbelast deel, en daarboven belast.quote:Op donderdag 7 september 2023 12:03 schreef Hanca het volgende:
[..]
In dat geval ga je er in de toekomst gewoon belasting over moeten betalen.
Een heel aantal verkiezingsprogramma's zijn nog niet bekend. Maar sowieso is het momenteel nog steeds een kabinetsvoornemen, wat betekent dat partijen wat moeten inleveren om dit plan van tafel te halen. En dat lijkt me eigenlijk sterk. De datum zal denk ik wel wat opschuiven (2028?). Maar elke partij ziet ook wel in dat dit de enige manier is om voor genoeg tweedehands elektrische auto's te zorgen, zodat ook de niet leaserijders die auto's van 8.000 tot 15.000 euro rijden op termijn elektrisch kunnen rijden.quote:Op donderdag 7 september 2023 12:02 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Ja het plan heeft het niet gehaald en nu staat het in het verkiezingsprogramma van GL (voor zover ik weet nergens anders). Het is dus geen regel.
Dat gaat echt nog lang duren. Als je nu een fatsoenlijke gezinsauto (dus een grote hatchback of een stationcar) zoekt van laten we zeggen 4-5 jaar oud en rond de 100k, ben je zo 20k kwijt. En dan praten we over auto’s met een brandstofmotor.quote:Op donderdag 7 september 2023 12:46 schreef Hanca het volgende:
[..]
Een heel aantal verkiezingsprogramma's zijn nog niet bekend. Maar sowieso is het momenteel nog steeds een kabinetsvoornemen, wat betekent dat partijen wat moeten inleveren om dit plan van tafel te halen. En dat lijkt me eigenlijk sterk. De datum zal denk ik wel wat opschuiven (2028?). Maar elke partij ziet ook wel in dat dit de enige manier is om voor genoeg tweedehands elektrische auto's te zorgen, zodat ook de niet leaserijders die auto's van 8.000 tot 15.000 euro rijden op termijn elektrisch kunnen rijden.
Electrisch laden was qua vakanties dit jaar in veel buitenlanden wel al beter dan vorig jaar. Hoorde en zag ik zo.quote:Op donderdag 7 september 2023 12:51 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Dat gaat echt nog lang duren. Als je nu een fatsoenlijke gezinsauto (dus een grote hatchback of een stationcar) zoekt van laten we zeggen 4-5 jaar oud en rond de 100k, ben je zo 20k kwijt. En dan praten we over auto’s met een brandstofmotor.
Nee, voor 13-15k zijn die wel te vinden. Ford Focus Wagon, Renault Megane Estate. Kun je allemaal wel vinden met onder de 100k en leeftijd van 4 tot 6 jaar oud. En de tijd dat de elektrische ook zo worden komt wel. Het is namelijk gewoon altijd een percentage van de aanschafwaarde. En met de op de markt komende chinese auto's (ik zie ze hier al incidenteel rond rijden) zullen de prijzen echt wel gaan dalen.quote:Op donderdag 7 september 2023 12:51 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Dat gaat echt nog lang duren. Als je nu een fatsoenlijke gezinsauto (dus een grote hatchback of een stationcar) zoekt van laten we zeggen 4-5 jaar oud en rond de 100k, ben je zo 20k kwijt. En dan praten we over auto’s met een brandstofmotor.
Qua vakanties is er sowieso nog wel wat ontwikkeling noodzakelijk. Veel succes met je caravan achter een EV.quote:Op donderdag 7 september 2023 13:03 schreef capricia het volgende:
[..]
Electrisch laden was qua vakanties dit jaar in veel buitenlanden wel al beter dan vorig jaar. Hoorde en zag ik zo.
Maar er zijn nog genoeg plaatsen (bijv het noorden van het Gardameer) waar er weinig openbare laadpalen zijn. Dan ben je dus verplicht een onderkomen te zoeken met een laadpaal.
Europa zelf heeft ook nog wel wat te gaan dus.
En dit is wel iets wat ik in overweging neem bij de keuze. Zeker als je een batterij van 350 KM hebt.
Daar is al wat aan gedaan: https://www.change.inc/mo(...)europese-wegen-40248quote:Op donderdag 7 september 2023 13:03 schreef capricia het volgende:
[..]
Electrisch laden was qua vakanties dit jaar in veel buitenlanden wel al beter dan vorig jaar. Hoorde en zag ik zo.
Maar er zijn nog genoeg plaatsen (bijv het noorden van het Gardameer) waar er weinig openbare laadpalen zijn. Dan ben je dus verplicht een onderkomen te zoeken met een laadpaal.
Europa zelf heeft ook nog wel wat te gaan dus.
En dit is wel iets wat ik in overweging neem bij de keuze. Zeker als je een batterij van 350 KM hebt.
Tis nog niet optimaal.quote:Op donderdag 7 september 2023 13:07 schreef Hanca het volgende:
[..]
Daar is al wat aan gedaan: https://www.change.inc/mo(...)europese-wegen-40248
Veel meer laadpalen en vooral ook snelladers.
https://www.ad.nl/auto/st(...)te-drukken~aa96b70d/quote:De elektrische rijders zijn het meest ontevreden over het laden in het buitenland tijdens vakanties. ,,Vooral te weinig laadpalen (onderweg en op bestemming), defecte laadpalen en onduidelijkheid over de werking van de laadpas of laadapp in het buitenland zijn veel ervaren knelpunten”, staat in het rapport.
De wet is dan ook van kracht vanaf 2025. Maar dan moet er dus elke 60km een snellader staan.quote:Op donderdag 7 september 2023 13:10 schreef capricia het volgende:
[..]
Tis nog niet optimaal.
[..]
https://www.ad.nl/auto/st(...)te-drukken~aa96b70d/
Wij gaan altijd naar Zuid-Frankrijk. Nou klapt heel Frankrijk rond lunch massaal z’n stoelen en tafels uit om langs de snelweg uitgebreid te gaan eten. Dat moet allemaal tegelijk laden. Op zo’n zwarte zaterdag enzo. Dat wordt echt een teringchaos waar je u tegen zegtquote:Op donderdag 7 september 2023 13:07 schreef Hanca het volgende:
[..]
Daar is al wat aan gedaan: https://www.change.inc/mo(...)europese-wegen-40248
Veel meer laadpalen en vooral ook snelladers.
Het doet een beetje denken aan de begintijd van LPG. Veel te weinig stations en allemaal verschillende aansluitingen en gekloot met verloopstukken. Je zou denken dat er in 25 jaar wel wat geleerd is maar helaas.quote:Op donderdag 7 september 2023 13:10 schreef capricia het volgende:
[..]
Tis nog niet optimaal.
[..]
Goede reden om niet meer op een zwarte zaterdag te reizen, zou ik zeggen. Ik vind de mensen die daar aansluiten aan de 1000km file toch eigenlijk al oerdom.quote:Op donderdag 7 september 2023 13:12 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Wij gaan altijd naar Zuid-Frankrijk. Nou klapt heel Frankrijk rond lunch massaal z’n stoelen en tafels uit om langs de snelweg uitgebreid te gaan eten. Dat moet allemaal tegelijk laden. Op zo’n zwarte zaterdag enzo. Dat wordt echt een teringchaos waar je u tegen zegt
Mijn voorkeur heeft het ook niet maar veel accomodaties worden in het hoogseizoen alleen van zaterdag tot zaterdag verhuurd. En als je ¤200-300 per nacht hebt betaald voor een of ander chalet snap ik ook dat velen dat liever niet door de plee willen spoelen en een dag later aankomen.quote:Op donderdag 7 september 2023 13:19 schreef Hanca het volgende:
[..]
Goede reden om niet meer op een zwarte zaterdag te reizen, zou ik zeggen. Ik vind de mensen die daar aansluiten aan de 1000km file toch eigenlijk al oerdom.
Mijn schoonouders doen nu eindelijk wat ik ze al jaren aan raadt: een dag eerder vertrekken en voor een euro of 60-80 een nacht in een snelweghotel doorbrengen. Die 60 tot 80 euro zou ik er wel voor over hebben om niet in die file te staan. Zelf kampeer ik gelukkig en heb ik dus geen zat-zat dwang.quote:Op donderdag 7 september 2023 13:32 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Mijn voorkeur heeft het ook niet maar veel accomodaties worden in het hoogseizoen alleen van zaterdag tot zaterdag verhuurd. En als je ¤200-300 per nacht hebt betaald voor een of ander chalet snap ik ook dat velen dat liever niet door de plee willen spoelen en een dag later aankomen.
Doen we zelf ook. Bij de familie Spa begint de vakantie zodra we de auto starten. Kan het iedereen aanradenquote:Op donderdag 7 september 2023 13:35 schreef Hanca het volgende:
[..]
Mijn schoonouders doen nu eindelijk wat ik ze al jaren aan raadt: een dag eerder vertrekken en voor een euro of 60-80 een nacht in een snelweghotel doorbrengen. Die 60 tot 80 euro zou ik er wel voor over hebben om niet in die file te staan. Zelf kampeer ik gelukkig en heb ik dus geen zat-zat dwang.
Dat is nog best een lastig probleem om op te lossen. Je hebt in Frankrijk van die enorm grote stukken waar bijna geen mens woont, en waar normaal amper verkeer is. En dan komt er opeens een paar weken per jaar in de zomer een enorme polonaise langs uit de Benelux en Noord-Frankrijk die allemaal tegelijk een laadplek zoeken en waarvoor je dus eigenlijk een weinig rendabele laadinfrastructuur zou moeten bouwen.quote:Op donderdag 7 september 2023 13:12 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Wij gaan altijd naar Zuid-Frankrijk. Nou klapt heel Frankrijk rond lunch massaal z’n stoelen en tafels uit om langs de snelweg uitgebreid te gaan eten. Dat moet allemaal tegelijk laden. Op zo’n zwarte zaterdag enzo. Dat wordt echt een teringchaos waar je u tegen zegt
Klopt, in bijvoorbeeld Duitsland is dat veel meer verspreid. Maar buiten de regio Lille, het Île-de-France en de Provence kan je, op de grote steden na, eigenlijk overal een kanon afschieten.quote:Op donderdag 7 september 2023 14:03 schreef Fred_B het volgende:
[..]
Dat is nog best een lastig probleem om op te lossen. Je hebt in Frankrijk van die enorm grote stukken waar bijna geen mens woont, en waar normaal amper verkeer is. En dan komt er opeens een paar weken per jaar in de zomer een enorme polonaise langs uit de Benelux en Noord-Frankrijk die allemaal tegelijk een laadplek zoeken en waarvoor je dus eigenlijk een weinig rendabele laadinfrastructuur zou moeten bouwen.
Maar daar hebben ze zich nu dus aan geconformeerd met die nieuwe Europese wet. Er zal elke 60km aan de snelweg een snellaad station komen.quote:Op donderdag 7 september 2023 14:03 schreef Fred_B het volgende:
[..]
Dat is nog best een lastig probleem om op te lossen. Je hebt in Frankrijk van die enorm grote stukken waar bijna geen mens woont, en waar normaal amper verkeer is. En dan komt er opeens een paar weken per jaar in de zomer een enorme polonaise langs uit de Benelux en Noord-Frankrijk die allemaal tegelijk een laadplek zoeken en waarvoor je dus eigenlijk een weinig rendabele laadinfrastructuur zou moeten bouwen.
Beide gaan niet gebeuren. En gelukkig maar, wat een geldverspilling.quote:Op donderdag 7 september 2023 13:11 schreef Hanca het volgende:
[..]
De wet is dan ook van kracht vanaf 2025. Maar dan moet er dus elke 60km een snellader staan.
Je kent het idee van een wet? Die wet is al goedgekeurd, is er gewoon door. Ik zie trouwens wel dat het december 2025 is, dus eigenlijk pas sinds 2026.quote:Op donderdag 7 september 2023 15:17 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Beide gaan niet gebeuren. En gelukkig maar, wat een geldverspilling.
Toch valt dat echt heel erg mee, mits je inderdaad niet op zwarte zaterdag met de rest van Europa gaat rijden. Dat is een keuze.quote:Op donderdag 7 september 2023 13:10 schreef capricia het volgende:
[..]
Tis nog niet optimaal.
[..]
Welke wet?quote:Op donderdag 7 september 2023 15:25 schreef Hanca het volgende:
[..]
Je kent het idee van een wet? Die wet is al goedgekeurd, is er gewoon door. Ik zie trouwens wel dat het december 2025 is, dus eigenlijk pas sinds 2026.
Oh ja, datquote:Op donderdag 7 september 2023 15:40 schreef Hanca het volgende:
[..]
https://www.europarl.euro(...)eener-maritime-fuels
Gewoon een moeilijk woord om te zeggen dat je nog meer genaaid wordt.quote:Op donderdag 7 september 2023 16:54 schreef Kickinalfa het volgende:
https://nos.nl/l/2489556
Iemand een idee wat "
een 'vermogensaanwasbelasting' waarbij elk jaar belasting wordt geheven over de waardestijging van iemands spaargeld of beleggingen op de beurs.
" betekend?
Een belasting op je ontvangen rente? Een belasting op de netto toename van je spaargeld?
Met 10% inflatie is dan mijn spaargeld in waarde gedaald?
https://fd.nl/opinie/1429(...)p-android&gift=QaL2lquote:Op donderdag 7 september 2023 16:54 schreef Kickinalfa het volgende:
https://nos.nl/l/2489556
Iemand een idee wat "
een 'vermogensaanwasbelasting' waarbij elk jaar belasting wordt geheven over de waardestijging van iemands spaargeld of beleggingen op de beurs.
" betekend?
Een belasting op je ontvangen rente? Een belasting op de netto toename van je spaargeld?
Met 10% inflatie is dan mijn spaargeld in waarde gedaald?
Tja, jij kent het woord wet dus nog niet. Vreemd, maar het kan.quote:Op donderdag 7 september 2023 16:32 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Oh ja, datZoals gezegd, gaat niet gebeuren. De EU kan zoveel willen.
Interessant artikel. Dank voor het delen.quote:Op donderdag 7 september 2023 17:25 schreef nostra het volgende:
[..]
https://fd.nl/opinie/1429(...)p-android&gift=QaL2l
We gaan dus nooit iets werkends krijgen.quote:Op donderdag 7 september 2023 17:25 schreef nostra het volgende:
[..]
https://fd.nl/opinie/1429(...)p-android&gift=QaL2l
Nee, ik weet gewoon het verschil tussen een EU-wet en de werkelijkheid. Je kunt ook zeggen dat arm zijn tegen de wet is, dat lost armoede niet ineens op.quote:Op donderdag 7 september 2023 17:58 schreef Hanca het volgende:
[..]
Tja, jij kent het woord wet dus nog niet. Vreemd, maar het kan.
Dan kun je niet meer zeggen wat je wilt , dan krijg je een soort chinese toestandenquote:Op zaterdag 9 september 2023 08:23 schreef Hanca het volgende:
En in het kader van een discussie hier laatst: 74% van de mensen vindt dat je op social media alleen onder je eigen naam moet kunnen posten.
Hiep hoera voor alle bedreigingen, beledigingen, discriminatie e.d., toch?quote:Op zaterdag 9 september 2023 08:52 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
iedereen moet kunnen posten wat ie wilt, wat dat betreft ben ik het eens met Musk
alleen bot / spam / propaganda fabrieken moet worden tegen gegaan
daarvoor heb je de moderator , er zijn u eenmaal mensen die anderen voor ouwe seniel willen uitmaken , zonder verde onderbouwing , dat blijft tochquote:Op zaterdag 9 september 2023 08:53 schreef Hanca het volgende:
[..]
Hiep hoera voor alle bedreigingen, beledigingen, discriminatie e.d., toch?
Dit gaat om politici die bedreigd worden op social media en daarom beveiligd moeten worden, niet om wat rare figuren op een forum waar je je ook zelf voor kunt afmelden.quote:Op zaterdag 9 september 2023 08:58 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
daarvoor heb je de moderator , er zijn u eenmaal mensen die anderen voor ouwe seniel willen uitmaken , zonder verde onderbouwing , dat blijft toch
post ik hier dat er meer arbeidsmigranten nodig zijn in Nederland, en de nu opgesloten arbeidsmigranten aan het werk moeten mogen, dan krijg ik direkt een paar opmerkingen van ouwe seniel ga naar het bejaardenhuis of zo, dat ben ik gewend
Als ik zeg dat stikstof een zeer goede meststof is , en de natuur waanzin een tikkie doorslaat dan krijg ik ook bedreigingen
o dus als je bedreigd wordt op FOK met ouwe seniel omdat je zegt dat men de bejaardenhuizen niet had moeten sluiten , dan moet je jezelf afmelden>??quote:Op zaterdag 9 september 2023 09:04 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dit gaat om politici die bedreigd worden op social media en daarom beveiligd moeten worden, niet om wat rare figuren op een forum waar je je ook zelf voor kunt afmelden.
helemaal nietquote:Op zaterdag 9 september 2023 09:04 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dit gaat om politici die bedreigd worden op social media en daarom beveiligd moeten worden, niet om wat rare figuren op een forum waar je je ook zelf voor kunt afmelden.
Nee, dat zei ik niet.quote:Op zaterdag 9 september 2023 09:06 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
o dus als je bedreigd wordt op FOK met ouwe seniel omdat je zegt dat men de bejaardenhuizen niet had moeten sluiten , dan moet je jezelf afmelden>??
vreemde conclusie
Het gaat hierover:quote:Op zaterdag 9 september 2023 09:07 schreef aTypisch het volgende:
[..]
helemaal niet
Dit gaat over mensen zoals jij die miljoenen mensen in gevaar wil brengen met deze onzin
Een enorm forse meerderheid wil dus geen anonimiteit meer op sociale media.quote:Meer dan de helft (56 procent) vindt ook dat niet ‘iedereen moet kunnen zeggen wat hij wil, ook als dat leidt tot discriminatie’. Een ruime meerderheid is ook tegen de stelling dat ‘politici tegen bedreigingen moeten kunnen. Er is dan ook een breed draagvlak (74 procent) voor de stelling dat burgers alleen onder eigen naam sociale media mogen gebruiken.
Ouwe seniel genoemd worden is schelden. Dat is ook niet goed, en daar zijn moderators voor. Het is echter wel heel iets anders dan de bedreigingen die oa politici krijgen.quote:Op zaterdag 9 september 2023 09:06 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
o dus als je bedreigd wordt op FOK met ouwe seniel omdat je zegt dat men de bejaardenhuizen niet had moeten sluiten , dan moet je jezelf afmelden>??
vreemde conclusie
ik wil ook wel eens watquote:Op zaterdag 9 september 2023 09:13 schreef Hanca het volgende:
[..]
Het gaat hierover:
[..]
Een enorm forse meerderheid wil dus geen anonimiteit meer op sociale media.
ik vind het knap hoe nu politici ineens het slachtoffer zijn van het internetquote:Op zaterdag 9 september 2023 09:13 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ouwe seniel genoemd worden is schelden. Dat is ook niet goed, en daar zijn moderators voor. Het is echter wel heel iets anders dan de bedreigingen die oa politici krijgen.
als mijn naam en adres bekend was hier , dan zou ik niet meer durven zegen wat ik nu postquote:Op zaterdag 9 september 2023 09:13 schreef Hanca het volgende:
[..]
Het gaat hierover:
[..]
Een enorm forse meerderheid wil dus geen anonimiteit meer op sociale media.
dat is dan ook de bedoelingquote:Op zaterdag 9 september 2023 09:15 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
als mijn naam en adres bekend was hier , dan zou ik niet meer durven zeggen wat ik nu post
Niet 'ineens' en ja, politici en daarmee de democratie horen bij de grootste slachtoffers van het internet.quote:Op zaterdag 9 september 2023 09:14 schreef aTypisch het volgende:
[..]
ik vind het knap hoe nu politici ineens het slachtoffer zijn van het internet
De beste ideen ontmoeten altijd de meeste weerstand , , nederland zou dan gelijk staan met China of Ruslandquote:
vind je dit echt?quote:Op zaterdag 9 september 2023 09:17 schreef Hanca het volgende:
[..]
Niet 'ineens' en ja, politici en daarmee de democratie horen bij de grootste slachtoffers van het internet.
Ja, ik leef niet onder een steen.quote:
Dan heeft praten inderdaad geen zin. Zo'n verziekt wereldbeeld, dat jouw idee van democratie in gevaar komt door het internet,,,quote:
Ik kan me nog best vaak vinden in je posts, maar hier ben je me kwijt.quote:Op zaterdag 9 september 2023 09:17 schreef Hanca het volgende:
[..]
Niet 'ineens' en ja, politici en daarmee de democratie horen bij de grootste slachtoffers van het internet.
Als je dat wil ontkennen dan leef je echt onder een steen.
Niet alleen politici. Ook journalisten, bn'ers, maar ook gewone mensen. Het internet is groot en kan heel verkeerd gebruikt worden. En natuurlijk zijn er altijd mensen die dat dan ook doen.quote:Op zaterdag 9 september 2023 09:14 schreef aTypisch het volgende:
[..]
ik vind het knap hoe nu politici ineens het slachtoffer zijn van het internet
Voor al die groepen is een open internet ook gewoon belangrijk. Net als de snelwegen en supermarkt maken daar inderdaad ook minder fijne mensen gebruik van.quote:Op zaterdag 9 september 2023 09:25 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Niet alleen politici. Ook journalisten, bn'ers, maar ook gewone mensen. Het internet is groot en kan heel verkeerd gebruikt worden. En natuurlijk zijn er altijd mensen die dat dan ook doen.
Die achterlijke bedreigingen zijn inderdaad als een kankergezwel voor de democratie.quote:Op zaterdag 9 september 2023 09:20 schreef aTypisch het volgende:
Het gesproken of geschreven woord is een aanval op de democratie, je leert het hier
Dus?quote:Op zaterdag 9 september 2023 09:29 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Die achterlijke bedreigingen zijn inderdaad als een kankergezwel voor de democratie.
Waarom zou het censuur zijn als je nog steeds je mening mag verkondigen, maar dat dan ook bekend is wie het is die die mening verkondigt?quote:Op zaterdag 9 september 2023 09:29 schreef aTypisch het volgende:
[..]
Voor al die groepen is een open internet ook gewoon belangrijk. Net als de snelwegen en supermarkt maken daar inderdaad ook minder fijne mensen gebruik van.
Doen alsof journalisten een groep zijn die voor meer internetcensuur zouden moeten zijn en ze daarmee worden beschermd is ook erg kwaadaardig.Tegenovergestelde is uiteraard waar.
Allicht, maar dat is iets anders dan 'het internet'.quote:Op zaterdag 9 september 2023 09:29 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Die achterlijke bedreigingen zijn inderdaad als een kankergezwel voor de democratie.
Dat is geen censuur. Maar de keuze om iets anoniem(er) of niet naar buiten te brengen ligt niet bij de ontvanger. Jij hebt hier ook een nickname en een UI waar je zelf (denk ik) niet op staat. Als jij een stokje steekt voor anonieme communicatie dan valt dat in die categorie, als je er een ander termpje aan wil plakken prima.quote:Op zaterdag 9 september 2023 09:32 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Waarom zou het censuur zijn als je nog steeds je mening mag verkondigen, maar dat dan ook bekend is wie het is die die mening verkondigt?
Ik heb dit bij Hanca ook al voorgesteld. Maar allicht kun jij dan beginnen met het experiment om te kijken hoe dat zou bevallen: Danny kan je username aanpassen naar je echte naam, en je UI naar de foto op je ID-kaart ofzo.quote:Ik zeg op internet niets dat ik niet ook gewoon in het echte leven als mezelf zou zeggen.
Ik zou het geen censuur willen noemen, maar wel ongewenst. Al is het maar beroepsmatig.quote:Op zaterdag 9 september 2023 09:32 schreef miss_sly het volgende:
Waarom zou het censuur zijn als je nog steeds je mening mag verkondigen, maar dat dan ook bekend is wie het is die die mening verkondigt?
Ik weet niet of ik het gewenst vind, ik vind dat een lastig dilemma.quote:Op zaterdag 9 september 2023 09:37 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Ik zou het geen censuur willen noemen, maar wel ongewenst. Al is het maar beroepsmatig.
Kun je vertellen welk dilemma je lastig vindt?quote:Op zaterdag 9 september 2023 09:41 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik weet niet of ik het gewenst vind, ik vind dat een lastig dilemma.
Maar ik vind het wel belangrijk dat iets genoemd wordt wat het is, en het is geen censuur.
Voor mijn eigen veiligheid wil ik oa op FOK! mijn identiteit wel geheim houden voor de users in het algemeen. Zeker als je als enige tegenover allemaal anonieme mensen bekend zou zijn.quote:Op zaterdag 9 september 2023 09:37 schreef aTypisch het volgende:
[..]
Dat is geen censuur. Maar de keuze om iets anoniem(er) of niet naar buiten te brengen ligt niet bij de ontvanger. Jij hebt hier ook een nickname en een UI waar je zelf (denk ik) niet op staat. Als jij een stokje steekt voor anonieme communicatie dan valt dat in die categorie, als je er een ander termpje aan wil plakken prima.
[..]
Ik heb dit bij Hanca ook al voorgesteld. Maar allicht kun jij dan beginnen met het experiment om te kijken hoe dat zou bevallen: Danny kan je username aanpassen naar je echte naam, en je UI naar de foto op je ID-kaart ofzo.
Kun je ervaren hoe dat is
Ik vind dat er zeker wel iets gedaan zou moeten kunnen worden aan de stroom van anonieme beschuldigingen en bedreigingen aan het adres van mensen waarmee men het (heel hartgrondig) oneens is. Dat is wat mij betreft niet toelaatbaar. Ik weet alleen niet of ik vind dat het recht op privacy daarvoor in zo'n mate geschonden moet worden.quote:Op zaterdag 9 september 2023 09:42 schreef aTypisch het volgende:
[..]
Kun je vertellen welk dilemma je lastig vindt?
Exact ook de reden waarom (bijvoorbeeld) een journalist die onderzoek doet naar (bijvoorbeeld) een politicus dat ook nodig heeft, en er gewoon recht op heeft in NL.quote:Op zaterdag 9 september 2023 09:43 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Voor mijn eigen veiligheid wil ik oa op FOK! mijn identiteit wel geheim houden voor de users in het algemeen. Zeker als je als enige tegenover allemaal anonieme mensen bekend zou zijn.
Nou ja, volgens mij moet je daar dus vooral de onschuldpresumptie op los laten. Iedereen mag zo anoniem posten als ie zelf prettig vindt, totdat je strafbare dingen doet. Als je online bedreigingen uit, oproept tot geweld of andere dingen die ook in gesproken woord strafbaar zijn, dan kunnen de opsporingsdiensten gaan uitzoeken wie er schuil gaat achter een anoniem account. Dat is bij de meeste #Doodaankaagheks! en #Wilders-sterf!-twitteraars echt niet zo moeilijk.quote:Op zaterdag 9 september 2023 09:44 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik vind dat er zeker wel iets gedaan zou moeten kunnen worden aan de stroom van anonieme beschuldigingen en bedreigingen aan het adres van mensen waarmee men het (heel hartgrondig) oneens is. Dat is wat mij betreft niet toelaatbaar. Ik weet alleen niet of ik vind dat het recht op privacy daarvoor in zo'n mate geschonden moet worden.
quote:Op zaterdag 9 september 2023 09:52 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Nou ja, volgens mij moet je daar dus vooral de onschuldpresumptie op los laten. Iedereen mag zo anoniem posten als ie zelf prettig vindt, totdat je strafbare dingen doet. Als je online bedreigingen uit, oproept tot geweld of andere dingen die ook in gesproken woord strafbaar zijn, dan kunnen de opsporingsdiensten gaan uitzoeken wie er schuil gaat achter een anoniem account. Dat is bij de meeste #Doodaankaagheks! en #Wilders-sterf!-twitteraard echt niet zo moeilijk.
De vrijheden van de hele gemeenschap weggooien omdat er een paar mensen niet mee om kunnen gaan lijkt me, zoals in zoveel gevallen, toch echt niet de goede weg.
Overigens moet je wel duidelijk vastleggen, of eventueel zelfs door de rechter laten toetsen, wat terechte gronden zijn om te gaan uitzoeken wie er achter een account schuilgaat. Voor bedreigingen is dat prima, maar voor kritiek op het kabinetsbeleid moet je dat natuurlijk niet willen. Dan krijg je ook Hongaarse toestanden.
Werkelijk?quote:Op zaterdag 9 september 2023 09:46 schreef aTypisch het volgende:
kans is overigens groter dat een overheidsinstantie de burger lastigvalt dan andersom
maar dat ter zijde
Nog minder? Hoezo nog minder? Al die bedreigingen en de constante stroom van haat en ophef berichten online zijn volgens mij juist een signaal dat het alleen maar meer wordt en dat men vaker wel dan niet denkt dat dit normaal gedrag is.quote:Op zaterdag 9 september 2023 10:24 schreef AlwaysHappy het volgende:
Ik zou er ook geen voorstander van zijn om de anonimiteit te laten verdwijnen. Sluit me wel aan bij Janneke; dat er wat mij betreft wel ingegrepen mag worden bij forse dreigementen. Zolang dat inderdaad niet ook al gebeurd als je de politieke correcte mening niet deelt en commentaar hebt op het kabinet.
Dat is ook meteen de reden waarom ik niet af zou willen van die anonimiteit: zelfs anoniem word je al heel snel in een hokje geduwd als je een iets afwijkende mening hebt. Corona wappie, klimaat wappie, overheidsschaap, weet ik veel wat. Als je de anonimiteit weg haalt zijn mensen nog minder geneigd om hun ware mening te uiten omdat ze anders bang zijn dat ze ook meteen die labels krijgen, gelinkt aan hun identiteit. Moet je niet willen.
Bedoel meer dat het in deze polariserende samenleving nu voor sommigen ook al lastig kan zijn om hun mening te uiten zonder meteen in een hokje geplaatst te worden. Als je opeens enkel met je echte naam kan mee praten is het een logische aanname dat mensen er nog minder om staan te springen om hun mening te uiten.quote:Op zaterdag 9 september 2023 11:35 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Nog minder? Hoezo nog minder? Al die bedreigingen en de constante stroom van haat en ophef berichten online zijn volgens mij juist een signaal dat het alleen maar meer wordt en dat men vaker wel dan niet denkt dat dit normaal gedrag is.
Nota bene wordt dat in de rechtszaal, als er een keer eentje moet voorkomen, ook gezegd, dat hun bedreigingen "vrijheid van meningsuitting" is.
Nu hoor je mij niet zeggen dat opheffen van anonimiteit dat gaat oplossen want daar geloof ik niet in als je ziet wat mensen onder hun eigen naam online posten maar jouw insteek kan ik toch niet echt plaatsen want minder zie ik het bepaald niet worden.
Ja is absoluut onhoudbaar , zeer goedkope stroom opwekken om 12 uur overdag en omruilen voor 10 keer zo dure stroom in de avond, het verschil moet de mens zonder zonnepanelen bijpassenquote:Op donderdag 7 september 2023 11:24 schreef Hanca het volgende:
[..]
Die salderingsregeling is onhoudbaar.
Ik ben het op zich met je eens. Ik heb alleen de indruk dat het alleen maar erger wordt. De polarisatie leidt meer en meer tot mensen die radicaliseren. Of mensen die zich mee laten slepen en van kwaad tot erger gaan en niet in de gaten hebben waar ze toe over gaan. Ik denk dat we daar op zichzelf ook iets mee zouden moeten kunnen doen. Omdat vrijheid van meningsuiting wat mij betreft ook inhoudt dat je nadenkt over de manier waarop en de woorden die je gebruikt. Maar anonimiteit weghalen is daarvoor niet de aangewezen methode, dat is wel zo.quote:Op zaterdag 9 september 2023 09:52 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Nou ja, volgens mij moet je daar dus vooral de onschuldpresumptie op los laten. Iedereen mag zo anoniem posten als ie zelf prettig vindt, totdat je strafbare dingen doet. Als je online bedreigingen uit, oproept tot geweld of andere dingen die ook in gesproken woord strafbaar zijn, dan kunnen de opsporingsdiensten gaan uitzoeken wie er schuil gaat achter een anoniem account. Dat is bij de meeste #Doodaankaagheks! en #Wilders-sterf!-twitteraars echt niet zo moeilijk.
De vrijheden van de hele gemeenschap weggooien omdat er een paar mensen niet mee om kunnen gaan lijkt me, zoals in zoveel gevallen, toch echt niet de goede weg.
Overigens moet je wel duidelijk vastleggen, of eventueel zelfs door de rechter laten toetsen, wat terechte gronden zijn om te gaan uitzoeken wie er achter een account schuilgaat. Voor bedreigingen is dat prima, maar voor kritiek op het kabinetsbeleid moet je dat natuurlijk niet willen. Dan krijg je ook Hongaarse toestanden.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |