abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_210245942
Voor informatie over konijnen kijk op:
http://www.konijnen.nl
http://www.bunnybunch.nl
http://konijnenherberg.nl/
http://www.hetkonijn.nl
http://www.knagers.net/

Een goede opvang die ook veel info op de site heeft:
http://www.bunnybin.nl
En een lijst met opvangen door heel Nederland:
http://www.knagers.net/konijnenasielenNL.htm
https://www.bunnybunch.nl/informatie/konijnenopvang-asiel-lijst/

Hier is een lijst met een aantal konijnvriendelijke dierenartsen (maar natuurlijk zijn er konijnvriendelijke dierenartsen die er niet op staan) en een lijst met zaken waar je op kunt letten als je een dierenarts zoekt :
https://www.bunnybunch.nl/informatie/goede-dierenarts-konijn/
http://www.konijnen.nl/nieuw/konijnendokter_ed.php

Handige weetjes over konijnen:

Konijnen zijn niet solitair. Als je graag een konijn wilt, neem er dan liever twee! Met z'n tweeën zijn konijnen meestal gelukkiger dan alleen. Het koppelen moet wel goed gecontroleerd verlopen - lees hiervoor de adviezen op bijvoorbeeld de sites van Bunnybin en Konijnen.nl

Hooi is het belangrijkste voer voor een konijn. Geef ze 25 gram biks per kilo lichaamsgewicht, groenvoer in gevarieerde kleine beetjes, hoeveel ze gewend zijn, en geef ze zoveel hooi als ze willen. Kijk hier voor een lijst met groenvoer dat geschikt is, en groenvoer dat juist giftig voor konijnen is.

Een konijn kan 8 tot 15 jaar oud worden. Factoren die de leeftijd van een konijn negatief beïnvloeden zijn: ziekte, eenzaamheid, ruimtegebrek en slechte voeding.

Konijnen zijn haasachtigen, geen knaagdieren.

Het darmstelsel van een konijn is gevoelig. Pas op met onbekend groenvoer: bouw het geven hiervan altijd op. Koolsoorten niet of met mate geven, en nooit prei, knoflook, ui of aardappel geven. Als een konijn diarree, verstopping of gas heeft, moet je nooit te lang wachten met naar de dierenarts gaan. De pijngrens van konijnen ligt erg laag, dus ze overlijden snel aan ziektes.

Pas in de zomer goed op als je buiten konijnen houdt. Zorg voor schaduw en koelte: oververhitting is noodlottig. Controleer vaak de vacht rondom de anus. Als er poep aan plakt, kan je konijn madenziekte krijgen. Vliegen leggen dan eitjes in de vacht, waar maden uitkruipen die zich een weg naar binnen vreten. Een pijnlijke en vaak dodelijke ziekte.

Als een konijn zachtjes knarsetandt (als je het aait bijvoorbeeld) is het tevreden en geniet hij. Als het grote sprongen maakt en heen en weer rent voelt het zich super! Als het languit neerploft of languit ligt, is het helemaal op zijn gemak.

Als een konijn gromt is het vaak boos of bang. Piepen is ook een teken van angst. Konijnen kunnen ook gillen; dat doen ze meestal als ze in doodsangst of hevige pijn verkeren. Hard knarsetanden is een teken van pijn, maar zachtjes knarsen doen ze juist als ze genieten (zachtjes over het koppetje, de oren en de kaken wrijven vinden de meeste konijnen heel fijn).
Als een konijn last van zijn darmen heeft, kan het heel raar gaan liggen, bijvoorbeeld met zijn kont omhoog. Soms uit het zich juist in helemaal niet meer willen liggen, maar stilletjes in een hoekje zitten.

Beginnend gas bij een konijn kan worden verholpen door een zachte buikmassage. Doe dit alleen als je konijn dat ook toelaat.
Er is ook een middel voor mensen bij de apotheek te verkrijgen, Aeropax. Dit kun je toedienen als je konijn gas heeft. Alleen doen als je weet waarje mee bezig bent! Alleen geneesmiddelen met werkzame stof simethicon zijn veilig voor konijnen. In de UK en USA is Gas Relief te verkrijgen: dat werkt hetzelfde als Aeropax, maar smaakt lekkerder.

Pak je konijn alleen op als het strikt noodzakelijk is. Knuffelen en aaien is prima als je konijn het fijn vindt, maar oppakken kan gevaarlijk zijn. Een konijn heeft enorm sterke spieren maar zwakke botten, waardoor het zich los kan wringen, kan vallen en iets breken of zichzelf een hernia bezorgen.
Bovendien is het zielig: konijnen zijn prooidieren, en als ze worden opgepakt denken ze instinctief dat ze zijn gevangen door een roofdier.
Konijnen die zich laten oppakken doen dat vaak uit angst, hoewel er ook konijnen bestaan die eraan gewend zijn.
Dus doe het alleen voor zaken als nagels knippen, de gezondheid controleren (bijv. bij plakpoep) of als je konijn naar de dierenarts moet

Als het nodig is je konijn op te pakken, doe het dan NOOIT bij de oren. Pak het konijn met de ene hand "onder de oksels" en dan onder de borst, en ondersteun met je andere hand altijd het kontje. Hou het konijn vervolgens tegen je aan, voorzichtig maar stevig, zodat het zich niet loswringt en valt. Een tegenstribbelend konijn kan ipv onder de borst ook in het nekvel worden gepakt, maar altijd met de andere hand ondersteunen! Als je konijn erg bang is en tegenstribbelt, kun je een hand over de oogjes leggen, daar wordt het vaak rustiger van.

Een konijn moet eigenlijk doorlopend eten. Als je konijn langer dan ong. 12 uur niet eet, gaan de darmen stilliggen (stasis). Een konijn kan alleen poepen als het eet. Eenmaal stilliggende darmen komen maar heel moeilijk weer op gang.
Als je konijn stopt met eten moet je dus naar de dierenarts. Vaak ligt het aan het gebit: de tanden zijn scheefgegroeid of er zitten haakjes aan de kiezen. Indien nodig kan het konijn gedwangvoerd worden met speciaal verkrijgbaar poeder.

Veel foto's plaatsen hè!

Pics uit het vorige topic :
Midas in de sneeuw van douche-eendje

Oortjes van Fem_LittleLady
"They are rage. Brutal, without mercy. But you.... You will be worse. Rip and tear, until it is done!"
"Omae wa mou shindeiru."
"All we know is... he's called The Stig!"
pi_210246010
Al die veranderingen in zijn hok lijkt hij ook niet prettig te vinden, die handdoeken ipv hennepschaafsel. Hij probeert de handdoek weg te 'graven'..

Hij wast zichzelf wel en strekt zich uit en gaat languit liggen, maar toch.. dat eten..
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
  vrijdag 11 augustus 2023 @ 19:19:48 #3
491017 MizzezAmy
Raad het liedje
pi_210251537
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 augustus 2023 10:25 schreef Lenny77 het volgende:
Al die veranderingen in zijn hok lijkt hij ook niet prettig te vinden, die handdoeken ipv hennepschaafsel. Hij probeert de handdoek weg te 'graven'..

Hij wast zichzelf wel en strekt zich uit en gaat languit liggen, maar toch.. dat eten..
En hoe gaat het inmiddels? Al beter?
If you can understand the me, then I can understand the you..🎶
pi_210252387
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 augustus 2023 19:19 schreef MizzezAmy het volgende:

[..]
En hoe gaat het inmiddels? Al beter?
Ik denk het niet :'(
Hij heeft door de dag verschillende keren wat wortelloof, jonge grasscheuten en een mini beetje hooi gegeten maar een paar uur terug is er qua stoelgang enkel een hoopje diarree uitgekomen en dat was het laatste. Deze middag nog een grote plas daarna ook niets meer. Eten heeft hij ook niet meer gedaan sinds 17u. Het zijn telkens maar kleine beetjes wat hij met veel moeite eet.
Ik ben bij de dierenarts hooi gaan halen (dat zou hij daar wel gegeten hebben na de operatie) en in een dierenzaak ook nog 2 andere soorten. Dan heb ik nog dwangvoeding gekocht bij de dierenarts maar ze zeiden dat ik daar voorzichtig mee moest zijn omdat het soms meer kwaad kan dan goed. Dat het niet zo erg is als ze een paar dagen slecht eten :{
Ik weet niet meer goed wat te doen :{
Puur qua gedrag doet hij relatief normaal: hij wast zich, ligt lekker, huppelt wat rond.
  vrijdag 11 augustus 2023 @ 20:53:51 #5
491017 MizzezAmy
Raad het liedje
pi_210252694
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 augustus 2023 20:29 schreef Lenny77 het volgende:

[..]
Ik denk het niet :'(
Hij heeft door de dag verschillende keren wat wortelloof, jonge grasscheuten en een mini beetje hooi gegeten maar een paar uur terug is er qua stoelgang enkel een hoopje diarree uitgekomen en dat was het laatste. Deze middag nog een grote plas daarna ook niets meer. Eten heeft hij ook niet meer gedaan sinds 17u. Het zijn telkens maar kleine beetjes wat hij met veel moeite eet.
Ik ben bij de dierenarts hooi gaan halen (dat zou hij daar wel gegeten hebben na de operatie) en in een dierenzaak ook nog 2 andere soorten. Dan heb ik nog dwangvoeding gekocht bij de dierenarts maar ze zeiden dat ik daar voorzichtig mee moest zijn omdat het soms meer kwaad kan dan goed. Dat het niet zo erg is als ze een paar dagen slecht eten :{
Ik weet niet meer goed wat te doen :{
Puur qua gedrag doet hij relatief normaal: hij wast zich, ligt lekker, huppelt wat rond.
;( wat vervelend. Slecht eten is misschien nog iets anders als niet eten? Ik heb altijd geleerd dat als ze niet eten de darmen stil kunnen komen te liggen en dat heel gevaarlijk is. Maar als hij helemaal gaat spartelen als je hem dwangvoeding geeft kan ik me ook voorstellen dat dat niet goed is nee. Lastig.
pi_210252922
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 augustus 2023 20:53 schreef MizzezAmy het volgende:

[..]
;( wat vervelend. Slecht eten is misschien nog iets anders als niet eten? Ik heb altijd geleerd dat als ze niet eten de darmen stil kunnen komen te liggen en dat heel gevaarlijk is. Maar als hij helemaal gaat spartelen als je hem dwangvoeding geeft kan ik me ook voorstellen dat dat niet goed is nee. Lastig.
Ja het is ook lastig... je weet niet goed wat te doen :{
  vrijdag 11 augustus 2023 @ 22:45:33 #7
37150 livelink
keek op de week ( © DJ11)
pi_210253934
Sterkte Lenny77. Normaal hou ik me in dit soort zaken vooral aan het advies van de dierenarts, maar dat vind ik wat vaag eigenlijk in dit geval.

Onze dierenarts heeft zaterdagochtend nog een regulier spreekuur voordat de weekenddienst in gaat. Als die van jou dat ook heeft zou ik morgenochtend toch nog even bellen, denk ik.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
pi_210255841
Dat ze hooi en brok pas later eten dan groenvoer is niet heel gek, maar je wil wel verbetering zien en geen verslechtering. Hoe is hij verder, actief of stil in een hoekje?

Je hebt pijnstiller meegekregen toch? (Meloxidyl gok ik. Weet je welke dosering? En geef je het 1 of twee keer per dag?)

Verder zou ik een beetje dwangvoederen in dit geval wel aandurven, ik ga er nu namelijk vanuit dat er geen verstopping speelt, maar het echt door de operatie komt.

Je kunt ook nog overleggen over pro-kinetica; ciseral en metocloral/emeprid. Die laatste kan je dierenarts ook per injectie geven, dat werkt vaak wat sneller. Kan net dat zetje geven om weer beter te gaan eten.

En een beetje subcutaan infuus kan ook wonderen verrichten.

Heb je een thermometer in huis? Om even te bekijken of hij niet (te) onderkoeld aan het raken is, dat zie je nog wel eens.
pi_210256631
Pijnstilling: metacam 1x/dag.
Gedrag ziet er eigenlijk prima uit: hij hupt rond, graaft wat op de matten, verzorgt zichzelf en ligt tussendoor heel chill. Hij is sowieso van karakter erg rustig.
Ik zie hem wel steeds vaker wat beetjes van het hooi eten en daarnet heeft hij ook uit zichzelf een stuk wortelloof gegeten zonder dat ik moest aanmoedigen.
Stoelgang komt er weer wat uit maar klein van vorm en ik heb gezien dat hij een deel meteen op eet (rechtreeks vanuit de kont zeg maar). Ik heb nu eindelijk ook gezien dat hij effectief drinkt.
Dus op zich denk ik dat hij het niet heel slecht doet maar in totaal is het natuurlijk weinig.
pi_210256675
De dierenarts had zelf ook nog gebeld en hij gaf aan dat het voorlopig ok is.
Ik heb de dwangvoeding in huis dus voel mij sowieso iets geruster. Daar had ik gisteren een beetje van gemaakt en op een bordje gelegd. Het rook sterk en hij is ook komen kijken maar heeft er niets van gegeten.

Soms denk ik dat het bijslijpen van zijn tandjes ook wel iets ermee te maken heeft, hij eet wat scheef nu zeg maar. Mss zit daar iets niet 100%?
  zaterdag 12 augustus 2023 @ 10:51:15 #11
491017 MizzezAmy
Raad het liedje
pi_210256952
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 augustus 2023 10:28 schreef Lenny77 het volgende:
De dierenarts had zelf ook nog gebeld en hij gaf aan dat het voorlopig ok is.
Ik heb de dwangvoeding in huis dus voel mij sowieso iets geruster. Daar had ik gisteren een beetje van gemaakt en op een bordje gelegd. Het rook sterk en hij is ook komen kijken maar heeft er niets van gegeten.

Soms denk ik dat het bijslijpen van zijn tandjes ook wel iets ermee te maken heeft, hij eet wat scheef nu zeg maar. Mss zit daar iets niet 100%?
Hihi hij hoopte zeker dat het iets lekkerders was dan dwangvoeding ;)

Misschien moet hij ook wennen dat zn tandjes geslepen zijn.
Het is ook allemaal niet niets voor zo'n klein diertje.
pi_210256967
Mijn oude konijn had vaak na het slijpen van zn kiezen een gevoelige mond, dan maakte ik (dunne) pap van brok met heet water (wel laten afkoelen :+ ) en dat slobberde hij dan op O+

En idd temperatuur in de gaten houden, bij de castratie van mn voedster 2 jaar geleden moest ik gaan kruiken naast t dwangvoeren :')
J'ai vu un escarbot ivre!-Komupolapana
Het zijn de kleine dingen die het doen <3
pi_210258479
De temperatuur blijft gelukkig in orde, hij is ook een binnenkonijn dus dat helpt wel :)
Hij knabbelt ook steeds meer aan het hooi en daarnet heeft hij voor het eerst van zijn brokjes gegeten *O* *O* *O* *O*
Ik begin stilletjes hoopvol te worden dat het ergste achter de rug is O+
pi_210263297
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 augustus 2023 12:56 schreef Lenny77 het volgende:
De temperatuur blijft gelukkig in orde, hij is ook een binnenkonijn dus dat helpt wel :)
Hij knabbelt ook steeds meer aan het hooi en daarnet heeft hij voor het eerst van zijn brokjes gegeten *O* *O* *O* *O*
Ik begin stilletjes hoopvol te worden dat het ergste achter de rug is O+
Fijn O+
"They are rage. Brutal, without mercy. But you.... You will be worse. Rip and tear, until it is done!"
"Omae wa mou shindeiru."
  Moderator zondag 13 augustus 2023 @ 10:22:16 #15
441859 crew  Lenny77
pi_210268333
En deze nacht zijn de keuteltjes in normaal formaat gevallen *O* *O* *O*

Dat een mens zo blij kan zijn met wat kak O+

Boh ben toch echt ongerust geweest :{
  zondag 13 augustus 2023 @ 10:28:16 #16
491017 MizzezAmy
Raad het liedje
pi_210268398
quote:
1s.gif Op zondag 13 augustus 2023 10:22 schreef Lenny77 het volgende:

*O* *G*
Dan nu nog eventjes wachten en tijd voor de vriendin! Is je vrouwtje eigenlijk gesteriliseerd?
  Moderator zondag 13 augustus 2023 @ 11:04:47 #17
441859 crew  Lenny77
pi_210268809
quote:
1s.gif Op zondag 13 augustus 2023 10:28 schreef MizzezAmy het volgende:

[..]
*O* *G*
Dan nu nog eventjes wachten en tijd voor de vriendin! Is je vrouwtje eigenlijk gesteriliseerd?
Ja de dierenarts zei 6 weken :o ik dacht dat het minder was.
Nee zij is niet gesteriliseerd, maar ze is ook nog wat jong nu. Voorlopig zie ik dat ook niet zitten na de stress van vorige dagen :o en Yama is super wild/ actief/ ruw dus hoe ik haar moet gaan kalm houden met een buik vol hechtingen :{
pi_210269495
quote:
1s.gif Op zondag 13 augustus 2023 10:22 schreef Lenny77 het volgende:

Goed nieuws *O*
"Omae wa mou shindeiru."
  Moderator zondag 20 augustus 2023 @ 11:57:29 #19
382129 crew  Donna
pi_210352547

De dames moesten het even 3 dagen doen met alleen hun hok. Maar zonet de ren eraan gezet.
Nog even een afdekzeil halen voor over het gedeelte waar het toilet staat en dan is het helemaal klaar. ^O^
pi_210352565
quote:
0s.gif Op zondag 20 augustus 2023 11:57 schreef Donna het volgende:
[ afbeelding ]

De dames moesten het even 3 dagen doen met alleen hun hok. Maar zonet de ren eraan gezet.
Nog even een afdekzeil halen voor over het gedeelte waar het toilet staat en dan is het helemaal klaar. ^O^
Zo'n hok heeft mijn zus ook gehad voor haar konijntjes :D

Op een moment begon het dak te lekken ;(
"Omae wa mou shindeiru."
  Moderator zondag 20 augustus 2023 @ 12:21:03 #21
382129 crew  Donna
pi_210352876
quote:
0s.gif Op zondag 20 augustus 2023 11:59 schreef TheStigsDutchCousin het volgende:

[..]
Zo'n hok heeft mijn zus ook gehad voor haar konijntjes :D

Op een moment begon het dak te lekken ;(
Ahhh dat zou klote zijn. Dan moet ik klussen :P
pi_210353272
quote:
0s.gif Op zondag 20 augustus 2023 12:21 schreef Donna het volgende:

[..]
Ahhh dat zou klote zijn. Dan moet ik klussen :P
In het midden. Nu hebben ze een groot kunstof hok. Deze viel echt uit elkaar zowat ;(
"Omae wa mou shindeiru."
pi_210353413
Wij hadden ook zo'n hok maar dat hebben ze opgevreten :') _O-
  Moderator zondag 20 augustus 2023 @ 13:18:27 #24
382129 crew  Donna
pi_210353567
quote:
0s.gif Op zondag 20 augustus 2023 13:04 schreef tombolafan het volgende:
Haha ze begonnen nu ook al te knagen. Hopelijk is dat met de ren weer voorbij. Eerder deden ze dat ook niet, maarja toen stond het hok onder een mega overkapping.
pi_210357848
Goed bezig @Donna Je ziet vanzelf hoe heel ze het laten. Zorgen dat het goed in de beits staat, of van die aluminium profielen op de hoeken helpen ook tegen knagen.
pi_210357865
Ons konijn is weer thuis. *O* Hij was uit logeren, want vlak voor onze vakantie koppelen en dan zonder toezicht zitten leek me niet verstandig. Dus mocht hij logeren. Hij maakte ook een nieuwe (konijnen) vriendin, maar haar (konijnen) vriend vond dat niet zo geslaagd _O-
pi_210358102
Binnenkort dus eens kijken bij een opvang voor een nieuwe voedster. Ik neig er toch naar om nog verder te gaan met konijnen houden.

Weet iemand of je bij Huizepluis hun aanbod kunt zien ergens online? Vroeger wel.
Het Knabbelhuis ben ik eerder geweest, maar die bestaat niet meer, volgens mij.
pi_210358936
quote:
0s.gif Op zondag 20 augustus 2023 13:04 schreef tombolafan het volgende:
Ja die twee dus ook :D Je kon zo zien waar ze geknaagd hadden _O-
"Omae wa mou shindeiru."
  dinsdag 22 augustus 2023 @ 07:40:37 #29
37150 livelink
pi_210375989
quote:
0s.gif Op zondag 20 augustus 2023 18:26 schreef Hupje het volgende:
Binnenkort dus eens kijken bij een opvang voor een nieuwe voedster. Ik neig er toch naar om nog verder te gaan met konijnen houden.

Weet iemand of je bij Huizepluis hun aanbod kunt zien ergens online? Vroeger wel.
Het Knabbelhuis ben ik eerder geweest, maar die bestaat niet meer, volgens mij.
Nee, dat doen ze niet meer bij Huizepluis. De laatste keer hebben wij ons konijn afgegeven daar en hebben zij gekoppeld met de aanwezige konijnen. We hadden wel in de email gezegd dat het een oudere voedster moet zijn.

Het was verder prima en een geslaagde koppeling, maar ze hebben nu een geheim adres en je kon echt alleen maar langskomen om je konijn weg te brengen en weer te halen.

Wat ik ook niet leuk vond was dat ik tijdens de logeerpartij een mailtje kreeg dat mijn rammetje wel erg gestressed was (ja, dat is hij al zijn hele leven) en dat hij waarschijnlijk latent drager was van E. cuniculi en dat ik medicatie mee had moeten geven omdat ik wel had kunnen bedenken dat dat door de stress actief zou kunnen worden.

Was best wel een aanvallend mailtje en het gaf me echt zo'n gevoel alsof ik slecht was voor mijn konijn. Uiteindelijk was er ook niks aan de hand trouwens. De E.cuniculi is niet actief geworden als hij al latent drager is.

Dus waar ik voorheen altijd een heel goed gevoel had bij HuizePluis werd dat toch wel wat minder door alle beleidswijzigingen. Maar zoals gezegd; uiteindelijk ging de koppeling prima.
pi_210376319
Ik voel me ook haast een potentiële misdadiger als ik de mailtjes van de opvangen lees die ik gisteren kreeg :')
Ik snap wel dat mensen afhaken om een konijn bij een opvang te halen, eigenlijk.

De een zegt dat ik als mens niks te kiezen heb, want mijn konijn moet kiezen. Ja, dat snap ik, maar dan mag ik toch wel een voorkeur hebben welke als eerste te proberen?
De ander wil foto's van het hok (+ afmetingen), konijn en het voer.
Een opvang heeft momenteel niks zitten en de anderen doen alleen koppelvakanties - wat ik niet zie zitten, want a) ik kan en durf dat prima zelf en b) mijn konijn is niet ingeënt (wat vast de volgende doodzonde is als ik dat vertel :') )

Dus. Sorry, makker. Je zit nog even alleen :{
  dinsdag 22 augustus 2023 @ 13:18:01 #31
37150 livelink
pi_210379937
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 augustus 2023 08:39 schreef Hupje het volgende:
Ik voel me ook haast een potentiële misdadiger als ik de mailtjes van de opvangen lees die ik gisteren kreeg :')
Ik snap wel dat mensen afhaken om een konijn bij een opvang te halen, eigenlijk.

De een zegt dat ik als mens niks te kiezen heb, want mijn konijn moet kiezen. Ja, dat snap ik, maar dan mag ik toch wel een voorkeur hebben welke als eerste te proberen?
De ander wil foto's van het hok (+ afmetingen), konijn en het voer.
Een opvang heeft momenteel niks zitten en de anderen doen alleen koppelvakanties - wat ik niet zie zitten, want a) ik kan en durf dat prima zelf en b) mijn konijn is niet ingeënt (wat vast de volgende doodzonde is als ik dat vertel :') )

Dus. Sorry, makker. Je zit nog even alleen :{
Dan moet je inderdaad sowieso niet bij Huizepluis zijn, want daar doen ze ook alleen nog maar koppelvakanties en moet je ook een foto sturen van je hok en je moet een vaccinatieboekje meegeven.
pi_210382993
Uiteindelijk komt het er vast op neer dat ik alle details over de woonomgeving wel deel en 'm wel op koppelvakantie stuur, hoor. Alles voor het beestje. Maar inenten alleen hiervoor gaat me wel ver.
pi_210398160
Nou, niet dus. Ik ben afgekeurd door de opvang _O- :{
Ik zorg ook zo slecht voor mijn dieren, dat klopt :(
De ene opvang doet niet zonder vaccinatie, nr 2 heeft geen dieren zitten ivm verhuizing en nr 3 vindt ons hok te klein. Verder rijden vind ik voor mijn konijn wel erg heftig.

Ik vrees dat ik dan toch bij ga dragen aan de konijnen fokkerij, want dit beestje alleen laten zitten is zielig.

Maar eens een plan bedenken ;(
Heeft iemand hier nog een keer toevallig?
pi_210398214
quote:
1s.gif Op woensdag 23 augustus 2023 19:55 schreef Hupje het volgende:
Nou, niet dus. Ik ben afgekeurd door de opvang _O- :{
Ik zorg ook zo slecht voor mijn dieren, dat klopt :(
De ene opvang doet niet zonder vaccinatie, nr 2 heeft geen dieren zitten ivm verhuizing en nr 3 vindt ons hok te klein.

Ik vrees dat ik dan toch bij ga dragen aan de konijnen fokkerij, want dit beestje alleen laten zitten is zielig.

Maar eens een plan bedenken ;(
Pfoei dat is ook niet heel handig van ze... Hoewel ik ergens wel snap dat ze inentingen verplichten is het overige wel erg overdreven...

En via de 'gewone' asiels?
pi_210398232
quote:
1s.gif Op woensdag 23 augustus 2023 19:59 schreef tombolafan het volgende:

[..]
Pfoei dat is ook niet heel handig van ze... Hoewel ik ergens wel snap dat ze inentingen verplichten is het overige wel erg overdreven...

En via de 'gewone' asiels?
Dat is nr 3, die stellen enorme eisen aan de huisvesting. Ik kan inderdaad misschien nog een ander gewoon asiel in de buurt proberen.
pi_210398314
quote:
0s.gif Op woensdag 23 augustus 2023 20:00 schreef Hupje het volgende:

[..]
Dat is nr 3, die stellen enorme eisen aan de huisvesting. Ik kan inderdaad misschien nog een ander gewoon asiel in de buurt proberen.
https://ikzoekbaas.dieren(...)/konijnen-en-knagers

Geen idee waar je precies woont :+

Hier gaan er na deze konijnen geen nieuwe komen, weer nog niet wat we doen als er 1 dood gaat eigenlijk :')

Broer en zus dus hopelijk ongeveer tegelijk.

Maar goed, ze zijn pas bijna 3 dus duurt hopelijk nog erg lang :D
pi_210398334
En ik snap het best, he. Meer ruimte is beter voor je konijn. Maar hoeveel mensen hebben hun halve tuin in gebruik voor een konijn?
Mijne heeft nu bijv meer dan 20m2 tot zijn beschikking, maar komt zijn hok niet uit _O- Maar omdat dat niet permanent is (zonder toezicht kan het niet ivm roofvogels hier) telt dat niet.
pi_210398359
Grofweg regio Nijmegen.
pi_210398435
quote:
0s.gif Op woensdag 23 augustus 2023 20:06 schreef Hupje het volgende:
En ik snap het best, he. Meer ruimte is beter voor je konijn. Maar hoeveel mensen hebben hun halve tuin in gebruik voor een konijn?
Mijne heeft nu bijv meer dan 20m2 tot zijn beschikking, maar komt zijn hok niet uit _O- Maar omdat dat niet permanent is (zonder toezicht kan het niet ivm roofvogels hier) telt dat niet.
Pfffff...

Als je t permanent doet dan moet je over een tijdje weer een nieuwe halen ivm opgegeten :')

Hier ook niet altijd. Ze kunnen/mogen vaak los in de hele tuin, maar op dagen dat dochter alleen naar huis komt/de glazenwasser komt moet de poort los blijven en dan kan t niet want dan is er risico dat de poort open gaat/gedaan wordt en dan zijn ze weg :+

Nu hebben ze daarnaast ook best veel ruimte maar vast niet genoeg voor die maatstaven dan :P
pi_210398468
quote:
0s.gif Op woensdag 23 augustus 2023 20:08 schreef Hupje het volgende:
Grofweg regio Nijmegen.
Hij geeft dan Doetinchem als dichtst bij, dat is best een eindje nog :')
  Moderator dinsdag 29 augustus 2023 @ 15:38:53 #41
441859 crew  Lenny77
pi_210466204
Mag ik nog eens wat advies vragen?
Gombi is nu een dikke 3 weken geleden gecastreerd dus nog een paar weken en dan kan ik gaan kijken of het klikt met Yama :)
Die koppelingsverhalen die ik lees gaan altijd over kleine ruimtes die ze beiden niet kennen. Moet het echt zo? Ik heb Yama nu in de woonkamer en Gombi in de keuken en er zit een hoog schot tussen beide ruimtes. Ze hebben elkaar nog niet gezien maar ruiken elkaar dus wel. Mag ik het schot wegnemen en dan gewoon 'de natuur' zijn gang laten gaan? Of is dat een recept voor ellende? (vroeger -30j geleden- gooiden we ze gewoon samen en dat ging altijd goed, maar ok, we kunnen geluk hebben gehad). Yama is wel een stuk groter dan Gombi. Zij is nu 5 maanden en maatje groot vleeskonijn. Gombi is bijna 1.5j en maatje uit de kluiten gegroeid dwergkonijn. Ik denk wel dat zij minstens 2kg meer weegt dan hem.
Dan tweede vraag: stel dat we geluk hebben en het klikt O+ , binnenkort gaat Yama haar puberteit in en gaat ze wss hormonaal worden enz. Hoe groot is de kans dat ze na succesvolle koppeling agressief tegen hem gaat worden? Ze mogen bijna non stop los maar sommige momenten zitten ze nu eenmaal ook vast daar Yama een sloper is, kan ze hem dan verwonden of erger?
Ik ben wel benieuwd naar de meningen van de kenners. Ik heb vroeger echt veel konijnen gehad maar toen was het allemaal niet zo moeilijk.. nu lijkt het bijna rocket science als je alle regels moet volgen :X
  woensdag 30 augustus 2023 @ 06:48:36 #42
37150 livelink
pi_210471446
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 augustus 2023 15:38 schreef Lenny77 het volgende:
Mag ik nog eens wat advies vragen?
Gombi is nu een dikke 3 weken geleden gecastreerd dus nog een paar weken en dan kan ik gaan kijken of het klikt met Yama :)
Die koppelingsverhalen die ik lees gaan altijd over kleine ruimtes die ze beiden niet kennen. Moet het echt zo? Ik heb Yama nu in de woonkamer en Gombi in de keuken en er zit een hoog schot tussen beide ruimtes. Ze hebben elkaar nog niet gezien maar ruiken elkaar dus wel. Mag ik het schot wegnemen en dan gewoon 'de natuur' zijn gang laten gaan? Of is dat een recept voor ellende? (vroeger -30j geleden- gooiden we ze gewoon samen en dat ging altijd goed, maar ok, we kunnen geluk hebben gehad). Yama is wel een stuk groter dan Gombi. Zij is nu 5 maanden en maatje groot vleeskonijn. Gombi is bijna 1.5j en maatje uit de kluiten gegroeid dwergkonijn. Ik denk wel dat zij minstens 2kg meer weegt dan hem.
Dan tweede vraag: stel dat we geluk hebben en het klikt O+ , binnenkort gaat Yama haar puberteit in en gaat ze wss hormonaal worden enz. Hoe groot is de kans dat ze na succesvolle koppeling agressief tegen hem gaat worden? Ze mogen bijna non stop los maar sommige momenten zitten ze nu eenmaal ook vast daar Yama een sloper is, kan ze hem dan verwonden of erger?
Ik ben wel benieuwd naar de meningen van de kenners. Ik heb vroeger echt veel konijnen gehad maar toen was het allemaal niet zo moeilijk.. nu lijkt het bijna rocket science als je alle regels moet volgen :X
Ik zou het gewoon proberen met het weghalen van het schot, Lenny. Als je merkt dat het niet goed gaat, dan kan je altijd nog voor een herkansing in de badkamer gaan of zo.

Die puberteit is wel tricky, maar daar kun je nog niks over zeggen nu. Goed in de gaten houden ook dan.
pi_210472356
quote:
0s.gif Op woensdag 30 augustus 2023 06:48 schreef livelink het volgende:

[..]
Ik zou het gewoon proberen met het weghalen van het schot, Lenny. Als je merkt dat het niet goed gaat, dan kan je altijd nog voor een herkansing in de badkamer gaan of zo.

Die puberteit is wel tricky, maar daar kun je nog niks over zeggen nu. Goed in de gaten houden ook dan.
Dankjewel voor het antwoord!

Maar goed in de gaten houden lukt dus helaas niet altijd :{
Wat tijdens de nacht of als ik werken ben?
  woensdag 30 augustus 2023 @ 09:35:34 #44
37150 livelink
pi_210472460
Ik zette ze de eerste dagen van een koppeling alleen bij elkaar als ik erbij was. Dus dan haalde ik ze weer uit elkaar 's nachts of als ik er niet was. Maar ja, ik vind koppelen ongeveer het vervelendste van het hebben van konijnen, dus ik ben niet zo'n goede raadgever.
  woensdag 30 augustus 2023 @ 12:55:20 #45
491017 MizzezAmy
Raad het liedje
pi_210474387
quote:
0s.gif Op woensdag 30 augustus 2023 09:35 schreef livelink het volgende:
Ik zette ze de eerste dagen van een koppeling alleen bij elkaar als ik erbij was. Dus dan haalde ik ze weer uit elkaar 's nachts of als ik er niet was. Maar ja, ik vind koppelen ongeveer het vervelendste van het hebben van konijnen, dus ik ben niet zo'n goede raadgever.
Ik heb 2 koppelingen gedaan, maar beide keren was het na een aantal uren wel zo rustig dat ik ze bij elkaar durfde te laten. Dacht als ze elkaar de eerste uren niet echt de tent uit vechten, ze dat later ook wel niet zouden doen? Maar misschien is dat wel helemaal niet zo en heb ik gewoon geluk gehad :@
pi_210490065
quote:
0s.gif Op woensdag 30 augustus 2023 09:35 schreef livelink het volgende:
Oh dit kan gewoon? Ik dacht dat je ze dan niet meer uit elkaar mocht halen omdat je dan steeds weer moest koppelen?
Is dit dan ook iets wat je langer mag doen dan een paar dagen?
pi_210490989
Ik heb ze altijd -als het rustig genoeg was- bij elkaar gelaten met veel ruimte zodat ze elkaar kunnen ontlopen.

Ik heb ook net weer een koppeling achter de rug. Mocht geen konijn van de opvang, dus heb er een van marktplaats gehaald. Niet iets wat ik graag doe, maar nood breekt wet :') Toch een afdankertje, in ieder geval.
Het gaat best aardig hier, maar ze zijn echt nog geen beste vrienden, zeg maar.
  donderdag 31 augustus 2023 @ 22:23:15 #48
37150 livelink
pi_210493619
quote:
1s.gif Op donderdag 31 augustus 2023 18:53 schreef Lenny77 het volgende:

[..]
Oh dit kan gewoon? Ik dacht dat je ze dan niet meer uit elkaar mocht halen omdat je dan steeds weer moest koppelen?
Is dit dan ook iets wat je langer mag doen dan een paar dagen?
Ik deed het een nacht of twee. Overdag zorgde ik wel dat er iemand thuis was. Maar 's nachts vond ik het te eng. Ze waren alleen door gaas gescheiden, dus ze konden elkaar nog wel zien en ruiken, maar niet verwonden.

De laatste keer was het een koppelvakantie, dat vond ik wel relaxt. Toen kon ik ze terug van vakantie gewoon zonder problemen bij elkaar zetten. Voor mij wel de oplossing.
  donderdag 31 augustus 2023 @ 22:23:45 #49
37150 livelink
pi_210493624
quote:
0s.gif Op donderdag 31 augustus 2023 19:53 schreef Hupje het volgende:
Ik heb ze altijd -als het rustig genoeg was- bij elkaar gelaten met veel ruimte zodat ze elkaar kunnen ontlopen.

Ik heb ook net weer een koppeling achter de rug. Mocht geen konijn van de opvang, dus heb er een van marktplaats gehaald. Niet iets wat ik graag doe, maar nood breekt wet :') Toch een afdankertje, in ieder geval.
Oh, dat is wel jammer. Hopelijk wordt dat nog beter.
  Moderator vrijdag 1 september 2023 @ 08:51:41 #50
441859 crew  Lenny77
pi_210495649
quote:
0s.gif Op donderdag 31 augustus 2023 19:53 schreef Hupje het volgende:

Bedoel je met die eerste zin tijdens de koppeling?

En hopelijk gaat het nog beteren met die 2 van jou. Hoe aardig is trouwens best aardig? Ze tolereren elkaar en zitten wel al samen?
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')