Feyenoord heeft zich versterkt met Ayase Ueda. De Japanse aanvaller komt over van Cercle Brugge en moet in Rotterdam de vervanger worden van Danilo, die in Schotland bij Rangers gaat spelen. De landskampioen betaalt ruim 8 miljoen euro voor Ueda, die daarmee de duurste aankoop wordt in de geschiedenis van de club.![?appId=21791a8992982cd8da851550a453bd7f&quality=0.8&desiredformat=webp]()
Het transferrecord stond sinds vorig jaar op naam van David Hancko. De Slowaakse verdediger maakte aan het begin van vorig seizoen voor zo’n acht miljoen euro de overstap van Sparta Praag. Voor Quinten Timber betaalde Feyenoord rond dezelfde tijd 7,4 miljoen euro aan FC Utrecht. Ramiz Zerrouki, onlangs overgenomen van FC Twente, volgt met een slordige 7,2 miljoen.
Feyenoord bereikte eerder al een akkoord met Cercle Brugge, alleen de laatste details moesten nog afgewikkeld worden. De Rotterdammers versterkten zich eerder deze zomer al met Calvin Stengs, Ramiz Zerrouki, Thomas Beelen, Thomas van den Belt en Yankuba Minteh.
Ueda ondertekent een vijfjarig contract bij Feyenoord, dat vrijdag het seizoen opent met de wedstrijd om de Johan Cruijff Schaal tegen PSV. Coach Arne Slot was hard op zoek naar een aanvallende versterking, want de Mexicaanse topscorer Santiago Giménez is geschorst voor de eerste twee groepsduels in de Champions League.
,,Ik zag Shinji Ono spelen toen ik jonger was en ik weet dat ze gepassioneerde supporters hebben. Ik kijk er dus naar uit om voor ze te spelen”, laat de Japanner weten op het clubkanaal van Feyenoord. ,,Ik heb gehoord dat de Kuip altijd vol zit, dus ik kijk er naar uit om er te scoren. Ik hoop dat ik kan uitgroeien tot een betere speler en hier mijn carrière kan opbouwen, dus houd me maar in de gaten”, sluit Ueda vol zelfvertrouwen af.
Veel goals in BelgiëAfgelopen seizoen maakte Ueda veel indruk in België. Met 22 doelpunten eindigde hij als nummer twee in het topscorersklassement van de hoogste Belgische klasse. Hij maakte een jaar geleden de overstap van het Japanse Kashima Antlers naar Brugge. Ook in Japan toonde de aanvaller zijn neusje voor de goal.
Ueda speelde ook al vijftien interlands voor Japan. Vorige maand maakte hij zijn eerste interlandgoal, toen Japan met 6-0 won van El Salvador. Op het WK in Qatar was Ueda ook van de partij, maar daar speelde hij alleen in de eerste helft bij de 1-0 nederlaag tegen Costa Rica.
Met zijn komst naar Feyenoord treedt Ueda in de voetsporen van Shinji Ono, die tussen 2001 en 2005 een belangrijke kracht was in Rotterdam en in 2002 de UEFA Cup won. In een door Feyenoord gedeeld filmpje (zie hieronder) heet de inmiddels 43-jarige Ono zijn landgenoot welkom. ‘Het is tijd om nieuwe herinneringen te maken.’
https://www.ad.nl/nederla(...)-rotterdam~a10f65b5/
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !