abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_210364376
Rem op arbeidsmigratie. Hoe moet ik me dat voorstellen? De meesten komen volgens mij van binnen de EU. Alleen tegen Turkse stucadoors en Indiaase IT'ers gaan we nee zeggen ofzo?
  maandag 21 augustus 2023 @ 10:33:38 #177
429333 GlennQuagmire
giggity giggity
pi_210364390
quote:
0s.gif Op maandag 21 augustus 2023 10:27 schreef Nielsch het volgende:

[..]
Maar de Engelsen gebruiken ook het first past the pole / winner takes all systeem. Volgens mij wil Omtzigt binnen het district dan wel weer een evenredige verdeling. Hoop ik althans.
Uit het document van hierboven:
quote:
Daarom verschijnt er binnenkort een bundel goed bestuur van de beweging, waarin het voorstel om een
kiesstelsel in te voeren zoals in Zweden wordt uitgewerkt. Dat betekent ongeveer 4 tot 15 Kamerleden die
per provincie gekozen worden in een district. Dan worden er nog ongeveer 25 Kamerzetels verdeeld over
partijen die het in veel provincies net niet redden, zodat het stelsel uiteindelijk toch leidt tot evenredige
vertegenwoordiging.
Interessant wel, komt dus eigenlijk neer op een aparte lijst per provincie, en wat restzetels om de boel evenredig te maken. Vraag me wel af of dit daadwerkelijk zorgt voor regionale binding. Het Duitse systeem lijkt mij daar eerlijk gezegd geschikter voor.
pi_210364395
quote:
0s.gif Op maandag 21 augustus 2023 10:31 schreef Nielsch het volgende:
Rem op arbeidsmigratie. Hoe moet ik me dat voorstellen? De meesten komen volgens mij van binnen de EU. Alleen tegen Turkse stucadoors en Indiaase IT'ers gaan we nee zeggen ofzo?
en daarbij, en dat vergeet iedereen altijd.
we hebben mensen nodig.
En ja dat is niet eenvoudig en gaat problemen opleveren, maar we moeten juist actief proberen om goed personeel uit het buitenland te halen.
Anders heb je over een jaar of wat gewoon een maanden wachtlijst bij de loodgieter.
  Moderator maandag 21 augustus 2023 @ 10:37:00 #179
236264 crew  capricia
pi_210364415
quote:
Volgens mij wilde hij daarvoor een opt-out hebben. Maar geen Nexit.
Ik zie ook niet hoe dat kan. Het lijkt me totaal onmogelijk om vrij verkeer van mensen in de EU te stoppen, zonder een Nexit.
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
  Moderator / Redactie Sport maandag 21 augustus 2023 @ 10:39:43 #180
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_210364437
quote:
Denk aan hele hordes Polen die hier worden uitgebuit voor laaggeschoold werk.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
pi_210364447
quote:
1s.gif Op maandag 21 augustus 2023 10:37 schreef capricia het volgende:

[..]
Volgens mij wilde hij daarvoor een opt-out hebben. Maar geen Nexit.
Ik zie ook niet hoe dat kan. Het lijkt me totaal onmogelijk om vrij verkeer van mensen in de EU te stoppen, zonder een Nexit.
Er zijn wel een paar landen waar dit ook speelt (ook de andere kant op, Polen die baalt van de werknemers die het land verlaten), dus je binnen de EU hard maken voor een wijziging lijkt me nog wel een poging waard.

Ook kun je bijvoorbeeld het iets doen als het minimumloon voor iemand die zo binnenkomt verhogen en een verbod van een verplichting van huren bij je uitzendbureau (dan zijn die gelijk niet meer winstgevend).
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
pi_210364463
quote:
0s.gif Op maandag 21 augustus 2023 10:39 schreef Nattekat het volgende:

[..]
ja laten we die polen niet meer binnenhalen, en daarna zeuren dat er nog minder gebouwd wordt...

(of je ze wellicht beter moet betalen/huisvesten etc is een andere discussie, maar die mensen weren zonder dat het halve land vastloopt is niet te doen)
  Moderator / Redactie Sport maandag 21 augustus 2023 @ 10:46:15 #183
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_210364488
quote:
7s.gif Op maandag 21 augustus 2023 10:43 schreef koemleit het volgende:

[..]
ja laten we die polen niet meer binnenhalen, en daarna zeuren dat er nog minder gebouwd wordt...

(of je ze wellicht beter moet betalen/huisvesten etc is een andere discussie, maar die mensen weren zonder dat het halve land vastloopt is niet te doen)
Je weet dat huizen bouwen geen laaggeschoold werk is?

Die Polen werken in de kassen als tomatenplukkers.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
  Moderator maandag 21 augustus 2023 @ 10:46:57 #184
236264 crew  capricia
pi_210364495
quote:
0s.gif Op maandag 21 augustus 2023 10:41 schreef Hanca het volgende:

[..]
Er zijn wel een paar landen waar dit ook speelt (ook de andere kant op, Polen die baalt van de werknemers die het land verlaten), dus je binnen de EU hard maken voor een wijziging lijkt me nog wel een poging waard.
Toch komt het al met al op mij een beetje conservatief en vooral naar binnen gericht en dorps over.
Die regionale kiesdistricten en dan zo min mogelijk werknemers uit andere EU landen willen.
Dat voelt als een klein land.
Ieder dorp zich opgetrokken achter zijn eigen dijk. Met 1 kiesman die naar buiten gaat.
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
  maandag 21 augustus 2023 @ 10:47:05 #185
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_210364497
quote:
14s.gif Op zondag 20 augustus 2023 22:22 schreef golfer het volgende:

[..]
:Y
In mijn tijd had je nog stemplicht
In Belgie nog. En moet je verplicht in het stemhok werken als je wordt opgeroepen :')
pi_210364512
quote:
0s.gif Op maandag 21 augustus 2023 10:46 schreef Nattekat het volgende:

[..]
Je weet dat huizen bouwen geen laaggeschoold werk is?

Die Polen werken in de kassen als tomatenplukkers.
hou maar op.
die polen werken overal.
ook in de bouw. metselaars/dakdekkers/stukadoors/tegelzetters
Wellicht niet de architect of uitvoerder, maar zonder die "handjes" ga je het niet redden.
Veelal zijn het ook vakmensen trouwens.

Maar de bouw was een voorbeeld, de fruitteelt zal inderdaad ook vastlopen zonder de arbeidsmigrant.
Net zoals vele boerenbedrijven.
  Moderator / Redactie Sport maandag 21 augustus 2023 @ 10:54:48 #187
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_210364544
quote:
7s.gif Op maandag 21 augustus 2023 10:49 schreef koemleit het volgende:

[..]
hou maar op.
die polen werken overal.
ook in de bouw. metselaars/dakdekkers/stukadoors/tegelzetters
Wellicht niet de architect of uitvoerder, maar zonder die "handjes" ga je het niet redden.
Veelal zijn het ook vakmensen trouwens.

Maar de bouw was een voorbeeld, de fruitteelt zal inderdaad ook vastlopen zonder de arbeidsmigrant.
Net zoals vele boerenbedrijven.
Gast, wees eens niet zo gigantisch vervelend. Ik zeg letterlijk dat Polen worden uitgebuit voor laaggeschoold werk, wat heeft de bouw daar in godsnaam mee te maken? Je verzint je eigen voorbeelden om lekker een punt te kunnen maken, maar dat heeft geen donder te maken met wat ik hier zeg.

En die boeren mogen best naar de tering, dubbele bonus. Uitbuiten moet gewoon niet kunnen, klaar.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
pi_210364554
quote:
0s.gif Op maandag 21 augustus 2023 10:54 schreef Nattekat het volgende:

[..]
Gast, wees eens niet zo gigantisch vervelend. Ik zeg letterlijk dat Polen worden uitgebuit voor laaggeschoold werk, wat heeft de bouw daar in godsnaam mee te maken? Je verzint je eigen voorbeelden om lekker een punt te kunnen maken, maar dat heeft geen donder te maken met wat ik hier zeg.

En die boeren mogen best naar de tering, dubbele bonus. Uitbuiten moet gewoon niet kunnen, klaar.
Gaat alles verder goed met je?
  Moderator / Redactie Sport maandag 21 augustus 2023 @ 10:58:01 #189
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_210364570
quote:
7s.gif Op maandag 21 augustus 2023 10:56 schreef Scorpie het volgende:

[..]
Gaat alles verder goed met je?
Hele grote rijke bedrijven die gigantische lappen grond bezitten, het land gegijzeld houden en daarbovenop ook nog even alles gaan terroriseren als het eens niet loopt zoals ze willen. Goh, wat raar dat ik daar geen positieve mening over heb.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
pi_210364576
quote:
0s.gif Op maandag 21 augustus 2023 10:58 schreef Nattekat het volgende:

[..]
Hele grote rijke bedrijven die gigantische lappen grond bezitten, het land gegijzeld houden en daarbovenop ook nog even alles gaan terroriseren als het eens niet loopt zoals ze willen. Goh, wat raar dat ik daar geen positieve mening over heb.
Het klinkt alsof je een niet zo gezonde obsessie met boeren hebt, denk aan je hart.
pi_210364582
Interessante keuze, ik had verwacht dat hij het niet zou doen vanwege te hoge verwachtingen. Ben zeer benieuwd naar de komende verkiezingsdebatten.

Overigens vrees ik wel LPF-taferelen door tijdsdruk en de onervarenheid van hem als partijleider. Maar misschien valt het allemaal mee, we gaan het zien :)
  Moderator / Redactie Sport maandag 21 augustus 2023 @ 11:00:10 #192
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_210364592
quote:
7s.gif Op maandag 21 augustus 2023 10:59 schreef Scorpie het volgende:

[..]
Het klinkt alsof je een niet zo gezonde obsessie met boeren hebt, denk aan je hart.
Ga lekker wat bloemen plukken :')
100.000 katjes
Fuck the EBU!
pi_210364595
quote:
0s.gif Op maandag 21 augustus 2023 10:59 schreef Urquhart het volgende:
Interessante keuze, ik had verwacht dat hij het niet zou doen vanwege te hoge verwachtingen. Ben zeer benieuwd naar de komende verkiezingsdebatten.

Overigens vrees ik wel LPF-taferelen door tijdsdruk en de onervarenheid van hem als partijleider. Maar misschien valt het allemaal mee, we gaan het zien :)
1 voordeel - hij geeft zelf al aan geen premier te willen worden omdat hij zichzelf daar niet goed in vind.
pi_210364619
quote:
0s.gif Op maandag 21 augustus 2023 10:54 schreef Nattekat het volgende:

[..]

ik begrijp jou niet. Ik stel dat we import werknemers nodig hebben.
hoogopgeleid/laagopgeleid allemaal.

Ik reageer op het punt dat Omtzigt blijkbaar arbeidsmigratie aan banden wil leggen.
Dat is gewoon een heel heel heel dom idee.
Dat je ze niet moet uitbuiten is toch helemaal geen discussie?
pi_210364627
quote:
0s.gif Op maandag 21 augustus 2023 11:00 schreef Nattekat het volgende:

[..]
Ga lekker wat bloemen plukken :')
Op het land van de boeren?
pi_210364633
quote:
0s.gif Op maandag 21 augustus 2023 10:33 schreef GlennQuagmire het volgende:

[..]
Uit het document van hierboven:
[..]
Interessant wel, komt dus eigenlijk neer op een aparte lijst per provincie, en wat restzetels om de boel evenredig te maken. Vraag me wel af of dit daadwerkelijk zorgt voor regionale binding. Het Duitse systeem lijkt mij daar eerlijk gezegd geschikter voor.
Ik heb niet echt het idee dat dit iets toevoegt eigenlijk. In sommige provincies leeft het provincie-gevoel sowieso helemaal niet en is het veel meer de tegenstelling Randstad-Rest van het land en Stad-Platteland die Omtzigt hier op de verkeerde manier probeert op te lossen.
De Sahara is zonder meer erg droog.
  Moderator / Redactie Sport maandag 21 augustus 2023 @ 11:08:15 #197
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_210364661
quote:
7s.gif Op maandag 21 augustus 2023 11:03 schreef koemleit het volgende:

[..]
ik begrijp jou niet. Ik stel dat we import werknemers nodig hebben.
hoogopgeleid/laagopgeleid allemaal.

Ik reageer op het punt dat Omtzigt blijkbaar arbeidsmigratie aan banden wil leggen.
Dat is gewoon een heel heel heel dom idee.
Dat je ze niet moet uitbuiten is toch helemaal geen discussie?
Je hebt geen discussie als je compleet voorbij gaat aan wat iemand zegt en er je eigen draai aan geeft. Ik heb geen zin in dat geneuzel. Ik zeg heeeeeeeel specifiek in mijn eerste post dat Polen worden uitgebuit voor laaggeschoold werk, dat is hem. Jij zegt dat dat helemaal geen discussie is, dus we zijn het eens, klaar.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
  maandag 21 augustus 2023 @ 11:14:23 #198
429333 GlennQuagmire
giggity giggity
pi_210364716
quote:
0s.gif Op maandag 21 augustus 2023 11:05 schreef Fred_B het volgende:

[..]
Ik heb niet echt het idee dat dit iets toevoegt eigenlijk. In sommige provincies leeft het provincie-gevoel sowieso helemaal niet en is het veel meer de tegenstelling Randstad-Rest van het land en Stad-Platteland die Omtzigt hier op de verkeerde manier probeert op te lossen.
Nee precies, ik wil gewoon op de beste persoon stemmen, niet geforceerd op iemand uit Utrecht
pi_210364719
quote:
0s.gif Op maandag 21 augustus 2023 11:08 schreef Nattekat het volgende:

[..]
Je hebt geen discussie als je compleet voorbij gaat aan wat iemand zegt en er je eigen draai aan geeft. Ik heb geen zin in dat geneuzel. Ik zeg heeeeeeeel specifiek in mijn eerste post dat Polen worden uitgebuit voor laaggeschoold werk, dat is hem. Jij zegt dat dat helemaal geen discussie is, dus we zijn het eens, klaar.
jij reageert op iemand die stelt
"rem op arbeidsmigratie hoe moet ik me dat voorstellen".

en dan stel jij.

quote:
Hoe is dat dan "rem op arbeidsmigratie"?

ik ging er dus vanuit dat jij de laaggeschoolde polen niet binnen wilde halen.
En dat is volgens mij dus "rem op arbeidsmigratie".

laaggeschoolde polen betere arbeidsvoorwaarden geven is toch geen "rem op arbeidsmigratie".??

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_210364727
quote:
0s.gif Op maandag 21 augustus 2023 07:50 schreef Hanca het volgende:
En hier een analyse van De Volkskrant over de standpunten van Omtzigt:

https://www.volkskrant.nl(...)-eigenlijk~b6e62f42/

Kort:
1. De overheid moet een bestaansminimum regelen, dat mensen voedselhulp nodig hebben is een schande.
2. De overheid moet betrouwbaar zijn, daarom ook dat constitutioneel hof en dat districtenstelsel
3. Migratie moet beperkt worden. Alle vormen van migratie, zowel arbeidmigratie, studenten als asielzoekers die een permanente status krijgen. Het meest concreet is hij op de eerste 2 groepen. Bij asiel wil Omtzigt zich aan verdragen houden, hij is wel voor het stelsel met 2 statussen.
4. Omtzigt heeft niks met de bio-industrie, de stikstofaanpak moet er gewoon komen. Wel wil hij minder modellen en meer echt meetwerk, maar op dit punt stemt hij soms zelfs mee met de PvdD.
Het zijn wel allemaal open deuren.
Op woensdag 9 november 2016 06:02 schreef Anonymousz het volgende:
#superniger2020
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')