abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator / Redactie FP vrijdag 11 augustus 2023 @ 10:19:32 #1
183088 crew  TheStigsDutchCousin
Brabo Bastard
pi_210245942
Voor informatie over konijnen kijk op:
http://www.konijnen.nl
http://www.bunnybunch.nl
http://konijnenherberg.nl/
http://www.hetkonijn.nl
http://www.knagers.net/

Een goede opvang die ook veel info op de site heeft:
http://www.bunnybin.nl
En een lijst met opvangen door heel Nederland:
http://www.knagers.net/konijnenasielenNL.htm
https://www.bunnybunch.nl/informatie/konijnenopvang-asiel-lijst/

Hier is een lijst met een aantal konijnvriendelijke dierenartsen (maar natuurlijk zijn er konijnvriendelijke dierenartsen die er niet op staan) en een lijst met zaken waar je op kunt letten als je een dierenarts zoekt :
https://www.bunnybunch.nl/informatie/goede-dierenarts-konijn/
http://www.konijnen.nl/nieuw/konijnendokter_ed.php

Handige weetjes over konijnen:

Konijnen zijn niet solitair. Als je graag een konijn wilt, neem er dan liever twee! Met z'n tweeën zijn konijnen meestal gelukkiger dan alleen. Het koppelen moet wel goed gecontroleerd verlopen - lees hiervoor de adviezen op bijvoorbeeld de sites van Bunnybin en Konijnen.nl

Hooi is het belangrijkste voer voor een konijn. Geef ze 25 gram biks per kilo lichaamsgewicht, groenvoer in gevarieerde kleine beetjes, hoeveel ze gewend zijn, en geef ze zoveel hooi als ze willen. Kijk hier voor een lijst met groenvoer dat geschikt is, en groenvoer dat juist giftig voor konijnen is.

Een konijn kan 8 tot 15 jaar oud worden. Factoren die de leeftijd van een konijn negatief beïnvloeden zijn: ziekte, eenzaamheid, ruimtegebrek en slechte voeding.

Konijnen zijn haasachtigen, geen knaagdieren.

Het darmstelsel van een konijn is gevoelig. Pas op met onbekend groenvoer: bouw het geven hiervan altijd op. Koolsoorten niet of met mate geven, en nooit prei, knoflook, ui of aardappel geven. Als een konijn diarree, verstopping of gas heeft, moet je nooit te lang wachten met naar de dierenarts gaan. De pijngrens van konijnen ligt erg laag, dus ze overlijden snel aan ziektes.

Pas in de zomer goed op als je buiten konijnen houdt. Zorg voor schaduw en koelte: oververhitting is noodlottig. Controleer vaak de vacht rondom de anus. Als er poep aan plakt, kan je konijn madenziekte krijgen. Vliegen leggen dan eitjes in de vacht, waar maden uitkruipen die zich een weg naar binnen vreten. Een pijnlijke en vaak dodelijke ziekte.

Als een konijn zachtjes knarsetandt (als je het aait bijvoorbeeld) is het tevreden en geniet hij. Als het grote sprongen maakt en heen en weer rent voelt het zich super! Als het languit neerploft of languit ligt, is het helemaal op zijn gemak.

Als een konijn gromt is het vaak boos of bang. Piepen is ook een teken van angst. Konijnen kunnen ook gillen; dat doen ze meestal als ze in doodsangst of hevige pijn verkeren. Hard knarsetanden is een teken van pijn, maar zachtjes knarsen doen ze juist als ze genieten (zachtjes over het koppetje, de oren en de kaken wrijven vinden de meeste konijnen heel fijn).
Als een konijn last van zijn darmen heeft, kan het heel raar gaan liggen, bijvoorbeeld met zijn kont omhoog. Soms uit het zich juist in helemaal niet meer willen liggen, maar stilletjes in een hoekje zitten.

Beginnend gas bij een konijn kan worden verholpen door een zachte buikmassage. Doe dit alleen als je konijn dat ook toelaat.
Er is ook een middel voor mensen bij de apotheek te verkrijgen, Aeropax. Dit kun je toedienen als je konijn gas heeft. Alleen doen als je weet waarje mee bezig bent! Alleen geneesmiddelen met werkzame stof simethicon zijn veilig voor konijnen. In de UK en USA is Gas Relief te verkrijgen: dat werkt hetzelfde als Aeropax, maar smaakt lekkerder.

Pak je konijn alleen op als het strikt noodzakelijk is. Knuffelen en aaien is prima als je konijn het fijn vindt, maar oppakken kan gevaarlijk zijn. Een konijn heeft enorm sterke spieren maar zwakke botten, waardoor het zich los kan wringen, kan vallen en iets breken of zichzelf een hernia bezorgen.
Bovendien is het zielig: konijnen zijn prooidieren, en als ze worden opgepakt denken ze instinctief dat ze zijn gevangen door een roofdier.
Konijnen die zich laten oppakken doen dat vaak uit angst, hoewel er ook konijnen bestaan die eraan gewend zijn.
Dus doe het alleen voor zaken als nagels knippen, de gezondheid controleren (bijv. bij plakpoep) of als je konijn naar de dierenarts moet

Als het nodig is je konijn op te pakken, doe het dan NOOIT bij de oren. Pak het konijn met de ene hand "onder de oksels" en dan onder de borst, en ondersteun met je andere hand altijd het kontje. Hou het konijn vervolgens tegen je aan, voorzichtig maar stevig, zodat het zich niet loswringt en valt. Een tegenstribbelend konijn kan ipv onder de borst ook in het nekvel worden gepakt, maar altijd met de andere hand ondersteunen! Als je konijn erg bang is en tegenstribbelt, kun je een hand over de oogjes leggen, daar wordt het vaak rustiger van.

Een konijn moet eigenlijk doorlopend eten. Als je konijn langer dan ong. 12 uur niet eet, gaan de darmen stilliggen (stasis). Een konijn kan alleen poepen als het eet. Eenmaal stilliggende darmen komen maar heel moeilijk weer op gang.
Als je konijn stopt met eten moet je dus naar de dierenarts. Vaak ligt het aan het gebit: de tanden zijn scheefgegroeid of er zitten haakjes aan de kiezen. Indien nodig kan het konijn gedwangvoerd worden met speciaal verkrijgbaar poeder.

Veel foto's plaatsen hè!

Pics uit het vorige topic :
Midas in de sneeuw van douche-eendje

Oortjes van Fem_LittleLady
"They are rage. Brutal, without mercy. But you.... You will be worse. Rip and tear, until it is done!"
"Omae wa mou shindeiru."
"All we know is... he's called The Stig!"
pi_210246010
Al die veranderingen in zijn hok lijkt hij ook niet prettig te vinden, die handdoeken ipv hennepschaafsel. Hij probeert de handdoek weg te 'graven'..

Hij wast zichzelf wel en strekt zich uit en gaat languit liggen, maar toch.. dat eten..
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
pi_210251537
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 augustus 2023 10:25 schreef Lenny77 het volgende:
Al die veranderingen in zijn hok lijkt hij ook niet prettig te vinden, die handdoeken ipv hennepschaafsel. Hij probeert de handdoek weg te 'graven'..

Hij wast zichzelf wel en strekt zich uit en gaat languit liggen, maar toch.. dat eten..
En hoe gaat het inmiddels? Al beter?
Dus wees maar lief, dat kan geen kwaad 🎶
pi_210252387
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 augustus 2023 19:19 schreef MizzezAmy het volgende:

[..]
En hoe gaat het inmiddels? Al beter?
Ik denk het niet :'(
Hij heeft door de dag verschillende keren wat wortelloof, jonge grasscheuten en een mini beetje hooi gegeten maar een paar uur terug is er qua stoelgang enkel een hoopje diarree uitgekomen en dat was het laatste. Deze middag nog een grote plas daarna ook niets meer. Eten heeft hij ook niet meer gedaan sinds 17u. Het zijn telkens maar kleine beetjes wat hij met veel moeite eet.
Ik ben bij de dierenarts hooi gaan halen (dat zou hij daar wel gegeten hebben na de operatie) en in een dierenzaak ook nog 2 andere soorten. Dan heb ik nog dwangvoeding gekocht bij de dierenarts maar ze zeiden dat ik daar voorzichtig mee moest zijn omdat het soms meer kwaad kan dan goed. Dat het niet zo erg is als ze een paar dagen slecht eten :{
Ik weet niet meer goed wat te doen :{
Puur qua gedrag doet hij relatief normaal: hij wast zich, ligt lekker, huppelt wat rond.
pi_210252694
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 augustus 2023 20:29 schreef Lenny77 het volgende:

[..]
Ik denk het niet :'(
Hij heeft door de dag verschillende keren wat wortelloof, jonge grasscheuten en een mini beetje hooi gegeten maar een paar uur terug is er qua stoelgang enkel een hoopje diarree uitgekomen en dat was het laatste. Deze middag nog een grote plas daarna ook niets meer. Eten heeft hij ook niet meer gedaan sinds 17u. Het zijn telkens maar kleine beetjes wat hij met veel moeite eet.
Ik ben bij de dierenarts hooi gaan halen (dat zou hij daar wel gegeten hebben na de operatie) en in een dierenzaak ook nog 2 andere soorten. Dan heb ik nog dwangvoeding gekocht bij de dierenarts maar ze zeiden dat ik daar voorzichtig mee moest zijn omdat het soms meer kwaad kan dan goed. Dat het niet zo erg is als ze een paar dagen slecht eten :{
Ik weet niet meer goed wat te doen :{
Puur qua gedrag doet hij relatief normaal: hij wast zich, ligt lekker, huppelt wat rond.
;( wat vervelend. Slecht eten is misschien nog iets anders als niet eten? Ik heb altijd geleerd dat als ze niet eten de darmen stil kunnen komen te liggen en dat heel gevaarlijk is. Maar als hij helemaal gaat spartelen als je hem dwangvoeding geeft kan ik me ook voorstellen dat dat niet goed is nee. Lastig.
pi_210252922
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 augustus 2023 20:53 schreef MizzezAmy het volgende:

[..]
;( wat vervelend. Slecht eten is misschien nog iets anders als niet eten? Ik heb altijd geleerd dat als ze niet eten de darmen stil kunnen komen te liggen en dat heel gevaarlijk is. Maar als hij helemaal gaat spartelen als je hem dwangvoeding geeft kan ik me ook voorstellen dat dat niet goed is nee. Lastig.
Ja het is ook lastig... je weet niet goed wat te doen :{
  vrijdag 11 augustus 2023 @ 22:45:33 #7
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_210253934
Sterkte Lenny77. Normaal hou ik me in dit soort zaken vooral aan het advies van de dierenarts, maar dat vind ik wat vaag eigenlijk in dit geval.

Onze dierenarts heeft zaterdagochtend nog een regulier spreekuur voordat de weekenddienst in gaat. Als die van jou dat ook heeft zou ik morgenochtend toch nog even bellen, denk ik.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
pi_210255841
Dat ze hooi en brok pas later eten dan groenvoer is niet heel gek, maar je wil wel verbetering zien en geen verslechtering. Hoe is hij verder, actief of stil in een hoekje?

Je hebt pijnstiller meegekregen toch? (Meloxidyl gok ik. Weet je welke dosering? En geef je het 1 of twee keer per dag?)

Verder zou ik een beetje dwangvoederen in dit geval wel aandurven, ik ga er nu namelijk vanuit dat er geen verstopping speelt, maar het echt door de operatie komt.

Je kunt ook nog overleggen over pro-kinetica; ciseral en metocloral/emeprid. Die laatste kan je dierenarts ook per injectie geven, dat werkt vaak wat sneller. Kan net dat zetje geven om weer beter te gaan eten.

En een beetje subcutaan infuus kan ook wonderen verrichten.

Heb je een thermometer in huis? Om even te bekijken of hij niet (te) onderkoeld aan het raken is, dat zie je nog wel eens.
pi_210256631
Pijnstilling: metacam 1x/dag.
Gedrag ziet er eigenlijk prima uit: hij hupt rond, graaft wat op de matten, verzorgt zichzelf en ligt tussendoor heel chill. Hij is sowieso van karakter erg rustig.
Ik zie hem wel steeds vaker wat beetjes van het hooi eten en daarnet heeft hij ook uit zichzelf een stuk wortelloof gegeten zonder dat ik moest aanmoedigen.
Stoelgang komt er weer wat uit maar klein van vorm en ik heb gezien dat hij een deel meteen op eet (rechtreeks vanuit de kont zeg maar). Ik heb nu eindelijk ook gezien dat hij effectief drinkt.
Dus op zich denk ik dat hij het niet heel slecht doet maar in totaal is het natuurlijk weinig.
pi_210256675
De dierenarts had zelf ook nog gebeld en hij gaf aan dat het voorlopig ok is.
Ik heb de dwangvoeding in huis dus voel mij sowieso iets geruster. Daar had ik gisteren een beetje van gemaakt en op een bordje gelegd. Het rook sterk en hij is ook komen kijken maar heeft er niets van gegeten.

Soms denk ik dat het bijslijpen van zijn tandjes ook wel iets ermee te maken heeft, hij eet wat scheef nu zeg maar. Mss zit daar iets niet 100%?
pi_210256952
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 augustus 2023 10:28 schreef Lenny77 het volgende:
De dierenarts had zelf ook nog gebeld en hij gaf aan dat het voorlopig ok is.
Ik heb de dwangvoeding in huis dus voel mij sowieso iets geruster. Daar had ik gisteren een beetje van gemaakt en op een bordje gelegd. Het rook sterk en hij is ook komen kijken maar heeft er niets van gegeten.

Soms denk ik dat het bijslijpen van zijn tandjes ook wel iets ermee te maken heeft, hij eet wat scheef nu zeg maar. Mss zit daar iets niet 100%?
Hihi hij hoopte zeker dat het iets lekkerders was dan dwangvoeding ;)

Misschien moet hij ook wennen dat zn tandjes geslepen zijn.
Het is ook allemaal niet niets voor zo'n klein diertje.
pi_210256967
Mijn oude konijn had vaak na het slijpen van zn kiezen een gevoelige mond, dan maakte ik (dunne) pap van brok met heet water (wel laten afkoelen :+ ) en dat slobberde hij dan op O+

En idd temperatuur in de gaten houden, bij de castratie van mn voedster 2 jaar geleden moest ik gaan kruiken naast t dwangvoeren :')
J'ai vu un escarbot ivre!-Komupolapana
Het zijn de kleine dingen die het doen <3
pi_210258479
De temperatuur blijft gelukkig in orde, hij is ook een binnenkonijn dus dat helpt wel :)
Hij knabbelt ook steeds meer aan het hooi en daarnet heeft hij voor het eerst van zijn brokjes gegeten *O* *O* *O* *O*
Ik begin stilletjes hoopvol te worden dat het ergste achter de rug is O+
  Moderator / Redactie FP zaterdag 12 augustus 2023 @ 20:13:08 #14
Brabo Bastard
pi_210263297
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 augustus 2023 12:56 schreef Lenny77 het volgende:
De temperatuur blijft gelukkig in orde, hij is ook een binnenkonijn dus dat helpt wel :)
Hij knabbelt ook steeds meer aan het hooi en daarnet heeft hij voor het eerst van zijn brokjes gegeten *O* *O* *O* *O*
Ik begin stilletjes hoopvol te worden dat het ergste achter de rug is O+
Fijn O+
"They are rage. Brutal, without mercy. But you.... You will be worse. Rip and tear, until it is done!"
"Omae wa mou shindeiru."
  Moderator zondag 13 augustus 2023 @ 10:22:16 #15
441859 crew  Lenny77
pi_210268333
En deze nacht zijn de keuteltjes in normaal formaat gevallen *O* *O* *O*

Dat een mens zo blij kan zijn met wat kak O+

Boh ben toch echt ongerust geweest :{
pi_210268398
quote:
1s.gif Op zondag 13 augustus 2023 10:22 schreef Lenny77 het volgende:

*O* *G*
Dan nu nog eventjes wachten en tijd voor de vriendin! Is je vrouwtje eigenlijk gesteriliseerd?
  Moderator zondag 13 augustus 2023 @ 11:04:47 #17
441859 crew  Lenny77
pi_210268809
quote:
1s.gif Op zondag 13 augustus 2023 10:28 schreef MizzezAmy het volgende:

[..]
*O* *G*
Dan nu nog eventjes wachten en tijd voor de vriendin! Is je vrouwtje eigenlijk gesteriliseerd?
Ja de dierenarts zei 6 weken :o ik dacht dat het minder was.
Nee zij is niet gesteriliseerd, maar ze is ook nog wat jong nu. Voorlopig zie ik dat ook niet zitten na de stress van vorige dagen :o en Yama is super wild/ actief/ ruw dus hoe ik haar moet gaan kalm houden met een buik vol hechtingen :{
  Moderator / Redactie FP zondag 13 augustus 2023 @ 12:15:53 #18
Brabo Bastard
pi_210269495
quote:
1s.gif Op zondag 13 augustus 2023 10:22 schreef Lenny77 het volgende:

Goed nieuws *O*
"Omae wa mou shindeiru."
  Moderator zondag 20 augustus 2023 @ 11:57:29 #19
382129 crew  Donna
pi_210352547

De dames moesten het even 3 dagen doen met alleen hun hok. Maar zonet de ren eraan gezet.
Nog even een afdekzeil halen voor over het gedeelte waar het toilet staat en dan is het helemaal klaar. ^O^
  Moderator / Redactie FP zondag 20 augustus 2023 @ 11:59:25 #20
Brabo Bastard
pi_210352565
quote:
0s.gif Op zondag 20 augustus 2023 11:57 schreef Donna het volgende:
[ afbeelding ]

De dames moesten het even 3 dagen doen met alleen hun hok. Maar zonet de ren eraan gezet.
Nog even een afdekzeil halen voor over het gedeelte waar het toilet staat en dan is het helemaal klaar. ^O^
Zo'n hok heeft mijn zus ook gehad voor haar konijntjes :D

Op een moment begon het dak te lekken ;(
"Omae wa mou shindeiru."
  Moderator zondag 20 augustus 2023 @ 12:21:03 #21
382129 crew  Donna
pi_210352876
quote:
0s.gif Op zondag 20 augustus 2023 11:59 schreef TheStigsDutchCousin het volgende:

[..]
Zo'n hok heeft mijn zus ook gehad voor haar konijntjes :D

Op een moment begon het dak te lekken ;(
Ahhh dat zou klote zijn. Dan moet ik klussen :P
  Moderator / Redactie FP zondag 20 augustus 2023 @ 12:49:42 #22
Brabo Bastard
pi_210353272
quote:
0s.gif Op zondag 20 augustus 2023 12:21 schreef Donna het volgende:

[..]
Ahhh dat zou klote zijn. Dan moet ik klussen :P
In het midden. Nu hebben ze een groot kunstof hok. Deze viel echt uit elkaar zowat ;(
"Omae wa mou shindeiru."
pi_210353413
Wij hadden ook zo'n hok maar dat hebben ze opgevreten :') _O-
  Moderator zondag 20 augustus 2023 @ 13:18:27 #24
382129 crew  Donna
pi_210353567
quote:
0s.gif Op zondag 20 augustus 2023 13:04 schreef tombolafan het volgende:
Haha ze begonnen nu ook al te knagen. Hopelijk is dat met de ren weer voorbij. Eerder deden ze dat ook niet, maarja toen stond het hok onder een mega overkapping.
pi_210357848
Goed bezig @Donna Je ziet vanzelf hoe heel ze het laten. Zorgen dat het goed in de beits staat, of van die aluminium profielen op de hoeken helpen ook tegen knagen.
pi_210357865
Ons konijn is weer thuis. *O* Hij was uit logeren, want vlak voor onze vakantie koppelen en dan zonder toezicht zitten leek me niet verstandig. Dus mocht hij logeren. Hij maakte ook een nieuwe (konijnen) vriendin, maar haar (konijnen) vriend vond dat niet zo geslaagd _O-
pi_210358102
Binnenkort dus eens kijken bij een opvang voor een nieuwe voedster. Ik neig er toch naar om nog verder te gaan met konijnen houden.

Weet iemand of je bij Huizepluis hun aanbod kunt zien ergens online? Vroeger wel.
Het Knabbelhuis ben ik eerder geweest, maar die bestaat niet meer, volgens mij.
  Moderator / Redactie FP zondag 20 augustus 2023 @ 19:28:29 #28
Brabo Bastard
pi_210358936
quote:
0s.gif Op zondag 20 augustus 2023 13:04 schreef tombolafan het volgende:
Ja die twee dus ook :D Je kon zo zien waar ze geknaagd hadden _O-
"Omae wa mou shindeiru."
  dinsdag 22 augustus 2023 @ 07:40:37 #29
37150 livelink
pi_210375989
quote:
0s.gif Op zondag 20 augustus 2023 18:26 schreef Hupje het volgende:
Binnenkort dus eens kijken bij een opvang voor een nieuwe voedster. Ik neig er toch naar om nog verder te gaan met konijnen houden.

Weet iemand of je bij Huizepluis hun aanbod kunt zien ergens online? Vroeger wel.
Het Knabbelhuis ben ik eerder geweest, maar die bestaat niet meer, volgens mij.
Nee, dat doen ze niet meer bij Huizepluis. De laatste keer hebben wij ons konijn afgegeven daar en hebben zij gekoppeld met de aanwezige konijnen. We hadden wel in de email gezegd dat het een oudere voedster moet zijn.

Het was verder prima en een geslaagde koppeling, maar ze hebben nu een geheim adres en je kon echt alleen maar langskomen om je konijn weg te brengen en weer te halen.

Wat ik ook niet leuk vond was dat ik tijdens de logeerpartij een mailtje kreeg dat mijn rammetje wel erg gestressed was (ja, dat is hij al zijn hele leven) en dat hij waarschijnlijk latent drager was van E. cuniculi en dat ik medicatie mee had moeten geven omdat ik wel had kunnen bedenken dat dat door de stress actief zou kunnen worden.

Was best wel een aanvallend mailtje en het gaf me echt zo'n gevoel alsof ik slecht was voor mijn konijn. Uiteindelijk was er ook niks aan de hand trouwens. De E.cuniculi is niet actief geworden als hij al latent drager is.

Dus waar ik voorheen altijd een heel goed gevoel had bij HuizePluis werd dat toch wel wat minder door alle beleidswijzigingen. Maar zoals gezegd; uiteindelijk ging de koppeling prima.
pi_210376319
Ik voel me ook haast een potentiële misdadiger als ik de mailtjes van de opvangen lees die ik gisteren kreeg :')
Ik snap wel dat mensen afhaken om een konijn bij een opvang te halen, eigenlijk.

De een zegt dat ik als mens niks te kiezen heb, want mijn konijn moet kiezen. Ja, dat snap ik, maar dan mag ik toch wel een voorkeur hebben welke als eerste te proberen?
De ander wil foto's van het hok (+ afmetingen), konijn en het voer.
Een opvang heeft momenteel niks zitten en de anderen doen alleen koppelvakanties - wat ik niet zie zitten, want a) ik kan en durf dat prima zelf en b) mijn konijn is niet ingeënt (wat vast de volgende doodzonde is als ik dat vertel :') )

Dus. Sorry, makker. Je zit nog even alleen :{
  dinsdag 22 augustus 2023 @ 13:18:01 #31
37150 livelink
pi_210379937
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 augustus 2023 08:39 schreef Hupje het volgende:
Ik voel me ook haast een potentiële misdadiger als ik de mailtjes van de opvangen lees die ik gisteren kreeg :')
Ik snap wel dat mensen afhaken om een konijn bij een opvang te halen, eigenlijk.

De een zegt dat ik als mens niks te kiezen heb, want mijn konijn moet kiezen. Ja, dat snap ik, maar dan mag ik toch wel een voorkeur hebben welke als eerste te proberen?
De ander wil foto's van het hok (+ afmetingen), konijn en het voer.
Een opvang heeft momenteel niks zitten en de anderen doen alleen koppelvakanties - wat ik niet zie zitten, want a) ik kan en durf dat prima zelf en b) mijn konijn is niet ingeënt (wat vast de volgende doodzonde is als ik dat vertel :') )

Dus. Sorry, makker. Je zit nog even alleen :{
Dan moet je inderdaad sowieso niet bij Huizepluis zijn, want daar doen ze ook alleen nog maar koppelvakanties en moet je ook een foto sturen van je hok en je moet een vaccinatieboekje meegeven.
pi_210382993
Uiteindelijk komt het er vast op neer dat ik alle details over de woonomgeving wel deel en 'm wel op koppelvakantie stuur, hoor. Alles voor het beestje. Maar inenten alleen hiervoor gaat me wel ver.
pi_210398160
Nou, niet dus. Ik ben afgekeurd door de opvang _O- :{
Ik zorg ook zo slecht voor mijn dieren, dat klopt :(
De ene opvang doet niet zonder vaccinatie, nr 2 heeft geen dieren zitten ivm verhuizing en nr 3 vindt ons hok te klein. Verder rijden vind ik voor mijn konijn wel erg heftig.

Ik vrees dat ik dan toch bij ga dragen aan de konijnen fokkerij, want dit beestje alleen laten zitten is zielig.

Maar eens een plan bedenken ;(
Heeft iemand hier nog een keer toevallig?
pi_210398214
quote:
1s.gif Op woensdag 23 augustus 2023 19:55 schreef Hupje het volgende:
Nou, niet dus. Ik ben afgekeurd door de opvang _O- :{
Ik zorg ook zo slecht voor mijn dieren, dat klopt :(
De ene opvang doet niet zonder vaccinatie, nr 2 heeft geen dieren zitten ivm verhuizing en nr 3 vindt ons hok te klein.

Ik vrees dat ik dan toch bij ga dragen aan de konijnen fokkerij, want dit beestje alleen laten zitten is zielig.

Maar eens een plan bedenken ;(
Pfoei dat is ook niet heel handig van ze... Hoewel ik ergens wel snap dat ze inentingen verplichten is het overige wel erg overdreven...

En via de 'gewone' asiels?
pi_210398232
quote:
1s.gif Op woensdag 23 augustus 2023 19:59 schreef tombolafan het volgende:

[..]
Pfoei dat is ook niet heel handig van ze... Hoewel ik ergens wel snap dat ze inentingen verplichten is het overige wel erg overdreven...

En via de 'gewone' asiels?
Dat is nr 3, die stellen enorme eisen aan de huisvesting. Ik kan inderdaad misschien nog een ander gewoon asiel in de buurt proberen.
pi_210398314
quote:
0s.gif Op woensdag 23 augustus 2023 20:00 schreef Hupje het volgende:

[..]
Dat is nr 3, die stellen enorme eisen aan de huisvesting. Ik kan inderdaad misschien nog een ander gewoon asiel in de buurt proberen.
https://ikzoekbaas.dieren(...)/konijnen-en-knagers

Geen idee waar je precies woont :+

Hier gaan er na deze konijnen geen nieuwe komen, weer nog niet wat we doen als er 1 dood gaat eigenlijk :')

Broer en zus dus hopelijk ongeveer tegelijk.

Maar goed, ze zijn pas bijna 3 dus duurt hopelijk nog erg lang :D
pi_210398334
En ik snap het best, he. Meer ruimte is beter voor je konijn. Maar hoeveel mensen hebben hun halve tuin in gebruik voor een konijn?
Mijne heeft nu bijv meer dan 20m2 tot zijn beschikking, maar komt zijn hok niet uit _O- Maar omdat dat niet permanent is (zonder toezicht kan het niet ivm roofvogels hier) telt dat niet.
pi_210398359
Grofweg regio Nijmegen.
pi_210398435
quote:
0s.gif Op woensdag 23 augustus 2023 20:06 schreef Hupje het volgende:
En ik snap het best, he. Meer ruimte is beter voor je konijn. Maar hoeveel mensen hebben hun halve tuin in gebruik voor een konijn?
Mijne heeft nu bijv meer dan 20m2 tot zijn beschikking, maar komt zijn hok niet uit _O- Maar omdat dat niet permanent is (zonder toezicht kan het niet ivm roofvogels hier) telt dat niet.
Pfffff...

Als je t permanent doet dan moet je over een tijdje weer een nieuwe halen ivm opgegeten :')

Hier ook niet altijd. Ze kunnen/mogen vaak los in de hele tuin, maar op dagen dat dochter alleen naar huis komt/de glazenwasser komt moet de poort los blijven en dan kan t niet want dan is er risico dat de poort open gaat/gedaan wordt en dan zijn ze weg :+

Nu hebben ze daarnaast ook best veel ruimte maar vast niet genoeg voor die maatstaven dan :P
pi_210398468
quote:
0s.gif Op woensdag 23 augustus 2023 20:08 schreef Hupje het volgende:
Grofweg regio Nijmegen.
Hij geeft dan Doetinchem als dichtst bij, dat is best een eindje nog :')
  Moderator dinsdag 29 augustus 2023 @ 15:38:53 #41
441859 crew  Lenny77
pi_210466204
Mag ik nog eens wat advies vragen?
Gombi is nu een dikke 3 weken geleden gecastreerd dus nog een paar weken en dan kan ik gaan kijken of het klikt met Yama :)
Die koppelingsverhalen die ik lees gaan altijd over kleine ruimtes die ze beiden niet kennen. Moet het echt zo? Ik heb Yama nu in de woonkamer en Gombi in de keuken en er zit een hoog schot tussen beide ruimtes. Ze hebben elkaar nog niet gezien maar ruiken elkaar dus wel. Mag ik het schot wegnemen en dan gewoon 'de natuur' zijn gang laten gaan? Of is dat een recept voor ellende? (vroeger -30j geleden- gooiden we ze gewoon samen en dat ging altijd goed, maar ok, we kunnen geluk hebben gehad). Yama is wel een stuk groter dan Gombi. Zij is nu 5 maanden en maatje groot vleeskonijn. Gombi is bijna 1.5j en maatje uit de kluiten gegroeid dwergkonijn. Ik denk wel dat zij minstens 2kg meer weegt dan hem.
Dan tweede vraag: stel dat we geluk hebben en het klikt O+ , binnenkort gaat Yama haar puberteit in en gaat ze wss hormonaal worden enz. Hoe groot is de kans dat ze na succesvolle koppeling agressief tegen hem gaat worden? Ze mogen bijna non stop los maar sommige momenten zitten ze nu eenmaal ook vast daar Yama een sloper is, kan ze hem dan verwonden of erger?
Ik ben wel benieuwd naar de meningen van de kenners. Ik heb vroeger echt veel konijnen gehad maar toen was het allemaal niet zo moeilijk.. nu lijkt het bijna rocket science als je alle regels moet volgen :X
  woensdag 30 augustus 2023 @ 06:48:36 #42
37150 livelink
pi_210471446
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 augustus 2023 15:38 schreef Lenny77 het volgende:
Mag ik nog eens wat advies vragen?
Gombi is nu een dikke 3 weken geleden gecastreerd dus nog een paar weken en dan kan ik gaan kijken of het klikt met Yama :)
Die koppelingsverhalen die ik lees gaan altijd over kleine ruimtes die ze beiden niet kennen. Moet het echt zo? Ik heb Yama nu in de woonkamer en Gombi in de keuken en er zit een hoog schot tussen beide ruimtes. Ze hebben elkaar nog niet gezien maar ruiken elkaar dus wel. Mag ik het schot wegnemen en dan gewoon 'de natuur' zijn gang laten gaan? Of is dat een recept voor ellende? (vroeger -30j geleden- gooiden we ze gewoon samen en dat ging altijd goed, maar ok, we kunnen geluk hebben gehad). Yama is wel een stuk groter dan Gombi. Zij is nu 5 maanden en maatje groot vleeskonijn. Gombi is bijna 1.5j en maatje uit de kluiten gegroeid dwergkonijn. Ik denk wel dat zij minstens 2kg meer weegt dan hem.
Dan tweede vraag: stel dat we geluk hebben en het klikt O+ , binnenkort gaat Yama haar puberteit in en gaat ze wss hormonaal worden enz. Hoe groot is de kans dat ze na succesvolle koppeling agressief tegen hem gaat worden? Ze mogen bijna non stop los maar sommige momenten zitten ze nu eenmaal ook vast daar Yama een sloper is, kan ze hem dan verwonden of erger?
Ik ben wel benieuwd naar de meningen van de kenners. Ik heb vroeger echt veel konijnen gehad maar toen was het allemaal niet zo moeilijk.. nu lijkt het bijna rocket science als je alle regels moet volgen :X
Ik zou het gewoon proberen met het weghalen van het schot, Lenny. Als je merkt dat het niet goed gaat, dan kan je altijd nog voor een herkansing in de badkamer gaan of zo.

Die puberteit is wel tricky, maar daar kun je nog niks over zeggen nu. Goed in de gaten houden ook dan.
pi_210472356
quote:
0s.gif Op woensdag 30 augustus 2023 06:48 schreef livelink het volgende:

[..]
Ik zou het gewoon proberen met het weghalen van het schot, Lenny. Als je merkt dat het niet goed gaat, dan kan je altijd nog voor een herkansing in de badkamer gaan of zo.

Die puberteit is wel tricky, maar daar kun je nog niks over zeggen nu. Goed in de gaten houden ook dan.
Dankjewel voor het antwoord!

Maar goed in de gaten houden lukt dus helaas niet altijd :{
Wat tijdens de nacht of als ik werken ben?
  woensdag 30 augustus 2023 @ 09:35:34 #44
37150 livelink
pi_210472460
Ik zette ze de eerste dagen van een koppeling alleen bij elkaar als ik erbij was. Dus dan haalde ik ze weer uit elkaar 's nachts of als ik er niet was. Maar ja, ik vind koppelen ongeveer het vervelendste van het hebben van konijnen, dus ik ben niet zo'n goede raadgever.
pi_210474387
quote:
0s.gif Op woensdag 30 augustus 2023 09:35 schreef livelink het volgende:
Ik zette ze de eerste dagen van een koppeling alleen bij elkaar als ik erbij was. Dus dan haalde ik ze weer uit elkaar 's nachts of als ik er niet was. Maar ja, ik vind koppelen ongeveer het vervelendste van het hebben van konijnen, dus ik ben niet zo'n goede raadgever.
Ik heb 2 koppelingen gedaan, maar beide keren was het na een aantal uren wel zo rustig dat ik ze bij elkaar durfde te laten. Dacht als ze elkaar de eerste uren niet echt de tent uit vechten, ze dat later ook wel niet zouden doen? Maar misschien is dat wel helemaal niet zo en heb ik gewoon geluk gehad :@
pi_210490065
quote:
0s.gif Op woensdag 30 augustus 2023 09:35 schreef livelink het volgende:
Oh dit kan gewoon? Ik dacht dat je ze dan niet meer uit elkaar mocht halen omdat je dan steeds weer moest koppelen?
Is dit dan ook iets wat je langer mag doen dan een paar dagen?
pi_210490989
Ik heb ze altijd -als het rustig genoeg was- bij elkaar gelaten met veel ruimte zodat ze elkaar kunnen ontlopen.

Ik heb ook net weer een koppeling achter de rug. Mocht geen konijn van de opvang, dus heb er een van marktplaats gehaald. Niet iets wat ik graag doe, maar nood breekt wet :') Toch een afdankertje, in ieder geval.
Het gaat best aardig hier, maar ze zijn echt nog geen beste vrienden, zeg maar.
  donderdag 31 augustus 2023 @ 22:23:15 #48
37150 livelink
pi_210493619
quote:
1s.gif Op donderdag 31 augustus 2023 18:53 schreef Lenny77 het volgende:

[..]
Oh dit kan gewoon? Ik dacht dat je ze dan niet meer uit elkaar mocht halen omdat je dan steeds weer moest koppelen?
Is dit dan ook iets wat je langer mag doen dan een paar dagen?
Ik deed het een nacht of twee. Overdag zorgde ik wel dat er iemand thuis was. Maar 's nachts vond ik het te eng. Ze waren alleen door gaas gescheiden, dus ze konden elkaar nog wel zien en ruiken, maar niet verwonden.

De laatste keer was het een koppelvakantie, dat vond ik wel relaxt. Toen kon ik ze terug van vakantie gewoon zonder problemen bij elkaar zetten. Voor mij wel de oplossing.
  donderdag 31 augustus 2023 @ 22:23:45 #49
37150 livelink
pi_210493624
quote:
0s.gif Op donderdag 31 augustus 2023 19:53 schreef Hupje het volgende:
Ik heb ze altijd -als het rustig genoeg was- bij elkaar gelaten met veel ruimte zodat ze elkaar kunnen ontlopen.

Ik heb ook net weer een koppeling achter de rug. Mocht geen konijn van de opvang, dus heb er een van marktplaats gehaald. Niet iets wat ik graag doe, maar nood breekt wet :') Toch een afdankertje, in ieder geval.
Oh, dat is wel jammer. Hopelijk wordt dat nog beter.
  Moderator vrijdag 1 september 2023 @ 08:51:41 #50
441859 crew  Lenny77
pi_210495649
quote:
0s.gif Op donderdag 31 augustus 2023 19:53 schreef Hupje het volgende:

Bedoel je met die eerste zin tijdens de koppeling?

En hopelijk gaat het nog beteren met die 2 van jou. Hoe aardig is trouwens best aardig? Ze tolereren elkaar en zitten wel al samen?
pi_210498231
Tijdens de eerste uren van de koppeling moeten ze elkaar regelmatig tegenkomen, maar ook even op afstand tot rust kunnen komen. Als dat goed gaat, durf ik ze dan 's nachts best bij elkaar te laten - met wat meer ruimte om elkaar te ontlopen als ze willen.

Ze zitten samen in hok+ren, op een afstandje, gaan nog niet echt tegen elkaar aan zitten. Ze eten wel samen zonder gedoe en de ram zoekt wel toenadering, maar de voedster rent dan vaak nog weg.
pi_210656456
Inmiddels kunnen mijn konijnen elkaar wel waarderen O+ Misschien geen liefde op het eerste gezicht, maar wel gezellig gezelschap om tegenaan te slapen enzo.

De voedster is inmiddels ook goed gewend. Volgens mij vindt ze het wel leuk hier. Of zou ze juist aan het ontsnappen zijn?! :s)
  zaterdag 16 september 2023 @ 21:34:02 #53
37150 livelink
pi_210656488
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 september 2023 21:31 schreef Hupje het volgende:
Inmiddels kunnen mijn konijnen elkaar wel waarderen O+ Misschien geen liefde op het eerste gezicht, maar wel gezellig gezelschap om tegenaan te slapen enzo.

De voedster is inmiddels ook goed gewend. Volgens mij vindt ze het wel leuk hier. Of zou ze juist aan het ontsnappen zijn?! :s)
[ afbeelding ]
:o

Dat was de reden waarom ik gaas onder het gras had gegraven. Kan ze er niet uit?
pi_210656752
Dit is bij het loslopen, ik hield haar in de gaten en inmiddels is het gat dicht en afgezet. Ondernemend typetje dit! Ik hou daar wel van O+
  Moderator zondag 17 september 2023 @ 11:35:31 #55
441859 crew  Lenny77
pi_210660166
Hier is het crisis ;(
We zitten op een paar dagen van de koppeling en nu is het mannetje Gombi plots erg ziek geworden.. Ik ben deze ochtend naar de dierenarts gegaan en hij is opgenomen met een gasbuik. Hij heeft onderhuids vocht gekregen, 2 subcutane pijnstillers en onstekingsremmers en oraal een middel voor de buik. Hij was onderkoeld dus ligt op de warmteplaat en onder de lamp ;(
Als de pijn minder is gaan ze met buikmassages beginnen..
Ziet er niet goed uit :'(
pi_210660436
quote:
0s.gif Op zondag 17 september 2023 11:35 schreef Lenny77 het volgende:
Hier is het crisis ;(
We zitten op een paar dagen van de koppeling en nu is het mannetje Gombi plots erg ziek geworden.. Ik ben deze ochtend naar de dierenarts gegaan en hij is opgenomen met een gasbuik. Hij heeft onderhuids vocht gekregen, 2 subcutane pijnstillers en onstekingsremmers en oraal een middel voor de buik. Hij was onderkoeld dus ligt op de warmteplaat en onder de lamp ;(
;(
Hopelijk komt hij er bovenop, ze doen er iig alles aan zo te lezen.
Sterkte :*
  zondag 17 september 2023 @ 12:10:38 #57
37150 livelink
pi_210660465
quote:
0s.gif Op zondag 17 september 2023 11:35 schreef Lenny77 het volgende:
Hier is het crisis ;(
Ach :'(
Dit ziet er inderdaad echt niet goed uit. Sterkte :*

Wat bedoel je trouwens met paar dagen van de koppeling? Betekent dat dat je over een paar dagen zou gaan koppelen of was de koppeling al een paar dagen bezig?
  Moderator zondag 17 september 2023 @ 12:25:44 #58
441859 crew  Lenny77
pi_210660619
quote:
1s.gif Op zondag 17 september 2023 12:07 schreef MizzezAmy het volgende:

[..]
;(
Hopelijk komt hij er bovenop, ze doen er iig alles aan zo te lezen.
Sterkte :*
Ja ben echt wel bang op dit moment :'(
  Moderator zondag 17 september 2023 @ 12:28:03 #59
441859 crew  Lenny77
pi_210660651
quote:
0s.gif Op zondag 17 september 2023 12:10 schreef livelink het volgende:

[..]
Ach :'(
Dit ziet er inderdaad echt niet goed uit. Sterkte :*

Wat bedoel je trouwens met paar dagen van de koppeling? Betekent dat dat je over een paar dagen zou gaan koppelen of was de koppeling al een paar dagen bezig?
Midden aanstaande week zou de echte koppeling gaan gebeuren, dan is de castratie 6 weken ver. Ze hebben elkaar een week geleden al eens voorzichtig ontmoet en het zag er veelbelovend uit ;(

Ik ken de kansen niet voor gasbuikjes.. de dierenarts had het over 50/50. Wat is jullie ervaring?
  zondag 17 september 2023 @ 17:17:04 #60
37150 livelink
pi_210665073
Ik heb alleen ervaring met onderkoeling en dat liep fout af.
  Moderator zondag 17 september 2023 @ 17:19:30 #61
441859 crew  Lenny77
pi_210665099
quote:
0s.gif Op zondag 17 september 2023 17:17 schreef livelink het volgende:
Ik heb alleen ervaring met onderkoeling en dat liep fout af.
;(
Ik ben aan het wachten op een update, ze zouden deze avond bellen hoe het gaat met hem.
Veel zelfbeheersing nodig dus om niet zelf de hele tijd aan de telefoon te hangen ;(
  zondag 17 september 2023 @ 17:37:52 #62
37150 livelink
pi_210665266
quote:
0s.gif Op zondag 17 september 2023 17:19 schreef Lenny77 het volgende:

[..]
;(
Ik ben aan het wachten op een update, ze zouden deze avond bellen hoe het gaat met hem.
Veel zelfbeheersing nodig dus om niet zelf de hele tijd aan de telefoon te hangen ;(
Ik hoop dat ze snel bellen. Ik weet dat mijn konijn ook op een warmtekussen was geplaatst en dat we ook pas aan het eind van de dag of anders de volgende dag pas gebeld werden met de mededeling dat ze haar toch beter konden laten inslapen. Was zo zielig; het konijn was over de schutting van de kinderboerderij gegooid. Daar hadden ze geen plek voor haar, dus had ik haar meegenomen. Nog een jong beestje en het begon te regenen en ze bleef gewoon buiten in de regen zitten. Ze had het gewoon compleet opgegeven.
  Moderator zondag 17 september 2023 @ 20:02:24 #63
441859 crew  Lenny77
pi_210666848
quote:
0s.gif Op zondag 17 september 2023 17:37 schreef livelink het volgende:

[..]
Ik hoop dat ze snel bellen. Ik weet dat mijn konijn ook op een warmtekussen was geplaatst en dat we ook pas aan het eind van de dag of anders de volgende dag pas gebeld werden met de mededeling dat ze haar toch beter konden laten inslapen. Was zo zielig; het konijn was over de schutting van de kinderboerderij gegooid. Daar hadden ze geen plek voor haar, dus had ik haar meegenomen. Nog een jong beestje en het begon te regenen en ze bleef gewoon buiten in de regen zitten. Ze had het gewoon compleet opgegeven.
Awww das wel erg zielig ;( Wat scheelt er toch met sommige mensen....

Hier een update gekregen, een half uurtje geleden.
Hij zit voorlopig zonder externe warmtebron en houdt zijn temperatuur voorlopig vast, dat is al goed. Hij zou ook levendiger zijn. Wel nog steeds geen darmgeluiden te horen, hij heeft nog niets gegeten en er zijn ook nog geen keuteltjes gekomen.. wel een klein plasje. Dat is dus niet zo goed.
Ik denk niet dat ik meteen extreem hoopvol moet zijn, maar ok.. elk klein stapje vooruit is een stapje zeker?
Ik had zo gehoopt op darmgeluid :{
  zondag 17 september 2023 @ 22:49:47 #64
37150 livelink
pi_210668733
quote:
0s.gif Op zondag 17 september 2023 20:02 schreef Lenny77 het volgende:

[..]
Awww das wel erg zielig ;( Wat scheelt er toch met sommige mensen....

Hier een update gekregen, een half uurtje geleden.
Hij zit voorlopig zonder externe warmtebron en houdt zijn temperatuur voorlopig vast, dat is al goed. Hij zou ook levendiger zijn. Wel nog steeds geen darmgeluiden te horen, hij heeft nog niets gegeten en er zijn ook nog geen keuteltjes gekomen.. wel een klein plasje. Dat is dus niet zo goed.
Ik denk niet dat ik meteen extreem hoopvol moet zijn, maar ok.. elk klein stapje vooruit is een stapje zeker?
Ik had zo gehoopt op darmgeluid :{
Ach, niet helemaal het nieuws waar je op hoopte inderdaad. Ik ga voor je konijntje duimen dat hij gaat eten.
pi_210669307
Dat kan even duren hoor, voordat die darmpjes weer wat meer op gang zijn gekomen. Dat ie z’n temperatuur beter op peil kan houden en alerter is, klinkt goed.

Nu rustig aan weer gaan eten en keutels gaan produceren.

Je zou morgen wat eigen hooi en groenvoer (evt paardestekken?) dat hij gewend is langs kunnen brengen. Biks eten ze vaak pas het laatste weer, ik pluk regelmatig eerst wat gras/paardenbloem voor de konijnen in de opname. (De dierenarts zal ook wel (gaan) dwangvoeren als Gombie nog niet zelf wilt eten).

Gasbuiken zijn tricky. Zeker als de oorzaak onbekend is. Maar niet gelijk de hoop opgeven, het klinkt nu best als een gereserveerde maar toch ook optimistischere prognose.
pi_210670835
Update:
Buikje is minder gevoelig en de grote gasmassa van de maag is weg. Nu zitten er nog een paar kleinere 'bubbels' in de darmen maar ze zijn veel soepeler. Hij heeft nog niets gegeten en zelfstandig gepoept maar met de buikmassage kwamen er wel 2 keuteltjes mee.
Hij blijkt zijn temperatuur toch niet vast te kunnen houden want hij is deze nacht weer op het matje gezet. Op zich zou hij wel goed alert zijn.
Ik ga inderdaad seffens naar daar in een poging hem aan het eten te krijgen. Mss lukt het met wat vriendelijke maar toch stevige aanmoediging :')
pi_210670841
quote:
7s.gif Op maandag 18 september 2023 00:02 schreef Candaasje het volgende:
Dat kan even duren hoor, voordat die darmpjes weer wat meer op gang zijn gekomen. Dat ie z’n temperatuur beter op peil kan houden en alerter is, klinkt goed.

Nu rustig aan weer gaan eten en keutels gaan produceren.

Je zou morgen wat eigen hooi en groenvoer (evt paardestekken?) dat hij gewend is langs kunnen brengen. Biks eten ze vaak pas het laatste weer, ik pluk regelmatig eerst wat gras/paardenbloem voor de konijnen in de opname. (De dierenarts zal ook wel (gaan) dwangvoeren als Gombie nog niet zelf wilt eten).

Gasbuiken zijn tricky. Zeker als de oorzaak onbekend is. Maar niet gelijk de hoop opgeven, het klinkt nu best als een gereserveerde maar toch ook optimistischere prognose.
Bedankt voor de aanmoediging O+
Ik ga een Thuisapotheek moeten gaan aanleggen denk ik. Dat ik meteen zelf in actie kan schieten
pi_210670844
quote:
0s.gif Op zondag 17 september 2023 22:49 schreef livelink het volgende:

[..]
Ach, niet helemaal het nieuws waar je op hoopte inderdaad. Ik ga voor je konijntje duimen dat hij gaat eten.
O+ O+ dankjewel
pi_210671225
quote:
1s.gif Op maandag 18 september 2023 09:47 schreef Lenny77 het volgende:
Update:
Buikje is minder gevoelig en de grote gasmassa van de maag is weg. Nu zitten er nog een paar kleinere 'bubbels' in de darmen maar ze zijn veel soepeler. Hij heeft nog niets gegeten en zelfstandig gepoept maar met de buikmassage kwamen er wel 2 keuteltjes mee.
Hij blijkt zijn temperatuur toch niet vast te kunnen houden want hij is deze nacht weer op het matje gezet. Op zich zou hij wel goed alert zijn.
Ik ga inderdaad seffens naar daar in een poging hem aan het eten te krijgen. Mss lukt het met wat vriendelijke maar toch stevige aanmoediging :')
Is er ook al bekend waardoor de gasbuik kwam?
Ik duim mee, hopelijk kun je hem aan het eten krijgen!
pi_210672547
quote:
1s.gif Op maandag 18 september 2023 10:39 schreef MizzezAmy het volgende:

[..]
Is er ook al bekend waardoor de gasbuik kwam?
Ik duim mee, hopelijk kun je hem aan het eten krijgen!
Nee niet bekend. Ik heb een vermoeden van extreme rui en dus teveel haar binnen gekregen.
Ik heb hem wel wat aan het eten gekregen (10 grassprieten en 3 blaadjes van een paardenbloem) en er zijn nog 4 misvormde keuteltjes gekomen.
Met wat geluk mag ik hem deze avond gaan halen O+
Hij zag er daar niet zo happy uit :o
  Moderator maandag 18 september 2023 @ 13:06:33 #71
382129 crew  Donna
pi_210672594
Ah gossie arm nijntje!
pi_210687287
Update: Gombi is ondertussen van gisteren avond thuis *O*
Hij heeft gisteren door de dag nog een paar temperatuurdalingen en wat extra pijnstilling nodig gehad, maar ik ben tussendoor daar geweest om hem aan het eten te krijgen (was van zaterdag geleden) en dat is gelukt :)
Door buikmassages zijn nog een paar keuteltjes afgekomen en even later ook een paar mini spontane. Maar omdat hij daar dus niet wou eten was het beter om hem mee te nemen, hij was stabiel genoeg.
Gisterenavond ging nog wat stroef en dat was het eigenlijk ook tot later deze namiddag. Ik heb hem wel redelijk wat groenvoer kunnen geven en ondertussen eet hij al flink hooi. De keuteltjes beginnen te komen, wel nog steeds maar de helft van de grootte wat ze zouden moeten zijn, maar ok, elk keuteltje is een reden voor een flinke glimlach O+
Hij is deze avond zelfs nog een beetje beginnen rondwandelen en heeft een paar sprongetjes gemaakt :)
Voorlopig nog even wat pijnstilling geven en Infacol voor de restgasjes.
We zijn er nog niet helemaal maar ik denk wel dat we mogen zeggen dat we veel geluk hebben gehad O+

[ Bericht 2% gewijzigd door Lenny77 op 19-09-2023 20:40:13 ]
pi_210687384
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 20:33 schreef Lenny77 het volgende:
Hij heeft gisteren door de dag nog een paar temperatuurdalingen en wat extra pijnstilling nodig gehad, maar ik ben tussendoor daar geweest om hem aan het eten te krijgen (was van zaterdag geleden) en dat is gelukt :)
Door buikmassages zijn nog een paar keuteltjes afgekomen en even later ook een paar mini spontane. Maar omdat hij daar dus niet wou eten was het beter om hem mee te nemen, hij was stabiel genoeg.
Gisterenavond ging nog wat stroef en dat was het eigenlijk ook tot later deze namiddag. Ik heb hem wel redelijk wat groenvoer kunnen geven en ondertussen eet hij al flink hooi. De keuteltjes beginnen te komen, wel nog steeds maar de helft van de grootte wat ze zouden moeten zijn, maar ok, elk keuteltje is een reden voor een flinke glimlach O+
Hij is deze avond zelfs nog een beetje beginnen rondwandelen en heeft een paar sprongetjes gemaakt :)
We zijn er nog niet helemaal maar ik denk wel dat we mogen zeggen dat we veel geluk hebben gehad O+
*O*
Ergste rui ook voorbij nu? Of ga je hem wat helpen en zn haren uittrekken? (nee niet doen hoor ;))
  Moderator / Redactie FP dinsdag 19 september 2023 @ 20:39:47 #74
Brabo Bastard
pi_210687394
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 20:33 schreef Lenny77 het volgende:
Wat een goed nieuws Lenny! *O*
"Omae wa mou shindeiru."
pi_210687407
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 september 2023 20:39 schreef MizzezAmy het volgende:

[..]
*O*
Ergste rui ook voorbij nu? Of ga je hem wat helpen en zn haren uittrekken? (nee niet doen hoor ;))
Boh nee joh, wat een haar komt daar vanaf :o Zijn kuif is zelfs voor de helft uitgevallen.
Ik ben maar flink aan het borstelen geslagen (nog meer dan eerst)
pi_210687411
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 20:39 schreef TheStigsDutchCousin het volgende:

[..]
Wat een goed nieuws Lenny! *O*
O+ Waren een paar erg bange dagen
pi_210687495
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 20:41 schreef Lenny77 het volgende:

[..]
O+ Waren een paar erg bange dagen
Ja, kan me voorstellen dat je nu heel blij bent, zeker als hij goed hooi eet!
pi_210687527
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 september 2023 20:46 schreef MizzezAmy het volgende:

[..]
Ja, kan me voorstellen dat je nu heel blij bent, zeker als hij goed hooi eet!
Ja :)
De rest volgt hopelijk later wel weer.
Hij neemt zijn tijd maar om goed te herstellen
  dinsdag 19 september 2023 @ 20:51:53 #79
37150 livelink
pi_210687568
Zo, dat is voorlopig een hele goede uitkomst *O* *O*
Ik zou wel heel even wachten met de stress van de koppeling trouwens.
pi_210687589
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 20:51 schreef livelink het volgende:
Zo, dat is voorlopig een hele goede uitkomst *O* *O*
Ik zou wel heel even wachten met de stress van de koppeling trouwens.
Klopt, voorlopig gaat er helemaal niets gebeuren :D
Zelfs zijn kooi wordt geen cm verschoven.
Ze kunnen nog wel wachten ;)
  Moderator / Redactie FP dinsdag 19 september 2023 @ 21:23:57 #81
Brabo Bastard
pi_210688155
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 september 2023 20:52 schreef Lenny77 het volgende:

[..]
Klopt, voorlopig gaat er helemaal niets gebeuren :D
Zelfs zijn kooi wordt geen cm verschoven.
Ze kunnen nog wel wachten ;)
Maar als hij al kleine binkies doet, zit het wel goed denk ik O+
"Omae wa mou shindeiru."
pi_210801286
Sorry dat ik brutaal kom binnenvallen maar mijn ram is overleden, zojuist gevonden. Helaas heeft hij maar 2 maanden van zijn 2de vrouw kunnen genieten, een voedster uit een opvang in de buurt. Ik wil zelf gaan stoppen met konijnen houden. Zelf had ik ze altijd binnen. Daarom wil ik eerst kijken of ik haar elders kan onderbrengen. Ze is een zachtaardig afwachtend konijn waar verder eigenlijk weinig over bekent is. Ze is geschat op 7 jaar en ze is een vitaal dametje. Ze is recent geent. Ik hoef er niets voor wil enkel dat ze nog een paar leuke jaren heeft
  zondag 1 oktober 2023 @ 00:01:54 #83
37150 livelink
pi_210801355
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 september 2023 23:57 schreef Monsterkoekie het volgende:
Sorry dat ik brutaal kom binnenvallen maar mijn ram is overleden, zojuist gevonden. Helaas heeft hij maar 2 maanden van zijn 2de vrouw kunnen genieten, een voedster uit een opvang in de buurt. Ik wil zelf gaan stoppen met konijnen houden. Zelf had ik ze altijd binnen. Daarom wil ik eerst kijken of ik haar elders kan onderbrengen. Ze is een zachtaardig afwachtend konijn waar verder eigenlijk weinig over bekent is. Ze is geschat op 7 jaar en ze is een vitaal dametje. Ze is recent geent. Ik hoef er niets voor wil enkel dat ze nog een paar leuke jaren heeft
Waar woon je?
pi_210801446
quote:
0s.gif Op zondag 1 oktober 2023 00:01 schreef livelink het volgende:

[..]
Waar woon je?
De achterhoek, maar het kan me niet schelen als ik een stuk moet rijden ik wil gewoon dat ze nog een fijne tijd krijgt
  zondag 1 oktober 2023 @ 00:10:05 #85
37150 livelink
pi_210801463
quote:
0s.gif Op zondag 1 oktober 2023 00:08 schreef Monsterkoekie het volgende:

[..]
De achterhoek, maar het kan me niet schelen als ik een stuk moet rijden ik wil gewoon dat ze nog een fijne tijd krijgt
Ik twijfel. Ik zoek wel een oudere voedster voor mijn ram, maar ik vrees dat ze dan toch te jong is voor hem. En die van mij zitten buiten, dus dat is misschien net te laat in het seizoen. Ik ga er even over nadenken.
pi_210801483
quote:
0s.gif Op zondag 1 oktober 2023 00:10 schreef livelink het volgende:

[..]
Ik twijfel. Ik zoek wel een oudere voedster voor mijn ram, maar ik vrees dat ze dan toch te jong is voor hem. En die van mij zitten buiten, dus dat is misschien net te laat in het seizoen. Ik ga er even over nadenken.
Ze komt van buiten gezien de temperaturen denk ik niet dat dat echt een probleem is. Zij is buitenwonen iig wel gewend. Mocht je interesse hebben dan dm maar :)
  zondag 1 oktober 2023 @ 00:14:44 #87
37150 livelink
pi_210801513
quote:
0s.gif Op zondag 1 oktober 2023 00:11 schreef Monsterkoekie het volgende:

[..]
Ze komt van buiten gezien de temperaturen denk ik niet dat dat echt een probleem is. Zij is buitenwonen iig wel gewend. Mocht je interesse hebben dan dm maar :)
Is goed. Ik ga het morgen even overleggen.
  Moderator zondag 1 oktober 2023 @ 18:48:10 #88
155227 crew  Guppy
dus
pi_210807062
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 september 2023 23:57 schreef Monsterkoekie het volgende:
Als ze van een opvang komt, mag ze daar dan niet gewoon terug naar toe?
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
pi_210807117
quote:
0s.gif Op zondag 1 oktober 2023 18:48 schreef Guppy het volgende:

[..]
Als ze van een opvang komt, mag ze daar dan niet gewoon terug naar toe?
Heb ik overwogen maar in de opvang was ze een heel bang eenzaam vogeltje en ze heeft zich in de afgelopen 2 maanden zo enorm verbeterd. Ze is helemaal nieuwsgierig en laat zich nu makkelijk oppakken terwijl ze al 2 jaar in de opvang zat. Heb nog een lijn uitgezet bij een andere konijnenliefhebber die ik ken en anders misschien toch maar in mijn tuin gaan houden en een nieuw leeftijdsgenootje voor haar gaan zoeken..
  Moderator / Redactie FP zondag 1 oktober 2023 @ 19:25:05 #90
Brabo Bastard
pi_210807403
Wat naar om mee te maken Koekje ;( :*
"Omae wa mou shindeiru."
pi_210807636
quote:
0s.gif Op zondag 1 oktober 2023 19:25 schreef TheStigsDutchCousin het volgende:
Wat naar om mee te maken Koekje ;( :*
Ja beide konijntjes in een half jaar verliezen gaat me niet in mijn koude kleren zitte
pi_210808723
quote:
0s.gif Op zondag 1 oktober 2023 19:48 schreef Monsterkoekie het volgende:

[..]
Ja beide konijntjes in een half jaar verliezen gaat me niet in mijn koude kleren zitte
;( ik ken het. Sterkte.
Maar fijn dat hij de laatste maanden nog een vriendinnetje had. En goed dat je een mooi plekje voor haar probeert te vinden! O+
  Moderator / Redactie FP zondag 1 oktober 2023 @ 21:19:58 #93
Brabo Bastard
pi_210808755
quote:
0s.gif Op zondag 1 oktober 2023 19:48 schreef Monsterkoekie het volgende:

[..]
Snap ik. Sterkte Koekje :*
"Omae wa mou shindeiru."
  Moderator zondag 1 oktober 2023 @ 21:57:38 #94
441859 crew  Lenny77
pi_210809196
Aawww das zielig nieuws ;(
Veel sterkte...
  Moderator zondag 1 oktober 2023 @ 22:38:48 #95
382129 crew  Donna
pi_210809525
Awh gossie. ;(
  Moderator donderdag 12 oktober 2023 @ 11:04:38 #96
382129 crew  Donna
pi_210923505
Vanochtend de dames even een enorme bult stro gegeven. Zij zij ook klaar voor de koude nachten.
pi_210927951
quote:
0s.gif Op donderdag 12 oktober 2023 11:04 schreef Donna het volgende:
Vanochtend de dames even een enorme bult stro gegeven. Zij zij ook klaar voor de koude nachten.
Wordt het koud 's nachts, ja? Dan moet ik misschien ook weer eens iets in het hok gaan leggen _O- :@
  donderdag 12 oktober 2023 @ 19:34:54 #98
37150 livelink
pi_210928295
Die van mij gooit nog steeds al het stro zo snel mogelijk uit zijn nachtverblijf, dus ik maak me nog niet zo'n zorgen.
  Moderator donderdag 12 oktober 2023 @ 20:51:39 #99
382129 crew  Donna
pi_210929642
quote:
0s.gif Op donderdag 12 oktober 2023 19:04 schreef Hupje het volgende:

[..]
Wordt het koud 's nachts, ja? Dan moet ik misschien ook weer eens iets in het hok gaan leggen _O- :@
Mja 7 graden zag ik, dus heb hun bedje maar even gespreid. :P
pi_211222592
Vanochtend was ik kennelijk vergeten om het deksel op de ren te doen... Dus toen ik thuiskwam zat er 1 konijn in het hok en kwam de andere vrolijk naar me toe gehuppeld. 8-)
Gelukkig is onze tuin ontsnappingsproof. Ze heeft er een feestje van gemaakt, geloof ik :D Dus ik moet nog een gat dicht scheppen vanmiddag.
pi_211222991
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 november 2023 13:35 schreef Hupje het volgende:
Vanochtend was ik kennelijk vergeten om het deksel op de ren te doen... Dus toen ik thuiskwam zat er 1 konijn in het hok en kwam de andere vrolijk naar me toe gehuppeld. 8-)
Gelukkig is onze tuin ontsnappingsproof. Ze heeft er een feestje van gemaakt, geloof ik :D Dus ik moet nog een gat dicht scheppen vanmiddag.
:D O+

Even een tijdje hier niet geweest dus ik zal eens teruglezen over het wel en wee van jullie bunnies!

Ondertussen gaat het hier wel goed (gelijk even afkloppen met die Fok!wet natuurlijk).
Ze lijken het koelere weer enorm te waarderen, zijn veel actiever en eten/keutelen veel beter.

Oh en ze zijn verzot op de ‘Loops’ van Science Selective. Komen helemaal enthousiast aanrennen als ze het knisperende geluid van de verpakking horen O+ (laatste maanden deden ze dat nergens meer voor, dat vond ik wel wat zorgelijk)
pi_211224847
Het gras heeft ‘t toch nog 2 maanden gehouden eer dat ze overal wel gegraven hebben. Heb nu sinds een week of wat een hek achterin dus ze kunnen de tuin niet meer uit en ze mogen nu t gras een beetje bijhouden buiten de ren. Al zitten ze nog 90% vd tijd onder een plantenbak
Het is...kiezen of delen, spelen winnen verliezen of vervelen en helemaal niets ondernemen
  Moderator zaterdag 18 november 2023 @ 09:47:39 #103
382129 crew  Donna
pi_211331763
1 van mijn dametjes dood in het hok vanochtend. |:)
pi_211331858
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 november 2023 09:47 schreef Donna het volgende:
Euh hoe moet ik deze emoticon interpreteren?
Gecondoleerd. Hoe is je andere konijn eronder?
  Moderator / Redactie FP zaterdag 18 november 2023 @ 09:54:21 #105
Brabo Bastard
pi_211331863
quote:
Ocharme ;(
"Omae wa mou shindeiru."
  Moderator zaterdag 18 november 2023 @ 10:04:38 #106
382129 crew  Donna
pi_211332031
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 november 2023 09:53 schreef MizzezAmy het volgende:

[..]
Euh hoe moet ik deze emoticon interpreteren?
Gecondoleerd. Hoe is je andere konijn eronder?
Zoals die is denk ik? Zuur kijkend? Hoe vat jij 'm op?

Het zijn beide dames, dat waren ze al als koppeltje, maar ik had nooit echt het idee dat ze echt 'samen' waren zeg maar. De relatie was goed, geen ruzie, maar niet hecht. De overgebleven dame lijkt vooralsnog ook niet anders als anders en die is sowieso de rustige.
Dus even goed opletten.
pi_211332153
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 november 2023 10:04 schreef Donna het volgende:

[..]
Zoals die is denk ik? Zuur kijkend? Hoe vat jij 'm op?

Het zijn beide dames, dat waren ze al als koppeltje, maar ik had nooit echt het idee dat ze echt 'samen' waren zeg maar. De relatie was goed, geen ruzie, maar niet hecht. De overgebleven dame lijkt vooralsnog ook niet anders als anders en die is sowieso de rustige.
Dus even goed opletten.
Oh, ik vat hem altijd als kwaadaardig kijkend op, daardoor was ik even in de war.

Verdrietig wel. Hopelijk zijn je kinderen afgeleid door de intocht van sinterklaas.
  Moderator zaterdag 18 november 2023 @ 10:48:21 #108
382129 crew  Donna
pi_211332527
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 november 2023 10:14 schreef MizzezAmy het volgende:

[..]
Oh, ik vat hem altijd als kwaadaardig kijkend op, daardoor was ik even in de war.

Verdrietig wel. Hopelijk zijn je kinderen afgeleid door de intocht van sinterklaas.
Haha. Ohja ik zie 'm meer als zuur of 'heb ik weer' zeg maar.

De kinderen zijn bij hun vader en ze snappen de dood wel redelijk. Er is dit jaar ook een kat van opa en oma doodgereden. Dus hopelijk valt het mee.
pi_211332644
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 november 2023 10:48 schreef Donna het volgende:

[..]
Haha. Ohja ik zie 'm meer als zuur of 'heb ik weer' zeg maar.

De kinderen zijn bij hun vader en ze snappen de dood wel redelijk. Er is dit jaar ook een kat van opa en oma doodgereden. Dus hopelijk valt het mee.
Ja, het zit jou ook niet mee de laatste tijd. *knuffel*

Mja, ik snap de dood ook wel, maar ben toch altijd wel van slag als een huisdier dood gaat. Vraag me dan af waarom ik er steeds weer aan begin. Maar goed, ze geven ook veel liefde en troost. O+
pi_211336805
Ach wat sneu, @Donna
  Moderator zaterdag 18 november 2023 @ 17:46:57 #111
382129 crew  Donna
pi_211336852
Jaa rottig. Niet leuk.

Dochters vingen het goed op. Oudste was allang blij dat het die van haar zusje was. :X
  Moderator dinsdag 21 november 2023 @ 11:07:20 #112
441859 crew  Lenny77
pi_211366589
quote:
;( Zie dit nu pas...
  Moderator dinsdag 21 november 2023 @ 11:10:35 #113
441859 crew  Lenny77
pi_211366620
Even aan vraagje aan de kenners: hier flikken die 2 het om om de beurt gewoon te stoppen met eten.
De eerste keer was het het mannetje met gasbuik en die heeft het met intensieve dierenartszorg gelukkig gered (op dag 5 terug beginnen met eten).
Een maand later stopte het vrouwtje met eten van biks. Wel erg levendig en vrolijk, eten van groenvoer lukte wel. Na een dierenarts bezoek waar niets uitkwam en 7 dagen geen biks plus 400gr afgevallen begon ze vanuit het niets weer te eten (lees vreten zelfs).
En nu is meneer weer begonnen.. Hij is levendig en valt het groenvoer aan als een uitgehongerde maniak maar alweer 4 dagen geen biks.. Hij is echter sowieso al aan de magere kant dus kan niet veel hebben.
Wat scheelt er met die beesten :(
  Moderator dinsdag 21 november 2023 @ 13:06:36 #114
382129 crew  Donna
pi_211367692
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 november 2023 11:07 schreef Lenny77 het volgende:

[..]
;( Zie dit nu pas...
Geeft niet.

Bij jou gaat het ook niet lekker. :*
  Moderator dinsdag 21 november 2023 @ 13:11:18 #115
441859 crew  Lenny77
pi_211367735
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 november 2023 13:06 schreef Donna het volgende:

[..]
Geeft niet.

Bij jou gaat het ook niet lekker. :*
Konijnen :')
Heb ze vroeger als kind ook gehad (4 stuks) en die deden nooit moeilijk :(
  Moderator dinsdag 21 november 2023 @ 13:16:22 #116
382129 crew  Donna
pi_211367797
Nee dit is wel lastig. Heb er ook geen verstand van.
Let er altijd op of ze (beide) gingen eten en hooi knagen en keutelen etc. Nouja dat deed die van mij ook nog ten volste en ineens....

Het overgebleven dametje geniet van onze aandacht nu. Hopelijk blijft ze happy. Als ik er aan twijfel dan gaat ze terug naar de opvang.
  Moderator dinsdag 21 november 2023 @ 13:21:13 #117
441859 crew  Lenny77
pi_211367857
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 november 2023 13:16 schreef Donna het volgende:
Nee dit is wel lastig. Heb er ook geen verstand van.
Let er altijd op of ze (beide) gingen eten en hooi knagen en keutelen etc. Nouja dat deed die van mij ook nog ten volste en ineens....

Het overgebleven dametje geniet van onze aandacht nu. Hopelijk blijft ze happy. Als ik er aan twijfel dan gaat ze terug naar de opvang.
Het is allemaal zo fragiel he?
Dan denk je dat alles goed gaat en ze het prima doen :{
Ik wil er hierna ook geen meer... Complex gedoe..
  donderdag 11 januari 2024 @ 19:20:21 #118
37150 livelink
pi_211996156
Schopje. Of ik heb een heel slim konijn of ik ben een slechte baas. Iedere keer als ik de afgelopen dagen het bevroren water weer verving door vers water begon hij direct te drinken.

Ik weet niet of ik te lang wachtte met verwisselen of dat hij doorhad dat hij meteen moest gaan drinken voordat het weer bevroor.

Maar verder lijkt hij de kou weer prima doorstaan te hebben.
  Moderator / Redactie FP donderdag 11 januari 2024 @ 19:23:56 #119
Brabo Bastard
pi_211996191
quote:
0s.gif Op donderdag 11 januari 2024 19:20 schreef livelink het volgende:
Schopje. Of ik heb een heel slim konijn of ik ben een slechte baas. Iedere keer als ik de afgelopen dagen het bevroren water weer verving door vers water begon hij direct te drinken.

Ik weet niet of ik te lang wachtte met verwisselen of dat hij doorhad dat hij meteen moest gaan drinken voordat het weer bevroor.

Maar verder lijkt hij de kou weer prima doorstaan te hebben.
Volgens mij ben je geen slechte baas, dus is je konijn heel slim O+
"Omae wa mou shindeiru."
pi_211997474
Mijn opruim konijn heeft nu ook door dat hij zijn nachthok beter gevuld kan laten met stro ipv het naar beneden te bulldozeren O+
Kou, dorst en honger maakt slim!
  Moderator / Redactie FP donderdag 11 januari 2024 @ 20:39:49 #121
Brabo Bastard
pi_211997616
quote:
0s.gif Op donderdag 11 januari 2024 20:31 schreef Hupje het volgende:
Mijn opruim konijn heeft nu ook door dat hij zijn nachthok beter gevuld kan laten met stro ipv het naar beneden te bulldozeren O+
Kou, dorst en honger maakt slim!
Of instinct :P
"Omae wa mou shindeiru."
pi_212116718
Hier zijn ze de winter goed doorgekomen. Af en toe wat meer voederen, waterbakkies iets vaker in de gaten houden en ze wat vaker in de tuin laten lopen deed de trick.

Hier zitten ze op de enige vierkante meter zon in de tuin

En af en toe slinger je er wat palmkool bij:
Het is...kiezen of delen, spelen winnen verliezen of vervelen en helemaal niets ondernemen
  Moderator zondag 21 januari 2024 @ 13:25:36 #123
382129 crew  Donna
pi_212116760
Mijn dame lijkt eigenlijk wel heel happy alleen. O+
  Moderator / Redactie FP zondag 21 januari 2024 @ 13:36:08 #124
Brabo Bastard
pi_212116941
quote:
0s.gif Op zondag 21 januari 2024 13:22 schreef kalinhos het volgende:
Hier zijn ze de winter goed doorgekomen. Af en toe wat meer voederen, waterbakkies iets vaker in de gaten houden en ze wat vaker in de tuin laten lopen deed de trick.

Hier zitten ze op de enige vierkante meter zon in de tuin[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Wat lief O+
"Omae wa mou shindeiru."
pi_212568166
Als ik mijn konijnen niks te knagen geef, beginnen ze aan hun hok. :( Ze zijn dol op wilgentakken. Maar die zijn in de dierenwinkel stikduur en natuurlijk niet vers. Dus ik ging vandaag weer eens op pad om takken te halen hier in de buurt. De gemeente had net gesnoeid en de takken lagen klaar naast de bomen, ideaal _O_
Nu kunnen we weer even vooruit.

Meneer houdt van aaien, dan legt hij zijn kop helemaal plat neer O+
  Moderator / Redactie FP zaterdag 24 februari 2024 @ 18:00:23 #126
Brabo Bastard
pi_212568174
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 februari 2024 17:59 schreef Hupje het volgende:
Als ik mijn konijnen niks te knagen geef, beginnen ze aan hun hok. :( Ze zijn dol op wilgentakken. Maar die zijn in de dierenwinkel stikduur en natuurlijk niet vers. Dus ik ging vandaag weer eens op pad om takken te halen hier in de buurt. De gemeente had net gesnoeid en de takken lagen klaar naast de bomen, ideaal _O_
Nu kunnen we weer even vooruit.
[ afbeelding ]
Meneer houdt van aaien, dan legt hij zijn kop helemaal plat neer O+
[ afbeelding ]
Wat een dotjes O+
"Omae wa mou shindeiru."
pi_213311452
Ik heb de ren aan het konijnenhok voorzien van een nieuwe laag beits. Dat betekent dat de konijnen 24 uur lang alleen hun hok hadden, maar ook vrij over het terras mochten. Het eerste uur was dat leuk, daarna heb ik geen konijn meer gezien :+
Zet ik gisteren de ren weer in elkaar, zijn ze dolblij. Kunnen ze hun routines tenminste weer doen :7 Haha.

Nu nog een keer de onderplaat en dan in de zomer het hok (want dat moet droog zijn als ze er 's avonds weer in moeten). Wat een werk is het toch elk jaar, dat onderhoud.
  Spellchecker zaterdag 11 mei 2024 @ 13:48:28 #128
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
  Moderator / Redactie FP zaterdag 11 mei 2024 @ 16:23:16 #129
Brabo Bastard
pi_213517896
"Omae wa mou shindeiru."
pi_213769874
Even een vraagje, wij hebben sinds gisteren een klein rammelaartje erbij, nu merkte ik begin vd avond dat hij zijn linker voorpootje niet gebruikt, hij heeft hem met liggen ook een soort dubbel gevouwen... hij lijkt er geen pijn aan te hebben, hij eet goed, keutelt goed en hupst gewoon door zn hok. Ik zie ook niets tussen zijn nagels zitten en ik voel niets raars, ook geen verdikking oid
En als hij bij me ligt is hij super relaxt...

Kan dit een gekneusd pootje zijn dat met rust geneest? Of is eigenlijk altijd foute boel? En kunnen ze er met zo'n kleine hummel (7 weken) iets mee?

Morgenochtend ga ik de DA bellen als hij nog mankt.

[ Bericht 4% gewijzigd door gewoonmezelf87 op 02-06-2024 21:10:39 ]
S. 2014
J. 2016
pi_213772385
quote:
1s.gif Op zondag 2 juni 2024 20:51 schreef gewoonmezelf87 het volgende:
Morgenochtend ga ik de DA bellen als hij nog mankt.
Ik zou inderdaad even bellen met de DA. Had-ie het nog niet toen hij bij jullie kwam?
pi_213772506
quote:
0s.gif Op maandag 3 juni 2024 06:42 schreef Hupje het volgende:

[..]
Ik zou inderdaad even bellen met de DA. Had-ie het nog niet toen hij bij jullie kwam?
Nee, of dat wil zeggen toen is het mij in elk geval niet opgevallen.
S. 2014
J. 2016
pi_213776013
Ik ga zo even bellen, was vanmorgen erg druk en nu zijn ze na 14 weër bereikbaar.

Dan maar een foto van Bliksem en Izzy

https://myalbum.com/album(...)fc-8de3-55a0f3cc9df6
S. 2014
J. 2016
  Moderator / Redactie FP maandag 3 juni 2024 @ 13:50:31 #134
Brabo Bastard
pi_213776119
quote:
1s.gif Op maandag 3 juni 2024 13:40 schreef gewoonmezelf87 het volgende:
Ik ga zo even bellen, was vanmorgen erg druk en nu zijn ze na 14 weër bereikbaar.

Dan maar een foto van Bliksem en Izzy

https://myalbum.com/album(...)fc-8de3-55a0f3cc9df6
Wat een moppies O+
"Omae wa mou shindeiru."
pi_213777122
Pootje gebroken... ;( beide botjes door... Hij is nu nog daar, we mogen m straks ophalen, dan elke week een nieuw verbandje...
Arm ventje.
S. 2014
J. 2016
pi_213777130
Ach wat sneu. Goed dat je het hebt laten checken.
  maandag 3 juni 2024 @ 17:53:12 #137
37150 livelink
pi_213777942
quote:
1s.gif Op maandag 3 juni 2024 16:00 schreef gewoonmezelf87 het volgende:
Pootje gebroken... ;( beide botjes door... Hij is nu nog daar, we mogen m straks ophalen, dan elke week een nieuw verbandje...
Arm ventje.
Ach gut. Enig idee hoe dat is gekomen? Ik vind jonge konijntjes altijd wel eng. Heb ze nooit willen hebben, want het is me allemaal nog te ielig. Niet alleen konijntjes hoor. Ik heb hetzelfde ook met baby's, puppy's, kittens enz.
pi_213779397
quote:
0s.gif Op maandag 3 juni 2024 17:53 schreef livelink het volgende:

[..]
Ach gut. Enig idee hoe dat is gekomen? Ik vind jonge konijntjes altijd wel eng. Heb ze nooit willen hebben, want het is me allemaal nog te ielig. Niet alleen konijntjes hoor. Ik heb hetzelfde ook met baby's, puppy's, kittens enz.
Ik vermoed dat het gebeurt is toen James hem terug wilde zetten in zijn hok en hij zelf ook sprong... verkeerd terecht gekomen denk...

Hij is weer thuis, nu hopen dat hij goed hersteld.. kleine mini

https://myalbum.com/album(...)0b-885f-a03c81ed0dcc
S. 2014
J. 2016
  maandag 3 juni 2024 @ 19:59:02 #139
37150 livelink
pi_213779414
quote:
1s.gif Op maandag 3 juni 2024 19:58 schreef gewoonmezelf87 het volgende:

[..]
Ik vermoed dat het gebeurt is toen James hem terug wilde zetten in zijn hok en hij zelf ook sprong... verkeerd terecht gekomen denk...

Hij is weer thuis, nu hopen dat hij goed hersteld.. kleine mini

https://myalbum.com/album(...)0b-885f-a03c81ed0dcc
Auw :X
pi_213795842
Gaat echt heerlijk hier... beestje heeft nu ook nog 2 ontstoken ogen... lekker begin zo! Ik heb al Sanimal oogzalf voor m, heeft er iemand nog meer tips? Of ervaringen?
En hoelang duurt zoiets?

https://myalbum.com/album(...)6f-a25d-28a9670c3439
S. 2014
J. 2016
pi_213798241
Toen ons konijn dat had kreeg ik als tip van de dierenarts een aantal keer per dag poetsen met afgekoelde kamillethee. Duurde wel een paar dagen voor er verbetering te zien was, volgens mij, maar toen ging het ook snel over.
pi_213799044
quote:
0s.gif Op woensdag 5 juni 2024 16:12 schreef Hupje het volgende:
Toen ons konijn dat had kreeg ik als tip van de dierenarts een aantal keer per dag poetsen met afgekoelde kamillethee. Duurde wel een paar dagen voor er verbetering te zien was, volgens mij, maar toen ging het ook snel over.
Ik was nu inderdaad al wel bezig met water maar vind m er zo sneu uitzien...
S. 2014
J. 2016
pi_213799094
Ja, dat kan ik me ook nog herinneren :')
Kamillethee zou verzachtend werken.
pi_213800397
Morgenochtend maar even halen
S. 2014
J. 2016
pi_213911368
Het gebroken pootje werd helaas alsnog een amputatie... ;( Gisteren is Bliksem zijn pootje geamputeerd en vandaag hupst hij rond alsof er niks gebeurd is. Stoer beestje O+
S. 2014
J. 2016
  zaterdag 15 juni 2024 @ 21:41:27 #146
37150 livelink
pi_213924522
quote:
1s.gif Op vrijdag 14 juni 2024 21:51 schreef gewoonmezelf87 het volgende:
Het gebroken pootje werd helaas alsnog een amputatie... ;( Gisteren is Bliksem zijn pootje geamputeerd en vandaag hupst hij rond alsof er niks gebeurd is. Stoer beestje O+
Arme Bliksem! Maar fijn dat het allemaal goed is gegaan. Hopelijk heeft hij nu ook minder pijn en last.
pi_213970012
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 juni 2024 21:41 schreef livelink het volgende:

[..]
Arme Bliksem! Maar fijn dat het allemaal goed is gegaan. Hopelijk heeft hij nu ook minder pijn en last.
We zijn bijna een week verder en het is een heel blij konijntje. Je merkt niks vh ontbrekende pootje.
S. 2014
J. 2016
pi_214014543
Ach, wat sneu. Wel fijn dat hij weer gewoon rondloopt.

Mijn vriend kwam er vandaag achter dat de druppelslang in de tuin lekte. Blijkt een van de konijnen er gaten in gebeten te hebben. -O- Een paar weken terug had ik ook al een gat in de was. Stelletje slopers zijn dit, die kunnen dus niet zomaar loslopen zonder alles te barricaderen.
  Moderator / Redactie FP zaterdag 22 juni 2024 @ 22:43:02 #149
Brabo Bastard
pi_214016712
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 juni 2024 20:07 schreef Hupje het volgende:
Ach, wat sneu. Wel fijn dat hij weer gewoon rondloopt.

Mijn vriend kwam er vandaag achter dat de druppelslang in de tuin lekte. Blijkt een van de konijnen er gaten in gebeten te hebben. -O- Een paar weken terug had ik ook al een gat in de was. Stelletje slopers zijn dit, die kunnen dus niet zomaar loslopen zonder alles te barricaderen.
Knuffelrebellen O+
"Omae wa mou shindeiru."
pi_214025622
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 juni 2024 22:43 schreef TheStigsDutchCousin het volgende:

[..]
Knuffelrebellen O+
Ik baal dan ook vooral van mezelf, dat ik het niet voorkomen heb. Maar kennelijk had ik eerder echt bravere konijnen.
Alhoewel... Een konijn vond ik wel eens terug op de vensterbank aan de buitenkant van het huis, dan kon ze door het raam naar binnen kijken :D O+
  Moderator / Redactie FP zondag 23 juni 2024 @ 20:54:54 #151
Brabo Bastard
pi_214026255
quote:
0s.gif Op zondag 23 juni 2024 20:07 schreef Hupje het volgende:

[..]
Ik baal dan ook vooral van mezelf, dat ik het niet voorkomen heb. Maar kennelijk had ik eerder echt bravere konijnen.
Alhoewel... Een konijn vond ik wel eens terug op de vensterbank aan de buitenkant van het huis, dan kon ze door het raam naar binnen kijken :D O+
Ahw :D
"Omae wa mou shindeiru."
  zondag 21 juli 2024 @ 06:59:41 #152
134630 aeque
Zijne draequeligheid
pi_214357031
quote:
0s.gif Op zondag 23 juni 2024 20:54 schreef TheStigsDutchCousin het volgende:

[..]
Ahw :D
Waarom zat ik hier nog niet en waarom heb jij mij hier niet op gewezen? Piswoest nu stiggy! :(

:+
Op dinsdag 22 oktober 2024 17:23 schreef maily het volgende:
Aquequelequ :B
  Moderator / Redactie FP zondag 21 juli 2024 @ 08:50:11 #153
Brabo Bastard
pi_214357599
quote:
1s.gif Op zondag 21 juli 2024 06:59 schreef aeque het volgende:

[..]
Waarom zat ik hier nog niet en waarom heb jij mij hier niet op gewezen? Piswoest nu stiggy! :(

:+
:D
"Omae wa mou shindeiru."
pi_214399457
Ik twijfel een beetje over het probleem met buitenkonijnen, hun voedsel en muizen. Mijn konijnen leven in een ren van 2x4m. Aangekomen konijnen heel de dag moeten eten moey er altijd eten zijn, maar daar komen ook muizen op af. En als een konijn bij een etensplek kan kunnen muizen dat zeker…hoe is dit op te lossen?

Heb ook 2 kippen en daar zet ik t eten snachts weg maar dit werkt niet denk ik met konijnen
pi_214399594
@kalinhos Konijnen moeten wel de hele dag door eten, maar hoeven niet 24/7 te beschikken over biks. Beter van niet zelfs. Hooi trekt volgens mij niet per se veel muizen aan.
  woensdag 24 juli 2024 @ 23:22:20 #156
37150 livelink
pi_214399902
Ik heb mijn konijnen ook buiten, maar heb nooit last van muizen gehad bij het voer of de konijnen. Ik zet het voerbakje wel in hun binnenhok, dus niet in de ren, maar ik weet niet of dat veel uitmaakt.
pi_214400095
Ze zitten ook niet live bij t voer als ik er ben of overdag maar ongetwijfeld nu rennen ze door de ren. Ik zet het ook in hun binnenhok maarja als de konijnen daarbij komen dan zeker muizen. Maar dat biks vervangen door meer hooi kan geen kwaad om te proberen.
(Ik heb er ook2 kippen lopen; hun voer berg ik savonds op in de afgesloten kippenren, maar tblijftgedoe)
  donderdag 25 juli 2024 @ 07:09:06 #158
37150 livelink
pi_214401122
Ik ben dan toch meer het type van 'wat niet weet, wat niet deert'. Zolang ik geen muizen zie of ruik en geen muizenkeutels zie, geloof ik het wel :@

Ik ben degene thuis die voor de konijnen zorgt. Hok schoonmaken, zorgen voor eten en drinken, dierenarts enz.
Het zijn echt mijn dieren en dat vind ik prima. Maar man en zoon vinden het dan weer erg leuk om snacks te geven en vanwege het feit dat ze maar een beperkt aantal snacks mogen vis ik altijd achter het net }:|

En dus komen ze enthousiast aanhuppelen als man en zoon naar buiten gaan en krijg ik echt nul reactie ;(
De liefde gaat echt door de maag.
pi_214401543
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juli 2024 23:41 schreef kalinhos het volgende:
Maar dat biks vervangen door meer hooi kan geen kwaad om te proberen.
Er zijn formules om uit te rekenen hoeveel biks je konijn nodig heeft op een dag: 20 a 25 gram per kg volwassen gewicht. Daarnaast dan dus ruim hooi en evt groente. Dat is vaak minder biks dan je denkt.
Ik voer mijn konijnen 2x per dag niks en hun bakje is altijd binnen een uur leeg - minder kans op mee-etend ongedierte.
  donderdag 25 juli 2024 @ 08:39:25 #160
134630 aeque
Zijne draequeligheid
pi_214401548
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2024 08:38 schreef Hupje het volgende:

[..]
Er zijn formules om uit te rekenen hoeveel biks je konijn nodig heeft op een dag: 20 a 25 gram per kg volwassen gewicht. Daarnaast dan dus ruim hooi en evt groente. Dat is vaak minder niks dan je denkt.
Ik voer mijn konijnen 2x per dag niks en hun bakje is altijd binnen een uur leeg - minder kans op mee-etend ongedierte.
Een uur? Dat doen ze hier in 5 tot 10 minuten. :D
pi_214401549
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2024 07:09 schreef livelink het volgende:
En dus komen ze enthousiast aanhuppelen als man en zoon naar buiten gaan en krijg ik echt nul reactie ;(
De liefde gaat echt door de maag.
_O- Ik zie het zo voor me.
Ik kreeg 2 dagen de rug toegekeerd toen ik terug kwam van vakantie :D
pi_214401553
quote:
1s.gif Op donderdag 25 juli 2024 08:39 schreef aeque het volgende:

[..]
Een uur? Dat doen ze hier in 5 tot 10 minuten. :D
Mijn koppel doet aan ontbijt en tweede ontbijt :D
  donderdag 25 juli 2024 @ 08:47:52 #163
134630 aeque
Zijne draequeligheid
pi_214401634
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2024 08:40 schreef Hupje het volgende:

[..]
Mijn koppel doet aan ontbijt en tweede ontbijt :D
Dat doet alleen de dame hier. Beiden beginnen ze met eten, dan stopt ze, mannetje eet verder en als hij klaar is kan ze in alle rust verder eten.

Ik snap ook wel waarom. Ze zijn altijd onafscheidelijk, behalve als er eten is. Dan is het mannetje nogal een kreng. _O-
pi_214402891
quote:
1s.gif Op donderdag 25 juli 2024 08:38 schreef Hupje het volgende:

[..]
Er zijn formules om uit te rekenen hoeveel biks je konijn nodig heeft op een dag: 20 a 25 gram per kg volwassen gewicht. Daarnaast dan dus ruim hooi en evt groente. Dat is vaak minder biks dan je denkt.
Ah dat ga ik eens doen; ik heb niet per se biks© maar gewoon zo’n 15 kilo zak voer (wat in plastic bakken zit) en waar ik eigenlijk elke dag gewoon een beker geef, maar wellicht is dat juist te veel.
  Moderator / Redactie FP donderdag 25 juli 2024 @ 11:08:45 #165
Brabo Bastard
pi_214402902
quote:
1s.gif Op donderdag 25 juli 2024 08:47 schreef aeque het volgende:

[..]
Dat doet alleen de dame hier. Beiden beginnen ze met eten, dan stopt ze, mannetje eet verder en als hij klaar is kan ze in alle rust verder eten.

Ik snap ook wel waarom. Ze zijn altijd onafscheidelijk, behalve als er eten is. Dan is het mannetje nogal een kreng. _O-
Net z'n baasje :+
"Omae wa mou shindeiru."
  donderdag 25 juli 2024 @ 12:35:57 #166
134630 aeque
Zijne draequeligheid
pi_214403816
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2024 11:08 schreef kalinhos het volgende:

[..]
Ah dat ga ik eens doen; ik heb niet per se biks© maar gewoon zo’n 15 kilo zak voer (wat in plastic bakken zit) en waar ik eigenlijk elke dag gewoon een beker geef, maar wellicht is dat juist te veel.
Wat voor voer is dat dan? Waar zaden en dat soort spul in zit? Want dan heb je kans dat de heel selectief gaan eten en niet alle voedingsstoffen binnenkrijgen.
pi_214403846
quote:
1s.gif Op donderdag 25 juli 2024 12:35 schreef aeque het volgende:

[..]
Wat voor voer is dat dan? Waar zaden en dat soort spul in zit? Want dan heb je kans dat de heel selectief gaan eten en niet alle voedingsstoffen binnenkrijgen.
Klopt. Zaden, granen etc. Tussendoor krijgen ze ook sla, wortel…1 is inmiddels 11 jaar oud geworden en doet ‘t nog altijd dus ik vermoed dat ze alles wel binnen krijgen.

donderdag 25 juli 2024 @ 18:35:41 #168
37150 livelink
pi_214406914
Is die yoghurtsaus de bak die je gebruikt om hun bakje te vullen? Dat is vrij veel, ja. Maar 11 is een respectabele leeftijd!
  Moderator / Redactie FP donderdag 25 juli 2024 @ 18:43:23 #169
Brabo Bastard
pi_214407007
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2024 18:35 schreef livelink het volgende:
Is die yoghurtsaus de bak die je gebruikt om hun bakje te vullen? Dat is vrij veel, ja. Maar 11 is een respectabele leeftijd!
Erg mooi ja :Y
"Omae wa mou shindeiru."
  Moderator zondag 4 augustus 2024 @ 12:02:23 #170
382129 crew  Donna
pi_214556255
Ik heb geen konijntjes meer. De laatste is overleden. Jammer, maar het is ook goed zo.
pi_214556765
Ach, sneu @Donna
Fijn dat het voor jullie wel goed is zo.

Ik zit er over te denken om, als mijn ram overlijdt, de voedster naar de opvang te brengen om ergens anders met een maatje te gaan wonen. Met haar heb ik toch minder dan met hem :@ En misschien word ik dan zelf -als de opvang mijn hok goed genoeg vindt- pleegopvang voor konijnen. Want ik vind ze wel echt leuk, maar soms ook lastig te regelen.
  zondag 4 augustus 2024 @ 13:01:30 #172
37150 livelink
pi_214557185
Mijn ram is onverwoestbaar. Inmiddels 11 jaar oud en geen teken nog van opgeven.
Maar zit ook wel echt te twijfelen of ik door ga met konijnen. En ik twijfel nog wel even door, vrees ik. Ik vind ze zo leuk, maar het zou toch ook wel echt fijn zijn om bevrijd te zijn van zorgen en kosten en weer de vrijheid te hebben om geen rekening te hoeven houden met dieren.

Ik heb ook nog een bejaarde kat thuis en wellicht is dit wel een goed moment om helemaal te stoppen met dieren als kat en konijn er beide niet meer zijn.

Onze dierenkliniek is inmiddels ook overgenomen door Evidensia en naast het feit dat de tarieven direct omhoog zijn gegaan is vooral het feit dat we 's avonds en in het weekend dan echt een eind weg moeten gaan ook wel echt een serieus obstakel.
pi_214557459
Herkenbaar @livelink
Geen idee hoe oud mijn ram precies is, schatting 2 jaar terug van de opvang was 2 a 3 jaar. Maar soms denk ik aan de hand van zijn gedrag, morgen is ie er niet meer. En dan een paar uurtjes later rent-ie rond en maakt-ie binkies dat dat idee weer helemaal verdwijnt :D
  Moderator zondag 4 augustus 2024 @ 17:58:41 #174
382129 crew  Donna
pi_214562913
Dit was de helft van een lesbisch koppeltje. De ene is in november overleden. Ik heb toen overwogen om de laatste terug te brengen naar de opvang, maar ze was gewoon altijd blij en binkies en lag vaak gezellig met de kat samen. Ik had iig niet het idee dat ze eenzaam was.
De opvang wist ook niet hoe oud deze dames waren.
Nouja, ze zijn nu beide dood.
Het hok is opgehaald door m'n schoonzus, hun konijnen leven er hopelijk nog lang en gelukkig in. :Y
pi_214602468
Zo jammer, mijn konijnen kunnen alleen nog onder toezicht los lopen op het terras. Ze bijten in de nieuwe (aluminium!) tuinstoelen :')
Om ze los te laten lopen zet ik een hekje aan de rand van het terras en haal ik alle planten weg. Maar ik ga niet elke keer mijn tuinset verplaatsen. Dan maar alleen onder toezicht los. Jammer hoor.
  Moderator / Redactie FP dinsdag 6 augustus 2024 @ 21:03:05 #176
Brabo Bastard
pi_214602514
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 augustus 2024 21:00 schreef Hupje het volgende:
Zo jammer, mijn konijnen kunnen alleen nog onder toezicht los lopen op het terras. Ze bijten in de nieuwe (aluminium!) tuinstoelen :')
Om ze los te laten lopen zet ik een hekje aan de rand van het terras en haal ik alle planten weg. Maar ik ga niet elke keer mijn tuinset verplaatsen. Dan maar alleen onder toezicht los. Jammer hoor.
Wat een rebellen :D
"Omae wa mou shindeiru."
pi_214608951
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2024 18:35 schreef livelink het volgende:
Ha :o nee ik gebruik een plastic beker, van zo’n foodtruckfestival wat je dan altijd moet kopen. Dus 250mm ofzo.

Moet zeggen, ik ben wel die brokjes aan t afbouwen en meer op hooi inzetten (en elke avond met schemering alles opruimen behalve de hooi) en ik héb het idee dat de muizen iets minder zijn, ik zie ze althans minder vaak.

Tegelijkertijd; als die van 11 op een dag omvalt (en ik krijg het idee dat hij wel echt zichtbaar ouder wordt) stop ik wel met konijnen. Heb zijn maatje uit het knaagdierencentrum Rijswijk gehaald en die gaven ook aan van joh ze mag altijd terugkomen. Het alternatief zou zijn (tenzij ze exact dezelfde dag sterven) is dat je tot in de lengte van jaren bezig bent omdat er steeds 1 vd 2 wegvalt. Daarbij: het zijn schattige diertjes maar je hebt er niet zo heel veel interactie mee. Kheb ook kippen, die reageren tenminste als ze je zien lopen.
pi_214610126
quote:
0s.gif Op woensdag 7 augustus 2024 11:39 schreef kalinhos het volgende:
het zijn schattige diertjes maar je hebt er niet zo heel veel interactie mee. Kheb ook kippen, die reageren tenminste als ze je zien lopen.
Mijn konijnen reageren echt wel als ze me zien. :Y
pi_214611033
quote:
0s.gif Op woensdag 7 augustus 2024 13:00 schreef Hupje het volgende:

[..]
Mijn konijnen reageren echt wel als ze me zien. :Y
Ja oke als ze honger hebben. Maar de kippen lopen ook echt achter je aan of als je wat roept komen ze aangesprint. Dat is anders bij konijnen wil ik maar zegge
  woensdag 7 augustus 2024 @ 18:52:50 #180
37150 livelink
pi_214615024
Mijn buurmeisje heeft haar konijnen ook ingeruild voor kippen en ze is er helemaal gek mee. Maar ik heb echt niks met kippen, moet ik zeggen. Ik kan echt lekker relaxed worden van alleen maar het kijken naar de konijnen. Van kippen word ik ontzettend zenuwachtig.
  Moderator / Redactie FP woensdag 7 augustus 2024 @ 18:54:01 #181
Brabo Bastard
pi_214615036
quote:
0s.gif Op woensdag 7 augustus 2024 18:52 schreef livelink het volgende:
Mijn buurmeisje heeft haar konijnen ook ingeruild voor kippen en ze is er helemaal gek mee. Maar ik heb echt niks met kippen, moet ik zeggen. Ik kan echt lekker relaxed worden van alleen maar het kijken naar de konijnen. Van kippen word ik ontzettend zenuwachtig.
Ik ook, als ik een stel Franse hangoren zie die er zo voldaan bij liggen... O+
"Omae wa mou shindeiru."
pi_214615076
Kippen stinken :P
Konijnen maken geen herrie en zijn schattig als ze binkies maken.
  Moderator / Redactie FP woensdag 7 augustus 2024 @ 18:57:51 #183
Brabo Bastard
pi_214615116
quote:
0s.gif Op woensdag 7 augustus 2024 18:55 schreef Hupje het volgende:
Kippen stinken :P
Konijnen maken geen herrie en zijn schattig als ze binkies maken.
Dit ja :D
"Omae wa mou shindeiru."
  maandag 2 september 2024 @ 20:44:08 #184
37150 livelink
pi_214873219
Tijd voor een (heel kort) filmpje;

Kat op het konijnenhok, konijn erin.
pi_216201721
quote:
0s.gif Op zondag 21 januari 2024 13:22 schreef kalinhos het volgende:

Hier zitten ze op de enige vierkante meter zon in de tuin[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
De witte lag gisterochtend verstijfd (en overleden dus) naast zijn hok, deze winter was net te veel. Weet nog dat ik m vorige maand ff beet had en dat ik dacht hij wordt nu wel echt magerder en hij kan zichzelf ook steeds minder goed poetsen, gisteren wastie echt op. Toch een jaar of 10,11 geworden denk ik dus een mooie leeftijd en sindsdie bij mij was altijd buiten in relatief grote vrijheid geleefd.

De vraag is nu, wat doe ik met het vrouwtje? Alleen houden, terug naar de opvang of zou zij ook bij een ander vrouwtjesduo (die een vriend van mij heeft) passen?
Ik wil niet weer een konijn erbij omdat je dan eigenlijk altijd bezig blijft (en ik met kippen en een hond ook wel genoeg dieren heb om te verzorgen).
  Moderator / Redactie FP dinsdag 7 januari 2025 @ 12:14:13 #186
Brabo Bastard
pi_216201823
1 van de konijntjes van mijn zus is helaas overleden ;(

De jongste van het gezin had er het moeilijkste mee, ocharme.
"Omae wa mou shindeiru."
pi_216201835
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 januari 2025 12:04 schreef kalinhos het volgende:
De vraag is nu, wat doe ik met het vrouwtje? Alleen houden, terug naar de opvang of zou zij ook bij een ander vrouwtjesduo (die een vriend van mij heeft) passen?
Ach wat sneu. Sterkte.
Een vrouwtjesduo is al bijzonder en lastig, daar zou ik niet nóg een vrouwtje bij zetten. Alleen houden vind ik ook zielig, dus dan zou ik de optie opvang doen.

Ik ben zelf intussen ook zo ver dat als ons knuffelkonijn heengaat, de ander naar de opvang gaat. Misschien geef ik me dan wel op als tijdelijk pleeggezin voor de opvang, want diertjes vind ik wel leuk, maar die eeuwige zorgplicht wat minder intussen.
pi_216848143
Ik wist niet eens dat het mogelijk was, maar mijn overgebleven vrouwtjeskonijn (die achterbleef toen zn maatje in januari overleed) blijkt een kwaadaardige tumor te hebben :wtf:

Vorige week was ik m ff aan t schoonmaken (soms koekt de modder wat aan onder zn staart of onder zn achterpoten) en ik denk ineens wat voel ik: zit er een witte bal met de omtrek/diameter van een 2-Euro-muntstuk boven zijn staart. Ik naar de dierenarts, paar bloedmonsters genomen en vandaag gebeld dat t waarschijnlijk een kwaadaardige tumor is.
D.A. gaf wel het advies om het voor nu even te laten. Het beestje is sowieso 9,5 (kon zn paspoort niet meer vinden maar toen ik m kreeg in sept 22 wastie 7), dus het is een hele santenkraam die je moet optuigen en dan weet je alsnog niet of t uitgezaaid is en hoe zo’n beestje uit de narcose komt - nog los van of je nog duizenden euro’s in een bejaard konijntje wil ‘stoppen’. Konijn lijkt er vooralsnog geen last van te hebben en eet lekker door, dus we gaan het (advies d.a) gewoon aankijken en als we zien dat ze er bij wil komen en wellicht pijn krijgt we kijken naar pijnstillers.
  zaterdag 1 maart 2025 @ 22:07:36 #189
37150 livelink
pi_216886855
quote:
0s.gif Op woensdag 26 februari 2025 22:27 schreef kalinhos het volgende:
Ik wist niet eens dat het mogelijk was, maar mijn overgebleven vrouwtjeskonijn (die achterbleef toen zn maatje in januari overleed) blijkt een kwaadaardige tumor te hebben :wtf:

Vorige week was ik m ff aan t schoonmaken (soms koekt de modder wat aan onder zn staart of onder zn achterpoten) en ik denk ineens wat voel ik: zit er een witte bal met de omtrek/diameter van een 2-Euro-muntstuk boven zijn staart. Ik naar de dierenarts, paar bloedmonsters genomen en vandaag gebeld dat t waarschijnlijk een kwaadaardige tumor is.
D.A. gaf wel het advies om het voor nu even te laten. Het beestje is sowieso 9,5 (kon zn paspoort niet meer vinden maar toen ik m kreeg in sept 22 wastie 7), dus het is een hele santenkraam die je moet optuigen en dan weet je alsnog niet of t uitgezaaid is en hoe zo’n beestje uit de narcose komt - nog los van of je nog duizenden euro’s in een bejaard konijntje wil ‘stoppen’. Konijn lijkt er vooralsnog geen last van te hebben en eet lekker door, dus we gaan het (advies d.a) gewoon aankijken en als we zien dat ze er bij wil komen en wellicht pijn krijgt we kijken naar pijnstillers.
Wel vervelend nieuws, kalinhos. Ik snap de overwegingen van de da wel. Hopelijk heeft het konijntje er nog lang weinig last van.
pi_216913685
Ja tis een logische overweging.

Ik nog de knaagdierenopvang gebeld van joh wat is wijsheid (met het gegeven dat ik géén nieuw konijntje wil) :
Konijn terug naar de opvang zodat hij bij de opvang nog wat andere konijnen om zich heen heeft, OF:
Konijn hier blijven en in zn eentje de oude dag, ook Ihkv oude bomen niet meer verplaatsen…

Nou de konijnenopvang heeft wel 3x gezegd dat misschien een konijn erbij nemen wel een optie is (waarna ik steeeds aangaf dat er geen konijn meer komt, anders blijf ik bezig als de andere sterft…) en uiteindelijk was de conclusie dat ze een konijn met tumor ook niet meer echt kunnen herplaatsen dus ze blijft nu gewoon hier tot het einde.
pi_217108309
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 maart 2025 22:07 schreef livelink het volgende:

[..]
Wel vervelend nieuws, kalinhos. Ik snap de overwegingen van de da wel. Hopelijk heeft het konijntje er nog lang weinig last van.
Sneller dan (ik althans) verwacht hebben we haar vandaag moeten laten inslapen. Ze kon niet of nauwelijks meer lopen met haar achterpootjes en sleepte die de halve dag achter zich aan. Overleg met DA gehad, die zei ik hoef niet eens meer te onderzoeken, ze is weer afgevallen en ze is eigenlijk op een heel oude leeftijd.

Heb nu totaal bijna 6,5 jaar konijnen gehad (totaal 3), zal even gek zijn dat dat nu niet meer zo is. Wellicht over een paar jaar weer als mijn dochter (en misschien nog wel een broertje of zusje) wat ouder is.
  woensdag 19 maart 2025 @ 18:43:51 #192
37150 livelink
pi_217108443
quote:
0s.gif Op woensdag 19 maart 2025 18:31 schreef kalinhos het volgende:

[..]
Sneller dan (ik althans) verwacht hebben we haar vandaag moeten laten inslapen. Ze kon niet of nauwelijks meer lopen met haar achterpootjes en sleepte die de halve dag achter zich aan. Overleg met DA gehad, die zei ik hoef

Heb nu totaal bijna 6,5 jaar konijnen gehad (totaal 3), zal even gek zijn dat dat nu niet meer zo is. Wellicht over een paar jaar weer als mijn dochter (en misschien nog wel een broertje of zusje) wat ouder is.
Ach, wat jammer kalinhos. Het klinkt wel als het beste voor haar. Ik ga straks in dezelfde positie komen en stoppen met konijnen. Ik denk dat ik tegen die tijd wel echt ga twijfelen, want ik vind ze zo leuk, maar tegelijkertijd zo fragiel en zo vaak zorgenkindjes.
pi_217110384
Ach @kalinhos Dan heb je er goed aan gedaan en heeft het beestje zijn leven bij jullie kunnen voltooien, zeg maar.
Ik herken dat het even goed is zo. Al twijfel ik nog over pleegopvang voor de konijnenopvang als een van mijn koppel er ooit niet meer is. Wat kortdurender.
pi_217141351
Vandaag grote hok schoonmaak. De konijnen mogen dan los lopen op het terras. Maar ze zijn liever dicht bij huis :')

Het hok staat nu nog onder het afdak (in de winter minder nat en koud), maar binnenkort gaan ze weer terug naar de zomerplek. Dan moeten ze altijd wennen aan het feit dat ze in de ren nat worden :D
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')